Strata slovenských železníc sa znížila

16.12.2000, SME, BRATISLAVA
Železnice Slovenskej republiky dosiahli za prvých desať mesiacov tohto roku stratu viac ako 2,1 miliardy korún. „Dosiahnutá strata bola o takmer 260 miliónov korún nižšia, ako sme očakávali. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku bola menej ako polovičná,“ komentoval výsledok hovorca železníc Miloš Čikovský.
Podľa operatívnych výsledkov bolo za desať mesiacov prepravených 44 427 945 ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom o 3 592 945 ton viac. Znamená to plnenie na takmer 109 percent. V porovnaní s rokom 1999 to bolo viac o 4 340 166 ton, čo predstavuje medziročný nárast o 11 percent.
Celkove tržby z prepravy predstavovali 12,8 miliardy korún, čo je v porovnaní s rokom 1999 viac o 1,23 miliardy. Predstavuje to viac ako desaťpercentný medziročný nárast.
Nákladná preprava zabezpečila železniciam viac ako 11 miliárd korún, čo je oproti roku 1999 o jednu miliardu viac. Tržby za vnútroštátnu prepravu dosiahli hodnotu 2,89 miliardy, medzinárodná doprava priniesla do pokladnice ŽSR 7,35 miliardy.
„Finančná situácia železníc v oblasti pohotových finančných prostriedkov je aj napriek tomu, že štát pravidelne a včas poskytuje zálohy na výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave na rok 2000 a navyše...

Vagónka Trebišov ukončí rok 2000 s miernym ziskom
17.12.2000 11:54, Košice 17.decembra 2000 (TASR)
Hodnota produkcie Vagónky, a. s., Trebišov dosiahne tento rok zhruba 250 miliónov Sk, čo je o 10 % viac ako vlani. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Emila Kráľa Vagónka ukončí rok 2000 s miernym ziskom. Ako ďalej konštatoval, firma mala v priebehu tohto roka dostatok objednávok. V súčasnosti sa kvôli dodávke 7 000 krbov pre nemeckého zákazníka na jednej z prevádzok dokonca pracuje nepretržite a spoločnosť zamestnala ďalších 50 sezónnych pracovníkov. S realizáciou objednávky začali v októbri a jej ukončenie možno očakávať začiatkom marca budúceho roka. Počet stálych zamestnancov Vagónky sa počas roka nezmenil a zamestnáva zhruba 400 pracovníkov. Jej najvýznamnejším obchodným partnerom zostávajú Železnice SR, pre ktoré spoločnosť realizuje opravy vagónov. Dodávky pre ŽSR tvoria 60 až 70 % produkcie Vagónky. Zvyšnú časť výroby predstavujú kontajnery, krby a ďalšie strojárske výrobky, ktoré vyvážajú do Nemecka a Rakúska. E. Kráľ na adresu ŽSR poznamenal, že za terajšieho vedenia železníc sa zlepšila ich platobná disciplína i celková vzájomná kooperácia. V súčasnosti sa omeškané platby ŽSR voči Vagónke pohybujú na úrovni 10 až 15 miliónov Sk mesačne, čo je výrazne menej ako v minulosti, keď nezriedka predstavovali 50 až 100 miliónov Sk mesačne. Vagónka so ŽSR spolupracuje i na nových vývojových programoch.

Dvaja mladíci prepadli sprievodcu vlaku bejzbolovou palicou
18.12.2000 10:26, Bratislava 18. decembra 2000 (TASR)
Bejzbalovou palicou zaútočili na 24-ročného sprievodcu osobných vlakov dvaja mladíci vo veku 15 a 16 rokov z východoslovenskej obce Borša, okres Trebišov. Incident sa odohral v sobotu o 23.57 hod., keď sprievodca pred železničnou zastávkou Borša požiadal vtedy ešte neznámych mladíkov, aby predložili cestovné lístky. Podľa informácií hovorcu Železničnej polície (ŽP) Jozefa Búranského jeden z mladíkov vytiahol z rukáva kabáta bejzbalovú palicu, druhý ho sotil medzi sedadlá a začali ho biť po hlave a rukách. Potom utiekli do zadnej časti súpravy. Medzitým sprievodca zatiahol záchrannú brzdu a vlak zastavil pred železničnou zastávkou Borša. Útočníci rozbili na dverách vozňa okno o rozmeroch 35 x 90 cm, cez ktoré vyskočili a ušli do obce. Oboch však ešte v noci vypátrala hliadka Oddelenia Železničnej polície Michaľany. Po predvedení na oddelenie pri dychovej skúške u mladšieho útočníka namerali 1.62 promile, u staršieho 1.83 promile alkoholu v krvi. Ku skutku sa obaja priznali, motív však nevedeli vysvetliť. Sprievodca bol ošetrený v NsP v Kráľovskom Chlmci, kde lekár konštatoval pomliaždeniny záhlavia a palcov na oboch rukách s liečením do sedem dní. Zatiahnutím záchrannej brzdy a desaťminútovým meškaním uvedeného osobného vlaku vznikla ŽSR škoda 600 korún.

Liberalizáciou cien v IC a EC klesnú ŽSR náklady za výkony vo verejnom záujme
18.12.2000 15:45, Bratislava 18. decembra 2000 (TASR)
Liberalizáciou cien za prepravu v rámci rýchlikov Eurocity (EC) a Intercity (IC) na železniciach SR (ŽSR), schválenou vládou na jej minulotýždňovom rokovaní, by malo dôjsť od 1. februára budúceho roku k vyňatiu výkonov za tento typ dopravy zo zmluvy o úhrade výkonov vo verejnom záujme a tým aj k zníženiu nárokov železníc voči štátu. Tým by podľa slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského mohli poklesnúť ročné ekonomicky oprávnené náklady za výkony vo verejnom záujme z hodnoty 9,966 miliardy Sk na 9,439 miliardy Sk, teda približne o 500 miliónov Sk. Objem výkonov vlakov IC a EC (10 kusov) predstavuje z celkových dopravných výkonov vo verejnom záujme 5,2 %, čo je 1,8 milióna vlakových kilometrov. Odčlenenie výkonov vlakov IC a EC zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme je v súlade so závermi Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Stanovenie cien ostane v kompetencii železníc a podľa vyjadrenia M. Čikovského sa k nemu bude pristupovať diferencovane, čo znamená, že by malo byť odlišné pre jednotlivé dni v týždni. Cena takéhoto lístka by preto bola v niektoré dni, najmä v piatok, keď je o cestovanie veľký záujem, vyššia ako v iné dni.

Nemecká železnica je presiaknutá korupčnými škandálmi
19.12.2000 11:35, Mníchov 19. decembra 2000 (TASR)
Na Nemeckej železnici (Deutsche Bahn AG) sa v poslednom období vyšetruje takmer 50 prípadov oznámení na podozrenie z korupcie a iných trestných činov, z ktorých sa takmer polovica potvrdila ako pravdivá. Ako pre Süddeutsche Zeitung povedal jeden z dvoch ombudsmanov na železnici Edgar Joussen, formy odhalenej trestnej činnosti sú pestré. Vyšetrovanie desiatich prípadov sa onedlho dostane do etapy, že sa bude môcť začať stíhanie. Viaceré prípady korupcie sa spájajú so zadávaním objednávok na realizovanie stavebných projektov. Mnohí zamestnanci majú strach informovať o korupcii a iných nekalých praktikách v podniku, lebo sa boja konfliktov vo svojich oddeleniach alebo s nadriadenými. Podľa Joussena každý, kto odchádza zo železnice, má nejaký problém. Skupinový tlak býva veľmi veľký najmä vtedy, ak sa dá dokopy väčšia skupina pracovníkov a chce "zarobiť na svojich právomociach". Ako informuje denník, v niektorých prípadoch sa súdne konanie proti obvineným skončilo. Bývalý vedúci berlínskej dcérskej firmy DB zameranej na nehnuteľnosti Alexander May a jeden jeho spolupáchateľ dostali vysoké nepodmienečne tresty. Vyšetrujú aj hlavného stavebného radcu v Halle a zaoberajú sa aj tromi ďalšími prípadmi. Železnici pomáha pri odhaľovaní trestnej činnosti aj oddelenie boja proti korupcii, ktoré od roku 1993 jestvuje pri frankfurtskej štátnej prokuratúre vo Frankfurte nad Mohanom. Odvtedy spracovalo viaceré veľké prípady.

Žena okradla podnapitého, mladiství vykradli pivnicu
19.12.2000 10:48, Bratislava 19. decembra 2000 (TASR)
Potom, čo 32-ročný muž zo Smilna v pondelok nadránom na krytom nástupišti SAD v Poprade zaspal na lavičke, neznáma žena, s ktorou predtým navštívil jeden bar, mu zo zadného vrecka nohavíc odcudzila 9200 českých a vyše 600 slovenských korún. Na základe popisu hliadka Oddelenia Železničnej polície v Poprade zadržala v blízkosti železničnej stanice podozrivú Kvetoslavu L. z obce Torysa. Peniaze mala ešte pri sebe, napriek tomu jej hrozí obvinenie z trestného činu krádeže. Do pivničného priestoru v budove návestného obvodu v Čiernej nad Tisou sa v pondelok dopoludnia vlámali dvaja miestni chlapci vo veku 12 a 15 rokov, ktorí zvesili železnú mrežu na chodbe pivnice a vykopli spodnú časť dverí. Ukradli niekoľko marhuľových kompótov, nakladaných uhoriek, dvanásť litrov Coca Coly, sedmičku šumivého vína a rôzne náradie v celkovej hodnote 1500 korún. Po predvedení na Oddelenie Železničnej polície v Čiernej nad Tisou sa podozriví ku skutku priznali. Ako motív uviedli majetkový prospech. Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Osobný vlak na železničnej zastávke zachytil a usmrtil 21-ročného Martinčana
19.12.2000 14:05, Bratislava 19. decembra 2000 (TASR)
K tragickej nehode došlo dnes krátko pred štvrtou hodinou rannou na železničnej zastávke v Priekope v okrese Martin, pri ktorej prechádzajúci osobný vlak zachytil a usmrtil 21-ročného Martinčana. Ako spresnil pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, rušňovodič osobného vlaku pri prechádzaní železničnou zastávkou spozoroval na prvej dopravnej koľaji neznámu osobu, ktorá nereagovala na výstražné zvukové znamenie. Na miesto nešťastia privolali lekára z Martina, ktorý konštatoval smrť následkom zlyhania centrálnej mozgovej sústavy pri rozdrvení lebky a mozgu. Predbežne vylúčil zavinenie cudzou osobou. Telo nebohého previezli do Ústavu súdneho lekárstva v Martine. Po podrobení dychovej skúšky nebolo u rušňovodiča zistené požitie alkoholu. Prednosta železničnej stanice z Martina odobral z hnacieho vozidla vlaku rýchlomerný prúžok, ktorý posúdia špecialisti ŽSR. V dôsledku nehody meškal jeden rýchlik, štyri osobné a jeden zrýchlený vlak. Okolnosti tragickej smrti Martinčana preverujú príslušníci oddelenia Železničnej polície z Vrútok.

Škoda Holding obnoví dodávky náhradných dielov pre ruské lokomotívy
20.12.2000 09:38, Praha 20. decembra 2000 (TASR)
Zmluvu na dodávku náhradných dielov na elektrické lokomotívy za 10 miliónov dolárov (asi 400 miliónov Kč) podpísali v utorok predstavitelia spoločnosti Škoda Holding a ruského ministerstva dopravných spojov. Diely majú byť dodané v priebehu prvého polroka 2001. Platba je sčasti vpred, sčasti po dodávke. Informuje o tom český denník Právo. Ako povedal generálny riaditeľ Škody Martin Roman, ide o prvú časť veľkej objednávky v hodnote asi miliardy dolárov. Škoda sa bude podieľať na renovácii svojich starých lokomotív, ktorých v Rusku doteraz jazdí asi 2 100, a v spoločnom podniku so štátnym Jaroslavským lokomotívnym závodom bude od roku 2003 vyrábať aj nové. Spoločný podnik má vzniknúť v júni 2001. Škoda v ňom bude mať manažérsku kontrolu a necelých 50 % akcií. V prvom roku opraví 100 starých lokomotív. Nedostatok týchto strojov musí Rusko zatiaľ riešiť tak, že osobné vagóny ťahajú lokomotívy, určené pre nákladné vlaky, uviedol Vladimír Ivanovič Ilin z ruského ministerstva. Nutnosť urýchlenia opráv podľa neho vyplýva aj z toho, že za 11 mesiacov tohto roku vzrástla osobná železničná doprava v Rusku o 20 % a nákladná o 14 %. "Od roku 1992 sa Škoda pokúšala vrátiť na ruský trh koľajových vozidiel, až do tohto roku neúspešne. Tento kontrakt dáva našej divízii Dopravná technika úplne nový rozmer, pretože polovicu príjmu získa v zahraničí," uviedol M. Roman. Podľa Šimona Jacobsona, riaditeľa izraelskej spoločnosti Shiran, ktorá sprostredkúva financovanie, jazdí značné množstvo lokomotív Škoda aj na Ukrajine. V budúcnosti by preto mal vzniknúť spoločný opravárenský podnik aj tam.

Starec si išiel po koľajniciach po istú smrť
20.12.2000 09:36, Bratislava 20. decembra 2000 (TASR)
Motorový osobný vlak zrazil a usmrtil 76-ročného J. M. z obce Drienica v utorok krátko po poludní na úseku trate Nižná Šebastová - Kapušany pri Prešove. Muž kráčal stredom železničnej trate oproti prichádzajúcemu vlaku. Napriek tomu, že rušňovodič použil zvukové znamenie a rýchlobrzdu, tragédii sa mu nepodarilo predísť. Privolaný lekár rýchlej zdravotníckej pomoci z NsP v Prešove konštatoval smrť následkom polytraumatizmu. Dychová skúška nepreukázala u rušňovodiča a vlakvedúceho požitie alkoholu. Na uvedenom úseku na takmer dve hodiny zastavili železničnú dopravu, pričom meškali dva vlaky, jeden bol odrieknutý. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície v Prešove. TASR dnes o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.


Strana vytvorená: 24. XII. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press38.htm )