Osobná preprava bez dotácií?
Katarína Šelestiaková
Finančné rozpoloženie viacerých
rezortov poukazuje nielen na zlé hospodárske výsledky, ale aj
na nevyhnutné budúce kroky jej nových predstaviteľov.
Ministerstvo dopravy k prívlastku "najväčšie"
zrejme v najbližšom čase získa i ďalší prívlastok, a to
najviac zadlžené ministerstvo. Potvrdzujú to slová ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií
SR Gabriela Palacku, z ktorého analýzy stavu rezortu vyberáme.
"Je pravda, že za uplynulých desať mesiacov sa
preinvestovali v tomto rezorte obrovské verejné investície. Na
diaľnice to bolo 10 mld. Sk, ďalšou významnou časťou je položka 2,4 mld. Sk
poskytnutá železnici SR. Ostatné sektory sa na verejných výdavkoch
podieľali oproti týmto výdavkom prakticky zanedbateľne. Keďže
tieto výdavky riešili z úverov, ešte dlhé roky budú zaťažovať
slovenský rozpočet. Zadlženosť celého rezortu, teda suma všetkých
nesplatených úverov v organizáciách, ktoré patria do tohto
rezortu, predstavuje 53 mld. Sk, z toho 39 mld. Sk je so štátnou
zárukou, čiže v konečnom dôsledku skončia v štátnom rozpočte
a budú ich musieť zaplatiť občania SR. Z týchto 39 mld. Sk prakticky presne
polovicu použili na výstavbu diaľnic. Štátny fond cestného
hospodárstva má nesplatené úvery zhruba 19 mld. Sk a ďalšie
4 mld. Sk bol preklenovací úver splatený vládnym úverom, čiže
preniesol sa do inej kapitoly štátneho dlhu, ktorá bude zaťažovať ďalšie výdavky,"
hovorí G. Palacka.
Podľa neho v štátnom rozpočte na tento rok neboli zohľadnené
mnohé iné naliehavé výdavky. "V prvom rade ide o výdavky
krytia strát z výkonov vo verejnom záujme osobnej prepravy osôb
na železniciach a v
slovenskej autobusovej doprave. Na železnici sa tá nekrytá
strata pohybuje okolo 3,3 mld. Sk, v autobusovej doprave asi trištvrte
miliardy korún. Železnice SR by na svoju modernizáciu
potrebovali 1,4 mld. Sk, ktoré nedostali. Na opravu autobusového parku by si zasa morálna a fyzická životnosť
autobusov vyžadovala 1,3 mld. Sk, ktoré takisto neboli
poskytnuté.
Samozrejme, že sme analyzovali stav rozpočtu v našom rezorte
na budúci rok, kde musím povedať, že nepokryté výdavky za
rok 1998 nebudú pokryté ani
v roku 1999." Ako ďalej povedal, "po sčítaní vychádza,
že ak by sme tieto potreby chceli na budúci rok pokryť, tak by
výdavková časť rozpočtu na budúci rok musela byť o 6,9 mld.
Sk vyššia, ako je plánovaná a ministerstvom financií odporúčaná.
Aj preto, že vláda sa už
zaoberala zmenou zákona o štátnom rozpočte na rok 1998 a
viazaním rozpočtových prostriedkov, vieme, ako vyzerá výhľad
na budúci rok".
"Navýšenie kapitoly rozpočtu ministerstva dopravy takmer
o 7 mld. Sk neprichádza do úvahy. Dokonca by som povedal, že žiadne navýšenie neprichádza
do úvahy a zrejme bude rozpočet približne na tej istej úrovni,
ako bol v tomto roku. Z toho je zrejmé, že budeme musieť
prehodnotiť nové priority v tomto sektore a preorientovať najmä
investičné výdavky na tie oblasti, kde dlhový deficit nekrytia výdavkov
je najväčší. Bude to vyžadovať podrobnejšiu analýzu. Ale
veľmi zjednodušene povedané, časť výdavkov, ktoré sa
doteraz používali najmä na výstavbu diaľnic, bude treba
presmerovať v prvom rade do železníc a do obnovy
autobusového parku," uzatvára minister dopravy G. Palacka.
(Hospodárske noviny 981119)