V martinskej firme Compel Rail vyrobili
unikátny vákuový nakladač
16.7.2002 - Unikátny vákuový
nakladac Railvac Fatra 17000/U vyrobili v martinskej firme COMPEL-RAIL
. Vítaz tendra Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) a. s.
COMPEL-RAIL
odovzdá nakladac v hodnote milión USD inšpektorom z Ukrajinských
železníc v stredu v Košickej Belej.
Vákuový nakladac martinskí železnicní strojári vyrobili v
kooperácii so švédskou firmou DISAB Vacuum Technology. Slúži
na údržbu a rekonštrukciu železnicných tratí a ich okolia,
vrátane mostov, priepustov, kanálov a tunelov. Umožnuje
pomocou vákua odsávat štrk, kamene, zeminu, tekutiny i bahno,
hlbit základové jamy a ryhy pre uloženie káblov a likvidovat
následky ekologických havárií.
Martincania vyhrali tender v sútaži so svetovými výrobcami železnicných
strojov na údržbu železnicných tratí z USA, Rakúska, Ruska
a Japonska. Presadili sa schopnostou zabezpecit mimoriadne vysoké
výkonové parametre stroja a nadštandardnú výbavu so
samopojazdom, klimatizovanou kabínou, zabezpecovacím a varovným
systémom.
Pri príležitosti ukoncenia výroby vákuového nakladaca
Railvac Fatra 17000/U pre Ukrajinské železnice sa dnes v Košickej
Belej zacal trojdnový seminár pre odborníkov z tratového
hospodárstva, pre zástupcov železníc z Madarska, Ceskej
republiky, Polska, Juhoslávie, Rumunska a Slovenska. Jeho súcastou
budú v stredu praktické ukážky práce so strojom v areáli
Interportu prekladiska Košice-Haniska.
COMPEL-RAIL
sa pripravuje na expanziu s týmto strojom i na dalšie svetové
trhy. Ako TASR informoval generálny riaditel firmy Juraj Antal,
spolocnost zaznamenala od roku 1998 rast objemu výroby o 100 % a
zvýšenie poctu zamestnancov zo 126 na 153. Podla obchodno-technického
riaditela firmy Tomáša Džugana COMPEL-RAIL
už dodáva na Ukrajinu stroje na výmenu podvalov, no odovzdanie
prvého vákuového nakladaca Ukrajinským železniciam znamená
novú úroven obchodnej spolupráce, ktorá má pred sebou slubnú
perspektívu.
Koľko dostanú v elektrárňach a na
železnici?
18.7.2002 - Vedenie Slovenských
elektrární nemá podla ich hovorkyne Aleny Melichárkovej
oproti bežným zamestnancom žiadne privilégiá. „Na generálneho
riaditela sa vztahuje Zákonník práce, a teda v prípade dohody
o odstúpení z funkcie mu prináleží pät mesacných platov,“
povedala.
Žiadne iné dohody manažment elektrární podla Melichárkovej
nemá. Výšku platu šéfa elektrární odmietla prezradit. „Plat
zamestnanca elektrární je vecou pracovnej zmluvy, a teda
obchodným a súkromným tajomstvom, ktoré bez dohody oboch strán
nemožno zverejnit.“
Generálny riaditel Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) Ladislav Saxa
dostane podla zmluvy odstupné vo výške jedného mesacného
platu. Ten je 110-tisíc korún. „Ked som pred štyrmi rokmi
nastupoval, mal som dohodnuté trojmesacné odstupné, ale po
mesiaci ho skrátili na jeden mesiac,“ povedal.
Zamestnancom vo verejnej službe by sa od budúceho roku malo zvýšit
odstupné o dva mesacné platy.
Vyplýva to z kolektívnej dohody na rok 2003, ktorú navrhlo
ministerstvo práce.
Zákonník práce pritom pozná len dvojmesacné povinné odstupné.
Hoci odborári túto zmenu vítajú, ministerstvo financií chce
dodatocné odstupné skresat o jeden mesiac.
19.7.2002
- Desiatky vlakových súprav londýnskeho metra zostali vcera stát.
Zamestnanci metra vstúpili do 24-hodinového štrajku, lebo nesúhlasia
s úrovnou bezpecnosti pri výkone ich práce. Štrajk ochromil
dopravu v celom meste.
Železnica má miliardovú stratu
19.7.2002 - Strata ŽSR v prvých piatich mesiacoch tohto roka
predstavovala 1,009 miliardy korún. V porovnaní s plánom
spolocnosti je strata o 401 miliónov korún nižšia, kedže železnice
cerpali plánované náklady na 98 percent a hodnota výnosov
prekrocila plán o šest percent. Výsledok však najväcšmi
ovplyvnila strata z financných cinností vo výške 805 miliónov
korún.
Na Sicílii sa vykoľajil vlak
20.7.2002 - Niekolko mrtvych a
najmenej 30 zranených si vyžiadala havária vlaku, ku ktorej došlo
dnes na talianskom ostrove Sicília.
Podla informácií tlacovej agentúry ANSA a talianskej televízie
sa rýchlik idúci z Palerma do Benátok vykolajil asi 30
kilometrov od mesta Messina. K nehode, ktorú potvrdila železnicná
polícia, došlo na moste, ked sa vlak približoval k stanici
Rometta Marea. Po vykolajení skoncilo niekolko voznov na brehu
rieky pod mostom.
Prícina havárie zatial nie je známa, polícia sa však
domnieva, že ju mohlo spôsobit bud zrútenie mosta, ktorý bol
už starý, alebo mohol nastat problém pri prehadzovaní kolají.
Oblast, kde k neštastiu došlo, je podla agentúry ANSA vzdialená
od hlavných cestných tahov, co stažuje prístup záchranárom.
Zatial nie je možné potvrdit presný pocet obetí ani zranených.
Messina leží na severovýchodnom cípe Sicílie, kde sa rýchliky
nakladajú na lode a plavia cez Messinskú úžinu do Reggio
Calabria na juhu talianskej "cižmy". Podla agentúry
ANSA sa rušen a prvé vozne vlakovej súpravy zrútili šest až
sedem metrov dolu svahom.
S posudkom na vlaky ani nezačali
22.7.2002, TÁNA RUNDESOVÁ - Posudok
na lahké motorové vlaky pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ) ešte doteraz
nezacali ani vypracúvat. O dodávky sa uchádzajú konkurencné
spolocnosti Alstom a konzorcium Stadler a minister
dopravy Macejko už pred vyše mesiacom prišiel kvôli tendru o
miesto.
Posudok by mal ako nestranný pohlad odborníkov pomôct pri
rozhodovaní, ktorá z ponúk je ekonomicky výhodnejšia, ale v
najbližšom case sa nezávislé posudzovanie zrejme ani nezacne.
Pre verejnost sa tender stal neprehladným súbojom lobistických
skupín na ministerstve a vo vedení železníc. Pochybnosti
vyslovil i Najvyšší kontrolný úrad.
Ministerstvo dopravy o nezávislý posudok požiadalo Ústav súdneho
inžinierstva Žilinskej univerzity( ŽU
). Ústav však ani po niekolkých týždnoch nedostal potrebné
podklady.
Riaditel ústavu Gustáv Kasanický hovorí, že podklady má
zatial Úrad pre verejné obstarávanie. „My sme ich najprv pýtali
od generálneho riaditelstva železníc, ale to nám minulý týžden
listom oznámilo, že ich nemôže poskytnút, lebo ich poskytlo
spomínanému úradu.“
Kedže podklady predstavujú tisíce strán (takmer
dvadsatkilogramový balík papierov), vyrobenie kópie neprichádza
do úvahy. Úrad pre verejné obstarávanie bude vraj potrebovat
tento kompletný materiál ešte asi mesiac.
Vypracúvanie posudku musí zatial pockat. Aj keby sa však zacal
vypracúvat ihned, podla Kasanického by nebol hotový skôr než
do dvoch mesiacov, lebo experti súdneho inžinierstva sú na
dovolenkách.
Nezávislý odborný posudok do volieb podla všetkého nebude.
„Ktovie, ci bude potom ešte politická vôla na jeho
vypracovanie,“ povedal Kasanický. Hovorí, že je trochu aj rád,
že sa veci zatial nehýbu. „Nech dopadne posudok akokolvek, vždy
budeme zlí, lebo vždy pre jednu stranu dopadne nevýhodne.“