Klepot "lesných vlakov" na oceľových šínach

(la) - Slovenské národné múzeum(SNM)-Múzeum Andreja Kmeťa (MAK) v Martine a Kysucké múzeum v Čadci pripravili výstavu "Klepot kolies na oceľových šínach po horách a dolinách", ktorú sprístupnili včera v priestoroch SNM-MAK vo Vrútkach Autori ju venovali histórii lesných železníc na Slovensku, ktoré tvorili šesť desaťročí typický dopravný prostriedok v lesnej doprave, celkovo ich bolo okolo štyridsať, v súčasnosti už nie je v prevádzke žiadna z nich, ako múzejno-turistické fungujú už len krátke zachované času z nich, a to v Čiernom Balogu a vo Vychylovke na Kysuciach.. V oblasti Turca holi v prevádzke dve lesné železnice, obe holi vybudované na konci I. svetovej vojny, jedna o stavebnej dĺžke 11,153 km viedla zo Sučian do Kantorskej doliny, druhá - dlhá 6,188 km - viedla z píly v Hornom Turčeku po horáreň v lokalite Štrich. Hoci od zrušenú týchto železničiek už uplynulo takmer 40 rokov, starší obyvatelia si na ne ešte pamätajú, či už na malé, drevom naložené vláčiky, alebo na lokomotivy, ktoré vláčiky ťahali (parná lokomotíva Jung z roku 1919 v Sučanoch a motorová Deutz tiež z roku 1919 v Turčeku). Iniciátori výstavy predpokladajú, že mnohí Turčania vlastnia rôzne materiály (fotografie, protokoly, zápisnice, plány a stavebné výkresy a podobne), ktoré dokumentujú históriu a prevádzku spomínaných železničiek. Pretože chcú obohatiť výstavu o materiály z turčianskych železničiek, vyzývajú vlastníkov týchto materiálov o ich poskytnutie alebo zapožičanie. Záujemci sa môžu obrátiť buď na Kysucké múzeum v Čadci, ktoré autorsky výstavu pripravilo a zároveň komplexne dokumentuje históriu všetkých lesných železníc na Slovensku, alebo aj na Múzeum Andreja Kmeťa v Martine.

(Nový život Turca, december 2000 alebo január 2001)

Výstava sa koná vo Vysunutej expozícii MAK Vrútky do 6. III. 2001, otvorená je v prac. dni 9 - 16 hod., v sobotu 9 - 12 hod., (sobota: bez záruky) vstupné 15 Sk. Návštevnosť výstavy je žalostne nízka.
Zostavovateľom výstavy je PhDr. Ivan Žilinčík z Kysuckého múzea v Čadci (tel. č.. +421/824/4321 386,9).

Obsahuje:
- cca 70 dobových fotografií rôznych lesných železníc na Slovensku
- Čsl. št. lesy, n. p. - Oblastné riaditeľstvo Bratislava: Návestné a dopr. predpisy pre úzkorozchodné železnice ČSŠL (z roku 1951)
- tabuľka s číslom rušna U 34.901
- model úvraťovej časti HLÚŽ
- rôzne dokumenty o dejinách les. železníc v SR

MAK Vrútky, tel. č.: +421/842/4283 240

Z obsahu výstavy:

Stav a dĺžka lesných železníc
v správe podnikov lesného priemyslu
ku dňu 31. XII. 1954

Por. č. lesná železnica koľajová dĺžka (km) stavebná dĺžka (km) prevádzková dĺžka (km)
1 Rohožník 14,364 13,445 13,395
2 Smolenice 29,032 29,032 29,032
3 Ľuborča 14,223 13,005 12,956
4 Hôrka nad Váhom 3,637 3,260 3,260
5 Topoľčianky 38,052 35,856 34,076
6 Topoľčany 45,860 40,800 39,915
7 Hronec (ČHŽ) 127,251 111,216 110,906
8 Závadka nad Hronom 14,234 13,120 13,031
9 Žarnovica 34,291 32,578 29,403
10 Vígľaš 26,835 23,599 23,070
11 Kriváň 26,928 23,936 23,726
12 Lipt. Hrádok 107,044 94,744 93,392
13 Zákamenné (HLÚŽ) 97,111 91,639 91,238
14 Ľubochňa 31,250 28,177 28,012
15 Lednické Rovne 26,852 24,915 14,915
16 Sučany 11,324 11,153 10,760
17 Turček 6,188 6,188 6,188
18 Nálepkovo - Henclová 7,837 7,500 7,335
19 Spišská Nová Ves 17,039 14,839 14,760
20 Kotlina - Smolnícka Huta 7,076 6,597 6,408
21 Solivar (Prešov) 23,203 21,742 21,094
22 Čemerné 17,635 16,407 16,253
23 Remetské Hámre 16,625 15,478 15,428
24 Hlivištia 8,716 8,670 8,670
Spolu 752,607 687,950 677,223

 

Továrne na výrobu vozňov

Arthur Koppel, s. r. o., Vysočany
Česká akc. spol.
Česká akc. spol Orenstein a Koppel, Vysočany
Ferrovia a spol., s. r. o., Radotín
Ferrovia - Rossemann - Kühnemann akc. spol. Radotín
Ganz és Társa Danubium r. t., Budapest
Magyar Waggon és gépgyár r. t., Györ
Popradská vozovka a strojáreň Halath a Ing. Petrovský, Poprad
Hospodárska a vojenská vozová továreň a. s., Hlohovec
Káš a Werner akc. spol., Praha
Koloferra a. s., Modřice
Magyar Belga fémipargyár r. t., Budapest
Neptun, J. Jakoubek a spol., s. r. o. Komárov u Hořovic
Orenstein és Koppel magyár r. t., Budapest
Orenstein a Koppel mezeivasutak gyára, Budapest
Rossemann-Harmatta, Budapest-Pestszentlörinc
Rossemann és Kühnemann keskenyvágányu vasutak gyára, Budapest
Rossemann és Kühnemann-Epp és Fekete-Harmata egesült gépgyárak és csömü r. t., Budapest
Stavostroj, n. p. závody na výrobu stavebných strojov, Praha-Vysočany
Arpad Stark, Žilina
František J. Wrener, Štěrboholy
Rossemann - Kühnemann-Koppel Arthur féle vasutak, Budapest

 

Rušne lesných železníc na Slovensku v roku 1952

parné motorové elektrické
LŽ Zákamenné (10) MÁV 4281/1916, MÁV 4282/1916        
  Kraus M. 7197/1916, Krauss M. 8070/1927        
  Henschel 20615/1926        
  ČKD 2135/1947, ČKD 1543/1930, ČKD 1441/1928        
  O&K 7063/1915        
  Sigl 4718        
LŽ Ladzany (1) O&K 11593/1928        
LŽ Lipt. Hrádok (5) MÁV 4280/1916, MÁV 5278/1942, MÁV 4279/1916        
  O&K 5855/1912, O&K 9424/1920        
LŽ Sučany (1) Jung 2844/(1919)        
LŽ Hronec (7) MÁV 2282/1909, MÁV 2819/1911, MÁV 5277/1942        
  ČKD 1544/1930, ČKD 2609/1948, ČKD 2611/1948        
  O&K 11 042/1925        
LŽ Nálepkovo (1) MÁV 1879/1906        
LŽ Závadka n/Hr. (2) Jung 2260/1916, O&K 8450/1920        
LŽ Spiš. N. Ves (1) O&K 9423/1920        
LŽ Ľubochňa (1) MÁV 3575/1914        
LŽ Ledn. Rovne (1) O&K 11 161/1926        
LŽ Kriváň (2) ČKD 2607/1948, ČKD 2612/1948        
LŽ Vígľaš (3) O&K 6584/1913, O&K 8198/1916, Maffei 3976/1916        
LŽ Čemerné (1) Maffei 3580/1909        
LŽ Topoľčany (2) O&K 6013/1912, O&K 8078/1920        
LŽ Snina (2) Henschel 11708/1912, Krauss L. 5278/1904        
LŽ Solivar (2) Jung 2036/1913, ČKD 2608/1948        
LŽ Žarnovica (2) ČKD 2610/1948, O&K 11620/1948        
LŽ Smolenice (2) Krauss M. 4581/1901, Linke 1769/1919        
LŽ Topoľčianky (1) O&K 7695/1916        
Sumár parných rušňov:        
MÁV 10 ks        
Krauss L. 1 ks        
Kraus M. 3 ks        
Henschel 2 ks        
ČKD 10 ks        
O&K 14 ks        
Jung 3 ks        
Maffei 2 ks        
Linke 1 ks        
Sigl 1 ks        
Spolu 47 ks        
Továrne na výrobu parných rušňov        
ČKD Českomoravská - Kolben - Daněk, a. s., Praha-Libeň        
Deutz Gasmotorenfabrik Deutz, Obernosel        
Henschel Henschel & Sohn, Cassel        
Jung Lokomotivfabrik GmbH Arn. Jung, Jungenthal bei Kirchen a. d. Sieg        
Krauss L. Lokomotivfabrik Krauss & comp. Linz        
Krauss M. Lokomotivfabrik Krauss & comp. AG, München        
Linke Linke - Hofmann Werke AG, Breslau        
Maffei Lokomotivfabrik J. A. Maffei, München        
MÁV Magyar kir. államvasutak gépgyár, Budapest alebo
Magyar állami vas. ácel és gépgyár, Budapest
       
O&K Orenstein & Koppel AG Berlin-Drewitz        
Sigl AG der Lokomotivfabrik Vormals G. Sigl, Wiener Neustadt        

Na vývoji tejto strany sa tvrdo pracuje.

( ROTTMANN Martin )


Strana vytvorená: 18. II. 2001
Posledná aktualizácia: 18. II. 2001
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/vrt2001.htm )