Železničná
trať / Railway line
Łupków - Medzilaborce
MÁLO CESTUJÚCICH MÔŽE ZNAMENAŤ ZRUŠENIE
ŽELEZNIČNÉHO HRANIČNÉHO PRIECHODU PRE OSOBNÚ DOPRAVU V
MEDZILABORCIACH
Rozhlasové noviny, Východ;18.10.2004 12.00
Peter FILIPOVIČ, redaktor:
"Uplynulo nie dlhé obdobie od otvorenia železničného
hraničného priechodu pre osobnú dopravu Medzilaborce –
Lupkov, pričom doprava ide z Humenného
až do Sanoku a už sa hovorí o jeho možnom zatvorení."
Jozef POLAČKO, prednosta Krajského úradu v Prešove:
"Železnice Slovenskej republiky a Poľskej republiky chcú
...
P. F.: "Na margo nerentabilnosti padla i zaujímavá
otázka."
J. P.: "Či cestovné nie je ...
P. F.: "Oveľa rýchlejšia je doprava ...
J. P.: "Slovenská strana navrhla riešenie, že pre budúci
rok by sa udržala sezónna letná doprava, od mája do
septembra, potom respektíve sezónna víkendová, dajme tomu v
zime."
P. F.: "Určité riešenia by sa pre budúci rok našli i v
oblasti financovania."
J. P.: "Poľská strana zadeklarovala, že je pripravená na
...
P. F.: "Ekonomické riešenie by sa mohlo stať(?) i s
dotáciou od štátu na udržanie osobnej dopravy cez hraničný
priechod Medzilaborce – Lupkov."
J. P.: "Bolo by vhodné, aby aj tento priechod bol zaradený
medzi ...
P. F.: "Rokovanie o vyriešenie tohto problému sa má
uskutočniť začiatkom budúceho roka."
Nádrž rušňa v Medzilaborciach asi prerazil kovový šrot, do koľajiska unikla nafta (27. 09.2004)
Keď
Zemplínom viedla dvojkoľajka
JOZEF HRUBOVČÁK, neznámy zdroj - Na začiatku
druhej polovice minulého storočia bol majestátny pokoj lesov a
hôr v povodí Laborca narušený armádou robotníkov a
inžinierov, ktorí v roku 1887 druhý raz robili trasovanie
projektovanej železnice v Zemplíne ...
V roku 1868 začali so stavbou na troch úsekoch, a to ...
Staničná budova v Michalovciach bola jednoposchodová a
príchod a odchod vlakov hlásil na peróne veľký zvon. Denne
tade chodili dva osobné a dva nákladné vlaky: Pri osobných
vlakoch boli štyri triedy a podľa vtedajších pomerov stála
cesta. IV. triedou z Michaloviec do Budapešti štyri zlaté.
V roku 1872 cestoval vlakom cez Michalovce rakúsko-uhorský
cisár František Jozef I.
Výhybky na tejto trati boli na ručnú manipuláciu a kuriozitou
tohto obdobia boli ...
Stredom pozornosti boli najmä prvé vlaky, idúce rýchlosťou
20-30 kilometrov za hodinu, a ľudia pracujúci na poli živo
diskutovali o tomto "čude".
V roku 1882 bola ... v Michaľanoch a Michalovciach. Ostatné
boli poškodené v druhej svetovej vojne a nahradené novými.
V roku 1885 bola na tejto trati prvá katastrofa, a to v zákrute
pod Brekovským hradom, kde sa ...
Po skončení prvej svetovej vojny bola ... železničná trať z
Bánoviec do Maťoviec.
Krátko po druhej svetovej vojne bola v jednej časti
dvojkoľajka ... Zvyšok po druhej koľaji ostal zachovaný po
dnešok.
Veríme, že sa aj tu občania dožijú opätovného
zdvojkoľajnenia trate. Nový čas si to iste vyžiada ...
Širokorozchodná trať Łupków - Humenné ??
Jaroslav ČERNÝ
Přetiskujeme doslova ze 14. čísla časopisu Ž-Semafor: "Jednotky Červ. armády sa pustili do širokorozch. preložky trate , kt. obchádzala Łupkówsky tunel. Táto nová trať viedla až do Humenného. Keď bol koncom roku 1946 tunel opravený, trať z Humenného do Poľska bola znovu prestavaná na normálny rozchod." Nemohl by někdo redakci poskytnout bližší informace - vypadá to, že tato stránka žel. historie nepatří mezi ty nejznámější ...
( Tulák po drahách 13, 11. IX. 1999 )
V nedeľu 27. 6. 1999 bol otvorený pre osobnú dopravu prechod Medzilaborce - Łupków. Cez hranice jazdia 2 páry vlakov (súpravy z 3 vozňov), prechod je otvorený pre občanov všetkých štátov (podľa pôvodného podania mal byť len pre Slovákov a Poliakov ....). Trať Medzilaborce - Łupków meria 17 km, otvorená bola v máji 1874. Počas 2. sv. vojny bola trať zničená, lupkówsky tunel bol čiastočne rozbombardovaný. Ruský vojaci preto postavili provizórnu obchádzku tunelu, ktorej zbytky sú dodnes zreteľné. V júni 1974 bol prechod otvorený pre nákladnú dopravu, (podľa slov. tlače tu jazdili do r. 1977 i os. vlaky, môže to niekto potvrdiť?), posl. nákl. vlak prešiel v novembri 1988. Po celkovej rekonštrukcii trate, kt. stála 170 mil. Sk a pri kt. zmizla nejazdená, ale zachovaná 2. koľaj z Vydrane k tunelu, bol 3. júla 1996 prechod znovu otvorený, ale len pre nákl. prepravu.
( Tulák po drahách 12/7. VII. 1999)
Opäť osobná doprava cez
Lupkówsky tunel
Cakaju aj zintenzivnenie v
hospodarskej cinnosti
Medzilaborce (hn/mm), kor.mc 29.06.1999 - Zeleznicny
priechod Medzilaborce - Łupków na slovensko-polskej hranici
otvorili v nedelu aj pre osobnu dopravu. Pohranicna trat s
Lupkowskym tunelom bola prvykrat uvedena do prevadzky v roku
1874. Od roku 1989 sa priechod vobec nevyuzival. Po komplexnej
rekonstrukcii trate, ktora si vyziadala celkove naklady 170 mil.
Sk, bol v juni 1996 ....
Znovuzrodenie už o rok
Ján KERESTEŠ HOLCUN
Nebýva zvykom, pripomínať si 122. výročie.
Veď nie je ani okrúhle a k zavŕšeniu druhej stovky má
ešte poriadne ďaleko. Ale v prípade pohraničného prechodu
Medzilaborce - Łupków by sme azda mohli “udeliť"
výnimku. Už aj preto, že s výročím sa viaže ešte aj
niekoľko “narodení" Lupkówskeho tunela. Nikdy to
nemal ľahké. Už od začiatku. Lebo keď sa v minulom
storočí rozhodovalo, ktorým smerom povedie spojenie ...
Lenže od nového grafikonu vlakovej dopravy 2. júna 1996
trať a s ňou i tunel opäť ožijú. Vďaka mimoriadnemu
úsiliu množstva ľudí, o ktorých napíšeme nabudúce.
(Ž-Semafor, 10/1996)
PUTOVÁNÍ K LUPKÓWSKÉMU TUNELU
(Znenie článku hľadaj na servri K-Report príp. priamo od autora Václava Haasa , ktorý jeho zverejnenie na tomto mieste výslovne zakázal).
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | 109, 1_ | 083600 | xx | oo | Sanok ( PKP ) | |
_6 | ___, __ | ______ | oo | xx | Nowy Zagorz ( PKP ) | |
_7 | __1, 4_ | 083758 | xx | oo | Zagorz ( PKP ) | |
10 | __5, 1_ | ______ | xo | xx | Tarnawa Dolna ( PKP ) | |
15 | __9, 15 | ______ | xo | xx | Czaszyn ( PKP ) | |
20 | _14, 93 | ______ | xo | xx | Morochow ( PKP ) | |
23 | _17, 6_ | ______ | xx | oo | Mokre Malopolskie ( PKP ) | |
27 | _20, 3_ | ______ | xo | xx | Wysoczany ( PKP ) | |
xx | _21, 85 | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
30 | _24, 7_ | 084087 | xx | oo | Szczawne Kulaszne ( PKP ) | |
xx | _28, 8_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
36 | _30, 0_ | ______ | xx | oo | Rzepedz ( PKP ) | |
xx | _32, 6_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
xx | _32, 9_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
40 | _34, 2_ | ______ | xo | xx | Komancza Letnisko ( PKP ) | |
41 | _35, 2_ | 084129 | xx | oo | Komancza ( PKP ) | |
xx | _35, 75 | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
xx | _38,_8_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
xx | _42, 6_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
__ | _43, 1_ | ______ | xo | xx | Oslawka ( PKP ) | |
52 | _46, 5_ | 084152 | oo | xx | Nowy Łupków ( PKP ) [906] | |
55 / 0 | _49, 2_ | 084160 | oo | xx | Łupków ( PKP ) | |
_2 | 50, 46 ( PKP ) - 119, 69 | 836 / 100602 | xx xx | Łupków Gr. / State Border / 119,934 ( Łupkówsky tunel ) | ||
__ | 119, 47 | ______ | xo | xx | výhybňa Víťazstva | zastávka Víťazstva; Polustanok Pobedy |
__ | 117, 7_ | ______ | xo | xx | ? | |
__ | 115, 85 | ______ | xo | xx | Palota (zrušená zastávka / canceled stop) | |
__ | 115, 3_ | ______ | __ | __ | ? | |
__ | cca 110, 5 | ______ | __ | __ | Vydraň (zrušená zastávka / canceled stop) | zastávka Slobody; Vydrány |
__ | 108, 464 | ______ | xo | xx | vlečka | |
15 | 106, 936 | 162602 | xx | xo | Medzilaborce mesto | |
__ | 106, 1__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
17 | 105, 387 | 162206 | xx | oo | Medzilaborce [ 191-2 , 542 ] | Medzi-Laborce; Mezölaborcz |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building
Odkazy/Links: