BRATISLAVA: Polievka na hlavnej stanici cez prázdniny nebude
|
Charita vydala bezdomovcom vyše 10 400
polievok
BRATISLAVA 19. júna (SITA) - Počas letných prázdnin, keď
majú bezdomovci väčšiu možnosť získať sezónnu
prácu a brigádu, sa polievka na hlavnej železničnej stanici v Bratislave
vydávať nebude. Za sedem mesiacov vydala charita bratislavským bezdomovcom
10 400 porcií teplej polievky s chlebom a čajom. Stravu
vydávajú bezplatne od novembra minulého roka
pravidelne každý pracovný deň od 15:00 do 15:30. Podľa
informácií pracovníkov Bratislavskej katolíckej charity
(BKCH) za tento čas sa zloženie i počet stravníkov
ustálil a v súčasnosti vydajú denne asi 60 porcií.
Organizátorom pomoci je BKCH v spolupráci s Miestnym úradom
Staré Mesto a Maltézskou pomocou.
Podľa magistrátu a viacerých mimovládnych organizácií žije
v súčasnosti v hlavnom meste asi 500 bezdomovcov,
ktorých hlavným zdrojom obživy je žobranie, drobné
krádeže a vyberanie kontajnerov, pričom sa zameriavajú najmä
na použiteľné veci, vratné fľaše
a druhotné suroviny.
BRATISLAVA: Slovensko-rakúske
sympózium za účasti primátorov
Rokovanie
zamerané na cezhraničné hospodárske vzťahy, Dopravu -
životné prostredie a rozširovanie EÚ
BRATISLAVA 16. júna (SITA) - Dvojdňové sympózium na tému
Cezhraničné hospodárske vzťahy, Doprava verzus
životné prostredie a rozširovanie Európskej únie sa
uskutoční 19. až 20. júna v priestoroch Primaciálneho
paláca za účasti primátora Viedne Michaela Häupla a
bratislavského primátora Jozefa Moravčíka. Prvý deň
medzinárodného podujatia je zameraný na odborné
prednášky a prácu vo viacerých pracovných sekciách,
na ktorých odznejú príspevky na tému politika Rakúskej
štátnej železnice ÖBB vo vzťahu k ochrane životného
prostredia, rakúske know how výstavby metra, osvetľovacia technika
na verejných a vonkajších priestranstvách s dôrazom na
alternatívne formy energie ako aj problematika odpadového
hospodárstva a protipovodňovej ochrany. V utorok sa uskutočnia
Burzy partnerov - odborné a obchodné rokovania
medzi rakúskymi a slovenskými partnermi o spolupráci a
obchodných vzťahoch.
Zneškodnená nálož
PRAVDA /
PONDELOK 19. jún 2000
DUŠANBE, ČTK - Tadžická polícia v nedeľu našla nálož
nastraženú na železničnom a cestnom moste pri Dušanbe a zneškodnila
ju 15 minút pred načasovaným výbuchom. Oznámil to v nedeľu
hovorca tadžického ministerstva obrany. Nálož, ktorú
tvorilo niekoľko mín a časovacie zariadenie, bola umiestnená
pod koľajnicami na kombinovanom železničnom
a cestnom moste, asi dva kilometre od centra Dušanbe. Pri prestrelke na
hranici medzi Tadžikistanom a Afganistanom ruskí pohraničníci
v sobotu večer zastrelili dvoch údajných pašerákov drog
a troch ďalších zranili. Pohraničníci sa zmocnili 20
kilogramov marihuany, automatickej pušky a pištole.
Ukrajinec sa zameral na Ukrajincov
Sme / Pondelok 19.6.2000
MARCELA GÁLOVÁ - Keď pani Hana otvorila dvere bytu, na ktoré
ktosi zaklopal, stála pred ňou akási žena a mladík s blond
vlasmi. Cudzia žena sa postavila medzi dvere a pani Hanu,
Ukrajinku, ktorá sa prisťahovala na Slovensko v roku 1979, z ničoho
nič udrela po hlave tak silno, až spadla. “Chceme 1500
dolárov.
Prídeme si po ne o dva týždne,” povedala čudná návšteva
a odišla.
Šokovaná pani Hana okamžite po jej odchode zavolala na
políciu. Potom vyšla pred dom, kde
ešte zočila, ako
skupinka nastupuje do auta, od ktorého sa vzďaľuje jej
známy, pán Vladimír, tiež Ukrajinec. Vtedy ešte netušila,
že aj on sa v ten istý deň stal obeťou tých istých
páchateľov. Jeho však okradli na stanici a s nožom v ruke
ho pripravili o pas a mobil.
“Na stanici ma oslovila žena, ktorá hovorila po ukrajinsky.
Zaujímala sa o to, či poznám Košice a či sa viem v meste
dobre orientovať. Požiadala ma, aby som jej a jej priateľom ukázal
miesta, ktoré ich zaujímajú. Súhlasil som a nastúpil
som do bieleho Passatu, ktorý parkoval oproti
železničnej stanici.
Vzápätí z auta vystúpil blonďavý vyšportovaný muž,
ktorý predtým sedel za volantom a prisadol si ku mne. Aj
on sa ma na všeličo vypytoval, čo v Košiciach robím, na čo som sem
prišiel, či mám peniaze… Vysvetlil som mu, že do
Košíc som prišiel z Ukrajiny len ako turista. Pýtal sa, kde bývam…
Chcel som odísť a vtedy ma pravou rukou zozadu akoby objal a ľavou mi
priložil k hrdlu nejaký ostrý predmet. Neviem, či to bol
nôž alebo britva, ale cítil som na krku
ostrie kovového predmetu. Povedal: Davaj pasport! Tvrdil som, že žiadny
nemám. Viackrát ma udrel po hlave a vytiahol mi z
vrecka košele cestovný pas a mobil,” hovorí Vladimír.
Posádka auta trvala na tom, že im musí ukázať, kde
býva. Nechcel ich zaviesť na adresu, na ktorej
sa zdržiaval, a preto ich navigoval iným smerom. Tak prišli na ulicu, kde
býva pani Hana a oni vraj skonštatovali, že tam už raz boli.
Páchateľom a organizátorom oboch incidentov bol Ukrajinec
Vasiľ D., totožnosť ženy, ktorá mu pomáhala, sa
polícii nepodarilo zistiť.
“Neviem, kto sú títo ľudia. V živote som ich nevidel,”
tvrdil obžalovaný Vasiľ o poškodených pred súdom.
“Na Slovensko som prišiel v kritický deň prvý raz a v
ten istý deň ma zadržala polícia. Dal som im cestovný pas a oni povedali,
že pôjdeme na políciu, aby som podal vysvetlenie. Zobrali mi odtlačky
prstov a potom ma zavreli do klietky… Prišla si ma tam
obzerať nejaká žena.”
Pani Hana však na tom istom mieste tvrdila iné: “Bol to on.
Je to ten istý hlas, čo sa mi vyhrážal, že ak
nezaplatím, budú sa so mnou baviť inak. Môžu mi vraj zobrať deti,
odrezať im ucho alebo nos.” Nemala žiadne pochybnosti.
Vasiľ sa síce nepriznal, súd ho však napriek tomu uznal za
vinného za lúpež, porušovanie osobnej slobody a
vydieranie. Odsúdil ho na päť rokov v
prvej
nápravnovýchovnej skupine a vyhostenie z územia Slovenskej republiky.
Vasiľ sa odvolal, ale dosiahol len sprísnenie trestu –
preradenie do druhej nápravnovýchovnej skupiny.
Opitých anglických fanúšikov vrátili
domov
Nový Čas / Pondelok, 19. Jún 2000
(sita) - Niekoľko
desiatok anglických fanúšikov, z ktorých boli mnohí v
podnapitom stave, cestovalo na sobotňajší zápas
svojho tímu na ME proti Nemecku. V severofrancúzskom meste Lille
ich však zastavili policajti a obratom vrátili domov.
Predstavitelia polície vyhlásili, že v každom vlaku a lodi z
Anglicka sa nachádzali fanúšikovia, ktorí úmyselne
vyvolávali incidenty. Mnoho z nich bolo z neslávne známych
hooligans. Piatich si francúzska polícia vzala v Lille na
výsluch a následne ich umiestnila do cely, aby vytriezveli.
Zvyšok vykázali z krajiny. Na železniciach cez
podmorský kanál La Manche sa nevyskytli žiadne nepokoje a
francúzski ochrancovia poriadku vyjadrili domnienku,
že sa im nepodarilo zachytiť niektorých nespratníkov. “Na prepravu
používajú malé vlaky a trate, ktoré vedú k miestu určenia
početnými okľukami, kde sa nachádza malý počet
príslušníkov polície,” povedal Joel Balaud, zástupca
francúzskej polície. V Bruseli zatkla polícia už 374 anglických
hooligans. Mnohí z nich v podnapitom stave stratili nad
sebou kontrolu a v návale zúrivosti začali
vyčíňať.
Drzejší vyhrávajú
Nový Čas / Sobota, 17. Jún 2000
PETER REMIŠ - Mám rád
železnicu a železničiarov. Preto som až donedávna nedal na
nich
dopustiť. Hovorím donedávna - až kým som nezistil, že vo
vlaku nezáleží na tom,
aký máte lístok, ale na miere vašej drzosti. Tu je príklad:
Nastúpil som v Bratislave
do poloprázdneho rýchlika do Žiliny. Keďže sa mi vagón zdal
príliš čistý, dvakrát
som pre istotu skontroloval, či je to ozaj druhá trieda, na ktorú mám
lístok. Bola.
Lenže bol to polozaplnený vagón pre rodičov s deťmi, tak som
prešiel do
vedľajšieho a prisadol si k železničiarom v civile. Vlak
vyštartoval, vošla
sprievodkyňa. Najskôr “skontrolovala” režijky mojich
spolucestujúcich, potom
môj lís-tok. Nepoznajúc zrejme slovo “prosím” ihneď sa
na mňa grobiansky
oborila, ako som si dovolil sadnúť si do prvej triedy.
Ospravedlnil som sa, že
nemám ani tušenia, v akej som triede. Sprievodkyňa začala
ziapať, aby som
okamžite opustil kupé, pričom stála vo dverách, takže
som vlastne nemal kade
odísť. Napokon som jej horko-ťažko vyhovel. Po chvíli
prišla zastávka v Trnave.
Tam sa druhá sprievodkyňa pokúšala vyhodiť chlapíka, ktorý
s nami cestoval bez
lístka. Čierny pasažier odmietol vystúpiť a oháňal sa poľským
cestovným pasom.
Keď ho nakoniec presvedčili, aby opus-til vagón, po
rozbehnutí vlaku doň
pokojne znova naskočil a viezol sa ďalej. Nepodarilo sa ho
vyhodiť ani na
nasledujúcej zastávke v Leopoldove, kde nedokázali
zmobilizovať železničnú
políciu. Situácia sa opakovala aj v Piešťanoch. Opäť
žiadna železničná polícia,
takže cudzinca musel “odprevadiť” jeden z cestujúcich.
Čierny pasažier sa ale
nevzdal. Po rozbehnutí vlaku sa postavil zvonku na schodíky
vagóna, rozhodnutý
prejsť hádam až do Varšavy. Až po opätovnom
zastavení sa ho podarilo od vlaku
odohnať. Zrekapitulujme si to: Trasu Bratislava - Piešťany
prešiel cudzinec bez
akéhokoľvek lístka a bez pokuty za spôsobené meš-kanie. Ja
s lístkom do druhej
triedy som sa iba o chlp vyhol pokute za desať minút
strávených omylom v
jednotke. O tom, či spolucestujúci železničiari v civile mali
režijku na prvú triedu,
radšej nepochybujem. Ako z príkladu vidieť, čím ste na
slovenskej železnici
drzejší, tým lacnejšie cestujete.
POLÍCIA: Nešťastia na železnici
BRATISLAVA 19.
júna (SITA) - Rýchlik Spišan R-609 v nedeľu zrazil na
železničnej stanici v
Krpeľanoch 61-ročného muža z Kremnických Baní. Ako
agentúru SITA informoval hovorca
Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, podľa
rušňovodiča muž vošiel spoza odchádzajúceho
nákladného vlaku do dráhy rýchlika a na zvukový výstražný
signál nereagoval. Pre krátku
vzdialenosť sa aj napriek použitiu rýchlobrzdy nepodarilo
tragédii zabrániť. Podľa dvoch
svedkov tragédie bol usmrtený muž údajne sluchovo
postihnutý. Skúška alkoholu bola u
všetkých zúčastnených negatívna.
Ťažký úraz s otvorenou zlomeninou lebky, pravej panvovej
kosti a vážnymi poraneniami
vnútorných orgánov utrpel 18-ročný Patrik K. z Košíc.
Sedemnásť minút po polnoci zo soboty
na nedeľu ho v úseku trate Prešov - Haniska pri
Prešove zachytil a zrazil vlak. Patrik K.
prechádzal koľajiskom asi desať metrov pred rušňom a tak ani
zvuková výstraha ani
rýchlobrzda nezabránili nešťastiu. Zo zranení sa bude
mladík liečiť dva až tri mesiace. Použitie
alkoholu sa u vlakovej čaty nepotvrdilo.
POLÍCIA: Lupiča na Hlavnej stanici
zadržali
BRATISLAVA 20.
júna (SITA) - V areáli bratislavskej hlavnej železničnej
stanice v pondelok
popoludní zasahovali policajti. Dvaja páchatelia tam totiž
olúpili 54-ročného Vladimíra U. a okrem
toho, že mu ukradli hodinky a čiernu cestovnú tašku, dorezali
ho po celom tele. Poškodeného
odviezla sanitka na bratislavské Kramáre, odkiaľ ho po
ošetrení prepustili do domáceho liečenia.
Policajti medzi tým stanicu prehľadali a jedného z páchateľov -
29-ročného Slavomíra O z
Prievidze aj zadržali. Našli u neho Vladimírove hodinky.
Kriminalisti po zadokumentovaní prípadu
odovzdali páchateľa vyšetrovateľovi. Ten rozhodne o obvinení
z trestného činu lúpeže, za čo
môže ísť do väzenia až na 12 rokov.
Agentúru SITA o tom informovala bratislavská policajná
hovorkyňa Marta Bujňáková.
Dýkou na lekára
PRAVDA / UTOROK
20. jún 2000
TOPOĽČANY, op - Na piatkový podvečer dlho nezabudne MUDr.
Elemír M. z Topoľčian, ktorému po 18. h dosiaľ neznámy
páchateľ telefonicky oznámil, že na parkovisku pred
železničnou stanicou mu odovzdá balík. Lekár sa tam
priviezol na osobnom aute. Neznámy páchateľ si k nemu
prisadol. Vytiahol z tašky dýku a prikázal obeti
vystúpiť. Keď sa Elemír M. snažil vytiahnuť kľúče zo zapaľovacej
skrinky, útočník ho asi trikrát bodol
nožom do ruky, čím mu podľa informácií hovorcu KR PZ v
Nitre spôsobil zranenia s dĺžkou liečenia asi 14
dní. Po incidente vodič vystúpil z auta, na ktorom páchateľ
odišiel na neznáme miesto.
Nepochopený zberateľ plavebných značiek
Nový Čas / Sobota, 17. Jún 2000
(tasr) - Na krádeže
plavebných značiek sa špecializoval 18-ročný Milan O. z
Komárna. Zo
železničného mosta cez rieku Váh v úseku trate Komárno -
Chotín ukradol v máji
najprv dve značky v hodnote 12 716 korún. Potom počkal, až
ich nahradia novými a
o niekoľko dní opäť vyšiel do terénu, aby si znovu odniesol
dve značky tiež za 12 716
korún. Pretože uvedené skutky napĺňajú skutkovú podstatu
trestného činu, budú oba
prípady odstúpené Okresnému úradu
vyšetrovania Policajného zboru v Komárne.
FUTBAL-ME: Charleroi opustili smutní
fanúšikovia Anglicka
Po súboji Anglicko - Rumunsko (2:3)
pokojná noc v belgickom meste Charleroi
CHARLEROI 21. júna (SITA) - Sklamaní fanúšikovia Anglicka opúšťali belgické
mesto Charleroi po utorkovom súboji s Rumunskom (2:3) pomerne
pokojné.
Väčšina priaznivcov krajiny Albionu sa hneď po dueli pobrala
na železničnú či
autobusovú stanicu a len niekoľkí sa rozhodli stráviť večer
popíjaním alkoholických
nápojov na námestí v strede mesta.
Kameňmi na vlak
PRAVDA / STREDA
21. jún 2000
HUMENNÉ, ič - Na bojovníkov z divokého západu, ktorí s
obľubou prepadávali vlaky, sa zahrali v nedeľu dvaja
pätnásťroční Humenčania. Cieľom ich zábavnej hry sa stala
vlaková súprava jedného rýchlika, na ktorú
zaútočili spŕškou kameňov. Kým sa ich železničným
policajtom podarilo chytiť, stihli porozbíjať
niekoľko okenných tabúľ. Počas preverovania sa zistilo, že
to nebol ich prvý "prepad" vlaku. Podobný
urobili pred týždňom a vtedy rozbitím siedmich okien
spôsobili škodu za 14-tisíc korún. Zisk z akcie
veľký mať nebudú, strata pôjde na vrub ich rodičov, ktorí
budú musieť škody spôsobené železniciam
uhradiť.
Generálny tajomník SOV Martin Benko o
poznatkoch z cesty po Austrálii
Naša vlajka 14. septembra
PRAVDA / STREDA 21. jún 2000
PAVOL KOMÁR - Generálny tajomník Slovenského olympijského
výboru Martin Benko, šéf Štábu OH 2000, po
návrate z austrálskeho pobytu informoval o olympijských
aktualitách.
OLYMPIJSKÁ DEDINA. "V olympijskej dedine - tvoria ju rodinné domky -
budú slovenskí športovci
bývať v tej časti, ktorú sme si vyhliadli - v blízkosti
medzinárodnej zóny, bokom od dopravného
koridoru. Slovenskú vlajku vztýčia štrnásteho septembra o
šestnástej hodine, na slávnosti sa
predpokladá aj účasť prezidenta Rudolfa
Schustera a ďalších hostí. S pribudajúcimi športovcami,
ktorí
sa kvalifikovali, vzrástol počet účastníkov na 180. Našimi
susedmi budú Slovinci. Trochu prekvapuje,
že aj organizačný výbor Hier si občas pletie Slovensko so
Slovinskom. Upozornili sme na to. Ba do
žrebovania hádzanárskeho turnaja zaradili namiesto Slovinska
Slovensko... Lokalizáciu ubytovania
máme, detaily dopracujeme. Z našich športovcov nebude bývať
v dedine Michal Martikán a Slavomír
Kňazovický, z objektívnych dôvodov ani futbalisti. Zatiaľ
nie je doriešený harmonogram tréningov,
niektoré vodácke nie sú v prisľúbených termínoch. Po
dedine budú premávať ekoautobusy, majú v nej
sedemnásť zastávok. Olympijskú dedinu uzavrú 12.
augusta."
ÚSTRETOVOSŤ. "Jedným z cieľov cesty bolo
zabezpečenie pobytu futbalovej a vodnopólovej
reprezentácie. S veľkým pochopením sme sa stretli najmä u
vedúceho kabinetu ministra pre turistiku a
šport Západnej Austrálie, hlavného aktéra pozvania pre
vodných pólistov a futbalistov do Perthu na
aklimatizačný pobyt. S podobnou ústretovosťou sme sa stretli
aj u primátora Liverpoolu, mestskej časti
v tichej zóne Sydney, s ktorým sme podpísali zmluvu o
využívaní podmienok na trénovanie rýchlostných
kanoistov. Potešilo nás i pozvanie prezidenta austrálskej basketbalovej
federácie na vyhlásenie
najlepšieho hráča a hráčky krajiny. Vysoko ocenil účasť
nášho ženského tímu na predolympijskom
turnaji a prejavil záujem o ďalšiu vzájomnú
spoluprácu."
SLOVENSKÝ DOM. "Má výhodnú polohu v centre blízko
železničnej stanice. Nachádza sa v klube
burzy cenných papierov. Aj podľa tvrdenia domácich
funkcionárov sme vybrali vhodné miesto.
Predpokadáme, že bude v prevádzke od 13. septembra do prvého
októbra. Otvorí ho predseda
parlamentu Nového Južného Walesu. K dispozícii budú dve
miestnosti. Väčšia má kapacitu približne
120 až 140 ľudí, v menšej pre 25 ľudí sa dá posedieť.
Odhadujeme, že denne sa v ňom vystrieda do
tisíc ľudí. Podobný národný dom bude mať približne
polovica účastníckych krajín."
TECHNICKĚ ZÁLEŽITOSTI. "Do elektronického systému sme
akreditovali 270 osôb, už aj
synchronizované plavkyne sestry Allárové. Posledné zmeny
možno nahlásiť do 24. augusta. Prvé kargo
sme vypravili pred dvoma dňami, vyšleme ešte jedno ľahšie
letecké so zvrškami a rôznym
zabezpečením pre kolektívne športy. V dejisku olympiády
pribúda práce pre nášho atašé Mira Kollára.
Slovenskej výprave budú pomáhať štyria asistenti. Jednou z
nich je aj Jana Havrančíková, sestra
lyžiarky Betky. V kultúrnom programe budú vystupovať aj slovenské
moderné gymnastky. Na
slávnostné otvorenie môže nastúpiť celá naša výprava -
pochopiteľne s výnimkou futbalistov, ktorí budú
mimo Sydney."
Múzeum dopravy aj miestom politických
rokovaní
Nový Čas / Streda, 21. Jún 2000
(kam, ilustr. foto archív) - Pred rokom prvý raz otvorilo svoje
brány Dopravné múzeum v Bratislave.
Prítomnosť množstva záujemcov už vtedy prezrádzala, že
milovníci starých lokomotív, vozňov či
automobilov-veteránov našli konečne svoje obľúbené miesto,
kam sa budú radi vracať. Záujem verejnosti tieto predpoklady
potvrdil a dokonca prinútil organizátorov, aby
zmenili svoj pôvodný zámer urobiť výstavu iba počas
letných mesiacov. Múzeum napokon ostalo otvorené dodnes.
“Snažíme sa byť aktívnym múzeom, aby návštevník, keď k
nám príde po mesiaci či dvoch, našiel vždy niečo
nové,” hovorí Jaroslav Krajčír, správca múzea. Z tohto dôvodu sa
expozícia v múzeu často obmieňa. Na otvorenie sa pripravuje
hala venovaná najmladším automobilovým
veteránom, teda vozidlám šesťdesiatych či sedemdesiatych rokov.
Do priestoru, kde sídlili dosiaľ, sa zasa nasťahovali železničné
exponáty.
Pokojná oáza uprostred mesta s príjemnou atmosférou spomienok
na dávnu i menej dávnu minulosť sa tiež ukázala
ako veľmi vhodné miesto pre rozličné spoločenské podujatia. Dokonca sa
tu uskutočnili niektoré politické rokovania.
Počas prvého roka sa však udiala aj iná dôležitá zmena.
Návštevníci konečne nemusia kráčať popri
nebezpečnej križovatke pod Hlavnou stanicou - z nadchodu pre
chodcov totiž vedú schody priamo do areálu Dopravného múzea.
Zneškodnená nálož
PRAVDA /
PONDELOK 19. jún 2000
DUŠANBE, ČTK - Tadžická polícia v nedeľu našla nálož
nastraženú na železničnom a cestnom moste pri Dušanbe a zneškodnila
ju 15 minút pred načasovaným výbuchom. Oznámil to v nedeľu
hovorca tadžického ministerstva obrany. Nálož, ktorú
tvorilo niekoľko mín a časovacie zariadenie, bola umiestnená
pod koľajnicami na kombinovanom železničnom
a cestnom moste, asi dva kilometre od centra Dušanbe. Pri prestrelke
na hranici medzi Tadžikistanom a Afganistanom ruskí
pohraničníci v sobotu večer zastrelili dvoch údajných pašerákov drog
a troch ďalších zranili. Pohraničníci sa zmocnili 20
kilogramov marihuany, automatickej pušky a pištole.
POLÍCIA: Valaškou na výpravcu vlaku
BRATISLAVA/RYBANY 22. júna (SITA) - Ako za čias
Jánošíka sa na železničnej stanici v Rybanoch v
Bebravskobánovskom okrese valaškou oháňal podnapitý 30-ročný
Bratislavčan. Ako dnes agentúru SITA informoval hovorca
železničnej polície Jozef Búranský, "hrdina
pred pár dňami vystúpil z vlaku a začal na výpravcu
kričať: "Prečo si ešte na mňa nezavolal
policajtov?" Vyhrážal sa mu tiež, že ho zabije a valaškou
mu mával okolo hlavy. Výpravca pochopil, že mu ide o život a
ušiel do svojej kancelárie, kde sa zamkol. Páchateľa to
však neodradilo a valaškou zaťal do dverí so sklenou
výplňou, až sa rozbilo sklo a zlomila sa mu aj valaška. Hoci
bola iba polovičná, aj tak ňou porozbíjal sklo
na dverách vestibulu.
Po chvíli, keď sa muž zdanlivo upokojil, vyšiel výpravca zo
svojej kancelárie von. No útočník, hoci nemal pištoľ,
sa mu vyhrážal zastrelením. V tom čase už boli na ceste do Rybian
policajti, ktorí Bratislavčana zadržali. Policajtom sa priznal
a vo výpovedi uviedol, že bol pod vplyvom alkoholu a
hneval sa, lebo ho údajne vo vlaku fyzicky napadli neznámi muži. Ako
informoval Búranský, okrem toho, že "Jánošík"
bude musieť zaplatiť 1500 korún za
spôsobené škody, bude aj obvinený z trestných činov výtržníctva
a násilia proti skupine a jednotlivcovi.
NR SR: Stredajšie rokovanie ukončené
zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Predsedajúci
schôdze Béla Bugár v stredu krátko
po 22:00 prerušil šiesty rokovací deň 32. schôdze. Poslanci
vo večerných hodinách
bez hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v
rokovacej sále prerokovali
štyri právne normy, ktoré do parlamentu na opätovné
rokovanie vrátil prezident.
Parlament prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní
súkromných bezpečnostných
služieb a podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti
a novelu zákona o
štátnom rozpočte, novelu zákona o Fonde detí a
mládeže a novelu zákona o štátnej
službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej
informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície.
Poslanci prerokovali aj dve
poslanecké novely zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o daniach z
príjmov, ktorá
rieši problematiku paušálnych daní, a to novelu zákona o
zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni. Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka
prerušená. Poslanci
neprerokovali pre absenciu spravodajkyne výboru pre
zdravotníctvo Jany Haluškovej
novelu zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného
poistenia, o zriadení
Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných
odvetvových, podnikových
a občianskych zdravotných poisťovní.
Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov však
parlament zatiaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor
pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré
zatiaľ nedostal.
Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného výboru na
vydanie
súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V
rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná
kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil
uvedenej firme finančnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa
prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma
nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z
vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmluvu s krajským úradom. Vyšetrovatelia
nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin.
Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne
medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týchto
inkriminovaných peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len
preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP
protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja poslanci
HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.
Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o
vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných
bodov programu.
NR SR: Stredajšie rokovanie ukončené
zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Predsedajúci
schôdze Béla Bugár v stredu krátko
po 22:00 prerušil šiesty rokovací deň 32. schôdze. Poslanci
vo večerných hodinách
bez hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v
rokovacej sále prerokovali
štyri právne normy, ktoré do parlamentu na opätovné
rokovanie vrátil prezident.
Parlament prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní
súkromných bezpečnostných
služieb a podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti
a novelu zákona o
štátnom rozpočte, novelu zákona o Fonde detí a
mládeže a novelu zákona o štátnej
službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej
informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície.
Poslanci prerokovali aj dve
poslanecké novely zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o daniach z
príjmov, ktorá
rieši problematiku paušálnych daní, a to novelu zákona o
zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni. Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka
prerušená. Poslanci
neprerokovali pre absenciu spravodajkyne výboru pre
zdravotníctvo Jany Haluškovej
novelu zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného
poistenia, o zriadení
Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných
odvetvových, podnikových
a občianskych zdravotných poisťovní.
Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov však
parlament zatiaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor
pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré
zatiaľ nedostal.
Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného
výboru na vydanie
súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V
rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná
kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil
uvedenej firme finančnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa
prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma
nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z
vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmluvu s krajským úradom. Vyšetrovatelia
nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin.
Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne
medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týchto
inkriminovaných peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len
preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP
protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja poslanci
HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.
Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o
vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných
bodov programu.
NR SR: Dnešné rokovanie ukončené
zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 21. júna (SITA) – Predsedajúci schôdze
Béla Bugár krátko po 22:00
prerušil siedmy rokovací deň 32. schôdze. Poslanci vo
večerných hodinách bez
hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v rokovacej
sále prerokovali štyri
právne normy, ktoré do parlamentu na opätovné rokovanie
vrátil prezident. Parlament
prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní súkromných
bezpečnostných služieb a
podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti a novelu
zákona o štátnom
rozpočte, novelu zákona o Fonde detí a mládeže a novelu
zákona o štátnej službe
príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej
služby, Zboru väzenskej a
justičnej stráže a Železničnej polície. Poslanci
prerokovali aj dve poslanecké novely
zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o daniach z príjmov, ktorá
rieši problematiku
paušálnych daní, a to novelu zákona o zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni.
Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka prerušená. Poslanci
neprerokovali pre
absenciu spravodajkyne výboru pre zdravotníctvo Jany
Haluškovej novelu zákona o
zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o
zriadení Všeobecnej
zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných odvetvových,
podnikových a
občianskych zdravotných poisťovní.
Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov však parlament zatiaľ
neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor
pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré
zatiaľ nedostal.
Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného
výboru na vydanie
súhlasu na trestné
stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V rozprave vystúpil
poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná
kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil
uvedenej firme finančnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia,
ktorá sa prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma
nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z
vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmluvu s krajským úradom. Vyšetrovatelia
nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin.
Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne
medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týchto
inkriminovaných peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len
preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP
protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja
poslanci HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.
Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o
vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných
bodov programu.
Rekonštruovaná expozícia
PRAVDA / PIATOK
23. jún 2000
(dm) - Presne zajtra si pripomenie rok svojej existencie Múzeum
dopravy v Bratislave. Pri tejto príležitosti sa môže
pochváliť rekonštruovanou expozíciou v štyroch výstavných
halách (namiesto doterajších troch).
Do samostatnej haly sa presunuli automobily éry 60. a 70. rokov,
aby miesto v celej jednej hale uvoľnili pre skutočnú historickú
železničnú stanicu. Ako PRAVDU informoval správca múzea
Jaroslav Krajčír, v celom múzeu je teraz približne 200 exponátov, z
toho asi 70 automobilov a 30 motocyklov v interiérových častiach múzea,
vonkajšie koľajisko je zaplnené parným rušňom,
železničným žeriavom, snežným pluhom a ďalšími.
Pripomeňme, že Múzeum dopravy sa nachádza na rohu Pražskej a Šancovej
ulice v Bratislave (Šancová 1) a
otvorené má denne okrem pondelka od 10. do 17. h, cez víkend
od 10. do 18. h.
MÚZEÁ v prírode
Expozícia
Slovenského poľnohospodárskeho múzea
Súčasť Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre.
Vystavených 36 objektov ľudového staviteľstva, bývania,
tradičných postupov pri spracovaní
poľnohospodárskych plodín, okrem iných včelíny, senníky, pálenica,
pekáreň, olejárne, čistiareň osív, mliečnica, voštinársky
záboj, valcha, škola, konopná stupa, úzkokoľajná poľná železnica,
mlyny, vinohradnícke búdy. Objekty a technológie sú funkčné
a prezentujú ukážky ich využitia.
Kontakt: 950 50 Nitra, Dlhá ul. 9, tel.
087/366 47-8
Múzeum kysuckej dediny
Súčasť Kysuckého múzea v Čadci. Dokumentácia ľudovej architektúry,
bývania a života na Kysuciach. V areáli je 22 prenesených
objektov a niekoľko na pôvodnom mieste zachovaných pastierskych
obydlí. V prevádzke je historická lesná železnica zo začiatku
20. storočia. Počas letnej turistickej sezóny ukážky
ľudových remesiel, ľudových zvykov, obyčajov a
obradov.
Kontakt: 023 05 Nová Bystrica-Vychylovka, tel. 0824/4397 219, 4387 256
(Spracované v spolupráci so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch)
Skanzeny a múzeá v prírode dotvárajú obraz života
vidieckeho obyvateľstva na Slovensku, najmä
staviteľstva, kultúry bývania, odievania, spôsobu
obživy, ako aj rôzne zvyklosti. Boli vytvorené prenesením
pôvodných obydlí a hospodárskych budov, kostolov, zvoníc, mlynov
do prírodných areálov a niektoré predstavujú ľudovú
architektúru formou rekonštrukcie modelu. V skanzenoch sa okrem
rôznych tematických výstav prezentujú aj ukážky bývania
jednotlivých spoločenských vrstiev a dobového
interiéru. V letnom období v areáloch usporadúvajú
programy, vystúpenia folklórnych skupín a súborov, rekonštrukcie
ľudových zvykov a obradov. Ponuka skanzenov je obohatená aj o ukážky
tradičných výrob i ľudových remesiel regiónu, ktorým sa môžu
návštevníci priučiť. Prvé odborné zámery s múzejnou prezentáciou
stavebnej kultúry a zachovaním vzácnych stavebných objektov
ľudového staviteľstva vznikali na začiatku 20. storočia,
pričom ako prvá bola sprístupnená Expozícia ľudovej architektúry
v Bardejovských kúpeľoch v roku 1965.
(krátené)
V Poľsku pre horúčavy nejazdili
nákladniaky
Sme / Piatok 23.6.2000
VARŠAVA - Tropické
horúčavy v Poľsku paralyzovali nákladnú dopravu a
veľké problémy mali železnice. Priemerné teploty okolo
poludnia v týchto
dňoch prekračovali na mnohých miestach 35 stupňov Celzia.
Na odstavných parkoviskách v Poľsku uviazli už desaťtisíce
nákladných áut.
Ministerstvo dopravy totiž vydalo zákaz jazdy vozidlám s
hmotnosťou nad 12
ton. Zákaz platí v čase od 7.00 h do 22. h. Lúče slnka
menia asfalt na
vozovkách na hmotu s viskozitou lekváru a nákladné autá
ničia ich povrch,
lebo v nich ako pluh v pôde vyorávajú hlboké koľaje.
Horúčavy spôsobili veľké komplikácie aj železniciam.
Napríklad na tratiach z
Krakova či Katovíc
do Varšavy premávali vlakové súpravy maximálnou
rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu. Rozpálené koľaje a
výhybky zmäkli a
ohrozovali bezpečnosť premávky. Vo Varšave museli obmedziť
rýchlosť
električiek na 15-kilometrov za hodinu. V Poľsku sa v
priebehu 20 rokov
zvýšila priemerná teplota na tých istých miestach
dvojnásobne.
Rekordné teplá v západnej Európe medzitým poľavujú - vo
Francúzsku sa
ochladilo a v Británii včera očakávali po dlhom čase
dážď. (tasr, čtk)
(Viac na 11. strane)
Parou sa začalo
Bardotka
Národná obroda / 23. Jún 2000
Helena Budinská - Múzeum dopravy v Bratislave oslávi
zajtra ročné trvanie.
Namiesto narodeninovej torty sa môžu návštevníci namaškrtiť interiéru
historickej železničnej stanice, ktorý pribudol v expozícii
asi pred dvomi týždňami.
Okienko pokladnice s malými sklenenými tabuľkami, kartónové cestovné
lístky a technické vybavenie vyvoláva príjemnú nostalgiu.
Už si len zobrať slnečník, obuť šnurovacie topánky, schytiť piknikový
prútený kôš a vydať sa na cesty do času pohody bez stresov a
náhlenia.
Na prvej koľaji pozor
Asi niet lepších priestorov pre Múzeum dopravy ako vyše 150-ročná
prvá slovenská železničná stanica na trati Bratislava - Viedeň.
Jej štyri haly premenené na expozície dnes ukrývajú okolo 200
exponátov - 70 automobilových veteránov a 30 motocyklov.
Na koľajisku zas parné lokomotívy a dobové vagóny.
V tropických horúčavách padne každému dobre aj chládok,
ktorý zabezpečujú prastaré fortieľne múry. To
je veľmi citeľná praktická stránka veci. Osviežujúco
však pôsobia aj vystavené artefakty - predstavy sa začnú
túlať v sviežom vetríku otvorených plošín historických vozidiel.
Čo neodolateľne láka
Správca múzea Jaroslav Krajčír poznamenáva, že múzeum je výsledkom
dlhoročných snáh mnohých nadšencov, ktorí darovali
opatrované predmety. Tak vznikla aj naaranžovaná dobová
železničná stanička. Našli by ste v nej okrem pravého vybavenia
aj niekdajšie úradné listiny, zmluvy, výpovede - všetko, čo voľakedy
patrilo k dymiacim vlakom, výpravcom i k obslužnému personálu.
Nakašírované sú len figuríny, ale aj tie majú na sebe zodpovedajúci
odev.
J. Krajčír s nadsádzkou tvrdí, že sympatizanti múzea nosia
skoro každý deň ako darčeky predmety
zberateľskej vášne. Takže exponátov je dostatok a možno
si dovoliť približne každé dva mesiace obnoviť niektoré
múzejné časti. Sú však aj iní. Podľa J. Krajčíra,
takí obdivovatelia, ktorí by najradšej všetko rozobrali a odniesli
si domov. Preto inštalovali vo výstavných priestoroch
sledovacie kamery.
Žiadne sa mi však nepodarilo objaviť, tak sú pravdepodobne
dobre zamaskované.
Niečo veľmi praktické
Bratislavské Múzeum dopravy sa nachádza neďaleko Hlavnej železničnej
stanice - vchod z Pražskej ulice alebo z nadchodu nad križovatkou
Pražskej, Štefánikovej a Šancovej ulice. Pre verejnosť
je otvorené od utorka do piatka od 10.00 do 17.00 h, v sobotu a
v nedeľu od 10.00 do 18.00 h.
Cena vstupného je 20 Sk, zľavnená (pre deti, dôchodcov) 10 korún.
A ak už budú nohy unavené, môžete si ich ochladiť
na 150-ročnom peróne a kúpiť si malé
občerstvenie.
Tradíciu pomenúvať parné lokomotívy založili Briti, ktorí
ju jednoducho odpozorovali z lodnej dopravy.
Tento zvyk sa potom z Británie rozšíril po celom svete. Aj
keď mená vystriedalo číselné označenie, ktoré má v sebe
zašifrované technické parametre, prezývky dostávali aj novodobé
elektrické a motorové lokomotívy, pre vzhľad, výkon
alebo aj zafarbenie. Železničiari dokážu trefne prirovnať k
mašinkám skutočne všetko. Bardotkou alebo Lolobridžidou prezývajú
motorovú lokomotívu, ktorá sa tvarom podobá vznosným
prednostiam filmových hviezd.
Pomaranč je elektrická lokomotíva oranžovej farby. Pod menom Ragulin
premáva najvýkonnejšia motorová lokomotíva typu T 6769 2
ruskej (bývalej sovietskej) výroby. Albatros zas bola rýchliková
parná lokomotíva ladných tvarov. A ako Heligón jazdila
mašina s bachratým komínom pripomínajúcim hudobný nástroj.
Parný stroj umožnil človeku uskutočniť to, po čom sníval
dlhé
generácie: zostrojiť vozidlo pohybujúce sa vlastnou silou.
Na strechách
Železničné vozne majú bohatú históriu začínajúcu
otvorenými vagónmi na uhlie, kde cestujúci mohli
len stáť. Neskôr pribudli drevené sedadlá, no chudobní
cestujúci na prvej trati z Liverpoolu do Manchesteru museli cestovať
stále postojačky. Prevrat v železničnej preprave
cestujúcich spôsobil chicagsky remeselník
G.M. Pullman, ktorý
pre pacifickú železnicu vymyslel lôžkový a reštauračný
vozeň. Jeho diaľkové vlaky zložené na vtedajšie pomery z
prepychových vozňov sa nakoniec presadili aj v Európe.
Ale ešte pred sto rokmi sa na európskych železniciach jazdilo prevažne
bez vykurovania, bez toaliet, bez osvetlenia - no nechýbali
odvážni brzdári, ktorí sledovali trať zo
striech vozňov.
Zrekonštruovaná dobová železničná stanica
Historická drezína
Starobylé technické zariadenie železničných staníc
Bardotka
Takto sa voľakedy ostro sledovali vlaky - len treba priložiť uhlia do
kachieľ.
Albatros
(krátené)
NR SR: Parlament vydal I. Sládečka na
trestné stíhanie
32. schôdza bude po prerušení
pokračovať 3. júla
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Parlament vydal súhlas na
trestné stíhanie poslanca
Imricha Sládečka. Sládeček je podozrivý z trestného činu
podvodu formou
účastníctva, keď mal pomôcť pri trestnom čine podvodu v období
od decembra 1997
do februára 1998 ako vtedajší spoločník a konateľ
spoločnosti Centrogel, s. r. o.,
Martin. Podľa polície sa podieľal na podpise dodatku k dohode
o vytvorení 111
spoločensky účelných pracovných miest, na čo spoločnosť
Centrogel dostala
finančný príspevok 22,2 milióna Sk z prostriedkov Národného
úradu práce (NÚP).
Spoločnosť Centrogel však podmienky zmluvy nesplnila a
prostriedky nepoužila na
vytvorenie pracovných miest.
Poslanci schválili vládny návrh novelizácie zákona o niektorých
opatreniach na
usporiadanie vlastníctva k pozemkom, ktorý parlament prerokoval
v skrátenom
legislatívnom konaní. Novela rieši predĺženie lehoty na
usporiadanie pozemkového
vlastníctva z augusta roku 2000 do septembra roku 2005.
Zákonodarný zbor schválil
aj informáciu vlády SR o situácii v poľnohospodárstve v
dôsledku dopadov sucha a
návrhy východísk na riešenie zložitej situácie subjektov
hospodáriacich na pôde,
ktorú predložil šéf rezortu pôdohospodárstva Pavel Koncoš.
Parlament ďalej v pôvodnom znení schválil prezidentom vrátenú
novelu zákona o
prevádzkovaní súkromných bezpečnostných služieb a
podobných činností, novelu
zákona o živnostenskom podnikaní a novelu zákonníka práce.
Schválil tiež
prezidentom vrátené zákony o Fonde detí a mládeže a o
štátnej službe príslušníkov
policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, zboru
väzenskej a justičnej stráže
a železničnej polície. Ďalšiu prezidentom vrátenú novelu
zákona o zamestnanosti a
novelu zákona o štátnom rozpočte na rok 2000 zákonodarný
zbor neschválil. V
prijatom uznesení žiada od vlády, aby do parlamentu do 30.
júna predložila vládny
návrh zákona o zamestnanosti. Ním by sa mal parlament
zaoberať na tejto schôdzi,
ktorá rozhodnutím politického grémia bude pokračovať 3.
júla.
V týchto chvíľach parlament rokuje o návrhu štátneho
záverečného účtu SR za
minulý rok.
MAĎARSKO: Rokovania o vstupe do EÚ sú
pomalé
Informácie o európskej integrácii nájdete aj na stránke
Vlády SR
http://integracia.government.gov.sk
BRATISLAVA 23. júna (SITA, MTI) - Maďarsko nie je spokojné s
rýchlosťou
prístupových rokovaní ani so spôsobom, akým mnohí
predstavitelia EÚ k nim
pristupujú. Povedal predseda maďarského parlamentu János Ader
vo štvrtok v Ríme
počas rokovania s kolegami zo Slovinska a Talianska. Ader sa
stretol s predsedmi
parlamentov oboch krajín, Lucianom Violantem z Talianska a
Janezom Podobnikom
zo Slovinska na rokovaniach o tripartitnom
slovinsko-taliansko-maďarskom projekte.
Návrh na vypracovanie takéhoto projektu sa zrodil pred 4 rokmi
a odvtedy sa
pravidelné rokovania vedú na rozličných úrovniach, vrátane
úrovne ministerstiev a
parlamentov.
Traja šéfovia parlamentov rokovali najmä o boji s kriminalitou
a o výmene
skúseností z tejto oblasti.
Ďalšou témou vzájomných rokovaní boli problémy cestnej
dopravy a najmä
kooperácia pri výstavbe cestnej tepny č.5, ktorá spája
všetky tri krajiny. Zástupcovia
troch krajín skonštatovali, že EÚ by mala obmedziť podporu
rozvoja železničnej
dopravy a väčšmi podporovať dopravu cestnú. Šéfovia
parlamentov Slovinska,
Maďarska a Talianska sa dohodli, že napíšu spoločný list
Romanovi Prodimu,
predsedovi Európskej komisie a požiadajú ho o zmenu
politiky Komisie v tejto
oblasti. Ader tiež povedal, že trojstranné rokovania sa
čoskoro zmenia na rokovania
štvorstranné, pretože sa k nim onedlho pripojí aj
Chorvátsko.
Vo štvrtok sa k otázkam EÚ vyjadril aj maďarský minister
zahraničia János
Martony, ktorý povedal, že Únia nie je len o spoločnej
politike a jednotnej mene, ale
predovšetkým sa dotýka vedomia spoločnej identity. Martonyi
vystúpil v Budapešti na
konferencii o mládeži a jej budúcnosti s názvom Mládež v rokoch
2000-2006. Minister
predstavil projekt, do ktorého sú zahrnutí mládí ľudia z
krajín EÚ. Mládež vo veku od
15 do 25 rokov, zástupcovia mimovládnych organizácií,
inštitúcií a miestnych
samospráv, ktorí pracujú s mladými ľuďmi spomínaných
vekových kategórií, sa môžu
uchádzať o príspevok z celkovej hodnoty 520 mil eur. Cieľom
projektu je vychovávať
mladých ľudí k solidarite, dať im možnosť zoznámiť sa s
kultúrou iných národov,
rozvíjať kreativitu a naučiť sa, čo znamená byť
obyvateľom Európy.
Na záver svojho príhovoru Martonyi zdôraznil potrebu
udržania rôznorodosti kultúr v
rámci Európy.
NR SR: Stredajšie rokovanie ukončené
zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Predsedajúci
schôdze Béla Bugár v stredu krátko
po 22:00 prerušil šiesty rokovací deň 32. schôdze. Poslanci
vo večerných hodinách
bez hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v
rokovacej sále prerokovali
štyri právne normy, ktoré do parlamentu na opätovné
rokovanie vrátil prezident.
Parlament prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní
súkromných bezpečnostných
služieb a podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti
a novelu zákona o
štátnom rozpočte, novelu zákona o Fonde detí a
mládeže a novelu zákona o štátnej
službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej
informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície.
Poslanci prerokovali aj dve
poslanecké novely zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o
daniach z príjmov, ktorá
rieši problematiku paušálnych daní, a to novelu zákona o
zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni. Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka
prerušená. Poslanci
neprerokovali pre absenciu spravodajkyne výboru pre
zdravotníctvo Jany Haluškovej
novelu zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného
poistenia, o zriadení
Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných
odvetvových, podnikových
a občianskych zdravotných poisťovní.
Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov však parlament
zatiaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor
pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré
zatiaľ nedostal.
Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného výboru na
vydanie
súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V
rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná
kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil
uvedenej firme finančnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa
prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma
nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z
vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmluvu s krajským úradom. Vyšetrovatelia
nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin.
Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne
medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týchto inkriminovaných
peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len
preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP
protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja
poslanci HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.
Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o
vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných
bodov programu.
Načo štát míňa naše dane a
odvody?
Sme/Streda 14.6.2000
DUŠAN DEVÁN, BRATISLAVA - Približne 4-tisíc korún mesačne dáva
každý pracovník súkromného sektora na rôzne typy dôchodkov.
Asi 3 300 korún mesačne dáva na platy štátnych zamestnancov
a niekoľko stoviek korún sa ujde aj na dotácie poľnohospodárov,
výstavbu diaľnic, dotácie železníc, autobusovej dopravy, štátnych
médií a rôznym iným účelom. Občan však vlastne ani nevie,
kam jeho peniaze plynú.
Celkové výdavky verejného sektora dosiahli v minulom roku
348,7 mld Sk. Na jedného občana to vychádza 64 500 korún ročne.
Na jedného pracujúceho občana však až 175-tisíc korún ročne.
(krátené)
ŽSR: Trenčania nespokojní s novým
grafikonom železníc
BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Cestujúca verejnosť v Trenčíne
vyjadruje svoju nespokojnosť s rozhodnutím Ústrednej
grafikonovej komisie Železníc SR (UGK ŽSR), ktorá rozhodla o
nezastavovaní niektorých Intercity (IC) vlakov v Trenčíne.
Podľa informácií Juraja Holúbka z Trenčianskeho neformálneho
združenia (TNZ), cestujúci tvrdia, že ich tým komisia poškodzuje
a železniciam spôsobuje miliónové straty.
Podľa argumentov ŽSR budú tieto vlaky zastavovať iba v
prepravne a turisticky zaujímavejších uzloch, medzi ktoré
Trenčín momentálne nepatrí, nakoľko využitie týchto spojov
cestujúcimi je podľa železníc minimálne a cestujúci sa navyše
vyhýbajú plateniu IC poplatku. ŽSR ďalej argumentujú tým,
že v Trenčíne naďalej zastavujú iné spoje a že sa tým urýchlila
preprava IC vlakmi na dlhších trasách.
Naopak, podľa odporcov je analýza o prepravne zaujímavých
uzloch mylná, nakoľko v Trenčíne vlaky prepravia ročne vyše
30 000 cestujúcich a železnice neuviedli kritériá, podľa
ktorých sa určovala "zaujímavosť uzlov". Dodávajú
ďalej, že napriek celkovému medziročnému úbytku cestujúcich,
v Trenčíne ich počet vzrástol. Rovnako vyvracajú aj argument
o zrýchlení prepravy IC vlakmi, pretože zastavenie v Trenčíne
si vyžaduje iba šesť minút.
ŽSR sú vysoko deficitné pri opravách
tratí
Sme/Streda 14.6.2000
BRATISLAVA (sita) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
odhadujú celkový finančný schodok z meškania obnov tratí
pri opravných prácach na železničnom zvršku a mechanizácii
tratí na 17,311 mld Sk. Pre tlačovú agentúru SITA to povedal
zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a námestník generálneho
riaditeľa ŽSR pre technický rozvoj Ladislav Saxa.
Podľa slov L. Saxu majú ŽSR v rámci cyklickosti opráv pri
komplexných rekonštrukciách železničných tratí od roku
1993 deficit v ich obnove v dĺžke 733 kilometrov. Pritom od
roku 1996 bola norma komplexnej rekonštrukcie tratí znížená
z dôvodu poklesu ročnej prepravy tovaru na objem približne 50
mil. ton iba na 158 kilometrov ročne v porovnaní s 230
kilometrami v roku 1993. Pri ťažkých stredných opravách,
ktoré sa týkajú prečistenia štrkového lôžka trate a výmeny
súčiastok, majú ŽSR podľa zástupcu generálneho riaditeľa
od roku 1993 kumulovaný deficit obnovy v počte 907 kilometrov.
Pri samotnom prepracovaní koľají, ktorých ročná potreba
obnovy je 2500 kilometrov, vykazujú v súčasnosti železnice
deficit 1961 kilometrov.
Celková stavebná dĺžka tratí na Slovensku je 3661 kilometrov
a samotná celková dĺžka železničných koľají je takmer
6880 kilometrov. Jednokoľajové trate majú celkovú dĺžku
2492 kilometrov, dvojkoľajové 1019, širokorozchodné 100 a úzkorozchodné
trate takmer 50 kilometrov.
Z hrdzavého ,,šrotu" nový veterán
V Európe sa už rozkríklo, že
koniarovská firma na Slovensku repasuje vlaky
(neznámy zdroj)
JANA BEŇOVÁ - Do Koniaroviec už niekoľko ráz doviezli hrdzavého
dvojkoľajového veterána neurčitých tvarov. Zruční zámočníci
mechanici, zvárači a stolári ho podrobili rozsiahlym
,,plastickým
a kozmetickým úpravám", až z neho vyrobili krásavca na
pohľadanie.
Spoločnosť DMG Preseľany, prevádzka Koniarovce, niekoľko
rokov opravovala koľajovú techniku najmä pre Železnice SR,
pričom
fungovala pre celé Slovensko. Keď zákaziek ubúdalo, v spoločnosti
so 60 zamestnancami by skôr či neskôr prišlo k prepúšťaniu.
Pristúpila preto k doplnkovej činnosti: k repasácii starých
lokomotív a vozňov. Prvou lastovičkou boli tri historické vagóny
- dreváky, ktoré Koniarovčanom zveril do rúk Ústav pre
rozvoj
železníc SR. Voľakedy sa s ich tvrdými drevenými lavicami
stretávali tí najchudobnejší, ktorí si kúpili lístok do
tretej
triedy. V súčasnosti sú vystavené v Technickom múzeu v
Bratislave.
Zamestnancov firmy historické mašinky chytili za srdce.
Študovali starú technickú literatúru a zvládali staré
remeselné
techniky. ,,Bežné koľajové vozidlá v rekonštrukcii zvárame.
No
veterány v úsilí zachovať klasické dobové prvky
nitujeme,"
povedal námestník riaditeľa DMG Jozef Majtáň. Pred repasáciou
si
starostlivo naštudovali dokumentáciu alebo pracovali podľa
náčrtkov či dobových fotografií, požičaných z Technického
múzea v
Prahe. ,,Výsledok musí byť stopercentný. Veď aj historické
koľajové vozidlá majú spĺňať náročné technické
podmienky. Pri
slávnostných príležitostiach sa u nás zaraďujú do vlakových
súprav. V západných krajinách riadne premávajú v turistických
centrách. Nedosahujú však takú prevádzkovú rýchlosť ako
voľakedy," zdôraznil J. Majtáň.
Po Európe sa rozkríklo, že koniarovská firma repasuje
vlaky. Istý mladý Luxemburčan prejavil záujem o rekonštrukciu
súkromnej lokomotívy z konca minulého storočia. Dlho si oťukával
koniarovskú firmu, ktorá ešte v zahraničí nemá meno, no ponúka
o
vyše päťdesiat percent nižšiu cenu ako podobné západné
spoločnosti. Lokomotívu priviezli minulý týždeň na kamiónoch
rozobratú na kusy, ktoré pripomínajú šrot. Všetko bude úplne
nové
okrem podvozka. Najkrajším okamihom podľa J. Majtáňa je, keď
sa
pod kotlom zakúri a repasovaná lokomotíva sa rozbehne. Na
oblohe
začne kresliť čmuhy, ktoré navodia atmosféru éry parných
vlakov.
Senec
(neznámy zdroj)
REKREAČNÝ AREÁL SLNEČNÉ JAZERÁ
EVA MONCMANOVÁ - Vodná plocha jazier vznikla ťažbou
štrkopieskov na stavbu
železnice Bratislava - Nové Zámky - Budapešť, ktorá sa
intenzívne
začala v roku 1845 a na rekreačné účely bola zriadená už v
toku
1919. Z pôvodne piatich vodných celkov vzniklo ťažbou jedno
jazero s plochou takmer 116 hektárov a s hĺbkou miestami až 12
metrov. Prírodné podmienky jazier sú mimoriadne priaznivé na
letnú turistiku. Mierne podnebie, teplá voda s priemerom 25
stupňov Celzia, slnečný svit vyše 2200 hodín za rok, bohatá
ponuka ubytovania, stravovania a ďalších služieb priamo v areáli
jazier, možnosti vodných športov či rybolovu prilákajú mnohých
návštevníkov na toto miesto ešte raz. Priamo v areáli sa
nachádzajú detské ihriská, požičovňa športových potrieb,
tobogany, volejbalové ihriská, tenisový kurt. V blízkosti areálu
je amfiteáter.
(krátené)
Strana vytvorená: 25. VI. 2000 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press12.htm ) |