Počet čiernych pasažierov vo vlakoch klesá
Železnice rocne na takýchto cestujúcich stratia asi 1 milión korún
Národná obroda2.9.2002, Ladislav Zobor, Bratislava - Za prvých šest mesiacov tohto roka vymáha Železnicná spolocnost, a.s. ( ZSSK ), od ciernych pasažierov na súde sumu vyššiu ako 504-tisíc Sk. Pocet cestujúcich bez cestovného lístka tak oproti vlanajšku zaznamenal klesajúcu tendenciu. „Tento trend je spôsobený dôslednejšou kontrolou a postihom ciernych pasažierov,“ zdôvodnil riaditel odboru komunikácie ZSSK Miloš Cikovský. Ako dalej uviedol, mesacne je na súdne konanie postúpených 150-200 prípadov súvisiacich s neuhradeným cestovným.
Frekvencia výskytu ciernych pasažierov pritom výšku cestovného neovplyvnuje. „Rocne na takýchto cestujúcich stratíme asi jeden milión korún. Celkové straty železníc z výkonov vo verejnom záujme však predstavujú rádovo miliardy. Oproti tomu sú straty z ciernych pasažierov len nepatrné,“ vysvetlil Cikovský.

KOLKO STOJÍ CESTA „NAČIERNO“
Ak cestujúci nepredloží platný cestovný doklad, revízor mu vyrubí pokutu priamo vo vlaku. „V prípade, že pasažier odmietne zaplatit pokutu, alebo odmieta vydat doklad totožnosti, v spolupráci so Železnicnou políciou ho z vlaku vyložíme,“ uviedol Cikovský. Ak cestujúci ani potom pokutu nezaplatí, ZSSK pohladávku voci nemu vymáha súdnou cestou. „Máme obmedzené kompetencie. Iným spôsobom proti ciernym pasažierom bojovat nevieme,“ dodal Cikovský.
Podla súcasnej tarify môže cestujúci „nacierno“ dostat dvojakú pokutu. V prípade, že pasažier bez dokladu po nástupe do vlaku sám vyhladá sprievodcu, zaplatí 10-násobok minimálneho cestovného v druhej voznovej triede, ciže 70 Sk. Ak sa však cestujúci nepreukáže cestovným lístkom ani po tom, co ho vyzve sprievodca vlaku, musí rátat s pokutou až 700 Sk.

FALOŠNÉ PREUKÁŽKY
Okrem ciernych pasažierov sa revízori vo vlakoch stretávajú aj s cestujúcimi s falošnými dokladmi a preukážkami. „Túto skupinu tvoria prevažne študenti stredných a vysokých škôl. Záznamy z kontrol uvádzajú, že spomedzi 1 000 skontrolovaných preukážok asi 10 % nemá nárok na zlavu, pretože prerušili štúdium, prípadne vôbec neštudovali,“ povedal Cikovský. Podla jeho slov železnice v snahe znížit pocet falošných dokladov opatrili preukážky a samotné cestovné lístky rôznymi ochrannými známkami, hologramami a deštrukcnými fóliami. „Ak sa niekto aj pokúsi takúto preukážku sfalšovat, kontrolór to velmi rýchlo zistí,“ konštatoval Cikovský.

Podiel na trhu nákladnej prepravy
Porovnanie výkonov podľa noriem Európskej únie ovplyvňuje štatistiky
Hospodársky denník30.Augusta 2002 - Viacero možností interpretácie štatistických údajov o nákladnej doprave komplikuje situáciu v porovnávaní výkonov jednotlivých prevádzkovateľov dopravy. Ide najmä o vykazovanie výkonov cestnej neverejnej dopravy, ktorej postavenie sa v poslednom období výrazne zmenilo. Východiskové údaje pre analýzu nákladnej dopravy na Slovensku poskytuje ŠÚ SR. Podľa vedúcej oddelenia Ing. Jany Luttmerdingovej metodiky uplatňované pri štatistických zisťovaniach organizovaných ŠÚ SR vychádzajú z noriem platných v . Pre ich potreby možno subjekty na dopravnom trhu rozdeliť do dvoch skupín. Prvú tvoria podniky, v ktorých preprava tovarov je ich prevažujúcou činnosťou. Podľa odvetvovej klasifikácie ekonomických činností (OKEČ) ide o odvetvia dopravy 601 až 634, okrem cestovných kancelárií - OKEČ 633. V druhej skupine sú podniky s prevažujúcou činnosťou inou ako dopravnou. Vzhľadom na definíciu
hlavnej činnosti
do sektora verejnej nákladnej dopravy patria subjekty s činnosťou v oblasti železničnej, cestnej, vodnej a leteckej dopravy. Do sektora cestnej neverejnej dopravy sú zahrnuté všetky podniky s činnosťou inou ako dopravnou. Keď porovnáme jednotlivé sektory dopravy z hľadiska objemu prepraveného tovaru, ako zdanlivo najsilnejší bude sektor cestnej neverejnej dopravy. Situácia sa však čiastočne zmení, ak budeme v interpretácii štatistických údajov postupovať podľa systému používaného v . Tá rozdeľuje cestnú nákladnú dopravu na výkony pre vlastné potreby a pre cudzie potreby, čo od roku 1995 robí vo svojich zisťovaniach aj ŠÚ SR. Od roku 1999 boli do štatistických zisťovaní v tomto sektore zaradení aj všetci živnostníci zapísaní v živnostenskom registri. Je nevyhnutné zohľadniť fakt, že časť dopravných výkonov v sektore cestnej neverejnej dopravy sa vykonáva aj pre tzv. cudzie potreby. Prepravná činnosť pre
cudzie potreby
je doprava, pri ktorej vznikol právny vzťah založený na zmluve medzi prevádzkovateľom dopravy a objednávateľom, ide teda o dopravu uskutočnenú za úhradu. V roku 2000 tvorila doprava vykonaná pre cudziu potrebu v sektore cestnej neverejnej dopravy 17,5 % z celkového objemu prepraveného tovaru. Tento podiel vyjadrený v absolútnych číslach je 22,935 milióna ton. To je moment, kde by mala ZSSK interpretovať štatistické údaje podobne ako v , ten diferencuje cestnú nákladnú dopravu na verejnú a neverejnú dopravu nepozná. Delí však dopravu len na činnosti vykonané pre vlastné a cudzie potreby. Po aplikácii tohto systému by uvedených 17,5 % výkonov cestnej neverejnej dopravy pripadlo do sektora cestnej verejnej prepravy. V absolútnych číslach by to znamenalo, že za rok 2000 sa cestnou verejnou dopravou (preprava za úhradu) prepravilo 39,680 milióna ton plus 22,935 milióna ton, teda spolu 62,615 milióna ton, čo je viac ako previezla železnica. Percentuálne by tak železniciam patrilo v sektore verejnej dopravy iba 45,8 % prepraveného objemu. Ako už bolo spomenuté, ide o podniky, ktorých hlavná činnosť je iná ako dopravná. Ich
dopravné výkony
slúžia najmä na zabezpečenie vlastného výrobného procesu či distribúcie tovaru do zákazníckych sietí pomocou vlastných dopravných prostriedkov. Ide zväčša o bývalú závodnú dopravu. Charakteristickou črtou sektora cestnej neverejnej dopravy je jej krátka prepravná vzdialenosť. Tá je totiž oproti ostatným relevantným sektorom dopravy (okrem vodnej a leteckej) len asi tretinová. Dĺžka priemernej prepravnej vzdialenosti v železničnej doprave za rok 2000 bola 207,4 km, v cestnej verejnej doprave 181,7 km a v cestnej neverejnej doprave iba 65,3 km. Z hľadiska možného konkurenčného prieniku ZSSK do sektora cestnej neverejnej dopravy treba poznať aj štruktúru prevádzkovateľov dopravy. Z údajov ŠÚ SR vyplýva, že najviac tovarov prepravili podniky s prevažujúcou činnosťou v stavebníctve a poľnohospodárstve, ktoré prepravili z celkového množstva prepraveného tovaru až 58 %. Medzi ďalšie podniky patria výrobcovia potravín (6,3 %), nekovových minerálnych výrobkov (5,2 %), podniky veľkoobchodu (4,3 %) a iné. Oproti tomu stavebný materiál, poľnohospodárske výrobky či ďalšie spomenuté segmenty netvoria typický sortiment tovarov dopravovaných železnicou. Stavebný materiál tvorí asi 11,9 % a poľnohospodárstvo (spolu s hnojivami) 5,1 % celkového objemu tovaru. Z hľadiska celkového výkonu jednotlivých prevádzkovateľov nákladnej dopravy sú však kritériá množstva prevezeného tovaru a dĺžky prepravnej vzdialenosti len parciálne. Ukazovateľom celkového výkonu prevádzkovateľov dopravy je kombinácia týchto dvoch indikátorov. Ide o súčin prepraveného
objemu a vzdialenosti,
čo vyjadruje prepravný výkon v čistých tonokilometroch. Keďže cena za prepravu sa odvíja od objemu tovaru a dĺžky prepravnej vzdialenosti, celkový výkon v čistých tonokilometroch nepriamo naznačuje aj celkový objem tržieb. Z tohto hľadiska možno s potešením konštatovať, že železnice vykázali v roku 2000 najväčšie celkové výkony oproti ostatným slovenským prepravcom. Naopak, cestná neverejná doprava zaznamenala medzi rokmi 1998 až 2000 pokračujúci úbytok celkového prepravného výkonu. Pre úplnosť treba povedať, že časť výkonov v cestnej neverejnej doprave vykonaných pre cudziu potrebu (17,3 % za rok 1998; 26,2 % za rok 1999; 20,1 % za rok 2000) patrí do sektora cestnej verejnej dopravy. Najväčším prepravcom (z hľadiska výkonu) na slovenskom nákladnom trhu za rok 2000 boli železnice. Tretím najväčším konkurentom po prepravcoch v sektore cestnej verejnej dopravy je sektor cestnej neverejnej dopravy. Je však ťažké odhadnúť, či je
možný pohyb
potenciálnych zákazníkov medzi železničnou dopravou a cestnou neverejnou dopravou, teda či je medzi nimi priama konkurencia. Segmenty tovarov, ktoré sú charakteristické pre jedného operátora, nie sú typické pre druhého prepravcu. Pre cestnú neverejnú nákladnú dopravu je typický najmä stavebný materiál a poľnohospodárske produkty, pre ZSSK zase iné substráty. Odlišná je aj prepravná vzdialenosť. Cestná neverejná doprava prepravuje tovary na podstatne kratšie vzdialenosti, asi tretinové. Treba si uvedomiť, že v tomto prípade ide najmä o prepravu, ktorú si vykonávajú firmy pre zabezpečenie vlastného výrobného procesu. Ide teda pravdepodobne o vysokounikátne, špeciálne dizajnované subsystémy. Potenciálny prienik ZSSK do trhového segmentu, ktorý v súčasnosti ovláda cestná neverejná doprava, spočíva v premene spoločnosti na zákaznícky orientovanú. Ako konštatoval riaditeľ Odboru controllingu v ústredí ZSSK Ing. Pavol Gábor, podstatnejšia je však otázka
stratégie firmy,
jej ďalšieho zamerania či expanzie. Je otázne, či do segmentu, ktorý je síce zaujímavý z hľadiska objemu, má význam vstúpiť, pretože železnice v súčasnosti nevedia v tomto segmente zabezpečiť to, čo cestná doprava, teda prepravu "z domu do domu". Problematická je i doprava "just in time", čo železnice vedia zabezpečiť iba v niektorých prípadoch logistickými vlakmi, pri väčších objemoch, pre zákazníkov typu Voest Alpine alebo Volkswagen. V čase, keď ekológia by mala byť jednou z hlavných politických priorít, sa až 75 % objemu tovaru prepraví cestnou dopravou. Vyspelejšie krajiny, ktoré venujú otázkam negatívneho vplyvu cestnej dopravy na životné prostredie omnoho vyššiu pozornosť, sa seriózne zaoberajú otázkami externalít - nákladov súvisiacich s exhalátmi, hlukom, kogesciami. Prejavuje sa to napríklad v uplatňovaných systémoch poplatkov za používanie železničnej infraštruktúry, ktoré podporujú prepravu po železnici. Renesancia železničnej dopravy je leitmotívom takzvaného infraštruktúrneho balíka, ktorý prijala v minulom roku. Škoda, že návrh novej koncepcie spoplatňovania železničnej infraštruktúry na Slovensku, spracovaný ŽSR a plne kompatibilný s legislatívou , zaviazol niekde medzi MDPT a vládou SR.

Semafor
Hospodársky denník30.Augusta 2002 - V dôsledku modernizácie trate Trnava - Bratislava-Rača na traťovú rýchlosť 160 km/h, vylúčili od 10. augusta z prevádzky jednu traťovú koľaj. Keďže v tomto úseku jazdia vlaky po jednej koľaji v oboch smeroch rýchlosťou zníženou až na 50 km/h, niektoré vlaky osobnej dopravy meškajú 5 až 15 minút. Cestujúcim, ktorí prestupujú na nadväzujúce vlaky, preto odporúčajú použiť skoršie spojenia. Zároveň upozorňujú cestujúcich, že vykláňať sa z okien vlaku v tomto úseku trate je mimoriadne nebezpečné, pretože na susednej koľaji pracujú ťažké mechanizmy. Výluka potrvá do 18. októbra 2002.

Modrý šíp
V rušňovom depe Bratislava východ je na 7. - 8. septembra pripravený Celoslovenský zraz historických železničných vozidiel. Samotnú výstavu si možno pozrieť v sobotu od 9.00 do 18.00 hod. a v nedeľu od 9.00 do 18.00 hod. Pripravené je aj predstavovanie prevádzky schopných rušňov na točni v sobotu od jedenástej do dvanástej hodiny predpoludním a obľúbené nočné fotografovanie parných rušňov v sobotu večer do 21.30 hod. Súčasťou podujatia sú aj vyhliadkové jazdy historickým motorovým vlakom Modrý šíp na trati Bratislava-Petržalka ( - ?), vyhliadkové jazdy parnými vlakmi a v prevádzke bude aj kyvadlová doprava motorových vlakov. Pripravená je tiež prezentácia modelových koľajísk, ktorá bude spojená s modelárskou burzou. Jeden z najzaujímavejších exponátov výstavy je motorový vozeň Modrý šíp z roku 1934, ktorý prvýkrát išiel na vlastný pohon počas tretieho ročníka Celoslovenského zrazu historických železničných vozidiel v roku 2000. Tento vozeň je jediný nielen na Slovensku, ale taký nemajú ani v Českej republike. Organizátormi akcie sú ŽSR a ZSSK .

Na zlodejov
Schválením a uvoľnením finančných prostriedkov vo výške 123 mil. Sk sme sa aj my na Slovensku pripojili k Akčnému plánu boja proti terorizmu. Z uvedenej sumy dostanú 20 mil. Sk aj železnice na nákup a montáž televíznych monitorovacích zariadení v hlavných železničných uzloch. Nové kamery na železnici by mali prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich nielen v Bratislave , ale aj v Žiline a v Košiciach . Kamerový systém existuje už niekoľko rokov iba na hlavnej stanici v Bratislave . S pomocou kamier sa Železničnej polícii podarilo identifikovať viacero páchateľov v rekordne krátkom čase po nahlásení krádeže.

Čoraz menej cestujúcich
Štát nenaplánoval dostatočné zdroje
Hospodársky denník30.Augusta 2002 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) dosiahla v prvom polroku v porovnaní s plánom lepší hospodársky výsledok o 98,5 mil. Sk. Plán rátal so stratou 2,32 mld. Sk, skutočná strata bola 2,22 mld. Sk. Tento priaznivý výsledok dosiahla spoločnosť napriek tomu, že objem nákladnej prepravy klesol oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 10 %. ZSSK dosiahla v sledovanom období výnosy 9,81 mld. Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o 250 mil. Sk. Najväčšiu časť výnosov tvoria tržby z nákladnej a osobnej prepravy - 8,3 mld. Sk, pričom tržby z osobnej prepravy dosiahli výšku 1 mld. Sk a z nákladnej prepravy 7,3 mld. Sk. Plánované náklady vo výške 11,9 mld. Sk prekročili o 1,3 %, čo spôsobilo zvýšené čerpanie v oblasti prevádzkových nákladov na materiál a energiu. ZSSK prepravila v prvom polroku 23,5 milióna ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom menej o 9 %. Kým vnútroštátna preprava oproti plánu klesla o 15 %, medzinárodná tranzitná preprava po našich tratiach vzrástla o 8 %. ZSSK zaznamenala pokles oproti plánu v preprave uhlia (13 %), železnej rudy (12 %), dreva (11 %) a chémie (6 %). Mierny nárast zaznamenala v preprave kovov, ropných výrobkov a v kombinovaných prepravách. ZSSK sa ani v tomto roku nepodarilo zastaviť dlhodobý pokles v preprave cestujúcich. Aj napriek tomu, že počet cestujúcich klesol medziročne o 5 %, tržby z osobnej prepravy sú na úrovni minulého roku, pričom v tomto roku nedošlo k zvýšeniu cien cestovného v osobných vlakoch a rýchlikoch. Tento vývoj sa dá vysvetliť tým, že počet cestujúcich klesol pri cestovaní na krátke vzdialenosti a vzrástol na dlhšie vzdialenosti. Stav bankových úverov a výpomocí vzrástol v prvom polroku zo 6,5 mld. Sk na 10 mld. Sk, čo je predovšetkým dôsledok čerpania úveru so štátnou zárukou vo výške 3 mld. Sk na straty v osobnej preprave, keďže štát v tohtoročnom rozpočte neplánoval dostatočné zdroje na výkony vo verejnom záujme.

Oprávnenosť použitej metódy
Až po stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie
Hospodársky denník30.Augusta 2002 - Dozorná rada Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) na svojom zasadnutí nezistila porušenie zákona o verejnom obstarávaní zo strany vedenia spoločnosti a ZSSK prijme záväzné kroky v tendri na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) až po získaní stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Rozhodla o tom dozorná rada ZSSK , ktorej v tejto veci prislúcha
posledné slovo
na pôde železníc. Kontrolný orgán spoločnosti sa k problematike dostal po tom, čo odporúčanie pracovnej skupiny uzatvoriť zmluvu s konzorciom DMU GTW (ŽOS Vrútky a Stadler) vzalo ZSSK na vedomie. Skupina na svojom záverečnom júlovom rokovaní opäť vyhodnotila ako výhodnejšiu ponuku DMU GTW oproti konkurenčnému Alstomu , a to prihliadnuc nielen na podklady z decembra minulého roka, ale i mája 2002 (dodatočná ponuka Alstomu). Dozorná rada vzala informáciu o priebehu tendra na vedomie, pričom na základe predložených materiálov konštatovala, že pri rokovacom konaní bez zverejnenia nedošlo podľa nej k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní. O svojom stanovisku prostredníctvom predsedu Dušana Pajdlhausera informovala aj podpredsedu vlády a ministra dopravy SR Ivana Mikloša.
O posúdenie zákonnosti priebehu tendra na ľahké motorové jednotky už požiadala ÚVO aj Generálna prokuratúra. "Úrad zatiaľ posúdi oprávnenosť použitej metódy verejného obstarávania," uviedol podpredseda úradu Rudolf Kulman. Ak po uzatvorení zmluvy medzi obstarávateľom - ZSSK a víťazom ÚVO zistí, že obstarávateľ uzatvoril túto písomnú dohodu v rozpore s príslušným zákonom, môže v lehote jedného roka od jej uzatvorenia podať návrh na určenie jej neplatnosti súdom. Generálna prokuratúra sa tendrom na nákup 35 ĽMJ začala zaoberať na základe podaní premiéra SR Mikuláša Dzurindu i predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla. Z trestného oznámenia predsedu vlády vyplýva, že podozrieva zatiaľ neznámeho páchateľa z trestného činu súvisiaceho s korupciou. Na prešetrenie kauzy vznikla
expertná skupina,
zložená z prokurátorov a finančnej polície. O poskytnutie súdnoznaleckého posudku k parametrom ponúk železničného tendra požiadal ešte bývalý minister dopravy Jozefa Macejko Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity ( ŽU ). Podklady na súťaž si však musí vyžiadať ústav od ÚVO, pretože v prípade, že by im ich odovzdala ZSSK ešte počas rokovacieho konania, porušila by tým zákon. Úrad pre verejné obstarávanie komunikuje so ZSSK písomnou formou, prostredníctvom otázok, na ktoré požaduje od predstaviteľov ZSSK opäť písomnú odpoveď. V uplynulých dňoch odpovedali už na tretie kolo otázok. Treba si uvedomiť že celé zisťovanie objektívnej pravdy je časovo veľmi zložité, pretože musia prešetriť tisíce dokumentov a podkladových materiálov. Vedenie ZSSK je presvedčené, že ani v tomto prípade nedošlo k porušeniu zákona. Maximálne mohlo prísť iba k formálnym administratívnym chybám, ktoré nemohli ovplyvniť výsledky súťaže.

Pražania dostanú azyl v Košiciach
Sme4. 9. 2002, KOŠICE (sen) – Viac ako sto žiakov Základnej školy cirkevnej z Prahy strávi od budúceho štvrtka desať dní v škole v prírode v Kysaku neďaleko Košíc. Zariadenie, ktoré delimitáciou prešlo pod vyšší územný celok, ponúkol pražským deťom odbor školstva Košického samosprávneho kraja. Ponuka je reakciou na výzvu ministerky školstva Českej republiky Petry Buzkovej, ktorá po katastrofálnych záplavách požiadala o humanitárnu pomoc pre deti z oblastí postihnutých vodným živlom.
„Sme schopní poskytnúť trojtýždňový pobyt pre 300 až 500 detí, ktoré v následkom povodní prišli o svoje domovy. Chceme pomôcť rodičom, ktorí majú po záplavách iné starosti. Máme k dispozícii ubytovanie v školách v prírode, študentských domoch a ďalších zariadeniach, ktoré prešli do našej správy. V súčasnosti rokujeme s potenciálnymi sponzormi, ktorí sú ochotní prispieť k spríjemneniu pobytu malých Pražanov na východnom Slovensku,“ povedala koordinátorka pomoci pre deti z oblastí postihnutých povodňami Mária Cengelová poverená vedením odboru školstva.
Školákov zo zaplavenej Prahy na východné Slovensko by mali bezplatne previezť ČD a ŽSR , zadarmo majú aj ubytovanie a stravu. Dopravu na území mesta a v jeho okolí sponzorsky poskytne spoločnosť Dopravný podnik mesta Košice. Úrad Košického samosprávneho kraja pre deti pripraví bohatý program a zabezpečí pedagogický dozor. Organizátori chcú osloviť veľké hypermarkety, ktoré by mohli pomôcť pri zabezpečení stravy.
Podľa Cengelovej ponuku Košického samosprávneho kraja zvažujú aj ďalšie školy z hlavného mesta Českej republiky.

Remeselníci majú šancu – v Česku
Sme3. 9. 2002, (rf, ru) - Liek na slovenskú nezamestnanosť môže prísť z Čiech. Po obrovských povodniach, ktoré zničili cesty, železnice, domy, treba všetko obnoviť. Majiteľ stavebnej firmy Fastav Vsetín Vlastimil Fabík odhaduje, že objem prác sa bude rovnať tomu, čo sa postavilo za posledné dva roky. Dopyt po stavbárskych prácach začne podľa Fabíka narastať koncom roka, lebo „na nové domy ešte nie sú hotové projekty“.
Inzeráty na voľné miesta rôznych stavbárskych profesií – od tesárov až po klampiarov – zverejňuje na Slovensku napríklad ostravská firma Strojárny Delta-CZ. Ponúka aj ubytovanie. Zamestnankyňa firmy hovorí, že dôvodom je „nedostatok českej pracovnej sily, ale možno aj to, že majiteľ firmy je Slovák“.
Obnovu miest bude dotovať štát. „Českých remeselníkov nebude dosť, aj keby nastúpili všetci,“ hovorí zamestnanec pražskej firmy Docu Guard, ktorá zamestnáva Slovákov.
Riaditeľ českého úradu práce Ivan Chomát hovorí, že potrebujú každú voľnú ruku, ale zatiaľ sa len upratuje a robia to najmä dobrovoľníci. Stavať sa začne až neskôr a podľa toho, „kto bude mať koľko peňazí“.
Český dopyt po slovenských robotníkoch vidí analytik Istrobanky Marek Senkovič pozitívne, lebo máme obrovskú nezamestnanosť. „Naši ľudia si neodvyknú od práce, prinesú peniaze a okrem toho, budú pracovať v podmienkach, ktoré sú o niečo prísnejšie ako u nás.“ Problém môže nastať vtedy, ak s odlivom robotníkov začne u nás stúpať cena stavebných prác. Senkovič si však myslí, že je to skôr teoretická možnosť. „Vláda asi nebude dávať veľké peniaze do projektov, ktoré by vyžadovali veľký počet stavbárov,“ hovorí.

Železničný tender vraj bol v poriadku
SITASme5. september 2002, BRATISLAVA - Podľa stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie bol postup ZSSK pri obstarávaní 35 ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) opodstatnený. Na základe posúdenia formy obstarávania ZSSK splnila podmienky obstarávania a bola oprávnená použiť rokovacie konanie bez zverejnenia. Ako informovala hovorkyňa Helena Fialová, ÚVO napriek tomu považuje tento spôsob obstarávania za neopodstatnený. ZSSK mohla na základe zákona o verejnom obstarávaní, ktorý dáva možnosť, nie však povinnosť použiť rokovacie konanie bez zverejnenia, využiť niektorú zo súťažných metód obstarávania. ÚVO nemá kompetencie vstupovať do rokovaní dvoch subjektov pri rokovacom konaní bez zverejnenia, pokiaľ neuzavreli zmluvu o obstarávaní.

Ak konzorcium DMU GTW splní všetky podmienky, ZSSK s ním podpíše zmluvu
TASR4.9.2002, Bratislava - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., Bratislava, ukončí rokovacie konanie bez zverejnenia (Rkbz) podpisom zmluvy s vybraným uchádzačom (konzorcium DMU GTW), ak tento splní všetky podmienky obstarávateľa.
Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského potvrdzuje, že postup spoločnosti vo verejnom obstarávaní na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) bol v zásade správny. Nedostatky, ktoré úrad zistil, nemajú podľa neho podstatný vplyv na výsledky súťaže, z čoho vyplýva, že ZSSK nemá dôvod prerušiť rokovacie konanie s vybraným uchádzačom.
Úrad v stanovisku k tomuto tendru uviedol, že obstarávateľ splnil podmienky pre použitie Rkbz. Napriek tomu ÚVO považuje použitie Rkbz ako metódy verejného obstarávania za neopodstatnené s poukazom na to, že obstarávateľovi bolo v predchádzajúcich súťažiach preukázané porušenie zákona. Zákon však dáva možnosť a nie povinnosť použiť Rkbz, preto obstarávateľ mohol použiť jednu zo súťažných metód.
Za víťaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka konzorcium DMU GTW Slovensko. Voči objektívnosti tohto výberu však namietal ďalší účastník tendra francúzsky Alstom, ako aj vtedajší minister dopravy J. Macejko, ktorý chcel, aby sa súťaž prehodnotila. Obstaranie vozňov typu GTW 2/6 vyjde ZSSK na 4,406 miliardy Sk s DPH, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady na materiál 690,900 milióna Sk.

ZSSK chce záruku štátu na nové vlaky
Štátne garancie za úvery firmám sú vážnym problémom, napriek tomu sa uvažuje aj o ďalších
Vlaky Pendolino by mali zrýchliť prepravu medzi Bratislavou a Košicami. Železničná spoločnosť však pri úvere na ich nákup chce štátnu garanciu...
Národná obroda3. September 2002, Andrej Bančanský, Bratislava - Hoci poskytovanie štátnych garancií na úvery firmám je pre našu ekonomiku už vážnym problémom, úvahy o poskytovaní ďalších sa nekončia. Záujem o ďalšiu štátnu garanciu na úver v hodnote vyše 3,2 mld Sk má napríklad Železničná spoločnosť ( ZSSK ) na nákup štyroch elektrických vlakových jednotiek s naklápacími skriňami Pendolino . Ide o vlaky, ktoré by mali skrátiť cestovanie medzi Bratislavou a Košicami .
Poskytovanie štátnych garancií sa však v našej ekonomike príliš rozmohlo. Za posledných 12 rokov totiž štát poskytol garancie na úvery vo výške 250 mld Sk. Za dlžníkov pritom vláda musela kvôli garanciám zaplatiť takmer 37 mld Sk. Ani terajšia vláda sa pri poskytovaní garancií za úvery neobmedzovala. V rokoch 2000 a 2001 sa zaručila za najviac úverov v histórii SR. Pritom ide o problém, na ktorý nás už upozorňovala aj Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj. Podľa nej totiž možno obmedzením garancií lepšie kontrolovať verejné výdavky.
Dve tretiny z doteraz poskytnutých štátnych garancií na úvery v objeme 250 mld Sk boli v prospech podnikov Vodohospodárska výstavba, Slovenské elektrárne a ŽSR . ZSSK , ktorá sa uchádza o garanciu na úver na vlaky Pendolino , vznikla práve zo ŽSR , ktoré sa od 1. 1. 2002 transformovali na ŽSR ako správcu železničnej infraštruktúry a ZSSK ako železničného operátora so 100% účasťou štátu. Ručenie za železnice sa považuje za rizikové vzhľadom na ich doterajšiu stratovosť. Aj nová ZSSK zaznamenala v I. polroku tohto roka stratu 2,221 mld Sk, hoci jej výnosy v objeme 9,816 mld Sk boli v porovnaní s plánom o 250 mil. Sk vyššie. Plánované náklady 11,9 mld Sk prekročila o 1,3 %.
Na otázku, či si ZSSK môže vzhľadom na nepriaznivé hospodárske výsledky dovoliť investíciu za vyše 3,2 mld Sk, však Miloš Čikovský, hovorca ZSSK , odpovedal, že v I. polroku bola spoločnosť stratová, pretože začínala a mala vyššie náklady. Podľa jeho slov by za celý rok mala mať vyrovnaný hospodársky výsledok, prípadne mierny zisk. „ ZSSK neráta so stratami,“ povedal. V tom, že investícia na nákup vlakov Pendolino by mala byť splatená až v roku 2022, nevidí Čikovský problém. „Taká súprava môže byť v prevádzke aj 30 rokov. Prepočty o návratnosti sa ešte robia,“ dodal.

Lízingová spoločnosť B.O.F. hospodárila k polroku so ziskom 81,2 milióna Sk
TASRBratislava 3. septembra - Lízingová spoločnosť B.O.F., a. s., Bratislava dosiahla v prvom polroku tohto roku podľa slovenských účtovných štandardov neauditovaný nekonsolidovaný kladný hospodársky výsledok 81,198 milióna Sk.
Ako vyplýva z výkazu ziskov a strát firmy, B.O.F. vykázala za uvedené obdobie v prevádzkovej činnosti zisk 219,012 milióna Sk. Finančné operácie jej vygenerovali stratu 127,721 milióna Sk, ktorá spolu so záporným saldom mimoriadneho hospodárskeho výsledku na úrovni 10,093 milióna Sk, znížila celkový zisk na uvedených 81 miliónov Sk. Aktíva spoločnosti zodpovedali k ultimu júna objemu 5,160 miliardy Sk, základné imanie tvorilo 200 miliónov Sk.
V sledovanom období uzatvorila B.O.F. 3 639 zmlúv v obstarávacej cene (OC) bez DPH 2,085 miliardy Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 48,5 %. Ku koncu júna evidovala B.O.F. 12 438 aktívnych lízingových zmlúv v hodnote 8,011 miliardy Sk. Z hľadiska počtu novouzatvorených zmlúv dosiahli stroje a priemyselné zariadenia až 36,5-% podiel na celkovej štruktúre lízingu. Na túto komoditu bolo podpísaných 1 522 zmlúv v OC 761 miliónov Sk. Druhým najúspešnejším segmentom sa sumou 643,7 milióna Sk a počtom zmlúv 680 stali nákladné vozidlá, ťahače a prívesy. Segment osobných automobilov uzatvoril polrok s 861 zmluvami v celkovom objeme 374 miliónov Sk a segment lodí, lietadiel a železničných vozidiel s 38 uzatvorenými zmluvami v hodnote 28,4 milióna Sk. V sledovanom období si obstaralo výpočtovú a kancelársku techniku 359 zákazníkov v OC 181 miliónov Sk. V ostatných komoditách uzavrelo zmluvy 178 objektov v hodnote 84,7 miliónov Sk.
B.O.F. pôsobí na Slovensku okrem Bratislavy aj prostredníctvom siete štyroch odštepných závodov a piatich kancelárií. K ultimu júna zamestnávala 81 pracovníkov.

ÚVO označil rokovacie konanie ZSSK za neopodstatnené,jeho podmienky splnené boli
TASRBratislava 4. septembra - Vzhľadom na to, že obstarávateľovi ľahkých motorových jednotiek (Železničnej spoločnosti - ZSSK ) bolo v predchádzajúcich súťažiach preukázané porušenie zákona, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) považuje použitie rokovacieho konania bez zverejnenia (RKbz) ako metódy verejného obstarávania za neopodstatnené. Napriek tomu úrad vo svojom stanovisku k tomuto tendru uvádza, že obstarávateľ splnil podmienky pre použitie RKbz.
Použitie uvedenej metódy zákon umožňuje, ak je splnená podmienka, "že ide o obstarávanie tovaru, prác alebo služieb na ktoré v predchádzajúcej súťaži ... nebola predložená ani jedna ponuka, alebo ani jeden uchádzač alebo záujemca nesplnil podmienky účasti v súťaži alebo podmienky súťaže a podstatne sa nezmenili podmienky na uzavretie zmluvy." Úrad nemá prostriedky na to, aby preskúmal, či sa v priebehu rokovaní podstatne nezmenili podmienky na uzavretie zmluvy, pretože ich definovanie je vo výlučnej právomoci obstarávateľa. Pri posudzovaní otázky opodstatnenosti rokovacieho konania bez zverejnenia teda úrad vychádzal z podkladov podľa predloženej dokumentácie ZSSK . Zdôvodnenie rokovacieho konania obstarávateľom, ako aj okruhy rokovaní medzi ním a uchádzačmi neúspešnými v predchádzajúcich verejných súťažiach, preukazujú, že pochybnosti ÚVO ohľadom nedostatočnej prípravy súťažných podkladov sú dôvodné.
Zákon dáva možnosť a nie povinnosť použiť RKbz, preto obstarávateľ mohol použiť jednu zo súťažných metód, informovala TASR hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Od rozhodnutia ÚVO sa bude odvíjať ďalší postup ZSSK vo vlakovom tendri, o čom rozhodla Dozorná rada ZSSK . Pracovná skupina na železniciach už dvakrát odporučila generálnemu riaditeľovi spoločnosti Andrejovi Egyedovi podpísať zmluvu s konzorciom DMU GTW, tvorenom slovenskou spoločnosťou ŽOS Vrútky a švajčiarskou Stadler Busnang AG. Obstaranie vozov typu GTW 2/6 vyjde ZSSK na 4,406 miliardy Sk s DPH, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady na materiál 690,900 milióna Sk.
Prokuratúra sa tendrom na ĽMJ začala zaoberať na základe podaní premiéra SR Mikuláša Dzurindu a predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla. Z trestného oznámenia predsedu vlády vyplýva, že podozrieva zatiaľ neznámeho páchateľa z trestného činu, súvisiaceho s korupciou. Na prešetrenie kauzy vznikla expertná skupina, zložená z prokurátorov a finančnej polície. Kauza stála "hlavu" už i ministra dopravy Jozefa Macejka.
Za víťaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka konzorcium DMU GTW Slovensko. Voči objektívnosti tohto výberu však namietal ďalší účastník tendra - francúzsky Alstom - ako aj J. Macejko, ktorý chcel, aby sa súťaž prehodnotila. Do veci sa zaangažoval aj NKÚ. K podpísaniu zmluvy medzi ZSSK a víťazom dôjde na základe rozhodnutia dozornej rady železníc až po prijatí stanoviska ÚVO.
O poskytnutie súdnoznaleckého posudku k parametrom ponúk železničného tendra požiadal ešte bývalý minister dopravy Ústav súdneho inžinierstva (ÚSI) Žilinskej univerzity ( ŽU ). Keďže podklady k súťaži tvorí niekoľko tisíc strán textu a bolo by neefektívne ich kopírovať, ÚSI si ich má po uzatvorení veci na ÚVO od úradu vyžiadať.

Preprava cestných súprav v systéme RoLa sprevádzaná v smere Budapešť - Trstená
Železničná spoločnosť, a. s.Bratislava (02.09.2002) - Dnes vo večených hodinách odíde z Budapešti vlak určený na prepravu kompletných kamiónov a ich posádok. V dopoludňajších hodinách jeho trasa skončí v Trstenej. Po nevyhnutných úkonoch vlak nastúpi na spiatočnú cestu tak, aby do 24 hodín sa vrátil späť do Budapešti.
V súvislosti s presunutím kamiónov z cestnej siete na železnicu a zníženia ekologického zaťaženia v regióne Orava, pripravuje ZSSK , Divízia nákladnej dopravy - Sekcia kombinovanej prepravy v spolupráci s maďarskými železnicami v III. štvrťroku 2002 zavedenie pravidelného uceleného vlaku kombinovanej dopravy v systéme RoLa sprevádzaná v smeroch Budafok Haros - Trstená a Trstená - Budafok Haros cez Pohraničnú prechodovú stanicu Komárom/Komárno .
Tranzit cez naše územie do Maďarska využíva množstvo kamiónov z Poľska. Okrem toho, že hustota premávky predstavuje neúmernú ekologickú zaťaž, bola tiež predmetom viacerých protestných petícií občanov Oravy, ktorým denne okolo rodinných domov prechádza 400 až 600 kamiónov.
Pred začatím pravidelných prepráv sa v dňoch 2. - 3. septembra 2002 uskutoční skúšobná jazda uceleného vlaku v systéme RoLa sprevádzaná v reláciách Budafok Haros - Trstená a späť. Ucelený vlak bude zložený zo sedemnásť maďarských špeciálnych vozńov Saadkms, na ktorých budú naložené cestné súpravy a jedného Bc vozňa ( spacieho ) pre vodičov. Parametre vlaku sú 900 ton, 400 m. Preprava bude uskutočnená za podmienok uvedených v predpise „ Doprava nízkoplošinových vozňov Saadkms“ (10/98 - PMR).
Cieľom tejto prvej jazdy je skúška technológie nakladania a skladania kamiónov v Budafok Haros a v Trstenej v súčinnosti s orgánmi štátnej správy.
Pravidelná preprava cestných súprav v systéme RoLa sprevádzaná medzi Budapešťou - Trstenou by mala začať do 40 dní po úspešnom skončení skúšobnej jazdy. Vlaky budú premávať denne okrem nedele. Okrem výrazných prínosov pre ekológiu je prednosťou aj skutočnosť, že cestovný čas kamiónov sa pri použití prepravy cestných súprav v systéme RoLa sprevádzaná skráti z 24 hodín na polovicu.
Na realizácii tohoto projektu sa vo veľkej miere podieľajú MDPT , Ministerstvo životného prostredia, ako aj primátori a starostovia miest a obcí okresu Dolný Kubín.

Mladistvú cyklistku zrazil na železnicnom priecestí v Žiline osobný vlak
TASR3.9.2002 - Tragická dopravná nehoda sa stala v pondelok popoludní na železnicnom priecestí na Bánovskej ceste v Žiline.
Sedemnástrocná cyklistka z Hôrok v okrese Žilina prišla o život, ked nerešpektovala rozsvietené signalizacné zariadenie bez závor a vošla na železnicné priecestie, kde ju zrazil osobný vlak prichádzajúci z Rajca do Žiliny. Alkohol u 39-rocného rušnovodica nezistili, škoda na vlaku nevznikla, na bicykli predstavuje 5-tisíc korún.
TASR dnes o prípade informoval hovorca Krajského riaditelstva PZ v Žiline Radovan Kyselica.

Minister dopravy Ivan Mikloš neschváli obstaranie nákupu LMJ pre ZSSK
TASR5.9.2002 - Podpredseda vlády SR pre ekonomiku a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ivan Mikloš sa rozhodol neschválit obstaranie nákupu 35 ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), a. s., Bratislava podla výberového konania, ktoré spolocnost zvolila.
Rozhodol sa tak, aby nevznikli pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania. Umožnili mu to novelizované stanovy ZSSK , podla ktorých má valné zhromaždenie spolocnosti (100-% vlastník ZSSK je MDPT ) kompetenciu rozhodnút o obstaraní hnutelného majetku nad 250 miliónov Sk. Rozhodol sa tak aj napriek stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý síce uznal použitú metódu verejného obstarávania - rokovacie konanie bez zverejnenia (RKBZ) za oprávnenú, ale neopodstatnenú, s poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich dvoch sútažiach.
Pred RKBZ uskutocnili železnice v rokoch 2000 a 2001 dve verejné sútaže, ktoré však zrušili. Podla ÚVO bolo ich zrušenie v oboch prípadoch oprávnené, no sútaže boli podla ÚVO neúspešné z dôvodu nedostatocne spracovaných sútažných podkladov a nejednoznacne stanovených podmienok úcasti pre uchádzacov.
Vypísanie nového tendra je podla I. Mikloša otázkou i pre novú exekutívu štátu, koncepcia rozvoja mobilného parku železníc totiž prešla rokovaním vlády, preto môže nový kabinet opätovne prehodnotit potrebu nákupu jednotiek. Ak by mala byt vyhlásená nová sútaž, minister sa domnieva, že by malo íst o verejnú sútaž s jasne stanovenými kritériami pre uchádzacov.
Za vítaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené švajciarskou spolocnostou Stadler AG a ŽOS Vrútky . Kedže s ním ešte zmluvu nepodpísali, RKBZ trvalo až do jeho zrušenia.

Vítaz tendra na vlaky pre ZSSK sa k jeho zrušeniu vyjadrovat zatial nebude
TASR5.9.2002 - Vítaz rokovacieho konania bez zverejnenia (RKBZ) na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (LMJ) pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK), a. s. - konzorcium DMU GTW Slovensko - sa zatial nechce vyjadrovat k rozhodnutiu ministra dopravy neschválit obstaranie tohto nákupu formou, ktorou sa výber vítaza uskutocnil.
Ako pre TASR uviedol Michal Moncman, predseda predstavenstva ŽOS Vrútky ako vedúceho konzorcia, spolocnost bude pravdepodobne cakat na oficiálne oznámenie zo strany železníc. Partnerom ŽOS je švajciarska spolocnost Stadler Busnang AG.
Minister Ivan Mikloš odôvodnil svoje rozhodnutie tým, že nechce, aby vznikli pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania. Neschválit obstaranie nákupu mu umožnili stanovy ZSSK. Rozhodol sa tak po získaní stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý porušenie zákona nekonštatoval, no použitie RKBZ oznacil za neopodstatnené.
Obstaranie vozov typu GTW 2/6 by podla M. Moncmana vyšlo ZSSK na 3,572 miliardy Sk bez DPH, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady na materiál 690,900 milióna Sk. Jeho protikandidátom bola francúzska spolocnost Alstom , ktorá pôvodne ponúkla obstaranie za 3,584 miliardy Sk bez DPH, údržbu za 371 milióna Sk a materiál za 2,336 miliardy Sk, posledné dva parametre po rozhodnutí o nepokracovaní v rokovaní upravila na 311,920 milióna Sk a 919,235 milióna Sk.

ZSSK: O vlakovom tendri by mala rozhodnút DR v zmysle verdiktu rezortu dopravy
TASR5.9.2002 - Železnicná spolocnost ( ZSSK ), a. s., Bratislava, predpokladá, že o osude vlakového tendra rozhodne dozorná rada (DR) spolocnosti v súlade s rozhodnutím rezortu dopravy.
"O osude tendra bude rokovat DR, ktorá si na to vyhradila právo. Predpokladám, že DR rozhodne v súlade s verdiktom ministerstva dopravy," konštatoval dnes pre TASR hovorca ZSSK Miloš Cikovský. Podla neho sa nedá odhadnút, ci o tendri rozhodne súcasné vedenie železníc, alebo až predstavenstvo, ktoré sa v zmysle stanov sformuje na zaciatku decembra tohto roka. Generálny riaditel ZSSK by sa mal k tendru vyjadrit v piatok po návrate so zahranicnej pracovnej cesty. ZSSK tak reagovali na dnešné rozhodnutie podpredsedu vlády SR pre ekonomiku a ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ivana Mikloša, ktorý neschválil obstaranie nákupu 35 ľahkých motorových jednotiek (LMJ). Svoje rozhodnutie I. Mikloš odôvodnil potrebou odvrátenia akýchkolvek pochybností o transparentnosti a korektnosti ich verejného obstarávania a nákupu. Prípadné vypísanie nového tendra je podla I. Mikloša otázkou i pre novú exekutívu štátu, ktorá vzíde s parlamentných volieb.

Železnice trvajú na nových vlakoch
Sme7.9.2002 - Železnice chcú nové vlaky napriek tomu, že ich nebudú môct kúpit v rámci rozbehnutého tendra. Riaditel železníc (?) Andrej Egyed po návrate na Slovensko vyhlásil, že rešpektuje rozhodnutie ministra dopravy o zrušení tendra, ale zároven zopakoval nevyhnutnost nákupu nových súprav .
„Železnicec (?) nemôžu polavit v úsilí o získanie nových vlakových súprav v co najkratšom case,“ zdôraznil Egyed. „Odkladanie sútaže (…) spôsobuje velké straty pre ZSSK , ktoré vyplývajú nielen z predlžovania sútaže, ale aj z poškodzovania dobrého mena spolocnosti,“ vysvetlil. Schválit nákup nových vlakov teraz musí valné zhromaždenie železníc, ciže ministerstvo dopravy. To sa však stane pravdepodobne až po volbách a rozhodovat teda bude nový minister.
V politickej rovine kauza pokracovala vyhlásením Mikloša, že jeho predchodca na ministerskom kresle Jozef Macejko zasahoval do vývoja tendra a prekrocil svoje kompetencie s cielom podporit neúspešného uchádzaca. „Svedcí o tom aj fakt, že disponoval informáciami, ktoré mali mat podla zákona len clenovia komisie,“ povedal Mikloš.
Vicepremiér sa zároven pokúsili spochybnit štvrtkové Macejkove slová, že zastavením tendra sa vlastne potvrdila jeho nevina. Podla Mikloša rozhodnutie zastavit sútaž nijako nepotvrdzuje správnost konania bývalého ministra.
Mikloš odmietol aj spájanie svojho rozhodnutia s blížiacimi sa volbami. „Krátko po nástupe do funkcie som oznámil, že rozhodnutie prijmem po dorucení stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie,“ povedal. Stanovisko dostal Mikloš poštou 4. septembra a na druhý den zrušil tender. Za další dôkaz, že zastavený tender nesúvisí s volbami, oznacil Mikloš fakt, že rozhodnutie o nákupe vlakov sa uskutocní až po volbách, co podla neho vylucuje zainteresovanost a záujem SDKÚ v tendri.

Opäť hovoríme o zastavovaní IC vlakov
V súčasnosti, kedy sa prerokováva a pripravuje nový železničný grafikon, opäť vyskočil problém zastavovania IC vlakov "Tatran" a "Kriváň" v mestách Liptovský Mikuláš, Trenčín, Trnava a ďalších.
Železničná spoločnosť, a. s.Vlaky IC a EC kategórie sú vyňaté zo zmluvy so štátom o výkonoch vo verejnom záujme a ZSSK ich prevádzkuje ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu. Boli by sme radi, keby sa cestujúca verejnosť stotožnila s našimi snahami zabezpečiť komfortnosť a vyššiu úroveň cestovania tak, aby na Slovensku jazdili okrem osobných vlakov a rýchlikov aj vlaky vyššej kategórie Eurocity ( EC ) a InterCity ( IC ). Kritériá Medzinárodnej železničnej únie ( UIC ) sú však neúprosné - osobné vozne musia byť klimatizované, zabezpečiť reštauračné služby, jazdiť priemernou rýchlosťou najmenej 90 km za hodinu, plniť cestovný poriadok. IC vlak 500/501 "Tatran" stojí v železničných staniciach Bratislava hlavná stanica - Žilina - Poprad-Tatry - Kysak - Košice . IC vlak 502/503 "Kriváň" stojí v železničných staniciach Bratislava hlavná stanica - Žilina - Liptovský Mikuláš - Poprad-Tatry - Kysak - Košice . V súčasnosti vlaková kategória IC vlakov umožňuje túto trasu prekonať za päť hodín. Na Slovensku je potrebné jedno diaľkové rýchlikové spojenie, ktoré umožní rýchle prepojenie hlavného mesta Bratislavy s priemyselným centrom východu - Košicami. Ak by sa vyhovelo každoročne predkladaným požiadavkám, z rýchlikov by sa postupne stali osobné vlaky, a tým by sa neúmerne predĺžil cestovný čas.
ZSSK vykonala podrobné analýzy frekvencie cestujúcich v jednotlivých železničných staniciach. Vyplýva z nich, že cestujúcim sa okrem vlakov kategórie IC vlakov ponúka možnosť cestovať aj inými rýchlikmi pomerne rýchlo. Rýchliky na trase Bratislava - Žilina jazdia vo frekvencii každú hodinu a na trase Bratislava - Košice každé dve hodiny. Na základe toho Železničná spoločnosť nebude rozširovať počet staníc na zastavovanie IC vlakov . Pripravovaný grafikon vlakovej dopravy, ktorý bude platný od 15. decembra 2002 neprináša žiadne úpravy a zmeny týkajúce sa IC vlakov .
Členstvo v spoločenstve železničných podnikov EÚ nám umožňuje, aby sme mohli konfrontovať naše predpisy, procesy a grafikony so zahraničnou praxou. Otázka presadenia sa v konkurenčnom prostredí osobnej i nákladnej prepravy je však otázkou schopnosti poskytovania služieb vyššej kvality. Našou ambíciou je absolvovať trasu Bratislava - Košice v časovom limite tri a pol hodiny. Je to zároveň snaha konkurencie schopnosti leteckej prepravy a priblížiť sa k európskym trendom v osobnej doprave.

Reakcia ZSSK na stanovisko ÚVO
Železničná spoločnosť, a. s.Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) potvrdzuje, že postup Železničnej spoločnosti, a.s. ( ZSSK ) vo verejnom obstarávaní na dodávku 35 ľahkých vlakových súprav ( ĽMJ ) bol v zásade správny. Nedostatky, ktoré zistil Úrad verejného obstarávania nemajú podstatný vplyv na výsledky súťaže. ZSSK nemá teda dôvod prerušiť rokovacie konanie s vybratým uchádzačom.
Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie prerokuje predseda predstavenstva ZSSK Andrej Egyed s ministrom dopravy a dozornou radou ZSSK , ktorá si ešte v júli vyhradila právo rozhodnúť o ďalšom postupe v záverečnej fáze verejného obstarávania. Manažment spoločnosti je toho názoru, že rokovacie konanie môže byť ukončené podpisom zmluvy, ak vybratý uchádzač splní všetky podmienky obstarávateľa.

Reakcia predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, a. s. Ing. Andreja Egyeda na vyhlásenie ministra dopravy Ivana Mikloša k obstarávaniu 35 vlakových súprav
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA, 06. 09. 2002 - ZSSK akceptuje a rešpektuje nesúhlasné stanovisko ministra dopravy pôšt a telekomunikácií SR Ivana Mikloša ako zástupcu 100 % akcií štátu. Manažment spoločnosti je naďalej presvedčený, že verejné obstarávanie na dodávku 35 ľahkých motorových vlakov ( ĽMV ) bolo transparentné a viedlo k najvýhodnejšiemu ekonomickému a technickému riešeniu. Ani Úrad pre verejné obstarávanie nezistil také chyby a nedostatky, ktoré by mali podstatný vplyv na výsledky súťaže.
Odkladanie súťaže na nákup železničných súprav pre regionálnu dopravu vyvoláva veľké straty pre ZSSK , ktoré vyplývajú nielen z predlžovania súťaže, ale tiež z poškodzovania dobrého mena spoločnosti. Takisto je veľmi akútna potreba nákupu nových železničných súprav. V regionálnej doprave väčšina vlakových súprav dosahuje životnosť 30 - 50 rokov, ich prevádzka je poruchová a vysoko stratová, ľudia musia cestovať v nedôstojných podmienkach.
ZSSK preto nemôže poľaviť v úsilí o získanie nových vlakových súprav v čo najkratšom čase. Preto o ďalšom postupe budeme naďalej viesť rokovania s predstaviteľmi MDPT .


Strana vytvorená: 10-IX-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0236.htm)