Pre (prí-)mestskú dopravu

Práca 30.11.2000
(ddf) Prezentácia elektrickéj jednotky radu 471 sa uskutoční dnes v Žiline na Správe železničných koľajových vozidiel na Hviezdoslavovej ulici č.31. Elektrická jednotka bude vystavená na žilinskej železničnej stanici v priestore odchodových koľají do Rajca. Ide o dvoj- až päťvozňovú elektrickú prímestskú dvojpodlažnú jednotku pre hromadnú dopravu osôb na elektrických tratiach v okoli veľkých miest, ktorú vyrába ČKD VAGONKA, s.r.o. , Studénka.

Je smutné, že autorka článku nie je schopná prepísať jedno slovo do nadpisu, a ani dokonca logicky uvažovať nad hlúposťou, ktorú takto vytvorila - ktovie, ako by vyzerala mestská doprava s jednotkami radu 471 (i keď pozri sem).

Addams

Na železničnej trati v Drahovciach našli mŕtvolu 83-ročného muža
TASR ,Bratislava 11. decembra 2000
Mŕtveho 83-ročného muža z obce Jaklovce našli v sobotu na železničnej trati v Drahovciach neďaleko Piešťan. Podľa lekárky zdravotnej pomoci zomrel asi o 07.15 hod. na následky vnútrolebečného poranenia a trieštivej zlomeniny lebky. Za akých okolností došlo k usmrteniu poškodeného, či vypadol z vlaku, alebo sa pohyboval v blízkosti trate a zachytil ho vlak, poprípade či inak prišiel o život, zisťujú príslušníci Odboru Železničnej polície (ŽP) z Trnavy. Na dobrodružnú jazdu Popradom sa v sobotu o 02.40 hod. podujala dvojica mladých mužov, ktorí spred dopravnej kancelárie tamojšej železničnej stanice vzali akumulátorový vozík. Alkoholom potužení Popradčania, 24-ročný J.P. (1,83 promile) a 23-ročný R.F. (1,23 promile), sa však dlho nevozili, pretože o dvadsať minút ich pred reštauráciou Slávia zadržala hliadka Železničnej polície. Policajti zistili, že zamestnanec železnice sa snažil oboch mužov aj s vozíkom zadržať. Nepochodil a na dôvažok si od podozrivých ešte vyslúžil kopance do tela a úder do tváre. Prípad vyšetruje Oddelenie ŽP v Poprade. Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Japonsko predá spoločnosti prevádzkujúce superrýchle vlaky
TASR, Tokio 11.decembra 2000
Japonské ministerstvo dopravy oznámilo, že predá celý podiel štátu v troch dopravných spoločnostiach ešte pred aprílom budúceho roka. Vláda potrebuje zlepšiť štátny rozpočet, a preto sa pripravuje na predaj železníc East Japan Railway (JR East), Central Japan Railway (JR Tokai) a West Japan Railway (JR West). Podľa súčasnej trhovej ceny by štát mohol za svoj podiel zinkasovať asi 1,2 bilióna jenov (JPY). Pozorovatelia však tvrdia, že štátnemu rozpočtu krajiny to veľmi nepomôže. Ako uvádza anglický denník Financial Times, otvorenou otázkou zostáva aj záujem o spoločnosti, pretože sú veľmi zadlžené. JR Tokai má napríklad dlžobu 5 biliónov JPY. Požadovaná cena za podiel štátu v železničných spoločnostiach však bude závisieť od makroekonomickej situácie štátu v čase ich ponuky na predaj. Nikto však neverí, že spoločnostiam privatizácia prospeje. Doteraz boli chýrne svojou čistotou a absolútnou presnosťou pri dodržiavaní cestovného poriadku. Ich finančné hospodárenie však bolo nedbanlivé.

Vo vagóne v Humennom zhorel bezdomovec z Brekova
TASR, Humenné 12. decembra 2000
Zuhoľnatené zvyšky tela 48-ročného bezdomovca M. M. z obce Brekov, okres Humenné, ktoré našli požiarnici po lokalizácii požiaru železničného vozňa v sobotu v Humennom, dnes identifikovali patológovia. K požiaru došlo podľa doterajšieho vyšetrovania na základe neuhaseného ohorku cigarety, od ktorého sa vznietilo ošatenie nebohého. Podľa humenských požiarnických zdrojov sa požiar následne rozšíril aj na drevené časti nákladného vagóna, stojaceho na výkladkovej koľaji, ktorý bezdomovci využívali na prechodné ubytovanie. Materiálne škody sa naďalej vyšetrujú. Prípadom sa zaoberá Okresné oddelenie Železničnej polície v Humennom.

Obhorené telo z vagóna v Humennom identifikujú patológovia
TASR, Humenné 11. decembra 2000
Na identifikácii obhorených zvyškov tela, ktoré objavili humenskí požiarnici počas hasenia nákladného vagóna na železničnej stanici v Humennom cez víkend, pracujú dnes patológovia. Na základe súdnej pitvy a znaleckého posudku budú môcť určiť totožnosť zhorenej osoby. Ako dnes pre TASR potvrdil humenský vyšetrovateľ Jozef Sivčo, vagón odstavený na slepej koľaji využívali humenskí bezdomovci na prechodné ubytovanie. V čase požiaru sa v ňom pravdepodobne nachádzal 48-ročný obyvateľ obce Brekov, okres Humenné. Príčinou požiaru mohla byť, podľa doterajšieho vyšetrovania, horiaca cigareta. Od nej sa podpálil odev obhoreného, jeho osobné veci a drevené obloženie vagóna. V dôsledku vzniknutých splodín sa bezdomovec udusil a následne zhorel. Podľa zdrojov TASR bude vagón vyradený z prevádzky.

Třinecké železárny hľadajú partnerov
Najväčším odberateľom sú Železnice Slovenskej republiky
Košice (hn/pal), Hospodárske noviny 12.12.2000
K nosným závodom Třineckých železiarní patrí Strojírenská výroba, a. s., ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou oceliarenského podniku. Výnosy za celý kombinát ročne dosahujú 19 mld. Kč. V zložitej hospodárskej situácii a priemyselnej recesii ubudlo veľa slovenských obchodných partnerov, z 80 zákazníkov a dodávateľov ich počet klesol na štrnásť, uviedol riaditeľ Strojírenskej výroby, a. s., Jozef Konderla na pôde Generálneho konzulátu Českej republiky v Košiciach. Do výrobného programu patria komponenty pre železničné zvršky, technologické zariadenia a hutnícke valce. Strojárne z Třinca v rámci bývalej federácie naďalej ostali monopolným výrobcom koľajových zvrškov a Železnice SR sú ich hlavným odberateľom. Nakupujú ich aj prevádzkovatelia mestskej hromadnej dopravy a podľa vedúceho obchodného oddelenia Bohuslava Klimeka slovenskí klienti tvoria až 80 % zo všetkých zákazníkov. V tejto komodite tvorí ročný obrat firmy 20 mil. Kč. V podobnej výške strojári dosahujú obrat pri produkcii kruhových výliskov, ktoré od českých partnerov kupujú slovenskí výrobcovia špeciálnej techniky. Na zhotovenie spojovacích dielov Třineckí strojári v tomto roku vybudovali prevádzku na ťahanie drôtov, o čo prejavili záujem Skrutkáreň Exim zo Starej Ľubovne i viacerí podnikatelia z východného Slovenska. Pri zušľachťovaní materiálu kooperujú s firmou Lom a vápenka Varín, neďaleko Žiliny, o výkovky prejavili záujem v ZTS Dubnica nad Váhom, ďalšie produkty nakupujú vo Vihorlate Snina a v SES Tlmače. Obojstranná spolupráca má väčšie medzery, najmä v klasickej strojárskej výrobe.

Nemecko podporuje výstavbu superrýchlej železnice v Číne
zdroj: TASR Šanghaj 13. decembra (TASR)
Nemecko prisľúbilo Číne pomoc pri výstavbe plánovanej superrýchlej železničnej trate. Informoval o tom dnes nemecký minister zahraničných vecí Joschka Fischer na tlačovej konferencii usporiadanej na záver jeho dvojdňovej návštevy Číny. Šéf nemeckej diplomacie označil svoju prvú návštevu Číny za úspech. Vyslovil sa za intenzívnu a širokú spoluprácu s Čínou. Je to podľa neho vynikajúca dlhodobá investícia nielen v hospodárskom zmysle slova, ale aj z globálneho hľadiska. Znovuzjednotené Nemecko musí byť na úrovni rastúcich požiadaviek sveta, uviedol Fischer. Rozpočet nemeckého ministerstva zahraničných vecí umožňuje aj intenzívnu kultúrnu politiku a minister upozornil, že rovnaký názor má aj spolkový kancelár Gerhard Schröder a prezident Johannes Rau. Skutočnosť, že ho ako nemeckého ministra zahraničných vecí prijali v Číne protokolárne za mimoriadne veľkej pozornosti, označil Fischer za signál zo strany Pekingu. V dialógu medzi oboma krajinami sa Fischer vyslovil za jasné stanoviská a spoľahlivosť aj v prípadoch, keď majú Čína a Nemecko na niektoré otázky rozdielne názory.

Objem prepraveného tovaru ŽSR medzi SR a Rakúskom dosiahne 4 milióny ton
TASR Ekonomika Bratislava 13. decembra (TASR)
Tohtoročný obojstranný objem prepraveného tovaru Železnicami SR (ŽSR) medzi Slovenskom a Rakúskom cez pohraničnú prechodovú stanicu Devínska Nová Ves prekročí 14. decembra rekordnú hranicu štyri milióny ton. Celkový obojstranný objem výmeny tovarov cez tento hraničný priechod by mal do konca roku dosiahnuť 4,3 milióna ton, čo je v porovnaní s rokom 1993 takmer trojnásobný nárast. V smere do Rakúska sa realizuje predovšetkým preprava cementu, železnej rudy a drevnej hmoty. V opačnom smere z je to v prevažnej miere preprava bauxitu do Žiaru nad Hronom a tiež rôzneho spotrebiteľského tovaru. Z hľadiska celkovej medzinárodnej prepravy vyvážajú ŽSR najviac tovaru do Českej republiky, nasledovanej práve Rakúskom. Zo susedných železníc prichádza najviac tovaru na Slovensko z Ukrajiny a Českej republiky. Najväčší podiel na prepravovanom tovare majú železná ruda, uhlie, po ktorých nasledujú stavebniny, kovy a chemické výrobky.

Kandidát na samovraždu zamával rušňovodičovi
Zrážke dvoch tatranských električiek zabránil duchaprítomný výpravca, ktorý dal vypnúť prúd
Novy Cas, 13.12.2000

Pohľad na železničné koľajnice vyvoláva rôzne pocity. Pre niekoho znamenajú diaľky, trampovanie, pre niekoho sú to len chladné kusy železa. Pre slovenských železničných policajtov sú miestom, ktoré svedčí o tom, že život na železnici vie byť poriadne hektický.
Na východnom okraji Popradu nájdeme rozsiahlu záhradkársku oblasť. Jej okraj pretína dôležitá dopravná tepna. Je ňou frekventovaná železničná trať, ktorou denne prejdú desiatky rýchlikov, osobných vlakov či nákladných súprav. Žiaľ, toto miesto si obľúbili aj ľudia, ktorí sa svoje životné problémy rozhodli riešiť radikálne a nezvratne. „Mirko, spomíname,” čítame na malom drevenom kríži. Aj tu predčasne vyhasol mladý ľudský život. „Od začiatku roka evidujeme osem osôb usmrtených vlakom,” hovorí pre Nový Čas major Marián Černický, zástupca riaditeľa odboru Železničnej polície v Poprade. „Väčšinou ide o samovraždy, ktoré páchajú mladí ľudia vo veku od 18 do 30 rokov. Okrem úseku trate pri záhradkárskej oblasti je takýmto tragickým miestom úsek v blízkosti železničnej stanice vo Svite.”

Kandidát na samovraždu zamával rušňovodičovi
Každý prípad samovraždy sa niečím od tých ostatných líši, no to podstatné majú spoločné. Podľa majora Černického je príčin samovrážd na železnici viac. Sú to najmä nezvládnuté citové a sociálne prob-lémy mladých ľudí. V zime z týchto dôvodov spáchal samovraždu 20-ročný Popradčan. Jej bezprostrednou príčinou bol rozchod s dievčaťom. Mladík mal prácu aj rodinné zázemie, no svoj život ukončil práve takýmto smutným spôsobom. Pred odchodom k chladným koľajniciam ešte zavolal svojej sestre... Ďalší mladík chcel ukončiť svoj život takisto neďaleko záhradkárskej oblasti. Od detstva mal zdravotné problémy, čo u neho vyvolávalo komplex menejcennosti. Keď sa približoval osudný vlak, 19-ročný mladý muž zamával vydesenému rušňovodičovi! Pokus o samovraždu však v tomto kurióznom prípade nevyšiel. Mladík utrpel ťažké poranenia s trvalými následkami. V blízkosti železničnej stanice vo Svite sa rozhodla spáchať samovraždu 38-ročná žena. Údajne mala psychické problémy a pred samovraždou si dodávala odvahu pollitrovkou alkoholu. Svojim deťom zanechala list s odkazom, že ich mala rada... A tak by sa dalo ísť od prípadu k prípadu. Ktovie, čo mohlo zvrátiť osudné rozhodnutia týchto ľudí. Možno stačil jeden rozhovor, milé slovo, náhodné stretnutie s chápajúcim človekom... Ktovie. „Neodsudzujme samovrahov, lebo nevieme, ako trpeli,” povedal ktosi známy.

Nepozornosť mohla spôsobiť tragédiu
Oceľové koľajnice môžu byť naozaj hektickým miestom, kde o bytí či nebytí častokrát rozhodujú sekundy. 21. augusta tohto roku mohlo dôjsť na trati Tatranské elektrické železnice (TEŽ) k tragickým udalostiam. Vďaka duchaprítomnosti jedného výpravcu sa tak našťastie nestalo. O čo v tomto prípade išlo? V niektorých médiách sa udalosť prezentovala ako nezodpovedný výlet dvoch zamestnancov TEŽ, ktorí si len tak odskočili na električke z Veľkého Slavkova do Popradu. Mjr. Černický hovorí o týchto rušných chvíľach inak. Podľa výsledkov vyšetrovania išlo skôr o nedbanlivosť, pod ktorú sa možno podpísala únava a niečo ako psychický skrat. 56-ročný vlakvedúci dal v tú augustovú noc neoprávnený a nesprávny pokyn rušňovodičovi. Výsledkom bolo to, že obaja muži sa s električkou pohli smerom k Popradu. Bez vypravenia a v nesprávny čas. Od Popradu sa totiž blížil ďalší osobný vlak! V oboch električkách bolo v tom čase asi desať cestujúcich. Tragédii zabránil spomínaný výpravca, ktorý zatelefonoval na elektroúsek, kde zabezpečili odstávku elektrického prúdu, a tým aj zastavenie oboch vlakov. Električky už boli tak blízko, že rušňovodiči sa navzájom so svojimi strojmi videli. Obaja muži mali čistý register, považovali ich za vzorných pracovníkov, a tak sa prípad po policajnom vyšetrovaní dostal na kárne prejednávanie k ich zamestnávateľovi.

Drogy, prepady, krádeže
Vo vlakoch či na staniciach môžeme prísť k úrazu, no môžeme sa stať aj obeťami zlodejov či lúpežníkov. Preto je naša zvýšená opatrnosť namieste. Ako nás ďalej mjr. Černický informoval, nedávno sa železničným policajtom podarilo zadržať dvoch vreckových zlodejov. Išlo o mladých Rómov, ktorí stihli okradnúť minimálne ôsmich cestujúcich. Boli slušne a čisto oblečení, mali zdvorilé vystupovanie. Takže pozor, zdanie niekedy klame. K lúpežným prepadom, ktorými aktérmi boli takisto Rómovia, došlo na trase medzi Štrbou a Svitom a na železničnej stanici v Spišskom Štiavniku. Páchateľa prvej lúpeže, 18-ročného mladíka, ktorý lúpil s nožom v ruke, zadržali pri míňaní peňazí z lupu v krčme. Po páchateľovi druhej lúpeže sa zatiaľ akoby zľahla zem. Od svojej obete na opustenej nočnej stanici vzal najprv hodinky, no potom sa mu zapáčil aj prsteň a ďalšie veci. Na železničnej stanici v Poprade bola u jedného nápadne rozjareného cestujúceho z Českej republiky nájdená marihuana. Muž mal pri sebe aj pištoľ, našťastie nefunkčnú. Nový Čas nedávno priniesol informáciu o prípade pohlavného zne-užívania, ktorého sa na žiačke vracajúcej sa vlakom z výletu dopustil istý revízor. Vlámanie do predajne potravín vyšetrovali železniční policajti v Štrbe a čaká na nich objasňovanie rôznych deliktov z posledných dní. Takže roboty majú dosť, pretože „hriešni ľudia” niektorých miest a obcí naozaj nespia.
PAVOL HUDÁK

Stratégia ŽSR predpokladá v budúcom roku prepustenie 3 338 zamestnancov
TASR Ekonomika, Bratislava 14.decembra (TASR)
Stratégia riadenia a rozvoja ľudských zdrojov na obdobie transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR (ŽSR), ktorú minulý týždeň schválila Správna rada ŽSR, predpokladá v roku 2001 optimalizovať zamestnanosť prepustením 3 338 zamestnancov železníc. Odčleňovaním servisných a obslužných činností by malo v ŽSR dôjsť k úspore 1 730 zamestnancov, racionalizáciou činností 607 a v dôsledku modernizácie technických a technologických zariadení bude rozviazaný pracovný pomer s 815 pracovníkmi, pričom znižovanie počtu naposledy menovaných je podmienené investičnými prostriedkami vo výške 868 miliónov Sk. Na základe analýzy využitia pracovnej sily, ktorá bude podľa slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského pokračovať na niektorých ďalších pracoviskách železníc, by mali byť predložené ďalšie návrhy prepúšťania. Stratégia riadenia a rozvoja ľudských zdrojov zahŕňa aj projekt starostlivosti o nadbytočných a uvoľňovaných pracovníkov. Jeho obsahom je odstupné a sociálne kompenzácie pre odchádzajúcich zamestnancov, cestovné výhody, rekvalifikácie, psychologické poradenstvo, ako aj vytvorenie interného trhu práce. V rámci neho by bolo možné umiestnenie nadbytočných zamestnancov na inom vhodnom poste v pôsobnosti ŽSR. Okrem spomínaných aktivít sa v budúcom roku bude realizovať projekt ŽSR a Výskumného ústavu práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktorý bude orientovaný na aktívnu politiku práce so zámerom zmierniť sociálne dopady na uvoľňovaných zamestnancov. K stratégii schválenej ŽSR sa vyjadria aj odborové centrály a niektoré ich pripomienky by do nej mali byť
zakomponované.

Železničná stanica Poprad-Tatry bude zmodernizová
14.12.2000 11:10
TASR Ekonomika Bratislava 14. decembra (TASR)
V rámci modernizácie medzinárodného železničného koridoru, ktorého slovenská časť vedie z Bratislavy cez Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou, bude potrebné okrem rekonštrukcie traťových koľají vykonať aj úpravy staníc a zastávok. Súčasťou tohto koridoru je aj Železničná stanica Poprad-Tatry. Predpokladané investičné náklady na jej rekonštrukciu budú 350 miliónov Sk. Do konca roka 2006 sa plánuje preinvestovať 150 miliónov a 200 miliónov Sk po roku 2006. Dôležitou časťou modernizácie stanice bude výstavba troch nástupíšť, informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Spojenie nástupíšť a staničnej haly je riešené výstavbou podchodu pre cestujúcich, ktorý vyústi aj do predstaničného priestoru. Výstupné schodištia na jednotlivé nástupištia budú vybavené samoobslužnými pohyblivými plošinami pre invalidné vozíky. Hala Tatranských elektrických železníc bude schodiskami spojená priamo s druhým a tretím nástupišťom. Batožiny sa budú voziť cez batožinový tunel a výťahy. Výťahy budú prispôsobené aj na prepravu invalidov na vozíkoch. Projekt predpokladá aj rekonštrukciu koľajiska tak, aby sa dosiahla užitočná dĺžka staničných koľají 750 m. V nadväznosti na koľajové úpravy je tiež navrhované nové zabezpečovacie zariadenie pre riadenie chodu vlakov a posunovacích prác. Bude to elektronické stavadlo, ktoré bude možné napojiť aj na pracovisko ústredného dispečera. Pre skvalitnenie vykurovania súprav vychodiacich osobných vlakov budú v koľajisku vybudované tri predkurovacie zariadenia.


Strana vytvorená: 17. XII. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press37.htm )