Vláda bude musieť rozhodnúť, či zo ŽSR bude sociálny ústav, alebo podnik orientovaný na zisk
Oslavy 150. výročia príchodu
prvého parného vlaku na Slovensko zostali v tieni aféry, ktorú
19. februára rozpútal predseda Generálnej rady (GR) Odborového
združenia železničiarov (OZŽ) Imrich Sedláček, keď verejne
vyslovil podozrenie o tunelovaní Železníc Slovenskej republiky
( ŽSR ) predstaviteľmi ich manažmentu. Máme
v rukách výpisy z Obchodného
registra, z ktorých vyplýva, že traja členovia užšieho
vedenia ŽSR sú štatutárnymi zástupcami niekoľkých spoločností,
prostredníctvom ktorých došlo k finančnému poškodeniu železníc,
konštatoval odborový predák I. Sedláček. Generálny riaditeľ ŽSR Michal Lazar označil
Sedláčkovu schému tunelovania a tvrdenia predsedu Generálnej
rady OZŽ za nezmysly. Medializácia vykonštruovaných výmyslov
však mala podľa jeho vyjadrenia negatívne dôsledky na priebeh
rozhovorov so zahraničnými finančnými inštitúciami o poskytnutí úverov
pre ŽSR . V tom čase vedenie železníc viedlo intenzívne
rokovania o dočerpaní úverovej sumy 65 mil. USD, na ktorú v závere
minulého roka poskytla vláda SR záruky. ŽSR sa dovtedy
podarilo získať len 135 mil. USD z celkového garantovaného objemu 200 mil. USD,
ktoré v prevažnej miere použili na splatenie zmeniek. Predseda
Správnej rady ŽSR Ján Halaj vyslovil údiv nad tým, že najväčšie
odborové združenie na železniciach začalo s touto kauzou len
tri dni po podpise kolektívnej
zmluvy na rok 1998, v rámci ktorej sa vedenie ŽSR zaviazalo k
zvýšeniu miezd o 10 %, a to za situácie, keď mzdové
prostriedky tvoria až 45 % prevádzkových nákladov železníc.
Kontrolná komisia vymenovaná vtedajším ministrom dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR Jánom
Jasovským, ktorá mala byť
podľa pôvodnej dohody zložená aj zo zástupcov Ministerstva
financií SR a Najvyššieho kontrolného úradu SR (tie však
odmietli delegovať svojich zástupcov) konštatovala, že vzala
na vedomie čestné vyhlásenia predstaviteľov manažmentu ŽSR , že po nástupe do
funkcií sa vzdali členstva v orgánoch spoločností, ktorých
predmet činnosti sa zhodoval, respektíve kolidoval so záujmami
ŽSR . Generálna rada OZŽ, ktorá prešetrenie vznesených
podozrení označila za nedostatočné, vyhlásila v máji štrajkovú pohotovosť, ktorá
trvá do dnešných dní. Okrem požiadavky na dôsledné prešetrenie
činnosti manažmentu ŽSR Generálna rada OZŽ vyzvala vládu,
aby urýchlene začala riešiť kritickú finančnú situáciu železníc.
M. Lazar tento krok komentoval slovami, že odboroví funkcionári nemajú
žiadne dôvody na prípravu štrajku. Po ôsmich rokoch trvalého
poklesu prepravy i tržieb sme za prvé tri mesiace tohto roka zvýšili
svoje výkony. Objem prepravy stúpol o 2,79 %, čo predstavuje
548 mil. Sk., dodal. Zároveň
však pripustil, že situácia na železniciach je zlá a štát
bude musieť jednoznačne deklarovať, či chce, aby ŽSR boli
podnikateľským subjektom orientovaným na tvorbu zisku, alebo
sociálnou sieťou, a podľa toho sa aj správať. Zadlženosť
ŽSR totiž ku koncu roka
1997 dosiahla 14,2 mld Sk, čo je o 5 mld Sk viac ako v júli
toho istého roku.
Situáciou v ŽSR sa zaoberala aj Rada ekonomických ministrov,
ktorá však problém z dôvodu blížiacich sa parlamentných
volieb alibisticky odsunula. Vypracované varianty finančnej sanácie
a stabilizácie ŽSR sa budú musieť prehodnotiť, aby boli v súlade
s programovým vyhlásením novej vlády. Železnice si v nich
okrem iného nárokujú neinvestičnú dotáciu zo štátneho
rozpočtu na rok 1999 na krytie strát v osobnej doprave vo výške
4,692 mld Sk a aktualizáciu
taríf železničnej osobnej dopravy k 1. januáru 1999 so 41-percentným
rastom základnej ceny obyčajného cestovného. V návrhu
opatrení sa ďalej počíta s postupným znižovaním nákladov
pre oblasť zamestnanosti, a to prirodzeným úbytkom o 1 500 zamestnancov. ŽSR zamestnávajú
takmer 50 000 ľudí. Predseda GR OZŽ I. Sedláček v tejto súvislosti
vyhlásil, že odbory budú s redukciou zamestnanosti súhlasiť
iba vtedy, ak nám manažment predloží serióznu analýzu, ktorá
bude presne hovoriť, v ktorých profesiách máme prebytok pracovných síl.
Rozhodne však odmietame prepúšťanie indexovým spôsobom,
dodal.
(Národná obroda 981218)