Jablonický tunel
Pre trať miestnej železnice Trnava-Kúty bol vybratý prechod cez pohorie Malé Karpaty v oblasti Jablonického sedla. Medzi Smolenicami a Jablonicou si stavba vyžiadala preraziť 900 m dlhý vrcholový tunel.
Projektový výkres portálu
Stavba tunela
Stavba tunela bola zahájená 29.3.1897. Pri razení sa po prvýkrát na území Slovenska použila moderná rakúska tunelovacia metóda. Pracovalo sa z troch strán. Jeho tunelová rúra, okrem jej oboch vstupov polomeru R = 300 m, sa nachádza v priamom smere, s maximálnym sklonom 10‰. Prerazená bola v páse č.50 so smerovou odchýlkou 3 cm. Tunelová obmurovka bola vyhotovená z opracovaného kameňa (dávnejšie záznamy hovoria, že tunelové pásy 1, 2, 3, 4 sú staršie z r.1873, mali obmurovku len v klenbe). Do prevádzky bol odovzdaný 11.6.1898.
Poškodenie tunela
Počas 2. svetovej vojny bola trať Trnava - Kúty silne poškodená ustupujúcou nemeckou armádou. Postup Červenej armády a jej zásobovanie si však vyžadovalo veľmi rýchlu obnovu. Preto samotná Červená armáda už v máji 1945 provizórne opravila poškodenú trať aj s tunelom. Zničené klenby oboch portálov a pásy č. 2 a 95 boli opravené až v r.1946-47.
Smolenický portál po obnove Červenou armádou | Jablonický portál po obnove Červenou armádou |
Sanácia tunela
V rokoch 1976-1980 v rámci predelektrifikačných úprav trate Kúty - Trnava sa uskutočnila generálna oprava celej tunelovej klenby. Projektant Ing. Rock rozdelil práce do dvoch častí.
V prvej časti bolo cieľom dosiahnuť technickú suchosť tunela pre elektrifikáciu. Uskutočnila sa sanácia tunela a predportálových múrov.
Vykonané bolo kotvenie opôr tunela a izolácia tunela striekaným betónom v klenbe hrúbky 10 cm, v oporách hrúbky 5 cm na oceľovú sieť kotvenú do pôvodného muriva. Za rubom obmurovky tunela sa urobila výplňová injektáž, ktorá mala zabrániť priesakom vody do tunela. Tam, kde sa vôbec nedala zastaviť, zriadili sa zvodnice.
V druhej časti začali pracovníci Železničného staviteľstva Brno pod vedením Ing. Milana Žáčeka a Ing. Vladimíra Schicka so znižovaním nivelety koľaje v tuneli. Koľajnice boli vytrhané a v skale vysekaná nová tunelová stoka. Na betónovú stoku sa uložilo nové štrkové lôžko s koľajnicami.
Komplexná rekonštrukcia koľaje v tuneli
V dňoch 9.10.-29.10.2001 prebehla v tuneli komplexná rekonštrukcia koľajového lôžka. V súčasnosti (2001) tunel nevykazuje zavodnenie, je v správe Tunelového obvodu Zbehy.
Smolenický portál - [P1]
Od km 21,39 trať stúpa 6360m/10‰, (sklonovník? v km 26,9 stúpanie 300m/9‰), vľavo začína cca 180 m dlhý zárubný múr, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Vstup do tunela, vpravo cca 80 m zárubný múr foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Vstup do tunela (km 27,1), foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Portál po obnove Červenou armádou, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Čelo portálu, foto Emil Schenk, 17.3.2001 | Obnovený portál, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Tunelová rúra
Východ z tunelovej rúry P1, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Východ z tunelovej rúry P2, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Začiatok tunelovej rúry, v páse č.7 dvojica výklenkov foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Koniec tunelovej rúry, v páse č.90 dvojica výklenkov foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Trolejové vedenie na hrane P1, foto Emil Schenk, 17.3.2001 | Posledný tunelový pás (č.95), foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Jablonický portál - [P2]
240 m pred portálom, km 28,3 trať stúpa 550 m/2‰ foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Vstup do tunela, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Pravý (cca 30 m) a ľavý (cca 45 m) zárubný múr foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 17.3.2001 |
Čelo portálu, foto Emil Schenk, 17.3.2001 | Pohľad na obnovený portál, foto Miroslav Kožuch, 7.8.2001 |
Pramene: