Prvý rýchlovlak v USA
Zem 25.11.2000 - Severná Amerika má svoj prvý rýchlovlak. Železničná doprava 21. storočia má názov Acela Express. Elektricky poháňaná súprava dosahuje rýchlosť až 250 kilometrov za hodinu. Prvá cesta viedla z Washingtonu do New Yorku. V budúcnosti bude v Spojených štátoch premávať 20 takýchto súprav. Tento projekt je akýmsi predskokanom desiatky miliárd dolárov stojaceho projektu rýchloželezníc, ktorý by mal odľahčiť dopravou preťažené americké veľkomestá.

Mestská doprava budúcnosti
Zem 02.11.2002 - Nikto z nás nemá rád upchaté ulice, plné vozidiel, ktoré sa pohybujú slimačím tempom. Či v tej chvíli sedíte vo vlastnom aute, taxíku alebo v autobuse, drahocenný čas premárnený čakaním uteká rovnako rýchlo. Východiskom z takýchto preťažených ulíc môžu byť električky, metro alebo taxíky bez šoféra.
Systém nazvaný „ULTra“ vymyslela firma Advanced Transport Systems – podľa jej predstaviteľov sme svedkami revolúcie v doprave. Vraj sme na ceste k vyriešeniu dopravných kolapsov a znečistenia z výfukov. Vozidlá, ktoré vyzerajú ako vystrihnuté zo sci-fi filmu, sú pod neustálou kontrolou počítača
„Poháňa ich elektrina a ovláda počítač,“ vysvetľuje Richard Teychenne z Advanced Transport Systems. „K jednému z nich prídete, naprogramujete ho pomocou čipovej karty, zasuniete ju - podobne ako kreditku do určeného otvoru a zvolíte si, kam chcete ísť. Stlačíte niečo ako ikonu, obrázok na mape mesta. Tým akoby ste povedali: „chcem ísť na železničnú stanicu“. Vozidlo otvorí dvere, vy nastúpite, stlačíte tlačidlo „štart“ a sadnete si. Dvere sa zatvoria, a vy nemusíte čakať na nikoho iného, kto by cestoval s vami. Je to vaše súkromné vozidlo. Môžu s vami cestovať priatelia, ale iba tí. Z miesta nástupu sa odveziete priamo na miesto, ktoré ste si určili.“
Systém sa testuje v hlavnom meste Walesu Cardiffe, ktorý je jedným z miest s najhustejšou dopravou vo Veľkej Británii. Náklady na zavedenie taxíka budúcnosti sú oproti ľahkému metru približne tretinové. Spoločnosť Advanced Transport Systems tvrdí, že ich vozidlá budú lacnejšie než tradičné taxíky a rýchlejšie než autobusy – a to je pre cestujúceho podstatné.
„ULTra bude fungovať celosvetovo,“ hovorí Richard Teychenne. „Dôvodom je množstvo výhod systému. Po prvé, cena. Zavedenie tohto systému vyžaduje iba tretinové až šestinové náklady oproti zrovnateľným technológiám – železničným, elektrickým, jednokoľajovým. Ďalšou výhodou je priaznivý pomer kvalita-cena. Je to súkromný dopravný prostriedok, zrovnateľný s autom, súkromný taxík. A to je unikátne. Po tom ľudia túžia. Treťou výhodou je ochrana životného prostredia. Tieto vozidlá sú environmentálne čisté. Energia, ktorú spotrebujú, je iba zlomkom v porovnaní s autami, autobusmi či vlakmi, takže svet túto technológiu ocení.“
Hoci sú doterajšie výsledky optimistické, taxíky budúcnosti sa budú ešte ďalej testovať. Očakáva sa, že prví pasažieri by sa systémom ULTra mali odviezť v roku 2004 práve v Cardiffe.

Ľubo Roman chce do Pezinka cestovať električkou
SITASmeBRATISLAVA, (r) [6. 11. 2002] - Bratislavský samosprávny kraj chce v nadchádzajúcich rokoch pomôcť pri budovaní novej skládky odpadu v Modre, kanalizácie a čističky odpadových vôd vo Svätom Jure a pri realizácii obchvatu dopravných ciest na trase Pezinok – Modra – Vinosady. Povedal to predseda samosprávy Ľubo Roman na včerajšom stretnutí s primátormi a starostami malokarpatských miest a obcí.
Predstavitelia samospráv s Romanom diskutovali o novom územnom pláne Bratislavského kraja, otázkach rozvoja dopravnej a vodnej infraštruktúry, odpadovom hospodárstve, rozvoji cestovného ruchu. Hovorili aj o pretrvávajúcich problémoch spojených s prechodom kompetencií zo štátnej správy na obce a mestá v oblasti školstva, zdravotníctva a sociálnych vecí.
Ľubo Roman deklaroval, že bratislavská spaľovňa odpadu bude pomáhať mestu Pezinok, ktoré má ťažkosti s komunálnym odpadom a že bude iniciovať vybudovanie novej spaľovne nebezpečného odpadu pre mestá a obce v Bratislavskom kraji. Medzi Romanove plány do budúcnosti patrí prepojenie regiónu trasami diaľkových električiek, ktorými by sa obyvatelia dostali z Pezinka až na bratislavské Kamenné námestie, ako aj vybudovanie dopravnej trasy, ktorou by obyvatelia z malokarpatského regiónu mohli cestovať na Záhorie bez prechodu Bratislavou.
Podľa starostov a primátorov majú niektoré obce problémy so zásobovaním obyvateľov pitnou vodou. Pomenovali tiež ťažkosti spojené s preberaním kompetencií po štátnej správe, ktoré podľa predsedu Združenia miest a obcí malokarpatského regiónu Ivana Pessela spočívajú najmä v tom, že samospráva musí prebrané kompetencie vykonávať s obmedzeným počtom pracovníkov. Pracovníci, ktorí mali prebrané kompetencie vykonávať, totiž zostali na okresných úradoch.

Diskusia k tomuto článku (počet reakcií: 3):
RE: Elektrickou do Pezinku
Hmmm, viem si predstavit predlzenie sucansej elektrickovej trate do Race az do Pezinka. Ale mam aj iny navrh: Predlzit elektrickovu trat z Dubravky do DNV a z Dubravky do Stupavy, ktora v sucastnosti nie je obsluhovana osobnymi vlakmi ZS. Na zvazenie je aj elektrickova trat (samostatna elektrickova trat) z Hlavnej stanice cez Patronku do Lamaca a DNV (resp. Stupavy). Dufam ze sa ale nepredpoklada zmena rozchodu elektrickovej siete, to je neopodstatnene a su to zbytocne vyhodene peniaze. Rozchodu 1000 mm nic nechyba.
EZ [IP:193.87.27.185][6. 11. 2002 11:09:45]
RE: Peniaze
Bolo by to fajn, ale pokial viem tak vlastne neexistuje koncepcia ...
Inak hodila by sa elektricka aj do petrzalky.
Rozchod ... to je technicka otazka a vlastne nepodstatna, podstatnejsie je ci sa niekto nebude chciet nabalit na niecom inom .. napr na metre kde by boli velmi slusne provizie.
Vid stav mosta Kosicka ...
Martin Gasparovic [IP:217.118.99.98][6. 11. 2002 14:24:39]
RE: Žeby sa ľady pohli...?
Konečne som sa dočkal, že niektorý politik aj uvažuje o reálnom riešení dopravy v Bratislave a v Bratislavskom kraji. Teda žiadne fantasmagórie o metre, na ktoré nikdy nebudú peniaze, ale reálne riešenie. Pre mňa bude dôveryhodný až ten bratislavský politik, ktorý občanom jasne povie: Viete, nemali sme tu koncepciu rozvoja MHD, to s tým metrom, to bolo len oblbovanie más, aby to vyzeralo, že sa politici snažia. Reálne riešenie však je: pokračovať v rozvoji električky, ktorá všade tam, kde je na to miesto, bude mať charakter rýchlodráhy. Ale treba začať ihneď: ZASTAVIŤ VÝSTAVBU MOSTA KOŠICKÁ!!! PREPRACOVAŤ JEHO PROJEKTY TAK, ABY BOLO V STREDE MIESTO NA KOĽAJOVÚ TRASU! A potom zabezpečiť električkou spojenie do Petržalky cez 2 mosty (Košický a Starý), druhé električkové prepojenie do Dúbravky (a ďalej Devínskej Novej Vsi, Lamača, Záhorskej Bystrice a prípadene Stupavy) cez Pražskú, Brnenskú a Starú Lamačskú cestu. Električkou je možné a potrebné obslúžiť areál Shopping parku Avion a ďalej letisko i Dolné Hony. V budúcnosti i Pezinok. A v centre mesta je bezopdmienečne potrebné tretie prepojenie západ - východ cez Dostojevského, Karadžičovu a s odbočkou na Páričkovu, Dulovo nám. a do Ružinova (spolu strasou z Košického mosta). Toto všetko je nielen potrebné, ale aj reálne. 5 či 7 kilometrov metra je k ničomu, ale každý kilometer pridaný k električkovej sieti je pokrokom. Veď električky sú dnes jediným dopravným prostriedkom, ktorý ako tak jazdí aj pri kolapse ostatnej dopravy.
Miki Hrubiško.
Mikuláš Hrubiško [IP:195.12.148.167][6. 11. 2002 14:57:50]

Pri Viedni sa zrazili vlaky
Sme4.11.2002 - Dvadsať ľudí utrpelo zranenia pri zrážke dvoch vlakov, ku ktorej včera došlo neďaleko Viedne. Traja sú vo vážnom stave. Ku kolízii osobného a nákladného vlaku došlo v blízkosti železničnej stanice Sierndorf, dediny nachádzajúcej sa asi 25 kilometrov severozápadne od Viedne. Hovorkyňa rakúskej železničnej spoločnosti vyhlásila za príčinu „ľudské zlyhanie“. Súprava so 40 cestujúcimi išla obvyklou rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu, keď narazila na nákladný vlak, pravdepodobne odstavený na nesprávnej koľaji.

Polovicu modernizácie zaplatí EÚ
Národná obroda 4.11.2002 - Na modernizáciu železničného úseku Piešťany - Trnava by malo Slovensko čerpať z predvstupového fondu Európskej únie ISPA príspevok v objeme 46,774 mil eur, čo predstavuje 50 % ekonomicky oprávnených nákladov.
Celkové náklady boli vyčíslené na 97,427 mil eur, z toho ekonomicky oprávnené na 93,488 mil eur. Druhá polovica nákladov projektu bude pokrytá zo štátnych rozpočtov SR 2003 až 2007. Už v budúcom roku by mal rozpočet uhradiť 5,266 mil eur. Zmodernizovaná má byť 24 kilometrov dlhá trať Piešťany - Trnava , ktorá umožní prevádzkovú rýchlosť vlakov 160 km/h. So začiatkom realizácie projektu sa počíta v druhej polovici budúceho roka.

Rozširujú výrobu a zvyšujú zamestnanosť
Hospodárske noviny4.11.2002, Angela Sviteková - "Rok 2002 ukončíme s vyrovnaným hospodárskym výsledkom, pričom plánovaný objem výroby na tento rok predstavuje 3,423 mld. Sk, čo je menej ako sme očakávali," informoval HN generálny riaditeľ Tatravagónky, a. s., v Poprade Július Vachmanský a konštatoval, že daný stav vyplynul z požiadaviek trhu. Uvedená suma odzrkadľuje produkciu 760 nákladných železničných vagónov rôznych typov a 4 809 podvozkov. Podstatne iná sa javí situácia v roku 2003, keď má objem výroby dosiahnuť až 4,760 mld. Sk. Viac než polovicu z toho má Tatravagónka už aj zmluvne potvrdenú.
Vďaka tomu, že sa spoločnosti v septembri tohto roku podarilo rozbehnúť zaujímavé zákazky ako napríklad 520 vagónov pre luxemburské železnice, 200 vagónov do Švajčiarska a ďalšie aktivity, očakáva plynulý prechod do budúceho roku. V roku 2003 by mala tunajšia fabrika vyprodukovať 1 180 vagónov a 6 400 podvozkov. Tak ako v iných rokoch, i tento rok sa na kooperácii s Tatravagónkou podieľali viaceré slovenské strojárske firmy v celkovom objeme 150 mil. Sk.
Nárast výroby sa priaznivo prejavuje aj na zvyšovaní zamestnanosti. Ešte do konca tohto roku má k doterajším 2 138 zamestnancom pribudnúť ďalších 200 výrobných pracovníkov, predovšetkým zváračov so štátnou skúškou. K prioritnej výrobe podvozkov a vozňov pre železničnú dopravu pribudne vo firme i doplnková, ktorú už rozbehli. Ide o podskupiny pre osobné vagóny a podporné segmenty pre výrobu leteckých motorov, čo je podľa J. Vachmanského z hľadiska ekonomiky oveľa efektívnejšie ako doterajšia výroba. V budúcom roku by mali predstavovať približne 200 mil. Sk z celkového objemu výroby.
Napriek nemalej konkurencii sa Tatravagónke darí umiestňovať až 95 % svojej produkcie na zahraničných trhoch, predovšetkým v Európe. Výnimkou nie sú ani zákazky mimo tohto teritória. "Vývoj exportu v ostatných rokoch dokazuje, že stratégia a investície do technológií, špičkových strojov a zariadení, ktoré dokážu splniť najvyššie nároky na kvalitu, boli zo strany spoločnosti veľmi správnym rozhodnutím," povedal. Výroba sa stala flexibilnejšou, čo umožňuje rýchlejšie reagovať na požiadavky zákazníkov. Výrazne sa tiež racionalizovali jednotlivé činnosti. Spoločnosť má viaceré certifikáty a jej výrobky boli imatrikulované v železničných správach 23 štátoch sveta. Tatravagónka každoročne do rozvoja investuje 100 - 150 mil. Sk. Vo výrobe podvozkov má v rámci Európy rozhodujúcu úlohu. V niektorých typových radoch podvozkov nemá vlastne konkurenciu. Vo veľkej miere sa na tom podieľa vlastný vývoj, ktorý spolu s konštrukciou vlastných typov nákladných železničných vagónov a podvozkov má vo fabrike dlhoročnú tradíciu. "I keď dochádza v strojárskej výrobe na Slovensku k miernemu zlepšeniu, nepovažujem ho za dostatočné," konštatoval J. Vachmanský. Dnes musí Tatravagónka nakupovať viaceré komponenty v zahraničí. V minulosti napríklad rôzne odliatky, výkovky a pod. mohli získať doma. Mnoho firiem si ešte nezvyklo operatívne reagovať na požiadavky trhu. Tatravagónka vznikla v roku 1994. Od roku 1996 je jej väčšinovým vlastníkom spoločnosť VAPOP, a. s., z Popradu.

Vlaky opustia niektoré trate
Sme5.11.2002, TOMÁŠ KURTANSKÝ - Železničná doprava na niektorých tratiach sa bude musieť zastaviť, vylúčené nie je ani zrušenie samotných tratí. Minister dopravy Pavol Prokopovič včera povedal, že súčasťou reštrikcií na železniciach bude aj zrušenie 32 tratí, ktoré sú absolútne neefektívne.
Železnice majú zoznam problémových tratí pripravený už od minulého roka, keď sa rozdelili na dve spoločnosti. „My teraz hľadáme možné riešenia,“ povedal Ladislav Saxa, generálny riaditeľ ŽSR , ktoré spravujú železničnú cestu. Rušenie tratí, ktoré znamená jej úplnú likvidáciu, je však podľa neho až krajným riešením. Zároveň upozornil, že takéto rozhodnutie môže navrhnúť iba minister dopravy. ŽSR sa podľa neho môžu dohodnúť len na obmedzení alebo zastavení prevádzky na niektorých tratiach. Saxa teraz očakáva návrh riešení od Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), ktorá zodpovedá za prepravu.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského, zoznam obsahuje trate, na ktorých by sa mala zastaviť osobná doprava. „Čiže, ak by štát tieto trate nezrušil, my by sme museli zrušiť osobnú prepravu,“ skonštatoval.
O konkrétnych tratiach nechcel hovoriť, keďže ide o citlivú tému. „Ak by sme teraz vyhlásili, o ktoré trate ide, poslanci z týchto okresov alebo zastupiteľstvá by ihneď spustili protestné akcie.“ Povedal iba, že ide o koncové trate. To sú napríklad trasy z okresných miest do niektorých okrajových obcí, kde sa trať končí.
Podľa našich informácií je najviac koncových tratí v južných okresoch Slovenska. Na zozname by mali byť napríklad trate z Komárna a Rimavskej Soboty do okolitých obcí. Problémové sú aj trate v okolí Brezna či zo Spišskej Novej Vsi do Levoče .
Problém súvisí s rozhodnutím štátu znížiť objednávku vo verejnom záujme. Tým sa zníži aj miera, akou budú náklady železníc dotované. „Železnice vyrátajú svoje náklady a štát určí regulovanú cenu pre cestujúcich. Rozdiel medzi touto cenou a skutočnými nákladmi sa potom kryje zo štátneho rozpočtu. „Peniaze nie sú, hľadajú sa možnosti, ako zabezpečiť prepravu,“ skonštatoval.
V tomto roku si štát objednal 36 miliónov vlakových kilometrov. V budúcom roku to však podľa Saxu malo byť o dvadsať percent menej. Problém železníc nevyrieši ani schválené zdraženie cestovného o pätnásť percent. Aj po ňom budú tržby kryť náklady železníc iba na 30 percent.
V prípade zastavenia osobnej prepravy musia železnice zabezpečiť náhradnú prepravu autobusmi. Podľa Čikovského má takúto povinnosť aj štát, v prípade, že minister zruší samotnú trať.

Železnice budú rušiť stratové lokálne linky
Sme5. 11. 2002, BRATISLAVA – Železnice čelia problému, čo so stratovými regionálnymi traťami. Červenou ceruzou ich majú na mape Slovenska vyznačených spolu 32. Ide najmä o trasy z okresných miest do okolitých obcí, kde sa trať končí. Minister dopravy Pavol Prokopovič povedal, že opatrenia na železniciach si vyžiadajú ich zrušenie. Najviac takýchto liniek je na južnom Slovensku. Predstavitelia železníc hovoria skôr o zastavení premávky osobných vlakov. Nahradiť by ich mali autobusy. Rušenie tratí, ktoré znamená ich likvidáciu, je podľa šéfa železníc Saxu až krajným riešením.

České dráhy při privatizaci přijdou o sedm motorových vozů
Dopravní noviny(čtk) - České dráhy přijdou při privatizaci železniční trati Šumperk-Kouty nad Desnou o sedm moderních motorových vozových jednotek v hodnotě několika desítek miliónů Kč. Vozů, které má stát bezplatně převést na Svazek obcí v údolí Desné, mají přitom dráhy nedostatek. V souvislosti s přepracováním původního privatizačního projektu to v polovině října prohlásil odborový předák Jaromír Dušek.
Ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský nedávno nařídil přepracování privatizačního projektu, který původně počítal pouze s prodejem trati bez vozů. Podle Jaromíra Duška tak zřejmě obešel zákon o drahách, když si nevyžádal souhlas Správní rady ČD . Odbory se proto budou snažit ministrovo rozhodnutí zvrátit.
Podle mluvčí ČD Zdenky Celé nyní dráhy privatizační projekt přepracovávají podle zadání a Správní rada Českých drah, která k privatizaci tratě včetně vozidel již jednou vydala zamítavé stanovisko, by se jím měla znovu zabývat. Zdenka Celá připomněla, že obce v údolí Desné, které ani nemají licenci k provozu drážní dopravy, získají bezplatně trať a pozemky v hodnotě nejméně 40 miliónů Kč.
Ředitel odboru privatizace ČD Jaromír Urban uvedl, že České dráhy budou privatizační projekt aktualizovat podle původního rozhodnutí ministerstva financí a že tato aktualizace zahrne i kolejová vozidla. Upozornil na to, že původní privatizační projekt šumperské regionální železnice s převodem kolejových vozidel nepočítal. „Projekt byl o movité věci včetně kolejových vozidel doplněn rozhodnutím ministerstva financí bez vědomí Českých drah. Původní projekt schválený Správní radou ČD je neobsahoval,“ dodal.
Po povodni v roce 1997, kdy trať ze Šumperku do Koutů zničila velká voda, nechtěl stát dvacetikilometrovou železnici obnovovat. Vesnice, kterým chybělo spojení s okolním světem, proto založily Svazek obcí údolí Desné, trať opravily a snaží se ji získat bezúplatným převodem do svého majetku.
Podle předsedy Svazku obcí údolí Desné a starosty Rapotína na Šumpersku Ondřeje Koppa by měla být privatizace šumperské regionální tratě vyřešena ještě před transformací ČD na akciovou společnost, která by měla vzniknout na začátku příštího roku. „Z akciové společnosti by se tento majetek špatně převáděl. Pokud České dráhy trať i s vagóny do konce letošního roku nepřevedou, budeme muset požádat soud, aby transformaci ČD zablokoval,“ zdůraznil Ondřej Kopp.

ŽS do září v plánované ztrátě 3,3 miliardy Sk
Dopravní noviny(čtk) - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), která vznikla na počátku letošního roku po rozdělení Železnic SR na dva subjekty, vykázala za první tři čtvrtletí letošního roku ztrátu ve výši 3,3 miliardy Sk. Navzdory červeným číslům se však hospodaření podniku vyvíjí v souladu s plánem, uvedl k tomu minulý týden mluvčí společnosti Miloš Čikovský.
„Výši ztráty ovlivnila v plné míře skutečnost, že ZSSK dosud nezúčtovala pohledávku vůči státu za výkony ve veřejném zájmu v osobní dopravě, což představuje částku 3,1 miliardy Sk,“ zdůraznil Miloš Čikovský.
Výnosy společnosti od ledna do konce září dosáhly 15,4 miliardy, tedy o 530 miliónů Sk více, než předpokládal plán. O stejnou částku se zvýšily i náklady podniku, které činily 18,7 miliardy Sk.
Tržby z nákladní dopravy, jež tvoří největší část výnosů, se meziročně snížily o jedno procento na 11,5 miliardy Sk. Za první tři čtvrtletí společnost přepravila 36,3 miliónu tun zboží (meziroční pokles o devět procent), což mluvčí odůvodnil zejména snížením objemu přeprav železné rudy a uhlí.
Ani v osobní dopravě se pokles počtu cestujících nezastavil - od ledna do konce září využilo služby drah meziročně o šest procent cestujících méně. Tržby z osobní dopravy se nicméně snížily jen o jedno procento, protože lidé cestovali na delší vzdálenosti, dodal Miloš Čikovský.

V ŽNsP v Košiciach otvoria pracovisko magnetickej rezonancie
Železnice Slovenskej republikyBratislava (30.10.2002) - Vo štvrtok 31. októbra za účasti generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Ladislava Saxu slávnostne otvoria priestory moderného pracoviska magnetickej rezonancie Železničnej nemocnice s poliklinikou (ŽNsP) )v Košiciach. Náročnú montáž a skúšobnú prevádzku nového zdravotníckeho pracoviska ukončili v tejto nemocnici v predchádzajúcich dňoch.
Magnetická rezonancia je zobrazovacia metóda, ktorá nemá nežiadúce účinky na organizmus. Na vyšetrovaný orgán (hlava, srdce, cievy, obličky, končatiny) pôsobí silné magnetické pole, ktoré vyvolá kmitanie vodíkových iontov. Počítač je na základe aktivity kmitania vodíkových iontov schopný zobraziť vyšetrovaný orgán v akejkoľvek rovine. Tento prístroj najnovšej generácie o výkone 1,5 Tesla od americkej firmy GE je kompletne softvérovo vybavený na všetky určené vyšetrenia s možnosťou archivácie takmer neobmedzeného počtu vyšetrení. Keďže ide prvý prístroj tejto kvality na Slovensku, bude slúžiť nielen železničiarom, ale aj ďalším pacientom z celého východoslovenského regiónu.
Vyšetrenie magnetickou rezonanciou umožňuje rýchlu a presnú diagnostiku a následne i rýchlu liečbu, preto aj poisťovne sú preplácaniu vyšetrení naklonené. Veď možnosť odhaľovať choroby v ich počiatočnom štádiu prispeje k tomu, že sa predíde ďalším vysokým nákladom na liečbu pacientov.

Vlaky tretieho tisícročia na Slovensko
Železničná spoločnosť, a. s.Železničná spoločnosť a. s. sa rozhodla pre rýchlovlak s naklápacími skriňami
BRATISLAVA (4. 11. 2002) Dozorná rada Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) schválila postup prípravy a realizácie obstarania a prevádzkového nasadenia štyroch elektrických trojsystémových jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami pre Železničnú spoločnosť, a s. Uložila predsedovi predstavenstva spoločnosti predložiť tento materiál na schválenie valnému zhromaždeniu spoločnosti. Najväčšou prednosťou použitia naklápacích súprav je vyššia rýchlosť jazdy bez dodatočných investícií do infraštruktúry. Súpravy kompenzujú odstredivé sily v prejazdoch oblúkmi vďaka aktívnemu systému naklápania skríň, takže rýchlosť vlaku je o 25% až 30% vyššia. Napríklad vzdialenosť medzi Bratislavou a Košicami by mohli na terajších tratiach prekonať za 4 hodiny 18 minút (teraz 5 hodín). Pre Slovensko je to výhodné riešenie najmä preto, že nie sú potrebné väčšie investície do vysokorýchlostných tratí, čo je v hornatom slovenskom teréne finančne enormne náročné.
K reálnosti a efektívnosti zavádzania naklápacej techniky prispeli aj veľmi dobré skúsenosti s prevádzkou a ekonomickými výsledkami na mnohých železničných správach. Náklady na kilometer novobudovanej vysokorýchlostnej trate dosahujú čiastky 15 ? 30 miliónov mariek. Finančné náklady na modernizáciu už existujúcich tratí pre rýchlostí 200 - 220 km/h dosahujú na dobre udržiavaných tratiach hodnoty okolo 3 miliónov mariek na kilometer.
Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími skriňami má v Európe stúpajúcu tendenciu. A nejde len o skracovanie jazdných časov, ale znamená to i veľkú zmenu v spôsobe a kultúre cestovania. Súpravy sú plne klimatizované, odhlučnené, s pohodlnými anatomickými sedadlami, s individuálnym ovládaním osvetlenia, ale i audiovizuálnej techniky. Samozrejmosťou sú reštauračné služby, vybavenie vozidiel elektronickým displayom s aktuálnymi informáciami o čase, teplote, nasledujúcej stanici, počasí a pod. Ďalej ešte možno spomenúť vlakový rozhlas, zásuvky s možnosťou pripojenia PC a dobíjania mobilného telefónu, kartový automat. Obstaranie štyroch súprav pre Slovensko by sa malo uskutočniť rokovacím konaním bez zverejnenia. Pracovné rokovania s talianskou firmou Alstom Ferroviaria S.p.A. Železničná spoločnosť začala začiatkom tohto roku. V súčasnosti ZSSK rokuje o finančných podmienkach a príprave zmluvy na nákup elektrických trojsystémových jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami. Prvá súprava by sa mohla na našich tratiach objaviť začiatkom roka 2004 v skúšobnej prevádzke. Vlakové súpravy budú prevádzkované vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave. Na Slovensku posilnia najmä trasu Bratislava - Košice, v medzinárodnej doprave spojenia s Viedňou, Prahou, Budapešťou a ďalšími centrami strednej a západnej Európy.
Cestou nasadzovania vlakov s naklápacími skriňami sa okrem Talianska vydali krajiny ako sú Švajčiarsko, ale i Česko a Slovinsko, ktoré sú svojou rozlohou, členitosťou terénu a vzdialenosťami staníc podobné našim podmienkam. Keďže obstarávanie týchto súprav majú České dráhy už rozbehnuté, predstavitelia ZSSK podpísali s Českými dráhami ( ČD ) dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave a spracovaní projektu a tiež pri realizácii zmluvy o dielo pri prevádzke a vzájomnom používaní týchto elektrických jednotiek. ZSSK a České dráhy spolu s rezortnými ministerstvami oboch krajín deklarovali spoluprácu na tomto projekte, ktorá prinesie obidvom stranám úsporu finančných prostriedkov a možnosť vytvorenia optimálnej prevádzky súprav a obojstranne výhodnej údržbovej základne.

Začlenenie vysokorýchlostnej trate Frankfurt/M - Köln do siete tratí ICE
Deutsche Bahn AG - Od 15. XII. 2002, kedy vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok, dôjde k začleneniu vysokorýchlostnej trate Frankfurt/M - Köln do siete tratí ICE. Bude tu v 30-minútových intervaloch nasadených 50 vlakov ICE 3 , neskôr pribudne ďalších 13 - na pretrasovaných tratiach ICE:

Na starej trati Frankfurt/M - Köln zostane 2-hodinový takt vlakov InterCity.
Súpravy ICE 3 sa v súčasnosti pripravujú na testovanie na tratiach SNCF , kde by mali od r. 2007 paralelne jazdiť súpravy SNCF a DB na novej trati LGV Est Paris - Strasbourg - južné Nemecko.

Pred Novou Baňou rýchlik Slatina zrazil neznámeho muža
TASR5.11.2002 - Zatiaľ neznámy mladý muž zahynul v pondelok večer pod kolesami rýchlika Slatina. Nehoda sa stala na úseku trate Hronský Beňadik - Nová Baňa . Totožnosť nebohého vo veku 2535 rokov zostáva zatiaľ pre železničnú políciu neznáma.
Podľa výpovede rušňovodiča v ľavotočivej zákrute pred vchodom do Železničnej stanice
Nová Baňa v tesnej blízkosti pred rušňom videl padnúť neurčitý predmet. Ako sa napokon ukázalo, išlo o človeka a ani použitie rýchlobrzdy pre krátku vzdialenosť nezabránilo jeho zrazeniu a usmrteniu. Privolaný lekár už len konštatoval smrť následkom devastačných poranení hlavy. Rušňovodič nebol pod vplyvom alkoholu.

V Prahe sa vykoľajil vagón s nákladom trhaviny
TASR5.11.2002 - Vagón s nákladom priemyselnej trhaviny sa v noci nadnes vykoľajil na pražskom železničnom nádraží Vršovice. Pri nehode nikto neutrpel zranenie. Hasiči celú noc prekladali náklad výbušniny z poškodeného vagóna.
Hovorkyňa Českých dráh (
ČD ) Zdeňka Celá dnes informovala, že pri nehode došlo k vykoľajeniu štyroch vozov nákladného vlaku, medzi ktorými bol aj vagón s nákladom trhaviny pre českú políciu. Na miesto okamžite dorazila polícia a zástupca firmy, ktorá zásielku odoslala. "Náklad nemohol bez rozbušky explodovať," zdôraznila Celá. Polícia a požiarnici preventívne vyprázdnili široké okolie a v pohotovosti boli aj sanitky.
Vagón sa v noci nadnes podarilo preložiť a zásielka už smeruje na miesto určenia. Podľa hovorkyne
ČD incident nenarušil plynulosť dopravy. Polícia nehodu, pri ktorej mohlo dôjsť k zlyhaniu ľudského faktora, vyšetruje.
Nebezpečný náklad obsahoval 18 ton trhaviny a jeho preprava na železnici podlieha mimoriadnym predpisom. Celá zdôraznila, že železnice prepravujú desiatky podobných nákladov.

Požiar vo vlaku zabil 12 ľudí
TASR6.11.2002 - Dvanásť ľudí prišlo o život pri požiari, ktorý vypukol dnes ráno v nočnom rýchliku smerujúcom z Paríža cez Mníchov do Viedne.
Medzi obeťami je jedno dieťa a päť žien. Deväť ďalších cestujúcich utrpelo zranenia, no nie sú v ohrození života.
Podľa doterajších informácií spozorovali francúzski železničiari krátko pred príchodom do stanice vo východofrancúzskom meste Nancy požiar v jednom zo spacích vagónov patriacich nemeckej spoločnosti
Deutsche Bahn AG . Vzápätí vlak zastavili.
Príčina požiaru nie je zatiaľ známa, predpokladá sa však, že by mohlo ísť o poruchu kúrenia. Sedem osôb prišlo o život v dôsledku otravy dymom. Vo vlaku cestovalo asi 150 ľudí.

Vláda schválila podpis memoranda ISPA, ktoré ŽSR umožní čerpať 47 miliónov eúr
TASR6.11.2002 - Na modernizáciu železničného úseku Piešťany - Trnava bude Slovenská republika čerpať z predvstupového fondu Európskej únie (EÚ) ISPA príspevok v objeme 46,774 milióna eúr.
Vláda SR dnes totiž súhlasila s podpisom Finančného memoranda ISPA na rok 2002 pre spomínaný projekt a splnomocnila podpredsedu vlády pre európsku integráciu, ľudské práva a menšiny Pála Csákyho na jeho podpísanie.
Príspevok ISPA predstavuje 50 % ekonomicky oprávnených nákladov tohto infraštrukturálneho projektu. Celkové náklady na realizáciu diela boli vyčíslené na 97,427 milióna eúr, z toho ekonomicky oprávnené na 93,488 milióna eúr. Ako vyplýva z informácií Úradu vlády SR, druhá polovica nákladov projektu bude pokrytá zo štátnych rozpočtov SR 2003 až 2007. Už v budúcom roku by malo z tohto zdroja ísť na uvedený cieľ 5,266 milióna eúr.
Z uvedeného balíka peňazí budú Železnice SR financovať modernizáciu
24 kilometrov dlhej trate Piešťany - Trnava , ktorá umožní prevádzkovú rýchlosť 160 km/h, modernizáciu energetického kontrolného strediska v Bratislave a napájacej stanice v Trnave, ale i modernizáciu tratí a infraštruktúry v okolí trate v celkovej dĺžke 23,962 kilometra. Dielo, ktoré musí byť ukončené do konca roku 2008, má predpokladaný začiatok realizácie v 2. polovici roka 2003.
Úsek
Piešťany - Trnava je súčasťou multimodálneho európskeho koridoru č. V. (Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou), ktorý sa v Žiline napája na koridor číslo VI. na trase Žilina - Čadca - Skalité - Zwardoń. Na úseku Bratislava - Púchov sa dosiahne maximálna rýchlosť 160, z Púchova do Košíc 120 a kde to miestne pomery dovolia aj 140 km/h. Z Košíc do Čiernej nad Tisou bude tiež možné dosiahnuť rýchlosť 160 km/h. Nižšia traťová rýchlosť sa ponechá len v náročných úsekoch, ktoré by si vyžadovali neprimerané zvýšenie investičných nákladov. Do roku 2006 chcú ŽSR preinvestovať do rozvoja železničnej infraštruktúry 39,8 miliardy Sk. Ako pre TASR uviedol hovorca ŽSR Ján Keresteš, v súčasnosti iba 8,4 % tratí ŽSR z celkovej dĺžky 3 661,696 km vyhovuje rýchlosti 120 km/h a 17,9 % rýchlosti 100 km/h.

Opäť sa ide modernizovať len v okolí Bratislavy?
Národná obroda 6.11.2002, Kamil z Humenného - Z vyhlásenia ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča som sa dozvedel jeho predstavu o modernizácii železničných trás Trnava - Bratislava-Rača a Piešťany - Trnava , na ktoré dostane zo zdrojov ISPA „smiešnu“ čiastku 150 miliónov eur (približne 6,22 mld Sk). Chcel by som sa ho opýtať, či sa už v živote viezol vlakom ďalej ako do Trebišova ? Určite by mu totiž neušlo „mierne“ zdržanie pri výmene lokomotív v Bánovciach nad Ondavou. Áno, u nás na „ďalekom východe“ sa ešte stále používajú primitívne naftové lokomotívy. Pán minister, nebolo by lepšie (správnejšie?, ekologickejšie?) použiť uvedenú čiastku na postupnú elektrifikáciu východnej časti republiky? Alebo sa bude všetko - ako vždy - modernizovať len v okolí Bratislavy?

Zadymené peklo zabíjalo v nemeckom vozni
Pravda7.11.2002 - Dvanásť ľudí zahynulo a deväť ďalších utrpelo zranenia a popáleniny pri požiari, ktorý v noci vypukol v jednom nemeckom ležadlovom spacom vozni na trase osobného vlaku z Paríža do Viedne. V čase nešťastia sa v ňom viezlo asi 150 pasažierov.
Medzi obeťami sú šiesti muži, päť žien a jedno dieťa. Všetci zomreli následkom udusenia jedovatými splodinami - ide o päť občanov USA vrátane dvoch detí, traja sú z Nemecka, ďalej to je ruský pár a medzi obeťami sú aj jeden Maďar a jeden Grék. Katastrofa sa odohrala, keď sa vlak blížil k francúzskemu mestu Nancy - od stanice sa nachádzal jeden kilometer.
Príčina požiaru vo vlaku je zatiaľ neznáma, uvažuje sa, že mohlo ísť o elektrický skrat na vykurovacom zariadení.
Vozne, ktoré patria spoločnosti Nemecké železnice, boli vyrobené v roku 1964 a pred tromi rokmi prešli výraznou modernizáciou. Nešťastia na francúzskych železniciach sú pritom veľmi ojedinelé, pretože ich systém rýchlikových ciest sa považuje za jeden z najbezpečnejších na svete.
Keď požiar vypukol krátko po druhej hodine v noci, na miesto okamžite dorazili požiarnické jednotky, ktorým sa okrem záchranárskych prác naskytol hrôzostrašný pohľad, pretože v niektorých prípadoch už nebolo pomoci: Vylomili dvere, kde horelo a vrazili zo zadymených priestorov, ale viacerí ľudia už boli mŕtvi.
"Plamene šľahali z oboch strán do dvojmetrovej výšky a zvnútra bolo počuť zúfalý krik ľudí," hovorí nemecký očitý svedok, ktorý utekal z jedného vagóna, ako zacítil dym. Vraví, že sprievodca panicky pobehoval po chodbe a vykrikoval, že sa nemôže dostať k svojim pasažierom. Každý spací vozeň má svojho sprievodcu.
Člen predstavenstva Nemeckých železníc (
DB ) Hans-Gustav Koch vyhlasuje, že nevie, kde mohol byť sprievodca, keď nastal požiar. "Sprievodca je takpovediac aj požiarnym alarmom," dodáva Koch, pretože modernizované vozne nemali vlastný požiarny poplachový systém.
Guillaume Pepy, ktorý je riaditeľom oddelenia zákazníckych služieb na francúzskych železniciach, tvrdí, že je oveľa ťažšie umiestniť detektory dymu na osobné vlaky v porovnaní s lietadlami, pretože na viacerých železničných spojoch je dovolené vo vozňoch fajčiť.

Železničná spoločnosť uvažuje o zrušení 32 tratí
Návrh štátneho rozpočtu núti ZSSK k viacerým nepopulá rnym úspo rným opatreniam
Národná obroda 7. November 2002, Kristína Školárová Bratislava - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) podľa vládneho návrhu o štátnom rozpočte dostane namiesto požadovaných 5,7 miliardy iba 4,3 miliardy korún. Táto čiastka však nepokryje náklady ZSSK a spoločnosť je preto nútená siahnuť k viacerým opatreniam. V prvom rade ide už o známe zvyšovanie cestovného o 15 % a zníženie doteraz poskytovaných zliav. Tie sa v prípade žiakov znížia z 81 % na 75 %. V prípade dôchodcov nad 70 rokov, títo už nebudú cestovať zadarmo. Podľa hovorcu spoločnosti Miloša Čikovského však tieto úpravy pravdepodobne nebudú stačiť a ZSSK bude nútená zaviesť ďalšie. Pôjde napríklad o presun prevádzky na dráhach zo ZSSK na dopravnú spoločnosť založenú regiónom, založenie akciovej spoločnosti a jej predaj fyzickým a právnickým osobám či zmenu prevádzky na vlečkovú. Vo viacerých prípadoch sa spomína aj zrušenie prevádzky na viacerých úsekoch. Konkrétne sa hovorí o 32 tratiach v celkovej dĺžke 623 km. Pri spracovaní tohto návrhu sa vychádzalo z viacerých faktov: že úseky netvoria súvislú železničnú sieť, že ide o dráhy výhradne stratové, z ktorých niektoré sú v kritickom stave. Ak k zrušeniu tratí dôjde, bude vlaková doprava nahradená autobusmi. Za cestovné lístky však pasažieri zaplatia rovnako.

ZSSK UVAŽUJE O ZRUŠENÍ TÝCHTO ÚSEKOV:
Devínske Jazero - Stupava , Piešťany - Vrbové , Kvetoslavov - Šamorín , Nemšová - Lednické Rovne , Šaľa - Neded , Čadca - Makov , Lučenec - Utekáč, Breznička - Katarínska Huta , Poltár - Rimavská Sobota , Kapušany pri Prešove - Bardejov , Plešivec - Muráň , Plešivec - Slavošovce , Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica , Spišská Nová Ves - Levoča , Zbehy - Radošina , Komárno - Kolárovo , Jablonica - Brezová pod Bradlom , Zohor - Záhorská Ves , Zohor - Plavecký Mikuláš , Žilina - Rajec , Spišské Vlachy - Spišské Podhradie , Humenné - Stakčín , Prievidza - Nitrianske Pravno , Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice , Kraľovany - Trstená , Štrba - Štrbské Pleso , Starý Smokovec - Štrbské Pleso , Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Tatranská Lomnica - Studený Potok , Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , Rožňava - Dobšiná , Moldava nad Bodvou - Medzev .
Rozsah týchto zmien by bol v prípade realizácie nasledovný:

2003dele.gif (24,5 kB)

„Nepředpokládám, že by ČD mohly dosáhnout zásadního obratu s tímto vedením“
Ing. Milan Šimonovský pro DN
Dopravní novinyLuboš Spálovský - Nového ministra dopravy a spojů Milana Šimonovského uvedl premiér Vladimír Špidla do funkce 17. července, na konci října tedy završil prvních sto dní v ministerském křesle. Při této příležitosti jsme s ním hovořili o tom, jak se mu během této doby podařilo vyrovnat s úkoly, které před jeho resortem stojí.
„Jak hodnotíte prvních sto dní, které jste strávil v úřadu? Co se vám za tu dobu podle vašeho názoru povedlo a co naopak nepovedlo?“
„Nevím, jestli již lze skutečně hovořit o práci za sto dní, protože do tohoto období významně zasáhly povodně. Naše ministerstvo sice v této zkoušce podle mého názoru obstálo, ale povodně poněkud přerušily koncentraci na naléhavé problémy, kterým jsem se musel po nástupu do funkce nejvíce věnovat. V první řadě mám na mysli dopravně-správní agendy: jejich skutečná finanční i personální náročnost ministerstvo zaskočila již na začátku letošního roku. Opatření, která jsme byli zatím schopni realizovat, nejsou optimální, ale náprava postupně pokračuje. Několik výběrových řízení prokázalo, že cesta k optimalizaci nákladů je schůdná. Výsledkem debaty s pověřenými krajskými dopravními úřady by mohl být také přesun výkonu určitých agend. Zpočátku však řešení problému dopravně-správních agend významně poznamenalo mé první období ve funkci. To, že jsem zrušil výběrové řízení, které bylo již připraveno a mělo zahájit další etapu exkluzivity určitých firem, bylo dokonce jedním z prvních kroků, které jsem na ministerstvu učinil. Dnes již mohu říci, že to bylo správné a že mohu být spokojen s tím, jak se dnes celá věc dále řeší. Velkým úkolem bylo v počátku také získání kontroly nad procesem transformace Českých drah (
ČD ). O tomto úkolu jsem samozřejmě věděl, ale jeho šíře mne překvapila - zejména pokud jde o dopad transformace na rozpočet a vlastně i problémy založené již v letošním rozpočtu.“
„Provedl jste také významné personální změny - vyměnil jste dva náměstky a naposledy i generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Budete v tak razantní personální politice pokračovat?“
„S každým ministrem přichází jiný styl práce: já od svých náměstků očekávám, že budou schopni přenášet odpovědnost, kterou na ně deleguji. To je podle mého názoru nezbytné, má-li úřad efektivně pracovat. Domnívám se ostatně, že obě změny na místech náměstků představovaly jisté vysvobození i pro oba zmíněné pracovníky; ani jeden z nich nebyl schopen svou funkci vykonávat v rozsahu, který jsem já - a nejen já - očekával. Ani jeden z odvolaných náměstků nebyl schopen funkci vykonávat v rozsahu, který jsem já - a nejen já - očekával
Co se týká odvolání generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, v tomto případě bylo důvodem nesplnění určitých úkolů. Zajištění finančních prostředků ze zahraničí a udržení projektů patří ke stěžejním úkolům tohoto resortu a já je považuji za věc zásadního charakteru.
Personální změny, které jsem provedl, jsem považoval za nezbytné. A všem řídícím pracovníkům průběžně říkám, že záleží jen na nich, na tom, jestli budou schopni plnit úkoly a nedělat chyby. Totéž - výkon na pokraji možností - se přece očekává i ode mne; předpokládám, že pokud nebudu schopen tomuto očekávání dostát, pan premiér se mnou také nebude mít žádné slitování.“
„Nedávno jste ohlásil možnost personálních změn i ve vedení Českých drah. Chcete to nějak komentovat?“
„V souvislosti s přechodem
ČD na obchodní společnost a se záměrem vlády přeměnit ČD na normální prosperující obchodní společnost bude nezbytně nutné změnit obchodní politiku podniku. Musí se proměnit zejména jeho politika přístupu k zákazníkovi; aby se mohly zastavit a obrátit trendy poklesu v nákladní dopravě i dopravě osob, musí mít zákazníci o přepravu po železnici zájem. Nové vedení by mělo prokázat, že obchodní společnost ČD může být konkurenceschopná vůči ostatním druhům dopravy, prodávat výhody, které železniční doprava má, a na vzájemně výhodném základě v core-business kooperovat s ostatními dopravci na konkrétním území. To vše bude pro ČD představovat obrovskou příležitost a přiznám se, že nepředpokládám, že by tak zásadního obratu mohly dosáhnout se současným managementem.
S jednotlivými vedoucími pracovníky
ČD o tom nicméně jednám a snažím se zjistit jejich představy, co by v obchodní společnosti dělali jinak, než jak dělají dosud ve státní organizaci.“
„Kdy by k takové personální obměně mohlo dojít?“
„Zákony, které přijala Poslanecká sněmovna a Senát PČR, jsou poměrně komplikované. Změny v managementu mohou provádět jen statutární orgány, takže management
ČD, a. s., bude moci nejdříve v lednu příštího roku potvrdit nebo odvolat dozorčí rada.“
„České dráhy se potýkají s nedostatkem finančních prostředků na provoz. Schválíte jim plánovaný úvěr na 750 miliónů Kč na provozní účely?“
„Ano, jsem rozhodnut jim tento úvěr schválit, dokonce jsem to už udělal. A to z toho důvodu, že
ČD by při svém výhledu cash-flow nebyly schopny zvládnout přechod do konce roku. A já chci, aby dostaly možnost transformaci dokončit. K tomuto rozhodnutí přispělo i to, že cítím, že ze strany státu nebyla naplněna smlouva s ČD, s. o. Proto by ČD měly dostat možnost, aby mohly chybějící prostředky nahradit alespoň z tohoto zdroje.“
„Jak se jako ministr dopravy vyrovnáváte s tím, že stát neplní závazky, které mu vůči Českým drahám ukládá zákon?“
„Musím vycházet z toho, že ačkoli tento závazek existuje, musí jej verifikovat i Poslanecká sněmovna. A protože sněmovna finanční prostředky exekutivě tohoto státu nepřidělila, nebylo jej možné v praxi naplnit. Závazek ovšem vznikl již před schvalováním státního rozpočtu na letošní rok, a tak mohu jen projevit lítost, že se mému předchůdci spolu s představiteli
ČD nepodařilo jeho realizaci ve vládě a v parlamentu prosadit.
Zákon č. 266/1994 Sb. o dráhách platí a stejně tak jako jsou při sestavování rozpočtu zákonem předurčené náklady a výdaje zohledňovány v jiných resortech, mělo se tak stát i v tomto případě. Tím nechci zpochybňovat právo sněmovny se takto rozhodnout, v každém případě však nerozhodla v souladu s platným zákonem.“
„V původním návrhu rozpočtu kapitoly na příští rok se muselo škrtat - více než 60 miliónů Kč. Jak tato skutečnost poznamená činnost ministerstva a jak jste s konečným návrhem spokojen?“
„Musím říci, že po dvou měsících diskusí o rozpočtu jsme se nakonec dostali na hranici, která ještě není pod kritickou úrovní, ale nesplňuje zcela naše očekávání. Při jeho sestavování jsme letos respektovali mandatorní závazky státu. V návrhu, který schválila vláda a který je nyní v Poslanecké sněmovně, se proto rozpočet kapitoly meziročně zvýšil o 227 procent - z 4,2 na 9,2 miliardy Kč. Došlo k posunu zejména ve směru zabezpečení nároků osobní dopravy, abychom nemuseli přistoupit ke krácení osobní dopravy, což by byla zásadní chyba.
Při tvorbě rozpočtu jsme argumentovali zejména tím, že zákon o transformaci
ČD č. 77/2002 Sb. s sebou nese jisté náklady; stát bude muset plnit závazky, které na sebe za něj vzaly ČD . Ať už se jedná o výstavbu koridorů, program rekonstrukce železničních vozidel, jejich nákup nebo závazky z obchodních styků, to vše zákon č. 77/2002 Sb., charakterizuje jako závazky, které garantuje stát. A návrh rozpočtu to respektuje - a dává tak ČD velký motivační prostor, aby dále zefektivňovaly svou obchodní politiku a využívaly potenciál, který železniční doprava má.“
„Za jeden z nejnaléhavějších úkolů jste po nástupu do funkce označil rozvoj infrastruktury. Jak jste spokojen s průběhem odstraňování povodňových škod?“
„Povodňové škody na dopravní infrastruktuře budeme odstraňovat ještě nejméně další dva roky. Zatím se nám podařilo zabezpečit základní přístup k území: při povodních bylo padesát mostů zničeno a dalších 250 jich bylo poškozeno; s hrdostí mohu říci, že ve spolupráci s armádou jsme již realizovali všechna plánovaná mostní provizoria. Na příští rok je v rozpočtu fondu dopravy na tyto účely vyčleněno 2,7 miliardy Kč a pokud Poslanecká sněmovna rozpočet SFDI v navržené výši schválí, proběhne výměna na více než třetině mostních objektů. Také všechny ostatní dopravní komunikace s výjimkou zbývajících mostních objektů by měly být opraveny již v průběhu příštího roku.“
„Jak hodnotíte, že právě dopravní kapitola bude při předvstupních rozhovorech s Evropskou unií uzavřena jako jedna z posledních?“
„Nemám z toho samozřejmě žádnou radost, ale není to tím, že by v ní byla nějaká vnitřní překážka, je to skutečně jen věc vyjednávací strategie našeho týmu. Podle jeho posledních informací jsou jednání o posledním otevřeném problému, tedy otázce kabotáže, velmi nadějné na bilaterální úrovni. Myslím si, že již první přechodné období ukáže, že naši dopravci nejsou žádní žraloci a že ČR je normální evropskou zemí, která by měla mít i v tomto případě rovnoprávný přístup na evropský trh.“ (krátené)

České dráhy potřebují na provoz do konce roku 1,2 miliardy Kč
Dopravní noviny(čtk) - České dráhy potřebují k zajištění provozu do konce roku nezbytně 1,2 miliardy Kč. Po jednání
Správní rady
ČD to na konci října oznámil její předseda Pavel Stoulil s tím, že 750 miliónů Kč by měl podnik získat z překlenovacího úvěru. Dalších asi 280 miliónů Kč by dráhy mohly dostat z prodeje pohledávek České konsolidační agentuře. Úvěr na 750 miliónů Kč již schválil ministr dopravy, o odkoupení pohledávek ČD Českou konsolidační agenturou bude ještě muset jednat vláda.
Napjatou finanční situaci
ČD bude sledovat správní rada do konce roku pravidelně. Vedení ČD dlouhodobě poukazuje na to, že špatnou finanční situaci způsobil stát, který nehradí ztrátu z osobní dopravy poskytované ve veřejném zájmu. Na začátku roku se přitom podle představitelů ČD smluvně zavázal, že během dvou let podniku uhradí sedm miliard Kč, když mu loni zůstal dlužen 4,1 miliardy Kč.
Správní rada současně schválila prodej drobného majetku
ČD. Odstoupila však od směnné smlouvy, kterou navrhl magistrát hlavního města Prahy na výměnu pozemků: šlo o pozemky v Karlíně, na nichž měly zčásti zájem ČD a zčásti magistrát. „Magistrát však měl s některými pozemky v úmyslu dál obchodovat a nechtěl přistoupit na podmínku předkupního práva Českých drah,“ uvedl k tomu Pavel Stoulil s tím, že ČD na prodej těchto pozemků vyhlásí výběrové řízení.

Meškanie vlakov spôsobilo poškodenie trakčného vedenia
Železnice Slovenskej republikyBratislava (5. 11. 2002 ) - Medzi stanicami Bratislava-Vajnory a Bernolákovo v smere na Nové Zámky došlo dnes o 6.38 h v dôsledku poruchy rušňa nákladného vlaku k poškodeniu trakčného vedenia. Keďže na prvej koľaji sa v súčasnosti realizuje plánovaná výluka, bola tak od toho okamihu na tejto trati železničná doprava úplne prerušená. Súpravu vlaku ŽSR odtiahli do Vajnor a na opravu nastúpili zamestnanci Správy energetiky a elektrotechniky Bratislava. Prevádzku na trati ŽSR obnovili o 8.18 h. Prerušenie dopravy spôsobilo meškanie vlakov osobnej dopravy od 8 až do 129 minút.

V ŽNsP v Košiciach otvoria pracovisko magnetickej rezonancie
Železnice Slovenskej republikyBratislava (30.10.2002) - Vo štvrtok 31. októbra za účasti generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Ladislava Saxu slávnostne otvoria priestory moderného pracoviska magnetickej rezonancie Železničnej nemocnice s poliklinikou (ŽNsP) )v Košiciach. Náročnú montáž a skúšobnú prevádzku nového zdravotníckeho pracoviska ukončili v tejto nemocnici v predchádzajúcich dňoch.
Magnetická rezonancia je zobrazovacia metóda, ktorá nemá nežiadúce účinky na organizmus. Na vyšetrovaný orgán (hlava, srdce, cievy, obličky, končatiny) pôsobí silné magnetické pole, ktoré vyvolá kmitanie vodíkových iontov. Počítač je na základe aktivity kmitania vodíkových iontov schopný zobraziť vyšetrovaný orgán v akejkoľvek rovine. Tento prístroj najnovšej generácie o výkone 1,5 Tesla od americkej firmy GE je kompletne softvérovo vybavený na všetky určené vyšetrenia s možnosťou archivácie takmer neobmedzeného počtu vyšetrení. Keďže ide prvý prístroj tejto kvality na Slovensku, bude slúžiť nielen železničiarom, ale aj ďalším pacientom z celého východoslovenského regiónu.
Vyšetrenie magnetickou rezonanciou umožňuje rýchlu a presnú diagnostiku a následne i rýchlu liečbu, preto aj poisťovne sú preplácaniu vyšetrení naklonené. Veď možnosť odhaľovať choroby v ich počiatočnom štádiu prispeje k tomu, že sa predíde ďalším vysokým nákladom na liečbu pacientov.

ZSSK pripravuje obmedzenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach
Železničná spoločnosť, a. s. Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) v súčasnosti pripravuje alternatívny návrh Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, keďže v roku 2003 dostane od štátu na úhradu strát v osobnej doprave namiesto požadovaných 5,7 mld. Sk len 4,3 mld. Sk. ZSSK analyzuje možné dôsledky zvýšenia cestovného, obmedzenia sociálnych zliav a redukcie regionálnej osobnej dopravy. Tieto otázky sa musia dôkladne posúdiť, aby sa predišlo nečakaným problémom a rizikovým situáciám. Preto Správna rada ŽSR a Dozorná rada ZSSK sa do dvoch týždňov zídu na spoločnom rokovaní, na ktoré je pozvaný aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií. ZSSK na toto rokovanie predloží variantné návrhy na obmedzenie alebo zastavenie osobnej dopravy na vyše 30 neefektívnych tratiach s tým, že namiesto vlakov by obslužnosť územia zabezpečili autobusy. ZSSK zároveň posúdi možnosti redukcie nákladnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach a ŽSR na základe toho vypracuje návrh na obmedzenie prevádzky na dráhach.


Strana vytvorená: 14-XI-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0245.htm)