Zisk Doprastavu rastie
30. august 2002, BRATISLAVA -
Doprastav, a. s., Bratislava dosiahol za minulý rok podľa
slovenských účtovných štandardov konsolidovaný zisk vo výške
93,24 milióna korún, čo v medziročnom porovnaní predstavuje
nárast o 37 percent. Z prevádzkovej činnosti dosiahla skupina
zisk takmer 348 miliónov, ktorý bol znížený stratou z finančných
operácií v objeme 175 miliónov. Výroba skupiny predstavovala
5,296 miliardy a medziročne vzrástla o 598,76 milióna. Tržby
za predaj vlastných výrobkov a služieb pritom skupina
evidovala na úrovni 4,908 milióna korún. Pridaná hodnota
medziročne vzrástla o viac ako 22 percent.
Konsolidačné pole skupiny tvoria spoločnosti Doprastav
Bratislava, Triostrand Senica, Prosek Praha, Betón Bratislava,
Slovasfalt Bratislava, Dopra-Via Bratislava, GEOstatik Žilina,
Železničné stavebníctvo Bratislava a M&M Cont Bratislava.
Do konsolidovanej účtovej uzávierky boli zahrnuté, pri použití
metódy úplnej konsolidácie, individuálne účtovné uzávierky
dcérskych podnikov a pre konsolidáciu kapitálu bola zvolená
metóda účtovnej hodnoty.
Doprastav je jednou z najvýznamnejších slovenských stavebných
firiem. Vznikol k 1. januáru 1994 transformáciou zo štátneho
podniku. V nasledujúcom roku spoločnosť zmodernizovala strojový
a dopravný park. Okrem generálneho riaditeľstva v Bratislave má
Doprastav dva závody v Žiline a vo Zvolene.
Železničná trať spájajúca Severnú
a Južnú Kóreu bude hotová koncom roka
Soul 30. augusta - Južná Kórea dnes
oznámila že jedna dráha železničnej trate, spájajúcej ju
so Severnou Kóreou cez najstráženejšiu hranicu sveta, bude
pripravená už koncom tohto roka a ďalšia do začiatku budúceho.
Po troch dňoch ekonomických rokovaní v Soule uviedla Južná Kórea,
že práce na tratiach sa začnú 18. septembra. Cieľom je spojiť
železničné trate a cesty, na ktorých bola prerušená doprava
po Kórejskej vojne v rokoch 1950-53.
Každá zo železničných tratí sa nachádza na jednej strane
polostrova. Jedného dňa by mohli byť obe napojené na Transsibírsku
magistrálu cez Rusko do Európy a Číny.
Južná Kórea už postavila jednu trať vedúcu k demilitarizačnej
zóne blízko západného pobrežia. Severná Kórea však zatiaľ
v tomto smere nevyvíja takmer žiadnu aktivitu.
Do severnej Kórey príde ryža, hnojivá
aj japonský premiér Džunicir Koizumi
31.8.2002, SOUL,TOKIO - Historické stretnutie
predstavitelov južnej a severnej Kórey (KLDR) sa vcera skoncilo
vyhláseniami, z ktorých budú mat osoh hlavne obyvatelia zúboženej
severnej Kórey. Južná Kórea pošle 400 000 ton ryže hladujúcim
obyvatelom severnej Kórey. V zásielke bude okrem toho aj 100
000 ton hnojív. Komunistická KLDR je povinná zaplatit za ryžu
v priebehu 20 rokov pri jednopercentnom úroku so zaciatkom splácania
po desiatich rokoch od dorucenia tovaru. Južná Kórea má výrazný
prebytok ryže, kým mnohí Severokórejcania trpia podvýživou
alebo hladom. Severnú Kóreu už od roku 1995 sužujú suchá a
iné prírodné pohromy, ktoré si podla rôznych odhadov vyžiadali
100 000 až niekolko miliónov obetí na životoch.
Dráha železnicnej trate, spájajúca južnú a severnú Kóreu
cez najstráženejšiu hranicu sveta, bude pripravená už koncom
tohto roka a dalšia do zaciatku budúceho. Doprava tu bola prerušená
po Kórejskej vojne v rokoch 1950 - 1953.
Každá zo železnicných tratí sa nachádza na jednej strane
polostrova. Jedného dna by mohli byt obe napojené na Transsibírsku
magistrálu cez Rusko do Európy a Cíny.
V reakcii na ciastkové úspechy kórejského stretnutia Japonsko
zacalo pripravovat návštevu svojho premiéra Džunicira
Koizumiho v komunistickej severnej Kórei, kde bude rokovat s jej
vodcom Kim Cong-ilom.
Koizumi navštívi Kórejskú ludovodemokratickú republiku (KLDR)
17. septembra. Pôjde o vôbec prvú návštevu japonského premiéra
v komunistickej krajine, ktorá v ostatnom case javí známky otvárania
sa svetu. Medzi oboma krajinami sú nevyriešené otázky:
Japonsko chce poznat osud 11 svojich obcanov, ktorých v 70. a 80.
rokoch podla Japonska severná Kórea uniesla. Pchjongjang zasa
trvá na japonskom ospravedlnení a na kompenzáciách za
utrpenie, ktoré spôsobila japonská kolonizácia Kórejského
polostrova v rokoch 1910 až 1945.
Juhokórejské noviny medzitým priniesli informáciu, podla
ktorej sa oba kórejské štáty dohodli na návšteve Kim Cong-ila
v južnej Kórei. Návšteva sa má uskutocnit na budúci mesiac
pri príležitosti Ázijských hier.
Živelnosť nemá priestor
Dokonalou prípravou znížiť
rozostavanosť
Pondelok 26.Augusta
2002 - V Košiciach sa nedávno uskutočnilo výjazdové
zasadnutie vedenia generálneho riaditeľa ŽSR . S akým cieľom
prišlo vedenie na východ Slovenska, informoval generálny
riaditeľ Ing. Ladislav Saxa na úvod: "V rámci programu
prerokujeme materiál Koncepcia hospodárenia s majetkom štátu
v správe ŽSR a chceme získať informácie o problémoch v
prevádzke, ako i o tom, ako do prevádzky zasiahlo a zasahujú
rozdelenie a transformácia železníc." Koncepciu hospodárenia
s majetkom uviedol námestník generálneho riaditeľa pre
ekonomiku Ing. Dušan Zelinka. Rešpektuje všetky danosti
subjektu ŽSR z hľadiska
vymedzenia predmetu činnosti; právneho a majetkového
postavenia; právneho režimu majetku štátu v správe ŽSR ; možných spôsobov
nakladania s majetkom štátu v správe ŽSR ; výsledkov
inventarizácie majetku železníc a analýzy jeho súčasného užívateľského
režimu; podnikateľských cieľov a rozvojových zámerov ŽSR , vyjadrených v
pláne ŽSR , novej stratégie ŽSR po transformácii a ostatných rozvojových
dokumentoch; zabezpečenia záväzkov pre prípady neplnenia nájomných
zmlúv; definovanie základných priorít v oblasti nakladania s
majetkom atď. Koncepciu hospodárenia s majetkom štátu v správe
ŽSR ešte
prerokuje Správna rada ŽSR . V ďalšej časti rokovania vedenia sa
hovorilo o pripravovanej dislokácii niektorých organizačných
zložiek ŽSR v Košiciach,
ktoré si vyžiadalo rozdelenie železníc. Najväčší "pohyb"
sa udeje medzi budovou na Železničnej ulici, Stromovou, Kasárenským
námestím, Štefánikovou ulicou a železničnou stanicou. Na
porade vedenia prítomní prednostovia jednotlivých správ žiadali
podporu pri stavebných a rekonštrukčných zámeroch. Vedenie
sa požiadavkám nebráni, ale ako povedal námestník generálneho
riaditeľa pre technický rozvoj Ing. Ladislav Dimun, bude sa tak
diať až po dokonalej projektovej príprave stavieb. V tejto otázke
totiž treba odstrániť živelnosť, ku ktorej dochádzalo v
minulosti, keď sa začínali stavby bez potrebnej prípravy, všetko
sa riešilo dodatkami a výsledkom je vysoká rozostavanosť. Týka
sa to aj rekonštrukcie košickej
železničnej stanice , kde projektová dokumentácia by mala
byť hotová do konca roka.
Riziko: oprava tratí a údržba
Ani jeden pracovný úraz nevznikol pod
vplyvom alkoholu
Pondelok 26.Augusta
2002 - Už viac ako pol roka zamestnanci ŽSR pracujú v zmenených podmienkach novej
organizačnej štruktúre. Aj keď je polrok pomerne krátkym časovým
úsekom, vykonanú prácu je potrebné zhodnotiť. Odbor bezpečnosti
a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR analyzoval stav oblasti, ktorú spravuje.
Je to bezpečnosť železničnej dopravy a bezpečnosť a ochrana
zdravia pri práci. Lakmusovým papierikom stavu bezpečnosti železničnej
dopravy je početnosť a vážnosť vzniknutých nehodových
udalostí. O niektorých otázkach bezpečnosti na ŽSR sme hovorili s hlavným inšpektorom pre
bezpečnosť a ochranu zdravia Pavlom Kristínkom a s hlavným inšpektorom
bezpečnosti železničnej dopravy Robertom Hodáňom. "Za
uplynulých šesť mesiacov zaznamenali 443 nehodových udalostí
všetkých kategórií. Ak tento počet porovnáme s počtom za
prvý polrok 2001 (383), tak musíme konštatovať
zhoršenie stavu
o 60 prípadov. Kde je príčina a na koho tričko to
pripočítať - ŽSR alebo
Železničnej spoločnosti ( ZSSK )? Pri podrobnejšom porovnaní vzniku nehodových
udalostí za sledované obdobie rokov 2001 a 2002 prichádzame k
nasledujúcim výsledkom: V prvom polroku 2001 z uvedených 383
prípadov sa 81 pripisuje ŽSR a 185
prípadov ZSSK a 117 prípadov
na cudzí vplyv. V prvom polroku 2002 z celkového počtu 443
nehodových udalostí vzniklo 84 z viny ŽSR , 219 z viny ZSSK a 140 bolo zavinených cudzím vplyvom.
Z uvedených čísel sa dá len ťažko posúdiť, či sa ŽSR v danej oblasti zlepšili alebo zhoršili,
aj keď tri nehodové udalosti navyše hovoria skôr v neprospech.
Nie je našou úlohou posudzovať
príčiny nárastu
nehodových udalostí v ZSSK , no z výsledných
čísel jednoznačne vyplýva zhoršenie stavu bezpečnosti železničnej
dopravy (meraná vznikom nehodových udalostí). Keď zhrnieme príčiny
vzniku všetkých predmetných nehodových udalostí, zistíme,
že za tým je nedodržiavanie pracovnej a technologickej disciplíny
prevádzkovými zamestnancami tak ZSSK , ako aj ŽSR .
Dôsledky nehodových udalostí v prvom polroku 2001: úplné
prerušenie prevádzky na čas 76 hodín, jednokoľajná prevádzka
zavedená na čas 85 hodín, zmeškaných 587 osobných vlakov o
398 hodín a 403 nákladných vlakov a odrieknutých bolo 28
osobných a 9 nákladných vlakov.
Dôsledky nehodových udalostí v prvom polroku 2002: úplné
prerušenie prevádzky na čas 86 hodín, jednokoľajná prevádzka
zavedená na čas 61 hodín. Ďalej bolo zmeškaných 616 osobných
vlakov o 403 hodín a 262 nákladných vlakov a odrieknutých 44
osobných a 5 nákladných vlakov.
Úroveň kvality bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa
najspoľahlivejšie
meria počtom
a vážnosťou vzniknutých pracovných úrazov. Analýza
pracovnej úrazovosti za obdobie prvého polroka 2002 je prvým väčším
rozborom v danej oblasti po rozdelení ŽSR na dva samostatné subjekty. Na základe
takejto analýzy spracovanej za obdobie január až jún 2002 konštatujeme,
že trend znižovania počtu vzniku pracovných úrazov pokračuje
aj v nových podmienkach organizácie ŽSR . Porovnávaním výsledkov
pracovnej úrazovosti na pracoviskách železničnej dopravnej
cesty zisťujeme, že v sledovanom období roku 2002 sme
zaznamenali 60 pracovných úrazov, čo je zníženie o 12 prípadov
(16,67 %) oproti rovnakému obdobiu roku 2001, keď sme evidovali
72 prípadov. Uvedený trend sme zaznamenali aj v hodnotení za
celé ŽSR.
Vznik 64 pracovných úrazov znamená zníženie počtu o 11 prípadov
(14,67 %). V prvom polroku 2001 sme zaznamenali 75 prípadov.
Pozitívne možno hodnotiť stav pracovnej úrazovosti s vážnymi
následkami. V hodnotiacom období roku 2002 sme nezaznamenali
smrteľný, ťažký
či hromadný pracovný úraz, čo teší zo všetkého
najviac. Celkovo priaznivý trend sa preniesol aj do hodnotenia
najobjektívnejšieho, do prepočtu na sto zamestnancov. Kým
prepočet za prvý polrok 2001 bol 0,31 úrazu, prepočet za
rovnaké obdobie roku 2002 predstavoval 0,28 úrazu. Z rozboru príčin
pracovných úrazov vyplýva, že dominantnou skupinou sú okamžité
psychofyziologické stavy a bežné pracovné riziko. Na túto príčinu
v sledovanom období roku 2002 bolo 47 pracovných úrazov, čo z
celkového počtu predstavuje až 73,44 %. Zavinením zamestnávateľa
ŽSR
utrpeli pracovný úraz dvaja zamestnanci. V jednom prípade bol
príčinou nepriaznivý stav alebo chybné usporiadanie
pracoviska, v druhom nesprávna organizácia práce. Zamestnanci
si
sami zavinili
pracovné úrazy v siedmich prípadoch, či už používaním
nebezpečných postupov alebo spôsobov práce, nepoužívaním
predpísaných bezpečnostných zariadení a ochranných opatrení
alebo nepoužívaním predpísaných osobných ochranných pomôcok.
Z dôvodu pracovnej neschopnosti spôsobenej pracovnými úrazmi
sa na ŽSR v
prvom polroku 2002 vymeškalo 3248 kalendárnych dní. Z hľadiska
výkonu prevencie je veľmi potrebné poznať ďalšie výsledky
analýzy. Najviac pracovných úrazov sme zaznamenali u
zamestnancov vykonávajúcich práce na údržbe a opravách tratí
- 16 prípadov, čo je 25 % a u zamestnancov vykonávajúcich
posunovačské práce 12 prípadov (18,75 %). Najviac pracovných
úrazov sme zaznamenali v apríli - 18 prípadov (28,13 %) a v
marci - 14 prípadov (21,88 %). Porovnávaním vekovej hranice
zisťujeme, že najviac pracovných úrazov sa vyskytlo u
zamestnancov vo veku od 30 do 40 rokov - 32 prípadov, čo je 50
%. Na porovnanie uvádzame, že u zamestnancov vo veku od 40 do
50 rokov sme zaznamenali 15 prípadov pracovných úrazov a vo
veku nad 50 rokov len 14 prípadov. Akú úlohu zohrával
alkohol? Vysoko musíme hodnotiť skutočnosť, že v sledovanom
období ani jeden úraz nevznikol v práci pod jeho vplyvom. Je
to síce potešujúca skutočnosť, ale výsledky našej inšpekčnej
činnosti nasvedčujú, že ešte stále sa nájdu nezodpovední
zamestnanci, ktorí konzumujú alkohol aj v zodpovednej službe
na železnici."