Železničná
trať / Railway line
Trnava - Bratislava
filiálka
Trnava - Bratislava predmestie : napäťová
sústava/Power supply: ~ 25 kV 50 Hz
Bratislava filiálka - Bratislava predmestie :
neelektrifikovaná trať (projektovana elektrifikacia: ~ 25 kV 50
Hz)/Without Power supply (projected electrification: ~ 25 kV 50
Hz)
prev. dĺžka Ba (? hl. st.) - Trnava - Leopoldov 693, 820 km.
( Zdroj : 27/1925/604 )
V období konskej trakcie boli používané subové priečne podvaly a do nich zapustené pozdĺžne podvaly s plochými kovanými železnými pásmi (dlhými 284 cm, silnými 13 mm, širokými 58 mm), ktoré boli pribité na piatich miestach k podvalom.
( Zdroj : 18 )
Konská železnica mala mať
tieto stanice: Bratislava, Pezinok, Veľké Čaníkovce a Trnava,
nákladiská Sv. Jur a zastávky Rača a Cífer, ku ktorím
pribudli Grinava, Báhoň a na určitý čas Weinern (Vajnory)
ako zastávka v úseku Rača - Sv. Jur.
1837 - Osud Modry bol spečatený na dlhé
desaťročia, až do tej doby, kým sa nevybuduje trať Pezinok -
Smolenice. Trať Brat. - Trnava mala byť dlhá 49,449 km.
( Zdroj : 23 )
1838 - začiatok prípravných prác
( Zdroj : 33/31 )
Už v roku 1840 sa mohlo mesto pýšiť železnicou (prvou v Uhorsku). Dvadsiateho siedmeho septembra 1840 prišli na svätojurský stanicu dva vozne ťahané dvoma pármi koní, čím sa sprevádzkoval prvý 15-kilometrový úsek konskej železnice Bratislava - Trnava. Pôvodná budova konskej železnice dodnes stojí a od roku 1995 je označená pamätnou tabuľou.
( svatyjur.host.sk )
Nesprávne údaje čerpá aj Hondl z 25 vo svojom článku První slov. železnice, podľa kt. premávka Ba - Trnava začala 1. XI. 1846, Sv. Jur - Pezinok 3. VII. 1841, Pezinok - Cífer 21. XII. 1845, Cífer - Trnava (správny údaj) 1. VI. 1846.
( Zdroj : 23 )
17. VI. 1842 - pozastavenie stavby z finančných dôvodov. Spoločnosť dala do obehu ďalšie akcie, lebo iba tak bola nádej, že naakumulujú kapitál potrebný na stavbu. Upisovanie ďalších akcií určených na dokončenie trate sa začalo 6. III. 1844. 70 bratislavčaniv upísalo 700 akcií. Predaj akcií postupoval tak rýchlo, že už 5. IV. 1844 sa zišlo valné zhromaždenie spoločnosti, kt. skonštatovalo, že vo výstavbe sa môže pokračovať, a dokonca až k Váhu.
24. VII. 1843 - zborenie mostu nad Novomlynským potokom (Sv. Jur - Grinava)
( Zdroj : 53 )
5. IV. 1844 sa zišlo valné zhromaždenie spoločnosti, kt. skonštatovalo, že vo výstavbe sa môže pokračovať, a dokonca až k Váhu.
august 1844 - po odstránení závad po
prírodných živloch a nezodpovedných ľuďoch sa pokračuje v
stavbe konskej železnice.
1. VI. 1846 - 1. jazda vlaku Ba - Trnava (6:30 - 9:30 hod.)
( Zdroj : 53 )
30. I. 1938 - časopis "A-Zet" prináša
nepravdivý údaj (1. V. 1875) o začiatku parnej prevádzky.
27. IX. 1940 - Ján AREN (pseudonym J. Adámyho) úvádza v
Slovák-u 2 nesprávne údaje: "Naše rvé (správne malo
byť: prvé) vlaky ťahali koníčky až do 1. mája 1872, keď
po tej istej trati, kde 28. sept. 1840 prvý raz prebehli vozíky
konespražného vlaku, prešla lokomotíva.
8. VI. 1941 - pod značkou dr. M. D. vyšiel tu (zrejme v
Slovák-u) článok "Zmizne kus starej Trnavy prijímacia
budova bývalej konskej železnice rozbúraná", z kt.
vyplýva, že v roku 1941 bola z dôvodu dzvojkoľajnenia trate
Rača - Leopoldov spomenutá budova zbúraná. Opäť sa tu mylne
tvrdí, že úsek Trnava - Sereď bol sprevádzkovaný už 1. VI.
1846.
- dôležitým dokumentačným materiálom je "Nový
svet" roč. XVIII, č. 21 obsahujúce článok "Pred
100 rokmi", z ktorého sú hodnotné niekt. fotografie o. i.
i prvého cest. poriadku pre trať Ba - Sv. Jur atď.
( Zdroj : 23 )
16. IX. 1941 - sprevádzkovanie 2. koľaje Ba - Trnava - Leopoldov .
( Zdroj : 1 )
2. VII. 1948 - V "Práci" vychádza článok "Štyri HP na konskej železnici", kde je opäť mylne uvedený dátum 1. V. 1872 ako dátum, kedy parný rušeň vystriedal kone.
1953 - Dopravní nakladatelství Praha vydáva knihu Jaroslava
PANÝRA "Přehledný žel. zeměpis", v kt. mylne
uvádza, že "pro parní provoz byla přebudována v r.
1871".
1954 - vydavateľstvo Tvar vydáva knihu Mira PROCHÁZKU
"Bratislava očami maliarov" obsahujúcu ďalší
nesprávny údaj: "Od r. 1830 premávajú parníky po
Dunaji, o sedem rokov neskoršie premáva konská železnica na
trati Ba - Trnava".
( Zdroj : 23 )
Cífer - žst. bola v období r. 1984 - 9 vybavéná plynovým ústr. kúrením, novou fasádou a strechou.
( Zdroj : 89/39/1989 )
Pezinok - obnova 5. staničnej koľaje
( Zdroj : 89/46/1989 )
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | 47, 357 | 136762 | oo | xx | Trnava [ 116 , 120-10 , 133 , 422 , 602 ] | |
__ | 46, 495 | ______ | oo | xx | Trnava nákladná stanica [ 116 , 422 , 602 ] | Trnava na Slovensku; Tyrnau; Nagyszombat |
__ | 45, 47_ | ______ | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 116 / 120 | |
xx | 41, 945 | ______ | xo | xx | Dolina (hradlo/bývalá výhybňa v prevádzke počas prác na zvyšovaní traťovej rýchlosti v úseku Trnava - Cífer) | |
_9 | 37, 577 | 136663 | xx | oo | Cífer [ 415 ] | Czifer |
12 | 34, 284 | 136564 | xo | xx | Báhoň | Báhony |
__ | 33, 7__ | ______ | xo | xx | hradlo Vŕšok | |
__ | 28, 1__ | ______ | xo | xx | ? | |
20 | 26, 050 | 136465 | oo | xx | Šenkvice [ 414 , 602 ] | Veľké Čaníkovce, Modor Nagysenköcz |
__ | 23, 508 | ______ | xo | xx | hradlo Malé Trnie (zp) | Trlinok; Terlény |
27 | 19, 317 | 136267 | oo | xx | Pezinok [ 602 ] | Bösing, Bazin |
xx | 17, 7__ | xxxxxx | xxxxx | (priecestie nahradené v r. 2003 mostom) | ||
30 | 16, 800 | 136366 | o | xx | Pezinok zastávka (automatické hradlo) | Grinava; Grünau; Grinád |
33 | 13, 597 | 136168 | oo | xx | Svätý Jur | Jur pri Bratislave, St. Georgen, Szent György |
__ | __, ___ | ______ | xx | xx | ? | |
39# | _7, 407 + | 136069 | oo | xx | Bratislava-Rača [ 120-04 , 305 ] | Račišdorf, Račištorf, Rastislavice, Ratzersdorf, Récse |
xx | 5, 732 + / 2, 902 | xxxxxx | oo | xx | odbočka Vinohrady [ 120-04 , 304 , 305 ] |
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
__ | _6, 010 | 145367 | xx | oo | Bratislava filiálka [ 303 , 405 ] | Bratislava-Fiok |
__ | __, ___ | ______ | xx | xo | Bratislava-Slovany [ 303 ] | Stollwerckova továreň z |
43# | 3,243 / 3, 501 / 3, 260 | 145169 | oo | xx | Bratislava predmestie [ 120-01, 130-1 , 130-3 , 303 ] | Dynamitka |
xx | 5, 732 + / 2, 902 | xxxxxx | oo | xx | odbočka Vinohrady [ 120-04 , 304 , 305 ] |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2.
údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main
passenger building
+ km trate Bratislava-Rača -
Bratislava hl. st.
# km podľa knižného cestovného poriadku/km due to
bookish Timetable Bratislava-Rača
- Bratislava predmestie : 4 km
Odkazy/Links:
číslo trate/Line No. | od/since | úsek/Section |
120 | 1993 | Trnava - Šenkvice Šenkvice - Pezinok Pezinok - Bratislava-Rača Bratislava-Rača - Bratislava predmestie |
602 | 1998 | Šenkvice - Modra - Pezinok |
324 | 1998 | Bratislava predmestie - Bratislava filiálka |
601 | 5. III. 2001 | Šenkvice - Modra - Pezinok |
303 | 5. III. 2001 | Bratislava predmestie - Bratislava filiálka |