Železnice chcú zastaviť prepad
Štát dlhuje len za výkony vo verejnom záujme vyše dve miliardy
Hospodárske noviny5. 8. 2002, Bratislava (hn/Erik Cziria) - Železnice SR ( ŽSR ) mali za minulý rok stratu 3,873 mld. Sk. Ich nástupca v preprave osôb a tovaru, Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., ktorá navyše nie je zaťažená starostlivosťou o dopravné cesty - tie pri transformácii zdedili Železnice SR, š. p. - zaznamenala v prvom tohtoročnom polroku stratu 2,221 mld. Sk. Keďže plán predpokladal stratu až 2,320 mld. Sk, ide o pozitívny hospodársky výsledok, pretože znamená úsporu 99 mil. Sk.
Podľa riaditeľa odboru komunikácie a hovorcu ZSSK Miloša Čikovského, podnik na tento rok plánuje vyrovnaný hospodársky výsledok: "Plán je z časového hľadiska rozložený tak, že v prvom polroku sa ráta so stratou a v druhom by sa spoločnosť mala dostať do vyrovnaného hospodárskeho výsledku." Podľa tvrdenia zástupcov ZSSK spoločnosť dosiahla priaznivé výsledky aj napriek tomu, že objem nákladnej prepravy klesol oproti rovnakému obdobiu minulého roku o 10 %. Čikovský tiež upozornil na podiel štátu a jeho sociálnej politiky na hospodárení ZSSK : "Najväčším dlžníkom je štát, ktorý neuhrádza rozdiel medzi určenou tarifou objednaných výkonov vo verejnom záujme a skutočnou cenou. Štátom nekrytá strata dosiahla v súčasnosti 2,08 mld. Sk," konštatoval. Keďže štát v tohtoročnom rozpočte neplánoval dostatočné zdroje na výkony vo verejnom záujme, na krytie strát v osobnej doprave čerpala ZSSK úver so štátnou zárukou 3 mld. Sk. Stav bankových úverov a výpomocí vzrástol z tohto dôvodu v prvom polroku zo 6,5 mld. Sk na 10 mld. Sk.
ZSSK do 30. júna prepravila 30,6 mil. osôb, ale ani v tomto roku sa nedarí zastaviť dlhodobý pokles prepravených cestujúcich. Ich počet klesol medziročne o 5 %, tržby z osobnej prepravy sú však na úrovni minulého roku. Podarilo sa ich udržať aj napriek tomu, že v tomto roku sa nezvýšili ceny cestovného v osobných vlakoch a rýchlikoch. Počet cestujúcich klesal najmä pri cestovaní na krátke vzdialenosti, pričom vzrástol na dlhšie vzdialenosti.

Železnice si klientov udržali
TASRHospodárske noviny7. 8. 2002, Praha, Bratislava - České dráhy ( ČD ) za prvých 6 mesiacov tohto roka odviezli menej ľudí, ale tržby sa im zvýšili. Zhruba 91 miliónov cestujúcich cestovalo v ČR tento rok do konca 1. polroka vlakom, čo je o celých 6 miliónov menej ako vlani. Za cestu minuli spolu vyše 2 mld. Kč, čo je v porovnaní s minulým rokom o 9 % viac. Cestovné je totiž od januára výrazne drahšie, predovšetkým pre nepravidelných cestujúcich. "Zákazníkov pravidelne cestujúcich do zamestnania a škôl sa nám podarilo udržať. Úbytok nastal u ľudí, ktorí používajú vlak iba občas," vysvetlila pokles počtu pasažierov hovorkyňa ČD Zdena Celá. Český štát pre úhradu služieb vo verejnom záujme má tento rok vynaložiť 4,5 mld. Kč, ale na budúci rok zatiaľ počíta iba s 2,1 mld. Kč. Minister dopravy Milan Šimonovský nevylúčil zníženie rozsahu verejnej dopravy.
Tak pri ČD , ako aj pri Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s., stabilizujúcim faktorom v ich hospodárení bola nákladná doprava, ktorá priniesla za prvý polrok tržby 7,3 mld. Sk. Tržby z osobnej dopravy ZSSK za toto obdobie dosiahli 1 mld. Sk, v medziročnom porovnaní zostali na tej istej úrovni, avšak počet prepravených cestujúcich bol o 5 % nižší. Hovorca ZSSK Miloš Čikovský to vysvetľuje faktom, že klesol počet cestujúcich na krátke vzdialenosti a vzrástol záujem o cestovanie na dlhšie vzdialenosti. Úhrada voči ŽSR za výkony vo verejnom záujme na tento rok predstavuje 1,84 mld. Sk. Štát si v železničnej osobnej doprave objednal 34 miliónov vlakových kilometrov. Tomuto výkonu zodpovedajú náklady 7,2 mld. Sk. Cestujúci za celý rok zaplatia asi 2 mld. Sk. Železniciam zostáva ešte niekoľkomiliardová nekrytá strata. Železnice si preto zobrali úver v objeme 3 mld. Sk so štátnou zárukou.


Strana vytvorená: 13-VIII-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0232.htm)