Stratenský tunel

Jedným z tunelov v stratenskom labyrinte, pomenovaný podľa neďalekej obce, je Stratenský tunel.

Stavba tunela
Tunel je dlhý 105 m, leží čiastočne v oblúku o polomere 280 m a čiastočne v prechodnici. Niveleta klesá 9,4‰. Pri razení modifikovanou rakúskou tunelovacou metódou neboli väčšie problémy, lebo tunel prechádza súdržným, celkom suchým vápencom. Má 13 vnútorných pásov a dva portálové (tieto po 2 m dĺžky). Výlom dosiahol 3 700 m3 a murivo 1 520 m3. Nepremokavého krytu hornej klenby bolo urobených 792 m2. Stavebný náklad dosiahol 1 300 000 Kč.

Stratenský portál krátko po otvorení trate Stratenský portál v súčasnosti

Poškodenie tunela na konci 2.svetovej vojny
Nemci pri ústupe v januári 1945 tunel zamínovali a nad stratenským portálom tunela založili nálož dvoch vozňov trhavín a leteckých bômb. Výbuchom bola zavalená celá tunelová rúra v dĺžke 105 m a tunelový zárez s 25 000 m3 skál z porušeného nadložia. V dôsledku veľmi silnej detonácie došlo k úplnému zničeniu aj 3 domov nachádzajúcich sa v blízkosti, poškodeniu mnohých domov v obci Ztratená (od 11.6.1948 Stratená) a k zraneniu niekoľkých občanov obce.
V rámci obnovovacích prác sa musel tunel postaviť nanovo. Pri znuvupostavenom Stratenskom tuneli sa 4.11.1945 uskutočnilo slávnostné otvorenie trate Červená Skala - Margecany. Povereník dopravy Dr.G.Husák tu prijal hlásenie prednostu odboru pre udržovanie trate na gelnickom úseku Ing.Karola Bernáška. Po prehliadke vykonaných prác na tuneli, povereník dopravy prestrihol pásku natiahnutú cez portál tunela, čím odovzdal tunel do prevádzky.
Úpná obnova tunela sa uskutočnila až neskôr. Rekonštrukčné práce sa vykonávali hlavne v nočných hodinách (VP 22.3.1947).

Tunel v súčasnosti
V súčasnosti je tunel v správe Tunelového obvodu Margecany.

Stratenský portál - P1

Vstup trate do tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003 Portál tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003

Tunelová rúra
Tunelovú rúru tvorí 13 pásov a 2 portálové pásy. V páse č.7 vpravo sa nachádza len jeden bezpečnostný výklenok, hoci vodiaca čiara v ľavej opore nesprávne signalizuje prítomnosť výklenku. Betónovú obmurovku majú pásy č.1-8 (okrem opôr vpravo), 11 (okrem časti opôr) a celý 13 pás. Zvyšná časť je tvorená kamennou obmurovkou.

Východ z tunelovej rúry P1, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003
 
Východ z tunelovej rúry P2, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003
 
Vodiaca čiara v ľavých oporách, foto Emil Schenk, 6.10.2002 Výklenok v pravej opore pása č.7, foto Emil Schenk, 6.10.2002

Dedinský portál - P2
Vstup trate do tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003 Portál tunela, foto Miroslav Kožuch, 26.7.2003

Pramene:


Strana vytvorená : 31. XII. 2001
Strana aktualizovaná : 6. VIII. 2007
Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH
Späť na tunely na trati Červená Skala - Margecany