Piatok 8.Júna 2001 - Ekonomické
problémy nesužujú len našu železničnú dopravu. Riešenia sú
rôzne, aj prístup k nim je iný. U nás je to tak, ale vo Veľkej
Británii napríklad inak. Najťažšie však transformácia
prebieha v krajinách strednej a východnej Európy. Okolité štáty
sú však v tomto smere pred nami, pripravená transformácia však
sľubuje konečne obrat. Prílev nových investícií a poriadok
do platieb to aspoň signalizujú.
Ďalšia pôžička
Vláda Slovenskej republiky schválila poskytnutie štátnej záruky na úver pre ŽSR . Úver vo výške 10,5 mld. Sk poskytnú slovenské banky (Tatra banka, VÚB a Poľnobanka) v domácej mene. Úroky predstavujú trojmesačný BRIBOR + 1 % a odklad splátok je tri roky. Splatnosť bola dohodnutá na desať rokov. Železnice použijú prostriedky na zlepšenie úverového portfólia, na investičný rozvoj, na spolufinancovanie projektov ISPA a na úvodné projekty súvisiace s reštrukturalizáciou Železníc Slovenskej republiky.
Diskusia neutícha
Britská spoločnosť Railtrack, prevádzkovateľ železničných tratí v krajine, si pripomína 5. výročie svojho vzniku. Nie je to veľmi radostná udalosť, pretože pred podnikom stoja obrovské problémy, ktoré musí zvládnuť, aby s ním boli spokojní hlavne používatelia, cestujúci, teda celá verejnosť. Uplynulých päť rokov poukázalo na množstvo problémov, ktoré súvisia s podnikaním za osobitných okolností, keď dopravné siete vlastní jedna firma, ale využíva ich vyše sto zmluvných partnerov, ktorí spolupracujú s 2000 zmluvnými kooperátormi. Samotné ovzdušie však nevedie k presnosti a k spokojnosti, pretože britská verejnosť je najviac nespokojná s meškaním vlakov, ktoré nadobudlo veľký rozsah.
Na železnici pribudne ďalších 53 spojov
Piatok 8.Júna 2001 - Nový
grafikon vlakovej dopravy Železníc SR ( ŽSR ) vstúpi do platnosti už v nedeľu 10. júna.
Prinesie pre občanov pozitívne zmeny v medzištátnej i vo
vnútroštátnej doprave. Tie sa predovšetkým prejavia vo zvýšení
počtu vlakov a v ich presmerovaní. Ako uviedol námestník
generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku
Ladislav Dimun, v medzištátnej doprave pribudnú dva vlaky EuroCity . Vo vnútroštátnej osobnej
doprave sa vlakové spojenia posilnia o desať rýchlikov a dva
vlaky InterCity . Počet expresných
vlakov sa však zníži o štyri. Celkový počet vlakov sa tak s
nárastom osobných vlakov a poklesom zrýchlených vlakov podľa
nového cestovného poriadku zvýši o 53. Nový grafikon
prinesie aj skrátenie času jazdy niektorých súprav. Na trase
Bratislava - Košice to bude od 4 do 12 minút. Jazdný čas prvého
slovenského vlaku EuroCity - Slovenská
strela , premávajúceho na trase Bratislava - Brno - Praha,
dosiahne 4 hodiny 18 minút. Novozavedený expresný vlak z
Bratislavy do Košíc prepraví po uvedenej trase cestujúcich za
päť hodín. Železničná doprava v intervale od 23.00 do 4.00
hod. bude podľa L. Dimuna aj naďalej v rámci úsporných
opatrení minimalizovaná. Nový grafikon budú ovplyvňovať
okrem výluk, ktoré sú spojené s modernizáciou jednotlivých
tratí, aj podnety cestujúcich. V priebehu jeho platnosti sa
momentálne predpokladajú štyri zmeny, a to 29. júla a 14.
septembra tohto roka a 27. januára a 16. júna 2002. Po prechode
na nový cestovný poriadok vlakov sa zmení aj jeho platnosť z
doterajších 12 na 18 mesiacov. "Toto je posledná zmena
grafikonu v polovici roka, ďalšie budeme uskutočňovať stále
v decembri," zdôraznil na záver námestník pre prevádzku
L. Dimun.
Využite výhodnú dovolenkovú ponuku
Piatok 8.Júna 2001 - ŽSR
spolu so železnicami Grécka, Bulharska, Rumunska, Chorvátska a
Rakúska pripravili od 10. júna novú ponuku City Star, ktorá
umožní cestovať do zahraničia lacnejšie. Ponuku môže
využiť jeden cestujúci jednotlivo, ale aj skupina, ak sa
skladá z najmenej jedného dospelého a dieťaťa alebo najviac
z piatich dospelých a dieťaťa. To znamená, že ak cestujú
dvaja alebo viacerí, zaplatí jeden člen skupiny cenu celého
cestovného a ostatní cestujúci v skupine zaplatia len polovičnú
cenu. Ak cestuje v skupine aj dieťa, zaplatí len 25 % z ceny.
Ak cestujú dvaja dospelí, každý z nich získa zľavu 25 %,
traja 33 %, štyria 37,5 % a ak cestujú piati dospelí, každý
z nich získa zľavu 40 %. Ceny pre cestovanie do Rakúska a
Chorvátska sú vypracované na niekoľko kilometrických pásem.
Podľa vzdialenosti precestovanej na území každého štátu sa
cena vyhľadá v krížovej tabuľke cien cestovného. Ceny sú
uvádzané aj so spiatočným cestovným pre jednu osobu.
Príklad: Dvaja dospelí a dieťa zo Žiliny do Linzu cez Bratislavu. Úsek zo Žiliny na hranicu v Bratislave-Petržalke je dlhý 215 km (2. riadok tabuľky). Úsek na rakúskom území z Kittsee do Linzu je dlhý 278 km (2. stĺpec tabuľky). To znamená, že jeden cestujúci zaplatí za spiatočný lístok do Linzu 52,4 EUR, spolucestujúci polovicu z ceny (26,2 EUR) a dieťa štvrtinu z ceny v tabuľke (13,1 EUR). Spolu to je 91,7 EUR (približne 4000 Sk) za spiatočnú cestu.
City Star Slovensko - Grécko
Cena je stanovená jednotne z ľubovoľnej stanice ŽSR do ľubovoľnej stanice gréckych železníc na 148 EUR v 2. vozňovej triede a 221 EUR v 1. vozňovej triede pre jedného dospelého. Spolucestujúci zaplatia z uvedených cien polovicu a dieťa štvrtinu.
City Star Slovensko - Bulharsko
Cena je stanovená jednotne z ľubovoľnej stanice ŽSR do ľubovoľnej stanice BDŽ na 109 EUR v 2. vozňovej triede a 163 EUR v 1. vozňovej triede pre jedného dospelého. Spolucestujúci zaplatia z uvedených cien polovicu a dieťa štvrtinu.
City Star Slovensko - Rumunsko
Cena je stanovená jednotne z ľubovoľnej stanice ŽSR do ľubovoľnej stanice SNCFR na 75 EUR v 2. vozňovej triede a 112 EUR v 1. vozňovej triede pre jedného dospelého. Spolucestujúci zaplatia z uvedených cien polovicu a dieťa štvrtinu.
Proces racionalizácie investícií podmienkou rozvoja
Piatok 8.Júna 2001 - V období
príprav transformácie a reštrukturalizácie ŽSR
vedenie divízie železničných koľajových vozidiel (DŽKV)
vypracovalo Návrh investičných projektov so zameraním na koľajové
vozidlá. Materiál má mimoriadny význam pre ďalší rozvoj
divízie. Jednotlivé časti projektu sú determinované snahou o
maximálnu mieru racionalizácie vynaložených finančných
prostriedkov a sledujú základné ciele divízie v nových
ekonomických podmienkach. "V rámci reštrukturalizácie ŽSR
čakajú väčšinu zamestnancov terajších ŽSR
kvalitatívne nové podmienky," konštatoval riaditeľ DŽKV
Ing. Miroslav Dzurinda v súvislosti s racionalizáciou
investícií do rozvoja technologických zariadení.
Spomínate nové podmienky, ako odhadujete úspešnosť v nových dimenziách, ktoré prinesie so sebou transformácia ŽSR ?
- Odpoveď je zdanlivo jednoduchá. Úspešní budeme vtedy, keď naše tržby prevýšia náklady. Veľmi dôležitým, ak nie limitujúcim prvkom, vzhľadom na súčasnú realitu, je pre nás snaha znižovať nákladovú položku. Popri racionalizácii práce, rušení nerentabilných pracovísk či sprísnení kritérií pri výbere dodávateľských prác je jednou z priorít našej divízie racionálne investovanie do rozvoja technologických zariadení. Investície, ktoré naša divízia pripravuje, majú význam v tom, že po ich realizácii sa podstatne
znižujú náklady
v predmetnej činnosti, pričom návratnosť investícií býva veľmi výhodná (niekedy do 5 či 6 rokov). Tiež sa výrazne zlepšujú pracovné podmienky a pracovné prostredie, čím sa zvyšuje efektívnosť pracovného procesu, znižuje úrazovosť, následná práceneschopnosť a popri zvyšovaní produktivity práce sekundárne prinášajú tieto investície aj finančné úspory.
Prioritou číslo jeden je modernizácia rušňov série 131 , 183 a 240 , ktoré sa používajú v nákladnej doprave.
- V súčasnosti sú tieto hnacie jednotky obsadené rušňovodičom a pomocníkom rušňovodiča. Inštaláciou nového vlakového zabezpečovača MIREL VZ 1 a vysielačiek, prípadne mobilných telefónov bude možné tieto rušne obsadiť len rušňovodičom. Realizácia bude prebiehať súčasne na všetkých troch sériách rušňov. Projekty a dokumentácia sú spracované. Prínosom bude zníženie potreby pomocníkov rušňovodičov o 303, návratnosť vynaložených nákladov na ušetrených mzdových nákladoch je jeden rok a zníženie nákladov na údržbu (bezúdržbové zariadenie).
Zvyšovanie rýchlosti na 160 km/hod. a bezpečnosť prevádzky požadujú vysokú presnosť aj opracovania kolies.
- Divízia koľajových vozidiel musí kalkulovať aj s nákupom kvalitných podúrovňových kolosústruhov. Vzhľadom na rozlohu tratí ŽSR a existenciu dvoch trakčných sústav, by všetky požiadavky na sústruženie pokryli dva sústruhy, ktoré by boli umiestnené v Bratislave a Košiciach. Finančné prostriedky budú použité na nákup strojovej časti, ktorú plánujeme po menších stavebných úpravách umiestniť do pôvodných priestorov. Zvýši sa tak
presnosť a kvalita
opracovania kolies a znížia sa aj náklady na prevádzku a údržbu vozidiel. Návratnosť je asi sedem rokov.
V súčasnosti sú ešte niektoré výkonné pracoviská vykurované kotolňami na pevné palivo, naftovými agregátmi alebo z centrálnych zdrojov tepla či dokonca parnými rušňami.
- Takéto vykurovanie je veľmi nehospodárne a často nedostatočné na vykúrenie pracovných priestorov. Ide o 12 samostatných pracovísk. Plynofikácia by riešila náhradu zastaraných a nehospodárnych zdrojov tepla. Projekty a dokumentácia sú spracované a predpokladané náklady sú vykalkulované vo výške 38 mil. Sk. Prínosy predstavujú zníženie nákladov na vykurovanie pracovných priestorov s návratnosťou 5 - 7 rokov podľa veľkosti objektov a zvýšenie kvality a hygieny vykurovacích priestorov. Projekty a stavebné povolenia na rekonštrukcie naftového hospodárstva sú už tiež vydané. Ide o desať stavieb v rušňových depách s motorovou prevádzkou. Projekty riešia kompletnú environmentálnu ochranu podľa najnovších noriem a predpisov. Podobne sú v projekte zahrnuté aj rekonštrukcie a modernizácie opravárenských kapacít - štyroch objektov v uzloch Bratislava, Žilina a Košice. Tieto priestory budú slúžiť na údržbu, diagnostiku a opravy
rušňov a vozňov,
prispejú k zlepšeniu podmienok a zvýšeniu kvality opráv koľajových vozidiel. Projekty a dokumentácia (akcia za 21 mil. Sk) sú tiež spracované.
Zápasíte aj s problémom znečisťovania vôd, čo ochudobňuje vaše finančné prostriedky.
- Vypúšťané odpadové vody z prevádzkových a opravárenských priestorov výkonných pracovísk našej divízie prekračujú medzné hodnoty v oblasti znečistenia ropnými produktmi a dosahovanými biologickými parametrami Za prekročenie povolených hodnôt znečistenia odpadových vôd ŽSR ročne odvádzajú značné finančné poplatky. V prípade havarijných porúch sú ŽSR penalizované. Problém čistenia odpadových vôd a súčasne zníženia poplatkov za znečisťovanie rieši projekt za 53 mil. Sk.
V spomínanom návrhu investičných akcií vašej divízie sa spomína aj statický nabíjač na rušne série 350 .
- Ide o rušne používané pre medzinárodnú dopravu v úseku Budapešť - Bratislava - Praha na rýchlosť 160 km/hod. Statický nabíjač nahradí dve rotačné dynamá na dobíjanie akumulátorových batérií. Prínosom bude zníženie nákladov na údržbu (bezúdržbové zariadenie), zvýšenie kvality dobíjania batérií a šetrenie elektrickej energie. Návratnosť investície sa predpokladá po troch rokoch.
Návrh investičných akcií je skutočne dobre prepracovaný. S niektorými akciami ste už začali, avšak na všetko momentálne niet prostriedkov. Východiskom by bola pôžička.
- S niektorými akciami sme už skutočne začali, avšak na rýchle a komplexné dokončenie všetkých zámerov v súčasnosti
železnica nemá
dostatok finančných prostriedkov. Preto sme požiadali o pôžičku z prostriedkov Európskej investičnej banky (EIB). Všetko sú to projekty, ktoré majú zaručenú návratnosť, sú prínosom pre železnicu. Majú rozhodujúci význam nielen v rámci našej divízie, ale celej ŽSR .
Ako budete postupovať, ak sa vám nepodarí zabezpečiť dostatočný objem financií z úveru EIB?
- Aj s tým musíme uvažovať a realizáciu naplánovaných racionalizačných projektov bude v tom prípade potrebné financovať z vlastných zdrojov. Potom sa však termíny skončenia akcií značne oddialia. Okrem toho v takomto prípade by sme museli plánované zámery prehodnotiť a sústrediť sa len na najhorúcejšie problémy - modernizácia rušňov série 183 a 131, plynofikácia v Rušňových depách Spišská Nová Ves, Žilina a Trenčianska Teplá, ako aj rekonštrukcia naftového hospodárstva vo Zvolene.
Železničiari proti transformácii
ŽSR
Vo štvrtok avizovaný štrajk by nemal
ohroziť bezpečnosť cestujúcich
(Tomáš Repta, SITA) Bratislava,
11.6.2001 - Generálna rada Odborového združenia
železničiarov (OZŽ) vyzvala svojich členov a ostatných
železničiarov na dvojhodinový výstražný štrajk vo štvrtok
14. júna o 11. hod. „Nesúhlasíme s rozdelením Železníc
Slovenskej republiky ( ŽSR ). V súčasnej situácii by to totiž znamenalo
faktickú likvidáciu železníc“, uviedol predseda OZŽ Jozef
Schmidt. Avizovaný štrajk by však podľa neho nemal ohroziť
bezpečnosť cestujúcich. Ďalším nevyhnutným krokom bude
podľa neho uskutočnenie zmien v štátnej dopravnej politike.
„Bez týchto zmien je každý pokus o ozdravenie železníc
odsúdený na neúspech“, dodal. Najväčšia odborová
organizácia ŽSR združuje približne 33 600 pracovníkov
železníc.
Podľa tajomníka združenia pre stratégiu a analýzu Rudolfa
Pecara existujú v Európe dva názorové prúdy, ktoré na
jednej strane odporúčajú železnice rozdeliť, zatiaľ čo
druhé ich, naopak, odporúčajú zachovať nerozdelené. „Oba
prúdy sa zhodujú v tom, že rozdelenie železníc je drahá
záležitosť, ktorá znižuje bezpečnosť prevádzky a
sťažuje jej riadenie," dodal R. Pecar, ktorý toto
rozdelenie slovenských železníc považuje za "vedomú
samovraždu".
Výstražný štrajk železničiarov podporuje aj Konfederácia
odborových zväzov (KOZ) SR. Rozdelenie železníc považuje za
ohrozenie existenčných záujmov nielen železničiarov, ale aj
všetkých občanov. „Ignorovanie 22 275 podpisov zamestnancov ŽSR
pod petičnou akciou proti rozdeleniu železníc považujeme za
prejav arogancie moci," uvádza sa v stanovisku prezídia
KOZ.
Generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed
požiadal právny odbor Generálneho riaditeľstva ŽSR , aby v spolupráci s externými právnikmi
posúdili legálnosť pripravovaného štrajku. „Ak bude
pripravovaný štrajk v rozpore so zákonnými normami SR,
generálny riaditeľ požiada miestne príslušný súd a
prokuratúru o vydanie predbežného rozhodnutia," povedal
pre agentúru SITA hovorca železníc Miloš Čikovský. Vedenie
železníc je podľa jeho slov pripravené rokovať s OZŽ o
odvrátení štrajku.
A. Egyed považuje avizovaný štrajk
želzničiarov za nezákonný
Bratislava
11.júna - Generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Andrej Egyed vyzval predsedu Odborového
zväzu železničiarov (OZŽ) Jozefa Schmidta na okamžité
pracovné stretnutie a zároveň mu oznámil, že plánovaný
štrajk bude považovať za nezákonný so všetkými
následkami, ktoré sú s tým spojené. TASR o tom dnes
informoval hovorca ŽSR Miloš
Čikovský.
Generálny riaditeľ ŽSR podal návrh na určenie nezákonnosti
štrajku Krajskému súdu v Bratislave a Generálnej prokuratúre
SR. Svoj návrh odôvodnil tým, že nevznikli dôvody, pre
ktoré je možné štrajk vyhlásiť, železniciam nie sú známi
účastníci štrajku a môže dôjsť k ohrozeniu života alebo
zdravia cestujúcej verejnosti a občanov a takisto k značnej
škode na majetku.
Prezident Federácie strojvodcov Vladimír Pikna dnes
generálnemu riaditeľovi ŽSR A. Egyedovi
oznámil, že Federácia strojvodcov, v ktorej je na železnici
organizovaných 4 600 členov, sa nepripája k výstražnému
štrajku OZŽ. Podobné vyhlásenia o nepripojení sa k štrajku
doručili generálnemu riaditeľovi prezident Federácie
prevádzkových pracovníkov Jaroslav Vach, predseda Syndikátu
slovenských železníc Marián Kuchta a predseda Nezávislých
kresťanských odborov Slovenska - železnice Jozef Micsinai.
ŽSR:Bezpečnosť cestujúcich a
ochrana majetku musí byť zachovaná aj počas štrajku
Bratislava
11.júna - Na skutočnosti, ktoré musia byť zabezpečené
účastníkmi štrajku v dopravno-prepravnom procese a pri
ochrane cestujúcich, majetku železníc a prepravovaného
tovaru, dnes Železnice SR ( ŽSR )
upozornili Odborové združenie železničiarov (OZŽ), ktoré
organizuje na štvrtok 14. júna dvojhodinový výstražný
štrajk.
ŽSR
žiadajú, aby telefonické, ďalekopisné a faxové spojenie a
všetky zariadenia infraštruktúry boli aj v čase štrajku
funkčné. Ako dnes TASR informoval hovorca ŽSR
Miloš Čikovský, v nepretržitej pohotovosti musia byť
nehodové pomocné prostriedky. Vlaky osobnej prepravy musia byť
z trate dovezené do najbližších železničných staníc a na
také koľaje, ktoré sú vhodné na bezpečné vystupovanie
cestujúcich. Ďalšou požiadavkou ŽSR je uvoľnenie
všetkých traťových koľají a prechodových koľají
železničných staníc.
OZŽ organizuje zmienený výstražný štrajk na protest proti
zámeru vlády SR rozdeliť ŽSR na dva subjekty
a v záujme dosiahnutia zmeny štátnej dopravnej politiky.
Zamestnancom ŽSR hrozia sankcie, ak
nepredložia zoznam účastníkov štrajku
Bratislava
11. júna - V prípade, že Odborové združenie železničiarov
(OZŽ) nepredloží zoznam účastníkov plánovaného
výstražného štrajku zamestnancov železníc, štrajk sa stane
podľa predstaviteľov Železníc SR ( ŽSR ) protizákonným. Za takýchto podmienok bude
podľa slov hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského možné postihnúť zamestnancov železníc podľa
Zákonníka práce, keďže pri odmietnutí vykonávania
pracovných činností počas nezákonného štrajku pôjde o
závažné porušenie pracovnej disciplíny.
Na dnešnom stretnutí o tomto zistení informoval generálny
riaditeľ ŽSR Andrej Egyed predsedu OZŽ Jozefa
Schmidta. Schmidt argumentoval za oprávnenosť štrajku aj za
predpokladu nedoručenia zoznamu jeho účastníkov článkom 37
odsekom 4 Ústavy SR. Povinnosť predložiť zoznam účastníkov
štrajku však podľa posudkov právnych expertov stanovuje
zákon č. 2/1991 Zbierky v znení neskorších predpisov.
Článok 37 ústavy podľa slov M. Čikovského zároveň hovorí
o tom, že všetky podmienky štrajku ustanoví zákon, ktorým
je v tomto prípade práve zákon č. 2/1991 Zb.
Štrajk, počas ktorého sa má na celom Slovensku od 11.00 h do
13.00 h zastaviť železničná doprava, je zo strany OZŽ
avizovaný na 14. júna tohto roku. Nesúhlas s vládou
chváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR
vyjadrilo podpisom petície viac ako 22 000 zamestnancov
železníc.
Rozhodnutie železničiarskych odborov, ktoré evidujú asi 45
000 členov, o konaní štrajku, podporilo v osobitnom stanovisku
ako "plne primerané a legitímne" aj prezídium
Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR. Predstavitelia KOZ
pritom upozornili, že na pôde tripartity s návrhom na
rozdelenie ŽSR kategoricky nesúhlasili.
Nepripojenie sa k štrajku dnes A. Egyedovi oznámil prezident
Federácie strojvodcov Vladimír Pikna. Podobné vyhlásenia o
nepripojení sa k štrajku doručili generálnemu riaditeľovi
prezident Federácie prevádzkových pracovníkov Jaroslav Vach,
predseda Syndikátu slovenských železníc Marián Kuchta a
predseda Nezávislých kresťanských odborov Slovenska -
železnice Jozef Micsinai.
Vysokorýchlostný vlak pravidelne
12.6.2001 - Z Paríža do Marseille
sa od nedele dá docestovať za čosi vyše troch hodín na
pravidelnej 770-kilometrovej vysokorýchlostnej trati budovanej
12 rokov asi za 3,5 mld. USD francúzskej železničnej
spoločnosti SNCF . Na
najbližšie dva mesiace má SNCF
už 800-tisíc rezervácií a do konca roku 2003 by linku malo
využiť 6 miliónov ľudí.
Zatiaľ je istá účasť dvoch
odborových centrál na štrajku zamestnancov ŽSR
Bratislava
12. júna - Istú účasť na výstražnom štrajku zamestnancov
Železníc SR ( ŽSR ), ktorý je
plánovaný na 14. júna tohto roku medzi 11.00 h a 13.00 h, a
počas ktorého by sa mala na Slovensku zastaviť železničná
doprava, zatiaľ deklarovali dve odborové centrály z deviatich,
ktoré na železniciach pôsobia. Ide o najväčšiu centrálu
Odborové združenie železničiarov (OZŽ) a o Železničiarsky
robotnícky odborový zväz (ŽROZ).
Keďže k štrajku sa môžu pridať aj zamestnanci, ktorí v
odborových zväzoch združení nie sú, je podľa tajomníka pre
stratégiu a analýzu OZŽ Rudolfa Pecara ťažké odhadnúť
celkový počet štrajkujúcich. Istý zatiaľ ostáva len fakt,
že štrajk sa uskutoční, aj ak by nedošlo k podpísaniu
dohody medzi zástupcami ŽSR a OZŽ o
stanovení podmienok jeho priebehu. Táto dohoda predstavuje
podľa R. Pecara istú garanciu zaistenia bezpečnosti
cestujúcich, prevádzky a majetku ŽSR ako aj ochrany tovaru.
"Prípadné neprijatie dohody však nebude znamenať, že
štrajkujúci budú túto bezpečnosť a prácu svojich
neprotestujúcich spolupracovníkov narúšať," dodal R.
Pecar.
Podpísanie dohody o stanovení podmienok štrajku podmieňovalo
vedenie železníc predložením zoznamu štrajkujúcich.
Predstavitelia OZŽ v tejto súvislosti uviedli, že keďže ich
štrajk sa netýka vyjednávania ohľadom kolektívnej zmluvy,
nie je nutné predložiť zoznam jeho účastníkov, ako to
predpokladá zákon o kolektívnom vyjednávaní. Túto
informáciu potvrdila pre TASR aj pracovníčka sekcie
legislatívy Ministerstva práce, rodiny a sociálnych vecí SR.
Zoznamom štrajkujúcich pracovníkov však musia ŽSR
podľa svojho hovorcu Miloša Čikovského disponovať z titulu
pracovnoprávnych nárokov. Zároveň by mal slúžiť na to, aby
zamestnávateľ vedel, koho z neštrajkujúcich môže poveriť
úlohami pre zachovanie bezpečnosti premávky. Po dnešnom
rokovaní predstaviteľov OZŽ a ŽSR podpredseda
OZŽ Peter Rozložník uviedol, že odbory sú ochotné a
schopné dodať vedeniu železníc príslušný zoznam práve pre
pracovnoprávne nároky, a to do konca tohto mesiaca.
Ak by došlo počas protestného štrajku k ohrozeniu
bezpečnosti cestujúcich, prípadne prevážaného tovaru, ŽSR
v predstihu prijali opatrenie, ktorým uložili vedúcim
zamestnancom železničných staníc zdokumentovať všetky
prípadné prerušenia alebo obmedzenia dopravy z dôvodu
štrajku.
Podľa M. Čikovského v súčasnosti nie je možné určiť
finančnú záťaž, ktorú ŽSR podstúpia
výpadkom premávky na niektorých úsekoch. "Najväčšou
stratou je v tomto prípade strata dôveryhodnosti ŽSR,"
dodal hovorca. Keďže sa k štyrom odborovým centrálam, ktoré
v pondelok avizovali, že sa na štrajku nezúčastnia, pridala
dnes piata - Odborová asociácia výpravcov a dispečerov, ŽSR
budú podľa M. Čikovského schopné zabezpečiť osobnú
dopravu aspoň v obmedzenom rozsahu.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu
s vládou schváleným Projektom transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR ,
ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky:
správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú
Železničnú spoločnosť, a. s.
ZSE kvôli dlhu takmer 700 miliónov Sk
k 19. júnu vypínajú 19 odberných miest ŽSR
Bratislava
12. júna - Spolu 19 odberných miest Železníc SR ( ŽSR ) zostane od 19. júna bez dodávok elektrickej
energie. Rozhodlo o tom dnes vedenie š. p. Západoslovenské
energetické závody ( ZSE ).
Ako TASR informoval odborný riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý, dlh ŽSR
za dodávky elektriny voči ZSE dosiahol k piatku 8. júna 698
miliónov Sk, z čoho 651 miliónov Sk je po lehote splatnosti.
Dlh železníc voči ZSE pritom
mesačne stále narastá asi o 45 až 50 miliónov Sk, čo je
fakturovaná čiastka za mesačnú dodávku elektriny
železniciam od ZSE .
Odstavovanie železníc od elektriny ZSE
nekoordinujú s ostatnými dvoma rozvodnými energetickými
podnikmi (REP). ŽSR, ktoré podľa slov hovorcu M. Čikovského
stále pracujú na bankových úveroch, prostredníctvom ktorých
by mali znížiť svoj dlh voči REP, im dlhujú v súčasnosti
vyše 1,7 miliardy Sk.
ZSE oznámili železniciam k 19.
júnu odstavenie prevádzok, ktoré im už raz odpojili počas 33
dní do 20. marca. Ide o rušňové depá Bratislava východ a
Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a
Bratislava-Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice
a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. V pláne je
podľa A. Hlavatého aj odstavenie od elektriny budovy
Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre
Bratislavy.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci
minulého roka. V dôsledku neplatenia zo strany železníc
pristúpili ZSE v polovici februára k odstaveniu piatich
odberných miest ŽSR , ktoré následne
začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE mali železnice v súvislosti s
rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od
elektriny aj zo strany š. p. SSE (7 dní do 14. marca) a š. p. Východoslovenské energetické závody
(8 dní do 20. marca).
ŽSR
sa následne zaviazali v dohode s REP 20. marca zaplatiť
polovicu svojich dlhov (vyše 750 miliónov Sk) do 20. apríla. V
dohode sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája
zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu (viac ako 750 miliónov Sk)
vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk).
Po nesplnení daných termínov dohody pohrozili REP železniciam
vypnutím 30 odberných miest od elektriny. Vzhľadom na
rozpracované úvery ŽSR však k
realizácii tejto hrozby následne nepristúpili. Čakalo sa
totiž na alternatívu splatenia dlhov ŽSR
voči REP zápočtom, ktorý predpokladal prevzatie záväzkov
Slovenských elektrární (SE) voči štátu železnicami a
odpísanie pohľadávok elektrární voči REP. Keďže táto
alternatíva sa vzhľadom na odmietavý postoj Ministerstva
financií (MF) SR stala neaktuálna a ŽSR
energetikom neplatia, ZSE ako
prvý REP (podobne ako pri predchádzajúcom odpájaní)
pristupuje k obmedzeniu dodávok elektriny pre železnice.
Mladej Ukrajinke odrezal vlak ľavú
nohu
Bratislava 13. júna - K nešťastnej
udalosti došlo dnes skoro ráno na bratislavskej hlavnej
stanici. Pri nastupovaní do rozbiehajúceho sa vlaku IC Tatran
sa na schodíkoch pošmykla 21-ročná občianka Ukrajiny. Spadla
medzi obrubník nástupišťa a vlak tak nešťastne, že prvá
náprava štvrtého vozňa jej odrezala ľavú nohu v
predkolení.
Ako TASR informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský, žene bola okamžite poskytnutá prvá pomoc a
vozidlo Rýchlej zdravotníckej pomoci ju previezlo do nemocnice
na Kramároch, kde ju po ťažkom úraze operovali.
Prípadom sa zaoberá bratislavský odbor Železničnej polície.
Štrajk železničiarov zastaví na dve
hodiny jazdu vyše 1 000 vlakov
Bratislava
13. júna - Vyše 1 000 vlakových súprav sa zastaví medzi
11.00 h a 13.00 h počas štvrtkového výstražného štrajku
pracovníkov Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). Konkrétne trate a stanice, ktoré budú do
štrajku zapojené, však pred samotným vyhlásením protestnej
akcie odmietol predseda Odborového združenia železničiarov
(OZŽ) Peter Rozložník uviesť.
Podľa jeho slov by mal štrajk prebiehať v súlade s návrhom
Dohody o podmienkach a spôsobe priebehu štrajku, ktorý OZŽ
predložilo vedeniu ŽSR .
To však ani po dnešnom rokovaní predkladaný materiál
nepodpísalo, z dôvodu absencie zoznamu účastníkov protestnej
akcie. Krízový štáb železníc vyžadoval jeho dodanie
najneskôr ráno v deň štrajku. Predstavitelia zamestnancov sa
však obávajú jeho možného zneužitia, nakoľko vedenie
železníc poslalo svojim vedúcim pracovníkom list, v ktorom
ich žiadajú, aby upozornili zamestnancov na hrozbu možnej
trestnoprávnej zodpovednosti. "Pokiaľ ho vedenie potrebuje
na uspokojenie pracovnoprávnych nárokov, ako to deklaruje, tak
sme schopní im ho postúpiť v najbližších dňoch, nie však
pred štrajkom," potvrdil pre TASR P. Rozložník.
"ŽSR túto dohodu nepodpísali, nakoľko
považujú avizovaný štrajk za nezákonný. Jeho účastníci
budú teda konať na vlastnú zodpovednosť, čo však
neznamená, že neurobíme všetko preto, aby bola na
železniciach zachovaná bezpečnosť," ujasnil postoj ŽSR
hovorca železníc Miloš Čikovský. Využité by mali byť v
prípade nutnosti aj služby železničnej polície. Tá podľa
hovorcu nebude v žiadnom prípade obmedzovať štrajkujúcich
pracovníkov, ale má slúžiť na predchádzanie vzniku
nebezpečných situácií.
Predloženou dohodou o priebehu štrajku vyjadrilo OZŽ zámer
zaistiť bezpečnosť cestujúcich, prevádzky a majetku ŽSR , ako aj ochrany tovaru. Počas štrajku budú
funkčné telefonické, ďalekopisné a faxové spojenia, ako aj
všetky zariadenia infraštruktúry. V nepretržitej pohotovosti
budú nehodové pomocné prostriedky. Uvoľnené budú všetky
traťové koľaje a prechodové koľaje železničných staníc.
"Všetkým zainteresovaným odborovým štruktúram na
Slovensku sme zaslali text dohody, v ktorom ich žiadame o jej
plnenie," uzavrel P. Rozložník a zdôraznil, že pred
štrajkom nechce zverejňovať informácie o tom, ktoré
železničné trate a stanice budú štrajkom postihnuté.
Negatívny dopad štrajku na železnice predstavuje podľa M.
Čikovského okrem straty dobrého mena aj pokles dennej tržby z
predaja cestovných lístkov, v hodnote približne 250 až 500
tisíc Sk. Účasť na výstražnom štrajku zatiaľ deklarovali
dve odborové centrály z deviatich, ktoré na železniciach
pôsobia. Okrem najväčšej OZŽ ide o Železničiarsky
robotnícky odborový zväz (ŽROZ).
V súvislosti so zastavením železničnej premávky v osobnej i
nákladnej doprave, hovorca uviedol že cestujúci si budú
môcť nárokovať vrátenie cestovného v prípade, že sa
rozhodne necestovať s už zakúpeným. V prípade použitia
služieb železníc v čase štrajku bude mať cestujúci nárok
na vrátenie peňazí za nezrealizovanú časť cesty, nakoľko
vlaky by mali počas dvoch hodín štrajku zastaviť v
najbližšej stanici alebo na koľaji, kde sa dá dobre
vystúpiť.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu
s vládou schváleným Projektom transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR ,
ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky -
správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú
Železničnú spoločnosť, a. s.
Počas štrajku pôjdu až na malé
výnimky vlaky ŽSR podľa cestovného poriadku
Bratislava
14. júna - Podľa predbežných informácií z hlavných
železničných uzlov sa do dvojhodinového výstražného
štrajku železničiarov, avizovaného na 11.00 h, zapojí len
niekoľko desiatok zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ). Podľa hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského je preto predpoklad, že rýchliky a osobné vlaky
pôjdu až na niekoľko nepredvídaných výnimiek podľa
cestovného poriadku.
"ŽSR majú dostatok zamestnancov, ktorí sa
do štrajku nezapojili a sú odhodlaní zabezpečiť plynulú
jazdu vlakov. Podľa informácií jednotlivých prednostov Správ
riadenia dopravy v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach
situácia na trati a v staniciach je v súčasnosti
bezkonfliktná." Riadiaci zamestnanci železníc majú
podľa M. Čikovského prevádzkovú situáciu pod kontrolou.
Medzi štrajkujúcimi zamestnancami prevažne z radov Odborového
združenia železničiarov, ktorí môžu ovplyvniť prevádzku
železníc, sú výpravcovia vlakov, signalisti, výhybkári,
vlakvedúci a sprievodcovia osobných vlakov.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu
s vládou schváleným Projektom transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR ,
ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky -
správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú
Železničnú spoločnosť, a. s.
Železničné odbory odvolali dnešný
výstražný štrajk na ŽSR
Bratislava
14. júna - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) dnes
odvolalo výstražný štrajk zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ), avizovaný od 11.00 h do 13.00 h. Pre TASR to
potvrdil podpredseda OZŽ Peter Rozložník. Dôvodom takéhoto
kroku bolo podľa jeho slov prehodnotenie celkovej situácie pred
štrajkom na železniciach ako aj postupu zamestnávateľa voči
zamestnancom.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského sa na základe
informácií z hlavných železničných uzlov do dvojhodinového
výstražného štrajku železničiarov plánovalo zapojiť len
niekoľko desiatok zamestnancov ŽSR .
Nemecká podpora projektu Maglev
International Railway
Journal , 12. júna - Minister dopravy SRN p. Kurt Bodewig,
podpísal zmluvu o spolupráci s ministrom vedy a technológií
Číny p. Xu Guanzhua, obsahujúcu možnú stavbu 1300 km dlhej
trate pre magneticky nadľahčovaný vlak (maglev) medzi mestami
Šanghaj a Peking. Nemecké konzorcium Transrapid už má
zabezpečenú zmluvu za 1 miliardu USD na vybudovanie 35 kmtrať
pre magneticky nadľahčovaný vlak spájajúcu Šanghaj a nové
medzinárodné letisko Pudong.
Strana vytvorená: 17. VI. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0124.htm ) |