trinásta časť

Rýchlosť vlakov a skúšobné jazdy hnacích vozidiel

LXXVII. Všeobecné ustanovenia............. 1 (251)
LXXVIII. Základné rýchlosti................ 2 (252)
LXXIX. Skúšobné jazdy hnacích vozidiel... 3 (253)

trinásta časť

RÝCHLOSŤ VLAKOV A SKÚŠOBNÉ JAZDY HNACÍCH VOZIDIEL

LXXVII. Všeobecné ustanovenia

791. Rozoznávame tieto pojmy rýchlostí:

a) okamžitá rýchlosť vlaku - dráha prejdená vlakom za jednotku času;

b) základná rýchlosť vlaku - rýchlosť určená jednotlivým druhom vlakov týmto predpisom a predpisom D 4;

c) najväčšia traťová rýchlosť - rýchlosť, ktorou môže byť trať (úsek trate) prechádzaný vzhľadom na svoju stavbu a vybavenie; je uvedená v Dodatku (v záhlaví pod názvom príslušnej trate);

d) traťová rýchlosť - rýchlosť, ktorou sa smie prechádzať určené miesto na trati (úsek trate); je to v podstate trvale obmedzená rýchlosť, vyznačená rýchlostníkmi; je uvedená v Dodatku (v stĺpcoch rýchlostí pri príslušnej trati);

e) stanovená rýchlosť - rýchlosť predpísaná jednotlivým vlakom ich cestovným poriadkom;

f) najväčšia dovolená rýchlosť - v zásade stanovená rýchlosť vlaku obmedzená v danom mieste na trati traťovou rýchlosťou alebo prechodným obmedzením traťovej rýchlosti (pozri čl. 11 NP);

g) technická rýchlosť - priemerná rýchlosť vlaku vyplývajúca z jeho pravidelných jazdných časov;

h) úseková rýchlosť - priemerná rýchlosť vlaku na určitom traťovom úseku;

i) cestovná rýchlosť - priemerná rýchlosť vyjadrená pomerom vzdialenosti východovej a cieľovej stanice a celkového cestovného času;

j) konštrukčná rýchlosť - najväčšia rýchlosť, ktorou smie ísť hnacie vozidlo alebo služobné vozidlo v pravidelnej prevádzke vzhľadom na svoju konštrukciu; konštrukčné rýchlosti hnacích vozidiel sú uvedené v predpise D 2/1 a rýchlosti traťových strojov v predpise D 2/81.

792. Pristavovať k vlakom hnacie vozidlá s menšou konštrukčnou rýchlosťou ako je stanovená rýchlosť vlaku nie je dovolené. Ak treba výnimočne použiť takéto hnacie vozidlo, musí sa vlak o zmenšenej rýchlosti upovedomiť rozkazom V.

793. Ak na niektorej trati bola povolená prechodnosť hnacích vozidiel, ktoré musia na niektorých miestach alebo úsekoch trate jazdiť rýchlosťou menšou, než udávajú rýchlostníky, vydá sa pre ne osobitná tabuľka ako vložka k tabuľke 8 Dodatku. Na túto vložku sa súčasne upozorní v tabuľke 4 Dodatku. Ak jazdí takéto hnacie vozidlo pri niektorom vlaku pravidelne, poznamená sa v cestovnom poriadku tohoto vlaku napr.: "Pre rušeň radu 781 (T 679.1) platí vložka k tabuľke 8 Dodatku." Ak je takéto hnacie vozidlo pristavené k vlaku, v ktorého cestovnom

poriadku nie je takáto poznámka, rušňový dispečer (rušňovodič) upozorní na to výpravcu a ten upovedomí vlak rozkazom V, do ktorého zapíše príslušný rozkaz.

LXXVIII. Základné rýchlosti

794. Rýchlosti, ktoré sa nesmú prekročiť pri zostave cestovného poriadku, ani pri jazde vlaku sú:

a) pri expresných vlakoch vrátane vlakov

EuroCity (EC), InterCity (IC) ....160 km/h

pri rýchlikoch a zrýchlených vlakoch ....120 km/h

pri osobných vlakoch ....120 km/h

b) pri súpravových a nákladných vlakoch brzdených I.spôsobom brzdenia ....100 km/h

c) pri vlakoch osobnej dopravy s postrkom, alebo vloženým hnacím vozidlom, ktorého zariadenie spôsobí pri úplnom alebo núdzovom zabrzdení priebežnou brzdou, že vypne pôsobenie jeho ťažnej sily ....100 km/h

d) pri vlakoch nákladných brzdených II.spôsobom brzdenia a pri nákladných vlakoch s vloženým alebo postrkovým rušňom (rušňami) zapojených na priebežnú brzdu ....90 km/h

e) pri rušňových vlakoch (okrem skúšobných jázd) ak nie je v Dodatku alebo v predpise D 2/1 pre niektoré rady hnacích vozidiel uvedená menšia rýchlosť ....80 km/h

f) pri vlakoch s pojazdnými žeriavmi, s koncovo alebo sedlovo naloženými vozidlami, pri nákladných vlakoch s nečinným hnacím vozidlom, nezapojeným na priebežnú brzdu ....70 km/h

g) pri vlakoch s postrkom, nezapojeným na priebežnú brzdu (nezavesený postrk) ....65 km/h

h) pri vlakoch so zásielkami mimoriadnej dĺžky naloženými na dvoch vozňoch, spojených nákladom alebo pevnou spojkou ....50 km/h

i) pri ťahaných pracovných vlakoch, ktorých cestovný poriadok spracúva výpravca ....40 km/h

j) pri tlačených vlakoch ....30 km/h

k) pri tlačených vlakoch, v ktorých sú zaradené vozne so strednými nárazníkmi (neplatí pre spriahadlá Schrafnenberg a SA 3) ....15 km/h

795. Dopravné koľaje v staniciach, okrem hlavnej koľaje, sa smú prechádzať len rýchlosťou zodpovedajúcou návestnému znaku na vchodovom a odchodovom návestidle.

Ak treba pri jazde iným než priamym smerom trvale prechádzať výhybky v dopravných koľajach menšou rýchosťou než 40 km/h, uvedie sa táto rýchlosť v Dodatku. Ak takáto rýchlosť nie je návestená, uvedie sa v zošitovom cestovnom poriadku.

Manipulačné koľaje ako aj výhybky v manipulačných koľajach sa smú prechádzať rýchlosťou najviac 40 km/h. Ak treba, aby sa prechádzali menšou rýchlosťou, táto rýchlosť sa uvedie v staničnom poriadku.

Ak z akéhokoľvek dôvodu treba prechodne prechádzať čo i len jednu výhybku v dopravných koľajach, príp. niektorú dopravnú koľaj rýchlosťou menšou ako je určené (napr. pri zrušení závislosti, pre poruchu a pod.), alebo so zvýšenou opatrnosťou, upovedomia sa o tom príslušné vlaky len rozkazom V a prechodná pomalá jazda sa neosadzuje návestidlami (pozri však čl. 208 NP).

796. Na doplnky.

LXXIX. Skúšobné jazdy hnacích vozidiel

797. Skúšobné jazdy hnacích vozidiel sa vykonávajú jednak rýchlosťami, ktoré neprekračujú traťovú rýchlosť, jednak rýchlosťami väčšími. Riaditeľ DDC určí preto medzistaničné úseky, v ktorých možno vykonávať skúšobné jazdy hnacích vozidiel rýchlosťou väčšou než 80 km/h pri neprekročení dovolených traťových rýchlostí; okrem toho určí aj medzistaničné úseky pre skúšobné jazdy hnacích vozidiel rýchlosťou väčšou než je najväčšia traťová rýchlosť; pritom stanoví aj najväččšiu rýchlosť, ktorou sa smie prechádzať skúšobný úsek. Tieto úseky musia byť dostatočne dlhé a pokiaľ možno bez priecestí a stanovíšť strážnikov oddielov. Pri určovaní medzistaničných úsekov pre skúšobné jazdy hnacích vozidiel prihliadne riaditeľ DDC na súhrnné požiadavky objednávateľov pravidelne sa opakujúcich skúšobných jázd (napr.ŽOS).

798. Pre skúšobné jazdy rýchlosťou väčšou ako určujú rýchlostníky, stanoví riaditeľ DDC aj opatrenia na zaistenie bezpečnosti dopravy, ak sú v skúšobnom úseku priecestia, hradlá alebo hlásnice, ako napr. uzavretie mechanických závor alebo uvedenie svetelných priecestných zabezpečovacích zariadení do výstražného stavu alebo postavenie hlavných návestidiel na návesť dovoľujúcu jazdu a pod., ktoré musia byť splnené skôr, ako rušňový vlak odíde zo stanice.

Skúšobné jazdy sa podľa predchádzajúceho odseku uskutočnia vždy v medzistaničnej vzdialenosti a vo vhodných vlakových prestávkach. Ak treba, prevádzkový dispečer rozhodne, pred ktorými vlakmi bude mať prednosť skúšobná jazda hnacieho vozidla.

799. O zavedenie rušňového vlaku pre skúšobnú jazdu rýchlosťou väčšou než udávajú rýchlostníky požiada objednávateľ včas sekciu dopravných trás s uvedením najväčšej požadovanej rýchlosti v skúšobnom úseku. Každá skúšobná jazda rýchlosťou väčšou než je traťová rýchlosť alebo najväčšia traťová rýchlosť, musí byť vopred prerokovaná na DDC a s DŽKV. Riaditeľ DDC potom určí deň a podmienky konania skúšobnej jazdy s prihliadnutím na vlakovú dopravu a potreby objednávateľa.

800. O zavedení rušňového vlaku pre skúšobnú jazdu hnacieho vozidla rýchlosťou, ktorá neprekračuje traťovú rýchlosť podľa údajov rýchlostníkov, požiada objednávateľ CRD. V skúšobnom medzistaničnom úseku musí sa rušňový vlak zaviesť v trase vlaku s rýchlosťou požadovanou objednávateľom.

Na skúšobný medzistaničný úsek, kde sú traťové oddiely, sa smie tento skúšobný rušňový vlak vypraviť len pri voľnosti najmenej dvoch traťových oddielov, priľahlých k stanici, z ktorej je rušňový vlak vypravovaný. Pritom sa musí skúšobná rýchlosť dosiahnuť v týchto dvoch oddieloch tak, aby na konci druhého z nich mohol vlak bezpečne zastaviť. Na tratiach s automatickým blokom musí byť vždy voľný celý medzistaničný úsek a rýchllosť skúšobného rušňového vlaku sa musí regulovať tak, aby mohol bezpečne zastaviť pred vchodovým návestidlom susednej stanice.

Technológiu skúšobných jázd stanoví predpis V 25 a V 9.

801. Pri ohlasovaní vlakovej dopravy musia byť o povolenej najväčšej rýchlosti rušňového vlaku upovedomení výpravca východovej stanice a výpravcovia staníc, ktoré hraničia so skúšobným úsekom; výpravca, ktorý ohlasuje zmeny vo vlakovej doprave v skúšobnom úseku, upovedomí o tom zamestnancov traťových stanovíšť.

Výpravca východovej stanice upovedomí rušňovodiča rušňového vlaku rozkazom V o tom, v ktorom medzistaničnom úseku a akou rýchlosťou je dovolená skúšobná jazda. O vydaní rozkazu V musí sa upovedomiť aj výpravca stanice, susediacej so skúšobným úsekom. Ak nedostane výpravca túto správu, upovedomí rušňový vlak sám. Na skúšobnú jazdu rýchlosťou väčšou než 80 km/h, ale neprekračujúcu traťovú rýchlosť, smie výpravca vypraviť rušňový vlak až potom, keď sa mu ohlási splnenie opatrení podľa druhého odseku čl. 800. Na skúšobnú jazdu podľa čl. 798 a 799 sa smie rušňový vlak vypraviť až vtedy, keď sa výpravcovi ohlási splnenie všetkých podmienok podľa čl. 798 a 799.

802. Úseky stanovené pre skúšobnú jazdu hnacích vozidiel rýchlosťami väčšími než 80 km/h, ako aj pre skúšobné jazdy hnacích vozidiel rýchlosťami väčšími než traťová (najväčšia traťová) rýchlosť, sa oznámia príslušným objednávateľom a uvedú sa v staničných poriadkoch staníc, priľahlých ku skúšobným úsekom a v prevádzkových poriadkoch rušňových dep.

803. Za rovnakých podmienok ako skúšobné jazdy hnacích vozidiel rýchlosťou väčšou než traťovou, vykonávajú sa skúšobné jazdy za účelom zväčšenia traťovej rýchlosti.

804., 805. Na doplnky.

D2 (12) D2 (14)