Deti trafili vlakvedúcu gaštanom do oka
TASRSme BANSKÁ BYSTRICA, 28.9.2001 - O tom, že „nevinná“ zábava detí sa nemusí skončiť vždy dobre, svedčí prípad 38-ročnej vlakvedúcej osobného vlaku, ktorú v stredu popoludní na železničnej stanici Vlkanová zasiahol letiaci gaštan.
Vlakvedúca sledovala odchod vlaku cez otvorené okno služobného vozňa, keď zrazu pocítila prudký náraz a bolesť v ľavom oku, do ktorého jej vletel trojcentimetrový gaštan.
Príslušníci železničnej polície z Banskej Bystrice zistili, že ho hodil 12-ročný miestny chlapec, ktorý sa s kamarátmi triafal gaštanmi a jedným nechtiac zasiahol vlakvedúcu.

Tragická zrážka
TASRHospodárske noviny Lindau, 28.9.2001 - Príčinou tragickej zrážky dvoch regionálnych vlakov, ku ktorej došlo včera pri nemeckom meste Enzisweiler neďaleko Bodamského jazera, bolo zlyhanie ľudského faktora. Podľa hovorcu nemeckých železníc ( DB ) mal pôvodne vlak prichádzajúci z Lindau počkať na stanici pri Enzisweilere, kým ako prvý neprejde oproti prichádzajúci vlak. Pri nešťastí bolo zranených približne 100 osôb, z toho sedem ťažko, 20 stredne ťažko a ďalších 70 ľahko. Obeťami sa stali najmä školáci vo veku od 10 do 20 rokov, ktorí v čase nehody cestovali oboma vlakmi do škôl. Polícia doteraz nehlásila žiadne straty na životoch. Sedem ťažko zranených previezli vrtuľníkom okamžite do najbližších nemocníc.

Američania objavujú vlak
PravdaZOLO MIKEŠ, New York, 28.9.2001 - Kedysi boli moji nemeckí kolegovia novinári veľkí frajeri. Keď sa potrebovali dostať čo i len z Washingtonu do New Yorku, volili tradičný spôsob - rezervovali si letenku a boli na mieste činu oveľa rýchlejšie, ako ja so svojím pomalším, ale "lacnejším" dopravným prostriedkom - karavanom. Dnes to už neplatí.
"Pôjdem domov do Washingtonu radšej vlakom," šokuje ma Michael, jeden z mojich známych, ktorý si z môjho karavanu vždy robil žarty a lietadlo doslova zbožňoval. Ošíva sa, ale napokon priznáva, že dôvodom je strach. Vraj nie jeho, ale manželky, ktorá mu cestu lietadlom z New Yorku do Washingtonu rezolútne zakázala.
Michael nie je jediný a strach nemajú len Nemci, ale najmä Američania. Napriek tomu, že cesta lietadlom ešte nikdy nebola taká bezpečná ako teraz po množstve mimoriadnych bezpečnostných opatrení, Američania sa boja lietať. Po teroristických útokoch očakávajú pokles dopytu po letenkách všetky väčšie letecké spoločnosti. Dôsledky sú katastrofálne. American Airlines žiadajú svojich zamestnancov, aby pracovali za mzdy o 25 percent nižšie, Delta Airlines uvažujú o prepúšťaní personálu. Dôvodom je strach cestujúcich.
Majú strach, že teroristický únos z 11. septembra sa môže kedykoľvek zopakovať. Cestovné kancelárie sú ďalším postihnutým sektorom. Mnohí Američania sa preto rozhodli zrušiť svoje cesty úplne.
Niektorí aspoň menia dopravný prostriedok. Keďže diaľnice najmä na frekventovanej trase New York - Washington doslova praskajú vo švíkoch, začali Američania objavovať vlak. Spoločnosť Amtrak je zavalená žiadosťami o lístky a v snahe zabrániť teroristickému útoku a zachovať si tak priazeň cestujúcich, okamžite sprísnila bezpečnostné opatrenia. Imidž železníc ako bezpečného dopravného prostriedku je zatiaľ nenarušený. Američania doteraz vlakovú dopravu zaznávali len preto, že bola pomalšia a len nepatrne lacnejšia ako letecká. Na rozdiel od často zapáchajúcich autobusov (podľa názvu spoločnosti sa im hovorí greyhoundy) sú však americké vlaky celkom pohodlné a relatívne čisté. Ceny sú len o málo vyššie ako v autobusovej doprave.
Keď som sa snažil v stredu zistiť pomocou internetu presnú cenu lístka z New Yorku do Washingtonu, nepodarilo sa mi to. Sieť bola taká preťažená zákazníkmi, že dve hodiny nebolo možné dostať sa do systému, ktorý predával lístky on-line. Rovnaká situácia bola aj v prípade telefónov - automat zákazníkov iba monotónnym hlasom vyzýval, aby počkali na voľného operátora. Po tridsiatich minútach čakania som zložil. Lepší dôkaz, že Američania skutočne začali objavovať vlak ako dopravný prostriedok, som už nepotreboval.

Sýria chce vytvoriť integrovanú železničnú sieť
TASR1.10.2001 - Sýria chce vytvoriť integrovanú železničnú sieť, ktorá by mala spájať Káhiru, Ammán a Damask. Minister dopravy Sýrskej arabskej republiky Makram Obeid povedal, že jeho krajina už začala s obnovou existujúcej železničnej trate medzi Damaskom a Ammánom. Sýrske železnice majú trať dlhú 2 700 kilometrov a s Európou ich spája železničná trať, ktorá vedie cez Turecko.
The Egyptian Gazette informoval, že sýrsky predstaviteľ súri Egypt, aby sa začal zaoberať plánom spojenia egyptských železníc so Sýriou. Na najbližšom summite ministrov dopravy arabských štátov, Syria plánuje predložiť návrh dohody na uzatvorenie paktu multilaterálnej spolupráce v oblasti dopravy.

"Protiteroristické" opatrenia ŽP platia i pri preprave prezidenta
TASR3.10.2001 - Od teroristických útokov na USA sa príslušníci ŽP vo zvýšenej miere zameriavajú na kontrolu vlakov, staníc, ale aj iných železničných objektov ako mostov a tunelov. Väčšiu pozornosť venujú aj pohybu niektorých skupín cudzincov po území SR. Špeciálny režim platí aj pri preprave prezidenta SR Rudolfa Schustera z Bratislavy do Košíc.
Železničná polícia (ŽP) od 11. septembra nezaznamenala žiaden prípad, ktorý by mal náznak prvkov terorizmu, alebo prípravy naň. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol generálny riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský. Príslušníci ŽP sledujú podozrivé predmety vo vestibuloch železničných staníc, na nástupištiach i vo vlakoch. V oblasti nákladnej dopravy venujú zvýšenú pozornosť najmä preprave horľavých a výbušných látok. Využívajú aj úsek služobnej kynológie so špeciálne vycvičenými psami na vyhľadávanie výbušnín. Všetky medzinárodné a vnútroštátne rýchliky ako i niektoré ďalšie vlaky sprevádzajú hliadky so psovodmi, ktorí priebežne vykonávajú pyrotechnické prehliadky. Železniční policajti strážia aj iné dôležité objekty ako sklady horľavín, či pohonných hmôt. Ochranu železničných mostov a tunelov má ŽP celoplošne podchytenú v tzv. typových plánoch, ktoré určujú postup v prípade ich ohrozenia. Príslušníci ŽP majú v prípade ohrozenia k dispozícii aj zbrane od samopalov, vrátane škorpiónov až po rôzne druhy pištolí.
Šéf železničných policajtov vydal osobitný rozkaz na prijatie bezpečnostných opatrení pri preprave prezidenta vlakom z Bratislavy do Košíc a späť. Opatrenia, ktoré však nekonkretizoval, ŽP koordinuje s úradom na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií MV SR. Podľa Gaplovského však odvtedy ako sa prezident nasťahoval do bratislavskej rezidencie, cesty vlakom do Košíc obmedzil.

Virtuálna modelová železnica
(Skvelý tip pre milovníkov vláčikov)
Peter Pišťanek ( Inzine 2.10.2001 ) - Za mojich čias bolo len málo chlapcov, ktorých by nelákala železnica, vlaky, rušne a veci, ktoré s tým súvisia. A veľkej časti z nás to ostalo aj v dospelom veku, i keď nie každý sa k tomu prizná. Neviem, či je to takým masovým javom aj v dnešnej generácii chlapcov, ale ak môžem posudzovať podľa nášho trojročného vnuka, ktorý ma vždy, keď príde do Devínskej Novej Vsi, núti tráviť dlhé hodiny na železničnej stanici, tak asi áno.
V detstve bola mojím veľkým snom modelová železnica. Pamätám sa, že modelárska predajňa s nádherným koľajiskom vo výklade sa nachádzala na Štefánikovej ulici, na mieste, kde sa dnes nachádza Námestie mieru a križovatka. Počas dlhých zimných večerov boli domy a ulice dokonca osvetlené. Po takom koľajisku som túžil.
Samozrejme, že som tak dlho domŕzal, až rodičia napokon kúpili modelový vláčik aj mne. Pre moju megalomanskú dušičku to ale nebolo ono. Chcel som mať gigantickú dosku s obrovským, košatým koľajiskom, množstvom výhybiek, rušňov, vozňov, budov a figúrok. Zopárkrát som také gigantické koľajiská videl na fotografiách, ale vedel som, že to by som musel na našej záhrade nájsť diamant veľký ako hotel Ritz, aby som si také niečo mohol dovoliť kúpiť.
Ako to už tak v živote chodí, dospel som a vyrástol. Modelové vláčiky ma prestali zaujímať. Prinajmenšom som si to myslel. Netušil som, že v latentnej podobe bude vo mne tá vášeň driemať celé desaťročia. A potom som jedného dňa šiel z práce domov a na Hlavnej stanici stál nádherný muzeálny vlak a celý jeden vozeň zaberalo modelové koľajisko. Bolo to úžasné. Zhodou okolností pár dní nato som v Prahe na Vinohradoch čisto náhodou objavil predajňu pre železničných modelárov. Vošiel som dnu a ostal som tam celé hodiny. Mali tam aj moje kultové rušne, švajčiarsky elektrický rušeň zo začiatku 20. storočia, prezývaný krokodíl, a tiež model najväčšej parnej lokomotívy na svete, americké monštrum spoločnosti Union Pacific, prezývané Big Boy. Z cien týchto malých klenotov mi však padla. Od 2 do 10 tisíc. Len trochu solídnejšie vyzerajúce koľajisko by za týchto okolností vyšlo na státisíce korún, už ani nehovoriac o mojej vysnenej gigantickej železnici s desiatkami lokomotív, stovkami vozňov, funkčnou točňou a inými chuťovkami.
A potom som náhodou pri browsovaní internetom objavil malú nemeckú softvérovú firmu Software Untergrund, ktorá vyvinula revolučný softvér pre všetkých, ktorí snívajú o veľkej modelovej železnici, no aj keď sa im svoje sny podarí zrealizovať, ich kreativita je obmedzená nedostatkom priestoru a peňazí. Ten softvér sa volá Eisenbahn.exe European Class (skrátene EEEC) a je to vlastne akýsi simulátor modelovej železnice, ktorú si môžete budovať podobne ako virtuálne mestečko v hre Sim City. Základný CD-ROM obsahuje softvér, niekoľko desiatok modelov rušňov, vozňov, budov, mostov, modulov s textúrami a iných doplnkov. Záujemca si môže v počítači vybudovať veľmi realisticky pôsobiace virtuálne modelové koľajisko, ktoré by v najobľúbenejšej modelovej mierke H0 (1:87) zaberalo plochu 30 x 30 metrov. S kompletnou železničnou prevádzkou, jazdami vlakov, staničnými aktivitami. Vozový park zahŕňa koľajové vozidlá rôznych historických epoch, krajín a železničných spoločností, mestečká vybudované z virtuálnych budov je možné zaľudniť virtuálnymi chodcami, nákladnými i osobnými autami, autobusmi, električkami.
Spoločnosť Software Untergrund už k svojmu geniálnemu softvéru pripravila sedem doplnkových CD-ROMov, obsahujúcich nové koľajové i doplnkové vozidlá, zariadenia, budovy, krajinné prvky. Ďalšie kvantá doplnkového materiálu si môže vlastník softvéru zadarmo stiahnuť z niekoľkých desiatok internetových stránok virtuálnych konštruktérov – fanúšikov.
Myslím, že EEEC (a tiež jeho pripravovaná zdokonalená verzia Eisenbahn.exe Professional) je ideálnym riešením pre všetkých, ktorí majú radi modelové vláčiky, no nedisponujú dostatočným priestorom a prostriedkami na zakúpenie drahých modelov.
V obrazovej prílohe nájdete pôdorysný plán môjho koľajiska, z ktorého vám musia byť iste zrejmé jeho gigantické rozmery. Ostatné obrázky sú screenshoty z mojej modelovej železnice.
Dúfam, že tento skvelý simulátor (ktorý sa dá objednať v nemeckej i anglickej verzii) sa rozšíri aj u nás, a že vznikne podobná vrstva nadšencov, čo začnú vytvárať modely rušňov a vozňov, ktoré jazdili a jazdia po našich železniciach. Napríklad sa veľmi teším na virtuálne modely výkonných a esteticky vycibrených parných lokomotív Škoda alebo ČKD , alebo historickej motorovej súpravy Slovenská strela , vyrobenou v Tatre. Konštrukčný softvér poskytujú nadšenci zo Software Untergrund na požiadanie.

Termín je pevne stanovený
Model rozčlenených staníc odskúša Zvolen
Hospodársky denník Jozef Kunik, 28.Septembra 2001 - Na základe implementačných krokov Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR spracovala firma Transfer Slovensko v spolupráci so ŽSR analýzu dopravno-prepravného procesu v železničných staniciach. Po prezentáciách na rôznych úrovniach a po pripomienkovaní odbornými zložkami rozhodol generálny riaditeľ pokračovať v implementačných krokoch analýzy a vypracovať model rozčlenenia činností v železničných staniciach na časť dopravnú a časť prepravnú. Bližšie o celom procese sme hovorili s Ing. Pavlom Pažitnajom, riaditeľom odboru organizácie a riadenia ŽSR .
Celý proces ste hodnotili len v Bratislave alebo na konkrétnych pracoviskách?
- Komisie zložené z odborníkov pracovali v sídle každej Správy riadenia dopravy a možnosti členenia činností riešili v spolupráci s prednostom každej stanice osobitne. Výsledkom bol upravený návrh členenia činností a model každej železničnej stanice s rozdelením profesií na dopravné a prepravné, ktorý dostali
príslušné divízie
na posúdenie. Na pracovnej porade 18. júla divízie predložili spoločné stanovisko k návrhu firmy Transfer. Zhodli sa na zaradení a rozdelení činností a profesií vo všetkých staniciach buď do dopravnej, alebo prepravnej časti. Po vzájomnej dohode predložili spoločný návrh rozčlenenia, ktorý potom prerokovalo vedenie Generálneho riaditeľstva
ŽSR . Model prijalo a zároveň rozhodlo pripraviť návrh úvodného rozčlenenia činností železničných staníc v obvode Správy riadenia dopravy Zvolen s predpokladaným termínom 1. október 2001. V súvislosti s prípravou návrhu úvodného členenia dôjde vo Zvolene z terajšieho stavu 2972 zamestnancov k odčleneniu 466 zamestnancov do DOP, 592 do DNP, 1865 zostane v SRD a 49 zamestnancov bude nadbytočných. Súčasne dôjde k organizačnej zmene, ktorej podstatou bude zmena organizácie práce a zmena technologických postupov.
Bude sa meniť aj organizačná štruktúra železničných staníc?
- Nie, organizačná štruktúra železničných staníc po vyčlenení prepravných činností zostane zachovaná, ale podľa návrhu niektoré
stanice stratia
svoju samostatnosť a budú pričlenené pod väčšie stanice, konkrétne: Polomka pod Brezno, Želiezovce pod Čatu, Hontianske Nemce pod Krupinu, Kalná nad Hronom pod Levice, Kriváň pod Lovinobaňu, Malé Straciny pod Lučenec, Breznička pod Poltár, Dubová a Medzibrod pod Slovenskú Ľupču, Hnúšťa pod Tisovec, Harmanec Jaskyňa pod Uľanku, Vráble pod Úľany nad Žitavou, Žirany pod Zlaté Moravce, Sása-Pliešovce pod Zvolen, Žarnovica pod Žiar nad Hronom. Zároveň v rámci Divízie nákladnej prepravy vznikne v obvode OPS Zvolen desať Stredísk nákladnej prepravy, prvej kategórie vo Zvolene, druhej kategórie v Banskej Bystrici, vo Fiľakove, v Rimavskej Sobote, Leviciach, Lučenci, Žiari nad Hronom a tretej kategórie v Brezne, Zlatých Moravciach a v Martine. V rámci DOP to bude zase osem Stredísk osobnej prepravy. Podľa kategórií sú rozdelené nasledujúco: prvá kategória Zvolen, druhá kategória Banská Bystrica a Levice, tretia kategória Brezno, Fiľakovo, Lučenec, Tisovec a Zlaté Moravce. Strediská bude riadiť vedúci. U zamestnancov, u ktorých dôjde k zmene organizačnej jednotky, ale nedôjde k zmene miesta výkonu práce alebo doterajšieho druhu práce, preberajúca organizačná jednotka (DOP a DNP) vyhotoví písomné oznámenie, ktorým sa zamestnancovi oznámi iba zmena organizačnej jednotky.
Aký bude postup, ak príde k zmene obsahu pracovnej zmluvy, a to nielen v časti zamestnávateľského subjektu, ale aj v mieste výkonu práce, prípadne dohodnutého druhu práce?
- V tomto prípade sa vyhotoví dohoda o zmene obsahu pracovnej zmluvy v zmysle § 36 Zákonníka práce (ZP). V prípade, že zamestnanec nebude súhlasiť s dohodou o zmene obsahu pracovnej zmluvy, je potrebné pristúpiť k rozviazaniu pracovného pomeru v zmysle § 46 ods. 1 písm. c) ZP. Vzhľadom na skutočnosť, že DOP a DNP nebudú môcť prevziať všetkých zamestnancov, časť z nich, ktorých sa organizačná zmena týka, bude nadbytočná. Týmto zamestnancom ponúkne zamestnávateľ vhodnú prácu v zmysle ustanovenia § 46 ods. 2 ZP. V prípade, ak zamestnávateľ nemá vhodnú prácu pre zamestnanca alebo ju zamestnanec odmietne, môže dôjsť k skončeniu pracovného pomeru výpoveďou podľa § 46 ods. 1 písm. c) ZP, prípadne v spojitosti s § 43 ZP dohodou, s poskytnutím odstupného a sociálnej kompenzácie. Pri uplatnení tohto výpovedného dôvodu platí povinnosť ponuky inej vhodnej práce, ale aj ochranná lehota podľa ust. § 47 ods. 2 ZP.
Počet nadbytočných zamestnancov teoreticky naznačuje, že dôjde v SRD Zvolen k hromadnému prepúšťaniu.
- Zrejme k tomu príde, avšak v procese ponuky vhodnej práce pri riešení pracovnoprávneho vzťahu dotknutých zamestnancov je predpoklad, že budú umiestnení v novovzniknutých strediskách osobnej alebo nákladnej prepravy. Takže teoreticky aj prakticky môže nastať situácia, že k hromadnému prepúšťaniu nepríde.

BistroBary na seba zarobia
Vraciame sa k tradícii, ktorá tu celé roky bola, len zlepšenej
Hospodársky denník Jozef Kunik, 28.Septembra 2001 - V reštauračných službách na železnici sa opäť objavujú (po rokoch prestávky) tzv. bistro vozne, ktoré sa v krátkom čase majú objaviť aj v súpravách ŽSR . Nedávno predstavitelia ŽSR , dodávateľa Železničných opravovní a strojární (ŽOS) Vrútky a prevádzkovateľa spoločnosti Wagon Slovakia Bratislava dali do skúšobnej prevádzky prvý tzv. bistro vozeň. Tento špeciálny vozeň je riešený tak, že jedna polovica je prvá vozňová trieda pre cestujúcich, ktorú od druhej polovice delí malá kuchynka. V druhej časti vozňa je reštauračná časť. V reštaurácii sa podávajú dva druhy jedál. Možno si objednať hygienicky balené obložené rožky a žemle na tácke alebo pripravené teplé jedlá, ktoré sú vákuované v inertnom plyne v kombinácii s polotovarmi. Príprava jedál je rýchla a nenáročná. Zákazník sa môže občerstviť pri pulte alebo si sadnúť k jednému z troch stolov, kde mu podajú teplú stravu. Novinkou vozňa je výčapný pult nealkoholických nápojov a piva, chladiaca vitrína, mikrovlnná rúra a umývačka riadu. Vozeň je z hľadiska tržieb veľmi efektívny. Pre ŽSR umožní predaj ďalších 17 520 miest ročne v prvej vozňovej triede, čo by nebolo možné, keby bol celý vozeň reštauračný. Prevádzkovateľ bistro vozňov spoločnosť Wagon Slovakia zasa tým, že nemusí obsluhovať polovicu reštauračného vozňa vyhradenú na podávanie teplých jedál, ušetrí náklady. Bistro vozeň je plne klimatizovaný, takže sa môže radiť do medzinárodných alebo medzimestských vlakov. Vozeň bistrobar, ako sa bistro vozeň oficiálne nazýva, krátko po slávnostnom odovzdaní zaradili do súpravy vlaku EC Slovenská strela, ktorý premáva medzi Bratislavou a Prahou. Možno povedať, že po rokoch, keď podobné bufetové vozne na tratiach ŽSR už premávali, prichádza nová, inovovaná éra bistrobarov v poskytovaní reštauračných služieb na sieti ŽSR . Medzi prvými návštevníkmi bistro vozňa boli nielen predstavitelia ŽSR a dodávateľa ŽOS Vrútky i spoločnosti Wagon Slovakia, ale aj predstavitelia ČD a dokonca aj členovia z Klubu dráhařů z Prahy a z Hradca Králové.

Ústredné oslavy v Košiciach
Deň železničiarov v plnej paráde si pripomenuli aj regióny
Hospodársky denník Jozef Kunik, 28.Septembra 2001 - Aj keď je dátum ústredných osláv Dňa železničiarov stanovili na sobotu regióny už oslávili svoj sviatok parnými jazdami pri príležitosti výročí tratí rôznymi športovými a kultúrnymi podujatiami alebo napríklad vo Zvolene tradičnými pretekmi parných rušňov. V dňoch 14. a 15. septembra si pripomenuli 65. výročie otvorenia trate Margecany - Červená Skala železničiari z Hnileckej doliny, nasledujúci víkend oslavami storočnice trať Topoľčany - Trenčín. Predpremiéru si mohli vychutnať aj Bratislavčania ešte začiatkom septembra na výstave hnacích vozidiel v starom rušňovom depe Bratislava-východ. V Košiciach bude oficiálnu časť osláv sprevádzať podujatie v rušňovom depe, železničiarsku obec z novohradského regiónu čaká o týždeň neskôr, 6. októbra, parná jazda pri príležitosti sto rokov trate Lučenec - Poltár - Breznička - Katarínska Huta. Oficiálny program osláv Dňa železničiarov 2001 s odovzdávaním ministerských ocenení sa uskutoční v košickom Dome umenia. Účastníkov osláv privezie z Bratislavy protokolárny vlak, v Košiciach je potom pre nich pripravený slávnostný aktív. V kultúrnom programe sa predstavia skupiny Lojzo a The Backwards.
Už v sobotu 16. septembra pri príležitosti Dňa železničiarov sa uskutočnil tretí ročník pretekov starých rušňov. Asi 4000 divákov videlo na štarte v Železničnej stanici Zvolen šesť staručkých rušňov, ale s mladými osádkami z Česka, Maďarska, Rakúska a zo Slovenska, ktoré súťažili v deviatich disciplínach. Zvíťazil rušeň
ČD 313.432 Matylda z Ostravy, ktorý obhájil vlaňajšie prvenstvo. Striebornú medailu získal zvolenský rušeň 422.0108 z roku 1908. Posádku tvorili: Ing. Igor Rerich, Milan Šály a Ľubomír Žubritovský. Tretie miesto obsadili Vrútočania s najstarším a najmenším rušňom Kačena. Tak ako po minulé ročníky nechýbal ani kultúrny program. Celkovú atmosféru vhodne dopĺňali zvolenské mažoretky, hudobná skupina Lojzo a country skupina Pacipacifik. Nechýbali ani modelári so svojimi minivláčikmi, ktoré obdivovali malí aj veľkí návštevníci.
Už v piatok 14. septembra sa zišli sviatočne naladení železničiari z blízkeho i ďalekého okolia v Margecanoch na slávnostnej akadémii. Program osláv bol rozvrhnutý do dvoch dní, v piatok sa na miestnom ihrisku uskutočnil futbalový turnaj železničiarov spojený so spoločenským stretnutím pri guláši a dychovej hudbe. Nasledujúci deň bola verejnosti sprístupnená výstava hnacích vozidiel a o 8.30 hod. vyrazil z Margecian do Červenej Skaly parný vlak, ktorý previezol účastníkov osláv, železničiarov a priaznivcov železnice najkrajšou slovenskou dolinou.

Semafor
Hospodársky denník Jozef Kunik, 28.Septembra 2001 - Príchodom historických vlakov ťahaných parnými lokomotívami sa začali uplynulý víkend v Topoľčanoch oslavy 100. výročia železničnej trate Trenčín - Topoľčany spojené s celoslovenskými oslavami Dňa železničiarov. Možnosť odviezť sa v dobových vagónoch využili stovky cestujúcich z Trenčína, Bánoviec nad Bebravou, Chynorian a z ďalších desiatich obcí, ktorými trať prechádza. Vybudovanie železničnej trate pred 120 rokmi z Nitry do Topoľčian a o 20 rokov neskôr spojenie s Trenčínom, bolo pre región impulzom na rozvoj.

EÚ a doprava
Európa musí v budúcich rokoch zvýšiť podiel železničnej a vodnej dopravy, aby čelila preťaženiu cestnej siete a s ním súvisiacim negatívnym dôsledkom na životné prostredie. Taký je jeden zo záverov tzv. bielej knihy o dopravnej politike EÚ do roku 2010. Cestná doprava dnes tvorí 44 % trhu pri preprave nákladov, zatiaľ čo na námornú dopravu pripadá 41 % a na železničnú 8 % a vnútroštátnu riečnu dopravu iba 4 %. Pri preprave osôb je dominancia cestnej dopravy ešte jasnejšia. Patrí jej 79 % trhu, zatiaľ čo letecká doprava už s 5 percentami takmer dostihla železnice, ktorým patrí v súčasnosti 6 % dopravného trhu.

Menej cestujú
Počet prepravených cestujúcich
ŽSR v prvom polroku 2001 medziročne klesol o 7 %. Spomínané zníženie je podľa riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou ŽSR M. Čikovského spôsobené vplyvom širších sociálnych a ekonomických súvislostí, ktoré sa nedajú zo strany prevádzkovateľa osobnej dopravy vždy ovplyvniť. Tento trend však zaznamenali vo všetkých kandidátskych krajinách, kde v rokoch 1990 až 1998 cestná doprava vzrástla o takmer 20 %, zatiaľ čo železničná doprava klesla o 43,5 %. Na Slovensku v súčasnosti zabezpečuje cestná doprava 74 % výkonov, železničná 25 % a letecká necelé percento. O zastavenie poklesu sa ŽSR pokúsia zavedením nových druhov komerčných ponúk a zliav na cestovné.

Pozitívne zmeny v hospodárení
Poradný zbor generálneho riaditeľa ŽSR
Hospodársky denník Jozef Kunik, 28.Septembra 2001 - Poradný zbor generálneho riaditeľa ŽSR prerokoval informáciu o vývoji hospodárskych výsledkov a o stave pohľadávok a záväzkov za január až júl 2001 a plnenie Hlavných úloh ŽSR na rok 2001 k 30. júnu 2001. Prezentáciu hospodárskych výsledkov ŽSR za sedem mesiacov uskutočnil riaditeľ Odboru plánovacieho Ing. Anton Jaborek a riaditeľ Odboru obchodného kontrolingu Ing. Pavol Gábor. Vo svojom vystúpení okrem iného zdôraznili: "Za sledované obdobie dosiahli ŽSR zisk vo výške 188 mil. Sk, čo je oproti skutočnosti minulého roka viac o 1,7 mld. Sk, pričom náklady boli účtované vyššie o 636 mil. Sk a dosiahnuté výnosy boli vyššie o 2,3 mld. Sk." V porovnaní s plánom tak dosiahli hospodársky výsledok lepší o 1,2 mld. Sk, zúčtované náklady boli vyššie o 325,3 mil. Sk a dosiahnuté výnosy boli vyššie o 1,5 mld. Sk.
Podľa operatívnych výsledkov sa v sledovanom období prepravilo 30,8 mil. ton, čo je v porovnaní s plánom viac o 937 537 ton. V porovnaní s rokom 2000 je to viac o 860 tisíc ton (medziročný nárast o 2,87 %). Celkové tržby z nákladnej a v osobnej prepravy boli v objeme 10,1 mil. Sk. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2000 je to viac o 1,8 mil. Sk (medziročný nárast o 21,13 %). Tržby z nákladnej prepravy predstavovali objem 8,9 mil. Sk, oproti roku 2000 je to viac o 1, 65 mil. Sk (medziročný nárast o 22,73 %). V porovnaní s plánom stanoveným na obdobie január až júl 2001 v objeme 800 mil. Sk sa dosiahli vyššie tržby o 820 mil. Sk. Tržby z osobnej prepravy boli v objeme 1,2 mld. Sk, čo je oproti roku 2000 viac o 113 mil. Sk (medziročný nárast o 10,40 %). Dosiahnuté tržby z osobnej prepravy boli v porovnaní s plánom v objeme 1,25 mld. Sk nižšie o 45 mil. Sk. Za sledované obdobie
ŽSR prepravili 37 087 706 osôb a zabezpečili výkon 1,614 mil. osobokm. Oproti rovnakému obdobiu roku 2000 však prepravili menej osôb o 6,87 %, realizované výkony boli nižšie o 3,33 %. Celkový stav pohľadávok ŽSR dosiahol k 31. 7. 2001 výšku 11 mil. Sk.
Podľa účtovného stavu stúpli pohľadávky od začiatku roka o 4,68 mil. Sk. Nárast pohľadávok spôsobilo preúčtovanie neuhradených ekonomicky oprávnených nákladov vyplývajúcich zo Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme (ZVVZ) v osobnej preprave na rok 2000 na základe vyhodnotenia ZVVZ za rok 2000 a po audite EON, z dohadných účtov aktívnych na účet - pohľadávka za Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme v sume 2,468 mil. Sk. Celková zadlženosť
ŽSR k 31. 7. 2001 od začiatku roka stúpla o 982,4 mil. Sk. Krytie aktív cudzími zdrojmi k 31. 7. 2001 bolo 60,07 %. Na ŽSR pretrváva už dlhší čas kritická finančná situácia. V rozhodujúcej miere je spôsobená dlhodobo neriešeným finančným vzťahom štátu a ŽSR v oblasti financovania výkonov osobnej dopravy vykonávaných vo verejnom záujme. Finančná situácia ŽSR v oblasti pohotových peňažných prostriedkov je charakterizovaná tým, že ŽSR sú schopné uhrádzať len nevyhnutné výdavky súvisiace so zabezpečením ich prevádzkyschopnosti. Neplní sa úloha zvýšenia platobnej schopnosti a likvidity, čo sa má dosiahnuť znížením objemu pohľadávok po lehote splatnosti z obchodného styku minimálne o 20 % oproti stavu k 31. 12. 2000 a prijatím opatrení na zníženie zápočtov a zvýšenia objemu inkasa tržieb z prepravy.
ŽSR zamestnávali ku koncu augusta tohto roka 44 258 pracovníkov, čo je medziročný pokles o 2313. V tomto roku zo ŽSR už odišlo 1149 pracovníkov. ŽSR pritom za prvý polrok vyplatili takmer 75 mil. Sk na odstupnom a 138 mil. Sk ako sociálnu kompenzáciu. Tento vývoj je v súlade s transformáciou a reštrukturalizáciou podniku ŽSR . Za prvý polrok 2001 vzrástla produktivita práce ŽSR z výnosov o 10,6 %, z výkonov o 4 % a z pridanej hodnoty o 37 %. ŽSR si tým vytvorili podmienky na plnenie sociálneho programu a schválenie kolektívnej zmluvy.


Strana vytvorená: 5. X. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0140.htm )