Železnice dostali ďalší odklad
BRATISLAVA,
7.5.2001 - Rozvodné podniky poskytli železniciam ďalší
odklad na splatenie dlhu v objeme takmer 1,76 mld Sk. „Termín
úhrady polovice dlhu, ktorým bol pôvodne 20. apríl, sme odložili
až na 14. máj,“ informoval riaditeľ pre ekonomiku a obchod Západoslovenských
energetických závodov (ZSE) Anton Hlavatý.
Stredoslovenské energetické závody (SSE) hrozili, že niektoré
objekty železníc odpoja od dodávok elektrickej energie už vo
štvrtok. Skutočne posledným termínom, keď už SSE v prípade
nesplácania dlhu železnicami k vypnutiu pristúpia, má byť
10. máj. Východoslovenské energetické závody ponechávajú
železniciam čas na rokovanie o získaní nového úveru.
Rokovania so železnicami by sa mali podľa A. Hlavatého konať
vo štvrtok tento týždeň. Podľa týždeň starej dohody štátnych
tajomníkov ministerstiev financií, dopravy a riaditeľa ŽSR možno
dlh železníc voči rozvodným energetickým podnikom splatiť
takzvaným neklasickým zápočtom. Ministerstvo financií by
previedlo svoje pohľadávky voči Slovenským elektrárňam (SE)
z titulu návratnej finančnej výpomoci na ŽSR. Takto
by mohli železnice podľa svojho generálneho riaditeľa Andreja
Egyeda uhradiť započítaním celý aktuálny dlh za elektrinu. ŽSR by
prevzali namiesto SE štátnu návratnú finančnú výpomoc.
(sita)
EIB nám požičia peniaze na budovanie
dopravy
(sita)
BRATISLAVA, 7.5.2001 - Európska investičná banka (EIB)
poskytne Slovensku úver 34 mil. eur (necelých 1,5 mld Sk) na výstavbu
dvoch rýchlostných štvorprúdových cestných úsekov európskeho
štandardu v celkovej dĺžke osem kilometrov v okolí mesta Nová
Baňa. Vyplýva to z dohody, ktorú v piatok podpísala
ministerka financií Brigita Schmögnerová a viceprezident EIB
Wolfgang Roth.
Splatnosť úveru je dohodnutá na dvadsať rokov so štvorročným
odkladom splátok. Úver je určený na výstavbu ciest Hronský
Beňadik - Nová Baňa a Nová Baňa - Rudno nad Hronom. Podľa
B. Schmögnerovej sú podmienky financovania výhodné.
Podľa W. Rotha nové cestné úseky značne zlepšia dostupnosť
ostatných lokálnych cestných ťahov, ale aj paneurópskych
koridorov. Projekt je preto vhodný na financovanie zo zdrojov
EIB, ktorá je najväčším veriteľom pri infraštruktúrnych
projektoch v kandidátskych štátoch. Z celkového objemu
doteraz poskytnutých 356 mil. EUR na dopravné projekty na
Slovensku smerovalo 200 mil. EUR na cesty, 141 mil. EUR išlo na
železnice a 15 mil. EUR na projekty leteckej dopravy.
Po podpise najnovšej dohody sa celková úverová angažovanosť
EIB na Slovensku dostáva na úroveň 1,2 mld EUR. EIB
financovala na Slovensku aj modernizáciu plynovodu a zásobníkov
plynu, dovybavenie tepelnej elektrárne Vojany na východe
Slovenska, dobudovanie pevnej a mobilnej telekomunikačnej siete,
výstavbu spaľovne odpadu a veľký závod na výrobu
automobilov. EIB zabezpečuje aj úverové linky pre slovenský
bankový sektor na financovanie investícií pre malé a stredné
podniky.
V tomto roku plánuje Európska investičná banka (EIB) podpísať
so Slovenskom nové pôžičkové zmluvy v objeme vyše 300 mil.
eur.
Plánovaný objem investícií zahŕňa poskytnutie pôžičiek
verejnému sektoru v oblasti dopravy a ochrany životného
prostredia, ako aj úvery doplňujúce priame zahraničné investície
v oblasti priemyslu. Pri poskytovaní úverov plánuje EIB v
tomto roku najviac prostriedkov smerovať najmä do dopravy a na
kombinované energeticko-environmentálne projekty. Ich súhrnný
podiel by mal byť 50 percent z celkového objemu.
Transport jadrového odpadu z
Rheinsbergu sa dal do pohybu
Rheinsberg
9. mája - Transport s jadrovým odpadom z jadrovej elektrárne v
Rheinsbergu v nemeckej spolkovej krajine Brandenbursko sa dnes ráno
za prísnych bezpečnostných opatrení dal do pohybu.
Vlak so štyrmi špeciálnymi kontajnermi typu castor vyrazil z
elektrárne v Rheinsbergu, ktorej prevádzku zastavili, v
sprievode roty ochrancov spolkových hraníc. V náklade je 264
palivových článkov, ktoré majú dopraviť do medziskladu v
Lubmine pri Greifswalde v spolkovej krajine
Meklenbursko-Predpomoransko.
Elektráreň v Rheinsbergu odstavili z prevádzky v roku 1990. Na
zabezpečenie trasy transportu nemecké úrady stiahli pohraničníkov
z deviatich spolkových krajín.
Po oboch stranách železničných koľajníc platí 50-metrová
ochranná zóna, v ktorej nie sú prípustné žiadne demonštrácie.
V okolí železničnej stanice Herzberg v Brandenbursku, kde
zverejnia doteraz utajovanú trasu transportu, došlo dnes ráno
k prvým demonštráciám.
Asi 40 odporcov atómovej energie pokojne demonštrovalo už v
utorok večer na železničnej stanici v Rheinsbergu. Preprava
jadrového paliva by mala podľa plánu trvať asi sedem hodín.
Od júna rýchlikom priamo do Nitry
(iba, Banská Bystrica), 11.5.2001 -
Ak sa v súčasnosti rozhodnete cestovať z východného alebo
stredného Slovenska do Nitry vlakom, musíte rátať s neskutočne
dlhou cestou spojenou aj s prestupovaním, keďže doposiaľ
neexistuje priame vlakové spojenie.
„Sme si vedomí, že v Nitre študuje 12- tisíc študentov a
značná časť z nich dochádza. Analýza ukázala, že je
neskutočným problémom dostať sa z Košíc, ale aj z Banskej
Bystrice a Zvolena vlakom do Nitry,“ konštatoval pre Národnú
obrodu Ladislav Saxa, zástupca generálneho riaditeľa ŽSR. „No
od 9. júna 2001, keď začne platiť nový grafikon osobnej
dopravy, vždy v piatok a nedeľu budeme vypravovať pár vlakov
tak, aby mala Nitra priame rýchlikové spojenie s Košicami a
Zvolenom. Doriešiť musíme prípojné vlaky medzi Banskou
Bystricou a Zvolenom.“ Vyriešením dopravy z Košíc do Nitry
získa priame rýchlikové spojenie aj Rožňava, Rimavská
Sobota a Lučenec. Ako zdôraznil L. Saxa,
až počas roka sa ukáže, či netreba robiť ďalšie úpravy,
alebo bude potrebné presmerovať rýchlik Hron. Ten v súčasnosti
premáva na trati Zvolen - Levice - Šurany - Galanta -
Bratislava.
Budúca podoba železníc sa prerokúva
v parlamente
(sita)
BRATISLAVA, 11.5.2001 – Poslanci posunuli do druhého čítania
zákon o Železničnej spoločnosti (ŽS). Poslanec za HZDS Roman
Hofbauer v rozprave označil predkladanú právnu normu za prípravu
vlády na predaj časti majetku Železníc SR. Zároveň
upozornil, že transformácia železníc bude znamenať prepúšťanie
zamestnancov. Opoziční poslanci už avizovali, že tento zákon
nepodporia.
Podľa návrhu zákona, ktorý predkladá minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Jozef Macejko, by mala ŽS vzniknúť odčlenením
od ŽSR. Kým
v správe železníc by ostalo budovanie a údržba tratí, násypov,
budov a ochranných pásiem, nová spoločnosť bude zabezpečovať
prepravu. Zákon by umožnil vstúpiť na trh aj iným subjektom
na základe licencií. Vydávať by ich mal plánovaný Štátny
dráhový úrad, ten preberie aj kompetencie cenotvorby. Postupom
času by mohol do ŽS, ktorá bude akciovou spoločnosťou so
stopercentnou účasťou štátu, vstúpiť aj zahraničný
investor.
Riaditeľa polície našli mŕtveho
(gak)
TRNAVA, 11.5.2001 – Pracovníci odboru železničnej polície v
Trnave našli v stredu 9. mája ráno v kancelárii zastreleného
42-ročného Jozefa C., riaditeľa odboru železničnej polície
v Trnave.
Riaditeľ sedel vo svojej pracovni za stolom. Nevie sa, kedy
presne do budovy vošiel, pretože mal od nej vlastné kľúče.
Hovorca generálneho riaditeľstva ŽP v Bratislave Jozef Búranský
informoval, že tragická udalosť je zatiaľ v štádiu vyšetrovania.
Či bol Jozef C. zastrelený vlastnou služobnou zbraňou, nám
nevedel potvrdiť.
Smrť 42-ročného športovo založeného riaditeľa, ktorý vo
svojom okolí pôsobil vyrovnaným dojmom, si nevedia vysvetliť
ani jeho najbližší spolupracovníci.
Podľa Jozefa Búranského bol Jozef C. služobne dobre hodnotený.
Či spáchal samovraždu, alebo smrť nastala cudzím zavinením,
potvrdí až nariadená súdnolekárska pitva.
Strana vytvorená: 13. V. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0119.htm ) |