Osobný vlak v Tatranskej Lomnici zdemoloval osobné auto a usmrtil jeho posádku
TASR12.3.2002 - Tragická dopravná nehoda, pri ktorej zahynuli dve osoby, sa odohrala v pondelok o 22.50 hodine na priecestí v úseku Tatranských elektrických železníc (TEŽ ?!?) Studený Potok - Tatranská Lomnica .
Na priecestí bez závor sa v inkriminovaný cas zrazil osobný vlak s Ladou Combi, v ktorej sedeli dvaja muži z Kežmarku. Rušnovodic podla vlastného tvrdenia spozoroval ako sa asi vo vzdialenosti 100 m k priecestiu približuje motorové vozidlo, preto použil výstražné zvukové znamenie. Kedže sa vozidlo nezastavilo, zacal brzdit. Napriek tomu došlo k zrážke. Vlak tlacil auto pred sebou ešte 30 m, pricom ho zdemoloval. Poškodila sa aj predná cast rušna.
Privolený lekár mohol už len konštatovat smrt posádky Lady - 31-rocného vodica a 34-rocného spolujazdca následkom devastacných poranení hlavy. U rušnovodica a vlakvedúceho nezistili požitie alkoholu. Doprava na TEŽ bola zastavená až do dnes 01.45 hodiny.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Z vagóna žiarila rádioaktivita
Sme 12.3.2002, ŽILINA – Pás ocele kontaminovaný rádionuklidom CO-60 našli v piatok na dne železnicného vagóna v Cadci pracovníci firmy z Košíc.
Vagón naložený železným šrotom, ktorý do Novej Huty Ostrava odoslala firma zo Žiliny, vrátili v stredu na Slovensko, pretože vykazoval rádioaktívne žiarenie. V železnicnej stanici Cadca ho odstavili na vedlajšiu kolaj a oznacili výstražnou páskou. Vo štvrtok pracovník Štátneho zdravotného ústavu Banská Bystrica dozimetrickou kontrolou zistil na povrchu vagóna najväcšie žiarenie 1,6 mikrosieverta. Podla jeho vyjadrenia nemohlo týmto žiarením dôjst k poškodeniu zdravia osôb, ktoré sa pohybovali v blízkosti vagóna pocas manipulácie a prepravy zásielky.
Nájdený žiaric zlikvidujú.

Železnicná polícia zadržala dvoch mladíkov, ktorí "skrášlovali" vlaky sprejmi
TASR14.3.2002 - Dvoch sprejerov, ktorí svojimi graffiti "skrášlovali" odstavené vlakové súpravy na Železnicnej stanici v Bratislave-Raci, zadržala v stredu vecer Železnicná polícia (ŽP).
Dvaja 17-rocní mladíci z Petržalky stihli na vozen nastriekat takmer pätmetrový nápis oranžovo-ciernej farby. Ked ich spozorovala hliadka ŽP, kontrolujúca raciansku stanicu, dali sa pred nou na útek. Policajti však mali lepšiu kondíciu a mladíkov zadržali. Zaistili u nich osem sprejov rôznych farieb a film z fotoaparátu.
Ako dnes TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, sprejeri spôsobili železniciam škodu za štyritisíc korún.

Olympijské: Starosta Atén je proti výstavbe železnice
TASR15.3.2002 - Atény 15. marca (TAS) - Starosta dejiska OH 2004 Atén Dimitris Avramopoulos podal na súd stažnost proti plánovanej výstavbe predmestskej železnice, ktorá má pocas olympiády ulahcit prepravu návštevníkov na športoviská.
Vo svojom vyhlásení Avramopoulos uviedol, že železnica by zvýšila problémy s dopravou, nakolko jej trat by viedla na úkor ciest pre automobily.
Organizátori aténskej olympiády sa pri plánovaní výstavby infraštruktúry neraz stretávajú s nevôlou miestnych obyvatelov i magistrátu, co len stažuje už tak zbrzdené prípravy. Problém dopravy oznacil Medzinárodný olympijský výbor (MOV) za najmarkantnejší a vyzval organizátorov hier k zrýchleniu procesu výstavby menších železníc.

Sprejeri maľujú miliónové škody
"Sme nekontrolované šialenstvo utišujúce náš smäd po aktivite," tvrdia o sebe
Odstránenie kresieb na jednom vagóne stojí až 270-tisíc Sk.
Národná obrodaSOBOTA 9. Marec 2002, Ján Borčin - Grafity (nástenné maľby) siahajú do sedemdesiatych rokov minulého storočia.
Zrodili sa v černošských getách v New Yorku. Postupne zachvátili celé USA, prenikli i na „starý kontinent“. Do východnej Európy sa dostávajú po roku 1989. Aj u nás niekoľko rokov fasády budov pripomínajú skôr pestrofarebné billboardy a železničné vozne cirkusové maringotky.
Hliadke popradskej mestskej polície (MP) sa podarilo vlani v decembri zadržať v Poprade krátko pred polnocou štvoricu Poliakov, korí v podguráženom stave pomaľovali sprejmi spolu sedemnásť objektov v meste. Obeťou nápisov a kresieb sa stali okrem iných aj múry kina Tatran a jedna z mramorových brán na Námestí sv. Egídia. Páchateľov po zaistení odovzdali do rúk štátnej polície, kde sa k činu priznali. V tomto prípade ide o trestný čin poškodzovania majetku.
Panelákové múry, telefónne búdky, chrámové steny - to už nie je ten správny podklad pre grafity. „Chýba pri tom vzrušenie,“ tvrdí mladý sprejer. Pomaľovať vagón znamená sústrediť sa nielen na „umelecký odkaz“, ale aj na železničných policajtov a prechádzajúce vlaky. Jedni strážia, druhí maľujú. „Sprejeri sa špecializujú na medzinárodné rýchliky a často prestriekajú aj identifikačné znaky vlaku,“ sťažuje sa jeden z policajtov.
„Áno, na fasádach domov alebo vagónov je to vandalizmus. Na sivej stene to až také zlé nie je,“ hovorí sprejer, ktorý pomaľoval 20 železničných vagónov. „No pamiatky sú pre nás, skutočných ‚writerov‘ tabu. Po pamiatkach maľujú iba začiatočníci, skíni a anarchisti,“ dodáva.
„Je to štýl života, ktorý nikto nepochopí, dokonca ani my nie, pretože je to len pocit. A pocit treba precítiť a nie pochopiť,“ vysvetľujú grafiťáci. „Preciťujú“ to však aj správcovia počmáraných budov? Sotva. Veď po nájazdoch sprejerov musia do odstránenia grafitových „galérií“ investovať množstvo peňazí, ktoré potom chýbajú inde. „Prepieranie“ fasád po nájazdoch sprejerov je finančne veľmi náročné, ide o desaťtisíce korún,“ hovorí pre Národnú obrodu hovorca bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Milan Vajda. Sprejeri nemajú úctu ani ku kultúrnemu dedičstvu: nedávno napríklad v Starom Meste museli ich maľby odstraňovať z budovy meštianskeho domu z prvej tretiny 19. storočia, ktorý je na zozname kultúrnych pamiatok... Úprava stála 27-tisíc Sk!

DŽENTLMENSKÉ DOHODY NEPLATIA
„Istým východiskom, ak nemá byť prístup mesta úplne reštriktívny, by bolo vyčleniť konkrétne industriálne plochy pre grafity,“ tvrdí M. Vajda. Prvý takýto pokus podnikla Bratislava ešte v lete 1996. Radnica si pozvala zástupcov grafiťákov (tzv. crews) a dohodla sa s nimi, že im vyčlení na sebarealizáciu niektoré verejné plochy (napríklad oporné múry Mosta Lafranconi). Sprejeri im však museli sľúbiť, že nebudú ničiť kultúrne pamiatky a administratívne a bytové domy v meste. „Dlho však táto džentlmenská dohoda nevydržala. Objavili sa totiž ďalší grafiťáci, ktorí sa jednoducho necítili byť dohodou iných grafiťákov viazaní,“ spomína hovorca Starého Mesta.
Obľúbeným objektom sprejerov sú aj železničné vozne. Podľa informácií Železničnej polície (ŽP) je pokreslených 70 až 80 percent všetkých vozňov... „Vzhľadom na nepriaznivú finančnú situáciu, v akej sa železnice nachádzajú, odstraňujú grafity nátery iba z časti zastriekanej plochy, kde sa nachádzajú popisy, aby vozidlo podľa platných predpisov vôbec mohlo jazdiť,“ konštatuje hovorca ŽP Jozef Búranský. Jeden kilogram „odstraňovača“ stojí približne 400 Sk (dá sa ním „vygumovať“ asi 16 metrov štvorcových plochy), úprava jedného vozňa podľa rozsahu poškodenia tak vyjde na 50- až 270-tisíc korún !

GRAFITY NA ÚSTUPE?
Podľa hovorcu ŽP je však tento fenomén pomaly na ústupe. Zrejme aj preto, že špeciálne sprejové farby sú čoraz drahšie. V januári napríklad zaznamenali železničiari iba dva prípady grafity, obidva aj objasnili. Veková hranica sprejerov je od 12 do 22 rokov. Ak ich prichytia, dostanú zväčša pokutu. Ale železnice môžu od nich žiadať aj náhradu škody. Možno by pomohlo, keby grafiťáci za trest museli svoje diela odstraňovať vlastnými silami a vo voľnom čase.
Tento problém majú aj v susedných krajinách: rakúskym železničiarom sprejeri rovnako zanechávajú miliónové škody, v Maďarsku im železnice ponúkli na ich činnosť staršie ošarpané vozne, oni to však odmietli...
Zákon je, zdá sa, na grafiťákov prikrátky a nie je pre nich žiadnym strašidlom. Snaha zakotviť do Trestného zákona špeciálny trestný čin, za ktorý by sprejerom hrozili vyššie sankcie až do výšky 8 rokov odňatia slobody, sa nedávno v parlamente neujala. Zákonodarci sa uspokojili so súčasne platnou (hoci málo účinnou) legislatívou...

ODSÚDENÝ „KRÁĽ GRAFITU“
Na prelome rokov 1995 až 1996 v anglickom Sheffielde odsúdili na 5-ročný trest (na slobode) 23-ročného Simona Sunderlanda. Ako „kráľ grafitu“ spôsobil za roky svojej činnosti škodu za minimálne 7 000 libier. Polícia - za asistencie súdneho znalca na písmo - ho sledovala niekoľko mesiacov. Pri prehliadke jeho domu polícia objavila okolo 400 sprejov, množstvo fotografií, máp, vzorov, masiek, špeciálnych rukavíc atď. Všetko to polícia musela odviesť na dvoch dodávkach! Je otázne, kde na to vzal peniaze, pretože bol nezamestnaný.
Sunderland mal vskutku svojské praktiky: keď mu niekto prekážal v činnosti alebo kládol odpor, jednoducho ho postriekal farbou... Jeho obhajca pred súdom tvrdil, že Simon je svojím spôsobom umelec a chce sa zdokonaliť na kurzoch výtvarného umenia. Sudca si však myslel niečo iné: označil ho za najhoršieho kazisveta stien v celej oblasti.
(Zdroj internet)


Strana vytvorená: 18-III-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0211.htm )