Drahe nakladne vozne pre Zeleznice SR

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Zeleznice Slovenskej republiky (ZSR) nemozu odstupit od nakupu specialnych nakladnych voznov z produkcie Tatravagonky, a.s., Poprad, pretoze by anglickemu dodavatelovi European Railways Finance Limited museli uhradit 50 mil. svajciarskych frankov (priblizne 1,2 mld. Sk). Rovnaku sumu zaplatia za vsetkych 200 objednanych voznov, ktorych dodavka sa zacala vo februari a mala by skoncit v prvom polroku 1998. Spravna rada ZSR vyzvala generalneho riaditela zeleznic, aby s ucastnikmi zmluv zhodnotil ich vyhodnost pre ZSR. Na zaklade tychto analyz ma generalny riaditel predlozit spravnej rade sposob riesenia problemu.

Zmluvu podpisal v maji 1997 byvaly generalny riaditel ZSR Bartolomej Sinai a terajsie vedenie ZSR ju zatial len studuje. Zmluva sa tyka dodavky 200 specialnych nakladnych voznov na prepravu ocelovych zvitkov pre VSZ Holding, a.s., Kosice. Niekdajsi minister dopravy Mikulas Dzurinda zverejnil podmienky kupy voznov. Vozne vyrobili v Tatravagonke, ktora ich dodala European Railways Finance, a az ta ich predala ZSR. Kym Tatravagonka podla neho predavala britskej firme jeden vozen za 129-tis. CHF (priblizne 3 mil. Sk), ZSR britskej spolocnosti za vagon zaplatili takmer dvojnasobok - 250-tis. CHF. Pri dodavke dvesto voznov ZSR prerobili zhruba 600 mil. Sk, tvrdi M. Dzurinda, ktory podal podnet prokurature na presetrenie zakonnosti tychto transakcii.

Vykonny riaditel Tatravagonky Poprad Frantisek Kralik agenturu SITA informo- val, ze spolocnost sa podiela "na obchodno-vyrobnej kooperacii pri vyrobe 200 kusov specialnych vagonov na prepravu ocelovych zvitkov, ktore dodava pre ZSR jej anglicky licencny partner sucasne zabezpecujuci financovanie tohto projektu". TRENDU neposkytol podrobnejsie informacie s odovodnenim, ze vedenie spolocnosti vyda stanovisko neskor.

( Trend 980415)