Kuriózne veľdielko

Mgr. Jozef LEHOCKÝ

Viacerých účastníkov seminára venovaného úzkorozchodným že­lezniciam s muzeálnou prevádzkou a ich využitiu v cestovnom ruchu, ktorý zorganizovalo Kysucké mú­zeum v Čadci začiatkom júna v Kysuckom skanzene vo Vychylov­ke, zaujalo malé vozidielko nazva­né Drezina V7601999. Ani sa nám nechcelo veriť, že dokáže uviezť 6 až 7 osôb na úvraťových stúpani­ach lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke. Pravda, závisí to ich hmotnosti.
Mojím zámerom bolo vytvoriť vozidlo pre poteše­nie priaznivcov úzkorozchodných železníc s možným využitím na traťovú údržbu a inšpekčné pre­hliadky tratí, ale aj pre potešenie fotografov a filmárov. Skonštruo­val som drezinu, ktorá je podria­dená požiadavkám jednoduchej prepravy na prívese ťahanom osobným automobilom. To umož­ňuje jej variabilné využitie, ­prezradil nám jej konštruktér Ing. Josef Němeček z Vlachuvho Žle­bu na Morave.
Drezina sa rodila v rokoch 1996 - 1999. Pri jej konštruovaní tvorcovi pomohla dôverná znalosť železnice a jej úvratí. Dosiahol, že drezina je schopná plnohodnotnej prevádzky v obidvoch smeroch, ktorú umožňu­je reverzačná prevodovka. Motor je štvortaktný jednovalcový, chladený vzduchom značky Honda 6X 160, s maximálnym výkonom 4 kW a s 3600 otáčkami za minútu. Alterná­tor má parametre 6V/ 30W. Kolesá majú prie­mer 370 mm a obidve nápravy sú brzdené bubnovými brzdami s mechanickým prevodom a sú ovlá­dané vretenom. Celková dĺžka dre­ziny je 1650 mm, šírka 1350 mm a výška 1980 mm. Jej hmotnosť je 215 kg a maximálne úžitkové zaťaženie 500 kg. Krehké vozidlo dosiahne rýchlosť 30 km/h a spotrebuje pri uvádzanej záťaži iba 0,3-0,4 litra benzínu Špeciál za hodinu. Od zači­atku prevádzky, teda za vyše roka, drezina najazdila na HLÚŽ vo Vychy­lovke a Čiernohronskej železnici v Čiernom Balogu už 170 km.

Ž-Semafor 15/2000


Späť na " Narodna zeleznicna spolocnost Slovenskej republiky: ZSR "  
Strana vytvorená / Site created : 6. XI. 2000
Posledná aktualizácia / Last update : 6. XI. 2000
( hluzdrez.htm )