Železničná trať / Railway line
Łupków - Medzilaborce

Zoznam staníc / Station list

MÁLO CESTUJÚCICH MÔŽE ZNAMENAŤ ZRUŠENIE ŽELEZNIČNÉHO HRANIČNÉHO PRIECHODU PRE OSOBNÚ DOPRAVU V MEDZILABORCIACH
Rozhlasové noviny, Východ;18.10.2004 12.00
Peter FILIPOVIČ, redaktor:
"Uplynulo nie dlhé obdobie od otvorenia železničného hraničného priechodu pre osobnú dopravu Medzilaborce – Lupkov, pričom doprava ide z Humenného až do Sanoku a už sa hovorí o jeho možnom zatvorení."
Jozef POLAČKO, prednosta Krajského úradu v Prešove:
"Železnice Slovenskej republiky a Poľskej republiky chcú ...
P. F.: "Na margo nerentabilnosti padla i zaujímavá otázka."
J. P.: "Či cestovné nie je ...
P. F.: "Oveľa rýchlejšia je doprava ...
J. P.: "Slovenská strana navrhla riešenie, že pre budúci rok by sa udržala sezónna letná doprava, od mája do septembra, potom respektíve sezónna víkendová, dajme tomu v zime."
P. F.: "Určité riešenia by sa pre budúci rok našli i v oblasti financovania."
J. P.: "Poľská strana zadeklarovala, že je pripravená na ...
P. F.: "Ekonomické riešenie by sa mohlo stať(?) i s dotáciou od štátu na udržanie osobnej dopravy cez hraničný priechod Medzilaborce – Lupkov."
J. P.: "Bolo by vhodné, aby aj tento priechod bol zaradený medzi ...
P. F.: "Rokovanie o vyriešenie tohto problému sa má uskutočniť začiatkom budúceho roka."

Nádrž rušňa v Medzilaborciach asi prerazil kovový šrot, do koľajiska unikla nafta (27. 09.2004)

Keď Zemplínom viedla dvojkoľajka
JOZEF HRUBOVČÁK, neznámy zdroj - Na začiatku druhej polovice minulého storočia bol majestátny pokoj lesov a hôr v povodí Laborca narušený armádou robotníkov a inžinierov, ktorí v roku 1887 druhý raz robili trasovanie projektovanej železnice v Zemplíne ...
V roku 1868 začali so stavbou na troch úsekoch, a to ...
Staničná budova v Michalovciach bola jednoposchodová a príchod a odchod vlakov hlásil na peróne veľký zvon. Denne tade chodili dva osobné a dva nákladné vlaky: Pri osobných vlakoch boli štyri triedy a podľa vtedajších pomerov stála cesta. IV. triedou z Michaloviec do Budapešti štyri zlaté.
V roku 1872 cestoval vlakom cez Michalovce rakúsko-uhorský cisár František Jozef I.
Výhybky na tejto trati boli na ručnú manipuláciu a kuriozitou tohto obdobia boli ...
Stredom pozornosti boli najmä prvé vlaky, idúce rýchlosťou 20-30 kilometrov za hodinu, a ľudia pracujúci na poli živo diskutovali o tomto "čude".
V roku 1882 bola ... v Michaľanoch a Michalovciach. Ostatné boli poškodené v druhej svetovej vojne a nahradené novými.
V roku 1885 bola na tejto trati prvá katastrofa, a to v zákrute pod Brekovským hradom, kde sa ...
Po skončení prvej svetovej vojny bola ... železničná trať z Bánoviec do Maťoviec.
Krátko po druhej svetovej vojne bola v jednej časti dvojkoľajka ... Zvyšok po druhej koľaji ostal zachovaný po dnešok.
Veríme, že sa aj tu občania dožijú opätovného zdvojkoľajnenia trate. Nový čas si to iste vyžiada ...

Širokorozchodná trať Łupków - Humenné ??
Jaroslav ČERNÝ

Přetiskujeme doslova ze 14. čísla časopisu Ž-Semafor: "Jednotky Červ. armády sa pustili do širokorozch. preložky trate , kt. obchádzala Łupkówsky tunel. Táto nová trať viedla až do Humenného. Keď bol koncom roku 1946 tunel opravený, trať z Humenného do Poľska bola znovu prestavaná na normálny rozchod." Nemohl by někdo redakci poskytnout bližší informace - vypadá to, že tato stránka žel. historie nepatří mezi ty nejznámější ...

( Tulák po drahách 13, 11. IX. 1999 )

V nedeľu 27. 6. 1999 bol otvorený pre osobnú dopravu prechod Medzilaborce - Łupków. Cez hranice jazdia 2 páry vlakov (súpravy z 3 vozňov), prechod je otvorený pre občanov všetkých štátov (podľa pôvodného podania mal byť len pre Slovákov a Poliakov ....). Trať Medzilaborce - Łupków meria 17 km, otvorená bola v máji 1874. Počas 2. sv. vojny bola trať zničená, lupkówsky tunel bol čiastočne rozbombardovaný. Ruský vojaci preto postavili provizórnu obchádzku tunelu, ktorej zbytky sú dodnes zreteľné. V júni 1974 bol prechod otvorený pre nákladnú dopravu, (podľa slov. tlače tu jazdili do r. 1977 i os. vlaky, môže to niekto potvrdiť?), posl. nákl. vlak prešiel v novembri 1988. Po celkovej rekonštrukcii trate, kt. stála 170 mil. Sk a pri kt. zmizla nejazdená, ale zachovaná 2. koľaj z Vydrane k tunelu, bol 3. júla 1996 prechod znovu otvorený, ale len pre nákl. prepravu.

( Tulák po drahách 12/7. VII. 1999)

Opäť osobná doprava cez Lupkówsky tunel
Cakaju aj zintenzivnenie v hospodarskej cinnosti
Hospodárske noviny Medzilaborce (hn/mm), kor.mc 29.06.1999 - Zeleznicny priechod Medzilaborce - Łupków na slovensko-polskej hranici otvorili v nedelu aj pre osobnu dopravu. Pohranicna trat s Lupkowskym tunelom bola prvykrat uvedena do prevadzky v roku 1874. Od roku 1989 sa priechod vobec nevyuzival. Po komplexnej rekonstrukcii trate, ktora si vyziadala celkove naklady 170 mil. Sk, bol v juni 1996 ....

Znovuzrodenie už o rok
Ján KERESTEŠ HOLCUN

Nebýva zvykom, pripomínať si 122. výročie. Veď nie je ani okrúh­le a k zavŕšeniu druhej stovky má ešte poriadne ďaleko. Ale v prípa­de pohraničného prechodu Medzilaborce - Łupków by sme azda mohli “udeliť" výnimku. Už aj preto, že s výročím sa viaže ešte aj niekoľko “narodení" Lupków­skeho tunela. Nikdy to nemal ľah­ké. Už od začiatku. Lebo keď sa v minulom storočí rozhodovalo, ktorým smerom povedie spojenie ...
Lenže od nového grafikonu vla­kovej dopravy 2. júna 1996 trať a s ňou i tunel opäť ožijú. Vďaka mimoriadnemu úsiliu množstva ľudí, o ktorých napíšeme nabudú­ce.

(Ž-Semafor, 10/1996)

PUTOVÁNÍ K LUPKÓWSKÉMU TUNELU

(Znenie článku hľadaj na servri K-Report príp. priamo od autora Václava Haasa , ktorý jeho zverejnenie na tomto mieste výslovne zakázal).

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

Kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov
¤
Kilometer
position due to
Hectometer
stones ¤

štatistické
číslo
Statistic
No.
umiestnenie
budovy
Building
position
názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
_0 109, 1_ 083600 xx oo Sanok ( PKP )  
_6 ___, __ ______ oo xx Nowy Zagorz ( PKP )  
_7 __1, 4_ 083758 xx oo Zagorz ( PKP )  
10 __5, 1_ ______ xo xx Tarnawa Dolna ( PKP )  
15 __9, 15 ______ xo xx Czaszyn ( PKP )  
20 _14, 93 ______ xo xx Morochow ( PKP )  
23 _17, 6_ ______ xx oo Mokre Malopolskie ( PKP )  
27 _20, 3_ ______ xo xx Wysoczany ( PKP )  
xx _21, 85 xxxxxx xx xx most/bridge  
30 _24, 7_ 084087 xx oo Szczawne Kulaszne ( PKP )  
xx _28, 8_ xxxxxx xx xx most/bridge  
36 _30, 0_ ______ xx oo Rzepedz ( PKP )  
xx _32, 6_ xxxxxx xx xx most/bridge  
xx _32, 9_ xxxxxx xx xx most/bridge  
40 _34, 2_ ______ xo xx Komancza Letnisko ( PKP )  
41 _35, 2_ 084129 xx oo Komancza ( PKP )  
xx _35, 75 xxxxxx xx xx most/bridge  
xx _38,_8_ xxxxxx xx xx most/bridge  
xx _42, 6_ xxxxxx xx xx most/bridge  
__ _43, 1_ ______ xo xx Oslawka ( PKP )  
52 _46, 5_ 084152 oo xx Nowy Łupków ( PKP ) [906]  
55 / 0 _49, 2_ 084160 oo xx Łupków ( PKP )  
_2 50, 46 ( PKP ) - 119, 69 836 / 100602 xx xx Łupków Gr. / State Border / 119,934 ( Łupkówsky tunel )  
__ 119, 47 ______ xo xx výhybňa Víťazstva zastávka Víťazstva; Polustanok Pobedy
__ 117, 7_ ______ xo xx ?  
__ 115, 85 ______ xo xx Palota (zrušená zastávka / canceled stop)  
__ 115, 3_ ______ __ __ ?  
__ cca 110, 5 ______ __ __ Vydraň (zrušená zastávka / canceled stop) zastávka Slobody; Vydrány
__ 108, 464 ______ xo xx vlečka  
15 106, 936 162602 xx xo Medzilaborce mesto  
__ 106, 1__ xxxxxx xx xx most/bridge  
17 105, 387 162206 xx oo Medzilaborce [ 191-2 , 542 ] Medzi-Laborce; Mezölaborcz

¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building

Odkazy/Links:

  • Majetkové a prevádz. pomery na pohran. tratiach ČSD
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Vlaky_net / Railway discussion at server Vlaky_net (Trains) in Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava / Railway discussion at server Mestská doprava in Bratislava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report / Railways in Slovakia - discussion Ostrava's magazine K-Report

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 06- III-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 18-XII-2011
    ( h191-1.htm )