Úvodné slovo autora
Vážený/-á sympatizant/-ka železnice,
teší ma Váš záujem o železnice, ako aj o moju URL, čo
dokazuje, že ju netvorím zbytočne, avšak ako ste mohli
postrehnúť z jej obsahu - môj plánovaný záber oblastí
záujmu je dosť široký a času je málo. Materiálu, ktorý by som chcel dostať na Rail
mám doma pomerne dosť, cca na 8 mesiacov práce nepretržite
(stav: máj 2004, o externých zdrojoch by som mohol uviesť dobu
spracovania v rokoch), ale aj keď sa k tomu nerád priznávam,
ale sem-tam musím aj aspoň 4 hodiny denne spať, takže robím,
čo sa dá.
Generálne prečíslovanie tratí na strane Z histórie slovenských
železničných tratí a podstranách je dôsledkom
narastajúceho chaosu v doterajšom číselnom systéme, ktorý
bol založený s približne 40 traťami nad rámec knižného
cestovného poriadku (KCP) ŽSR. Ďaľšie trate boli
číslované chronologicky podľa dátumu, kedy boli objavené,
avšak bez ohľadu na ich geografickú polohu, čoho výsledkom
bola doterajšia "číselná divočina" ARN 1998.
Číselný systém označovania tratí používaný pre
služobné účely v rezorte MDPT je síce smerovaný z Čiernej
nad Tisou smerom na západ, avšak z dôvodu číslovania tratí
od západu v KCP ŽSR som prevzal túto druhú - vo verejnosti
známejšiu - schému. Výsledkom je ARN 2001, ktorý nebude
pravdepodobne dlhšiu dobu vyžadovať prepracovanie, i keď
menšie doplnenia tratí v budúcnosti nevylučujem.
V záujme kontinuity číslovania je na každej strane označenej
podľa ARN 2001 aj odkaz na trať, ktorá niesla predmetné
číslo podľa ARN 1998.
ARN 2001 som tvoril cca 3 mesiace, počas ktorých som ho asi 5 x
prepracovával a opravoval pomerne dosť veľké množstvo
rôznych chýb (nesprávne kódy na bannery, odkazy obrázky,
mapy, ...) - výsledkom by mal byť podstatne kultivivanejší
celkový vzhľad tejto časti ARP.
Addams 13. III. 2001
História ARP
Fotenie na železnici je aj
nie je zakázané
Obľúbené odkazy
Iné železničné odkazy
Občas sa stretávam s kritikou na adresu "zaostalého" (a pod.) designu Rail-u. Je síce pravdou, že v súčasnosti je možné URL rôznymi spôsobmi "vyšperkovať", avšak príčin prečo tak Rail-team nerobí je viacero:
Addams 31. V. 2005
K 18. II. 2004 bola vykonaná "likvidačná" aktualizácia ARP, ktorej následkom je znemožnený on-line prístup k časti obsahu ARP. Osobne nie som nadšený týmto opatrením, avšak dôvodom sú neúnosne rastúce vstupné náklady pri obstarávaní dokumentov pre ARP, najmä ceny kníh a časopisov, ako aj cena domény cca 20 EUR. Ak si snáď niekto myslí, že chcem na Rail CD čosi zarobiť, tak sa veľmi mýli (ich počet ročne je jednomiestne číslo). Stačí len zvážiť, aká by musela byť jeho cena pri zarátaní (? 10-)tisícov hodín práce za dobu jej tvorby od 22. XI. 1998 ... Týmto ešte pre mňa vzniká nutnosť vytvárať z "cenzurovaných" súborov ako "on-line"-, tak aj "Rail CD"-verziu, čo sa jednoznačne prejaví aj na rýchlosti vytvárania prírastkov ARP. Vynasnažím sa však, aby jej kvalita bola na najvyššej možnej úrovni i naďalej.
Addams 18. II. 2004
V mieste, kde mám mať
sporadický prístup na internet je znemožnený prístup na
väčšinu poštových servrov, zatiaľ sa ale dostanem do môjho
mail-boxu pod doménou rail.sk (žiaľ, vo "webovej
špičke" občas vypadáva). Mail-boxy na serveroch post.cz
alebo post.sk síce ešte existujú, avšak už nie sú
čítané. Vzľadom na neúnosné množstvá spamu postupne
zlikvidujem všetky - hoci aj deformované odkazy na môj
mail-box, komunikácia bude možná len cestou fóra/Knihy hostí ARP ; rovnako sú
automaticky likvidované všeky e-maily z mail-boxov končiacich
na .com .
Použitie materiálov z ARP v elektronickej podobe, ktoré nie je
určené na predaj alebo propagujúce produkty na komerčné
využitie povoľujem s podmienkou použitia textu " ©
Addams, www.rail.sk "
prípadne uvedených autorov. Použitie materiálov z ARP v
tlačenej podobe, ktoré nie je určené na predaj alebo
propagujúce produkty na komerčné využitie povoľujem s
podmienkou použitia textu " © Addams,
www.rail.sk
" prípadne uvedených autorov. Použitie materiálov z ARP
v tlačenej podobe, ktoré je určené na predaj alebo
propagujúce produkty na komerčné využitie vyžaduje povolenie
s podmienkou použitia textu " © Addams,
www.rail.sk
" prípadne uvedených autorov (neplatí pre radové čísla
časopisu Tulák po dráhach).
Želám príjemný deň.
Addams 21. IX., 6. XI. 2000, 13. III. 2001, 29. VII. 2002
História ARP
Prvotným podnetom pre vznik ARP bola reportáž STV o putovnej
výstave Jirku Junka (dlhoročný zamestnanec, v súčasnosti
dôchodca ČSD v regióne Žďár nad Sázavou) v Tihányiovskom
kaštieli v Banskej Bystrici-Radvani o lesných železniciach.
Ako dovtedajšieho značného amatéra ma až zarazilo zistenie,
koľko železníc na Slovensku bolo. Asi 2 hodiny som ručne
odkresľoval jeho mapu. Tá sa stala základom pre moje
nasledovné bádanie, ktoré začalo, a ešte stále pokračuje
skúmaním rozsiahlych zbierok Univerzitnej knižnice v
Bratislave, kde som sa dopracoval k (takmer) kompletnému
archívu časopisov Železničiar, Obzor, Horizonty dopravy,
Vestník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR,
atď., a samozrejme veľkému množstvu kníh a máp; neskôr k
nim pribudli aj Moravská zemská knižnica v Brne a knižnica
Národného technického múzea v Prahe. Taktiež vďaka tomu,
že som "pchal nos" takmer do všetkého na železnici,
som si narobil zopár nepriateľov, ale aj spoznal zopár
správnych ľudí, ktorí mi pomohli dopracovať sa k značnej
časti údajov, ktoré sú/budú na www.rail.sk
. Niektoré údaje samozrejme pochádzajú aj z mojich vlastných
pochôdzok po železniciach.
Moje začiatky práce s PC a internetom
Po absolvovaní (spočiatku biednych) začiatkov práce s PC som
začal zhromažďovať svoje údaje najprv na (vtedy ešte len
5,25 ") diskety na kamarátovom PC. Neskôr (december 2000)
som dal dohromady svoj výnos z 1. vlny kupónovej privatizácie
(cca 16 000 Sk/400 EUR) a ešte ďalších požičaných 10 000
Sk/250 EUR na môj PC, na ktorom pracujem dodnes.
Zhruba v období mojich začiatkov práce s PC som
zháňal aj jedno audio-CD z roku 1984, ktoré vyšlo len v malom
vydaní a vo väčšine CD-shopov ani nevedeli o tom, že vôbec
vyšlo. V jednom z nich som však narazil na človeka, ktorý mi
povedal vetu (cca): "Nájdi si to na internete." - tak
som zašiel do jednej zo (vtedy) štyroch internet-kaviarní v
Bratislave a nechal som si vysvetliť základy práce s týmto
"čudom". Po určitom čase som sa už mierne
zdokonalil (asi na 7. pokus som si tento album - hoci len na MC -
našiel a objednal) a založil "Addams' Home Page" na
servri www.home.sk , ktorý bol
vtedy jediným free-servrom s kapacitou naprv 2, neskôr 5 a 10
MB. Neskôr však pribudli ďalšie a optimálny sa mi zdal server spoločnosti Nextra (vedenej skupinou
vydieračov). Nasledovalo krátke obdobie na servri www.kgb.cz , neskôr po spojení s
potenciálom a výsledkami práce Emila Schenka a Mira Kožucha
na www.host.sk , ktoré
vystriedal súčasný stav na servri www.pipni.cz , kde fungujeme
doteraz pod zastrešujúcou doménou www.rail.sk
. Moje poďakovanie patrí taktiež všetkým ľuďom, ktorí
svojimi príspevkami, informáciami, ale aj kritikou prispeli k
súčasnej podobe www.rail.sk .
Addams (stvoriteľ Rail-u) 25. IV., 14. XI. 2002
Sporadická
nedostupnosť dát z www.rail.sk
- samotná doména je síce platená (20 EUR/rok),
avšak dáta sme v záujme dostupnosti maximálneho množstva
informácií umiestnili na bezplatný server www.pipni.cz , ktorý však dosť
často - najmä vo webovej špičke "vypadáva".
Pokúsime sa zaviesť režim prístupnosti aspoň minima údajov
na platenom princípe.
Addams 17. V. 2004
Od 1. X. 2004 sme prešli na úplne platenú databázu na
servri www.pipni.cz ,
čo by malo na 96 % zabezpečiť bezproblémovú prevádzku.
Občas sa stretávam s kritikou designu Rail-u. Viem,
že by mohol byť aj lepší, ale jeho "vylepšovanie"
považujem za mrhanie časom a webovým priestorom. Hlavnou
príčinou súčasného designu je však umožnenie
najrýchlejšieho možného "naťahovania" dát z
Rail-u a dostupnosť aj pre úžívateľov iných webových
prehliadačov, ako toho dominantného, čo komplikujú najmä
rôzne "styles" v zdrojovom kóde, ktoré používajú
rôzne grafické "hračky". "Megasúbory"
typu *.swf a pod. z duše nenávidím, lebo vďaka nim sa
nemôžem dopracovať k obsahu niektorích URL (Siemens,
Transrapid Šanghaj, ...). Pri pokuse o ich otvorenie
predpotopné slimačie telekomunikačné linky stredovýchodnej
Európy okamžite kolabujú, a sponzora na zavedenie a
prevádzkovanie DSL som zatiaľ ešte nenašiel. Keby som ho aj
našiel, musím, ako zodpovedný webmaster, myslieť aj na
používateľov webu, ktorí také šťastie nemajú ... :-(((
Addams 3. XI. 2004
Pri mojich potulkách po Slovensku sa dosť často stretávam s tvrdením typu "Fotenie na železnici je zakázané" a pod. Tieto nezmysly často tvrdia aj vysoké "kádre" na staniciach - námestníci, prednostovia (vrátane môjho). Ak by mi to chcel tvrdiť akýkoľvek policajt, tak jeho klamanie okamžite oznámim na Ministerstvo vnútra. Pre objasnenie skutočného stavu uvádzam výňatok z príslušnej právnej normy (čiastka 37/1996 Zbierky zákonov SR, str. 826 - 836):
ZÁKON NÁRODNEJ (Z)RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
100/1996 Z.z.
(zo 7. februára 1996)
o ochrane štátneho tajomstva, služobného tajomstva, o šifrovej ochrane informácií a o zmene a doplnení Trestného zákona v znení neskorších predpisov
Čl. I
ŠTVRTÁ HLAVA
FOTOGRAFOVANIE, FILMOVANIE A LETECKÉ SNÍMKOVANIE
§ 29
Zákaz fotografovania a filmovania
(1) V záujme zabezpečenia obrany a bezpečnosti štátu je zakázané fotografovať, filmovať alebo inak zaznamenávať priestory, objekty alebo zariadenia označené zákazom fotografovania. Zákaz môže byť dočasný alebo trvalý.
(2) O zákaze fotografovania, filmovania alebo iného zaznamenávania a o výnimkách z tohto zákazu rozhoduje ústredný orgán, do ktorého pôsobnosti utajovaná skutočnosť patrí.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 1996.
Michal
Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Addams 20. VIII. 2002
Môj názor na súčasnosť a perspektívy železníc na Slovensku:
Dokedy budeme zvyšovať nároky na dopravu? Kedy prerastie dopravný chaos do dopravného kolapsu? A čo na to životné prostredie? Pojem "renesancia železníc" je dnes viac, ako obyčajný slogan. Mnohokilometrové kolóny na diaľniciach, či preplnené vzdušné koridory sú vážnym varovaním pred úplným zlyhaním svetového dopravného systému. Tento vývoj ponúka železnici široké možnosti uplatnenia. Je to však aj výzva pre železničné spoločnosti a priemysel - zamerať sa na vývoj inovovaných dopravných systémov najvyššej komplexnosti.
( Siemens )
Na Slovensku existujú v súčasnosti už rôzne spoločnosti podieľajúce sa železničnej prevádzke:
1. Mikroregión Čierny Hron - stredisko Čiernohronská železnica ( ČHŽ ) - v súčasnosti prevádzkuje prepravu na 17 km (z pôvodných 131 km) tratí. Jej finančná situácia je však dosť zúfalá; do r. 2003 priam katastrofálna, čoho následkom dovtedy bolo každoročné posezónne prepustenie všetkích jej zamesnancov, ktorí jej prevádzku zabezpečovali vždy počas nasledujúcej sezóny s výdatnou pomocou dobrovoľníkov z radov "bahnfanatikov" a členov Ekocentra Vydra v Čiernom Balogu. Snáď sa už nestane, že nebudú musieť byť opäť zahrabávať do zeme všetky na to vhodné súčasti ako v 80-tych rokoch, kedy sa to schovávalo pred vládnucimi komunistami. Dúfam, že sa tomu vyhneme. Napriek tomu, že už takmer 10 rokov všetky vlády SR sľubovali pomoc pre ČHŽ , vždy však len sľubovali, ale nikdy nesplnili. I keď sa po nekonečných naťahovačkách podarilo získať nejaké sponzorské "drobné" zo Švajčiarska, tak o 20 % z nich ČHŽ okradol štátny aparát SR.
2. Kysucké múzeum Čadca - HLÚŽ - Historická lesná úvraťová železnica (používané sú aj názvy Hospodárska lesná úvraťová železnica, Hospodárska lesná úžitková železnica, OKLŽ - Oravsko-kysucká lesná železnica)
3. Železničná spoločnosť , a. s. - štátna prepravná spoločnosť spravujúca im zverený majetok štátu, ktorá sa zatiaľ drží tesne "nad vodou". Vzhľadom na takmer totožný charakter ako ŽSR ju vidím dosť pesimisticky.
4. ŽSR - Železnice Slovenskej
republiky - štátna dopravná spoločnosť spravujúca
im zverený majetok štátu. O privatizácii rôznych jej častí
sa vedú diskusie už od ich vzniku v roku 1993 (s výnimkou
niektorích menších, už sprivatizovaných častí: Jedáne a
lôžkové vozne - v súčasnosti Wagon Slovakia; Elektrizácia
železníc; Automatizácia železničnej dopravy atď.). V
podstate to je správny smer vývoja, ale asi neľahko
realizovateľný pre jej súčasný katastrofálny finančný
stav (zadĺženosť okolo 1 mld. EUR), za ktorý však nesú
zodpovednosť všetky doterajšie vlády SR, ktoré nie sú
schopné pozrieť sa realite do očí a pružnejšie
liberalizovať ceny cestovného a rozsah sociálnych zliav
(najmä pre dôchodcov a žiakov, ale aj iných) v osobnej
preprave. Z tohoto dôvodu je úlohou vlády uhradiť rozdiel
medzi cestovným vyberaným od cestujúcich a skutočnými
nákladmi na prepravu, čo však vláda každoročne sľúbi, ale
nikdy doteraz žiadna nesplnila. Výsledkom bolo, že ŽSR do r. 1998
brali úvery odvšadiaľ, kde sa dalo takmer za akýchkoľvek
podmienok a dlhy rástli a rástli ... Ďaľšou príčinou i
keď v porovnaní s podielom vlády je aj politikárčenie na
najvyšších postoch ŽSR, čo v praxi znamená, čo nová
vláda, prípadne rezortný minister, to nový generálny
riaditeľ, najlepšie taký, ktorý nevie o ŽSR absolútne nič
(Lazar, Sinai,...), ale vždy musí byť členom vládnucej
strany, ak už nie, tak aspoň bezvýhradne poslúchať rozkazy
vlády bez ohľadu na záujmy ŽSR . Týmto spôsobom sa do vedenia
dostávajú vždy ľudia, ktorí si počas svojho funkčného
obdobia nakradnú niekoľko stoviek miliónov Sk a zmiznú v
cudzine ( tento spôsob hospodárenia sa na Slovensku osvedčil
vo viacerích "sprivatizovaných" spoločnostiach: VSŽ Košice,
ZŤS Martin, Hontianske strojárne Krupina, Pratex Čadca,
Slovenské liečebné kúpele Piešťany a ďaľších, ktoré si
porozdávali členovia HZDS ).
Vláda fungujúca od r. 1998 síce prejavila záujem stať sa
prvou vládou, ktorá by uhradila (opäť len takmer) všetky
dlhy vlády za príslušný rok, ale v skutočnosti tak, ako jej
predchodkyne, peniaze sľúbi ŽSR , ale stavia za ne diaľnice pre
niekoľko zazobancov (najmä z vlastných radov), pričom ju
nezaujíma, že väčšina národa sa vozí ako dobytok v
muzeálnych vozňoch rýchlosťou mierne rýchlejšieho slimáka.
Výsledok ma však sklamal.
Napriek mnohým radám odborníkov z vyspelejších krajín,
naše vlády (všetky od r. 1990) sa vydali cestou opakovania ich
chýb, t.j. vyhoďme nehorázne peniaze na cesty, ktoré sa
pomaly, ale iste upchávajú, a keď nastane absolútny dopravný
kolaps, potom si možno niekto spomenie, že preprava sa dá
vykonávať aj po koľajniciach. To však - odhadujem - nastane
asi o 4 - 6 rokov, počas ktorích ŽSR skrachujú a všetko jej zariadenie
odnesú asociáli do zberní druhotných surovín, a tak nám
neostane iné, ako stavať úplne nové trate "na zelenej
lúke", ak už na nej nebudú stáť banky, poisťovne a
investičné spoločnosti, ktoré po 2 - 3 rokoch skrachujú.
Dúfam však, že sa "zobudíme" skôr.
5. BRKS - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť - organizácia prepojená na Bratislavský samosprávny kraj prevádzkujúca osobné vlaky na trati Bratislava hl. st. - Zohor - Záh. Ves/Rohožník a neveľký počet nákladných vlakov. Ambície má aj na rozšírenie na ďalšie trate, všetka byrokracia však akosi dlho trvá. Vinníkov treba pravdepodobne hľadať medzi ľuďmi brániacimi štátny (už len takmer-)monopol v tomto odvetví.
6. ... a ďalší - v nákl. preprave.
Addams 5. VI. 2000, 27. VIII. 2002
Na ARP a pridružených URL ( ETR , TGV , ARP/CZ , ARP/EN , ARP/KIWWI ) sa podieľajú:
- fyzické osoby
a ďaľší
právnické osoby
ďaľšie servre
+) - poznám aj názov mail-boxu, ale spammerom pomáhať nebudem