Transrapid bude stavať magnetickú železnicu v Číne
Berlín 21. januára (TASR) -
Nemecké konzorcium Transrapid uzavrelo svoju prvú komerčnú
dohodu o výstavbe futuristickej visutej magnetickej železnice,
ktorá spojí čínske letisko v Šanghaji s centrom mesta. Ako
informuje agentúra Reuters, železnica bude stáť do konca roka
2003 a bude merať 30 kilometrov, ktoré vlaky prejdú za
necelých 10 minút. Vlaky budú premávať rýchlosťou 500
kilometrov za hodinu (km/h), hoci priemerná rýchlosť bude
približne 430 km/h. Konzorcium (nemecká vláda, ThyssenKrupp
AG, Siemens AG) však neuviedlo, koľko tento projekt stojí. Do
projektu sa mala zapojiť aj spoločnosť Adtranz
(DaimlerChrysler AG), no napokon odstúpila. Šanghajský projekt
predstavuje prvé komerčné použitie technológie Transrapidu,
ktorý mal v dôsledku vysokých nákladov problémy nájsť
zákazníkov. Čínsky premiér Ču Žung-ťi v júli minulého
roka podpísal úvodnú dohodu v hodnote 1,6 milióna DEM (733
000 USD), ktorá však pokrývala len realizačnú štúdiu.
Premiér uviedol, že projekt môže pohltiť investície až 20
miliárd USD. Podľa údajov nemenovaných zdrojov Nemecko
ponúkne Číne pomoc vo forme úverov a grantov až do výšky
miliardy mariek, aby pomohlo financovať projekt Transrapid.
Transrapid je presvedčený, že táto dohoda pomôže
spropagovať túto nákladnú technológiu a umožní im získať
dohody v USA, ako aj ďalšie plánované projekty v Číne,
napríklad, 1 300-kilometrové spojenie medzi Šanghajom a
Pekingom.
Pri prechádzaní železničnou traťou prišla žena v Brezne o štyri prsty na ruke
Bratislava 22. januára (TASR) -
Amputáciu štyroch prstov pravej ruky a tržnú ranu na hlave
utrpela v piatok v podvečer 41-ročná žena na železničnej
stanici v Brezne, kde ju počas prechádzania trate pravdepodobne
zachytil idúci rušeň. Nehybne ležiacu miestnu občianku so
zraneniami spozoroval pri výhybke policajt Železničnej
polície (ŽP). Prebral ju k vedomiu, poskytol jej prvú pomoc a
privolal zdravotníkov. Prečo sa žena pohybovala po trati nie
je známe, keďže lekár ju zatiaľ neodporučil vypočuť.
Rušňovodič, ktorý mal negatívnu dychovú skúšku na alkohol
uviedol, že na trati nespozoroval nijakú osobu. Prípad je v
štádiu ďalšieho vyšetrovania. TASR dnes o tom informoval
hovorca ŽP Jozef Búranský.
Tragédiu pri Hatfielde si "odskáču" šéfovia žlezničných spoločností
Londýn 22. januára (TASR) -
Výsledky vyšetrovania a dozvuky tragickej havárie vlaku pri
Hatfielde neďaleko Londýna, pri ktorej vlani zahynulo niekoľko
ľudí, dnes dominujú na titulných stranách viacerých
britských denníkov. Independent píše, že polícia sa chystá
obviniť niekoľko čelných predstaviteľov železničnej
spoločnosti Railtrack a firmy Balfour Beatty, ktorá mala na
starosti údržbu trate na kritickom mieste. Vláda však
odmietla úplné zverejnenie výsledkov vyšetrovania tejto
tragédie. Nemenovaný zdroj Guardianu prezradil, že ministri na
to nemajú žalúdok. Guardian v tejto súvislosti konštatuje,
že obvinením niekoľkých jedincov sa polícia a zodpovední
úradníci chcú vyhnúť hlbšiemu a systematickému vyšetreniu
príčin havárie. Oba denníky sa zrejme dostali k interným
vládnym materiálom o výsledku vyšetrovania, ktorý má byť
oficiálne zverejnený až v utorok.
Deutsche Bahn chcú cestujúcim poskytnúť vyšší štandard
Frankfurt nad Mohanom 22.januára
(TASR) - Nemecké železnice Deutsche
Bahn AG chcú zatraktívniť ponuku diaľkových spojov
miliardovou investíciou do nových súprav a modernizácie
starších vagónov. Železnice plánujú za 800 miliónov DEM
kúpiť 28 vlakov typu ICE, okrem toho za 500 miliónov DEM
súpravy typu ICE 3.
Za ďalších 500 miliónov DEM by mali zmodernizovať 117 vlakov
typu IC a EC. Šéf oddelenia osobnej dopravy DB Christoph Franz
zdôraznil, že vyšší štandard vozňov je najdôležitejším
argumentom na to, aby zákazníkov presvedčili o výhodách
železničnej dopravy. Počas nasledujúcich 18 mesiacov by mali
vlaky IC a EC dostať nový vonkajší dizajn, podobný výzoru
vlakov ICE, ktoré sú bielej farby s červenými pozdĺžnymi
pásmi. Od roku 2004 by chceli DB na hlavných ťahoch diaľkovej
dopravy zhustiť dopravu vlakmi ICE na každé dve hodiny a na
dôležitých a viac vyťažených tratiach až na každú
hodinu.
Po viac ako tridsiatich rokoch sa Transrapid stane komerčnou realitou
Berlín 23. januára (TASR) - Ani v
trhovom hospodárstve niekedy nemajú prevratné technické
vynálezy ustlané na ružiach. Potvrdzuje to aj história
magnetickej rýchlodráhy, nemeckého prestížneho projektu,
ktorý sa na domácej pôde nedočkal komerčnej realizácie.
Nádej svitla až dnes, keď sa v čínskom Šanghaji podpísala
dohoda o výstavbe 33 kilometrov dlhej trate, ktorá spojí
centrum tohto priemyselného mesta s jeho letiskom.
1969: Nemecká spolková vláda dala objednávku na vyskúšanie magnetickej rýchlodráhy. Neskôr ju získal projekt spoločnosti Thyssen Transrapid.
1980: V Emse sa začala výstavba skúšobnej dráhy a prototypu vlakovej súpravy.
1984: Na 32 kilometrov dlhej trati sa začali skúšobné testy.
1988: Začala sa dlhodobá skúšobná prevádzka.
1993: Vznikol prvý komerčný projekt. Spolok, súkromní podnikatelia a banky mali zložiť 8,9 miliardy mariek na vybudovanie trate medzi Berlínom a Hamburgom.
1994: Vláda kancelára Helmuta Kohla rozhodla o realizácii projektu.
1994: V novembri rozhodol nemecký Bundestag a horná komora parlamentu, spolková rada, o zákone o príprave výstavby magnetickej dráhy.
1997: Rozhodnutie o základnej etape. Spolok, železnica a podniky očakávajú v roku 2010 príjem z prevádzky dráhy okolo 790 miliónov mariek. Spoločnosti Thyssen, Siemens a Adtranz vytvorili konzorcium.
1998:
1999:
2000:
2001:
Zo zrážky s manipulačným vozíkom vyviazol vodič nákladiaka s ľahkým zranením
Bratislava 23. januára (TASR) -
Našťastie iba s ľahkými zraneniami, avšak s 50-tisícovou
škodou na vozidle vyviazol v pondelok napoludnie vodič
nákladného auta V3S zo zrážky s manipulačným vozíkom na
železničnom priecestí medzi Prešovom a železničnou stanicou
Haniska pri Prešove. Vodič V3S-ky 28-ročný Š. H. z Petrovian
nerešpektoval výstražné svetelné signalizačné znamenie a
vošiel na priecestie. Výsledkom nárazu do manipulačného
vozíka, ktorý sa neúspešne snažil zabrzdiť, bola na aute
odtrhnutá predná náprava. Doprava na jednokoľajnej trati bola
zastavená od 12.24 do 13.30 h a tri vlaky osobnej prepravy
meškali od 18 do 55 minút. Zlomený palec pravej ruky si bude
po pondelkovom zákroku proti podozrivej trojici liečiť
policajt komárňanského oddelenia Železničnej polície (ŽP).
Pred večerným nástupom do služby totiž policajt s kolegom
zistil poškodenie osobného železničného vozňa. Policajti
následne zadržali trojicu podozrivých mladíkov vo veku 16 až
18 rokov zo Strekova, Šamorína a Veľkého Medera, ktorí mali
počas cesty medzi Hurbanovom a Komárnom fixkou popísať stenu,
sedadlo a okno vozňa. Výtržníci odmietli predložiť doklady
totožnosti a vzpierali sa aj predvedeniu na oddelenie ŽP.
Policajti preto museli zakročiť a použili aj donucovacie
prostriedky. Všetci traja podozriví sa k uvedenému skutku,
ktorým železniciam spôsobili škodu za 2000 Sk, priznali. Ako
motív svojho konania uviedli, že si krátili dlhú chvíľu
počas cestovania. Dvoch sprejerov odhalili v pondelok policajti
operatívneho oddelenia ŽP z Trenčína, ktorým sa v tejto
súvislosti zároveň podarilo objasniť trestný čin
poškodzovania cudzej veci. Podozrivých J. G., narodeného v
roku 1979, a R. K., narodeného v roku 1982, z Považskej
Bystrice, ktorí mali ešte v novembri 1999 na stanici v Púchove
grafitmi postriekať štyri železničné vozne na ploche 35,5
štvorcových metrov, policajti zaistili. Železniciam SR sprejeri spôsobili
škodu vo výške 32 572 korún. Obaja sa ku skutku priznali a
ako motív uviedli zviditeľnenie svojej sprejerskej skupiny.
TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Pokles trestných činov, ale nárast priestupkov na železniciach v roku 2000
Bratislava 24. januára (TASR) - Na
slovenských železniciach bolo v roku 2000 spáchaných 652
trestných činov, čo je o 53 menej ako rok predtým, avšak
4316 priestupkov znamená o 311 viac ako v roku 1999. Informoval
o tom na dnešnej tlačovej besede generálny riaditeľ
Železničnej polície (ŽP) Tibor Gaplovský. Násilných
trestných činov zaevidovali 76, 14 bolo lúpeží, 21 útokov
na verejného činiteľa a 23 úmyselných ublížení na
zdraví. Potešiteľné je, že na železniciach sa nestala ani
jedna vražda, z 91 usmrtených bolo však 21 samovrážd.
Celková objasnenosť trestných činov a priestupkov predstavuje
61,4 percenta, čo je o 3,3 percenta viac ako rok predtým. K
okrádaniu cestujúcich vo vlakoch osobnej prepravy dochádzalo
najčastejšie v júni, júli a auguste, v dňoch štvrtok a
piatok v čase medzi 12.00 a 14.00 hod. Okradnutí väčšinou
spali alebo ponechali veci bez dozoru. Ako v tejto súvislosti
uviedol Gaplovský, medzi prioritné úlohy ŽP patrí aj ochrana
cestujúcich a ich majetku. Na základe pravidelného
vyhodnocovania bezpečnostnej situácie a predpokladaného
zvýšeného počtu cestujúcich počas sviatkov alebo veľkých
akcií vykonávajú príslušníci ŽP
preventívno-bezpečnostné akcie s cieľom predchádzať a
odhaľovať trestnú činnosť, ale aj získavať poznatky o
možných páchateľoch. Účinnosť týchto opatrení je však
znižovaná najmä tým, že občania nerešpektujú upozornenia
príslušníkov ŽP, svoje veci si nechávajú bez dozoru alebo
opúšťajú vozne pri fajčení alebo občerstvení.
Objasňovanie okrádania cestujúcich je sťažené tým, že vo
vlaku, v ktorom ku skutku došlo, nie je možné vykonať
prvotné úkony, lebo vlak vo väčšine prípadov nemá
cieľovú stanicu v mieste nahlásenia prípadu, i tým, že
poškodení veľmi často ohlasujú trestný čin, respektíve
priestupok oneskorene.
Na železničnej stanici v Leopoldove našli mŕtvolu muža
Bratislava 24. januára (TASR) - Na
piatej koľaji železničnej stanice v Leopoldove našiel miestny
výpravca mŕtvolu muža, ktorý mal pri sebe potvrdenie o strate
občianskeho preukazu na meno Alfréd P. (1964) zo Sasinkova.
Totožnosť mŕtveho potvrdí až dnešné opoznanie príbuznými
pri súdnej pitve. Podľa lekára rýchlej zdravotnej služby
muž zomrel na následky deštrukcie hlavy, trupu a vykrvácania.
Železničná polícia zisťuje, ktorý vlak mohol muža zraziť.
Posledný vlak zo stanice odišiel sedem minút po polnoci z
utorka na stredu, pričom na ňom neboli nájdené nijaké stopy
po prípadnej zrážke s chodcom. TASR o prípade dnes informoval
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Obesil sa na záchode železničnej stanice v Žiline
Bratislava 24. januára -
Netradičné miesto na samovraždu - záchod na žilinskej
železničnej stanici, si zvolil v stredu 61-ročný muž z
Bytče. Samovraha visiaceho na opasku objavila pracovníčka
ktorá má na starosti toalety. Podľa jej slov muž išiel na WC
o pol tretej. Keď ani po dvoch hodinách nevychádzal, za pomoci
rebríka sa jej podarilo nazrieť do kabínky, kde ho zbadala
visieť na opasku. Samovrah si priviazal opasok na rúru od WC a
obesil sa naňho. Privolaný lekár konštatoval smrť obesením
bez cudzieho zavinenia. TASR o prípade informoval hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský.
Most medzi pevninou a Sícíliou je čoraz potrebnejší
Rím 24. januára (TASR) - V
Taliansku sa už desiatky rokov diskutuje o naliehavosti spojenia
Sicílie s pevninou. Na prekonanie vzdialenosti 5,1 kilometra
Messinského prielivu bude treba asi 5,5 miliardy eúr. Najmenej
40 % prostriedkov by sa malo získať od súkromných investorov.
Aj keby sa prípravy na realizáciu projektu začali ihneď,
slávnostné uvedenie tohto cestného a železničného diela by
sa nekonalo skôr ako o 11 rokov. Medzi pevninou a ostrovom sa
denne prepravuje 38 000 cestujúcich. Z nich takmer 10 000
cestuje automobilmi, 5 200 vlakmi, 2 600 autobusmi a 17 500
lietadlami. Asi 2 000 využíva rýchlolode. Asi 60 % nákladov
na Sicíliu a z nej sa vozí na nákladných autách. Sicília
čoraz viac pociťuje ako brzdu svojho hospodárskeho rozvoja
nedostatočne výkonné spojenie s kontinentom. Aj keby sa most
začal stavať v dohľadnom čase, aj tak sa bude musieť
zlepšiť doterajší spôsob prepravy osôb a tovarov na
kompách i letecky. Projektanti mosta budú musieť prihliadať
na dve hlavné nebezpečenstvá, ktoré by mohli ohroziť ich
dielo - silné zemetrasenie a ostrý nárazový vietor v
prielive. Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine
Zeitung.
Zrušenie bezcolných obchodov poškodilo Eurotunnel
Londýn/Paríž 24. januára (TASR) -
Prevádzkovateľ Eurotunnelu,
podmorského železničného spojenia medzi Francúzskom a
Britániou, oznámil, že v uplynulom hospodárskom roku sa obrat
v dôsledku zrušenia bezcolného predaja tovaru v jeho zóne
znížil o 5 %. Príjmy klesli zo 612 miliónov v roku 1999 na
580 miliónov libier. Počet prepravených osobných automobilov
bol medziročne nižší o 15 %, celkom 2,78 milióna a autobusov
sa prepravilo 79 500 - o tri percentá menej. Preprava
nákladných automobilov vzrástla o 35 % na 1,13 milióna. Cez
tunel pod Lamanšským kanálom sa prepravilo 2,95 milióna ton
nákladu, o tri percentá viac ako pred rokom. Šéf
predstavenstva spoločnosti Patrick Ponsolle konštatoval, že v
zotavovaní firmy, ktorá sa pred časom ocitla v akútnom
existenčnom ohrození, sa plánovito pokračuje. Informoval
nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung v dnešnom
vydaní.
Zdravotné sestry zablokovali železničnú stanicu Montparnasse v Paríži
Paríž 24. januára (TASR) - Takmer
2000 zdravotných sestier zablokovalo v utorok rýchlovlaky na
parížskej železničnej stanici Montparnasse a požadovali, aby
ich delegáciu prijala ministerka práce a sociálnych vecí
Elisabeth Guigouová. Demonštrácia bola akčným dňom za ich
štatutárne a platové požiadavky, informuje v dnešnom čísle
francúzsky denník Le Figaro. Zdravotné sestry so
špecializáciou na anestéziu a špecialistky z operačných
sál, ktoré prišli z Parížskej oblasti, ale aj z ďalších
francúzskych miest: Nord-Pas-de-Calais, Blois a Toulouse, sa
postavili na koľaje na železničnej stanici Montparnasse v
Paríži a blokovali odchod rýchlovlakov TGV do miest Tarbes, La Rochelle a
Nantes. Časť zdravotných sestier zostavila petíciu. Občanom,
ktorým dávali petíciu podpisovať, vysvetľovali svoje
požiadavky. Jedným z hesiel sestier bolo: "Kvalifikovaný
personál sa rovná bezpečnosť operovaného človeka". V
nemocniciach, z ktorých zdravotné sestry odišli na
demonštráciu do Paríža, sa pracovalo ako cez víkendy a
sviatky. Plánované operácie museli odložiť, uzatvára Le
Figaro. Po prijatí delegácie zdravotných sestier na
ministerstve sa o odborných otázkach bude rokovať 6.
februára.
Od 1.februára môžu cestujúci v Bratislave v rámci BID využívať aj železnicu
Bratislava 24. januára (TASR) -
Príplatok 50 Sk k predplatnému cestovnému lístku na hromadnú
dopravu v hlavnom meste SR umožní od začiatku februára
využívať aj železničné trate na území mesta. Bude sa to
týkať osobných aj zrýchlených vlakov medzi stanicami
Devínska Nová Ves, Hlavná stanica, Lamač, Železná
studienka, Vinohrady, Predmestie, Rača, Vajnory, Nové Mesto,
Petržalka, Rusovce, Podunajské Biskupice a Ústredná
nákladná stanica. Tento pozitívny krok pre cestujúcich
umožnilo zavedenie Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) do
praxe. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol vrchný
radca námestníka primátora Otto Mošovský. Dodal, že v
autobusoch Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) možno v obidvoch
smeroch cestovať na trati Autobusová stanica Mlynské nivy -
Záhorská Bystrica a okrem toho možno využívať aj autobusy
na zastávkach Krče, Pri krematóriu. Vranovičovu, Záluhy,
Patrónka a Račianske mýto. Autobusy sú kvôli ľahšej
orientácii cestujúcej verejnosti označené smerovou tabuľkou
s nápisom BID umiestnenou za čelným sklom. Podobne sú
označené aj zastávky SAD nálepkou BID a sú na nich aj
súhrnné cestovné poriadky platné pre úsek jazdy mestom.
Takisto na železničných staniciach v Bratislave sú vyvesené
a označené cestovné poriadky vlakov zaradené do BID. Všetky
informácie o BID získajú cestujúci aj vo všetkých
predajniach cestovných lístkov Dopravného podniku Bratislava.
Terčom protestu proti nedostatku tepla v Rusku sa stala transsibírska železnica
Vladivostok 24. januára (TASR) -
Polícia na ruskom Ďalekom východe musela zakročiť proti
stovkám demonštrantov pokúšajúcich sa zablokovať
Transsibírsku magistrálu na protest proti dlhodobo
absentujúcim dodávkam tepla a elektrickej energie v treskúcej
zime. Na železničný násyp sa snažili vystúpiť zúfalí
obyvatelia dediny Razdoľnoje, asi 50 kilometrov od prístavného
mesta Vladivostok. Keďže policajti boli v početnej presile,
žiadnemu z demonštrantov sa nepodarilo na trať vstúpiť.
Ďalekovýchodné oblasti Ruska toho roku zasiahli mrazy, ktoré
sú mimoriadne silné aj na sibírske pomery s hodnotami až 50
stupňov Celzia pod nulou. Vlna treskúcich mrazov pretrváva od
23. decembra. Podobne dlhé obdobia extrémnych mrazov
zaznamenali v Rusku len na prelomoch rokov 1968-69 a 1949-50.
Intenzita chladu pritom môže tentokrát dosiahnuť rekordné
hodnoty. Prezident Vladimir Putin minulý týždeň nariadil
ministrom, aby urobili potrebné opatrenia na ukončenie
výpadkov dodávok tepla a energie. Ako uviedol, neakceptuje
tvrdenia, že úrady prekvapila krutosť zimy.
Hlavné mesto pokryje 50 % straty z BID
Bratislava 25. januára (TASR) -
Podiel hlavného mesta SR Bratislavy na kompenzácii tarifných
strát vyplývajúcich z prevádzkovania Bratislavskej
integrovanej dopravy (BID), ktorá by mala oficiálne
fungovať od 1. februára 2001, predstavuje 50 %. Tohtoročný
rozpočet mesta počíta na tento účel poskytnúť štyri
milióny Sk. Cestujúca verejnosť sa na nich bude podieľať 11
až 16 % a samotní dopravcovia, v tomto prípade Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) a
bratislavský podnik Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), š.
p., vo výške 30 až 40 %. Uviedol vrchný radca námestníka
primátora pre dopravu a dopravné systémy Oto Mošovský a
zdôraznil, že tarifná strata bude generovaná cestujúcimi z
regiónu za cestu na území mesta. Napríklad cestujúci, ktorý
by pred zavedením BID zaplatil za cestu zo zdrojovej stanice
Pezinok do cieľovej hlavnej stanice
v Bratislave plnú cenu, v prípade BID zaplatí tarifu len po
Raču. Aby bolo možné v integrovanom dopravnom systéme
udržať tržby dopravcov a zároveň záujem cestujúcich
využiť BID, cestujúci zaplatí príplatok k predplatnému
lístku na MHD vo výške 50 Sk (mesačne). Príplatok na
integrovanú dopravu sa delí medzi ŽSR
a SAD Bratislava podľa skutočného počtu cestujúcich,
ktorých títo dopravcovia prepravia v BID. V prípade železníc
uhradí hlavné mesto 60 % z tarifných strát. Úhrada bude
pozostávať z tržieb za príplatok z BID a z rozpočtu
hlavného mesta. Zvyšok bude tvoriť predpokladaný nárast
cestujúcich na území mesta. Spôsob úhrady straty SAD
Bratislava umožní podľa slov O. Mošovského zachovanie jej
predchádzajúcich tržieb. Hlavnými cieľmi obnovenia
Bratislavskej integrovanej dopravy je využitie voľných
kapacít na železniciach a v SAD Bratislava, ako aj uľahčenie
cestovania verejnosti. V rámci BID bude Bratislavčanom s
celosieťovými predplatnými cestovnými lístkami na MHD
umožnené, aby mohli cestovať na území mesta aj v dopravných
prostriedkoch prímestských dopráv, pričom rovnaké možnosti
budú prislúchať aj cestujúcim dochádzajúcim do hlavného
mesta. Ako O. Mošovský ďalej uviedol z celkového počtu
cestujúcich využívajúcich integrovanú dopravu počas
experimentálnej etapy, ktorá sa začala 1. novembra 1999, si za
12 mesiacov kúpilo kupón 6 635 cestujúcich. Mimobratislavskí
pasažieri tvorili až 72 %. Najviac využívali BID obyvatelia
Záhoria. Z dlhodobého hľadiska ostáva cieľom hlavného mesta
zapojiť do BID všetkých dopravcov v bratislavskom regióne v
okruhu 50 kilometrov.
Pripravované zmeny v grafikone dopravy a službách ŽSR
Bratislava 25. januára (TASR) -
Správna rada Železníc SR (ŽSR)
prerokovala opatrenia na zlepšenie kvality cestovania v osobnej
doprave, ktoré sa dotýkajú zmien v grafikone vlakovej dopravy
(GVD), skvalitňovania služieb pri vybavovaní cestujúcich,
zavádzania nových produktov a obnovy mobilných prostriedkov.
Viacero zmien sa v novom GVD objaví v medzištátnej osobnej
doprave. Zavedený bude nový pár vlakov IC 56/57
"Hornád" na trati Košice - Hidasnémeti - Miškolc -
Budapešť a späť. Vlaky EC 132/133 "Slovenská
strela" na trase Bratislava - Praha Holešovice a späť
budú vedené cez Českú Třebovú po novom koridore Českých
dráh a v Břeclavi budú v určitom období doberať a
odvesovať priame vozne do a z Viedne. Vlaky R 336/337
"Báthory" na trase Budapešť - Štúrovo - Čadca -
Varšava a späť budú jazdiť už cez pohraničný prechod
Skalité - Zwardoň, pričom v Žiline budú odvesovať a
doberať priame vozne do a z Košíc a Bratislavy. Táto zmena
prinesie zrušenie terajších vlakov R 338/339, ktoré
premávajú medzi Bohumínom a Žilinou, resp. Bratislavou. Na
trati Čadca - Žilina - Somosköújfalu bude premávať nový
pár vlakov R 394/395 "Urpín," ktorý bude slúžiť
na ranné spojenia Čadce a Žiliny s Banskou Bystricou a
Zvolenom. Vlak R 390/391 "Bem" bude z terajšieho smeru
Budapešť - Zvolen - Čadca - Bohumín - Štetín presmerovaný
na trať Budapešť - Rajka - Bratislava - Lichkov - Štetín s
možnosťou ďalšej prepravy do Swinoujščie a ďalej trajektom
do Švédska. Od 27. januára 2002 sa pobyt rýchlikov,
jazdiacich na trase Bratislava - Viedeň, v železničnej stanici
Bratislava - Petržalka skráti z 20 na 3 minúty. Zároveň R
401 bude z Viedne odchádzať už o 8.15 h, teda o 2 hodiny
skôr, čím sa v Bratislave hlavnej stanici vytvorí prípoj na
vlak R 605 "Dargov" v smere do Košíc. Viacero zmien
sa dotkne aj vnútroštátnej osobnej prepravy. V novom GVD budú
pre zmenu eurotaktu a lepšiu prípojovosť upravené chody
rýchlikov a osobných vlakov na trati Kúty - Bratislava -
Štúrovo a na ostatných priľahlých tratiach. Vlak IC 503
"Kriváň" do Košíc pôjde z Bratislavy až o 17.39
h, teda o 30 minút neskôr, čím sa v Bratislave hlavnej
stanici vytvorí prípoj od vlakov EC 171 "Hungaria" z
Berlína a od R 403 a Os 2520 z Viedne. Denné spojenie
Bratislavy a Košíc sa navyše rozšíri o nový vlak Ex 511
"Gerlach" s odchodom z Bratislavy o 13.35 h a s
príchodom do Košíc o 18.29 h. Terajší vlak Ex 1601, ktorý
je jeho obdobou, avšak premáva iba v piatok, bude zrušený. Aj
na trati Košice - Poprad-Tatry bude jazdiť nový pár vlakov R
710/711 "Poprad," ktorý nahradí zrušený
medzištátny pár vlakov R 430/431 "Petrov." Vlak Zr
1911, ktorý v súčasnosti platnom GVD premáva na trati
Humenné - Prešov - Košice, bude zrušený a nahradený novým
vlakom Zr 1906, ktorý bude jazdiť na trati Humenné - Trebišov
- Košice a bude zabezpečovať prípoj na vlak IC 502
"Kriváň" do Bratislavy. Na novú kvalitu vo vzťahu
železnica - cestujúci sa zameriava viacero pripravovaných
projektov. Týkajú sa napríklad predaja cestovných dokladov
prostredníctvom počítačovej siete internet a prostredníctvom
telefonickej objednávky. ŽSR
už rokujú s Globtelom o spôsobe priamej platby za cestovné
doklady, objednané cez mobilný telefón. V roku 2001 sa začal
realizovať aj projekt PC-KVC, ktorý umožní zapojiť klasické
osobné počítače do systému KVC. V rámci ďalšieho projektu
budú sprievodcovia osobných vlakov vybavení špeciálnymi
prenosnými elektronickými pokladňami, ktoré zrýchlia výdaj
cestovných dokladov vo vlakoch, zjednodušia sledovanie a
evidenciu tržieb a spresnia štatistické údaje o preprave
cestujúcich. Objaviť by sa mali aj nové komerčné ponuky pre
cestujúcu verejnosť - skupinová zľava, rekreačné
spiatočné cestovné lístky a relačné cestovné lístky so
zľavou. Ich zavedeniu však bude predchádzať marketingový
prieskum v 1. polovici roka 2001. Viacero projektov je
plánovaných aj v oblasti nákupu a rekonštrukcie mobilných
prostriedkov pre osobnú dopravu. Patrí medzi modernizácia
vytypovaných hnacích vozidiel, motorových a riadiacich
vozňov. Uvažuje sa tiež o modernizácii viacerých kusov
osobných, lôžkových, ležadlových a reštauračných
vozňov. Realizácia týchto plánov je však plne závislá od
finančných možností ŽSR v
roku 2001. Podobne je to aj v prípade vybudovania Centra
služieb zákazníkom ŽSR v
osobnej preprave, ktoré by sa malo zaoberať vybavovaním
cestujúcich cestovnými dokladmi prostredníctvom telefónu,
e-mailu a internetu, podávaním informácií, či vybavovaním
sťažností cestujúcich, aj tých, ktoré budú podané
telefonicky priamo vo vlaku. TASR o tom informoval riaditeľ
Odboru pre prácu s verejnosťou ŽSR
Miloš Čikovský.
Budova hlavnej železnice v Skopje sa mala stať terčom teroristického útoku
Skopje 29. januára - Hlavnú
železničnú stanicu v macedónskej metropole Skopje museli
uzatvoriť v nedeľu v popoludňajších hodinách kvôli hrozbe
bombového atentátu. Budovu v strede mesta potom polícia
niekoľko hodín dôkladne prehľadávala, výbušninu však
nenašla, informovala oficiálna juhoslovanská agentúra Tanjug.
Hrozba explózie ochromila celú železničnú premávku.
Obyvatelia domov, ležiacich v okolí stanice opustili v panike
svoje byty. Už v piatok večer zasiahla osobný vlak na západe
Macedónska pancierová päsť. Z útoku, ktorý si nevyžiadal
nijaké obete, obvinili macedónske úrady albánskych
extrémistov.
V nedeľu večer zrazil a usmrtil zrýchlený vlak pri Vígľaši neznámeho muža
Bratislava 29. januára - Zatiaľ
neznámeho muža zrazil a usmrtil v nedeľu okolo 19. hodiny
večer pred železničnou stanicou Vígľaš zrýchlený vlak
Zvolenčan. Podľa výpovede rušňovodiča nebolo možné v
hmlistom počasí nehode zabrániť, hoci použil rýchlobrzdu
okamžite, keď neznámeho spozoroval. Privolaný lekár rýchlej
zdravotníckej pomoci konštatoval smrť, ktorá bola následkom
mnohopočetných devastačných poranení celého tela. Požitie
alkoholu u členov vlakovej čaty príslušníci Železničnej
polície nezistili. Prípad vyšetruje Odbor ŽP vo Zvolene.
Počas spánku v ležadlovom vozni vlaku Cassovia boli v noci zo
štvrtka na piatok okradnutí dvaja Slováci. Jednému z nich
vzal páchateľ 15 400 Kč z peňaženky, ktorú mal počas
spánku pod hlavou. Druhý poškodený prišiel o 19 000 Kč,
ktoré mal uložené v taštičke pri hlave. Krádež sa stala na
území Českej republiky medzi Prahou a Českým Těšínom,
poškodení ju však oznámili až na oddelení ŽP v Spišskej
Novej Vsi. Po zdokumentovaní sa bude prípadom zaoberať
Polícia Českej republiky. Tlačenicu v chodbičke rýchlika
Slovenská strela na pražskom Hlavnom nástupišti využil
neznámy zlodej na to, aby okradol 25-ročného Košičana. Okrem
finančnej hotovosti 200 izraelských šekelov, 150 českých a
50 slovenských korún prišiel dotyčný o cestovný lístok do
Bratislavy, osobné doklady a kreditné karty. Aj tento prípad
bude vyšetrovať česká polícia. TASR o prípadoch informoval
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Profil: Tragédiu lanovky v rakúskom Kaprune zrejme spôsobil elektrický ohrievač
Viedeň 29. januára - Malý
elektrický ohrievač pravdepodobne spôsobil požiar pozemnej
lanovky v rakúskom Kaprune, pri ktorom 11. novembra minulého
roku zahynulo 155 osôb. S odvolaním sa na nemenovaný zdroj
viedenského Kriminálneho forenzného centra o tom v dnešnom
vydaní informuje týždenník Profil. Podľa magazínu sa
horúcovzdušné vykurovacie teleso nachádzalo v spodnej kabíne
vodiča, ktorá bola v čase jazdy smerom k vrcholu neobsadená.
Experti rakúskych železníc dnes začali práce, ktorých
cieľom je vytiahnuť obhorený vrak z tunela. Šéf
súdnoznaleckého centra Volker Edlinger však operáciu s
rozpočtom 15 miliónov šilingov označil za plytvanie peniazmi.
"Je to rozhadzovanie prostriedkov daňových poplatníkov.
Od začiatku sme toho názoru, že vytiahnutie vraku je
zbytočné. Nik nás však nepočúval," povedal. Edlinger
sa vyhol oficiálnemu potvrdeniu, že požiar spôsobilo
vykurovacie teleso. Zároveň ale vylúčil všetky alternatívne
teórie o poruche brzdového systému alebo prehriatí ložísk
kolies. Podľa Profilu z odmietavého postoja vyšetrovateľov k
vytiahnutiu súpravy vyplýva, že "príčina požiaru je
už možno stanovená bez potreby ďalších dôkazov".
Wilfried Pauser, expert na predchádzanie požiarom z
viedenského požiarneho zboru, teóriu kachlí označil za
veľmi vierohodnú. "So žiadnou z iných teórií sa
ďaleko nedostaneme. Buď sa vykurovacie teleso pokazilo, alebo
si vodič na ňom nechal kabát, respektíve niečo podobné.
Teplota 200 stupňov je dosť vysoká," povedal Pauser.
Časopis uvádza, že vyriešená je zrejme aj otázka, ako sa
malý požiar v zadnej časti vlaku tak rýchlo rozšíril.
Edlinger konštrukciu súpravy vyrobenú v roku 1994 označil za
"skutočné požiarne riziko" spojené s tvorbou
jedovatých plynov. V snahe dať kabínam ultramoderný vzhľad
dizajnéri použili plast posilnený sklenými vláknami -
materiál známy ako GFK. Požiar pozemnú lanovú dráhu
zachvátil po vjazde do tunela, ktorý potom pôsobil ako komín.
Z inferna, s teplotami dosahujúcimi 1000 stupňov Celzia, sa
podarilo uniknúť len 12 pasažierom.
Demonštranti protestujú proti železničnému spojeniu Lyonu s Turínom
Turín 29. januára - Stretnutím
francúzskeho prezidenta Jacqua Chiraca s talianskym premiérom
Giulianom Amatom sa dnes v jednom zo starých turínskych
kráľovských palácov, ktorý bol sídlom Savojskej dynastie,
začala 20. francúzsko-talianska vrcholná schôdzka. Na
programe francúzsko-talianskych rokovaní sú bilaterálne
vzťahy a dlho očakávané rozhodnutie o realizácii
železničného spojenia medzi Lyonom a piemontskou metropolou.
Taliansko nie je naklonené myšlienke, aby medzi Lyonom a
Turínom premávali francúzske superrýchle vlakové súpravy TGV a namiesto toho preferuje
znovuotvorenie tunela pod Mont Blancom. Taliansko by si v tomto
smere želalo dodatočnú iniciatívu francúzskych úradov. V
blízkosti konania schôdzky došlo k menším incidentom medzi
demonštrantmi a políciou. Asi tisíc ľudí pred kráľovským
palácom dávalo najavo nespokojnosť s francúzskym projektom TGV. Stalo sa tak na výzvu
ľavice, odborových organizácií a ochrancov životného
prostredia.
Pod Alpami vybudujú železničný tunel
Paríž/Rím 29. januára - Ministri
dopravy Francúzska a Talianska tesne pred dnešným summitom
predstaviteľov oboch krajín potvrdili, že jedným z hlavných
bodov stretnutia bude uzavretie dohody o výstavbe
dvojkoľajového železničného tunela pod Alpami, ktorý spojí
Lyon a Turín vysokorýchlostnými súpravami TGV. Súčasne uviedli, že
vynaložia úsilie, aby cestný tunel pod Mont Blancom po
tragédii 24. marca 1999, pri ktorej zahynulo 39 osôb, znovu
uviedli do prevádzky podľa dohody v septembri tohto roku.
Taliansko nalieha na urýchlenie prác, lebo po strate
prístupovej cesty do severozápadnej Európy trpia talianski
vývozcovia a priemysel v celej oblasti pod Alpami. Kým Taliani
tvrdia, že katastrofa pred dvoma rokmi bola prevádzkovým
incidentom, Francúzi zastávajú názor, že systém dopravy pod
Alpami treba zásadne reorganizovať. Tunel medzi Lyonom a
Turínom bude dlhý 52 kilometrov, rovnako ako tunel pod
Lamanšským kanálom. Tento "nový projekt storočia"
by mal stáť podľa výpočtov projektantov 11 miliárd eúr a s
jeho sprevádzkovaním sa ráta v roku 2015. Cesta medzi oboma
mestami by sa mala zo štyroch hodín skrátiť na polovicu. Ak
kompetentné orgány schvália zákaz vjazdu ťažkých
nákladných áut do tunelu pod Mont Blancom, význam
železničného tunela výrazne vzrastie. Jeho výstavbu
podporujú miestne kruhy na oboch stranách Álp a predstavitelia
regionálnych orgánov. Asi 40 - 45 % nákladov na výstavbu sa
získa zo súkromných zdrojov. Anglický denník Financial Times
poznamenáva, že budovanie tunela v zlomovom pieskovcovom
teréne bude oveľa náročnejšie ako vo vápenci medzi
Anglickom a Francúzskom. Napriek tomu náklady na spojenie oboch
štátov vyšli na dvojnásobok oproti odhadom projektantov.
Taliani a Francúzi sa dohodli na železničnom spojení Turín-Lyon
Turín 29. januára - Na otvorení
tunelu pod Mont Blancom v septembri 2001 a na realizácii
projektu železničného prepojenia medzi talianskym Turínom a
francúzskym Lyonom superrýchlymi vlakovými súpravami TGV dohodli sa dnes francúzsky
prezident Jacques Chirac a taliansky minister Giuliano Amato.
Dohoda vzišla z poradí už 20. bilaterálneho summitu, ktorý
sa dnes koná v talianskom Turíne. Tunel pod Mont Blancom
uzatvorili 24. marca 1999 po požiari, pri ktorom zahynulo 39
ľudí. Dohodu o novom železničnom spojení medzi oboma
štátmi dnes večer v Turíne podpíše francúzsky minister
dopravy Jean-Claude Gayssot a jeho taliansky kolega Pierluigi
Bersani. Náklady na projekt Turín-Lyon sa odhadujú na 11
miliárd eúr. Prvá súprava rýchlovlaku TGV by mala po tejto trati prejsť
v roku 2015. Súčasťou projektu bude aj 52-kilometrový tunel.
V blízkosti miesta konania schôdzky - jedného z turínskych
kráľovských palácov - došlo k menším incidentom medzi
políciou a demonštrantmi, ktorí protestovali proti projektu TGV. Stalo sa tak na výzvu
ľavice, odborových organizácií a ochrancov životného
prostredia. Medzi demonštrantmi boli aj obyvatelia Val de Suse,
kde by mal vyústiť nový železničný tunel. Dav rozohnala
polícia za pomoci slzotvorných granátov. Podľa nemenovaného
experta by mal byť tunel otvorený v októbri, ak sa dovtedy
stihnú všetky stavebné práce a ak budú uspokojujúce aj
všetky odborné a bezpečnostné skúšky. Hovorkyňa prezidenta
Chiraca oznámila dohodu o výstavbe spojenia Lyon-Turín ešte
pred ukončením rozhovorov medzi talianskym premiérom Giulianom
Amatom a jeho francúzskym kolegom Lionelom Jospinom, ktorý
pricestoval na stretnutie v Turíne až napoludnie. Politickí
komentátori vidia v tomto detaile ďalší signál vyostrujúcej
sa konfrontácie medzi Chiracom a Jospinom. Na summite sa
diskutovalo aj na tému európskej kooperácie po summite
Európskej únie v Nice. Chirac podporil myšlienku
"blízkej spolupráce" medzi zakladajúcimi krajinami
EÚ, ktoré vyznávajú rovnaké európske ambície, ako sú
Francúzsko a Taliansko. Francúzsky prezident však neuviedol
konkrétne oblasti, v ktorých by sa takáto spolupráca mala
prejaviť.
EIB sa bude podieľať na rýchlostnej železnici Turín - Lyon
Rím 29. januára - Európska
investičná banka (EIB) chce pomôcť pri financovaní
rýchlostnej železnice medzi Turínom a Lyonom. Viceprezident
EIB Massimo Ponzellini uviedol, že banka uprednostňuje
taliansky návrh výstavby dvoch rovnobežných 52-kilometrových
tunelov pod Alpami. M. Ponzellini vysvetľuje, že pri výstavbe
dvoch tunelov sa síce náklady zvýšia o 25 až 30%, avšak
súčasne stúpnu aj potenciálne výnosy, čo pritiahne
súkromný kapitál. Projekt Turín - Lyon v odhadovanej hodnote
21 biliónov lír (10 miliárd USD) obsahuje vyhĺbenie
52-kilometrového tunela pod Alpami, čo predstavuje jedno z
najdlhších spojení tohto druhu vo svete. Železnica by mala
začať pracovať najneskôr v roku 2015. Ako informuje agentúra
Reuters, predstavitelia Talianska a Francúzska sa dnes stretli v
Turíne, aby prediskutovali výstavbu tejto železnice a
obnovenie tunelu pod Mont Blanc, ktorý je zatvorený od požiaru
v marci 1999. Francúzsko chce čo najskôr získať schválenie
železnice, ktorú považuje za kľúčovú v úsilí o
obmedzenie počtu kamiónov na svojich cestách. Taliansko
obvinilo Paríž z odkladania otvorenia tunela pod Mont Blanc,
aby prinútil Rím prijať rozhodnutie o novej železnici.
Odborníci rakúskych železníc začínajú s vyťahovaním lanovky v Kaprune
Viedeň 30. januára (TASR) - Viac
ako dva mesiace po tragickom požiari lanovky v rakúskom
lyžiarskom stredisku Kaprun začínajú dnes experti z
rakúskych železníc s vyťahovaním zvyškov lanovky z úzkeho
tunela. Presným preskúmaním vraku lanovky sa chcú odborníci
dozvedieť príčinu požiaru, ktorý si 11. novembra vyžiadal
155 obetí.
Požiarni technici sa na základe doterajšieho vyšetrovania
domnievajú, že tragédiu spôsobil pokazený ohrievač v
spodnej kabíne vodiča, ktorá nebola v čase jazdy smerom k
vrcholovej stanici obsadená.
Na odpratanie vraku spoločne s koľajnicami budú potrebné
približne tri týždne. Celková váha zničenej súpravy sa
odhaduje na 16 ton a úzky tunel, v ktorom sa lanovka pohybovala,
poskytuje technikom len obmedzené možnosti pohybu. Úspešnosť
akcie bude záležať aj od počasia. Počas vyťahovania vraku
je tunel zaistený elektronickým zariadením. Náklady na
vytiahnutie poškodenej lanovky sa odhadujú na šesť až sedem
miliónov šilingov.
Železničiari v Čiernej nad Tisou majú novú závodnú kuchyňu
Bratislava 30.januára - Novú
závodnú kuchyňu s kapacitou 800 porcií hlavných jedál denne
otvorili dnes Železnice SR (ŽSR)
v Čiernej nad Tisou. Technologické zariadenia na výrobu stravy
v tejto prevádzke, ktorá doteraz slúžila železničiarom v
našom najväčšom suchozemskom prístave, sú po životnosti,
morálne i fyzicky opotrebované. Rekonštrukcia pôvodnej
kuchyne z 80. rokov sa začala v júni 1998 a trvala do decembra
2000. V Čiernej nad Tisou denne varia v priemere 600 porcií, z
ktorých sa asi polovica rozváža na 8 výdajných miest -
pracovísk ŽSR. Pripravujú sa
len obedy, a to 7 dní v týždni. V prípade záujmu sa v novej
kuchyni ráta aj s prípravou nočnej stravy. Celkové náklady
stavby, vrátane vybavenia chladiacich a mraziacich boxov a
elektronicky riadenej vzduchotechniky, dosahujú vyše 13
miliónov Sk, hodnota moderného technologického zariadenia je
takmer 6 miliónov Sk. Podľa slov riaditeľa Odboru pre prácu s
verejnosťou a hovorcu ŽSR Miloša Čikovského otvorením novej
gastronomickej prevádzky sa zvýši úroveň stravovacích
služieb a sociálne podmienky zamestnancov v železničnom uzle
Čierna nad Tisou.
Ružomberčan chcel
cestovať do Talianska s falošným cestovným lístkom
Bratislava
30. januára - Do Talianska chcel v pondelok po železnici
odcestovať 23-ročný mladý muž z Ružomberka, ale sprievodca
v rýchliku si všimol, že jeho medzinárodný cestovný lístok
je sfalšovaný. V priezvisku uvedenom na lístku bolo
vyškriabané posledné písmeno a sfalšovaný bol aj údaj o
jeho platnosti. Mladý muž príslušníkom železničnej
polície vo Zvolene tvrdil, že lístok pred týždňom kúpil v
Bratislave od neznámeho Róma za 2000 Sk a odvtedy ho bez
problémov dvakrát použil na tratiach Bratislava-Ružomberok a
Banská Bystrica-Zvolen.
Podnikateľský plán ŽSR na tento rok počíta so stratou 3,8 miliardy Sk
Bratislava 30.januára -
Podnikateľský plán Železníc SR (ŽSR)
počíta na tento rok s výnosmi 26,7 miliardy Sk pri nákladoch
30,5 miliardy Sk, čo znamená stratu 3,8 miliardy Sk. Ako
uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský, v porovnaní s rokom 2000
je plánovaná strata nižšia o 246 miliónov Sk. Náklady
vzrastú podľa jeho slov v tomto roku o 1,3 miliardy Sk, čo
bude dôsledkom rastu cien elektrickej energie a ostatných
služieb. Finančné náklady sú plánované na úrovni 4,5
miliardy Sk, čo je v porovnaní s minulým rokom o jednu
miliardu menej, a to z dôvodu vylepšenia štruktúry úverov.
Na výnosoch železníc by sa mali najväčšou mierou podieľať
tržby z nákladnej prepravy, a to vo výške 14,8 miliardy Sk.
Tvorba lepšieho hospodárskeho výsledku bude zároveň
umožnená zvýšením taríf v nákladnej preprave a
reštrikciou v nákladoch. Objem prepravy tovaru bol stanovený
na 52,97 milióna ton, čo je približne na úrovni roku 2000. V
osobnej preprave budú podľa M. Čikovského náklady o 594
miliónov Sk vyššie a mali by dosiahnuť úroveň 11,6 miliardy
Sk.
Náklady ŽSR na elektrickú energiu po zvýšení jej ceny vo výške 1,655 miliárd Sk
Bratislava 30. januára - Náklady
Železníc SR (ŽSR),
spôsobené zvýšením cien elektrickej energie o 12 % pre
podniky od 1. februára tohto roku, dosiahnu 1,655 miliardy Sk.
Minuloročné náklady predstavovali 1,478 miliardy Sk, pričom
spotrebovaných bolo 780 GWh elektrickej energie. Elektrická
trakcia mala na tejto spotrebe 87-% podiel, veľkoodber 12-% a
maloodber 1-%, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou
Generálneho riaditeľstva ŽSR
Miloš Čikovský. Nezanedbateľný ostáva pre železnice aj
nárast maximálnej ceny za teplo o 20 %, z 350 Sk na 420 Sk za
gigajoul, a to z dôvodu udelenia licencie Ministerstvom
hospodárstva SR, ku ktorému došlo 25. apríla 2000 a ktoré
umožňuje železniciam podnikať v energetických odvetviach
výroby tepla, rozvodu elektriny a rozvodu tepla. S platnosťou
od júla 1999 do júla 2019 sa tak železnice stali podnikateľom
v energetike. Pod ŽSR v
súčasnosti zapadá 229 prevádzok výroby tepla (kotolní), 26
prevádzok rozvodu tepla (odovzdávacie stanice tepla) a päť
prevádzok rozvodu elektriny, kde sa uskutočňuje dodávka
elektriny a tepla cudzím subjektom. Podľa slov M. Čikovského
v rámci prechodu na liberalizovaný trh s energetickými
médiami a v rámci aplikácie pravidiel Európskej únie na
území SR je pozitívom, že sa v rámci transformačných zmien
ŽSR kontinuálne vytvára aj
systém riadenia a organizácie energetiky ŽSR.
Dopravná polícia bude mať jednotné velenie
Bratislava 30. januára - Jednotné
velenie policajným silám pri ich koordinovanej činnosti v
oblasti dopravy je dôležité pre efektívnosť práce.
Zdôraznil to počas rokovania poslancov minister vnútra SR
Ladislav Pittner, ktorý uvádzal vládny návrh zákona o
zlúčení Železničnej polície s Policajným zborom a o
doplnení ďalších zákonov týkajúcich sa ozbrojených
zborov. Novou právnou normou vznikne jednotná polícia
zaoberajúca sa všetkými druhmi dopravy. Jej zameraním bude
okrem zabezpečenia plynulosti a bezpečnosti dopravy aj
eliminácia nežiaducej protispoločenskej činnosti, ktorá
môže viesť k prejavom terorizmu, únosom a organizovanému
zločinu. Zlúčenie Železničnej polície s políciou SR bude
mať dve etapy, v tej prvej vznikne na Prezídiu Policajného
zboru odbor železničnej polície ako metodické a kontrolné
centrum, pričom na nižších stupňoch riadenia sa výkon
služby bude realizovať podľa doterajšieho organizačného
členenia zanikajúcej Železničnej polície. V druhej etape
vznikne Úrad dopravnej polície, ktorý bude mať aj oddelenia
operatívnej a pátracej služby i vnútorné a analytické
oddelenie. Veliteľstvo Železničnej polície bude v novom
systéme redukované z doterajších 114 tabuľkových miest na
19 postov.
A. Egyed navrhuje uplatniť štátom nekryté straty ŽSR v rozpočte na rok 2002
Bratislava 30. januára -
Zakomponovanie štátom nepokrytej finančnej čiastky na úhradu
výkonov vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave na
tento rok, ktorá predstavuje sumu 2,5 miliardy Sk, do návrhu
štátneho rozpočtu na rok 2002, navrhol generálny riaditeľ
Železníc SR (ŽSR) Andrej
Egyed. Reagoval tak na nemožnosť uzatvorenia zmluvy o výkonoch
vo verejnom záujme medzi štátom a ŽSR,
ktoré je podmienené garantovaním finančnej úhrady štátom
objednaných výkonov. Celkové náklady na zabezpečenie
štátom objednaných výkonov majú výšku 9,452 miliardy Sk.
Aby mohli ŽSR požadovaný
objem objednávky realizovať v plnom rozsahu, žiadajú uhradiť
nepokrytých 2,5 miliardy Sk z tejto sumy. A. Egyed na riešenie
tejto situácie svojho času navrhoval aj redukciu nákladov
znížením rozsahu dopravných výkonov, a teda zastavením
prevádzky konkrétnych traťových úsekov. O tom, či budú
chýbajúce zdroje uplatnené v návrhu štátneho rozpočtu na
budúci rok, s čím súhlasila aj Správna rada ŽSR, rozhodne Ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Poslanci NR SR nesúhlasia so zrušením železničnej polície
Bratislava 30. januára - Z rozpravy
poslancov o vládnom návrhu zákona o zrušení železničnej
polície vyplynulo, že diskutujúci poslanci nie sú ochotní
podporiť zámer vládneho kabinetu integrovať pod jednotné
velenie všetky druhy dopravnej polície, a tak jednoznačne
zrušiť Železničnú políciu SR. Koaliční aj opoziční
poslanci zdôrazňovali, že takýto krok je predčasný a vo
svojom dôsledku zhorší bezpečnosť nielen železničnej
dopravy, ale aj cestujúcich. Bývalí ministri dopravy Ján
Jasovský a Roman Hofbauer (obaja HZDS) tento krok jednoznačne
odsúdili aj s poukázaním na fakt, že na zmeny niet dostatok
finančných zdrojov, navyše podobný model, ktorý platí v SR,
sa v celej Európe efektívne uplatňuje. Ministra vnútra
Ladislava Pittnera obvinili, že návrh zákona je prejavom jeho
túžby ovládnuť čo najväčší počet príslušníkov
ozbrojených zborov v ním riadenom silovom rezorte. Rozprava o
zrušení železničnej polície nebola dnes ukončená, poslanci
budú rozhodovať o ďalšom legislatívnom procese v stredu,
keď bude 45. schôdza pokračovať.
Vlak z Ukrajiny priviezol do Košíc rádioaktívnu železnú platňu
Bratislava 31. januára - Železnú
platňu, ktorá vykazovala rádioaktivitu desaťnásobne
prevyšujúcu prírodné žiarenie, objavili v utorok o
trinástej hodine pracovníci úpravne kovov U. S. Steel v
Košiciach v železničnom vagóne s kovovým šrotom privezeným
z Ukrajiny. Platňu s rozmermi 1000 x 200 x 20 mm zaistili a o
jej existencii informovali Úrad jadrového dozoru nad
vyradenými zariadeniami v Jaslovských Bohuniciach. Podľa
odborníkov Štátneho zdravotného ústavu zaistený materiál
nie je nebezpečný pre život, či zdravie. TASR o prípade
informovali z tlačového oddelenia Ministerstva vnútra SR.
Poslanci hlasovanie o zlúčení Železničnej polície s PZ o 14 dní odložili
Bratislava 31. januára - Poslanci v
dopoludňajších hodinách ukončili rozpravu o návrhu zákona
o zlúčení železničnej polície s Policajným zborom. V
záverečnom slove minister vnútra SR Ladislav Pittner opakovane
dôrazne poslancov upozornil, že právnou úpravou nedôjde k
zrušeniu železničnej polície a ani k zrušeniu jej činnosti
pri ochrane majetku železníc a bezpečnosti cestujúcich.
Železničná polícia bude riadená na tých istých
organizačných stupňoch, ako tomu bolo doposiaľ. Zruší sa
iba generálne riaditeľstvo a jeho agendu prevezme odbor
železničnej polície, ktorý bude podriadený príslušnému
viceprezidentovi PZ. Za príčinu vzniku negatívnych postojov k
novému zákonu Pittner považuje fakt, že na generálnom
riaditeľstve nebude potrebných vyše 110 zamestnancov a ich
prácu zastane 24 ľudí na vyššie príslušnom odbore velenia
polície. Nesúhlasil ani s názormi poslancov, že
príslušníci železničnej polície budú sociálne
znevýhodnení. Minister sa ohradil aj voči tvrdeniu, že by
Ministerstvo vnútra potrebovalo takto získať ďalšiu silu pre
svoju represívnu činnosť. Podľa jeho slov myšlienka zákona
vychádza z prístupového programu PRENAME. Poznamenal, že
ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií sa už dohodlo s
ministerstvom obrany na zmene - v rámci prístupového programu
k NATO bude železničné vojsko prevelené pod gesciu rezortu
obrany, aby sa zachovala jednota velenia, čo je kľúčovou
požiadavkou NATO. Po porade poslaneckých klubov parlament
hlasovaním rozhodol, že hlasovanie o posunutí návrhu zákona
do druhého čítania bude odložené najmenej o 14 dní.
Začatie transformácie železníc v júli tohto roka je podľa šéfa ŽSR reálne
Bratislava 31. januára - Súčasná
situácia a plán hospodárenia v roku 2001 poskytujú reálne
východiská pre začatie transformácie Železníc SR (ŽSR) od júla tohto roka. Ako na
dnešnej tlačovej konferencii informoval generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, minulý
týždeň bolo ukončené pripomienkové konanie k potrebnej
novele zákona o ŽSR, novele
zákona o dráhach a zákonu o a.s. Železničná spoločnosť,
ktoré by sa po prerokovaní tripartitou a vládou SR mali
dostať na program rokovania NR SR na konci marca. ŽSR
očakávajú v tomto roku zlepšenie hospodárskeho výsledku v
porovnaní s minulým rokom o 246 miliónov Sk a ukončenie
hospodárenia so stratou na úrovni približne 3,8 miliardy Sk.
Zníženie straty umožní rast plánovaných výkonov v preprave
tovaru o 6 % na 52,97 miliónov ton a od 1. februára platné
zvýšenie taríf v nákladnej preprave o 12 % a v osobnej
preprave o 15 %. Uvedené opatrenia by mali priniesť
medziročný rast tržieb v nákladnej preprave o 592 miliónov
Sk a v osobnej o 724 miliónov Sk. Náklady osobnej prepravy
Železníc SR (ŽSR) vzrastú v
porovnaní s rokom 1999 o 800 miliónov Sk na 11,6 miliardy Sk, z
čoho ekonomicky oprávnené náklady boli vyčíslené na 9,5
miliardy Sk. Štátny rozpočet pre tento rok počíta na úhradu
výkonov vo verejnom záujme v oblasti osobnej prepravy s
dotáciou 2,9 miliardy Sk a s ďalšími 710 miliónmi Sk z
mimorozpočtových zdrojov. Do objemu kalkulovaného vo vládnom
uznesení z roku 1999 chýba približne 700 miliónov Sk, pričom
ŽSR evidujú okrem tejto sumy
ešte nekryté ekonomicky oprávnené náklady za rok 2000 vo
výške 1,8 miliardy Sk. Podľa A. Egyeda, vykrytie uvedenej
straty redukciou prevádzky osobnej prepravy na niektorých
traťových úsekoch by malo výrazný negatívny vplyv aj na
počet cestujúcich využívajúcich iné druhy dopravy a
zároveň by viedlo k presunu veľkej časti fixných nákladov
na nákladnú prepravu, a tým neúmernému zvýšeniu cien. Z
uvedeného dôvodu schválila Správna rada ŽSR návrh, podľa ktorého si
zdroje vo výške ekonomicky oprávnených nákladov na pokrytie
straty v osobnej preprave budú ŽSR
uplatňovať v návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002. Tento
spôsob riešenia však podlieha schváleniu zo strany
Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a preto
zatiaľ k podpisu zmluvy medzi štátom a ŽSR nedošlo. Ako ďalej
informoval A. Egyed, plán investícií železníc na rok 2001
predpokladá pokrytie sumy 3,2 miliardy Sk z vlastných zdrojov a
štát prispeje na modernizáciu investičnou dotáciou vo
výške 335,6 miliónov Sk. Železnice zároveň počítajú so
sumou 38,6 milióna EUR (1,657 miliardy Sk) z programu ISPA na
rozvoj infraštruktúry, so 60 miliónmi EUR (2,578 miliardy Sk)
z tretej tranže úveru od Európskej investičnej banky a je
tiež predpoklad získania prostriedkov zo zdrojov EBOR. ŽSR požiadajú pre tento rok o
štátne záruky na získanie úverov vo výške približne 100
miliónov EUR.
ŽSR znížili v minulom roku plánovanú stratu o 35 miliónov na 4,045 miliardy Sk
Bratislava 31. januára - Podľa
predbežných výsledkov ukončia Železnice SR (ŽSR) hospodárenie za minulý rok
so stratou 4,045 miliardy Sk, čo je v porovnaní s plánovaným
negatívnym hospodárskym výsledkom zlepšenie o 35 miliónov
Sk. Oproti roku 1999 je strata nižšia o 1,2 miliardy Sk a v
porovnaní s rokom 1998 až o 1,8 miliardy Sk. Ako na dnešnej
tlačovej konferencii ďalej informoval generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, celoročný
plán prepravy tovaru zvýšili železnice v sledovanom období o
10 % na úroveň 54,177 milióna ton, tržby nákladnej dopravy
vyčíslili na 14,055 miliardy Sk. Tržby z osobnej dopravy
dosiahli 2,024 miliardy Sk. K 31. decembru pracovalo v ŽSR 45
407 ľudí, čo v porovnaní s rokom 1999 znamená pokles o viac
ako 2 600 pracovníkov. Za pozitíva minuloročného
hospodárenia možno podľa A. Egyeda okrem postupného
znižovania straty označiť vyšší rast produktivity práce
ako rast priemernej mzdy, pokles výkonov nákladnej dopravy pri
súčasnom raste tržieb, poskytnutie štátnych záruk na
reštrukturalizáciu úverového portfólia a uznanie záväzku
štátu za výkony osobnej dopravy za roky 1994-1999. V minulom
roku sa úhrada záväzkov zo strany štátu mierne zhoršila a
železnice v oblasti osobnej dopravy evidujú za dané obdobie
nekrytú stratu ekonomicky oprávnených nákladov vo výške 1,8
miliardy Sk. Zlepšila sa štruktúra úverov ŽSR, keď ku koncu minulého roka
tvorili dlhodobé úverové zdroje 95 % z celkového objemu
čerpaných úverov. Pretrvávajúcim problémom železníc
zostáva podľa A. Egyeda nízka účasť štátu na financovaní
rozvoja infraštruktúr, nízka likvidita ŽSR, rast zadlženosti a nízke
inkaso tržieb. Slovenským železniciam patrí v preprave tovaru
s 2 178 ton na jedného zamestnanca siedme miesto v Európe.
Podiel ŽSR na slovenskom
prepravnom trhu je 59 %, pri zarátaní neregistrovaných
prepravcov sa odhad trhového podielu ŽSR pohybuje na úrovni 26 %.
Zastávka IC vlakov v
Trenčíne je opodstatnená
O dvoch problémoch hovoríme s primátorom
Jozefom Žiškom
J. Žiška , 31.1.2001 -
Zastavte Intercity v Trenčíne bol názov kampane, ktorú
Trenčianske neformálne združenie začalo za obnovenie
zastavovania vlakov IC Tatran a Kriváň v krajskom meste
Trenčín. Zozbieralo sa takmer 10-tisíc podpisov. Aké je vaše
stanovisko k tomuto problému?
- Organizátori petičnej akcie odovzdali petičné hárky
príslušným úradom, ktoré sa, pokiaľ viem, zatiaľ
nevyjadrili. Osobne som za to, aby rýchliky zaradené do
kategórie IC mali zastávku v Trenčíne, ktorá je
opodstatnená. Patrili sme k tým silnejším zastávkam IC
vlakov, najmä čo sa týka smeru východ a späť. ďalším
faktom je, že Trenčín je veľmi významnou križovatkou
železničných tratí. Pochopiteľne, kvalitné vlakové
spojenie sa odráža i v aktivitách podnikateľských subjektov.
Takže IC vlaky by mali jednoznačne v Trenčíne stáť.
Viackrát už bola táto zastávka zrušená a znova obnovená.
Železnice opätovné zrušenie odôvodňujú tým, že je
potrebné znížiť počet zastávok na trase Bratislava –
Košice.
Železničiarska
tripartita rokovala o vývoji v ŽSR
Výkony podľa možností
SVJATOSLAV DOHOVIČ, 31.1.2001 - Ak sa majú
Železnice SR postaviť z hlavy na nohy, musí štát
objednávať len toľko výkonov vo verejnom záujme, koľko je
schopný zaplatiť.
Vzhľadom na túto filozofiu sa podľa ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií Jozefa Macejku dá očakávať, že bude
nevyhnutné zrušiť niektoré najnerentabilnejšie železničné
trate. S tým bude súvisieť aj znižovanie počtu pracovníkov.
Ako uviedol po pondelkovom stretnutí so zástupcami vedenia ŽSR a odborármi v Poprade presné
počty zatiaľ nie sú vyšpecifikované, ale podľa Macejka,
všetci, ktorí budú musieť z dôvodu reorganizácie ŽSR v tomto roku odísť, dostanú
odstupné, ktoré ich finančne zabezpečí na niekoľko
mesiacov. Podľa námestníka generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu nie je otázka
rušenia niektorých lokálnych tratí jednoduchá. Ešte pred
jej definitívnym uzavretím v polovici budúceho roka by sa k
tomuto problému malo vyjadriť ministerstvo práce, sociálnych
vecí a rodiny, či hospodárstva a jednotlivé regióny. S tým
súvisí aj otázka kompetencií po reforme verejnej správy a
samotná dopravná politika štátu. Podľa Saxu by sa bez
takého postupu mohlo stať, že zrušenú železničnú trať by
po pár mesiacoch museli obnoviť.
Od 1. februára 2001
drahšie cestovné
Zvýšenie cien pravdepodobne pohltí
nárast nákladov
Bratislava (hn/Daniel Cveček),
31.1.2001 - Od 1. februára 2001 sa zvýši cestovné o 15 % v
železničnej a o 20 % v pravidelnej autobusovej doprave. Okrem
toho sa liberalizujú ceny cestovného vlakov InterCity a
EuroCity. V pravidelnej autobusovej doprave sa tiež znížia
žiacke zľavy na 60 % a dôjde k deregulácii cestovného v
diaľkovej doprave.
Za obomi úpravami stojí odťaženie štátneho rozpočtu od
doplácania za výkony vo verejnom záujme pre oba druhy dopravy.
Štát aj v tomto roku prostredníctvom krajských úradov takto
zaplatí za pravidelnú mestskú a prímestskú autobusovú
dopravu miliardu Sk. Zvýšenie cien podľa riaditeľa SAD
Bratislava Emila Bindu možno zabezpečí účtovné vyrovnanie
tržieb a nákladov podnikov SAD. Treba zohľadniť aj
prestarnutý vozový park, ktorý sa už neodpisuje, teda
nezvyšuje náklady. V súvislosti s reálnym dosahom zvýšenia
cien upozornil aj na nárast ostatných regulovaných cien.
„Zatiaľ nevieme, ako sa v skutočnosti prejavia na cenách
vstupov, potom uvidíme,“ dodal.
„To, čo sme zvýšením cien získali na tržbách, zaplatíme
na zvýšených cenách energií,“ poznamenal hovorca
Železníc SR Miloš Čikovský. Podnikateľský plán ŽSR na rok 2001 počíta s
celkovými ekonomickými nákladmi 11,6 mld. Sk, čo oproti
vlaňajšku predstavuje nárast o 800 mil. Sk. Z toho
oprávnené, teda tie, ktoré je štát ochotný uznať,
predstavujú 9,5 mld. Sk. Táto suma je zapracovaná v návrhu
zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme na tento rok. Štátny
rozpočet SR však vyčlenil na krytie strát ŽSR z výkonov vo verejnom záujme
len 2,9 mld. Sk a ďalších 710 mil. Sk z mimorozpočtových
zdrojov. Do objemu kalkulovanom v scenári číslo 6 vládneho
uznesenia z júna minulého roka chýba ešte 700 mil. Sk. „Pre
objektívnosť, z celkových ekonomicky oprávnených nákladov
nie je krytých ďalších takmer 1,8 mld. Sk,“ uzavrel M.
Čikovský.
Spoločnosť Express
sa riadi iba ekonomickými kritériami
Add: Rezeš na konci tunela vo VSŽ?
Kamil Bernáth, 31.1.2001 -
Rakúska spoločnosť Express upozorňuje, že bude právnou
cestou chrániť svoje oprávnené záujmy voči každému, kto
bude akýmkoľvek spôsobom znevažovať jej obchodné meno alebo
poškodzovať obchodné záujmy tejto dcérskej firmy Rakúskych
spolkových železníc (ÖBB),
ktoré sú jej 100% akcionárom.
V článku Rezeš na konci tunela vo VSŽ? sa nachádza
konštatovanie, že spoločnosť Express je v Rakúsku
považovaná za malý subjekt, v minulosti ovládaný
Komunistickou stranou Rakúska. Považovať subjekt s ročným
obratom 9 miliárd slovenských korún (iba za špedičné
činnosti) za malý, je vecou názoru. Za oveľa závažnejšie
však považujeme spájanie dcérskej firmy Rakúskych
spolkových železníc (ÖBB) s
akousi prepojenosťou na komunistickú ideológiu. O to viac, že
na Slovenskú sú takéto "naznačovania’’, vzhľadom na
nedávnu minulosť, vnímané veľmi citlivo. Spoločnosť
Express dôrazne protestuje proti akémukoľvek spájaniu jej
dobrého obchodného mena s akýmkoľvek politickým subjektom
či ideológiou. Naša spoločnosť sa striktne riadi iba
ekonomickými kritériami pri zahraničných investíciách. V
žiadnom prípade nie politickými. Tak to bolo od začiatku
spolupráce medzi ÖBB a ŽSR pred niekoľkými desiatkami
rokov. A tak to bude aj pri ďalších plánovaných
investíciách do rozvoja našich špedičných aktivít, ktoré
prinesú profit Slovensku aj spoločnosti Express.
Autor je predsedom Predstavenstva Express Slovakia, a.s.
Štvorica Bulharov sa chcela dostať s falošnými pasmi rýchlikom do Čiech
Bratislava 1. februára - Štvorica
Bulharov chcela sa dnes ráno nelegálne dostať zo Slovenska do
Českej republiky rýchlikom Báthory. Dve ženy vo veku 48 a 49
rokov a muži vo veku 39 a 46 rokov totiž pri kontrole
predložili cudzineckej polícii falošné pasy. Nelegálni
pasažieri teda museli cestu ukončiť predčasne na oddelení
Železničnej polície v Čadci. Tam policajti dokonca zistili,
že v pravých pasoch už majú všetci pečiatku o vyhostení zo
SR. Falošné doklady údajne získali v Bulharsku od neznámej
osoby. Po zdokumentovaní a doplnení sa prípadom bude ďalej
zaoberať policajný vyšetrovateľ v Čadci. Prípad krádeže
súčiastok zo zariadenia určeného na zabezpečenie plynulosti
a bezpečnosti železničnej dopravy sa dnes podarilo objasniť
železničným policajtom vo Vrútkach. Z krádeže je podozrivý
tamojší občan 29-ročný Jozef G., ktorý podľa polície
koncom decembra na úseku trate Vrútky-Martin odcudzil
súčiastky z traťového telefónu. Železniciam tak mal
spôsobiť škodu vo výške 7 500 korún. Prípad ďalej
vyšetrujú. TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
Motorový vlak rozbil auto, vodič ľahko zranený
Banská Bystrica 1. februára -
Neuveriteľné šťastie mal vodič Peugeotu 405, ktorý z
dnešnej dopravnej nehody pri obci Podzámčok vo Zvolenskom
okrese vyviazol iba s ľahšími zraneniami. Auto bolo také
rozbité, že nebolo možné zistiť jeho štátnu poznávaciu
značku. Podľa predbežných informácií službukonajúceho
operačného dôstojníka odboru požiarnej ochrany Krajského
úradu v Banskej Bystrici čierny Peugeot zachytil asi o pol
piatej popoludní na železničnom priecestí na štátnej ceste
pri Podzámčoku osobný motorový vlak. V aute bol v čase
nehody iba vodič. Príčiny nešťastia vyšetruje Železničná
polícia vo Zvolene.
Odborári
spochybňujú odčlenenie regionálnych tratí
Neistota na železniciach
DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ, 2.2.2001 -
Transformáciou Železníc SR (ŽSR)
by sa malo odčleniť päť regionálnych tratí Správy riadenia
Žilina, ktorých prevádzku v súčasnosti zabezpečuje vyše
600 železničiarov.
Ide o trate Žilina - Rajec, Trstená - Kraľovany, Čadca - Makov, Trenčianska Teplá - Trenčianske
Teplice a Nemšová - Lednické
Rovne. Odčleniť by sa mali po začatí transformácie,
ktorú ŽSR a vláda pripravujú ako jeden z postupových krokov
zmeny štruktúry železníc. Presný dátum ešte nie je
určený. V radoch železničiarov, ktorí sa na prevádzke
budúcich regionálnych tratí priamo podieľajú, panuje
neistota. Nik im zatiaľ nepovedal, za akých podmienok a v akom
počte prejdú pod nových zamestnávateľov. K priamej
zamestnanosti vyše 600 ľudí na piatich tratiach je potrebné
pripočítať aj nepriamu zamestnanosť - ľudí, ktorí
zabezpečujú opravy rušňov a vozňov. Snahou odborárov je
dosiahnuť kontinuálny prechod práv a povinností na nového
zamestnávateľa. Konečné počty zachovaných pracovných miest
budú nakoniec závisieť od ekonomických možností budúcich
prevádzkovateľov tratí.
Vedúci žilinského pracoviska Odborového združenia
železničiarov Vladimír Pojtek sa domnieva, že ak majú
prevziať ich prevádzkovanie obce a mestá, štát by im mal na
to prispieť. "Obce nebudú schopné zo svojich rozpočtov
trate financovať. Štát im určite nedá viac ako železnici a
vieme, že ani jej to nestačí. Neplní si svoje záväzky a je
naivné si myslieť, že keď prejdú regionálne trate pod obce,
štát si začne plniť svoje povinnosti," povedal Pojtek.
Prepravné prostriedky na týchto tratiach sú navyše v zlom
technickom stave, do ich obnovy bude treba investovať veľa
peňazí. Len prestavba jedného osobného vozňa vyjde asi na 25
miliónov korún, nákup nového 60 miliónov. Ak noví
prevádzkovatelia regionálnych tratí, či už to budú obce a
mestá, konzorciá, alebo súkromné spoločnosti, hospodárenie
nezvládnu, ohrozí to nielen zamestnanosť železničiarov, ale
aj obslužnosť tratí či už v osobnej, alebo nákladnej
doprave.
Železnica láka samovrahov
2.2.2001 - V minulom roku
si železnicu vybralo za miesto samovraždy 21 ľudí. Rok
predtým zaznamenala Železničná polícia (ŽP) o 5 samovrážd
viac. Ľudia, ktorí sa rozhodnú skoncovať so životom,
využívajú predovšetkým menej prehľadné úseky
železničných tratí - za zákrutami, v oblasti hustých
porastov. "Skočia pod prichádzajúci vlak a strojvodca už
napriek použitiu výstražného zvukového znamenia a
rýchlobrzdy vzhľadom na krátku vzdialenosť nemôže nehode
zabrániť. Mali sme však aj ,tvrdšie‘ prípady, keď si
človek ľahol na koľajnice a nechal sa prejsť," uviedol
pre Národnú obrodu generálny riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský.
Prvé samovraždy eviduje ŽP už aj tento rok. Podľa T.
Gaplovského zabrániť im je takmer nemožné.
(bor, Bratislava)
Strana vytvorená: 5. II. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0105.htm ) |