Bezpečnostné skúšky nového rušňa pre ZSSK
Železničná spoločnosť, a. s.Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ), Železnice SR ( ŽSR ) a Spolkové železnice Rakúska ( ÖBB ) spoločne vykonávali v dňoch 5. a 6. júna náročné bezpečnostné skúšky rakúskeho rušňa série 1116 Taurus na trati Bratislava ÚNS - Bratislava-Nové Mesto . Železničné spoločnosti skúškami sledovali zistenie vplyvov zahraničného hnacieho vozidla na domáce zabezpečovacie zariadenia a mieru bezpečnosti prevádzky tohto vozidla na slovenských tratiach.
Vlani požiadali ÖBB o schválenie prevádzkovania rušňa série 1116 Taurus na tratiach ŽSR . Urobili tak na základe doterajších záverov zo spoločných rokovaní o otázkach interoperability v rámci , ktoré sledovali pomocou technickej harmonizácie znížiť náklady železničnej dopravy, zlepšiť jej konkurencieschopnosť, zlepšiť informovanosť a prenos dát a uvoľniť železničnú sieť pre voľnú konkurenciu podnikania v železničnej preprave. K svojej žiadosti ÖBB dodali požadovanú technickú dokumentáciu.
- Vo výsledkoch meraní však chýbali určité špecifické výsledky meraní, uviedol pracovník odboru stratégie a technického rozvoja Ústredia ZSSK Gustáv Wiebauer. - Medzi iným aj stanovisko, či tento rušeň neruší koľajové obvody, ktoré sa používajú na tratiach ŽSR . Preto ŽSR požiadali o ich doplnenie. Obe strany sa dohodli na vykonaní požadovaných skúšok na skúšobnom okruhu VÚŽ v Cerheniciach v ČR. Skúšky sa uskutočnili vlani v decembri, avšak výsledky neboli uspokojivé a niektoré parametre hnacieho vozidla nevyhovovali požiadavkám, ktoré stanovujú Vyhláška MDPT číslo 250 Zb. z roku 1997 aj STN 342600 pre zabezpečovacie zariadenia.
Výrobca preto zmenil software na týchto rušňoch, čím sa dosiahlo zníženie rušivých prúdov až o 30%. A práve overovanie týchto hodnôt bolo predmetom bezpečnostných skúšok 5. a 6. júna. Na zisťovanie hodnôt slúžili tri stanovištia priamo na koľajových obvodoch, jedno meracie zariadenie na hodnoty trakčného prúdu mala rakúska strana umiestnené priamo na hnacom vozidle a jedno bolo inštalované aj v reléovej stanici.
- Každé elektrické hnacie vozidlo spôsobuje deformáciu trakčného prúdu, povedal na vysvetlenie vedúci oddelenia telekomunikačnej a zabezpečovacej techniky VVÚŽ, pracovisko Vrútky, Ing. Ivan Kurhajec. - Na základe tejto deformácie vznikajú harmonické frekvencie v spätnom trakčnom prúde, ktorý tečie koľajnicami. Deformácia môže spôsobiť zlyhanie zabezpečovacieho zariadenia, v tomto prípade koľajových obvodov. Meraním zisťujeme do akej miery toto vozidlo produkuje rušenie pri jednotlivých frekvenciách signálnych prúdov, používaných pre budenie koľajových obvodov, tzn. 25, 75 a 275 Hz. Skúšky vykonávame pri rôznych jazdných režimoch ťažnej sily a rýchlosti.
Hoci presné výsledky meraní vyhodnotia odborníci až v priebehu najbližších troch týždňov, v súvislosti so strategickými zámermi železničných spoločností je urýchlené ukončenie týchto skúšok nevyhnutné. Už v najbližších dňoch sa predpokladá realizovať jazdy nákladných vlakov z Viedne do železničnej stanice Bratislava východ v obidvoch smeroch bez colnej prehliadky v Bratislave-Petržalke . O niečo neskoršie železničné spoločnosti pripravujú aj jazda rýchlikov z Viedne cez Bratislavu-Petržalku až na bratislavskú hlavnú stanicu a opačne. Ukazuje sa, že pre vyrovnávanie naturálnych výkonov s ÖBB by sme potrebovali štyri takéto stroje, pretože pri dnešnej cene nafty a objeme výkonov, ktoré treba vyrovnávať, sa vozba nezávislou trakciu na rakúskych dráhach predsa len nejaví ako veľmi efektívna. Koľko kusov týchto rušňov pribudne do vozového parku ZSSK je otázka ďalších rozhodnutí.
Prvýkrát sa rušeň Rh 1116 Taurus , ktorý vyrába firma Siemens Verkehrstechnik, predstavil naším odborníkom na prezentácii 15. novembra 2000 v železničnej stanici Bratislava-Petržalka . Je to vysokorýchlostný rušeň pre napájacie napätia 15 kV - 16 2/3 Hz a 25 kV - 50 Hz. Má inštalovaný výkon 6400 kW a dosiahne rýchlosť 230 km/h. Hnacie vozidlo je určené pre použitie v nákladnej doprave pre rýchlosť 120 km/h a v osobnej do rýchlosti 230 km/h. Pri konštrukcii vozidla sú použité najmodernejšie prvky: asynchrónne trakčné motory, kompatibilná dvojfrekvenčná technika, brzdiace prvky potrebné pre rýchlosť 230 km/h, inovované je riešenie čela rušňa a UIC diaľkové riadenie. Pri skúšobných jazdách stroj dosiahol na trati medzi Welsom a Lambachom rýchlosť 250 km/h, čo je rýchlostný rekord na tratiach ÖBB . Rušeň môže ťahať vlak s hmotnosťou 1600 ton rýchlosťou 160 km/h.

IC Hron až do Banskej Bystrice
Železničná spoločnosť, a. s.Bratislava, 11. jún 2002 - Od nedele 16. júna 2002 bude IC Hron premávať nielen do Zvolena , ale svoju trasu predlžuje až do Banskej Bystrice . ZSSK tak reaguje na požiadavku cestujúcich a mesta Banská Bystrica, ktoré je inštitucionálnym a turistickým centrom regiónu. Predĺženie trasy je súčasťou poslednej štvrtej zmeny platného grafikonu vlakovej dopravy z polnoci z 15. na 16. júna 2002.
IC Hron bude premávať denne, okrem soboty v smere z Bratislavy, a nedele v smere z Banskej Bystrice . Z Banskej Bystrice vychádza vlak 5:20 hod s príchodom do Bratislavy hl. st. o 8:24 hod. V opačnom smere je odchod o 15:12 hod a príchod do Banskej Bystrice o 18:23 hod.
Cena lístka v druhej triede medzi Bratislavou a Banskou Bystricou je 292 Sk, v prvej triede 438 Sk. Vlak je povinne miestenkový, cena miestenky je 10 Sk, v piatok 30 Sk.
Prevádzku vlaku komplikuje chýbajúca elektrifikácia trate na úseku Zvolen - Banská Bystrica . V stanici Zvolen osob. st. bude preto hnacie vozidlo prepriahnuté. Problematické je aj predkurovanie súpravy počas zimných mesiacov v stanici Banská Bystrica , čo by vyriešila inštalácia stacionárneho predkurovacieho zariadenia.
Prípadná elektrifikácia trate Zvolen - Banská Bystrica by výrazne skvalitnila vlakové spojenie na tomto 20 km úseku, ako aj spojenie s Bratislavou. Železničná doprava by tak dokázala konkurovať intenzívnej autobusovej doprave medzi Zvolenom a Banskou Bystricou .

Cestovný poriadok:

  IC Hron 530 z Banskej Bystrice IC Hron 531 z Bratislavy
  príchody odchody príchody odchody
Banská Bystrica   5:20 18:23  
Zvolen osob. st. 5:39 5:47 17:54 18:04
Bratislava hl. st. 8:24   15:12  

Cestovné Bratislava - Banská Bystrica:
2. trieda 292 Sk + 10 Sk miestenka, v piatok miestenka 30 Sk
1. trieda 438 Sk + 10 Sk miestenka, v piatok miestenka 30 Sk

Klesajúci počet čiernych pasažierov
Železničná spoločnosť, a. s.V prvom štvrťroku 2002 evidovala Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) 708 cestujúcich, ktorí sa nepreukázali platným cestovným lístkom a neuhradili dlžnú sumu priamo vo vlaku. Celková suma na vymáhanie za uvedené obdobie je 449 348,50 Sk.
V rovnakom období predchádzajúceho roku bez platného cestovného lístku bolo registrovaných 565 cestujúcich a úhrnná suma na vymáhanie bola 326 578,90 Sk. Celkovo možno konštatovať klesajúci počet čiernych pasažierov. V roku 1999 bolo zistených 3 042 prípadov cestujúcich bez platného cestovného lístka, v roku 2000 to bolo 2 917 prípadov a v roku 2001 len 2 627 takýchto cestujúcich.
Opačná tendencia je badateľná vo vývoji celkovej sumy na vymáhanie. Kým v roku 1999 bolo na vymáhanie postúpené suma v objeme 1 193 146,40 Sk, v roku 2001 to bolo už 1 620 030,20 Sk. Zvyšovanie sumy na vymáhanie súvisí najmä so zdražovaním cestovného na slovenských železniciach.
Po tom, čo dlžník sumu neuhradí, ZSSK postúpi pohľadávku na súdne vymáhanie. V uplynulom období sa železniciam podarilo výrazne zvýšiť podiel pohľadávok postúpených na súdne konanie. Kým v prvom štvrťroku 2001 bolo žalovaných len 37 % prípadov, za rovnaké obdobie 2002 to bolo 62 % odstúpených prípadov.
Cestujúci, ktorý sa pri kontrole nepreukáže platným cestovným lístkom, je povinný zaplatiť cestovné a úhradu vo výške 100-násobku minimálneho cestovného podľa cenníkov cestovného. Minimálne cestovné je v súčasnosti 7 Sk Železnice sa tak dostávajú do paradoxnej situácie, keď pokuta 700 Sk je nižšia, ako pokuta v niektorých podnikoch mestskej hromadnej dopravy.
Pri nezaplatení cestovného je cestujúci povinný preukázať sa dokladom totožnosti, za účelom dodatočného vymáhania cestovného a úhrady, pričom na najbližšej stanici bude z prepravy vylúčený. Ďalšie vymáhanie dlžnej sumy často pokračuje súdnou cestou.
Iným závažným problémom pre ZSSK je falšovanie cestovných dokladov. Všetky cestovné doklady - vnútroštátne i medzinárodné, sú pred zámenou za falzifikáty zabezpečené ochrannými prvkami. Toto zabezpečenie je na rôznej úrovni a zodpovedá vnútroštátnym alebo medzinárodným normám a predpisom. Úroveň zabezpečenia závisí na cene, za ktorý sa daný doklad predáva. K ochranným prvkom patria najmä antikopírovacia farba, ochranné znaky viditeľné len pod UV lampou, hologramy či deštrukčné fólie.

Novy Sacz - Stary Sacz
Železničná spoločnosť, a. s.V dňoch 17., 18., 19. a 21.6. 2002 sa na trati poľských železníc Novy Sacz - Stary Sacz a 20.6. 2002 na trati Novy Sacz - Rytro vždy v čase od 4.40 hod. do 11.20 hod. budú konať výluky. V uvedených dňoch budú vlaky Prešovčan Zr 382 (Košice- Krakow) a Tarnovia Zr 385 (Krakow - Košice) nahradené autobusovou dopravou s prestupom cestujúcich.
Bližšie informácie o zmenách poskytnú pracovníci železničných staníc.

Tilting train systems for Slovakia
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Director of Communication Department, Spokesman
Klemensova 8, 813 61 Bratislava, Slovensko
tel.: +421 2 5058 7015, e-mail: Cikovsky.Milos@zsr.sk
__________________________________________________________________________________
The Railway Company, a.s. (Joint-stock company) is preparing for the purchase of the new Pendolino-type train systems. This purchase will proceed in a common plan with the Czech Railways . The cooperative agreement concerns the operation of the new tilting body train systems and was signed by company representatives in Prague on April 16th, 2002. Ing. Andrej Egyed, Managing Board Chairman, together with Ing. Miroslav Dzurinda, Managing Board Member, signed the agreement on behalf of the Railway Company, a.s., while the Czech Railways were represented by its Director General Ing. Dalibor Zelený.
The representatives of the Transport Ministries signed the amended clauses to the agreement. In the case of the Slovak Republic, Ing. Michal Balog, State Secretary of the Ministry of Transport, Posts and Telecommunications, sealed this agreement while the Czech Republic’s side was represented by Ing. Pavel Stoulil, Deputy Minister of Transport and Telecommunications.
The agreement’s main goal is the harmonized procedure in regard to the acquisition of the new train systems as well as their shared operation and maintenance. The new tilting train systems will be purchased from Alstom Ferroviaria, S.p.A. The joint purchase will create more advantageous financial terms as well as train operation.
The contract’s final financial terms are subject to the further negotiations. It should be finalized with the goal of introducing the first trains of this type on Slovak railways by 2004.
These train systems will operate domestically and internationally. In Slovakia, they will particularly support the Bratislava – Košice connection, while internationally, they will support the existing connections with Vienna, Prague, Budapest, as well as other important centers throughout Central and Western Europe.
The greatest advantage of the tilting train system is the higher transport speed while lacking additional investments in the existing infrastructure. The new train system compensates for the centrifugal force during the negotiation of curves. This is possible through the application of an active tilting body mechanism. As a result, this allows a 25 to 30 per cent rise in their obtainable speed. For example, this would enable the trains to cover the distance between Bratislava and Košice in 4 hours and 18 minutes compared with the current 5 hour duration. At the same time, this requires no considerable investments in high-speed railways, which otherwise could be extremely financially demanding in the mountainous Slovak terrain.

Zuzana Č e r v e n á
Železničná spoločnosť, a.s. Bratislava
Klemensova 8, 813 61 Bratislava 1
tel: 02/5058 7788, 920-7788
e-mail: Cervena.Zuzana@zsr.sk

Spadol pod vlak
Sme 17.6.2002 - Muža s odrezanou nohou našiel v sobotu vecer železniciar v kolajisku Železnicnej stanice v Piešťanoch . 52-rocný muž z Trenčína sa pokúsil naskocit do osobného vlaku, ktorý sa už rozbiehal. Riskantný manéver mu nevyšiel, a tak skoncil pod vlakom.

Kontroverzný tender železníc sa posúva už aj do vydierania predsedu NKÚ
TASR18.6.2002 - Kauza vyhodnotenia tendra železníc na nákup 35 lahkých motorových vlakov sa najnovšie posúva aj do vydierania a zastrašovania predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR Jozefa Stahla.
Sám predseda NKÚ totiž slovenské médiá informoval, že dnes ho cez jeho mobilný telefón kontaktovala osoba, ktorá sa odmietla predstavit a snažila sa ho zastrašit s cielom dosiahnut zmenu stanoviska úradu k celej kauze.
"Išlo o telefonický hovor na môj mobil. Císlo volajúceho bolo anonymné. Išlo o osobu s mužským hlasom, ktorá sa odmietla predstavit s tým, že to nie je dôležité. Vyzvala ma, že ak do záveru dnešného dna nezmením stanovisko NKÚ, pojednávajúce o nejasnostiach okolo tohto tendra a potrebe vypracovania jeho súdnoznaleckého posudku, budú zverejnené záznamy mojich rozhovorov o tomto výbere s ministrom dopravy Macejkom," skonštatoval dnes pre TASR Stahl s tým, že vydierat sa rozhodne nedá a o predmetnom telefonáte už informoval aj Generálnu prokuratúru SR, ministra vnútra a tiež poslancov NR SR.
Na otázku, ci môže vyslovit svoje osobné podozrenia kto a v koho záujme ho mohol týmto telefonátom kontaktovat, J. Stahl odpovedal, že v záujme objektívnosti prešetrenia celej veci sa k tomu bližšie vyjadrovat nebude.

Totožnost muža, ktorého v nedelu prešiel rýchlik, je stále neznáma
TASR18.6.2002 - Totožnost muža, ktorého ešte v nedelu vecer na úseku trate Brestovany - Trnava usmrtil rýchlik R 705 DUBEN, sa dodnes nepodarilo zistit.
Rušnovodic vo vzdialenosti asi 100 metrov uvidel na trati ležat osobu s hlavou na kolajnici. Použil preto výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu, avšak zrážke už nezabránil. Privolaný lekár konštatoval smrt muža následkom devastacných poranení celého tela. V dôsledku vyšetrovania udalosti bola na prvej tratovej kolaji zastavená doprava, co spôsobilo meškanie piatich vlakov. Prípadom sa zaoberá Oddelenie ŽP Trnava.

Otec spoznal mrtveho syna podla hodiniek a oblecenia
TASR19.6.2002 - Totožnost muža, ktorého v nedelu vecer v úseku trate Trnava - Brestovany prešiel a na mieste usmrtil rýchlik, je už známa. Podla informácií Železnicnej polície (ŽP) ide o 19-rocného mladíka z Trnavy. Spoznal ho jeho otec, ktorý v utorok prišiel na Oddelenie ŽP v Trnave s tým, že hladá syna. Policajti ho priviedli do domu smútku, kde syna spoznal podla hodiniek a oblecenia. Mladík podla otcových slov odišiel v nedelu podvecer na jedno z trnavských sídlisk k babke. Zistenia ŽP nasvedcujú tomu, že na mieste tragédie si pred príchodom rýchlika položil hlavu na kolajnicu.
Šokujúci pohlad sa v utorok krátko popoludní naskytol ludom na železnicnej stanici v Pezinku. Na kolaj si totiž náhle lahla neznáma žena, ktorej prichádzajúci osobný vlak odrezal obe nohy od predkolenia. Rušnovodic, u ktorého Železnicná polícia (ŽP) nezistila požitie alkoholu, uviedol, že žena si lahla na trat asi 18 metrov pred vlakom, takže ani výstražné zvukové znamenie, ani rýchlobrzda už nemohli tragédii zabránit. Poškodenú ženu, totožnost ktorej nie je doteraz známa, previezli do ružinovskej nemocnice v Bratislave. Kvôli zdravotnému stavu ju policajti zatial nemohli vypocut.

Žena, ktorej vlak v Pezinku odrezal obe nohy, je Juhoslovanka
TASR19.6.2002 - Žena, ktorá si v utorok popoludní na železnicnej stanici v Pezinku údajne sama lahla pod vlak, pricom prišla o obe nohy, je štátnou obciankou Juhoslávie. Na Slovensku má dlhodobý pobyt.
Pre TASR to dnes potvrdil hovorca Železnicnej polície (ŽP) Jozef Búranský. Totožnost ženy podla neho potvrdil jej manžel v ružinovskej nemocnici, kde ju po nehode hospitalizovali. Kvôli zdravotnému stavu ju doteraz polícia nemohla vypocut. Prípadom sa nadalej zaoberá Oddelenie ŽP Bratislava - východ.
Podla slov rušnovodica si žena lahla na trat asi 18 metrov pred vlakom. Tragédii sa mu nepodarilo zabránit ani s pomocou výstražného zvukového znamenia, ani použitím rýchlobrzdy. Vlak jej odrezal obe nohy od predkolenia. Požitie alkoholu u rušnovodica ŽP nezistila.

Gazprom, ZES a železnice budú môct od júla zvýšit ceny
TASR20.6.2002 - Ruská vláda dnes povolila plynárenskému monopolu Gazprom, Zjednotenému energetickému systému (ZES) a štátnym železniciam zvýšit ceny od júla.
Gazprom, ktorý na domácom trhu predáva plyn za desatinu predajných cien v Európe, bude môct zvýšit vnútorné velkoobchodné ceny o 15%, velkoobchodné ceny elektrickej energie môžu stúpnut o 2,4% a ceny nákladnej železnicnej dopravy o 6,8%.
Ministerstvo obchodu zároven navrhuje na budúci rok zvýšenie cien plynu o 20%, elektrickej energie o 14 až 16% a železnicnej dopravy o 12 až 14%.
Ako informuje agentúra Reuters, vláda pritom už raz schválila zvýšenie cien plynu a elektriny približne o 20%. Vyššie spomínané spolocnosti chcú totiž dosiahnut, aby sa ceny priblížili k svetovej úrovni a odzrkadlovali tak výrobné náklady a zároven chcú ukoncit to, co je možné považovat za ich dotácie pre zvyšok hospodárstva. Obavy z inflácie a lobbystický nátlak velkých priemyselných odberatelov plynu a elektriny však toto úsilie zabrzdilo a vláda obmedzila tohtorocný rast cien na 35%.
Prezident Vladimir Putin pritom vyzval mocné prirodzené monopoly, aby si "dali do poriadku dom" a namiesto zvyšovania cien skôr znižovali náklady. Lokálne správy, ktoré stanovujú komunálne poplatky, sa pokúšali zvýšit ceny, aby spotrebitelia zaplatili plnú sadzbu za energiu v krajine, kde takmer tretina populácie žije pod hranicou chudoby. Ich prístup však v niektorých regiónoch vyvolal sociálne napätie a protesty, cím sa zvyšovanie cien stalo politicky citlivou záležitostou.

Škandalózny tender železnice „odklepli“
Národná obroda20.6.2002, Lenka Živnerová, Bratislava - Napriek podozreniam z korupcie, „padnutej hlave“ ministra Macejka a neutíchajúcim diskusiám okolo škandalózneho tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov, železnice už vcera pripravovali zmluvu s konzorciom DMU - GTW (ŽOS Vrútky a švajciarska firma Stadler Busnang, A.G.). Práve táto spolocnost, podla medializovaných informácií, dala o 800 miliónov horšiu ponuku ako druhý záujemca - Alstom , co spochybnil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Hovorca železníc Miloš Cikovský Národnej obrode potvrdil, že pocas vcerajšieho dna zasadala výberová komisia a rozhodla o výsledkoch tendra. Podla jeho slov kvôli politickým šarvátkam Železnicná spolocnost, a.s., nemieni tender zastavit. Tá dokonca už prekladá zmluvu medzi Železnicnou spolocnostou, a.s., a konzorciom do cudzích jazykov. Podpísaná by mala byt už v najbližších hodinách. Podla našich informácií konzorcium o tomto výsledku vedelo už zaciatkom týždna, preto aj v pondelok rozosielalo pozvánky na dnešnú tlacovú besedu.
Vítaz je teda známy. A to aj napriek tomu, že expertná skupina Žilinskej univerzity posudzuje obe ponuky záujemcov. Hovorca M. Cikovský to zdôvodnil tým, že expertnú skupinu budú tvorit ludia, ktorí sedia vo výberovej komisii. Teda tí, ktorí rozhodli v prospech konzorcia. Ide napríklad o dekana Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity Petra Zvolenského. „Viac odborníkov na kolajové trate nie je, možno nejakí asistenti, ktorí by mohli tvorit expertnú komisiu,“ povedal Cikovský. Predpokladá však, že rozhodnú ako komisia.
V súvislosti s tendrom sa vcera údajne stretli aj šéfovia NKÚ a úradu pre verejné obstarávanie. Dohodli sa, že budú spolocne v tejto veci konat a preverovat tender. Rozhodnutím železníc bol vcera zaskocený aj predseda NKÚ Jozef Stahl, ktorého sme oslovili.

Ministerstvo šírilo nepravdivé informácie
Pravda21.6.2002 - Ministerstvo dopravy šírilo v médiách nepravdivé informácie týkajúce sa tendra železníc na dodávku osobných vlakov. Údaje o technických parametroch vlakov pritom vyzneli nepriaznivo pre konzorcium ŽOS Vrútkya švajciarskej firmy Stadler, naopak, do lepšieho svetla postavili konkurencnú ponuku francúzskej firmy Alstom .
Tabulky s parametrami poskytli vybraným médiám ludia z vedenia ministerstva dopravy.
"Ja som len vychádzal z ponúk tak, ako boli prezentované v decembri na rokovacom konaní," povedal vedúci úradu ministerstva Peter Klucka. Pripustil pritom, že niektoré císla sa mohli od decembra zmenit.
Podla údajov, ktoré vo štvrtok prezentovalo konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler, sa skutocnost líši od medializovaných tabuliek napríklad v pocte pohonných jednotiek (ministerstvo uvádza jednu, v skutocnosti sú dve), v pocte miest na sedenie (ministerstvo 108, skutocnost 124), v maximálnej rýchlosti (120 km/h oproti 140 km/h), zrýchlení alebo v maximálnom zatažení nápravy.
Predstavitelia konzorcia tvrdia, že technické parametre sú zdokumentovatelné a sú súcastou tendrovej ponuky. Podla Klucku však nejde o podstatné údaje, pretože "skutocne dôležitá je cena a prevádzkové náklady". Tie údajne výberová komisia nevyhodnotila správne, na co poukázal aj Alstom .

Chronológia
Pravda 21./19. decembra 2001 - Výberová komisia predložila šéfovi železníc Andrejovi Egyedovi návrh na výber vítaznej ponuky, v rokovaní jednomyselne odporucila pokracovat s konzorciom ŽOS Vrútky-Stadler.
9. januára 2002 - Alstom (neúspešná ponuka) podal na ministerstvo dopravy námietku k vyhodnoteniu tendra, podla ktorej sa cíti byt poškodený.
január, február - Minister dopravy Jozef Macejko zaslal postupne tri listy šéfovi železníc Egyedovi, v ktorých ho požiadal, aby s navrhovaným úcastníkom (konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler) nepodnikol nijaké kroky vedúce k podpísaniu zmluvy.
2. apríla - NKÚ dostal anonym na prešetrenie sútaže.
apríl - Švajciarsky prezident poslal slovenskému prezidentovi list, v ktorom sa stažoval na priebeh sútaže.
22. mája - Premiér Dzurinda poslal objasnujúci list prezidentovi Schusterovi, v ktorom vyslovil plnú dôveru Macejkovi.
24. mája - Šéf NKÚ Jozef Stahl zaslal Macejkovi stanovisko, podla ktorého sa nedá zarucit objektivita tendra.
4. júna - Egyed navštívil Macejka a navrhol mu, aby doplnil výberovú komisiu lubovolným poctom pracovníkov a aby rozšírená komisia tender ešte raz prehodnotila. Macejko súhlasil.
12. júna - Zasadla rozšírená výberová komisia, neprijala však nijaké stanovisko.
14. júna - Denník Nový cas zverejnil list poslanca SDKÚ Petra Kresánka premiérovi. Premiérov brat a šéf výberovej komisie Miroslav Dzurinda oznámil, že hodlá podat podnet na trestné stíhanie Macejka, Stahla, Klucku a dalších osôb.
17. júna - Premiér dorucil prezidentovi návrh na odvolanie Macejka. Zároven podal trestné oznámenie na neznámeho páchatela.

O vlakoch debatuje aj dodávatel
Sme 21.6.2002 - Do debaty o tendri na železniciach sa zapojil aj jeden z úcastníkov - konzorcium švajciarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky . Podla riaditela marketingu a predaja spolocnosti Stadler Petra Jeneltena ide v prípade škandálov najmä o predvolebný boj na Slovensku. Vedenie konkurenta v tendri francúzskeho Alstomu sa k prípadu zatial vôbec nevyjadruje.
„V posledných týždnoch sa objavilo vela železnicných špecialistov medzi politikmi, a to je velmi zaujímavé. Dúfam, že to tak bude aj po volbách, pretože v tom prípade budú mat železnice skvelú budúcnost,“ ironizoval Jenelten.
Vedenie železníc by chcelo vidiet jazdit na Slovensku vlaky práve od tohto konzorcia, ministerstvo dopravy zasa presadzuje konkurenta v tendri, významného výrobcu vlakov Alstom .
V stredu zasadala pracovná komisia na železniciach, ktorá potvrdila svoje rozhodnutie spred polroka pokracovat v rokovaniach len s konzorciom Stadler so ŽOS Vrútky , ktorého ponuka je drahšia, ale uvádza pre vlaky podstatne nižšie prevádzkové náklady. Najvyšší kontrolný úrad pochybuje, že je možné, aby vlak mal také nízke prevádzkové náklady.
Komisia vzhladom na podstatný rozdiel v prevádzkových nákladoch odporucila zapracovat do budúcej zmluvy podmienku, podla ktorej pri neplnení slubovaných ekonomických ukazovatelov môžu železnice od zmluvy odstúpit bez akýchkolvek sankcií. Hovorca železníc Miloš Cikovský povedal, že k podpisu zmluvy môže dôjst o niekolko týždnov až mesiacov.
Na zasadnutie komisie mali príst aj štyria noví clenovia z ministerstva dopravy, ale všetci sa ospravedlnili. Na rokovaní bol len jeden pracovník ministerstva a ten nemal výhrady.
Nie je vylúcené, že firma Alstom je definitívne z hry von. V zápisnici z komisie sa totiž píše, že 29. mája Alstom dorucil novú ponuku so zníženými nákladmi a súcastou ponuky bolo aj porovnanie s ponukou konzorcia Stadler so ŽOS Vrútky . „Z toho vyplýva, že firma Alstom získala informácie charakteru obchodného tajomstva, ktoré boli súcastou ponuky konzorcia, neoprávnene,“ stojí v zápisnici.
Niektorí oponenti zasa upozornujú, že švajciarsko-slovenské konzorcium už dodalo pre železnice vlakové súpravy a boli s nimi problémy. Vlaky jazdia na tratiach Tatranskej elektrickej železnice a pri zavádzaní museli železnice robit úpravy nástupíšt, niektorých zákrut a riešit dalšie problémy. Predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Michal Moncman sa bránil, že išlo o moderné nízkopodlahové vlaky, aké železnica chcela, a preto sa museli robit úpravy trate.

Samovražda na kolajniciach
Sme 22.6.2002, KVETA FAJCÍKOVÁ - Železniciar Anton C. z Prievidze si zvolil dobrovolnú smrt pod kolesami osobného vlaku, ktorý prichádzal z Topolcian. K tragédii prišlo v priestoroch nákladnej stanice, kde si na vlak zrejme pockal. Ukryl sa pred prichádzajúcim vlakom za prekážku a vyšiel až vtedy, ked už bol vlak bezprostredne blízko. 46-rocný muž si stihol ešte položit hlavu na kolajnice. Rušnovodic síce okamžite zatiahol rýchlobrzdu, ale tragédii už kvôli krátkej vzdialenosti zabránit nedokázal. Kolesá vlaku úplne oddelili hlavu železniciara od tela. „Pre chlapov, ktorých k tragédii privolali, to bol príšerný pohlad. Hlava železniciara ležala medzi kolajami, telo vedla. Takmer s istotou môžeme povedat, že nešlo o neštastnú náhodu, ale o samovraždu,“ hovorí Luboš Kotlár zo železnicnej polície v Prievidzi. Rušnovodic totiž jasne videl, že chlap na kolaje nespadol, ale lahol si na ne.
Nebohý železniciar bol velmi uzavretý, nikomu sa nezdôveroval. Žil samotársky, bol rozvedený a nemal už rodicov ani súrodencov. Niekedy sa rád pozrel aj na dno pohárika. „Údajne trpel aj depresiami a liecil sa. Motív jeho konania sa preveruje. V case tragédie bola hliadka železnicnej polície práve na nákladnej stanici. Rušnovodic vlaku im ešte kývol a už o niekolko sekúnd zaculi príšerné škrípanie brzd,“ hovorí Kotlár.
Železniciar pracoval ako tratový robotník, staval kolajnice. V práci žiadne väcšie problémy nemal. Pred piatimi dnami si však vybral dovolenku a nik v robote nevedel, kde ju trávi. Muža previezli na súdnu pitvu. Tá ma urcit, ci pred samovraždou užil lieky alebo iné omamné prostriedky.
Pre železnicnú políciu v Prievidzi je to v tomto mesiaci už druhá tragédia. Pred niekolkými týždnami spáchal samovraždu blízko Handlovej aj mladý muž, trpiaci depresiami. Aj on sa postavil pred prichádzajúci vlak. Samovraždy na kolajniciach nie sú podla Kotlára výnimocné a niekolko zaznamenali aj v uplynulých rokoch. Pohlad na ne je však vždy velmi krutý. Mali už dokonca prípad ženy, ktorá si na kolajnice tiež položila hlavu.

Americkej železničnej spoločnosti Amtrak hrozí bankrot
TASR24.6.2002, Washington - Hroziaci bankrot americkej železničnej spoločnosti Amtrak prinútil amerického ministra dopravy Normana Mineta zvolať krízovú poradu vo Washingtone.
Spoločnosť od vlády požaduje finančnú injekciu vo výške 200 miliónov USD, v opačnom prípade budú musieť už v priebehu tohto týždňa z prevádzky vyradiť prvé vlakové súpravy. Nový prezident Amtraku David Gunn sa vyjadril v tom zmysle, že bankrot je len otázkou času.
Železničná spoločnosť vo svojej 31-ročnej histórii ešte nikdy nevykázala čierne čísla. Minulý rok hospodárila so stratou 1,2 miliardy USD. Amtrak okrem iného prevádzkuje mnoho diaľkových spojov a na východnom pobreží jeho služby na cestu do práce využívajú státisíce obyvateľov.
Podľa Mineta sa Amtrak musí pozrieť realite do očí. Pred manažmentom stoja dôležité a ťažké rozhodnutia, ktoré budú viesť k prežitiu podniku.
V roku 1997 dal americký kongres Amtraku podmienku, že v priebehu 5 rokov musí stáť na vlastných nohách. Železničná spoločnosť uviedla do praxe drastický úsporný program a obmedzila investície do údržby tratí na minimum. Mnoho opráv a rekonštrukcií sa však už nedá z bezpečnostných dôvodov odkladať.

Od 1. júla zdražie cestovné na železniciach
Pravda 25. júna 2002
BRATISLAVA (TASR) - Od 1.júla zvýši Železničná spoločnosť cenu obyčajného cestovného vo vlakoch kategórie Intercity ( IC ) a Eurocity ( EC ) v priemere o 7%. O desať korún vzrastie cena miesteniek, pričom ich základná cena bude dvadsať korún a v dňoch so silnou frekvenciou štyridsať korún. Cena doplatkov pre cestujúcich s traťovými predplatnými
a časovými žiackymi cestovnými lístkami, ako aj doplatok pre cestujúcich s komerčnými zľavami sa zvýši o desať korún.

Cestovanie vlakmi Intercity a Eurocity bude drahšie
SmeTASR25. jún 2002, BRATISLAVA - Od prvého júla zvýši Železničná spoločnosť Bratislava cenu obyčajného cestovného vo vlakoch kategórie Intercity a Eurocity v priemere o sedem percent.
O desať korún vzrastie cena miesteniek, pričom ich základná cena bude dvadsať korún a v dňoch so silnou frekvenciou 40 korún. Cena doplatkov pre cestujúcich s traťovými predplatnými a časovými žiackymi cestovnými lístkami, ako aj doplatok pre cestujúcich s komerčnými zľavami sa zvýši o desať korún. Doplatky budú stáť 50 korún a 80 korún. Úmerne so zvyšovaním cestovného sa zvýši aj náhrada cestovného.
Rast cien zodpovedá podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského minuloročnej miere inflácie, ktorá sa prejavila najmä v raste nákladov na prevádzku vlakov vyššej kategórie - IC a EC . Tie sú vyňaté zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme a Železničná spoločnosť ich prevádzkuje ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu.

Vlaková aféra má pokračování
iHNed 25. 6. 2002
HN 24. 6. 2002 00:00
Už více než týden Slovenskem otřásá skandál kolem nákupu železničních vozů.
Luboš Palata
www.ihned.cz/palata
/Od našeho stálého zpravodaje/
Bratislava, 24. 6. 2002
Premiér Mikuláš Dzurinda tvrdí, že ho chce kvůli miliardovému tendru na nákup vlaků odstranit zkorumpovaná klika na ministerstvu dopravy. Premiérem odvolaný ministr dopravy Jozef Macejka zůstává na kandidátce vládní Slovenské demokratické a křesťanské unie (SDKU), které je Dzurinda předsedou. Prezident Rudolf Schuster už týden váhá s odvoláním šéfa resortu dopravy, přestože mu ústava jinou možnost než respektovat návrh premiéra nedává. Premiér se v tendru, v čele jehož výběrové komise figuruje jeho bratr, stále více v celé záležitosti angažuje.
Ve slovenských novinách se otevřeně píše o korupci související s tímto případem a dodává se, že tak to na Slovensku už deset let chodí. A co si myslí slovenští voliči, kteří budou za tři měsíce rozhodovat o nové vládě? Ty podle průzkumů skandál nijak neovlivňuje, protože o korupci už dávno vědí a o čistotě slovenské politiky si nedělají iluze. Předseda slovenské vlády vidí důvod celé vlakové krize jednoznačně.
"Je důvodné se domnívat, že na ministerstvu dopravy se v bezprostřední blízkosti ministra Jozefa Macejka vytvořila lobbistická skupina prosazující zájmy firmy Alston (neúspěšného účastníka tendru)," tvrdí Mikuláš Dzurinda. "Rozhodli se zřejmě uskutečnit politickou intriku, cílem které byla moje politická likvidace a poškození mé politické strany," uvádí premiér.
Tou intrikou měl být dopis poslance Dzurindovy strany Petra Kresáka, v němž se celkem jednoznačně tvrdí, že SDKU měla na tendru za více než pět miliard finančně profitovat.
Dzurindovu teorii o spiknutí potvrzuje dění přímo uvnitř jeho strany, která se zdráhá odvolat z jednoho z čelných míst kandidátky SDKU premiérem kvůli skandálu sesazeného ministra Macejku. "Podle mě nesmí být takový člověk na kandidátce strany," uvedl Dzurinda, který dodal, že jinak seznam lidí nominovaných za SDKU do zářijových voleb nepodepíše.
Podle stanov strany však už nemůže být žádný kandidát odvolaný. Macejko by to musel udělat sám. Ten, vědom si silné podpory části strany, však prohlásil, že to sám neudělá. "Nemám důvod odstoupit," prohlásil Macejka, který je na sedmém, tedy s jistotou volitelném místě kandidátky Dzurindovy strany.
Přestože skandál otřásá celým Slovenskem, podle informací listu Národná obroda komise vedená Dzurindovým bratrem urychleně pokračuje v přípravách podpisu kontraktu na dodávku vozů s konsorciem firem DMU-GTW. Tato nabídka byla údajně o 800 miliónů dražší než konkurenční od francouzské firmy Alstom .
Kontrakt přitom zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKU), který však Dzurinda obvinil z neústavního vměšování, protože podle jeho názoru jediný, kdo může tendr hodnotit, je Úřad pro veřejné soutěže. Národná obroda proto tvrdí, že dalším krokem premiéra může být snaha o sesazení šéfa NKU.
"Zdá se, že Dzurindova SDKU se všemožnými způsoby snaží odstranit všechny překážky, které jí stojí v cestě, aby byla smlouva do zářijových parlamentních voleb uzavřena," tvrdí list.
"Vlaková kauza opět prohloubí přesvědčení mnoha lidí, že politika je špinavá věc, v níž slušný člověk nemá co pohledávat," uvedl pro Rádio Svobodná Evropa Štefan Hríb, šéfredaktor týdeníku Domino. Není jediným novinářem s takovým názorem.

Miliardový tendr
V soutěži na dodávku pro Slovenské železnice se utkala francouzská firma Alstom a konsorcium vedené švýcarskou firmou Stadler.
Stadler zvítězil, přestože jeho cena byla o 822 miliónů vyšší. Švýcaři však uvádějí nižší provozní náklady. Údaj Alstomu je v této položce o 811 miliónů vyšší. Z informací NKÚ ale plyne, že údaje firmy Stadler jsou podhodnocené. (lup)

Jozef Bakšay sa o tender na ĽMJ zaujíma ako občan - fyzická osoba, loby odmieta
TASR25.6.2002 , Bratislava - Bývalý federálny minister zahraničného obchodu ČSFR Jozef Bakšay sa o tender na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava zaujíma ako občan - fyzická osoba, ktorej nie je ľahostajný spôsob nakladania s verejnými financiami.
Uviedol to dnes na tlačovej besede s tým, že jeho medializovaný lobing v prospech francúzskeho Alstomu, ktorý však nepotvrdil, nadobudol iba formu stretnutia s už bývalým ministrom dopravy Jozefom Macejkom. "Toho pána som nepoznal, a preto som poprosil svojho dlhoročného osobného kamaráta Petra Kresánka, aby mi sprostredkoval schôdzu s pánom ministrom, kde som sa chcel informovať ako bežný občan, ako sa bude ďalej vyvíjať obchodná súťaž na ĽMJ," spresnil J. Bakšay. Na existenciu železničného tendra bol vraj upozornený českými predstaviteľmi Alstomu, ktorí kedysi boli jeho podriadenými na ministerstve obchodu. Tí údajne neboli vyhlasovateľom tendra informovaní o jeho priebehu a touto úlohou "poverili" J. Bakšaya. Keďže šéf dopravy Macejko v tom čase nebol o tendri dostatočne informovaný, odporučil Bakšaya na samotné generálne riaditeľstvo železníc.
O tom, že výhodnejšiu ponuku predložila v tendri spoločnosť Alstom , a nie konzorcium DMU GTW (švajčiarsky Stadler a ŽOS Vrútky ), J. Bakšay nepochybuje, čo dokumentoval materiálmi, získanými podľa jeho slov z verejne dostupných zdrojov a od predsedu pracovnej skupiny ZSSK Miroslava Dzurindu. Podľa nich ponúkol Alstom dodávku vlakov typu Coradia Lint 41 za úhrnnú sumu 4,816 miliardy Sk, z čoho obstarávacia cena tvorila 3,584 miliardy Sk, náklady na údržbu 311,920 milióna Sk a celkové náklady za materiál na celoživotnú údržbu 919,235 milióna Sk. Naproti tomu navrhlo DMU GTW zrealizovať celú dodávku za 5,481 miliardy Sk, teda zhruba o 600 miliónov Sk viac. Obstaranie vozov typu GTW 2/6 by vyšlo ZSSK na 4,406 miliardy Sk, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady na materiál ponúkol Stadler za 690,900 milióna Sk. Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva ŽOS Vrútky Michala Moncmana je v cene, ponúknutej konzorciom, započítané clo i DPH. Bez DPH ide o sumu 3,572 miliardy Sk. J. Bakšay tento fakt spochybňuje.
K naformulovaniu vyššie prezentovanej ponuky Alstomu však došlo podľa slov J. Bakšaya až potom, čo bola ich pôvodná ponuka v parametri celoživotných nákladov na materiál vyhodnotená zo strany ZSSK ako neprimerane vysoká. Francúzska firma totiž pôvodne navrhla 2,336 miliardy Sk, v porovnaní so Stadlerom o 1,645 miliardy Sk viac. Alstom upravil aj cenu nákladov na celoživotnú údržbu s tým, že ju znížil zo 371 na už spomenutých 311,920 milióna Sk. Hovorca ZSSK Miloš Čikovský v tejto súvislosti uviedol, že Alstom urobil úpravu až po tom, čo komisia rozhodla o ukončení rokovaní s ním. J. Bakšay však namieta, že sa komisia nad týmto priepastným rozdielom nepozastavila a nevyžiadala si jeho vysvetlenie. Do kapitoly prevádzkových nákladov totiž podľa neho Alstom zahrnul omnoho širšiu škálu položiek, súvisiacich s preventívnou údržbou, čo konkurencia vraj nespravila. Celý problém spočíva podľa neho v nesprávnom zadefinovaní niektorých podmienok súťaže obstarávateľom.
Za výhodnosť ponúkaného riešenia Alstomu argumentoval J. Bakšay aj ponukou ofsetových programov v objeme 1,5 miliardy Sk. M. Moncman z konkurenčnej ŽOS spresnil, že až 77 % pridanej hodnoty zákazky zrealizuje ich konzorcium na Slovensku. Skutočná slovenská výroba v minulosti nakontrahovaných jednotiek pre TEŽ ako aj fyzický podiel práce domácej ŽOS na výrobe 35 kusov ĽMJ, ktoré na predchádzajúcu zákazku nadväzujú po stránke technologickej i know-how, predstavuje približne 1,68 miliardy Sk. V prípade úspechu DMU GTW v tendri je spolupráca ŽOS a Stadler garantovaná kontraktom na výrobu hliníkových a oceľových vlakových súprav pre zahraničných odberateľov v hodnote cca 6 miliárd Sk.
V neprospech konzorcia hovorí podľa bývalého federálneho ministra aj to, že Stadler nepredal od roku 2000 ani jedno vozidlo typu GTW 2/6, zatiaľ čo Alstom predal zo svojich výrobkov príslušného označenia 138 kusov. Jeho tvrdenia M. Moncman spochybnil a uviedol, že do roku 1998 bolo vyrobených a predaných 8 vozidiel tohto typu, v nasledujúcich rokoch 31, 41, 41 a v tomto roku zatiaľ 49. Zmluvne nakontrahovaných ich vraj je už 157.


Strana vytvorená: 27-VI-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače "