AVE (Alta Velocidad Española) znamená Vysoké rýchlosti
Španielsko alebo vták. Sú vlastnené španielskymi národnými
železnicami - RENFE (Red Nacional
de los Ferrocarriles Españoles).
21. apríla 1992 otvorením prvej vysokorýchlostnej trate Madrid
- Sevilla urobila prvý krok na ceste radikálnej reštrukturalizácie
železničnej infraštruktúry, na ktorý vyčlenila 41 mld. EUR, a ktorej cieľom je
dosiahnuteľnosť všetkích centier provincií do štyroch hodín
(z Barcelony do 6, 5 hodiny), do všetkích
ostatných miest do 6 hodín, z Madridu, do r. 2010.
V súčasnosti sú v prevádzke vysokorýchlostné trate Barcelona - Camp de
Tarragona - Lleida/Lerida - Zaragoza -
Madrid - Sevilla, Huesca
- Zaragoza, Madrid - Toledo, Córdoba -
Málaga a poskytuje služby na trati Barcelona - Valencia
šiestimi španielskymi širokorozchodnými
jednotkami TGV AVE S-101 (Euromed) s najvyššou rýchlosťou
220 km/h. Vo výstavbe je trať Barcelona - Perpignan. Ďalšie
projekty AVE (napr. Madrid - Stredomorie, Madrid - Lisboa)
sú v rôznych štádiách plánovania.
Mýľniky reštrukturalizácie železničnej infraštruktúry:
AVE
S 104 AV AVE S 100 Talgo © RENFE |
Trať
Madrid - Sevilla používaná vlakmi AVE S 100 © RENFE |
Trať
používaná vlakmi AVE S 104 AV © RENFE |
Súpravy AVE S 100 sú vyrobené vo Francúzsku s niektorými španielskymi komponentami, odvodené sú z francúzskeho TGV (Train à Grand Vitesse) Antlantique , dosahujú najvyššiu rýchlosť 300 km/h a majú rovnaký rozchod 1 435 mm. Cestovanie zo žst. Madrid-Puerta de Atocha do žst. Sevilla-Santa Justa trvá dve a štvrť hodiny bez medziľahlých zastávok.
Trať Madrid - Sevilla |
Trať Madrid - Barcelona |
Trať Córdoba - Málaga |
Trať AVE je podobná tratiam používaným ICE (InterCityExpress) - nemeckými
vysokorýchlostnými vlakmi, je dlhá 471 + kilometrov
a spája Madrid a Sevillu. Výhybky majú dĺžku 132 metrov,
umožňujú najvyššiu rýchlosť 300 km/h priamo a 160 km/h v
odbočení a k ich aktivácii je potrebných osem motorov.
Vlak odoberá striedavý elektrický prúd 25 kV
50 Hz (viac ako polovica zo siete RENFE
v rozsahu okolo 12 000 km na širokom rozchode 1 668 mm je
elektrifikovaná jednosmerným prúdom 3 kV) cez dva dvojité
pantografy inštalované v zadnej časti strechy každého rušňa.
AVE majú tiež v prevádzke vlaky Talgo 200 s meniteľným
rozchodom koľají, premávajúce po (sčasti vysokorýchlostných)
tratiach Madrid - Huelva a Madrid - Cádiz. Súpravy Talgo 200
sú ťahané elektrickými rušňami radu 252 vhodnými pre
premávku na tratiach AVE rýchlosťami do 220 km/h.
Madrid - Córdoba - Sevilla
Madrid - Zaragoza - Huesca /
Barcelona
Córdoba - Málaga
Madrid - Segovia - Valladolid
Madrid - Valencia
Madrid - Levante
Madrid - Lisabon
Madridské prepojenie
Madrid - Jaén
Valladolid - Vitoria - Gasteiz
Baskidský Y
Dĺžka: | 471 km + |
Rozchod: | 1 435 mm |
v prevádzke od: | Madrid - Sevilla: 21. IV. 1992 Madrid - Toledo: 15. XI. 2005 |
Prevádzková rýchlosť: | 250 - 300 km/h |
Trakčné napätie: | v žst. Madrid a Sevilla: = 3 kV na trati: ~ 25 kV / 50 Hz |
Signalizačný systém: | v staniciach: štandardná
signalizácia RENFE na trati: systém na indikáciu úsekových blokov |
Kontrolné systémy vlaku: | LZB (Linienzugbeeinflussung
= Continous Running Train Control = Systém nepretržitej
kontroly vlaku) EUROLOOP s hardware LZB 80/16 ASFA-200 (Anuncio de Senales y Frenado Automático = Announcement of Signal Aspects and Automatic Brake = Oznamovací systém signalizačných aspektov a automatického brzdenia) |
Maximálny sklon: | 1,25 % |
Mosty: | 31 - celková dĺžka 9,8 km |
Tunely: | 17 - celková dĺžka 15,8 km |
Polomery: | minimálny polomer zákrut: 2.300 m (pri Puertollane); ostatné väčšie ako 4 000 m |
Podvaly: | celkom: 1,6 Mil. |
Trať: | UIC 60 |
Náklady: | Trate: 348.874 mil. pesiet, t. j.: 740,7 mil. pesiet/km; stanice: 25.525,4 mil. pesiet |
As even mentioned in the chapter History the line was built by a German-Spanish consort
under the leadership of Siemens. The track is comparable to
german high-speed-lines but intented to be used only by passenger
trains.
Let's start the journey at Madrid-Atocha:
Seven of 15 tracks in the new station Madrid-Atocha are built to
European gauge and used by AVE-trains. The new station was
built in front of the old station building, in wich a tropical
garden, some bars and an AVE customer service center are
situated. To simplify the electrical installations in
Madrid-Atocha and Sevilla-Santa Justa and to avoid trouble with
the telecommunication systems the first 8,5 km are electrified
with 3 kV direct current (as the rest of the Renfe railway
network). First the new AVE-line runs parallely to the
1.668 mm broad gauge tracks. The AVE-line leaves Madrid in
a southeastern curve. Near Getafe it crosses the line to Aranjuez
to lead in direction Toledo. Some kilometres in front of the
bridge over the Tajo the train passes the AVE service
halls La Sagra that are situated a the right side of the track.
At kilometre 170 we reach Ciudad Real. The station is divided
into four 1.435 mm AVE tracks and three broad gauge
tracks. The next station is Puertollano (km 208) and ending of
the AVE Lanzadera (AVE short distance). The AVE
Larga Distancia trains (AVE long distance) continue to Córdoba
(km 343) by passing the Sierra Morena. The maximal ramp is 1,25 %
(descent from the Sierra Morena down to Córdoba). On this part
there are 16 of totally 31 bridges and 15 of totally 17 tunnels.
From Córdoba to Sevilla the AVE line runs parallelly to
the "old" line in the Guadalquivir valley. At kilometre
471 we reach the station Sevilla-Santa Justa. There are three
gauge-changeover facilities at Madrid, Córdoba und Sevilla so
that the talgo trains can leave the AVE-line to continue
on the broad gauge lines and reverse. The axle-gauge changeover
is performed at reduced speed as the train moves through a
specially-designed track section. During this procedure the
Passengers can stay in the train. The whole operation lasts
approximately fifteen minutes.
The whole line is controlled by the
operations control centre at Madrid-Atocha. There are electronic
signal boxes (ESTW L90-E), developed by Alcatel, situated
at La Sagra, Urda, Ciudad Real, Puertollano, Brazatortas,
Córdoba (2x) und Majarabique (Sevilla). Normally there is nobody
on these signal boxes. They are controlled from the operations
control centre at Madrid.
Data for signalling, video observation, security systems and
passenger information systems is transmitted via redundant
optical fibre cables on both sides of the track.
The track is equiped with the LZB 72 / LZB 80 train
control system, the same as on German high-speed-lines. The LZB
ends 2,5 km in front of the stations Madrid-Atocha and
Sevilla-Santa Justa. To ensure entries with higher speeds and
higher security level in these stations Renfe engaged Alcatel
SEL to install the train control system EUROLOOP.
Except from the stations there are no signals on the line. Signs
indicate block sections.
Dĺžka: | 796 km (Madrid -
Jonquera) Madrid - Zaragoza: 350 km Zaragoza - Lleida/Lerida: 131 km Lleida/Lerida - Barcelona: 170 km Barcelona - Jonquera: 145 km |
Rozchod: | 1 435 mm |
V prevádzke od: | Madrid -
Zaragoza - Lleida/Lerida: 11. X. 2003 (200 km/h - ASFA) Zaragoza - Huesca: 28. IV. 2005 Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: 19. V. 2006 (250 km/h - ETCS 1) Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: 16. X. 2006 (280 km/h - ETCS 1) Lleida/Lerida - Camp de Tarragona: 18. XII. 2006 (200 km/h - ETCS 1) Madrid - Camp de Tarragona: 7. V. 2007 (300 km/h - ETCS 1) Camp de Tarragona - Sant Just: od 9. V. 2007 v skúšobnej prevádzke bez cestujúcich Madrid - Camp de Tarragona - Sant Just - Barcelona: 20. II. 2008 * (300 km/h - ETCS 1) Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: úspešné testy rýchlosťou 350 km/h so systémom ETCS 2: december 2009 Figueres - Jonquera - tunel Perthus - Perpignan: 12. XII. 2010 ** Figueres - Barcelona: 15.XII. 2012 (250 km/h) Figueres - Barcelona: 30.IV. 2013 (350 km/h) |
Prevádzková rýchlosť: | 350 km/h |
Trakčné napätie: | ~ 25 kV / 50 Hz |
Signalizačný systém: | v staniciach: štandardná
signalizácia RENFE na trati: systém na indikáciu úsekových blokov |
Kontrolné systémy vlaku: | ETCS (European Train Control
System - Európsky systém kontroly vlaku) Level 2 (úplný systém riadenia a kontroly vlaku bez postrannej signalizácie a s pevnými blokmi. Vlaky sú detekované a lokalizované pozemnými zariadeniami) |
Maximálny sklon: | 2,5 % |
Mosty: | Madrid - Lleida/Lerida: 75 - celková dĺžka 26,6 km |
Tunely: | Madrid - Lleida/Lerida: 23 - celková dĺžka 24,4 km |
Polomery: | minimálny polomer zákrut: 7.250 m |
Trať: | UIC 60 |
Náklady: | trať: odhadované na 1.090.000 mil. pesiet, t. j. 1.400 mil. pesiet/km |
* 21. XII. 2007 mala byť dosiahnutá Barcelona . Z dôvodu
oneskorenia prác plánovaných na október 2007 bol termín odložený.
Pokračovaním bude trať smerom k francúzskym hraniciam.
Komplikáciou je však trasovanie tesne vedľa základov kostola Sagrada Familia v Barcelone .
** tunel Perthus bol prerazený v novembri 2007
V r. 1997 bol založený GIF (Gestor
de Infraestructuras Ferroviarias). Tento riadi
infraštruktúru RENFE. Consequently the
GIF is also responsible for výstavbu vysokorýchlostnej
trate Madrid - Zaragoza - Barcelona - Francúzsko.
The construction is devided into several
parts. At the moment there are approximately 400 km of the 481 km
between Madrid and Lleida/Lerida under construction. Four smaller
parts are still being planned.
Trať Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida bola sprevádzkovaná v
r. 2003 a cestovná doba bola skrátená
na 1hod. 50 min (predchádzajúca cestovná doba: 4 hod. 35 min).
O 2 roky neskôr, v r. 2005 mala byť
sprevádzkovaná trať Lleida/Lerida - Barcelona, avšak od decembra 2006 sa začalo jazdiť len na cca
polovici po Camp de Tarragona, do Barcelony až od 28. II. 2008.
dosiahnutým cieľom je cestovná doba na 635 km dlhej trati
medzi Madridom a Barcelonou 2 hod. 30 min. (pôvodne: 7 hod.).
Vzhľadom na
požiadavky prepojenia na Európsku sieť vysokorýchlostných
tratí, budú na tejto novej vysokorýchlostnej trati aplikované
výhradne komponenty, ktoré sú kompatibilné s ERTMS (European
Rail Traffic Management System -
Európsky systém riadenia železničnej dopravy) a ETCS (European
Train Control System - Európsky systém
kontroly vlaku). Všetky komponenty musia
úplne spĺňať parametre ETCS verzie 2.
The manufacturers of this technology
got the possibility to test their ETCS-components na trati
AVE Madrid - Sevilla . Tento projekt je nazvaný EMSET
(European Madrid - Sevilla EUROCAB Tests).
Test runs were made from October 1996 on,
on a 36 km long section between La Sagra and Mora.
Tunel pro vlaky TGV byl proražen,
Sagrada Família zatím stojí
Interiér verejných budov,
redakce, 27.11.2007 - Spojení z Francie do Španelska bude
rychlejší. Delníci po dvou letech nárocných prací prorazili
železnicní tunel pro rychlovlaky TGV. Jízda z Paríže do
Barcelony se díky této stavbe zkrátí z nynejších 12 na pet
a pul hodiny. Dvoutubusový tunel vede poblíž stredomorského
pobreží a je dlouhý pres osm kilometru.
Tubusy jsou od sebe vzdáleny 25 až 35 metru, ale po každých
200 metrech jsou propojeny galeriemi, které umožní prípadný
zásah v nouzi. Jde o klícový clánek nove budované
vysokorychlostní linky mezi Perpignanem na francouzské a
Figueras na španelské strane hranic. Trat buduje spolecnost
Eiffage nákladem 1,1 miliardy eur (asi 30 miliard korun).
Z katedrály zacaly padat
keramické dlaždice
List Le Figaro napsal, že první francouzský
rychlovlak TGV mel puvodne z Perpignanu do Barcelony prijet už v
roce 2009, ale výstavba dvou tunelu - pod historickým centrem
mesta Gerony a v blízkosti známého Gaudího chrámu Sagrada
família v Barcelone zpusobila zpoždení. Tam musely být práce
minulý mesíc zastaveny poté, co kvuli otresum pri ražení
zacaly padat z fasády katedrály keramické dlaždice. Spojení
TGV z Paríže do Barcelony si ješte na francouzské strane vyžádá
vybudování rychlovlakové trati mezi Nîmes a Perpignanem.
Univerzitní pedagogové pred
tunelem varovali
Koncem dubna letošního roku bylo jasné, že stavba
železnicního tunelu bude ve Španelsku celit mohutným
protestum. Tunel totiž mírí prímo pod proslulou Gaudího
katedrálou. Pod petici namírenou proti plánované výstavbe
tunelu v Barcelone se podepsalo pres sto predstavitelu španelských
univerzit. "Shromáždili jsme podpisy více než stovky
profesoru," rekl architekt Jordi Bonet i Armengol, který
rídí dokoncovací práce na chrámu, jehož stavbu zahájil
slavný Antonio Gaudí už v roce 1882.
Odpurci tunelu mají obavy, že otresy pri jeho budování a pak
i pri provozu, mohou vážne poškodit základy chrámu, který
rocne navštíví pres dva a pul milionu turistu z celého sveta.
Tunel urcený pro vysokorychlostní spoje mel vést prímo pod
Gaudího chrámem, jehož veže se tycí až do výše 170 metru
a který je vubec nejnavštevovanejší památkou ve Španelsku.
Railway Gazette - 26.7.2011 bol v Barcelone prerazený 5,8 km dlhý tunel Sants - La Sagrera v hodnote 179,3 mil. €. Práce prebiehali vzhľadom na obavy o katedálu Sagrada família nad tunelom pod dozorom 21-členného týmu geológov, stavebných inžinierov a ďalších odborníkov.
Vysokorýchlostná trať cez hranicu, LGV Perpignan - Figueres Vilafant (44,4 km), bola sprevádzkovaná v decembri 2010. Odvtedy po nej jazdia francúzske vlaky TGV z/do Paríža. Vysokorýchlostná trať Barcelona - Figueres Vilafant zrejme nebude sprevádzkovaná pred 31. júlom 2013, ale TGV už spájajú Paríž a Barcelonu, ale s použitím kyvadlových vlakov na štandardnej trati Barcelona - Figueres Vilafant . Celkový cestovný čas Barcelona - Paríž týmto kyvadlovým vlakom + TGV je 7 h 25 min., zatiaľ kým štandardný vlak Joan Miró trasu prejde za 11 h 54 min.
Dĺžka: | 170,2 km (155,9 km novobudovaná trať) |
Rozchod: | 1.435 mm |
v prevádzke od r.: | Córdoba - Antequera-Santa Ana (-
Bobadilla): 16. decembra 2006 Antequera-Santa Ana (- Bobadilla) - Málaga: 23. decembra 2007 |
Prevádzková rýchlosť: | 250 - 300 km/h |
Trakčné napätie: | ~ 25 kV / 50 Hz |
Signalizačný systém: | v staniciach: štandardná
signalizácia RENFE na trati: systém na indikáciu úsekových blokov |
Kontrolné systémy vlaku: | LZB
(Linienzugbeeinflussung = Continous
Running Train Control = Systém nepretržitej
kontroly vlaku) EUROLOOP s hardware LZB 80/16 ASFA-200 (Anuncio de Senales y Frenado Automático = Announcement of Signal Aspects and Automatic Brake = Oznamovací systém signalizačných aspektov a automatického brzdenia) |
Maximálny sklon: | 1,5 % |
Mosty: | 23 - celková dĺžka 5,9 km |
Tunely: | 7 - celková dĺžka 19,4 km |
Polomery: | minimálny polomer zákrut: 7.600 m |
Trať: | UIC 60 |
Náklady: | odhadované na 220.665 mil. pesiet |
Telekomunikačné a signalizačné systémy budú (takmer) rovnaké ako na trati Madrid - Sevilla .
Madrid - Segovia - Valladolid
LAV Madrid - Segovia
- Valladolid bola sprevádzkovaná
22. XII. 2007. Súpravami používanými na tejto trati zahŕňajú
S120 (max. rýchlosť 250 km/h),
Talgo S130 (Patito, max. rýchlosť 250
km/h) a S102 (Pato, max. rýchlosť 350
km/h).
Madrid -
Valencia
Trať s prevádzkovou rýchlosťou 350 km/h
Madrid - Valencia bola oficiálne dokončená 10. XII.2010, a
komerčná prevádzka na nej začala 18.XII.2010. Priame vlaky
prejdú jej 391 km za 95 minút.
Rozostavané a projektované trate
Madrid -
Levante
Vysokorýchlostná trať Madrid - Levante je
sieť spájajúca Madrid s s juhovýchodným pobrežím
Stredozemného mora. Sieť je určená pre vysokorýchlostné
vlaky osobnej dopravy rýchlostí okolo 300 km/h ako aj
nákladné vlaky. Sieť je sprevádzkovaná po fázach, počiatočnou
je Madrid - Valencia/Albacete, ktorá bola sprevádzkovaná v
decembri 2010, ďalšou bude Albacete/Valencia - Alicante v r.
2013 a poslednou dosiahnutie miest Murcia a Castellón v r. 2015.
V pláne je i pripojenie mesta Cartagena do siete, ale zatiaľ
nebol stanovený jeho termín.
Madrid -
Lisabon
Vysokorýchlostná trať spájajúca obe hlavné
mestá Ibérijského poloostrova; portugalský úsek bude prvou
traťou "štandardného rozchodu" v tejto krajine,
pretože používa bežne široký rozchod ako Španielsko. Plánované
je duálne využitie trate osobnej i nákladnej dopravy, na
španielskej strane bude mať dĺžku 439 km, z ktorej 48 km bude
časťou už prevádzkovanej vysokorýchlostnej trate Madrid -
Sevilla. Výstavba na španielskej strane začala koncom roku
2008 v úseku medzi mestami Badajoz a Mérida. Po jej dokončení
bude cestovná doba oboma mestami radikálne skrátená na cca 3
hodiny.
Madridské
prepojenie
Nový prepojovací tunel je plánovaný medzi
stanicami Atocha a Chamartín. V súčasnej dobe, vlaky idúce do
Valladolidu odchádzajú z Chamartínu a vlaky idúce do Sevilly,
Málagy a Barcelony odchádzajú zo stanice Atocha. Existuje tiež
jediné denné spojenie v každom smere na trasách Barcelona -
Sevilla a Barcelona - Málaga, ktoré využívajú
vysokorýchlostný obchvat okolo Madridu (jedinou alternatívou
je peší prechod rušňovodiča z jedného konca vlaku na
druhý, čo by malo negatívny dopad na cestovné doby). Tunel
umožní vlakom obsluhujúcim mestá na severe cestovať non-stop
cez Madrid ďalej do miest na juhu (alebo vice versa), bez toho,
aby sa rušňovodič musel meniť konce vlaku alebo obísť
Madrid, jediná možnosť pre cestujúcich: v súčasnej dobe, ak
niekto chce cestovať napríklad z Valladolidu do Málagy, musí
cestovať zo stanice Valladolid Campo Grande do Madridskej
stanice Chamartín, odtiaľ prímestským vlakom Cercanias na
stanicu Atocha, a potom konečne nastúpiť do nadväzujúceho
vlaku do Málagy.
24. apríla 2010 začalo tunelovanie na 7,3 km trase spájajúcej
Atochu a Chamartín. 11.II.2011 bol tunel prerazený, začala
pokládka koľají a ostatnej infraštruktúry.
Madrid -
Jaén
Táto vysokorýchlostná trať bude časťou výhradne
pre vysokorýchlostné vlaky osobnej dopravy (Madrid - Alcázar
de San Juan) a a časťou duálna aj pre nákladné vlaky
(Alcázar de San Juan - Jaén). Prvých 99 km trate bude tvoriť
už prevádzkovaná vysokorýchlostná trať Madrid - Sevilla.
Odtiaľ bude vybudovaných 67,5 km novej trate do Alcázar de San
Juan.
Z Alcázar de San Juan bude pôvodná trať zrekonštruovaná pre
možnosť prevádzky vlakmi osobnej dopravy rýchlosťou do 250
km/h; nová 2-koľajná trať cez pohorie Despen~aperros nahradí
doterajšiu 1-koľajnú trať. Táto časť vysokorýchlostnej
trate bude tiež základnou časťou pre koridor nákladných
vlakov Madrid - Algeciras. V projekčnej fáze je aj predĺženie
trate do Granady; avšak komplikovaný terén v úseku Jaén -
Granada ho môže ukončiť ako neekonomický.
Valladolid -
Vitoria - Gasteiz
Predĺženie vysokorýchlostnej trate Madrid -
Valladolid je vo výstavbe od r. 2009. Táto nová trať dlhá
223,4 km povedie takmer paralelne so súčasnou 244,8 km dlhou
traťou. Pôvodne bola plánovaná ako duálna vysokorýchlostná
trať, ale neskôr bola prekvalifikovaná na na trať výhradne
pre vlaky osobnej dopravy, ktorých opustením zostane súčasná
trať pre nákladné vlaky. Predpoklad na sprevádzkovanie úseku
trate Valladolid - Burgos cca v r. 2013 a úseku Burgos - Vitoria
- Gasteiz v r. 2014 al. 2015. Vo Vitorii bude nadväzovať na
Baskidskú vysokorýchlostnú trať, ktorá povedie na hranicu s
Francúzskom. Po sprevádzkovaní bude cestovný čas Valladolid
- Vitoria cca 1 hodina.
Baskidský Y
Baskidská vysokorýchlostná trať spojí 3
najväčšie mestá Baskidska, Vitoria-Gasteiz, Bilbao a San
Sebastián. Výstavba začala v r. 2007 a jej sprevádzkovanie sa
predpokladá v r.2016.
Olmedo - Galicia
The 424 km long high-speed railway line connecting Madrid with
Santiago de Compostela and the Atlantic axis high speed railway
line in Galicia in the North West of Spain. The line starts at
Olmedo 130 km to the north of Madrid on the Madrid–Valladolid
high-speed railway line. Construction on the northernmost part of
the line between the cities of Ourense and Santiago de Compostela
began late 2004 and is slated for completion 2012.
Venta de Ban~os–Gijón
The high-speed railway line connecting Madrid to the cities of
León, Oviedo and Gijón in the north of Spain. The line starts
at Venta de Ban~os: 205 km north of Madrid on the Valladolid–Vitoria
high-speed railway line. It includes the 24,7 km long Pajares
Base Tunnel which runs under the Asturian mountain range.
The transversal axis
The southern Andalusian transversal high-speed railway line is a
503.7-kilometre railway running between the cities of Huelva and
Almería, passing the cities of Seville and Granada. The line is
designed for speeds up to 250 kilometres per hour, except for the
130-kilometre Antequerra–Granada and the 103-kilometre Seville–Huelva
parts of the line, which are designed for speeds in excess of 300
kilometres per hour. A connection between Huelva and the
Portuguese border is being studied.
Atlantic axis
Sevilla - Cádiz
Murcia - Almería
+ ALSTOM chybne uvádza v niektorích materiáloch 417 km