L. Whitty odporúča privatizáciu SAD ako jedného celku
Bratislava, 12.1.2001 - Britský model
privatizácie železníc založený na jednom vlastníkovi
dopravnej infraštruktúry a 20 súkromných prevádzkovateľoch
prezentoval včera štátny podtajomník Ministerstva životného
prostredia, dopravy a regiónov Spojeného kráľovstva Veľkej
Británie (VB) a Severného Írska Lord Larry Whitty of
Camberwell.
Upozornil pritom na jeho klady a zápory a dodal, že
privatizáciu britských železníc, ktorá sa uskutočnila pred
piatimi rokmi, sprevádzalo vytvorenie štátneho orgánu
vykonávajúceho nad nimi dohľad.
Na stretnutí, ktoré sa uskutočnilo pri príležitosti podpisu
dohody o medzinárodnej cestnej doprave medzi SR a VB, minister
dopravy Jozef Macejko ponúkol britským záujemcom aktívnu
účasť v procese privatizácie podnikov Slovenskej autobusovej
dopravy (SAD).
V súvislosti s faktom, že do tohto procesu vstúpi každý
podnik so 49-% podielom, L. Whitty skonštatoval, že z dôvodu
lepšieho manažérskeho zabezpečenia a prevzatia know-how by
bolo efektívnejšie uskutočniť privatizáciu týchto podnikov
globálne, teda ako jedného celku.
Spojí ruský Sachalin a japonské
Hokkaidó železničný podmorský tunel?
Monika Voleková, 15.1.2001
- Japonskí investori sa chcú spojiť s Ruskom, aby spoločne
postavili 70 kilometrov dlhý podmorský železničný tunel
medzi japonským severným ostrovom Hokkaidó a ruským ostrovom
Sachalin. Ako napísal ruský vládny portál strana.ru, dôvodom
japonského záujmu o stavbu podmorského tunela je ekonomika
dopravy tovarov. Ak sa obe strany dohodnú, stavebné práce
môžu začať v polovici tohto roka.Tokio plánuje
54-kilometrovým tunelom Seikan spojiť aj svoje ostrovy Honšú
a Hokkaidó. Japonský obchod s Európou by výstavbou tunela
medzi Sachalinom a Hokkaidó dostal významný impulz. Tovar by
smeroval do Európy ruskou Transibírskou železnicou. Pre Rusko,
ktoré má nedostatok financií, by prepravné poplatky znamenali
ročný príjem 20 miliónov dolárov do štátnej pokladnice.
Cesta zo západných hraníc Ruska na Hokkaidó by nemala trvať
viac ako 12 dní. Moskva sa však o japonské investície
nezaujíma sama. Premiér Japonska Joširo Mori rokoval minulý
rok s Juhokórejčanmi o výstavbe podmorského tunela medzi
Japonskom a juhokórejskými prístavmi. Ak sa Tokio rozhodne pre
Soul, japonský tovar sa môže prepraviť aj Transčínskou
železnicou. Čína ju plánuje postaviť do Kazachstanu a Ruska.
Bude o 1 300 kimometrov kratšia ako Transibírska magistrála.
Vo svetle železničných projektov dostáva snaha zjednotiť
Južnú Kóreu a Kórejskú ľudovodemokratickú republiku
ďalší zmysel, okrem politického. Vysvetľuje to snahu spojiť
obe Kórey železnicou, o čom sa intenzívne rokuje. Potom bude
ľahšie spojenie s budúcou čínskou železničnou magistrálou
a získanie poplatkov za prepravu. Tie možno investovať do
spoločného hospodárstva. Výstavba podmorského tunela a
železničného spojenia prinesie aj pracovné príležitosti,
čo nie je pre Južnú Kóreu zanedbateľné.
Jednotné velenie polície a
koordinácia činnosti dopravnej polície v SR
Bratislava,
15.1.2001 - Jednotné velenie policajným silám pri ich
koordinovanej činnosti v oblasti dopravy bude na Slovensku
platiť od 1. apríla 2001. Stane sa to však iba za predpokladu,
že parlament schváli vládny návrh zákona o zlúčení
Železničnej polície s Policajným zborom a po doplnení
ďalších zákonov týkajúcich sa ozbrojených zborov. Novou
právnou normou vznikne jednotná polícia zaoberajúca sa
všetkými druhmi dopravy. Jej zameraním bude okrem
zabezpečenia plynulosti a bezpečnosti dopravy aj eliminácia
nežiaducej protispoločenskej činnosti, ktorá môže viesť k
prejavom terorizmu, únosom a organizovanému zločinu.
Zlúčenie Železničnej polície s Políciou SR predpokladá dve
etapy – v prvej vznikne na Prezídiu Policajného zboru odbor
železničnej polície ako metodické a kontrolné centrum,
pričom na nižších stupňoch riadenia sa výkon služby bude
realizovať podľa doterajšieho organizačného členenia
zanikajúcej Železničnej polície. V druhej etape vznikne Úrad
dopravnej polície, ktorý bude mať aj oddelenia operatívnej a
pátracej služby i vnútorné a analytické oddelenie.
Veliteľstvo Železničnej polície bude v novom systéme
redukované z doterajších 114 tabuľkových miest na 19 postov.
Medaily Za obetavosť dostali dnes ako
prví príslušníci ŽP v Poprade
Poprad, 15. januára - Vôbec prvé
medaily Za obetavosť v histórii Železničnej polície (ŽP)
odovzdal dnes v Poprade štátny tajomník Ministerstva dopravy,
pôšt a telekomunikácií Dušan Faktor trom príslušníkom ŽP
spod Tatier. Na návrh generálneho riaditeľa ŽP Tibora
Gaplovského ich udelil minister Jozef Macejko ako výraz
ocenenia za rozhodnosť pri zásahu proti útočníkovi, ktorý
28. decembra minulého roka na železničnej stanici v Poprade so
zbraňou ohrozoval životy cestujúcich i členov hliadky. Po
predchádzajúcom spore s pracovníčkami úschovne batožín
50-ročný Popradčan viackrát vystrelil z legálne držanej
guľovej zbrane. Vážne zranil jedného z policajtov a do nohy
zasiahol náhodného cestujúceho, občana Českej republiky.
Útočníka zneškodnil strelou cez dvere ďalší člen hliadky
Železničnej polície. Medailu Za obetavosť s poradovým
číslom jeden dostal inšpektor oddelenia ŽP v Poprade
nadstrážmajster Radovan Kremmer, ktorého strely zasiahli do
brušnej dutiny a musel sa podrobiť operácii v popradskej
nemocnici. V poradí druhú medailu si prevzal práporčík
Ladislav Blaško, ktorý útočníka zneškodnil a zabránil tak
ohrozeniu zdravia a životov ďalších cestujúcich i seba.
Medailu s poradovým číslom tri vlastní ododneška
nadstrážmajster Marián Remiáš, ktorý sa taktiež aktívne
podieľal na zásahu trojčlennej hliadky. Odznakom Vzorný
policajt ŽP ocenili práporčíka Vladimíra Mrkvicu, ktorý bol
v čase incidentu v stálej službe a organizoval zásah proti
páchateľovi, kontaktoval bezpečnostné zložky a rýchlu
zdravotnú pomoc.
Železničná polícia zaznamenala
vlani pod Tatrami 38 trestných činov
Poprad, 15. januára - Dovedna 38
trestných činov zaznamenali vlani v Popradskom okrese členovia
Železničnej polície (ŽP) v Poprade, čo je o 11 viac než v
roku 1999. Vyše 80 percent z nich objasnili. Počet priestupkov
vzrástol o 64, ale rovnako aj ich objasnenosť, keď z
vlaňajších 277 priestupkov objasnili 219. Riaditeľ odboru ŽP
v Poprade Vladimír Šavel však za prioritnú úlohu považuje
minimalizovať trestnú činnosť na železnici a účinnú
prevenciu. Za najvážnejší trestný čin v uplynulom roku
označil ozbrojený útok 50-ročného muža, ktorý 28. decembra
na železničnej stanici v Poprade so zbraňou v ruke ohrozoval
životy cestujúcich i členov hliadky. Po predchádzajúcom
spore s pracovníčkami úschovne batožín viackrát vystrelil z
legálne držanej guľovej zbrane. Vážne zranil jedného z
policajtov a do nohy zasiahol náhodného cestujúceho, občana
Českej republiky. Útočníka zneškodnil strelou cez dvere
ďalší člen hliadky ŽP. Policajti v popradskom regióne
najčastejšie riešili lúpežné prepadnutia, krádeže
vlámaním, vreckové krádeže, poškodzovanie majetku,
narušovanie zásielok a opakované vykrádanie prevážaných
automobilov. Zlodeji sa sústreďovali predovšetkým na
stierače, autorádiá, autobatérie a rezervy. Pod Tatrami vlani
zaznamenali osem prípadov zrážky osôb s vlakom. Sedem ľudí
našlo pod kolesami vlaku smrť a jeden muž prežil s ťažkými
následkami. Do služobného obvodu ŽP v Poprade patria úseky
trate medzi Štrbou a Vydrníkom, Popradom a Podolíncom,
Tatranská elektrická železnica i lanové dráhy.
Lekárka z Brezna zavraždila svojho
manžela a potom si ľahla pod vlak
Banská Bystrica, 15. januára -
Polícia zistila, že žena, ktorú 11. januára večer v
katastri Brezna prešiel vlak, zavraždila predtým svojho
manžela. S najväčšou pravdepodobnosťou motívom útoku
51-ročnej lekárky Danice Z. z Brezna voči jej o 14 rokov
mladšiemu partnerovi Tiborovi boli vzájomné nedorozumenia.
Nebohá, ktorá si podľa rušňovodiča hlavu položila na
pravý koľajový pás v smere jazdy vlaku, nemala pri sebe
doklady, iba kľúče od bytu. Ako dnes TASR informovala
hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici
kapitánka Marta Mandáková, tragédiu sa podarilo objasniť v
pondelok 15. januára večer. Vtedy polícii oznámili, že už
dlhšie nebol na pracovisku 37-ročný zamestnanec Mostárne
Brezno Tibor Z. Pri tejto príležitosti sa zistila i
nezvestnosť jeho manželky Danice. V byte, ktorý otvorili
pomocou kľúčov, nájdených u mŕtvej na železnici, našli
potom jej manžela. Podľa lekára mal dve bodné rany v
hrudníku. Čas smrti a ďalšie skutočnosti stanoví súdna
pitva. Žena nechala list na rozlúčku. Prípadom sa zaoberá
Krajský úrad vyšetrovania PZ v Banskej Bystrici. Je to tretia
vražda v tomto roku v Banskobystrickom kraji.
Railtrack bol vlani prvý raz vo
svojich krátkych dejinách stratový
Londýn, 16.januára - Prvý raz vo
svojej šesťročnej histórii musí britská spoločnosť
Railtrack plc., ktorá spravuje železničné trate, žiadať
vládu o subvencie, pretože bude citeľne stratová. Je to
ďalší príznak neúspešnej privatizácie britských
železníc. Vedenie Railtracku požiadalo štátny dozorný
železničný úrad Rail Regulator o vyplatenie podpory vo
výške jednej miliardy libier skôr než v roku 2006, ako sa
pôvodne predpokladalo. Ak správca železničnej siete tieto
peniaze nedostane, potom do roku 2003 jeho čistý dlh vzrastie
na 8 miliárd libier. Podľa názoru vedenia by to bola
"nerealistická finančná výzva". Vedenie
regulačného úradu oznámilo, že požiadavku správy tratí
bude skúmať "s porozumením". Najnovšie finančné
problémy vyvoláva najmä rozsiahla obnova tratí po
železničnej nehode, ktorá sa stala vlani 17. októbra pri
meste Hatfield. Nešťastie si vyžiadalo 4 ľudské životy a
prinieslo veľké materiálne škody. Zapríčinila ho prasklina
na jednej z koľajníc. Railtrack sa po nehode rozhodol vymeniť
koľajnice v celkovej dĺžke 430 míľ. V súlade s britským
právom môžu však dopravné spoločnosti od majiteľa siete
žiadať odškodnenie za straty, ktoré vzniknú obmedzením
rýchlosti vlakov alebo dočasným vylúčením prevádzky na
železničných cestách. Railtrack odhaduje, že len na uvedené
odškodnenie bude tento rok potrebovať takmer 400 miliónov
libier. Kríza britskej železnice, ktorá vypukla vlani v
októbri, podľa odborníkov vrhla tento podnik o desiatky rokov
späť. Do konca januára sa má dosiahnuť štandardná
prevádzka na 85 % tratí, mnohí zákazníci už však
presedlali na iné dopravné prostriedky. Letecká spoločnosť
BAA uvádza, že počet jej cestujúcich na vnútrobritských
linkách sa v decembri zvýšil o 14,3 %. Informoval o tom
nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Deficit spoločnosti Eurostar klesol o
65 miliónov EUR
Paríž, 16.januára - Spoločnosť
Eurostar, ktorá prevádzkuje rýchlovlaky cez tunel pod kanálom
La Manche, zaznamenala v minulom roku 12-% nárast obratu na 667
miliónov EUR. Spoločný deficit železničných sietí
Francúzska, Veľkej Británie a Belgicka, ktoré sa podieľajú
na Eurostare, sa v porovnaní s rokom 1999 znížil o 65
miliónov EUR na zhruba 185 miliónov EUR. Počet predaných
cestovných lístkov sa zvýšil o 9 % na 7,6 milióna. Šéf
spoločnosti Eurostar David Azéma uviedol, že po stratách v
minulých rokoch by mala spoločnosť už na konci roka 2003
dosiahnuť vyrovnanú bilanciu. Služby spoločnosti Eurostar
využívajú predovšetkým obchodní cestujúci. Spoločnosť
chce tento rok súkromné osoby prilákať ponukou spiatočného
cestovného lístka Paríž-Londýn za cene asi 134 DEM.
Pri zrážke s vlakom zahynul vodič
motorového vozidla
Bratislava, 17. januára - Tragická
dopravná nehoda sa stala dnes ráno o 4.17 h na železničnom
priecestí chránenom výstražným krížom na úseku Dubnica
nad Váhom - Trenčianska Teplá. Prechádzajúci rýchlik R-337
Báthory zachytil na priecestí osobné motorové vozidlo značky
VAZ, v ktorom prišiel o život jeho 27-ročný vodič Peter M.
Vodič vošiel autom na priecestie pri zimnom štadióne práve v
okamihu, keď tadiaľ prechádzal rýchlik smerujúci do
Bratislavy. Hovorca Železničnej polície Jozef Búranský dnes
pre TASR uviedol, že v dôsledku nehody bola na prvej dopravnej
koľaji zastavená doprava do 6.50 h, na druhej koľaji až do
7.10 h. Rýchlik Báthory museli stiahnuť do stanice v Dubnici
nad Váhom, pretože došlo k poškodeniu rušňa. Prípad
vyšetrujú príslušníci oddelenia Železničnej polície v
Púchove a trenčianski policajti z diaľničného
inšpektorátu. V tomto roku ide už o tretiu dopravnú nehodu
motorového osobného vozidla na koľajniciach, pričom o život
prišiel jeden človek.
Mráz v Čechách láme koľajnice
Praha, 17.januára - Dlhodobejší
mráz spôsobuje v Českej republike lámanie koľajníc i
niektoré ďalšie poruchy. "Zatiaľ to nemá väčší
vplyv na plynulosť dopravy," povedal v utorok hovorca
Českých dráh (ČD) Petr Šťáhlavský s tým, že až 98 %
vlakov prichádza do staníc včas alebo s oneskorením do 5
minút. K najzávažnejšiemu poškodeniu koľajníc došlo v
pondelok na trati Praha-Česká Třebová. "Odstránenie
prasknutej koľajnice medzi Řečanmi a Zábořím nad Labem
trvalo tri hodiny. Vlaky prechádzali len jedným smerom,
problém spôsobil niekoľkominútové oneskorenie,"
informoval Pavel Tesař z tlačového odboru ČD. Jediným
miestom, na ktorom železnice vyhlásili zimné opatrenia so
zvýšením dozorom, je okolo Most… pri Jablunkove na
Ostravsku. Aby nedošlo k zamŕzaniu nádrží, niektoré
staršie vagóny vypravujú bez tečúcej vody. Všetky vlaky
vyššej triedy a expresy však tečúcu vodu majú,"
zdôraznil P. Šťáhlavský. Informoval o tom český denník
Právo.
Vlak idúci 120-kilometrovou
rýchlosťou odhodil auto niekoľko desiatok metrov
Dubnica nad Váhom, 17. januára -
Tragická dopravná nehoda sa stala dnes ráno o 4.17 h na
železničnom priecestí chránenom výstražným krížom na
úseku Dubnica nad Váhom - Trenčianska Teplá. Prechádzajúci
rýchlik R-337 Báthory zachytil na priecestí osobné motorové
vozidlo značky VAZ, v ktorom prišiel o život jeho 27-ročný
vodič Peter M. z Dubnice nad Váhom. Vodič vošiel autom na
priecestie pri zimnom štadióne práve v okamihu, keď tadiaľ
prechádzal rýchlik smerujúci z Varšavy do Budapešti. Vlak
narazil do vozidla v približne 120-kilometrovej rýchlosti a
odhodil ho niekoľko desiatok metrov za vedľajšiu koľaj.
Podľa informácií, ktoré dnes TASR poskytla hovorkyňa
Krajského riaditeľstva PZ v Trenčíne Lenka Bušová, bol
Peter M. práve na ceste do pekárne, kde pracoval. Pri
priecestí čakal, kým prejde nákladný vlak smerujúci na
Žilinu. Rýchlik si zrejme nevšimol, vošiel mu do trate, čo
sa mu stalo osudným. V dôsledku nehody bola na prvej dopravnej
koľaji zastavená doprava do 6.50 h, na druhej koľaji až do
7.10 h. Rýchlik Báthory museli stiahnuť do stanice v Dubnici
nad Váhom, pretože došlo k poškodeniu rušňa. Prípad
vyšetrujú príslušníci oddelenia Železničnej polície v
Púchove a trenčianski policajti z diaľničného
inšpektorátu. V tomto roku ide už o tretiu dopravnú nehodu
motorového osobného vozidla na koľajniciach, pričom Peter M.
sa stal prvou tohtoročnou obeťou.
Problémy železníc SR v súvislosti s
mrazom minimálne
Bratislava, 17. januára - Zníženie
teploty až na bod mrazu na niektorých územiach Slovenska
nespôsobilo zatiaľ Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR)
žiadne väčšie problémy. Za posledné dva dni bol
zaznamenaný len jeden prípad lámania koľajníc, čo však
nevyvolalo poruchy či oneskorenia, uviedol pre TASR riaditeľ
Odboru pre prácu s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR
Miloš Čikovský. Zároveň dodal, že korekcia takéhoto stavu
vyžaduje približne dve až tri hodiny. Bezproblémovosť
prevádzky v súvislosti so stavom infraštruktúry potvrdili aj
predstavitelia železničných staníc v Bardejove a Čiernej nad
Tisou. Lámanie koľajníc v dôsledku dlhodobejších mrazov,
spôsobujúce následne ďalšie poruchy ostáva však problémom
v Českej republike. Hoci až 98 % vlakov prichádza do staníc
včas alebo s oneskorením do 5 minút, okolo Most… pri
Jablunkove na Ostravsku boli vyhlásené zimné opatrenia so
zvýšeným dozorom.
Dubnica nad Váhom bude žiadať od
Železníc SR na mieste tragédie rampy
Dubnica nad Váhom, 18. januára - Po
najnovšej smrteľnej nehode na nechránenom železničnom
prejazde v Dubnici nad Váhom bude mesto od železníc SR
požadovať, aby priecestie zabezpečili rampami. Podľa slov
primátora Štefana Štefanca tragédia, ktorá sa odohrala v
stredu v skorých ranných hodinách, bola už druhou v poradí.
Železničné priecestie spája mesto s menšou priemyselnou
zónou. Obyvatelia mestskej časti za traťou už viackrát
žiadali, aby mesto vybudovalo podjazd alebo nadjazd. Podľa
primátora však Dubnica na takéto investície nemá peniaze. V
stredu došlo na železničnom priecestí k zrážke
medzinárodného rýchlika s osobným autom, pri ktorej zahynul
27-ročný vodič Peter M. Vlak narazil do auta v rýchlosti
približne 120 km/h a odhodil ho do vzdialenosti niekoľkých
desiatok metrov. Otec dvoch detí išiel prvýkrát do nového
zamestnania. Pred priecestím čakal, kým prejde nákladný vlak
smerujúci na Žilinu a potom vošiel na koľajnice. Nákladný
vlak mu zrejme zakryl výhľad na blížiaci sa rýchlik. V
minulosti na tom istom mieste pri zrážke vlaku s vozidlom
zomrelo mladé dievča. Primátor pre TASR povedal, že dá pokyn
sociálnej komisii, aby posúdila situáciu rodiny Petra M. V
prípade potreby je mesto pripravené pomôcť aspoň
jednorazovou dávkou.
Za tohtoročné výkony vo verejnom
záujme chýba ŽSR od štátu 700 miliónov Sk
Bratislava, 18.januára - V
súčasnosti štátom nepokrytá finančná čiastka na úhradu
výkonov vo verejnom záujme, objednaných u Železníc SR
predstavuje sumu 700 miliónov Sk. Z tohto dôvodu nebola doteraz
podpísaná Zmluva o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej
doprave pre rok 2001 medzi ŽSR a štátom. Uviedol riaditeľ
Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR
Miloš Čikovský a dodal, že jej prerokovanie bolo odložené.
Rozsah štátom objednaného výkonu v osobnej železničnej
doprave, ktorý sa oproti minulému roku znížil o 5 % je
stanovený na tento rok vo výške 34 miliónov vlakových
kilometrov. Náklady na zabezpečenie požadovaných výkonov
tvoria sumu 9,452 miliardy Sk. Ekonomicky oprávnené a štátom
uznané náklady boli stanovené na 4,344 miliardy Sk, ich
výška garantovaná v štátnom rozpočte ich však pokrýva len
v rozsahu 3,634 miliardy Sk. Zvyšnú časť tvorí chýbajúcich
700 miliónov Sk. Strata nekrytá štátnym rozpočtom ani
tržbami predstavuje 1,785 miliardy SK. V dôsledku omeškania
platieb za výkony vo verejnom záujme realizované v rozmedzí
rokov 1994 - 1997 vláda svojim uznesením rozhodla o postupnom
oddlžení ŽSR v horizonte piatich rokov. Rozpočet na rok 2001
na tento účel stanovuje čiastku 710 miliónov Sk. Zmluvu o
výkonoch vo verejnom záujme musí schváliť Správna rada
ŽSR, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a
následne vláda SR.
Tragédia na koľajniciach
v Hnúšti
Bratislava, 19. januára - Prechádzajúci
osobný vlak dnes ráno krátko po siedmej hodine na
železničnej stanici v Hnúšti zachytil a usmrtil 50-ročného
miestneho občana. Podľa informácie hovorcu Železničnej
polície Jozefa Búranského, rušňovodič muža síce na trati
spozoroval a použil rýchlobrzdu, ale tragédii už zabrániť
nemohol.
Strana vytvorená: 21. I. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0103.htm ) |