Štvrtá časť
Vozne
XXXI. Všeobecné ustanovenia............. 1 (120)
XXXII. Prehliadky vozňov................. 1 (122)
XXXIII. Koncové a sedlové nakladanie kolesových vozidiel............... 8 (125)
Štvrtá časť
VOZNE
XXXI. Všeobecné ustanovenia
292. Povinnosťou všetkých železničných
zamestnancov je účelne hospodáriť a šetrne zachádzať so železničnými
vozňami.
Pre hospodárenie so železničnými
vozňami a ich údržbu platia ustanovenia príslušných
predpisov.
Preberaním, prehliadkami, ošetrovaním
a opravami vozňov musia byť vytvorené podmienky pre bezpečnú
dopravu, neporušenosť zásielok a riadny technický stav vozňov.
293. Stav vozňov, uloženie a zabezpečenie nákladu,
ktorý je zrejmý z cestičky vedľa koľaje a pri neuzamknutých
osobných vozňoch aj stav vnútorného zariadenia, sa zabezpečuje
technickou prehliadkou alebo prehliadkou vo všetkých prípadoch
stanovených príslušnými predpismi.
Vozne a uloženie (zabezpečenie)
nákladu sa prehliadne (krátené).
294. Chybné súčiastky zistené na vozňoch sa opravia alebo vymenia v stanici, kde sú (krátené) sa musí osobitne upozorniť.
295. Poškodené vozne musia byť označené (krátené) zamestnanci stanice určení staničným poriadkom.
296. Vozmajstri oznámia (krátené) po zistení (najneskôr pri zostave vlaku). Spôsob hlásenia a komu sa odovzdáva, stanoví staničný poriadok.
297. Vykoľajené vozne alebo vozne po nebezpečnej
manipulácii musia (krátené) podľa predpisu V 62 a V 69.
O doprave vykoľajených vozňov
zo šírej trate do najbližšej stanice rozhodne (krátené)
zamestnanec SŽKV.
XXXII. Prehliadky vozňov
300. Technická prehliadka vozňov je
prehliadka, ktorú vykonávajú vozmajstri podľa predpisov pre
technickú vozňovú službu.
Vozmajstri zodpovedajú za
to, že (krátené) stave.
301. Technické prehliadky sa musia vykonať včas,
podľa technologických postupov úkonov stanice a grafikonu
vlakovej dopravy.
Technické prehliadky musia
byť zabezpečené podľa predpisu Op 16/5. Ukončenie technickej
prehliadky ohlási zamestnanec (krátené) určenému staničným poriadkom.
Pomôcka ND určuje nácestné
stanice technických prehliadok pre každý vlak predpokladaný
plánom vlakotvorby. Pre vlaky s reláciou nepredpokladanou plánom
vlakotvorby, pre vlaky plánovaných relácií vedené mimoriadne
po trasách nezodpovedajúcich plánu vlakotvorby a pre vlaky
vedené odklonom určí vhodnú stanicu stanicu technických
prehliadok prevádzkový dispečer tak, aby vozne medzi dvoma
prehliadkami neprešli väčšiu vzdialenosť než stanoví
predpis V 62.
302. Ak nemôže byť z akýchkoľvek dôvodov vykoná technická prehliadka, musí sa urobiť prehliadka vozňov. Prehliadky vozňov vykonávajú:
303. Zamestnanec vykonávajúci prehliadku vozňov, prehliadne vozne (krátené).
Prehliadkou sa musí zistiť:
304. Ak zistí zamestnanec pri prehliadke na
vozňoch závady, ktoré nemôže (krátené).
Ak má zamestnanec pri
posudzovaní závady akúkoľvek pochybnosť (krátené).
305. Ak nie je možné závadu odstrániť a vozeň je (krátené) vozňových závad 735 1 5323.
306. V cieľových staniciach vlakov a v
staniciach, kde sa vozne odstavujú, musia sa vozne po príchode
alebo po odstavení (krátené) zamestnanci vozňových a prepravných
kancelárií, príp. zamestnanci určení staničným poriadkom.
Vlaková čata odovzdá ihneď
po príchode (krátené) na
vozňoch počas jazdy.
V staniciach, kde sa strieda (krátené)
vlaková čata.
307. Ako zamestnanci pri prehliadke vozňov
podľa predchádzajúcich ustanovení, tak aj staniční
zamestnanci pri preberaní vozňov, zodpovedajú (krátené)
zodpovedajú vozmajstri.
Podrobnosti pre prepravné prehliadky obsahujú prepravné
predpisy.
308., 309., 310., 311. Na doplnky.
XXXIII. Koncové a sedlové nakladanie kolesových vozidiel
312. Na nakladanie kolesových vozidiel s rázvorom najmenej 3 m
je dovolené využiť za podmienok stanovených predpismi pre
nakladanie aj voľný priestor na koncoch dvoch susedných vozňov
a priestor nad nárazníkmi. Naložené vozidlo tvorí pritom
vlastne most z vozňa na vozeň. Tento spôsob nakladania
sa nazýva koncové nakladanie. Pri sedlovom nakladaní sa
kolesové vozidlo umiestni prednými kolesami na korbu (karosériu)
predchádzajúceho kolesového vozidla.
Koncovo a sedlovo sa nesmú
nakladať (krátené).
313. Vozidlá sa smú koncovo nakladať
najviac (krátené) mechanizmy
rovnakého typu.
Počas prepravy sa nesmie (krátené)
vozidlách.
Pri posune a pri rozpojovaní vlaku sa musí skupinám (krátené).
Na zistenie hmotnosti nákladu
sa počíta na každý železničný vozeň polovica hmotnosti
koncovo alebo sedlovo naloženého kolesového vozidla.
Vozne s koncovo alebo sedlovo
naloženými kolesovými vozidlami sa smú prepravovať s rýchlosťou
najviac (krátené).