Zeleznice celia konkurencii inych druhov dopravy, ale maju velku perspektivu

DANIELA ZVERKOVA, VLADIMIRA ORGONOVA

reporterka a pracovnicka dokumentacie TRENDU

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

V hodnoteni rentability jednotlivych dopravnych systemov zohrava rozhodujucu ulohu preprava tovaru. Spravidla nerentabilna hromadna preprava osob, ktora zavisi od vysky statnych dotacii, sa uskutocnuje na ukor ziskov z prepravy nakladov.

V roku 1995 prepravili Zeleznice SR (ZSR) na Slovensku viac ako 64 percent tovaru. Po cestach sa v tom case prepravilo okolo 32 percent tovarov, zvysok obstarala letecka dopravna cesta. Postupom casu sa pomer zeleznica - cesta vychylil na prospech cestnej prepravy, objem leteckej prepravy zasielok zostal na priblizne rovnakej urovni. ZSR si vsak zachovali popredne postavenie v preprave hromadnych substratov a ostatnych tovarov na stredne a dlhe vzdialenosti.

Vyznamnym faktorom v prospech zeleznic je orientacia priemyslu SR na spracovanie surovin a vyrobu polotovarov, co vytvara predpoklad vyssich narokov na prepravu, ale aj na technicke a technologicke vybavenie pre vykon loznych manipulacii. Obchodna politika ZSR sa v sucasnosti orientuje na to, aby podiel zeleznicnej dopravy na domacom prepravnom trhu neklesol pod 58 percent.

Vyspela zona

Hlavny priestor na medzinarodnu prepravu ZSR vymedzuje europsky kontinent, ktory mozno vymedzit na styri zony. Prvou je oblast relativnej ekonomickej a politickej stability, ktoru tvori Nemecko, Dansko, Svedsko, Norsko, Finsko, Rakusko, Svajciarsko, Belgicko, Holandsko, Luxembursko, Francuzsko, Velka Britania a severne Taliansko. Vyraznu stabilitu trhu v tychto krajinach zabezpecuje vysoka vnutorna spotreba. Vyvoz tvoria najma finalizovane vyrobky s vysokou pridanou hodnotou. Dovoz sa orientuje hlavne na suroviny a polotovary z inych oblasti.

Pre tuto zonu je charakteristicka nadpriemerna technicka uroven vsetkych dopravnych systemov, absencia administrativnych barier pri preprave, vyborne informaticke zabezpecenie na automaticke spracovanie dat a vysoky stupen paletizacie a kontajnerizacie, ktory napomaha rozvoj kombinovanych preprav pri sucasnom odtazeni cestnej dopravy.

ZSR v tejto zone realizuju obojsmerne zhruba 3 mil. ton tovaru rocne.

Z juhu na sever

Druha zona je oblast ekonomicky a politicky relativne stabilnych krajin, v ktorych sa situacia stabilizuje najma zasluhou pomoci z rozvojovych fondov Europskej unie. Tvori ju Spanielsko, Portugalsko, Grecko, Irsko, juzne Taliansko a Cyprus. Tuto oblast podla hovorcu ZSR Milosa Cikovskeho charakterizuje nizsia stabilita trhu podliehajuceho odvetvovym krizam a konjunk-turalnym zmenam, vysoky podiel polnohospodarskej vyroby a turizmu, pracovna migracia, spotreba vyrobkov z EU, nedobudovane dopravne systemy a vynimky vzhladom na ekonomicke pravidla EU.

Vo vztahu k prvej skupine krajin prevlada vyvoz polnohospodarskych produktov a polotovarov. Velka nevyvazenost preprav sa prejavuje aj v tom, ze vyvoz niekedy nedosahuje ani 20 percent objemu dovozu. (Tato charakteristika plati i pre vyvozy do stredoeuropskych krajin.)

Podiel tychto krajin na prepravach ZSR je vsak v podstate zanedbatelny, i ked objemy dopravovanych tovarov do SR a tranzit su pomerne velke. Tyka sa to najma ovocia, citrusovych plodov, zeleniny a spotrebneho tovaru, ako je nabytok, obuv a kozene vyrobky. Predstavuju vsak vyrazny potencial pre tranzity v smere juh - sever.

Tazisko prepravy

Tretia zona je skupina hospodarsky vyspelych krajin byvalej Rady vzajomnej a hospodarskej pomoci (RVHP) a Juhoslavie. Patria sem Slovensko, Cesko, Polsko, Madarsko, Slovinsko, Chorvatsko a baltske staty ako celok. Tuto oblast charakterizuju vyssie prirastky hrubeho domaceho produktu a potencial dlhodobo vyssieho rastu, stupajuca vnutorna spotreba obyvatelstva, ale i pomerne vysoke riziko vzniku celostatnych i odvetvovych ekonomickych kriz vyvolanych neprisposobenostou sa trhovemu prostrediu.

"Spolocnymi znakmi su nejasne vlastnicke vztahy a kriminalizacia ekonomiky, prave tak nerozvinuta infrastruktura, ktora sa v sucasnosti buduje, ale aj administrativne bariery pri prechode hranic. V casti krajin je perspektiva ich zaradenia do EU v horizonte najneskor v roku 2005. V tomto priestore sa realizuje rozhodujuci objem prepravy ZSR," hovori M. Cikovsky.

Potencial rastu

Stvrta zona je oblast nestability a potencialnych konfliktov. Tvori ju skupina ostatnych europskych krajin vratane Ruska. Napriek obrovskemu potencialu rastu zonu charakterizuje stagnacia, ktora nasledovala po obdobi prudkeho upadku sposobeneho v mnohych pripadoch i vojnovymi konfliktmi, rozpad velkych podnikov a devastacia ich vyrobnych zariadeni, velke prirodne zdroje a neudrziavana infrastruktura.

V tretej a stvrtej skupine krajin postupne dochadza k restrukturalizacii vyroby i spotreby, z coho plynie i zmena tokov a druhu preprav. Vysoka je poziadavka na dopravu technologii, stavenych hmot, ale aj na vyvoz, casto za nevyhodnych podmienok.

"Specificky pre ZSR z toho vyplyva podporit formovanie novych prepravnych prudov s posunom rozhodujucich tranzitov v smere sever - juh a vychod - zapad takymi opatreniami a zmluvami... aby pripadne zavadzanie opatreni Schengenskej zmluvy do praxe v Cesku, Polsku a Madarsku nevyvolalo take zdrzania vlakov a vagonov na hraniciach, ze by pripadne financne vyhody z prepravy cez SR eliminovali casove straty a administrativna narocnost," konstatuje M. Cikovsky.

Tvrda konkurencia

Vhodne podmienky na konkurencne druhy dopravy vytvorili viacere javy v ekonomike SR - najma zanik velkych vyrobnych podnikov spotrebneho a strojarskeho priemyslu s vybudovanymi vleckami a so zameranim na hromadnu produkciu na trhy byvalej RVHP. Na ich miesto nastupili mali vyrobcovia s nestabilnou odbytovou zakladnou a bez priameho napojenia na siet ZSR. V tomto prostredi sa navyse v plnej miere prejavuje aj nerovnopravne postavenie jednotlivych dopravcov, pretoze iba zeleznice su nutene z vlastnych prostriedkov udrziavat dopravnu cestu.

Za hlavny dovod vyuzivania cestnej dopravy pri preprave tovarov mozno oznacit jej pohotovost. Cestny dopravca je casto schopny pristavit vozidlo este v den objednavky. ZSR maju oproti nemu zlozitejsi administrativny postup a v pripade specifickejsej poziadavky je nevyhnutne cakat i na pristavenie urciteho typu vozna. Navyse, ceny malych dopravcov sa casto kalkuluju len na pokrytie mzdovych a bezprostrednych prevadzkovych nakladov. Technicke prostriedky su uz uctovne odpisane a mali dopravcovia nevytvaraju fondy na nakup novej techniky.

Konkurenciu v cestnej i vodnej doprave posilnuje fakt, ze hlavne cestne, zeleznicne a vodne trasy sa na uzemi SR prekryvaju. Zapadoeuropski dopravcovia navyse povazuju zeleznicu za efektivnu pri doprave nad 500 kilometrov. To znamena, ze najma pri kontajneroch mozu zvolit obsluhu uzemia SR v kombinacii voda - cesta, na ktoru maju velmi vhodne podmienky.

Napriek tomu mozno ocakavat, ze konkurenciu zo strany cestnych dopravcov postupne obmedzia tvrdsie normy pre technicku sposobilost vozidiel v Europskej unii i na uzemi SR.

( Trend 981209)