G. Palacka: Zadĺženosť rezortu dopravy je 53 miliárd korún
Danuša Dragulová-Faktorová
V sobotu sme uverejnili
vyjadrenia, ktoré PRÁCI poskytol minister dopravy, pôšt a
telekomunikácií Gabriel Palacka. Prinášame informácie aj o
ďalších druhoch dopravy a celkovej situácii v rezorte: Tú
zhodnotil slovami: "Za desať mesiacov tohto roka sa
preinvestovali obrovské peniaze. Na diaľnice to v tomto roku
bolo takmer 10 miliárd korún, železniciam bolo poskytnutých 2,4
mld. korún. Všetky ostatné sektory sa na verejných výdavkoch
podieľali podstatne menšou
časťou. Kapitálové výdavky boli riešené z úverov, zaťažovali
a budú zaťažovať štátny rozpočet. Zadlženosť celého
rezortu, teda organizácií, ktoré sem patria, je 53 mld. korún.
Z toho úvery vo výške 39 mld. korún sú so štátnou zárukou, z nich polovica bola použitá na výstavbu
diaľnic. Štátny fond cestného hospodárstva má nesplatené
úvery vo výške 19 mld. korún. V štátnom rozpočte na tento
rok však neboli mnohé iné výdavky, napríklad krytie strát
za prepravy osôb vo verejnom záujme.
V Železniciach SR sa nekrytá
strata pohybuje v objeme 3,3 mld. korún, v autobusovej doprave
tri štvrte miliardy korún. ŽSR by na modernizáciu potrebovali
1,4 mld. korún, na obnovu autobusového parku by bolo treba 1,3
mld. korún. Navýšenie kapitoly rezortu dopravy v budúcoročnom rozpočte neprichádza
do úvahy, preto bude treba prehodnotiť priority." Pilotný
projekt, vypracovaný pre autobusovú dopravu, sa z rôznych príčin
nerealizoval. G. Palacka sa vyjadril, že najprv treba riešiť
systémové väzby, ktoré vo verejnej doprave sú. Autobusová doprava plní
nezastupiteľnú úlohu aj z hľadiska menších regiónov, a
preto je nevyhnutná aj účasť regiónov. Na otázku, čo možno
očakávať vo vodnej doprave, minister uviedol: "Perspektívu
ponúka horný úsek Dunaja. Možno posilniť dopravu smerom na západ a na sever.
Slovenská plavba a prístavy mali problémy s poklesom objemov
na dolnom toku Dunaja - najmä v súvislosti s vojnou v Juhoslávii.
Budeme analyzovať celkovú situáciu v podniku a hľadať riešenia."
V roku 1994 bolo prijaté uznesenie
vlády o reštrukturalizácii letísk, na ktorých majú pracovať
obchodné spoločnosti. K tejto problematike i k ďalším v
letectve G. Palacka uviedol, že bude potrebné zhodnotiť
plnenie funkcie národného prepravcu, vklad štátneho majetku
do súkromnej firmy i deblokáciu
ruského dlhu, čo sa týka lietadiel. Veľkú budúcnosť má
podľa G. Palacku kombinovaná doprava "Plánujeme vybudovať
terminály, priestory na nákladku, vykládku," uviedol G.
Palacka.
(Práca 981116)