Železničná stanica/Railway station
Bratislava-Nivy
Bratislava-Nové Mesto (1840 - 1966*)
Bratislava-Nivy (1966* - cca 1985)

zrušená stanica s plánovaným obnovením
Canceled station with planned reconstruction
Súradnice: 48° 15' s.š. 17° 12' v.d.

Železničná stanica Bratislava-Nivy (v období 1840 - 1962 Bratislava-Nové Mesto) je bývalá, a onedlho o pár metrov nižšie budúca železničná stanica v mestskej časti Nivy v Bratislave.

Pôvodná stanica sa nachádzala na východnej strane Karadžičovej ul. medzi Bajzovou ul. a Mlynskými nivami na trase konskej železnice vedenej od prístavu na Rázusovom nábreží do Svätého Jura, neskôr do Trnavy a Serede. Po prebudovaní na parnú prevádzku sem boli privedené i trate z Petržalky a Dunajskej Stredy. Vďaka vzniku viacerých priemyselných objektov v oblasti tu vznikla rozsiahla sieť vlečkových koľají, z ktorých torzo poslednej existuje ešte v súčasnosti na Mlynských nivách medzi budovou Autobusovej stanice a križovatkou Košická/Svätoplukova.
Rozširujúcemu sa mestu však úrovňové križovanie sa tratí a ciest spôsobovalo značné komplikácie, čoho následkom bolo vybudovanie koľajového "obchvatu" mesta medzi Starým mostom cez Prievoz, popri letisku do žst. Predmestie a Hlavnej stanice v 60-tych rokoch 20. storočia. Rozsah dopravy postupne klesal až do jej úplného zastavenia v 80. rokoch a postupného odstránenia koľají.
Železnice Slovenskej republiky plánujú obnoviť význam železnice v oblasti vybudovaním trate hlavne pod povrchom zeme, čím by stanica Bratislava-Nivy bola obnovená pod zemou. Projekt je súčasťou Dopravno-urbanistickej štúdie prepojenia koridorov TEN-T 4, 5 a 17 v Bratislave, ktorej najdôležitejšou časťou je práve trať Petržalka - Nivy - Filiálka - Slovany - Predmestie/letisko M. R. Štefánika. Na trať bolo schválené financovanie z prostriedkov Európskej únie a po dokončení sem majú premávať vlaky vnútroštátne, ale i z Rakúska, Nemecka, či Francúzska.

Chlapci z Dunajskej ulice
Sme - Bratislava 03.08.2007, Július SATINSKÝ - Romantické na Malej stanici bolo to, že ste si skutočne mohli kúpiť lístok do stanice Petržalka. Ďalej nie. Ďalej už boli hranice s Rakúskom, západná hranica tábora mieru. ďalej ste mohli cestovať len s cestovnou doložkou.
Uprostred mesta, kúsok za dolným koncom Dunajskej ulice, bola bratislavská Malá stanica. Ako vystrihnutá zo starých amerických grotesiek. ...

Bratislava-Nivy - Plán koľajiska (5 -> 209 kB)
Plán koľajiska

Fotografie/Photos:

     
Koľaj od nákladného prístavu
(zdroj: imhd.sk)
  Pohľad na koľajisko od juhu
(zdroj: neznámy)
   
         
         
         

* - možno/maybe 1962

Odkazy/Links:

  • Železničná stanica Bratislava Nivy - spomienky na Railnet.sk
  • Dopravno-urbanistická štúdia prepojenia koridorov TEN-T 4 , 5 a 17 (Textová časť, Grafická časť )
  • Železničná trať Bratislava-Nové Mesto (1840) - Bratislava-Pálenisko
  • Železničná trať Bratislava-Nové Mesto (1840) - Rajka
  • Železničná trať Dunajská Streda - Bratislava-Nové Mesto (1840)
  • Železničná trať Bratislava filiálka - Bratislava Carlton
  • Železničný uzol Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Bratislava-Staré mesto - oficiálne stránky mestskej časti Bratislava-Staré mesto
  • Bratislava - informácie o Bratislave (v anglickom jazyku / in english language)
  • Bratislava - oficiálna stránka hlavného mesta Slovenskej republiky

  • Späť na " Železničný uzol Bratislava "  
    Strana vytvorená / Site created : 06-VIII-2007
    Posledná aktualizácia / Last update : 02-XI-2012
    (145367n.htm)