Riadny režim v januári
Košický integrovaný dopravný systém
si vyžiada 110 mil. Sk
|
Pravda / UTOROK 27. jún 2000
BRANISLAV SOBINKOVIČ - Projekt Košickej integrovanej dopravy
(KIDS) ráta s pokrytím územia do vzdialenosti približne 110
kilometrov.
Rutinná prevádzka KIDS by sa mala začať začiatkom januára
2001. Cestujúci tak budú môcť využívať služby Železníc
SR, SAD a MHD s jedným dopravným lístkom. Projekt už skúšobne
beží od septembra minulého roka. Zatiaľ ho však využíva
len približne 120 ľudí. Informoval o tom predseda komisie
dopravy mestského zastupiteľstva Ján Šarák.
Cieľom projektu, je odľahčenie mestskej hromadnej dopravy využívaním
tratí Železníc SR a mestských a prímestských liniek SAD.
Nevyhnutné je však doriešenie problémov týkajúce sa
harmonizácie a optimalizácie dopravy, budovanie technickej
infraštruktúry. Kostrou projektu bude železničná doprava,
ktorá výhodne spája obytné, priemyselné a prímestské časti
Košíc. V súčasnosti už 11 liniek ŽSR umožňuje priame
tranzitovanie dopravy cez mesto. Od septembra tohto roku do systému
KIDS vstúpi svojimi prímestskými linkami aj SAD, ktorá bude
plniť funkciu zrýchleného mestského spoja.
Momentálne sa podľa J. Šaráka nepodarilo technicky doriešiť
prekrytie VSŽ. Nízky počet cestujúcich využívajúcich KIDS
je takisto zapríčinený aj slabými investíciami do jeho
propagácie. Doterajšie prevádzkovanie nestálo ani korunu. J.
Šarák však momentálne nevie povedať, koľko finančných
prostriedkov jeho úspešné zavedenie do praxe ušetrí. Projekt
KIDS vypracoval Výskumný ústav dopravy v spolupráci s mestom
a Krajským úradom v Košiciach. Schválilo ho už ministerstvo
dopravy.
Jeho úspešné zavedenie do prevádzky si vyžiada investície
vo výške 110 mil. Sk, ktoré chcú jeho prevádzkovatelia získať
z fondov Európskej únie. Podmienkou je však zabezpečenie 25
percent z vlastných zdrojov.
BRENNER: EÚ vyjadrila "ľútosť" nad blokádou
Informácie o európskej integrácii nájdete aj na stránke
Vlády SR
http://integracia.government.gov.sk
BRUSEL 26. júna (SITA) - Európska únia, ktorá má zaviesť
nové opatrenia na
vyriešenie negatívneho dopadu dopravy na životné prostredie,
vyjadrila
prostredníctvom komisárky pre dopravu Loyoly de Palacio ľútosť
nad blokádou
Brennerskej diaľnice v Rakúsku. "Mrzí ma táto akcia už
len preto, že sme Európskej
rade predložili realistický návrh, ktorý by mal zmierniť
rozdiely v názoroch, a ktorý, ako
dúfame, členské štáty schvália".
Brennerská diaľnica je dôležitá komunikácia pre nákladnú
dopravu a už boli
podané návrhy na modernizáciu železnice, čím by sa malo
zmierniť preťaženie ciest.
Od polovice osemdesiatych rokov už poskytla Európska únia
okolo 110 miliónov
euro na modernizáciu jestvujúcej Brennerskej železnice, na
zlepšenie situácie v
kombinovanej doprave a na prípravu novej železničnej trate.
Vlkovlak vezie 240 lesoochranárov
BRATISLAVA 27. júna (SITA) - Zo železničnej stanice Stakčín
v Sninskom okrese
dnes ráno vyrazil na 27-hodinovú jazdu protestný Vlkovlak vezúci
do Bratislavy
lesoochranárov s petičnými podpismi pre ministra pôdohospodárstva.
Trojvagónová
súprava zastaví v dvadsiatich mestách, v ktorých aktivisti
Lesoochranárskeho
zoskupenia VLK uskutočnia informačné akcie pre verejnosť o príčinách
sucha,
povodní, kalamít a možných riešeniach týchto nežiaducich
javov. Do Bratislavy príde
Vlkovlak s 240 ochranármi v stredu po 10:00, aktivisti pôjdu so
svojimi požiadavkami
pred Ministerstvo pôdohospodárstva SR. Akcia je súčasťou
kampane Les pre život,
nie pre smrť a ďalšou snahou lesoochranárov presadiť konkrétne
zmeny v
legislatíve i hospodárení v lesoch na Slovensku.
Hlavné príčiny problémov vidia aktivisti združenia VLK v
enormnom znížení
vodozádržnej schopnosti v krajine, na poľnohospodárskych pôdach
a v lesných
ekosystémoch, spôsobené dlhoročným zlým hospodárením.
Svoje požiadavky
minulý týždeň zaslali otvoreným listom ministrovi pôdohospodárstva
Pavlovi
Koncošovi, riaditeľovi lesníckej sekcie Milanovi Beláčkovi a
ministrovi životného
prostredia László Miklósovi. V liste mimo iného požadujú rešpektovanie
odborných
expertíz, zastavenie ťažby vo všetkých prírodných a národných
prírodných
rezerváciách, zastavenie holorubnej ťažby v chránených územiach
Slovenska,
predovšetkým v národných parkoch TANAP, NAPANT a POLONINY a
prijatie
požadovaných konkrétnych legislatívnych zmien. Na podporu týchto
požiadaviek
vznikla aj výzva, ktorú do dnešného dňa podporilo 20 mimovládnych
organizácií.
V Žilinskom okrese sa stretne 2000
turistov
47. slovenský zraz turistov a 31. stretnutie TOM vo Varíne
BRATISLAVA 27. júna (SITA) - Už po 47-krát sa vo Varíne pri
Žiline v týždni od 3. do 9.
júla stretnú slovenskí turisti. Tradičnou súčasťou
slovenského zrazu turistov je aj
stretnutie Turistických oddielov mládeže (TOM), ktoré sa
uskutoční 31-krát. Slovenskí
turisti sa v Žilinskom okrese stretnú tretíkrát. Prvý raz to
bolo v roku 1977 vo Varíne a
druhý raz o jedenásť rokov neskôr v Rajeckých Tepliciach a
Kuneráde. "Zraz sme
začali pripravovať rok dopredu. Všetci organizátori pracovali
vo svojom voľnom čase.
Pre účastníkov sme pripravovali stanový tábor, v ktorom môžeme
ubytovať 2000
turistov. Z tohto počtu bude približne tisícka členov mádežníckych
oddielov. Ako
organizátori sme pripravili 9 trás pre TOM a 7 trás pre dospelých
turistov. Okrem toho
je každý večer prichystaný kultúrny a športový
program," povedal predseda
organizačného štábu 47. zrazu turistov Marián Pobeha. Na
turistickom zraze nebudú
chýbať ani cykloturisti a organizátori pripravili aj rôzne
fakultatívne výlety. Pre
účastníkov zrazu platí špeciálna zľava na železniciach a
niektoré rýchliky budú
špeciálne zastavovať v železničnej stanici Varín. Predohrou
slovenského zrazu
turistov bude 33. stretnutie vysokohorských turistov v Račkovej
doline, ktoré sa
uskutoční 29. júna až 2. júla. Na tomto zraze sa však môže
zúčastniť iba obmedzený
počet 300 turistov. Klub slovenských turistov (KST) ako hlavný
organizátor týchto
zrazov má však počas leta aj viacero iných aktivít. Azda
jednou z najvýznamnejších
turistických akcií tohtoročného leta na Slovensku bude 45. ročník
TID,
medzinárodného splavovania Dunaja. Tohtoročná TID-ka sa začala
prvou časťou
počas minulého víkendu v nemeckom Ingolstadte a účastníci
plavby zavítajú na
Slovensko 12. - 16. augusta.
80 dní pred OH - zaujímavosti
SYDNEY/BRATISLAVA 27. júna (SITA) - Zaujímavosti 80 dní pred
začiatkom OH v
Sydney:
Pracovníci železníc spokojní
Pracovníci železníci dostanú príplatky za prácu počas
OH, ktorá im prinesie
dovedna 9,4 mil. USD navyše. Dohodu s vládou Nového Južného
Walesu sa
podarilo dosiahnuť po dvoch rokoch rokovaní. Olympijské hry sa
tak už nemusia
obávať štrajku zamestnancov železníc. Príplatok za každú
hodinu práce v období od
15. septembra do 1. októbra je 2,40 USD. Dovedna sa táto úprava
týka asi 8000
pracovníkov.
(krátené)
Do mája prepravili ŽSR tovar za 4,93 mld Sk
SME / Štvrtok 29.6.2000
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) prepravili za prvých päť mesiacov roka 2000 tovar v hodnote 4,93 mld Sk, čo oproti rovnakému obdobiu minulého roka predstavuje zvýšenie o 465,2 mil. Sk. ŽSR za dané obdobie zinkasovali z nákladnej prepravy viac o 23,15 mil. Sk ako predpokladali v pláne tržieb. V objemovom vyjadrení splnili plán na 110,2 %, pričom prepravili tovar v objeme 21,09 mil. ton. Oproti plánu sa objem prepravy zvýšil o 1,95 mil. ton a medziročne vzrástol o 2,4 mil. ton tovaru. Za prvých päť mesiacov roka 2000 plnia ŽSR plán v tranzitnej nákladnej preprave na takmer 113,5 %, v dovoznej na 121 %, vo vývoznej na takmer 107 % a vo vnútroštátnej nákladnej preprave na 98 %.
Ekonomické dôvody
ČR: Slovenskí Rómovia chcú politický azyl
Pravda / STREDA 28. jún 2000
Počas uplynulého víkendu požiadalo 170 slovenských občanov prevažne rómskeho pôvodu v Českej republike o azyl. Ako dôvod uviedli zlé politické ovzdušie na Slovensku.
ALENA BOROVIČKOVÁ, Praha - Od
začiatku roka požiadalo o azyl v Českej republike podľa
štatistiky ministerstva vnútra 313 Rómov. Popri zlej
politickej atmosfére vo svojich žiadostiach uvádzajú na prvom
mieste veľké existenčné problémy. Najmä však krátenie
sociálnych dávok a príspevkov v nezamestnanosti. Ako uviedla
Česká televízia, ide najmä o Rómov z východného Slovenska,
ktorí prešli hranice cez železničný priechod Mosty u
Jablunkova. Všetci boli umiestnení v utečeneckom tábore vo Vyšných
Lhotách.
Podľa českých zdrojov je veľmi pravdepodobné, že žiadnemu
z nich politický ani iný azyl udelený nebude. Slovenská
republika totiž nespadá do tzv. rizikových krajín. Navyše aj
Česi sa musia brániť zvýšenej nezamestnanosti a vlastným
vážnym sociálnym problémom. Podľa Marie Masaříkovej zo
Správy utečeneckých zariadení pri ministerstve vnútra všetky
žiadosti budú však riadne preskúmané. Pokiaľ ide o reakcie
českých politikov, nie sú žiadne.
Hlásia sa k prírode, ktorú chcú
ochraňovať
Na 47. slovenskom zraze
turistov vo Varíne takmer 2 000 účastníkov
Národná obroda / 28. Jún 2000
Karol Pátek Bratislava - Na 47. ročníku slovenského zrazu turistov a 31. ročníku slovenského stretnutia turistických oddielov mládeže (TOM) vo Varíne v Žilinskom okrese (3.- 9. júla) očakávajú organizátori takmer 2 000 účastníkov, z toho takmer tisíc členov TOM. Na včerajšej tlačovej besede v Dome športu o tom informovali predstavitelia Klubu slovenského turistov (KST) a organizačného štábu (OŠ) vo Varíne. "Kedysi sa na našich tradičných zrazoch zúčastňovalo aj 12-tisíc turistov, dnes sa však hlásime k ochrane prírody, chápeme zraz ako výberové, nie masové podujatie. Pritom chceme zachovať tradíciu a dokázať, že turisti majú vzťah k prírode a chránia ju," povedal o novodobej filozofii celoslovenských zrazov Vratislav Schaal, predseda KST. "Na príprave zrazu sme začali pracovať už pred rokom, vo svojom voľnom čase všetko zabezpečoval 29-členný organizačný štáb. Pripravených je 9 trás pre TOM a sedem trás pre dospelých turistov, ďalej sú pripravené cyklotúry a fakultatívne autobusové zájazdy," uviedol Marián Pobeha, predseda OŠ. Jedným zo spoluorganizátorov sú Železnice slovenskej republiky, pre účastníkov zrazu platia 50% zľavy na cestovnom a rýchliky budú mať zastávku výnimočne vo Varíne. Na preukazy KST budú taktiež výrazné zľavy alebo voľný vstup do múzeí, kultúrnych pamiatok. Týka sa to i hradu Strečno. Predstaviteľov KST prijme primátor mesta Žiliny Ján Slota a starosta obce Varín Karol Strásky.
Už zajtra sa začína ďalšie podujatie KST - 33. zraz vysokohorských turistov v Račkovej doline v Západných Tatrách. Pochopiteľne, za obmedzenej účasti 300 turistov. Náplňou zrazu sú celodenné túry vo vysokohorskom prostredí, spojené s prekonávaním prevýšenia až 1 500 m, po dolinách, hrebeňoch a rázsochách Západných Tatier. Doplnkovou časťou zrazu budú besedy, spojené s premietaním diapozitívov z podujatí vo vysokohorskom prostredí.
Bratislava, Čunovo, Gabčíkovo a Komárno budú zasa miestami, kadiaľ prechádza už odštartovaný 45. ročník medzinárodnej plavby po Dunaji, známy pod značkou TID. Je to stretnutie turistov z podunajských štátov, v minulých rokoch však nechýbali ani účastníci z ďalších európskych či mimoeurópskych krajín. Účastníci TID-u začali svoju dunajskú púť v nemeckom Ingolstadte 24. júna, z Rakúska prídu do Bratislavy 12. júla (svoj stan si rozložia v lodeniciach pod Starým mostom) a budú pokračovať cez Maďarsko, Juhosláviu do Bulharska, kde je cieľ plánovaný na 27. augusta.
Korunové úvery sa vracajú do módy
SME / Štvrtok 29.6.2000
DUŠAN DEVÁN, BRATISLAVA
- Odstránenie ekonomickej nerovnováhy, ktorá trápila
Slovensko od roku 1997, má už reálny vplyv aj na finančné
trhy. Po prehriatí ekonomiky v rokoch 1995 a 1996 totiž NBS sprísnila
menovú politiku, čo malo za následok zvýšenie úrokových
sadzieb. Slovenské podniky a neskôr aj štát boli donútené
masívne si požičiavať zo zahraničia - najprv cez syndikované
úvery, potom cez eurobondy. Dnes však nastáva ústup od
emisií eurobondov a zahraničných pôžičiek a veľká časť
slovenských podnikov sa vracia ku korunovým úverom.
Jedným z príkladov sú Slovenské elektrárne. Tie mali od
minulého roka zmluvu na emisiu eurobondov. Doteraz sa však
nerealizovala. Namiesto toho si elektrárne plánujú požičať
asi 4 mld Sk od Slovenskej sporiteľne. Tento postup má podporu
aj od štátu. Ministerka financií Brigita Schmögnerová totiž
ešte v marci tohto roka vyhlásila, že bude proti tomu, aby
elektrárne išli na eurobondový trh. Dôvodom negatívneho
stanoviska ministerky financií boli predovšetkým predpoklady
nepriaznivých úrokových podmienok pre elektrárne, pod čo sa
čiastočne podpísala aj nízka zahraničná kredibilita spoločnosti.
Momentálne uvažujú o emisii eurobondov už len dva subjekty -
ani jeden však nechce robiť novú emisiu, ale iba doplniť
existujúcu. Prvým je Slovenský plynárenský priemysel a
druhým Železnice SR. „Doteraz sme si cez emisiu eurobondov
požičali 150 mil. EUR, ale štátnu garanciu máme na 200 mil.
EUR. Máme záujem o navýšenie objemu emisie, všetko však
bude závisieť od vývoja situácie na trhu,“ povedal včera
hovorca Železníc SR Miloš Čikovský. Slovenský plynárenský
priemysel má podľa informácií SME tiež záujem iba o menšie
doplnenie emisie - malo by ísť o 50 až 80 mil. EUR. „Môžem
potvrdiť, že SPP v súčasnosti zvažuje doplnenie emisie
eurobondov. Keďže je to však len v štádiu úvah, bližšie
informácie zatiaľ nie sú k dispozícii,“ povedal hovorkyňa
SPP Helena Poláková. „Druhou alternatívou je korunový
úver. Úroky z korunových úverov sa totiž príliš neodlišujú
od devízových úrokov a nie je tam kurzové riziko,“ dodala.
SPP však nie je jediný podnik, ktorý uvažuje, že namiesto
devízových úverov si požičia v korunách. „V poslednom
polroku klientom často odporúčame, aby sa financovali v korunách.
Úroky sú skoro porovnateľné a je to bez kurzového rizika.
Najobľúbenejšie sú momentálne trojročné korunové úvery,“
povedal hlavný ekonóm ING Barings Ján Tóth. Hlavným
problémom pri korunovom financovaní je veľmi konzervatívna
úverová politika slovenských bánk. Na túto situáciu už
čiastočne reagovali niektoré zahraničné banky, ktoré
emitovali korunové eurobondy, aby takto získané koruny opäť
investovali. V praxi to vyzerá tak, že slovenské banky cez
eurobondy požičajú zahraničným bankám a tie zasa požičajú
slovenským podnikom. „Veľa bánk je pred privatizáciou alebo
v nejakej fáze ozdravného procesu. Predpokladám však, že trh
korunových úverov čaká značné oživenie,“ dodal Ján
Tóth.
Roboty niet, nezamestnaní pribúdajú
Nový čas / Streda, 28. Jún 2000
(van) - V Košickom kraji sa prehupol
počet nezamestnaných cez magickú hranicu stotisíc ešte 16. júna
tohto roku. Nič však nenasvedčuje tomu, že by sa tento trend
nárastu ľudí, ktorí nepracujú, zastavil. Od začiatku júla
totiž ohlásili hromadné prepúšťanie ďalšie podniky.
Kvôli nadbytočnosti a organizačným zmenám začnú od prvého
júla s prepúšťaním 204 zamestnancov Železnice Slovenskej
republiky - Divízia železničných koľajových vozidiel
Bratislava - správa UD KV Košice. V Prešovskom kraji tak
dostane výpoveď 62 a v Košickom kraji 142 zamestnancov.
Železnice budú prepúšťať aj v správe riadenia dopravy Košice.
Tu príde o prácu 100 zamestnancov, z čoho 54 je z Košického
kraja. Prepúšťanie od 31. mája ohlásil aj podnik VOSUP zo
Spisškej Novej Vsi. Keďže mali problémy s odbytom, pričom
tiež boli v druhotnej platobnej neschopnosti, na dlažbu pôjde
28 ľudí. Aj Severoslovenské celulózky a papierne, a. s.,
ohlásili prepúšťanie. Týka sa dvoch divízií, ktoré budú
zrušené. Ide o stredisko obnovy a údržby a stredisko cestnej
dopravy v závode Slavošovce. Tu príde o prácu 64 ľudí.
Strana vytvorená: 3. VII. 2000 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press13.htm ) |