Železničná trať/Railway
Line/Eisenbahn Linie
Bratislava Carlton - Kopčany ( ŽSR ) - Wolfsthal ( ÖBB )
(Preßburgerbahn)
Rušeň P.O.H.É.V.
Ganz Eg 6
( LiLo
E 20.004 / E 22.004 )
Viedenská električka a Bratislava (verejná
prednáška) 23.11.2011/17:00 - 19:00 Miesto: Staromestská sieň, Vajanského nábrežie 3, Bratislava, Slovakia Rušeň Eg 6 opäť na slovenských koľajach Projekt záchrany Viedenskej električky
(verejná prednáška) |
Eg 6 už v MDC , žst. Bratislava východ (C) Roman Delikát |
Tempo rekonštrukcie závisí od peňazí
Bratislavské
Noviny, Radoslav Števčík (2.11.2011, 9:35) - Lokomotíva
Viedenskej električky je už v depe v Rendezi, kde ju čaká
rekonštrukcia. Na podrobnosti sme sa spýtali predsedu Klubu
priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michala
MILATU.
- Rušeň Ganz Eg 6 momentálne pripravujeme na rekonštrukciu. Začali sme s jeho prieskumom - skúmame pôvodné farby, v akom stave sú jednotlivé súčasti. Chceme ho zrekonštruovať do pôvodného stavu, aby nebol len vystavovateľný, ale aj plne funkčný. Najskôr ho bude potrebné spojazdniť, potom opraviť karosériu a vnútorné vybavenie.
Jej dvojičku Ganz Eg 5, ktorá je v
Mariazelli, zrekonštruovali pred niekoľkými rokmi v Brne.
Budete električku rekonštruovať svojpomocne?
- Budeme ho rekonštruovať sami s výnimkou odborných
prác, na ktoré je potrebné mať príslušné povolenia a
licencie. Sme v kontakte s Brnom, ale rokujeme aj so slovenskými
firmami. Všetko je to otázka ceny a tiež pomeru ceny a
kvality. Zbierka, ktorú sme vyhlásili na záchranu tejto
historickej lokomotívy pokračuje, podarilo sa nám zohnať
peniaze na kúpu vozidla a jeho prepravu do Bratislavy, teraz sa
snažíme získať peniaze na jej rekonštrukciu.
Majú Bratislavčania možnosť vidieť
lokomotívu v Rendezi už teraz?
- Oficiálne nie je rušeň prístupný verejnosti v zmysle,
že by tam boli nejaké návštevné hodiny. Ten areál je však
prístupný, takže ho môže vidieť každý. Do konca roka
chceme urobiť pre verejnosť oficiálne predstavenie rušňa v
jeho súčasnom stave. Pre nás je však prvoradé, aby sme ho ešte
pred zimou dostali do dielní, kde by sa začala jeho
rekonštrukcia. Na jar by sme ho už chceli mať z väčšej
časti opravený - aby bol pojazdný a mal pôvodný zelený
náter. Všetko bude závisieť od peňazí.
Koľko bude stáť rekonštrukcia?
- Odhadujeme to na 10 000 EUR. Nejaké peniaze máme zo
zbierky, niečo nám prisľúbil Bratislavský samosprávny kraj.
Rokujeme s ďalšími partnermi, aby podporili jeho renováciu.
Ak Bratislavčania uznajú za vhodné, môžu prispieť na obnovu
Viedenskej električky na účet v Slovenskej sporiteľni číslo
0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.
Staromestské noviny november 2011: Električka je už doma
Rušeň Viedenskej električky je späť
Bratislavské
Noviny, Slavo Polanský (2.11.2011, 9:30) - V stredu 26.
októbra 2011 sa rušeň legendárnej Viedenskej električky vrátil
do Bratislavy. Po 70 rokoch sa vrátil tam, odkiaľ od roku 1914
do roku 1935 jazdil do susednej Viedne a späť. Vrátil sa vďaka
úsiliu a zbierke nadšencov z Klubu priateľov mestskej
hromadnej a regionálne dopravy.
Éru električky ohraničili dve svetové vojny. Bola stelesnením rakúsko-uhorskej monarchie, veď rušeň Ganz Eg 6 bol vyrobený v Budapešti a pendloval medzi Bratislavou a Viedňou. Po rozpade monarchie ju, našťastie, nepostihol osud bratislavského súsošia Márie Terézie a až do roku 1935 spájal Bratislavu s Viedňou.
Kvôli kombinácii širokého rozchodu koľajníc a osobitného napájania mal bližšie k električke ako k vlaku, a tak sa pre neho vžil názov električka. Zachovali sa oba rušne. Jeden je po rekonštrukcii v Dopravnom múzeu v rakúskom Mariazelli, druhý jazdila ešte vlani v okolí Linzu. Odvtedy bol takmer storočný rušeň, ktorý pamätá ešte cisára Františka Jozefa I., odstavený v Eferdingu a tento rok mal byť zošrotovaný. Priateľom mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa ju však podarilo zachrániť. „Od januára, keď sme sa dozvedeli, že existuje aj druhý rušeň, sme boli v kontakte s rakúskou stranou. Podarilo sa nám ho získať za 9000 eur, čo bola cena za 30 ton šrotu," povedal Roman Delikát z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Na jeho záchranu vyhlásili zbierku, do ktorej prispelo mnoho individuálnych darcov z Bratislavy ale aj zo zahraničia, ale najmä Bratislavský okrášľovací spolok.
Rušeň priviedli paradoxne po ceste - doviezol ju ťahač na hraničný priechod Petržalka - Berg, odkiaľ putoval na vajnorskú železničnú stanicu a odtiaľ už po koľajniciach do depa v Rendezi. Čaká ho rekonštrukcia a určite sa stane novou bratislavskou atrakciou. „Budeme radi, keď bude vystavený na dôstojnom mieste. Naším tajným snom však je, aby rušeň opäť jazdil v uliciach mesta," povedal Maroš Mačuha z Bratislavského okrášľovacieho spolku.
Legendárna električka oddychuje na Rendezi (31. Október 2011)
Do Bratislavy se z Rakouska po 70 letech vrátila legendární 'električka' ( rozhlas.cz 30. októbra 2011)
Slavná lokomotiva, která pamatuje Franze Josefa, neskončí ve šrotu (novinky.cz 30. októbra 2011)
Rozsiahla fotoreportáž z transportu (imhd.zoznam.sk)
Stařičká lokomotiva 'vídeňské tramvaje' je v Bratislavě (relax.lidovky.cz 27. októbra 2011)
Električka, ktorá prevážala muníciu: Po 70
rokoch späť v Bratislave!
(topky.sk
27.10.2011 06:50) - Viedenská električka
sa po 70 rokoch vrátila na Slovensko.Viedenská električka sa
po 70 rokoch vrátila na Slovensko.
BRATISLAVA – Legendárna viedenská
električka z roku 1913 je späť v Bratislave! Lokomotívu,
ktorá jazdila medzi Viedňou a Bratislavou, v utorok večer
priviezli z viedenskej stanice na hraničný priechod Petržalka-Berg.
Starý stroj, na ktorý s nostalgiou spomínajú predovšetkým
bratislavské babičky, tak zachránili pred zošrotovaním.
Električka, ktorá hneď v prvom roku svojej prevádzky (1914)
previezla z Viedne do bratislavských Kopčian až milión
cestujúcich a jej rušeň GANZ Eg 6 počas I. svetovej vojny
ťahal vagóny s muničnými zásobami, „odišla do dôchodku“
vo výbornom stave až minulý rok. Hrozilo, že skončí na
šrotovisku.
Napokon sa však stroj podarilo zachrániť, čo potešilo aj rakúskych
rušňovodičov, ktorí ho obsluhovali až do decembra minulého
roku. „Ľudia v Rakúsku sa pred prevozom rušňa zastavili a
ďakovali, že sa nám starú električku podarilo zachrániť a
neskončila na smetisku dejín,“ povedal autor projektu
záchrany Roman Delikát.
Električku, ktorej po 98 rokoch funguje zo štyroch motorov už
len jeden, plánujú namaľovať na tmavozeleno a upraviť tak,
aby zodpovedala svojej niekdajšej podobe. Bude potrebné
odstrániť moderné obslužné zariadenia a približne o rok ju
chcú vystaviť v centre hlavného mesta, prípadne v Múzeu
dopravy. Presné miesto zatiaľ nie je známe.
Na vykúpenie starej električky bolo potrebných 9 500 eur, na
čo prispeli Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej
dopravy, Bratislavský okrášľovací spolok, samospráva
Bratislavského kraja, fond starostky Starého Mesta Táne
Rosovej ako aj ďalší jednotlivci vo verejnej zbierke. Približne
rovnakú čiastku bude potrebné vynaložiť aj na jej
rekonštrukciu a ďalšie peniaze na to, aby mohla premávať po
bratislavských koľajniciach.
Predseda BSK Pavol Frešo električku pokrstil šampanským. „Ide
pre nás o silný symbol, ktorý hovorí o tom, že koľajová
doprava v Bratislave má svoju tradíciu, že spájala Bratislavu
aj s Viedňou a že máme na čo nadväzovať pri našich
spoločných snahách znova revitalizovať jednak historickú koľajovú
dopravu a tiež pokračovať v súčasnom úsilí o eurofondy.“
Lokomotíva GANZ EG6 je zachránená! (railtrains.sk 26.10.2011)
Rušeň Ganz Eg 6 Viedenskej električky po 70-tich rokoch späť v Bratislave! (kotp.railnet.sk, jdurinda, 26.10.2011)
Do Bratislavy sa vrátila historická električka (bratislava.sme.sk, 26.10.2011)
Rušeň P.O.H.É.V. Ganz Eg 6
pre Bratislavu!
(Našťastie je už neaktuálna najhoršia časť
pôvodného textu:)
NA KÚPU Eg 6 MÁME ČAS DO 27. 10.2011 INAK JE TO STRATENÉ A PÔJDE DO ŠROTU !!!!!
DARCOVIA, AK MÔŽETE PRISPEJTE, PRESVEDČITE AJ SVOJICH ZNÁMYCH!
ĎAKUJEME!
Podla najčerstvejších info: Vo verejnej zbierke je 2 800 EUR. Len na samotnú kúpu je potrebných 9 000 EUR. Doprava s naložením, vyložením, demontážou pantografu - lebo sa nezmestí do prejazdného profilu je cca 4000 EUR. Takže chýba ešte dosť ...
================================================
Rušeň Ganz Eg 6 je dodnes u prevádzkovateľa, firmy Stern und Hafferl ako E22.004 v Eferdingu v Rakúsku na trati Linzer Lokalbahn (LiLo, LLB).
Podľa informácií, ktoré sme získali, už nie je nasadzovaný do prevádzky, pretože ma nefunkčné motory (1 funkčný, 3 nefunkčné). Tento rok má byt vyradený z prevádzky a je určený na zošrotovanie alebo odpredaj. Keďže je to vozidlo, ktoré bolo neoddeliteľnou súčasťou prevádzky P.O.H.É.V., podniká o. z. Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy všetky kroky a opatrenia, aby sa toto vzácne vozidlo dostalo späť na miesto svojho pôvodného určenia a pôsobenia - do Bratislavy, pretože sme presvedčení, že musí byt zachránené !!!
Cena za odpredaj (počítané ako šrot) bola určená na 9.000 (deväťtisíc) EUR.
K tomu je potrebné pripočítať cenu za prepravu do Bratislavy.
Preto vás chceme požiadať o radu alebo návrh, kde by sme mohli nájsť sponzora (sponzorov) na získanie tejto finančnej hotovosti (alebo jej časti), aby sa nám tento zámer podarilo úspešne zrealizovať. Taktiež budeme radi za akýkoľvek relevantný podnet, nápad, pripomienku, radu alebo pomoc v súvislosti s týmto projektom.
Táto stránka ma troch administrátorov, každý z nás svojou časťou prispieva k jej obsahu podľa možností a dostupných informácií. Našou snahou je, aby sme vytvorili pohľad na túto podľa nás veľmi zaujímavú prevádzku, ktorá patrila k neoddeliteľnému obrazu nášho mesta v rokoch 1914 až 1945.
Naše e-mailové kontakty:
ADMIN 1: info@ron-del.net
ADMIN 2: kpmhard@gmail.com
ADMIN 3: pohev@yahoo.fr
Historickú lokomotívu chcú zachrániť pred
zošrotovaním
Starší Bratislavčania si pamätajú jazdy elektrickou
lokálnou železnicou Pressburgerbahn na trase Bratislava –
Viedeň.
Pravda, ba, 7. októbra 2011 15:56 - Tento
úsek obsluhovali v rokoch 1914 – 1945 dve lokomotívy.
Takzvané sestry Ganz EG5 a Ganz EG6. Jedna lokomotíva skončila
v rakúskom múzeu, druhú chce jej súčasný majiteľ firma
Stern a Hafferl predať alebo zošrotovať.
Momentálne sú niektoré z jej motorov nefunkčné. Rakúska
firma určila 27.10.2011 ako dátum, dokedy sa rozhodne o jej
osude. Pokiaľ ju nikto neodkúpi, skončí ako šrot.
Predpokladaná cena lokomotívy je 9 000 – 10 000 eur. Druhú
možnosť fanúšikovia dopravnej histórie a samospráva
bratislavského kraja nepripúšťajú.
"Do slova a do písmena je zázrak, že v minulom roku druhá
lokomotíva ešte slúžila v nákladnej doprave v okolí
rakúskeho mesta Linz," nadchýňa sa Michal Milata,
predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej
dopravy v Bratislave.
Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy v
Bratislave vyhlásil na záchranu tohto historického artefaktu
verejnú zbierku, zatiaľ získali približne 4 500 eur. Klub verí,
že aj vďaka finančnej podpore Bratislavského samosprávneho
kraja a Bratislavského okrášľovacieho spolku sa Bratislava
dočká návratu významnej technickej pamiatky.
"Na záchranu lokomotívy sú dva dôvody. Prvý je
historický. Koľajová doprava má v Bratislave skoro 100-ročnú
tradíciu. Bolo to niečo, čo spájalo Československo s Rakúskom.
Druhý je aktuálny. Župa, ministerstvo dopravy a samotné mesto
Bratislava v tejto chvíli zápasia o stovky miliónov eur z
eurofondov. Peniaze z nich by sme mohli použiť aj na záchranu
lokomotívy," vyjadril sa Pavol Frešo, predseda Bratislavského
samosprávneho kraja.
Náklady na prevoz električky predstavujú asi 4 000 eur. Cena
za rekonštrukciu lokomotívy do vystavovateľnej podoby je
približne 10-tisíc eur. Po úpravách a menších opravách by
lokomotíva mala slúžiť ako výstavný exponát pre verejnosť.
V druhej časti rekonštrukcie, ktorá si vyžiada ďalšie
financie, chcú lokomotívu sfunkčniť. Po jej kompletnej oprave
by ju mohli využívať pri špeciálnych príležitostiach.
Legendárnu bratislavskú električku zachránili
pred zošrotovaním!
Nový Čas, jt, 08. 10. 2011 00:00 - Historická
električka, ktorá v prvej polovici minulého storočia jazdila
medzi Bratislavou a Viedňou, sa vráti späť do hlavného mesta
Slovenska.
V súčasnosti je vo vlastníctve rakúskej firmy, ktorá ju
plánovala zošrotovať. Kúpa električky, jej preprava a
rekonštrukcia budú stáť približne 24-tisíc eur. „Predpokladaná
kúpna cena lokomotívy predstavuje 10-tis. €, náklady na
prevoz sú približne 4-tis. €.
Cena za rekonštrukciu lokomotívy do vystavovateľnej podoby je
zhruba 10-tis. €,“ povedal predseda Bratislavského
samosprávneho kraja Pavol Frešo. Časť peňazí vyzbieral Klub
priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, finančnú
podporu poskytol Bratislavský samosprávny kraj a Bratislavský
okrášľovací spolok.
Na električku premávajúcu medzi dvoma hlavnými mestami
spomínajú najmä starší Bratislavčania. V časoch socializmu
predstavovala stratený symbol spojenia našej krajiny so západom.
Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke
v rokoch 1914 - 1945. Po jej zániku dve špeciálne vyrobené
vozidlá pre Bratislavu GANZ Eg 5 a 6 skončili v Rakúsku. Jedno
sa nachádza v tamojšom múzeu, druhé plánovali majitelia zošrotovať.
Neuveriteľné však je, že ešte tento rok jazdilo.
Napriek tomu treba upraviť konštrukciu lokomotívy, odstrániť
hrdzu, obnoviť pôvodný náter a interiér. Na Slovensko by sa
mala vrátiť do dvoch mesiacov.
Rušeň Eg 6 na konečnej stanici v
Prešporku, námestie Korunovačného pahorku. Na prvom
podvozku je krásne vidno šmýkadlo na odber prúdu z
tretej koľajnice. Foto: Herrmann. |
Diaľkový vlak Preßburgerbahnu ťahaný
rušňom Eg 6 v zastávke Petržalka výhybňa (Liget
kitero). Zdroj: Regi Magyar Villamosok. |
Leták k verejnej finančnej zbierke. | Informácie u administrátorov. | |||
V Staromestských novinách, v septembrovom čísle na strane 5, nájdete aj kratučký článok o projekte záchrany: staremesto.sk/data/MediaLibrary/2/2819/SMnoviny_r3_c7.pdf | Článok o záchrane rušňa GANZ Eg6 v tlačenom vydaní Bratislavských novín. | Ex - Eg 6 v stanici Eferding 3. V. 2005. Zdroj: bahnbilder.de |
Ex - Ganz Eg 6. Zdroj: bahnbilder.de |
|||
Ex Ganz Eg 6. Foto: Georg Hofer. |
Ex Ganz Eg 6. Foto: Georg Hofer. |
30. 1. 2011 - ex P.O.H.É.V. Eg 6 na
stanici v Eferdingu. Visí nad ňou Damoklov meč vo
forme zošrotovania. Foto: Herbert Pschill Zdroj: elektrolok.de/n ews/sichtungen-a.php |
Eferding, 30. 5. 2011 - ex P.O.H.É.V. Ganz Eg 6: toto chceme doniesť do Bratislavy! | |||
RušeňEg 6 v Linci (cca 1982), dúfam, že čoskoro nám takto zapózuje v Bratislave, keď sa vráti domov z dlhej prechádzky ! :) | Ex Ganz Eg 6. Foto: Georg Hofer. |
Riadiaca jednotka na jednej strane Eferding, 30. 5. 2011 |
||||
Nový čas nedeľa 18.9.2011 (1/2) | Nový čas nedeľa 18.9.2011 (2/2) | Rušeň Eg 5 Zdroj: worldrailfans.info by Alan Rees. |
O rušni spoločnosti P.O.H.É.V. GANZ Eg 6 v skratke:
Rušeň Eg 6 spolu s rušňom Eg 5 sú vozidlá, ktoré patrili spoločnosti P.O.H.É.V. (Pozsony Országhatárszeli Helyiérdekú Villamos Vasút ). Táto spoločnosť prevádzkovala časť Pressburgerbahnu (elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň) na Uhorskom (od roku 1919 Slovenskom) území. Tieto vozidlá slúžili pre ťahanie kurzových (osobných) vozňov diaľkových vlakov v úseku námestie Korunovačného pahorku - Krajinská hranica v Kopčanoch, kde bola výmena rušňov z dôvodu inej napäťovej sústavy pre úsek Kopčany - Gross Schwechat.
Tieto vozidlá vyrobila firma GANZ Budapešť v roku 1913 ako dva štvorosové elektrické rušne s otáčajúcimi sa podvozkami ŠPECIÁLNE pre Bratislavu.
Museli spĺňať tieto podmienky:
1. Vyhovovať bežnej železničnej trati, ale museli byt vhodné aj pre pouličnú dopravu.
Boli teda vybavené železničným ako aj električkovým spriahadlom.
2.Museli vyhovovať podmienkam pre ťahanie vlaku cez mostné rampy a vlastný Dunajsky most.
Tento cestný most kládol podmienky, že i po jeho zosilnení nemohol byt žiaden osový tlak vyšší ako 6,5 tony. Tým bola stanovená aj najvyššia hmotnosť vozidla na 26 ton.
3.Museli byt vybavene šmýkadlom na odber prúdu z tretej napájacej koľajnice, ktorá bola použitá v prepriahacej stanici Kopčany (výmena rušňov jednosmerné/striedavé napätie).
Použitie elektrických rušňov Eg 5 a Eg 6 v prevádzke netrvalo dlho. Doprava pri prechode I. svetovej vojny výrazne poklesla a frekvencia diaľkových vlakov Viedeň - Bratislava bola slabá a oba rušne boli od roku 1920 používané len sporadicky, boli väčšinou v zálohe a boli neskôr v roku 1935 s konečnou platnosťou odstavené v depe Kopčany (prestavba Bratislavskej trate na úzky rozchod 1 000 mm). Cez sprostredkovanie firmy Siemens, alebo DR (Nemecké ríšske dráhy) boli rušne Eg 5 a Eg 6 v roku 1941 predané. Dostali sa do vlastníctva firmy Stern und Hafferl. Rušeň Eg 5 dostal po viacerých prečíslovaniach číslo E 22.003 a Eg 6 22.004. Eg 5 bol odkúpený Tramway museum Mariazell a v roku 2000 zrekonštruovaný do jeho pôvodnej podoby, akú mal v časoch svojho pôvodného pôsobenia u firmy P.O.H.É.V.
Info spracované administrátormi tejto stránky.
Použité poznámky a archív Ing. Milana Krála, Petra Martinka.
Fotografie z obhliadky rušňa Eg 6 (máj 2011) ADMIN 1, ADMIN 2.
Kto chce prispieť na záchranu technickej pamiatky, rušňa Viedenskej elektricky, môže svoje peniaze poslať sem:
ČÍSLO ÚČTU: 635505694/0900
VARIABILNÝ SYMBOL: 1914
Ďakujeme.
Videoarchív
"Stratená Bratislavčanka"
sa má vrátiť do Bratislavy TV BA 7.10.2011-17:13, Erik Nemec - „Stratenú Bratislavčanku“, teda rušeň, ktorý v minulosti jazdil na trase Bratislava - Viedeň, chcú zachrániť pred zošrotovaním a vrátiť späť do hlavného mesta. Rušeň je momentálne v Rakúsku. Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy v Bratislave ho chce s finančnou pomocou bratislavskej župy a Bratislavského okrášľovacieho spolku doviezť späť na Slovensko, zrekonštruovať a vystaviť pre verejnosť. |
Viedenská električka Eg 6
sa má vrátiť do Bratislavy Slovensko DNES 20111007/19:15 STV1 |
[hlasitosť zvuku je dosť nízka:
zvýšte !] Viedenská električka Eg 6 sa má vrátiť do Bratislavy 20111007/19:38 TV Markíza |
||
Viedenská električka Eg 6
sa má vrátiť do Bratislavy NOVINY O 12,00 20111008 TV JOJ |
Eg 6 - E 22 004 na svojej
poslednej ceste v Eferdingu (C) Viedenská električka - Pressburgerbahn |
Eg 6 - Príchod do Petržalky
- Bergu (C) Viedenská električka - Pressburgerbahn |
||
Eg 6 - prvá jazda na
Slovenskom území (C) Viedenská električka - Pressburgerbahn |
Eg 6 je už v Bratislave Slovensko DNES 20111026/19:15 STV1 |
Električka, ktorá prevážala
muníciu: Po 70 rokoch späť v Bratislave! topky.sk 27. októbra 2011 |
||
Eg6 - Po 70 rokoch opäť
doma 20111026/19:23 TV Markíza |
Eg6-Električka je na
Slovensku NOVINY 20111026 TV JOJ |
Návrat historickej električky
(bez komentára) 20111026 TA3 |
||
Eg 6-Návrat historickej
električky (reportáž) 20111026 TA3 |
||||
Ďalšie informácie / More info: https://www.facebook.com/viedenskaelektricka