Železničná trať
Liptovský Mikuláš - Vlašky -
Liptovská Teplá
Pod hladinou Liptovskej Mary
Preložené trate
02.09.2003,
z materiálov Ž semaforu pripravil Jozef Kunik - Aj vy ste
strávili leto na brehu liptovskej priehrady? Možno ste si ani
neuvedomili, že aj tam dole, pod vodnou hladinou, sa kedysi
preháňali medzinárodné rýchliky a hrmotné nákladné vlaky?
Veru, nebolo to ani až tak dávno. Keď sa koncom päťdesiatych
rokov plánovalo vybudovanie veľkej priehrady na Váhu,
teoreticky prichádzali do úvahy dve možnosti s vhodnými
geologickými podmienkami. Najlepšie terénne podmienky má
Strečnianska úžina, riešenie by však pochovalo nielen mnohé
obce, ale aj mestá Vrútky a Martin. Preto padla konečná
voľba na druhú alternatívu - dnešnú Liptovskú Maru. So
stavbou veľkých vodných nádrží idú ruka v ruke stavebné
uzávery v obciach, nervozita, protesty a napokon evakuácia.
Inak to nebolo ani v tomto prípade. Vláda ČSSR definitívne
rozhodla o výstavbe Vodného diela Liptovská Mara uznesením zo
dňa 16. augusta 1961. Asi od roku 1969 sa presídlilo 13 obcí.
Stavebné dielo si vyžiadalo aj preložky komunikácií. Okrem
ciest sa prekladala i dvojkoľajná elektrifikovaná trať
Žilina - Košice, pre ktorú museli v údolí Váhu nájsť
novú, 17-kilometrovú trasu. Túto neľahkú úlohu dostali
pracovníci Železničného staviteľstva Bratislava. Stavbári
na novom úseku namontovali 76 kilometrov koľajníc, zabudovali
6 provizórnych a 12 definitívnych výhybiek, 49 680
betónových podvalov, 22 080 drevených podvalov a nasypali
90-tisíc kubíkov koľajového štrku. Okrem toho vystavali 7
mostov a 2 provizóriá. Z technického hľadiska je na
preloženom úseku zaujímavo riešená zemná hrádza
vyrovnávacej nádrže Bešeňová, ktorá zároveň slúži ako
násyp železničnej trate . Trať
dohotovili na prelome marca - apríla 1973. Pravidelné
elektrické vlaky sa po oboch nových traťových koľajach
rozbehli 5. apríla 1973 a zároveň s tým utíchla doprava na
starej trati. Po jej demontáži sa stavebné práce už mohli
naplno rozvinúť v celej šírke údolia. Váh sa ešte
naposledy vzoprel voči tým, ktorí ho chceli spútať, 30.
júna 1973, keď povodňová vlna porušila práve sypanú
predhrádzku a o 20.40 hod. sa predhrádzka pretrhla v šírke
asi 12 metrov. Práce na priehrade však úspešne pokračovali a
v apríli 1975 sa začalo napúšťanie obrovskej Liptovskej Mary
s kapacitou 360 miliónov kubíkov. Studená voda vtedy navždy
pochovala trasu starej železnice a spolu s ňou aj zastávku -
nákladište Parížovce (pôvodne stanica) a ďalšiu zastávku
Liptovský Trnovec.
Po preložke železnice
okolo Liptovskej Mary
Ing. Peter BÉZAY
Ž-Semafor 17/97, Liptov - kraj vrchov, hrebeňov, úbočí i
dlhých poetických dolín, krásnych piesní a zvonivej
slovenčiny. Dal svojej vlasti veľa takých ľudí, o ktorých
sa zvykne vravievať, že sú ozdobou národa. Svojou
malebnosťou sa stal nevyčerpateľným žriedlom inšpirácie
pre mnohých umelcov, osobitne básnikov a maliarov: Tak by sa
snáď dal veľmi stručne charakterizovať tento nádherný kút
Slovenska, zo všetkých strán obklopený horami, tvoriacimi
jeho súvislé orámovanie.
V samotnom strede Liptovskej kotliny sa rozlieva šíre jazero s
vodnou hladinou merajúcou takmer 22 štvorcových kilometrov,
vlniacou sa v odvekom nepokoji. Je to najväčšia stavba Liptova
- vodné dielo Liptovská Mara. Len blednúce spomienky a
žltnúce fotografie pomáhajú prekonať cestu proti prúdu
času, s cieľom predstaviť si obraz stredného Liptova ešte
bez neho. Nebyť vežičky marského kostolíka, možno by sa
pomaly aj zabudlo na dediny, čo stáli a žili svoj život tam,
kde sa teraz rozlieva priehradné jazero.
Jednou z mnohých investícií, podmienených výstavbou
mohutného viacúčelového vodného diela; bolo vybudovanie
preložky dvojkoľajnej elektrifikovanej železničnej trate v
dĺžke vyše 17 kilometrov medzi stanicami Sklonové pomery sa
riešili tak, že trať stúpa zo železničnej
stanice Liptovský Mikuláš - Liptovská Teplá. Po viac ako
sto rokoch takto dostal uvedený úsek bývalej
Košicko-bohumínskej železnice novú trasu - veľmi peknú,
zaujímavú, ale náročnú a v porovnaní s pôvodnou aj o dva
kilometre dlhšiu. Poskytuje príjemný pohľad na členitý
terén, nájdeme tu niekoľko hlbokých zárezov, násypy,
impozantné mosty cez Váh a oblúky s polomermi od 532 do 3000
metrov. Sklonové pomery sa riešili tak, že trať stúpa zo železničnej stanice Liptovský
Mikuláš do výhybne Paludza, aby nabrala potrebnú výšku
nad priehradným jazerom. Odtiaľto potom klesá s najväčším
sklonom 7,7 promile a dvoma dlhými protismernými oblúkmi
prekonáva výškový rozdiel medzi trasou preložky a pôvodnej
trate až po zapojenie do železničnej stanice Liptovská
Teplá.
V týchto miestach môžu cestujúci občas sledovať zaujímavý
obraz, aký sa na našich železniciach vyskytuje len zriedka.
Dá sa tu totiž vidieť, ako za vlakom, v ktorom sa
nachádzajú, ide ďalší vlak a v prvom okamihu sa zdá, že je
akosi blízko. Vzdušnou čiarou pohľadu to naozaj nie je
ďaleko, no v skutočnosti je v dostatočnej vzdialenosti, ktorú
tvoria práve tie spomínané dva protismerné oblúky. Z
technického hľadiska je tu zaujímavé aj riešenie násypu
železničnej trate ako spoločného telesa so zemnou priehradou
vyrovnávacej nádrže Bešeňová.
Pre cestujúcich je na preložke vybudovaná iba zastávka
Liptovské Vlachy a na riadenie dopravy je zasa určená
výhybňa Paludza so štyrmi dopravnými koľajami. Tým navždy
zmizli z mapy železničnej siete Slovenska zastávky Vlašky,
Parížovce a Liptovský Trnovec, ktoré sa nachádzali na
pôvodnej trati.
Na obidvoch koľajach preložky premávajú vlaky od 7. apríla
1973. O dva roky neskôr, v apríli 1975 sa začalo napúšťanie
nádrže Liptovská Mara.
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 257,591 | 131011 | oo | Liptovský Mikuláš [ 180 ] | Liptovský Svätý Mikuláš, Liptó Szent Miklós | |
5 | ? | Liptovský Trnovec z. | Trnovec z.; Liptótarnócz mh. | |||
7 | ? | Parížovce | Parishaza | |||
11 | ? | Vlašky z. | Kisolaszi mh. | |||
275,065 / 271,441 | Koniec preložky | |||||
15 | 272,077 / 272,2 | 130815 | oo | Liptovská Teplá [ 180 ] | Liptótepla |
číslo trate/Line No. | od/since |
526 | 4. IX. 2000 |
483 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links: