Pancierové
vlaky v SNP
Ako bojovali a skončili Štefánik, Hurban a Masaryk
Dr. ĽUBOMÍR RICHARDUS
Do slávnej histórie SNP sa zvolenskí
železničiari nezmazateľne zapísali predovšetkým
výstavbou troch pancierových vlakov - Štefánik, Hurban a
Masaryk v Železničných dielňach vo Zvolene a priamou
účasťou v bojových akciách týchto vlakov.
Je známe, že povstalci v bojoch s presilou nepriateľa
zápasili najmä s nedostatkom ťažkých zbraní. Chýbali
predovšetkým tanky a delostrelectvo. Preto velenie armády
hľadalo spôsob, ako chýbajúcu bojovú techniku nahradiť.
Dnes už ťažko zistiť, kto prišiel s myšlienkou postaviť
pancierový vlak a použiť ho v bojových akciách. No treba
povedať, že to bola dobrá myšlienka a bojové úspechy
troch pancierových vlakov plne potvrdili jej opodstatnenosť.
Veď stredné Slovensko so svojimi horami, železnicami v
lesných údoliach, množstvom tunelov, bolo skutočne vhodným
na využitie pancierových vlakov.
ŠTEFÁNIK
Prvý pancierový vlak, ktorý dostal meno Štefánik, začali stavať vo zvolenských železničných dielňach 4. septembra 1944. Okrem toho, že robotníkom chýbala dokumentácia a skúsenosti s podobnou prácou, nebol ani dostatok vhodného materiálu. Nemali predovšetkým plechy na opancierovanie rušňov a vagónov. Preto na prvé dva vlaky - Štefánika a Hurbana - použili obyčajný kotlový plech a až na tretí vlak, ktorý mal meno Masaryk, použili 10 až 15 mm plech dovezený z Podbrezovej, kde ho pôvodne vyrobili pre nemecké ponorky. Každý vlak pozostával z piatich vagónov a rušňa. Vpredu bol tzv. tykadlový vozeň, potom sa zapojil delový a tankový vagón, za nimi rušeň a potom tankový a guľometný vagón. Výstavbou vlakov poverili referenta Veliteľstva 1. čs. armády na Slovensku pre útočnú vozbu a obranu proti útočnej vozbe plk. Štefana Čániho. Inžinier Hugo Velan bol technickým vedúcim, majstrami boli Ondrej Trnka a Ondrej Mozola. Päť dní po začatí stavby bol Štefánik v hrubých črtách hotový. Pracovalo sa s nevídaným nadšením, bez ohľadu na čas, aby bojujúca armáda mohla pancierový vlak čo najskôr využiť: O postupe prác pri výstavbe prvého pancierového vlaku sa prišiel presvedčiť aj veliteľ povstaleckej armády generál Ján Golian, ktorý hneď vydal rozkaz. na výstavbu ďalších. Štefánika dokončili za dva týždne. Jeho výzbroj pozostávala z horského dela vzor 15, kalibru 75 mm v čelnej stene delového vozňa; dvoch diel kalibru 37 mm v tankových vozňoch a 10 ťažkých guľometov kalibru 7,92 mm. Veliteľom vlaku bol kpt. F. Adam, zástupcom veliteľa npor. A. Tököly, posádku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval na trati Zvolen - Krupina a 27. 9. 1944 ho nasadili na železničnú trať Hronská Dúbrava - Kremnica. Pri Starej Kremničke zasiahol do bojov s nemeckými jednotkami postupujúcimi od Handlovej na Zvolen. Pri presune v Hronskej Dúbrave ho napadli nemecké bombardovacie lietadlá a značne poškodili. Po oprave vo Zvolene späť' úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jalnej a Hronskej Dúbrave, odkiaľ sa 18. októbra presunul ku Krupinke, kde ho nasadili proti bojovej skupine SS - Schill. Dňa 20. októbra zasiahol do bojov o Dobrú Nivu, kde ho viackrát napadlo nemecké letectvo. Keď sa nemecké jednotky priblížili k Zvolenu, 25. októbra opustil mesto a presunul sa do Banskej Bystrice. Odtiaľ potom do Uľanky, kde ho však zablokovali ustupujúce vlakové súpravy. Posádka znehodnotila zbrane a najdôležitejšie súčiastky, aby sa nedostali do rúk nepriateľa a prešla na partizánsky spôsob boja v horách.
HURBAN
Druhý
pancierový vlak v poradí, Hurban, postavili za jedenásť dní.
Aj ten opancierovali len obyčajným kotlovým 7 mm plechom.
Jeho výzbroj v porovnaní so Štefánikom však bola o niečo
silnejšia. Tvorila ju poľná húfnica vzor 14/19 kalibru 100
mm v delovom vozni, 3 delá kalibru 37 mm v tankových
vozňoch a 10 ťažkých guľometov kalibru 7,92 mm. Veliteľom
vlaku bol kpt. Martin Ďuriš - Rubanský, jeho zástupcom
npor. D. Miartuš a rušňovodičom Pavel Maťaš. Posádku vlaku
tvorilo 75 - 80 osôb. Martin Ďuriš - Rubanský si na
udalosti spred pol - storočia takto spomína: “Posádku som
začal organizovať od 18. septembra 1944. Takmer ani jeden vojak
nepoznal tento bojový prostriedok. Prišli priamo z bojových
úsekov. Viacerí boli j z východného Slovenska z
partizánskej skupiny Čapajev."
Aj veliteľ pancierového vlaku Hurban dostal neskôr rozkaz,
aby znehodnotil zbrane a strojné zariadenia a vlak presunul do
tunela v Hornom Harmanci.
MASARYK
V poradí
tretím, posledným a technicky najdokonalejším bol
pancierový vlak Masaryk. Mal skutočné pancierovanie i
silnejšiu výzbroj. Tvorilo ju poľné delo vzor 17, kalibru
80 mm v delovom vozni, 4 delá 37 mm v tankových vozňoch a 11
ťažkých guľometov kalibru 7,92 mm. Veliteľom vlaku bol
kpt. J. Kukliš, zástupcom veliteľa por. J. Belko a
posádku tvorilo 71 mužov.
Po ostrých streľbách v priestore Pliešovce - Sása vlak
nasadili na trať Brezno - Červená Skala. Počas hlavného
útoku nemeckých vojsk úspešne zasiahol do bojov proti
jednotkám 18. divízie SS Horst Wessel. Dňa 21. októbra
podporil protiútok povstaleckých vojsk pri Červenej Skale, kde
zničil oporný bod nepriateľa v staničnej budove. V boji ho
poškodili a po oprave vo Zvolene sa spolu s pancierovým vlakom
Hurban zúčastnil v dňoch 23. - 24 .októbra na obranných
bojoch na Horehroní. Po priamom zásahu lokomotívy ešte
niekoľko hodín odolával nepriateľskej paľbe, kým sa ho
podarilo náhradným rušňom odtiahnuť do Harmanca. Tu ho
posádka odstavila v tuneli a po znehodnotení zbraní prešla
spoločne s posádkou vlaku Hurban na partizánsky spôsob
boja.
Také boli aspoň stručne osudy troch pancierových vlakov, bojujúcich po boku povstaleckých jednotiek na frontoch stredného Slovenska.
Do dnešných dní sa zachovali dva vagóny. Jeden z nich, guľometný, stojí v areáli Múzea SNP v Banskej Bystrici a druhý, tankový, je na nádvorí Železničných opravovní a strojární vo Zvolene.
(Práca, 12.8.1994)