Z Čečenska vypravili do Moskvy prvý
vlak od začiatku druhej vojny
Moskva
21. apríla - Prvý vlak z Čečenska do Moskvy od začiatku
konfliktu v lete 1999 vypravili dnes z mesta Gudermes, ležiaceho
východne od Grozného. Príchod vlaku do ruskej metropoly sa očakáva
v pondelok večer, oznámila ruská agentúra ITAR-TASS.
Železničné spojenie medzi Čečenskom a Moskvou sa prerušilo
v čase bojov medzi oddielmi moslimských rebelov a ruskou armádou
v Dagestane. Ruské jednotky prekročili čečenské hranice 1.
októbra 1999.
Dnes vypravená vlaková súprava s desiatimi vagónmi preváža
približne 100 pasažierov. Železničné spojenie
Gudermes-Moskva bude premávať raz za šesť dní.
Jadrový náklad doviezli do Temelína
(peb,
čtk) PRAHA, LICHKOV, 23.4.2001 - Za prísnych bezpečnostných
opatrení českých a poľských štátnych orgánov sa včera
uskutočnila vlaková preprava jadrového paliva pre juhočeskú
jadrovú elektráreň Temelín. Vlak s nákladom amerického
jadrového materiálu vyrazil v sobotu za prísnych bezpečnostných
opatrení z poľského prístavu Štetín, kam uránové prúty
dopravila z USA nákladná loď. Včera v ranných hodinách
prekročil poľsko-české hranice cez hraničný priechod
Miedzylesie-Lichkov a v podvečer sa dostal do cieľa, temelínskej
elektrárne.
„Transport cez Poľsko sa zaobišiel bez problémov. Polícia
nemusela zasahovať,“ povedal hovorca poľskej polície Pawel
Biedziak. Presná cesta transportu uránových prútov ako paliva
pre druhý blok temelínskej elektrárne nebola známa. „Všetky
informácie o preprave palív podliehajú štátnemu tajomstvu,“
povedal hovorca Českých dráh
Jaroslav Kříž. Bezpečnostné opatrenia na českom území sa
nedajú ani porovnať s pozornosťou, ktorú konvoju venovali v
Poľsku, kde ho sprevádzali na celej trase policajti spolu so železničnou
strážou a v akcii bolo aj niekoľko vrtuľníkov a
protiteroristická policajná jednotka.
Rakúski odporcovia Temelína považujú utajený transport za
provokáciu. „Tajné jadrové transporty Európou sú proti zásadám
európskej spolupráce,“ povedal pre APA hovorca Geenpeace F. Petri. Českí
ekologickí aktivisti včera neplánovali žiadne protestné
akcie ani blokády trate. Utajenie transportu ale považujú za
bezohľadné už len kvôli obyvateľom, ktorí bývajú na
trase. „Pri nedávnych transportoch v Nemecku bola verejnosť
informovaná aj za cenu možnosti vyjadrovania odporu,“ povedal
hovorca českej pobočky
Geenpeace J. Tutter. Podľa ekológov o preprave nebezpečného
paliva by mali vedieť starostovia obcí, cez ktoré náklad ide,
najmenej 48 hodín dopredu. Starostovia Lichkova a susedných Králik
už vyjadrili nespokojnosť s utajením transportu pred verejnosťou
a samosprávou.
Oxid uránu údajne nie je rádioaktívny, a preto nepredstavuje
pre obyvateľstvo žiadne nebezpečenstvo. „Trasport
predstavuje oveľa menšie ohrozenie ako nebezpečné chemikálie,
ktoré sú každý deň prevážané po poľských cestách a železniciach,“
povedal poľský poradca predsedu štátnej atómovej agentúry
J. Janeczek.
V najbližších mesiacoch cez poľské územie prejdú ešte
najmenej dva transporty s jadrovým palivom, ktorých cieľovou
stanicou bude Temelín. Transport sa uskutočňuje v čase, keď
závažné problémy prvého bloku neboli vyriešené. Elektráreň
musela byť včera pre ďalšie technické problémy opäť
odstavená.
Nemeckí aktivisti Greenpeace blokujú
začiatok ďalšieho jadrového transportu
Mannheim
23. apríla - Aktivisti ochranárskej organizácie Greenpeace sa dnes ráno
pripútali reťazami ku koľajniciam na nákladnej železničnej
stanici v nemeckom Mannheime, aby zabránili odchodu prázdnych
kontajnerov na jadrový odpad do atómovej elektrárne
Neckarwestheim. Akcia 11 ochranárov sa podľa informácií
Spolkovej ochrany hraníc (BGS) začala o 6.30 h a v predpoludňajších
hodinách stále trvala.
Z atómovej elektrárne Neckarwestheim v spolkovej krajine Bádensko-Württembersko
má v utorok odísť transport jadrového odpadu do spracovateľského
závodu v britskom Sellafielde. Prázdne kontajnery majú byť
dnes prevezené z Mannheimu do Neckarwestheimu.
Greenpeace vyzvala šéfov energetických koncernov a politikov,
aby neposielali ďalší nemecký jadrový odpad do zahraničia.
"Prevádzkovatelia atómových elektrární, ktorí posielajú
jadrový odpad do Sellafieldu, sú bezohľadní. Politici, ktorí
transporty do Sellafieldu povolili, konajú nezodpovedne,"
vyhlásil expert na energetiku z Greenpeace Veit Bürger.
Sellafield je podľa neho najväčším producentom jadrového
odpadu v západnej Európe a prevádzkovateľská firma BNFL sa už
dávno diskreditovala svojím lajdáctvom.
SSE žiadajú železnice o vystavenie
zmenky
BRATISLAVA,
24.4.2001 - Rozvodné energetické podniky (REP) avizujú železniciam,
že im v najbližších dňoch odpoja spolu asi 30 odberných
miest v prípade, že Železnice SR (ŽSR) nezaplatia ich pohľadávky.
Stredoslovenské energetické závody (SSE) včera listom ŽSR
podmienili nevypínanie vystavením avalovej zmenky za polovicu
svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 miliónov
Sk. Vedenie SSE tak rozhodlo vzhľadom na skutočnosť, že ŽSR podľa
dohody spred mesiaca do 20. apríla nezaplatili SSE polovicu dlhu
(vyše 500 miliónov Sk). Ako informoval vedúci odboru styku s
verejnosťou SSE Pavel Müller, v prípade, že rokovania o
zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu
dodávok elektriny pre ŽSR. SSE plánujú železniciam podľa Müllera
odstaviť od elektriny deväť železničných staníc a montážne
dielne v Sučanoch. V prvej etape sa pritom podľa P. Müllera
nebude odstavovať elektrická trakcia železníc.
O krytí dlhu železníc zmenkou uvažujú aj Západoslovenské
energetické závody (ZSE). Podľa odborného riaditeľa pre
ekonomiku a obchod ZSE Antona Hlavatého nie je isté, že železnice
budú akceptovať takýto spôsob krytia svojho dlhu voči
energetikom. Keďže ŽSR
si nestihli zabezpečiť zdroje na úhradu polovice dlžnej sumy
k 20. aprílu, podľa slov Hlavatého železnice navrhli ZSE, že
svoje dlhy splatia kompletne do 31. mája. „Takýto návrh nemôžeme
akceptovať,“ konštatoval Hlavatý s poukázaním na aktuálnu
potrebu likvidity pre ZSE. Podnik má podľa neho „vytypovaných“
asi 20 odberných miest železníc, ktoré by mohli byť odpojené
v prípade, že ŽSR
nebudú platiť. Neplatenie železníc k dohodnutému termínu
potvrdili aj Východoslovenské energetické závody (VSE).
ŽSR informovali tri regionálne REP o nedodržaní prvého termínu
dohody v ešte piatok. „Máme rozpracovaný zahraničný úver
bez štátnej garancie, z ktorého sa bude platiť dlh
energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý,“ konštatoval
hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Železniciam hrozí odstavenie
elektriny
(tb, Bratislava), 24.4.2001 - Železnice
SR (ŽSR)
nesplnili dohodu z 20. marca so Stredoslovenskými energetickými
závodmi, š.p. (SSE), Žilina, podľa ktorej mali do 20. apríla
zaplatiť žilinským energetikom 50 % z vyše miliardového
dlhu. Hovorca ŽSR
Miloš Čikovský včera pre Národnú obrodu potvrdil, že ŽSR
rozpracovali podmienky poskytnutia úveru so zahraničnou bankou,
s ktorou už spolupracovali, ale zatiaľ nedospeli do štádia,
aby mohli podpísať úverovú zmluvu.
Reagoval tak na vyhlásenie rozvodných energetických podnikov,
ktoré avizujú , že ak železnice nezaplatia svoje dlhy, odpoja
im 30 odberných miest. Nevypnutie podmieňujú vystavením
avalovej zmenky za polovicu svojich pohľadávok voči železniciam
v hodnote 250 mil. Sk. M. Čikovský potvrdil, že do konca tohto
týždňa sa majú stretnúť zástupcovia ministerstiev dopravy,
financií, ŽSR
a energetických závodov. Ak rokovania o zmenke nebudú úspešné,
pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu dodávok elektriny pre ŽSR. Podľa
posledných informácií ekonomickí ministri včera odporučili
vláde schváliť návrh zmluvy medzi SR a ŽSR. Ten
predpokladá uvoľniť zo štátneho rozpočtu pre ŽSR 3,6 mld
Sk, z toho 2,9 mld za tohtoročné výkony vo verejnom záujme a
700 mil. za vlaňajšie služby.
Železnice dlhy neplatia, energetici
ich budú vypínať
(Bratislava), 24.4.2001 - Rozvodné
energetické podniky (REP) avizujú železniciam, že im v najbližších
dňoch odpoja spolu asi 30 odberných miest v prípade, že ŽSR
nezaplatia dlhy.
Stredoslovenské energetické závody, š.p. (SSE), včera listom
ŽSR
podmienili nevypínanie vystavením avalovej zmenky za polovicu
svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 miliónov
Sk. Vedenie SSE tak rozhodlo vzhľadom na skutočnosť, že ŽSR im podľa
dohody spred mesiaca do 20. apríla nezaplatili polovicu dlhu (vyše
500 miliónov Sk). Ako informoval Pavel Müller zo SSE, v prípade,
že rokovania o zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája
k vypínaniu dodávok elektriny pre ŽSR. SSE plánujú odstaviť od elektriny 9
staníc (Lučenec, R. Sobota, P. Bystrica, Dubnica n/Váhom,
Hronská Dúbrava, Červená Skala, B. Bystrica, L. Mikuláš, D.
Kubín) a montážne dielne v Sučanoch. V prvej etape sa pritom
podľa P. Müllera nebude odstavovať elektrická trakcia železníc.
O krytí dlhu železníc zmenkou uvažujú aj Západoslovenské
energetické závody (ZSE). Keďže ŽSR si nestihli zabezpečiť zdroje na úhradu
polovice dlžnej sumy k 20. aprílu, podľa ekonomického riaditeľa
A. Hlavatého železnice navrhli ZSE, že svoje dlhy splatia
kompletne do 31. mája. "Takýto návrh nemôžeme akceptovať,"
konštatoval A. Hlavatý s poukázaním na aktuálnu potrebu
likvidity pre ZSE. Podnik má podľa neho "vytypovaných"
asi 20 odberných miest železníc, ktoré by mohli byť odpojené.
Neplatenie železníc k dohodnutému 20. aprílu potvrdili aj Východoslovenské
energetické závody (VSE). ŽSR informovali tri regionálne REP o nedodržaní
prvého termínu dohody ešte v piatok. "Máme rozpracovaný
zahraničný úver bez štátnej garancie, z ktorého sa bude
platiť dlh energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý,"
konštatoval hovorca ŽSR
M. Čikovský.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR zaviazali, že okrem platby polovice ich
dlhu do 20. apríla (asi 750 miliónov Sk) súčasne do konca mája
zaplatia REP aj druhú polovicu svojho dlhu (ďalších 750 miliónov
Sk) vrátane faktúr za február, marec a apríl v súhrnnej sume
asi 450 miliónov Sk. Na základe danej dohody odložil ZSE
avizované odstavenie 14 a SSE až 16 odberných miest železníc.
Dlh ostáva nesplatený
Energetici opäť hrozia Železniciam SR
odpájaním prúdu
PETER GOLIAŠ, BRATISLAVA, 24.4.2001- Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR)
neuhradili v stanovenom termíne do 20. apríla polovicu svojho
dlhu voči trom rozvodným energetickým závodom. Železniciam
tak opäť hrozí odpájanie niektorých odberných miest od dodávok
elektrickej energie.
Na nesplnenie dohodnutých podmienok už včera zareagovali
Stredoslovenské energetické závody, š. p. (SSE). Vedenie
podniku písomne požiadalo železnice o vystavenie avalovanej
zmenky za pohľadávky v hodnote 250 mil. Sk, čo predstavuje
približne polovicu dlžnej sumy.
"V prípade, že toto konanie nebude úspešné, pristúpime
od tretieho mája k vypínaniu dodávky elektrickej
energie," povedal pre Pravdu hovorca stredoslovenských závodov
Pavel Müller.
V prvej etape podľa neho nepôjde o trakciu. "Zoznam
objektov a zariadení, ktoré budú odpojené, zašleme železniciam
v dostatočnom predstihu," dodal. Bez prúdu sa najskôr
ocitnú železničné stanice v mestách Lučenec, Rimavská
Sobota, Považská Bystrica, Dubnica nad Váhom, Hronská Dúbrava,
Červená Skala, Banská Bystrica, Liptovský Mikuláš, Dolný
Kubín a montážne dielne Sučany.
Opatrnejšie stanovisko zatiaľ zaujali Západoslovenské a Východoslovenské
energetické závody, ktoré o ďalšom postupe rozhodnú do
konca týždňa. Ešte predtým prerokujú vzniknutú situáciu a
možnosti jej riešenia s vedením Železníc Slovenskej
republiky.
Dlh železníc voči všetkým trom energetickým podnikom za
dodanú elektrinu dosahuje takmer 1,6 mld. Sk. Jeho ustavičné
narastanie spôsobuje energetikom problémy s platobnou schopnosťou
voči Slovenským elektrárňam i s celkovou finančnou situáciou
pred ich blížiacou sa privatizáciou.
Situácia sa vyhrotila v marci, keď rozvodné podniky začali
odpájať niektoré odberné miesta ŽSR od dodávok elektriny. Po spoločných
rokovaniach sa obe strany dohodli na čiastočnom splatení dlhu
a obnovení dodávok. Zdroje na úhradu záväzkov by mali Železnice
Slovenskej republiky čerpať z už rozpracovaného zahraničného
úveru bez štátnej záruky.
Mladý narkoman sa dvakrát pokúsil
skoncovať so životom na železnici v Leopoldove
Bratislava
24. apríla - S úmyslom skoncovať so svojím životom sa 20-ročný
mladík z Handlovej až dvakrát neúspešne pokúsil skočiť
pod vlak v nedeľu popoludní v Leopoldove. Oba vlaky, pod ktorými
chcel narkoman ukončiť svoju životnú púť, meškali tri minúty.
Mladý narkoman najskôr skočil na prvej dopravnej koľaji pri
vchodovom návestidle do železničnej stanice pod rýchlik Spišan.
Rušňovodič však duchaprítomne zatiahol rýchlobrzdu a vlak včas
zastavil. Mladíka prvý pokus od samovraždy vôbec neodradil.
Pri druhom pokuse o niečo neskôr na druhej dopravnej koľaji si
vybral osobný vlak. Aj tentoraz rušňovodič vlak zastavil.
Koniec pokusom o samovraždu narkomana urobila vlaková čata,
ktorá mladíka dopravila do Trnavy, kde ho odovzdala Železničnej
polícii. Po vypočutí putoval do nemocnice. Službukonajúca
lekárka konštatovala, že je závislý od pervitínu, a preto
prijala ďalšie opatrenia.
TASR o prípade dnes informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
Transport nemeckého jadrového odpadu
do Británie má za sebou prvú etapu
Neckarwestheim
24. apríla - Prvý nemecký transport jadrového odpadu do
britského spracovateľského závodu Sellafield od roku 1998 má
za sebou bez problémov prvú etapu svojej cesty.
Valníky so špeciálnymi kontajnermi typu Exzellox obsahujúcimi
21 vyhorených palivových tyčí opustili dnes ráno o 7.30 h
objekt atómovej elektrárne Neckarwestheim a po 45 minútach
dorazili do Walheimu. Kontajnery tam preložia na železničné
vagóny, ktoré sa v stredu vydajú cez Francúzsko do
Sellafieldu. Počas medzizastávky vo Wörthe k vlaku pripoja ešte
dva vagóny s jadrovým odpadom z atómovej elektrárne Biblis.
Proti transportu protestovala asi stovka odporcov využívania
jadrovej energie, ktorí zablokovali príjazdovú cestu do
Neckarwestheimu. Polícia oznámila, že zatknutých bolo
najmenej 50 osôb. Na päťkilometrovej trase do Walheimu už
nedošlo k ďalším blokádam.
Spolkový úrad na ochranu pred žiarením medzitým povolil
transport 34 vyhorených palivových článkov z atómovej elektrárne
Brunsbüttel do francúzskeho spracovateľského závodu v La
Hague. Povolenie platí do 31. mája.
Zvýhodnená tarifa sa ruší
Iba Železnice SR majú pri cene
elektriny výnimočné postavenie
Práca
27.4.2001 - Železnice Slovenskej republiky majú dlhodobo,
zhruba od 70. rokov zvýhodnenú tarifu elektrickej energie, ktorá
vznikla v socializme. Železnice vyšli vtedy elektrárniam v niečom
v ústrety, za čo im elektrárne na oplátku zaviedli na
elektrinu zvýhodnenú tarifu. Postupne sa táto deformovaná
cena začala už naprávať, avšak dňom 1. februára tohto roka
sa toto naprávanie dočasne zastavilo. Stále však Železnice
SR, ako jediný veľký podnik v krajine, sú protežovaným
odberateľom elektrickej energie, a to aj napriek tomu, že cena
je už pre všetky ostatné podniky zliberalizovaná, respektíve
vyrovnaná s nákladmi. Veľmi blízko k tomuto ideálu sú už
aj domácnosti, cena elektrickej energie pre podniky je už
vyrovnaná s nákladmi. Slovenské elektrárne v spolupráci s
ministerstvom hospodárstva pripravujú zreálnenie ceny už aj
pre ŽSR,
pretože je treba, aby platili elektrickú energiu tak ako ostatní.
Napokon, Slovenské elektrárne sú vo fáze príprav na privatizáciu:
Dá sa preto predpokladať, že investor, ktorí vstúpi do SE,
nebude ochotný takého výnimočné postavenie pre stanovenie špeciálnej
ceny elektrickej energie, aké dnes majú iba Železnice SR a žiadne
iné firmy, tolerovať.
SE uskutočňujú v ŽSR
merania, posudzujú situáciu a dnes už vedia, akú cenovú
hladinu treba pre ne zaviesť, aká im prináleží podľa normálnych
tarifných podmienok, ktoré platia pre všetkých ostatných.
Praha v doprave od EÚ nepožaduje
odklady
Minister dopravy a spojov Jaromír
Schling povedal v Bruseli exkluzívne pre HN, že ČR sa
liberalizácie v tomto rezorte nebojí
Brusel (Josef Veselý), 30.4.2001 - Železničný
trh je v ČR liberalizovaný, ale s plným otvorením tratí i
pre zahraničných prepravcov sa dá počítať iba strednodobo.
Európska únia vyjadrila včera slovami príslušnej komisárky
Loyoly de Palaciovej svoju spokojnosť nad tým, že Česká
republika nepožaduje prechodné obdobie nikde v celom sektore
dopravy. Povedal to HN v exkluzívnom rozhovore na bruselskom
letisku pred svojím návratom do Prahy český minister dopravy
a spojov Jaromír Schling. Rokoval predtým v sídle Európskej
komisie s jej podpredsedníčkou Loyolou de Palaciovou. Minister
Schling ďalej uviedol, že jedným z kľúčových tém ich
rozhovoru bola budúcnosť Českých
dráh .
„Som rád, že som mohol pani komisársku ubezpečiť, že České dráhy ani naša vláda
nebudú mať zvláštne ťažkosti s požiadavkou
interoperability. Pravda, zahraničným spoločnostiam neumožníme,
aby ich vlaky mohli využívať našu infraštruktúru hneď od
zajtra, ale sme im to schopní reálne zaručiť v tých termínoch,
o ktorých naši partneri v EÚ sami uvažujú,“ dodal Schling.
Liberalizácia železničného trhu je však podľa jeho názoru
na českých tratiach „oveľa širšie ako v dnešných členských
štátoch EÚ“. Minister pripustil, že bude robiť isté problémy
oddelenie železnice od štátneho rozpočtu.
Na otázku HN k vnútrozemskej lodnej doprave po našom vstupe do
EÚ uviedol Schiling, že tu máme málo tromfov. Prekvapila ho však
veľmi dobrá povesť, ktorú majú českí lodníci. Asi tisíc
ich vďaka dobrej kvalifikácii a spoľahlivosti jazdí pod
vlajkami krajín EÚ. „Sú tam žiadaní už len preto, že majú
minimálne stredoškolské a často i vysokoškolské vzdelanie,“
dodal.
(krátené)
Na košických dňoch aj silák Barbarič
(ma, Košice), 30.4.2001 - Obľúbené
Dni mesta Košice sa tento rok začnú 1. mája a potrvajú celý
týždeň. Zajtra už o deviatej začne premávať Detská železnička
v Čermeľ-skom údolí a deti i dospelí sa prevezú na Alpínku,
kde je pripravený majáles. Dospelí môžu v májovom šantení
pokračovať na veselici v dome umenia. Streda je vyhradená
umeniu všetkého druhu počnúc historickými remeslami,
prehliadkou amatérskych divadiel, cez ROKOKO - rockový košický
kolotoč a amerických džezmenov. Štvrtok je venovaný
partnerským mestám a študentom, ktorí si budú voliť svojho
richtára, a večer ožije Hlavná ulica tancachtivými Košičanmi.
Piatkovým ťahákom je šou košického siláka Juraja Barbariča,
sobotňajším zas rytierske slávnosti, Košické benátky či
ohňostroj. V nedeľu si Košičania vyberú hradnú dámu. Dni
zavŕši slávnostný ceremoniál, na ktorom odovzdajú ceny
mesta a primátora.
Pri železničnom nešťastí v
severnom Taliansku sa zranilo 40 ľudí
(čtk)
RÍM, 2.5.2001 – Pri železničnom nešťastí v severnom
Taliansku utrpelo zranenia najmenej 40 ľudí, z ktorých štyria
sa zranilo ťažko. Rýchlik Intercity 3611 z juhofrancúzskeho
Nice sa pri meste Bordighera zrazil s lokomotívou, ktorá čakala
na rovnakej koľaji. Po náraze sa vykoľajila lokomotíva a prvé
dva vagóny.
Stav štyroch zranených lekári považujú za vážny, ich životy
ale nie sú ohrozené. Úrady vyšetrujú, ako sa čakajúca
lokomotíva ocitla na tej istej koľaji ako expres.
Nejasnosti sú rizikom
Prepravcovia kritizujú nový poštový zákon
MAROŠ SÝKORA BRATISLAVA, 2.5.2001 - Návrh nového
poštového zákona, ktorým by sa dnes mala zaoberať vláda,
obsahuje množstvo nedostatkov, ktoré môžu v budúcnosti
nielen podnikateľom v oblasti doručovania zásielok zbytočne
spôsobiť nemalé problémy.
Niektoré jeho ustanovenia sú navyše v rozpore s direktívou EÚ,
ktorá sa poštových služieb týka. Na spomínané nedostatky už
ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré spomínaný
zákon pripravilo, písomne upozornili Zväz zasielateľov
Slovenska i Železnice Slovenskej republiky.
Jedným zo základných problémov je podľa Lauranca Svitoka, šéfa
Asociácie slovenských expresných prepravcov, zlá definícia
poštovej zásielky. Podľa súčasného návrhu zákona by totiž
pod poštový zákon spadal napríklad aj rozvoz pizze, kvetín a
podobne. Odborníci pritom poukazujú na fakt, že európska
smernica omnoho zrozumiteľnejšie a jednoznačnejšie definuje
poštovú zásielku a pri príprave zákona ju stačilo prevziať.
Vďaka ďalšiemu nepresnému a vágnemu ustanoveniu by sa podľa
slov Svitoka navyše mohlo stať, že spomínaní rozvážači
pizze, ale napríklad paradoxne aj stratové ŽSR či ďalšie
spoločnosti, ktoré prepravujú zásielky, by museli Slovenskej
pošte platiť určité kompenzačné príspevky na krytie jej prípadných
strát. To je podľa neho absurdné. Vďaka nepresnosti a
nejasnosti príslušného ustanovenia sa návrh zákona dostáva
do rozporu s európskou direktívou.
Slovenská republika sa tak vystavuje riziku, že podobne ako v
Grécku začne Európska komisia skúmať chybné uplatňovanie
direktívy v národnej legislatíve.
Okrem spomínaného však návrh obsahuje aj ďalšie rozpory s
európskou direktívou a ďalšie nie celkom jasné ustanovenia,
ktoré umožňujú svojvoľný výklad zo strany poštového úradu.
Tieto nedostatky sa zrejme do zákona dostali až po tom, čo ho
prerokovala a schválila porada ekonomických ministrov.
Zaoberala sa totiž návrhom, ktorý v tom čase ešte neprešiel
medzirezortným pripomienkovaním.
"Upozornením na spomínané problémy nám nejde o to, aby
sme pre seba získali nejaké výhody. Chceme len, aby zákon
zodpovedal európskym štandardom," vysvetlil L. Svitok. Zlý
zákon a nejasné formulácie podľa neho prinášajú riziko.
Schuster: " Nedám si predpísať
ochrankou, ako mám cestovať "
Košice,
2. mája 2001 - Prezident SR Rudolf Schuster naďalej uprednostňuje
vlakovú, prípadne leteckú dopravu pred cestovaním autom.
"Nedám si predpísať ochrankou ani nikým iným, ako mám
cestovať." Vyhlásil to počas návštevy košického
letiska pri príležitosti začatia výstavby nového terminálu.
Cestovanie po železnici má podľa neho svoje výhody, môže
tam pracovať, rokovať, stretávať sa s ľuďmi. Ako vyplynulo
z prezidentovho vyjadrenia, udivuje ho, prečo mu "predpisujú
auto" ako lacnení spôsob dopravy, keďže vlak si platí,
dokonca si kúpil permanentku a ochrankári nie sú špeciálne
najímaní na jeho cesty vlakom. Cestovanie autom považuje
prezident za rizikové. "Párkrát som sa ocitol v situáciách,
že sme mohli havarovať, dvakrát som havaroval, mám dosť,
tretíkrát by som to možno neprežil".
Na adresu svojho cestovania leteckou dopravou uviedol, že párkrát
nemohol letieť, pretože práve vtedy iný ústavný činiteľ
využíval lietadlo na svoju zahraničnú cestu.
Vláda vyplatí železniciam 2,5
miliardy
(sita),
3.5.2001 - Slovenský kabinet v stredu súhlasil s vyplatením
2,5 mld Sk pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) z
kalkulácie úhrady straty za výkony vo verejnom záujme v železničnej
doprave. Tie vznikli v dôsledku neuhradenej straty za roky 1994
až 1997. Vyplýva to z návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme
v železničnej doprave na rok 2001 medzi Slovenskou republikou v
zastúpení ministerstvom dopravy a ŽSR, ktorú schválil
kabinet.
Vláda uložila ministrovi dopravy uzavrieť so železnicami
zmluvu do dvoch týždňov od jej stredajšieho rozhodnutia.
Minister dopravy Jozef Macejko má protokolárne vyhodnotiť
plnenie zmluvy na tento rok a zabezpečiť finančné vyrovnanie
do konca júla 2002. Ministerka financií zabezpečí úhradu zálohových
platieb vo výške, v akej sú vyčlenené v štátnom rozpočte.
Železnice ešte nevypínajú...
3.5.2001 - Železnice SR (ŽSR)
informovali listom š. p. Západoslovenské energetické závody
(ZSE), že do piatku podnik oboznámia s termínom a spôsobom
splatenia svojich dlhov. "Železnice nevypíname, záver
prijmeme v piatok," uviedol odborný riaditeľ pre ekonomiku
a obchod ZSE Anton Hlavatý.
Hovorca ŽSR
Miloš Čikovský TASR informoval, že železnice pokračujú na
dvoch variantoch splatenia svojich dlhov voči trom rozvodným
energetickým podnikom (REP). Prvý možný spôsob splatenia
dlhov ŽSR
voči REP v objeme 1,6 miliardy Sk je taký, že železnice
prevezmú na seba záväzky a. s. Slovenské elektrárne (SE) voči
štátu v dlžnej sume a SE si odpíšu svoje pohľadávky voči
REP za dodávku elektriny. ŽSR budú o tomto riešení podľa
informácií TASR rokovať so SE.
Druhou možnosťou splatenia dlhov železníc voči REP je
"dotiahnutie" rozpracovaného úveru ŽSR na tieto
účely. "Pracujeme na oboch variantoch a zrealizujeme ten,
ktorý bude rýchlejší," konštatoval M. Čikovský.
Dodal, že v najbližšej dobe zo strany REP nepredpokladá
odstavovanie odberných miest ŽSR.
Dlh ŽSR
voči REP sa začal akumulovať na konci minulého roka. V dôsledku
neplatenia železníc pristúpili ZSE v polovici februára k
odstaveniu 5 odberných miest ŽSR, ktoré následne začali danú
situáciu riešiť. Okrem ZSE, ktoré odstavili železnice od
elektriny počas 33 dní do 20. marca, mali železnice v súvislosti
s rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od
elektriny aj zo strany š. p. Stredoslovenské energetické závody
(7 dní do 14. marca) a š. p. Východoslovenské energetické závody
(8 dní do 20. marca).
Železnice neostanú bez elektrickej
energie
Dnes sa má rozhodnúť o zápočtoch a o
splátkovom kalendári
Andrej
Csabay, Ivan Bača, Bratislava, Banská Bystrica, 4.5.2001 - Ani
prerušenie dodávok elektriny neohrozí železničnú dopravu.
Jednotlivé prevádzky siahnu jednoducho po náhradných, hoci
drahších benzínových a naftových zdrojoch. Odstávka prevádzok
ani vlakov predbežne nehrozí.
Splatenie dlhu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) voči
rozvodným energetickým podnikom sa pravdepodobne uskutoční
tzv. neklasickým zápočtom. Ako Národnú obrodu informoval
hovorca ŽSR Miloš Čikovský, dohodli sa na tom štátni tajomníci
ministerstiev financií, dopravy a riaditeľ železníc.
Podstata návrhu spočíva v tom, že Železnice SR prevezmú na
seba záväzok Slovenských elektrární voči štátu, čo umožní
ďalšie riešenie záväzkových vzťahov medzi spomínanými
subjektmi. O tomto návrhu majú dnes rokovať zainteresované
strany a s najväčšou pravdepodobnosťou sa tým bude zaoberať
aj vláda. Čikovský dodal, že železnice majú navyše
rozpracované dva úvery od bánk, z ktorých by sa mohol uhradiť
dlh voči Sociálnej poisťovni a daňovým inštitúciám.
Podľa hovorcu ŽSR
navrhovaný spôsob úhrady dlhu neznamená, že dostanú od štátu
viac peňazí. Železnice chcú okrem iného v tomto roku požadovať
štátne záruky za úvery v objeme 10 mld Sk, pretože im chýba
2,5 mld. Pritom samotné finančné náklady viažuce sa k
osobnej doprave dosahujú 2,77 mld Sk.
Západoslovenské energetické závody (ZSE) prerušili 1. marca
dodávku elektrickej energie pre ŽSR v depe Bratislava hlavná stanica,
Trnava a objektoch Bratislava východ a Bratislava predmestie. Následne
sa k nim pridali aj Stredoslovenské energetické závody (SSE) a
Východoslovenské energetické závody. Bez elektriny tak
zostalo 45 pracovísk železníc, z toho päť odberných miest v
oblasti ZSE Bratislava a jedno odberné miesto SSE vo Zvolene. Na
východe Slovenska išlo len o malé administratívne pracoviská
či depá.
Ak by predsa len došlo k odstaveniu niektorých pracovísk ŽSR, budú
musieť jednotlivé železničné prevádzky využívať náhradné
benzínové a naftové zdroje. Tie má každá železničná
stanica nachystané pre mimoriadne udalosti a výpadky
elektrickej energie. Menšie stanice majú pre tieto udalosti záložné
batériové zdroje. V konečnom dôsledku to bude pre ŽSR
znamenať zvýšenie nákladov. Výroba elektrickej energie v
dieselových a benzínových agregátoch je totiž podstatne drahšia,
ako tá, ktorú dodávajú elektrárne.
Nepôjdu vlaky do Marcheggu
(sita)
BRATISLAVA, 4.5.2001 - V nedeľu nepôjdu z dôvodu stavebných
prác v železničnej stanici Devínska Nová Ves vlaky z
Bratislavy do rakúskeho Marcheggu a späť. Náhradná autobusová
doprava nebude v tento deň zabezpečená. Cestujúci môžu na
cestu do Rakúska použiť vlakové spojenia z Petržalky smerom
na Kittsee.
Strana vytvorená: 7. V. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0118.htm ) |