Petícia a realita na železnici
TRANSFORMÁCIA ŽSR je nevyhnutný proces
Bratislava (hn/Danuša Dragulová-Faktorová),
26.3.2001 - V súvislosti s projektom transformácie železníc,
ktorý schválila vláda, zamestnanci ŽSR spísali petíciu, v
ktorej okrem iného označujú projekt za rozpredávanie železníc.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR tento názor
odmieta.
Odborári v petícii vyjadrujú nesúhlas s obmedzovaním dopravných
služieb, rušením železničných prevádzok a regionálnych
tratí. K týmto trom postupom, ako sa uvádza v stanovisku
ministerstva, ešte nedošlo, ale bude musieť dôjsť. Ak vstupy
do dopravy vzrástli, ale klesol počet cestujúcich, nie je možné
nezefektívňovať prevádzku železníc aj rušením nerentabilných
tratí a činností.
Na tézu o zvyšovaní cestovného bez ohľadu na ekonomické možnosti
občanov, vedenie rezortu reagovalo slovami: „Cestovné sa
upravuje v spolupráci s MF SR a MPSVaR SR, pričom sa zohľadňuje
aj vplyv na obyvateľstvo, o čom svedčí fakt, že pri rušení
zliav k februáru zostali železničiarske nezmenené.“
„Nesúhlasíme s ustavičným zhoršovaním sociálneho
postavenia železničiarov a likvidovaním ich pracovných príležitostí,“
tvrdia odborári vo svojej petícii. MDPT SR nesúhlasí s týmto
názorom zamestnancov a zdôrazňuje, že železničiari majú
tretiu najvyššiu priemernú mzdu v SR. Podľa ministerstva
pracovníci železníc majú tiež nadštandardné sociálne výhody
zakotvené v kolektívnej zmluve. Ide o výhody nad rámec zákona,
nad rámec toho, čo majú garantované kolektívnymi zmluvami
zamestnanci iných rezortov a sú nadštandardné aj vzhľadom na
hospodárske výsledky ŽSR.
Opitý mladík vypadol v Strečne z
vlaku
Bratislava
26. marca - Viacero zranení utrpel 18-ročný mladík, ktorý v
noci z piatka 23. na sobotu 24. marca pri ceste za prácou do Českej
republiky vypadol v Strečne z vlaku.
Poškodený uviedol, že spoločne s bratom a ďalšími štyrmi
spolucestujúcimi pred nastúpením do vlaku v Železničnej
stanici Poprad-Tatry popíjali alkoholické nápoje, čo sa mu
podľa hovorcu Železničnej polície (ŽP) Jozefa Búranského
zrejme stalo osudným.
Mladík v zadnej časti vlaku zaspal a prebudil sa až na koľajisku
na neznámom mieste. Pešo prešiel do Varína, kde sa ho ujal
dopravný námestník železničnej stanice, ktorý vyrozumel o
prípade príslušníkov ŽP zo Žiliny. Mladíka hospitalizovali
v žilinskej nemocnici, kde lekári konštatovali okrem iného
prasknutie lebky, ľahký otras mozgu a rôzne odreniny.
Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania, informoval dnes
TASR hovorca Búranský.
Železnice sa dohodli na splátkach za
elektrinu
BRATISLAVA,
27.3.2001 - Železnice SR prisľúbili Západoslovenským
energetickým závodom (ZSE) splatiť do 20. apríla polovicu z
celkového dlhu 553 mil. Sk. Do konca mája by mali uhradiť celý
záväzok spolu s faktúrami za február, marec a apríl.
Informoval o tom riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton
Hlavatý.
Po tom, čo sa ŽSR v stredu minulý týždeň dohodli na splátkach
so Stredoslovenskými energetickými závodmi, úspešne sa skončili
aj rokovania s Východoslovenskými energetickými závodmi
(VSE), čo potvrdil šéf kancelárie generálneho riaditeľa VSE
Peter Sukovský.
Podľa ministra dopravy Jozefa Macejka požiadali železnice
rezort financií o úhradu sumy za výkony vo verejnom záujme
pre druhý štvrťrok v objeme 600 mil. Sk zo štátneho rozpočtu
v predstihu. Podľa Macejka s tým ministerstvo financií súhlasilo.
ŽSR chcú prostriedky použiť na prevádzkové potreby. Dlhy voči
energetickým rozvodným závodom dosahujú viac ako 1,5 mld Sk,
prípadným použitím časti uvedenej sumy na ich splatenie by
preto mohli uhradiť len ich malý podiel.
Rušňovodič sa rozhodol urobiť si v
tuneli prestávku
27.3.2001
- Niekoľko stoviek cestujúcich zostalo v nedeľu uväznených
90 minút v tuneli po tom, ako sa rušňovodič ich ICE-rýchlika
smerujúceho z nemeckého Kolína do Frankfurtu nad Mohanom
rozhodol urobiť si prestávku.
K tomuto rozhodnutiu viedol 24-ročného rušňovodiča zrejme
neprekonateľný hlad, pretože sa po zastavení vlaku - len pár
kilometrov od frankfurtskej stanice a osem minút pred skončením
svojej služby - vybral do jedálneho vozňa.
Hoci si prestávku naplánoval len na 20 minút, vlak zostal v
tuneli oveľa dlhšie. Polícia musela totiž najprv prehľadať
tunel a uistiť sa, že v ňom nikto nevystúpil.
Predstavitelia nemeckých železníc považujú motív konania
ich zamestnanca za záhadný. Rušňovodič zložil v roku 1999
úspešne skúšky, asi rok jazdil na ICE-vlakoch a pôsobil spoľahlivým
dojmom. Po víkendovej akcii mu však hrozí výpoveď.
Železnice prišli vďaka nemu o niekoľko tisíc mariek, pretože
za každé meškanie vlaku typu ICE musia cestujúcim ako odškodné
darovať poukážku na zľavu cestovného.
Rezort dopravy rokuje s ministerstvom financií o niekoľkomiliardovom úvere pre ŽSR, ktorý by mohli železnice použiť aj na splatenie dlhov voči trom rozvodným podnikom. Tie obnovili pre ŽSR dodávku elektrickej energie na všetkých odberných miestach železníc v plnom rozsahu ešte pred začatím spoločných rokovaní začiatkom minulého týždňa. (sita)
Egyed zarobil vlani 2,4 milióna
(sel, Bratislava), 28.3.2001 - Po šéfovi
Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Pavlovi Kinčešovi
zverejnil svoj plat aj riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej
Egyed. Ako Národnú obrodu informoval jeho hovorca, výška
Egyedovej mesačnej mzdy sa z minuloročných 90-tisíc zvýšila
na 100-tisíc Sk. Odmeny alebo osobná hmotná zainteresovanosť
sa znížili z maximálnych 120 na 100 %, za minulý rok ich ešte
Egyedovi nevyplatili. Šéf železníc však dostal k platu zálohu
200 577 Sk. Jeho priemerný mesačný príjem tak bez odmien
dosiahol 106-tisíc Sk. Za rok to predstavovalo asi 1,2 milióna
Sk. Ak by v tomto roku dostal Egyed mesačnú mzdu 100- tisíc Sk
a k tomu odmeny vo výške možných 100 %, jeho ročný príjem
by bol asi 2,4 milióna Sk.
Kinčeš vlani zarobil okolo 3 milióny Sk. Koľko zarábajú ďalší
manažéri štátnych podnikov sa dozviete zajtra v Národnej
obrode.
Zrážka vlakov v Belgicku: osem mŕtvych
Pri zrážke vlakov v Belgicku zahynulo
najmenej osem ľudí.
BRUSEL
(reuters, peb, čtk), 28.3.2001 - Lokomotíva trčiaca do neba a
pod ňou druhá lokomotíva - takýto obrázok priniesli včera
televízne stanice z dopoludňajšej zrážky vlakov pri
belgickej dedine Pécrot asi dvadsať kilometrov od Bruselu. Čelný
náraz dvoch vlakov si vyžiadal najmenej osem obetí. Hasiči včera
pátrali v troskách po jednom nezvestnom pasažierovi.
K zrážke došlo na trati Wavre-Lovan, kde prázdny vlak narazil
do protiidúceho motorového vlaku, v ktorom sa viezlo 80 cestujúcich.
Na vine je strojvodca prázdneho vlaku, ktorý sa z neznámych dôvodov
vydal po zlej trati a ignoroval červené signalizačné
zariadenie. Prešiel aj niekoľko cestných prejazdov a nevšimol
si, že ani raz neboli stiahnuté závory.
Nepozorný strojvodca zahynul rovnako ako jeho kolega v protiidúcom
vlaku. „Pokúšali sme sa ho zastaviť, ale už bolo neskoro,“
povedala hovorkyňa belgických železníc M. L. Donnetová.
Medzi obeťami je aj jeden sprievodca a päť študentov a žiakov,
ktorí išli do školy a na univerzitu. Desať ťažko zranených
je v nemocnici v Lovani.
Svedkovia tvrdia, že čelnú zrážku vlakov sprevádzal veľký
hluk, ako keby do seba narazili dve obrovské plechovky. Naproti
tomu chlapec, ktorý cestoval vo vlaku, ani nevedel, že prežil
katastrofu. „Najprv som si myslel, že sa vlak vykoľajil,“
povedal študent. Až keď sa mu podarilo dostať z vagóna na
pevnú zem, uvidel, ako jeden vlak leží na druhom. Všade
naokolo bolo počuť ženský plač. Ľudia rozbíjali okná, aby
sa mohli dostať von z vagónov.
Tento spoj nepatrí v Belgicku medzi najvyťaženejšie. Vláda
prerušila pre nešťastie zasadanie, ktoré sa zhodou okolností
týkalo práve rozporuplného projektu budúceho rozvoja a
financovania belgických železníc. Na miesto nešťastia včera
pricestoval aj belgický kráľ Albert II. v sprievode kráľovnej
Paoly.
Vagónka Trebišov chce zvýšiť objem
exportu
Cieľom sériová výroba
ANDREJ BANČANSKÝ, 28.3.2001 - Hrubý zisk 3,7
milióna korún dosiahla za minulý rok a. s. Vagónka Trebišov.
Jej výkony predstavovali 300 miliónov korún.
Podľa slov Emila Kráľa, generálneho riaditeľa podniku, v
tomto roku plánujú v trebišovskej Vagónke výkony približne
na úrovni vlaňajška. Hlavnou činnosťou podniku sú opravy nákladných
a osobných železničných vozňov. "So ŽSR síce máme
dohodnutý ročný objem opráv, ktorý je o 30 percent nižší
ako vlani, ale predpokladáme, že sa to ešte zmení. Aj v predošlých
rokoch to tak bývalo," povedal Kráľ. Koncom minulého
roku získala Vagónka Trebišov oprávnenie na opravy všetkých
typov nákladných vozňov. Zníženie objednávok zo strany ŽSR
preto plánuje kompenzovať opravami vagónov pre podniky. Opravy
tohto typu začala Vagónka napríklad pre Chemko Strážske či
Cementáreň Turňa nad Bodvou.
Zámerom je podľa Kráľa rozširovať výrobu na export, ktorá
teraz predstavuje zhruba jednu tretinu produkcie Vagónky. V
tomto roku by zákazky pre zahraničný trh mali predstavovať
sumu približne 80 miliónov korún. Ide o výrobu kontajnerov
pre Rakúsko a Francúzsko a podnik rokuje s odberateľmi v
Nemecku o výrobe boxov na ťažbu ropy. Také kontrakty, podobne
ako výroba krbov pre nemecký trh, znamenajú v trebišovskej
Vagónke každoročné vytváranie sezónnych pracovných miest
pre niekoľko desiatok zamestnancov. K prioritám podniku pritom
patrí snaha o zavednie sériovej výroby, ktorá by
stabilizovala zamestnanosť. Nádej na sériovú výrobu dávalo
trebišovskej Vagónke rokovanie s Vagónkou Poprad o výrobe súčasti
nákladných vozňov. "Zákazku, ktorá by predstavovala výrobu
na dva roky, sme síce nezískali, ale veríme, že kooperácia s
Vagónkou Poprad sa rozvinie," povedal Kráľ. Na prácu pre
Vagónku Poprad už v majú Trebišove 20 rekvalifikovaných
zamestnancov. Vagónka zamestnáva 400 stálych pracovníkov. Je
najväčším zamestnávateľom v Trebišove. Priemerná mzda v
podniku je 10-tisíc korún. V tomto roku je naplánovaný
10-percentný rast miezd.
Demonštrantom sa podarilo zastaviť
vlak s castormi
Dannenberg
28. marca - Odporcovia prevozu špeciálnych kontajnerov s jadrovým
odpadom z Francúzska do nemeckého Gorlebenu zaznamenali dnes ráno
prvý veľký úspech. Po deviatich hodinách od začiatku blokády
sa im podarilo aspoň dočasne zastaviť postup vlaku vezúceho v
tzv. castoroch vyhoreté jadrové palivo. Nákladný vlak s
kontajnermi sa musel z technických príčin dokonca vrátiť o
niekoľko kilometrov späť. Momentálne sa nachádza asi 30
kilometrov od cieľovej stanice Dannenberg. Tu budú castory
preložené na valníky, na ktorých musia prekonať posledných
20 kilometrov do medziskladu v Gorlebene. Antijadroví aktivisti
komplikujú transport spracovaného jadrového odpadu najmä
svojou vynaliezavosťou. Niektorí si napríklad strčili ruky do
rúr vopred zabetónovaných pod železničnou traťou medzi Lüneburgom
a Dannenbergom, iní podkopali koľajnice a pripútali sa k nim
reťazami. Týmto spôsobom demonštranti dokázali úplne narušiť
časový plán transportu. Vlak mal pôvodne doraziť do
Dannenbergu v utorok večer a v stredu už mali byť kontajnery v
Gorlebene. Prepravu recyklovaného jadrového odpadu zabezpečuje
na území Nemecka viac ako 20.000 príslušníkov polície a ďalších
bezpečnostných zložiek. Ide o vôbec najväčšiu akciu svojho
druhu v povojnovom Nemecku. Jej hlavným cieľom je zabrániť násilnostiam,
ktoré sprevádzali posledný transport castorov v roku 1997.
Militantným aktivistom sa v noci nadnes predsa len podarilo
vyprovokovať konflikty s políciou v Dannenbergu. Polícia bola
prinútená použiť na rozohnanie davu vodné delá. Demonštrujúci
hádzali na príslušníkov polície svetlice, ktorými zapálili
jedno policajné auto.
Železničiari odovzdali vyhlásenie
podpredsedovi NR SR M. Andelovi
Bratislava
28. marca - Protest železničiarov, ktorý sa dnes začal zhromaždením
pred Úradom vlády SR, vyvrcholil odovzdaním vyhlásenia jeho
účastníkov podpredsedovi Národnej rady SR (NR SR) Mariánovi
Andelovi. Ten zavítal spolu s poslancom NR SR Marianom
Mesiarikom k dvom tisíckam protestujúcich, ktorí prišli pred
budovu parlamentu. Medzi protestujúcimi bol aj predseda Združenia
robotníkov Slovenska Ján Ľupták. Andel pred protestujúcimi
konštatoval, že problémy, ktoré železnica v súčasnosti má,
sú najväčšie od čias druhej svetovej vojny. Súcití so
zamestnancami Železníc SR a urobí pre nich to, čo mu jeho pozícia
umožňuje. Protestujúcich prišiel pozdraviť poslanec NR SR za
HZDS Ján Jasovský. Ako poznamenal, bol ministrom dopravy len
rok, ale v tom čase boli železnice ziskové. Vedenie ŽSR často
navštevoval a usiloval sa problémy riešiť. Bola to jeho
srdcová záležitosť, lebo kedysi na železnici začínal ako
obyčajný technik, konštatoval.
Neadekvátne aktivity
BRATISLAVA, sy, 29.3.2001 - Ministerstvo dopravy
nesúhlasí s tvrdením odborárov, že reštrukturalizácia ŽSR
je likvidáciou železničnej dopravy. Zásady transformácie nemôže
a nechce meniť mimo rámca projektu schváleného vládou. Uvádza
sa to v stanovisku ministerstva k protestom železničiarskych
odborárov. Ministerstvo konštatuje, že ŽSR sa síce rozdelia,
ale vláda ich nemieni predávať. K rušeniu tratí dodáva, že
ak vstupy do dopravy stúpli a počet cestujúcich klesol, treba
zefektívňovať prevádzku železníc aj rušením nerentabilných
tratí a činností. Zároveň poukazuje na plánovanú harmonizáciu
autobusovej a vlakovej dopravy. K údajnému zhoršovaniu sociálnej
situácie zamestnancov ŽSR ministerstvo poznamenáva, že majú
tretiu najvyššiu priemernú mzdu v SR a nadštandardné sociálne
výhody, zakotvené v kolektívnej zmluve.
Železničiari včera protestovali
proti všetkým a všetkému
(fw),
29.3.2001 - Pred Úradom vlády sa včera na pravé poludnie zišli
hneď dve protestné zhromaždenia naraz. Na mieste, kde stávala
socha Klementa Gottwalda, burácali nahnevaní železničiari a o
kúsok ďalej podstatne menšia skupinka spracovateľov kože.
Piskot sa niesol celým Námestím slobody.
Okrem transparentov mával Peter a jeho priatelia z Rimavskej
Soboty portrétom bývalého prezidenta Antonína Zápotockého.
„Tento chcel po vojne zrušiť železnice ako predseda vlády a
ten dnešný to chce tiež. Myslím, že pochopí, prečo sme to
sem priniesli,“ smiali sa. V slnečnom počasí z mnohých účastníkov
viala vôňa liehovaru a fľašky putovali z ruky do ruky.
Železničiari boli veľmi bojovne naladení, ale ako prví začali
skandovať „Dzurinda je cigáň“ odborári zo zväzu Textil
Odev Koža. Väčšia skupina v nadávaní nezaostávala, občas
museli odboroví predáci svoje ovečky krotiť. Obávali sa, že
novinári skreslia priebeh akcie, ak na nich niektorí účastníci
neprestanú testovať zábavnú pyrotechniku.
Okrem vlády a novinárov pískali aj na predsedu KOZ Ivana
Saktora, a keď po hodine oba mítingy splynuli do jedného a
vydali sa pred parlament, tak na každého, kto sa im dostal do
cesty. O ministrovi dopravy Macejkovi s pohŕdaním hovorili ako
o „cestárovi“. „Ludia nemajú čo jest, a on si dá ze zláta
ozdóby,“ okomentoval niekto plot Prezidentského paláca.
„Dajte mu fúkať, páni policajti, on v živote triezvy nešoféroval,
Maďar,“ radili, keď zastavili Seat s podpredsedom SMK Lászlóm
Nagyom za volantom. Niektorých chytala nefalšovaná zúrivosť.
Cestou k Hradu, samozrejme, blokovali dopravu.
Pred parlamentom sa svojím tichým prejavom davu nezavďačil
ani bývalý minister dopravy a poslanec HZDS Ján Jasovský. Pískalo
sa aj vtedy, keď sa objavili podpredseda parlamentu Marián
Andel a poslanec SOP Marián Mesiarik. Ich platy sa zdali železničiarom
privysoké, a tak neverili, že by sa poslanci mohli vcítiť do
ich situácie. „Hajzli sú to. Dobre, že prišli, povedal som
im svoje,“ povedal expodpredseda parlamentu Ján Ľupták, ktorý
opäť bojoval v dave za záujmy chudobných. Podpísal aj petíciu
proti vzniku komárňanskej župy.
„Čo sme dosiahli?“ pýtal sa sám seba jeden z ukričanejších
účastníkov, keď ostatní začali húfne odchádzať. Akcia
trvala dve a pol hodiny. Agentúry odhadli, že protestovať
proti plánovanému rozdeleniu železníc na dve firmy prišlo
asi päťtisíc ľudí. Triezvejšie odhady hovoria o dvojtisícovej
účasti.
Macejko: Platy železničiarov sú nadštandardné
(sel, Bratislava), 29.3.2001 - Podľa
odhadu zúčastnených médií sa na búrlivej protestnej akcii
železničiarov pred Úradom vlády a ministerstvom dopravy zúčastnilo
asi 5-tisíc ľudí. Transparenty s heslami - Stop rozpredaniu železníc,
Žiadame splnenie sľubov - dávali jasne najavo nespokojnosť s
krokmi vlády. Šéf železničiarskych odborov Imrich Sedláček
vyzýval protestujúcich, aby sa nebáli ozvať, ak sa nechcú
zaradiť medzi 21 % nezamestnaných na Slovensku.
Reagoval tak na informáciu, že len v tomto roku majú v rámci
transformácie podniku prepustiť asi 4-tisíc ľudí. Sprievod
viditeľne nielen emóciami podgurážených štrajkujúcich z
celého Slovenska sa so symbolickým bicyklom na čele presunul
spred Úradu vlády pred parlament, kde pre radosť Bratislavčanov
zablokovali v dopravnej špičke dopravu. V tom čase sa na Úrade
vlády minister dopravy Jozef Macejko pre novinárov vyjadril
okrem iného aj k platom železničiarov. Podľa jeho slov sú
ich platy nadštandardné, teda o 30 % vyššie (asi 14-tis. mesačne),
než sú priemerné mzdy.
Železničiari sa počas demonštrácie proti rozdeľovaniu a
rozpredávaniu železníc, rušeniu regionálnych tratí a
postupnej likvidácii ich pracovných príležitostí správali
viac ako búrlivo. Pískali na železničných píšťalkách, na
trúbkach a klaksónoch. Po prítomných novinároch hádzali pirátov
a skandovali: „Novinári klamú!“
Železničiari včera protestovali aj
proti prepúšťaniu
Katarína Šelestiaková Bratislava,
29.3.2001 - Rozdelenie Železníc SR na dve spoločnosti, ktoré
mala včera prerokovať vláda Mikuláša Dzurindu, bolo preložené.
Aj tento vládny návrh, ktorý odmietlo 22-tisíc železničiarov,
bol jedným z dôvodov včerajšej protestnej akcie železničiarov.
Za skandovania "zastavte likvidáciu železničnej dopravy
na Slovensku" vyzývali vládu odborári vo vyhlásení,
ktoré prijali na protestnom zhromaždení. Projekt transformácie
sa podľa nich zaoberá len zmenou vlastníckych vzťahov, pričom
tam chýba funkčnosť a prepojenie budúcich dvoch podnikov. Zo
skandovania protestujúcich boli zrejmé predovšetkým obavy o
prácu, keďže vláda plánuje v rámci reštrukturalizácie železníc
prepustiť do konca roka 2005 zhruba 18- tisíc ľudí. Výkriky
"my chceme žiť" podčiarkovali sociálnu situáciu na
železnici, kde len v tomto roku plánujú prepustiť 4-tis. ľudí.
Vláda ďalej podľa odborárov sľubovala zásadnú zmenu v riešení
problémov Železníc SR, a to najmä uhrádzať straty z výkonov
vo verejnom záujme zladiť tempo výstavby diaľnic a modernizáciu
železničných koridorov. Tieto sľuby nielenže neplní, ale
pre zadlženosť podniku musia železničiari podľa vlastných
slov "pracovať na pracoviskách bez elektriny". Na
margo úhrad štátu za záväzky vo verejnom záujme minister
dopravy J. Macejko povedal, že vláda robí, čo môže.
Platby za roky 1999 a 2000 sú splatené a dlhy za predchádzajúcu
vládu môžu splatiť maximálne do roku 2005. Predseda Odborového
zväzu železničiarov Imrich Sedláček odovzdal text aj
poslancom Národnej rady Slovenskej republiky.
Požiadavky protestujúcich železničiarov
sa podľa J. Macejka plnia
Bratislava
29.3.2001- Väčšina požiadaviek, ktoré pracovníci Železníc
SR (ŽSR) vzniesli voči vláde SR, je podľa ministra dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR Jozefa Macejka už dávno vyriešená
alebo sa rieši.
Vláda a jej rezorty podľa ministra akceptovali stanoviská železničiarov
vo veci odborných učilíšť, podnikových zdravotných
zariadení, železničnej polície. Protestné akcie Odborového
zväzu železničiarov (OZŽ) preto považuje J. Macejko "za
vytĺkanie politického kapitálu".
V súvislosti s vyjadrenými obavami z možného oslabenia sociálneho
postavenia zamestnancov železníc minister uviedol, že ich
priemerná mzda je nadštandardná, v kolektívnej zmluve majú
dohodnuté vysoké odstupné a požívajú aj výhodu režijného
cestovného pre seba a rodinných príslušníkov. Priemernou
mzdou, prevyšujúcou 14 000 Sk, sa železnice podľa neho zaraďujú
na 3. miesto po peňažných ústavoch a telekomunikačnom
sektore.
Minister dopravy však zároveň uviedol, že v súlade s
transformačnými zmenami v tomto roku ŽSR prepustia zo
zamestnania viac ako 3 000 pracovníkov.
Požiadavka odborárov na cielené investovanie do infraštruktúry
železníc sa má podľa J. Macejka naplniť práve pripravovanými
transformačnými opatreniami (teda rozdelením ŽSR na prevádzkovateľa,
dopravné cesty a dopravcov). Ako ďalej zdôraznil, vláda v
plnej výške uhradila platby za výkony vo verejnom záujme za
roky 1998, 1999 a 2000.
Nezaplatené zostávajú iba platby za roky 1994 až 1997, ktoré
sa majú postupne uhradiť v rokoch 2001 až 2005. Skutočnosť,
že vláda dnes oproti pôvodnému programu neprerokovala dva zásadné
materiály k transformácii železníc, súvisí podľa J.
Macejka so záujmom prerokovať ešte predtým tieto materiály
na piatkovom zasadnutí tripartity.
Kontajnery s jadrovým odpadom dorazili
do cieľa
Gorleben
29. marca - Transport so spracovaným jadrovým palivom z Francúzska
do nemeckého Gorlebenu dorazil dnes ráno do cieľa. O 8.10 h
SELČ prekročil posledný so šiestich valníkov s tzv. castormi
vstupnú bránu do medziskladu v Gorlebene. Na bezpečnosť
transportu na poslednom 20-kilometrovom úseku cesty zo železničnej
stanice v Dannenbergu dozerali stovky policajtov. Situáciu zo
vzduchu sledovali vrtuľníky. Posledná etapa transportu bola nečakane
bezproblémová a krátka. Konvoj s castormi vyrazil za masívneho
sprievodu polície z Dannenbergu o 6.41 h SELČ a za hodinu a pol
bol už na mieste určenia. Zatiaľ posledný jadrový transport
z Dannenbergu do Gorlebenu v roku 1997, sprevádzaný prudkými
zrážkami antijadrových aktivistov s políciou, trval viac ako
tri hodiny. Preprava castorov sa uskutočnila úplne bez problémov.
Preloženie kontajnerov na valníky, zmeranie rádioaktivity a
ich prevoz bol tak rýchly, že demonštranti sa nestačili
zaktivizovať. Len v Laase neďaleko Gorlebenu sa asi 300 demonštrantov
pokúsilo konvoj zastaviť, no polícia ich vytlačila z cesty.
Preprava castorov do cieľa sa oneskorila o jeden deň. Demonštrantom
sa v stredu podarilo na 14 hodín zablokovať železničnú trať
z Lüneburgu do Dannenberg. Proijadroví aktivisti skomplikovali
transport jadrového odpadu najmä svojou vynaliezavosťou. Piati
z nich si napríklad strčili ruky do rúr vopred zabetónovaných
pod koľajnicami, takže ich bolo treba prepíliť. Militantným
aktivistom sa dve noci po sebe podarilo vyprovokovať konflikty s
políciou v Dannenbergu. Polícia bola prinútená použiť na
rozohnanie davu vodné delá. Demonštrujúci hádzali na príslušníkov
polície svetlice a kamene. Proti 70 výtržníkom, podozrivým
zo spáchania rôznych trestných činov, sa začalo vyšetrovanie.
Na základe francúzsko-nemeckej zmluvy z 90. rokov sa má v továrni
vo francúzskom meste Le Hague do roku 2005 spracovať 1000 ton
nemeckého jadrového odpadu. Po zastavení transportov v máji
1998 nemecká vláda v januári súhlasila s ich obnovením.
Strana vytvorená: 2. IV. 2001 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/pr0113.htm ) |