Ceny podľa podmienok – systém obchodnej politiky ŽSR

Monika Durčenková

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Obchodná politika ŽSR v oblasti nákladnej prepravy sa vyznačuje jasnými pravidlami a transparentnosťou. Na rok 1998 (a v súčasnosti už i na rok 1999) sú vyhlásené ponukové ceny vo vnútroštátnej preprave. Pre medzinárodné tranzitné prepravy platia dlhodobé ceny stanovené Medzinárodnou tranzitnou tarifou. V súvislosti s vyjadreniami Jozefa Hanulíka, konateľa špedičnej firmy Wesotra, o neadresnom poskytovaní zliav ŽSR , ktoré núti niektoré firmy prepravu tovarov presmerovať cez Poľsko (pod názvom Strata zákazníkov) to uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Ako ďalej povedal, v prípade, že zákazník spĺňa deklarované podmienky, ŽSR
poskytujú zrážku z ponukovej ceny. Ak zákazník požaduje služby nad štandard, ŽSR zvyšujú ponukové ceny o prirážku. Každému zákazníkovi, ktorý pri uzatváraní zmluvy o preprave deklaruje plnenie niektorej z podmienok, je priznaná adekvátna zrážka. Riešením mimoriadností v preprave tovaru sa zaoberá Obchodná rada ŽSR (OR ŽSR ), ktorá je poradným orgánom generálneho riaditeľa ŽSR. Tvoria ju podľa hovorcu rozhodujúci pracovníci obchodného úseku, ktorí sú zodpovední za napĺňanie príjmovej stránky rozpočtu ŽSR . Poslaním rady sú napr. odporúčania na uzatváranie dlhodobých obchodných vzťahov, podpora nových prepráv, posudzovanie žiadostí o výnimočné podmienky prepravy.

Obchodná politika ŽSR - jej pravidlá i samotná realizácia obchodnými zástupcami Divízie nákladnej prepravy v Košiciach - priniesli podľa M. Čikovského v roku 1998 konkrétne pozitívne výsledky. Na trate ŽSR sa napr. vrátila tranzitná preprava niektorých komodít (palety, ruda, drevo), ktoré boli v posledných rokoch odklonené na susedné železnice. Priebežné výsledky roku 1998 hovoria o náraste objemu prepravy oproti rovnakému obdobiu roka 1997. Za 8 mesiacov je to nárast o 1,5 mil. ton, za 9 mesiacov o 540-tis, ton. Vo finančnom vyjadrení je to za 8 mesiacov nárast o 1,2 mld Sk, za 9 mesiacov o 1,2 mld Sk. Doterajší pozitívny vývoj v preprave je od septembra ovplyvňovaný poklesom ekonomike SR, ktorý sa premietol predovšetkým v nakládke tovaru na vývoz, ale i v dovoze surovín.
Vyjadrenia Jozefa Hanulíka z Wesotry je podľa M. Čikovského možno považovať za názor reprezentanta firmy, ktorej predstavy o cenách za prepravu po železnici sa nezhodujú s predstavami ŽSR
o cenách.

(Pravda 981202)