V martinskej firme Compel Rail vyrobili unikátny vákuový nakladač
TASR16.7.2002 - Unikátny vákuový nakladac Railvac Fatra 17000/U vyrobili v martinskej firme COMPEL-RAIL . Vítaz tendra Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) a. s. COMPEL-RAIL odovzdá nakladac v hodnote milión USD inšpektorom z Ukrajinských železníc v stredu v Košickej Belej.
Vákuový nakladac martinskí železnicní strojári vyrobili v kooperácii so švédskou firmou DISAB Vacuum Technology. Slúži na údržbu a rekonštrukciu železnicných tratí a ich okolia, vrátane mostov, priepustov, kanálov a tunelov. Umožnuje pomocou vákua odsávat štrk, kamene, zeminu, tekutiny i bahno, hlbit základové jamy a ryhy pre uloženie káblov a likvidovat následky ekologických havárií.
Martincania vyhrali tender v sútaži so svetovými výrobcami železnicných strojov na údržbu železnicných tratí z USA, Rakúska, Ruska a Japonska. Presadili sa schopnostou zabezpecit mimoriadne vysoké výkonové parametre stroja a nadštandardnú výbavu so samopojazdom, klimatizovanou kabínou, zabezpecovacím a varovným systémom.
Pri príležitosti ukoncenia výroby vákuového nakladaca Railvac Fatra 17000/U pre Ukrajinské železnice sa dnes v Košickej Belej zacal trojdnový seminár pre odborníkov z tratového hospodárstva, pre zástupcov železníc z Madarska, Ceskej republiky, Polska, Juhoslávie, Rumunska a Slovenska. Jeho súcastou budú v stredu praktické ukážky práce so strojom v areáli Interportu prekladiska Košice-Haniska.
COMPEL-RAIL sa pripravuje na expanziu s týmto strojom i na dalšie svetové trhy. Ako TASR informoval generálny riaditel firmy Juraj Antal, spolocnost zaznamenala od roku 1998 rast objemu výroby o 100 % a zvýšenie poctu zamestnancov zo 126 na 153. Podla obchodno-technického riaditela firmy Tomáša Džugana COMPEL-RAIL už dodáva na Ukrajinu stroje na výmenu podvalov, no odovzdanie prvého vákuového nakladaca Ukrajinským železniciam znamená novú úroven obchodnej spolupráce, ktorá má pred sebou slubnú perspektívu.

Koľko dostanú v elektrárňach a na železnici?
Sme18.7.2002 - Vedenie Slovenských elektrární nemá podla ich hovorkyne Aleny Melichárkovej oproti bežným zamestnancom žiadne privilégiá. „Na generálneho riaditela sa vztahuje Zákonník práce, a teda v prípade dohody o odstúpení z funkcie mu prináleží pät mesacných platov,“ povedala.
Žiadne iné dohody manažment elektrární podla Melichárkovej nemá. Výšku platu šéfa elektrární odmietla prezradit. „Plat zamestnanca elektrární je vecou pracovnej zmluvy, a teda obchodným a súkromným tajomstvom, ktoré bez dohody oboch strán nemožno zverejnit.“
Generálny riaditel Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) Ladislav Saxa dostane podla zmluvy odstupné vo výške jedného mesacného platu. Ten je 110-tisíc korún. „Ked som pred štyrmi rokmi nastupoval, mal som dohodnuté trojmesacné odstupné, ale po mesiaci ho skrátili na jeden mesiac,“ povedal.
Zamestnancom vo verejnej službe by sa od budúceho roku malo zvýšit odstupné o dva mesacné platy.
Vyplýva to z kolektívnej dohody na rok 2003, ktorú navrhlo ministerstvo práce.
Zákonník práce pritom pozná len dvojmesacné povinné odstupné. Hoci odborári túto zmenu vítajú, ministerstvo financií chce dodatocné odstupné skresat o jeden mesiac.

Sme19.7.2002 - Desiatky vlakových súprav londýnskeho metra zostali vcera stát. Zamestnanci metra vstúpili do 24-hodinového štrajku, lebo nesúhlasia s úrovnou bezpecnosti pri výkone ich práce. Štrajk ochromil dopravu v celom meste.

Železnica má miliardovú stratu
Sme19.7.2002 - Strata ŽSR v prvých piatich mesiacoch tohto roka predstavovala 1,009 miliardy korún. V porovnaní s plánom spolocnosti je strata o 401 miliónov korún nižšia, kedže železnice cerpali plánované náklady na 98 percent a hodnota výnosov prekrocila plán o šest percent. Výsledok však najväcšmi ovplyvnila strata z financných cinností vo výške 805 miliónov korún.

Na Sicílii sa vykoľajil vlak
TASR20.7.2002 - Niekolko mrtvych a najmenej 30 zranených si vyžiadala havária vlaku, ku ktorej došlo dnes na talianskom ostrove Sicília.
Podla informácií tlacovej agentúry ANSA a talianskej televízie sa rýchlik idúci z Palerma do Benátok vykolajil asi 30 kilometrov od mesta Messina. K nehode, ktorú potvrdila železnicná polícia, došlo na moste, ked sa vlak približoval k stanici Rometta Marea. Po vykolajení skoncilo niekolko voznov na brehu rieky pod mostom.
Prícina havárie zatial nie je známa, polícia sa však domnieva, že ju mohlo spôsobit bud zrútenie mosta, ktorý bol už starý, alebo mohol nastat problém pri prehadzovaní kolají.
Oblast, kde k neštastiu došlo, je podla agentúry ANSA vzdialená od hlavných cestných tahov, co stažuje prístup záchranárom. Zatial nie je možné potvrdit presný pocet obetí ani zranených.
Messina leží na severovýchodnom cípe Sicílie, kde sa rýchliky nakladajú na lode a plavia cez Messinskú úžinu do Reggio Calabria na juhu talianskej "cižmy". Podla agentúry ANSA sa rušen a prvé vozne vlakovej súpravy zrútili šest až sedem metrov dolu svahom.

S posudkom na vlaky ani nezačali
Sme22.7.2002, TÁNA RUNDESOVÁ - Posudok na lahké motorové vlaky pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ) ešte doteraz nezacali ani vypracúvat. O dodávky sa uchádzajú konkurencné spolocnosti Alstom a konzorcium Stadler a minister dopravy Macejko už pred vyše mesiacom prišiel kvôli tendru o miesto.
Posudok by mal ako nestranný pohlad odborníkov pomôct pri rozhodovaní, ktorá z ponúk je ekonomicky výhodnejšia, ale v najbližšom case sa nezávislé posudzovanie zrejme ani nezacne.
Pre verejnost sa tender stal neprehladným súbojom lobistických skupín na ministerstve a vo vedení železníc. Pochybnosti vyslovil i Najvyšší kontrolný úrad.
Ministerstvo dopravy o nezávislý posudok požiadalo Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity( ŽU ). Ústav však ani po niekolkých týždnoch nedostal potrebné podklady.
Riaditel ústavu Gustáv Kasanický hovorí, že podklady má zatial Úrad pre verejné obstarávanie. „My sme ich najprv pýtali od generálneho riaditelstva železníc, ale to nám minulý týžden listom oznámilo, že ich nemôže poskytnút, lebo ich poskytlo spomínanému úradu.“
Kedže podklady predstavujú tisíce strán (takmer dvadsatkilogramový balík papierov), vyrobenie kópie neprichádza do úvahy. Úrad pre verejné obstarávanie bude vraj potrebovat tento kompletný materiál ešte asi mesiac.
Vypracúvanie posudku musí zatial pockat. Aj keby sa však zacal vypracúvat ihned, podla Kasanického by nebol hotový skôr než do dvoch mesiacov, lebo experti súdneho inžinierstva sú na dovolenkách.
Nezávislý odborný posudok do volieb podla všetkého nebude. „Ktovie, ci bude potom ešte politická vôla na jeho vypracovanie,“ povedal Kasanický. Hovorí, že je trochu aj rád, že sa veci zatial nehýbu. „Nech dopadne posudok akokolvek, vždy budeme zlí, lebo vždy pre jednu stranu dopadne nevýhodne.“


Strana vytvorená: 25-VII-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0229.htm)