Platobná neschopnosť ŽSR obmedzuje nákup náhradných dielcov i dodávky vody
Danuša Dragulová-Faktorová
"Zimné obdobie kladie na
zamestnancov Železníc SR pri zabezpečovaní prepravy cestujúcich
zvýšené nároky. Napriek pretrvávajúcim finančným problémom
ŽSR sú priestory železničných
staníc, určené cestujúcej verejnosti, vykurované a ich čistenie
sa vykonáva dodávateľským spôsobom," informoval nás
hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Na zabezpečenie prevádzky súprav IC vlakov Tatran a Kriváň
majú ŽSR 26
modernizovaných vozňov. Ich záloha nie je, pre časté poruchy,
dostatočná. A to i napriek tomu, že za dva roky od ich
zavedenia do prevádzky sa na nich vykonalo už 48 prevádzkových
úprav. Vyskytujú sa na nich najmä závady uzavretého okruhu
WC, chladiaceho a vykurovacieho agregátu, ale i ďalšie. V prípade
nedostatku modernizovaných
vozňov sa i do týchto súprav zaraďujú klasické vozne, ktorých
technický stav tiež nie je dobrý. To zas ovplyvňuje prevádzkovú
zálohu osobných vozňov aj pre ďalšie rýchliky a osobné
vlaky.
Už viac rokov sa nevykonávajú stredné a generálne opravy. Neuskutočnila sa ani plánovaná
výstavba hál na prevádzkové ošetrenie v uzle Košice a
Bratislava, takže prevádzkové ošetrenie sa robí v provizórnych
priestoroch. Prejavuje sa to aj v plnení súprav vodou, čistení
a v predkurovaní súprav. K nepriaznivej situácii v technicko-hygienickom
stave prispelo aj neuhrádzanie faktúr za opravy osobných vozňov
mimorezortným dodávateľom, čo malo za dôsledok zníženie počtu
opráv. Aby Divízia železničných koľajových vozidiel ŽSR
zabezpečila radenie vlakov podľa
grafikonu vlakovej dopravy, musela pristúpiť na odročenie
periodických opráv pri vyše 1000 vozňoch. Ako uviedol M. Čikovský,
konštrukcia štyroch stabilných umývačov vozňových skríň
nedovoľuje ich prevádzku v zimnom období. V zime sa skrine umývajú
len ojedinele a okná na nich
ročne. Vnútorné čistenie vozňov sa zabezpečuje dodávateľsky.
Tu sa však prejavuje nepriaznivá finančná situácia ŽSR
, ktoré nepreplácajú práce,
vykonané firmami z uzlov Košice, Bratislava i Žilina.
Nedostatok náhradných dielov, hlavne komponentov na vykurovacie
agregáty, sa môže negatívne prejaviť na vykurovaní vlakových
súprav.
Plnenie vlakových súprav vodou v zime závisí od konštrukcie
vozňov. Preto vydali ŽSR nariadenie, v ktorom sú určené vlaky, v
ktorých sa vykonáva temperovanie súprav a ich plnenie vodou. Sú
to predovšetkým vlaky IC, expresné a niektoré medzinárodné
rýchliky. "Osobnú prepravu čiastočne zabezpečujú
motorové vozne radu 820, 830 a 850, ktoré sú zastarané a v rušňových
depách majú problémy udržovať ich technický stav na potrebnej úrovni. V prípade ich porúch
vozia 2-3 prívesné vozne dieselelektrické rušne, čo síce
nie je pre ŽSR práve
najhospodárnejšie. Túto situáciu čiastočne chcú ŽSR
riešiť nasadením 27 kusov
motorových vozňov radu 811 do prevádzky, pričom 10 z nich už
cestujúcej verejnosti slúži. Aj technický stav prívesných
vozňov zodpovedá ich veku - nad 30 rokov. V rušňových depách,
kde sa vykonáva ich prevádzkovo-technická a hygienická údržba,
majú s ňou zamestnanci plné ruky práce, najmä s odstraňovaním
závad na agregátoch, ale
ich záloha je dostatočná. V prípade poruchy nie je problém
ich nahradiť," vyjadril sa M. Čikovský.
(Práca 981201)