Predchádzajúci / Previous 40 rokov elektrického rušňa 140.001
Pavol Kukučík
URL o rušňoch ŽSR radu 140 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach

V tomto roku si pripomíname 40 rokov existencie rušňa, ktorý zaujal v histórií elektrifikácie železníc ČSD významné miesto.
V roku 1953 bol bývalými Leninovými závodmi (Škoda) Plzeň vyrobený prototypový elektrický univerzálny rušeň typu 12 E 1, ktorý niesol výrobné číslo 3067 a bol pre ČSD označený E 499.001.
Rušeň E 499.001 vykonal 24. 6.1953 továrenskú skúšku na podnikovej trati v Plzni, po ktorej bol dňa 29. 6. 1953 odovzdaný zástupcom ČSD priamo v podniku. Rušeň bol dňa 30. 6. 1953 prevzatý k ČSD, pričom sa zároveň vykonala predvádzacia jazda v Prahe. Rušeň bol dodaný do vý­hrevne Praha hlavní nádraží. Dňa 6. júla 1953 vykonal na napätí 1,5 kV technicko-hezpečnostnú skúšku na trati Praha-Libeň - Praha-Hrabovka, pri ktorej dosiahol rýchlosť 90 km/h. Prvé jazdy a samotný zábeh rušňa bol vykonaný na pražských spojkách, ktoré v tom čase mali napájací jednosmerný systém 1,5 kV. Dĺžka elektrifikovaných spojok činila 26 km. Rušeň takto jazdil na polovičný výkon, pričom v prvý mesiac svojej pre­vádzky najazdil 2351 km.
Dňa 23. augusta 1953 o 22. hodine opustil rušeň E 499.001 vo vlaku násled 9620 Prahu a bol prevezený do depa Žilina, kam bol zapožičaný do 24. 9. 1953. Počas zapožičania v Žiline vstúpil do histórie elektrifikácie železníc , pretože dňa 29. augusta 1953 viezol prvý slávnostný elektrický vlak na jednosmernom napätí 3000 V zo Žiliny do Vrútok (21 km). Uvedenú trať prešiel rušeň neoficiálne už 28. augusta 1953. V čase kona­nia prvej slávnostnej jazdy nebolo dokončené trakčné vedenie v stani­ciach Žilina a Vrútky a tak bol vlak zo Žiliny vytlačený parným rušňom a do Vrútok vchádzal so stiahnutými zberačmi prúdu zotrvačnosťou. Meniareň v Žiline počas jazdy vlaku pracovala už len na polovicu posledného usmerňovača, čo však postačilo na dojazd slávnostného vlaku. Po vyko­naní jazdy bolo trakčné vedenie vypnuté a elektrifikačné práce pokračovali ďalej smerom do Spišskej Novej Vsi. Dňa 24. septembra 1953 bol rušeň vo vlaku 9072 prevezený naspäť do Prahy. Do konca roka 1953 najazdil už 24 637 km. Po Novom roku 1954 bol prevezený do Leninových závo­dov Plzeň na kompletnú revíziu mechanických a elektrických zariadení pred odchodom na skúšky v Poľsku.
Tie sa uskutočnili v čase od 21. februára do 4. decembra 1954. Rušeň pôsobil pod dohľadom odborníkov z výrobného závodu v depe vo Varšave. Odtiaľto bol vypravovaný zväčša v osobnej doprave na trate Varšava - Skierniewice - Lódź, Varšava - Blowia a Varšava - Otwóck. Úlohou skúšok bolo najazdiť 100 000 km bez porúch a prestojov, čo ru­šeň splnil a ukázal, že výkonovo splňuje požiadavku univerzálneho rušňa.
Roky 1955 až 1956 boli poznačené prevádzkou v pražskom depe a zá­roveň skúškami a revíziami u výrobcu v Plzni, pričom posledné výrazné odstavenie rušňa z prevádzky ČSD bolo v čase od augusta 1955 do júla 1956, kedy bol rušeň u výrobcu. V júli 1956 bol predisponovaný do depa Žilina, kde ostal natrvalo. V prvých rokoch prevádzky v Žiline postihli rušeň dva požiare. Prvý v októbri 1957 a druhý v máji 1958. Požiare boli zapríči­nené nezhodnými vypínacími časmi hlavných vypínačov, kde pri onesko­renom vypnutí jedného vypínača vzniklo preťaženie a následný požiar.
Od 28. mája 1958 do augusta 1959 bol rušeň zapožičaný do depa Česká Třebová pre potreby podniku Elektrizace železnic Praha. 31. mája 1960 bola v ŽOS Šumperk ukončená dielenská revízia E4. V čase od 16. do 27. mája 1966 bol rušeň v depe Ostrava na montáži vlakového za­bezpečovača. Začiatkom zimy 1967 mal násilné poškodenie v Žiline, čo si vyžiadalo odstavenie od 17. novembra do 22. decembra 1967. Dňa 18. marca 1976 sa poškodilo 1. stanovište rušňovodiča.
Dňa 27. februára 1986 viezol rušeň E 499.0001 rýchlik R 503 z Púchova do Žiliny, odkiaľ pokračoval so slávnostným vlakom do Vrútok pri príležitosti 30 rokov elektrifikácie železníc.
V posledných rokoch bol prototypový rušeň nasadený hlavne v náklad­nej doprave po trati Žilina - Vrútky. V roku 1991 sa v ŽOS Vrútky vykonala na rušni generálna oprava a rušeň sa nafarbil do pôvodného náteru. Po dodaní nových tyristorových rušňov série 162 do depa Žilina bol rušeň 140.001 odstavený z prevádzky a jeho novým pôsobiskom je rotunda rušňovej stanice Púchov. Rušeň je takto plne ponechaný pre muzeálne účely ako prevádzkyschopný exponát.

(Železnice 2/1993)

Diskusia o rušňoch ŽSR radu 140 (K-Report)

URL o rušňoch ŽSR radu 140

  • Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
  • Ľubora Bánika

  • Predchádzajúci / Previous

    Strana vytvorená / Site created : 04-VI-2001
    Posledná aktualizácia / Last update : 09-XII-2007

    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/140-4.htm )