Ministerstvo chce viac pre železnice
21.10.2002 - Ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR bude vo vláde
presadzovať zvýšenie dotácií pre ŽSR a ZSSK v rámci budúcoročného štátneho rozpočtu.
Navrhované 4 miliardy Sk podľa riaditeľa Odboru železničnej
dopravy MDPT Dušana
Turanoviča nebudú stačiť na vykrytie strát z výkonov vo
verejnom záujme oboch spoločností. Obe železničné zložky
pritom žiadali na budúci rok od štátu približne 7 mld Sk.
Podľa ministerstva financií by zníženie finančných nárokov
železníc mala priniesť zmena systému poskytovania zliav, ale
aj prijatie úsporných opatrení. MDPT však počíta iba s maximálnym zdražením
2 až 3 %.
Vládne škrty údajne presahujú vnútorné
možnosti úspory nákladov ZSSK
21.10.2002 - Novou vládou plánované
niekoľkomiliardové zníženie štátnych príspevkov na krytie
strát železníc z realizácie výkonov vo verejnom záujme
nebude môcť Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s. vykryť
ani za cenu zvyšovania cestovného, znižovania zliav či
potenciálnej redukcie osobnej dopravy. Navyše sa to premietne
aj do nedostatočnej dopravnej obsluhy regiónov.
Zvýšením cestovného a zredukovaním zliav sa totiž tržby ZSSK môžu posilniť len o niekoľko sto
miliónov korún a ani potenciálnou redukciou osobnej dopravy
nie je možné očakávať také nákladové úspory, ktoré by
znížili stratu v osobnej doprave na úroveň, ponúknutú
pracovnou verziou štátneho rozpočtu. Vyplýva to z vyjadrení
hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského, podľa ktorého prípadná redukcia osobnej dopravy
vyvolá aj nepriaznivý ohlas obyvateľstva, pretože v regiónoch
nebude dostatočne zabezpečená dopravná obsluha. Pri úpravách
cestovného treba zasa dbať na to, aby predpokladaným poklesom
záujmu o cestovanie železnicou nedošlo k narušeniu harmonizácie
medzi železničnou a autobusovou dopravou.
Uvedené skutočnosti podľa hovorcu vychádzajú z aktuálneho
analyzovania potenciálnych možností zníženia straty ZSSK z výkonov vo verejnom záujme s tým,
že okrem zvýšenia cestovného, redukcie sociálnych zliav a
redukcie osobnej dopravy podnik zvažuje aj iné interné
opatrenia na úsporu nákladov. "Napriek tomu možno
predpokladať, že odborné diskusie o návrhu štátneho rozpočtu
v tejto kapitole budú ešte zložité," dodáva na záver
Čikovský, čím naznačuje, že vedenie ZSSK sa ešte môže snažiť aj o zmenu náhľadu
vlády na skresanie budúcoročného dotačného transferu.
Nové vedenie Ministerstva financií SR v návrhu budúcoročného
rozpočtu pre ZSSK aj ŽSR rozpočtuje na
vykrytie ich výkonov vo verejnom záujme celkovo 4 miliardy Sk.
Obe železničné zložky však žiadali na budúci rok od štátu
až približne 7 miliárd Sk. Minister financií Ivan Mikloš ich
chce týmto krokom dotlačiť k efektívnejšiemu hospodáreniu a
má sa tým zabrániť aj tvorbe nových dlhov.
FNM poslal prvých 500 miliónov Sk na
úhradu dlhov ŽSR
21.10.2002 - Fond národného majetku
(FNM) SR dnes poukázal prvú splátku vo výške 500 miliónov
Sk na účet ministerstva dopravy na úhradu dlhov Železníc SR.
Pre TASR to potvrdila hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová. Celkovo
má ísť na základe vládneho uznesenia na úhradu záväzkov
ŽSR z privatizačných príjmov 2,915 miliardy Sk. Ďalších
500 miliónov má FNM podľa zmluvy s MDPT splatiť do 15.
novembra a zvyšok, teda 1,915 miliardy, do 10 dní od inkasa kúpnej
ceny za Východoslovenskú energetiku (VSE).
Zo schváleného objemu má ísť 1,4 miliardy Sk na úhradu dlhu
voči Sociálnej poisťovni, ktorý dosahuje celkovo 2,809
miliardy Sk. Záväzok železníc voči tejto poisťovni tak
zostane na úrovni 1,409 miliardy Sk. Úplne by sa mal vyrovnať
dlh ŽSR voči Spoločnej zdravotnej poisťovni vo výške 720
miliónov Sk, Národnému úradu práce (473 miliónov Sk) a
obchodné záväzky voči rozvodným energetickým podnikom za
dodávky elektriny v hodnote 322 miliónov Sk.
ZSSK vytvorila za 9 mesiacov stratu 3,3
miliardy Sk
21.10.2002 - Železničná spoločnosť
( ZSSK ), a. s. vykázala
za tri štvrťroky tohto roka stratu 3,3 miliardy Sk, čo je v súlade
s podnikateľským plánom spoločnosti.
Výšku straty podľa hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského ovplyvnila v plnej miere skutočnosť, že ZSSK
doteraz nezúčtovala pohľadávku voči štátu za výkony vo
verejnom záujme v osobnej preprave, ktorá predstavuje 3,1
miliardy Sk. Výnosy spoločnosti dosiahli 15,4 miliardy Sk a
oproti plánu sú o 530 miliónov Sk (3,5 %) vyššie. Náklady
dosiahli 18,7 miliardy Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o
530 miliónov Sk, v percentuálnom vyjadrení o 2,9 %.
Najväčšiu časť výnosov tvoria tržby z nákladnej prepravy,
ktoré dosiahli 11,5 miliardy Sk. V medziročnom porovnaní ide o
1-% pokles, oproti plánu je to menej o 4 %. Pokles tržieb v nákladnej
preprave spôsobuje podľa M. Čikovského pokles objemu nákladnej
prepravy, najmä v preprave železnej rudy a uhlia. ZSSK prepravila za tri štvrťroky 36,3 milióna
ton tovaru, čo je o 8 % menej, ako predpokladal plán, a oproti
skutočnosti minulého roka o 9 % menej.
V osobnej preprave pokračuje tendencia poklesu počtu cestujúcich
- v porovnaní s minulým rokom o 6 % a v porovnaní s plánom o
7 %. Ako doplnil M. Čikovský, takmer všetky susedné železnice
zaznamenali v tejto oblasti rovnako pokles, a to od 2 do 9 %.
"Aj napriek nižšej preprave cestujúcich ZSSK splnila plán tržieb na 99 %, čo možno
vysvetliť tým, že v tomto roku viac cestujúcich cestovalo na
dlhšiu prepravnú vzdialenosť ako v minulom roku," dodal
na záver M. Čikovský.
Železnice dostanú z rozpočtu
pravdepodobne až 6,6 miliardy Sk
23.10.2002 - Železnice Slovenskej
republiky ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) budú z budúcoročného
štátneho rozpočtu čerpať pravdepodobne až 6,6 miliardy Sk
oproti pôvodne plánovaným 4 miliardám Sk. Vyplynulo to z dnešného
rokovania vlády SR o budúcoročnom štátnom rozpočte.
Na margo cien cestovného na železnici, ale i v autobusovej
doprave P. Prokopovič upresnil, že by mali rásť v priemere o
15 %. Zvýšenie by malo byť pri oboch typoch prepravy rovnaké,
keďže ministerstvo nechce ani jednu z dopráv zvýhodňovať
pred druhou.
Podľa ministra financií SR Ivana Mikloša navrhuje predbežne
vláda na krytie strát z výkonov vo verejnom záujme pre ŽSR 2,3 miliardy Sk, ZSSK by mohla počítať s dotáciou 4,3
miliardy Sk. Pri zostavovaní rozpočtu v príslušných
parametroch bralo ministerstvo financií do úvahy nielen potrebu
vykrytia straty, ale aj záväzok splatenia starých dlhov štátu
voči železniciam. K rokovaniu o budúcoročnom štátnom rozpočte,
ktoré dnes vláda prerušila, by sa mal kabinet vrátiť v
sobotu.
Vo veci železničného tendra sa Pavol
Prokopovič stotožňuje s postojom predchodcu
23.10.2002 - Vo veci osudu železničného
tendra na nákup 35 kusov ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) sa minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič zatiaľ stotožňuje s
rozhodnutím svojho predchodcu Ivana Mikloša neschváliť nákup
spomenutých súprav.
Ako dnes P. Prokopovič uviedol pre TASR, nákup vlakov, na ktorý
v súčasnosti dôvod nevidí, je okrem iného komplikovaný i
nedostatkom finančných zdrojov, ktoré by obstaranie ĽMJ umožnili. Dopracovaním
technicko-ekonomického hodnotenia nákupu ĽMJ a jeho prerokovaním s novým
ministrom poverila Železničnú spoločnosť, a. s., Bratislava
( ZSSK ) ako obstarávateľa
jednotiek Dozorná rada ZSSK . Ako však P. Prokopovič podotkol, spoločnosť
ho doposiaľ neoslovila.
Svoj zámer neschváliť obstaranie nákupu ĽMJ podľa zvoleného výberového
konania zverejnil vtedajší šéf rezortu 5. augusta tohto roka.
Rozhodol sa tak, aby rozptýlil pochybnosti o transparentnosti a
korektnosti verejného obstarávania, ktoré ho sprevádzali.
Toto rozhodnutie prijal Ivan Mikloš aj napriek stanovisku Úradu
pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý síce uznal použitú
metódu verejného obstarávania za oprávnenú, ale tiež za
neopodstatnenú s poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich
dvoch súťažiach.
Rozostavaný objekt je hrozbou
23.10.2002, KVETA FAJČÍKOVÁ -
KREMNICA – Pred niekoľkými rokmi začalo bývalé Železničné
staviteľstvo budovať rozsiahly rekreačný komplex blízko
Kremnice. Na dokončenie stavby neboli peniaze a dnes je niekoľkoposchodová
budova opustená. Pre rodičov z okolia sa stala postrachom.
Budova je nechránená a zvedavosť sem deti priťahuje. „Mesto
si uvedomuje, že v podobných objektoch na Slovensku sa už
stalo mnoho tragédií. Nemáme však prostriedky na to, aby sme
zabezpečovali objekt, ktorý nám nepatrí,“ hovorí primátor
mesta Miroslav Nárožný.
„Železničné staviteľstvo je v konkurze. Viackrát sme
kontaktovali správcu konkurznej podstaty, ale povedal nám, že
o budovu zatiaľ nik neprejavil záujem.“
Keby mesto chcelo objekt oplotiť a zabezpečiť, potrebovalo by
na to nemalé finančné prostriedky z vlastných zdrojov. Budova
pritom nie je jeho majetkom, hoci padol aj návrh na jej odkúpenie.
Uvažovalo sa aj nad tým, že by tu mohli byť po dokončení nájomné
byty, prípadne sociálne bývanie. Poslanci mestského zastupiteľstva
návrh nakoniec neodsúhlasili, lebo by bol finančne náročný.
Budova nespĺňala ani podmienky na štátnu dotáciu. V
minulosti sa na stavbe budovy preinvestovalo okolo 50 až 60 miliónov
korún, hrubá stavba je v podstate ukončená. Po tom, čo
budovu prestali strážiť, veľkú časť materiálov ľudia
ukradli. Dostať sa dovnútra budovy nie je veľkým problémom,
na čo upozorňujú hlavne obyvatelia blízkej sídliskovej časti.
Analyzujú potencionálne možnosti
ZSSK v súčasnosti analyzuje potencionálne
možnosti zníženia straty výkonov vo verejnom záujme v
osobnej doprave z hľadiska zvýšenia cestovného, redukcie sociálnych
zliav, redukcie osobnej dopravy a interných opatrení na úsporu
nákladov. Zvýšenie cestovného a redukcia zliav môže ZSSK priniesť zvýšenie
tržieb o niekoľko sto miliónov korún, čo je relatívne málo,
ak chceme radikálne znížiť celkovú sumu na osobnú dopravu v
štátnom rozpočte. Možno pritom očakávať ďalší pokles záujmu
o cestovanie železnicou, a preto výška cestovného sa v každom
prípade musí upravovať tak, aby nedošlo k narušeniu harmonizácie
medzi železničnou a autobusovou dopravou.
Ani potencionálna redukcia osobnej dopravy neprinesie také úspory
na nákladoch, ktoré by znížili stratu v osobnej doprave na úroveň,
ktorú predpokladá pracovná verzia štátneho rozpočtu. V každom
prípade však možno predpokladať, že prípadná redukcia
vyvolá nepriaznivý ohlas na Slovensku, pretože nebude dostatočne
zabezpečená dopravná obsluha v regiónoch.
Nezávisle na posudzovaní týchto potencionálnych možností
spoločnosť analyzuje ďalšie možnosti znižovania nákladov.
Napriek tomu možno predpokladať, že odborné diskusie o návrhu
štátneho rozpočtu v tejto kapitole budú ešte zložité.
Hospodársky výsledok lepší ako
predpokladal plán
ZSSK dosiahla tri štvrťroky za tohto roku
stratu 3,3 mld. Sk, čo je v súlade s podnikateľským plánom
spoločnosti. Výšku straty ovplyvnila v plnej miere skutočnosť,
že ZSSK doteraz nezúčtovala pohľadávku voči
štátu za výkony vo verejnom záujme v osobnej preprave, čo
predstavuje sumu 3,1 mld. Sk. Výnosy spoločnosti dosiahli výšku
15,4 mld. Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o 530 mil. Sk (3,5
%). Náklady dosiahli výšku 18,7 mld. Sk, čo je v porovnaní s
plánom viac o 530 mil. Sk (2,9 %).
Najväčšiu časť výnosov tvoria tržby z nákladnej prepravy,
ktoré dosiahli výšku 11,5 mld. Sk, pričom oproti rovnakému
obdobiu minulého roku tržby poklesli o 1 % a v porovnaní s plánom
o 4%. Pokles tržieb v nákladnej preprave spôsobuje pokles
objemu nákladnej prepravy, najmä v preprave železnej rudy a
uhlia. Železničná spoločnosť prepravila za tri štvrťroky
36,3 mil. ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom menej o 8 % a
o oproti skutočnosti minulého roku o 9 %.
V osobnej preprave pokračuje tendencia poklesu cestujúcich –
v porovnaní s minulým rokom o 6 % a v porovnaní s plánom o 7
%, pričom takmer všetky susedné železnice zaznamenali takisto
pokles od dvoch do deväť percent.
Aj napriek nižšej preprave cestujúcich Železničná spoločnosť
splnila plán tržieb na 99%, čo možno vysvetliť tým, že v
tomto roku viac cestujúcich cestovalo na dlhšiu prepravnú
vzdialenosť ako v minulom roku.
Nárast cestujúcich na TEŽ
Železničná
spoločnosť a.s.( ZSSK ) zaznamenala v tohtoročnej letnej sezóne 3
percentný nárast cestujúcich na tatranských elektrických železniciach
(TEŽ) pričom na ostatných tratiach Slovenska počet cestujúcich
poklesol. V sledovanom období od júna do konca augusta využilo
služby TEŽ 1 milión 318 560 ľudí. Tržby oproti minuloročnej
sezóne vzrástli o 11 percent (v roku 2001 tržby 16,9 milióna
Sk, v roku 2002 18,7 milióna Sk).
Rast záujmu cestujúcich o TEŽ spôsobuje zvýšenie komfortu
cestovania v nových súpravách. Ako je známe železnice
nasadili na TEŽ 14 nových elektrických jednotiek, ktoré sa v
týchto podmienkach osvedčili. Turisti privítali kvalitnejší
a pohodlnejší spôsob cestovania. Problémy vznikali v čase zvýšenej
frekvencie cestujúcich keďže ZSSK pri operatívnom
nasadzovaní posilových súprav nemohla kombinovať staré
električky s novými.
Je predpoklad, že v zimnej turistickej sezóne postačí
nasadzovať na trať 14 nových súprav, avšak v budúcoročnej
letnej sezóne sa bude musieť doprava na TEŽ posiľňovať aj
starými eletkričkami. Z doterajšieho parku starých súprav si
Rušňové depo Poprad ponechá 6 električiek, ktoré bude
nasadzovať v prípade mimoriadnej situácie. Ďalšie možnosti
pri zvyšovaní intenzity prepravy na TEŽ je plánované zvýšenie
traťovej rýchlosti a úprava technológie a riadenia prevádzky.
Od zavedenia nového grafikonu k 15.12 2002 sa čiastočne zvyšuje
traťová rýchlosť v určitých úsekoch. 50 km rýchlosť za
hodinu sa zvýši na 60 km alebo viac, čo závisí od konkrétneho
terénu. Napríklad cesta električkou na trati Poprad - Starý
Smokovec doteraz trvala 1 hodinu a 2 minúty, ale pri povolenej
70 km rýchlosti to bude 56,5 minúty. Dôjde tak k celkovej úspore
približne o 5 a pol minúty.
Zlé počasie ochromilo z nedele na
pondelok železničnú dopravu
Silný
vietor, dážď i padajúce lístie spôsobili meškania vlakov
osobnej dopravy na mnohých úsekoch železničných tratí na
Slovensku. Najviac postihnuté je územie Vysokých Tatier a
okolie.
V nedeľu v noci o 22.00 bola prerušená doprava na Ozubnicovej
železnici Štrba - Štrbské Pleso, keď na trať v dôsledku
silného vetra spadli stromy a poškodili trakčné vedenie. Od rána
je doprava na ozubnicovej železnici nahradená autobusmi. Vlak
Os 8201 Tatranská Lomnica - Starý Smokovec s odchodom 5.21 nedošiel
dnes ráno do cieľovej stanice a musel sa vrátiť. Doprava bola
ráno zastavená aj na úseku Štrbské Pleso - Vyšné Hágy. Na
Tatranských elektrických železniciach, v úsekoch so
zastavenou vlakovou dopravou, jazdí náhradná autobusová
doprava.
V úseku Ružomberok - Ľubochňa došlo včera v noci pod
vplyvom dažďa a silného vetra k poruche trakčného vedenia, v
dôsledku čoho boli vylúčené obe traťové koľaje do 0.51
resp. 1.13 hodiny. Rýchlik R 424 Laborec meškal 71 minút.
Na trati Trnava - Cífer strhol strom trolej, pričom sa na
hodinu zastavila doprava.
Z úseku Krupina- Sása Pliešovce dispečing hlásil prekročenie
cestovného času osobného vlaku Os 6013 o pol hodinu z dôvodu
prešmykovania kolies na hnacom vozidle kvôli napadanému lístiu
na koľajniciach. Z niektorých tratí na Slovensku bolo hlásené
poškodenie traťových a priecestných zabezpečovacích
zariadení. Na odstránení následkov veternej kalamity na železnici
sa priebežne pracuje, vzhľadom na zlé počasie však cestujúci
musia naďalej rátať s meškaním vlakov. Silný vietor a dážď
ochromil dopravu v celej západnej Európe. Meškať preto bude
viacero medzinárodných rýchlikov.
Cestovné stúpne, zľavy klesnú
28. Október 2002 -
Cestovné vo vnútroštátnej osobnej železničnej a autobusovej
doprave v SR by malo vzrásť, počnúc 1. januárom budúceho
roka v priemere o 15 %. Počíta sa i s poklesom žiackych zliav
na železnici a pri podnikoch Slovenskej autobusovej dopravy (SAD)
na úroveň 70 % ceny lístka. V prípade cestovania vlakom ide o
11% pokles, v uplatnení zľavy v autobuse o 15%.
Materiál z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
SR ( MDPT ), pripravený na rokovanie vlády, predpokladá
aj zrušenie bezplatnej prepravy dôchodcov nad 70 rokov a iných
kategórií osôb. V prípade bezplatnej prepravy, ktorá nemá
podľa predkladateľa návrhu oporu v zákone, dôjde k jej náhrade
komerčnými zľavami, v prípade dôchodcov to bude na základe
držby takzvaného seniorpasu.
ČD ÖBB MÁV DB SNCF UIC ŽOS Vrútky ŽOS Zvolen Eurotunnel IC a EC EÚ VÚD Alstom ZSE VSE Wagon Slovakia a.s. Bratislava ŽU Trnava - Bratislava-Rača
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Kúty - Trnava - Galanta - Nové Zámky - Štúrovo , Komárno , Prievidza - Nitra , Čadca , Žilina , Martin - Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou
, ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , Sm3-S220 , TGV (-Atlantique, Duplex, -La Poste, -PSE, -Réseau , - P 01 , -Thalys , -AVE , -Eurostar , Eurotunnel , Transrapid , X 2/2000