Zeleznice SR sa dostali pod financny tlak dlhovej sluzby

DANIELA ZVERKOVA

reporterka

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Zadlzenost Zeleznic SR (ZSR) dosahuje v sucasnosti 25 mld. Sk. Z toho 2,9 mld. Sk dlhuju ZSR socialnym a zdravotnym poistovniam a 500 mil. Sk statu na danovych odvodoch. Ako koncom minuleho roka uviedol generalny riaditel ˇSR Andrej Egyed, nepriazniva ekonomicka situacia si vyziada komplexnu restrukturalizaciu firmy. Ta bude zahrnat aj znizenie vlastnych nakladov a zmenu uverovej politiky. Dostat sa spod financneho tlaku dlhovej sluzby sa podla A. Egyeda neda bez pomoci vlady.

Hlavnym dovodom sucasneho stavu zeleznic je zla struktura uveroveho portfolia s prevladajucimi kratkodobymi a strednodobymi pozickami. Uz v tomto roku musia ZSR uhradit uvery, uroky a istiny z uverov vo vyske zhruba 9 mld. Sk. "Pod zlu situaciu sa podpisalo nezvladnutie meniaceho sa ekonomickeho prostredia SR, casta vymena vrcholoveho vedenia a rychlejsi rast miezd ako produktivity prace," povedal A. Egyed. Podla jeho slov od roku 1993 vzrastli prevadzkove naklady ZSR o 92 %, trzby o 51 %, ale vykony poklesli o zhruba 50 percent. Pritom po rozdeleni CSD vstupovali ZSR do noveho obdobia oddlzene.

Z celkovych predpokladanych nakladov na rok 1998 vo vyske 23,6 mld. Sk by osobne naklady mali dosiahnut az 10 mld. Sk. Podla predpokladov prepravili ZSR vlani 60,1 mil. ton tovaru a 70 mil. osob, zatial co v roku 1990 prepravili 119 mil. cestujucich. Pocet zamestnancov predstavuje v sucasnosti 49,3 tisica.

Podla A. Egyeda bude treba oprasit starsie informacie a presne pomenovat, kto je za co zodpovedny. V priebehu nasledujucich styroch rokov bude treba znizit mzdove naklady zeleznic, ktore v sucasnosti tvoria zhruba 47 percent z celkovych prevadzkovych nakladov na 32 percent, co si vyziada redukciu zamestnanosti. Postupovat sa bude tak, aby na zelezniciach udrzali socialny zmier. Dalsou nevyhnutnou podmienkou je uskutocnit transformaciu ZSR na akciovu spolocnost, k comu malo dojst uz k 1. januaru 1998.

Aby sa mohla zeleznica spravat obchodne, musi byt presne specifikovany vykon vo verejnom zaujme. Ekonomicke naklady na osobnu dopravu dosiahli totiz v roku 1998 vysku viac ako sedem miliard korun, ale trzby osobnej dopravy boli len 1,7 mld. Sk, co je o 0,1 mld. viac ako predchadzajuci rok. Dve miliardy korun poskytol zelezniciam stat v zmysle zmluvy o vykonoch vo verejnom zaujme a zostavajucich 3,5 mld. Sk vykryli zeleznice z trzieb za nakladnu prepravu. Trzby nakladnej dopravy by mali predstavovat 14,2 mld. Sk, v porovnani s rokom 1997 je to viac o 1,7 mld. Sk.

Planovane zvysenie cestovneho rata s tromi variantmi. Pri zvyseni o 50 percent by bol narast trzieb o zhruba 500 mil. Sk. Keby sa tarifa zvysila o 35 percent, prinieslo by to narast trzieb o zhruba 300 mil. Sk. Treti variant - zvysenie tarify o 20 percent - povazuje A. Egyed za najpravdepodobnejsi.

A. Egyed sa zasadzuje za kazdorocne zvysovanie cien v osobnej doprave v zavislosti od inflacie. Ako pre TREND uviedol predseda spravnej rady ZSR Dusan Pajdlhauser, tarifa osobnej dopravy, ktora patri k regulovanym cenam, je 52 halierov na osobu a kilometer, ale skutocne ekonomicke naklady su 2,50 Sk. Pritom za riadne cestovne vyuziva sluzby zeleznic zhruba 30 percent prepravovanych osob, ostatni poberaju rozne druhy zliav. Konkretne, studenti sa vozia za 26 halierov na kilometer, co je zhruba desatina skutocnych nakladov. "Zeleznica moze pokojne vozit vsetkych zadarmo, ale niekto jej to musi zaplatit," dodava D. Pajdlhauser.

V suvislosti so zvysenim cestovneho treba ratat s poklesom prepravovanych osob. Zo studie, ktoru vypracovala konzultacna spolocnost Dicio, s.r.o., Bratislava, vyplyva, ze pri zdrazeni cestovneho o 50 percent bude cestovat skoro 40 percent cestujucich menej casto ako doteraz. Zdrazenim budu najviac postihnuti ludia, ktori cestuju menej casto ako raz tyzdenne. Ich ubytok predstavuje zhruba 15 percent.

Sluzby zeleznic pri zvyseni tarify o 50 percent prestanu vyuzivat najma ludia vo veku od 26 do 40 rokov. Pritom viac ako 60 percent tych cestujucich, ktori su zatial s jej sluzbami spokojni.

( Trend 990106)