Klepot "lesných vlakov" na oceľových šínach
(la) - Slovenské národné múzeum(SNM)-Múzeum Andreja Kmeťa (MAK) v Martine a Kysucké múzeum v Čadci pripravili výstavu "Klepot kolies na oceľových šínach po horách a dolinách", ktorú sprístupnili včera v priestoroch SNM-MAK vo Vrútkach Autori ju venovali histórii lesných železníc na Slovensku, ktoré tvorili šesť desaťročí typický dopravný prostriedok v lesnej doprave, celkovo ich bolo okolo štyridsať, v súčasnosti už nie je v prevádzke žiadna z nich, ako múzejno-turistické fungujú už len krátke zachované času z nich, a to v Čiernom Balogu a vo Vychylovke na Kysuciach.. V oblasti Turca holi v prevádzke dve lesné železnice, obe holi vybudované na konci I. svetovej vojny, jedna o stavebnej dĺžke 11,153 km viedla zo Sučian do Kantorskej doliny, druhá - dlhá 6,188 km - viedla z píly v Hornom Turčeku po horáreň v lokalite Štrich. Hoci od zrušenú týchto železničiek už uplynulo takmer 40 rokov, starší obyvatelia si na ne ešte pamätajú, či už na malé, drevom naložené vláčiky, alebo na lokomotivy, ktoré vláčiky ťahali (parná lokomotíva Jung z roku 1919 v Sučanoch a motorová Deutz tiež z roku 1919 v Turčeku). Iniciátori výstavy predpokladajú, že mnohí Turčania vlastnia rôzne materiály (fotografie, protokoly, zápisnice, plány a stavebné výkresy a podobne), ktoré dokumentujú históriu a prevádzku spomínaných železničiek. Pretože chcú obohatiť výstavu o materiály z turčianskych železničiek, vyzývajú vlastníkov týchto materiálov o ich poskytnutie alebo zapožičanie. Záujemci sa môžu obrátiť buď na Kysucké múzeum v Čadci, ktoré autorsky výstavu pripravilo a zároveň komplexne dokumentuje históriu všetkých lesných železníc na Slovensku, alebo aj na Múzeum Andreja Kmeťa v Martine.
(Nový život Turca, december 2000 alebo január 2001)
Výstava sa koná vo Vysunutej expozícii MAK Vrútky do 6.
III. 2001, otvorená je v prac. dni 9 - 16 hod., v sobotu 9 - 12
hod., (sobota: bez záruky) vstupné 15 Sk. Návštevnosť
výstavy je žalostne nízka.
Zostavovateľom výstavy je PhDr. Ivan Žilinčík z Kysuckého
múzea v Čadci (tel. č.. +421/824/4321 386,9).
Obsahuje:
- cca 70 dobových fotografií rôznych lesných železníc na
Slovensku
- Čsl. št. lesy, n. p. - Oblastné riaditeľstvo Bratislava:
Návestné a dopr. predpisy pre úzkorozchodné železnice ČSŠL
(z roku 1951)
- tabuľka s číslom rušna U 34.901
- model úvraťovej časti HLÚŽ
- rôzne dokumenty o dejinách les. železníc v SR
MAK Vrútky, tel. č.: +421/842/4283 240
Z obsahu výstavy:
Stav a dĺžka lesných železníc |
||||
Por. č. | lesná železnica | koľajová dĺžka (km) | stavebná dĺžka (km) | prevádzková dĺžka (km) |
1 | Rohožník | 14,364 | 13,445 | 13,395 |
2 | Smolenice | 29,032 | 29,032 | 29,032 |
3 | Ľuborča | 14,223 | 13,005 | 12,956 |
4 | Hôrka nad Váhom | 3,637 | 3,260 | 3,260 |
5 | Topoľčianky | 38,052 | 35,856 | 34,076 |
6 | Topoľčany | 45,860 | 40,800 | 39,915 |
7 | Hronec (ČHŽ) | 127,251 | 111,216 | 110,906 |
8 | Závadka nad Hronom | 14,234 | 13,120 | 13,031 |
9 | Žarnovica | 34,291 | 32,578 | 29,403 |
10 | Vígľaš | 26,835 | 23,599 | 23,070 |
11 | Kriváň | 26,928 | 23,936 | 23,726 |
12 | Lipt. Hrádok | 107,044 | 94,744 | 93,392 |
13 | Zákamenné (HLÚŽ) | 97,111 | 91,639 | 91,238 |
14 | Ľubochňa | 31,250 | 28,177 | 28,012 |
15 | Lednické Rovne | 26,852 | 24,915 | 14,915 |
16 | Sučany | 11,324 | 11,153 | 10,760 |
17 | Turček | 6,188 | 6,188 | 6,188 |
18 | Nálepkovo - Henclová | 7,837 | 7,500 | 7,335 |
19 | Spišská Nová Ves | 17,039 | 14,839 | 14,760 |
20 | Kotlina - Smolnícka Huta | 7,076 | 6,597 | 6,408 |
21 | Solivar (Prešov) | 23,203 | 21,742 | 21,094 |
22 | Čemerné | 17,635 | 16,407 | 16,253 |
23 | Remetské Hámre | 16,625 | 15,478 | 15,428 |
24 | Hlivištia | 8,716 | 8,670 | 8,670 |
Spolu | 752,607 | 687,950 | 677,223 |
Továrne na výrobu vozňov |
Arthur Koppel, s. r. o., Vysočany |
Česká akc. spol. |
Česká akc. spol Orenstein a Koppel, Vysočany |
Ferrovia a spol., s. r. o., Radotín |
Ferrovia - Rossemann - Kühnemann akc. spol. Radotín |
Ganz és Társa Danubium r. t., Budapest |
Magyar Waggon és gépgyár r. t., Györ |
Popradská vozovka a strojáreň Halath a Ing. Petrovský, Poprad |
Hospodárska a vojenská vozová továreň a. s., Hlohovec |
Káš a Werner akc. spol., Praha |
Koloferra a. s., Modřice |
Magyar Belga fémipargyár r. t., Budapest |
Neptun, J. Jakoubek a spol., s. r. o. Komárov u Hořovic |
Orenstein és Koppel magyár r. t., Budapest |
Orenstein a Koppel mezeivasutak gyára, Budapest |
Rossemann-Harmatta, Budapest-Pestszentlörinc |
Rossemann és Kühnemann keskenyvágányu vasutak gyára, Budapest |
Rossemann és Kühnemann-Epp és Fekete-Harmata egesült gépgyárak és csömü r. t., Budapest |
Stavostroj, n. p. závody na výrobu stavebných strojov, Praha-Vysočany |
Arpad Stark, Žilina |
František J. Wrener, Štěrboholy |
Rossemann - Kühnemann-Koppel Arthur féle vasutak, Budapest |
Rušne lesných železníc na Slovensku v roku 1952 |
|||||
parné | motorové | elektrické | |||
LŽ Zákamenné (10) | MÁV 4281/1916, MÁV 4282/1916 | ||||
Kraus M. 7197/1916, Krauss M. 8070/1927 | |||||
Henschel 20615/1926 | |||||
ČKD 2135/1947, ČKD 1543/1930, ČKD 1441/1928 | |||||
O&K 7063/1915 | |||||
Sigl 4718 | |||||
LŽ Ladzany (1) | O&K 11593/1928 | ||||
LŽ Lipt. Hrádok (5) | MÁV 4280/1916, MÁV 5278/1942, MÁV 4279/1916 | ||||
O&K 5855/1912, O&K 9424/1920 | |||||
LŽ Sučany (1) | Jung 2844/(1919) | ||||
LŽ Hronec (7) | MÁV 2282/1909, MÁV 2819/1911, MÁV 5277/1942 | ||||
ČKD 1544/1930, ČKD 2609/1948, ČKD 2611/1948 | |||||
O&K 11 042/1925 | |||||
LŽ Nálepkovo (1) | MÁV 1879/1906 | ||||
LŽ Závadka n/Hr. (2) | Jung 2260/1916, O&K 8450/1920 | ||||
LŽ Spiš. N. Ves (1) | O&K 9423/1920 | ||||
LŽ Ľubochňa (1) | MÁV 3575/1914 | ||||
LŽ Ledn. Rovne (1) | O&K 11 161/1926 | ||||
LŽ Kriváň (2) | ČKD 2607/1948, ČKD 2612/1948 | ||||
LŽ Vígľaš (3) | O&K 6584/1913, O&K 8198/1916, Maffei 3976/1916 | ||||
LŽ Čemerné (1) | Maffei 3580/1909 | ||||
LŽ Topoľčany (2) | O&K 6013/1912, O&K 8078/1920 | ||||
LŽ Snina (2) | Henschel 11708/1912, Krauss L. 5278/1904 | ||||
LŽ Solivar (2) | Jung 2036/1913, ČKD 2608/1948 | ||||
LŽ Žarnovica (2) | ČKD 2610/1948, O&K 11620/1948 | ||||
LŽ Smolenice (2) | Krauss M. 4581/1901, Linke 1769/1919 | ||||
LŽ Topoľčianky (1) | O&K 7695/1916 | ||||
Sumár parných rušňov: | |||||
MÁV | 10 ks | ||||
Krauss L. | 1 ks | ||||
Kraus M. | 3 ks | ||||
Henschel | 2 ks | ||||
ČKD | 10 ks | ||||
O&K | 14 ks | ||||
Jung | 3 ks | ||||
Maffei | 2 ks | ||||
Linke | 1 ks | ||||
Sigl | 1 ks | ||||
Spolu | 47 ks | ||||
Továrne na výrobu parných rušňov | |||||
ČKD | Českomoravská - Kolben - Daněk, a. s., Praha-Libeň | ||||
Deutz | Gasmotorenfabrik Deutz, Obernosel | ||||
Henschel | Henschel & Sohn, Cassel | ||||
Jung | Lokomotivfabrik GmbH Arn. Jung, Jungenthal bei Kirchen a. d. Sieg | ||||
Krauss L. | Lokomotivfabrik Krauss & comp. Linz | ||||
Krauss M. | Lokomotivfabrik Krauss & comp. AG, München | ||||
Linke | Linke - Hofmann Werke AG, Breslau | ||||
Maffei | Lokomotivfabrik J. A. Maffei, München | ||||
MÁV | Magyar kir. államvasutak gépgyár, Budapest alebo Magyar állami vas. ácel és gépgyár, Budapest |
||||
O&K | Orenstein & Koppel AG Berlin-Drewitz | ||||
Sigl | AG der Lokomotivfabrik Vormals G. Sigl, Wiener Neustadt |
( ROTTMANN Martin )
Strana vytvorená: 18. II. 2001 Posledná aktualizácia: 18. II. 2001 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/vrt2001.htm ) |