Semafor

Hospodársky denník Piatok  8.Júna 2001 - Ekonomické problémy nesužujú len našu železničnú dopravu. Riešenia sú rôzne, aj prístup k nim je iný. U nás je to tak, ale vo Veľkej Británii napríklad inak. Najťažšie však transformácia prebieha v krajinách strednej a východnej Európy. Okolité štáty sú však v tomto smere pred nami, pripravená transformácia však sľubuje konečne obrat. Prílev nových investícií a poriadok do platieb to aspoň signalizujú.

Ďalšia pôžička

Vláda Slovenskej republiky schválila poskytnutie štátnej záruky na úver pre ŽSR . Úver vo výške 10,5 mld. Sk poskytnú slovenské banky (Tatra banka, VÚB a Poľnobanka) v domácej mene. Úroky predstavujú trojmesačný BRIBOR + 1 % a odklad splátok je tri roky. Splatnosť bola dohodnutá na desať rokov. Železnice použijú prostriedky na zlepšenie úverového portfólia, na investičný rozvoj, na spolufinancovanie projektov ISPA a na úvodné projekty súvisiace s reštrukturalizáciou Železníc Slovenskej republiky.

Diskusia neutícha

Britská spoločnosť Railtrack, prevádzkovateľ železničných tratí v krajine, si pripomína 5. výročie svojho vzniku. Nie je to veľmi radostná udalosť, pretože pred podnikom stoja obrovské problémy, ktoré musí zvládnuť, aby s ním boli spokojní hlavne používatelia, cestujúci, teda celá verejnosť. Uplynulých päť rokov poukázalo na množstvo problémov, ktoré súvisia s podnikaním za osobitných okolností, keď dopravné siete vlastní jedna firma, ale využíva ich vyše sto zmluvných partnerov, ktorí spolupracujú s 2000 zmluvnými kooperátormi. Samotné ovzdušie však nevedie k presnosti a k spokojnosti, pretože britská verejnosť je najviac nespokojná s meškaním vlakov, ktoré nadobudlo veľký rozsah.

Nový grafikon platí od nedele

Na železnici pribudne ďalších 53 spojov

Hospodársky denník Piatok  8.Júna 2001 - Nový grafikon vlakovej dopravy Železníc SR ( ŽSR ) vstúpi do platnosti už v nedeľu 10. júna. Prinesie pre občanov pozitívne zmeny v medzištátnej i vo vnútroštátnej doprave. Tie sa predovšetkým prejavia vo zvýšení počtu vlakov a v ich presmerovaní. Ako uviedol námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Ladislav Dimun, v medzištátnej doprave pribudnú dva vlaky EuroCity . Vo vnútroštátnej osobnej doprave sa vlakové spojenia posilnia o desať rýchlikov a dva vlaky InterCity . Počet expresných vlakov sa však zníži o štyri. Celkový počet vlakov sa tak s nárastom osobných vlakov a poklesom zrýchlených vlakov podľa nového cestovného poriadku zvýši o 53. Nový grafikon prinesie aj skrátenie času jazdy niektorých súprav. Na trase Bratislava - Košice to bude od 4 do 12 minút. Jazdný čas prvého slovenského vlaku EuroCity - Slovenská strela , premávajúceho na trase Bratislava - Brno - Praha, dosiahne 4 hodiny 18 minút. Novozavedený expresný vlak z Bratislavy do Košíc prepraví po uvedenej trase cestujúcich za päť hodín. Železničná doprava v intervale od 23.00 do 4.00 hod. bude podľa L. Dimuna aj naďalej v rámci úsporných opatrení minimalizovaná. Nový grafikon budú ovplyvňovať okrem výluk, ktoré sú spojené s modernizáciou jednotlivých tratí, aj podnety cestujúcich. V priebehu jeho platnosti sa momentálne predpokladajú štyri zmeny, a to 29. júla a 14. septembra tohto roka a 27. januára a 16. júna 2002. Po prechode na nový cestovný poriadok vlakov sa zmení aj jeho platnosť z doterajších 12 na 18 mesiacov. "Toto je posledná zmena grafikonu v polovici roka, ďalšie budeme uskutočňovať stále v decembri," zdôraznil na záver námestník pre prevádzku L. Dimun.

Lacnejšie do zahraničia

Využite výhodnú dovolenkovú ponuku

Hospodársky denník Piatok  8.Júna 2001 - ŽSR spolu so železnicami Grécka, Bulharska, Rumunska, Chorvátska a Rakúska pripravili od 10. júna novú ponuku City Star, ktorá umožní cestovať do zahraničia lacnejšie. Ponuku môže využiť jeden cestujúci jednotlivo, ale aj skupina, ak sa skladá z najmenej jedného dospelého a dieťaťa alebo najviac z piatich dospelých a dieťaťa. To znamená, že ak cestujú dvaja alebo viacerí, zaplatí jeden člen skupiny cenu celého cestovného a ostatní cestujúci v skupine zaplatia len polovičnú cenu. Ak cestuje v skupine aj dieťa, zaplatí len 25 % z ceny. Ak cestujú dvaja dospelí, každý z nich získa zľavu 25 %, traja 33 %, štyria 37,5 % a ak cestujú piati dospelí, každý z nich získa zľavu 40 %. Ceny pre cestovanie do Rakúska a Chorvátska sú vypracované na niekoľko kilometrických pásem. Podľa vzdialenosti precestovanej na území každého štátu sa cena vyhľadá v krížovej tabuľke cien cestovného. Ceny sú uvádzané aj so spiatočným cestovným pre jednu osobu.

Príklad: Dvaja dospelí a dieťa zo Žiliny do Linzu cez Bratislavu. Úsek zo Žiliny na hranicu v Bratislave-Petržalke je dlhý 215 km (2. riadok tabuľky). Úsek na rakúskom území z Kittsee do Linzu je dlhý 278 km (2. stĺpec tabuľky). To znamená, že jeden cestujúci zaplatí za spiatočný lístok do Linzu 52,4 EUR, spolucestujúci polovicu z ceny (26,2 EUR) a dieťa štvrtinu z ceny v tabuľke (13,1 EUR). Spolu to je 91,7 EUR (približne 4000 Sk) za spiatočnú cestu.

City Star Slovensko - Grécko

Cena je stanovená jednotne z ľubovoľnej stanice ŽSR do ľubovoľnej stanice gréckych železníc na 148 EUR v 2. vozňovej triede a 221 EUR v 1. vozňovej triede pre jedného dospelého. Spolucestujúci zaplatia z uvedených cien polovicu a dieťa štvrtinu.

City Star Slovensko - Bulharsko

Cena je stanovená jednotne z ľubovoľnej stanice ŽSR do ľubovoľnej stanice BDŽ na 109 EUR v 2. vozňovej triede a 163 EUR v 1. vozňovej triede pre jedného dospelého. Spolucestujúci zaplatia z uvedených cien polovicu a dieťa štvrtinu.

City Star Slovensko - Rumunsko

Cena je stanovená jednotne z ľubovoľnej stanice ŽSR do ľubovoľnej stanice SNCFR na 75 EUR v 2. vozňovej triede a 112 EUR v 1. vozňovej triede pre jedného dospelého. Spolucestujúci zaplatia z uvedených cien polovicu a dieťa štvrtinu.

Úver by im vytrhol tŕň z päty

Proces racionalizácie investícií podmienkou rozvoja

Hospodársky denník Piatok  8.Júna 2001 - V období príprav transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vedenie divízie železničných koľajových vozidiel (DŽKV) vypracovalo Návrh investičných projektov so zameraním na koľajové vozidlá. Materiál má mimoriadny význam pre ďalší rozvoj divízie. Jednotlivé časti projektu sú determinované snahou o maximálnu mieru racionalizácie vynaložených finančných prostriedkov a sledujú základné ciele divízie v nových ekonomických podmienkach. "V rámci reštrukturalizácie ŽSR čakajú väčšinu zamestnancov terajších ŽSR kvalitatívne nové podmienky," konštatoval riaditeľ DŽKV Ing. Miroslav Dzurinda v súvislosti s racionalizáciou investícií do rozvoja technologických zariadení.

Spomínate nové podmienky, ako odhadujete úspešnosť v nových dimenziách, ktoré prinesie so sebou transformácia ŽSR ?

- Odpoveď je zdanlivo jednoduchá. Úspešní budeme vtedy, keď naše tržby prevýšia náklady. Veľmi dôležitým, ak nie limitujúcim prvkom, vzhľadom na súčasnú realitu, je pre nás snaha znižovať nákladovú položku. Popri racionalizácii práce, rušení nerentabilných pracovísk či sprísnení kritérií pri výbere dodávateľských prác je jednou z priorít našej divízie racionálne investovanie do rozvoja technologických zariadení. Investície, ktoré naša divízia pripravuje, majú význam v tom, že po ich realizácii sa podstatne

znižujú náklady

v predmetnej činnosti, pričom návratnosť investícií býva veľmi výhodná (niekedy do 5 či 6 rokov). Tiež sa výrazne zlepšujú pracovné podmienky a pracovné prostredie, čím sa zvyšuje efektívnosť pracovného procesu, znižuje úrazovosť, následná práceneschopnosť a popri zvyšovaní produktivity práce sekundárne prinášajú tieto investície aj finančné úspory.

Prioritou číslo jeden je modernizácia rušňov série 131 , 183 a 240 , ktoré sa používajú v nákladnej doprave.

- V súčasnosti sú tieto hnacie jednotky obsadené rušňovodičom a pomocníkom rušňovodiča. Inštaláciou nového vlakového zabezpečovača MIREL VZ 1 a vysielačiek, prípadne mobilných telefónov bude možné tieto rušne obsadiť len rušňovodičom. Realizácia bude prebiehať súčasne na všetkých troch sériách rušňov. Projekty a dokumentácia sú spracované. Prínosom bude zníženie potreby pomocníkov rušňovodičov o 303, návratnosť vynaložených nákladov na ušetrených mzdových nákladoch je jeden rok a zníženie nákladov na údržbu (bezúdržbové zariadenie).

Zvyšovanie rýchlosti na 160 km/hod. a bezpečnosť prevádzky požadujú vysokú presnosť aj opracovania kolies.

- Divízia koľajových vozidiel musí kalkulovať aj s nákupom kvalitných podúrovňových kolosústruhov. Vzhľadom na rozlohu tratí ŽSR a existenciu dvoch trakčných sústav, by všetky požiadavky na sústruženie pokryli dva sústruhy, ktoré by boli umiestnené v Bratislave a Košiciach. Finančné prostriedky budú použité na nákup strojovej časti, ktorú plánujeme po menších stavebných úpravách umiestniť do pôvodných priestorov. Zvýši sa tak

presnosť a kvalita

opracovania kolies a znížia sa aj náklady na prevádzku a údržbu vozidiel. Návratnosť je asi sedem rokov.

V súčasnosti sú ešte niektoré výkonné pracoviská vykurované kotolňami na pevné palivo, naftovými agregátmi alebo z centrálnych zdrojov tepla či dokonca parnými rušňami.

- Takéto vykurovanie je veľmi nehospodárne a často nedostatočné na vykúrenie pracovných priestorov. Ide o 12 samostatných pracovísk. Plynofikácia by riešila náhradu zastaraných a nehospodárnych zdrojov tepla. Projekty a dokumentácia sú spracované a predpokladané náklady sú vykalkulované vo výške 38 mil. Sk. Prínosy predstavujú zníženie nákladov na vykurovanie pracovných priestorov s návratnosťou 5 - 7 rokov podľa veľkosti objektov a zvýšenie kvality a hygieny vykurovacích priestorov. Projekty a stavebné povolenia na rekonštrukcie naftového hospodárstva sú už tiež vydané. Ide o desať stavieb v rušňových depách s motorovou prevádzkou. Projekty riešia kompletnú environmentálnu ochranu podľa najnovších noriem a predpisov. Podobne sú v projekte zahrnuté aj rekonštrukcie a modernizácie opravárenských kapacít - štyroch objektov v uzloch Bratislava, Žilina a Košice. Tieto priestory budú slúžiť na údržbu, diagnostiku a opravy

rušňov a vozňov,

prispejú k zlepšeniu podmienok a zvýšeniu kvality opráv koľajových vozidiel. Projekty a dokumentácia (akcia za 21 mil. Sk) sú tiež spracované.

Zápasíte aj s problémom znečisťovania vôd, čo ochudobňuje vaše finančné prostriedky.

- Vypúšťané odpadové vody z prevádzkových a opravárenských priestorov výkonných pracovísk našej divízie prekračujú medzné hodnoty v oblasti znečistenia ropnými produktmi a dosahovanými biologickými parametrami Za prekročenie povolených hodnôt znečistenia odpadových vôd ŽSR ročne odvádzajú značné finančné poplatky. V prípade havarijných porúch sú ŽSR penalizované. Problém čistenia odpadových vôd a súčasne zníženia poplatkov za znečisťovanie rieši projekt za 53 mil. Sk.

V spomínanom návrhu investičných akcií vašej divízie sa spomína aj statický nabíjač na rušne série 350 .

- Ide o rušne používané pre medzinárodnú dopravu v úseku Budapešť - Bratislava - Praha na rýchlosť 160 km/hod. Statický nabíjač nahradí dve rotačné dynamá na dobíjanie akumulátorových batérií. Prínosom bude zníženie nákladov na údržbu (bezúdržbové zariadenie), zvýšenie kvality dobíjania batérií a šetrenie elektrickej energie. Návratnosť investície sa predpokladá po troch rokoch.

Návrh investičných akcií je skutočne dobre prepracovaný. S niektorými akciami ste už začali, avšak na všetko momentálne niet prostriedkov. Východiskom by bola pôžička.

- S niektorými akciami sme už skutočne začali, avšak na rýchle a komplexné dokončenie všetkých zámerov v súčasnosti

železnica nemá

dostatok finančných prostriedkov. Preto sme požiadali o pôžičku z prostriedkov Európskej investičnej banky (EIB). Všetko sú to projekty, ktoré majú zaručenú návratnosť, sú prínosom pre železnicu. Majú rozhodujúci význam nielen v rámci našej divízie, ale celej ŽSR .

Ako budete postupovať, ak sa vám nepodarí zabezpečiť dostatočný objem financií z úveru EIB?

- Aj s tým musíme uvažovať a realizáciu naplánovaných racionalizačných projektov bude v tom prípade potrebné financovať z vlastných zdrojov. Potom sa však termíny skončenia akcií značne oddialia. Okrem toho v takomto prípade by sme museli plánované zámery prehodnotiť a sústrediť sa len na najhorúcejšie problémy - modernizácia rušňov série 183 a 131, plynofikácia v Rušňových depách Spišská Nová Ves, Žilina a Trenčianska Teplá, ako aj rekonštrukcia naftového hospodárstva vo Zvolene.

Železničiari proti transformácii ŽSR
Vo štvrtok avizovaný štrajk by nemal ohroziť bezpečnosť cestujúcich
Hospodárske noviny (Tomáš Repta, SITA) Bratislava, 11.6.2001 - Generálna rada Odborového združenia železničiarov (OZŽ) vyzvala svojich členov a ostatných železničiarov na dvojhodinový výstražný štrajk vo štvrtok 14. júna o 11. hod. „Nesúhlasíme s rozdelením Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). V súčasnej situácii by to totiž znamenalo faktickú likvidáciu železníc“, uviedol predseda OZŽ Jozef Schmidt. Avizovaný štrajk by však podľa neho nemal ohroziť bezpečnosť cestujúcich. Ďalším nevyhnutným krokom bude podľa neho uskutočnenie zmien v štátnej dopravnej politike. „Bez týchto zmien je každý pokus o ozdravenie železníc odsúdený na neúspech“, dodal. Najväčšia odborová organizácia ŽSR združuje približne 33 600 pracovníkov železníc.
Podľa tajomníka združenia pre stratégiu a analýzu Rudolfa Pecara existujú v Európe dva názorové prúdy, ktoré na jednej strane odporúčajú železnice rozdeliť, zatiaľ čo druhé ich, naopak, odporúčajú zachovať nerozdelené. „Oba prúdy sa zhodujú v tom, že rozdelenie železníc je drahá záležitosť, ktorá znižuje bezpečnosť prevádzky a sťažuje jej riadenie," dodal R. Pecar, ktorý toto rozdelenie slovenských železníc považuje za "vedomú samovraždu".
Výstražný štrajk železničiarov podporuje aj Konfederácia odborových zväzov (KOZ) SR. Rozdelenie železníc považuje za ohrozenie existenčných záujmov nielen železničiarov, ale aj všetkých občanov. „Ignorovanie 22 275 podpisov zamestnancov ŽSR pod petičnou akciou proti rozdeleniu železníc považujeme za prejav arogancie moci," uvádza sa v stanovisku prezídia KOZ.
Generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed požiadal právny odbor Generálneho riaditeľstva ŽSR , aby v spolupráci s externými právnikmi posúdili legálnosť pripravovaného štrajku. „Ak bude pripravovaný štrajk v rozpore so zákonnými normami SR, generálny riaditeľ požiada miestne príslušný súd a prokuratúru o vydanie predbežného rozhodnutia," povedal pre agentúru SITA hovorca železníc Miloš Čikovský. Vedenie železníc je podľa jeho slov pripravené rokovať s OZŽ o odvrátení štrajku.

A. Egyed považuje avizovaný štrajk želzničiarov za nezákonný
TASRBratislava 11.júna - Generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Andrej Egyed vyzval predsedu Odborového zväzu železničiarov (OZŽ) Jozefa Schmidta na okamžité pracovné stretnutie a zároveň mu oznámil, že plánovaný štrajk bude považovať za nezákonný so všetkými následkami, ktoré sú s tým spojené. TASR o tom dnes informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Generálny riaditeľ ŽSR podal návrh na určenie nezákonnosti štrajku Krajskému súdu v Bratislave a Generálnej prokuratúre SR. Svoj návrh odôvodnil tým, že nevznikli dôvody, pre ktoré je možné štrajk vyhlásiť, železniciam nie sú známi účastníci štrajku a môže dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia cestujúcej verejnosti a občanov a takisto k značnej škode na majetku.
Prezident Federácie strojvodcov Vladimír Pikna dnes generálnemu riaditeľovi ŽSR A. Egyedovi oznámil, že Federácia strojvodcov, v ktorej je na železnici organizovaných 4 600 členov, sa nepripája k výstražnému štrajku OZŽ. Podobné vyhlásenia o nepripojení sa k štrajku doručili generálnemu riaditeľovi prezident Federácie prevádzkových pracovníkov Jaroslav Vach, predseda Syndikátu slovenských železníc Marián Kuchta a predseda Nezávislých kresťanských odborov Slovenska - železnice Jozef Micsinai.

ŽSR:Bezpečnosť cestujúcich a ochrana majetku musí byť zachovaná aj počas štrajku
TASRBratislava 11.júna - Na skutočnosti, ktoré musia byť zabezpečené účastníkmi štrajku v dopravno-prepravnom procese a pri ochrane cestujúcich, majetku železníc a prepravovaného tovaru, dnes Železnice SR ( ŽSR ) upozornili Odborové združenie železničiarov (OZŽ), ktoré organizuje na štvrtok 14. júna dvojhodinový výstražný štrajk.
ŽSR žiadajú, aby telefonické, ďalekopisné a faxové spojenie a všetky zariadenia infraštruktúry boli aj v čase štrajku funkčné. Ako dnes TASR informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský, v nepretržitej pohotovosti musia byť nehodové pomocné prostriedky. Vlaky osobnej prepravy musia byť z trate dovezené do najbližších železničných staníc a na také koľaje, ktoré sú vhodné na bezpečné vystupovanie cestujúcich. Ďalšou požiadavkou ŽSR je uvoľnenie všetkých traťových koľají a prechodových koľají železničných staníc.
OZŽ organizuje zmienený výstražný štrajk na protest proti zámeru vlády SR rozdeliť ŽSR na dva subjekty a v záujme dosiahnutia zmeny štátnej dopravnej politiky.

Zamestnancom ŽSR hrozia sankcie, ak nepredložia zoznam účastníkov štrajku
TASRBratislava 11. júna - V prípade, že Odborové združenie železničiarov (OZŽ) nepredloží zoznam účastníkov plánovaného výstražného štrajku zamestnancov železníc, štrajk sa stane podľa predstaviteľov Železníc SR ( ŽSR ) protizákonným. Za takýchto podmienok bude podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského možné postihnúť zamestnancov železníc podľa Zákonníka práce, keďže pri odmietnutí vykonávania pracovných činností počas nezákonného štrajku pôjde o závažné porušenie pracovnej disciplíny.
Na dnešnom stretnutí o tomto zistení informoval generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed predsedu OZŽ Jozefa Schmidta. Schmidt argumentoval za oprávnenosť štrajku aj za predpokladu nedoručenia zoznamu jeho účastníkov článkom 37 odsekom 4 Ústavy SR. Povinnosť predložiť zoznam účastníkov štrajku však podľa posudkov právnych expertov stanovuje zákon č. 2/1991 Zbierky v znení neskorších predpisov. Článok 37 ústavy podľa slov M. Čikovského zároveň hovorí o tom, že všetky podmienky štrajku ustanoví zákon, ktorým je v tomto prípade práve zákon č. 2/1991 Zb.
Štrajk, počas ktorého sa má na celom Slovensku od 11.00 h do 13.00 h zastaviť železničná doprava, je zo strany OZŽ avizovaný na 14. júna tohto roku. Nesúhlas s vládou chváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vyjadrilo podpisom petície viac ako 22 000 zamestnancov železníc.
Rozhodnutie železničiarskych odborov, ktoré evidujú asi 45 000 členov, o konaní štrajku, podporilo v osobitnom stanovisku ako "plne primerané a legitímne" aj prezídium Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR. Predstavitelia KOZ pritom upozornili, že na pôde tripartity s návrhom na rozdelenie ŽSR kategoricky nesúhlasili.
Nepripojenie sa k štrajku dnes A. Egyedovi oznámil prezident Federácie strojvodcov Vladimír Pikna. Podobné vyhlásenia o nepripojení sa k štrajku doručili generálnemu riaditeľovi prezident Federácie prevádzkových pracovníkov Jaroslav Vach, predseda Syndikátu slovenských železníc Marián Kuchta a predseda Nezávislých kresťanských odborov Slovenska - železnice Jozef Micsinai.

Vysokorýchlostný vlak pravidelne
Hospodárske noviny 12.6.2001 - Z Paríža do Marseille sa od nedele dá docestovať za čosi vyše troch hodín na pravidelnej 770-kilometrovej vysokorýchlostnej trati budovanej 12 rokov asi za 3,5 mld. USD francúzskej železničnej spoločnosti SNCF . Na najbližšie dva mesiace má SNCF už 800-tisíc rezervácií a do konca roku 2003 by linku malo využiť 6 miliónov ľudí.

Zatiaľ je istá účasť dvoch odborových centrál na štrajku zamestnancov ŽSR
TASRBratislava 12. júna - Istú účasť na výstražnom štrajku zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ), ktorý je plánovaný na 14. júna tohto roku medzi 11.00 h a 13.00 h, a počas ktorého by sa mala na Slovensku zastaviť železničná doprava, zatiaľ deklarovali dve odborové centrály z deviatich, ktoré na železniciach pôsobia. Ide o najväčšiu centrálu Odborové združenie železničiarov (OZŽ) a o Železničiarsky robotnícky odborový zväz (ŽROZ).
Keďže k štrajku sa môžu pridať aj zamestnanci, ktorí v odborových zväzoch združení nie sú, je podľa tajomníka pre stratégiu a analýzu OZŽ Rudolfa Pecara ťažké odhadnúť celkový počet štrajkujúcich. Istý zatiaľ ostáva len fakt, že štrajk sa uskutoční, aj ak by nedošlo k podpísaniu dohody medzi zástupcami ŽSR a OZŽ o stanovení podmienok jeho priebehu. Táto dohoda predstavuje podľa R. Pecara istú garanciu zaistenia bezpečnosti cestujúcich, prevádzky a majetku ŽSR ako aj ochrany tovaru. "Prípadné neprijatie dohody však nebude znamenať, že štrajkujúci budú túto bezpečnosť a prácu svojich neprotestujúcich spolupracovníkov narúšať," dodal R. Pecar.
Podpísanie dohody o stanovení podmienok štrajku podmieňovalo vedenie železníc predložením zoznamu štrajkujúcich. Predstavitelia OZŽ v tejto súvislosti uviedli, že keďže ich štrajk sa netýka vyjednávania ohľadom kolektívnej zmluvy, nie je nutné predložiť zoznam jeho účastníkov, ako to predpokladá zákon o kolektívnom vyjednávaní. Túto informáciu potvrdila pre TASR aj pracovníčka sekcie legislatívy Ministerstva práce, rodiny a sociálnych vecí SR.
Zoznamom štrajkujúcich pracovníkov však musia ŽSR podľa svojho hovorcu Miloša Čikovského disponovať z titulu pracovnoprávnych nárokov. Zároveň by mal slúžiť na to, aby zamestnávateľ vedel, koho z neštrajkujúcich môže poveriť úlohami pre zachovanie bezpečnosti premávky. Po dnešnom rokovaní predstaviteľov OZŽ a ŽSR podpredseda OZŽ Peter Rozložník uviedol, že odbory sú ochotné a schopné dodať vedeniu železníc príslušný zoznam práve pre pracovnoprávne nároky, a to do konca tohto mesiaca.
Ak by došlo počas protestného štrajku k ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich, prípadne prevážaného tovaru, ŽSR v predstihu prijali opatrenie, ktorým uložili vedúcim zamestnancom železničných staníc zdokumentovať všetky prípadné prerušenia alebo obmedzenia dopravy z dôvodu štrajku.
Podľa M. Čikovského v súčasnosti nie je možné určiť finančnú záťaž, ktorú ŽSR podstúpia výpadkom premávky na niektorých úsekoch. "Najväčšou stratou je v tomto prípade strata dôveryhodnosti ŽSR," dodal hovorca. Keďže sa k štyrom odborovým centrálam, ktoré v pondelok avizovali, že sa na štrajku nezúčastnia, pridala dnes piata - Odborová asociácia výpravcov a dispečerov, ŽSR budú podľa M. Čikovského schopné zabezpečiť osobnú dopravu aspoň v obmedzenom rozsahu.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu s vládou schváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky: správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú Železničnú spoločnosť, a. s.

ZSE kvôli dlhu takmer 700 miliónov Sk k 19. júnu vypínajú 19 odberných miest ŽSR
TASRBratislava 12. júna - Spolu 19 odberných miest Železníc SR ( ŽSR ) zostane od 19. júna bez dodávok elektrickej energie. Rozhodlo o tom dnes vedenie š. p. Západoslovenské energetické závody ( ZSE ). Ako TASR informoval odborný riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý, dlh ŽSR za dodávky elektriny voči ZSE dosiahol k piatku 8. júna 698 miliónov Sk, z čoho 651 miliónov Sk je po lehote splatnosti. Dlh železníc voči ZSE pritom mesačne stále narastá asi o 45 až 50 miliónov Sk, čo je fakturovaná čiastka za mesačnú dodávku elektriny železniciam od ZSE .
Odstavovanie železníc od elektriny ZSE nekoordinujú s ostatnými dvoma rozvodnými energetickými podnikmi (REP). ŽSR, ktoré podľa slov hovorcu M. Čikovského stále pracujú na bankových úveroch, prostredníctvom ktorých by mali znížiť svoj dlh voči REP, im dlhujú v súčasnosti vyše 1,7 miliardy Sk.
ZSE oznámili železniciam k 19. júnu odstavenie prevádzok, ktoré im už raz odpojili počas 33 dní do 20. marca. Ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava-Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. V pláne je podľa A. Hlavatého aj odstavenie od elektriny budovy Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre Bratislavy.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci minulého roka. V dôsledku neplatenia zo strany železníc pristúpili ZSE v polovici februára k odstaveniu piatich odberných miest ŽSR , ktoré následne začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE mali železnice v súvislosti s rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od elektriny aj zo strany š. p. SSE (7 dní do 14. marca) a š. p. Východoslovenské energetické závody (8 dní do 20. marca).
ŽSR sa následne zaviazali v dohode s REP 20. marca zaplatiť polovicu svojich dlhov (vyše 750 miliónov Sk) do 20. apríla. V dohode sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu (viac ako 750 miliónov Sk) vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk). Po nesplnení daných termínov dohody pohrozili REP železniciam vypnutím 30 odberných miest od elektriny. Vzhľadom na rozpracované úvery ŽSR však k realizácii tejto hrozby následne nepristúpili. Čakalo sa totiž na alternatívu splatenia dlhov ŽSR voči REP zápočtom, ktorý predpokladal prevzatie záväzkov Slovenských elektrární (SE) voči štátu železnicami a odpísanie pohľadávok elektrární voči REP. Keďže táto alternatíva sa vzhľadom na odmietavý postoj Ministerstva financií (MF) SR stala neaktuálna a ŽSR energetikom neplatia, ZSE ako prvý REP (podobne ako pri predchádzajúcom odpájaní) pristupuje k obmedzeniu dodávok elektriny pre železnice.

Mladej Ukrajinke odrezal vlak ľavú nohu
TASRBratislava 13. júna - K nešťastnej udalosti došlo dnes skoro ráno na bratislavskej hlavnej stanici. Pri nastupovaní do rozbiehajúceho sa vlaku IC Tatran sa na schodíkoch pošmykla 21-ročná občianka Ukrajiny. Spadla medzi obrubník nástupišťa a vlak tak nešťastne, že prvá náprava štvrtého vozňa jej odrezala ľavú nohu v predkolení.
Ako TASR informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, žene bola okamžite poskytnutá prvá pomoc a vozidlo Rýchlej zdravotníckej pomoci ju previezlo do nemocnice na Kramároch, kde ju po ťažkom úraze operovali.
Prípadom sa zaoberá bratislavský odbor Železničnej polície.

Štrajk železničiarov zastaví na dve hodiny jazdu vyše 1 000 vlakov
TASRBratislava 13. júna - Vyše 1 000 vlakových súprav sa zastaví medzi 11.00 h a 13.00 h počas štvrtkového výstražného štrajku pracovníkov Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). Konkrétne trate a stanice, ktoré budú do štrajku zapojené, však pred samotným vyhlásením protestnej akcie odmietol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Peter Rozložník uviesť.
Podľa jeho slov by mal štrajk prebiehať v súlade s návrhom Dohody o podmienkach a spôsobe priebehu štrajku, ktorý OZŽ predložilo vedeniu ŽSR . To však ani po dnešnom rokovaní predkladaný materiál nepodpísalo, z dôvodu absencie zoznamu účastníkov protestnej akcie. Krízový štáb železníc vyžadoval jeho dodanie najneskôr ráno v deň štrajku. Predstavitelia zamestnancov sa však obávajú jeho možného zneužitia, nakoľko vedenie železníc poslalo svojim vedúcim pracovníkom list, v ktorom ich žiadajú, aby upozornili zamestnancov na hrozbu možnej trestnoprávnej zodpovednosti. "Pokiaľ ho vedenie potrebuje na uspokojenie pracovnoprávnych nárokov, ako to deklaruje, tak sme schopní im ho postúpiť v najbližších dňoch, nie však pred štrajkom," potvrdil pre TASR P. Rozložník.
"ŽSR túto dohodu nepodpísali, nakoľko považujú avizovaný štrajk za nezákonný. Jeho účastníci budú teda konať na vlastnú zodpovednosť, čo však neznamená, že neurobíme všetko preto, aby bola na železniciach zachovaná bezpečnosť," ujasnil postoj ŽSR hovorca železníc Miloš Čikovský. Využité by mali byť v prípade nutnosti aj služby železničnej polície. Tá podľa hovorcu nebude v žiadnom prípade obmedzovať štrajkujúcich pracovníkov, ale má slúžiť na predchádzanie vzniku nebezpečných situácií.
Predloženou dohodou o priebehu štrajku vyjadrilo OZŽ zámer zaistiť bezpečnosť cestujúcich, prevádzky a majetku ŽSR , ako aj ochrany tovaru. Počas štrajku budú funkčné telefonické, ďalekopisné a faxové spojenia, ako aj všetky zariadenia infraštruktúry. V nepretržitej pohotovosti budú nehodové pomocné prostriedky. Uvoľnené budú všetky traťové koľaje a prechodové koľaje železničných staníc. "Všetkým zainteresovaným odborovým štruktúram na Slovensku sme zaslali text dohody, v ktorom ich žiadame o jej plnenie," uzavrel P. Rozložník a zdôraznil, že pred štrajkom nechce zverejňovať informácie o tom, ktoré železničné trate a stanice budú štrajkom postihnuté.
Negatívny dopad štrajku na železnice predstavuje podľa M. Čikovského okrem straty dobrého mena aj pokles dennej tržby z predaja cestovných lístkov, v hodnote približne 250 až 500 tisíc Sk. Účasť na výstražnom štrajku zatiaľ deklarovali dve odborové centrály z deviatich, ktoré na železniciach pôsobia. Okrem najväčšej OZŽ ide o Železničiarsky robotnícky odborový zväz (ŽROZ).
V súvislosti so zastavením železničnej premávky v osobnej i nákladnej doprave, hovorca uviedol že cestujúci si budú môcť nárokovať vrátenie cestovného v prípade, že sa rozhodne necestovať s už zakúpeným. V prípade použitia služieb železníc v čase štrajku bude mať cestujúci nárok na vrátenie peňazí za nezrealizovanú časť cesty, nakoľko vlaky by mali počas dvoch hodín štrajku zastaviť v najbližšej stanici alebo na koľaji, kde sa dá dobre vystúpiť.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu s vládou schváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky - správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú Železničnú spoločnosť, a. s.

Počas štrajku pôjdu až na malé výnimky vlaky ŽSR podľa cestovného poriadku
TASRBratislava 14. júna - Podľa predbežných informácií z hlavných železničných uzlov sa do dvojhodinového výstražného štrajku železničiarov, avizovaného na 11.00 h, zapojí len niekoľko desiatok zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ). Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského je preto predpoklad, že rýchliky a osobné vlaky pôjdu až na niekoľko nepredvídaných výnimiek podľa cestovného poriadku.
"ŽSR majú dostatok zamestnancov, ktorí sa do štrajku nezapojili a sú odhodlaní zabezpečiť plynulú jazdu vlakov. Podľa informácií jednotlivých prednostov Správ riadenia dopravy v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach situácia na trati a v staniciach je v súčasnosti bezkonfliktná." Riadiaci zamestnanci železníc majú podľa M. Čikovského prevádzkovú situáciu pod kontrolou.
Medzi štrajkujúcimi zamestnancami prevažne z radov Odborového združenia železničiarov, ktorí môžu ovplyvniť prevádzku železníc, sú výpravcovia vlakov, signalisti, výhybkári, vlakvedúci a sprievodcovia osobných vlakov.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu s vládou schváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky - správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú Železničnú spoločnosť, a. s.

Železničné odbory odvolali dnešný výstražný štrajk na ŽSR
TASRBratislava 14. júna - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) dnes odvolalo výstražný štrajk zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ), avizovaný od 11.00 h do 13.00 h. Pre TASR to potvrdil podpredseda OZŽ Peter Rozložník. Dôvodom takéhoto kroku bolo podľa jeho slov prehodnotenie celkovej situácie pred štrajkom na železniciach ako aj postupu zamestnávateľa voči zamestnancom.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského sa na základe informácií z hlavných železničných uzlov do dvojhodinového výstražného štrajku železničiarov plánovalo zapojiť len niekoľko desiatok zamestnancov ŽSR .

Nemecká podpora projektu Maglev
International Railway Journal , 12. júna - Minister dopravy SRN p. Kurt Bodewig, podpísal zmluvu o spolupráci s ministrom vedy a technológií Číny p. Xu Guanzhua, obsahujúcu možnú stavbu 1300 km dlhej trate pre magneticky nadľahčovaný vlak (maglev) medzi mestami Šanghaj a Peking. Nemecké konzorcium Transrapid už má zabezpečenú zmluvu za 1 miliardu USD na vybudovanie 35 kmtrať pre magneticky nadľahčovaný vlak spájajúcu Šanghaj a nové medzinárodné letisko Pudong.


Strana vytvorená: 17. VI. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0124.htm )