Prevádzkovateľom vlakov
je na základe dohody z 28. I. 1993, spoločnosť Thalys
International so sídlom v Bruseli
a vlastníkmi: 62% SNCF, 28% SNCB a 10% Deutsche Bahn.
13. XII. 2009
Súpravy TGV THALYS premávajú od 2. VI.
1996 na vysokorýchlostných
tratiach (LGV - Ligne à Grande Vitesse) najmä z Paríža do rôznych miest
Belgicka a Amsterdamu ( PBA i PBKA ), a do mesta Köln - kedysi
i do Düsseldorfu - v Nemecku (
len PBKA ). Niekoľko vlakov
premáva z Holandska a Belgicka
aj do Valence, Marseille (kedysi i do Genève a Bordeaux)
rýchlosťou 300 km/h, zniesli by i 350 km/h, ale zatiaľ
to francúzska administratíva nepovolila (súprava 2.
generácie TGV Atlantique 325 vydržala bez problémov
18. V. 1990 rýchlosť 515,3 km/h a
3. IV. 2007 TGV POS 574,8 km/h).
Od 2. VI. 1996 skrátili vlaky
Thalys cestovný čas Paríž - Brusel na 2:03 hod. a Paríž
- Amsterdam na 4:42 hod., od 14. XII. 1997 - po dokončení
úseku Wannehein - Brusel ešte o ďalších 38 min. 19.
XII. 1998 začala zimná premávka
do lyžiarskej oblasti francúzskych Álp ( Bourg St.
Maurice ). V máji 1999 bola sprevádzkovaná VRT cez
Letisko
Charles de Gaulle v Paríži, a Thalys začal prevádzku
priamych spojení odtiaľ do Bruselu. V r. 2000 začal
Thalys prevádzku letných sezónnych vlakov do
juhofrancúzskeho mesta Valence - tieto boli v r.
2002 predĺžené do Marseille . V r. 2003 začala prevádzka
na Letisko Brusel International a
vlaky do stanice Marne-la-Vallée/Disneyland
Paris. 14. VI. 2009 bol o 19 minút skrátený cestovný
čas Brussels - Köln sprevádzkovaním novej VRT (HSL 3)
Liège - nemecká hranica. HSL 3 je spočiatku využívaná
len vlakmi DB ICE 3 jazdiacich na trase Brusel -
Frankfurt/M; prevádzka vlakov Thalys začala 13. XII. 2009. K rovnakému
termínu začala ich premávka
aj na VRT HSL 4/HSL
Zuid Antwerpen - Amsterdam .
Súpravy TGV Thalys sú poháňané 8
striedavými motormi (v 2 rušňoch); dĺžka 200 m; šírka
2, 90 m; maximálna povolená rýchlosť 300 km/h; 377
sedadiel (120 v triede Confort 1 a 257 v triede Confort
2)
Vyrobené boli doposiaľ 2 verzie:
9 súprav TGV Thalys PBA
(Paríž, Brusel, Amsterdam)
- 3-systémová jednotka (25 kV 50 Hz - 8 800 kW;
1,5 kV ss - 3 680 kW; 3 kV ss); hmotnosť 383 t
(17t na nápravu); 4 zabezpečovacie systémy
(TVM, KVB, ATB, TBL)
17 súprav TGV Thalys PBKA
(Paríž, Brusel, Kolín nad
Rýnom, Amsterdam) - 4-systémová
jednotka (25 kV 50 Hz - 8 800 kW; 1,5 kV ss - 3
680 kW; 3 kV ss a 15 kV 16,7 Hz - 3 680 kW);
hmotnosť 385 t (17t na nápravu); 7 zabezpečovacích
systémov (TVM, KVB, ATB, TBL, TBL2, INDUSI, LZB)
Širokopásmový Wi-Fi internet vo vlakoch K službám fy Thalys
patrí i širokopásmový prístup k internetu
prostredníctvom technológie Wi-Fi vo vlakoch, a to bez
úhrady v triede Confort 1 (1. trieda) a za poplatok v
triede Confort 2 (2. trieda). Spojenie zabezpečujú
satelitné prijímače na streche súprav. Dostupnosť
služby je závislá na technických okolnostiach daného
dňa a oblasti.
Modernizácia súprav V období r. 2008 - 2010
prechádzajú súpravy Thalys modernizáciou.
8. I. 2009 bola sprevádzkovaná prvá renovovaná
súprava PBA . V júli 2009
bola nemeckým Splkovým železničným úradom
schválená pre prevádzku prvá renovovaná súprava PBKA . Do konca r. 2009 bude
renovovaných 10 súprav Thalys. Kompletná flotila 26
súprav bude renovovaná v r. 2010.