G‘day Sydney, Hry sa môžu začať
Pondelok 18.9.2000
sme
Samé slová chvály beautiful a wonderful sa ozývali zo
stotisícového
davu včera pred polnocou sydneyského času a potom ešte vyše
hodiny v
novom dni, kým sa zo štadióna Austrália rozplynul cez
olympijskú
železnicu do štvormiliónového mesta. Otvárací ceremoniál
Hier XXVII.
olympiády sa páčil ako veľká zábavná šou s motívmi
spojenia človeka
a prírody, hľadania koreňov civilizácie na zelenom
kontinente, hoci
vyše štvorhodinový program s dlhou parádou 199 národných
olympijských výborov chvíľami aj nudil. Večer plný farieb
však
vrcholil dramatickou reťazou štafety s olympijskou pochodňou,
v
ktorom mali hlavnú úlohu ženy a v zaujímavej symbióze ohňa
s vodou
nakoniec zapálila olympijskú čašu austrálska nádej na
zlatú medailu
v behu na 400 m Cathy Freemanová, čo mnohých prekvapilo. Za
hlavnú
kandidátku považovali domácu plaveckú legendu Dawn
Fraserovú.
Predseda Medzinárodného olympijského výboru Juan Antonio
Samaranch
si získal sympatie natrieskaného hľadiska, keď divákov vo
svojej
reči oslovil domácim slangom: G‘day Sydney, G‘day
Australia.
Spokojne si pozrel nástup najväčšej rodiny, aká sa kedy v
olympijskom súťažení zišla. Na konci jeho vyše 20-ročnej
éry na čele
MOV sa mu podaril ešte jeden významný ťah – pod olympijskou
vlajkou
spojil obidva štáty na Kórejskom polostrove. Po vlaňajšom
finančnom
škandále s podplácaním pri kandidatúre Salt Lake City za
dejisko ZOH
2002 a nevyhnutnej očiste sľúbil prvý muž svetového
olympijského
hnutia, že olympjské hry v Sydney budú začiatkom novej éry.
Sprísnením dopingových kontrol i družstvom spoločnej Kórey
si na
začiatku Hier pripísal iba plusy.
„Škoda, že sme nevideli hlavnú časť programu. V prvej
časti výpravy
vyčkávali v susednom Superdome. Skvelý bol nápad finálovej
fázy
večera so zapálením ohňa a tečúcou vodou, hoci,
pravdupovediac,
viacerí sme tipovali, že po štafetách žien s olympijskou
pochodňou
na dráhe zapáli čašu muž,“ vravel pred polnocou na ceste
do
Olympijskej dediny vlajkonosič slovenskej výpravy Slavomír
Kňazovický.
Organizátori otváracieho ceremoniálu pripravili pre všetkých
divákov
na štadióne žlté kufríky so svietidlami v nich. Zapojili tak
do
programu celé hľadisko. Nočné Sydney bolo potom plné
kufríkov. Dnes
však už bude plné športu. A potom ešte ďalších 16 dní do
nedele 1.
októbra.
Indočína 4.
inzine
Nora Beňáková
(12.9.2000)
(Dokončenie)
Železnica smrti
Mojou ďalšou zastávkou je mesto Kanchanaburi, ležiace pri hranici s Barmou na rieke Kwai. Neslávny most cez rieku Kwai vybudovali vojnoví zajatci počas 2. svetovej vojny ako súčasť "Železnice smrti" spájajúcej Thajsko s Barmou. Počas jeho výstavby zahynulo na následky hladu, vyčerpania, chorôb a tvrdého japonského velenia niekoľko tisíc vojnových zajatcov. Príbeh výstavby mostu je opísaný v knihe Most cez rieku Kwai sfilmovanej pod rovnakým názvom. Knižku francúzskeho autora Pierra Boulla si môžete vypožičať v knižniciach vo viacerých hoteloch a film dávajú každý večer na videu v bare s názvom "Bez mena". Pri jeho sledovaní som sa osobne najviac pobavila na tom, ako tajné komando, ktoré malo vyhodiť most do vzduchu, postupovalo podľa knihy len v noci, sprevádzané dvoma miestnymi partizánmi. V americkom filme však hrdinovia putovali zásadne počas slnečného dňa, sprevádzaní domorodými krásavicami, ktoré im v rieke umývali chrbty a masírovali nohy.
(krátené)
Súťaž parných
veteránov vo Zvolene vyhral historický rušeň Veľký býček
z Moravskej Ostravy
Pondelok 18.9.2000
(tasr)
sme
ZVOLEN – Víťazom 2. ročníka pretekov parných lokomotív
– veteránov
sa vo Zvolene stala trojčlenná posádka historického rušňa z
Moravskej Ostravy. Na ojedinelom podujatí v Európe pod názvom
Nostalgia v oblakoch pary – Grand Prix Slovensko 2000, ktoré
sa
konalo pri príležitosti Dňa železničiarov v areáli
zvolenskej
nákladnej železničnej stanice, sa zúčastnili lokomotívy z
Českej
republiky, Maďarska, Rakúska a hostiteľskej krajiny.
Druhé miesto obsadili Zvolenčania a bronz sa ušiel
vlaňajšiemu
víťazovi z Vrútok. Víťazný rušeň nazývajú Veľký
býček a jeho posádku
tvorili Karel Komár, Milan Marcol a Jiří Král.
Svoje sily si historické rušne zmerali v šprinte na sto metrov
dopredu i dozadu, v prevážaní plechovky piva položenej voľne
na
ojnici, v presnom zastavení a v anglickej pošte. Pri nej
posádka
rušňa dlhým kutáčom bez zastavenia vezme pri trati
položený balíček
a o niekoľko metrov ďalej ho počas jazdy musí vložiť do
určeného
koša. Premiéru mala disciplína pomsta Indiánov,
pripomínajúca
prepady prvých železničných súprav v Amerike. Súťažné
posádky museli
v časovom limite prejsť určenú trasu čo najrýchlejšie,
odstrániť z
nej padnutý strom a uhasiť horiaci podval.
Každý zo súťažiacich získaval body v inej disciplíne. Kým
vlaňajší
víťaz rušeň z Vrútok, zvaný Kačenka, bol najrýchlejší v
šprintoch,
česká a zvolenská reprezentácia bodovali napríklad v
anglickej
pošte. Snažili sa všetci, dokonca Rakúšania prehriali
mašinu a
záverečný šprint nedokončili. Súťaž sa konala za
veľkého záujmu
verejnosti a bola výdatne sprevádzaná kúdolmi dymu, pary a
víťazným
hvizdom viackolesových pretekárov.
Súčasťou podujatia bola výstava prác železničných
modelárov a
koľajových vozidiel, burza modelov či súťaž Malý
rušňovodič. Na
svoje si účastníci prišli i počas súbežnej jazdy dvoch
mimoriadnych
parných vlakov vedľa seba na trati Zvolen – Hronská Dúbrava
a späť.
O dobrú náladu sa striedavo starala na plošine nákladného
vagóna
country skupina Paci Pacifik zo Zvolena a populárna
folkovo-satirická formácia Drišľak z Vranova nad Topľou.
S myšlienkou oživiť nostalgiu zašlej slávy a zároveň
priblížiť
súčasnej generácii zábavnou formou atmosféru súťaží
parných
lokomotív prišli pred dvoma rokmi nadšenci histórie
železničnej
dopravy zo zvolenského rušňového depa. Renovovali mašinky, z
ktorých
viaceré mali pôvodne skončiť v šrote. Podľa jedného z
organizátorov
Mariána Kološtu by do Zvolena na budúci rok mali prísť aj
parné
lokomotívy z Poľska a Švajčiarska.
Talianske triky s býčkom
Pravda
PONDELOK 18. september 2000
(ur)
Talianski filmári si na nakrúcanie podstatnej časti scén pre
televízny film Vzkriesenie podľa rovnomenného románu
Tolstého
vybrali práve Slovensko. Hlavnú postavu kniežaťa Dimitrija
Nechľudova stvárňuje nemecký herec Timothy Peach, Kaťušu
Maslovovú
talianska herečka Stefanie d Rocca. Film sa nakrúca pod
taktovkou
slávnych talianskych bratov Tavianovcov. Pre stvárnenie
typickej
ruskej dediny z minulého storočia si vybrali skanzen ľudovej
architektúry v Jahodníckych hájoch pri Martine. Ako uviedol
výkonný
producent filmu Peter Hlava, skanzen im učaroval na prvý
pohľad.
Uplynulý týždeň strávil štáb v Diviakoch pri Turčianskych
Tepliciach, kde na železničnej trati Horná Štubňa -
Príbovce
nakrúcali transport väzňov na Sibír. Najdojímavejšie scény
sa
odohrávali pred dekoráciou stanice v ruskej stepi, kde väzňom
dávali
napiť. Svojej úlohy sa zmocnilo do 60 komparzistov z blízkeho
okolia. Boli medzi nimi ľudia rôznych profesií, ktorých
zlákala
príležitosť byť súčasťou filmu. Pri scénach natáčaných
vnútri vozňa,
ktoré nevyžadovali pohyb vlaku, si 100-ročná parná
lokomotíva
nazývaná Malý býček, prenajatá z banskobystrického Klubu
historickej
techniky, spokojne odfukovala. Namiesto nej sa zapotili dvaja
statní
muži, ktorí za pomoci drevených klád rytmicky, pražec za
pražcom,
nadhadzovali vozeň. Ďalší dvaja pomocníci behali popred
okná s
brezovými haluzami. Postupne ako sa aktéri dostávali k cieľu
cesty,
stačilo okná zastriekať sprejom, evokujúcim mráz. Filmári
si tiež
vypomáhali umelým snehom - ekologickou buničinou. Senzácia,
ktorou
Diviaky v uplynulých dňoch žili, sa skončila. Filmový štáb
sa
čoskoro presunie do Bratislavy na východné nádražie, ktoré
sa na čas
stane predmestím Peterburgu. Využijú tiež podzemie hradu
Červený
kameň, ktoré poslúži ako väzenské cely.
Vo Vrútkach sa zrazili
dva rušne
Pondelok 18.9.2000
(tasr)
sme
VRÚTKY – Na železničnej stanici vo Vrútkach došlo v piatok
krátko
pred 20.00 h k zrážke dvoch rušňov. V dôsledku nehody bola
na prvej
dopravnej koľaji, na tzv. žilinskom zhlaví zastavená doprava
až do
1.20 h v sobotu.
Doterajším preverovaním sa zistilo, že pri posunovaní sa oba
rušne
dostali na jednu výhybku, kde sa zrazili a vykoľajili.
Železniciam
tým vznikla škoda 241-tisíc korún, k zraneniu osôb však
nedošlo.
Zrážka rušňov
Pravda PONDELOK 11. september 2000
VRÚTKY, ur
Dva rušne s priemernou hmotnosťou sto ton sa zrazili v piatok
večer
na železničnej stanici vo Vrútkach. Akoby zázrakom sa nikomu
nič
nestalo. Väčší z rušňov zostal naklonený po náraze
druhého.
Železničná doprava bola na vyše päť hodín celkom
ochromená. Osem
osobných vlakov meškalo, vlaky z Vrútok na Žilinu operatívne
nahradili autobusovými spojmi. Ako informoval hovorca
Železničnej
polície Jozef Búranský, v sobotu po polnoci obnovili prepravu
na
prvej dopravnej koľaji, druhú sa podarilo sprevádzkovať v
nedeľu
napoludnie. Na vyšetrovaní príčiny zrážky intenzívne
pracujú. Až do
stanoviska expertov, ktoré očakávajú dnes, by boli podľa
Búranského
akékoľvek vyjadrenia v tejto súvislosti len špekuláciami.
Železniciam SR tak vznikla škoda za vyše 240-tisíc korún.
Rekonštrukcia trate Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice potrvá do 20. septembra 2000
Cestovný čas sa skráti o šesť minút
Miroslav PAVLÍK
Podľa historických prameňov prvé
konkrétne plány na výstavbu železničnej trate medzi
Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami sú z roku 1896.
Trať sa však začala stavať až začiatkom roka 1908. Prvá
jazda sa konala 27. júla 1909 '"za veľkej slávy
početného obecenstva". V ten deň sa vozilo zdarma na
vyzdobenej električke. "Matky zalamovali rukami, aby sa
deťom na čertovskom vynáleze nič nestalo".
Dnes je medzi Železničnou stanicou Trenčianska Teplá a
kúpeľmi Trenčianske Teplice 5427 m dlhá, elektrifikovaná
trať s rozchodom 760 mm, napájaná jednosmernou trakčnou
sústavou 600 V. Od 7. marca bola však na tomto traťovom úseku
doprava prerušená. Ako uvádza vedúci Traťového obvodu
Nemšová Ing. Štefan Kulich k prerušeniu prevádzky došlo z
dôvodu "nedostatočnej držebnosti upevňovadiel a
celkového zlého stavu železničného zvršku".
Železničná trať vedie na veľkom úseku súbežne s cestou
druhej triedy a posypové materiály dlhodobo znečisťovali
železničné lôžko a zapríčinili hnitie podvalov. Bežnou
údržbou nebolo možné nedostatky odstrániť a na obnovenie
bezpečnej prevádzky bola potrebná kompletná rekonštrukcia
železničného zvršku.
Dopravu cestujúcich do kúpeľného mestečka preto začala
zabezpečovať autobusová doprava. Avšak 29 autobusových
spojov za jeden deň nie je lacná záležitosť. Predstavuje
8000 korún denne. Okrem toho dopravný podnik nekompromisne
trval na okamžitých úhradách. Železnice SR museli teda
urýchlene prijať zásadné rozhodnutie.
Už 6. júna prišla do železničnej stanice Trenčianska Teplá
prvá zásielka strojov z úzkorozchodnej železnice z Čierneho
Balogu vozidlá, úzkokoľajná podbíjačka, výsypné a
plošinové vozne. Neskôr priviezli ešte jedno hnacie . Dve
hnacie vozidlo z Vychylovky. Samotná oprava trate začala 26.
júna 2000. V Železničnej stanici Trenčín sa zriadila
základňa pre 60 príslušníkov Železničného vojska z
útvaru 1540 Dolný Kubín. Tu je aj sklad materiálu a
prípravovňa súčastí železničného zvršku na obnovu trate.
Treba však povedať, že v rámci obnovy trate sa robí len
výmena železničného zvršku, teda koľajníc, podvalov a
štrkového lôžka. Ostatná obnova trate bola vykonaná v roku
1966, pritom časť použitého materiálu pochádzala ešte z
roku 1928. Pôvodný železničný zvršok bol tvorený tvarom
"Xa" na drevených podvaloch s rozponovým a klinovým
upevnením. Obnovené úseky trate budú vybudované z koľajníc
"S 49" dĺžky 25 metrov na drevených podvaloch
s rebrovým upevnením, čím sa zlepší rámová tuhosť.
Väčším zásahom bola tiež zhruba kilometrová preložka
trate v roku 1989 v rámci prác pri budovaní nového mestského
sídliska. Obnova sa preto vykonáva zhruba na 80 % trate, teda
na úseku dlhom 4233 metrov, kde bude potrebné uložiť viac ako
6500 upravených (skrátených) podvalov.
Práce plánujú ukončiť 20. septembra a slávnostné
odovzdanie by malo nasledovať o niekoľko dní neskoršie. Ako
povedal prednosta Železničnej stanice Trenčianska Teplá Alojz
Pružinec, pri druhej zmene celosieťového cestovného poriadku
by už mal byt v platnosti aj nový cestovný poriadok pre
elektrickú železnicu do Trenčianskej Teplej. Jazdný čas pri
rýchlosti 30 km/h bude skrátený pre jednu cestu o šesť
minút, z 25 na 19 minút.
Ž-Semafor 18/2000
Do Poltára dočasne
autobusom
Od 1. októbra vlaky na trati Poltár -
Rimavská Sobota
nahradené autobusmi
BRATISLAVA 26. septembra (SITA) - Pre nevyhovujúci
technický stav železničnej trate Poltár - Rimavská Sobota
bude od 1. októbra do odvolania na nej zastavená
Regionálne železničná doprava, uviedol pre agentúru SITA
hovorca
Železníc SR Miloš Čikovský. Vlaky osobnej dopravy (šesť
párov motorových vlakov) nahradia autobusy, ktoré budú
premávať podľa platného cestovného poriadku ŽSR. So
zmeneným časom pôjdu štyri spoje - z Poltára spoj č. 7702
pôjde namiesto o 8:49 až o 9:23, spoj č. 7008 namiesto o
17:05 pôjde o 17:31 a opačne - z Rimavskej Soboty spoj č.
Športový 7703 namiesto o 8:40 už o 8:29 a spoj č. 7709
namiesto o
16:56 pôjde o 16:37 . Napriek časovej zmene týchto štyroch
spojov budú od nich prípoje na vlaky v Poltári a
Rimavskej Sobote.
Autobusy budú zastavovať v železničných staniciach a
v niektorých prípadoch aj v obciach. Zastávky budú
označené logom ŽSR.
S dlhým nožom
Novy Cas Utorok, 26. September 2000
S nožom v ruke zaútočil v sobotu päť minút
po jedenástej hodine na železničnej
stanici Bratislava Nové Mesto 48-ročný S.
C. z Bratislavy na hliadku Železničnej
polície (ŽP). Jedného z nich pri incidente
porezal na ľavej ruke. Železniční
policajti chceli muža kontrolovať. Ten
namiesto dokladu totožnosti vytiahol z
vrecka bundy vyše 20-centimetrový nôž s
takmer 10-centimetrovou čepeľou a snažil
sa hliadku zraniť. Policajti museli použiť
zákonom povolené hmaty a chvaty a
spacifikovanému útočníkovi potom nasadili
putá. Triezvy muž pritom jedného z
policajtov nožom porezal na dlani ľavej
ruky, našťastie iba ľahko.
(tasr)
Sociálna poisťovňa prežije ďalší rok
sme Streda 27.9.2000
JURAJ JAVORSKÝ
BRATISLAVA – Štát sa rozhodol odstrániť jednu zo
zásadných deformácií svojho
vzťahu so Sociálnou poisťovňou. Od roku 2001 sa výška
odvodov štátu do
poisťovne za neproduktívne osoby priblíži sume, ktorú platia
pracujúci.
Vymeriavací základ na určenie odvodovej povinnosti sa zvýši
zo 480 na 3200
korún a mesačný odvod za jednu osobu stúpne zo 132 na 880
korún. Sociálnej
poisťovni to ročne pridá 5,3 miliardy korún. Táto suma
vykryje polovicu
plánovaného deficitu poisťovne v roku 2001.
Druhú polovicu jej schodku bude kryť 2,65 miliardy z
privatizačných príjmov,
ktorými Železnice SR zaplatia časť svojho dlhu voči
poisťovni. Počíta sa aj
s miliardou od ďalších jej dlžníkov a približne 1,5
miliardy príde od
dôchodcov, ktorých už zákon nebude oslobodzovať od platieb
do dôchodkového
fondu.
Sociálnej poisťovni by podľa nej výrazne uľahčilo
situáciu, keby si svoje
odvodové povinnosti plnili šátom kontrolované subjekty –
predovšetkým
Železnice SR a štátne zdravotnícke zariadenia.
(krátené)
Záplavy v Ázii
STREDA 27. september 200
KALKATA, HANOJ, ČTK
PRAVDA
Zaplavené cesty a železnice bránia úsiliu o pomoc oblastiam
na
východe Indie postihnutým povodňami, ktoré pripravili o
život viac
ako 400 osôb. Prudké monzúnové dažde v indickom zväzovom
štáte
Západné Bengálsko spôsobili záplavy, pri ktorých zomrelo
418 ľudí a
viac ako 250 je nezvestných. Povodne postihli 15 miliónov
obyvateľov
a odplavili takmer milión príbytkov. Hladina záplavových vôd
vo
vietnamskej delte Mekongu sa v utorok stabilizovala a v
niektorých
častiach Kambodže a Thajska klesá. Vo Vietname si najhoršie
záplavy
za niekoľko desaťročí vyžiadali smrť 119 ľudí,
väčšinou detí. V
Kambodži počet obetí stúpol na 173, v Thajsku zomrelo 47
osôb.
Strana vytvorená: 2. X. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press26.htm ) |