Podla záchranárov zahynulo v Tanzánii pri nehode vlaku najmenej 200 ludí
TASR24.6.2002 - Najmenej 200 ludí zahynulo a na 800 dalších sa zranilo pri dnešnom vykolajení sa vlaku v strednej Tanzánii v oblasti mesta Dodoma, informoval vedúci záchranných prác John Kitimba. Uviedol, že pocet obetí sa ešte zvýši, nakolko niektorých mrtvych sa ešte stále nepodarilo vytiahnut z trosiek vykolajenej súpravy.
Štátny rozhlas informoval, že vláda vyhlásila dvojdnový štátny smútok.
K vážnej nehode vlaku, v ktorom mohlo podla hovorkyne tanzánijských železníc Sukulu Sudiovej v okamihu nehody cestovat až 1000 ludí, došlo vo vzdialenosti asi 400 km od Dar es-Salaamu. Vlak bol na ceste z tanzánijskej metropoly do miest Kigoma a Mwanza.
Dnešné železnicné neštastie patrí podla poctu obetí k najhorším vo svete za posledných 15 rokov. V tomto roku je to už tretie vlakové neštastie s velmi vysokým poctom obetí, ku ktorému došlo v Afrike - 20. februára zahynulo v Egypte pri požiari vlaku smerujúceho z Káhiry do Asuánu 361 ludí a 66 bolo zranených, 25. mája sa vykolajil vlak v Mozambiku. Neštastie si vyžiadalo 192 mrtvych a 169 zranených.

Cestovanie vlakmi Intercity a Eurocity bude drahšie
Sme25.6.2002 - Od prvého júla zvýši Železnicná spolocnost Bratislava ( ZSSK ) cenu obycajného cestovného vo vlakoch kategórie Intercity a Eurocity v priemere o sedem percent.
O desat korún vzrastie cena miesteniek, pricom ich základná cena bude dvadsat korún a v dnoch so silnou frekvenciou 40 korún. Cena doplatkov pre cestujúcich s tratovými predplatnými a casovými žiackymi cestovnými lístkami, ako aj doplatok pre cestujúcich s komercnými zlavami sa zvýši o desat korún. Doplatky budú stát 50 korún a 80 korún. Úmerne so zvyšovaním cestovného sa zvýši aj náhrada cestovného.
Rast cien zodpovedá podla hovorcu ZSSK Miloša Cikovského minulorocnej miere inflácie, ktorá sa prejavila najmä v raste nákladov na prevádzku vlakov vyššej kategórie - IC a EC . Tie sú vynaté zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme a Železnicná spolocnost ich prevádzkuje ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu.

Železnice USA sú bez penazí
Chronicky stratový Amtrak žiada o pomoc Washington, inak zastaví cinnost
Pravda26.6.2002 - Americká železnicná spolocnost Amtrak, ktorá má v USA monopol na osobnú dopravu, je bez penazí a hrozí jej dokonca, že dnes zastaví svoju cinnost.
Po 31-rocnej histórii štátneho dotovania Amtraku má stratová firma na krku dlhy vo výške štyroch miliárd dolárov a situáciu musí riešit federálna vláda spolu s Kongresom.
Americký minister dopravy Norman Mineta po štvorhodinovom krízovom zasadaní, na ktorom sa v pondelok stretol so zástupcami Amtraku, povedal: "Verím tomu, že budeme schopní predíst zastaveniu cinnosti."
Odstavenie vlakov do depa by výrazne narušilo život takmer 60-tisícom Americanov, ktorí denne Amtrakom cestujú.
Napriek verbálnej podpore clena administratívy prezidenta USA Georgea Busha firma zatial nedostala potrebné financie. Amtrak požaduje 200 miliónov dolárov, aby mohol pokracovat v cinnosti do zaciatku októbra. Vodca demokratickej väcšiny v Senáte Tom Daschle nezávisle od rokovaní navrhol, že predloží návrh novej legislatívy, ktorá Amtraku zabezpecí potrebné financie.
Mineta v pondelok dalej zdôraznil, že Amtrak musí úspornejšie hospodárit a pokúsit sa zacat zarábat. Hoci bola spolocnost založená ako zisková organizácia, do ciernych císiel sa nikdy nedostala. V minulom roku vykázala stratu presahujúcu miliardu dolárov. Bushova administratíva pôvodne uvažovala, že Amtrak bude od tohto roku sebestacný.
Dalším riešením, ktoré Washington zvažuje, je zrušenie monopolu na osobnú dopravu. V nákladnej doprave pritom v USA operujú viaceré spolocnosti.
Rovnako viac firiem vlastní aj samotnú železnicnú siet, pricom za jej používanie platí aj Amtrak.
Hlavným problémom amerických železníc však zostávajú velké vzdialenosti v Spojených štátoch a relatívne nízke ceny leteniek, ktoré predstavujú tvrdú konkurenciu pre osobnú železnicnú dopravu.

Zrušia železnicný tender?
TASR26.6.2002 - Tender Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) na lahké motorové vlaky, pri objasnovaní okolností ktorého prišiel o kreslo ministra dopravy Jozef Macejko, by mal byt zrušený. V diskusnej relácii Sito Televízie Markíza sa na tom zhodli podpredseda KDH Vladimír Palko a poslanec za HZDS Ivan Gašparovic.
Podpredsednícka SDKÚ Zuzana Martináková konštatovala, že zrušenie tendra je v kompetencii ZSSK a Úradu pre verejné obstarávanie, a nie v právomoci premiéra Mikuláša Dzurindu. Postup svojej strany pri vyvodzovaní dôsledkov z kauzy považuje Martináková za správny.
Podla Palka je slabinou prístupu SDKÚ to, že hoci voci niektorým osobám sa postupuje nekompromisne, iní ako pokladník strany Gabriel Palacka sa z nej vynechávajú. Veta v liste poslanca Petra Kresánka premiérovi, ktorá hovorí o rovnakom pozadí pre stranu, sa totiž podla podpredsedu KDH priamo týka Palacku.
"Kresánek napísal list v dobrej viere, nie je to žiadny intrigán," uviedol Palko, podla ktorého nie je dobré hovorit obcanom o tom, že niekto pripravil sprisahanie voci premiérovi bez oznacenia jeho aktérov. "Bolo by dobré povedat, kto robí to sprisahanie, ked sú všetci z jednej strany - ci je tam bratovražedný boj a co to znamená pre partnerov," zdôraznil.
Kresánek ale podla Martinákovej na Prezídiu SDKÚ poprel, že by jeho slová o pozadí pre stranu znamenali províziu. Rovnako odmietol, že by s pokladníkom strany a exministrom dopravy Palackom konzultoval výberové konanie železníc.
SDKÚ teraz podla Gašparovica hladá vinníka, aby mohol premiér pokracovat vo svojej politickej kariére. Poslanec za HZDS sa zároven spýtal, co by sa stalo, keby sa Kresánkov list nedostal do médií. Existenciu dvoch exemplárov listu si vysvetluje tým, že Kresánek jeden posielal "na vedomie druhej strane". Stiahnutím exministra Macejka z kandidátnej listiny SDKÚ podla Gašparovica navyše popiera princíp primárnych volieb a uberá clenom strany právo na ovplyvnenie kandidátky.
Podla Palka pri riešení okolností tendra zlyhal tretí sektor, menovite Transparency International, ktorá inak vystupuje ako garant boja proti korupcii. "Tretí sektor si v tomto prípade neplní svoju funkciu, co nan vrhá zlé svetlo," vyhlásil podpredseda KDH.

Prezident Schuster vymenoval za ministra dopravy vicepremiéra Ivana Mikloša
TASR26.6.2002 - Na post ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vymenoval dnes popoludní prezident Rudolf Schuster vicepremiéra pre ekonomiku Ivana Mikloša. Ako nástupca odvolaného Jozefa Macejku sa vicepremiér stáva tretím šéfom tohto rezortu v kabinete Mikuláša Dzurindu.
Ivana Mikloša navrhlo na tento post v pondelok prezídium SDKÚ. Viaceré koalicné strany však následne vyslovili nesúhlas s postupom premiéra a lídra SDKÚ Mikuláša Dzurindu, ktorý svojich koalicných partnerov o rozhodnutí SDKÚ informoval iba telefonicky. Podla KDH by o takej závažnej veci mala rokovat Koalicná rada. Líder SDL Pavel Koncoš si myslí, že k agende rezortu má bližšie minister hospodárstva Lubomír Harach, ktorý bol riadením tohto rezortu poverený od pondelka - teda od odvolania exministra Macejka.
Macejko musel z vlády odíst kvôli podozreniu, že spolu so skupinou ludí vo vedení ministerstva nenáležitým spôsobom zasahovali do priebehu tendra na nákup 35 lahkých motorových jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. Ludia okolo exministra mali údajne lobovat v prospech konzorcia spolocností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstomu, ktoré protestovalo proti vítaznému konzorciu ŽOS Vrútky a švajciarskeho Stadleru AG, Busnang.
Dnes už bývalý minister Macejko je v poradí deviatym clenom Dzurindovho kabinetu, ktorý musel z vlády odíst predcasne. Zároven je po bývalých ministroch Ludovítovi Cernákovi, Gabrielovi Palackovi, Tiborovi Šagátovi a Ladislavovi Pittnerovi piatym straníckym kolegom predsedu vlády, ktorý nezotrval v kabinete do konca jeho funkcného obdobia. Macejko bol na poste ministra dopravy v Dzurindovej vláde už druhým nominantom, v auguste 1999 vystriedal v kresle Gabriela Palacku.

Rozhodnutie súdu zastavit stavbu železnice ohrozuje OH 2006
TASR26.6.2002 - Koordinacná komisia Medzinárodného olympijského výboru (MOV) zahájila v stredu inšpekciu, ktorá má preskúmat pripravenost Organizacného výboru OH 2004 v Aténach (ATHOC). Najväcším problémom je rozhodnutie gréckeho súdu, ktorý vyhovel žalobe mesta Atén proti výstavbe železnicnej trate, ktorá spojuje mesto s letiskom Eleftherios Venizelos. Ak zostane zákaz v platnosti nebudú mat Atény pocas olympiády vlakové spojenie s letiskom.
Atény sa proti výstavbe postavili preto, že železnica rozdelí mesto na dve casti a štát nenaplánoval v stavbe dostatok priechodov pre automobily. MOV však považuje výstavbu železnice za absolútne dôležitú.

Šéf ZSSK A. Egyed podozrivý z trestnej cinnosti vo veci kúpy pohladávky od J&T
TASR27.6.2002 - Generálny riaditel Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava a bývalý riaditel pôvodných Železníc SR Andrej Egyed celí podozreniu zo spáchania ekonomického trestného cinu v súvislosti s odkúpením údajne nelukratívnej pohladávky pôvodnými ŽSR od J&T Securities (Slovakia), a. s., o.c.p.
Týmto krokom mal spôsobit železniciam škodu vo výške 75 miliónov Sk, ktorá mala byt de facto uhradená z úveru so štátnou zárukou. Podnet v súvislosti s uvedeným podozrením podal v máji 2002 na Generálnu prokuratúru ako i na orgány Prezídia Policajného zboru, odbor kontroly Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR, na základe výsledkov kontroly vykonanej na pôde železníc koncom minulého roku.
Z predmetnej kontroly vyplynulo, že železnice koncom roku 2000 odkúpili od J&T pohladávku voci Tory - leasing, s. r. o., Košice v objeme 89,022 milióna Sk za cenu 75 miliónov Sk. Už o necelý týžden sa táto lízingová spolocnost dostala do konkurzu. ŽSR následne požiadali Tory o uhradenie takto získanej pohladávky, avšak jej správca konkurznej podstaty upozornil železnice, že nimi navrhovaný vzájomný zápocet by bol v case konkurzu protizákonný. Okrem toho v úctovníctve registruje len hodnotu postúpenej istiny 51,104 milióna Sk.
Podla Odboru kontroly MDPT tak vznikla železniciam škoda vo výške 75 miliónov Sk. Tá bola navyše uhradená z úveru so štátnou zárukou od VÚB, ktorým ŽSR splatili pôžicku od Poštovej banky, slúžiacu práve na odkúpenie predmetnej pohladávky. Podla ministerstva tak bola cast úveru použitá neoprávnene. A. Egyed však tvrdí, že splatenie úveru od PB bolo súcastou prílohy žiadosti o štátnu záruku na úver VÚB.
A. Egyed odôvodnuje prevzatie pohladávky firmy Tory záujmom vyrovnat vzájomné podlžnosti, ktoré vyplývali z toho, že Tory financovala lízing 26 kusov železnicných vagónov do IC súprav. Na tento úcel jej podla A. Egyeda poskytla Poštová banka úver, pri ktorom železnice vystupovali ako rucitel. Kedže Tory meškala so splácaním úveru a ani po výzve zo strany PB nedošlo k náprave, postúpila banka pohladávku spolu s nástrojmi jej rucenia na J&T Securities. Tá vzhladom na malú pravdepodobnost jej uspokojenia zo strany Tory vyzvala ŽSR na dohodu o postúpení pohladávky, ktorú si mali ŽSR s Tory následne zapocítat. Pohladávka ŽSR je podla A. Egyeda prihlásená do konkurzu, pricom existuje predpoklad jej uspokojenia. Medzicasom stihol správca podstaty predat železnicné vozne v pôvodnej cene 732,2 milióna Sk spolocnosti Realitný dom, s. r. o., Perín Chym za 10 miliónov Sk. Táto suma predstavovala ich zostatkovú hodnotu, nakolko železnice mali už uhradených cca 722 miliónov Sk formou lízingových splátok. Na vozne bolo na žiadost ŽSR vydané predbežné opatrenie Okresného súdu v Košiciach, ktorým zakázal Realitnému domu akýmkolvek spôsobom s nimi nakladat. ŽSR sa s ich majitelom nakoniec dohodli a vozne boli za cenu mierne prevyšujúcu zostatkovú hodnotu predané železniciam.
Ministerská kontrola, ktorej cielom bolo overit používanie úverov so štátnou zárukou, zistila mimoúcelové použitie casti týchto prostriedkov vo všetkých kontrolovaných prípadoch. Uviedol to generálny riaditel Sekcie rozpoctu a vnútornej ekonomiky MDPT František Perutka.

Iba 2 % polskej železnicnej siete zodpovedajú technickým normám EÚ
TASR28.6.2002 - Iba 2 % polskej železnicnej siete zodpovedajú technickým norám EÚ pre medzinárodnú dopravu. Zvyšovanie rýchlosti na nich je spojené s rastom ohrozenia cestujúcich a bezpecnej prepravy nákladov. Informoval o tom centrálny štatistický úrad krajiny.
Takmer 40 % kolají a 38 % výhybiek polských železníc PKP treba rekonštruovat. Ak by mala krajina do roku 2020 dosiahnut európsky štandard pre túto oblast dopravy, rocne by musela rekonštruovat 1000 kilometrov tratí. Ale tento rok na modernizáciu železnicnej siete, ktorá je dlhá 19 800 kilometrov, môže vynaložit len 800 miliónov zlotých. Za ne obnoví 150 kilometrov tratí.
Pre medzinárodnú železnicnú dopravu sú dôležité dve spojnice, ktoré prechádzajú cez krajinu z východu na západ: Berlín-Varšava-Minsk-Moskva a Dráždany-Wroclaw-Krakov-Kyjev. Tým venuje hlavnú pozornost aj ministerstvo dopravy.
Napriek nízkej technickej úrovni polských železníc k velkým poruchám alebo neštastiam na tratiach nedochádza. Je to aj tým, že strojvodcovia dodržujú obmedzenie rýchlosti na viac ako 7000 úsekoch tratí.
PKP, ktoré sa pripravujú na privatizáciu, hospodárili vlani so stratou 1,499 miliardy zlotých, co bolo o 35 % menej ako v roku 2000.

Vlak sa vykolajil bez cudzieho zavinenia, cestujúci utrpeli šok
TASR28.6.2002 - Podla polície dnešné vykolajenie zrýchleného osobného motorového vlaku zo Zvolena do Košíc pri obci Jesenské v okrese Rimavská Sobota nezavinila iná osoba.
Vo vlaku cestovalo asi 30 cestujúcich, ktorí sa nezranili, ale utrpeli šok. Pri havárii zahynul 38-rocný rušnovodic Dušan B. z Krupiny. Záchranári ho vyslobodili z havarovaného rušna, ktorý po vykolajení narazil do semaforu a prevrátil sa. Premávka na trati je zastavená.
Vlak císlo 1823 s odchodom zo Zvolena o 5.33 hod. vedený rušnom 754 017-2 sa vykolajil asi pol kilometra pred železnicnou stanicou v Jesenskom, kde mal stát. Zo súpravy piatich vagónov sa vykolajili okrem rušna dalšie štyri. Havária vlaku poškodila i železnicný zvršok. Na miesto havárie železniciari vypravili zo Zvolena a Košíc vyslobodzovacie vlaky.

Čo v tendri rozhodlo, je bez garancií
Pri výbere dodávateľa motorových vlakov dala Železničná spoločnosť na odhadované prevádzkové náklady.
25.06.2002, TREND / GABRIEL BEER
Už v polovici marca 2000 rozhodla vláda SR o prevzatí štátnej záruky za úver 45 mil. EUR (zhruba dve miliardy korún) pre a.s. Železničná spoločnosť, v rámci ktorého sa rátalo aj s nákupom 35 motorových vlakov pre regionálnu dopravu. O rok neskôr vyhlásila železnica verejnú obchodnú súťaž.
Začiatkom decembra 2001 železnice súťaž zmenili na rokovacie konania. Z troch uchádzačov bol okamžite vyradený Siemens pre veľmi vysokú cenu. Pokračovalo sa s konzorciom ŽOS Vrútky a Stadler Bussnang AG – DMU GTW Slovensko. Oproti nim stojí s ponukou francúzska spoločnosť Alstom .
Výberová komisia sa uzniesla, že víťazom budú Vrútky so Švajčiarmi s obstarávacou cenou 4,407 mld. Sk. Konkurent, ktorý v Česku vyhral súťaž na sedem rýchlovlakov, ktoré dodá začiatkom roku 2003, núkal slovenským železniciam o približne 822 mil. Sk nižšiu cenu.
Podľa oficiálnej verzie železnice uprednostnili pri rozhodovaní najmä nižšie očakávané náklady na prevádzku. Na 30 rokov životnosti ich Stadler stanovil na 1,074 mld. Sk, konkurent až na 2,7 mld. Sk. Alstom však žiadal prešetriť parametre prevádzkových nákladov, ktoré rozhodli o ich prehre. Francúzi poukazovali na to, že konkurenti si do údržby nezahrnuli všetky položky.
Prevádzkové náklady sú však len odhadom bez garancie zo strany výrobcu počas celej životnosti vlakov. Reálnosť týchto parametrov by mala posúdiť Žilinská univerzita, ktorú už navštívil generálny riaditeľ železníc Andrej Egyed. Verejná súťaž tak dosiaľ nemá vyhláseného víťaza.
S presnosťou odhadov prevádzkových nákladov už majú železnice skúsenosti aj so spolupráce s konzorciom ŽOS Vrútky – Stadler. Odobrali od nich súpravy pre tatranskú elektrickú železnicu. Pritom podpísali dokumenty, kde súpravy mali iné parametre oproti tým, ktoré pôvodne v súťaži požadovali.
A tak na vlastné náklady museli upravovať napájania, vyrovnávať niektoré oblúky a upravovať nástupiská pre nové súpravy.

Cestujúci náklady železníc nezaplatí
Sme ZDROJ: Železničná spoločnosť, 26. 6. 2002, (tom) - Podľa výpočtov železníc hradil vlani cestujúci v osobnej doprave iba 58 percent nákladov, ostatné je stratou železníc. Všeobecne platí, že osobná doprava je stratová, sčasti ju kryje štát a sčasti nákladná preprava. „Náklady na jedného cestujúceho a na jeden kilometer boli vlani 3,52 koruny. Z toho nám uhradí cestujúci iba 0,76 koruny, teda asi 22 percent,“ povedal Čikovský.
Pri vlakoch IC a EC tratia železnice menej, pretože sú efektívnejšie. Ceny za ne sú vyššie, čo platí aj o miestenkách, a premávajú na dlhších tratiach.
Podľa množstva kilometrov, ktoré vlaky ročne najazdia, je podiel IC a EC vlakov na celkovej železničnej doprave iba päť percent. Pomerne malé číslo je dané tým, že v týchto kategóriách prevádzkujú železnice iba šesť liniek. Bežných „osobákov“ a rýchlikov je 1900.

Ceny teraz a od júla

IC Tatran a Kriváň cena v Sk teraz cena v Sk od júla
trasa II. trieda/I. trieda II. trieda/I. trieda
Bratislava - Žilina 268/402 287/431
Bratislava - Lipt. Mikuláš 350/525 375/563
Bratislava - Poprad 400/600 428/642
Bratislava - Kysak* 480/720 514/771
Bratislava - Košice 480/720 514/771
IC Hron
Bratislava - Zvolen 268/402 287/431
Bratislava - B. Bystrica** 298/447 319/479

Ceny sú bez zliav a miesteniek
*Posledná stanica, na ktorej je možné prestúpiť na vlaky do Prešova
** premáva od 16. júna


Strana vytvorená: 2-VII-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače "