Štubniansky tunel
Vzhľadom na nepriaznivú konfiguráciu terénu, bolo potrebné pri stavbe trate Handlová - Horná Štubňa pred vjazdom do stanice Horná Štubňa (smerom od Vrútok) zriadiť tunel.Vytýčenie tunela
Vytýčenie osi sa uskutočnilo, rovnako ako razenie tunelovej smerovej štôlne, od Handlovej k Hornej Štubne (a to od st.km 17,17730 do st.km 17,70020) aj od st.km 17,83120 od Hornej Štubne k Handlovej. Na handlovskej strane vychádzalo sa zo stredu oblúku SO v st.km 17,08351, ktorý bol zajistený na príslušnom polomere bodmi XLII. a XLIII. (betónovými hranolmi so zapustenými klincami). Dotyčnica TSO v bode SO bola zabezpečená bodmi A, B, C.
Dotyčnica SO - S1, od ktorej sa zameral bod S1, t.j. prvý bod vpísaného polygónu v štôlni, bola fixovaná bodmi D a E.
Polygónové body S1 až S11, KO a S12 vytýčené polárnou metódou v najväčších vzdialenostiach asi 50 m, aké dovoľovala svetlá šírka štôlne, sú uvedené vo vytyčovacej schéme. Na hornoštubnianskej strane sa vychádzalo od tečny V21, V20, ktoré boli zaistené bodmi XLIV. a XLV., a od nej vytýčené body S15, S14 a S13. Ďalšie medziľahlé body boli vložené z polygónových stanovísk polárnou metódou. Os je posunutá dovnútra oblúka osi koľaje o 25 cm.
Geológia tunela
Tunel prechádza netlačivou horninou: z časti tvrdými, trachytovými tufmi s valúnami, z časti vrstevnatými andezitmi, miestami mohutnými vrstvami pevného tufu. Len pri handlovskom portáli v dĺžke 21 m sa narazilo na suchý tufový piesok. Hornina bola z najväčšej časti len vlhká, v pásoch č.34-43, t.j. na dĺžku 80 m - tam, kde tunel prechádza údolie s vodotokom - ukázali sa menšie pramene. Nadložie tunela je na tomto mieste najslabšie a dosahuje len 20 m. Najhrubšie nadložie tunela je asi 45 m.
Celkový výtok vody z tunela za stavby dosahoval max. 5 lit/sek a postupne klesal až na 1 lit/sek.
Stavba tunela
Spodná štôlňa, razená z oboch strán s dnom položeným 70 cm pod niveletou, bola razená spočiatku ručne (od 20.6.1929) a neskôr na handlovskej strane strojovo. Zo strany handlovskej bolo razených 510 m. Za 24 hodín dosiahlo sa v troch osemhodinových smenách pokroku 1,50-3,10 m. Zbytok (136 m) bol razený ručne zo strany štubnianskej, kde s prácami sa začalo 14.1.1930 a dosiahnuté bolo pokroku priemerne 2,00 m denne. Smerová štôlňa bol prerazená 4.4.1930 v st.km 17,694.
S plným výlomom sa začalo 28.11.1929. Stavba tunelovej rúry bola vykonávaná novšou rakúskou metódou s podstatným zjednodušeným výdrevy, vzhľadom na netlačivú horninu. Zo spodnej štôlne o priemere svetlého profilu 6,80 m2 boli urobené na troch miestach šikmé zálomy ku stropu a z nich razená horná štôlňa o svetlom profile 4,2 m2. V spodnej štôlne boli zriadené 2 výhybištia asi 30 m dlhé. V plných výlomoch bolo vŕtané strojovo pneumatickými kladivami systému Flottmann a Bora, len v tufovom piesku nebola odstreľovaná hornina, ale rozpojovaná pneumatickými lamači (šramovačkami).
Pri plnom obsadení pracovalo 12 kladív a to:
Typ |
Hrúbka [cm] |
Počet pásov |
V celkovej dĺžke [m] |
Počet výklenkov |
|
klenby (hornej) |
opery |
||||
4b |
50 |
50 |
59 |
472 |
|
77 |
610,25 m |
24 |
|||
preklenutý výkop | |||||
handlovská strana |
70 |
135 |
1 |
20,0 |
|
2 |
35,75 m |
||||
646,00 m |
Spotreba výbušnín dosahovala:
Zvršok v tuneli
V tuneli položili ťažký zvršok sústavy T pre tunely, pozostávajúcich z 25 m dlhých koľajníc s hmotnosťou 49,71 kg/m dĺžky. Ťažké koľajnice bez podložiek boli pripevnené tromi silnými vrtuľami k testovaným podvalom. Styky koľajníc boli spájané spojkami so 4 šróbmi.
Tunel počas 2.svetovej vojny
Na konci vojny tunel zničili ustupujúci nemeckí vojaci jeho handlovský portál. Do prevádzky bol daný odstránením odstreleného materiálu a následne bol postupne opravovaný.
Handlovský portál - P1
V roku 2001 (10.10.2001) sa uskutočnila rekonštrukcia handlovského portálu pracovníkmi Tuo Banská Bystrica.
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Čelo portálu pred rekonštrukciou, foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Čelo portálu po rekonštrukcii Tuo BB, foto Emil Schenk, 1.9.2002 | Portál do hlavnej cesty, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
Východ P1 z tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
Východ P2 z tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
Začiatok kopanej tunelovej rúry od pása III, foto Emil Schenk, 1.9.2002 | Tunelová rúra v xx páse, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
Začiatok tunelového zárezu, km 0,65, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
|
Zárez k tunelu, foto Emil Schenk, júl 2000 |
Pískací kolík pred P2, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
Čelo portálu s letopočtom 1930, foto Emil Schenk, 1.9.2002 | Pohľad z P2 do zárezu, foto Emil Schenk, 1.9.2002 |
Pramene: