Mladý cyklista z Veľkej Lomnice
zahynul pod kolesami vlaku
Veľká
Lomnica 19. septembra - Pod kolesami vlaku zahynul dnes mladý
cyklista z Veľkej Lomnice v okrese Kežmarok. Chlapec vošiel
bicyklom do dráhy osobného vlaku na nechránenom železničnom
priecestí v obci. Koľajnice tam križujú miestnu komunikáciu,
odbočku z hlavnej cesty medzi Popradom a Kežmarkom. Križovatka
je vybavená svetelnou signalizáciou. Rušňovodič zrážke už
nemohol zabrániť. Cyklista skonal na mieste nehody, informoval
riaditeľ odboru Železničnej polície v Poprade Vladimír
Šavel. Prípad vyšetruje dopravná polícia z Kežmarku.
Sprievodkyňu vo vlaku okradli malé
Bulharky
BRATISLAVA, 20.9.2001 –
Železniční policajti vypátrali dve dievčatá z Bulharska vo
veku 12 a 13 rokov, ktoré v druhej polovici augusta na Hlavnej
stanici okradli 49-ročnú sprievodkyňu osobných vlakov. Po
predvedení na staničné policajné oddelenie obe dievčatá
podozrivé zo spáchania krádeže poškodená sprievodkyňa
spoznala. O udalosti bol informovaný vyšetrovateľ Okresného
úradu vyšetrovania PZ Bratislava I, ktorý nariadil vykonať
nevyhnutné úkony na zadokumentovanie prípadu. Vzhľadom na vek
dievčat bude trestné stíhanie zastavené.
Expresy sa zastavili
BRUSEL, (čtk) 21.9.2001 –
Vysokorýchlostné vlakové súpravy idúce na tratiach medzi
Bruselom, Parížom a Londýnom zastavili. Príčinou je bombový
poplach. Nemenovaný predstaviteľ železníc informoval, že
špeciálne armádne jednotky prehľadávali koľajisko a
súpravy boli mimo prevádzky najmenej jednu hodinu.
Bezpečnostné opatrenie sa dotklo vysokorýchlostných súprav
typu Eurostar zabezpečujúcich dopravu tunelom pod Lamanšským
prielivom rovnako ako súprav typu Thalys jazdiacich medzi
Bruselom a Parížom.
Oslavy storočnice železničnej trate
Topoľčany - Trenčín
Topoľčany
22. septembra - Príchodom historických vlakov ťahaných
parnými lokomotívami začali sa dnes v Topoľčanoch oslavy
100. výročia železničnej trate Trenčín - Topoľčany
spojené s celoslovenskými oslavami Dňa železničiarov.
Možnosť odviezť sa v dobových vagónoch využili stovky
cestujúcich z Trenčína, Bánoviec nad Bebravou, Chynorian a
ďalších desiatich obcí, ktorými trať prechádza. Z
Bratislavy v parnom vlaku prišli okrem cestujúcich aj
predstavitelia Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) a ďalší hostia.
V priestoroch nedávno obnovenej železničnej stanice v
Topoľčanoch všetkých privítal primátor Pavol Segeš. V
príhovore pripomenul, že vybudovanie železničnej trate pred
120 rokmi z Nitry do Topoľčian a o 20 rokov neskôr spojenie s
Trenčínom bolo pre mesto požehnaním. Železnica priniesla
nebývalý priemyselný rozvoj nielen mestu, ale celému
regiónu.
Riaditeľ divízie dopravnej cesty ŽSR Milan Solárik
uviedol, že vyspelé krajiny sa opäť vracajú k železničnej
preprave osôb i tovaru, ktorá je ekologickejšia ako cestná.
Napriek súčasnej recesii železníc na Slovensku aj trať do
Trenčína preto čakajú dobré perspektívy.
Súčasťou osláv je aj putovná výstava šiestich
historických lokomotív, rovnaký počet osobných vozňov a
tiež modelov železníc. Mimoriadne parné vlaky budú
premávať dnes a v nedeľu z Topoľčian do Trenčína a
Prievidze.
Metrostav zvýšil za 7 mesiacov hrubý
zisk o 26 % na 158 miliónov Kč
Bratislava
23. septembra - Akciová spoločnosť Metrostav Praha vykázala
za prvých sedem mesiacov tohto roku hrubý zisk 158 miliónov
Kč pri výkonoch 5,41 miliardy Kč. V medziročnom porovnaní
výkony vzrástli o 24 % a zisk o 26 %, informoval pri
príležitosti 30. výročia od založenia firmy jej predseda
predstavenstva a generálny riaditeľ Jindřich Hess novinárov v
Bratislave.
Na tento rok Metrostav pôvodne naplánoval výkony za 8,5
miliardy Kč, ale skutočnosť bude podľa riaditeľa ešte
vyššia. Na ďalšie roky má už firma zmluvne dohodnuté
dodávky za viac ako 7,5 miliardy Kč a ku koncu augusta 2001 jej
partneri odobrili zmluvy na objem prác za vyše 10 miliárd Kč.
Na zložení zákaziek, spresnil, sa prejavuje dlhodobá snaha
spoločnosti o diverzifikáciu činností a pokrytie celého
stavebného trhu. Z tohto dôvodu Metrostav prekonal recesiu
českého stavebníctva už v roku 1999, a to tým, že vtedy
obmedzované verejné investície nahradil angažovanosťou v
súkromnom sektore. Dôraz na univerzálnosť, presadzovanú vo
firme od roku 1990, sa podľa riaditeľa vypláca. Za 30 rokov
postavila spoločnosť (pôvodne Vodní stavby) 50 kilometrov
(km) metra, čo znamená 100 km tunelov a 50 staníc. Aj keď
Metrostav pokračuje na realizácii infraštruktúrnych
projektov, najmä v Prahe (trasa metra C, tunely, premostenie
železničnej stanice), priberá ďalšie netradičné zákazky
(betonárske práce, výstavba administratívnych budov,
supermarketov a rekonštrukcie tankoviska ropy a plavebnej
komory).
J. Hess ocenil vyše päťročnú spoluprácu súčasného
manažmentu Metrostavu s manažmentom a. s. Doprastav,
Bratislava. Podľa neho sa rozvíja výmena osôb, znalostí a
postupov v podzemnom staviteľstve, typickom pre Metrostav, a
cestnom staviteľstve, čo je špecializácia Doprastavu.
Diaľničný tunel Višňové (SR) budujú Doprastav a Metrostav
spoločne a najbližšie sa zúčastnia na výstavbe supermarketu
Tesco v Žiline.
Metrostav ako prvá stavebná firma v ČR získal certifikát o
kvalite podľa normy ISO 9002 a o priemyselnej bezpečnostnej
spôsobilosti, uznávaný členskými krajinami NATO. Oba
umožňujú Metrostavu uchádzať sa o armádne zákazky.
Spoločné aktivity a prednosti Doprastavu (D), jeho majoritného
akcionára a. s. DOAS (D) a Metrostavu (M), ktoré sú od
minulého roku prepojené aj majetkovo a zriadili dcérske
spoločnosti (Doprastav Bohemia, Metrostav Slovakia), vyvrcholili
1. septembra 2001. Rozhodujúci akcionári oboch spoločností
schválili novú organizačnú štruktúru a strategické
riadenie cez novovytvorené prezídium DDM Group. Výkonné
právomoci budú však v kompetencií predstavenstiev,
konštatoval J. Hess.
ŽSR prijali opatrenia na zvýšenie
bezpečnosti
24.9.2001 - Železnice SR ( ŽSR ) prijali v súvislosti s teroristickými
útokmi v USA a rastúcim napätím vo svete viaceré opatrenia
na zvýšenie bezpečnosti dopravy i železničných objektov na
Slovensku.
Podľa informácií hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského vedúci zamestnanci všetkých organizačných
zložiek ŽSR kontrolujú reálnosť dokumentácie pre
evakuáciu budov s väčšou koncentráciou zamestnancov v
prípade požiaru alebo oznámenia o uložení výbušniny.
Zároveň prebieha aj kontrola náhradných zdrojov elektrickej
energie a preverujú sa údaje, potrebné na informovanie
zamestnancov v pracovnom aj mimopracovnom čase.
Nechcú byť priemernou stanicou
Alojz Pružinec verný železnici už
štyridsať rokov a do dôchodku sa nechystá
Jozef Kunik,
Piatok 21.Septembra 2001 - Nedávno uplynulo štyridsať rokov
odvtedy, keď Alojz Pružinec prišiel na železnicu. Preto sa
ani niet čo čudovať, že na ostatných oslavách Dňa
železničiarov ocenil jeho dlhoročnú vernosť aj minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko, ktorý mu
udelil titul Zaslúžilý zamestnanec dopravy. "V Trnave som
v roku 1961 skončil Strednú ekonomickú školu, odbor
organizácie a riadenia železničnej dopravy," začína
svoje rozprávanie Alojz Pružinec, prednosta Železničnej
stanice Trenčianska Teplá. "Mal som túžbu študovať
literatúru a históriu. Tá sa nakoniec zmenila na koníčka.
Rozhodlo to, že ma baví robiť s ľuďmi, aj keď viem, že
táto práca je jedna z najťažších. Ďalšou pohnútkou bolo
zameranie a odbor, ktorý som študoval na strednej škole.
Objavil som tu určitý poriadok a disciplínu, a to ma pritiahlo
k železnici." Po skončení školy cez Brezno, Hornú
Štubňu a Ladce sa rodák z tunajšieho kraja dostal do
Trenčianskej Teplej. Postupne prešiel viacerými funkciami a od
roku 1996 je v terajšej funkcii prednostu stanice. Trenčianska
Teplá je neveľká obec asi so 4500 obyvateľmi. Železnice
poskytovali a poskytujú živobytie mnohým obyvateľom obce,
ktorí počas niekoľkých generácií zastávali
všetky funkcie
potrebné na zabezpečenie chodu stanice a železničnej
dopravy ako takej. Začiatky sú v októbri 1883, keď otvorili
prevádzku Považskej železnice. Trať viedla z Istebníka cez
Trenčiansku Teplú do Žiliny, kde sa napojila na
košicko-bohumínsku trať. Súčasne postavili aj železničnú
trať Sereď - Galanta, a tak sa vytvorilo priame spojenie s
Viedňou a Budapešťou a na severe s celým územím župy. Po
ďalších piatich rokoch sa začala doprava na železničnej
trati Trenčianska Teplá - Vlára - Uherský Brod, čím sa
otvorila brána aj na Moravu.
Význam Trenčianskej Teplej znásobilo i neďaleké kúpeľné
mestečko Trenčianske Teplice, kde sa v roku 1909 dobudovala a
uviedla do prevádzky úzkorozchodná trať na vtedajšie obdobie
s moderným elektrickým pohonom. A tak sa z malej a neznámej
obce postupne stával dôležitý dopravný uzol. K raritám
stanice do roku 1989 patrila skutočnosť, že bola stanicou na
Považskej železnici (okrem nej už iba Leopoldov) bez
zabezpečovacieho zariadenia a s miestne obsluhovanými
výhybkami. V tom čase sa robila
výmena ručne
obsluhovaných výhybiek zabezpečených na rýchlosť
40 km/h na výhybky a na rýchlosť v priamom smere 140 km/h. V
druhom polroku 1989 uviedli do činnosti releové zabezpečovacie
zariadenie na stavanie vlakových a posuvných ciest z jedného
miesta, z dopravnej kancelárie. V súčasnosti uvažujú o
zrušení prevádzky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske
Teplice, preto sa Alojz Pružinec pohráva s myšlienkou
zabezpečiť si vlastnú parnú lokomotívu a prevádzkovať ju
počas letnej sezóny v určité dni ako atrakciu pre
kúpeľných hostí. Ale nielen pre nich, vôbec zabezpečiť
spojenie na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice.
?Práca s ľuďmi bol jeden z motívov, prečo som sa dal k
železnici,? zdôrazňuje na záver Alojz Pružinec. ?Druhým bol
poriadok a disciplína. A preto aj ocenenie, ktoré sa dostalo
mne, nie je ocenením len pre mňa. Je to ocenenie pre celý
kolektív, lebo práca na železnici je zodpovedná a každá
profesia má svoje opodstatnenie, zapadá jedna do druhej v
našom železničiarskom súkolesí, je rovnako dôležitá. Ako
jednotlivec, bez toho, aby som mal
podporu od svojich
spolupracovníkov, by som ťažko dokázal
zabezpečovať a plniť úlohy, ktorými som poverený. A my
nechceme byť priemernou stanicou."
Nostalgické oblaky pary
Vo Zvolene zvíťazila Matylda z Ostravy
Jozef Kunik,
Piatok 21.Septembra 2001 - Lokomotíva Matylda z Ostravy
zvíťazila vo Zvolene v 3. ročníku v Európe ojedinelej
medzinárodnej súťaže parných rušňov. V konkurencii
šiestich veteránov z Česka, Rakúska, Maďarska a zo Slovenska
si stroj z roku 1904 s trojčlennou posádkou zopakoval
vlaňajšie prvenstvo. Striebornú priečku obsadili domáci s
rušňom z roku 1908. Tretie miesto si vybojovala posádka
najmenšieho i najstaršieho stroja z vrútockého depa, ktorý
volajú Kačena. Pre obe posádky je to úspech, pretože
Zvolenčania doteraz vyhrali iba nultý ročník a Vrútočania
palmu víťazstva získali v roku 1999. Rakúšania súťažili s
najťažším (75 ton) a najrýchlejším (90 km/hod.) strojom,
vyrobeným v roku 1912, ktorý pred štyridsiatimi rokmi ťahal
vlak s Nikitom Chruščovom. Maďarskí železničiari prišli do
Zvolena s rušňom nazývaným Lízatko, ktorému rodný list
vystavili pred 75 rokmi v Budapešti. Slovenskú trojicu
súťažiacich doplnila Uhranka z roku 1915 z Bratislavy s
najmladšou posádkou, ktorá v priemere mala 24 rokov.
Stroje a ich trojčlenné osádky museli preukázať svoje
schopnosti vo viacerých disciplínach. Oproti predchádzajúcim
ročníkom organizátori ich rozšírili o disciplínu ?dámy na
koľajniciach?, ku ktorej sa dali inšpirovať scénou z filmu
Frigo na mašine. Vo Zvolene mali oslobodiť ku koľaji reťazou
prikovanú mažoretku a doviezť ju na lokomotíve do cieľa.
Ešte predtým si vyskúšali tradičné súťaže ako šprint na
sto metrov dopredu, dozadu, anglická pošta, vozenie piva na
ojnici a pomsta Indiánov. Súťaž veteránov na koľajniciach
sa uskutočnila v rámci podujatia Nostalgia v oblakoch pary.
Organizátori ponúkli návštevníkom možnosť sa odviezť v
mimoriadnych parných vlakoch do blízkej Banskej Bystrice či
Hronskej Dúbravy.
Kde skončia dve súpravy?
Uznesenie okresného súdu je na svete
Jozef Kunik,
Piatok 21.Septembra 2001 - Nedávno sme informovali o čudnom
osude dvoch súprav železničných vozňov, ktoré si ŽSR
obstarali v roku 1996 formou lízingu a odvtedy premávajú v IC
vlakoch Tatran a Kriváň. Tieto vozne sa v súčasnosti stali
predmetom špekulatívneho predaja. Situácia sa však v
posledných dňoch po zasadaní Okresného súdu v Košiciach
sčasti zmenila. Skôr ako uverejníme rozhodujúce časti z
uznesenia súdu, aspoň stručne o celej kauze: "Dve
súpravy železničných vozňov, za ktoré ŽSR
formou lízingu zaplatili 722 779 366,70 Sk z celkovej sumy 732
192 874, 70 Sk, odkúpila neznáma spoločnosť Realitný dom,
spol. s r. o. so sídlom v dedinke pri Košiciach Perín-Chym.
Železnice SR uzatvorili v roku 1996 lízingovú zmluvu na
spomínané železničné vozne s TORY-leas, spol. s r. o.,
Košice. Lízing bol dohodnutý na 90 mesiacov od prevzatia
každého jednotlivého vozňa. Všetky vozne ŽSR prevzali
postupne od októbra 1996 do marca 1997. V decembri minulého
roka sa firma TORY- leas dostala do konkurzu a táto skutočnosť
bola prvým motívom na špekulatívne konanie viacerých
zainteresovaných subjektov, ktoré sa
chcú zmocniť
dvoch súprav železničných vozňov s tým, že by ich
následne odpredali Železniciam SR. Prvým krokom takéhoto
špekulatívneho konania bolo vypovedanie lízingových zmlúv
medzi ŽSR a TORY-leas zo strany správcu
konkurznej podstaty. ŽSR po prijatí
výpovede lízingových zmlúv vyvolali rokovanie so správcom
konkurznej podstaty JUDr. Michalom Roháčom, ktorý zástupcom
železníc prisľúbil, že k odpredaju predmetných
železničných vozňov nedôjde a celú záležitosť bude
riešiť podľa zákona o konkurze a vyrovnaní. Predstavitelia ŽSR
v dobrej viere a na základe ubezpečenia JUDr. Michala Roháča
sa spoliehali na prísľub správcu konkurznej podstaty, u
ktorého si listom generálneho riaditeľa ŽSR
z 29. januára 2001
uplatnili nárok
na odkúpenie predmetných železničných vozňov.
Správca konkurznej podstaty na požiadavku ŽSR
reagoval 13. februára 2001, keď ubezpečil generálneho
riaditeľa ŽSR , že predaj
vozňov sa uskutoční riadnou cestou podľa zákona o konkurze a
vyrovnaní. Tou riadnou cestou podľa správcu konkurznej
podstaty je predaj železničných vozňov nie Železniciam SR,
ale neznámej spoločnosti so sídlom v dedinke pri Košiciach
Perín-Chym, ktorej názov je Realitný dom, spol. s r. o.
Železnice SR sa s takýmto stavom nemohli uspokojiť, a preto
podnikli viaceré právne kroky na obhajobu svojich záujmov.?
Toľko stručne k obsahu kauzy. V uplynulých dňoch Okresný
súd v Košiciach, na ktorý sa ŽSR obrátili,
rozhodol takto: "Zakazuje Realitnému domu, s. r. o.,
Perín-Chym akokoľvek nakladať s 26 kusmi železničných
vozňov typovo označených ako - 6 kusov Aheer, 3 kusy WRReer,
14 kusov Bheer a 3 kusy vozňov Buser prenajímať
tretím osobám
alebo scudzovať inými spôsobmi. Toto predbežné
opatrenie bude trvať do právoplatného skončenia konania o
neplatnosti kúpnej zmluvy na predmetné železničné vozne? -
toľko z uznesenia Okresného súdu v Košiciach. Je určite
dobré, že v predbežnom opatrení sa zakazuje prenajímať či
predať spomínané vozne, pretože ŽSR majú vážne
obavy, že neskôr by skončili vozne niekde v zahraničí alebo
v prenájme u tretej osoby a vymáhanie by bolo veľmi ťažké,
ba až nemožné.
Učilištia pod strechou železnice
Zriaďovateľom učilíšť v Košiciach,
Trenčíne a v Bratislave
Jozef Kunik,
Piatok 21.Septembra 2001 - Od 30. júna tohto roka sa ŽSR
stali zriaďovateľom troch železničných učilíšť v
Košiciach, Trenčíne a v Bratislave. Novela takzvaného
školského zákona od 1. júla deleguje zriaďovateľskú
funkciu škôl vrátane stredných odborných učilíšť (SOU) a
tomu zodpovedajúce právomoci a kompetencie na samostatné
regionálne celky - kraje. Táto legislatíva súvisí s novým
územnosprávnym členením Slovenska. Keďže gestorstvo nad
rezortnými učilišťami malo prejsť z ministerstva na
regióny, ŽSR sa rozhodli, že sa stanú
zriaďovateľom troch špecializovaných učilíšť. Pre školy
ani pre železnicu to nie je úplne nová situácia, pretože do
roku 1991 boli bývalé Československé dráhy priamo
zriaďovateľom vybraných stredných odborných učilíšť
železničných. Zriaďovateľská
funkcia škôl
prešla na kraje už v roku 1996, stredné odborné
učilištia a strediská praktického vyučovania (SPV) však
naďalej ostali pod patronátom ústredných orgánov štátnej
správy - jednotlivých ministerstiev. Zriaďovateľská úloha
rezortných stredných odborných učilíšť železničných
(SOUŽ) a súčasne i odborná gescia špecifických odborných
zameraní sa teda pred piatimi rokmi ponechala v kompetencii
rezortného ministerstva. ŽSR sa takto v
rámci rezortu aktívne podieľali na tvorbe základných
pedagogických dokumentov jednotlivých učebných a študijných
odborov. Pomáhali vytvárať model profilu absolventa a priamo
ovplyvňovali rozvoj rezortného učňovského školstva. Stáli
pri príprave odborne zdatných absolventov stredných škôl,
ktorí tvoria potenciál budúcich zamestnancov ŽSR . Pre spomínané legislatívne zmeny v oblasti
stredného školstva ŽSR považovali za
zodpovedné prehodnotiť ďalšiu spoluprácu s rezortným
učňovským školstvom. Jednak vzhľadom na personálnu politiku
podniku, ale aj pre prípravu budúcich zamestnancov ŽSR.
Najzávažnejší argument, aby sa ŽSR stali priamo
zriaďovateľmi učilíšť, je špecifickosť a odbornosť
železničnej dopravy a zabezpečenie odborného vzdelávania
budúcich zamestnancov. ?Oblasť železničnej dopravy možno
považovať za skutočne špecifickú a predstaviteľom ŽSR sa
zdá
vhodnejší model
centrálneho riadenia odbornej prípravy nielen
súčasných zamestnancov ŽSR ,
ale i žiakov a učiteľov učňovských škôl. Na ŽSR sú
regionálne požiadavky zabezpečované rovnako centrálne.
Vychádza to napokon aj zo skutočnosti, že ŽSR
sú podľa počtu zamestnancov najväčším zamestnávateľom na
Slovensku. Geograficky pokrývajú celé Slovensko, ale vzhľadom
na zabezpečenie požiadaviek trhu, najmä vysoké nároky v
oblasti bezpečnosti, je nevyhnutná jednota v oblasti tvorby,
uplatňovania a dodržiavania základných pravidiel bezpečnosti
prevádzkovateľa dopravy. ŽSR považujú za
správne a zodpovedné priamo ovplyvňovať a riadiť personálnu
politiku firmy práve vzhľadom na jej budúci vývoj, čo si bez
prípravy vysoko odborných a profesionálnych zamestnancov
nemožno vôbec predstaviť,? tvrdí námestník generálneho
riaditeľa ŽSR pre technický rozvoj Ing. Ladislav
Saxa. Sekundárne sa takto vytvára aj priestor na riešenie
zamestnanosti. Železnice aj v minulosti mali vysoko rozvinutú
spoluprácu so školami (do roku 1991 boli zriaďovateľmi
vybraných SOUŽ) a vždy uvažovali a uvažujú o nových
absolventoch škôl a prirodzene radi by ich mali pripravených
podľa
vlastnej predstavy,
preto sú aj SOUŽ špecifické a nie všetky školy
môžu vyučovať v požadovanej kvalite a ponúknuť taký
výsledný produkt, ktorý doteraz zabezpečovali rezortné
SOUŽ.
Zmeny v železničnom učňovskom školstve predstavujú značný
prínos pre školy a ich žiakov. ŽSR v budúcnosti
neuvažujú o prijímaní žiakov zo škôl, ktoré nespĺňajú
požadované kritériá a nie je predpoklad zabezpečenia
kvalitnej odbornej prípravy. Zároveň však nemôžu
rozšíriť počet zmluvných škôl napríklad podľa regiónov,
ktorým by vedeli zabezpečiť rovnaké podmienky pri
participácii na príprave ich žiakov. "Ani zámery ŽSR
v oblasti zamestnanosti nevyjadrujú potrebu prijímať
absolventov regionálne,", zdôrazňuje námestník
generálneho riaditeľa Ladislav Saxa .V porovnaní s
predchádzajúcim stavom teda nastávajú zmeny. Ak žiakov
priťahuje práca na železnici v určitej profesii, jednou z
najschodnejších ciest môže byť prihláška na SOUŽ. ŽSR
boli s absolventmi škôl, s ktorými doteraz priamo
spolupracovali, vždy spokojné. Nešlo tu len
o určitú tradíciu,
ale o skutočne veľmi dobré vzťahy a kvalitnú
prípravu absolventov. Teraz sa však ponúka ešte hodnotnejšia
možnosť "zasvätiť do tajov železníc" mládež
počas ich štúdia na škole. Už to nebudú len študenti
stredného odborného učilišťa, ale budú to študenti školy,
ktorá je súčasťou ŽSR .
A tak nielen prístup k prevádzke, ale aj prístup k novému
povolaniu a zamestnaniu bude oveľa jednoduchší. Užšia
previazanosť školy a jednotlivých organizačných zložiek ŽSR
umožní v konečnom dôsledku plynulý adaptačný proces
každému absolventovi pri jeho nástupe na konkrétnu profesiu. ŽSR
sa ustavične snažili nielen o zachovanie správneho trendu
odbornosti v teoretickej príprave (informácie o interných
predpisoch, konzultácie a podobne), ale v rámci svojich
možností podporovali školy aj finančne a materiálne.
Napríklad len v zavádzaní niektorých systémov ŽSR , spracovaných formou cvičných programov a
inštalovaných priamo v priestoroch škôl, investovali nemalé
finančné prostriedky.
"V novom školskom roku nastúpilo do SOUŽ v Košiciach 600
žiakov. Prechod pod nového zriaďovateľa prebieha úspešne,
uskutočnila sa inventarizácia a delimitácia majetku, zásob,
pohľadávok a záväzkov, učilište nabehlo na nové
účtovníctvo a prispôsobuje sa ekonomickému prostrediu a
organizačnému poriadku ŽSR .
Učilište získalo priame prepojenie, dá sa povedať s
materskou firmou, pre ktorú vychováva zamestnancov. To
prináša
vyššiu kvalitu
spolupráce a zabezpečenia výučby a odborného
výcviku, s čím môžu byť obe strany len spokojné,"
informuje o začatí nového školského roka riaditeľ
učilišťa SOUŽ Košice PhDr. Vojtech Kulcsár. SOUŽ v
Bratislave, Trenčíne a v Košiciach sa stali vnútornou
organizačnou jednotkou ŽSR ,
spolupráca sa podstatne urýchli, všetko sa bude diať
takpovediac "doma". Zjednodušia sa legislatívne
postupy pri zabezpečení prevádzkovej praxe žiakov, ktorá nie
je v exponovanej prevádzke pre síce pripravených, ale
neplnoletých žiakov jednoduchá. V konečnom dôsledku možno
povedať, že pre ŽSR zmeny znamenajú priamy podiel, ale i
aktívnu spoluprácu teraz už jednej firmy na zodpovednej a
vysoko odbornej príprave mládeže na budúce povolania.
Semafor
Jozef Kunik,
Piatok 21.Septembra 2001 - Podľa kvalifikovaného odhadu ŽSR
približne 10 % všetkých držiteľov študentských preukazov
na zľavu využíva cestovné zľavy neoprávnene. Vo fyzickom
vyjadrení ide približne o 10-tisíc cestujúcich. ŽSR
uskutočnili v tomto roku previerku na 23 fakultách vysokých
škôl na Slovensku, ktorá potvrdila, že z vyše 13-tisíc
preverovaných prípadov nemá nárok na zľavu cestovného 765
študentov, pričom nárok na zľavu im školy neoprávnene
potvrdili. Takto vykázané straty sú len ťažko
vyčísliteľné, ale napríklad len tohtoročné sa môžu
pohybovať v rozpätí státisícov až milióna Sk. Jednotlivé
prípady odstupujú Železničnej polícii SR, priestupkovým
komisiám okresných úradov alebo súdom. ŽSR
pripravujú návrh na zavedenie zľavy na princípe veku, čím
by sa postupne nahradili žiacke sociálne zľavy.
Ako autá
Už v tomto roku mala cesta vlakom z Prahy do Brna
trvať rovnako dlho ako autom, čiže približne dve hodiny a
šesť minút. Zostalo však iba pri sľuboch podniku České
dráhy. Budúcnosť sa odkladá o dva-tri roky. Predovšetkým sa
vyskytli problémy so zdržaním dodávky rýchlovlakov, pod čo
sa "podpísali" problémy dodávateľa, a druhou
prekážkou je stavba koridorov, ktorú zabrzdila potreba meniť
plány výstavby podľa nových ekologických predpisov. O
rýchle cestovanie sa však České dráhy snažia už teraz vo
vlakoch InterCity a EuroCity, ktoré na niektorých úsekoch
jazdia 160 kilometrov za hodinu.
Vlaky TGV
Francúzsko si zajtra pripomenie 20. výročie začatia
prevádzky vlakov s vysokou rýchlosťou ( TGV ) na 426 km dlhej trati
Paríž - Lyon. Vlani uviedli do prevádzky pokračovanie trate z
Lyonu do Marseille. Cesta medzi oboma mestami trvá dve hodiny a
do Marseille o hodinu dlhšie. Po napojení Londýna sa plánuje
aj spojenie s Barcelonou, Madridom, Milánom a s Amsterdamom.
ŽSR v auguste zamestnávali 44 258
pracovníkov, čo je medziročne menej o 2 313
25.9.2001 - ŽSR
zamestnávali ku koncu augusta 44 258 pracovníkov, čo je
medziročný pokles o 2 313. V tomto roku zo železníc už
odišlo 1 149 pracovníkov. ŽSR pritom za prvý
polrok 2001 vyplatili takmer 75 miliónov Sk na odstupnom a 138,2
milióna Sk ako sociálnu kompenzáciu. "Tento vývoj je v
súlade s transformáciou a reštrukturalizáciou podniku,"
uviedol pre TASR riaditeľ Odboru pre spoluprácu s verejnosťou
Miloš Čikovský.
Za prvých šesť mesiacov 2001 vzrástla produktivita práce ŽSR
z výnosov o 10,6 %, z výkonov o 4 % a z pridanej hodnoty o 37
%. ŽSR
si tým vytvorili podmienky na plnenie sociálneho programu a
schválenej Kolektívnej zmluvy.
Skutočne vyplatená priemerná mzda pre hodnotenie smerného
rastu dosiahla za osem mesiacov tohto roku 13 917 Sk, čo je
oproti vlaňajšku nárast o 5,21 %.
Časť peňazí na výplaty českých
železničiarov sa našla, štrajk je zažehnaný
Praha
25.septembra - Štrajk českých železničiarov, vyvolaný
obavami z nevyplatenia miezd, sa pravdepodobne konať nebude.
Peniaze na platy sú, ubezpečil dnes podpredseda českej vlády
a šéf tripartity Vladimír Špidla šéfa železničiarskych
odborárov Jaromíra Duška.
České dráhy ( ČD ) získajú prostredníctvom Štátneho fondu
dopravnej infraštruktúry časť prostriedkov z privatizácie
Komerčnej banky. Železnice budú môcť potom vyplatiť dlžnú
čiastku vyše 1 miliardy Kč firmám železničného
staviteľstva, ktoré budú môcť vyplatiť mzdy svojim
zamestnancom. Nevyplatenie miezd, či dokonca prepúšťanie,
ktorého sa kvôli nedostatočným finančným prostriedkom
odborári obávali, je tak zažehnané. Vyriešené však zatiaľ
nie sú platby pre opravárenské firmy, rokovania budú preto
podľa J. Duška pokračovať.
Podľa odborárov totiž štát dlhuje ČD
z fondu miliardy korún, ktoré železnice dlžia svojim
bývalým opravárenským a stavebným firmám. Ich zamestnanci
sú stále členmi Odborového združenia železničiarov,
keďže podniky boli predtým súčasťou ČD .
Položil si hlavu na koľaje
KOMÁRNO 26.9.2001 - Na železničnej
trati pri Komárne v pondelok spáchal samovraždu 13-ročný
chlapec z Komárna. Chlapec si priložil hlavu k ľavej
koľajnici. Rušňovodičovi sa zrážke nepodarilo nezabrániť.
Privolaný lekár konštatoval smrť následkom traumatickej
devastácie hlavy.
Od začiatku roku zahynulo na
koľajniciach sedemdesiat osôb
26.9.2001 - Železničná polícia od
začiatku roka zaregistrovala na koľajniciach 70 usmrtení a
eviduje k dnešnému dňu aj 27 ťažko zranených a 46 ľahko
zranených osôb. Sú medzi nimi aj maloletí a mladiství, ale
podstatnú časť tvoria dospelí. Pod mnohé prípady sa
podpísal aj alkohol.
S walkmanom na ušiach kráčal v utorok popoludní v
nebezpečnej blízkosti železničnej trate v Trnave 22-ročný
miestny mladý muž. Zrejme nepočul prichádzajúci vlak ani
jeho výstražné zvukové znamenie, pretože neuhol a išiel
ďalej. Rušňovodič zatiahol rýchlobrzdu, napriek tomu však
vlak mladíka zachytil a zrazil. V trnavskej nemocnici mu zistili
tržnú ranu na hlave.
TASR informoval hovorca Železničnej polície Ján Búranský.
Rozobratá železničná trať
spôsobila vážnu nehodu vlaku
26.9.2001 - Šesť vagónov ruského
rýchlika na trati Rostov na Done-Baku sa v utorok večer
vykoľajilo v juhoruskej Rostovskej oblasti medzi železničnými
stanicami Mečetinskaja a Ataman.
Pri nehode, ktorú zavinilo 25 metrov chýbajúcich koľajníc,
sa zranilo najmenej 11 osôb. Stav štyroch zranených si
vyžiadal hospitalizáciu, ostatných zranených ošetrili na
mieste.
Ruská polícia informovala o nehode až dnes. Policajné zdroje
zatiaľ neuviedli, či v prípade rozobratia trate išlo o
krádež alebo o teroristický čin.
Na oprave trate a odstránení vykoľajených vagónov pracujú
posilnené stavebné čaty a desiatky mechanizmov.
Situácia sa stáva kritickou
Bratislava je hlukom najzaťaženejšie
mesto na Slovensku
SOŇA PACHEROVÁ, 27.9.2001 - Bratislava už desaťročia
patrí z hľadiska hluku k najzaťaženejším mestám na
Slovensku. Jej cestné komunikácie sú aj v zastavaných
oblastiach intenzívne zaťažené, zbieha sa tu sedem
železničných tratí a je tu medzinárodné letisko.
"Hluk hodnotím ako rizikový faktor číslo jedna pre
Bratislavu. Situácia sa už stáva kritickou," mieni
vedúci ateliéru environmentalistiky oddelenia územného
plánovania magistrátu Stanislav Tokoš. Stav sa podľa neho
nezlepší, pokým v metropole nebude vybudované metro.
Cestná doprava ovplyvňuje kvalitu života Bratislavčanov
najintenzívnejšie. Sieť ciest hlavného mesta meria 809
kilometrov, z hľadiska hluku je sledovaných zhruba 374
kilometrov. Podľa modelového výpočtu z roku 1995 bola na 69
percentách úsekov z 364 sledovaných prekročená prípustná
hladina hluku.
Na území mesta je takmer 90 kilometrov železničných tratí,
z toho 52 kilometrov dvojkoľajných a 66 percent
elektrifikovaných. Na štvrtine z nich je prekročená povolená
hodnota hluku. Posledná platná letecká hluková mapa z roku
1993 vychádzala z predpokladu 440 pohybov lietadiel za deň.
Súčasná intenzita je však iba 20 až 60 pohybov, teda hladina
je oveľa nižšia, než sa predpokladalo.
Magistrát chce v rámci znižovania hluku v meste vykonať
niektoré opatrenia, napríklad dobudovať diaľničné obchvaty,
vytvárať tzv. upokojené zóny, ako sú cyklistické či pešie
trasy.
Hlučnosť dopravy v Bratislave klesá
26.9.2001 - Hluk, ktorý v
súčasnosti spôsobuje v Bratislave
cestná, železničná a letecká doprava, bude napriek rastu
dopravnej zaťaženosti klesať.
Ako na dnešnej tlačovej besede novinárov informovali
zástupcovia environmentálneho ateliéru oddelenia územného
plánovania magistrátu, hlučnosť sa v bratislavskej
komunikačnej sieti, dosahujúcej 809 kilometrov, monitoruje na
úsekoch v celkovej dĺžke 364 kilometrov. Podľa posledných
meraní v roku 1993 zaznamenali až na 98 percentách meracích
bodov hlučnosť nad 60 decibelov (dB). Podľa modelových
výpočtov z roku 1995 bola na 69 percentách sledovaných
úsekov prekročená prípustná hladina hluku.
Očakávaný pokles hlučnosti podľa pracovníka ateliéru Petra
Gogu nastane v dôsledku sprísnenia ekologických noriem. To
potvrdilo znižovanie hlučnosti nových typov automobilov. Kým
v roku 1991 jeden osobný automobil počas jazdy zaťažil
prostredie v priemere 77,9 decibelmi, v roku 2000 to bolo o 3,7
dB menej. Pri nákladných vozidlách to bolo v roku 1991 85,4 dB
a o deväť rokov neskôr menej o 5,2 dB.
Z 90 kilometrov železničných tratí na území mesta
prekračuje hlučnosť na 29 kilometroch povolené normy. Podľa
západoeurópskych výskumov však hluk z tejto dopravy v
porovnaní s cestným vnímajú obyvatelia priaznivejšie.
Hlučnosť bratislavského letiska je o 9 dB nižšia, ako
pripúšťajú normy. Tie z roku 1993 rátali so 440 pohybmi
lietadiel za deň. Súčasná intenzita prevádzky je 20 až 60
pohybov. Po očakávanej konjunktúre bude aj v tomto druhu
dopravy hlučnosť klesať. Už budúci rok by mali byť prijaté
nové emisné normy hluku v leteckej prevádzke.
161
27.9.2001 - pred toľkými rokmi
presne na deň uviedli do prevádzky prvú konskú železnicu na
území Slovenska na trase
Bratislava - Jur v dĺžke 15,2 kilometra. Jej východová
stanica sa nachádzala pri hoteli Carlton, cesta trvala jednu
hodinu a vtedajšie koníky určite nenarobili toľko hluku ako
tie dnešné.
Ako pristupovať k riešeniu osobnej železničnej dopravy v Bratislave
Hlavná
železničná stanica v Bratislave, bola ako súčasť cisársko-kráľovskej
juhovýchodnej štátnej železnice Viedeň - Bratislava - Vác -
Budapešť koncipovaná a budovaná v r. 1847 až 1850, pričom
sa v rámci stavby stanice postupne budoval aj komplex objektov,
vrátane terajšej hlavnej prijímacej budovy. Postupnými
prestavbami a prístavbami sa prispôsobovala prevádzkovým
podmienkam ale najmä rastúcej frekvencii a urbanistickým požiadavkám,
až do dnešnej podoby.
Prijímacia budova železničnej stanice
Bratislava Hlavná stanica vznikla historickým vývojom a iba
dielčími prestavbami a prístavbami sa vždy následne
prispôsobovala prevádzkovým potrebám, takže nikdy nedosiahla
úroveň súbežných kapacitných potrieb alebo logických
dispozícií, ktoré by vyhovovali všetkým kritériám.
Posledná veľká prestavba, resp. prístavba sa
zrealizovala v rokoch 1986 až 1992, kedy bola k starej
historickej budove pristavaná nová prijímacia hala. Už pri
oficiálnom odovzdávaní tohoto objektu do prevádzky bolo
prízvukované, že konečným riešením pre Bratislavu vzhľadom
na stúpajúcu frekvenciu cestujúcej verejnosti, bude
vybudovanie novej modernej osobnej železničnej stanice na
vhodnejšom mieste. Teda aj táto prístavba bola považovaná za
dlhodobé provizórium ktoré problém zvyšujúcej sa frekvencie
cestujúcich riešilo, ale nie definitívne.
Od odovzdania tejto prístavby do prevádzky
prakticky až do dnešnej doby dochádzalo v dispozičnom
usporiadaní a využívaní prijímacej budovy k rôznym
zmenám, za účelom skvalitnenia služieb pre cestujúcu
verejnosť napr.:
Popri aktivitách ktoré boli, resp. sú prínosom v oblasti skvalitnenia služieb, sú tu aj niektoré negatívne skutočnosti, napr.:
Komplexné
posúdenie stavu železničnej stanice Bratislava Hlavná stanica
a jej možností poskytovať služby na úrovni doby s akcentom
na skutočnosť že je to jedna zo vstupných brán do hlavného
mesta Slovenska, podnietilo iniciatívu na vytvorenie koncepcie
ďaľšieho postupu pri riešení usporiadania plôch v
samotnej prijímacej budove, ako aj v objektoch súvisiacich s
dopravno-prepravnou činnosťou s náväznosťou na sociálne
zázemie železničnej stanice a na ďaľšie dopravné systémy
v meste.
Pre vytvorenie tejto koncepcie ako podkladu pre
analýzu a rozhodovanie republiky zadali Železnice Slovenskej
objednávku na vypracovanie zjednodušenej objemovej štúdie,
ktorá je v súčasnej dobe už hotová.
Jej účelom je:
Štúdia rešpektuje delenie prijímacej budovy bratislavskej hlavnej stanice na štyri trakty pracovne pomenované:
D. Poštový trakt - západné krídlo pôvodnej historickej budovy niekoľkokrát účelovo prestavovanej a pristavené západné krídlo, v ktorom boli doteraz umiestnené prevádzky balíkovej pošty.
Verejnú časť budovy tvoria:
Hlavné
služby a vybavenie cestujúcich sa predpokladá v centrálnom
trakte vrátane novej vstupnej haly. Budú tu osobné pokladnice,
hlavné informačné systémy, stánky rýchleho občerstvenia. V
pravom krídle tohoto traktu bude: dozorca prepravy, informácie
ŽSR, čakáreň pre krátkodobé čakanie, čakáreň pre matky
z deťmi, zmenáreň a obchodno-rezervačná kancelária ŽSR. V
ľavom krídle bude informačná kancelária mesta (BIS). Bude tu
tiež podaj a výdaj batožín s batožinovou pokladňou a
schodište pre prístup k hygienickým zariadeniam umiestnených
v suteréne.
Odchodová hala je vytvorená v terajšom
dispozičnom riešení. Výhľad predpokladá uprednostnenie
tých prevádzok, ktoré predstavujú služby a vybavenie cestujúcich
zo strany ŽSR, resp. komerčných služieb informačných a
zmenárenských.
Na prvom poschodí zasklennenej prístavby s
obvodovou terasou sa predpokladá umiestnenie čakárne pre
dlhodobé čakanie a tiež kaviarenská časť (espresá) a iné
komerčno-obchodné aktivity.
Je potrebné členiť prúdy odchádzajúcich a
prichádzajúcich cestujúcich usmerneným používaním
podchodov a vytvoriť aj priestor plniaci funkciu príchodovej
haly. V nej sa predpokladá sústredenie služieb pri príchode
cestujúcich t.j. úschova batožín, výdaj batožín, novinový
stánok a p. Ľavé krídlo odchodovej haly je zároveň spojovacím
koridorom oboch hál a navrhujú sa sem služby potrebné pri
odchode aj príchode, napr. manipulácia so s príručnými batožinami
a príchod k hygienickým zariadeniam.
Stredný trakt je určený pre reštauračný
komplex.
Štúdia nedoporučuje v žiadnom prípade dovoliť
používanie priestoru pred stanicou na parkovanie a odstavovanie
vozidiel.
Hlavným cieľom štúdie je vytvoriť účelné
dispozičné usporiadanie priestorov prijímacej budovy v súlade
s jej hlavným cieľom, ktorým je vypravenie cestujúceho a ako
zákazníkovi železníc mu poskytnúť všetky náležité služby.
Usporiadanie priestorov v prijímacej budove by
malo zodpovedať predovšetkým hierarchii hodnôt z hľadiska
cestujúceho zákazníka ŽSR. Toto si bude vyžadovať nápravu
viacerých nesprávnych aktivít, ktoré hraničili s nepochopením
hlavného zámeru ŽSR a ich náprava bude komplikovaná rušením
viacerých zmluvných vzťahov, dohôd a prísľubov.
Generálne riaditeľstvo ŽSR si je vedomé tej
skutočnosti, že dynamický rozvoj Bratislavy ako hlavného
mesta štátu a tiež mesta ktoré leží na priesečníku dvoch
medzinárodných železničných koridorov si vyžaduje mať
modernú dopravnú infraštruktúru, v ktorej má rozhodujúce
úlohu železničná doprava.
Napriek tomu, že bola vybudovaná a daná do
prevádzky moderná železničná stanica Bratislava Petržalka a
v štádiu projektových príprav je prestavba železničnej
stanice Bratislava hlavná stanica, je nevyhnutné vybudovať
ďalšiu železničnú osobnú stanicu, ktorá by bola situovaná
do centra mesta tak, aby funkčne naväzovala na mestskú
dopravnú infraštruktúru s prihliadnutím na trasy prípadného
metra. Podmienka že novú železničnú stanicu je potrebné
situovať prakticky do centra mesta, predurčuje použiť
variant tzv. hlavovej stanice, to znamená s koncovým
zaústením koľají. Rešpektujúc tieto východiskové
podmienky a po posúdení možných lokalít sa ako najvýhodnejšie
javí postavenie tejto stanice v priestore bývalej železničnej
stanice Bratislava Filiálka.
Okrem už uvedených dôvodov, sa ŽSR pre túto
lokalitu rozhodli aj preto, že má zachované koľajisko, ktoré
má funkčné napojenie do železničnej stanice Bratislava
Predmestie a v súčasnosti sa využíva ako miesto na
vykládku prípadne nakládku nákladných vozňov.
Na základe objednávky ŽSR, bola v novembri
minulého roku vypracovaná štúdia s názvom: Urbanistická
štúdia - Bratislava Filiálka, variant 4a.
Nová železničná stanica Bratislava Filiálka
by mala byť vybudovaná v pôvodnej polohe ako nadzemná stanica
slúžiaca pre osobnú dopravu s medzistaničným úsekom
Predmestie - Filiálka v pôvodnej trase.
Predmetná urbanistická štúdia si kladie za
cieľ prezentovať optimálne urbanisticko-architektonické a
dopravné riešenie vymedzeného územia, ako i dopravné riešenie
križovania železnice a komunikácií stredného dopravného
okruhu.
Výhodou tohoto riešenia je aj skutočnosť, že
priestor stanice je v kontakte s mestskými polyfunkčnými komerčnými
a kultúrno-spoločenskými zariadeniami ako sú mestská tržnica,
POLUS CITY CENTER, ISTROPOLIS, tiež s priemyselnými areálmi
Mlyny a pekárne, FIGARO, transformujúcimi sa areálmi BEZ a
FERONA, a tiež mestskými športovými areálmi Tehelné pole a
Pasienky.
Vzhľadom na charakter navrhovanej stanice vo
forme mestského polyfunkčného bloku sú priestory
železničnej stanice priebežne napojené na priestory mesta
pozdĺž celého objektu. Poloha stanice umožňuje peší
nástup cestujúcich do centra mesta a ich dopravu do
rozhodujúcich priestorov mesta bez prestupov a prestojov.
Vďaka týmto danostiam železničnej stanice
Filiálka je možné integrovať železničnú dopravu
prímestského charakteru s mestskou dopravou v železničnej
stanici, resp. v koridore Filiálka - Rača zabezpečiť efektívnu,
ekonomickú a ekologickú obsluhu príslušnej časti mesta a
priľahlého regiónu.
Železničná trať zo smerov Trnava a Galanta je
pripojená do stanice Bratislava - Filiálka jednokoľajnou
traťou cez Žst. Bratislava - Predmestie. Riešenie predpokladá
možnosť priameho koľajového prepojenia na trasu A metra v
úseku medzi Riazanskou a Pionierskou ulicou, čo umožní
prípadné vedenie kompatibilných prímestských vlakových
súprav z predmestských tratí ŽSR do systému metra
Bratislavy resp. naopak. V tejto súvislosti návrh predpokladá
aj zriadenie novej traťovej zastávky Slovany, v priestore
Riazanskej ulice.
Komu patria dve súpravy IC vlaku?
BRATISLAVA - Dve súpravy
zmodernizovaných železničných vozňov, ktoré ŽSR obstarali
v roku 1996 formou lízingu, a odvtedy premávajú v IC vlakoch
Tatran a Kriváň, sú predmetom špekulatívneho predaja. Dve
súpravy železničných vozňov, za ktoré ŽSR formou lízingu
zaplatili 722 779 366,7 Sk z celkovej sumy 732 192 874, 70 Sk,
odkúpila neznáma spoločnosť Realitný dom, spol. s r.o. so
sídlom v dedinke pri Košiciach Perín-chym.
Železnice SR uzatvorili v roku 1996 lízingovú
zmluvu na spomínané železničné vozne s TORY- leas, spol. s
r.o. Košice. Lízing bol dohodnutý na 90 mesiacov od prevzatia
každého jednotlivého vozňa. Všetky vozne ŽSR prevzali
postupne od októbra 1996 do marca 1997.
V decembri minulého roku sa firma TORY- leas
dostala do konkurzu a táto skutočnosť bola prvým motívom pre
špekulatívne konanie viacerých zainteresovaných subjektov,
ktoré sa pokúšajú zmocniť dvoch súprav železničných vozňov
s tým, že by ich následne odpredali Železniciam SR. Prvým
krokom takéhoto špekulatívneho konania bolo vypovedanie
lízingových zmlúv medzi ŽSR a TORY- leas zo strany správcu
konkurznej podstaty.
ŽSR po obdržaní výpovede leasingových zmlúv
vyvolali rokovanie so správcom konkurznej podstaty JUDr.
Michalom Roháčom, ktorý zástupcom železníc prisľúbil,
že k odpredaju predmetných železničných vozňov nedôjde a
celú záležitosť bude riešiť podľa zákona o konkurze a
vyrovnaní. Predstavitelia ŽSR v dobrej viere a na základe
ubezpečenia JUDr. Michala Roháča sa spoliehali na prísľub
správcu konkurznej podstaty, u ktorého si listom generálneho
riaditeľa ŽSR z 29. januára 2001 uplatnili nárok na
odkúpenie predmetných železničných vozňov. Správca
konkurznej podstaty na požiadavku ŽSR reagoval 13. februára
2001, kedy ubezpečil generálneho riaditeľa ŽSR, že predaj
vozňov bude realizovaný riadnou cestou podľa zákona o
konkurze a vyrovnaní.
Tou riadnou cestou podľa správcu konkurznej
podstaty je predaj železničných vozňov nie Železniciam SR,
ale neznámej spoločnosti so sídlom v dedinke pri Košiciach
Perín-Chym, ktorej názov je Realitný dom, spol. s r.o. Je veľmi
podozrivé a podivuhodné, že táto spoločnosť vznikla 14. mája
2001 a správca konkurznej podstaty predal železničné vozne o
mesiac neskôr - 22. júna 2001. Nečistým spôsobom sa uskutočnil
odhad hodnoty železničných vozňov, pretože správca požiadal
len o vyčíslenie zostatku lízingových splátok a opomenul
trhovú hodnotu majetku. Správca konkurznej podstaty odpredal
vozne za hodnotu zostatku lízingových splátok - 10 051 780 Sk,
pričom ich trhová hodnota je vyše 400 mil. Sk. Navyše posudok
zhotovil súdny znalec pre dopravnú cestu, a nie pre koľajové
vozidlá, čo ŽSR považujú za porušenie paragrafu 8, odstavca
2 zákona o konkurze o vyrovnaní z roku 1991.
Správca konkurznej podstaty na odpredaj vozňov
použil špekulatívny postup. O odpredaj predmetných vozňov
požiadal Krajský súd v Košiciach, pričom svoju žiadosť
doložil podľa neho vyjadreniami najväčších veriteľov
úpadcu, a to Daňového úradu Košice 4 (pohľadávka vo výške
96 mil. Sk), Slovenskej kreditnej banky (64 mil. Sk) a akoby
pozabudol vyžiadať súhlas druhého najväčšieho veriteľa,
platcu lízingových splátok a užívateľa vozňov Železnice
SR, ktoré si uplatňujú voči úpadcovi TORY-leas pohľadávku
vo výške 81 222 617,66 Sk.
Železnice SR sa s takýmto stavom nemohli
uspokojiť, a preto podnikli viaceré právne kroky na obhajobu
svojich záujmov. (Návrh na určenie neplatnosti kúpnej zmluvy,
Návrh na vydanie predbežného opatrenia, Sťažnosť na postup
správcu konkurznej podstaty a konkurznej sudkyne.)
ŽSR zároveň zvažujú podanie trestného
oznámenia.
Druhá zmena cestovného poriadku
BRATISLAVA
(18.9.2001) - Železnice SR vydávajú druhú zmenu platného
cestovného poriadku, ktorá vstúpi do platnosti 30. septembra
t.r. Z viacerých zmien upozorňujú cestujúcich na predĺženie
cestovného času medzi stanicami Rimavská Sobota - Jesenské o
päť minút, vzhľadom na zníženie rýchlosti pre zhoršený
stav železničného zvršku.
Železnice SR opätovne preverili kilometrickú
vzdialenosť medzi bratislavskou hlavnou stanicou a Šaľou a
došli k záveru, že vzdialenosť medzi týmito stanicami je 60,
a nie 61 km. Vzhľadom na to sa Železnice SR cestujúcim
ospravedlňujú. Navyše zaplatené cestovné pre neoprávnené
zvýšenie kilometrickej vzdialenosti je možné uplatniť v
ŽSR, Odúčtovňa tržieb železníc, sekcia tarifnej kontroly
vnútroštátnej prepravy, Račianska 96, 836 08 Bratislava.
Reklamáciu cestovného predloží cestujúci písomne. V
reklamácií sa uvádza meno, priezvisko, presná adresa, dôvod
reklamácie, príslušné cestovné doklady a výšku
požadovanej sumy. K reklamácii je potrebné pripojiť všetky
cestovné doklady v origináli.
Kľukatými cestičkami za tancom a piesňou
Folklórny súbor
železničiarov Marína zo Zvolena ukončil prípravu
premiérového programu Kľukatými cestičkami za tancom a
piesňou. S týmto programom, ktorý pripravili k 35. výročiu
svojho vzniku, sa prvýkrát predstavia v predpremiére v
Divadle J. G. Tajovského 19. októbra 2001 vo Zvolene.
V celovečernom scénickom folklórnom
programe Kľukatými cestičkami za tancom a piesňou je
spracovaný folklórny materiál z oblasti Hontu, z Podpoľania,
Novohradu, dolného Liptova a Horehronia. Autor choreografie a
umelecký vedúci súboru Mgr. Ján Jamriška čerpal pri tvorbe
z vlastného výskumu v teréne, ale inšpiroval sa aj historickými
záznamami. Ako povedal J. Jamriška, uvedenie ľudového tanca
na scéne vedie cez dlhé a kľukaté cestičky výskumu,
spoznávania, vnútorného vstrebávania, prežitia a potom -
dotyku tvorivou rukou so snahou neublížiť pôvodnému
materiálu...
Folklórny súbor železničiarov Marína je
známy svojou činorodou a pre folklór oddanou prácou, ktorá
sa zapísala do sŕdc milovníkov slovenského folklóru. Súbor
získal nejedno ocenenie a uznanie od odborných porôt doma i
v zahraničí. Za posledné obdobie spomeňme udelenie hlavnej
ceny v súťaži tvorivých choreografií za Čistenie
studničiek a vítanie leta v roku 1998 v choreografii Jána
Jamrišku. V tom istom roku získal na medzinárodnom súťažnom
folklórnom festivale vo francúzskom Dijone bronzovú medailu a
medzi 27. účastníkmi z rôznych kútov sveta ako jediný
kolektív aj cenu festivalu - Radosť zo života. V roku 2000
veľmi úspešne reprezentovala Marína slovenský folklór na
medzinárodných folklórnych festivaloch v Južnej Amerike v
Brazílii. V roku 2001 súbor získal hlavnú cenu v súťaži
nahrávok hudobného folklóru GRAND PRIX Svetozára Stračinu za
nahrávku Do kolesa z Jakubian, ktorú pripravila Andrea
Jágerová.
Folklórny súbor železničiarov Marína pracuje
pod záštitou ŽSR a je len prirodzené, že v repertoári sú
aj tance a piesne, ktoré imitujú železničiarsku nostalgiu.
Napríklad je to tanec Železnica z Dobrej Nivy.
Za 35 rokov existencie súboru sa v ňom
vystriedalo veľa tanečníkov a spevákov, z ktorých viacerí
zasvätili svoj život folklóru. Napríklad terajší správca
Nadácie Prebudená pieseň Vladimír Kyseľ, predseda Folklórnej
únie Slovenska Štefan Zima, riaditeľ Podpolianskeho osvetového
strediska Igor Danihel, herečka Eva Matejková a mnohí ďalší.
Mnohí sa po skončení účinkovania v súbore vytratili, a
preto vedenie súboru vyzýva svojich bývalých členov, aby
aktualizovali svoje adresy u vedúceho súboru J. Jamrišku.
Adresa
súboru:
Folklórny
súbor železničiarov Marína
Dom
kultúry ŽSR
Sokolská
69
960
01 Zvolen
Telefón: 045/5330181, fax: 045/5321946, 5333868, mobil:0903 046169
Železnice chcú zastaviť pokles v počte prepravených cestujúcich
Za prvých 6 mesiacov roku
2001 prepravili Železnice SR celkovo o 7 percent menej cestujúcich
ako za to isté obdobie minulého roku. Na znižovanie počtu
cestujúcich vo vlakoch majú vplyv širšie sociálne a
ekonomické súvislosti, ktoré sa nedajú zo strany
prevádzkovateľa osobnej dopravy vždy ovplyvniť. Tento
všeobecný pokles počtu prepravených cestujúcich na ŽSR je
možný z viacerých dôvodov. V uplynulom desaťročí sme
zaznamenali nevyrovnaný rast v jednotlivých druhoch dopravy.
Cestná doprava sa lepšie mohla prispôsobiť potrebám
trhového prostredia najmä preto, že nie všetky externé
náklady boli zahrnuté do ceny za dopravu. Aj keď sme z predošlého
systému plánovaného hospodárstva zdedili dopravný systém
podporujúci železnice, prerozdelenie medzi dopravnými druhmi
od roku 1998 sa výrazne priklonilo v prospech cestnej dopravy.
Tento trend zaznamenali vo všetkých kandidátskych krajinách,
kde období medzi rokmi 1990 - 1998 cestná doprava vzrástla o
19,4 %, zatiaľ čo za to isté obdobie železničná poklesla o
43,5%.
Nadvláda ciest je omnoho výraznejšia v osobnej
doprave. Konkrétne na Slovensku cestná doprava predstavuje 74 %
trhu výkonov, železnica 25 a letecká doprava necelé
percento. Jednou z príčin tejto situácie je, že užívatelia
dopravy nie vždy pokryjú náklady, ktoré vyprodukujú. Štruktúra
cien nevystihuje škody na životnom prostredí a dôsledky
nehôd. Pri analýze dôvodov poklesu cestujúcich v spojoch ŽSR
si treba uvedomiť, že napríklad preprava študentov SAD je
cenovo výhodnejšia ako preprava na ŽSR. Za obdobie január-máj
roku 2000 bolo na ŽSR prepravených 1 096 077 cestujúcich -
študentov, za rovnaké obdobie tohto roku 1 034 671
cestujúcich - študentov, čo predstavuje pokles o 5,6%.
Na prudký nárast cestnej dopravy a s tým aj
preplnenosť ciest má nekontrolovaný nárast využívania
automobilov. Ak sa dvaja cestujúci rozhodnú ísť autom nad 50
km, bude to pre nich cenovo výhodnejšie ako cesta vlakom.
Nízka úroveň kultúry cestovania má zasa príčiny
jednak v zastaralom vozňovom parku ŽSR, ale treba si priznať,
že i v školení vlastných zamestnancov, ktorí prichádzajú
do styku s cestujúcimi.
Napriek tomu je pre železnice dôležité
zabrániť spomínanému prepadu a pokúsiť sa prilákať nových
zákazníkov. Železnice chcú predovšetkým posilniť prímestskú
dopravu, aby sa aspoň čiastočne eliminovala preplnenosť na
hlavných cestných trasách a v mestách. V súčasnosti pripravujú
rozšírenie svojich služieb v osobnej preprave. Pôjde v prvom
rade o zavedenie nových komerčných ponúk.
Novinkou by mali byť zľavy na vybrané relácie
na sieti ŽSR, u ktorých sa stanoví mimotarifná pevná cena,
ktorá bude nižšia ako majú konkurenčné druhy dopráv. Vzhľadom
na absenciu zľavy pre skupiny cestujúcich, ktorých účastníci
majú viac ako 26 rokov, predpokladajú ŽSR takisto zavedenie
takejto ponuky, kde by zľava mala dosiahnuť podľa počtu osôb
15 až 25 percent. V súvislosti s rozvojom agroturistiky,
cykloturistiky a tým aj s rozšírením zjednodušenej prepravy
bicyklov uvažujú ŽSR so zavedením bicyklových kariet s
platnosťou na viac tratí a viac dní.
Ďalej sa uvažuje zvýhodniť cestujúcich pri
zakúpení obyčajného spiatočného cestovného lístka cca o
10 %, čiže predpokladaná cena spiatočného lístka bude nižšia
ako cena dvoch jednosmerných cestovných lístkov. Prekvapením
pre cestujúcich možno bude, že pri zakúpení cestovného
lístka samoobslužným systémom (predajný automat) budú platiť
menej ako v pokladniach. Železnice chcú takýmto spôsobom
dosiahnuť úsporu zamestnancov pri výdaji cestovných dokladov
a odľahčenie frekvencie u osobných pokladníc v čase prevádzkových
špičiek.
Novým produktom na ŽSR bude komerčná ponuka
JUNIOR-ISIC, ktorá by sa mal stať náhradou žiackych preukážok
pre študentov nad 15 rokov. Predpokladaná zľava dosahuje 30
percent na ľubovoľný traťový úsek a až 50 percent na
časové týždenné alebo mesačné lístky. Odbúranie
sociálnych zliav pre študentov komerčnou ponukou bude mať
možnosti širšieho uplatnenia a menej obmedzujúcich faktorov.
Pre zvýšenie kultúry cestovania v osobnej
preprave, v závislosti od dostupných finančných prostriedkov,
je potrebné zabezpečiť obnovu už zastaralého vozňového
parku v časovom horizonte do roku 2015. V priemere za rok sa musí
obnovovať modernizáciou alebo nákupom približne 100 osobných
vozňov. Niektoré projekty sú v realizačnej fáze, ako
napríklad dodávka nových jednotiek na TEŽ, ale neriešia
uvedený problém komplexne. Za prioritné v tejto oblasti treba
preto označiť nákup elektrických jednotiek s naklápacími
skriňami na rýchlosť 200 km/hod pre medzinárodné a vnútroštátne
vlaky vyššej kategórie, nákup klimatizovaných vozňov na rýchlosť
aspoň 160 km/hod pre medzinárodne vlaky, modernizáciu
osobných vozňov klasickej stavby pre rýchlikovú a osobnú
dopravu a nákup motorových jednotiek pre lokálne trate alebo
modernizáciu motorových a prípojných vozňov.
Železnice majú pripravený projekt na
elektronický predaj cestovných dokladov, ktoré prinesie zrušenie
lepenkových i písaných lístkov. Tam, kde železničná
zastávka nemá zamestnanca na predaj cestovných dokladov,
cestujúcich vybaví vlakový personál prenosnými osobnými
pokladnicami. ŽSR očakávajú od tohto kroku hlavne zvýšenie
rýchlosti výdaja cestovných dokladov, zníženie úniku tržieb,
ale i úsporu prevádzkových nákladov, nakoľko sú tieto
doklady lacnejšie.
Podľa Memoranda Komisie o politike Bielej Knihy
zameranej na spoločnú dopravnú politiku, externé náklady
musia ovplyvňovať používanie tých spôsobov dopravy, ktoré
majú menší dopad na životné prostredie. V súlade
s vyhláseniami Komisie z novembra 2000 obsiahnutými
v Zelenej Knihe, v roku 1998 spotreba energie v dopravnom
sektore zapríčinila 28% emisií CO2, ktorý je
hlavným plynom spôsobujúcim skleníkový efekt. V súlade
s poslednými odhadmi sa predpokladá, že ak nebudú
podniknuté opatrenia k zastaveniu rastúceho trendu dopravy,
emisie CO2 vzrastú o 50% a v roku 2010 dosiahnu
hodnotu 1 113 biliónov ton v porovnaní s 739 miliónmi ton
v roku 1990. Opäť, cestný sektor je hlavným vinníkom, lebo
iba on samotný produkuje 84% emisií CO2
pripadajúcich na dopravu. Interné spaľovacie motory smutne
preslávené vzhľadom k ich nízkej energetickej efektívnosti
najmä z dôvodu, že iba časť spaľovacej energie slúži na
pohyb vozidla.
Každý rok cestách Európy zahynie 41 000 ľudí.
Obete nehôd, či už mŕtvy alebo zranení, stoja spoločnosť
desiatky biliónov Euro, ale ľudské straty sú nevyčísliteľné.
Preto by si mala dať Európska únia za úlohu zabezpečiť
redukciu obetí na polovicu a to do roku 2010. Cestnú bezpečnosť
v mestách by mohlo podporiť rozvíjanie cyklistiky ako
spôsobu dopravy.
A keď už hovoríme o úmrtiach na cestách,
musím podčiarknuť takmer neuveriteľný fakt, že na slovenských
železniciach nezahynul za uplynulých 11 rokov ani jeden
cestujúci vo vlaku. Koľko ľudí zahynie na slovenských
cestách za jeden deň?
Strana vytvorená: 28. IX. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0139.htm ) |