NOVÁ NÁRODNÁ KULTÚRNA PAMIATKA
Zachovaný a pamiatkovo chránený úsek bývalej kysucko-oravskej lesnej železnice dlhej 8 km sa stal nariadením vlády Slovenskej republiky č. 291 z 11. júna 1991 prvou národnou kultúrnou pamiatkou z oblasti dopravy a druhou technickou pamiatkou zaradenou do tejto najvyššej kategórie kultúrnych pamiatok u nás.
HISTÓRIA KYSUCKO-ORAVSKEJ LESNEJ ŽELEZNICE
Kysucko-oravská lesná železnica z Osčadnice do Lokce
vznikla v roku 1926 spojením vtedy dvoch samostatných lesných
železníc- kysuckej. z Oščadnice do Chmúry (kataster obce Nová
Bystrica, časť Vychylovka) a oravskej z Lokce do Erdútky (terajšej
Oravskej Lesnej). Obe železnice, ktorých rozchod koľají bol
760 mm, boli vybudované v rokoch 1915-18 a zriadené na odvoz
dreva. Kysuckú lesnú železnicu postavila viedenská firma
Aktiongesellschaft fűr Műhlen USD Holzindustrie, ktorá chcela
lepšie využiť exploatačné právo i na lesy v oblasti východných
Kysúc. Oravskú lesnú železnicu vybudoval majiteľ lesov v
oblasti Bielej Oravy-Oravský komposesorát z Oravského Podzámku.
Príčiny spojenia oboch železníc boli ekonomické.
Kysucká lesná železníc bola z cieľovej stanice v Oščadnici
napojená na Košicko-bohumínsku železnicu normálne rozchodnou
vlečkou, čím bola umožnená nekomplikovaná ďalšia preprava
dreva vyťaženého v oblasti rieky Bystrice do blízkosti
odbytových trhov. Oravská lesná železnica však takéto
spojenie nemala, a to z dôvodov nerealizovaného projektu
napojenia tejto železnice na verejnú železnicu Kraľovany-Suchá
Hora. Preto sa riaditeľstvo Oravského komposesorátu rozhodlo
napojiť na lesnú železnicu Oščadnica Chmúra, a tak získať
priame spojenie s Košicko-bohumínskou železnicou.
Železnice sa spojili vybudovaním 10,5 km dlhej
spojovacej trate v rokoch 1925-26.
Spojovacia trať bola vybudovaná medzi lokalitou Gontkula
(kataster pôvodnej obce Erdútka) a Chmúrou. Jej projekt
vyhotovila firma Dipl. Ing. E. a L. Gála z Ružomberka. Výstavbu
spojovacej trate vtedy rozdelili na dva úseky.
Náročnejší bol druhý úsek zo stanice Chmúra do
sedla Beskydu. Tu musela trať prekonať na pomerne krátkom úseku
(vzdušnou čiarou 1500 m) značné prevýšenie (217,69 m).
Pritom v náročnom teréne na svahu Beskydu nebola možnosť
rozvinutia oblúkov (serpentín) pre nedostatok miesta. Preto
projektant zvolil spôsob, ktorý bol po technickej a ekonomickej
stránke najmenej náročný, ale pri budovaní lesných železníc
málo používaný.
Prekonanie značného prevýšenia na pomerne krátkom úseku
riešil projekt v záujme bezpečnosti premávky vložením
piatich vodorovných úvratí (po jednej v staniciach Chmúra a
Beskyd-sedlo, tri priamo v trati), čím sa predišlo zdĺhavému
a nákladnému budovaniu umelých stavieb, pomocou ktorých by sa
na spojovacej trati museli rozvíjať oblúky.
Okrem hlavnej trate z kysuckej Oščadnice do oravskej
Lokce boli na lesnej železnici vybudované aj mnohé odbočky,
ktoré sa zriaďovali, rušili, predlžovali a skracovali potreby
ťažby dreva. Najväčšiu dĺžku dosiahla železnica na konci
dvadsiatich rokov, keď mala takmer 110 km. Postupne sa jej dĺžka
rušením a skracovaním odbočiek zmenšovala.
Rušňový park na železnici bol zastúpený predovšetkým
parnými lokomotívami. Boli to výrobky rôznych lokomotívok -
MÁV, ČKD, Henschel, Krauss, Siegel, Orenstein USD Koppel a. p.
Drevo sa po železnici zvážalo a do začiatku 70-tych
rokov. Železnica bola zrušená rozhodnutím komisie dopravy
Stredoslovenského KNV v Banskej Bystrici s účinosťou od 1.1.1969
s dementovaním trate do konca roku 1971. Železnica bola zrušená
z dôvodov jej nerentabilnosti. Prepravu dreva nahradila
automobilová doprava.
TECHNICKA KULTÚRNA PAMIATKA A JEJ VÝZNAM
Kysucko-oravská železnica mala byt' zrušená v celom rozsahu. Priaznivci lesných železníc z celého Česko-Slovenska a pamiatkové orgány začali organizovať rozličné akcie, aby sa zachoval úvraťový úsek medzi Chmúrou a Tanečníkom ako technickej pamiatky. V dobe rušenia to bol už jediný existujúci úvraťový systém na našom území a v Európe vôbec. Niekoľko železníc s úvraťovým systémom je ešte v Južnej Amerike, napr. na železnici Ferrocarril Central v Peru je v úseku medzi mestami Lima a La Oroya 13 úvratí; na železnici medzi čílskym prístavným mestom Antofagasta a argentínskym mestom Salta sú 4 úvrate. K zachovaniu úseku medzi Chmúrou a Tanečníkom ako technickej pamiatky viedol aj ďalší dôvod, ktorým bola snaha zachovať hmotný doklad dokumentujúci lesnú železnicu ako typický dopravný prostriedok v lesnej doprave na Slovensku v 1. polovici 20. storočia, už teda zaniknutú a prekonanú etapu vo vývoji lesnej i železničnej dopravy.
FUNKČNÁ OBNOVA PAMIATKY
Existujúci úsek bývalej lesnej železnice spolu so zachovaným
technickým zariadením prevzal v roku 1974 do svojej správy
ako kultúrnu pamiatku odbor kultúry vtedajšieho Okresného národného
výboru v Čadci, z poverenia ktorého sa užívateľom stalo
Kysucké múzeum v Čadci. V tej dobe začalo toto múzeum budovať
svoju národopisnú expozíciu v prírode, ktorá je lokalizovaná
práve v oblasti s chráneným úsekom bývalej železnice. Do
expozície Múzea kysuckej dediny budovanej v doline Chmúra bola
železnica zakomponovaná so zámerom jej budúceho využitia ako
múzejnej železnice so zámerom jej obnovy a nového spoločenského
využitia vo forme funkčnej prezentácie a prepravy návštevníkov.
Zároveň s budovaním expozície v prírode – Múzea
kysuckej dediny (MKD) – začalo Kysucké múzeum aj práce na
funkčnej obnove zachovaného úseku trate Chmúra-Tanečník,
ktorý bol pri likvidácii železnice tiež narušený, bola to
predovšetkým rekonštrukcia zneseného úseku z osady Kubátkovia
do stanice Chmúra v dĺžke 2,7 km, ďalej obnova rušňového
parku a obnova i doplnenie vozňového parku. Po ukončení rekonštrukcie
spomenutého úseku, vedúceho sčasti cez areál MKD, vznikla
Historická lesná železnica (HLŽ(. Tvorí ju zachovaný úsek
Tanečník-Chmúra a rekonštruovaný úsek trate Chmúra-Kubátkovia.
Po funkčnom obnovení sa od 24. mája 1980 začínajú na
trati HLŽ uskutočňovať skúšobné jazdy. Ako ťažké vozidlá
sa využívajú predovšetkým dve historické lokomotívy
vyrobené v rokoch 1909 a 1916 strojárňami firmy MÁV v Budapešti.
SÚČASNOSŤ
Zámer spoločenskej obnovy historickej lesnej železnice predpokladá jej využitie ako múzejnej železnice. Tým je jej pôvodná funkcia ako dopravného prostriedku na prepravu dreva nahradená novými spoločenskými funkciami.
Okrem prepravy návštevníkov zo záchytného parkoviska do
areálu Múzea kysuckej dediny sa perspektívne uvažuje –
v spolupráci s Oravským múzeom – o prevádzkovaní celej
trate medzi Chmúrou a Tanečníkom. Takto by železnicu mohli na
osobnú prepravu využívať aj obyvatelia Kysúc a Oravy, pretože
by predstavovala najkratšie spojenie regiónov v osobnej doprave.
Na trati a mobiliári HLŽ sa vykonalo množstvo prác,
ktoré stále pokračujú. Udržujú sa v prevádzkyschopnom
stave, opravujú sa ďalšie rušne i vozne, uskutočňuje sa výstavba
depa. Rekonštrukčné práce na trati a objektoch sa začali už
aj na oravskej strane železnice.
Vyhlásením lesnej železnice Chmúra-Tanečník za národnú kultúrnu pamiatku bol ocenený pamiatkový význam tejto unikátnej technickej pamiatky a zároveň sa dostalo zadosťučinenia tým, ktorí sa na záchrane, obnove a prezentácii tejto pamiatky spravidla bez nároku na finančnú odmenu podieľali.
Strana
vytvorená / Site created : 3. IV. 2000 Posledná aktualizácia / Last update : 3. IV. 2000 |
Dokument dodal: Miroslav KOŽUCH |
( h251-5.htm ) |