Železničná trať / Railway line
Bratislava cintorín -
Bratislava-Nové Mesto (1962)
neelektrifikovaná trať /Without Power supply
Štátna ZSSK a župou ovládaná BRKS vedú spor o prevádzku
dvoch železničných tratí
Bratislava 7.
12.2003 - Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., rovnako ako
Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS), a. s.,
majú záujem v budúcom roku prevádzkovať železničnú
dopravu na tratiach Bratislava hlavná stanica - Kúty a
Bratislava-Nové Mesto - Dunajská Streda. Obe konkurenčné
spoločnosti tvrdia, že dopravu dokážu zabezpečiť pri
nižšej dotácii, teda pre štát výhodnejšie.
Kým štátna a. s. ZSSK je v súčasnosti jediným osobným
dopravcom na uvedených tratiach, BRKS, v ktorej majoritu
vlastní župa, sa dnes snaží o prienik na ne prostredníctvom
pozmeňovacieho návrhu k zákonu o štátnom rozpočte SR na rok
2004 z dielne poslanca za ANO Jirka Malchárka.
Člen parlamentu totiž tvrdí, že hlavnou výhodou tejto zmeny
by bola výrazne nižšia cena za vlakový kilometer, čím by
štát ušetril na dotácii 22,05 milióna Sk. Keďže osobnú
prepravu po železničnej sieti vykonáva Železničná
spoločnosť na základe zmluvy so štátom o ním objednaných
výkonoch vo verejnom záujme, prináleží jej z tohto titulu aj
štátna dotácia na vykrytie vzniknutých strát.
J. Malchárek tvrdí, že BRKS je schopná prevádzkovať trate
pri dotácii približne 75 Sk na 1 vlakový kilometer, a
upozorňuje, že dotácia na 1 vlakový kilometer u ZSSK
predstavuje 153 Sk.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský ho opravil s tým, že dotácia je
142 Sk, ale ide o celoslovenský priemer. Znamená to, že
každá trať je špecifická, sú také, ktoré vykazujú
vyššiu ale aj nižšiu stratu, a teda potrebujú aj vyššiu
respektíve nižšiu prevádzkovú dotáciu. Slová J. Malchárka
preto považuje za zavádzajúce a vytrhnuté z kontextu.
"Dotácia na dva spomínané úseky je len 60 Sk, nakoľko
ide o prevádzkovo pomerne silné trate, ktoré si na seba
dokážu z veľkej časti zarobiť," povedal M. Čikovský.
Poslanec za ANO oponoval tým, že prepočty železníc nie sú
založené na podrobných rozboroch.
Hovorca ZSSK navyše tvrdí, že z listu, ktorý BRKS adresovala
predsedovi výboru NR SR, je zrejmé, že spoločnosť by
neprevzala na uvedených tratiach celú prevádzku, ale len
niektoré najvyťaženejšie spoje, ktoré označil za hrozienka
z koláča. "Potom je úplne normálne, že budú od štátu
žiadať menej, ale tento ich prístup dostupnosť územia v tak
širokej časovej škále dňa, ako ponúkame my,
nezabezpečí," uviedol M. Čikovský.
Pokiaľ chce štát usporiť finančné prostriedky v oblasti
verejnej dopravy, musí podľa hovorcu vypracovať zásady
štátnej dopravnej politiky, ktoré by zamedzili duplicitným
autobusovým a vlakovým spojom, a tým aj duplicitným
dotáciám. Zároveň navrhuje decentralizovať prideľovanie
prostriedkov zo štátneho rozpočtu tak, aby v prípade
diaľkovej dopravy uzatváral s dopravcami zmluvy štát a pri
osobnej doprave jednotlivé samosprávne kraje.
V budúcom roku by mala ZSSK dostať od štátu na výkony vo
verejnom záujme 4,33 miliardy Sk, ktoré zodpovedajú
objednaným 30,5 miliónom vlakových kilometrov. Na trate z
Bratislavy do Kútov a Dunajskej Stredy pripadá podľa neho
takmer 445 000 vlakových kilometrov.
BRKS prevádzkuje dopravu na tratiach Zohor - Rohožník a
Bratislava - Zohor. Okrem bratislavskej župy sú akcionármi
BRKS spoločnosti ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel s 12
%, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno
(4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex
Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie
budovy |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 10, 191 | 146266 | xx | oo | Podunajské Biskupice [ 131-2 , 302 ] | Biskupice, Biskupice na Dunaji, Biskupice pri Dunaji, Bischdorf, Püspoki |
2 | _8, 15_ | ______ | __ | __ | Bratislava-Vrakuňa (zrušená zastávka) [ 131-2 ] | Verekne, Vereknye, Fragendorf |
x | _7, 9__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
x | _6, 370 | xxxxxx | xo | xx | odbočná výhybka L1 vlečky Letisko | |
x | _4, 607 _7, 457 |
xxxxxx | xx xx | z Brat. hl. st. |
||
6 | __, ___ | ______ | __ | __ | Bratislava cintorín (zrušená odbočka) [ 120 , 131-2 , 132-2 ] | |
8 | _5, 309 | 146167 | xx | oo | Bratislava-Nové Mesto (1962) [ 120 , 130 , 132-1 , 132-2 ] |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building
Odkazy/Links: