Odborári obvinili ŽSR zo zastrašovania,
vedenie železníc to odmietlo
Bratislava
14. júna - Jedným z hlavných dôvodov nevyhlásenia výstražného
štrajku zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ) bolo podľa predstaviteľov Odborového združenia
železničiarov (OZŽ) odstúpenie mnohých pracovníkov od úmyslu
štrajkovať. Ako uviedol predseda OZŽ Jozef Schmidt, ich odstúpenie
bolo spôsobené strachom z možného uplatnenia trestnoprávnych
následkov zo strany zamestnávateľa. Ním ich podľa jeho slov
zastrašoval v prípade, že v inkriminovanom čase odmietnu nastúpiť
do práce.
Vyhlásenia OZŽ o sankcionovaní zamestnancov sa podľa hovorcu ŽSR
Miloša Čikovského zakladajú na tom, že odborári považovali
pripravovaný štrajk za zákonný. Železnice však disponujú
právnymi analýzami, podľa ktorých taký nebol. "V takom
prípade je zamestnávateľ oprávnený využiť príslušné
paragrafy Zákonníka práce," upozornil M. Čikovský a
dodal, že "ak predstavitelia železníc nabádali
zamestnancov, aby dodržiavali pracovnú disciplínu a neporušovali
zákonné normy a predpisy železníc, nemožno to považovať za
sankcionovanie." Odborári zároveň tvrdia, že
zamestnancom, u ktorých sa predpokladalo, že sa na štrajku zúčastnia,
bola vymenená pracovná zmena. Podľa M. Čikovského dostali
prednostovia staníc pokyn umožniť pracovať tým, ktorí sa do
štrajku nezapoja, a zabrániť, aby štrajkujúci robili prekážky
v práci neprotestujúcim kolegom. V tomto zmysle by bolo bývalo
možné nahradiť štrajkujúceho zamestnanca takým, ktorý sa
do protestnej akcie nezapojil.
Vážnejším dôvodom, ktorý mal vplyv na rozhodnutie odvolať
štrajk, bol podľa J. Schmidta úmysel niektorých zamestnancov
vstupovať do koľajiska, a tak brániť pohybu vlakov. "Takýmto
spôsobom chceli vyjadriť protest proti zamedzovaniu účasti na
štrajku."
V súvislosti s ďalšími možnými aktivitami na vyjadrenie nesúhlasu
s Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR J. Schmidt uviedol, že OZŽ bude projekt rešpektovať,
keďže o jeho schválení v parlamente nepochybuje. Aj naďalej
však hodlá upozorňovať vládu na potrebu štátu hradiť záväzky
z výkonov vo verejnom záujme, harmonizáciu podmienok na
dopravnom trhu ako aj nutnosť modernizácie a rozvoja železničnej
dopravnej cesty.
Štrajk železničiarov sa mal uskutočniť dnes medzi 11.00 h a
13.00 h. Hoci bol zrušený tesne pred jeho avizovaným začiatkom,
prevádzková situácia na železnici bola podľa Čikovského
pod kontrolou. Podľa informácií z hlavných železničných
uzlov sa do štrajku prihlásilo len niekoľko desiatok
zamestnancov, a to väčšinou funkcionárov OZŽ. Osobné vlaky
a rýchliky by tak boli jazdili zväčša podľa cestovného
poriadku.
V Kamenici ukradli železničnú trať
KAMENICA NAD CIROCHOU (ar), 16.6.2001 - Koľajnice
nepoužívanej úzkokoľajnej železničky
v Kamenici nad Cirochou v Humenskom okrese sa nedávno zapáčili
trojici páchateľov, ktorí si z nej prisvojili 20 päťmetrových
kusov koľajníc. Policajtom kriminálnej polície z Humenného
sa krádež podarilo objasniť v týchto dňoch.
Trojica sa zodpovedá z toho, že spôsobila škodu vyčíslenú
na 24 107 korún. Trojica páchateľov si evidentne viac cenila
hodnotu železa ako históriu vlastného regiónu. Krádežou
totiž poškodili kultúrnu pamiatku, ktorá je zvláštnosťou
Podvihorlatského kraja. Železnička bola úzko spätá so životom
obyvateľov v okolí Kamenice nad Cirochou od konca 20. až do začiatku
70. rokov minulého storočia. Vyše 17-kilometrová trať slúžila
na zvoz dreva z pohoria Vihorlat k píle v Kamenici.
Keď úzkokoľajku nahradila asfaltová cesta, úsek pôvodnej
trate zo železničnej stanice k píle zostal v pôvodnom stave
ako kultúrna pamiatka. Minulosť regiónu spojenú so železničkou
pripomína v Kamenici aj "Anča", pôvodná parná
lokomotíva, ktorá zdolávala 17-kilometrovú trať na svahoch
Vihorlatu.
Zrážka Favoritu s rýchlikom
BRATISLAVA,
16.06.2001 - Tragická udalosť sa stala vo štvrtok popoludní
na železničnom priecestí pri obci Moravský Svätý Ján v
okrese Senica. Vodič Škody Favorit nerešpektoval výstražné
znamenie a vedľa spustenej závory vošiel na železničné
priecestie práve vo chvíli, keď sa blížil rýchlik (EC -
pozn. Addams) Hungaria. Ten išiel rýchlosťou 140 km/h. Auto,
ktoré hneď po náraze vybuchlo, tlačil pred sebou. Telo vodiča
z Malaciek našli policajti po častiach na 720-metrovom úseku.
Viac prepravených turistov
SVJATOSLAV DOHOVIČ, 18.6.2001, VYSOKÉ
TATRY - Tatranské lanové dráhy sa podľa riaditeľa Dušana
Slavkovského dlhé roky pokúšali pri prevádzkovaní dopravných
zariadení vo Vysokých Tatrách dosahovať aspoň vyrovnaný
hospodársky výsledok. Výraznejšie sa im do ziskových čísiel
podarilo dostať až po tom, ako sa stali samostatnou organizačnou
jednotkou v rámci Železníc SR. "Minulý rok sme skončili
so ziskom zhruba 12 miliónov Sk," uviedol Slavkovský, podľa
ktorého sa na tomto výsledku podpísala najmä vydarená letná
sezóna.
"Hoci sa všeobecne hovorí o poklese počtu turistov vo
Vysokých Tatrách, u nás sa to vôbec neprejavuje. V porovnaní
s rokom 1999 sme v minulom roku prepravili o 120-tisíc ľudí
viac. Na lanovej dráhe z
Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso 470-tisíc, na visutej lanovke na Lomnický štít
86-tisíc a na pozemnej lanovke
zo Starého Smokovca na Hrebienok 590-tisíc ľudí. To sa
samozrejme priaznivo odrazilo aj na tržbách."
V rámci pripravovaných organizačných zmien na ŽSR
nečakajú tatranské lanovky zásadné zmeny. Mali by ostať
samostatnou jednotkou v rámci akciovej spoločnosti, pričom podľa
Slavkovského nie je vylúčené, že sa v prípade záujmu
zahraničného investora osamostatnia úplne. Na väčšie investície
v tomto roku zdroje nemajú.
"Rádovo v desiatkach miliónov sa pohybujú náklady na údržbu
budov a stavebných častí, ktoré sú už zastarané. V tomto
roku plánujeme preinvestovať 4 až 5 miliónov na rekonštrukciu
dolnej stanice pozemnej lanovky
medzi Smokovcom a Hrebienkom ," uviedol Slavkovský.
Stará visutá lanovka ,
ktorá kedysi premávala paralelne s kabínkovou medzi Tatranskou
Lomnicou a Skalnatým plesom , je definitívne odstavená a
postupne by sa mala zlikvidovať.
ZSE v utorok odpoja ŽSR 19 miest vrátane
budovy generálneho riaditeľstva
Bratislava
18. júna - Spolu 19 odberných miest Železníc SR ( ŽSR ) by malo v utorok 19. júna zostať bez dodávok
elektrickej energie. Ako TASR
dnes potvrdil vedúci úseku ekonomiky š. p. Západoslovenské
energetické závody ( ZSE )
Miroslav Jankovič, v zozname odpojenia od elektriny je aj budova
Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre
Bratislavy na Klemensovej ulici.
Dlh ŽSR za dodávky elektriny voči ZSE dosiahol k piatku 8. júna 698
miliónov Sk, z čoho 651 miliónov Sk je po lehote splatnosti.
Dlh železníc voči ZSE pritom
mesačne stále narastá asi o 45 až 50 miliónov Sk, čo je
fakturovaná čiastka za mesačnú dodávku elektriny železniciam
od ZSE .
ŽSR
stále pracujú na bankových úveroch, prostredníctvom ktorých
by mali znížiť svoj dlh voči trom rozvodným podnikom, ktorým
dlhujú v súčasnosti vyše 1,7 miliardy Sk.
ZSE oznámili železniciam k 19.
júnu okrem budovy Generálneho riaditeľstva ŽSR
odstavenie prevádzok, ktoré im už raz odpojili počas 33 dní
do 20. marca. Ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava,
železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava
Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré
objekty na železničnej stanici Východ.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci
minulého roka. V dôsledku neplatenia zo strany železníc pristúpili
ZSE v polovici februára k
odstaveniu piatich odberných miest ŽSR ,
ktoré následne začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE mali železnice v súvislosti s
rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od
elektriny aj zo strany š. p. SSE (7 dní do 14. marca) a š. p. VSE (8 dní do 20. marca).
ŽSR
sa následne zaviazali v dohode s REP 20. marca zaplatiť
polovicu svojich dlhov (vyše 750 miliónov Sk) do 20. apríla. V
dohode sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája
zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu (viac ako 750 miliónov Sk)
vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk).
Po nesplnení daných termínov dohody pohrozili REP železniciam
vypnutím 30 odberných miest od elektriny. Vzhľadom na
rozpracované úvery ŽSR však k realizácii
tejto hrozby následne nepristúpili. Čakalo sa totiž na
alternatívu splatenia dlhov ŽSR voči REP zápočtom,
ktorý predpokladal prevzatie záväzkov Slovenských elektrární
(SE) voči štátu železnicami a odpísanie pohľadávok elektrární
voči REP. Keďže táto alternatíva sa vzhľadom na odmietavý
postoj Ministerstva financií (MF) SR stala neaktuálnou a ŽSR
energetikom neplatia, ZSE ako
prvý REP (podobne ako pri predchádzajúcom odpájaní)
pristupuje k obmedzeniu dodávok elektriny pre železnice.
ZSE dnes od 10.00 h odpojili budovu
Generálneho riaditeľstva ŽSR
Bratislava
19. júna - Budova Generálneho riaditeľstva Železníc SR ( ŽSR ) na Klemensovej ulici v Bratislave je od 10.00
hodiny bez dodávok elektrickej energie. TASR to potvrdil pracovník
dispečingu š.p. Západoslovenské energetické závody ( ZSE ). V budove železníc hneď naštartovali
naftový agregát, ktorý vyrába elektrinu, aby nebola ohrozená
práca dispečerov. Prevádzka tratí ŽSR
tak nie je ohrozená.
Po budove Generálneho riaditeľstva ŽSR
odstavia ZSE poobede ďalších 18 miest
Bratislava
19. júna - Budova Generálneho riaditeľstva Železníc SR ( ŽSR ) na Klemensovej ulici v Bratislave je od 10.00
h bez dodávok elektrickej energie. TASR to potvrdil pracovník
dispečingu š. p. Západoslovenské energetické závody ( ZSE ) Jozef Voštinár. V budove železníc
hneď naštartovali naftový agregát, ktorý vyrába elektrinu,
aby nebola ohrozená práca dispečerov. Prevádzka tratí ŽSR
tak nie je ohrozená.
ZSE dnes plánujú železniciam
vypnúť ďalších asi 18 odberných miest. Ide o rušňové depá
Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava
predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej
hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ.
Tieto miesta budú podľa informácií J. Voštinára odstavené
medzi 14.00 a 15.00 h.
Dôvodom odpájania sú narastajúce dlhy železníc voči
energetikom. Dlh ŽSR za dodávky elektriny voči ZSE dosiahol k piatku 8. júna 698
miliónov Sk, z čoho 651 miliónov Sk je po lehote splatnosti.
Pritom mesačne dlh narastá asi o 45 až 50 miliónov Sk, čo je
fakturovaná čiastka za mesačnú dodávku elektriny železniciam
od ZSE . ŽSR
stále pracujú na bankových úveroch, prostredníctvom ktorých
by mali znížiť svoj dlh voči trom rozvodným podnikom, ktorým
dlhujú v súčasnosti vyše 1,7 miliardy Sk.
Ako TASR v reakcii na vypínanie uviedol hovorca ŽSR
Miloš Čikovský, v budove generálneho riaditeľstva železníc
nastali problémy najmä s administratívnymi prácami. V celej
budove zostali totiž bez elektriny počítače a ďalšie
zariadenia, ktoré nie sú napájané elektrinou vyrobenou v
naftovom agregáte. Riešenie danej situácie vidia železnice v
dotiahnutí rozpracovaného úveru bez štátnej záruky. M. Čikovský
upozornil, že vypnutie železníc zo strany ZSE prišlo po tom, čo podnik z
vlastných tržieb v piatok 15. júna zaplatil ZSE asi 50 miliónov Sk za mesačnú
dodávku elektriny.
Riešením dlhu železníc voči REP by mohol byť aj prísun
financií REP (asi 3,81 miliardy Sk) a Slovenských elektrární
(SE), a. s., (asi 2,794 miliardy Sk) za predaj akcií Globtelu.
Minister hospodárstva Ľubomír Harach totiž minulý týždeň
pri podpise predaja konzorciu AIG a EBOR upozornil, že bude vo
vláde presadzovať, aby sa prostriedky za akcie Globtelu využili
na zníženie dlhov ZSE , SSE a VSE voči SE a urovnanie dlhov ŽSR
voči spomínaným trom REP. REP totiž evidujú pohľadávky voči
ŽSR
(1,7 miliardy Sk), SE evidujú pohľadávky po lehote splatnosti
voči REP vo výške asi troch miliárd Sk a štát eviduje pohľadávky
voči SE za deblokácie. SE by tak mali podľa predstáv ministra
odviesť od štátneho rozpočtu financie za deblokácie, ktoré
by sa presunuli železniciam a tie by následne znížili svoj
dlh voči REP. Celá transakcia by sa mala realizovať vzájomnými
zápočtami.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci
minulého roka. V dôsledku neplatenia zo strany železníc pristúpili
ZSE v polovici februára k
odstaveniu piatich odberných miest ŽSR ,
ktoré následne začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE mali železnice v súvislosti s
rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od
elektriny aj zo strany š. p. SSE (7 dní do 14. marca) a š. p. VSE (8 dní do 20. marca).
ŽSR
sa následne zaviazali v dohode s REP 20. marca zaplatiť
polovicu svojich dlhov (vyše 750 miliónov Sk) do 20. apríla. V
dohode sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája
zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu (viac ako 750 miliónov Sk)
vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk).
Po nesplnení daných termínov dohody pohrozili REP železniciam
vypnutím 30 odberných miest od elektriny. Vzhľadom na
rozpracované úvery ŽSR však k realizácii
tejto hrozby následne nepristúpili. Čakalo sa totiž na
alternatívu splatenia dlhov ŽSR voči REP zápočtom,
ktorý predpokladal prevzatie záväzkov Slovenských elektrární
(SE) voči štátu železnicami a odpísanie pohľadávok elektrární
voči REP. Keďže táto alternatíva sa vzhľadom na odmietavý
postoj Ministerstva financií (MF) SR stala neaktuálnou a ŽSR
energetikom neplatia, ZSE ako
prvý REP (podobne ako pri predchádzajúcom odpájaní)
pristupuje k obmedzeniu dodávok elektriny pre železnice.
Zvyšné dva slovenské REP zatiaľ vypínanie železníc neohlásili.
ZSE odstavili ďalších 18 miest ŽSR,
ktorých dlhy voči REP už presiahli 2 mld. Sk
Bratislava
19. júna - Po budove Generálneho riaditeľstva ŽSR
(od 10.00 h) na Klemensovej ulici v Bratislave dnes o 14.00 h š.
p. Západoslovenské energetické záväzky ( ZSE ) odpojil železniciam od
elektriny aj zvyšných 18 avizovaných odberných miest. TASR to
potvrdil dispečing ZSE . Dôvodom
odstávok ZSE sú narastajúce
dlhy železníc voči ZSE za dodávky elektriny. Zvyšné dva
rozvodné energetické podniky (REP) pritom na rozdiel od ZSE o odstávkach železníc zatiaľ
neuvažujú.
Okrem budovy riaditeľstva železníc boli od elektriny odstavené
rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné
stanice Bratislava Predmestie a Bratislava Vinohrady, časť
budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na Železničnej
stanici Bratislava východ.
Podľa informácií hovorcu ŽSR Miloša Čikovského
došlo odpojením odberných miest železníc najmä k problémom
pri rôznych opravách a prácach v depách. Budova riaditeľstva
je napájaná naftovým agregátom, ktorý vyrába elektrinu, aby
nebola ohrozená práca dispečerov. Podobný, avšak jednoznačne
nákladnejší zdroj elektriny budú železnice využívať
pravdepodobne aj v odstavených depách.
Dôvodom odstávok ZSE sú
narastajúce dlhy železníc voči ZSE
za dodávky elektriny. Celkové pohľadávky po lehote splatnosti
troch REP voči ŽSR dosiahli ku koncu mája už 2,082
miliardy Sk, čo je nárast oproti februáru 2001 o 621 milióna
Sk. V súčasnosti po platbe ŽSR asi 68 miliónov
Sk pre ZSE (15. júna)
predstavujú záväzky po lehote splatnosti železníc voči REP
asi 2,014 miliardy Sk. Záväzky ŽSR voči ZSE vo februári predstavovali 462
miliónov Sk a na konci mája už mali výšku 651 miliónov Sk,
voči š. p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) vo februári
410,5 milióna Sk a na konci mája 588,7 milióna Sk a voči š.
p. Východoslovenské energetické závody ( VSE ) vo februári 588,7 milióna
Sk (koniec mája už 842 milióna Sk).
Na rozdiel od ZSE zvyšné dva
REP o odstávkach železníc zatiaľ neuvažujú. Za SSE to TASR
potvrdil hovorca podniku Pavel Müller. Vedúci obchodného úseku
VSE Arpád Tóth pre TASR
uviedol, že VSE a SSE majú iné
postavenie ako ZSE . VSE a SSE totiž na rozdiel od ZSE podľa neho dlžia prostriedky
Slovenským elektrárňam (SE), a. s., ktoré dlhujú financie štátu.
Štát je zase dlžníkom voči železniciam, a tak je podľa A.
Tótha možný medzi týmito subjektmi vzájomný zápočet. Týmto
spôsobom riešenia dlhov ŽSR voči SSE a VSE , vypracovaným rezortmi hospodárstva
a financií, by sa mala podľa A. Tótha túto stredu zaoberať
vláda SR. Hovorca ministra hospodárstva Peter Benčurik však o
takomto materiáli nevedel.
A. Tóth pritom daným materiálom nemyslel zápočet, súvisiaci
s predajom akcií Globtelu. Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra
Haracha by totiž riešením dlhu železníc voči REP mohol byť
aj prísun financií REP (asi 3,81 miliardy Sk) a SE, a. s. (asi
2,794 miliardy Sk) za predaj akcií Globtelu. Minister minulý týždeň
pri podpise predaja konzorciu AIG a EBOR upozornil, že bude vo
vláde presadzovať, aby sa prostriedky za akcie Globtelu využili
na zníženie dlhov REP voči SE a urovnanie dlhov ŽSR
voči spomínaným trom REP. REP totiž evidujú pohľadávky voči
ŽSR
(cez 2 miliardy Sk), SE evidujú pohľadávky po lehote
splatnosti voči REP vo výške asi troch miliárd Sk a štát
eviduje pohľadávky voči SE za deblokácie. SE by tak mali podľa
predstáv ministra odviesť do štátneho rozpočtu financie za
deblokácie, ktoré by sa presunuli železniciam a tie by následne
znížili svoj dlh voči REP. Celá transakcia by sa mala
realizovať vzájomnými zápočtami. Schválením zmluvy s AIG a
EBOR a teda aj možným riešením vzájomných dlhov ŽSR
a energetikov by sa mala vláda zaoberať až na budúci týždeň.
Posledným spôsobom splatenia dlhu ŽSR voči REP sú
úverové zdroje. Železnice však podľa slov M. Čikovského úver
na tieto účely stále nedotiahli do konca.
Britské železnice majú vážne
nedostatky
Londýn
19. júna - Oficiálni vyšetrovatelia vlakového nešťastia,
pri ktorom v októbri 1999 v Londýne zahynulo 31 a zranenia
utrpelo 400 ľudí, obvinili dnes prevádzkovateľa dráh spoločnosť
Railtrack zo "žalostnej" úrovne bezpečnostných
opatrení pred katastrofou.
Správa kritizuje aj výcvik strojvodcov spoločnosti Thames
Trains, prevádzkovateľa osobného vlaku, ktorého vodič v
osudný deň prehliadol červený signál pred stanici Paddington
a narazil do rýchlika.
Cestujúci, ktorí zrážku a následný požiar prežili,
vyzvali na rozsiahlu reformu britských železníc. "Ďalšia
hrozná tragédia je len otázkou času," vyhlásila Pam
Warrenová, ktorá musela po zložitej operácii tváre viac ako
rok nosiť ochrannú masku.
Autor správy lord Cullen poukazuje na skutočnosť, že bezpečnostní
experti v súvislosti s dvoma vážnymi incidentmi ešte pred
nehodou žiadali zlepšenie signalizácie pred jednou z najrušnejších
staníc v Londýne.
Vážne nedostatky správa konštatuje aj v súvislosti s
"menej ako primeraným" výcvikom vodičov vlakov.
Strojvodca osobného vlaku, ktorý pri nehode zahynul, príslušné
skúšky zložil len 13 dní pred zrážkou. Podľa vyšetrovateľov
jeho výcvik nebol dostatočný.
Správa na záver konštatuje, že semafor pred stanicou
Paddington nebolo dobre vidieť pre most a jasné slnečné
svetlo. Od augusta 1993 strojvodcovia ten istý signál na
zastavenie prehliadli osemkrát.
Spoločnosť Railtrack vznikla pred piatimi rokmi, keď vtedajšia
konzervatívna vláda rozhodla o rozdelení a privatizácii
britských železníc. Tento postup vyvolal kritiku pasažierov a
odborov, ktorí poukazujú na zníženie bezpečnosti. Minulý
október štyria ľudia zahynuli pri vykoľajení vlaku na
stanici Hatfield severne od Londýna.
ZSE pohľadávky voči ŽSR zatiaľ
nepredajú, záujem však prejavilo niekoľko firiem
Bratislava
20. júna - Západoslovenské energetické závody ( ZSE ) nepredpokladajú v najbližšom
období odpredaj pohľadávok Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). Záujem o ich nadobudnutie však podľa slov
odborného riaditeľa pre ekonomiku a obchod ZSE Antona Hlavatého prejavilo už
niekoľko spoločností.
"Podnik tieto ponuky odmietol, nakoľko mal o ich lukratívnosti
pochybnosti." Energetici podľa A. Hlavatého v prvom rade očakávajú,
že ŽSR si sami uhradia svoj dlh v najbližšom
možnom termíne. Ten po lehote splatnosti predstavoval k 8. júnu
tohto roku 651 miliónov Sk. V piatok 15. júna však došlo zo
strany ŽSR k jeho zníženiu o 68 miliónov Sk, keď
na tento účel použili väčšiu časť svojich tržieb.
Aj napriek tomu 19. júna pristúpili ZSE k odpojeniu železníc od
elektrickej energie na 19 odberných miestach. Zvyšné dva
rozvodné energetické podniky pritom o odpojení železníc
zatiaľ neuvažujú. Za Stredoslovenské energetické závody
(SSE) to TASR potvrdil hovorca podniku Pavel Müller. Vedúci
obchodného úseku Východoslovenských energetických závodov (
VSE ) Arpád Tóth uviedol, že VSE a SSE majú iné postavenie ako
ZSE . VSE a SSE totiž na rozdiel od ZSE podľa jeho slov dlhujú
prostriedky Slovenským elektrárňam (SE), a. s., ktoré dlhujú
financie štátu. Štát je zase dlžníkom voči železniciam, a
tak je podľa A. Tótha možný medzi týmito subjektmi vzájomný
zápočet.
Možnosť odpredaja pohľadávok v budúcnosti A. Hlavatý nevylúčil.
Ich nový vlastník by si tak mohol neskôr uplatňovať nárok
na majetkový podiel v budúcich zložkách železníc.
Podľa informácií TASR, ZSE
dostali ponuku, od istej americko- slovenskej spoločnosti, ktorá
chcela odkúpiť pohľadávky v ich plnej výške.
Železnice získali úver na desať
miliárd
BRATISLAVA (pg), 21.6.2001 - Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR ) podpísali v stredu zmluvy na tri komerčné
úvery v objeme 10,5 mld. Sk, na ktoré im štát poskytol záruku.
Ako Pravdu informoval hovorca železníc Miloš Čikovský,
podnik použije šesť miliárd na reštrukturalizáciu úverového
portfólia a zvyšok na investičné projekty týkajúce sa výstavby
koridorových tratí a nákupu vozňových súprav.
Získanými zdrojmi tak železnice nesplatia dvojmiliardové záväzky
po lehote splatnosti voči rozvodným energetickým podnikom.
"Na tento dlh chceme použiť ďalší úver,"
poznamenal Čikovský. V súčasnosti sú podľa neho rozpracované
dve úverové linky, hovoriť o termíne ich uzatvorenia je však
predčasné. O situácii v súvislosti s odpájaním železníc
od dodávok elektrickej energie podnik včera informoval ministra
dopravy Jozefa Macejka.
Nateraz získané prostriedky poskytlo železniciam konzorcium
troch slovenských bánk. Všeobecná úverová banka
prefinancuje 5,5 mld. Sk, Tatra banka 3 mld. Sk a Poľnobanka 2
mld. Sk. Úrok predstavuje pri všetkých troch linkách sadzbu
BRIBOR plus 1 %.
V každom prípade ide o úvery s desaťročnou splatnosťou,
prostriedky môžu ŽSR čerpať do
deviatich, resp. dvanástich mesiacov od podpisu príslušných
zmlúv. Odklad splatnosti je 36, resp. 39 mesiacov.
Na údržbu železničnej dopravnej
cesty by ŽSR potrebovali vyše 17 miliárd Sk
Bratislava
21. júna - Suma finančných prostriedkov, ktoré by umožnili
komplexnú údržbu železničnej dopravnej cesty Železníc
Slovenskej republiky ( ŽSR ),
predstavuje vyše 17 miliárd Sk. Tento údaj je podľa slov námestníka
pre technický rozvoj ŽSR Ladislava Saxu
vyjadrením potrieb ŽSR do roku 1998,
odkedy v dôsledku zanedbania obnovy tratí výška financií
neustále narastá.
"Ročne sa zrekonštruuje približne 20 kilometrov tratí,"
uviedol L. Saxa a dodal, že normované optimum stanovuje vyše
150 kilometrov tratí za rok. V súčasnosti predstavuje deficit
v obnove 800 až 850 kilometrov. Pokiaľ by ŽSR
chceli tento deficit v budúcnosti vykryť, musela by byť cena
za používanie dopravnej cesty stanovená na takú úroveň, že
železnice by sa po liberalizácií prístupu na dopravnú cestu
stali nekonkurencieschopnými. "Z tohto dôvodu považujem
za nutné financovať budúce ŽSR z dvoch
zdrojov, od používateľov cesty a zo štátneho rozpočtu,"
uzavrel L. Saxa.
Majetok ŽSR je asi 70 miliárd korún
BRATISLAVA,
22.6.2001 - Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky
( ŽSR ) Andrej Egyed odhaduje celkový majetok spoločnosti
na 70 miliárd korún. Z analýzy, ktorú v súčasnosti vykonáva
Ústav súdneho inžinierstva (ÚSI), vyplýva, že tento majetok
by mohol byť vyšší o 7 miliárd korún pre nezaradenia
niektorých účtovných položiek. Za analýzu ústavu zaplatia
železnice 46 miliónov korún.
Majetok ŽSR sa podľa slov hovorcu železníc Miloša
Čikovského rozdelí medzi dve nastupujúce spoločnosti Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR )
- správcu dopravnej cesty a obchodnú Železničnú spoločnosť
(ŽS), a. s., so stopercentnou účasťou štátu. Akciová spoločnosť
bude mať divizionálnu organizačnú štruktúru s troma divíziami,
nad ktorými bude stáť ústredie. Pôjde o divízie osobnej
prepravy, nákladnej prepravy a železničných koľajových
vozidiel. Bude mať aj ďalšie organizačné jednotky, a to Odúčtovňu
tržieb železníc, Obchodno-prekládkové centrum a Tatranské
lanové dráhy. Základná štruktúra budúcej ŽSR
bude dvojstupňová funkcionálna na čele s generálnym riaditeľstvom
a organizačnými jednotkami.
V súvislosti s budúcim vývojom hospodárenia oboch železničných
zložiek predpokladá Egyed v ŽS vyrovnané hospodárenie v
priebehu jedného roku. V ŽSR sa tento stav očakáva
až v roku 2004. Ciele sú podmienené uhrádzaním výkonov vo
verejnom záujme, ako aj stanovením adekvátnej ceny za používanie
železničnej dopravnej cesty.
Strana vytvorená: 24. VI. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0125.htm ) |