Perspektívy múzea
dopravy v Bratislave
Eugen Labanič
Muzeálna starostlivosť o hnuteľné pamiatky železníc,
ktoré najviac ovplyvnili rozvoj priemyslu v priebehu minulého
storočia, vyústila do veľkých múzejných centier - múzeí
dopravy. Toto obdobie výrazne usmernilo priemyselno-hospodársky
rozvoj v tomto storočí, napriek tomu situácia múzea dopravy
všeobecne (železničnej, cestnej, vodnej a leteckej) dodnes nie
je uspokojivo vyriešená.
Obdobie od začiatku 20. storočia predovšetkým v Európe
môžeme charakterizovať ako vzostup záujmu o národné
kultúrno-historické a technické pamiatky. Tým sa obohatili
zbierky už jestvujúcich múzeí a vznikali nové
špecializované národné múzeá, ktoré predstavili dejiny
rozvoja priemyslu, techniky alebo niektorého priemyselného
odvetvia štátu.
Množstvo hnuteľných pamiatok pre svoj nadmerný rozmer, resp.
objem presahovalo možnosti ich umiestnenia v klasických
múzeách. Dnes už väčšina z nich tvorí výstavné komplexy,
kde sa sústreďujú určité objekty alebo predmety so snahou
zachovať ich a odovzdať ďalším generáciám.
Väčšina európskych železníc zabezpečuje ochranu svojej
minulosti. Realizujú záchranu ... Priestranstvo nákladného
dvora má časť spevnených plôch a časť ostatných plôch s
nedostatočne udržiavanou zeleňou. Celý areál je schátraný.
Objekty areálu tvorí:
Budova Šancovej č. 1:
Ide o pamiatkovo chránený objekt (BA-N/599) postavený
...
Sklad č.1
Je pamiatkovo chránený prízemný objekt (BA-N/824), s
...
Sklad č. 2
Budova je taktiež pamiatkovo chránený objekt
(BA-N/824). Je rovnaká ako sklad č.1, ale má ...
Sklad č. 3
Budova je v severnej časti nákladného dvora. Bola
postavená neskôr a nie je pamiatkovo chránená. Podobná je
skladu č. 1 a 2, v južnej časti rozdelená na vstavané
podlažia a suterén. Obstavaný priestor má asi 8 400 m3.
Ústredným priestorom skladu bude kinosála pre 200
návštevníkov. S kinosálou súvisí predsálie, vestibul,
hygienické zariadenia a šatňa. V prízemnej časti bude malý
snackbar a nad touto častou štyri klubovne s malým zázemím.
Areál nákladného dvora je vybavený infraštruktúrou. Jeho
súčasťou bude aj Múzejno-dokumentačné
centrum železníc na Slovensku. Ide o ...
Ekonómia a možnosti realizácie
Vzhľadom na veľký rozsah rekonštrukcie a ekonomické
možnosti financovania múzea dopravy, stavba je navrhovaná do
troch etáp tak, aby každú z nich od prvej etapy bolo možné
užívať. Pri súčasných ekonomických ukazovateľoch
finančný náklad investícií predstavuje 54,4 mil. Sk.
(Pamiatky a múzeá 2/1996)
Strana vytvorená :
10-VII-2001 Posledná aktualizácia : 15-II-2004 |
|