40 rokov
elektrického rušňa 140.001 Pavol Kukučík |
V tomto roku si pripomíname 40 rokov existencie rušňa,
ktorý zaujal v histórií elektrifikácie železníc ČSD
významné miesto.
V roku 1953 bol bývalými Leninovými závodmi (Škoda)
Plzeň vyrobený prototypový elektrický univerzálny rušeň
typu 12 E 1, ktorý niesol výrobné číslo 3067 a bol pre ČSD
označený E 499.001.
Rušeň E 499.001 vykonal 24. 6.1953 továrenskú skúšku
na podnikovej trati v Plzni, po ktorej bol dňa 29. 6. 1953
odovzdaný zástupcom ČSD priamo v podniku. Rušeň bol dňa 30.
6. 1953 prevzatý k ČSD, pričom sa zároveň vykonala
predvádzacia jazda v Prahe. Rušeň bol dodaný do výhrevne
Praha hlavní nádraží. Dňa 6. júla 1953 vykonal na napätí
1,5 kV technicko-hezpečnostnú skúšku na trati Praha-Libeň -
Praha-Hrabovka, pri ktorej dosiahol rýchlosť 90 km/h. Prvé
jazdy a samotný zábeh rušňa bol vykonaný na pražských
spojkách, ktoré v tom čase mali napájací jednosmerný
systém 1,5 kV. Dĺžka elektrifikovaných spojok činila 26 km.
Rušeň takto jazdil na polovičný výkon, pričom v prvý
mesiac svojej prevádzky najazdil 2351 km.
Dňa 23. augusta 1953 o 22. hodine opustil rušeň E
499.001 vo vlaku násled 9620 Prahu a bol prevezený do depa
Žilina, kam bol zapožičaný do 24. 9. 1953. Počas
zapožičania v Žiline
vstúpil do histórie elektrifikácie
železníc , pretože dňa 29. augusta 1953 viezol prvý
slávnostný elektrický vlak na jednosmernom napätí 3000 V zo
Žiliny do Vrútok (21 km). Uvedenú trať prešiel rušeň
neoficiálne už 28. augusta 1953. V čase konania prvej
slávnostnej jazdy nebolo dokončené trakčné vedenie v
staniciach Žilina a Vrútky a tak bol vlak zo Žiliny
vytlačený parným rušňom a do Vrútok vchádzal so
stiahnutými zberačmi prúdu zotrvačnosťou. Meniareň v Žiline
počas jazdy vlaku pracovala už len na polovicu posledného
usmerňovača, čo však postačilo na dojazd slávnostného
vlaku. Po vykonaní jazdy bolo trakčné vedenie vypnuté a
elektrifikačné práce pokračovali ďalej smerom do Spišskej
Novej Vsi. Dňa 24. septembra 1953 bol rušeň vo vlaku 9072
prevezený naspäť do Prahy. Do konca roka 1953 najazdil už 24
637 km. Po Novom roku 1954 bol prevezený do Leninových
závodov Plzeň na kompletnú revíziu mechanických a
elektrických zariadení pred odchodom na skúšky v Poľsku.
Tie sa uskutočnili v čase od 21. februára do 4.
decembra 1954. Rušeň pôsobil pod dohľadom odborníkov z
výrobného závodu v depe vo Varšave. Odtiaľto bol
vypravovaný zväčša v osobnej doprave na trate Varšava -
Skierniewice - Lódź, Varšava - Blowia a Varšava - Otwóck.
Úlohou skúšok bolo najazdiť 100 000 km bez porúch a
prestojov, čo rušeň splnil a ukázal, že výkonovo splňuje
požiadavku univerzálneho rušňa.
Roky 1955 až 1956 boli poznačené prevádzkou v
pražskom depe a zároveň skúškami a revíziami u výrobcu v
Plzni, pričom posledné výrazné odstavenie rušňa z
prevádzky ČSD bolo v čase od augusta 1955 do júla 1956, kedy
bol rušeň u výrobcu. V júli 1956 bol predisponovaný do depa
Žilina, kde ostal natrvalo. V prvých rokoch prevádzky v
Žiline postihli rušeň dva požiare. Prvý v októbri 1957 a
druhý v máji 1958. Požiare boli zapríčinené nezhodnými
vypínacími časmi hlavných vypínačov, kde pri oneskorenom
vypnutí jedného vypínača vzniklo preťaženie a následný
požiar.
Od 28. mája 1958 do augusta 1959 bol rušeň
zapožičaný do depa Česká Třebová pre potreby podniku
Elektrizace železnic Praha. 31. mája 1960 bola v ŽOS Šumperk
ukončená dielenská revízia E4. V čase od 16. do 27. mája
1966 bol rušeň v depe Ostrava na montáži vlakového
zabezpečovača. Začiatkom zimy 1967 mal násilné poškodenie
v Žiline, čo si vyžiadalo odstavenie od 17. novembra do 22.
decembra 1967. Dňa 18. marca 1976 sa poškodilo 1. stanovište
rušňovodiča.
Dňa 27. februára 1986 viezol rušeň E 499.0001 rýchlik
R 503 z Púchova do Žiliny, odkiaľ pokračoval so slávnostným
vlakom do Vrútok pri príležitosti 30 rokov elektrifikácie
železníc.
V posledných rokoch bol prototypový rušeň nasadený
hlavne v nákladnej doprave po trati Žilina - Vrútky. V roku
1991 sa v ŽOS Vrútky vykonala
na rušni generálna oprava a rušeň sa nafarbil do pôvodného
náteru. Po dodaní nových tyristorových rušňov série 162 do depa Žilina bol rušeň 140.001
odstavený z prevádzky a jeho novým pôsobiskom je rotunda
rušňovej stanice Púchov. Rušeň je takto plne ponechaný pre
muzeálne účely ako prevádzkyschopný exponát.
(Železnice 2/1993)
Diskusia o rušňoch ŽSR radu 140 (K-Report)
URL o rušňoch ŽSR radu 140
Strana
vytvorená / Site created : 04-VI-2001 Posledná aktualizácia / Last update : 09-XII-2007 |