Železnice zvažujú zvýšiť cestovné
o 11,5 percenta
Tarify pre rýchlikové súpravy
InterCity a EuroCity sa v tomto roku nezmenia, aj zľavy ostanú
na minuloročnej úrovni
12.1.2002, Andrej Csabay
Bratislava - Od 1. januára sa štátne železnice rozdelili na
dve akciové spoločnosti: Železnice SR ( ŽSR ) a Železničnú
spoločnosť, a.s. ( ŽS ). Zákon o Železničnej
spoločnosti, a.s., a novelu zákona o dráhach schválil
parlament 14. júna 2001. Oba tieto zákony vytvorili právne
prostredie na rozdelenie unitárnych železníc na ich ďalšie pôsobenie
na dopravnom trhu. ŽSR i Železničná
spoločnosť sa už od začiatku roka riadia podľa vlastných
podnikateľských plánov a majú záujem na zvyšovaní tržieb
v osobnej i nákladnej doprave. Cieľom Železničnej spoločnosti
je dostať sa do piatich rokov na úroveň ziskovosti. Podľa
generálneho riaditeľ ŽS Andreja
Egyeda, dôležitým prvkom je predpoklad zúčtovania celej
straty ŽS v osobnej doprave, ktorá vzniká na základe
regulovaného cestovného a zliav poskytovaných rôznym skupinám
obyvateľstva. ŽS v kalkuláciách
vychádza z pripravovaného návrhu zmluvy o výkonoch vo
verejnom záujme medzi ŽS a štátom,
ktorý by mal pokryť časť strát vo výške 1,037 mld Sk.
Celkové straty ŽS predpokladá
v objeme 6,923 mld Sk.
Medzi tohtoročnými podnikateľskými zámermi ŽS je okrem iného aj zvýšenie cestovného
o 11,5 %, ktoré by malo predložiť na schválenie vlády Ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT)
, lebo poplatky za cestovné sú regulované štátom. „Je to
zatiaľ skutočne iba zámer, ktorý do dnešného dňa schválený
nebol. Je to však v rukách ministra Jozefa Macejku a on
rozhodne o tom, kedy a či vôbec ho predloží na rokovanie vlády,“
informoval nás hovorca ŽS Miloš Čikovský.
Podľa jeho slov výška cestovného vo vlakoch IC a EC sa meniť nebude. „Cestovné
sme na týchto vlakoch zvýšili vlani, tento rok už so žiadnymi
zmenami nerátame. Sú aj naďalej stratové, ale sme veľmi
opatrní. Začali sme s marketingovým prieskumom a po vyhodnotení
sa budeme môcť rozhodnúť o ďalších krokoch. ŽS podniká samostatne iba necelé dva týždne,
preto zatiaľ nemôžeme hovoriť o tom, čo bude alebo nebude,“
dodáva hovorca. Pokiaľ ide o súčasné ŽSR , ich rozhodujúcou
výnosovou položkou bude poplatok za používanie dopravnej
cesty, a to najmä zo strany ŽS . Výšku tohto poplatku momentálne reguluje štát.
Jeho prípadné zvýšenie by mohlo priniesť výraznešie zvýšenie
cien v nákladnej doprave.
Vlak zachytil a zabil v muža idúceho
popri železničnej trati
14.1.2002 - V úseku trate Paludza -
Liptovský Mikuláš zachytil a na mieste usmrtil prichádzajúci
rýchlik R 609 Spišan 49-ročného muža z Liptovského Mikuláša.
K udalosti došlo uplynulú sobotu. Muž kráčal v tesnej blízkosti
prvej koľaje a podľa rušňovodiča nereagoval na výstražné
zvukové znamenie. Zatiahnutá rýchlobrzda ani v tomto prípade
nepomohla. Privolaný lekár konštatoval smrť na následky
devastačných poranení hlavy a trupu. Napomôcť pri objasnení
prípadu by mohla súdno-lekárska pitva. Železničná polícia
nezistila pri dychovej skúške u rušňovodiča požitie
alkoholu, k zraneniu osôb v prudko brzdiacom rýchliku nedošlo.
Vyšetrovanie nehody si vyžiadalo približne dvojhodinové
zastavenie dopravy na uvedenej koľaji a zmeškanie dvoch rýchlikov,
jedného IC a jedného osobného
vlaku. Ako TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, prípadom
sa zaoberá Oddelenie ŽP v Liptovskom Mikuláši.
Rakúska vláda dokončila práce na
programe rozvoja infraštruktúry za 13 mld. eúr
14.1.2002 - Rakúska vláda dokončila
práce na programe rozvoja dopravnej infraštruktúry krajiny, na
ktorý sa v nasledujúcich 5 rokoch vynaloží 13 miliárd eúr.
Informoval o tom spolkový minister dopravy Martin Bartenstein.
Prostriedky sa prednostne použijú na rozvoj cestnej a železničnej
siete s dôrazom na napojenie budúcich nových členov Európskej
únie (EÚ) zo strednej a východnej Európy na západnú Európu.
Napriek nákladnosti programu jeho realizácia nepovedie k vytváraniu
nových pracovných miest v sektore, pretože rakúske stavebníctvo
sa považuje za personálne predimenzované. Podľa ministra sa
spolková vláda bude usilovať o zlepšenie rámcových
podmienok pre činnosť stavebných firiem tým, že z naradenia
o činnosti stavebných podnikov z 380 článkov zruší 140 až
150. Okrem iného sa zjednodušia predpisy o zakladaní firiem a
skladaní majstrovských skúšok. Na vykonávanie niektorých prác
sa nebudú požadovať odborné vzdelanie. Vláda pripravuje aj
opatrenia na zníženie vedľajších mzdových nákladov firiem,
a to bez ohľadu na to, či na budúci rok dôjde alebo nedôjde
k daňovej reforme v krajine.
Británia plánuje do železníc
investovať 33,5 miliardy libier
14.1.2002 - Británia plánuje
investovať 33,5 miliardy libier (48 miliárd USD) do obnovy železničného
systému, ktorý zaťažujú nehody, omeškania a štrajky.
Úrad stratégie železníc (SRA) však vo svojom 10-ročnom pláne
upozorňuje, že obnovenie dôvery je podmienkou pre účasť súkromného
sektora v investíciách do železničnej siete, ktorá je označovaná
za najhoršiu v Európe. SRA odhaduje, že modernizácia tratí a
vlakov, zmenšenie zahltenia a príprava na očakávané zvýšenie
počtu cestujúcich a objemu prepravovaného nákladu si vyžiadajú
viac než 60 miliárd libier.
Britské železnice od rozdelenia a privatizácie v roku 1996 kolíšu
od jednej krízy k druhej. Séria vážnych nehôd poškodila dôveru
verejnosti, neustále opravy vlakov spôsobili veľké omeškania
a prevádzkovateľ tratí Railtrack sa v októbri dostal pod nútenú
správu. Tento rok tiež nezačal práve najlepšie, keďže
odbory vyhlásili štrajky a žiadajú skalp ministra dopravy.
Vyššie investície teda majú v krátkodobom horizonte priniesť
zlepšenie stavu tratí a podporiť vládny cieľ 50-% nárastu
prepravy cestujúcich a 80-% rastu nákladnej dopravy v nasledujúcich
10 rokoch.
Plán obsahuje vybudovanie dodatočných čakární a toaliet na
všetkých železničných staniciach, čo však niektorí zákazníci
kritizujú ako kozmetické úpravy. Jedným z opatrení je aj výmena
starých typov vagónov a dokončenie prvej etapy železničného
spojenia v tuneli pod Kanálom La Manche. Plán počíta aj s
modernizáciou kľúčových tratí na západnom a východnom
pobreží Británie.
SRA vo svojej sprievodnej správe uvádza, že uvalenie nútenej
správy na Railtrack poškodilo dôveru verejnosti a možnosť,
že táto správa potrvá niekoľko mesiacov všeobecnú neistotu
ešte zvýšila.
Štrajky, najmä kvôli mzdám, na niektorých najrušnejších
železničných tratiach, v posledných dvoch týždňoch
ochromili prepravu tisícov cestujúcich v Anglicku a Škótsku.
SRA upozorňuje, že kľúčovým krokom k obnoveniu činnosti a
spokojnosti zákazníkov je obdobie stability, ktoré umožní
spoločnostiam a ich zamestnancom vrátiť sa k normálnej činnosti,
čo zas povedie k zlepšeniu bezpečnosti, výkonov a
spokojnosti. Takéto obdobie musí predchádzať akejkoľvek väčšej
zmene, dodáva správa.
V Rusku zdraželo cestovné na železnici
o 30 %
Moskva
16. januára - V Rusku zdražela od 15. januára preprava osôb
železnicami o 30 %. Napríklad, cestujúci z Moskvy do Sankt
Peterburgu za 650 kilometrov jazdy teraz platí 1 150 rubľov (43
eúr). Ruská vláda týmto opatrením po rokoch umelo udržiavaného
nízkeho cestovného urobila ďalší krok k dosiahnutiu
rentability výkonov železnice v osobnej doprave.
Tento rok má však v Rusku vzrásť aj cena elektrickej energie
a plynu pre domácnosti. Štátna energetická komisia v pondelok
tento týždeň navrhla vláde zvýšiť cenu elektrickej energie
o 32 a plynu o 35 %. Informoval o tom nemecký denník Süddeutsche
Zeitung.
Vojská CO prejdú pod hasičov
16.1.2002,
Bratislava (hn/Richard Sťahel) - Návrh zákona o ozbrojených
silách, o ktorom by mala v najbližšom čase rokovať Národná
rada SR, okrem iného počíta zo zrušením vojsk ministerstva
vnútra a železničného vojska ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií od 1. januára 2003. Po tomto termíne by
ozbrojenými silami malo disponovať iba ministerstvo obrany
(MO). Naplní sa tým vládou schválená koncepcia jednotného
riadenia ozbrojených síl. Viacero odborníkov NATO tiež
poukazovalo na skutočnosť, že tieto zložky nemajú vojenské
úlohy, nemali by teda byť súčasťou ozbrojených síl
krajiny. Železničné vojsko bude podľa Štefana Brezinu z
oddelenia legislatívy Úradu generálneho právneho zástupcu MO
zrušené bez náhrady s tým, že časť úloh, ktoré táto zložka
v súčasnosti plní, bude presunutá na Ozbrojené sily SR. Ďalšiu
časť úloh preberie organizácia, ktorá vznikne v rezorte
dopravy, pôšt a telekomunikácií. Transformácia železničného
vojska sa začala 1. januára 2002. Podobným spôsobom bude do
Ozbrojených síl SR transformovaná aj časť vojsk ministerstva
vnútra. Vojsko civilnej ochrany (CO) bude na základe návrhu
ministerstva vnútra začlenené do Hasičského a záchranného
zboru SR. Tieto jednotky sa tak stanú súčasťou integrovaného
záchranného systému, čím sa docieli to, že pri odstraňovaní
prírodných pohrôm a iných katastrof, kde tieto jednotky najčastejšie
zasahujú, nebude nutné koordinovať činnosť viacerých zložiek,
uviedol Š. Brezina. Od tohto kroku možno očakávať aj zefektívnenie
činností vykonávaných dosiaľ Vojskom CO. V jednotkách CO,
ktoré budú súčasťou Hasičského a záchranného zboru SR, však
už nebudú pôsobiť vojaci základnej služby ani profesionálni
vojaci.
Predstaničný priestor sa má radikálne zmeniť
Predstaničné námestie má dostať novú
tvár. Má ho ozvláštniť dokonca aj orientačná veža.
JANA
MARTINKOVÁ - Centrum Bratislavy za posledné roky skrásnelo.
Hlavná železničná stanica
i predstaničný priestor sa však výraznejšie nezmenili.
Naposledy v roku 1987 pribudla k hlavnej budove nová vstupná
hala. Súčasný stav je však už dlhší čas nevyhovujúci.
ŽSR v
spolupráci s magistrátom hlavného mesta spracovali výhľadové
plány a zdá sa, že sa už našiel aj investor.
Konateľ spoločnosti I. P. R. Slovakia, s. r. o., Igor Ballo
povedal: „Naša spoločnosť má vzťah k tejto lokalite, máme
tu sídlo. Venujeme sa inžiniersko-investorskej a stavebnej činnosti.
Aj v Bratislave sme už postavili a zrekonštruovali niekoľko
stavieb. To bol dôvod, ktorý po rokovaniach so železnicami a
magistrátom vyústil do spolupráce. Získali sme v tomto
priestore pozemok do dlhodobého, 50-ročného prenájmu a nájomné
sme mestu zaplatili na tri roky vopred,“ dodal.
Mestské zastupiteľstvo zaviazalo nájomcu pozemku, aby na
vlastné náklady zaobstaral dokumentáciu na urbanistické riešenie
predstaničného priestoru formou súťaže. Spoločnosť I. P.
R. Slovakia, s. r. o., ju vyhlásila v júni tohto roku.
„Účelom súťaže bolo navrhnúť takú
urbanisticko-architektonickú koncepciu, ktorá by vstupný
priestor do hlavného mesta zatraktívnila a zároveň rešpektovala
aj kultúrne a prírodné hodnoty mesta,“ povedal Ing. Ballo.
Dodal, že urbanisticko- architektonická koncepcia mala navrhnúť
aj dopravnú obsluhu predstaničného priestoru a pritom zohľadniť
aj zámery nosného systému MHD a severnej tangenty.
Vypracovaná mala byť tak, aby počítala so súčasnou i
navrhovanou nadzemnou a podzemnou zástavbou. Do podmienok súťaže
zapracovali aj požiadavky magistrátu, Starého Mesta a ŽSR .
„Ide o veľmi náročný projekt. Svedčí o tom aj fakt, že
hoci si súťažné podmienky vyzdvihlo 49 architektov a kolektívov,
do stanoveného termínu návrhy riešenia doručila len necelá
polovica z nich,“ povedala riaditeľka spoločnosti I. P. R.
Elena Príhodová.
Všetky včas doručené návrhy začiatkom novembra posúdila
17-členná porota. Tvorili ju zástupcovia magistrátu, Starého
Mesta, železníc, Slovenskej komory architektov a expertov na
statiku, dopravu a ochranu pamiatok i nezávislí zahraniční
odborníci z Česka, zo Švajčiarska, z Nemecka a dokonca i z
USA.
Víťazný návrh spojený s odmenou 300 000 korún bol údajne o
polovicu lepší ako ostatné, preto sa porota rozhodla 2. cenu
neudeliť. Súčasťou projektu je aj výškový objekt – veža,
ktorá by mala slúžiť aj ako orientačný bod. Tretie miesto získali
tri návrhy, každý s odmenou 130 000 korún, 60 000 korún získali
ďalšie štyri návrhy. Súťaž bola anonymná, projekty označené
len heslom.
„Výsledky súťaže vyhlásime 15. januára na vernisáži v Národnom
osvetovom centre, vystavené budú všetky súťažné návrhy,“
povedala Ing. Príhodová. Výstava potrvá do 15. februára. „Sprístupnením
výstavy pre odbornú i laickú verejnosť chceme poskytnúť
priestor na verejnú diskusiu. Od nej, ale najmä od analýz v
odborných kruhoch odvodíme ďalší postup,“ povedal Igor
Ballo.
Železnice prešli prvou skúškou ohňom
a kalamitu zvládli
Dvaja generáli z východu velia armáde
železničiarov
Košický Večer
, Kveta PODHORSKÁ, 7. I. 2002 - Rozdelením železníc od nového
roku na dve spoločnosti - štátnu Železnice SR a Železničnú
spoločnosť, a. s., sa oddelila infraštruktúra od obchodnej činnosti.
Kým ŽSR sa
stali správcom dopravnej cesty, ŽS bude zabezpečovať
nákladnú dopravu, osobnú prepravu a starať sa o železničné
koľajové vozidlá. Obe spoločnosti začali fungovať
samostatne. Na čele ŽS zostal bývalý
generálny riaditeľ Ing. Andrej Egyed, jeho doterajší námestník
Ing. Ladislav Saxa sa stal generálnym riaditeľom ŽSR . Požiadali sme
ho o rozhovor.
Vedeli ste vopred, že budete stáť na čele novej spoločnosti?
"Musím sa priznať, že keď sme začali prípravu
transformácie, tak som to nevedel. To sa vykryštalizovalo v
poslednej etape. Nie je však až také dôležité, kto je generálom.
Záleží najmä na tom, aký má kolektív a ako títo ľudia
vedia pracovať. Ak si niekto myslí, že je taký génius, že
to zvládne všetko sám, tak to je prvý krok k tomu, aby sa
zbalil a radšej odišiel. Pri menovaní do funkcie som si
spomenul na otázku jedného študenta Žilinskej univerzity. Opýtal
sa ma, aké má absolvent možnosti uplatnenia. Odpovedal som mu,
že veľké a môže sa stať aj generálnym riaditeľom. Človek
nikdy nevie..."
Od rozdelenia uplynulo len niekoľko dní. Prvú skúšku vám
pripravila zima. Ako ste ju zvládli?
"Prešli sme prvou skúškou ohňom. Dovolím si povedať,
že sme dopadli lepšie ako cestári. Okrem zasypanej električky
v Tatrách a odstavenej vlakovej súpravy v Chmeľnici, sme nástrahy
zimy so záľahami snehu zvládli, i keď to nebolo nič príjemné."
Do Košíc obyčajne cestujete autom. V piatok ste však prišli
vlakom...
"Nespoliehal som sa na cestu autom. Tatranom som sa
dostal na východ bez problémov a načas a zároveň som sa
chcel presvedčiť, ako to na trati po kalamite vyzerá."
Dorazili ste bez meškania. Vari preto, že všetci vedeli,
že sa vo vlaku vezie generálny riaditeľ?
"Nikto nevedel, že pôjdem vlakom. A takú moc nemám,
aby som dokázal ovplyvniť prírodné prekážky. Mal som dobrý
pocit z toho, že sa podarilo zabezpečiť prevádzku na trati
bez väčších problémov."
Ako reagovali neprajníci na to, že obaja šéfovia pochádzajú
z východu?
"Neprajníci sa vždy nájdu, ale to, že sme z východu,
nie je nič nezvyčajné. Aj v bývalom vedení sme mali prím a
nikomu to neprekážalo. Kritickým hlasom ale treba načúvať.
Problém neprestane byť problémom, keď ho nepoznáme a neriešime."
Máme dostatočné kapacity
Slovenské železnice majú čo ponúknuť
Piatok 18.Januára
2002, Jozef Kunik - Nedávno sa vo Varšave uskutočnilo 10. plenárne
zasadnutie Medzinárodného koordinačného výboru pre transsibírske
prepravy za účasti zástupcov 18 európskych štátov vrátane
Ruska, Ukrajiny, Bieloruska, Litvy, Lotyšska, Estónska a
piatich ázijských štátov. Pri príležitosti 100. výročia
Transsibírskej magistrály pozdravil účastníkov minister železníc
a spojov Ruskej federácie. Členov koordinačného výboru zároveň
požiadal o zabezpečenie zvýšenia objemov kontajnerových
prepráv po Transsibírskej magistrále, ktorú chce ruská
strana zvýšiť až o 100 %. Zdrojom zvyšovania prepravy je získavanie
časti námorných prepráv z Japonska, z Kórejskej republiky,
Číny, Mongolska a zo stredoázijských republík bývalého
Sovietskeho zväzu, ponúknutím spoľahlivej, bezpečnej a rýchlejšej
prepravy z ruských ďalekovýchodných prístavov Vostočnyj,
Nachodka, Vladivostok, ako aj kórejského Pusanu a prístavu Šanghaj
v Číne. Časť prepráv z Transsibírkej magistrály môže
pokračovať využitím napojení na logistické vlaky Moskva -
Berlín, Moskva - Budapešť, Moskva - Bratislava - Koper -
Terst, ako aj využitím možnosti anténnych napojení na Prahu
a dunajskú vodnú cestu, do strednej a západnej Európy. Celkový
čas trvania prepravy je pritom možné skrátiť v porovnaní s
námornou plavbou na polovicu. Samozrejme, nejde tu iba o časové
hľadisko, ale aj o reálne zníženie cien prepravy, čo by malo
byť významným faktorom pri rozhodovaní špedičných a
obchodných spoločností v otázkach zvýšenia aktivít pri využívaní
transkontinentálnych železničných magistrál.
V novej konkurencii sú však ŽSR schopné obstáť. Poukázali na to aj
na zasadnutí koordinačného výboru pre transsibírske
prepravy, keď jeho účastníkom predviedli rozsiahlu prezentáciu
už súčasných prepravných a prekládkových kapacít s
ponukou ich vyššieho využitia. Týka sa to najmä terminálu
kombinovanej dopravy Dobrá pri prepravách v smere cez Žilinu -
Bratislavu po sieti MÁV do slovinského
prístavu Koper s anténnym napojením na taliansky prístav
Terst. Slovenské železnice prítomným priblížil námestník
generálneho riaditeľa pre obchod a marketing Ing. Pavol Kužma.
Prezentoval aj kapacity z Moskvy cez Kyjev do Čiernej nad Tisou
s využitím terminálu kombinovanej dopravy Dobrá. Pre
komplexnosť boli poskytnuté aj informácie o dôvodoch a cieľoch
budovania terminálu a celkovom rozvoji Obchodno-prekládkového
centra Čierna nad Tisou.
Prekvapujúco široká ponuka
Na návšteve Stredného odborného učilišťa
železničného v Trenčíne
Piatok 18.Januára
2002, Jozef Kunik - Trenčín sa ako mesto výrazne zapísalo do
národnej histórie. Ruka v ruke sa v ňom snúbi história a súčasnosť.
Nezmazateľnú stopu tu zanechala aj železničiarska história.
Svoje sídlo tu našla jedna z najmodernejších škôl pre vzdelávanie
železničiarskeho dorastu - Stredné odborné učilište
železničné (SOUŽ) . Prvú stránku svojej skoro päťdesiatročnej
histórie otvorilo v roku 1953. Odvtedy opustilo jej brány skoro
6500 absolventov vyučených v rôznych profesiách a cez tisíc
mladých železničiarov získalo aj maturitné vysvedčenie. Všetky
tie roky boli poznačené hľadaním, objavovaním a nachádzaním
najschodnejšej cesty pri takej humánnej činnosti, akou je výchova
a vzdelávanie mladého človeka. Každý, kto navštívil Stredné
odborné učilište
železničné v Trenčíne potvrdí, že je to špičkové
výchovno-vzdelávacie centrum. Patrí medzi najmodernejšie
nielen na Slovensku, ale aj v okolitých štátoch. Priestory SOUŽ v Trenčíne
možno rozdeliť na tri časti: úsek teoretického vyučovania,
praktického vyučovania a mimoškolskej výchovy. Tá je sústredená
najmä v Domove mládeže, kde v tomto roku býva asi 150 študentov.
Pre potreby teoretického a praktického vyučovania sú k dispozícii
klasické učebne, odborné učebne pre jednotlivé študijné
odbory, pre výpočtovú techniku, strojopis, hospodársku korešpondenciu,
učebňa dopravy, prepravy a fyzikálne laboratóriá. Škola
vlastní telocvičňu, je tu posilňovňa aj ihriská. K dispozícii
je tiež blízka plaváreň. V súčasnosti sa vyučuje v štyroch
študijných a v jednom učebnom odbore. Štúdium je organizované
dennou, kombinovanou a diaľkovou formou. Študenti sa tu môžu
orientovať na štúdium so zameraním na operátora prevádzky a
ekonomiky dopravy, komerčného pracovníka v doprave s orientáciu
na železničnú dopravu, cestnú a mestskú dopravu, leteckú
dopravu, zasielateľstvo a colnú deklaráciu. Keď študent
opustí školu,
môže v železničnej doprave vykonávať funkcie colný
deklarant, osobný pokladník, nákladný pokladník, vozňový
disponent, vozňový dispečer, komerčný pracovník v osobnej
doprave, komerčný pracovník v nákladnej doprave, samostatný
komerčný pracovník, reklamant či špedičný disponent. Najväčší
záujem je o zasielateľstvo a colnú deklaráciu s funkciami
colný deklarant, zasielateľ, pracovník výpočtového
strediska a reklamant. V poskytovaní vzdelávania škola
nestagnuje a hľadá nové formy. Od tohto školského roka
otvorili aj zameranie na leteckú dopravu. Absolventi tohto smeru
budú môcť pracovať ako referenti v leteckej doprave, pracovníci
pozemnej obsluhy cestujúcich a batožín, pracovníci pozemnej
obsluhy lietadiel a operátori skladu. Jednou z významných možností
je nadstavbové denné dvojročné štúdium pre absolventov
trojročného štúdia. Absolventi
učebných odborov
tak môžu pokračovať vo vzdelávaní v nadstavbovej
forme štúdia v dopravnej prevádzke so zameraním na železničnú
dopravnú cestu alebo na obchodnú činnosť železníc. Toto štúdium
je určené aj pre starších zamestnancov. Škola sa tak snaží
vyjsť v ústrety tým, ktorí na železnici pracujú už dlhší
čas. "Vždy sme sa snažili pripravovať pracovníkov pre
prevádzku tak, aby boli schopní obsluhovať aj tie najmodernejšie
zariadenia," zdôrazňuje riaditeľ SOUŽ v Trenčíne
Ing. Ján Lipták. V mnohých prípadoch také, ktoré železnica
ešte len plánovala zavádzať do prevádzky. Aj v súčasnosti
sledujeme rozvoj na železnici. Vedeli sme, že sa plánuje
budovanie vysokorýchlostného koridoru. Preto sme svojho času
požiadali GR ŽSR aj
predsedu Správnej rady ŽSR , aby nám pomohli získať do našej dopravnej
sály zabezpečovacie zariadenie, ktoré bude garantovať bezpečnú
prevádzku na vysokorýchlostnom koridore. Trenčania sa stretli
s pochopením, a tak v priebehu prázdnin inštalovali v SOUŽ v Trenčíne
významnú vzdelávaciu pomôcku. Je ňou trenažér pre
výučbu obsluhy
moderného staničného zabezpečovacieho zariadenia
typu ESA - AŽD prostredníctvom jednotného ovládacieho
pracoviska. Ten doplnil stávajúce mechanické zabezpečovacia
zariadenie s ovládaním prostredníctvom pák a reléové
zariadenie s tlačidlovým ovládaním z ovládacích stolov a
pultov o zariadenie novej generácie, ktoré ovláda prevádzku v
železničnej stanici pomocou počítača. Trenažér darovala
trenčianskym študentom spoločnosť AŽD Praha, ktorá uspela
vo verejnej súťaži vypísanej ŽSR a buduje najmodernejšie
zabezpečovacie zariadenie na koridorovom úseku Kúty -
Bratislava - Štúrovo a na ďalších tratiach ŽSR. Vývoj,
projekciu, výrobu a inštaláciu trenažéra zabezpečila tiež
táto spoločnosť spolu s projekčnou a vzdelávacou organizáciou
Signál Projekt Brno. Inštaláciou trenažéru sa stala dopravná
sála SOUŽ
jednou z najlepšie vybavených učební tohto typu v rámci
Slovenskej republiky. V rámci reorganizácie sa SOUŽ Trenčín,
spolu s SOUŽ Bratislava i Košice, stalo vzdelávacím zariadením
ŽSR . Teraz je SOUŽ v Trenčíne odštepným závodom
ŽSR so špecifickým
poslaním pripravovať odborníkov pre dopravu. "Som hrdý
na to, že na našom učilišti uzreli svetlo sveta
študijné odbory
komerčný pracovník dopravy a operátor prevádzky a
ekonomiky dopravy," zdôraznil riaditeľ SOUŽ v Trenčíne
J. Lipták. Pretože veľmi atraktívnu odbornosť komerčný
pracovník v doprave by chcela učiť každá škola. "Tragédiou
je, že dnes tento odbor, ale aj iné dopravné odbory, učia aj
také zariadenia, ktoré s dopravou nemajú nič spoločné. My
pripravujeme odborníkov nielen pre železničnú, ale aj cestnú
dopravu. A sme prvou školou na Slovensku, ktorá má študijný
odbor komerčný pracovník pre leteckú dopravu. To však nie je
všetko. Na budúci rok sa chceme zamerať aj na vodnú dopravu a
dopravnú logistiku. Týmto krokom sa naša škola stane miestom
pre komplexnú prípravu pracovníkov vo všetkých druhoch
dopravy." Absolventi SOUŽ v Trenčíne nepracujú len na železnici.
Môžete ich stretnúť napríklad na Najvyššom kontrolnom úrade
SR, na ministerstvách, pracujú a študujú za hranicami SR. Škola
má vynikajúce kontakty so zahraničím. Každý rok sa podarí
jedného až dvoch študentov umiestniť na európske univerzity.
Naposledy to bolo v Padove. A ak by ste sa pozreli do zostavy
klubu NHL Ottawa Senators, tiež tam nájdete absolventa tohto učilišťa
- profesionálneho hráča hokeja Mariána Hossu. Snom vedenia učilišťa
je fakt, aby v Trenčíne na ich učilišti študovali aj zahraniční
študenti. V súčasnosti
už na to majú
reálne podmienky. Pôsobia u nich vysokokvalifikovaní
pedagogickí pracovníci, vyučujú anglický, nemecký,
taliansky a francúzsky jazyk. Žiaci sa pravidelne zúčastňujú
na rozličných zahraničných stážach. Vedenie učilišťa verí,
že sa im postupne podarí premeniť SOUŽ v Trenčíne
na špičkovú dopravnú školu európskeho formátu.
Semafor
Piatok 18.Januára
2002, Jozef Kunik - Víťazom medzinárodnej súťaže na dodávku
35 ľahkých motorových jednotiek pre potreby Železničnej
spoločnosti ( ŽS ) sa stalo konzorcium DMU GTW Slovensko. S týmto
cieľom ho vytvorili ŽOS Vrútky a švajčiarska spoločnosť Stadler, AG,
Busnang. "Napriek tomu, že cena, ktorú navrhovalo
konzorcium, mierne prevyšovala ďalšie ponuky, výberová
komisia posudzujúca ich technické a ekonomické hľadisko
ocenila predovšetkým nižšie prevádzkové náklady, ktoré
vyplynuli z návrhu," uviedol generálny riaditeľ ŽS Andrej Egyed. Švajčiarska strana by
mala podľa neho poskytnúť v rámci projektu predovšetkým
know-how, pričom finálnu montáž uskutočnia ŽOS Vrútky . Zmluva na dielo medzi obstarávateľom a dodávateľom
bude podpísaná po zabezpečení financovania celého projektu.
A. Egyed v tejto súvislosti podotkol, že prostriedky na motorové
jednotky chce ŽS získať od
slovenských bánk prostredníctvom úveru so štátnou zárukou.
V hre sú aj úverové prostriedky od Švajčiarskej národnej
banky a zdroje Európskej investičnej banky (EIB).
Britská injekcia
Veľká Británia plánuje v nasledujúcich rokoch
investovať 48 mld. USD do obnovy železničného systému, ktorý
je už známy nehodami, meškaním a štrajkami. Odborníci
odhadujú, že modernizácia tratí a vlakov, zmenšenie
zahltenia a príprava na očakávané zvýšenie počtu cestujúcich
a objemu prepravovaného nákladu si vyžiada až 90 mld. USD.
Britské železnice od rozdelenia a privatizácie v roku 1996 kolíšu
od jednej krízy k druhej. V októbri minulého roka sa po krachu
dostali pod nútenú správu. Spomínané investície majú v krátkodobom
horizonte priniesť zlepšenie stavu tratí a podporiť vládny
cieľ, 50-percentný nárast prepravy cestujúcich a 80-percentný
rast nákladnej prepravy v nasledujúcich desiatich rokoch.
Zľavy na vlak
Cestujúci na veľtrh ITF Slovakiatour od dnešného dňa
do nedele 20. januára 2002 môžu cestovať so zľavou na spiatočnom
cestovnom o 25 až 30 % v závislosti od vzdialenosti. O zľave
rozhodla 1. januára novozaložená ŽS , ktorá bude ako
oficiálny dopravný partner na tomto veľtrhu po prvý raz
prezentovať služby vo vnútroštátnej a v medzinárodnej
osobnej doprave. Už 8. ročník veľtrhu Slovakiatour 2002, ktorý
je zameraný na prezentáciu Slovenska, predstaví na ploche
osemtisíc štvorcových metrov 250 domácich a zahraničných
subjektov cestovného ruchu.
Byť zisková
Podnikateľský plán Železničnej spoločnosti
predpokladá už v tomto roku zisk vo výške 73 mil. Sk. Podľa
generálneho riaditeľa ŽS Andreja
Egyeda by mala firma vykázať náklady 24,6 mld. Sk a výnosy vo
výške 24,7 mld. Sk. Spoločnosť, ktorá zabezpečuje prepravu
osôb a tovaru, kalkuluje s výkonmi v nákladnej preprave na úrovni
minuloročných 53 miliónov ton. Dôležitým faktorom vo výnosoch
je zvýšenie taríf v nákladnej doprave do výšky inflácie.
Plán v nadväznosti na projekt transformácie a reštrukturalizácie
železníc predpokladá aj zvýšenie cestovného v osobnej
doprave o 11,5 %. Ustavičný pokles cestujúcich v osobnej
doprave chcú zastaviť poskytovaním lepších služieb vrátane
skrátenia cestovacieho času.
Brzdy sú v rukách vlády
Nedá sa ísť cestou premaľovania názvu
Piatok 18.Januára
2002, Jozef Kunik - Vedenie ŽSR v
uplynulých týždňoch vypracovalo Správu o postupe prípravy a
priebehu transformácie, ktorú predložilo na rokovanie
ekonomických ministrov vlády SR. Cieľom bolo informovať o úrovni
a spôsobe plnenia prijatých úloh a krokov v rámci Projektu
transformácie ŽSR . Správa definuje dôvody a dosahy z ich realizácie,
okrem iného konštatuje, že z hľadiska vytvárania legislatívneho
prostredia pre pôsobenie oboch železničných spoločností je
možné situáciu hodnotiť pozitívne. Až na určité časové
sklzy pri schvaľovaní zákonov a vyčleňovaní majetku pre
nepeňažný vklad do ŽS bol
harmonogram plnený. Z hľadiska budúceho plnenia postupových
krokov môže byť obmedzujúci vývoj v niektorých parciálnych
legislatívnych oblastiach, napríklad financovanie kompetencií
samospráv. Realizácia jednotlivých implementačných krokov
postupuje podľa napĺňania jednotlivých predpokladov, čo sa týka
modernizácie, odčleňovania servisných jednotiek a racionalizácie
činností. V správe venovali mimoriadnu pozornosť objektivizácii
cien, ktorá by
mala dosah
na zmenu výšky dotácie na krytie nákladov dopravnej
cesty. Cieľom objektivizácie cien za používanie železničnej
dopravnej cesty je zreálniť ceny za používanie dopravnej
cesty vo vzťahu k nákladom. Nevyvážené ceny vo vzťahu k nákladom
sú v segmente osobnej dopravy. Platné ceny vyhlásené
ministerstvom financií cenovým výmerom z 1. 7. 1999 zabezpečujú
krytie ekonomicky oprávnených nákladov za použitie dopravnej
cesty segmentom osobnej dopravy na úrovni okolo 50 %. Táto
skutočnosť sa výraznou mierou prejaví prostredníctvom
fakturovaných výkonov ŽS na príjmoch
ŽSR ako
správcu dopravnej cesty, ďalej na ekonomických výsledkoch a
na potrebe cudzích zdrojov. V snahe riešiť tento problém systémovo
(smernice EÚ, zákon o železniciach, projekt transformácie,
konkurencieschopnosť) pripravili návrh koncepcie spoplatňovania
železničnej dopravnej cesty. Mení systém štruktúry cien.
Navrhovaný systém je založený na dotácii štátu na fixnú
úhradu nákladov
dopravnej cesty. Dopravcovia budú zaťažení len
cenami kalkulovanými na úrovni variabilných nákladov, pri súčasne
vyššej cenovej segmentácii druhu ponúkaných služieb. So
systémom sa stotožnilo aj ministerstvo financií, avšak zásadný
rozpor predstavuje uvažovaná výška dotácie na rok 2002 v
objeme 1,88 mld. Sk, ktorá v štátnom rozpočte nie je zabezpečená
(spoločne pre ŽS a ŽSR na
rok 2002 vyčlenili len 1,84 mld. Sk). Až do schválenia
koncepcie a vydania rozhodnutia MF SR ako cenového orgánu budú
teda ŽS fakturované výkony v cenách podľa výmeru MF SR z 1.
7. 1999. Táto skutočnosť spolu s nedefinovaním dotácie na
krytie výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy
(na rok 2002 predbežne kvantifikovaná na úrovni 1,88 mld. Sk)
v štátnom rozpočte na rok 2002 vytvárajú
zlé vstupné
ekonomické parametre pre ŽSR (riziká vo vzťahu k budúcim tržbám,
k dodatočnej potrebe úverov, k slabej cenovej konkurencii, k
zabezpečeniu výkonov v súlade s platnými zákonmi). Porada
ekonomických ministrov sa zaoberala aj podmienkami na
financovanie rozvojových programov za účasti štátneho rozpočtu.
Uznesenie vlády definovalo každoročnú účasť štátneho
rozpočtu na financovaní investícií ŽSR v objeme 4 mld. Sk v pomere 3,5 mld. Sk
infraštruktúra a 0,5 mld. Sk mobilné prostriedky. Scenár uvažoval
aj s kombináciou dotácií a štátnych záruk za úvery
(prioritne finančné modely vychádzali z dotácií v plnom
rozsahu). Zákon o štátnom rozpočte na rok 2002 definuje účasť
štátu na financovaní investícií vo forme dotácií v objeme
350 mil. Sk, teda potvrdzuje úroveň predchádzajúcich rokov
(270 - 300 mil. Sk). Rozsah dotácie je však značne nízky. V
roku 2000 a 2001 boli zdroje do investícií čiastočne doplnené
úverom od EIB. Projekty financované cez ISPA sú zabezpečované
aj spoluúčasťou štátu a je indikovaná aj budúca účasť v
odsúhlasenom rozsahu. Financovanie rozvoja a modernizácie dráhy
zo strany štátu ako vlastníka ( zákon č. 164/1996 Z. z. o dráhach
) je značne poddimenzované a financovanie investícií najmä z
cudzích zdrojov je pre ŽSR neúnosné,
pretože ignoruje jej reálne ekonomické možnosti.
Strana vytvorená: 21-I-2002 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0203.htm ) |