Zisk Doprastavu rastie
SITASme 30. august 2002, BRATISLAVA - Doprastav, a. s., Bratislava dosiahol za minulý rok podľa slovenských účtovných štandardov konsolidovaný zisk vo výške 93,24 milióna korún, čo v medziročnom porovnaní predstavuje nárast o 37 percent. Z prevádzkovej činnosti dosiahla skupina zisk takmer 348 miliónov, ktorý bol znížený stratou z finančných operácií v objeme 175 miliónov. Výroba skupiny predstavovala 5,296 miliardy a medziročne vzrástla o 598,76 milióna. Tržby za predaj vlastných výrobkov a služieb pritom skupina evidovala na úrovni 4,908 milióna korún. Pridaná hodnota medziročne vzrástla o viac ako 22 percent.
Konsolidačné pole skupiny tvoria spoločnosti Doprastav Bratislava, Triostrand Senica, Prosek Praha, Betón Bratislava, Slovasfalt Bratislava, Dopra-Via Bratislava, GEOstatik Žilina, Železničné stavebníctvo Bratislava a M&M Cont Bratislava. Do konsolidovanej účtovej uzávierky boli zahrnuté, pri použití metódy úplnej konsolidácie, individuálne účtovné uzávierky dcérskych podnikov a pre konsolidáciu kapitálu bola zvolená metóda účtovnej hodnoty.
Doprastav je jednou z najvýznamnejších slovenských stavebných firiem. Vznikol k 1. januáru 1994 transformáciou zo štátneho podniku. V nasledujúcom roku spoločnosť zmodernizovala strojový a dopravný park. Okrem generálneho riaditeľstva v Bratislave má Doprastav dva závody v Žiline a vo Zvolene.

Železničná trať spájajúca Severnú a Južnú Kóreu bude hotová koncom roka
TASRSoul 30. augusta - Južná Kórea dnes oznámila že jedna dráha železničnej trate, spájajúcej ju so Severnou Kóreou cez najstráženejšiu hranicu sveta, bude pripravená už koncom tohto roka a ďalšia do začiatku budúceho.
Po troch dňoch ekonomických rokovaní v Soule uviedla Južná Kórea, že práce na tratiach sa začnú 18. septembra. Cieľom je spojiť železničné trate a cesty, na ktorých bola prerušená doprava po Kórejskej vojne v rokoch 1950-53.
Každá zo železničných tratí sa nachádza na jednej strane polostrova. Jedného dňa by mohli byť obe napojené na Transsibírsku magistrálu cez Rusko do Európy a Číny.
Južná Kórea už postavila jednu trať vedúcu k demilitarizačnej zóne blízko západného pobrežia. Severná Kórea však zatiaľ v tomto smere nevyvíja takmer žiadnu aktivitu.

Do severnej Kórey príde ryža, hnojivá aj japonský premiér Džunicir Koizumi
Sme 31.8.2002, SOUL,TOKIO - Historické stretnutie predstavitelov južnej a severnej Kórey (KLDR) sa vcera skoncilo vyhláseniami, z ktorých budú mat osoh hlavne obyvatelia zúboženej severnej Kórey. Južná Kórea pošle 400 000 ton ryže hladujúcim obyvatelom severnej Kórey. V zásielke bude okrem toho aj 100 000 ton hnojív. Komunistická KLDR je povinná zaplatit za ryžu v priebehu 20 rokov pri jednopercentnom úroku so zaciatkom splácania po desiatich rokoch od dorucenia tovaru. Južná Kórea má výrazný prebytok ryže, kým mnohí Severokórejcania trpia podvýživou alebo hladom. Severnú Kóreu už od roku 1995 sužujú suchá a iné prírodné pohromy, ktoré si podla rôznych odhadov vyžiadali 100 000 až niekolko miliónov obetí na životoch.
Dráha železnicnej trate, spájajúca južnú a severnú Kóreu cez najstráženejšiu hranicu sveta, bude pripravená už koncom tohto roka a dalšia do zaciatku budúceho. Doprava tu bola prerušená po Kórejskej vojne v rokoch 1950 - 1953.
Každá zo železnicných tratí sa nachádza na jednej strane polostrova. Jedného dna by mohli byt obe napojené na Transsibírsku magistrálu cez Rusko do Európy a Cíny.
V reakcii na ciastkové úspechy kórejského stretnutia Japonsko zacalo pripravovat návštevu svojho premiéra Džunicira Koizumiho v komunistickej severnej Kórei, kde bude rokovat s jej vodcom Kim Cong-ilom.
Koizumi navštívi Kórejskú ludovodemokratickú republiku (KLDR) 17. septembra. Pôjde o vôbec prvú návštevu japonského premiéra v komunistickej krajine, ktorá v ostatnom case javí známky otvárania sa svetu. Medzi oboma krajinami sú nevyriešené otázky: Japonsko chce poznat osud 11 svojich obcanov, ktorých v 70. a 80. rokoch podla Japonska severná Kórea uniesla. Pchjongjang zasa trvá na japonskom ospravedlnení a na kompenzáciách za utrpenie, ktoré spôsobila japonská kolonizácia Kórejského polostrova v rokoch 1910 až 1945.
Juhokórejské noviny medzitým priniesli informáciu, podla ktorej sa oba kórejské štáty dohodli na návšteve Kim Cong-ila v južnej Kórei. Návšteva sa má uskutocnit na budúci mesiac pri príležitosti Ázijských hier.

Živelnosť nemá priestor
Dokonalou prípravou znížiť rozostavanosť
Hospodársky denníkPondelok 26.Augusta 2002 - V Košiciach sa nedávno uskutočnilo výjazdové zasadnutie vedenia generálneho riaditeľa ŽSR . S akým cieľom prišlo vedenie na východ Slovenska, informoval generálny riaditeľ Ing. Ladislav Saxa na úvod: "V rámci programu prerokujeme materiál Koncepcia hospodárenia s majetkom štátu v správe ŽSR a chceme získať informácie o problémoch v prevádzke, ako i o tom, ako do prevádzky zasiahlo a zasahujú rozdelenie a transformácia železníc." Koncepciu hospodárenia s majetkom uviedol námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku Ing. Dušan Zelinka. Rešpektuje všetky danosti subjektu ŽSR z hľadiska vymedzenia predmetu činnosti; právneho a majetkového postavenia; právneho režimu majetku štátu v správe ŽSR ; možných spôsobov nakladania s majetkom štátu v správe ŽSR ; výsledkov inventarizácie majetku železníc a analýzy jeho súčasného užívateľského režimu; podnikateľských cieľov a rozvojových zámerov ŽSR , vyjadrených v pláne ŽSR , novej stratégie ŽSR po transformácii a ostatných rozvojových dokumentoch; zabezpečenia záväzkov pre prípady neplnenia nájomných zmlúv; definovanie základných priorít v oblasti nakladania s majetkom atď. Koncepciu hospodárenia s majetkom štátu v správe ŽSR ešte prerokuje Správna rada ŽSR . V ďalšej časti rokovania vedenia sa hovorilo o pripravovanej dislokácii niektorých organizačných zložiek ŽSR v Košiciach, ktoré si vyžiadalo rozdelenie železníc. Najväčší "pohyb" sa udeje medzi budovou na Železničnej ulici, Stromovou, Kasárenským námestím, Štefánikovou ulicou a železničnou stanicou. Na porade vedenia prítomní prednostovia jednotlivých správ žiadali podporu pri stavebných a rekonštrukčných zámeroch. Vedenie sa požiadavkám nebráni, ale ako povedal námestník generálneho riaditeľa pre technický rozvoj Ing. Ladislav Dimun, bude sa tak diať až po dokonalej projektovej príprave stavieb. V tejto otázke totiž treba odstrániť živelnosť, ku ktorej dochádzalo v minulosti, keď sa začínali stavby bez potrebnej prípravy, všetko sa riešilo dodatkami a výsledkom je vysoká rozostavanosť. Týka sa to aj rekonštrukcie košickej železničnej stanice , kde projektová dokumentácia by mala byť hotová do konca roka.

Riziko: oprava tratí a údržba
Ani jeden pracovný úraz nevznikol pod vplyvom alkoholu
Hospodársky denníkPondelok 26.Augusta 2002 - Už viac ako pol roka zamestnanci ŽSR pracujú v zmenených podmienkach novej organizačnej štruktúre. Aj keď je polrok pomerne krátkym časovým úsekom, vykonanú prácu je potrebné zhodnotiť. Odbor bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR analyzoval stav oblasti, ktorú spravuje. Je to bezpečnosť železničnej dopravy a bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci. Lakmusovým papierikom stavu bezpečnosti železničnej dopravy je početnosť a vážnosť vzniknutých nehodových udalostí. O niektorých otázkach bezpečnosti na ŽSR sme hovorili s hlavným inšpektorom pre bezpečnosť a ochranu zdravia Pavlom Kristínkom a s hlavným inšpektorom bezpečnosti železničnej dopravy Robertom Hodáňom. "Za uplynulých šesť mesiacov zaznamenali 443 nehodových udalostí všetkých kategórií. Ak tento počet porovnáme s počtom za prvý polrok 2001 (383), tak musíme konštatovať
zhoršenie stavu
o 60 prípadov. Kde je príčina a na koho tričko to pripočítať - ŽSR alebo Železničnej spoločnosti ( ZSSK )? Pri podrobnejšom porovnaní vzniku nehodových udalostí za sledované obdobie rokov 2001 a 2002 prichádzame k nasledujúcim výsledkom: V prvom polroku 2001 z uvedených 383 prípadov sa 81 pripisuje ŽSR a 185 prípadov ZSSK a 117 prípadov na cudzí vplyv. V prvom polroku 2002 z celkového počtu 443 nehodových udalostí vzniklo 84 z viny ŽSR , 219 z viny ZSSK a 140 bolo zavinených cudzím vplyvom. Z uvedených čísel sa dá len ťažko posúdiť, či sa ŽSR v danej oblasti zlepšili alebo zhoršili, aj keď tri nehodové udalosti navyše hovoria skôr v neprospech. Nie je našou úlohou posudzovať
príčiny nárastu
nehodových udalostí v ZSSK , no z výsledných čísel jednoznačne vyplýva zhoršenie stavu bezpečnosti železničnej dopravy (meraná vznikom nehodových udalostí). Keď zhrnieme príčiny vzniku všetkých predmetných nehodových udalostí, zistíme, že za tým je nedodržiavanie pracovnej a technologickej disciplíny prevádzkovými zamestnancami tak ZSSK , ako aj ŽSR .
Dôsledky nehodových udalostí v prvom polroku 2001: úplné prerušenie prevádzky na čas 76 hodín, jednokoľajná prevádzka zavedená na čas 85 hodín, zmeškaných 587 osobných vlakov o 398 hodín a 403 nákladných vlakov a odrieknutých bolo 28 osobných a 9 nákladných vlakov.
Dôsledky nehodových udalostí v prvom polroku 2002: úplné prerušenie prevádzky na čas 86 hodín, jednokoľajná prevádzka zavedená na čas 61 hodín. Ďalej bolo zmeškaných 616 osobných vlakov o 403 hodín a 262 nákladných vlakov a odrieknutých 44 osobných a 5 nákladných vlakov.
Úroveň kvality bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa najspoľahlivejšie
meria počtom
a vážnosťou vzniknutých pracovných úrazov. Analýza pracovnej úrazovosti za obdobie prvého polroka 2002 je prvým väčším rozborom v danej oblasti po rozdelení ŽSR na dva samostatné subjekty. Na základe takejto analýzy spracovanej za obdobie január až jún 2002 konštatujeme, že trend znižovania počtu vzniku pracovných úrazov pokračuje aj v nových podmienkach organizácie ŽSR . Porovnávaním výsledkov pracovnej úrazovosti na pracoviskách železničnej dopravnej cesty zisťujeme, že v sledovanom období roku 2002 sme zaznamenali 60 pracovných úrazov, čo je zníženie o 12 prípadov (16,67 %) oproti rovnakému obdobiu roku 2001, keď sme evidovali 72 prípadov. Uvedený trend sme zaznamenali aj v hodnotení za celé ŽSR. Vznik 64 pracovných úrazov znamená zníženie počtu o 11 prípadov (14,67 %). V prvom polroku 2001 sme zaznamenali 75 prípadov. Pozitívne možno hodnotiť stav pracovnej úrazovosti s vážnymi následkami. V hodnotiacom období roku 2002 sme nezaznamenali
smrteľný, ťažký
či hromadný pracovný úraz, čo teší zo všetkého najviac. Celkovo priaznivý trend sa preniesol aj do hodnotenia najobjektívnejšieho, do prepočtu na sto zamestnancov. Kým prepočet za prvý polrok 2001 bol 0,31 úrazu, prepočet za rovnaké obdobie roku 2002 predstavoval 0,28 úrazu. Z rozboru príčin pracovných úrazov vyplýva, že dominantnou skupinou sú okamžité psychofyziologické stavy a bežné pracovné riziko. Na túto príčinu v sledovanom období roku 2002 bolo 47 pracovných úrazov, čo z celkového počtu predstavuje až 73,44 %. Zavinením zamestnávateľa ŽSR utrpeli pracovný úraz dvaja zamestnanci. V jednom prípade bol príčinou nepriaznivý stav alebo chybné usporiadanie pracoviska, v druhom nesprávna organizácia práce. Zamestnanci si
sami zavinili
pracovné úrazy v siedmich prípadoch, či už používaním nebezpečných postupov alebo spôsobov práce, nepoužívaním predpísaných bezpečnostných zariadení a ochranných opatrení alebo nepoužívaním predpísaných osobných ochranných pomôcok. Z dôvodu pracovnej neschopnosti spôsobenej pracovnými úrazmi sa na ŽSR v prvom polroku 2002 vymeškalo 3248 kalendárnych dní. Z hľadiska výkonu prevencie je veľmi potrebné poznať ďalšie výsledky analýzy. Najviac pracovných úrazov sme zaznamenali u zamestnancov vykonávajúcich práce na údržbe a opravách tratí - 16 prípadov, čo je 25 % a u zamestnancov vykonávajúcich posunovačské práce 12 prípadov (18,75 %). Najviac pracovných úrazov sme zaznamenali v apríli - 18 prípadov (28,13 %) a v marci - 14 prípadov (21,88 %). Porovnávaním vekovej hranice zisťujeme, že najviac pracovných úrazov sa vyskytlo u zamestnancov vo veku od 30 do 40 rokov - 32 prípadov, čo je 50 %. Na porovnanie uvádzame, že u zamestnancov vo veku od 40 do 50 rokov sme zaznamenali 15 prípadov pracovných úrazov a vo veku nad 50 rokov len 14 prípadov. Akú úlohu zohrával alkohol? Vysoko musíme hodnotiť skutočnosť, že v sledovanom období ani jeden úraz nevznikol v práci pod jeho vplyvom. Je to síce potešujúca skutočnosť, ale výsledky našej inšpekčnej činnosti nasvedčujú, že ešte stále sa nájdu nezodpovední zamestnanci, ktorí konzumujú alkohol aj v zodpovednej službe na železnici."


Strana vytvorená: 03-IX-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0235.htm)