Poľské železnice prepúšťajú
16.2.2001 - Poľské železnice (PKP) sa pripravujú na
privatizáciu znižovaním stavu svojich pracovníkov. V
súčasnosti v PKP pracuje 167 000 zamestnancov a na konci
budúceho roka ich má byť ešte o 22 000 menej. Organizačná
zmena dopravy po železnici a sprivatizovanie dopravných ciest
posilňujú nádeje vlády na vstup do EÚ, a to napriek tomu,
že PKP patrí medzi najmenej príťažlivé poľské podniky pre
zahraničných investorov.
Kvôli meškaniu v plnení podmienok EIB sa 3. tranža úveru pre ŽSR oneskorí
Bratislava 18.februára - Uvoľnenie tretej
tranže úveru od Európskej investičnej banky (EIB) pre
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR),
ktoré sa predpokladalo v tomto mesiaci, sa s veľkou
pravdepodobnosťou presunie na neskorší termín. Závisí to od
plnenia odporúčaní finančného modelu hospodárenia
železníc, ktoré stanovila EIB. Nasledujúci týždeň ich
posúdia minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR
Jozef Macejko a ministerka financií SR Brigita Schmögnerová.
Generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy MDPT a predseda
Správnej rady ŽSR Dušan Pajdlhauser konštatoval, že
odporúčania banky, ktoré sú podmienkou získania balíka
peňazí vo výške 60 miliónov EUR, súvisia s výškou
príspevku štátu na dopravnú infraštruktúru a plnenie
výkonov vo verejnom záujme. Finančný model EIB predpokladá,
že štát prispeje na investičné projekty železníc sumou 4
miliardy Sk. Vláda SR v štátnom rozpočte na rok 2001
vyčlenila pre železničnú dopravu iba 275 miliónov Sk a na
kombinovanú 60 miliónov Sk. Tieto zdroje podľa slov D.
Pajdlhausera nepredstavujú ani desatinu sumy, navrhovanej EIB.
"Bude to nutné riešiť prostredníctvom iných úverov so
štátnymi zárukami," povedal riaditeľ. Podľa neho je
obdobná situácia badateľná aj v prípade dopravy vo verejnom
záujme, u ktorej rozpočet ráta s finančnými prostriedkami vo
výške 3,6 miliardy Sk. Tretia tranža pre železnice, ktorá je
súčasťou úveru EIB v celkovej hodnote 200 miliónov EUR, bola
poskytnutá ešte v júli 1999. V prípade jej uvoľnenia sa bude
investovať na nákup a modernizáciu železničných
koľajových vozidiel, predovšetkým však na rozvoj
infraštruktúry vo forme rekonštrukcií železničných tratí,
upresnil D. Pajdlhauser. Prostriedky sa vynaložia na
modernizáciu trate Bratislava-Rača - Šenkvice, na ktorú bolo
prisľúbených 38,5 milióna EUR z predvstupového fondu EÚ
ISPA. Prvú tranžu z pôžičky EIB vo výške 120 miliónov EUR
dostali ŽSR v roku 1999 a použili ju na finančnú
reštrukturalizáciu. Ďalších 20 miliónov EUR, ktoré
pribudli na účte ŽSR od EIB,
sa rovnako využilo na modernizáciu tratí. V rámci podpory
budovania dopravnej infraštruktúry v hlavnom meste SR sa ráta
s finančnou participáciou EIB (a slovenských komerčných
bánk v sume 600 mil. Sk) aj na výstavbe piateho bratislavského
Mosta Košická. Táto stavba bude financovaná z prostriedkov
štátneho rozpočtu SR (1,8 mld. Sk) a tiež z už schváleného
úveru od EIB v rovnakej výške 1,8 miliardy Sk. Aj v tomto
prípade Garančný výbor pri vláde SR odobril na tieto zdroje
štátnu záruku. O Návrhu na prevzatie štátnych záruk za
úvery na financovanie verejnej práce "Premostenie Dunaja v
Bratislave - Most Košická" bude slovenský kabinet
rokovať v najbližších týždňoch.
Dostanú ŽSR úver?
19.2.2001 - Uvoľnenie tretej tranže
úveru od Európskej investičnej banky (EIB) pre Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR),
ktoré sa predpokladalo v tomto mesiaci, sa s veľkou
pravdepodobnosťou presunie na neskorší termín. Závisí to od
plnenia odporúčaní finančného modelu hospodárenia
železníc, ktoré stanovila EIB. V tomto týždni ich posúdi
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef
Macejko a ministerka financií SR Brigita Schmögnerová. Vláda
SR v štátnom rozpočte na rok 2001 vyčlenila pre železničnú
dopravu iba 275 miliónov Sk a na kombinovanú 60 miliónov Sk.
(Z materiálov TASR, SITA)
Uplynulý týždeň sa na
železničných priecestiach stali štyri dopravné nehody
Bratislava
19. februára - Uplynulý týždeň sa na železničných
priecestiach Slovenska stali štyri dopravné nehody, pri
ktorých zahynul jeden človek. Na priecestí železničnej
stanice v Turzovke v sobotu podvečer sa chcel 33-ročný vodič
Audi 100 s bratislavským evidenčným číslom vyhnúť
44-ročnému cyklistovi z Turzovky, ktorý spadol v strede
vozovky. Zachytil ho a následne narazil do priecestného
svetelného zabezpečovacieho zariadenia, ktoré ohol, čím ŽSR spôsobil škodu 5-tisíc
korún, sebe na motorovom vozidle 65-tisíc korún. U vodiča
Audi nezistili požitie alkoholu. Cyklista z nemocnice v Čadci,
kam ho previezli na ošetrenie, utiekol. Príčinou druhej
sobotňajšej nehody bolo nezvládnutie riadenia motorového
osobného vozidla. Dve minúty pred polnocou 19-ročný vodič
Mazdy s trebišovským evidenčným číslom narazil do stojana
priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ktorý vyvrátil zo
zeme a navyše zlomil závoru, čím ŽSR
spôsobil škodu 4-tisíc korún. Na Mazde vznikla škoda
100-tisíc korún. Ani u tohto vodiča nezistili požitie
alkoholu. Do štatistiky Železničnej polície pribudli
uplynulý týždeň 4 osoby, ktoré zomreli, či boli nájdené
mŕtve v obvode železničných dráh. Patrí medzi ne aj
mŕtvola muža v značnom rozklade, nájdená v šachte
teplovodného potrubia vedľa trate Čadca - Čadca zastávka.
Pri mŕtvom mužovi sa našli rôzne doklady, konkrétne
kontrolný preukaz z Úradu práce Čadca na meno 43-ročného
muža Pavla G. z Vysokej nad Kysucou. TASR o tom dnes informoval
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Deutsche Bahn odmieta požiadavky
pozostalých obetí tragédie z Eschede
Berlín
19. februára - Nemecké železnice (Deutsche Bahn AG) odmietajú
vysoké odškodné, požadované pozostalými obetí vlaňajšieho (?!?) železničné
nešťastia z Eschede. Hovorca spoločnosti dokonca pre
najnovšie vydanie magazínu Der Spiegel vyhlásil, že
železnice svojim nebyrokratickým postupom ďaleko prekročili
zvyčajný nemecký štandard, keď pozostalým vyplatili za
každé úmrtie 30.000 nemeckých mariek, avšak bez toho, aby za
smrť obetí prevzali právnu zodpovednosť. Záujmové
združenie Selbsthilfe Eschede
(Svojpomoc Eschede) však teraz pre pozostalých za každú z
dovedna 101 obetí katastrofy súdnou cestou žiada odškodné vo
výške 550.000 mariek, píše nemecký denník Die Welt.
Pozostalí sa k žalobe okrem iného odhodlali aj preto, že po
nahliadnutí do vyšetrovacieho spisu nadobudli istotu o
spoluvine železníc - Deutsche
Bahn AG totiž už pred nešťastím vedeli, že kolesá
rýchlovlaku ICE
predstavujú rizikový faktor. Najväčšie železničné
nešťastie v povojnovej histórii Nemecka sa začalo odvíjať
od lomu spôsobeného únavou materiálu v obruči kolesa. Podľa
vyšetrovateľov sa rýchlik ICE 884 vykoľajil 3. júna 1998 o
10.59 h. Obruč sa po zlomení o 5,5 kilometra ďalej zakliesnila
do výhybky a dvojkolesie prestalo priliehať na koľajnicu. Po
prvom vagóne za lokomotívou sa vykoľajili aj ďalšie, pričom
tretí sa vzpriečil pod mostom a zadným koncom odrazil jeden
pilier. V troskách vozňov a mosta zahynulo 101 cestujúcich a
minimálne 200 ľudí sa zranilo.
Do výstavby rýchlostných koridorov
vložia ČD tento rok zhruba 14 miliárd Kč
Praha
19. februára - Modernizácia tranzitných železničných
koridorov si v tomto roku vyžiada približne 14 miliárd Kč,
pričom vlani to bolo takmer 11 miliárd korún. Ako TASR
informoval hovorca Českých dráh (ČD) Pavel Tesař, investície
do stavieb I. koridoru by mali dosiahnuť 6,73 miliardy (vlani
5,05 mld) a II. koridoru 7,54 mld (vlani 5,91 mld). Budovanie
koridorov je spolufinancované z programu EÚ PHARE. S
modernizáciou prvého zo štyroch tranzitných koridorov začali
ČD koncom roku 1993. Jeho
trasa vedie od hraníc s Nemeckom cez Děčín, Prahu, Českú
Třebovú, Brno, Břeclav na hranice s Rakúskom. Dĺžka I.
koridoru bez uzlov predstavuje 384,6 kilometra (km), pričom v
súčasnosti je dokončených 212,5 km, teda 55 % celkovej
dĺžky. S dokončením modernizácie sa počíta v závere
budúceho roka. Modernizácia II. koridoru, ktorý vedie od
hraníc s Poľskom po trase Petrovice pri Karvinej, Ostrava,
Přerov a Břeclav, sa začala v roku 1997. Dĺžka II. koridoru
bez uzlov dosahuje 299,1 km, s dokončením hlavného objemu
prác sa počíta na konci roku 2003. V uplynulom roku bolo
dokončených spolu 38,8 km tratí (13 % z celkovej dĺžky
koridoru), práce pokračovali na 82,6 km, teda 28 % dĺžky.
Súčasťou projektu je aj modernizácia tzv. odbáčacej vetvy,
ktorá spája I. a II. koridor medzi Českou Třebovou a
Přerovom. Jej realizácia by mala prebehnúť v rokoch 2003 až
2005. Práce na renovácii IV. koridoru, ktorý začína na
hraniciach s Nemeckom a cez Děčín, Prahu, České Budějovice
a Horné Dvořište, smeruje k hraniciam s Rakúskom, by mali
začať v roku 2003, pričom úsek od nemeckých hraníc do Prahy
bude dokončený v rámci modernizácie I. koridoru v budúcom
roku. Ukončenie modernizácie IV. koridoru sa predpokladá v
roku 2008. Tretí koridor spája Nemecko so Slovenskom a Poľskom
po trase Cheb - Plzeň - Praha - Česká Třebová - Přerov -
Ostrava - Dětmarovice - hranice so Slovenskom. Rameno z Prahy po
slovenské hranice je súčasťou I. a II. koridoru.
Modernizácia III. koridoru by mala podľa P. Tesařa začať po
roku 2005.
Troch Alžírčanov, ktorí prekročili
nelegálne hranice, zadržali vo vlaku
Bratislava
20. februára - Troch cudzích štátnych príslušníkov
zadržala hliadka Železničnej polície (ŽP) o polnoci z nedele
na pondelok v rýchliku Poľana a odovzdala ich kolegom na
staničnom oddelení v Rožňave. Títo zistili, že ide o
občanov Alžírska vo veku 34, 24 a 19 rokov. Zadržaní sa
priznali, že v noci zo 17. na 18. februára na presne neurčenom
mieste nelegálne prekročili štátnu hranicu a prišli do
Košíc. Alžírčania cestovali vlakom do Bratislavy, kde mali v
úmysle požiadať o azyl. Železničná polícia ich odovzdala
orgánom Cudzineckej polície v Rožňave. TASR o tom dnes
informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
ŽP: V minulom roku vzrástli krádeže
telefónneho vedenia pri želeničných tratiach
Bratislava
20. februára - Železničná polícia (ŽP) zaznamenala v
uplynulom roku 67 prípadov krádeží predovšetkým funkčného
telefónneho vedenia popri tratiach, čo je o 45 viac ako v roku
1999. Tento artikel určený na zaistenie plynulosti a
bezpečnosti železničnej dopravy, ktorý sa dá speňažiť v
zberniach druhotných surovín, naďalej láka páchateľov.
Policajtom ŽP z Humenného sa podarilo v pondelok objasniť
prípad krádeže 400 m bronzového vedenia z úseku trate
Krásny Brod - Monastyr. Ako podozrivý bol zistený 22-ročný
muž z Hankoviec, ktorý kliešťami odštiknuté drôty opálil
a odovzdal v zberni s cieľom získať peniaze. ŽSR spôsobil škodu 6 296 korún.
Prípad postúpia na priestupkové konanie na OÚ v Humennom.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Rozhnevaní pasažieri zapálili
historickú juhoafrickú vlakovú stanicu
Pretória
20. februára - Neskutočný amok a hnev zachvátil v pondelok
večer približne 6000 cestujúcich na železničnej stanici v
juhoafrickej metropole Pretória. Pasažieri z hnevu nad dlhým
meškaním vlakov zapálili historickú stanicu pochádzajúcu z
roku 1910. Oheň, ktorý zasiahol hlavne zariadenia budovy,
odkiaľ boli pasažieri vypravovaní aj na jazdu historickými
luxusnými vlakmi Blue Train a Rovos, sa podarilo zlikvidovať
až dnes ráno. Miestne úrady museli vyslať na miesto incidentu
až 100 príslušníkov polície a armády, aby upokojili
rozzúrený dav. Požiar a následné uzavretie stanice postihlo
200.000 cestujúcich. Veľká väčšina z nich nútila šoférov
autobusov stojacich pred stanicou, aby ich odviezla a to napriek
tomu, že vozidlá boli beznádejne preplnené. Miestne úrady
odhadujú spôsobené škody na 15 miliónov mariek. Paniku,
zlosť a následne podpaľačstvo spôsobila chyba na
signalizačnom zariadení v blízkosti stanice, kvôli ktorej
došlo k dlhotrvajúcemu meškaniu vlakových súprav. Napriek
tomu, že vedenie stanice prisľúbilo cestujúcim náhradnú
dopravu autobusmi, približne 6000 cestujúcich zaútočilo na
zariadenie stanice, rozbilo výklady, vyhrážalo sa zamestnancom
stanice a podpaľovalo nábytok v kanceláriách. Starosta
juhoafrického hlavného mesta Smangalisko Mkhatshwa vyslovil
rozčarovanie nad incidentom a označil ho za úplne
neakceptovateľný. "Veď predsa nie sme žiadnou banánovou
republikou, tu platia naďalej zákony," zdôraznil starosta
Pretórie.
Intertransport 2001 registruje zatiaľ
41 vystavovateľov zo strednej Európy
Bratislava
20. februára - Už 41 vystavovateľov potvrdilo svoju účasť
na piatom ročníku medzinárodného kontraktačného veľtrhu
dopravy Intertransport 2001, ktorý sa uskutoční v dňoch 21. -
25. marca v Bratislavskej Inchebe. Najväčšiu skupinou budú
tvoriť podniky z krajín Visegrádskej štvorky (V4) a Rakúska.
Jednou z inovácií tohtoročného veľtrhu bude jeho
rozšírenie o oblasť logistiky a dopravnej infraštruktúry,
popri tradičných expozíciách cestnej, železničnej,
leteckej, vodnej či kombinovanej dopravy. Akcent by sa mal preto
z jednoduchej výstavnej činnosti preniesť na kvalitný
sprievodný program, ktorého súčasťou bude aj stretnutie
odborníkov na pôde Dopravného klubu za účelom diskusie na
tému cestná infraštruktúra ako aj možnosti rozvoja
kombinovanej dopravy. Uviedol generálny riaditeľ spoločnosti
Contact Trade Centre (CTC), organizujúcej veľtrh, Napoleon
Kurpiel. Najväčšie zastúpenie by mali mať na Intertransporte
spoločnosti z oblasti cestnej dopravy, predovšetkým importéri
nákladných áut a zasielateľské spoločnosti poskytujúce
full - service. Za hlavné ciele Intertransportu, ktorý je
organizovaný pod záštitou Ministerstva
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR , je podľa slov N.
Kurpiela reaktivácia pozície Slovenska ako tranzitnej krajiny v
stredoeurópskom regióne, rozvoj multilaterálnej investičnej
činnosti a prezentácie Bratislavy ako logistického centra.
Zároveň je úvodným podujatím zo série špecializovaných
medzinárodných výstav a v júni tohto roku ju v Bratislave
bude nasledovať Európsky automobilový kongres a výstava
automobilových komponentov.
Opitá Bratislavčanka rozbíjala
majetok slovenských železníc
Bratislava
21. februára - Alkoholom posilnená Bratislavčanka Petra R. si
v utorok nadránom vybíjala prebytočnú energiu na majetku
Železníc SR (ŽSR). Na
bratislavskej hlavnej stanici sa
odreagovala na vstupných dverách vestibulu. Niekoľkými
kopnutiami a buchnutiami sa jej podarilo rozbiť ich dvojitú
sklenenú výplň. Príslušníci Železničnej polície (ŽP)
jej namerali v dychu dve promile alkoholu. ŽSR spôsobila škodu
za päťtisíc korún. Spolu s nákladmi na opravu dverí ju bude
musieť uhradiť. Nepriaznivé počasie s hustým snežením sa v
utorok podpísalo pod dve nehody na železničnej
trati Štrbské Pleso - Štrba . Na klzkej vozovke nezvládli
jazdu 31-ročná vodička Škody Octávie s trebišovskou ŠPZ a
30-ročný vodič terénnej Hondy z Detvy. Obe autá sa zošmykli
na ozubnicovú železničnú trať a spôsobili dva a
polhodinové prerušenie dopravy na tomto úseku. Ani jeden z
vodičov pred jazdou nepožil alkohol. Aj ďalšia dopravná
nehoda sa stala vo Vysokých Tatrách, na trati Tatranská Lomnica - Starý
Smokovec . Na zasneženom priecestí nezvládol riadenie
32-ročný vodič autobusu s popradským evidenčným číslom a
pravou zadnou stranou zapadol do koľajiska. Takmer jeden a
polhodiny po nehode musela byť na trati zastavená doprava.
Požitie alkoholu u vodiča nebolo zistené, hmotná škoda na
autobuse nevznikla. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP
Jozef Búranský.
Grafity – vzbura aj móda
22.2.2001
- Sprejom postriekaná fasáda historickej budovy rozčúli vari
každého starostu mesta všade na svete. V Česku poslanci
prijali návrh, že sprejerov možno nielen pokutovať, ale
odsúdiť až na osem rokov väzenia. Senát im však tento
návrh vrátil. V Malajzii zasa dostane sprejer rany palicou.
U nás sa grafity považujú za poškodzovanie cudzieho majetku.
Slovenské železnice platia státisíce korún za čistenie
vagónov od sprejov. Starostovia miest škody nevyčísľujú.
Grafity si však napriek odporu razia cestu k spoločenskému
uznaniu. V západnej Európe dnes zažívajú dokonca novú vlnu
záujmu. Začínajú sa predávať nohavice, šálky, taniere so
vzormi grafitov. Vzbura sa čiastočne zmenila na módu.
Švajčiarske veľvyslanectvo v Londýne pozýva v týchto dňoch
sprejerov postriekať všetky steny svojich podzemných garáží
– je to súčasť jeho kultúrneho programu. „Grafity sú
zaujímavou kombináciou politiky a umenia,“ tvrdí
švajčiarsky veľvyslanec v Londýne.
„Grafity sú umenie,“ hovorí dvadsaťjedenročný
bratislavský sprejer, ktorý si neželá byť menovaný.
Sprejovať začal na školskú lavicu. Dnes sprejuje najradšej
na vlaky, aby to spoločnosť dospelých šokovalo. „Robím aj
na takzvaných legáloch. To je tvorba, ktorá ako jediná je
konformnou spoločnosťou viac-menej tolerovaná.“ Má na mysli
napríklad betónové steny a mostné konštrukcie.
(puk)
Vojaka z povolania usmrtil na
koľajniciach rýchlik
Bratislava
22. februára - Rýchlik R-602 Čingov v stredu podvečer
zachytil a usmrtil na chránenom železničnom priecestí v Trenčíne 44-ročného vojaka
z povolania Pavla P. Rušňovodič predtým použil zvukové
výstražné znamenie, pretože zbadal cez trať prebiehať
niekoľko osôb, ale tragédii nezabránil. Podľa informácie
hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského u
rušňovodiča nebolo zistené požitie alkoholických nápojov.
Doprava na druhej koľaji v inkriminovanom železničnom úseku
bola zastavená vyše hodinu, pričom okrem rýchlika meškali aj
ďalšie dva vlaky.
České dráhy by mali tento rok
ukončiť stratou 4,5 miliardy Kč
Praha
22. februára - Český národný prepravca České dráhy (ČD) očakáva v tomto roku
stratu zhruba 4,5 miliardy Kč. Zisk z nákladnej prepravy by mal
dosiahnuť 2,7 mld a profit z ostatných činností približne
750 miliónov. Neuhradená strata z osobnej dopravy dosiahne
podľa generálneho riaditeľa ČD
Dalibora Zeleného asi 8 miliárd Kč. Podnikateľským zámerom
sa bude v piatok zaoberať správna rada ČD . Osobná preprava by mala v
tomto roku aj napriek tomu, že ju štát nehradí v plnom
rozsahu, zostať podľa D. Zeleného na doterajšej úrovni.
Podľa novely zákona o dráhach však úhradu prepravy vo
verejnom záujme hradí štát v plnom rozsahu, čo by v
súčasnej situácii znamenalo obmedzenie osobnej prepravy na
českých železniciach o 60 %. Hospodárske výsledky za
uplynulý rok odmietol D. Zelený spresniť až do ukončenia
auditu. Podľa dostupných informácií však ČD minuloročné hospodárenie
ukončili stratou 4,9 miliardy korún, a to aj napriek štátnej
dotácii vo výške 6,5 mld a celkovým zvýšením výkonov. D.
Zelený to odôvodnil nedokončenou privatizáciou bytov
(predpokladaný výnos 400 miliónov Kč) a neuskutočneným
predajom starých pohľadávok za juhoslovanskú železnicu (500
miliónov Kč). V minulom roku prepravili ČD 182 miliónov cestujúcich,
čo je o 4,3 % viac ako v roku 1999. Prepravný výkon osobnej
dopravy tak medziročne vzrástol o 5 % a príjmy z cestovného o
6,2 %, z toho vo vnútroštátnej doprave o 8 %. Preprava tovaru
a surovín dosiahla 89,8 milióna ton, čo predstavuje
medziročný nárast o 9,3 %. Prepravný výkon vzrástol o 5 % a
objem tržieb z tejto činnosti o 6 %. Vzrástla tiež
produktivita práce na českej železnici, a to tak v
prevedených tonokilometroch na zamestnanca (o 9,2 %), ako aj v
priamych tržbách z osobnej a nákladnej prepravy na zamestnanca
(o 8 %). ČD sa podarilo
znížiť tiež energetickú náročnosť v osobnej i nákladnej
doprave, a to zvýšením podielu trakcie motorových vozov v
osobnej doprave o 1,8 % a elektrických lokomotív v nákladnej
doprave o 2,1 %. ČD v
súčasnosti zamestnávajú vyše 65 500 ľudí (vlani prepustili
vyše 2 600 pracovníkov), pričom v tomto roku plánujú v
rámci racionalizačných opatrení prepustiť ďalších asi 2
400 zamestnancov. Na sociálny program pre nich schválila
česká vláda dotáciu 250 miliónov Kč. V nasledujúcich
piatich rokoch by malo ČD
opustiť spolu zhruba 14 000 ľudí.
Oprávnené náklady ŽSR vo výške
2,5 miliardy Sk stále nepokryté
Bratislava
23. februára - Ekonomicky oprávnené náklady Železníc
Slovenskej republiky (ŽSR)
vyplývajúce zo štátom objednaných výkonov na tento rok, ako
aj znenie Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej
doprave ostávajú po rokovaní Správnej rady ŽSR nedoriešené. Železnice sa
budú touto problematikou opätovne, už po štvrtýkrát,
zaoberať 1. marca tohto roku, pričom v prípade jej
neuzatvorenia bude riešenie problému postúpené vláde SR. Z
celkového tohtoročného objemu štátnej objednávky
dopravných výkonov v osobnej doprave, stanovených vo výške
34 miliónov vlakových kilometrov, teda 9,452 miliardy Sk
(zahŕňa ekonomicky oprávnené aj neoprávnené náklady),
ostáva neuhradených 2,505 miliardy Sk. Schválený tohtoročný
zákon o štátnom rozpočte vyčlenil na krytie ekonomicky
oprávnených nákladov 2,914 miliardy Sk a z mimorozpočtových
zdrojov objem 710 miliónov. Nepokrytá strata musí byť podľa
riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloša
Čikovského v priebehu roka 2001 vykrytá z cudzích zdrojov -
úverov, čo následne zvýši objem finančných nákladov. Tie
sú na tento rok plánované vo výške 4,52 miliardy Sk, pričom
celková strata z finančných operácií tvorí sumu 2,29
miliardy Sk, t. j. 59,73 % z celkovej straty plánovanej na tento
rok. Stratu je podľa M. Čikovského okrem toho možné
kompenzovať zvýšením tržieb alebo znížením nákladov.
Nakoľko však posledná úprava cien cestovného prebehla k 1.
februáru tohto roku, jej ďalšie zvyšovanie neprichádza do
úvahy. Pokiaľ ide o znižovanie nákladov, to je možné len v
oblasti variabilných nákladov. Zo simulovaného zníženia
nákladov vo väzbe na redukciu rozsahu dopravných výkonov
vyplýva, že na dosiahnutie úspory 2,505 miliardy Sk by bolo
potrebné redukovať dopravný výkon v rozsahu 57 %. To by v
praxi znamenalo úplné zastavenie prevádzky osobnej dopravy na
74 % siete ŽSR , čo označil
M. Čikovský za neprípustné. Okrem straty z výkonov vo
verejnom záujme vzniká železniciam strata aj z titulu
regulovaného poplatku za používanie dopravnej cesty.
Skutočné náklady na dopravnú cestu sú vyššie a rozdiel
predstavuje objem 1,5 miliardy Sk.
Zo zrážky s vlakom vyviazol šofér
auta s ťažkými zraneniami
Bratislava
23. februára - Ťažký otras mozgu, narazený hrudník, úplne
zdemolované osobné auto a poškodený rušeň sú výsledkom
dopravnej nehody, ktorá sa stala vo štvrtok o 19.18 h. na
železničnom priecestí v úseku trate
Kapušany pri Prešove - Šarišské Lúky . Svetelné
signalizačné zariadenie priecestia tam nerešpektoval
36-ročný vodič Renaultu 5 s talianskou poznávacou značkou z
obce Fintice a pri spustených závorách vošiel na trať.
Následne ho zachytil rušeň osobného vlaku. Vodič pri nehode
utrpel ťažký otras mozgu, zlomeniny rebier a pomliaždeniny
celého tela a jeho 43-ročná spolujazdkyňa má po zrážke s
vlakom narazený hrudník. K zraneniu osôb vo vlaku nedošlo,
poškodil sa na ňom len pluh, schodíky a podlaha. Kvôli nehode
meškali ďalšie dva vlaky 14 a 15 minút. TASR o prípade
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Súkromná spoločnosť bude
prevádzkovať aj nočné železničné vagóny len pre ženy
Tokio
23. februára - V dôsledku neprestávajúceho sexuálneho
obťažovania žien v tokijských vlakoch bude súkromná
japonská spoločnosť Keio Electric Railways od konca budúceho
mesiaca v neskorých večerných hodinách prvýkrát
prevádzkovať aj vagóny, v ktorých budú môcť cestovať len
reprezentantky nežného pohlavia. Decembrová skúšobná fáza
plánovaného opatrenia dopadla tak dobre, že so zavedením
osobitných nočných vagónov pre ženy súhlasí aj značná
časť reprezentantov silnejšieho pohlavia. V poslednom čase sa
totiž rozmnožili aj prípady neopodstatneného obvinenia
nočnými vlakmi cestujúcich mužov zo strany niektorých
príliš precitlivených pasažierok.
Spotreba energie v kombinovanej doprave
až o 30 % nižšia
Bratislava
23. februára - Podpisom Zmluvy o podpore prevádzky kombinovanej
dopravy v systéme Ro La sprevádzaná, na roky 2001 až 2005
medzi Slovenskou republikou ako objednávateľom a Železnicami
Slovenskej republiky (ŽSR) ako
dodávateľom v januári tohto roku sa vytvárajú predpoklady na
udržanie podielu tohto ekologického spôsobu prepravy tovaru na
jeho celkovom objeme. V minulom roku tvoril tento podiel podľa
slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloša
Čikovského približne tri percentá, čo vo fyzickom vyjadrení
predstavuje 564 228 ton. V porovnaní s pôvodne plánovaným
minuloročným objemom prepravy vo výške 469 000 ton možno
konštatovať jeho prekročenie o 20,3 %. Nárast v minulom roku
oproti roku 1999 predstavoval 30,47 %. Za roky 1997 až 2000 sa
do kombinovanej dopravy v SR investovalo takmer 200 miliónov Sk,
pričom na rok 2001 bola v štátnom rozpočte vyčlenená suma
60 miliónov Sk. O výhodnosti kombinovanej dopravy svedčí
podľa M. Čikovského aj fakt, že spotreba energie pri preprave
v systémoch kombinovanej dopravy je až o 30 % nižšia ako pri
priamej preprave tovaru v diaľkovej cestnej nákladnej doprave. ŽSR sú pritom schopné
poskytnúť trasu a zabezpečiť premávku vlaku, nakoľko majú
vypracované technologické postupy pre prevádzku Ro La
sprevádzaná na všetky trate. Ako uviedol riaditeľ odboru
kombinovanej dopravy Ministerstva
dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ladislav Denko,
v minulom roku bola preprava cestných súprav na
nízkoplošných železničných vozňoch zabezpečovaná na
trasách Bratislava - Praha, Budapešť - Gliwice, Dunajská
streda - Praha - Hamburg, pričom prepravu na naposledy menovanej
trase zabezpečovala rakúska firma Metranz využívajúca
prepravné vozne ŽSR . Tie
vyrobila Tatravagónka, a. s., Poprad, ktorá získala licenciu
na ich produkciu od maďarsko-rumunskej firmy Arad vlastniacej
patent. Hoci podiel kombinovanej dopravy tvorí len spomínané
tri percentá, L. Denko si myslí, že tento dopravný systém
predstavuje skôr investíciu do budúcnosti, pričom jeho
plnohodnotné využitie sa plánuje v krátkom čase, nakoľko
možno očakávať rozhýbanie tovarových tokov, a to nielen v
rámci Európy.
Zimná pohotovosť vyhlásená na
šiestich tratiach ŽSR
Bratislava
23. februára - V troch železničných staniciach a na šiestich
tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) bola vyhlásená zimná
pohotovosť druhého stupňa. Napriek tomu nedošlo podľa
riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloša
Čikovského na železniciach k žiadnym prevádzkovým
problémom a ani k omeškaniam vlakov. Druhý stupeň zimnej
pohotovosti, ktorý znamená zvýšené nebezpečie ohrozenia
prevádzky, bol vyhlásený v železničných staniciach
Handlová, Čadca, Krásno nad Kysucou a na tratiach Harmanec jaskyňa - Čremošné , Dobšinská ľadová jaskyňa -
Červená skala, Horná
Štubňa - Dolná Štubňa , Kremnické bane - Sklené pri
Handlovej , Liptovský Hrádok -
Poprad Tatry a Štrba -
Štrbské pleso .
Strana vytvorená: 25. II. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0108.htm ) |