Štát zaplatí desať miliárd
ŽSR obvinenia vyvracajú
Pravda24.11.2001
BRATISLAVA (sy) - Na výberovom konaní na rekonštrukciu železničnej trate medzi Bratislavou a Trnavou, ktorá má byť financovaná z prostriedkov EÚ, sa zúčastňujú firmy blízke námestníkovi ŽSR Ladislavovi Dimunovi. Upozornil na to denník SME. Železnice možnosť korupcie odmietajú.
Účastníci súťaže, konzorcium Doprastav, Železničné stavebníctvo a ŽS Brno sú vraj personálne prepojení s Dimunom. V orgánoch týchto firiem sa totiž vyskytujú tí istí ľudia ako v spoločnostiach, v ktorých figuruje aj Dimunovo meno. Dimun je pritom predsedom komisie, ktorá mala odporučiť spomenuté konzorcium ako víťaza súťaže.
Hovorca železníc Miloš Čikovský však tvrdí, že táto medzinárodná súťaž má iné postupy hodnotenia ako domáce tendre. Vyhodnocovacia komisia, ktorej Dimun predsedal, podľa Čikovského o víťazovi nerozhoduje, ale len hodnotí ponuky účastníkov. Víťaza vyberie Európska komisia, ktorej pozorovateľ sa na rokovaní vyhodnocovacej komisie zúčastňoval.
Dimun ako predseda vyhodnocovacej komisie nemá podľa pravidiel EÚ hlasovacie právo. Čikovský tiež doplnil, že okrem komisie sa na vyhodnocovaní súťaže podieľajú dve subkomisie. Ďalej informoval, že Dimun sa tento týždeň vzdal funkcie predsedu komisie po tom, čo jeden z účastníkov súťaže mal výhrady k spôsobu vedenia súťaže.

Ľahol si na koľajnice a vlak mu odtrhol nohy...
Národná obroda27.11.2001
Ján Borčin Bratislava - Skok pod vlak je stále vyhľadávaný spôsob, ako skoncovať so životom. Koniec minulého týždňa priniesol hneď niekoľko tragédií na koľajniciach. V piatok večer neďaleko Zvolena zrazil vlak 43-ročného muža, ktorý sedel na železničnej trati. „Podľa lekára smrť nastala následkom devastačných poranení celého tela,“ dodáva pre Národnú obrodu hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
V sobotu zase na železničnej zastávke Trebejov na východnom Slovensku prešiel vlak 46-ročného muža z Veľkej Lodiny, okres Košice-okolie. Ten ležal nohami preloženými cez koľajnice. „Doslova mu obe amputoval.“ Do tretice v nedeľu ráno kráčala 30-ročná žena z Malaciek s bicyklom popri koľaji. Vtom nečakane vkročila na trať a postavila sa zoči- voči rútiacemu sa vlaku. „Nepomohlo ani okamžité zatiahnutie rýchlobrzdy. Kvôli krátkej vzdialenosti nemal rušňovodič žiadnu šancu zrážke predísť,“ pokračuje J. Búranský.
Polícia vyšetruje aj ďalší čerstvý prípad zo včerajška - v bratislavskej Petržalke v blízkosti hypermarketu Tesco prišiel na železničnej trati o život 72-ročný dôchodca.
Od začiatku roka spáchalo na železnici samovraždu preukázateľne 18 ľudí (vlani celkovo 21 samovrážd), celkovo zahynulo z rôznych príčin (vrátane napr. infarktov, nešťastných náhod, kolízií s autom) 87 osôb.

Železnice plnia džentlmenskú dohodu
Hospodárske noviny 27.11.2001
Bratislava (TASR) - Železnice SR ( ŽSR ) postupne v týchto dňoch znížili dlh voči a. s. Západoslovenská energetika (ZSE) zo 430 mil. Sk na 230 mil. Sk, čím definitívne zabránili vypínaniu svojich prevádzok. Ako informoval generálny riaditeľ ZSE Andrej Devečka, ŽSR tak splnili prvú časť džentlmenskej dohody, ktorú ZSE uzatvorila s generálnym riaditeľom ŽSR Andrejom Egyedom. ZSE preto podľa A. Devečku v súčasnosti „nevidia dôvod, aby rozmýšľali o vypínaní prevádzok ŽSR “. ZSE očakávajú, že ŽSR do konca mesiaca splatia aj zvyšnú časť dlhu za dodávku elektriny. Hovorca ŽSR Miloš Čikovský potvrdil, že ŽSR splatili dlh voči ZSE z prostriedkov, ktoré mali pôvodne určené na iný účel. ŽSR tak na splatenie dlhu nepoužili prostriedky od FNM, ktorý zatiaľ nesplatil železniciam prvú tranžu (2 mld. Sk) z 10-miliardového dlhu štátu voči ŽSR za služby vykonávané vo verejnom záujme. Dlh štátu voči ŽSR má byť splatený do konca roku 2005. ZSE avizovala odpájanie odberných miest ŽSR v piatok 16. novembra napriek tomu, že ich dlh za dodávky elektriny sa od polovice augusta, keď predstavoval asi 400 mil. Sk, výrazne nezvýšil. Dlh železníc voči rozvodným podnikom začal narastať ku koncu minulého roka a na konci mája 2001 predstavoval cez 2 mld. Sk, na čo ZSE, SSE a VSE reagovali vypínaním prevádzok ŽSR . Podľa A. Devečku sa ZSE ihneď pri svojom vzniku (1. november) dostávala do stavu, keď nie je schopná plniť svoje záväzky, respektíve ich plnenie je vážne ohrozené. Vedenie sa preto rozhodlo „tvrdšie“ vymáhať svoje pohľadávky od odberateľov.

Posunujúci rušeň v Petržalke zachytil a usmrtil chodca
TASR27.11.2001
Zrážku s vlakom neprežil v pondelok predpoludním v Petržalke 72-ročný Bratislavčan.
Neďaleko hypermarketu Tesco vyšiel spoza kríkov. Chcel prejsť cez koľaj, kde ho však zachytil posunujúci rušeň, ktorý ho odrazil na stranu. Rušňovodič sa síce snažil tragédii predísť použitím výstražného zvukového znamenia a zatiahnutím rýchlobrzdy, ale pre krátku vzdialenosť nemal už žiadnu šancu. Privolaný lekár konštatoval smrť muža následkom prerazenia lebky.
Železničná polícia (ŽP) nezistila u rušňovodiča požitie alkoholu. Prípad vyšetruje Oddelenie ŽP Bratislava-Petržalka.
TASR o prípade informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

SOP bude žiadať preverenie transparentnosti tendra Železníc SR
TASR27.11.2001
O preverenie transparentnosti verejnej súťaže na dodávku stavebných prác modernizácie železničnej trate Bratislava Rača - Šenkvice bude Strana občianskeho porozumenia (SOP) žiadať štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Michala Baloga.
Podľa predsedu strany Pavla Hamžíka išlo v prípade predsedu výberovej komisie Ladislava Dimuna o jednoznačný konflikt záujmov. L. Dimun pôsobí v predstavenstve a. s. Železničná priemyselná a stavebná výroba, Čaňa spoločne s ľuďmi, ktorí sa prostredníctvom Železničného stavebníctva (ŽS) Bratislava uchádzali o lukratívnu zákazku železníc v objeme 41 miliónov eúr. Ako informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský, L. Dimun sa svojej funkcie v záujme zachovania transparentnosti tendra vzdal. P. Hamžík však výmenu na poste predsedu komisie nepovažuje za dostačujúcu.
Proti obvineniam sa ŽSR ohradili. Transparentnosť činnosti 7-člennej komisie bola podľa M. Čikovského zvýšená aj zastúpením dvoch predstaviteľov EÚ a skutočnosťou, že všetky rokovania sa viedli v anglickom jazyku. Navyše, komisia nemala možnosť určiť víťaza tendra. Podľa hovorcu len zhodnotila ponuky a posudky v týchto dňoch zaslala Európskej komisii do Bruselu. Okrem komisie sa na vyhodnocovaní súťaže podieľajú dve subkomisie a odborní poradcovia, ktorí pre hodnotiacu komisiu vypracovali záverečnú správu. Komisia záverom akceptovala technické riešenie všetkých súťažných návrhov a odporučila najvýhodnejšiu finančnú ponuku.
Na prepojenie člena komisie s potenciálnym dodávateľom stavebných prác upozornil, resp. proti spôsobu vedenia súťaže námietku podal ďalší uchádzač o zákazku, Združenie Koridor Zipp, s. r. o., Bratislava. Spolu so ŽS Bratislava vstúpili do tendra v rámci konzorcia aj spoločnosti Doprastav a Železničné stavebníctvo Brno. Tretím uchádzačom bola firma Stavba silnic a železnic, a. s., Hradec Králové.

Nový dopravný systém Bratislavy bude spolu s metrom stáť 43,6 miliardy Sk
TASR 28.11.2001
Najlacnejší variant vytvorenia nového dopravného systému Bratislavy spolu s nákladmi na stavbu metra by mal stáť 43,6 miliardy Sk.
Na utorkovom stretnutí s obyvateľmi predstavili zástupcovia akciovej spoločnosti Metro, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a samosprávy nové projektové riešenie prepojenia metra a železničnej siete v okruhu 50 kilometrov od mesta.
Metro by malo mať dve trasy, ktoré vytvoria jeden vnútorný okruh s dvoma prestupnými stanicami. Štyri radiály metra budú s centrom spájať mestskú časť Rača, Ružinov, Dúbravku cez Karlovu Ves a Petržalku. Ako prvý by mal byť do roku 2010 vybudovaný 8,2 kilometra dlhý úsek trasy B z Petržalky na Hlavnú železničnú stanicu. Náklady na stavbu hĺbených tunelov a 18 staníc tohto úseku bez nákupu vozňov dosiahnu 13,5 miliardy Sk.
Projekt, ktorý počíta s čiastočným prepojením metra na súčasnú električkovú sieť a na železničné trasy do Malaciek, Trnavy, Galanty a Dunajskej Stredy, navrhol Dopravoprojekt realizovať postupne do roku 2030.
Podľa Vladimíra Kovalčíka, generálneho riaditeľa Metra, budúceho investora stavby, je predložený projekt o 50 % lacnejší ako pôvodne navrhovaný ľahký typ metra. Prostriedky na jeho realizáciu budú pravdepodobne pochádzať z deblokácií ruského dlhu.
Vo februári budúceho roku by mala o výstavbe metra v Bratislave rokovať vláda. Predseda občianskeho združenia (OZ) Petržalská komunita Dušan Kordík občanov informoval, že OZ sa ešte pred rokovaním vlády zorganizuje petíciu za prednostné vybudovanie Petržalskej radiály.

Tender ŽSR nebol podľa Baloga netransparentný, za vecou vidí tendenčné tlaky
TASR 28.11.2001
Štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Michal Balog nepredpokladá, že verdikt Odboru kontroly MDPT vo veci tendra ŽSR na dodávateľa prác modernizácie železničnej trate Bratislava - Šenkvice potvrdí podozrenie z jeho netransparentného priebehu. Bežná kontrola ministerstva bola podľa neho iniciovaná ešte pred prepuknutím celej kauzy. Negatívne stanovisko ku kauze zaujal aj veľvyslanec Európskej komisie (EK) v SR Walter Rochel.
Voči spôsobu vedenia súťaže podalo námietku Združenie Koridor Zipp, s. r. o., Bratislava, jeden z uchádzačov o zákazku. Podozrenie z konfliktu záujmov podľa nich vyplýva z toho, že predseda výberovej komisie na železniciach Ladislav Dimun pôsobí súčasne v predstavenstve a. s. Železničná priemyselná a stavebná výroba, Čaňa s ľuďmi, ktorí sa prostredníctvom Železničného stavebníctva, Bratislava uchádzali o túto lukratívnu zákazku v objeme 41 miliónov eúr. L. Dimun sa medzičasom svojej funkcie vzdal.
Ako pre TASR podotkol M. Balog, za celou vecou treba vidieť tendenčné tlaky firiem, ktoré sa spolu s napadnutým konzorciom Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava a ŽS Brno zaujímali o sledovanú zákazku. Transparentnosť 7-člennej komisie podľa neho potvrdzuje aj jej zloženie, Keďže v nej sedeli aj dvaja zástupcovia EÚ. Navyše komisia nemala možnosť určiť víťaza tendra. Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského len zhodnotila ponuky a posudky v týchto dňoch zaslala EK do Bruselu. Okrem komisie sa na vyhodnocovaní súťaže podieľajú dve subkomisie a odborní poradcovia, ktorí pre hodnotiacu komisiu vypracovali záverečnú správu. Komisia záverom akceptovala technické riešenie všetkých súťažných návrhov a odporučila najvýhodnejšiu finančnú ponuku.
Ak by kontrola potvrdila konflikt záujmov vo verejnej súťaži, je minister dopravy Jozef Macejko odhodlaný predložiť celú záležitosť na prerokovanie vláde.

Ministerstvo už prešetruje tender na železniciach
Sme28.11.2001
MICHAL NALEVANKO, BRATISLAVA - Pokiaľ kontrola ministerstva dopravy potvrdí konflikt záujmov vo verejnej súťaži o dvojmiliardový kontrakt na rekonštrukciu železničných tratí, do jeho priebehu pravdepodobne zasiahne vláda. „V žiadnom prípade nedopustíme konflikt záujmov a budeme striktne dbať o to, aby pravidlá tendra boli dodržané. (…) Ak by sa napriek všetkým ubezpečeniam preukázalo porušenie podmienok, samozrejme, e túto otázku na vláde nastolím,“ povedal včera minister dopravy Jozef Macejko.
Problémom tendra, financovaného z prostriedkov Európskej únie, by sa mohlo stať personálne prepojenie bývalého predsedu výberovej komisie Ladislava Dimuna na ľudí, s ktorými sedí v predstavenstve spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba a ktorí sa prostredníctvom ďalších firiem uchádzali v rámci jedného konzorcia o lukratívnu štátnu zákazku.
Priebeh a okolnosti výberu a vyhodnocovania súťažných komisií už v týchto dňoch preveruje kontrola z rezortu dopravy. Prípadné pozastavenie tendra však minister nepovažuje za vhodný krok. „V žiadnom prípade by nebolo riešením blokovanie tendra, pretože Slovensko potrebuje prostriedky na obnovu železničných koridorov v krátkom časovom horizonte. Výmena predsedu komisie a opätovné posúdenie predložených ponúk je reálnejšia a lepšia cesta“ vyhlásil Macejko.
Preverenie tendra žiada aj Strana občianskeho porozumenia, ktorej predseda Pavol Hamžík považuje uvedené personálne prepojenia za „jednoznačný konflikt záujmov.“ Ten minulý týždeň pripustil aj vedúci Centrálnej koordinačnej jednotky boja proti korupcii Mário Virčík.
Vedenie štátnych železníc však kauzu považuje za nepodstatnú. „Dostali sme jasnú písomnú odpoveď, že celý tender prebieha v súčinnosti s delegatúrou EÚ na Slovensku. Všetky kroky vo verejnej súťaži, ktoré boli realizované, sa podľa vyjadrenia železníc konali na základe požiadaviek EÚ a následného schválenia jej zástupcov. Preveril som to dokonca u samotného pána Rochela, ktorý ma tiež ubezpečoval, že tender je v poriadku. Celú záležitosť dám ešte raz preveriť,“ tvrdí minister dopravy.
Výberová komisia zároveň poprela aj možnosť určiť víťaza tendra a podľa hovorcu železníc len zhodnotila ponuky a posudky zaslala Európskej komisii v Bruseli.

Železnice: žiadna aféra sa nekoná
Predseda výberovej komisie Dimun hovorí, že sa vzdal funkcie, lebo sa naňho začali útoky
VZÁJOMNÉ VZŤAHY

SmeRICHARD FILIPKO, BRATISLAVA – Črtajúca sa nová aféra s peniazmi od Európskej únie, ktoré majú použiť železnice na rekonštrukciu tratí, podľa vedenia ŽSR vôbec aférou nie je.
Námestník železníc a predseda výberovej komisie na rekonštrukciu tratí Ladislav Dimun je cez orgány jednej firmy v spojení s ľuďmi, ktorých firmy súťažia vo výberovom konaní, a podľa našich informácií ich konzorcium zvíťazilo.
Hovorca železníc Miloš Čikovský však skonštatoval: Železniciam ani Slovensku nehrozí žiadny škandál zo zneužitia predvstupovej pomoci Európskej únie. Slovensku a slovenským železniciam môže poškodiť jedine zverejňovanie čiastkových informácií a dezinformácií o priebehu vyhodnocovania súťažných návrhov.“

Dimun: Vo firme zastupujem štát
Ladislav Dimun: „V akciovej spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba zastupujem štát, pretože v nej vlastní akcie prostredníctvom železníc. S ľuďmi, ktorí sú v spomínaných firmách, sa ani nestretávam. Dozorná rada, v ktorej sedia, nesedí s predstavenstvom.“
Napriek tomu môže ísť o konflikt záujmov, čo potvrdzuje aj vedúci Centrálnej koordinačnej jednotky boja proti korupcii Mário Virčík: „Pri výberových konaniach projektov PHARE sa členovia komisie písomne zaväzujú k nezávislosti. Čiže k tomu, že neexistuje prepojenie medzi ich osobou a spoločnosťami, ktoré sa zúčastňujú na výberovom konaní.“ Ladislav Dimun vyhlásenie podpísal napriek tomu, že prepojenie evidentne existuje.
Ladislav Dimun je člen predstavenstva v spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba. Predseda predstavenstva je František Sekanina, člen predstavenstva Miroslav Doboš. V dozornej rade je Michal Štefl.
Podľa neoficiálnych informácií by sa víťazom dvojmiliardovej zákazky, ktorú platí Európska únia, mohlo stať konzorcium spoločností Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava a ŽS Brno. A práve v posledných dvoch vymenovaných figurujú mená Sekanina, Doboš, Štefl, čiže evidentne sa poznajú s Dimunom.
Na tento problém pravdepodobne upozornil jeden z menej úspešných účastníkov tendra. Dimun: „Ja ako predseda komisie ani nemám právo hlasovať. Keď sa na mňa začali útoky, vzdal som sa funkcie predsedu. Mne ide hlavne o to, aby železnica dostala peniaze a je mi jedno, kto to bude robiť. Navyše víťaza tendra neurčuje železnica, ale Európska komisia.“

Európska komisia nevidela žiaden problém
Veľvyslanec Európskej komisie na Slovensku Walter Rochel odcestoval, ale jeho hovorca Branislav Slyško povedal, že na zasadnutiach výberovej komisie sa zúčastňovali ľudia z Európskej komisie a zatiaľ sa im videlo byť všetko v poriadku. Nie je však jasné, či vedeli o personálnom prepojení predsedu výberovej komisie na firmy, ktoré sú v tendri. „My kontrolujeme pravidlá výberového konania, ale až do ukončenia nemôžeme nič zverejňovať,“ povedal Slyško.
Železnice patrili za Mečiarovej vlády medzi najtunelovanejšie podniky a aj v súčasnosti sa objavujú informácie spochybňujúce čistotu vedenia spoločnosti. Veľké štátne podniky si rozdeľujú politické strany. Po voľbách si do nich podosadzovali svojich ľudí a o vedení železníc sa otvorene hovorí, že je dosadené Stranou demokratickej ľavice.

Železnice zaplatili za elektrinu prvých 200 miliónov korún
TASRSme BRATISLAVA – Železnice SR ( ŽSR ) postupne v týchto dňoch znížili dlh oproti Západoslovenskej energetike (ZSE) zo 430 miliónov na 230 miliónov korún, čím definitívne zabránili vypínaniu svojich prevádzok.
Ako informoval generálny riaditeľ ZSE Andrej Devečka, železnice tak splnili prvú časť „džentlmenskej“ dohody, ktorú uzavrel v pondelok na stretnutí s ich generálnym riaditeľom Andrejom Egyedom. ZSE preto podľa slov Devečku v súčasnosti „nevidia dôvod, aby rozmýšľali o vypínaní prevádzok na žleznici“, ktorým hrozili v závere minulého týždňa. ZSE očakávajú, že železnice do konca mesiaca splatia aj zvyšnú časť dlhu za dodávku elektriny. Hovorca železníc Miloš Čikovský potvrdil, že splatili dlh oproti ZSE z prostriedkov, ktoré mali pôvodne určené na iný účel. K ich pôvodne plánovanému použitiu sa nevyjadril.
ŽSR tak na splatenie dlhu nepoužili prostriedky od FNM, ktorý zatiaľ nesplatil železniciam prvú tranžu (2 miliardy korún) z 10-miliardového dlhu štátu za služby vykonávané vo verejnom záujme. Celý dlh štátu má byť kompletne splatený do konca roku 2005.
ZSE avizovala odpájanie už v piatok 16. novembra.

Železnice přispívá ke snižování emisí škodlivých plynů
Dopravní novinyZástupci Mezinárodní železniční unie UIC a Společenství evropských železnic SEŽ/GEB se v roli pozorovatelů ve dnech 29. října až 9. listopadu zúčastnili v marocké Marrákeši 7. zasedání konference OSN o změnách klimatu. Jednání konference byly přítomny delegace 184 zemí a řady regionálních politických a ekonomických organizací.
Konference navázala na politický konsensus, kterého se delegátům podařilo dosáhnout v červenci na jednání v německém Bonnu (viz DN 37/01), a otevřela cestu k rozšíření implementace Kjótského protokolu (protokol dosud ratifikovalo jen 42 zemí). Předpokládá se, že další posun by mohl přinést summit o trvale udržitelném rozvoji v jihoafrickém Johannesburgu v říjnu příštího roku.
Od summitu v Rio de Janeiru v roce 1992 se sektor železniční dopravy usilovně snaží přispět k trvale udržitelnému rozvoji, zvláště proto, že je to právě železniční doprava, která má v tomto ohledu co nabídnout. Podle statistik pochází plných 25 procent emisí CO2, hlavního původce klimatických změn, z dopravy, ale 80 až 90 procent těchto emisí vytváří silniční doprava - individuální osobní vozidla a silniční nákladní doprava.
Železniční doprava se podle UIC vyznačuje velmi nízkými externími náklady ze zatížení životního prostředí - v celoevropském průměru se na nich podílí méně než dvěma procenty (silniční doprava 93 procenty) - a také zanedbatelnou produkcí toxických emisí. V současné době přitom již probíhá řada výzkumných projektů pro další optimalizaci systému v oblasti snižování energetické náročnosti, bezpečnosti, dalšího omezování emisí, snižování hlučnosti a zvyšování kvality.
Příklady úspěchů z praxe
Úspěch železniční dopravy se na mnoha trzích, zejména tam, kde se podařilo převést část toků zboží ze silnice na železnici, pozitivně odráží ve snižování úrovně CO2 a dalších škodlivých plynů způsobujících tzv. skleníkový efekt v ovzduší. Brožura „Železniční doprava a životní prostředí - příspěvky k trvale udržitelné mobilitě: příklady úspěchů z praxe“, kterou v Marrákeši představily UIC a SEŽ/GEB, uvádí řadu příkladů demonstrujících úspěšné iniciativy železničních společností v zájmu ochrany životního prostředí. Současně se v ní však konstatuje, že vedle představitelů zodpovědných za dopravní a environmentální politiku se na využití plného potenciálu železnice bude muset podílet i široké spektrum železničních společností.

ČD ÖBB MÁV DB SNCF UIC Wagon Slovakia a.s. Bratislava ŽOS Vrútky  ŽOS Zvolen

Nový Čas

 

SITA

Hospodársky denník

 

Markíza


Strana vytvorená: 30. XI. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0148.htm )