Tender na ľahké vlaky zrušili, ale
šesť motoráčikov bude
9.12.2002 - Ministerstvo dopravy už
pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových
jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý
minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví
šesť veľmi podobných vláčikov.
Železnice zhruba pred štyrmi rokmi nakupovali 14 ľahkých
elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Na
dodávku vypísali tender. Pri kúpe urobili s víťazom dodatok
k zmluve na nákup ďalších šiestich vlakov, ale motorových.
Obišli tak predpisy o tendri.
Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že
všetko bolo podľa zákona: „Vtedy platný zákon povoľoval
rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo
o ten istý výrobok.“
Električka sa však od motorových vlakov mierne líši. Okrem
motora je rozdiel aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách
jazdia po úzkych koľajach, motoráčiky po normálnych.
Železničiari tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má
rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca.
„Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby
dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s
motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný
systém riadenia, prevádzky,“ hovorí Čikovský.
Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania,
čo im schválila aj vláda. Tender na električky vtedy vyhral
ten istý výrobca, ktorého železnice vybrali aj v nedávnom
tendri na ľahké vlaky, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.
Koncepcia reformy železníc schválená pred dvoma rokmi hovorí
o rušení regionálnych tratí. Na niektorých možno nebudú
lokálky premávať už od nového roka.
Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica
ponechať, najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase
Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, motorové vlaky
budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica – Studený Potok –
Poprad.
Prvý motorový vlak mal jazdiť už od apríla, výrobca však
dodnes nedodal ani jeden. Čikovský povedal, že železnice
rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká.
Cestovné lístky v predpredaji stále
za pôvodné ceny
9.12.2002 - Od nového roka stúpnu
ceny cestovného za autobusovú a železničnú dopravu. V
predpredaji sa však cestovné lístky na budúci rok stále predávajú
za pôvodné ceny.
Lístky na vlak sa dajú kúpiť až 60 dní vopred. Napríklad
dnes sa dá v železničnej pokladni kúpiť lístok na 9. februára
2003. Rovnako je to i s predplatnými traťovými lístkami. Kto
si dnes kúpi trojmesačný lístok od 9. februára, môže až
do 8. mája cestovať za súčasné ceny.
Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský hovorí, že
to spôsobilo ministerstvo financií, ktoré ešte neschválilo
nový cenový výmer, podľa ktorého upravia železnice a
autobusoví prepravcovia svoj cenník. Povedal, že kým nebude
nový cenník, budú sa aj lístky s platnosťou na budúci rok
predávať za súčasné ceny. Za nezmenené ceny sa dá až do
konca roku kúpiť aj „kilometrická banka“. Platí pol roka
a používať ju možno i v budúcom roku až do vyčerpania počtu
kilometrov.
Generálny riaditeľ Slovenskej autobusovej dopravy Emil Binda
tvrdí, že lístky na autobusy „nie je zaujímavé“ kupovať
v predpredaji. Predpredaj sa totiž týka len diaľkových liniek,
na ktorých sa ceny zvyšovať nebudú.
Zvýšia sa ceny prímestských autobusových liniek, podľa
Bindu však môžu ušetriť tí, ktorí si kupujú týždenné a
mesačné lístky. Až do konca roku sa budú predávať za pôvodné
ceny.
V nedeľu 15. decembra začne aj platiť nový cestovný poriadok
železničnej aj autobusovej dopravy. Nové cestovné poriadky sú
už v predaji. Okrem celosieťových sa dajú kúpiť i regionálne
cestovné poriadky. Cestovný poriadok bude platiť až do 13.
decembra 2003.
Otvorili trať Zwardoň – Čadca
10.12.2002 - Zrekonštruovaný úsek
elektrifikovanej trate Čadca-Skalité-Zwardoň meria 20,2
kilometra a umožní priame prepojenie Slovenska s Poľskom
Kaplán Richard Folučka a poľský kňaz Ryszard Marciniak včera
vysvätili zrekonštruovanú a zelektrifikovanú železničnú
trať medzi Čadcou a poľským Zwardoňom. Približne 20
kilometrová spojnica medzi Poľskom a Slovenskom si na svoju
modernizáciu vyžiadala 1,8 miliardy korún. Generálny riaditeľ
ŽSR
Ladislav Saxa očakáva, že investície sa vrátia do 4-5 rokov.
Tento železničný hraničný priechod bude mať strategický význam
najmä pre nákladnú dopravu, ročne sa má tade previezť asi 1,5
milióna tony tovarov, najmä poľského uhlia. Jeho preprava cez
Slovensko bude pre južných susedov lacnejšia o tri švajčiarske
franky na tonu oproti doterajšej preprave cez Českú republiku.
Trasa je súčasťou 6. medzinárodného koridoru, smerujúceho až
k poľským námorným prístavom a záujem o prevážanie
svojich výrobkov touto trasou na sever prejavil napríklad aj
Slovnaft. Aj keď rekonštrukciou sa zvýšila prepravná rýchlosť
medzi Čadcou a hranicou s Poľskom na 100 kilometrov za hodinu,
plnou rýchlosťou budú môcť vlaky jazdiť najskôr o pol roka,
kedy by sa podľa Saxu malo dokončiť aj elektronické zabezpečovacie
zariadenie. V budúcnosti sa očakáva aj na tejto trati
zredukovanie osobnej prepravy s výnimkou medzinárodných vlakov.
Zvýši sa tak intenzita nákladnej dopravy.
Najnizsie dotacie na autobusy
Planovane zrusenie
zeleznicnych trati najviac pociti Nitriansky kraj
10.12.2002 -
Navrh na obmedzenie osobnej zeleznicnej dopravy na lokalnych
tratiach v ramci celeho Slovenska vyrazne skomplikuje zivot
obyvatelom viacerych regionov. Z celkovej planovanej dlzky 738
kilometrov zeleznicnych trati urcenych na zrusenie sa az 34,1 %
nachadza na uzemi Nitrianskeho kraja. Podla predstavitelov Uradu
Nitrianskeho samospravneho kraja je zrusenie 252 kilometrov trati
vyrazne diskriminacne, najma preto, ze maju spomedzi vsetkych
vyssich uzemnych celkov najnizsie dotacie na kilometer
autobusovej dopravy. Prave ta zostane od 1. januara 2003 pre
obyvatelov viacerych vidieckych lokalit jedinym spojenim s
krajskym i okresnymi mestami. Za prvych sest mesiacov tohto roka
predstavovala vyska poskytnutych dotacii na pravidelnu primestsku
dopravu v Nitrianskom kraji 48,878 mil. Sk na 13,860 mil.
najazdenych kilometrov. V prepocte na jeden kilometer tak vyska
dotacie dosiahla 3,50 Sk, cim je tento kraj oproti
celoslovenskemu priemeru podhodnoteny o 0,82 Sk na kilometer.
Zvysenie urovne dotacnej podpory na celoslovensku uroven by si
vyziadalo takmer 23 mil. Sk.
Obmedzenie osobnej zeleznicnej dopravy najviac zasiahne okres
Zlate Moravce, kde bude podla navrhu zruseny 55-kilometrovy usek
Kozarovce - Luzianky a 32-kilometrova trat z Ulan nad Zitavou do
Zlatych Moraviec. Situacia je problematicka hlavne preto, ze
zeleznicu vyuzivaju mnohi zamestnanci noveho priemyselneho parku
vo Vrabloch, ale aj v ludia, ktori dochadzaju za pracou do
zlatomoraveckych priemyselnych podnikov Danfoss, Volkswagen -
Elektricke systemy, Wienerberger a Sneige. Komplikacie miestnym
vyrobnym a obchodnym spolocnostiam sposobi aj avizovane
obmedzenie nakladnej zeleznicnej dopravy. Jedinou alternativou
zostane cestna kamionova preprava, ktora vsak v mnohych pripadoch
musi prechadzat husto obyvanymi centrami miest a dedin, co
sposobuje ekologicke problemy.
Headline: Za prvych sest mesiacov tohto roka predstavovala vyska
poskytnutych dotacii na pravidelnu primestsku dopravu v
Nitrianskom kraji 48,878 mil. Sk na 13,860 mil. najazdenych
kilometrov. V prepocte na jeden kilometer tak vyska dotacie
dosiahla 3,50 Sk, cim je tento kraj oproti celoslovenskemu
priemeru podhodnoteny o 0,82 Sk na kilometer.
Ministrom financií USA bude železničný
magnát
11.12.2002 - Americký prezident
George Bush vymenoval na post ministra financií USA súčasného
šéfa železničného koncernu CSX Johna Snowa (na snímke
Reuters), ktorý nahradí doterajšieho ministra Paula O‘Neilla.
Minulý týždeň v piatok na Bushov nátlak odstúpil minister
financií Paul O‘Neill a šéf ekonomických poradcov Bieleho
domu Lawrence Lindsey, čo predstavuje najväčšiu zmenu dva
roky starého kabinetu.
Vymenovanie železničného magnáta musí ešte potvrdiť
republikánmi kontrolovaný Senát. Očakáva sa, že do čela Národnej
ekonomickej rady Bieleho domu sa postaví Stephen Friedman, ktorý
dlhé roky riadil investičnú banku Goldman Sachs spolu s
niekdajším ministrom financií Robertom Rubinom.
Snow bude musieť prejaviť vlastnosti, ktoré chýbali jeho
predchodcovi. Bude musieť obratne prezentovať nový ekonomický
balíček americkým zákonodarcom a zároveň udržiavať
spokojnosť investorov na Wall Street a nenarúšať ich dôveru.
Mladý Prešovčan so Škodou Favorit
vošiel pod idúci nákladný vlak
11.12.2002 - Šťastie v nešťastí
mal dnes ráno po šiestej hodine mladý muž z Prešova, ktorý
s osobným motorovým vozidlom Škoda Favorit vbehol v Prešove
na Levočskej ceste pod nákladný vlak.
Vodič pravdepodobne obišiel všetky vozidlá stojace pred
spustenými závorami a snažil sa pomedzi ne prejsť chráneným
železničným priecestím. Zachytil ho však vlak smerujúci z
Prešova do Lipian. Ten ho paradoxne "zobral na nárazník"
a tlačil ho pred sebou asi 150 metrov. Vodič po zrážke sám
vystúpil zo zdemolovaného auta a v šoku sedel na jeho kapote.
Otvorené zranenia nemal. Prešovská rýchla zdravotná služba
ho odviezla na ošetrenie do tamojšej nemocnice s poliklinikou.
TASR o tom informovali zdroje z Krajského riaditeľstva hasičského
a záchranného zboru v Prešove.
Bez vlaku sa nedostanú do práce
11.12.2002 - Zrušenie železničnej
trate medzi Nemšovou a Lednickými Rovňami pripraví možno
obyvateľov týchto obcí o prácu. Nebudú sa mať do nej ako
dostať.
"Veľa našich ľudí dochádza za prácou do Nemšovej a
Trenčína. Títo ľudia sú odkázaní na vlak. Podľa cestovného
poriadku by sa do Trenčína dostali prvým ranným autobusovým
spojom okolo trištvrte na desať. Neverím, že SAD v tejto situácii
vytvorí nový spoj a my na to tiež peniaze mať nebudeme. Už
teraz priplácame na financovanie dvoch autobusových spojov
denne do časti Medné," hovorí Karol Backo, starosta obce
Lednické Rovne.
Miroslav Buček, obyvateľ Lednických Rovní, pripomína, že o
možnosť dopravy do zamestnania prichádzajú aj obyvatelia ďalších
obcí na tejto trase - Borčíc, Bolešova, Kameničian, Pruského,
Dulova, Horoviec. "Keď sme napríklad cestovali do
Bratislavy, vždy bol v Trenčianskej Teplej prípoj. Teraz
budeme odrezaní od sveta," dodal.
Predstavitelia samosprávy v obci aj kraji sú veľmi prekvapení
direktívnym rozhodovaním o zrušení železničnej dopravy.
Rozhorčilo ich, že samosprávy sa nikto nepýtal na vyjadrenie,
čo to prinesie pre región a ako si s novou situáciou dokáže
poradiť.
"Nemáme peniaze, aby sme mohli financovať náhradnú
autobusovú dopravu. Obávame sa, že nevydrží ani tá, nieto ešte
aby pribudli ďalšie linky. Na zvýšenie rentability stačila
len úprava cestovného poriadku," konštatuje Pavol Krištof,
riaditeľ Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Opäť petícia za trate
12.11.2002 - Starostovia pätnástich
obcí spolu s primátorom Veľkých Kapušian petíciou dôrazne
protestujú proti plánovanému zrušeniu vlakovej trate Bánovce
nad Ondavou - Veľké Kapušany. "Trať využívajú ľudia
na cestu do práce a je to aj jediné spojenie k rýchlikovým
spojom," povedal primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár.
Bánovce nad Ondavou nemajú autobusové spojenie s Veľkými
Kapušanmi ani okolitými obcami.
Minister dopravy vymenil Dozornú radu
ZSSK, na jej čele je Branislav Opaterný
12.12.2002 - Novým predsedom Dozornej
rady (DR) Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. sa stal súčasný
štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
( MDPT ) SR Branislav
Opaterný, ktorý vo funkcii vystriedal bývalého sekčného
šéfa rezortu dopravy Dušana Pajdlhausera.
Okrem predsedu zvolilo valné zhromaždenie ZSSK , ktorej 100-%
akcionárom je MDPT , i ďalších troch členov dozornej rady,
konkrétne Ondreja Mateja, Oszkára Világiho a Ladislava Saxu,
ktorý bol ako jediný členom i predchádzajúcej DR.
Zamestnanci ZSSK si do
najvyššieho kontrolného orgánu zvolili Jána Grieča, Jozefa
Schmidta a Imricha Slobodu. Zmeny sa uskutočnili k 25. novembru
tohto roka, keď došlo zo strany ministra dopravy k odvolaniu bývalej
DR. Funkčné obdobie všetkých členov rady je päť rokov,
uviedol pre TASR hovorca ZSSK Miloš
Čikovský.
Na ministerstve dopravy v súčasnosti prebieha výberové
konanie na obsadenie postov v Predstavenstve ZSSK , z ktorého vzíde
i nový generálny riaditeľ. Súčasný šéf a predseda
predstavenstva Andrej Egyed sa podľa M. Čikovského o
znovuzvolenie do svojej doterajšej funkcie neuchádzal. Členmi
súčasného päťčlenného výkonného orgánu ZSSK sú okrem A. Egyeda i jeho námestník
Pavol Kužma a generálni riaditelia jednotlivých divízií: za
divíziu osobnej prepravy Jiří Jančík, nákladnej prepravy
Jozef Šimlovič a za železničné koľajové vozidlá Miroslav
Dzurinda. MDPT by malo
súťaž uzatvoriť v najbližšom období.
Sprievodcov vyzbroja pokladnicami
13.12.2002 - Železničná spoločnosť
nakúpila prenosné osobné pokladnice v záujme zrýchlenia
vydania cestovného dokladu vo vlaku, ale najmä kvôli zníženiu
úniku tržieb z falšovania lístkov a nedostatočného
obsadenia tarifných bodov. Ako povedal spoločnosti Miloš Čikovský,
pokladnice, ktoré budú sprievodcom slúžiť od marca budúceho
roku, dodá žilinská firma Prosoft. Ako vyplýva zo zdrojov Úradu
pre verejné obstarávanie, zákazka na 400 kusov pokladníc bude
stáť Železničnú spoločnosť do 76,620 milióna korún. „Konkrétne
rozmiestnenie osobných pokladníc bude závisieť od
pripravovanej redukcie osobnej prepravy a s tým súvisiacej
zmeny turnusov vlakových čiat,“ povedal Čikovský a dodal,
že prednostne budú pokladnice rozmiestnené na lokálne trate a
do vybraných tarifných bodov. Nakoľko v súčasnosti sa výdaj
cestovných lístkov vo vlaku zabezpečuje manuálne, pričom
sprievodcovia vydávajú útržkový či zjednodušený cestovný
lístok, nový pokladničný systém tento manuálny spôsob zníži,
zabezpečí zlepšenie kontroly a odhaľovania falzifikátov. Zníži
aj úniky z tržieb z dôvodu nedostatočného obsadenia tarifných
bodov pokladničnou službou a z dôvodu falšovania vydávaných
cestovných dokladov zamestnancami železníc a cestujúcich.
Otvorili trať Zwardoň – Čadca
10. 12. 2002 - Zrekonštruovaný úsek
elektrifikovanej trate Čadca-Skalité-Zwardoň meria 20,2
kilometra a umožní priame prepojenie Slovenska s Poľskom
PAVOL ĎURČO, ČADCA - Kaplán Richard Folučka a poľský kňaz
Ryszard Marciniak včera vysvätili zrekonštruovanú a
zelektrifikovanú železničnú trať medzi Čadcou a poľským
Zwardoňom. Približne 20 kilometrová spojnica medzi Poľskom a
Slovenskom si na svoju modernizáciu vyžiadala 1,8 miliardy korún.
Generálny riaditeľ ŽSR
Ladislav Saxa očakáva, že investície sa vrátia do 4-5 rokov.
Tento železničný hraničný priechod bude mať strategický význam
najmä pre nákladnú dopravu, ročne sa má tade previezť asi 1,5
milióna tony tovarov, najmä poľského uhlia. Jeho preprava cez
Slovensko bude pre južných susedov lacnejšia o tri švajčiarske
franky na tonu oproti doterajšej preprave cez Českú republiku.
Trasa je súčasťou 6. medzinárodného koridoru, smerujúceho až
k poľským námorným prístavom a záujem o prevážanie
svojich výrobkov touto trasou na sever prejavil napríklad aj
Slovnaft. Aj keď rekonštrukciou sa zvýšila prepravná rýchlosť
medzi Čadcou a hranicou s Poľskom na 100 kilometrov za hodinu,
plnou rýchlosťou budú môcť vlaky jazdiť najskôr o pol roka,
kedy by sa podľa Saxu malo dokončiť aj elektronické zabezpečovacie
zariadenie. V budúcnosti sa očakáva aj na tejto trati
zredukovanie osobnej prepravy s výnimkou medzinárodných vlakov.
Zvýši sa tak intenzita nákladnej dopravy. (aha)
Dozorná rada ZSSK v novom zložení
Bratislava (12. 12. 2002) Dozorná rada Železničnej spoločnosti,
a. s. ( ZSSK ) sa dnes zišla v novom zložení, keďže
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ing. Pavol
Prokopovič, ako zástupca jediného akcionára Železničnej
spoločnosti, a. s. odvolal 25. novembra 2002 Dozornú radu ZSSK , ktorá pracovala
od 1.januára 2002, teda od vzniku spoločnosti. V ten istý deň
bola rozhodnutím akcionára vymenovaná nová Dozorná rada ZSSK v tomto zložení: RNDr. Branislav
Opaterný - predseda, Ing. Ondrej Matej, Ing. Ladislav Saxa, JUDr.
Oszkár Világi, Ján Grieč, Mgr. Jozef Schmidt a Imrich Sloboda.
Predsedom Dozornej rady ZSSK je štátny
tajomník MDPT SR, v
ktorého kompetencii je železničná doprava. Predsedu a troch
jej členov zvolilo Valné zhromaždenie ZSSK , ďalších troch
členov zvolili zamestnanci ZSSK v
novembrových voľbách. Funkčné obdobie všetkých členov
dozornej rady je päť rokov.
Na dnešnom zasadaní predseda dozornej rady ZSSK RNDr. Branislav Opaterný poďakoval za
prácu doterajším členom dozornej rady a zároveň vyslovil želanie
dobrej spolupráce v nadchádzajúcom funkčnom období
novozvolenej dozornej rady.
Predseda Dozornej rady Železničnej spoločnosti, a.s. Branislav
Opaterný, narodený 4. mája 1963 v Brezne. Je ženatý a má
dve deti.
Po absolvovaní Gymnázia v Leviciach študoval na Matematicko-fyzikálnej
fakulte UK a štúdium ukončil v odbore Experimentálna jadrová
fyzika. V jeho doterajšej praxi prevládali činnosti v
ekonomických informačných systémoch rôznych firiem. V rámci
uvedeného od roku 1994 úzko spolupracoval s podriadenými
subjektami rezortu dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Nový cestovný poriadok železníc
20021212
- Od 15. decembra 2002 začne na železnici platiť nový cestovný
poriadok (CP), ktorý prináša viaceré zmeny v medzinárodnej a
vnútroštátnej doprave. Je prvým cestovným poriadkom, ktorého
platnosť začína koncom roka a je jednotná v celej Európe.
Kopíruje obdobie kalendárneho roka.
. V novom CP je zavedených spolu 2075 vlakov denne. Z toho je 10
vlakov kategórie EuroCity, 8 vlakov InterCity, 9 vlakov kategórie
Expres, 95 rýchlikov, 41 zrýchlených vlakov, 12 vlakov
Euroregio a takmer 1900 osobných vlakov. Rozsah osobnej dopravy
na základe objednávky štátu i výkonov deregulovaných IC a
EC vlakov sa zníži z pôvodne plánovaného rozsahu 34,9 miliónov
na 32,5 miliónov vlakových kilometrov, čo je o 9 % menej
oproti roku 2002. V dôsledku toho začiatkom budúceho roku dôjde
k ďalšej redukcii osobných vlakov predovšetkým na málo
efektívnych regionálnych tratiach. O týchto zmenách bude
cestujúca verejnosť informovaná formou zmeny CP, ktorá sa
uskutoční najneskôr 2. marca 2003. Cestujúci obdržia zmenu
CP bezplatne po predložení príslušného kupónu, (kupón je v
zadnej časti CP) v železničných staniciach vybavených terminálom
komplexného vybavovania cestujúcich (KVC).
Vlaky InterCity 500/501 "Tatran" a InterCity 502/503
"Kriváň" budú mať jednotný odchod z Bratislavy a
Košíc vždy o 5.45 h, resp. o 17.45 h. Vlaky taktovej dopravy
na trati Bratislava - Žilina - Košice budú odchádzať z
Bratislavy vždy v nepárnu hodinu a 50 minútu a prichádzať do
Košíc vždy v nepárnu hodinu. Z Košíc má taktová doprava
odchod vždy v párnu hodinu a 20 minútu. Vlaky v úseku
Bratislava - Žilina a späť budú jazdiť v medzitakte. Od Košíc
budú prichádzať vlaky do Žiliny v nepárnu hodinu a 34 minútu
a z Bratislavy párnu hodinu a 34 minútu. Rozsah počtu vlakov
taktovej dopravy ostane zachovaný.
Od 1. januára budúceho roku sa zvýšia ceny cestovného v
osobnej doprave o 15 %. Cestujúci však môžu využiť
rozsiahlu ponuku výhodných komerčných zliav na železnici vo
vnútroštátnej a medzinárodnej preprave, ktoré im umožňujú
lacnejšie cestovať. Viac sa dozviete na www.zsr.sk .
Zľavy vo vnútroštátnej preprave:
· Deti do a od 6 do 15 rokov
· Žiaci a študenti
· Junior RailPlus pre mladých od 15 do 26 rokov
· Kilometrická banka
· Tatranský trojlístok
· Rodinná zľava
· Skupina cestujúcich
· Spiatočné cestovné
· Relačná zľava Kysucké Nové Mesto - Žilina
· Pravdepodobne už začiatkom roku 2003 budú môcť cestujúci
využiť atraktívnu komerčnú zľavu v IC vlakoch na ceste z
Bratislavy do Košíc. Po 6 jazdách tam a späť získajú 7
jazdu za symbolických 7 korún. Zľava však platí len vtedy,
ak si cestujúci uhradí plnú výšku cestovného IC vlakom z
Bratislavy do Košíc a späť. V podstate získa 20 percentnú zľavu
na ostatných 6 cestách, za ktoré získava kupóny do klubového
preukazu. Ten cestujúci získa už pri zakúpení cestovného lístka
pri prvej jazde na trati Bratislava - Košice.
Zľavy v medzinárodnej preprave:
· Zľavy na základe osobitných prípojok TCV a TR 18
· Zľavy dohodnuté na základe dvoch alebo viacstranných dohôd
· Malý pohraničný styk
· Karta Z do Českej republiky
Zľavy lôžkových a ležadlových lístkov
Doklady vystavované v zahraničí pre zahraničných zákazníkov
Sociálne zľavy ostávajú bezo zmien pre:
· žiakov a študentov vysokých škôl
· ťažko zdravotne postihnutých občanov
· návštevy rodičov (zákonných zástupcov) k deťom telesne,
mentálne alebo zmyslovo postihnutých, alebo chronicky chorých
umiestnených v ústavoch v našej krajine.
Sociálne (regulované) zľavy sú :
· na predplatné traťové lístky
Pri komerčnej zľave u traťových predplatných lístkoch Železničná
spoločnosť a.s. ( ZSSK ) neuvažuje o
zmene v prepravných podmienkach. Lístky sa budú vydávať len
na meno. To znamená, že cestujúci si už nemôžu zakúpiť
prenosný traťový lístok. Budú tiež stanovené ceny
predplatných traťových lístkov pre izolované dopravné systémy
ako sú Tatranské elektrické železnice (TEŽ) a Ozubnicová železnica
(OŽ). Doteraz platné percento zľavy sa pravdepodobne ponechá
s tým, že cena sa vypočíta z cestovného, ktoré bude zvýšené
o 15 percent.
· pre dôchodcov nad 70 rokov
Ak vláda SR nezruší zľavu na evidenčné cestovné pre dôchodcov
nad 70 rokov a účastníkov odboja a mimosúdnych rehabilitácií,
podmienky ostanú nezmenené. V opačnom prípade si budú môcť
muži nad 60 rokov a ženy nad 57 rokov zakúpiť Senior preukaz
za 99 Sk, s ktorým získajú 30 percentnú zľavu na obyčajnom
cestovnom.
Bezpečnosť osobnej dopravy
Za uplynulých 15 rokov vo vlakoch slovenských železníc
nezahynul ani jeden cestujúci. Železnice sa preto po leteckej
doprave zaradili k najbezpečnejším osobným prepravcom. Na
cestách Európy ročne zahynie 41 tisíc ľudí a konkrétne na
Slovensku je to 600 osôb. Popri smrteľných nehodách dochádza
aj ku kolíziám, ktoré majú za následok ťažké zranenia. V
roku 2000 bolo na našich cestách ťažko zranených 2204 ľudí,
mnohí z nich s trvalými následkami. Železničná doprava však
nezaznamenala žiadneho ťažko zraneného cestujúceho.
Osobná doprava podľa nového
cestovného poriadku
Medzištátna rýchliková doprava:
Spojenie do Českej republiky
Vlak kategórie EuroCity (EC) 132 "Slovenská
strela" pôjde podľa nového CP o 20 minút neskôr s
odchodom z Bratislavy hl.st. o 6.55 h. Pár vlakov kategórie
InterCity (IC)120/121 "Košičan" bude podľa nového
CP preradený do kategórie Expresný vlak (Ex) s tým, že Ex
120 bude z Košíc odchádzať o 9.20 h, teda o 2 hodiny neskôr
ako doteraz.
Vlak IC 122/123 "Odra" bude zrušený v úseku trate Košice
- Žilina a späť bez náhrady, ale v úseku trate Žilina -
Praha hl.n. a späť bude preradený do kategórie Ex vlakov a zároveň
aj prečíslovaný na Ex 142/143 "Odra". Tieto vlaky
budú jazdiť od nového grafikonu aj v inom čase. Ex 142 má
odchod zo Žiliny 8.40 a z Košíc je prípoj od IC 502 "Kriváň".
Ex 143 príde do Žiliny o 19.33 h a do Košíc má prípoj na IC
503 "Kriváň".
Rýchlik R 223 "Vihorlat", ktorý chodí na trase Praha
- Košice pôjde z Prahy o 20.23 h. To je o 90 minút neskôr a v
Košiciach je o 6.50 h.
Vlak R 231 "Rastislav", ktorý doteraz chodil na trase
Bohumín - Budapešť, pôjde len po žst. Štúrovo . V opačnom
smere odchádza z Bratislavy hl.st. o 2 hodiny a 30 minút neskôr.
Z Bratislavy hl.st. má odchod o 18.28 h. V úseku Štúrovo -
Bratislava hl.st. bude vlak "Rastislav" nahradený rýchlikom
876.
Ex 140 "Detvan" na trase Zvolen os.st. - Praha hl.n. pôjde
o 2 hodiny skôr s odchodom zo Zvolena os.st. o 8.07 h a s príchodom
do Prahy o 16.55 h.
Pár vlakov R 234/235 "Amicus", ktorý doteraz jazdil
na trase Budapešť – Bratislava bude predĺžený až do Brna
hl.n. R 234 má odchod z Bratislavy hl.st. o 19.49 h, R 235, ktorý
je náhradou za R 271, príde do Bratislavy hl.st. o 7.07 h.
Pár vlakov R 276/277 "Slovan", ktorý doteraz jazdil až
do Budapešti bude jazdiť len v úseku Bratislava hl.st. - Praha
hl.n. a späť. Do Budapešti pokračuje ako R 943 a v opačnom
smere z Budapešti do Bratislavy hl.st. pôjde ako R 944. V smere
z Bratislavy do Prahy rýchlik "Slovan" odchádza z
Bratislavy hl.st. o 4 hodiny neskôr, to je o 15.50 h a do Prahy
prichádza o 21.12 h.
Vlak R 437 "Kysuca" z Brna do Žiliny odchádza o 1
hodinu skôr, t.j. o 12.40 h a prichádza do Žiliny o 18.00 h.
Pár vlakov Zr 1824/1825, ktorý jazdil zo Žiliny do Přerova
bude premávať len v úseku Púchov - Olomouc hl.n. a späť.
Vlak Zr 1824 odchádza z Púchova o 14.20 h a má prípoj z Košíc
od R 606 "Liptov". Vlak Zr 1825 príde do Púchova o 11.49
h s prípojom do Košíc na R 605 "Dargov".
Zr 1826/1827 je nový vlak, ktorý sa zaviedol na trati Žilina -
Horní Lideč - Hranice na Morave a späť. Vlak Zr 1826 bude
odchádzať zo Žiliny o 16.45 h a vlak Zr 1827 má príchod do
Žiliny o 21.14 h. Je náhradou za zrušený vlak R 243 "Bečva",
ktorý jazdil na trase Žilina - Cheb a Františkovy Lázně.
Na trase Břeclav - Bratislava hl.st. je zrušený vlak R 271
"Mojmír".
Na trati Bratislava hl.st. - Praha Smíchov a späť sa zrušil pár
vlakov R 278/279 "Devín".
Spojenie do Poľska a Maďarska
Vlak EC 130 /131 "Polonia", ktorý doteraz
jazdil cez Štúrovo, bude presmerovaný po trase Budapešť-Keleti
- Rajka - Bratislava hl.st. - Kúty - Přerov - Warzawa Wschodnia
a späť. Z Budapešti odchádza o 11.35 h, čo je asi o 4 hodiny
neskôr ako doteraz a z Bratislavy hl.st má odchod o 14.34 h.
R 232/233 "Svätopluk" jazdí v rámci nového spojenia
na trase Štúrovo - Bratislava - Bohumín a späť. R 233 príde
do Štúrova o 21.14 h a R 232 odchádza zo Štúrova o 8.42 h.
R 333 "Goral" na trase Bratislava – Čadca - Zwardoň
- Katowice bude jazdiť aj v ranných hodinách. Z Bratislavy hl.st.
odchádza o 5.50 h a do Katowíc príde o 13.00 h. Vlak R 332 v
opačnom smere bude odchádzať z Katowíc o 15.00 h a v
Bratislave je o 22.20 h. V Katowiciach sú aj prípoje do a zároveň
aj od Warszawy, taktiež Krakówa a Wroclawy.
Vlak Zr 334/335 "Skalnica" a rýchlik 334/335 bude na
trati Bratislva hl.st. - Zwardoň - Kraków zrušený. Náhradou
bude zrýchlený vlak 334/335, ktorý už nepôjde z Bratislavy
hl.st. ale len na trase Žilina - Zwardoň – Kraków. Vlak Zr
335 má odchod zo Žiliny o 15.52 h s prípojom z Bratislavy od
Ex 511, zo Zvolena od Zr 1842 a z Košíc od R 600, do Krakówa
bude mať príchod o 21.30 h. Vlak 334 odchádza z Krakówa o 10.00
h a príde do Žiliny o 15.00 h s prípojom do Bratislavy na R
600, do Zvolena na Ex 141 a do Košíc na Ex 511.
Vlak R 337 "Báthory", ktorý chodí na trase Warszawa
- Zwardoň - Čadca - Budapešť pôjde z Čadce o hodinu neskôr.
Odchod má o 3.43 h a príchod do Budapešti o 8.44 h.
R 374/375 "Panonia" , ktorý doteraz premával cez Štúrovo,
bude presmerovaný po trase Bucuresti Nord - Budapest - Rajka -
Bratislava hl.st. - Kúty - Praha hl.n. a späť.
R 380 "Cracovia" na trati Budapešť- Kraków má
odchod z Budapešti o 19.05 h, t.j. o 90 minút skôr a príchod
do Košíc je o 23.05. h
R 390/391 "Bem" už nebude jazdiť z Budapešti do
Szczecina, ale naďalej bude premávať v úseku Bratislava hl.st.
- Szczecin a späť.
R 943/944 je nový vlak, ktorý sa zaviedol v rámci nového
spojenia na trati Bratislavy hl.st - Budapešť a späť cez
Rajku. V Bratislave súprava vlakov pokračuje akoR 276/277
"Slovan". Rýchlik 943 má odchod z Bratislavy hl.st. o
11.58 h a rýchlik 944 príde do Bratislavy hl.st. o 15.37 h.
Vlak Zr 1826/1827, ktorý chodil na trase Zvolen - Budapešť
bude zrušený a nahradený novým vlakom v úseku trate Fiľakovo
- Budapešť s odchodom z Fiľakova o 15.08 h a v úseku trate
Budapešť - Fiľakovo s príchodom do Fiľakova o 10.32 h.
R 388/389 "Karpaty", ktorý premával na trase Muszyna
- Bucuresti Nord a išiel aj cez Plaveč - Prešov - Košice a Čaňu
je od nového CP zrušený.
Nové rýchlikové spojenie Bratislavy a Viedne
Podľa nového CP bude na trase Bratislava hl.st. -
Viedeň a späť premávať nová kategória medzištátnych
regionálnych vlakov Euroregio(ER). Zavedením 6 párov zrýchlených
vlakov, ktoré budú mať 3 až 4 vozne, cestujúci do Viedne už
nebudú musieť prestupovať v žst. Marchegg.
Vnútroštátna rýchliková doprava
Ex 1600 "Gerlach", ktorý jazdí z Košíc do
Bratislavy hl.st. bude premenovaný na Ex 1600 "Chopok".
Ex 1600 Chopok na trati Košice - Bratislava jazdí len v nedeľu,
z Košíc má odchod o 13.45 a príchod do Bratislavy má o 18.50.
Ex 1601 "Chopok" na trase Bratislava - Košice cez Žilinu
jazdí len v piatok, pričom už nebude odchádzať z Bratsilavy
hl.st., ale zo stanice Bratislava-Nové Mesto. Zo železničnej
stanice Bratislava-Nové Mesto odchádza o 15.30 h a do Košíc
prichádza o 20.32 h. Vlak zastaví v staniciach Bratislava
predmestie, Trnava, Trenčín, Žilina, Ružomberok, Liptovský
Mikuláš, Poprad-Tatry, Spišská Nová Ves a Kysak.
Nové spojenie z Bratislavy do Vysokých Tatier
Vlak R "Chopok" 1501 bude premenovaný na
"Poprad". Tento turistický vlak pôjde len v čase
letných prázdnin, a to z Bratislavy do Popradu-Tatier (nie do
Košíc ako doteraz). Okrem toho bude na trati Bratislava hl.st.
- Poprad-Tatry jazdiť rýchlik 1502/1503 "Váh"
premenovaný na "Lomnica". Vlak R 1503 bude jazdiť vždy
v piatok okrem letných prázdnin. Z Bratislavy hl.st. odchádza
o 14.20 a príchádza do Popradu-Tatier o 19.00h. R 1502 pôjde v
nedeľu počas celého roku s odchodom zo žst. Poprad-Tatry o 17.10
h s príchodom do Bratislavy hl.st. o 21.50 h.
Na trati smerom z Košíc do Vysokých Tatier je zrušený vlak R
710/711 "Poprad", ale R 711 je v úseku Poprad - Tatry
- Košice nahradený vlakom R 223 "Vihorlat".
Spojenie Bratislavy a Žiliny
Rýchlik 706/707 "Kysučan" bol premenovaný
na "Váh" a bude jazdiť len úseku Bratislava hl.st. -
Žilina a späť. Nepôjde až do Čadce ako doteraz. R 707 pôjde
z Bratislavy hl.st. v novom čase o 14.50 h a príde do Žiliny o
17.34 h.
Spojenie Bratislavy a západného Slovenska
Nový vlak kategórie R 875 ktorý jazdí v úseku
Bratislava hl.st. - Nové Zámky ako rýchlik bude pokračovať
do Štúrova ako osobný vlak. Premáva len počas pracovného týždňa.
Z Bratislavy hl.st. odchádza o 5.35 h a prichádza do Štúrove
o 7.03 h.
Na trase Štúrovo - Bratislava hl.st. bude jazdiť nový vlak R
876. Zo Štúrova odchádza o 14.10 h a do Bratislavy hl.st prichádza
o 15.44 h. Tvorí prípoj k vlaku R 276 "Slovan" a
nahradí zrušený vlak R 230 "Rastislav".
R 877 je druhým novým zavedeným vlakom na trase Bratislava hl.st.
- Štúrovo. Odchod z Bratislavy hl.st je o 15.32 h, a príchod
do Štúrova je o 17.10 h. Rýchlik zastaví v železničných
staniciach Galanta, Šaľa, Palárikovo a Nové Zámky. Tento
vlak je náhradou za presmerovaný vlak EC 131 "Polonia".
Na trase Malacky - Bratislava - Levice bude odchádzať vlak Zr
1831 "Levičan" z Malaciek o 15.40 h a do Bratislavy hl.st.
príde o16.10 h . Z Bratislavy hl.st. má odchod o 5 minút (16.15)
a do Levíc príde o 18.22 h. "Levičan" chodí len v
pondelok až štvrtok.
Na trase Bratislava hl.st. - Malacky jazdí nový vlak Zr 1832 s
odchodom z Bratislavy hl.st. o 14.25 h a príchodom do Malaciek o
14.55 h. Zr 1832 je čiastočná náhrada za zrušený R 279
"Devín".
Na trase Malacky - Bratislava hl.st. - Levice - Zvolen os.st jazdí
nový vlak Zr 1833. Z Malaciek má odchod o 15.40 h a príchod do
Zvolena os.st. o 19.53 h. Vlak chodí len v piatok.
Vlak R 724/725 na trati Leopoldov - Trenčianska Teplá a späť
je zrušený.
Nákladná doprava v novom cestovnom
poriadku
Koncepcia nákladnej dopravy pre obdobie
platnosti cestovného poriadku 2002/2003 zohľadňuje požiadavky
prepravcov, ako aj závery, ktoré boli prijaté na medzinárodnej
úrovni. Nový grafikon sa nebude zásadne líšiť od predchádzajúceho
- 70 až 80 percent trás ostáva zachovaných. V slovenskej
ekonomike nedochádza v budúcom roku k výrazným zmenám v
obchodných vzťahoch, či výrobných programoch podnikov, preto
sa toky v nákladnej železničnej preprave v zásade nemenia.
Treba však zdôrazniť, že pri tvorbe grafikonu vlakovej
dopravy (GVD) sa preniesol dôraz na to, aby boli uspokojené
prepravné požiadavky zákazníkov s minimálnymi nákladmi.
V GVD na rok 2003 je naplánovaných celkom 770 vlakov, z toho
108 pravidelných ucelených vlakov, 110 ucelených vlakov na požiadanie
a 23 vlakov kombinovanej prepravy. GVD pre nákladnú dopravu je
na budúce obdobie konštruovaný s cieľmi dodržania dodacích
lehôt a dodávok just in time pre vybrané vlaky. Divízia nákladnej
prepravy (DNP) sa zaväzuje dodržiavať požadovanú kvalitu
objednaných prepráv i prepravný čas.
Už v priebehu roku 2002 sa zvýšili normatívy hmotnosti a dĺžky
nákladných vlakov, čo súviselo so snahou ZSSK znížiť neproduktívne náklady,
dosiahnuť zníženie objemu vlakových kilometrov a tým aj úhrady
za použitie dopravnej cesty. Tieto opatrenia pri znižovaní
neproduktívnych jázd priniesli tlak na zabezpečenie vozňov na
nakládku. Aj keď sa predĺžil obeh vozňa, ucelené odosielateľské
vlaky chodia načas a zákazníci sa môžu spoliehať na
prepravenie tovaru v zmluvne dohodnutom čase.
V porovnaní so súčasným grafikonom DNP znížila v objednávke
trás počet pravidelných vlakov, okrem toho obmedzuje jazdy
vlakov v dňoch so zníženou nakládkou. Zníženie počtu
pravidelných trás vlakov s následným predĺžením intervalov
odvozu záťaže z východzích a nácestných staníc nezapríčiní
prekročenie stanovených dodacích lehôt. Snahou DNP je, aby sa
zabezpečilo včasné pristavenie vozňov na raňajšiu manipuláciu
u zákazníka v jednotlivých staniciach a takisto odsun naložených
resp. vyložených vozňov.
Na regionálnych tratiach, na ktorých sa má zastaviť prevádzka
osobných vlakov, budú nákladné vlaky jazdiť naďalej, aj keď
s určitými obmedzeniami, keďže ŽSR obmedzia čas prevádzkovania nákladnej
dopravy na týchto tratiach. Pre ZSSK to znamená upraviť súčasné polohy
vlakov nákladnej dopravy na nové podmienky a zabezpečovať
obsluhu na príslušných tratiach prakticky v denných zmenách.
Z pohľadu celkových výkonov v nákladnej doprave hľadá spoločnosť
také riešenia odvozu zásielok, aby naďalej spĺňala prepravné
požiadavky zákazníkov a aby nedošlo k poklesu výkonov. Na
druhej strane zastavenie prevádzky osobnej dopravy uvoľní
priestor na príslušnej trati pre nákladnú dopravu v nových
časových polohách. Takéto uvoľnenie môže zlepšiť kvalitu
prepravných služieb. Nákladná doprava bude zastavená iba na
tratiach Brezno - Pohronská Polhora a Zlaté Moravce - Úľany
nad Žitavou.
Tragédia na železnici, zrušia
niektoré trate
7. 12.
2002, SLOVENSKO - Tragédia na koľajniciach má mať dátum 2. 2.
2003. Veľa ľudí odvtedy prestane dochádzať do práce. Vlaky,
ktoré by ich dopravili do práce, nepôjdu. Zrušia ich. Dovedna
22 tratí pre osobnú dopravu s dĺžkou 511 km čaká osud
poslednej jazdy. Ďalšie zrušené trate majú nahradiť
autobusové trasy, dovedna 257 km. Vládni úradníci si tento
krok odôvodnili konštatovaním, že vraj načo by súbežne
jazdili vlaky tam, kde vedú aj cestné spoje.
Prvý podpredseda OZ železničiarov Peter Rozložník považuje
takúto filozofiu za diletantstvo najhrubšieho zrna. Ekológiu,
komfort, prepravnosť a ďalšie výhody železničnej dopravy
autobusová nikdy nenahradí. Žiaľ, je takmer rozhodnuté. Ľudia,
ak nezostanú sedieť doma na podpore, budú musieť voliť pri
ceste za prácou krkolomné spoje, ktoré ich donútia skôr vstávať
a hlbšie načierať do peňaženky. Primátori obcí postihnutých
regiónov sa bránia, spisujú petície. V okolí Poltára, Spišskej
Novej Vsi i Levoče. Tamojší prednosta miestneho úradu Ľubomír
Maciak sa obáva, že zrušenie osobnej dopravy povedie k
rozobratiu koľajníc Rómami. Ako nám potvrdil Peter Rozložník,
protestné zhromaždenia možno očakávať priamo v Bratislave.
"Trate sa redukujú údajne preto, lebo zo štátneho rozpočtu
Železničná spoločnosť dostala iba 4,3 miliardy korún,"
tvrdí jej hovorca Miloš Čikovský. Týmto opatrením podnik sám
seba podrží nad vodou, ale za akú cenu? Iróniou je, že zrušená
bude napríklad trať Zohor - Plavecký Mikuláš. To všetko sa
má udiať v čase, keď sa pre ľudí s redukciou dopravy
postihnutej oblasti otvárajú pracovné príležitosti v
novovybudovanom priemyselnom parku Záhorie. Treba uvádzať
viacero príkladov? Ako jedno z prvých médií sme mali možnosť
nahliadnuť do dokumentu Železničnej spoločnosti, kde sa vyratúvajú
dosahy okliešteného prídelu zo štátneho rozpočtu na Železničnú
spoločnosť a cestujúcich.
Budú aj prepúšťať
O robotu v tejto súvislosti príde aj 574 železničiarov,
vlakové čaty sa majú preškoliť na sprievodcov v autobusových
linkách. Ale nikde nie je napísané, o čom sa v podniku iba šepce:
Že zámer zrušiť sieť regionálnych tratí je tendencia bijúca
sa s trendmi v Európskej únii. Tam je normálne, že železničná
osobná doprava sa zachováva, ak je čo i len trocha rentabilnou.
Náš informátor, ktorý si neželá byť menovaný, vidí
rozhodnutie zrušiť alebo nahradiť časť tratí autobusmi, ako
tlak autobusovej loby. Tá je na Slovensku pomerne expanzívna a
zrejme našla formu, ako ovplyvniť myslenie a rozhodovanie železničiarskych
bossov. Autobusové spoločnosti v regiónoch postihnutých zrušením
železničných tratí si mädlia ruky. Zrejme aj zopár vysoko
postavených železničiarov, ktorí si tentoraz dožičia viac
než štedré Vianoce. Obyčajný cestujúci, ktorého nepostihne
prvé obmedzenie vlakových spojov v posledných rokoch, je zasa
raz na vedľajšej koľaji.(vt, foto fanč, tasr)
Obavy: Prídu o Rajeckú Anču?
7. 12.
2002, (er), RAJEC - Obyvatelia Rajca sa obávajú zrušenia
spojenia do Žiliny. Prísť o tzv. Rajeckú Anču nechcú. O všetkom
však rozhodne vláda. Pokiaľ sa tak stane, bude to podľa
predstaviteľov mesta nesprávne. "Počul som, že by lokálne
železnice mohli prejsť na samosprávu. My by sme dokázali
zabezpečiť časť ich financovania," dodávajú zástupcovia
mesta. Podobný problém mali v minulosti s autobusovými spojmi.
K výraznejšej redukcii vtedy nedošlo. SAD sa dohodla so
zamestnávateľmi v regióne, že dokážu mesačne prispievať
na zachovanie spojov. Dokonca mesto Rajec platí mesačne 2 000
Sk považskobystrickej SAD-ke, aby im nezrušili nočné spoje.
"Nie je to veľký peniaz, verím, že sa bude dať dohodnúť
aj v otázke vlaku," tvrdia.
Zrušili trať, ľudia si zúfajú
7. 12.
2002, (hc), LEDNICKÉ ROVNE - Ľudia z Lednických Rovní si zúfajú.
Od nového roka sa ruší trať na trase Nemšová - Lednické
Rovne bez akejkoľvek autobusovej náhrady. Najviac zrušenie
trate zasiahne tých, ktorí pracujú v Trenčíne. "Čo sa
týka Nemšovej a Teplej, budeme úplne hotoví," povedal
starosta Lednických Rovní Karol Backo a dodal, že do spomínaných
miest chodí z Rovní autobus iba dvakrát denne. Zrušenie trate
veľmi skomplikuje život aj ľuďom z okolitých dedín Horoviec,
Dulova, Pruského, Sedmeroviec. Petíciu obyvatelia obcí nateraz
nespisujú. Starostovi zatiaľ prišlo niekoľko protestných
listov od ľudí, ktorí pracujú v Trenčíne. Tí sa sťažujú
na zrušenie spojov. Sťažnosť píše aj starosta a bude ju
adresovať železniciam. "Zrušenie trate nám narobí veľké
problémy," tvrdí Backo. K zvráteniu situácie v prospech
obce je však skeptický. "Neverím, že sa podarí niečo
dosiahnuť," uviedol.
Petícia za vlak
7. 12. 2002, MICHALOVCE - Pod petíciu proti zrušeniu trate na
trase Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany sa podpísali
predstavitelia Veľkých Kapušian a ďalších pätnástich obcí.
Adresovali ju ministrovi dopravy, predstaviteľom Košického
kraja, Železniciam SR. Zrušenie trate by skomplikovalo život
vyše 30-tisíc obyvateľom okolitých obcí.