Alcatel získal zákazku ŽSR
6.11.2001, BRATISLAVA - Zástupcovia
Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR )
a Alcatelu Slovakia včera podpísali rámcovú zmluvu o
modernizácii teleinformačnej siete ŽSR .
Stavba pozostáva z vybudovania trasy a dodávky optických
diaľkových káblov, vybudovania prenosových a prístupových
sietí, vybudovania spojovacích systémov a tiež systémov pre
účtovanie telekomunikačných služieb. Informoval o tom
hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Predpokladané investičné náklady modernizácie
teleinformačných sietí sa pohybujú na úrovni 2,6 miliardy
korún. Súčasťou stavby bude aj obnova a rozšírenie
terajšej siete, vybudovanie napájacích zdrojov a vyhotovenie
vykonávacích projektov pre jednotlivé etapy. Predpokladaný
termín začatia stavby je december 2001. Ukončenie sa
predpokladá v decembri roka 2004.
Stavba je rozdelená na tri etapy. V prvej sú zahrnuté úseky z
Bratislavy cez Nové Zámky do Zvolena a Košíc s pokračovaním
až do Čiernej nad Tisou. Druhou etapou bude stavba pokračovať
z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. V poslednej etape budú
realizované úseky z Vrútok cez Turčianske Teplice a Banskú
Bystricu do Zvolena, a ďalej z Turčianskych Teplíc cez Hornú
Štubňu, Prievidzu, Topoľčany a Nitru do Nových Zámkov s
pokračovaním do Štúrova a do Komárna.
Pôjdu po novom roku nemocnice do
konkurzu?
Ste klientom Všeobecnej zdravotnej? Pre
vás lieky nemáme!
ŠTVRTOK 15. November 2001,
Katarína Dzurillová Bratislava - Už len dva a pol mesiaca má
vláda na to, aby oddlžila zdravotnícke zariadenia.
Inak im hrozí konkurz. V praxi by to znamenalo, že nemocnice by
museli veriteľom odovzdať hnuteľný (budovy) či nehnuteľný
majetok (techniku). Novela exekučného poriadku, ktorú poslanci
schválili ešte v lete, konkrétne ustanovenie, podľa ktorého
nie je možné exekvovať majetky a peniaze na účtoch
zdravotných poisťovní a zdravotníckych zariadení, platí len
do 21. januára 2002.
Problémy spôsobuje aj návrh na konkurz Všeobecnej zdravotnej
poisťovne (VšZP).
Niektoré lekárne sa boja vydávať klientom tejto poisťovne
lieky - ak si všimnú preukaz VšZP, pacientovi automaticky
oznámia, že daný liek nemajú...
Čo na to ministerstvo zdravotníctva (MZ)? Už v čase
schvaľovania novely minister Roman Kováč vyhlásil, že novelu
považuje za nesystémový krok. "Už v Rakúsko- Uhorsku
platila výnimka z exekúcií pre nemocnice,“ vyhlásil vtedy
R. Kováč. Exekučný problém by sa mal riešiť v rámci
pripravovanej novely zákona o zdravotnom poistení. „Vzhľadom
na to, že nie je veľa času, bolo by vhodné, aby sa pripravila
novela exekučného poriadku, ktorá by vyňala zdravotnícke
zariadenia z exekúcií,“ uviedol pre Národnú obrodu
riaditeľ tlačového odboru MZ Martin Urmanič. Ministerstvo
"uvažovalo" o príprave takejto novely, nakoniec sa
však spolieha na poslancov. Spomínanú novelu minulý týždeň
predložil do parlamentu poslanec za SDK Tibor Šagát. V
prípade, že by návrh prešiel, zdravotníckych zariadení by
sa netýkal exekučný zákon - ich majetok by sa nemohol
exekvovať.
Zdravotnícke zariadenia a lekárne mali byť pritom oddlžené
už v lete, a to predovšetkým z privatizácie piešťanských a
dudinských kúpeľov. Tie sa však doteraz nesprivatizovali. Z
kúpeľov sa rátalo so sumou 2,5 mld Sk, do konca roka by mali
dlžoby vo výške 902 mil. Sk uhradiť aj ŽSR .
ďalších 1,8 mld Sk na oddlženie by sa malo získať z
privatizácie Slovenského plynárenského priemyslu (SPP). Ešte
tento rok by mal splatiť svoj dlh 1,2 mld Sk aj Fond národného
majetku.
Jediným, čo by sa malo stihnúť sprivatizovať do konca tohto
roka, je SPP. Je však otázne, či sa ujde z peňazí zo SPP aj
zdravotníctvu. Dlh zdravotníckych zariadení sa pritom
vyšplhal na takmer 20 miliárd Sk.
Dominantou hospodárstva Žilinského
kraja je priemysel
Rozvojové príležitosti kraja
predurčujú aj medzinárodné dopravné ťahy, slabinou sú
pracovné príležitosti
ŠTVRTOK 15. November 2001,
Milan Rajčák - V Žilinskom kraji, ktorý tvorí 13,8 % rozlohy
SR, žije 12,8 % obyvateľov Slovenska. 51 % obyvateľstva žije
v mestách. V kraji je 313 obcí, z nich 17 má štatút mesta.
Najviac obyvateľov má Žilina, najmenšia obec Liptovské
Beharovce v okrese L. Mikuláš má 52 obyvateľov.
HOSPODÁRSTVO
Mesto Žilina je dôležitou dopravnou križovatkou, vďaka
ktorej sa stala významným hospodárskym centrom aj v
celo-štátnom meradle. Hospodársku silu regiónu výrazne
dopĺňa Martin, L. Mikuláš a Ružomberok.
Z hľadiska tvorby HDP regiónu, ale aj zamestnanosti
obyvateľstva, je ťažiskovým odvetvím priemysel. V ňom má
významnú úlohu výroba a distribúcia elektrickej energie.
Strojársky priemysel v kra- ji zastupujú predovšetkým ZVL,
Elektrovod a Bonatech. KLF–ZVL sú v Kysuckom Novom Meste,
Kinex v Bytči, Kovomont v Čadci, ZŤS TEES a Martindiesel v
Martine, ŽOS vo Vrútkach. V Liptovskom Hrádku je Tesla a
Alcatel SEL TLH. Ružomberok je známy najmä výrobou papiera a
celulózy. Neografia v Martine je významným polygrafickým
komplexom, sú tu aj Turčianske papierne a Martap.
Hoechst-Biotika v Martine patrí k našim najznámejším
farmaceutickým spoločnostiam so zahraničnou účasťou.
Kožiarske závody, Maytex a Ligarex v L. Mikuláši sú
producenti a spracovatelia kožiarenských produktov a
textilného tovaru, podobne ako Makyta v Bytči a Slovena v
Žiline.
Na spracovanie drevnej hmoty sa orientuje viacero drevárskych a
nábytkárskych podnikov. V potravinárskom priemysle je známa
Liptov- ská mliekáreň vyrábajúca parený syr a bryndzu a St.
Nicolaus.
Severná časť regiónu má menej výhodnú dopravnú polohu a
aj priemyselná výroba je tu menej zastúpená. Orientuje sa na
elektrotechnický, strojársky, drevospracujúci a odevný
priemysel.
V Kysuckom Novom Meste sa buduje významný priemyselný podnik
firmy INA Werke, ktorý by mal poskytnúť zhruba 1 000 nových
pracovných príležitostí. Projekt v roku 1999 podporila aj
vláda.
Región neoplýva významnejšími zásobami nerastných
surovín. Na severnej Orave sú ložiská lignitu, rašeliny a
nepatrné zásoby ropy a zemného plynu. Na viacerých miestach
sa ťaží vápenec, dolomit a travertín. Poľnohospodárstvo je
zamerané na pestovanie zemiakov, raže, jačmeňa, ovsa a chov
hovädzieho dobytka. Lesné hospodárstvo sa významne podieľa
na zamestnanosti vidieckeho obyvateľstva .
Pre kraj má značný hospodársky význam turistický ruch.
Liptovsko- mikulášska, ružomberská, roháčska a lúčanská
podoblasť cestovného ruchu patrí do kategórie
medzinárodného významu. Rekreačno-balneologickú funkciu má
mesto Rajecké Teplice a Rajec s termálnymi kúpaliskami a
kúpele Lúčky v okrese Ružomberok. Turčianske Teplice sú
známe okrem kúpeľno-liečebnej funkcie aj Západoslovenskými
žriedlami, závod Budiš.
SILNÉ STRÁNKY
Regiónom prechádzajú významné medzinárodné
cestné ťahy, ktoré spájajú Slovensko s ČR a Poľskom. Vedú
ním aj medzinárodné železničné magistrály. Hraničné
priechody s Poľskom sú v Trstenej, Suchej Hore, Oravskej
Polhore a realizujú sa v Novoti a Bobrove. Žilinské letisko je
zaradené medzi päť hlavných letísk na Slovensku.
Severozápadná časť regiónu je súčasťou chránenej
vodohospodárskej oblasti Beskydy-Javorníky a je tu vodárenská
nádrž nadregionálneho významu Nová Bystrica.
Priemyselná výroba je pomerne diverzifikovaná a má dostatok
energetických zdrojov z hydroelektrární. Na Váhu sú
vybudované elektrárne v Lipovci, Sučanoch, Krpeľanoch a
Bešeňovej. Oravská priehrada a Liptovská Mara sú tiež
výrobcami elektrickej energie. Na Čiernom Váhu je naša
najvýkonnejšia prečerpávacia hydroelektráreň. Lesné
hos-podárstvo patrí k produkčne najvýznamnejším na
Slovensku.
V oravskej časti je dostatočný potenciál zdrojov pitnej aj
úžitkovej vody. Kraj má všetky predpoklady na rozvoj zimnej i
letnej turistiky.
SLABÉ STRÁNKY
Orava a Kysuce sú z hľadiska umiestnenia
kapitálových investícií do priemyslu poddimenzované. Vysoká
zamestnanosť v priemysle v okresoch, kde produktivita práce
výrazne zaostáva za celoslovenským priemerom (Námestovo,
Tvrdošín, Martin), môže vyvolať tendencie k redukcii počtu
pracovných príležitostí v tomto odvetví.
Napriek tomu, že región nepatrí z hľadiska nezamestnanosti k
najslabším v SR, treba povedať, že je to tak aj vďaka tomu,
že ľudia chodia za prácou do Českej republiky. Okresy Dolný
Kubín aTvrdošín majú nadpriemernú nezamestnanosť a
vzhľadom na vysoký podiel sezónnych prác v lesnom
hospodárstve a poľnohospodárstve zamestnanosť v tejto časti
kraja veľmi kolíše. Dlhodobo nadpriemernú nezamestnanosť
majú okresy Kysucké Nové Mesto a Čadca. Vláda ich preto v
rámci Národného plánu regionálneho a sociálneho rozvoja
zaradila medzi regióny s prioritnou podporou.
Vážnym problémom severných okresov regiónu sa stala
živelná ťažba dreva.
ŽILINSKÝ KRAJ
REGIONÁLNE VOĽBY
Žilinský kraj
Rozloha: 6 788 km2
Počet obyvateľov: 692 332
Prevládajúce národnostné zloženie: Slováci 97,5 %, Česi
0,9 %, Rómovia 0,4 %.
Okresy: Bytča 30 788 obyvateľov, Čadca 92 843, Dolný Kubín
39 364, Kysucké Nové Mesto 33 778, Liptovský Mikuláš 73 984,
Martin 97 813, Námestovo 56 053, Ružomberok 59 420, Turčianske
Teplice 16 866, Tvrdošín 35 062, Žilina 156 361 obyvateľov
(ŠÚ SR 2001)
Hlavné sídlo kraja: Žilina (86 818 obyvateľov, k 31. 12.
1999)
Trenčiansky kraj má pestrú
ekonomickú základňu
Niektoré podniky zamestnávajúce
značný počet ľudí ťažko hľadajú náhradu za stratené
odbytiská
STREDA 14. November 2001,
Milan Rajčák - V Trenčianskom kraji, ktorý sa podieľa 9 % na
rozlohe SR, žije 11 % obyvateľov Slovenska. Viac ako 58 %
obyvateľstva regiónu žije v mestách. V kraji je 276 obcí, z
nich 18 so štatútom mesta. Najviac obyvateľov má Trenčín,
najmenšia obec Trebichava v okrese Bánovce n/B. má 56
obyvateľov.
HOSPODÁRSTVO
Z aspektu priestorového rozmiestnenia hospodárskych aktivít
tvoria región dva od seba geograficky výrazne odlíšiteľné
podcelky – Považie a Ponitrie, oddelené Považským Inovcom.
Aj to je jeden z dôvodov, že koncentrácia hospodárskych
väzieb a aktivít nie je natoľko sústredená do krajského
centra.
Trenčiansky región patrí k najpriemyselnejším na Slovensku a
na celoslovenskej výrobe priemyselného tovaru sa podieľa
zhruba 11 percentami. Táto výroba sa koncentruje v
najpriemyselnejších okresoch regiónu pozdĺž údolia Váhu a
v južnej časti v okrese Prievidza. V jej štruktúre je
zastúpená ťažba nerastných surovín (uhlia a stavebných
hmôt), textilná a odevná výroba, obuvníctvo, chemická
výroba, gumárenská, strojársky a kovoobrábací priemysel a
potravinárstvo. Tradične najvyššiu zamestnanosť v regióne
poskytuje kovospracujúci priemysel, zároveň však ako
dôsledok postupnej reštrukturalizácie regionálneho priemyslu
v období posledných dvoch rokov dochádza aj k najväčšiemu
poklesu pracovných miest práve v tomto odvetví.
K najvýznamnejším priemyselným podnikom podľa tržieb v
regióne patria: Matador Púchov, Chemické závody v Novákoch,
Cementáreň v Ladciach, Hornonitrianske bane v Prievidzi,
zamestnávajúce viac ako 7 000 pracovníkov. Ozeta, Merina a
Trenf v Trenčíne, trenčiansky Leony autokábel Slovakia,
Nestlé Food v Prievidzi, Leony Slovakia v Novej Dubnici, Vegum v
Dolných Vesteniciach, Skloobal v Nemšovej, BDS a LR Crystal v
Lednických Rovniach, Tatra Sipox v Bánovciach n/B., Cebo
Holding Slovakia patria k podnikom s významným zastúpením
zahraničných investícií.
Pre región má hospodársky význam aj využívanie minerálnych
a termálnych vôd v kúpeľoch Trenčianske Teplice, Bojnice a
Nimnica.
Hlavným producentom elektrickej energie v regióne sú tepelné
elektrárne spaľujúce hnedé uhlie a lignit v Novákoch a
Zemianskych Kostoľanoch.
Kraj patrí k poľnohospodársky dôležitým oblastiam.
Rastlinná výroba je zameraná na pestovanie technických
plodín, kukurice a obilnín, pestuje sa i chmeľ a ovocie.
Sčasti sem zasahuje aj vinohradnícka oblasť (Nové Mesto
n/V.). Živočíšna výroba je zameraná na chov hovädzieho
dobytka a ošípaných.
SILNÉ STRÁNKY
Kraj má veľmi dobrú dopravnú polohu. Koncentrujú sa tu
dopravné väzby celoštátneho a európskeho významu na trase
Terst - Bratislava - Trenčín - Žilina - Košice - Ukrajina a
prechádza tu dôležitý stredný severo-južný koridor
Ponitriansko- trenčiansko-žilinský. Je tu priame napojenie
cestnými i železničnými trasami na ČR, s ktorou má región
najdlhšiu hranicu. V Trenčíne je letisko pôvodne určené na
vojenské účely, dnes sa sčasti využíva aj na civilné lety.
V Trenčíne a mestských centrách regiónu je nadpriemerné
zastúpenie obyvateľstva s vysokoškolským vzdelaním. V
krajskom meste má sídlo Trenčianska univerzita, zriadili tu aj
neštátnu Vysokú školu manažmentu. Aj vďaka diverzifikovanej
hospodárskej základni sa v regióne udržujú najnižšie
hodnoty miery nezamestnanosti hneď po Bratislave (12,04 %,
september 2001).
Až 87 % obyvateľstva je napojených na verejný vodovod. V
regióne sú strediská cestovného ruchu a historické pamiatky.
Známe sú lyžiarske strediská Veľká Javorina, Mojtín,
Homôlka a Bezovec v Bielych Karpatoch, z historických pamiatok
sú navštevované hrady, zámky a zrúcaniny, ako je
Trenčiansky hrad, Beckov, Čachtice, Bojnický zámok.
SLABÉ STRÁNKY
Transformačný proces ekonomickej bázy spôsobil
značné problémy v okresoch Partizánske, Bánovce n/B, Myjava
a P. Bystrica. Prejavuje sa to aj v narastajúcej nezamestnanosti
v týchto okresoch. Podniky, ako Tatra SIPOX a Zornica Banko
Fashion v Bánovciach n/B., podobne obuvnícky priemysel v okrese
Partizánske, ktoré zamestnávajú vysoký podiel obyvateľov
regiónu, len ťažko hľadajú náhradu za stratené odbytiská
v bývalom východnom bloku. V okrese Myjava sa Slovenská
armatúrka, ktorá zamestnávala takmer štvrtinu ekonomicky
aktívneho obyvateľstva, dostala do konkurzu, čo viedlo k
rapídnemu nárastu nezamestnanosti. Rentabilita ťažby uhlia na
Hornej Nitre je stále nižšia a je nevyhnutné perspektívne
zavádzať do tohto regiónu alternatívne výrobné odvetvia. V
opačnom prípade hrozí veľmi výrazný nárast nezamestnanosti
a hospodársky kolaps Prievidzského okresu.
Hornonitrianska a Hornopovažská oblasť patria medzi 9 oblastí
SR s najviac ohrozeným životným prostredím. Rieka Váh
pretekajúca priemyselnými oblasťami regiónu dosahuje na
niektorých úsekoch až IV. stupeň znečistenia. Absencia
čistiarní odpadových vôd na pravom brehu Váhu v meste
Trenčín, ako aj nízka čistiaca schopnosť existujúcich
zariadení až po Nové Mesto n/V., spôsobujú ďalšie
zhoršenie kvality vody v toku za hranicami Trenčianskeho kraja.
Podobná situácia je na rieke Nitra v profile pod Novákmi.
TRENČIANSKY KRAJ
REGIONÁLNE VOĽBY
Rozloha: 4 501 km2
Počet obyvateľov: 605 582
Prevládajúce národnostné zloženie: Slováci 97,3 %, Česi
1,0 % Rómovia 0,3 %
Okresy: Bánovce nad Bebravou 38 640 obyvateľov, Ilava 62
042, Myjava 29 243, Nové Mesto nad Váhom 63 350, Partizánske
48 005, Považská Bystrica 65 150, Prievidza 140 444, Púchov 45
761, Trenčín 112 767 obyvateľov (ŠÚ SR 2001)
Krajské sídlo: Trenčín (59 174 obyvateľov, k 31. 12. 1999)
Ukradnuté spomienky zlatonohého
„Öcsiho“ Puskása
V nemocnici komunistov platí za legendu
maďarského futbalu liečebné náklady osobne premiér Viktor
Orbán
13. November 2001 UTOROK -
(Spracovala uk) - Na ihrisko Népstadiónu, kde bol Ferenc
Puskás kedysi kráľom, ho priviedli priatelia. Tí ho
podopierali, keď sa neistými nohami postavil k lopte. Bol
začiatok septembra, maďarský futbalový zväz slávil
storočnicu zápasom svojej reprezentácie proti Nemecku. Pri
tejto príležitosti doviezli na štadión aj najväčšiu
hviezdu niekdajšieho zlatého tímu „Öcsiho“ Puskása, no
pohľad naňho, tak ako pri otváracom ceremoniáli atlantskej
olympiády na trasúceho sa Muhammada Aliho, šokoval. Pohyby
sedemdesiatštyriročného, vzrastom maličkého muža, trpiaceho
na Alzheimerovu chorobu, boli nemotorné, pohľad zastretý. Bola
to už iba bábka. Nikto netušil, či vie vôbec, čo robí, či
vie, že to okrúhle čudo pred ním je jeho najväčší
kamarát. No jeho kratučká noha, bola to tá slávna ľavá, aj
keď bez sily, predsa len trafila loptu...
Jeho hrou bol nadšený celý svet, jeho smrteľnej ľavačky sa
obávali všetci brankári. Ferenc Puskás nebol obyčajným
futbalistom, bol umelcom, loptovým virtuózom. V súčasnosti, v
pokročilom štádiu hroznej choroby, ledva vie kopnúť do
lopty. V živote je odkázaný na pomoc blízkych a
ošetrovateľov, väčšinu života trávi v nemocnici. Doma, v
rodnom Maďarsku, kam sa po dlhom odlúčení vrátil, ho
obklopujú starostliví priatelia, zaujímajú sa oňho stovky
fanúšikov, ktorí sú radi, že „Öcsi bácsi“, aj keď
poznačený chorobou, je medzi nimi.
Jeho manželka Erzsébet, niekdajšia hádzanárka i dcéra
Anikó sa snažili zatajiť diagnózu, ochrániť ho pred
verejnosťou, no nedalo sa to. Okolie, priatelia tušili, že s
ním niečo nie je v poriadku, ale istotu mali až vtedy, keď sa
správa o Puskásovej chorobe dostala na verejnosť vďaka
bulvárnej tlači. Puskásov stav je v súčasnosti veľmi
vážny, často už nepoznáva ani svojich lekárov. Prijíma ich
slovami: „Zdravím vás, pán armádny generál.“ V jeho
chorej mysli sa vynárajú spomienky na najboľavejšiu kapitolu
života, na rok 1956 a „kontrarevolúciu“, na ministra obrany
Mihálya Farkasa, vtedajšieho vodcu vrcholového športu.
KAPITÁN ZÁZRAČNÉHO TÍMU
V Maďarsku - aj pre tých, ktorí sa vo futbale veľmi
nevyznajú, je „Öcsi“ Puskás pojmom. Nie je prehnané
konštatovanie, že niekdajší major ľudovej armády je
najznámejším Maďarom na svete, ktorému nemohli konkurovať
ani slávni umelci či vedci. Recept na úspech bol zdanlivo
veľmi jednoduchý: „My sme futbal skutočne hrali,“
odpovedal, keď sa ho spytovali na taje jeho umenia.
Len 169 cm vysoký muž, syn švábskeho zámočníka na
železnici z budapeštianskej robotníckej štvrte Kispest,
ktorý sa volal pôvodným menom Purczeld, bol kapitánom
maďarského „zlatého“ tímu, ktorý v päťdesiatych rokoch
dostal futbal na najvyššiu technickú a taktickú úroveň a
súperom takmer nedával žiadnu šancu. Napriek tomu, a bolo to
vtedy národnou tragédiou, vo finále svetového šampionátu v
roku 1954 podľahlo toto družstvo Nemecku 2:3, hoci predtým ho
odrovnalo 8:3. Dva roky predtým vyhralo olympijské zlato, 32
zápasov si udržalo svoju neporaziteľnosť, pritom dalo 144
gólov a medzi inými pokorilo i Anglicko - a to 6:3 vo Wembley!
A na MS získalo len striebro! „Počas mojej tridsaťročnej
profesionálnej kariéry som plakal na ihrisku len raz, po prehre
2:3 na Berner-Wankdorf štadióne,“ spomínal na túto smutnú
kapitolu neskôr v knihe Tibora Hámoriho s názvom Puskás.
Legenda a skutočnosť.
„Öcsi“ Puskás, ako ho familiárne oslovovali maďarskí
fanúšikovia, sa márne odvolával na to, že Nemci dopovali,
fakty nezmenil. Aj keby daroval všetky svoje góly, potupe
neujde, jeho i spoluhráčov doma obvinili, že titul predali za
mercedesy. Medzi mnohými historkami, ktoré o ňom kolujú, je
jedna aj z čias, keď zázračný tím porazil v Moskve
Sovietsky zväz: Puskás, ktorý bol vždy drzý a pred ústa si
nedával vreckovku, na večernej recepcii zakričal na celú
sálu: „Môžu aspoň členovia strany dostať jedno pivo?“
1956 - EMIGRÁCIA
V roku 1956, keď sovietske vojská obsadili jeho vlasť
a začala sa poľovačka na „kontrarevolucionárov“, major
ľudovej armády sa rozhodol utiecť. Tím Honvédu Budapešť,
hoci maďarský zväz mu zámorskú cestu nepovolil, zo
západoeurópskeho turné sa vydal predsa len do Brazílie. Po
skončení ,,výletu‘‘ sa Puskás nevrátil do Budapešti,
ako dezertér sa totiž obával toho najhoršieho. Preto sa
zahral na mŕtveho.
Keď vyšlo najavo, že žije, od medzinárodného zväzu dostal
jedenapolročný dištanc. Po vypršaní trestu sa objavil v
klube Real Madrid, za štvrť roka schudol 20 kíl, stal sa
opäť hviezdou s číslom 10 - a Španielsko na 34 rokov jeho
novou vlasťou. V roku 1962 štartoval so španielskou
reprezentáciou na svetovom šampionáte. Po skončení aktívnej
kariéry pôsobil ako tréner vo viacerých krajinách - Grécku,
Saudskej Arábii, Chile, Egypte, v roku 1971 získal s gréckym
Panathinaikosom titul a doviedol tento tím aj do finále Pohára
európskych majstrov.
PO ŠTVRŤSTOROČÍ OPÄŤ DOMA
Ako emigrant mohol Puskás Maďarsko navštíviť až v
roku 1981. Mal vtedy 54 rokov. Bol to triumfálny návrat, na
letisku ho očakával nadšený dav. Jeho prvá cesta viedla k
hrobu matky, no potom sa pobral hneď na Népstadion, kde ho
čakalo 60 000 ľudí. Vážil vtedy vyše sto kíl, mal
velikánske brušisko, no lopta ho stále poslúchala.
V živote si nevedel nikdy nič odoprieť - jedol, pil, fajčil.
Všetko vo veľkom. Vážil 125 kíl aj preto, ako hovorieval,
lebo mu ,,veľmi chutí, keď sa jedlo dobre opaprikuje‘‘. V
Španielsku vlastnil továrničku na klobásy i reštauráciu v
Madride, no tie neskôr musel predať, mal dom v Benindorme
(Costa Blanca), no pred desiatimi rokmi sa so svojou manželkou
predsa len vrátil do Budapešti. Maďarský zväz mu zaobstaral
byt na piatom poschodí, pretože bývalá hviezda nebola
schopná financovať vlastný byt. Dostal i penziu, ktorá
prináleží olympijským medailistom - je to čiastka 600 mariek
mesačne. Výdavky za nemocničnú starostlivosť prevzal osobne
premiér Viktor Orbán - ten sa postaral, aby mu v bývalej
nemocnici komunistických funkcionárov, kde je hospitalizovaný,
nič nechýbalo.
Na budúci rok 2. apríla bude mať legenda maďarského a
svetového futbalu 75 rokov. Maďarsko plánuje veľkolepé
oslavy, na ktoré pozvali aj španielsku reprezentáciu. Muž,
považovaný za jedného z najlepších útočníkov na svete,
maximálne výbušný, s dokonalou technikou, nevyspytateľným
driblingom, vtipnými a dokonale časovanými prihrávkami,
bleskovým poznaním situácie a presnou streleckou muškou, na
počesť ktorého sa bude slávnosť konať, možno z toho už
nič nebude vnímať...
V Čečensku sa strieľalo
Pondelok 12. novembra 2001, MOSKVA
(ČTK) - Ruské bezpečnostné sily včera v Čečensku zabili
štyroch čečenských povstalcov a zhabali veľké množstvo
munície a zbraní. Oznámili to ruské vojenské zdroje.
Ďalších 18 ľudí zatkli. Operácie sa uskutočnili v
metropole Groznyj, jej okolí a juhočečenských okresoch.
Prezidenta nezvolili
SOFIA (ČTK) - Bulhari si pre nízku volebnú účasť v
nedeľných prezidentských voľbách zvolia hlavu štátu až v
druhom kole. Vyplýva to z predbežných výsledkov, podľa
ktorých sa na voľbách nezúčastnilo 50 percent voličov.
Druhé kolo sa uskutoční budúcu nedeľu. Najväčšie šance
na víťazstvo má doterajší prezident Petar Stojanov (49).
Najhoršie povodne
ALŽÍR (REUTERS, ČTK, jf) - Rozsiahle búrky a
povodne, ktoré si vyžiadali viac ako 300 mŕtvych, zasiahli cez
víkend hlavné mesto Alžírska a jeho okolie. Niekoľko stoviek
ľudí sa zranilo a tisícky zostali bez strechy nad hlavou.
Rozbúrený živel zasiahol najmä chudobné štvrte metropoly.
Väčšina ľudí zahynula v troskách svojich domov, pod
vyvrátenými stromami. - alebo pri dopravných nehodách. Voda
najviac postihla robotnícku mestskú časť Bab el-Oued, kde
zahynulo 60 ľudí. V dôsledku katastrofy prestala v
triapolmiliónovom Alžíri fungovať železničná doprava a
skoro všetky štátne úrady a obchody boli zatvorené. V
nedeľu sa už život v niektorých častiach metropoly začal
vracať k normálu.
V nedeľu sa pre mimoriadnu situáciu v krajine stretla
alžírska vláda, ktorá mala prijať krízový plán na pomoc
obetiam prírodného živlu. Minister vnútra Nureddín Zerhúní
nazval povodne národnou katastrofou a vyzval na medzinárodnú
pomoc. Alžírske vedenie spolu s miestnymi úradmi však čelí
v súvislosti so záplavami mimoriadnej kritike zo strany
médií. Tie vládu obviňujú, že nedokázala zmierniť dosah
katastrofy na obyvateľov ani napriek skorším jednoznačným
varovaniam meteorológov. Denníky vrátane vplyvných novín
El-Watan vychádzali v nedeľu s titulkami Kriminálna
nedbalosť, Ľahostajnosť a Útek pred povinnosťou.
Pomoc pre záplavami postihnuté Alžírsko už prisľúbil
francúzsky prezident Jacques Chirac. Meteorológovia označili
povodne za najhoršie za posledných 20 rokov. Ničivé záplavy
s desiatkami mŕtvych už Alžírsko postihli v minulom roku
dvakrát a raz aj v rokoch 1993 a 1994.
Zastavia nelegálne odpočúvanie?
Rezort spravodlivosti nesúhlasí so
sprísnením podmienok odpočúvania
Streda 14. novembra 2001, Róbert Kadlečík,
Marek Vagovič, BRATISLAVA - Zatiaľ čo Spojené štáty
zvažujú po teroristických útokoch odpočúvanie podozrivých
osôb aj bez súhlasu súdu, slovenskí poslanci Ján Langoš,
László Gyurovszky a František Mikloško chcú, naopak,
podmienky odpočúvania sprísniť. "Návrh predkladáme
najmä z dôvodu, že na Slovensku nie je v súčasnosti možné
legálne odpočúvanie, keďže nijaká právna norma neurčuje
zákonného sudcu, ktorý by vydal príslušné povolenie,"
uviedol pre Pravdu Gyurovszky. Povolenie na odpočúvanie v
Bratislave totiž môže až dosiaľ vydať aj sudca z Prešova.
V SR môže požiadať súd o odpočúvanie alebo kontrolu SMS
správ šesť organizácií - Slovenská informačná služba,
Vojenské obranné spravodajstvo, colná správa, polícia,
väzenská a justičná stráž a železničná polícia. Ani
jeden z týchto orgánov však nemusí pri žiadosti o
odpočúvanie taxatívne uviesť dôvody. Nová právna úprava
má preto zamedziť zneužívaniu odpočúvaní na diskreditáciu
nepohodlných osôb. "Odpočúvanie je jedným z
najvážnejších zásahov do osobných slobôd občanov.
Príslušné orgány by preto mali presne vymenovať dôvody
odpočúvania konkrétnej osoby," zdôraznil Gyurovszky.
Predkladatelia novely zákona o ochrane súkromia tiež
upozorňujú na neexistenciu verejnej kontroly v tejto oblasti.
Nová právna úprava preto zavádza aj povinnosť informovať o
vytypovaných osobách najvyšších nadriadených, to znamená
ministra alebo riaditeľa tajnej služby. Ministri by zasa boli
povinní odovzdať evidenciu odpočúvaní príslušnému
parlamentnému výboru, ktorého rokovania budú verejné.
"Prijatie zákona by bol krok k tomu, aby boli
odpočúvania, ktoré sú povolené, aj opodstatnené.
Príslušné orgány by boli navyše nútené k väčšej
zodpovednosti," tvrdí Gyurovszky.
Sprísnenie možností odpočúvania však nepovažuje za
správne vedúci úradu Ministerstva spravodlivosti SR Daniel
Lipšic. Poslanecká novela zákona, ktorá už prešla v
parlamente prvým čítaním, by podľa neho znamenala
"znefunkčnenie" samotného odpočúvania.
Glosa Širokorozchodná
Streda 14. novembra 2001, Milan
Stanislav - Hitom časti politickej reprezentácie je už druhý
týždeň stavba širokorozchodnej železničnej trate z Košíc
do Bratislavy. Dva dni o nej rokoval Migaš so Selezňovom a
včera tento projekt medzi inými spomenul aj Fico. Vraj
rokovanie prezidentov Putina a Schustera ukázalo, že týmto
projektom nebránia nijaké prekážky. Jedna možno predsa.
Peniaze. Podľa Mečiara vybudovanie širokorozchodnej posúdili
za jeho vlády odborníci ako neperspektívne - niet po nej čo
voziť. Možno by si niektorí politici mali vziať kalkulačku.
Na ich orientáciu: len modernizácia 40 km súčasnej železnice
z Rače do Trnavy bude stáť viac ako 7 miliárd korún.
Krátko
14.11.2001 -
Petrochemická skupina Slovnaft vytvorila za prvých deväť
mesiacov čistý zisk v objeme 3,579 mld. Sk, čo je v korunovom
vyjadrení o 122 % viac než v rovnakom období minulého roka.
Ten spoločnosť ukončila s čistým ziskom 1,613 mld. Sk. Za
prvé tri štvrťroky realizoval Slovnaft čisté výnosy z
predaja v objeme 54,763 mld. Sk, čo je medziročný nárast o
2,616 mld. Sk, resp. o 5 %.
Prvých tisíc Fabií Junior, ktoré si zákazníci kúpia od 13.
novembra, bude lacnejších o 10 tis. Sk. Ako vianočný darček
sa tohto roku tiež bezplatne ku každej Fabii Classic typu Combi
a Sedan montuje centrálne zamykanie a alarm v hodnote zhruba 17
tis. Sk a k Fabiám typu Comfort a Elegance dodáva navyše
súprava zimných pneumatík v hodnote okolo 15 tis. Sk.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) by mal rozhodnúť o
námietke Železničných opravovní a strojární (ŽOS), a. s.,
Vrútky do konca novembra tohto roka. Námietka sa týka toho,
že obstarávateľ 35 kusov ľahkých motorových jednotiek pre
neelektrifikované trate – ŽSR –
vylúčil ŽOS z tendra. Podľa slov hovorcu železníc Miloša
Čikovského sa v termíne doručenia obálok prihlásili tri
spoločnosti. Výberová komisia vylúčila jedného uchádzača
pre neprimeranú cenovú ponuku, ďalších dvoch pre nesplnenie
súťažných podmienok.
Škoda Holding dosiahla za deväť mesiacov tohto roka
konsolidovaný zisk pred zdanením 75,4 mil. Kč pri tržbách
9,7 mld. Kč. Hodnota novo prijatých objednávok bola 10 mld.
Kč. Minulý rok firma hospodárske výsledky za tri štvrťroky
nekonsolidovala.
Kvůli hluku chtějí silničáři
uzavřít hlavní tahy
Silnice bez aut, železnice bez vlaků,
tak můžou vypadat komunikace po 1. lednu
Čtvrtek 15.11. 2001
Lidové noviny
Petr Kučera
PRAHA 20. září 2001 - Ministr zdravotnictví Bohumil Fišer
připravil nový zákon o ochraně veřejného zdraví, díky
kterému možná přestanou jezdit auta a vlaky na
frekventovaných komunikacích. Zákon stanovuje, že správci
silnic a železnic jsou povinni zajistit, aby hluk s provozu
nepřekračoval hygienické limity. Ty jsou však velmi přísné
a je téměř nemožné zajistit jejich dodržování.
Od 1. ledna možná utichne provoz na mnoha frekventovaných
komunikacích v Česku a podobný osud postihne i železniční
tratě. Jejich používání mohou ohrozit hygienici na základě
nového zákona, který připravil ministr zdravotnictví Bohumil
Fišer a schválil parlament.
Zákon o ochraně veřejného zdraví, který platí od
letošního roku, totiž ukládá správcům silnic a železnic
povinnost zajistit, aby hluk spojený s provozem nepřekračoval
hygienické limity. Ty byly vyhláškou stanoveny na 72 decibelů
ve dne a 62 v noci (u novostaveb ještě o 12 decibelů méně).
Pokuty mohou dosáhnout milionových částek
Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Otakara Černého
přitom hodnotě 70 decibelů odpovídá například běžný
ruch v restauraci či hluk silného deště. „Limity jsou
stanoveny v souladu s doporučením Světové zdravotnické
organizace a s připravovanou směrnicí EU pro hluk v
komunálním prostředí,“ tvrdí Černý.
Silnice a železnice novým normám na ochranu před hlukem
nedokáží vyhovět. Provozovatelé silnic a železnic budou
muset do konce roku požádat hygieniky o dočasné (roční)
výjimky k provozu, jinak se nevyhnou vysokým pokutám. Sankce
za porušení zákona totiž mohou dosáhnout až dvou milionů
korun, v případě opakovaného prohřešku během tří let až
desetinásobku. Podmínkou pro udělení výjimky však je, aby
správce komunikace prokázal, že se alespoň pokusil hluk na
rozumnou míru snížit a že provoz neohrozí veřejné zdraví.
Odborníci na dopravu považují příslušnou pasáž zákona za
holý nesmysl. „Nechápu, jak to mohl někdo vymyslet a jak je
možné, že to bez povšimnutí prošlo,“ říká Václav
Ouhrabka, technický náměstek pardubické správy a údržby
silnic. „Abychom vyhověli zákonu, museli bychom všechny
silnice zavřít. Když projede po komunikaci 20 tisíc aut
denně, limit nemůžete splnit. Leda snad, že by po Jihlavě
jezdily jen elektromobily,“ tvrdí ředitel Správy a údržby
silnic Jihlava Josef Pauser.
Splnit jeden zákon znamená porušit jiný
Dosud platilo, že za nadměrný hluk je odpovědný provozovatel
jeho zdroje, tedy vozidla, zákon ale zodpovědnost změnil.
„Zákonodárce evidentně nezvážil důsledky, které z jeho
rozhodnutí plynou. Rozum někdy zůstává stát,“ tvrdí
ředitel chrudimské správy silnic a předseda sdružení
silničářů Marek Novotný. Silničáři navíc upozorňují,
že jim hygienický zákon ukládá povinnosti, k jejichž
řešení z jiných dopravních zákonů nemají oprávnění.
Nemohou například svobodně disponovat s přidělenými
financemi. „Nemáme právo rozhodovat o budování
protihlukových bariér. Museli bychom porušit jiný zákon,“
upozorňuje Ouhrabka. Na jejich výstavbu navíc nemají peníze.
Podle Novotného by si striktní splnění hygienického
předpisu vyžádalo investici zhruba 100 miliard ročně. I tak
by ale nepůsobila stoprocentně. Nikdy totiž nebude možné
postavit protihlukové bariéry podél všech frekventovaných
ulic ve městech. Další obrovské finanční prostředky by
stálo přeměření hlučnosti na všech spravovaných
komunikacích, aby se zjistilo, které jsou v normě, a které
ne. „Můžeme se třeba pokusit snížit hlučnost tím, že
opravíme díry na vozovce, že jí uděláme rovnější povrch,
ale to na vyhovění normám samozřejmě nestačí. Stačí,
když kolem projede avie s rozhrkanou korbou,“ poukazuje
Pauser.
Silničáři zatím marně žádají o pomoc ministerstvo
dopravy. To údajně není kompetentní řešit problémy zákona
vydaného jiným resortem. Než aby platili obrovské pokuty,
někde skutečně zvažují, že komunikace uzavřou. Doufají,
že teprve to pohne ministerstvem, aby situaci řešilo. „Když
bude zákon doveden ad absurdum, museli bychom to udělat,“
konstatuje Novotný.
Macejkovo ministerstvo - jedno z
najkorupčnejších
14. 11.
2001, (pav, foto TASR/V. Benko a J. Ďurník) - Podľa
Oberhausera sa firmy nevedia dostať k peniazom za práce pre
železnice
Macejkovo ministerstvo - jedno z najkorupčnejších?
Za jedno z najkorupčnejších a najklientelistickejších
spomedzi všetkých slovenských ministerstiev označil
predvčerom poslanec SNS Viliam Oberhauser rezort dopravy, pôšt
a telekomunikácií.
Dôvodom tohto prívlastku je situácia okolo výberového
konania na dodávku železničných lokomotív. "Súťaž
bola na ministerstve rozbehnutá, všetko nasvedčovalo, že
slovenské firmy by mohli dostať obrovskú zákazku okolo 500
mil. Sk. Ale ministerstvo z ničoho nič konanie zrušilo. Budeme
ako poslanci veľmi dôsledne sledovať, čo sa vlastne na
ministerstve deje. Zrejme ho čaká nová aféra okolo výberu
výrobcov lokomotív," dodal Oberhauser. Podľa jeho slov
SNS disponuje správami, že množstvo firiem sa nevie dostať k
svojim peniazom za práce vykonané pre železnice. "A
pritom sa ponúkajú firmy, ktoré za maržu vybavia úhradu
faktúry okamžite."
A reakcia ministra Jozefa Macejka? "Predvolebný boj sa
začína, nekomentujem to a považujem slová pána Oberhausera
za ohováranie." Minister uistil, že všetky stavby a
zákazky na ministerstve idú formou verejného obstarávania.
"Tender na ľahké motorové jednotky v množstve 36 kusov
bol zrušený preto, že ani jeden z troch uchádzačov nesplnil
jeho podmienky," vysvetlil minister.
Cestovné na železnici v ČR vzrastie
pre občasných cestujúcich až o 70 %
12.11.2001 - Cesta vlakom v Českej
republike bude od januára 2002 pre cestujúcich bez preukazu na
niektorú zo zliav či bez spiatočného lístka až o 70 % drahšia.
Od januára začnú České dráhy ( ČD ) uplatňovať okrem zákazníckeho i takzvané
obyčajné cestovné, ktoré je v priemere o 60 % vyššie. Vyplýva
to z informácií ČD . Vyšší cenový rozdiel sa dotkne predovšetkým
dlhších vzdialeností. Zatiaľ čo napríklad u cestovného do
20 kilometrov si náhodný cestujúci k zákazníckemu cestovnému
18 Kč priplatí 55 %, do 100 km to už bude k 70 Kč až 71 %. Nárok
na nižšie zákaznícke cestovné vznikne napríklad zakúpením
Karty Z. Tá stojí tento rok 100 Kč a jej cena na budúci rok
bude 200 Kč. Informoval o tom český denník Mladá fronta
Dnes.
ZSE chcú pre dlh 400 mil. Sk od
pondelka vypínať do 20 odberných miest ŽSR
Bratislava 16. novembra (TASR) - V prípade,
že Železnice SR ( ŽSR )
dnes neuhradia dlh 400 miliónov Sk voči Západoslovenskej
energetike (ZSE), a. s., Bratislava, firma 19. novembra začne
odpájať do 20 odberných miest železníc.
Ako dnes TASR informoval riaditeľ pre obchod ZSE Igor Masár, v
dôsledku pretrvávajúcich dlhov ŽSR sa a. s. ZSE ihneď pri
svojom vzniku (1. november) dostáva do stavu, keď nie schopná
plniť svoje záväzky, respektíve ich plnenie je vážne
ohrozené. Nové vedenie spoločnosti, ktorá sa
pretransformovala zo š. p. ZSE, sa tak rozhodlo "tvrdšie"
reagovať na neplnenie záväzkov odberateľov. Podniku to umožňuje
aj v lete novelizovaný zákon o energetike, podľa ktorého môže
ZSE neplatiaci objekt vypnúť už po 15 dňoch od upozornenia, a
nie po 60 dňoch, ako ustanovovalo pôvodné znenie zákona. Podľa
stanoviska ŽSR by sa situácia mohla doriešiť ešte dnes, čo
by vypínaniu zabránilo.
ZSE hrozí vypínaním napriek tomu, že dlh ŽSR
za dodávky elektriny sa od polovice augusta, keď predstavoval
zhruba 400 miliónov Sk, prakticky nezvýšil. Východoslovenským
energetickým závodom (VSE), š. p. železnice v polovici
augusta dlžili 200 miliónov Sk a v súčasnosti dlžia 160 miliónov
Sk. Dlh ŽSR voči š. p. Stredoslovenské energetické
závody (SSE) v polovici augusta predstavoval 65 miliónov Sk a v
súčasnosti je to do 100 miliónov Sk. Oba podniky o vypínaní
prevádzok ŽSR neuvažujú.
V prípade, že ŽSR pre ZSE dlžnú sumu neuhradia, vypnuté
by mali byť okrem iného tieto objekty: rušňové depá
Bratislava východ, Trnava, železničné stanice Bratislava
predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej
hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ.
V pláne je aj odstavenie od elektriny budovy Generálneho
riaditeľstva ŽSR v centre Bratislavy. ZSE neskôr nevylučujú
ani vypnutie niektorých tratí.
Dlh železníc voči ZSE ako aj ďalším dvom rozvodným
podnikom - SSE a VSE - začal narastať ku koncu minulého roka a
na konci mája 2001 predstavoval cez dve miliardy Sk, na čo ZSE,
SSE a VSE reagovali vypínaním prevádzok ŽSR . V polovici augusta sa však prísunom
prostriedkov od Ministerstva financií (MF) SR v rámci
transakcie na oddlženie energetického sektora v sume 1,3
miliardy železniciam podarilo znížiť svoje dlhy voči rozvodným
podnikom na spolu zhruba 665 miliónov Sk.
Železnice zvýšia ceny
16.11.2001,
Bratislava - Klienti Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s.,
zaplatia v roku 2002 za dovoznú prepravu do SR o 9 % viac ako
teraz. Tarifné podmienky v tranzitnej preprave sa nezmenia. Zvýšia
sa však niektoré doplňujúce a ostatné poplatky. Pri preprave
v súkromných vozňoch sa zvýši zľava z 15 na 18 %, no zvýši
sa aj dovozné za prázdne súkromné vozne. Opatrenia vyplývajú
z inflácie aj z rozdelenia železníc v roku 2002 a z toho plynúcich
poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty. Tie bude ŽS
platiť transformovaným ŽSR (správcovi
dopravnej cesty). Zmenia sa aj poplatky za pobyt vozňa pri nakládke
a vykládke. Za vozne slovenských železníc vo vnútroštátnej
preprave sa pri jednoduchej manipulácii zaráta poplatok až po
6 hodinách, pri dvojitej po 10 hodinách. Vozne českých, poľských
a maďarských železníc sa pri nakládke na vlastnícku alebo
cez vlastnícku železničnú správu budú pri pobyte prvých šesť
hodín posudzovať ako vozne ŽS. Tieto poplatky sa nebudú v
roku 2002 zvyšovať.
Generálni riaditelia ZSE a ŽSR budú
v pondelok rokovať o dlhu železníc
18.11.2001 - V súvislosti so 400-miliónovým
dlhom Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) voči Západoslovenskej energetike (ZSE), a.
s., Bratislava sa v pondelok v dopoludňajších hodinách uskutoční
rokovanie generálneho riaditeľa ZSE Andreja Devečku a generálneho
riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda.
Ako dnes pre TASR povedal A. Devečka, zo strany ŽSR
potrebujú určité záruky, že dlh budú postupne splácať.
Pripustil, že ak nedôjde k dohode, ZSE začne ešte v ten deň
odpájať asi 20 odberných miest železníc.
ZSE avizovala odpájanie odberných miest ŽSR
už v piatok 16. novembra napriek tomu, že ich dlh za dodávky
elektriny od polovice augusta, keď predstavoval zhruba 400 miliónov
Sk, sa prakticky nezvýšil. V prípade, že ŽSR
neuhradia ZSE dlžnú sumu, vypnuté by mali byť okrem iného rušňové
depá Bratislava východ, Trnava, železničné stanice
Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy
bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej
stanici Východ. V pláne je aj odstavenie od elektriny budovy
Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre
Bratislavy. ZSE neskôr nevylučujú ani vypnutie niektorých
tratí.
Nastal čas novej železnice
Sľubná bola prehliadka moderných
zariadení
Piatok
9.Novembra 2001, Jozef Kunik - Druhý ročník medzinárodného
podujatia RAILINFORM 2001, ktoré sa uskutočnilo v Žiline a vo
Vrútkach, malo za cieľ oboznámiť odbornú aj laickú verejnosť
s výsledkami výskumu, vývoja a vzdelávania, modernizácie železničného
zvršku aj spodku, diagnostiky, oznamovacej a zabezpečovacej
techniky, riadiacich systémov, úspor energií, ako aj modernizácie
dopravného parku. Podujatie RAILINFORM 2001 vzniklo spojením výstavy
ŽELRAIL 2001, seminára UEEIV a konferencie SETRAS 2001. Druhý
ročník seminára UEEIV sa monotematicky zameral na modernizáciu
a organizáciu práce na V. paneurópskom železničnom koridore,
ktorý na území Slovenska prechádza Bratislavou, Žilinou, Košicami,
Čiernou nad Tisou a pokračuje na Ukrajinu. Tento
koridor je najdlhší
a je problém sústrediť na jedno miesto zástupcov všetkých
krajín, cez ktoré prechádza. Seminár priniesol komplexnú
informáciu o stave a rozvoji koridoru. Medzi viac ako stopäťdesiatimi
účastníkmi boli zástupcovia všetkých železníc, ktorými
vedie trasa V. koridoru, zástupcovia UIC ,
inštitúcií podieľajúcich sa na financovaní modernizácie
koridoru, ale aj zástupcovia dodávateľských firiem a projekčných
organizácií, pracovníci ŽSR ,
akademickej obce a výskumných pracovísk zo SR i zo zahraničia.
Každý člen riadiaceho výboru predniesol rozsiahly národný
program pre rozvoj svojho koridoru a rozvoj marketingových
iniciatív. Pozitívnym signálom pre ŽSR
je, že koridor sa už buduje. Obrovské investície sa
vynakladajú v Maďarsku, Chorvátsku či v Taliansku. Teda
koridor sa
začína hýbať,
prechádza sa od úvah do konkrétnych činov a zabezpečenia
financovania prác. Konzultant Prezídia Európskej únie zväzov
železničných inžinierov Ing. Josef Windsinger v záverečnom
príhovore okrem iného zdôraznil: "Priemysel za ostatných
desať rokov uviedol na trh množstvo noviniek. Tieto musia byť
použité aj na železnici. Musíme sprostredkovať vedeniam železníc
informácie o nových veciach. Je takisto dôležité ich
financovanie vládnymi organizáciami, financovanie školení, získavanie
vzdelania. Občan sa musí presvedčiť, že železnica je moderný
dopravný prostriedok. Žiaľ, zatiaľ to tak nie je. V celej Európe
musíme preto železnice modernizovať, skrátka nastal čas
novej železnice. Je preto dôležité, aby sa doprava vrátila
na železnicu. Ale to je možné len vtedy, ak železnica bude rýchlejšia
ako včera a dnes a ak bude modernejšia."
Jubilejný desiaty ročník konferencie SETRAS bol určený pre
pracovníkov železníc a závodných dopráv, konštruktérov a
výrobcov traťových strojov a mechanizmov, pracovníkov výskumných
ústavov a škôl zaoberajúcich sa výskumom, vývojom, konštrukciou,
skúšaním a prevádzkovaním traťových strojov a mechanizmov
a prípravou odborníkov v tejto oblasti. Tiež mala za cieľ dať
nové informácie
o skúsenostiach s využívaním traťových strojov a
mechanizmov i poznatky so zavádzaním nových technológií pri
stavbe a opravách tratí. Prezentovaná tematika sa stretla s veľkým
záujmom domácich a zahraničných železničných odborníkov.
Na šiestom ročníku medzinárodnej informačnej a kontraktačnej
výstavy ŽELRAIL 2001 okrem šiestich výrobkov, ocenených
zlatou medailou výstavy, upútali aj viaceré ďalšie vystavené
exponáty. Napríklad firma Mesit přístroje Uherské Hradiště,
zameraná na konštrukciu meračov rýchlosti, predstavila nový
tachograf TT 43, určený pre železničné koľajové vozidlá.
Moderný prístroj sa skladá z troch častí: z vyhodnocovacej,
z obrazovej a zo záznamovej jednotky a vysielača, ktorý
vysiela všetky zistené údaje. TT 43 má displej, na ktorom
môže rušňovodič
ovládať viaceré prvky. Vo všeobecnosti sa však všetky
potrebné prvky zadávajú pred výjazdom rušňa na trať.
Zariadenie riadi počítač a dá sa inštalovať na všetky koľajové
vozidlá. Podľa požiadaviek zákazníka a podľa jeho prevádzkových
podmienok je možné zadať všetky softvérové činnosti tohto
zariadenia: zvýšená či obmedzená rýchlosť, brzda, tlaky v
brzdovej sústave. Mimoriadnu pozornosť vzbudilo predstavenie
produktu Rail Publischer zo Strediska informatiky Bratislava. Je
to aplikácia, ktorá umožňuje bez nákladného budovania
grafických informačných systémov využívať dokumenty, ktoré
už dnes sú na železnici k dispozícii v digitálnej podobe. Dá
sa rozšíriť o nástroj na prehľadávanie, archiváciu a manažovanie
týchto dokumentov. Produkt je možné aplikovať aj v iných
odvetviach. Všetko svedčí o tom, že toto relatívne mladé
stredisko sa svojimi aktivitami a tvorivým potenciálom veľmi
úspešne etabluje nielen na domácom, ale najmä na zahraničnom
trhu informačných technológií. Firma Siemens okrem širokej
škály svojich výrobkov prezentovala
rušeň Taurus.
Tento model pútal zaslúženú pozornosť návštevníkov.
EVPÚ Nová Dubnica prišiel so zariadením na infraštruktúru
železníc. Je to zdroj pre ohrev výhybiek JN 3015/2 x 230. V
praxi sa už veľmi osvedčil a spoľahlivo pracuje od mínus 30
stupňov Celzia do plus 5 stupňov Celzia. Automatické riadenie
umožňuje prevádzku počas zimného obdobia bez nevyhnutnosti zásahu
obsluhy.
Motorové vozne série 811
Danka a jej "sestry" zaslúžene
oslavovali
Piatok
9.Novembra 2001, Jozef Kunik - Pracovníci Rušňového depa Vrútky,
vysunutého pracoviska v Kraľovanoch, si nedávno pripomenuli významné
jubileum, päť rokov od uvedenia motorových vozňov série 811
do turnusovej služby na trati Kraľovany ? Trstená. Mottom celého
programu osláv bola prevádzka motorových vozňov série 811 a
ich historický vývoj. Oslava jubilea sa stala jedinečnou príležitosťou,
aby vedenie rušňového depa, vysunutého pracoviska v Kraľovanoch,
pozvalo medzi seba aj svojich starších kolegov, ktorí si dnes
užívajú zaslúžený dôchodok. V grafikone osláv sa našlo
miesto aj pre trasu osobitného vlaku, v ktorom cestujúcich
zastupovali práve títo starší pracovníci depa. Prvý vozeň
uvedenej série s číselným označením 811 001 pod pekným
slovenským menom Danka uviedol do života 4. júna 1966 vtedajší
generálny riaditeľ ŽSR Milan Chúpek. Tým sa
otvorila brána
jedného z najkrajších kútov Slovenska novým vlakom
s novou kultúrou cestovania. V čase svojho zrodu, pred šiestimi
rokmi, nebolo technické riešenie tohto vozidla primátom len na
Slovensku, pretože predstavovalo skutočný pokrok v konštrukcii
železničných hnacích koľajových vozidiel ako takých. Na
rysovacích doskách v konštrukčnej kancelárii Novotný z
Hradca Králové sa zrodila priekopnícka koncepcia riešenia
hnacieho koľajového vozidla pre regionálne trate, ktorej uzrieť
svetlo sveta pomohli šikovné ruky inžinierov, technikov a
robotníkov z Rušňového depa vo Vrútkach. Za jedinečné riešenie
možno považovať využitie elektrického prenosu výkonu a uloženie
trakčného elektromotora na jednoosový podvozok. V priebehu
uplynulých piatich rokov sa na trať Kraľovany ? Trstená
dostalo ďalších šesť motorových vozňov tejto série, ktoré
postupne nahradili morálne a fyzicky zastarané motorové vozne
série 830. Za uplynulé prevádzkové obdobie prejazdil každý
z motorových vozňov série 811 viac ako 350-tisíc kilometrov.
V horúcom lete úspešne prekonávajú ostré
oravské oblúky
a v čase, keď panorámu Oravy krášli snehobiela
perina, sa nezľaknú ani tuhých mrazov. Technici a rušňovodiči
z Vrútok a Kraľovian však svoju tvorivú schopnosť podfarbenú
dlhoročnými skúsenosťami a odbornou kvalifikáciou nenechali
dlho spať na vavrínoch úspechu. V júli 1998, po dvoch rokoch
od nasadenia Danky, sa z osobnej stanice vo Vrútkach vydala na
prvú skúšobnú jazdu do stanice Diviaky nová vlaková súprava.
Zostavili ju z motorového vozňa série 811, vloženého vozňa
série Baafx a z nového riadiaceho vozňa série 912. Práve
riadiaci vozeň série 912 bol tým novým železničným
vozidlom, ktoré tiež vyšlo z dielne vrútockého rušňového
depa rekonštrukciou prípojného vozňa série Baafx. Po
absolvovaní predpísaných skúšobných jázd sa ako prvé
svojho druhu na ŽSR dostalo do turnusovej služby na vozebnom
ramene Kraľovany - Trstená.
Budú dva železničné podniky
Konečne padlo záväzné slovo, štart
je 1. január 2002
Piatok 9.Novembra 2001, Jozef Kunik -
Vláda SR na svojom minulotýždňovom zasadnutí schválila Železničnú
spoločnosť, návrh zakladateľskej listiny a stanov tejto spoločnosti,
predložený ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií. Počíta
sa s tým, že Železničná spoločnosť, a. s., vznikne k 1.
januáru 2002. Jej zakladateľom a 100-percentným akcionárom je
štát a v jeho mene koná ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií. V odôvodnení tohto rozhodnutia vlády sa uvádza,
že predložené zakladateľské dokumenty ? zakladateľská
listina a stanovy spoločnosti rešpektujú príslušné
ustanovenia Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej
spoločnosti. Zároveň vytvárajú pre ministerstvo dopravy, pôšt
a telekomunikácií ako pre akcionára priestor na presadzovanie
zásad štátnej politiky v železničnej doprave. Založením Železničnej
spoločnosti sa urobil
významný krok
v projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , a to oddelenie majetku a činnosti dopravcu od
prevádzkovania dopravnej cesty. Jeho cieľom je dosiahnuť
ekonomickú efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných
nárokov na štátny rozpočet a vytvorenie predpokladov na
minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie v súlade s
úlohami uznesenia vlády z 18. októbra 2000. Cieľom transformácie
a reštrukturalizácie je ekonomická efektívnosť železníc,
objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet,
podpora hospodárskej súťaže vnútri odvetvia a vytvorenie
predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie.
Významným cieľom je aj prispôsobenie tohto odvetvia požiadavkám
Európskej únie. Súčasťou projektu je založenie Železničnej
spoločnosti, a. s., ktorá prevezme od ŽSR výkon dopravných a
obchodných činností. Zároveň dôjde k zmenám v ich pôsobnosti,
ktoré zostanú organizáciou najmä na prevádzkovanie železničných
dráh, vykonávanie s tým spojených obslužných a doplnkových
činností a na správu zvereného majetku štátu. Zakladateľská
listina v predmete činnosti obsahuje v súlade s § 9 ods. 1 zákona
o Železničnej spoločnosti, a. s., všetky činnosti, ktoré ku
dňu účinnosti zákona o Železničnej spoločnosti, a. s.,
vykonávali ŽSR s výnimkou prevádzkovania celoštátnych
železníc, teda dopravnej cesty. Železničná spoločnosť môže
tieto činnosti vykonávať po
obdobie 18 mesiacov
odo dňa jej vzniku. Po jej uplynutí si podľa osobitných
predpisov obnoví potrebné oprávnenia na podnikanie. V súlade
so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., sa vyčlení z
majetku ŽSR majetok súvisiaci s činnosťou
dopravcu (osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne
oddelených organizačných zložiek železníc, a to divízií
železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej
prepravy, tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového
centra, odúčtovne tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude
železničná dopravná cesta, ani Východoslovenské prekladiská
Čierna nad Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zástaviek,
ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako
predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých
divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií ako
nepeňažný vklad
na založenie Železničnej spoločnosti, a. s.
Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného
vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Hodnota nepeňažného
vkladu sa určí ako všeobecná hodnota vkladaného majetku na základe
znaleckého posudku a bude tvoriť hodnotu základného imania a
rezervného fondu spoločnosti. Ohodnotenie vkladaného majetku
sa vykoná znaleckým posudkom, ktorý spracúva Ústav súdneho
inžinierstva Žilinskej univerzity podľa vyhlášky
Ministerstva spravodlivosti SR číslo 255/2000 Z. z. o stanovení
hodnoty podniku, jeho časti a zložiek majetku podniku. Základné
imanie spoločnosti bude rozdelené na akcie, ktoré budú mať
zaknihovanú podobu a nebudú verejne obchodovateľné. Založenie
Železničnej spoločnosti, a. s., podľa zákona č. 259/2001 Z.
z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia akciovej
spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky nevýhodné
služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude
úhrada straty
povinnosťou štátu. Pri rešpektovaní tohto princípu
bude majetok ŽSR v celkovej hodnote aktív 73,6 mld. Sk a
cudzích pasív 45 mld. Sk rozdelený medzi Železničnú spoločnosť,
a. s. a Železnice SROV. Z celkovej výšky cudzích pasív
predstavujú záväzky 15,4 mld. Sk a bankové úvery 28,8 mld.
Sk. Pretože v súčasnosti sú záverečné rokovania o rozsahu
vkladu majetku do Železničnej spoločnosti, bude doplňujúca
informácia o rozdelení majetku ŽSR a dosahu založenia
novej spoločnosti na jeho hospodárenie, a tým aj na štátny
rozpočet predložená priamo na rokovanie vlády. Stanovy spoločnosti
vychádzajú z Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej
spoločnosti. Výkon práv štátu ako akcionára patrí zo zákona
ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. V stanovách je
vytvorený pre akcionára priestor na presadzovanie plnenia zásad
štátnej dopravnej politiky
a do pôsobnosti
valného zhromaždenia a jeho ingerencie do rozhodovania
o zásadných otázkach akciovej spoločnosti patria aj otázky
personálneho obsadenia jej orgánov. V záujme posilnenia vplyvu
ministerstva stanovy v súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti,
a. s., zverujú valnému zhromaždeniu voľbu členov
predstavenstva, ako aj predsedu predstavenstva a zároveň
ustanovujú, že predseda predstavenstva bude vykonávať aj
funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti. Dozornú radu a
predsedu dozornej rady volí a odvoláva valné zhromaždenie,
okrem tých členov dozornej rady, ktorých v súlade s Obchodným
zákonníkom a stanovami spoločnosti budú po jej vzniku voliť
zamestnanci spoločnosti. V stanovách sa osobitne rieši
kompetencia dozornej rady v oblasti nakladania s majetkom. Predchádzajúci
súhlas dozornej rady sa vyžaduje na predaj majetku, vklady do
podnikania iných osôb, zriadenie záložného práva, dlhodobé
prenájmy majetku a na celú oblasť nakladania so zmenkami. Týmto
ustanovením sa zabezpečí dôkladné posúdenie odôvodnenosti
a výhodnosti, resp. rizikovosti zamýšľaných operácií, ako
aj ich transparentnosť.
Obchodné meno: Železničná spoločnosť, akciová spoločnosť.
Sídlo spoločnosti: Bratislava, Žabotova 12, PSČ: 811 04.
Semafor
Piatok
9.Novembra 2001, Jozef Kunik - ŽSR a Alcatel
Slovakia Liptovský Hrádok podpísali rámcovú zmluvu o
modernizácii teleinformačnej siete ŽSR na celom území
Slovenska okrem Bratislavy. Predpokladaný termín začatia
stavby v investičnej hodnote 2,6 mld. Sk je december 2001 a ukončenie
sa predpokladá 31. decembra 2004. Ešte v tomto roku by na ňu
sumou 1,5 mld. Sk mala prispieť Európska investičná banka,
ktorá nad celou akciou drží dohľad. Stavba sa skladá z
vybudovania trasy a z dodávky optických diaľkových káblov,
vybudovania prenosových a prístupových sietí, spojovacích
systémov a tiež systémov pre účtovanie telekomunikačných
služieb.
Objavujú vlak
Na železniciach Spojených štátov došlo k zmenám. Kým
ešte nedávno bol záujem o ich služby relatívne nízky, po
teroristických útokoch sú všetky lístky vypredané. Počet
ľudí, ktorí sa vracajú k železničnej doprave, je mimoriadne
vysoký. Len za posledných niekoľko týždňov sa počet pasažierov
národného železničného prepravcu AMTRAK zvýšil o neuveriteľných
45 %. Prepravca ponúka komfortné služby, napríklad na každom
sedadle je priestor na umiestnenie prenosného počítača,
sedadlá sú pohodlné a rýchlosť vlakov sa výrazne zvýšila.
Strana vytvorená: 9. XI. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0145.htm ) |