V Čechách sa zrazili vlaky
Pravda 11.5.2002, PRAHA, (CTK, zm) - Pochybenie zo strany železniciarov bola pravdepodobne prícinou vcerajšej zrážky vojenského vlaku prevážajúceho americkú vojenskú techniku s ceským nákladným vlakom nedaleko Vojkovíc v okrese Karlove Vary. Pri nehode zahynul strojvodca ceského vlaku a desat amerických vojakov bolo zranených. "Bolo to pochybenie zo strany ČD ," priznal ich hovorca Pavel Tesar. Vojenský náklad mal podla neho prekrocenú ložnú mieru nákladu, teda bol o nieco širší.
"Bohužial došlo k tomu, že proti tomuto vlaku bol vypravený protiidúci vlak a pravdepodobne z tohto dôvodu došlo k zrážke," dodal.

Pri vykoľajení vlaku v Indii zahynulo 12 ludí
Pravda 13.5.2002, LUCKNOW (REUTERS) - Najmenej 12 ludí zahynulo a asi 70 bolo zranených pri nedelnom vykolajení vlaku na severe Indie. Úrady pritom nevylucujú, že nehoda bola sabotáž. "Predbežné vyšetrovanie na mieste naznacilo ako prícinu nehody sabotáž," uviedla vo vyhlásení železnicná spolocnost. Motív však nie je známy. Vlak s 24 vagónmi smeroval z hlavného mesta Nai Dillí do Patny vo východoindickom štáte Bihár. Najviac obetí bolo v prvých štyroch vagónoch, ktoré sa prevrátili. Celkovo sa vykolajilo 13 vagónov. V case neštastia väcšina cestujúcich spala.

Chyba bola na výhybke
Sme 13.5.2002, LONDÝN - Prícinou piatkového vlakového neštastia v okolí Londýna, ktoré si vyžiadalo sedem obetí, boli chýbajúce matice na výhybke. Potvrdil to riaditel firmy Railtrack John Armitt. Povedal, že vyšetrovanie sa teraz zameriava na otázku, preco matice chýbali.
Niektoré britské noviny špekulujú o sabotáži, iné o vandaloch. Armitt uviedol, že výhybku naposledy kontrolovali den pred nehodou. Preto sa domnieva, že prícinou nie je nedbanlivost. Vlak havaroval v piatok pri vchádzaní do stanice Potters Bar. V case havárie šiel rýchlostou asi 160 km/h. Zomrelo sedem ludí. Piatková nehoda je piatym neštastím so smrtelnými následkami na britskej železnici od roku 1996. Zomrelo pri nich spolu viac než pätdesiat ludí. Okolo nehody sa pohybuje niekolko firiem. Je to spolocnost, ktorá usmernovala linku, co havarovala. Dalej je to Railtrack vlastniaci kolaje.

Vláda schválila zmluvy o verejných výkonoch, ktoré MDPT podpíše so ŽS a ŽSR
TASR15.5.2002 - Návrhy zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy a pri prevádzkovaní dráhy na rok 2002 dnes prerokovala a schválila vláda SR. Za predmetné výkony dostanú ich poskytovatelia - Železnicná spolocnost ( ŽS ), a. s. a Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ), od štátu v tomto roku 1,842 miliardy Sk.
Ako vyplýva z informácií Úradu vlády SR, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií má zabezpecit podpis zmlúv najneskôr do 14 dní od ich schválenia kabinetom.
Štátna objednávka výkonov v osobnej železnicnej doprave u ŽS ostáva oproti minulému roku v nezmenenom rozsahu. Znie na 34 miliónov vlakových kilometrov v kategóriách expresný, zrýchlený, osobný, súpravový vlak a rýchlik. K uvedenému objemu prináležia navyše aj technologické výkony rušnových vlakov v objeme približne 1 milión vlakových kilometrov. Súcastou tejto spolocenskej objednávky nie sú výkony vlakov EC a IC , ktoré ŽS zabezpecuje v rámci svojich vlastných obchodných aktivít.
Štátom objednaným výkonom zodpovedajú ekonomicky oprávnené náklady v objeme 7,208 miliardy Sk. Po odpocítaní tržieb za prepravu cestujúcich v sume 2,005 miliardy Sk a úhrade zo štátneho rozpoctu (1,037 miliardy Sk) zostane potreba prefinancovat nekrytú stratu 4,165 miliardy Sk. Zmluva ju navrhuje alternatívne prefinancovat ešte v roku 2002 úverom, na ktorý už vláda poskytla štátnu záruku. ŽS ho v objeme 3 miliardy Sk poskytne konzorcium akciových spolocností Tatra banka, Citibank a Všeobecná úverová banka.
Výkony vo verejnom záujme sú v prípade železnicnej osobnej dopravy charakterizované dodaním relevantného rozsahu vlakovej dopravy k zabezpeceniu dopravnej obslužnosti a prepravy cestujúcich za štátom urcované ceny.
Prostredníctvom Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy sú zabezpecované opravy a udržiavanie, preventívne opatrenia ale aj dohliadacia cinnost na objektoch a stavbách tvoriacich súcast dopravnej cesty. Okrem toho sem patrí prevádzka, opravy, udržiavanie a obsluha zabezpecovacích, telekomunikacných, elektrotechnických a energetických zariadení tvoriacich súcast dopravnej cesty.
Zabezpecením týchto výkonov vznikajú ŽSR náklady v objeme 10,685 miliardy Sk, z coho tržby z osobnej dopravy pokryjú 1,961 miliardy Sk, tržby z nákladnej dopravy 6,347 miliardy Sk a tržby z financných operácií 50 miliónov Sk. Pri štátnej dotácii na úrovni 805 miliónov Sk, garantovanej štátnym rozpoctom a tvoriacej súcast predmetnej zmluvy, vzniká železniciam strata 2,325 miliardy Sk. Túto stratu zmluva zároven navrhuje alternatívne riešit úverom so štátnou zárukou. ŽSR ho budú cerpat od J.P. Morgan Securities Ltd. a Tatra banky vo výške 16 miliónov EUR a od Ludovej banky v objeme 2 miliardy Sk. Prostredníctvom pôžicky prefinancujú ŽSR aj úvery prevzaté v rokoch 1994 až 2001 a splatné v tomto roku a programy v zmysle Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR .

Z Bratislavy na Jadran vlakom
Sme 16.5.2002 - Slováci, ktorí v lete zamieria k Jadranu, majú na výber viacero možností, ako sa tam dostat. Pred dvoma týždnami odštartovali pravidelné letecké linky Bratislava – Zadar a Bratislava – Split a vcera sa skoncili rokovania o detailoch nového pravidelného vlakového spojenia Bratislava – Split. Železnicná spolocnost Bratislava sa s chorvátskym železnicným partnerom dohodla, že vlaky budú chodit od 21. júna.
Cestovky tvrdia, že o úmysle otvorit železnicnú linku na juh poculi dávnejšie, ale oficiálne ponuku nedostali. „Dá sa v tom spolupracovat, treba to však pripravovat trištvrte roka dopredu. Aby sme to ponúkali v katalógoch, aby sme pripravili transfery pre turistov od vlaku do stredísk. Ved je to aj 60 kilometrov. Na túto sezónu s tým už nemôžeme pocítat. Môžeme to predávat jedine, ak by to chcel niekto individuálne,“ hovorí Alan Kotala z cestovnej kancelárie Koala Tours a rovnako i Pavel Gašparík z Globtouru, najväcší touroperátori predávajúci pobyty v Chorvátsku.
Vlak do Splitu bude odchádzat z Bratislavy každý piatok po 16.00 h, s príjazdom do ciela v sobotu po 9.00 h. Naspät odíde v sobotu po 16.00 h s príchodom v nedelu ráno. Vo vlakoch budú lôžka i ležadlá a jeden vozen sa vyhradí aj na prepravu automobilov. Cena spiatocného lístka vyjde približne na tisíc korún, s autom asi na štyritisíc. Letecké spojenie je dvakrát do týždna, spiatocná letenka stojí okolo pättisíc.

Zmena v cestovných lístkoch do Rakúska
Sme17.5.2002, BRATISLAVA - Železnicná spolocnost, a. s., zmenila od 1. mája 2002 podmienky predaja všetkých typov cestovných lístkov pre malý pohranicný styk do Rakúska a osobitnú ponuku na trase Bratislava - Vieden. Podla nových podmienok je pri zakúpení týchto lístkov potrebné uviest meno, priezvisko a císlo pasu cestujúceho. Namiesto dietata bez vlastného cestovného pasu sa preukáže svojím pasom rodic, ktorý s dietatom cestuje. Kým jednosmerné cestovné z Bratislavy do Viedne stojí asi 500 Sk, zlavnený spiatocný lístok podla osobitnej ponuky stojí len asi 300 Sk.

Nová trať by viedla cez stred Trenčína
Pravda 17.5.2002, Trenčín (mk) - Na odpor trencianskej verejnosti narazila pripravovaná modernizácia železnicnej trate na úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Púchovom. Novej trase by mala padnút za obet nedávno prebudovaná letná plaváren v Trencíne a desiatka dalších objektov.
Modernizácia by mala vlakom umožnit na úseku od Bratislavy po Púchov až 160-kilometrovú rýchlost. V súcasnosti tu premávajú rýchliky maximálne 70 km/h. Trencanom sa nedarí presadit, aby tu opät zastavovali vlaky IC a dobre vedia, že by tu nestáli ani rýchlovlaky .
"Vysokorýchlostná trat by viedla vlastne stredom mesta a vytvorila by neprekonatelnú prekážku medzi obomi castami, co je z urbanistického hladiska neprípustné," argumentuje Ján Mlynár, hovorca primátora.
ŽSR sa odvolávajú na uzatvorené medzinárodné dohody, pretože spolu so zaclenením do európskych dopravných ciest prevzali povinnost rešpektovat technické požiadavky, ktoré zarucujú kompatibilitu s okolitými železnicnými správami.
"Asanované objekty chcú ŽSR vykúpit bud zo štátnych príspevkov alebo vlastných prostriedkov, urcených na modernizáciu koridoru," vraví Ján Keresteš, hovorca ŽSR . "Zostávajúce prostriedky budú z fondov ."
Mesto však trvá na svojom nesúhlasnom stanovisku s navrhovaným riešením a žiada, aby nová železnicná trat viedla mimo územia mesta, pozdlž dialnice. S modernizáciou chcú ŽSR zacat v roku 2008.


Strana vytvorená: 20-V-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače "