Zmeny v ŽSR a ŽS,a.s.
Uznesením Okresného súdu Bratislava 1 zo dňa 21.12.2001 vznikla ku dňu 1.1.2002 Železničná spoločnosť, a.s.., so sídlom v Bratislave.
Predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti, a.s., sa stal Ing. Andrej EGYED, ktorý doteraz zastával funkciu generálneho riaditeľa
ŽSR . Generálnym riaditeľom ŽSR sa stal Ing. Ladislav SAXA.
Vzťah medzi
ŽSR a Železničnou spoločnosťou, a.s., je riešený rámcovou zmluvou o spolupráci uzavretou podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka. Interné predpisy ŽSR zostávajú v platnosti pre ŽSR i Železničnú spoločnosť, a.s.
Smernice a nariadenia generálneho riaditeľa
ŽSR zostávajú v platnosti aj pre Železničnú spoločnosť, a. s., až do vydania nových, resp. vykonania zmien v pôsobnosti Železničnej spoločnosti, a.s.
Rovnako platia aj záväzky z uzatvorenej Kolektívnej zmluvy, dohodnutej v rámci
ŽSR , ako aj Pracovný poriadok ŽSR a všetky interné predpisy z oblasti pracovnoprávnej.

Snehová kalamita v Tatrách
Včera večer o 20. h uviazla v snehu súprava vlaku Tatranských elektrických železníc na trase Poprad Tatry - Starý Smokovec. Cestujúci boli prevážaní v kabíne snehovej frézy na zastávku Veľký Slavkov. Súpravu vlaku sa doteraz nepodarilo vyslobodiť, pretože v dôsledku silného sneženia a nárazového vetra sa za frézou tvoria nové záveje, pričom súprava električky je zaviata po úroveň okien. Na postihnutom úseku pracuje okrem 20 pracovníkov železníc aj vyše 20 vojakov, keďže ŽSR vyhlásili 3. stupeň pohotovosti a o pomoc požiadali vojsko. Zaviatu električku sa podarilo vyslobodiť dnes pred 12. hodinou, a tak doprava na tejto trati bola obnovená.
Na trati Kraľovany - Párnica padli ráno o 5,30 h tri lavíny. Prvá spadla pred osobným vlakom č. 7930, ktorý išiel z Dolného Kubína do Kráľovian. Po odprataní snehu snehovou frézou prišiel vlak do Kraľovian so štyriapolhodinovým meškaním. Okolo desiatej hodiny spadla v tom istom úseku trate štvrtá lavína, a tak železničná doprava v úseku Kraľovany - Párnica je nahradená autobusovou. Tento stav potrvá celý deň, pretože aj naďalej hrozí padanie lavín. Na tejto istej trati došlo dne ku zrážke osobného vlaku s traktorom, keďže vodič traktora nerešpektoval výstražné signalizačné zariadenie a vošiel na trať. Rušňovodič pre malú vzdialenosť nemohol zrážke zabrániť.
2. stupeň pohotovosti (vlaky premávajú, členovia štábu zimnej ochrany nastupujú y do nepretržitej pohotovosti na pracovisku a sústavne sledujú vývoj poveternostnej situácie, zaisťujú pohotovosť a nasadenie prostriedkov a síl pre odstraňovanie prekážok podľa vzniknutej situácie) bol vyhlásený aj v oblasti Žiliny, Vrútok, na tratiach Červená Skala - Telgart a Kostiviarska – Čremošné.
ŽSR oznamujú cestujúcim do Vysokých Tatier, aby vystupovali v železničnej stanici Štrba, odkiaľ sa zubačkou môžu dostať na Štrbské Pleso a odtiaľ do Starého Smokovca a Tatranskej Lomnice. Do vysokých Tatier sa možno dostať aj motorovým osobným vlakom z Popradu Tatier cez Studený Potok do Tatranskej Lomnice.

Od nového roku sú na Slovensku dva železničné podniky – Železnice SR (ŽSR) a Železničná spoločnosť, a.s. (ŽS)
Jeden sa bude starať o dopravnú cestu, druhý bude po nej jazdiť.
Uznesením Okresného súdu Bratislava 1 zo dňa 21.12.2001 vznikla ku dňu 1.1.2002 Železničná spoločnosť, a.s., (ŽS) so sídlom v Bratislave.
Predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom ŽS sa stal Ing. Andrej EGYED, ktorý doteraz zastával funkciu generálneho riaditeľa
ŽSR . Generálnym riaditeľom ŽSR sa stal Ing. Ladislav SAXA.
Vzťah medzi
ŽSR a ŽS je riešený rámcovou zmluvou o spolupráci uzavretou podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka. Interné predpisy ŽSR zostávajú v platnosti pre ŽSR i ŽS. Smernice a nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR zostávajú v platnosti aj pre ŽS až do vydania nových, resp. vykonania zmien v pôsobnosti ŽS. Rovnako platia aj záväzky z uzatvorenej Kolektívnej zmluvy, dohodnutej v rámci ŽSR , ako aj Pracovný poriadok ŽSR a všetky interné predpisy z oblasti pracovnoprávnej.
Obchodné meno akciovej spoločnosti: Železničná spoločnosť, a.s.
Sídlo spoločnosti: Bratislava
Orgánmi spoločnosti sú: valné zhromaždenie, predstavenstvo, dozorná rada, generálny riaditeľ.
Práva akcionára, ktorým je Slovenská republika, vykonáva na valnom zhromaždení MDPT SR.
Základná organizačná štruktúra spoločnosti sa člení na:
a) ústredie ŽS Bratislava,
b) divízie a ostatné vnútorné organizačné zložky spoločnosti, a to:
1. divízia železničných koľajových vozidiel Bratislava (DŽKV)
2. divízia osobnej prepravy Košice (DOP)
3. divízia nákladnej prepravy Košice (DNP)
4. odúčtovňa tržieb železníc Košice
5. obchodno-prekládkové centrum Čierna nad Tisou
6. tatranské lanové dráhy Tatranská Lomnica.

Generálny riaditeľ ŽS Ing. Andrej Egyed
Náš úspech v súčasnosti, ale i v najbližších rokoch pokračujúcej transformácie závisí od dvoch faktorov: od adaptability manažmentu na železnici, ktorý bude schopný udržiavať krok s globálnym vývojom dopravy v Európe a od štátu, ktorý má financovať rozvoj železničnej dopravnej cesty a uhrádzať straty v osobnej doprave, vzniknuté z titulu regulovaných cien, vrátane splatenia dlhu za minulé roky. Jedine to by mohlo spomaliť postup transformácie železníc.
A je tu ešte jeden problém... V mysliach verejnosti, ale i mnohých politikov je silne zakorenené akceptovanie nerovnováhy medzi cestnou a koľajovou (železničnou) dopravou. Kým železnice doteraz jazdili po ceste, ktorú si sami postavili, cestní dopravcovia jazdia po ceste, ktorú im postavil štát. Kvalitná dopravná politika štátu musí odstrániť tieto disproporcie a vytvoriť vyvážené podmienky pre oba druhy dopravy. Podľa noriem Európskej únie dokonca pri rešpektovaní a implementácii tzv. externých nákladov do našej legislatívy (najmä v oblasti enviromentálnej politiky) výrazné uprednostňovanie koľajovej dopravy pred cestnou.

Námestník generálneho riaditeľa ŽS pre obchod a marketing Ing. Pavol Kužma
Spočiatku bude ŽS pre ŽSR dominantným obchodným partnerom, pretože okrem prepravy dolomitu z Turne nad Bodvou do Hanisky pri Košiciach, ktorú realizuje US Steel vo vlastnej réžii, všetky ostatné prepravy po tratiach ŽSR zatiaľ bude vykonávať ŽS. Tento stav sa však môže od začiatku roku 2003 postupne meniť v závislosti na prípadnom vstupe iných dopravcov na dopravnú cestu a bude mať za následok vznik konkurenčného prostredia. Na to sa musí ŽS už teraz začať pripravovať a minimalizovať náklady na svoju prevádzku, aby cena za prepravu, ktorú
ŽSR ponúkne na trhu, bola konkurencieschopná voči prípadným ďalším dopravcom. Základným predpokladom budúceho úspešného hospodárenia ŽS je však zo strany štátu plné vyrovnávanie straty, ktorá vzniká v osobnej preprave, aby ŽS nebola nútená hneď po vzniku z úverových zdrojov, prípadne zo zisku z nákladnej prepravy pokrývať štátom neuhradenú stratu za výkony vo verejnom záujme.

Riaditeľ Divízie nákladnej prepravy Ing. Jozef Šimlovič
Základnou axiómov zmeny a budúceho úspešného pôsobenia novej spoločnosti je skutočnosť, že nová spoločnosť sa svojimi organizačnými a riadiacimi zložkami priblíži k zákazníkovi. Naštartuje proces zmeny myslenia ňou riadených pracovníkov z pozície monopolistického na trhovo orientované. Budeme orientovať prístupy našich pracovníkov k zákazníkovi tak, aby sme čo najdokonalejšie spoznali jeho túžby, želania, ciele a zabezpečili ich splnenie. Tržba sa stane hnacím motorom našej činností a našich rozhodnutí. Tomuto kroku podriaďujeme vytvorenie základných organizačných zložiek, informačného servisu a odborného riadenia. Celý proces ide samozrejme ruka v ruke s istým racionálnym pohľadom na nákladovú stránku našej činnosti. Tento proces nebude ľahký a odštartuje pritvrdenie nášho vzťahu k finančnej disciplíne zákazníkov. Bude nesmierne dôležité správne definovať svoje obchodné požiadavky a zámery zákazníkov vo vzťahu k ŽS ale aj k
ŽSR . Zmení sa technológia plánovania objednávky vo vzťahu ku grafikonu vlakovej dopravy. V oblasti riadenia dôjde k nabúraniu a zmene istých dlhodobo zaužívaných riadiacich praktík.

Riaditeľ Divízie železničných koľajových vozidiel Ing. Miroslav Dzurinda
Prvý január 2002 je pre železnice na Slovensku historickým. Bývalé
ŽSR sa rozdelili na dva samostatné subjekty. Základný filozofický princíp transformácie pokladám za správny. Teraz nastupuje rozhodujúca fáza - realizácia schválených postupov. Túto realizáciu bude zásadným spôsobom ovplyvňovať ľudský faktor.
Za priority úspešného napredovania transformácie pokladám dôsledné dodržiavanie zmluvných podmienok medzi ŽS a
ŽSR a štátom, správne personálne obsadenie na riadiacich postoch a spokojnosť zákazníkov v osobnej aj v nákladnej doprave.
Dôležité budú tiež optimalizácia stavov pracovníkov na základe výsledkov vnútropodnikového kontrolingu, účinná motivácia všetkých zamestnancov ŽS, zlepšovanie doterajších vzťahov s obchodnými, výrobnými, dodávateľskými a prepravnými partnermi aj zvýšenie efektívnosti investícií a vynakladania finančných prostriedkov.

Riaditeľ Divízie osobnej prepravy Ing. Jiří Jančík
Vznik ŽS nie je ukončením procesu delenia železníc na Slovensku, ale práve naopak jeho začiatkom. Obidva podniky sa v počiatočnom štádiu svojho samostatného pôsobenia budú potýkať s mnohými problémami, ktoré je potrebné postupne riešiť. Pre sprehľadnenie finančných tokov v obidvoch spoločnostiach sa týmto krokom realizoval veľký kus práce.
Zamestnanci
ŽSR aj ŽS si musia v čo najkratšom čase uvedomiť, že tieto dva podniky tu nie sú preto, aby si navzájom konkurovali, ale preto, aby úzko spolupracovali a finálnemu zákazníkovi - cestujúcemu, poskytovali čo najkvalitnejšie služby. To je možné dosiahnuť len ešte lepšou spoluprácou a koordináciou činností v prepravnom procese. Len za takéhoto predpokladu môžu ŽSR a ŽS spoločne uspieť v konkurenčnom boji na slovenskom prepravnom trhu.
Zamestnancov ŽS čaká náročná cesta pri premene tohto podniku na subjekt s výraznou zákazníckou orientáciou. Toto je však jediný spôsob, ktorý vedie k spokojnosti zákazníkov, k nárastu záujmu o ponúkané služby, k vyšším tržbám a v konečnom dôsledku k vyššej spokojnosti vlastných zamestnancov.

Riaditeľ AFC ŽS Ing. Vladimír Ľupták
Podnikateľský zámer ŽS na rok 2002 vychádza z predpokladaných výkonov v oblasti osobnej a nákladnej dopravy vrátane ich krytia primeranými kapacitami, vhodnej majetkovej a kapitálovej štruktúry, plynulého cash flow a korektného vzťahu nielen so
ŽSR - najmä za používanie dopravnej cesty - ale aj s ostatnými obchodnými partnermi. Za prioritné považujem finančné zabezpečenie nekrytej straty vyplývajúcej zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave a docielenie plynulého plnenia záväzkov prepravcov v nákladnej doprave voči ŽS podľa nami určených podmienok. Okrem toho modernizáciu a rozvoj firmy môžeme smerovať a realizovať len s jednoznačným presvedčením o ekonomickej výhodnosti a návratnosti vložených finančných prostriedkov.

Riaditeľ odboru financovania ŽS Ing. Anton Jaborek
V oblasti financovania očakávame pozitívne zmeny. Vznikom ŽS dôjde k transparentnosti finančných tokov nielen voči externému okoliu, ale aj v rámci spoločnosti. Zavedením komplexného vnútropodnikového kontrolingu od 1.1.2002 sa rozhodne zvýši kvalita plánovacieho procesu, účelnosti a účinnosti výdavkov, členenia príjmov a pod. Ak má byť celý tento proces finančne zabezpečený, je nevyhnutné dodržiavať finančnú disciplínu a kapacitné možnosti. Budem sa zasadzovať o to, aby porušenie finančnej disciplíny bolo posudzované ako hrubé porušenie pracovnej disciplíny. Som optimistom a pevne verím, že lokálne a individuálne záujmy sa v akciovej spoločnosti nebudú podporovať. Práve naopak, že po úvodnej konsolidácii a zabezpečení najzákladnejších funkcií a výdavkov v novovzniknutej firme v ďalšom období prevládne dodržiavanie maximálnej hospodárnosti. Viem, že vybudovať si dobré meno a pozíciu u obchodných partnerov a verejnosti nebude jednoduché, v každom prípade to však považujem za veľmi dôležité.

Riaditeľ odboru kontrolingu ŽS Ing. Pavol Gábor
O úspechu by sme mohli hovoriť, odhadujem, tak na začiatku roku 2003, keď budeme mať za sebou aspoň ročné pôsobenie akciovej spoločnosti na trhu. Hovoriť o tom, ako byť úspešným podnikom, však môžeme, presnejšie musíme, už teraz. Šancu uspieť máme, pokiaľ tvrdo, v pozitívnom slova zmysle, zapracujeme na našom prístupe k zákazníkom. Ide predovšetkým o síce stratovú ale "imidžovú" osobnú dopravu, cez ktorú nás vníma väčšina občanov Slovenska. Pokiaľ nedôjde k výraznejšej zmene v kvalite služieb, hovoriť o úspechu je utópiou. V nákladnej doprave, ktorá v posledných dvoch rokoch dosahuje slušné výsledky, považujem za dôležité nezaspať na vavrínoch. Ruka v ruke s orientáciou na zákazníka však musí ísť aj racionalita v oblasti nákladov. To hovorím iba o faktoroch úspechu, ktoré môžeme ovplyvniť my sami. Samozrejme, že existuje celý rad externých faktorov (napr.: dopravná politika štátu, tlak konkurencie,...), ktoré majú silný vplyv na akciovú spoločnosť. Kým dopravnú politiku štátu môžeme ovplyvňovať len málo, tlak konkurencie možno obmedziť práve zákazníckou orientáciou a efektívnosťou. Tam niekde treba hľadať náš kľúč k úspechu.

Riaditeľ odboru kontroly a inšpekcie ŽS Ing. Peter Krcho
Vznikom ŽS jednoznačne dôjde k sprehľadneniu osobnej zodpovednosti manažérov a ostatných riadiacich zamestnancov v ekonomickej oblasti, v riadení prevádzky aj v oblasti bezpečnosti železničnej dopravy. Oddelením majetku a činnosti dopravcu od prevádzkovateľa dopravnej cesty je vytvorený predpoklad pre sprehľadnenie finančných tokov a hospodárne využívanie zdrojov spoločnosti. Tieto skutočnosti vytvárajú aj podmienky pre efektívnu a účinnú kontrolu, a tým aj minimalizovanie možného výskytu korupčného správania. Pre zabezpečenie riadneho fungovania ŽS je však nutné splnenie viacero podmienok vo väzbe k štátu, ako aj vzájomnej dohody medzi
ŽSR a ŽS.

Riaditeľ odboru stratégie a technického rozvoja ŽS Ing. Peter Červenka
Úspech novej spoločnosti bude spočívať na striktne podnikateľskom prístupe a na výraznejšej orientácii na zákazníka v nákladnej a osobnej doprave. Štíhla organizačná štruktúra ŽS a úzke synergické vzťahy s ostatnými stupňami manažmentu majú predpoklad zabezpečiť finančnú rovnováhu novej spoločnosti. Postupné a efektívne začleňovanie SR do európskych štruktúr vytvorí na ŽS výrazný ekonomický tlak, na ktorý musíme byť organizačne a technicky optimálne pripravení, hlavne v oblasti technickej úrovne mobilných prostriedkov a informačných systémov. Pozitívne hodnotenie ŽS (ktoré je našim cieľom) z hľadiska ekonomického, otvorí dvere pre ďalšie financovanie rozvojových programov.

Životopis Ing. Andreja Egyeda
Ing. Andrej Egyed, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti, a.s. (ŽS), prezident Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácií (1999), viceprezident AZZZ SR predseda konferencie generálnych riaditeľov Organizácie pre spoluprácu železničných dopráv
Nar. 3.11.1941 v Sobranciach. V roku 1963 absolvoval Vysokú školu dopravnú, Fakultu strojnícku a elektrotechnickú v Žiline, študijný odbor elektrická trakcia a energetika v doprave.
V roku 1963 začal pracovať v ČSD v Rušňovom depe Košice v pracovnom zaradení inžinier železničnej dopravy. V rokoch 1972 až 1978 vo Varšave ako radca pri Organizácii pre spoluprácu železníc (OSŽD). Od r. 1979 až do r. 1983 v rôznych pracovných zaradeniach na Službe rušňového hospodárstva, Správy Východnej dráhy v Bratislave. V rokoch 1983 až 1988 bol námestník náčelníka Východnej dráhy. Od roku 1989 do 31.12.1992 bol riaditeľom Bratislavskej oblasti ČSD.
Po vzniku ŽSR v r. 1993 zastával funkciu ich riaditeľa. Od 1.6.1993 do konca roka 1993 bol generálny zástupca
ŽSR v Poľsku vo Varšave. Od 1.1.1994 do 31.12.1994 bol štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy, spojov a verejných prác. V rokoch 1995 až 1996 pôsobil vo Viedni vo funkcii generálneho zástupcu ŽSR v Rakúsku. Od 1.4.1996 do 14.12.1998 bol konateľom spoločnosti Slovenské tunely, s.r.o. 15.12.1998 bol menovaný do funkcie generálneho riaditeľa ŽSR . Po rozdelení ŽSR na dve spoločnosti sa od 1.1.2002 stal generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Železničnej spoločnosti, a.s. (ŽS).
V roku 2001 získal prestížnu cenu Neformálneho ekonomického fóra - Hospodársky klub Zlatý biatec.
Je ženatý, má dve deti.

Snehová kalamita na železniciach
BRATISLAVA (3.1.2002) - V dôsledku silného nárazového vetra došlo na Tatranských elektrických železniciach od včerajšieho dňa od 20.50 h k prerušeniu dopravy, ktoré spôsobili stromy spadnuté na trať v úseku Starý Smokovec - Štrbské Pleso. Na odstránenie následkov a opravu trolejového vedenia nastúpili železničiari spolu s príslušníkmi vojska.
Silný nárazový vietor skomplikoval situáciu aj na východe Slovenska, kde od 7.10 h je na tratiach Košice - Barca - Haniska pri Hornáde a Košice - Krásna nad Hornádom vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti. Na širokorozchodnej trati je pre silný vietor od 2.35 h znížená rýchlosť na 40 km/h v úseku výhybňa Hornád - Haniska pri Hornáde.
V úseku Čadca - štátna hranica ČR a Čadca - Žilina je vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti a premáva iba osobná doprava.
V dôsledku vetra bola pozastavená prevádzka Železničnej stanice Žilina nákladná stanica a jej zamestnanci boli presunutí na osobnú stanicu, kde zabezpečujú jej chod. Kvôli poveternostným podmienkam v Žiline zmeškalo 115 vlakov osobnej dopravy 487 minút, priemerne okolo 17 minút. Vo Vrútkach meškali štyri vlaky 123 minút.
Kvôli snehovým jazykom prerušili dopravu na trati Utekáč - Kokava nad Rimavicou od 5.30 do 7.30 h kvôli čomu železnice odriekli dva vlaky. Po odstránení snehu už prevádzka funguje.
V Kraľovanoch aj naďalej platí tretí stupeň zimnej pohotovosti. Na odstránení snehu pracujú železničiari spolu s príslušníkmi vojska.
Vlaky osobnej dopravy v sieti
ŽSR premávajú s minimálnym meškaním v dôsledku silného nárazového vetra. Prerušená doprava je iba na Tatranských elektrických železniciach.

Zmeny na postoch hovorcov
S rozdelením ŽSR na dve spoločnosti dochádza aj k zmenám vo funkciách pre styk médiami. Doterajší riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou a hovorca ŽSR PhDr. Miloš Čikovský sa od 1. januára stal riaditeľom odboru komunikácie Ústredia ŽS a hovorcom Železničnej spoločnosti, a.s.
Riaditeľom odboru pre prácu s verejnosťou a hovorcom
ŽSR sa od 1. januára stal Mgr. Ján Keresteš, doteraz vedci oddelenia tlače odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR .
Kontakt:
PhDr. Miloš Čikovský: telefón 5058 7015: mobil 0903 405 407, mail
Cikovsky.Milos@zsr.sk
Mgr. Ján Keresteš, telefón 529 61505, mobil 0903 248 795, mail
Kerestes.Jan@zsr.sk


Strana vytvorená: 14-I-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0202b.htm )