Neprehľadná obchodná politika ŽSR

Svjatoslav Dohovič

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Špedičná firma Wesotra bola nútená železničné prepravy tovarov presmerovať cez Poľsko, podobne ako ďalšie špedičné firmy z Čiech. Dôvodom bol fakt, že firme začali doslova kradnúť zákazky privilegované firmy, ktoré ponúkali nižšie prepravné ceny. Uviedol to Jozef Hanulík, konateľ firmy.
Podľa Hanulíka príčinou je systém poskytovania zliav ŽSR
na prepravu, ktorý je absolútne neadresný. "Zodpovednosť by mal mať ten, kto realizuje dopravnú politiku. Na túto činnosť bola vybudovaná Divízia nákladnej dopravy ŽSR . Zaujímavé je, že riaditeľ tejto divízie nie je členom tzv. obchodnej rady, ktorá rozhoduje o zľavách," uviedol J. Hanulík. Podľa jeho slov sa tento problém týka nielen vnútroštátnej prepravy, kde dochádza k diskriminácii niektorých prepravných firiem, ale aj medzinárodných tranzitov. "Práve pri tranzitných prepravách, kde platia medzištátne tarify s vysokou cenovou úrovňou, poskytuje kolektívny orgán, obchodná rada, vyššie zľavy. Tým sú znevýhodnení ďalší prepravcovia, ktorí radšej vedú tranzit cez Poľsko," tvrdí Hanulík. Podľa jeho slov, systém obchodnej rady jednoducho znamená, že nie je daná rovnaká východisková situácia pre špeditérov a znamená aj miliónové straty pre samotné ŽSR .
ŽSR
dosiahli tržby z nákladnej prepravy tovarov za deväť mesiacov tohto roka takmer 9 miliárd Sk, čo je o 1,24 miliardy viac ako v porovnateľnom období roka 1997. Ako ďalej informoval Pavol Gallo, riaditeľ Divízie nákladnej dopravy ŽSR , podľa údajov Slovenského štatistického úradu za 8 mesiacov tohto roku sa železničná preprava na celkovej preprave tovarov v rámci Slovenska podieľala 60,7 percentami. Napriek zlepšeniu sú tržby aj objemy nižšie ako pôvodne plánované. Znížila sa preprava surovín a tovarov českých a slovenských hutníckych podnikov. Zároveň sa znížili objemy prepráv poľského a českého uhlia do Maďarska a Rumunska.

(Pravda 981201)