BRATISLAVA: Polievka na hlavnej stanici cez prázdniny nebude

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Charita vydala bezdomovcom vyše 10 400 polievok

BRATISLAVA 19. júna (SITA) - Počas letných prázdnin, keď majú bezdomovci väčšiu
možnosť získať sezónnu prácu a brigádu, sa polievka na hlavnej železničnej stanici v Bratislave vydávať nebude. Za sedem mesiacov vydala charita bratislavským bezdomovcom 10 400 porcií teplej polievky s chlebom a čajom. Stravu vydávajú bezplatne od novembra minulého roka pravidelne každý pracovný deň od 15:00 do 15:30. Podľa informácií pracovníkov Bratislavskej katolíckej charity (BKCH) za tento čas sa zloženie i počet stravníkov ustálil a v súčasnosti vydajú denne asi 60 porcií.
Organizátorom pomoci je BKCH v spolupráci s Miestnym úradom Staré Mesto a
Maltézskou pomocou.
Podľa magistrátu a viacerých mimovládnych organizácií žije v súčasnosti v
hlavnom meste asi 500 bezdomovcov, ktorých hlavným zdrojom obživy je žobranie, drobné krádeže a vyberanie kontajnerov, pričom sa zameriavajú najmä na použiteľné veci, vratné fľaše a druhotné suroviny.

BRATISLAVA: Slovensko-rakúske sympózium za účasti primátorov
Rokovanie zamerané na cezhraničné hospodárske vzťahy, Dopravu - životné prostredie a rozširovanie EÚ

BRATISLAVA 16. júna (SITA) - Dvojdňové sympózium na tému Cezhraničné
hospodárske vzťahy, Doprava verzus životné prostredie a rozširovanie Európskej únie sa uskutoční 19. až 20. júna v priestoroch Primaciálneho paláca za účasti primátora Viedne Michaela Häupla a bratislavského primátora Jozefa Moravčíka. Prvý deň medzinárodného podujatia je zameraný na odborné prednášky a prácu vo viacerých pracovných sekciách, na ktorých odznejú príspevky na tému politika Rakúskej štátnej železnice ÖBB vo vzťahu k ochrane životného prostredia, rakúske know how výstavby metra, osvetľovacia technika na verejných a vonkajších priestranstvách s dôrazom na alternatívne formy energie ako aj problematika odpadového hospodárstva a protipovodňovej ochrany. V utorok sa uskutočnia Burzy partnerov - odborné a obchodné rokovania medzi rakúskymi a slovenskými partnermi o spolupráci a obchodných vzťahoch.

Zneškodnená nálož
PRAVDA / PONDELOK 19. jún 2000

DUŠANBE, ČTK - Tadžická polícia v nedeľu našla nálož nastraženú na železničnom a cestnom moste pri Dušanbe a
zneškodnila ju 15 minút pred načasovaným výbuchom. Oznámil to v nedeľu hovorca tadžického ministerstva obrany. Nálož, ktorú tvorilo niekoľko mín a časovacie zariadenie, bola umiestnená pod koľajnicami na kombinovanom železničnom a cestnom moste, asi dva kilometre od centra Dušanbe. Pri prestrelke na hranici medzi Tadžikistanom a Afganistanom ruskí pohraničníci v sobotu večer zastrelili dvoch údajných pašerákov drog a troch ďalších zranili. Pohraničníci sa zmocnili 20 kilogramov marihuany, automatickej pušky a pištole.

Ukrajinec sa zameral na Ukrajincov

Sme / Pondelok 19.6.2000

MARCELA GÁLOVÁ - Keď pani Hana otvorila dvere bytu, na ktoré ktosi zaklopal, stála pred ňou
akási žena a mladík s blond vlasmi. Cudzia žena sa postavila medzi dvere a pani Hanu, Ukrajinku, ktorá sa prisťahovala na Slovensko v roku 1979, z ničoho nič udrela po hlave tak silno, až spadla. “Chceme 1500 dolárov.
Prídeme si po ne o dva týždne,” povedala čudná návšteva a odišla.
Šokovaná pani Hana okamžite po jej odchode zavolala na políciu. Potom
vyšla pred dom, kde ešte zočila, ako skupinka nastupuje do auta, od ktorého sa vzďaľuje jej známy, pán Vladimír, tiež Ukrajinec. Vtedy ešte netušila, že aj on sa v ten istý deň stal obeťou tých istých páchateľov. Jeho však okradli na stanici a s nožom v ruke ho pripravili o pas a mobil.
“Na stanici ma oslovila žena, ktorá hovorila po ukrajinsky. Zaujímala sa o to,
či poznám Košice a či sa viem v meste dobre orientovať. Požiadala ma, aby som jej a jej priateľom ukázal miesta, ktoré ich zaujímajú. Súhlasil som a nastúpil som do bieleho Passatu, ktorý parkoval oproti železničnej stanici.
Vzápätí z auta vystúpil blonďavý vyšportovaný muž, ktorý predtým sedel za
volantom a prisadol si ku mne. Aj on sa ma na všeličo vypytoval, čo v Košiciach robím, na čo som sem prišiel, či mám peniaze… Vysvetlil som mu, že do Košíc som prišiel z Ukrajiny len ako turista. Pýtal sa, kde bývam… Chcel som odísť a vtedy ma pravou rukou zozadu akoby objal a ľavou mi priložil k hrdlu nejaký ostrý predmet. Neviem, či to bol nôž alebo britva, ale cítil som na krku ostrie kovového predmetu. Povedal: Davaj pasport! Tvrdil som, že žiadny nemám. Viackrát ma udrel po hlave a vytiahol mi z vrecka košele cestovný pas a mobil,” hovorí Vladimír. Posádka auta trvala na tom, že im musí ukázať, kde býva. Nechcel ich zaviesť na adresu, na ktorej sa zdržiaval, a preto ich navigoval iným smerom. Tak prišli na ulicu, kde býva pani Hana a oni vraj skonštatovali, že tam už raz boli.
Páchateľom a organizátorom oboch incidentov bol Ukrajinec Vasiľ D.,
totožnosť ženy, ktorá mu pomáhala, sa polícii nepodarilo zistiť.
“Neviem, kto sú títo ľudia. V živote som ich nevidel,” tvrdil obžalovaný Vasiľ
o poškodených pred súdom. “Na Slovensko som prišiel v kritický deň prvý raz a v ten istý deň ma zadržala polícia. Dal som im cestovný pas a oni povedali, že pôjdeme na políciu, aby som podal vysvetlenie. Zobrali mi odtlačky prstov a potom ma zavreli do klietky… Prišla si ma tam obzerať nejaká žena.”
Pani Hana však na tom istom mieste tvrdila iné: “Bol to on. Je to ten istý
hlas, čo sa mi vyhrážal, že ak nezaplatím, budú sa so mnou baviť inak. Môžu mi vraj zobrať deti, odrezať im ucho alebo nos.” Nemala žiadne pochybnosti.
Vasiľ sa síce nepriznal, súd ho však napriek tomu uznal za vinného za
lúpež, porušovanie osobnej slobody a vydieranie. Odsúdil ho na päť rokov v prvej nápravnovýchovnej skupine a vyhostenie z územia Slovenskej republiky. Vasiľ sa odvolal, ale dosiahol len sprísnenie trestu – preradenie do druhej nápravnovýchovnej skupiny.

Opitých anglických fanúšikov vrátili domov

Nový Čas /
Pondelok, 19. Jún 2000

(sita) - Niekoľko desiatok anglických fanúšikov, z ktorých boli mnohí v podnapitom stave, cestovalo na sobotňajší zápas svojho tímu na ME proti Nemecku. V severofrancúzskom meste Lille ich však zastavili policajti a obratom vrátili domov.
Predstavitelia polície vyhlásili, že v každom vlaku a lodi z Anglicka sa nachádzali
fanúšikovia, ktorí úmyselne vyvolávali incidenty. Mnoho z nich bolo z neslávne známych hooligans. Piatich si francúzska polícia vzala v Lille na výsluch a následne ich umiestnila do cely, aby vytriezveli. Zvyšok vykázali z krajiny. Na železniciach cez podmorský kanál La Manche sa nevyskytli žiadne nepokoje a francúzski ochrancovia poriadku vyjadrili domnienku, že sa im nepodarilo zachytiť niektorých nespratníkov. “Na prepravu používajú malé vlaky a trate, ktoré vedú k miestu určenia početnými okľukami, kde sa nachádza malý počet príslušníkov polície,” povedal Joel Balaud, zástupca francúzskej polície. V Bruseli zatkla polícia už 374 anglických hooligans. Mnohí z nich v podnapitom stave stratili nad sebou kontrolu a v návale zúrivosti začali vyčíňať.

Drzejší vyhrávajú

Nový Čas / Sobota, 17. Jún 2000

PETER REMIŠ - Mám rád železnicu a železničiarov. Preto som až donedávna nedal na nich
dopustiť. Hovorím donedávna - až kým som nezistil, že vo vlaku nezáleží na tom,
aký máte lístok, ale na miere vašej drzosti. Tu je príklad: Nastúpil som v Bratislave
do poloprázdneho rýchlika do Žiliny. Keďže sa mi vagón zdal príliš čistý, dvakrát
som pre istotu skontroloval, či je to
ozaj druhá trieda, na ktorú mám lístok. Bola.
Lenže bol to polozaplnený vagón pre rodičov s deťmi, tak som prešiel do
vedľajšieho a prisadol si k železničiarom v civile. Vlak vyštartoval, vošla
sprievodkyňa. Najskôr “skontrolovala” režijky mojich spolucest
ujúcich, potom
môj lís-tok. Nepoznajúc zrejme slovo “prosím” ihneď sa na mňa grobiansky
oborila, ako som si dovolil sadnúť si do prvej triedy. Ospravedlnil som sa, že
nemám ani tušenia, v akej som triede. Sprievodkyňa začala ziapať, aby som
okamžite opusti
l kupé, pričom stála vo dverách, takže som vlastne nemal kade
odísť. Napokon som jej horko-ťažko vyhovel. Po chvíli prišla zastávka v Trnave.
Tam sa druhá sprievodkyňa pokúšala vyhodiť chlapíka, ktorý s nami cestoval bez
lístka. Čierny pasažier odmietol vy
stúpiť a oháňal sa poľským cestovným pasom.
Keď ho nakoniec presvedčili, aby opus-til vagón, po rozbehnutí vlaku doň
pokojne znova naskočil a viezol sa ďalej. Nepodarilo sa ho vyhodiť ani na
nasledujúcej zastávke v Leopoldove, kde nedokázali zmobilizovať ž
elezničnú
políciu. Situácia sa opakovala aj v Piešťanoch. Opäť žiadna železničná polícia,
takže cudzinca musel “odprevadiť” jeden z cestujúcich. Čierny pasažier sa ale
nevzdal. Po rozbehnutí vlaku sa postavil zvonku na schodíky vagóna, rozhodnutý
prejsť há
dam až do Varšavy. Až po opätovnom zastavení sa ho podarilo od vlaku
odohnať. Zrekapitulujme si to: Trasu Bratislava - Piešťany prešiel cudzinec bez
akéhokoľvek lístka a bez pokuty za spôsobené meš-kanie. Ja s lístkom do druhej
triedy som sa iba o chlp vyh
ol pokute za desať minút strávených omylom v
jednotke. O tom, či spolucestujúci železničiari v civile mali režijku na prvú triedu,
radšej nepochybujem. Ako z príkladu vidieť, čím ste na slovenskej železnici
drzejší, tým lacnejšie cestujete.

POLÍCIA: Nešťastia na železnici
BRATISLAVA 19. júna (SITA) - Rýchlik Spišan R-609 v nedeľu zrazil na železničnej stanici v
Krpeľanoch 61-ročného muža z Kremnických Baní. Ako agentúru SITA informoval hovorca
Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, podľa rušňovodiča muž vošiel spoza odchádzajúceho
nákladného vlaku do dráhy rýchlika a na zvukový výstražný signál nereagoval. Pre krátku
vzdialenosť sa aj napriek použitiu rýchlobrzdy nepodarilo tragédii zabrániť. Podľa dvoch
svedkov tragédie bol usmrtený muž údajne sluchov
o postihnutý. Skúška alkoholu bola u
všetkých zúčastnených negatívna.

Ťažký úraz s otvorenou zlomeninou lebky, pravej panvovej kosti a vážnymi poraneniami
vnútorných orgánov utrpel 18-ročný Patrik K. z Košíc. Sedemnásť minút po polnoci zo soboty
na nedeľ
u ho v úseku trate Prešov - Haniska pri Prešove zachytil a zrazil vlak. Patrik K.
prechádzal koľajiskom asi desať metrov pred rušňom a tak ani zvuková výstraha ani
rýchlobrzda nezabránili nešťastiu. Zo zranení sa bude mladík liečiť dva až tri mesiace. Použ
itie
alkoholu sa u vlakovej čaty nepotvrdilo.

POLÍCIA: Lupiča na Hlavnej stanici zadržali
BRATISLAVA 20. júna (SITA) - V areáli bratislavskej hlavnej železničnej stanice v pondelok
popoludní zasahovali policajti. Dvaja páchatelia tam totiž olúpili 54-ročného Vladimíra U. a okrem
toho, že mu ukradli hodinky a čiernu cestovnú tašku, dorezali ho po celom tele. Poškodeného
odviezla sanitka na bratislavské Kramáre, odkiaľ ho po ošetrení prepustili do domáceho liečenia.
Policajti medzi tým stanicu prehľadali a
jedného z páchateľov - 29-ročného Slavomíra O z
Prievidze aj zadržali. Našli u neho Vladimírove hodinky. Kriminalisti po zadokumentovaní prípadu
odovzdali páchateľa vyšetrovateľovi. Ten rozhodne o obvinení z trestného činu lúpeže, za čo
môže ísť do väzeni
a až na 12 rokov.

Agentúru SITA o tom informovala bratislavská policajná hovorkyňa Marta Bujňáková.

Dýkou na lekára
PRAVDA / UTOROK 20. jún 2000

TOPOĽČANY, op - Na piatkový podvečer dlho nezabudne MUDr. Elemír M. z Topoľčian, ktorému po 18. h dosiaľ neznámy
páchateľ telefonicky oznámil, že na parkovisku pred železničnou stanicou mu odovzdá balík. Lekár sa tam
priviezol na osobnom aute. Neznámy páchateľ si k nemu prisadol. Vytiahol z tašky dýku a prikázal obeti
vystúpiť. Keď sa Elemír M. snažil vyti
ahnuť kľúče zo zapaľovacej skrinky, útočník ho asi trikrát bodol
nožom do ruky, čím mu podľa informácií hovorcu KR PZ v Nitre spôsobil zranenia s dĺžkou liečenia asi 14
dní. Po incidente vodič vystúpil z auta, na ktorom páchateľ odišiel na neznáme miesto.

Nepochopený zberateľ plavebných značiek

Nový Čas / Sobota, 17. Jún 2000

(tasr) - Na krádeže plavebných značiek sa špecializoval 18-ročný Milan O. z Komárna. Zo
železničného mosta cez rieku Váh v úseku trate Komárno - Chotín ukradol v máji
najprv dve značky v hodnote 12 716 korún. Potom počkal, až ich nahradia novými a
o niekoľko dní opäť vyšiel do terénu, aby si znovu odniesol dve značky tiež za 12 716
korún. Pretože uvedené skutky napĺňajú skutkovú podstatu trestného činu, budú oba
prípady odstúpené
Okresnému úradu vyšetrovania Policajného zboru v Komárne.


FUTBAL-ME: Charleroi opustili smutní fanúšikovia Anglicka
Po súboji Anglicko - Rumunsko (2:3) pokojná noc v belgickom meste Charleroi

CHARLEROI 21. júna (SITA) - Sklamaní fanúšikovia Anglicka op
úšťali belgické
mesto Charleroi po utorkovom súboji s Rumunskom (2:3) pomerne pokojné.
Väčšina priaznivcov krajiny Albionu sa hneď po dueli pobrala na železničnú či
autobusovú stanicu a len niekoľkí sa rozhodli stráviť večer popíjaním alkoholických
nápojo
v na námestí v strede mesta.

Kameňmi na vlak
PRAVDA / STREDA 21. jún 2000

HUMENNÉ, ič - Na bojovníkov z divokého západu, ktorí s obľubou prepadávali vlaky, sa zahrali v nedeľu dvaja
pätnásťroční Humenčania. Cieľom ich zábavnej hry sa stala vlaková súprava jedného rýchlika, na ktorú
zaútočili spŕškou kameňov. Kým sa ich železničným policajtom podarilo chytiť, stihli porozbíjať
niekoľko okenných tabúľ. Počas preverovania sa zistilo, že to nebol ich prvý "prepad" vlaku. Podobný
urobili pred týždňom a vted
y rozbitím siedmich okien spôsobili škodu za 14-tisíc korún. Zisk z akcie
veľký mať nebudú, strata pôjde na vrub ich rodičov, ktorí budú musieť škody spôsobené železniciam
uhradiť.

Generálny tajomník SOV Martin Benko o poznatkoch z cesty po Austrálii
Naša vlajka 14. septembra
PRAVDA / STREDA 21. jún 2000

PAVOL KOMÁR - Generálny tajomník Slovenského olympijského výboru Martin Benko, šéf Štábu OH 2000, po
návrate z austrálskeho pobytu informoval o olympijských aktualitách.

OLYMPIJSKÁ DEDINA. "V olympij
skej dedine - tvoria ju rodinné domky - budú slovenskí športovci
bývať v tej časti, ktorú sme si vyhliadli - v blízkosti medzinárodnej zóny, bokom od dopravného
koridoru. Slovenskú vlajku vztýčia štrnásteho septembra o šestnástej hodine, na slávnosti sa
p
redpokladá aj účasť prezidenta Rudolfa Schustera a ďalších hostí. S pribudajúcimi športovcami, ktorí
sa kvalifikovali, vzrástol počet účastníkov na 180. Našimi susedmi budú Slovinci. Trochu prekvapuje,
že aj organizačný výbor Hier si občas pletie Slovensko
so Slovinskom. Upozornili sme na to. Ba do
žrebovania hádzanárskeho turnaja zaradili namiesto Slovinska Slovensko... Lokalizáciu ubytovania
máme, detaily dopracujeme. Z našich športovcov nebude bývať v dedine Michal Martikán a Slavomír
Kňazovický, z objek
tívnych dôvodov ani futbalisti. Zatiaľ nie je doriešený harmonogram tréningov,
niektoré vodácke nie sú v prisľúbených termínoch. Po dedine budú premávať ekoautobusy, majú v nej
sedemnásť zastávok. Olympijskú dedinu uzavrú 12. augusta."

ÚSTRETOVOSŤ. "Jedn
ým z cieľov cesty bolo zabezpečenie pobytu futbalovej a vodnopólovej
reprezentácie. S veľkým pochopením sme sa stretli najmä u vedúceho kabinetu ministra pre turistiku a
šport Západnej Austrálie, hlavného aktéra pozvania pre vodných pólistov a futbalistov
do Perthu na
aklimatizačný pobyt. S podobnou ústretovosťou sme sa stretli aj u primátora Liverpoolu, mestskej časti
v tichej zóne Sydney, s ktorým sme podpísali zmluvu o využívaní podmienok na trénovanie rýchlostných
kanoistov. Potešilo nás i pozvanie prez
identa austrálskej basketbalovej federácie na vyhlásenie
najlepšieho hráča a hráčky krajiny. Vysoko ocenil účasť nášho ženského tímu na predolympijskom
turnaji a prejavil záujem o ďalšiu vzájomnú spoluprácu."

SLOVENSKÝ DOM. "Má výhodnú polohu v centre bl
ízko železničnej stanice. Nachádza sa v klube
burzy cenných papierov. Aj podľa tvrdenia domácich funkcionárov sme vybrali vhodné miesto.
Predpokadáme, že bude v prevádzke od 13. septembra do prvého októbra. Otvorí ho predseda
parlamentu Nového Južného Wale
su. K dispozícii budú dve miestnosti. Väčšia má kapacitu približne
120 až 140 ľudí, v menšej pre 25 ľudí sa dá posedieť. Odhadujeme, že denne sa v ňom vystrieda do
tisíc ľudí. Podobný národný dom bude mať približne polovica účastníckych krajín."

TECHNICKĚ ZÁLEŽITOSTI. "Do elektronického systému sme akreditovali 270 osôb, už aj
synchronizované plavkyne sestry Allárové. Posledné zmeny možno nahlásiť do 24. augusta. Prvé kargo
sme vypravili pred dvoma dňami, vyšleme ešte jedno ľahšie letecké so zvrškami a rô
znym
zabezpečením pre kolektívne športy. V dejisku olympiády pribúda práce pre nášho atašé Mira Kollára.
Slovenskej výprave budú pomáhať štyria asistenti. Jednou z nich je aj Jana Havrančíková, sestra
lyžiarky Betky. V kultúrnom programe budú vystupovať aj
slovenské moderné gymnastky. Na
slávnostné otvorenie môže nastúpiť celá naša výprava - pochopiteľne s výnimkou futbalistov, ktorí budú
mimo Sydney."

Múzeum dopravy aj miestom politických rokovaní
Nový Čas / Streda, 21. Jún 2000

(kam, ilustr. foto archív) - Pred rokom prvý raz otvorilo svoje brány Dopravné múzeum v Bratislave.
Prítomnosť množstva záujemcov už vtedy prezrádzala, že milovníci starých
lokomotív, vozňov či automobilov-veteránov našli konečne svoje obľúbené miesto, kam sa budú radi vracať. Záujem verejnosti tieto predpoklady potvrdil a dokonca prinútil organizátorov, aby zmenili svoj pôvodný zámer urobiť výstavu iba počas letných mesiacov. Múzeum napokon ostalo otvorené dodnes.
“Snažíme sa byť aktívnym múzeom, aby návštevník, keď k nám príde
po mesiaci či dvoch, našiel vždy niečo nové,” hovorí Jaroslav Krajčír, správca múzea. Z tohto dôvodu sa expozícia v múzeu často obmieňa. Na otvorenie sa pripravuje hala venovaná najmladším automobilovým veteránom, teda vozidlám šesťdesiatych či sedemdesiatych rokov. Do priestoru, kde sídlili dosiaľ, sa zasa nasťahovali železničné exponáty.
Pokojná oáza uprostred mesta s príjemnou atmosférou spomienok na dávnu i
menej dávnu minulosť sa tiež ukázala ako veľmi vhodné miesto pre rozličné spoločenské podujatia. Dokonca sa tu uskutočnili niektoré politické rokovania.
Počas prvého roka sa však udiala aj iná dôležitá zmena. Návštevníci konečne
nemusia kráčať popri nebezpečnej križovatke pod Hlavnou stanicou - z nadchodu pre chodcov totiž vedú schody priamo do areálu Dopravného múzea.

Zneškodnená nálož
PRAVDA / PONDELOK 19. jún 2000

DUŠANBE, ČTK - Tadžická polícia v nedeľu našla nálož nastraženú na železničnom a cestnom moste pri Dušanbe a
zneškodnila ju 15 minút pred načasovaným výbuchom. Oznámil to v nedeľu hovorca tadžického ministerstva obrany. Nálož, ktorú tvorilo niekoľko mín a časovacie zariadenie, bola umiestnená pod koľajnicami na kombinovanom železničnom a cestnom moste, asi dva kilometre od centra Dušanbe. Pri prestrelke na hranici medzi Tadžikistanom a Afganistanom ruskí pohraničníci v sobotu večer zastrelili dvoch údajných pašerákov drog a troch ďalších zranili. Pohraničníci sa zmocnili 20 kilogramov marihuany, automatickej pušky a pištole.

POLÍCIA: Valaškou na výpravcu vlaku
BRATISLAVA/RYBANY 22. júna (SITA) - Ako za čias Jánošíka sa na železničnej stanici v Rybanoch v Bebravskobánovskom okrese valaškou oháňal podnapitý 30-ročný Bratislavčan. Ako dnes agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský, "hrdina pred pár dňami vystúpil z vlaku a začal na výpravcu kričať: "Prečo si ešte na mňa nezavolal policajtov?" Vyhrážal sa mu tiež, že ho zabije a valaškou mu mával okolo hlavy. Výpravca pochopil, že mu ide o život a ušiel do svojej kancelárie, kde sa zamkol. Páchateľa to však neodradilo a valaškou zaťal do dverí so sklenou výplňou, až sa rozbilo sklo a zlomila sa mu aj valaška. Hoci bola iba polovičná, aj tak ňou porozbíjal sklo na dverách vestibulu.
Po chvíli, keď sa muž zdanlivo upokojil, vyšiel výpravca zo svojej kancelári
e von. No útočník, hoci nemal pištoľ, sa mu vyhrážal zastrelením. V tom čase už boli na ceste do Rybian policajti, ktorí Bratislavčana zadržali. Policajtom sa priznal a vo výpovedi uviedol, že bol pod vplyvom alkoholu a hneval sa, lebo ho údajne vo vlaku fyzicky napadli neznámi muži. Ako informoval Búranský, okrem toho, že "Jánošík" bude musieť zaplatiť 1500 korún za spôsobené škody, bude aj obvinený z trestných činov výtržníctva a násilia proti skupine a jednotlivcovi.

NR SR: Stredajšie rokovanie ukončené zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Predsedajúci schôdze Béla Bugár v stredu krátko
po 22:00 prerušil šiesty rokovací deň 32. schôdze. Poslanci vo večerných hodinách
bez hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v rokovacej sále prerokovali
štyri právne normy,
ktoré do parlamentu na opätovné rokovanie vrátil prezident.
Parlament prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní súkromných bezpečnostných
služieb a podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti a novelu zákona o
štátnom rozpočte, novelu zákona o Fonde d
etí a mládeže a novelu zákona o štátnej
službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície. Poslanci prerokovali aj dve
poslanecké novely zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o
daniach z príjmov, ktorá
rieši problematiku paušálnych daní, a to novelu zákona o zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni. Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka prerušená. Poslanci
neprerokovali pre absenciu spravodajkyne výboru pre zdravotníctvo Jany Hal
uškovej
novelu zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení
Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných odvetvových, podnikových
a občianskych zdravotných poisťovní.

Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov vš
ak parlament zatiaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré zatiaľ nedostal.

Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného v
ýboru na vydanie
súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil uvedenej firme fin
ančnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmlu
vu s krajským úradom. Vyšetrovatelia nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin. Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týcht
o inkriminovaných peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja
poslanci HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.

Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných bodov programu.

NR SR: Stredajšie rokovanie ukončené zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Predsedajúci schôdze Béla Bugár v stredu krátko
po 22:00 prerušil šiesty rokovací deň 32. schôdze. Poslanci vo večerných hodinách
bez hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v rokovacej sále prerokovali
štyri právne normy,
ktoré do parlamentu na opätovné rokovanie vrátil prezident.
Parlament prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní súkromných bezpečnostných
služieb a podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti a novelu zákona o
štátnom rozpočte, novelu zákona o Fonde d
etí a mládeže a novelu zákona o štátnej
službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície. Poslanci prerokovali aj dve
poslanecké novely zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o
daniach z príjmov, ktorá
rieši problematiku paušálnych daní, a to novelu zákona o zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni. Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka prerušená. Poslanci
neprerokovali pre absenciu spravodajkyne výboru pre zdravotníctvo Jany Hal
uškovej
novelu zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení
Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných odvetvových, podnikových
a občianskych zdravotných poisťovní.

Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov vš
ak parlament zatiaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré zatiaľ nedostal.

Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného výboru na vydanie
súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil uvedenej firme fin
ančnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmlu
vu s krajským úradom. Vyšetrovatelia nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin. Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týcht
o inkriminovaných peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja
poslanci HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.

Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných bodov programu.


NR SR: Dnešné rokovanie ukončené zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 21. júna (SITA) – Predsedajúci schôdze Béla Bugár krátko po 22:00
prerušil siedmy rokovací deň 32. schôdze. Poslanci vo večerných hodinách bez
hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v rokovacej sále prerokovali štyri
právne normy, ktoré do parlame
ntu na opätovné rokovanie vrátil prezident. Parlament
prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní súkromných bezpečnostných služieb a
podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti a novelu zákona o štátnom
rozpočte, novelu zákona o Fonde detí a mládeže a
novelu zákona o štátnej službe
príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a
justičnej stráže a Železničnej polície. Poslanci prerokovali aj dve poslanecké novely
zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o daniach z príjmo
v, ktorá rieši problematiku
paušálnych daní, a to novelu zákona o zamestnanosti a o Sociálnej poisťovni.
Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka prerušená. Poslanci neprerokovali pre
absenciu spravodajkyne výboru pre zdravotníctvo Jany Haluškovej novelu z
ákona o
zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej
zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných odvetvových, podnikových a
občianskych zdravotných poisťovní.

Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov však parlament zat
iaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré zatiaľ nedostal.

Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného výboru na vydanie

súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil uvedenej firme finančnú
podporu, k
torú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmluvu s krajským úr
adom. Vyšetrovatelia nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin. Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týchto inkriminovanýc
h peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja poslanci HZDS G
ustáv
Krajči a Ján Cuper.

Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných bodov programu.

Rekonštruovaná expozícia
PRAVDA / PIATOK 23. jún 2000

(dm) - Presne zajtra si pripomenie rok svojej existencie Múzeum dopravy v Bratislave. Pri tejto príležitosti sa
môže pochváliť rekonštruovanou expozíciou v štyroch výstavných halách (namiesto doterajších troch).
Do samostatnej haly sa presunuli automobily éry 60. a 70. rokov, aby miesto v celej jednej hale uvoľnili
pre skutočnú historickú železničnú stanicu. Ako PRAVDU informoval správca múzea Jaroslav Krajčír, v celom múzeu je teraz približne 200 exponátov, z toho asi 70 automobilov a 30 motocyklov v interiérových častiach múzea, vonkajšie koľajisko je zaplnené parným rušňom, železničným žeriavom, snežným pluhom a ďalšími. Pripomeňme, že Múzeum dopravy sa nachádza na rohu Pražskej a Šancovej ulice v Bratislave (Šancová 1) a otvorené má denne okrem pondelka od 10. do 17. h, cez víkend od 10. do 18. h.

MÚZEÁ v prírode
Expozícia Slovenského poľnohospodárskeho múzea

Súčasť Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre.
Vystavených 36 objektov ľudového staviteľstva, bývania, tradičných
postupov pri spracovaní poľnohospodárskych plodín, okrem iných včelíny, senníky, pálenica, pekáreň, olejárne, čistiareň osív, mliečnica, voštinársky záboj, valcha, škola, konopná stupa, úzkokoľajná poľná železnica, mlyny, vinohradnícke búdy. Objekty a technológie sú funkčné a prezentujú ukážky ich využitia.

Kontakt: 950 50 Nitr
a, Dlhá ul. 9, tel. 087/366 47-8

Múzeum kysuckej dediny

Súčasť Kysuckého múzea v Čadci. Dokumentácia ľudovej
architektúry, bývania a života na Kysuciach. V areáli je 22 prenesených objektov a niekoľko na pôvodnom mieste zachovaných pastierskych obydlí. V prevádzke je historická lesná železnica zo začiatku 20. storočia. Počas letnej turistickej sezóny ukážky ľudových remesiel, ľudových zvykov, obyčajov a obradov.

Kontakt: 023 05 Nová Bystrica-Vychylovka, tel. 0824/4397 219,
4387 256

(Spracované v spolupráci so Slovenskou agentúrou pre cestovný
ruch)

Skanzeny a múzeá v p
rírode dotvárajú obraz života vidieckeho obyvateľstva na Slovensku, najmä staviteľstva, kultúry bývania, odievania, spôsobu obživy, ako aj rôzne zvyklosti. Boli vytvorené prenesením pôvodných obydlí a hospodárskych budov, kostolov, zvoníc, mlynov do prírodných areálov a niektoré predstavujú ľudovú architektúru formou rekonštrukcie modelu. V skanzenoch sa okrem rôznych tematických výstav prezentujú aj ukážky bývania jednotlivých spoločenských vrstiev a dobového interiéru. V letnom období v areáloch usporadúvajú programy, vystúpenia folklórnych skupín a súborov, rekonštrukcie ľudových zvykov a obradov. Ponuka skanzenov je obohatená aj o ukážky tradičných výrob i ľudových remesiel regiónu, ktorým sa môžu návštevníci priučiť. Prvé odborné zámery s múzejnou prezentáciou stavebnej kultúry a zachovaním vzácnych stavebných objektov ľudového staviteľstva vznikali na začiatku 20. storočia, pričom ako prvá bola sprístupnená Expozícia ľudovej architektúry v Bardejovských kúpeľoch v roku 1965.
(krátené)

V Poľsku pre horúčavy nejazdili nákladniaky

Sme / Piatok 23.6.2000
VARŠAVA - Tropické horúčavy v Poľsku paralyzovali nákladnú dopravu a
veľké problémy mali železnice. Priemerné teploty okolo poludnia v týchto
dňoch prekračovali na mnohých miestach 35 stupňov Celzia.
Na odstavných parkoviskách v Poľsku uviazli už desaťtisíce nákladných áut.
Ministerstvo dopravy totiž vydalo zákaz jazdy vozidlám s hmotnosťou nad 12
ton. Zákaz platí v
čase od 7.00 h do 22. h. Lúče slnka menia asfalt na
vozovkách na hmotu s viskozitou lekváru a nákladné autá ničia ich povrch,
lebo v nich ako pluh v pôde vyorávajú hlboké koľaje.
Horúčavy spôsobili veľké komplikácie aj železniciam. Napríklad na tratiach z

Krakova či Katovíc do Varšavy premávali vlakové súpravy maximálnou
rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu. Rozpálené koľaje a výhybky zmäkli a
ohrozovali bezpečnosť premávky. Vo Varšave museli obmedziť rýchlosť
električiek na 15-kilometrov za hodinu. V Poľsku
sa v priebehu 20 rokov
zvýšila priemerná teplota na tých istých miestach dvojnásobne.
Rekordné teplá v západnej Európe medzitým poľavujú - vo Francúzsku sa
ochladilo a v Británii včera očakávali po dlhom čase dážď. (tasr, čtk)
(Viac na 11. strane)


Parou sa začalo
Bardotka

Národná obroda / 23. Jún 2000


Helena Budinská - Múzeum dopravy v Bratislave oslávi zajtra ročné trvanie.
Namiesto narodeninovej torty sa môžu návštevníci
namaškrtiť interiéru historickej železničnej stanice, ktorý pribudol v expozícii asi pred dvomi týždňami.
Okienko pokladnice s malými sklenenými tabuľkami, kartónové
cestovné lístky a technické vybavenie vyvoláva príjemnú nostalgiu.
Už si len zobrať slnečník, obuť šnurovacie topánky
, schytiť piknikový prútený kôš a vydať sa na cesty do času pohody bez stresov a náhlenia.

Na prvej koľaji pozor

Asi niet lepších priestorov pre Múzeum dopravy ako vyše
150-ročná prvá slovenská železničná stanica na trati Bratislava - Viedeň. Jej štyri haly premenené na expozície dnes ukrývajú okolo 200 exponátov - 70 automobilových veteránov a 30 motocyklov. Na koľajisku zas parné lokomotívy a dobové vagóny.
V tropických horúčavách padne každému dobre aj chládok, ktorý
zabezpečujú prastaré fortieľne múry. To je veľmi citeľná praktická stránka veci. Osviežujúco však pôsobia aj vystavené artefakty - predstavy sa začnú túlať v sviežom vetríku otvorených plošín historických vozidiel.

Čo neodolateľne láka

Správca múzea Jaroslav Krajčír poznamenáva, že múzeum je
výsledkom dlhoročných snáh mnohých nadšencov, ktorí darovali opatrované predmety. Tak vznikla aj naaranžovaná dobová železničná stanička. Našli by ste v nej okrem pravého vybavenia aj niekdajšie úradné listiny, zmluvy, výpovede - všetko, čo voľakedy patrilo k dymiacim vlakom, výpravcom i k obslužnému personálu.
Nakašírované sú len figuríny, ale aj tie majú na sebe
zodpovedajúci odev.
J. Krajčír s nadsádzkou tvrdí, že sympatizanti múzea nosia skoro
každý deň ako darčeky predmety zberateľskej vášne. Takže exponátov je dostatok a možno si dovoliť približne každé dva mesiace obnoviť niektoré múzejné časti. Sú však aj iní. Podľa J. Krajčíra, takí obdivovatelia, ktorí by najradšej všetko rozobrali a odniesli si domov. Preto inštalovali vo výstavných priestoroch sledovacie kamery. Žiadne sa mi však nepodarilo objaviť, tak sú pravdepodobne dobre zamaskované.

Niečo veľmi praktické

Bratislavské Múzeum dopravy sa nachádza neďaleko Hlavnej
železničnej stanice - vchod z Pražskej ulice alebo z nadchodu nad križovatkou Pražskej, Štefánikovej a Šancovej ulice. Pre verejnosť je otvorené od utorka do piatka od 10.00 do 17.00 h, v sobotu a v nedeľu od 10.00 do 18.00 h.
Cena vstupného je 20 Sk, zľavnená (pre deti, dôchodcov) 10
korún.
A ak už budú nohy una
vené, môžete si ich ochladiť na 150-ročnom peróne a kúpiť si malé občerstvenie.
Tradíciu pomenúvať parné lokomotívy založili Briti, ktorí ju
jednoducho odpozorovali z lodnej dopravy. Tento zvyk sa potom z Británie rozšíril po celom svete. Aj keď mená vystriedalo číselné označenie, ktoré má v sebe zašifrované technické parametre, prezývky dostávali aj novodobé elektrické a motorové lokomotívy, pre vzhľad, výkon alebo aj zafarbenie. Železničiari dokážu trefne prirovnať k mašinkám skutočne všetko. Bardotkou alebo Lolobridžidou prezývajú motorovú lokomotívu, ktorá sa tvarom podobá vznosným prednostiam filmových hviezd.
Pomaranč je elektrická lokomotíva oranžovej farby. Pod menom
Ragulin premáva najvýkonnejšia motorová lokomotíva typu T 6769 2 ruskej (bývalej sovietskej) výroby. Albatros zas bola rýchliková parná lokomotíva ladných tvarov. A ako Heligón jazdila mašina s bachratým komínom pripomínajúcim hudobný nástroj.
Parný stroj umožnil človeku uskutočniť to, po čom sníval dlhé
generácie: zostrojiť vozidlo p
ohybujúce sa vlastnou silou.

Na strechách

Železničné vozne majú bohatú históriu začínajúcu otvorenými
vagónmi na uhlie, kde cestujúci mohli len stáť. Neskôr pribudli drevené sedadlá, no chudobní cestujúci na prvej trati z Liverpoolu do Manchesteru museli cestovať stále postojačky. Prevrat v železničnej preprave cestujúcich spôsobil chicagsky remeselník G.M. Pullman, ktorý pre pacifickú železnicu vymyslel lôžkový a reštauračný vozeň. Jeho diaľkové vlaky zložené na vtedajšie pomery z prepychových vozňov sa nakoniec presadili aj v Európe.
Ale ešte pred sto rokmi sa na európskych železniciach jazdilo
prevažne bez vykurovania, bez toaliet, bez osvetlenia - no nechýbali odvážni brzdári, ktorí sledovali trať zo striech vozňov.

Zrekonštruovaná dobová železničná stanica

Historická drezína

Starobylé technické zariadenie železničných staníc


Bardotka

Takto sa voľakedy ostro sledovali vlaky - len treba priložiť
uhlia do kachieľ.

Albatros
(krátené)

NR SR: Parlament vydal I. Sládečka na trestné stíhanie
32. schôdza bude po prerušení pokračovať 3. júla

BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Parlament vydal súhlas na trestné stíhanie poslanca
Imricha Sládečka. Sládeček je podozrivý z trestného činu podvodu formou
účastníctva, keď mal pomôcť pri trestnom čine podvodu
v období od decembra 1997
do februára 1998 ako vtedajší spoločník a konateľ spoločnosti Centrogel, s. r. o.,
Martin. Podľa polície sa podieľal na podpise dodatku k dohode o vytvorení 111
spoločensky účelných pracovných miest, na čo spoločnosť Centrogel do
stala
finančný príspevok 22,2 milióna Sk z prostriedkov Národného úradu práce (NÚP).
Spoločnosť Centrogel však podmienky zmluvy nesplnila a prostriedky nepoužila na
vytvorenie pracovných miest.

Poslanci schválili vládny návrh novelizácie zákona o niektor
ých opatreniach na
usporiadanie vlastníctva k pozemkom, ktorý parlament prerokoval v skrátenom
legislatívnom konaní. Novela rieši predĺženie lehoty na usporiadanie pozemkového
vlastníctva z augusta roku 2000 do septembra roku 2005. Zákonodarný zbor schváli
l
aj informáciu vlády SR o situácii v poľnohospodárstve v dôsledku dopadov sucha a
návrhy východísk na riešenie zložitej situácie subjektov hospodáriacich na pôde,
ktorú predložil šéf rezortu pôdohospodárstva Pavel Koncoš.

Parlament ďalej v pôvodnom znení
schválil prezidentom vrátenú novelu zákona o
prevádzkovaní súkromných bezpečnostných služieb a podobných činností, novelu
zákona o živnostenskom podnikaní a novelu zákonníka práce. Schválil tiež
prezidentom vrátené zákony o Fonde detí a mládeže a o štátne
j službe príslušníkov
policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, zboru väzenskej a justičnej stráže
a železničnej polície. Ďalšiu prezidentom vrátenú novelu zákona o zamestnanosti a
novelu zákona o štátnom rozpočte na rok 2000 zákonodarný zbor neschválil. V
prijatom uznesení žiada od vlády, aby do parlamentu do 30. júna predložila vládny
návrh zákona o zamestnanosti. Ním by sa mal parlament zaoberať na tejto schôdzi,
ktorá rozhodnutím politického grémia bude pokračovať 3. júla.

V týchto chvíľach par
lament rokuje o návrhu štátneho záverečného účtu SR za
minulý rok.


MAĎARSKO: Rokovania o vstupe do EÚ sú pomalé


Informácie o európskej integrácii nájdete aj na stránke Vlády SR
http://integracia.government.gov.sk

BRATISLAVA 23. júna (SITA, MTI) - Maďarsko nie je spokojné s rýchlosťou
prístupových rokovaní ani so spôsobom, akým mnohí predstavitelia EÚ k nim
pristupujú. Povedal predseda maďarského parlamentu János Ader vo štvrtok v Ríme
počas rokovania s kolegami zo Slovinska a Talianska. Ader sa stretol s predsedmi
parlamentov oboch krajín, Lucianom Violantem z Talianska a Janezom Pod
obnikom
zo Slovinska na rokovaniach o tripartitnom slovinsko-taliansko-maďarskom projekte.
Návrh na vypracovanie takéhoto projektu sa zrodil pred 4 rokmi a odvtedy sa
pravidelné rokovania vedú na rozličných úrovniach, vrátane úrovne ministerstiev a
parlame
ntov.

Traja šéfovia parlamentov rokovali najmä o boji s kriminalitou a o výmene
skúseností z tejto oblasti.

Ďalšou témou vzájomných rokovaní boli problémy cestnej dopravy a najmä
kooperácia pri výstavbe cestnej tepny č.5, ktorá spája všetky tri krajiny.
Zástupcovia
troch krajín skonštatovali, že EÚ by mala obmedziť podporu rozvoja železničnej
dopravy a väčšmi podporovať dopravu cestnú. Šéfovia parlamentov Slovinska,
Maďarska a Talianska sa dohodli, že napíšu spoločný list Romanovi Prodimu,
predsedovi Euró
pskej komisie a požiadajú ho o zmenu politiky Komisie v tejto
oblasti. Ader tiež povedal, že trojstranné rokovania sa čoskoro zmenia na rokovania
štvorstranné, pretože sa k nim onedlho pripojí aj Chorvátsko.

Vo štvrtok sa k otázkam EÚ vyjadril aj maďarský
minister zahraničia János
Martony, ktorý povedal, že Únia nie je len o spoločnej politike a jednotnej mene, ale
predovšetkým sa dotýka vedomia spoločnej identity. Martonyi vystúpil v Budapešti na
konferencii o mládeži a jej budúcnosti s názvom Mládež v ro
koch 2000-2006. Minister
predstavil projekt, do ktorého sú zahrnutí mládí ľudia z krajín EÚ. Mládež vo veku od
15 do 25 rokov, zástupcovia mimovládnych organizácií, inštitúcií a miestnych
samospráv, ktorí pracujú s mladými ľuďmi spomínaných vekových kategó
rií, sa môžu
uchádzať o príspevok z celkovej hodnoty 520 mil eur. Cieľom projektu je vychovávať
mladých ľudí k solidarite, dať im možnosť zoznámiť sa s kultúrou iných národov,
rozvíjať kreativitu a naučiť sa, čo znamená byť obyvateľom Európy.

Na záver svo
jho príhovoru Martonyi zdôraznil potrebu udržania rôznorodosti kultúr v
rámci Európy.


NR SR: Stredajšie rokovanie ukončené zbavovaním imunity I. Sládečka
BRATISLAVA 22. júna (SITA) – Predsedajúci schôdze Béla Bugár v stredu krátko
po 22:00 prerušil šiesty rokovací deň 32. schôdze. Poslanci vo večerných hodinách
bez hlasovania pri minimálnom zastúpení zákonodarcov v rokovacej sále prerokovali
štyri právne normy, k
toré do parlamentu na opätovné rokovanie vrátil prezident.
Parlament prerokoval novelu zákona o prevádzkovaní súkromných bezpečnostných
služieb a podobných činností, novelu zákona o zamestnanosti a novelu zákona o
štátnom rozpočte, novelu zákona o Fonde de
tí a mládeže a novelu zákona o štátnej
službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície. Poslanci prerokovali aj dve
poslanecké novely zákonov, ktoré súvisia s novelou zákona o d
aniach z príjmov, ktorá
rieši problematiku paušálnych daní, a to novelu zákona o zamestnanosti a o
Sociálnej poisťovni. Rozprava o týchto bodoch bola do štvrtka prerušená. Poslanci
neprerokovali pre absenciu spravodajkyne výboru pre zdravotníctvo Jany Halu
škovej
novelu zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení
Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných odvetvových, podnikových
a občianskych zdravotných poisťovní.

Samotnú novelu zákona o daniach z príjmov vša
k parlament zatiaľ neprerokoval z
dôvodu absencie spoločnej správy výborov. Gestorský výbor pre rozpočet, financie a
menu si totiž vyžiadal k tejto novele stanovisko vlády, ktoré zatiaľ nedostal.

Parlament prerokoval aj správu Mandátového a imunitného vý
boru na vydanie
súhlasu na trestné stíhanie poslanca Imricha Sládečka. V rozprave vystúpil poslanec
Imrich Sládeček, ktorý uviedol, že široko medializovaná kauza týkajúca sa firmy
Centrogel je čisto politická. Štát podľa Sládečka sľúbil uvedenej firme fina
nčnú
podporu, ktorú však nesplnil. Finančná polícia, ktorá sa prípadom zaoberala
nekonštatovala porušenie zákona. Štátny príspevok firma nedostala ani po 13
mesiacoch a všetky práce na budovaní firmy hradila z vlastných prostriedkov a
prepracovala aj zmluv
u s krajským úradom. Vyšetrovatelia nepredložili podľa
Sládečka ani jediný dôkaz, že bol spáchaný trestný čin. Sládeček celú kauzu označil
za krach podnikateľského zámeru, ktorý bol predčasne medializovaný a
kriminalizovaný. Sládeček zdôraznil, že z týchto
inkriminovaných peňazí nebola
financovaná predvolebná kampaň SOP. Táto kauza existuje len preto, že po odchode
Rudolfa Schustera na post prezidenta republiky navrhol SOP protikandidáta na post
predsedu, konštatoval Sládeček. V rozprave vystúpili aj dvaja
poslanci HZDS Gustáv
Krajči a Ján Cuper.

Rokovanie parlamentu pokračuje vo štvrtok o 9:00 hlasovaním o vládnom návrhu
zákona na valorizáciu dôchodkov a vo štvrtok prerokovaných bodov programu.

Načo štát míňa naše dane a odvody?

Sme/Streda 14.6.2000

DUŠAN DEVÁN, BRATISLAVA - Približne 4-tisíc korún mesačne dáva každý pracovník súkromného sektora na rôzne typy dôchodkov. Asi 3 300 korún mesačne dáva na platy štátnych zamestnancov a niekoľko stoviek korún sa ujde aj na dotácie poľnohospodárov, výstavbu diaľnic, dotácie železníc, autobusovej dopravy, štátnych médií a rôznym iným účelom. Občan však vlastne ani nevie, kam jeho peniaze plynú.
Celkové výdavky verejného sektora dosiahli v minulom roku 348,7 mld Sk. Na jedného občana to vychádza 64 500 korún ročne. Na jedného pracujúceho občana však až 175-tisíc korún ročne.
(krátené)

ŽSR: Trenčania nespokojní s novým grafikonom železníc


BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Cestujúca verejnosť v Trenčíne vyjadruje svoju nespokojnosť s rozhodnutím Ústrednej grafikonovej komisie Železníc SR (UGK ŽSR), ktorá rozhodla o nezastavovaní niektorých Intercity (IC) vlakov v Trenčíne. Podľa informácií Juraja Holúbka z Trenčianskeho neformálneho združenia (TNZ), cestujúci tvrdia, že ich tým komisia poškodzuje a železniciam spôsobuje miliónové straty.

Podľa argumentov ŽSR budú tieto vlaky zastavovať iba v prepravne a turisticky zaujímavejších uzloch, medzi ktoré Trenčín momentálne nepatrí, nakoľko využitie týchto spojov cestujúcimi je podľa železníc minimálne a cestujúci sa navyše vyhýbajú plateniu IC poplatku. ŽSR ďalej argumentujú tým, že v Trenčíne naďalej zastavujú iné spoje a že sa tým urýchlila preprava IC vlakmi na dlhších trasách.

Naopak, podľa odporcov je analýza o prepravne zaujímavých uzloch mylná, nakoľko v Trenčíne vlaky prepravia ročne vyše 30 000 cestujúcich a železnice neuviedli kritériá, podľa ktorých sa určovala "zaujímavosť uzlov". Dodávajú ďalej, že napriek celkovému medziročnému úbytku cestujúcich, v Trenčíne ich počet vzrástol. Rovnako vyvracajú aj argument o zrýchlení prepravy IC vlakmi, pretože zastavenie v Trenčíne si vyžaduje iba šesť minút.


ŽSR sú vysoko deficitné pri opravách tratí
Sme/Streda 14.6.2000
BRATISLAVA (sita) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odhadujú celkový finančný schodok z meškania obnov tratí pri opravných prácach na železničnom zvršku a mechanizácii tratí na 17,311 mld Sk. Pre tlačovú agentúru SITA to povedal zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre technický rozvoj Ladislav Saxa.
Podľa slov L. Saxu majú ŽSR v rámci cyklickosti opráv pri komplexných rekonštrukciách železničných tratí od roku 1993 deficit v ich obnove v dĺžke 733 kilometrov. Pritom od roku 1996 bola norma komplexnej rekonštrukcie tratí znížená z dôvodu poklesu ročnej prepravy tovaru na objem približne 50 mil. ton iba na 158 kilometrov ročne v porovnaní s 230 kilometrami v roku 1993. Pri ťažkých stredných opravách, ktoré sa týkajú prečistenia štrkového lôžka trate a výmeny súčiastok, majú ŽSR podľa zástupcu generálneho riaditeľa od roku 1993 kumulovaný deficit obnovy v počte 907 kilometrov. Pri samotnom prepracovaní koľají, ktorých ročná potreba obnovy je 2500 kilometrov, vykazujú v súčasnosti železnice deficit 1961 kilometrov.
Celková stavebná dĺžka tratí na Slovensku je 3661 kilometrov a samotná celková dĺžka železničných koľají je takmer 6880 kilometrov. Jednokoľajové trate majú celkovú dĺžku 2492 kilometrov, dvojkoľajové 1019, širokorozchodné 100 a úzkorozchodné trate takmer 50 kilometrov.

Z hrdzavého ,,šrotu" nový veterán
V Európe sa už rozkríklo, že koniarovská firma na Slovensku repasuje vlaky
(neznámy zdroj)
JANA BEŇOVÁ - Do Koniaroviec už niekoľko ráz doviezli hrdzavého
dvojkoľajového veterána neurčitých tvarov. Zruční zámočníci
mechanici, zvárači a stolári ho podrobili rozsiahlym ,,plastickým
a kozmetickým úpravám", až z neho vyrobili krásavca na
pohľadanie.
Spoločnosť DMG Preseľany, prevádzka Koniarovce, niekoľko
rokov opravovala koľajovú techniku najmä pre Železnice SR, pričom
fungovala pre celé Slovensko. Keď zákaziek ubúdalo, v spoločnosti
so 60 zamestnancami by skôr či neskôr prišlo k prepúšťaniu.
Pristúpila preto k doplnkovej činnosti: k repasácii starých
lokomotív a vozňov. Prvou lastovičkou boli tri historické vagóny
- dreváky, ktoré Koniarovčanom zveril do rúk Ústav pre rozvoj
železníc SR. Voľakedy sa s ich tvrdými drevenými lavicami
stretávali tí najchudobnejší, ktorí si kúpili lístok do tretej
triedy. V súčasnosti sú vystavené v Technickom múzeu v
Bratislave.
Zamestnancov firmy historické mašinky chytili za srdce.
Študovali starú technickú literatúru a zvládali staré remeselné
techniky. ,,Bežné koľajové vozidlá v rekonštrukcii zvárame. No
veterány v úsilí zachovať klasické dobové prvky nitujeme,"
povedal námestník riaditeľa DMG Jozef Majtáň. Pred repasáciou si
starostlivo naštudovali dokumentáciu alebo pracovali podľa
náčrtkov či dobových fotografií, požičaných z Technického múzea v
Prahe. ,,Výsledok musí byť stopercentný. Veď aj historické
koľajové vozidlá majú spĺňať náročné technické podmienky. Pri
slávnostných príležitostiach sa u nás zaraďujú do vlakových
súprav. V západných krajinách riadne premávajú v turistických
centrách. Nedosahujú však takú prevádzkovú rýchlosť ako
voľakedy," zdôraznil J. Majtáň.
Po Európe sa rozkríklo, že koniarovská firma repasuje
vlaky. Istý mladý Luxemburčan prejavil záujem o rekonštrukciu
súkromnej lokomotívy z konca minulého storočia. Dlho si oťukával
koniarovskú firmu, ktorá ešte v zahraničí nemá meno, no ponúka o
vyše päťdesiat percent nižšiu cenu ako podobné západné
spoločnosti. Lokomotívu priviezli minulý týždeň na kamiónoch
rozobratú na kusy, ktoré pripomínajú šrot. Všetko bude úplne nové
okrem podvozka. Najkrajším okamihom podľa J. Majtáňa je, keď sa
pod kotlom zakúri a repasovaná lokomotíva sa rozbehne. Na oblohe
začne kresliť čmuhy, ktoré navodia atmosféru éry parných vlakov.

Senec
(neznámy zdroj)
REKREAČNÝ AREÁL SLNEČNÉ JAZERÁ
EVA MONCMANOVÁ - Vodná plocha jazier vznikla ťažbou štrkopieskov na stavbu
železnice Bratislava - Nové Zámky - Budapešť, ktorá sa intenzívne
začala v roku 1845 a na rekreačné účely bola zriadená už v toku
1919. Z pôvodne piatich vodných celkov vzniklo ťažbou jedno
jazero s plochou takmer 116 hektárov a s hĺbkou miestami až 12
metrov. Prírodné podmienky jazier sú mimoriadne priaznivé na
letnú turistiku. Mierne podnebie, teplá voda s priemerom 25
stupňov Celzia, slnečný svit vyše 2200 hodín za rok, bohatá
ponuka ubytovania, stravovania a ďalších služieb priamo v areáli
jazier, možnosti vodných športov či rybolovu prilákajú mnohých
návštevníkov na toto miesto ešte raz. Priamo v areáli sa
nachádzajú detské ihriská, požičovňa športových potrieb,
tobogany, volejbalové ihriská, tenisový kurt. V blízkosti areálu
je amfiteáter.

(krátené)


Strana vytvorená: 25. VI. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press12.htm )