PRVÉ DOPRAVNÉ MÚZEUM
NA SLOVENSKU
Jozef Karovič
Vo štvrtok 24. 6. o 13-tej hodine slávnostne otvorili expozíciu STM a ŽSR ako základ múzea dopravy. Osobne som uvedenú expozíciu navštívil v piatok popoludní. Pred vchodom pútali pozornosť historické vozidlá Dopravného podniku a malá elektrická lokomotíva. V centre samotnej budovy je železničná doprava, po oboch krídlach historické motorové vozidlá (autá, motocykle). Železničná expozícia na mne pôsobila trochu zmätene: mapa Slovenska z obdobia asi 1940 bola prekrytá železničiarskou rovnošatou, v sprievodných textoch sú useknuté slová, vety či odstavce. Pravdepodobne boli spracované na poslednú chvíľu. Na vonkajšej volnej ploche je vystavený parný žeriav (v rámci výstavy 150 rokov železníc na Slovensku ste ho mohli vidieť na stanici Bratislava východ), akumulátorová lokomotíva a niekoľko historických vozňov. Na vstupenke je firma STM Košice, pečiatku ešte nemali. Múzeum sa nachádza v bývalom areáli železničnej stanice Bratislava, na Šancovej ulici č. 1. Prístup je po komunikácii od lávky pre peších na križovatke ulíc Pražská - Šancová - Štefánikova, asi 500 metrov od hlavnej stanice Bratislava. Otváracia doba 10 - 17 hodín okrem pondelka, zatiaľ len do konca septembra 1999. Vstupné 20 Sk pre dospelého, 10 Sk zľavnené.
(Tulák č.13/11. IX. 1999)
Koľajnice píšu históriu
Storočie dopravy máte ako na dlani v
múzeu v Bratislave
Piatok
10.Augusta 2001, Jozef Kunik - Napriek neľahkej situácii na
železniciach i v oblasti kultúry sa podarilo v júni v roku
1999 otvoriť nové Múzeum dopravy v Bratislave na Šancovej
ulici číslo 1. Na tento krok čakala Bratislava, ale aj celé
Slovensko, veľmi dlho. Po úspešných oslavách 150. výročia
príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska v roku 1998
bola iba otázka času, kedy múzeum otvoria. Výročie
zmobilizovalo všetkých pracovníkov, priaznivcov a priateľov
železníc, že sa takmer z hrdze "rodili" rušne,
vozne a iná technika, ktorá si už pamätala aj viac ako sto
rokov. To ešte viac vyburcovalo kompetentných, aby tieto
vzácne a nenahraditeľné znovuzrodené exponáty neodišli do
zabudnutia. A tak Bratislava, ako križovatka železničnej,
cestnej, lodnej a leteckej dopravy, dostala do vienka nové
múzeum. Sídli v historicky vzácnych železničných skladoch
prvej bratislavskej železničnej parostrojnej stanice a na
priľahlom koľajisku, kde je vystavený parný rušeň 534.0471
a CP 600, akumulačný parný rušeň CN 40, nákladné vozne z
prvej polovice 20. storočia a parný žeriav.
V interiéri sa nachádza dioráma dopravnej kancelárie s
riadiacim prístrojom elektromechanického staničného
zabezpečovacieho zariadenia z polovice 20. storočia,
železničné rovnošaty, zvonkové a dištančné návestidlo,
modely, mapy a výkresy. Objekty múzea sa nachádzajú vpravo od
bratislavskej Hlavnej železničnej stanice. Je to ideálna
poloha najmä pre návštevníkov Bratislavy, ktorí si môžu
čas čakania na svoj spoj krátiť aj jeho návštevou. Múzeum
je dôkazom, že keď je vôľa, dokáže sa urobiť veľa. V
tomto prípade to boli ŽSR ,
Múzejno-dokumentačné centrum, Slovenské technické múzeum v
Košiciach a významnú podporu projektu poskytla firma
PPA-Control. O tom, že to bola správna myšlienka, niet
pochýb. Potvrdzujú to rôzne podujatia od natáčania
videoklipov, krátkych filmov, spoločenských podujatí až po
slávnostné zasadanie tripartity. Múzeum sa už stalo
súčasťou spoločenského života Bratislavy. Pre
návštevníkov je otvorené denne okrem pondelka od 10.00 do
17.00 hod. (v sobotu a v nedeľu do 18.00 hod.).
(krátené)
Múzeum dopravy v Bratislave oslavuje
BRATISLAVA,
Pondelok 19.6.2000 (tasr) – Múzeum dopravy v Bratislave v
týchto dňoch oslavuje prvé výročie svojho vzniku.
V 150 rokov starej budove prvej železničnej stanice poskytuje
pohľad na históriu cestnej a železničnej dopravy. Podľa
svojho správcu Jaroslava Krajčíra by sa však v budúcnosti
malo rozrásť aj o zbierku mapujúcu vodnú a leteckú dopravu.
“Máme tu asi 80 automobilov, 35 motocyklov a na priľahlom
otvorenom koľajisku aj koľajové vozidlá, rušne a vagóny,”
približuje expozíciu tohto ojedinelého múzea.
Múzeum má však stále nedostatok priestoru. “Počet
súkromných zberateľov, ktorí majú záujem vystaviť svoje
exponáty, neustále narastá a my už musíme odmietať ich
ponuky,” vysvetľuje situáciu Krajčír. Napriek tomu je o
expozície múzea mimoriadny záujem. Denne ho navštívi od 200
do 300 záujemcov o históriu dopravy, z nich časť
zahraničných návštevníkov hlavného mesta.
(krátené)
Múzeum dopravy má prvé narodeniny
BRATISLAVA
19. júna 2000 - Múzeum dopravy v Bratislave oslávi 24. júna
prvé výročie založenia. Pre návštevníkov pripravilo novú
expozíciu, v ktorej dáva väčší priestor železničnej
doprave. Pre tlačovú agentúru SITA to uviedol správca Múzea
dopravy Jaroslav Krajčír. Za jeden rok si pozrelo expozíciu
múzea 15 tisíc návštevníkov.
"Múzeum dopravy v sebe spája dva elementy, cestnú a
železničnú dopravu, a preto sme sa v novej expozícii rozhodli
venovať väčší priestor práve železničnej doprave,"
uviedol J. Krajčír. Návštevníci múzea môžu vidieť
napríklad aj umelo vytvorenú železničnú stanicu s koľajami.
Pred týždňom sa v múzeu uskutočnila prezentácia muzikálu
Pomáda, múzeum otváralo aj sezónu veteránov na trati
Bratislava - Topoľčianky a tento týždeň organizuje bazár,
ktorého výťažok pôjde na dobročinné účely. Z námestia
SNP v Bratislave odštartujú 2. júla pre veteránov
tradičných 500 kilometrov slovenských.
V múzeu je na priľahlých koľajiskách sú vystavené
železničné vozne, snežný pluh i železničný žeriav.
(krátené)
Múzeum dopravy aj miestom politických
rokovaní
(kam) / Streda, 21. Jún 2000 - Pred rokom prvý raz
otvorilo svoje brány Dopravné múzeum v Bratislave.
Prítomnosť množstva záujemcov už vtedy prezrádzala, že
milovníci starých lokomotív, vozňov či
automobilov-veteránov našli konečne svoje obľúbené miesto,
kam sa budú radi vracať. Záujem verejnosti tieto predpoklady
potvrdil a dokonca prinútil organizátorov, aby zmenili svoj
pôvodný zámer urobiť výstavu iba počas letných mesiacov.
Múzeum napokon ostalo otvorené dodnes.
“Snažíme sa byť aktívnym múzeom, aby návštevník, keď k
nám príde po mesiaci či dvoch, našiel vždy niečo nové,”
hovorí Jaroslav Krajčír, správca múzea. Z tohto dôvodu sa
expozícia v múzeu často obmieňa. Na otvorenie sa pripravuje
hala venovaná najmladším automobilovým veteránom, teda
vozidlám šesťdesiatych či sedemdesiatych rokov. Do priestoru,
kde sídlili dosiaľ, sa zasa nasťahovali železničné
exponáty.
Pokojná oáza uprostred mesta s príjemnou atmosférou spomienok
na dávnu i menej dávnu minulosť sa tiež ukázala ako veľmi
vhodné miesto pre rozličné spoločenské podujatia. Dokonca sa
tu uskutočnili niektoré politické rokovania.
Počas prvého roka sa však udiala aj iná dôležitá zmena.
Návštevníci konečne nemusia kráčať popri nebezpečnej
križovatke pod Hlavnou stanicou - z nadchodu pre chodcov totiž
vedú schody priamo do areálu Dopravného múzea.
(krátené)
Rekonštruovaná expozícia
(dm)
/ PIATOK 23. jún 2000 - Presne zajtra si pripomenie rok svojej
existencie Múzeum dopravy v Bratislave. Pri tejto príležitosti
sa môže pochváliť rekonštruovanou expozíciou v štyroch
výstavných halách (namiesto doterajších troch).
Do samostatnej haly sa presunuli automobily éry 60. a 70. rokov,
aby miesto v celej jednej hale uvoľnili pre skutočnú
historickú železničnú stanicu. Ako PRAVDU informoval správca
múzea Jaroslav Krajčír, v celom múzeu je teraz približne 200
exponátov, z toho asi 70 automobilov a 30 motocyklov v
interiérových častiach múzea, vonkajšie koľajisko je
zaplnené parným rušňom, železničným žeriavom, snežným
pluhom a ďalšími. Pripomeňme, že Múzeum dopravy sa
nachádza na rohu Pražskej a Šancovej ulice v Bratislave
(Šancová 1) a otvorené má denne okrem pondelka od 10. do 17.
h, cez víkend od 10. do 18. h.
(krátené)
Parou sa začalo
Helena Budinská / 23. Jún 2000 - Múzeum dopravy v
Bratislave oslávi zajtra ročné trvanie.
Namiesto narodeninovej torty sa môžu návštevníci
namaškrtiť interiéru historickej železničnej stanice, ktorý
pribudol v expozícii asi pred dvomi týždňami.
Okienko pokladnice s malými sklenenými tabuľkami, kartónové
cestovné lístky a technické vybavenie vyvoláva príjemnú
nostalgiu.
Už si len zobrať slnečník, obuť šnurovacie topánky,
schytiť piknikový prútený kôš a vydať sa na cesty do času
pohody bez stresov a náhlenia.
Na prvej koľaji pozor
Asi niet lepších priestorov pre Múzeum
dopravy ako vyše 150-ročná prvá slovenská železničná
stanica na trati Bratislava - Viedeň. Jej štyri haly premenené
na expozície dnes ukrývajú okolo 200 exponátov - 70
automobilových veteránov a 30 motocyklov. Na koľajisku zas
parné lokomotívy a dobové vagóny.
V tropických horúčavách padne každému dobre aj chládok,
ktorý zabezpečujú prastaré fortieľne múry. To je veľmi
citeľná praktická stránka veci. Osviežujúco však pôsobia
aj vystavené artefakty - predstavy sa začnú túlať v sviežom
vetríku otvorených plošín historických vozidiel.
Čo neodolateľne láka
Správca múzea Jaroslav Krajčír
poznamenáva, že múzeum je výsledkom dlhoročných snáh
mnohých nadšencov, ktorí darovali opatrované predmety. Tak
vznikla aj naaranžovaná dobová železničná stanička. Našli
by ste v nej okrem pravého vybavenia aj niekdajšie úradné
listiny, zmluvy, výpovede - všetko, čo voľakedy patrilo k
dymiacim vlakom, výpravcom i k obslužnému personálu.
Nakašírované sú len figuríny, ale aj tie majú na sebe
zodpovedajúci odev.
J. Krajčír s nadsádzkou tvrdí, že sympatizanti múzea nosia
skoro každý deň ako darčeky predmety zberateľskej vášne.
Takže exponátov je dostatok a možno si dovoliť približne
každé dva mesiace obnoviť niektoré múzejné časti. Sú
však aj iní. Podľa J. Krajčíra, takí obdivovatelia, ktorí
by najradšej všetko rozobrali a odniesli si domov. Preto
inštalovali vo výstavných priestoroch sledovacie kamery.
Žiadne sa mi však nepodarilo objaviť, tak sú pravdepodobne
dobre zamaskované.
Niečo veľmi praktické
Bratislavské Múzeum dopravy sa nachádza
neďaleko Hlavnej železničnej stanice - vchod z Pražskej ulice
alebo z nadchodu nad križovatkou Pražskej, Štefánikovej a
Šancovej ulice. Pre verejnosť je otvorené od utorka do piatka
od 10.00 do 17.00 h, v sobotu a v nedeľu od 10.00 do 18.00 h.
Cena vstupného je 20 Sk, zľavnená (pre deti, dôchodcov) 10
korún.
A ak už budú nohy unavené, môžete si ich ochladiť na
150-ročnom peróne a kúpiť si malé občerstvenie.
Tradíciu pomenúvať parné lokomotívy založili Briti, ktorí
ju jednoducho odpozorovali z lodnej dopravy. Tento zvyk sa potom
z Británie rozšíril po celom svete. Aj keď mená vystriedalo
číselné označenie, ktoré má v sebe zašifrované technické
parametre, prezývky dostávali aj novodobé elektrické a
motorové lokomotívy, pre vzhľad, výkon alebo aj zafarbenie.
Železničiari dokážu trefne prirovnať k mašinkám skutočne
všetko. Bardotkou alebo Lolobridžidou prezývajú motorovú
lokomotívu, ktorá sa tvarom podobá vznosným prednostiam
filmových hviezd.
Pomaranč je elektrická lokomotíva oranžovej farby. Pod menom
Ragulin premáva najvýkonnejšia motorová lokomotíva typu T
6769 2 ruskej (bývalej sovietskej) výroby. Albatros zas bola
rýchliková parná lokomotíva ladných tvarov. A ako Heligón
jazdila mašina s bachratým komínom pripomínajúcim hudobný
nástroj.
Parný stroj umožnil človeku uskutočniť to, po čom sníval
dlhé generácie: zostrojiť vozidlo pohybujúce sa vlastnou
silou.
Na strechách
Železničné vozne majú bohatú históriu
začínajúcu otvorenými vagónmi na uhlie, kde cestujúci mohli
len stáť. Neskôr pribudli drevené sedadlá, no chudobní
cestujúci na prvej trati z Liverpoolu do Manchesteru museli
cestovať stále postojačky. Prevrat v železničnej preprave
cestujúcich spôsobil chicagsky remeselník G.M. Pullman, ktorý
pre pacifickú železnicu vymyslel lôžkový a reštauračný
vozeň. Jeho diaľkové vlaky zložené na vtedajšie pomery z
prepychových vozňov sa nakoniec presadili aj v Európe.
Ale ešte pred sto rokmi sa na európskych železniciach jazdilo
prevažne bez vykurovania, bez toaliet, bez osvetlenia - no
nechýbali odvážni brzdári, ktorí sledovali trať zo striech
vozňov.
(krátené)
Perspektívy múzea dopravy v Bratislave
Strana vytvorená : 29-XII-2001 Posledná aktualizácia : 29-XII-2001 |
|
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/transmus/muspress.htm ) |