Železnice chcú zastaviť prepad
Štát dlhuje len za výkony vo verejnom
záujme vyše dve miliardy
5. 8. 2002, Bratislava (hn/Erik Cziria)
- Železnice SR ( ŽSR ) mali za minulý rok stratu 3,873 mld. Sk. Ich
nástupca v preprave osôb a tovaru, Železničná spoločnosť (
ZSSK ), a. s., ktorá
navyše nie je zaťažená starostlivosťou o dopravné cesty -
tie pri transformácii zdedili Železnice SR, š. p. -
zaznamenala v prvom tohtoročnom polroku stratu 2,221 mld. Sk. Keďže
plán predpokladal stratu až 2,320 mld. Sk, ide o pozitívny
hospodársky výsledok, pretože znamená úsporu 99 mil. Sk.
Podľa riaditeľa odboru komunikácie a hovorcu ZSSK Miloša Čikovského, podnik na tento
rok plánuje vyrovnaný hospodársky výsledok: "Plán je z
časového hľadiska rozložený tak, že v prvom polroku sa ráta
so stratou a v druhom by sa spoločnosť mala dostať do vyrovnaného
hospodárskeho výsledku." Podľa tvrdenia zástupcov ZSSK spoločnosť dosiahla priaznivé výsledky
aj napriek tomu, že objem nákladnej prepravy klesol oproti
rovnakému obdobiu minulého roku o 10 %. Čikovský tiež
upozornil na podiel štátu a jeho sociálnej politiky na hospodárení
ZSSK : "Najväčším
dlžníkom je štát, ktorý neuhrádza rozdiel medzi určenou
tarifou objednaných výkonov vo verejnom záujme a skutočnou
cenou. Štátom nekrytá strata dosiahla v súčasnosti 2,08 mld.
Sk," konštatoval. Keďže štát v tohtoročnom rozpočte
neplánoval dostatočné zdroje na výkony vo verejnom záujme,
na krytie strát v osobnej doprave čerpala ZSSK úver so štátnou zárukou 3 mld. Sk.
Stav bankových úverov a výpomocí vzrástol z tohto dôvodu v
prvom polroku zo 6,5 mld. Sk na 10 mld. Sk.
ZSSK do 30. júna prepravila 30,6 mil. osôb,
ale ani v tomto roku sa nedarí zastaviť dlhodobý pokles
prepravených cestujúcich. Ich počet klesol medziročne o 5 %,
tržby z osobnej prepravy sú však na úrovni minulého roku.
Podarilo sa ich udržať aj napriek tomu, že v tomto roku sa
nezvýšili ceny cestovného v osobných vlakoch a rýchlikoch.
Počet cestujúcich klesal najmä pri cestovaní na krátke
vzdialenosti, pričom vzrástol na dlhšie vzdialenosti.
Železnice si klientov udržali
7. 8. 2002,
Praha, Bratislava - České dráhy ( ČD ) za prvých 6 mesiacov tohto roka odviezli
menej ľudí, ale tržby sa im zvýšili. Zhruba 91 miliónov
cestujúcich cestovalo v ČR tento rok do konca 1. polroka
vlakom, čo je o celých 6 miliónov menej ako vlani. Za cestu
minuli spolu vyše 2 mld. Kč, čo je v porovnaní s minulým
rokom o 9 % viac. Cestovné je totiž od januára výrazne drahšie,
predovšetkým pre nepravidelných cestujúcich. "Zákazníkov
pravidelne cestujúcich do zamestnania a škôl sa nám podarilo
udržať. Úbytok nastal u ľudí, ktorí používajú vlak iba
občas," vysvetlila pokles počtu pasažierov hovorkyňa ČD
Zdena Celá. Český štát pre úhradu služieb vo verejnom záujme
má tento rok vynaložiť 4,5 mld. Kč, ale na budúci rok zatiaľ
počíta iba s 2,1 mld. Kč. Minister dopravy Milan Šimonovský
nevylúčil zníženie rozsahu verejnej dopravy.
Tak pri ČD , ako aj pri Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s.,
stabilizujúcim faktorom v ich hospodárení bola nákladná
doprava, ktorá priniesla za prvý polrok tržby 7,3 mld. Sk. Tržby
z osobnej dopravy ZSSK za toto
obdobie dosiahli 1 mld. Sk, v medziročnom porovnaní zostali na
tej istej úrovni, avšak počet prepravených cestujúcich bol o
5 % nižší. Hovorca ZSSK Miloš
Čikovský to vysvetľuje faktom, že klesol počet cestujúcich
na krátke vzdialenosti a vzrástol záujem o cestovanie na dlhšie
vzdialenosti. Úhrada voči ŽSR za výkony
vo verejnom záujme na tento rok predstavuje 1,84 mld. Sk. Štát
si v železničnej osobnej doprave objednal 34 miliónov vlakových
kilometrov. Tomuto výkonu zodpovedajú náklady 7,2 mld. Sk.
Cestujúci za celý rok zaplatia asi 2 mld. Sk. Železniciam zostáva
ešte niekoľkomiliardová nekrytá strata. Železnice si preto
zobrali úver v objeme 3 mld. Sk so štátnou zárukou.