258/1993

Z Á K O N

NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

z 30. septembra 1993

o Železniciach Slovenskej republiky

PRVÁ ČASŤ

ZÁKLADNÉ USTANOVENIA

§ 1

(1) Zriaďujú sa Železnice Slovenskej republiky

so sídlom v Bratislave (ďalej len “železnice”). Že-

leznice sú právnickou osobou a zapisujú sa do

obchodného registra.

(2) Železnice zabezpečujú prepravné a doprav-

né služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej

politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvi-

siacich činností.

§ 2

Predmet činnosti

(1) Predmetom činnosti železníc je

a) základný predmet činnosti

1. preprava osôb a vecí na celoštátnych drá-

hach, 1) zriaďovanie a prevádzka celoštátnych

dráh,

2.1. zriaďovanie a prevádzkovanie dráh oso-

bitného určenia,

2.2. zriaďovanie a prevádzkovanie želez-

ničných telekomunikačných a rádiových

sietí,

2.3. preprava kombinovanou dopravou,

2.4. stavba a údržba železničných tratí vráta-

ne stavieb na dráhe a zariadení ekolo-

gického charakteru,

2.5. údržba a opravy dopravných

prostriedkov, výroba, údržba a opravy

špeciálnych strojov, zariadení a materiá-

lu vrátane revízií a diagnostiky,

2.6. poskytovanie služieb v reštauračných,

ubytovacích a kultúrnych zariadeniach,

2.7. prenájom nehnuteľností,

2.8. vnútroštátne a medzinárodné zasiela-

teľstvo,

2.9. automatizované spracovanie údajov

a ich prenos,

2.10. metrologické výkony a defektoskopia,

diagnostika a meranie fyzikálnych veli-

čín, geodetická a kartografická činnosť,

2.11. zabezpečovanie činnosti vedúceho odbo-

rového normalizačného strediska v že-

lezničnej doprave,

2.12. výroba, montáž, oprava a rekonštrukcia

elektrických a elektronických zariadení

vrátane revízií a diagnostiky,

2.13. prekládka tovarov, preväzovanie koľajo-

vých vozidiel a zmena prepravnej úpravy

prepravovaných tovarov pri zmene

rozchodu železníc,

2.14. zabezpečovanie osobitnej zdravotnej sta-

rostlivosti o pracovníkov vybraných pro-

fesií;

b) ďalšie podnikateľské činnosti zapísané v ob-

chodnom registri.

(2) Prevádzkou celoštátnych dráh sa na účely

tohto zákona rozumie súhrn činností, ktoré za-

bezpečujú prevádzku koľajového vozidla na že-

lezničnej dopravnej ceste celoštátnych dráh (ďalej

len “železničná dopravná cesta”).

DRUHÁ ČASŤ

VNÚTORNÁ ORGANIZÁCIA A ORGÁNY ŽELEZNÍC

Vnútorná organizácia

§ 3

(1) Vnútornú organizáciu železníc upravuje

štatút a organizačný poriadok.

(2) Železnice môžu určiť, ktoré vnútorné orga-

nizačné zložky sa zapisujú do obchodného re-

gistra. Pri ich zriaďovaní a prevádzkovaní sa pou-

žíva označenie zložené z názvu železníc a názvu

vnútornej organizačnej zložky.

Orgány železníc

§ 4

(1) Orgánmi železníc sú správna rada a gene-

rálny riaditeľ.

(2) Funkcia generálneho riaditeľa a jeho zá-

stupcu je nezlučiteľná s funkciou člena správnej

rady.

§ 5

Správna rada

(1) Správna rada je najvyšší orgán železníc. Má

deväť členov. Šiesti členovia správnej rady sú

odborníci, najmä z odvetvia dopravy, financií,

1) § 2 zákona č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení neskorších predpisov.

bankovníctva, hospodárstva a práva, traja sú

volení zástupcovia zamestnancov železníc.

(2) Členov správnej rady vymenúva a odvoláva

minister dopravy, spojov a verejných prác Slo-

venskej republiky (ďalej len “minister”); z nich

troch vymenúva a odvoláva na základe návrhu

vychádzajúceho z volieb vykonaných kolektívom

zamestnancov. Spôsob a podmienky voľby a odvo-

lania ustanovuje volebný poriadok, ktorý schva-

ľuje kolektív zamestnancov.

(3) Predsedu správnej rady z členov správnej

rady vymenúva a odvoláva minister.

(4) Funkčné obdobie členov správnej rady je

päť rokov, končí sa však až vymenovaním nových

členov. Vymenovanie sa musí vykonať do 30 dní

od uplynutia funkčného obdobia. Opakované vy-

menovanie člena je možné, najviac však na dve

po sebe idúce funkčné obdobia.

(5) Uvoľnené miesto sa doplní novým členom

správnej rady do 30 dní odo dňa, keď doterajší

člen oznámil, že sa vzdáva členstva, bol odvolaný

alebo nastali iné skutočnosti, pre ktoré nemôže

túto funkciu vykonávať.

(6) Vymenovaním nevzniká členom správnej

rady pracovný pomer. Členstvo v správnej rade je

verejnou funkciou 2) a za jej výkon prislúcha čle-

nom správnej rady primeraná odmena, ktorej

výšku stanoví vláda.

(7) Členovia správnej rady sú povinní zacho-

vávať mlčanlivosť o skutočnostiach týkajúcich sa

obchodných záujmov železníc. Táto povinnosť trvá

aj po skončení členstva. Zbaviť povinnosti

mlčanlivosti môže členov správnej rady na účely

občianskeho súdneho konania a trestného kona-

nia Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác

Slovenskej republiky (ďalej len “ministerstvo”) na

žiadosť oprávneného orgánu, Povinnosť zachová-

vať mlčanlivosť sa nevzťahuje na zákonom ulo-

ženú povinnosť prekaziť alebo oznámiť spáchanie

trestného činu orgánom činným v trestnom konaní.

(8) Správna rada prijíma rozhodnutia väčši-

nou hlasov všetkých členov.

(9) Podrobnosti o zvolávaní a organizácii za-

sadnutí, právach a povinnostiach jednotlivých

členov, spôsobe rokovania a rozhodovania a o hla-

sovaní určí rokovací poriadok správnej rady.

(10) Prvé zasadnutie správnej rady zvolá mi-

nister.

§ 6

Pôsobnosť správnej rady

(1) Správna rada schvaľuje

a) stratégiu rozvoja železníc, ročný podnika-

teľský plán železníc a návrh projektu

reštrukturalizácie a organizácie železníc,

b) ročnú, prípadne mimoriadnu účtovnú zá-

vierku a rozhoduje o rozdelení alebo vyrovnaní

hospodárskeho výsledku,

c) výročnú správu o hospodárení železníc, o stave

majetku, s ktorým hospodária, o podnika-

teľskej činnosti a o použití prostriedkov zo

štátneho rozpočtu,

d) financovanie hmotného a nehmotného ma-

jetku úverom, pokiaľ túto právomoc nepostúpi

generálnemu riaditeľovi,

e) tvorbu a spôsob použitia rezervného fondu,

prípadne ďalších fondov,

f) organizačný poriadok železníc,

g) zriaďovanie vnútorných organizačných zložiek,

ktoré sa zapisujú do obchodného registra,

h) vnútorné predpisy upravujúce zásadné

technologické postupy týkajúce sa základného

predmetu činnosti železníc okrem tých, ktoré

sa vydávajú podľa osobitných predpisov. 3)

(2) Správna rada predkladá ministerstvu

a) návrh železničných taríf,

b) návrh na vymenovanie a odvolanie generálne-

ho riaditeľa a jeho zástupcu,

c) návrh štatútu železníc a rokovacieho poriadku

správnej rady,

d) ročnú, prípadne mimoriadnu účtovnú závierku

overenú audítorom podľa osobitného predpi-

su, 4)

e) výročnú správu o hospodárení železníc, o stave

majetku, s ktorým hospodária, o podnika-

teľskej činnosti a o použití prostriedkov zo

štátneho rozpočtu,

f) správu o zriadení vnútorných organizačných

zložiek, ktoré sa zapisujú do obchodného re-

gistra.

(3) Správna rada dozerá na činnosť generálne-

ho riaditeľa, na funkčnosť riadenia a na činnosť

železníc a ich hospodárnosť. Na tento účel sú jej

členovia oprávnení nazerať do všetkých dokladov

a záznamov týkajúcich sa činnosti železníc a po-

žadovať všetky informácie o tejto činnosti.

§ 7

Generálny riaditeľ a jeho zástupca

(1) Na čele železníc je generálny riaditeľ, ktorý

riadi ich činnosť a je za ňu a za jej výsledky

zodpovedný správnej rade. Generálneho riaditeľa

zastupuje v plnom rozsahu práv a povinností jeho

jediný zástupca.

(2) Generálneho riaditeľa a jeho zástupcu na

návrh správnej rady vymenúva a odvoláva mi-

nister.

(3) Generálny riaditeľ je štatutárnym orgánom

železníc. Zastupuje ich navonok a koná v ich

mene vo všetkých veciach, pokiaľ nie sú vo vý-

lučnej pôsobnosti správnej rady a ministerstva.

2) § 124 ods. 1 Zákonníka práce.

3) Napríklad zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení neskorších predpisov.

4) § 20 ods. 1 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.

(4) Generálny riaditeľ vydáva vnútorné predpi-

sy železníc, vykonáva funkciu vedúceho organizá-

cie v pracovnoprávnych a ostatných právnych

vzťahoch a vzťahoch k príslušným odborovým

orgánom železníc.

(5) Generálny riaditeľ má právo zúčastňovať sa

na zasadnutiach správnej rady, predkladať jej

svoje návrhy, vyjadrenia a stanoviská.

§ 8

(1) Členovia správnej rady a generálny riaditeľ

nesmú vykonávať takú činnosť, ktorá konkuruje

predmetu činnosti železníc, a to:

a) vo vlastnom mene alebo na vlastný účet

uzatvárať zmluvné záväzky, ktoré súvisia

s predmetom činnosti železníc,

b) sprostredkúvať pre iné osoby uzatváranie

zmluvných záväzkov týkajúcich sa predmetu

činnosti železníc,

c) vykonávať činnosť ako štatutárny orgán alebo

člen štatutárneho alebo iného orgánu inej

právnickej osoby s podobným predmetom

podnikania s výnimkou spoločností, na kto-

rých podnikaní sa zúčastňujú železnice.

(2) Železnice sú oprávnené požadovať, aby

osoba, ktorá poruší povinnosti uvedené v odseku

1, vydala prospech zo zmluvného záväzku, kto-

rým porušila svoju povinnosť, alebo previedla na

železnice tomu zodpovedajúce práva. Tým nie je

dotknuté právo na náhradu škody podľa oso-

bitných predpisov.

(3) Práva železníc podľa odseku 2 zanikajú, ak

sa neuplatnili u zodpovednej osoby do troch me-

siacov odo dňa, keď sa železnice o tejto sku-

točnosti dozvedeli, najneskôr však uplynutím

jedného roka od ich vzniku. Tým nie je dotknuté

právo na náhradu škody podľa osobitných predpi-

sov.

V z ť a h m i n i s t e r s t v a k ž e l e z n i c i a m

§ 9

Ministerstvo

a) kontroluje hospodárenie s finančnými prost-

riedkami poskytnutými zo štátneho rozpočtu

železniciam na údržbu, opravy, modernizáciu

a rozvoj železničnej dopravnej cesty, dozerá na

plnenie záväzkov vo verejnom záujme a na

presadzovanie zásad štátnej dopravnej politi-

ky,

b) vydáva železničné tarify 5),

c) určuje tarify cestovného zamestnancom že-

lezníc a organizácií podieľajúcich sa na

činnosti železníc, požívateľom dôchodkov, ako

aj ich rodinným príslušníkom,

d) v prípade všeobecného ohrozenia má nariaďo-

vaciu právomoc voči orgánom a vedúcim pra-

covníkom železníc,

e) v prípade mimoriadnych okolností zvoláva

správnu radu,

f) schvaľuje štatút železníc a rokovací poriadok

správnej rady.

TRETIA ČASŤ

MAJETKOVÉ A FINANČNÉ POSTAVENIE

A FINANČNÉ HOSPODÁRENIE ŽELEZNÍC

Majetkové a finančné postavenie železní c

§ 10

(1) Železnice majú právo hospodárenia s ma-

jetkom, majetkovými právami a záväzkami, ku

ktorým mali už do svojho zániku právo hospo-

dárenia Železnice Slovenskej republiky, š. p., ako

aj s majetkom nadobudnutým v priebehu ich

podnikania.

(2) Železnice sú priamym subjektom vzťahov

k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a roz-

počtom obcí. 6)

§ 11

Železnice svoje potreby a náklady uhrádzajú

z príjmov získaných predovšetkým zo svojej

činnosti, ako aj ďalších zdrojov.

F i n a n č n é h o s p o d á r e n i e ž e l e z n í c

§ 12

Vlastné finančné zdroje

Vlastnými finančnými zdrojmi železníc sú:

a) základné imanie,

b) zisk vytvorený z ich činnosti,

c) rezervný fond,

d) ďalšie fondy železníc na financovanie ich

potreby vytvárané zo zisku.

§ 13

Základné imanie

(1) Základné imanie je dlhodobý vlastný fi-

nančný zdroj na krytie majetku, s ktorým majú

železnice právo hospodárenia.

(2) Pri zriadení železníc je výška ich základné-

ho imania rovnaká ako výška kmeňového imania

Železníc Slovenskej republiky, š. p., ktoré mali ku

dňu účinnosti tohto zákona.

(3) Základné imanie možno podľa § 15 ku

koncu roka zvýšiť z rezervného fondu alebo znížiť.

§ 14

Použitie zisku

Železnice používajú zisk

a) na úhradu daní a odvodov štátu, daní plate-

ných v cudzine a na úhradu iných povinností,

5) § 4 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.

6) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.

b) na prídel do rezervného fondu, do ostatných

fondov vytváraných železnicami a na úhradu

výdavkov podľa rozhodnutia správnej rady,

ktoré nemožno z odvodových (daňových) dôvo-

dov zahŕňať do nákladov (ostatné použitie zisku),

c) na prevody nerozdeleného zisku do ďalšieho

roka.

§ 15

Rezervný fond

(1) Železnice povinne zriaďujú rezervný fond.

(2) Rezervný fond vytvárajú železnice prídelom

zo zisku ako dlhodobý vlastný finančný zdroj na

krytie strát alebo prekročenie rozdelenia zisku, na

krytie prírastku majetku nekrytého cudzími dlho-

dobými zdrojmi alebo pri znižovaní účasti cudzích

dlhodobých zdrojov.

(3) Pri zriadení železníc je výška ich rezervného

fondu rovnaká ako výška rezervného fondu Že-

lezníc Slovenskej republiky, š. p., ktorý mali ku

dňu účinnosti tohto zákona. Rezervný fond nesmie

byť tvorený súčasťami železničnej dopravnej cesty

podľa § 24 tohto zákona.

(4) Rezervný fond sa ročne dopĺňa sumou vo

výške minimálne 5 % zo zisku, ktorý zostal po

uhradení daní a odvodov štátu, a to až do výšky

5 % z hodnoty majetku, s ktorým majú železnice

právo hospodárenia, okrem hodnoty železničnej

dopravnej cesty.

(5) Zostatok rezervného fondu prevyšujúci

výšku rezervného fondu podľa odseku 4 môžu

železnice použiť na zvýšenie základného imania.

(6) Pri strate prekračujúcej zostatok rezervné-

ho fondu, ktorá nie je krytá iným spôsobom

(konsolidačným úverom a pod.), sa základné ima-

nie zníži o hodnotu prekročenia. Strata sa

uhrádza prednostne z tej časti základného ima-

nia, ktorá netvorí železničnú dopravnú cestu.

§ 16

Ďalšie fondy železníc

(1) Železnice môžu zriaďovať ďalšie fondy vy-

tvárané prídelom zo zisku. Prostriedky týchto

fondov železnice použijú podľa rozhodnutia

správnej rady.

(2) Prostriedky jednotlivých fondov podľa

odseku 1 sú navzájom prevoditeľné. možno ich

použiť aj na doplnenie prídelu do rezervného

fondu a na doplnenie zisku na jeho rozdelenie.

(3) Železnice prevedú zostatky fondov Železníc

Slovenskej republiky, š. p., takto:

a) zostatok rezervného fondu do rezervného

fondu železníc,

b) prípadný zostatok fondu kultúrnych a so-

ciálnych potrieb do sociálneho fondu železníc.

§ 17

(1) Železnice sú povinné hospodáriť v okruhu

železničnej dopravnej cesty účtovne a finančne

oddelenom od okruhu prepravných a ostatných

výkonov.

(2) Prostriedky okruhu železničnej dopravnej

cesty nemožno prevádzať do okruhu prepravných

a ostatných výkonov.

(3) Železničná dopravná cesta nesmie byť

predmetom záložného práva.

§ 18

(1) Finančné prostriedky na údržbu, opravy,

modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej

cesty, potrebné na zabezpečenie cieľov koncepcie

dopravy, medzinárodných záväzkov a na plnenie

dôležitých záujmov štátu, sa kryjú predovšetkým

úhradami za používanie železničnej dopravnej cesty

a výnosmi z ostatnej podnikateľskej činnosti. Na

modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty

poskytuje štát dotácie 7) v rozsahu schválenom

zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok.

(2) Železnice po prerokovaní s ministerstvom

predložia vláde návrh sanačných opatrení.

ŠTVRTÁ ČASŤ

VYUŽÍVANIE ŽELEZNIČNEJ DOPRAVNEJ CESTY

CELOŠTÁTNYCH DRÁH

§ 19

(1) Železnice sú povinné umožniť využívanie

železničnej dopravnej cesty iným osobám (žiada-

teľom), ktorí pred uzavretím zmluvy preukážu

odbornú a zdravotnú spôsobilosť zúčastnených

osôb a technickú spôsobilosť použitých doprav-

ných prostriedkov 8) na zabezpečenie bezpečnej

a plynulej železničnej prevádzky, za podmienok

ustanovených osobitnými predpismi 9) a dohodnu-

tých v zmluve medzi zúčastnenými stranami.

(2) Využívanie železničnej dopravnej cesty sa

vykonáva za úhradu 10). Železnice vykonávajú túto

úhradu do okruhu železničnej dopravnej cesty

z okruhu prepravných a ostatných výkonov.

PIATA ČASŤ

ZMLUVA O VÝKONOCH VO VEREJNOM ZÁUJME

§ 20

(1) Zmluvou o výkonoch vo verejnom záujme

(ďalej len “zmluva”) sa železnice zaväzujú

poskytnúť výkony, ktoré by z hľadiska svojich

obchodných záujmov neposkytovali vôbec alebo

7) § 5 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb.

8) Napríklad § 26 a 27 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.

9) § 3 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.

10) Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.

neposkytovali v požadovanom rozsahu a štát

alebo samostatný samosprávny územný celok 11)

sa zaväzuje železniciam poskytnúť za tieto výkony

úhradu straty.

(2) Zmluva medzi železnicami a štátom alebo

samostatným samosprávnym územným celkom

sa uzatvára s ohľadom na sociálne a ekologické

hľadiská, územné plánovanie alebo poskytnutie

určitého cestovného určitým kategóriám

cestujúcich alebo prepravu určitých vecí.

(3) Zo zmluvy vzniká železniciam prevádzkový

záväzok, prepravný záväzok alebo tarifný závä-

zok.

(4) Prevádzkový záväzok je záväzok železníc

urobiť všetky opatrenia na zabezpečenie požado-

vaného rozsahu, plynulosti a pravidelnosti

prepravných výkonov, ktoré sú zabezpečované

dopravnými prostriedkami s ohľadom na že-

lezničnú dopravnú cestu.

(5) Prepravný záväzok je záväzok železníc pri-

jať a prepraviť cestujúcich alebo vecí za určených

podmienok a za určené ceny.

(6) Tarifný záväzok je záväzok železníc na

prepravu určitých kategórií cestujúcich alebo

určitých vecí za stanovenú tarifu podľa oso-

bitných právnych predpisov 12). Tým nie je dotknu-

tá regulácia cien podľa cenových predpisov.

(7) Zo zmluvy vznikne štátu alebo samostatné-

mu samosprávnemu územnému celku záväzok

uhradiť železniciam stratu, ktorá vznikla

v dôsledku plnenia zmluvného záväzku.

(8) Stratou sa na účely tohto zákona rozumie

rozdiel medzi cenou výkonov 13) a úhradou, ktorá

sa má vykonať podľa zmluvy; podrobnosti môže

ustanoviť ministerstvo všeobecne záväzným

právnym predpisom.

§ 21

(1) Zmluvu so železnicami uzatvára minister

po schválení vládou Slovenskej republiky na dobu

jedného až piatich rokov, prvýkrát na rok 1994.

Zmluvu musia podpísať obe strany najneskôr

jeden mesiac pred začiatkom aktuálneho časové-

ho obdobia, na ktoré sa uzatvára, prvýkrát do

31. januára 1994.

(2) Zmluvu so železnicami uzatvárajú v mene

samostatných samosprávnych územných celkov

ich zástupcovia.

§ 22

Zmluva musí mať písomnú formu a musí obsa-

hovať určenie predmetu zmluvy, ceny výkonov

a uhrádzanú stratu, lehoty plnenia, podrobnosti

o finančných vzťahoch medzi zmluvnými strana-

mi, sankcie a kontrolu plnenia záväzkov, dobu

platnosti zmluvy a ďalšie náležitosti určené oso-

bitným predpisom. 14)

§ 23

Výkony, prevádzkové náklady a tržby spojené

s realizáciou záväzkov z jednotlivých zmlúv vyka-

zujú železnice oddelene od ostatných výkonov,

prevádzkových nákladov a tržieb.

ŠIESTA ČASŤ

SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ

USTANOVENIA

§ 24

(1) Železničnú dopravnú cestu tvorí cesta

určená na dopravu železničnými koľajovými vo-

zidlami, zahŕňajúca pevné železničné zariadenia

potrebné na zabezpečenie pohybu železničných

koľajových vozidiel a zariadenia slúžiace na za-

bezpečenie bezpečnej železničnej prevádzky.

(2) Železničnú dopravnú cestu podľa odseku 1

tvoria súčasti uvedené v prílohe tohto zákona.

(3) Železničnú dopravnú cestu netvoria koľaje

v zariadeniach na opravu vozidiel, spojovacie ko-

ľaje k týmto zariadeniam a vlečky.

§ 25

Na vytvorenie podmienok bezpečnej a plynulej

prevádzky celoštátnych dráh sú železnice

oprávnené zriaďovať a využívať bez povolenia te-

lekomunikačnú sieť a telekomunikačné zariade-

nia. 15)

§ 26

(1) Železnice sú právnym nástupcom Železníc

Slovenskej republiky, š. p.

(2) Práva a povinnosti z pracovnoprávnych

vzťahov k Železniciam Slovenskej republiky, š. p.,

prechádzajú dňom nadobudnutia účinnosti tohto

zákona na železnice.

11) Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.

12) Napríklad vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom

zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom

zabezpečení, v znení neskorších predpisov.

13) Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.

Vyhláška č. 580/1990 Zb., ktorou sa vykonáva zákon č. 526/1990 Zb., o cenách

14) § 261 a nasl. Obchodného zákonníka.

15) § 6 zákona č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.

§ 27

(1) Železnice Slovenskej republiky, š. p., sa

zrušujú bez likvidácie dňom nadobudnutia účin-

nosti tohto zákona.

(2) Návrh na výmaz Železníc Slovenskej re-

publiky, š. p., a návrh na zápis železníc do

obchodného registra podá ministerstvo do 15 dní

odo dňa účinnosti tohto zákona.

§ 28

(1) Na prevod majetku, ku ktorému majú že-

leznice právo hospodárenia, na iné osoby sa vzťa-

hujú predpisy o podmienkach prevodu majetku

štátu na iné osoby.

16)

(2) Práva a povinnosti zakladateľa pri prevode

majetku štátu, s ktorým hospodária železnice, na

iné osoby má ministerstvo.

§ 29

Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlá-

senia (10. novembra 1993) s výnimkou ustanovenia § 17 ods. 1, ktorý

nadobúda účinnosť 1. januárom 1994.

Michal Kováč v. r.

Ivan Gašparovič v. r.

Vladimír Mečiar v. r.

16) Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.

Príloha zákona

Národnej rady Slovenskej republiky

č. 258/1993 Z. z.

Železničná dopravná cesta

Železničnú dopravnú cestu tvoria

a) pozemky,

b) drážne teleso a pláň, predovšetkým násypy,

zárezy, drenáže a odvodňovacie priekopy,

spevňovacie múry, spevňujúce porasty na

ochranu svahov, osobné nástupištia a nakla-

dacie rampy, postranné pruhy a cesty, oplote-

nie, živé ploty, ohrady, zásnežky,

c) umelé stavby, najmä mosty, priepusty,

priechody a iné vrchné vedenia dráhy, tunely,

zakryté zárezy a iné podpovrchové vedenia

dráhy, oporné múry a ochranné stavby proti

lavínam a padaniu kamenia a pod.,

d) úrovňové kríženia dráh s pozemnou komuni-

káciou vrátane zariadenia na zabezpečenie

cestnej dopravy,

e) vrchné stavby, najmä železničný zvršok vráta-

ne koľajníc, podvalov, drobného koľajiva, vý-

hybiek, zariadení na ohrev výhybiek, koľajo-

vých krížení, koľajového lôžka, točne, posuvne

(s výnimkou tých, ktoré slúžia len hnacím

vozidlám),

f) zariadenia pre cestnú dopravu na predsta-

ničných plochách a v nákladných staniciach

vrátane prístupových komunikácií,

g) zabezpečovacie, signalizačné a oznamovacie

zariadenia na šírej trati, v staniciach a zora-

ďovacích staniciach vrátane zariadenia na vý-

robu, premenu a rozvod elektrického prúdu na

napájanie oznamovacích a zabezpečovacích

zariadení, budovy patriace k uvedeným zaria-

deniam, koľajové brzdy,

h) osvetľovacie zariadenia na zabezpečenie pre-

vádzky a bezpečnosti dopravy,

ch) zariadenia na premenu a prívod prúdu pre

elektrickú trakciu, najmä trakčné napájacie

stanice, spínacie stanice, napájacie vedenia

medzi trakčnými napájacími stanicami a tro-

lejovým vedením, trolejové vedenia s trakčný-

mi podperami, trakčné napájacie koľajnice

s podperami, spätné vedenia,

i) budovy slúžiace na zabezpečenie prevádzky

dopravnej cesty a jej údržby vrátane častí

budov, v ktorých sa nachádzajú zariadenia na

odbavovanie cestujúcich.

Toto znenie nadobudlo účinnosť dňom vyhlásenia (10. novembra 1993) s výnimkou ustanovenia § 17 ods. 1, ktorý nadobol účinnosť 1. januárom 1994, neobsahuje však prípadné neskoršie úpravy.