MODERNIZACIA OSOBNYCH VOZŇOV v tomto
roku za 1,2 mld. Sk
ŽSR investujú do dopravného parku
Bratislava (SITA) , 9.3.2001 -
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú v tomto roku v obnove
mobilných prostriedkov pre osobnú dopravu projekty za 2,85 mld.
Sk. Informoval o tom zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a
námestník pre technický rozvoj Ladislav Saxa. Do obnovy
hnacích vozidiel, motorových jednotiek a riadiacich vozňov
chcú železnice investovať 1,7 mld. Sk. Z toho investície do
14 elektrických motorových jednotiek pre Tatranské elektrické
železnice za 1,6 mld. Sk sú rozložené do rokov 1998 až 2005
a modernizácia a prestavba prípojných vozňov za 68 mil. Sk sa
začala už v minulom roku. Modernizácia osobných vozňov vyjde
ŽSR na
1,16 mld. Sk. Najviac prostriedkov odčerpá modernizácia 46
osobných vagónov v hodnote 480 mil. Sk. Čiastková
modernizácia 79 vozňov prvej a druhej triedy bude podľa
predpokladov stáť 269 mil. Sk. Železnice chcú modernizovať
napríklad aj 15 ležadlových vozňov spolu za 150 mil. Sk, 10
lôžkových vozňov za 120 mil. Sk, ako aj 5 reštauračných
vozňov za 60 mil. Sk.
Ku koncu júna 2000 malí ŽSR vo svojom inventári 1 834 osobných
vozňov, z ktorých 62 % je starších než 20 rokov a starších
než 25 rokov je 46 % vozňov. Iba 14 % vozňov má vek nižší
ako 10 rokov. Z počtu približne tisíc vozňov klasickej
stavby, ktoré sú zaraďované do kategórie IC, R a Zr, majú
železnice vyše 650 vozňov s vekom nad 20 rokov. Na obnovu
železničných mobilných prostriedkov ŽSR
použijú aj časí finančných prostriedkov z poslednej tranže
od Európskej investičnej banky v objeme 60 mil. eur, ktorú na
svoje účty dostanú v polovici marca 2001.
Električku čakajú
maturity
Tri mesiace si vyžiadali minimálne úpravy
Hospodársky denník 9.3.2001 - Prvú elektrickú motorovú
jednotku EMU 425.95, výrobok konzorcia GTW Vysoké Tatry,
ktoré tvoria ŽOS Vrútky, švajčiarska spoločnosť Stadler
Fahrzeuge AG a nadnárodná spoločnosť Daimler Chrysler Rafl
Systems Ltd.. dodali do rušňového depa Poprad v polovici
októbra 2000. Odvtedy prešlo nové vozidlo
intenzívnymi 26 prototypovými skúškami. Vo Vysokých
Tatrách začali 1. marca skúšobnú prevádzku novej
elektrickej jednotky so záťažou. Zatiaľ bez cestujúcich
absolvovala električka cestu zo stanice Poprad do Starého
Smokovca a do Tatranskej Lomnice. Záťaž 2 g 7 ton, čo
predstavuje plne obsadenú električku cestujúcimi,
nahrádzali vrecia s pieskom. Skúšobná prevádzka so
záťažou potrvá desať dní, počas ktorých nová
jednotka absolvuje 1500 kilometrov Po skončení skúšobnej
prevádzky, ktorá je zameraná na skúšku jazdy a brzdy,
výsledky vyhodnotia, a potom príde na rad skúšobná
prevádzka s cestujúcimi. Predpokladá sa; že zatiaľ bude
nová električka premávať zo Starého Smokovca do Tatranskej
Lomnice. Súprava je vybavená zvukovým a optickým
informačným systémom, ktorý podstatne zlepší
informovanosť cestujúcich a umožní zastavoval aj na
znamenie. Skúšky zamerané na zisťovanie parametrov z
oblasti hygieny a ochrany zdravila vykonal Železničný
zdravotný ústav Bratislava. Napríklad osvetlenie
interiéru pre cestujúcich možno považoval za
nadnormatívne, ha až luxusné. Vysoko prekračuje hodnoty,
ktoré požadujú normy UIC. Výsledky meraných hygienických
parametrov sú pozitívne a z hľadiska ochrany zdravila sú
všetky fyzikálne faktory v norme, ktorú požaduje UIC.
“Merania sme prakticky skončili v závere februára a nová
električka pre Tatranskú elektrickú železnice v tvrdej
prototypovej analytike hygienických skúšok obstála veľmi
dobre," konštatoval hygienik pre ŽSR MUDr. Libor
Marko na záver merania.
Praktický sprievodca
Vymoženosti treba využívať
Hospodársky denník 9.3.2001 - Železnice SR vydali pre
cestujúcich vlakom veľmi potrebné a užitočné informácie,
ako cestovať bezpečne, rýchlo a v pohode. Z informácií
vyberáme.
Audiotextová informačná služba - ŽSR pripravili pre
cestujúcich audiotextové informačné linky na telefónnych
číslach 0984 / 23 23 23 a na čísle 0972/ 25 05 05. Za minútu
spojenia zaplatíte 10 Sk vrátane DPH. Na tomto čísle vám
operátorky vyhľadajú spojenie podlá vašich požiadaviek. Ak
cestujete do mesta, kde nie je železničná stanice,
operátorka na požiadanie vyhľadá prípojný autobusový
spoj.
ELIS - elektronický informačný systém - majitelia
počítačov si môžu zakúpiť program ELIS, ktorý na
základe požiadavky automaticky vyhľadá vlakové spojenie.
Sú tu dáta o všetkých vlakoch v SR a ČR a informácie o
jazde vybraných diaľkových vlakov ostatných železničných
správ v Európe.
Akým vlakom cestovať?
EuroCity - sú diaľkové vlaky spájajúce dôležité
európske centrá a poskytujúce cestujúcim vysokú kvalitu
prepravy v oblasti rýchlosti, komfortu a doplnkových
služieb. Na vlaky sa platí osobitný príplatok.
InterCity 1 - sú vlaky vyššej kvality určené
hlavne pre diaľkovú vnútroštátnu prepravu cestujúcich a
do významných centier Slovenska. Opát zaplatíte príplatok k
obyčajnému cestovnému.
Predaj lístkov vo vlaku - Pokiaľ nastúpite do vlaku
bez lístka v stanici, kde je pokladnice, lístok vám vo vlaku
vystaví sprievodca, pričom zaplatíte cestovné za
príslušnú trať a navyše úhradu za vystavenie lístka v
hodnote 60 SK za každú osobu: Musíte však upozorniť
sprievodcu, že nemáte lístok, ešte pred tým, než vás
vyzve na preukázanie sa lístkom.
Telefonovanie vo vlaku - Váš mobilný telefón
môžete vo vlakoch a v priestoroch ŽSR používať bez
obmedzení, okrem momentu, keď si kupujete cestovný lístok,
pretože by ste mohli rušiť činnosť predajného systému.
Vo vlakoch InterCity Kriváň a Tatran máte v reštauračnom
vozni k dispozícii kartový verejný telefónny automat, v
ktorom môžete použiť štandardné telefónne karty
Slovenských telekomunikácií.
Prepravia po zložení preddavku
Železnice SR zabezpečili slobodný prístup k
informáciám
Hospodársky denník 9.3.2001 - V decembri 2000 dosiahla
výška pohľadávok z prepravy Železníc SR výšku 3,9 mld.
Sk. Ku konce januára 2001 však klesol objem pohľadávok po
lehote splatnosti oproti decembru 2000 o 1,33 mld. Sk. Je to
dôsledok konkrétnych opatrení, ktoré v záujme zníženia
pohľadávok z prepravy tovarov prijalo vedenie ŽSR v závere
roka. Jedným z nich je, že zákazníci sú povinní k
prvému dňu v mesiaci zložiť na účet ŽSR preddavkovú
platbu vo výške 30 % predpokladaného mesačného objemu
výkonov. Po skončení rokovania správnej rady ŽSR sme o
prvých skúsenostiach z uplatňovania tohto nariadenia
hovorili s členom správnej rady ŽSR Milošom Čikovským.
Dnes už možno hodnotiť prvé výsledky, ktoré priniesla prax
Je to možno až prekvapujúce, ale už prvé poznatky sú
veľmi pozitívne, pretože z celkového vyfakturovaného
objemu preddavkových platieb za január vo výške 207 mil. Sk
prišlo na účet ŽSR 165 mil. Sk. Na zaplatenie chýbajúcej
sumy 42 mil. Sk, bolí príslušné firmy už písomne vyzvané
a v prípade, ak nebudú reagovať, pozastavíme dohody o
cene pre týchto zákazníkovi Vzhľadom na to, že ide o prvý
mesiac preddavkových platieb, môžeme spomínané opatrenie
hodnotiť pozitívne, pretože prispelo k zvýšenému inkasu
hotových peňazí a zároveň k zníženiu
pohľadávok. Pri vymáhaní pohľadávok z prepravy
uprednostňujeme riešenie prípadných sporou mimosúdnou
cestou, dohodnú s dlžníkmi. Minimálne raz za mesiac sa
uskutočňujú osobné rokovania sekcie obchodu divízie
nákladnej prepravy Košice s rozhodujúcimi špeditérmi, na
ktorých sa preverujú a vzájomne odsúhlasujú saldá
pohľadávok a záväzkov, aby sa zamedzilo možným
rozličným výsledkom na oboch stranách. V prípade
nedodržania dohôd, prepravcovia musia rátať s tým, že
im nebudeme pristavovať vozne na nakládku.
Ste riaditeľom odboru pre práce s verejnosťou
Generálneho riaditeľstva ŽSR. Ako začínate napĺňať
literu zákona o slobodnom prístupe k informáciám?
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám zdôrazňuje,
že na prístup k informáciám má právo každý občan,
pričom nemusí uvádzať žiadny dôvod, prečo informáciu
potrebuje. Podľa pripraveného návrhu nariadenia
generálneho riaditeľa ŽSR, subjektom zodpovedným za
aplikáciu zákona v ŽSR je náš odbor pre práce s
verejnosťou. Skutočne, sme schopní a ochotní sprístupniť
všetky vyžiadané informácie. Okrem toho odborne a
metodicky usmerňujeme činnosť a rozhodujeme spory, kto má
poskytnúť informácie žiadateľom. Subjektami, ktoré sú
zodpovedné za poskytnutie informácie, sú námestníci
generálneho riaditeľa, riaditelia odborov Generálneho
riaditeľstva ŽSR, riaditelia ostatných vnútorných
organizačných jednotiek, a to podlá zamerania činnosti a
podľa druhu vyžiadanej informácie.
Hospodársky denník 9.3.2001 - České dráhy chcú od 10. júna znovu zvýšiť cestovné v priemere o 5 %. Pritom tento rok už raz ceny cestovného o 5 % zvýšili koncom januára. Základné tarify bez zliav vzrástli o 8,9 %. Rozpočet Českých dráb, ktorý už schválila správna rada, ráta na tento rok so stretou 5,4 mld. CZK. Dôvodom vyššej straty v porovnaní s minuloročným 4,8 mld. CZK, je podľa vedenia Českých dráh nižšia dotácia o 12 mld. CZK a rastúce ceny vstupov.
ŽSR a Ukrajina
Dvojdňovým pracovným stretnutím predstaviteľov zástupcovi Ukrajinských železníc a ŽSR, ktoré sa uskutočnilo v uplynulých dňoch, sme odštartovali novú etapu spolupráce medzi oboma železnicami. Napríklad objem prepravy tovaru medzi Ukrajinskými železnicami a ŽSR cez Čiernu nad Tisou a stanicou Maťovce, dosiahol v roku 2000 rekordných 17,5 mil. ton; čo je medziročný nárast o 27 %. Ukrajinské železnice majú rozchod 1520 mm a dĺžku tratí 22 564 km.
Privatizácia v Poľsku
Poľské železnice sa pripravujú na privatizáciu. znižovaním stavu svojich pracovníkov. Jeden z najväčších zamestnávateľov v krajine ich na konci roku 1999 evidoval vyše 200 tisíc. V súčasnosti na popských železniciach majú 167 tisíc zamestnancov Na konci roku 2001 ich ma byt ešte o 22 tisíc menej. Popské železnice za posledných päť rokov prišli o 20 % obratu v nákladnej preprave.
Chcú vyjasniť
vzťahy
Odborárske výhrady k
reštrukturalizácii železníc trvajú
9.3.2001, PATRICIA ĎURIŠKOVÁ - Sociálni
partneri budú odteraz na zasadnutí tripartity rokovať aj o
poslaneckých návrhoch jednotlivých zákonov, nielen o
vládnych ako doteraz.
Dohodli sa tak vo štvrtok na schôdzi Rady hospodárskej a
sociálnej dohody. Odborári vyslovili nesúhlas s návrhom
zákona o Železničnej spoločnosti, a. s, ktorý vytvára
podmienky na reštrukturalizáciu Železníc SR (ŽSR).
Viceprezident Konfederácie odborových zväzov Peter Gajdoš
argumentoval, že najprv treba vyjasniť vzťahy a budúce
financovanie na železniciach. Vicepremiér Ivan Mikloš uviedol,
že práve spomínaný návrh zákona vyjasňuje vzťahy i
kompetencie. "Štátny podnik by sa mal starať o dráhy, na
ktorých bude podnikať akciová spoločnosť," povedal. Ako
vysvetlil, dnes ŽSR ako podnik nesú náklady aj za údržbu
dráh.
Odborári aj zamestnávatelia sa tiež vyslovili proti návrhu
ministra spravodlivosti Jána Čarnogurského zlúčiť
advokátsku komoru s komorou komerčných právnikov. Ako
vysvetlil viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov
a združení Jozef Kollár, medzi oboma inštitúciami by sa malo
rozlišovať, aby sa zachovala pluralita. Podľa predkladateľov
sú tieto zmeny nevyhnutné pre náš prístupový proces do EÚ.
Tripartita jednomyseľne podporila zákon, podľa ktorého bude
možné platiť zákonné poistenie aj v iných poisťovniach
nielen v Slovenskej poisťovni. Vicepremiér Mikloš potvrdil,
že zákon by mal platiť od januára budúceho roka. Na to je
však podľa neho potrebné včasné schválenie a dôkladná
technická príprava na jeho realizáciu.
Vlaková lúpež
9.3.2001 - Zlomeným nosom, ľahkým
otrasom mozgu a krádežou peňazí sa skončilo lúpežné
prepadnutie 24-ročného muža z Tvrdošína. Neznámy páchateľ
ho prepadol v stredu ráno na neuzamknutej toalete vo vlaku na
ceste zo Sučian do Vrútok. Najprv ho udrel do tváre a potom mu
zo zadného vrecka nohavíc vytrhol peňaženku, v ktorej mal 8
000 Sk a osobné doklady. Na železničnej stanici vo Vrútkach
sa páchateľ dal na útek. Poškodený ho však dobehol a strhol
mu hnedú ľadvinku. V nej našiel občiansky preukaz na meno
36-ročného J. Š. z obce Klasov v okrese Nitra. Páchateľovi
sa podarilo ujsť a polícia po ňom vyhlásila pátranie.
Prepadnutý Tvrdošínčan sa bude zo zranení liečiť 10 až 20
dní.
Nesúhlas s vytvorením Železničnej
spoločnosti
Bratislava (hn/Alena Gottweisová),
9.3.2001 - Sociálni partneri sa včera zhodli v desiatich bodoch
z pôvodného štrnásťbodového programu Rady sociálnej a
hospodárskej dohody (RHSD). Ako informoval vicepremiér Ivan
Mikloš, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení
(AZZZ) ani Konfederácie odborových zväzov (KOZ) nesúhlasia s
návrhom zákona o advokácii, ktorý predkladá minister
spravodlivosti Ján Čarnogurský. Dôvodom nesúhlasu je
skutočnosť, že návrh predpokladá zlúčenie Komory
komerčných právnikov a Advokátskou komorou. Podľa
predstaviteľov AZZZ a KOZ nie je zlúčenie oprávnené,
pretože ide o činnosti s rozdielnou náplňou v oblasti práva.
Podobne sociálni partneri nedosiahli dohodu pri návrhu novely
zákona o civilnej ochrane obyvateľstva, pričom AZZZ požiadala
o jeho opätovné prerokovanie. Tretím návrhom, ktorý sa bude
opakovane prerokúvať, je do programu dodatočne zaradený
návrh zákona o Železničnej spoločnosti. Ide o akciovú
spoločnosť, ktorá sa má v rámci reštrukturalizácie
vyčleniť zo ŽSR
a mala by zabezpečovať využívanie železničných tratí.
Podľa I. Mikloša by tým vznikol stav analogický so situáciou
v cestnej doprave, kde sa o cestné komunikácie stará štát,
preprava na nich je však založená na podnikateľskej báze a
uplatňujú sa pri nej viaceré subjekty. Podľa viceprezidenta
KOZ Petra Gajdoša však ešte nie je vyjasnené riadenie a
financovanie novej spoločnosti, navyše by sa mohol objaviť
problém s poskytovaním zliav. Sociálni partneri sa s
pripomienkami dohodli pri návrhu reformy daňovej správy,
neprerokovanou otázkou ostáva pritom návrh ministerky
financií SR Brigity Schmögnerovej na vytvorenie daňovej
polície. Zhoda sa tiež našla pri návrhu zákona o povinnom
zmluvnom poistení, ktorým sa má do tejto oblasti zaviesť
konkurencia, ale aj pri návrhu Národného plánu regionálneho
rozvoja SR a návrhu zákona o pozemných komunikáciách.
Tripartita tiež prijala Analýzu hospodárenia systému
zdravotnej starostlivosti a návrhom opatrení na zlepšenie
hospodárenia tohto systému.
Tohtoročné plánované investície
ŽSR vo výške 8,86 miliardy Sk
Bratislava
9.3.2001 - S investíciami 8,857 miliardy Sk počíta
tohtoročný podnikateľský plán Železníc SR (ŽSR).
Vlastné zdroje predstavujú podľa riaditeľa odboru pre prácu
s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša
Čikovského 3,2 miliardy Sk.
Z cudzích zdrojov by mali železnice v tomto roku čerpať 5,657
miliardy Sk. Najväčšiu čiastku z tejto sumy predstavuje
tretia tranža úveru od Európskej investičnej banky (EIB) vo
výške 2,578 miliardy Sk (60 miliónov EUR), ktorá bude
poukázaná na účet ŽSR 16. marca tohto roku. Tieto finančné
prostriedky použijú železnice na modernizáciu trate Čadca -
Zwardoň, výmennej stanice v Čadci, modernizáciu
teleinformačnej siete a výrobu ľahkých motorových súprav. Z
predvstupového fondu Európskej únie ISPA poputuje na
modernizáciu trate Bratislava - Rača - Šenkvice 1,657 miliardy
Sk (38,5 milióna EUR).
Štátny rozpočet garantuje na tento rok na železničnú
dopravu 275,6 milióna Sk a na kombinovanú dopravu 60 miliónov
Sk, uviedol M. Čikovský a dodal, že ostatné dlhodobé úvery,
ktoré budú ŽSR čerpať, predstavujú čiastku 1,086 milióna
Sk.
PORTUGALSKÉ MEMENTO
Viaceré mosty na Slovensku v stave
ohrozenia
9.3.2001, SOŇA PACHEROVÁ - Tragédia na
severoportugalskej rieke Douro, kde v nedeľu pri zrútení
cestného mosta zahynulo vyše 70 ľudí, by konečne mala
zobudiť aj slovenské kompetentné orgány. Dôvodov je na to
viac ako dosť.
Podľa aktuálnych údajov Slovenskej správy ciest (SSC) sa v
zlom, veľmi zlom alebo v havarijnom stavebnom stave (stupeň V,
VI a VII v sedemmiestnej hodnotiacej škále) nachádza už
každý dvanásty zo 7 423 mostných objektov na štátnych
cestách I. až III. triedy. Z 215 diaľničných mostov je
každý desiaty zaradený do stavebného stavu V a VI, teda zlý,
resp. veľmi zlý.
Celkovo 16 slovenských cestných mostov sa momentálne nachádza
v havarijnom stave, ktorý si vyžaduje okamžitú rekonštrukciu
alebo asanáciu. Sú teda nad únosnú mieru zničené koróziou
betónu či ocele alebo hnilobou, vykazujú extrémne priehyby,
zo skúmaných prierezov ubudlo vyše 30 percent materiálu,
hrozí im zrútenie mostovky alebo podpier atď. Medzi také
patrí napr. most v Kvačanoch (s rozponom 11,6 m), v Demänovej
(13,2 m) či v Bretke pri Rimavskej Sobote (14,4 m).
"Z diaľničných mostov je v kategórii VI už dlho aj
Prístavný most, v súčasnosti najzaťaženejšie premostenie
Dunaja v Bratislave, ba jedno z najzaťaženejších v republike,
keďže po ňom denne prechádza 84-tisíc (!) vozidiel,"
povedal pre PRAVDU odborník na problematiku mostov, ktorý si
však neželal byť menovaný. "Tento objekt, z ktorého je
mimochodom vylúčená ťažká doprava, pritom vôbec nepatrí k
starým - jeho 16 samostatných súčastí postupne uvádzali do
prevádzky v rokoch 1983 až 1988. Z celkovo ôsmich
konštrukčných ozubov Prístavného mosta, problematicky
naprojektovaných v poliach mostovky a, navyše, chybne staticky
vypočítaných, sa zatiaľ v roku 1999 podarilo tiahlami
zosilniť dva, čo si vyžiadalo takmer 20 miliónov korún.
Tretí ozub sa opravuje teraz."
K najčastejšie sa vyskytujúcim poruchám cestných mostných
konštrukcií patrí podmytie základov pilierov, zatekanie cez
netesné mostné závery, praskanie až rozpad betónu,
obnaženie oceľovej mäkkej či predpätej výstuže, porušenie
hydroizolácie, výtlky a vyjazdené koľaje na vozovke, korózia
kovových častí mostných ložísk, ich zablokovanie a
znefunkčnenie, porušené gumové tesnenia. Kvalite a
funkčnosti mosta nepridáva ani erózia okolitých svahov či
poškodené odvodňovacie rigoly na nich. Výsledkom komplexného
posúdenia všetkých porúch mostného objektu je stanovenie
jeho stavebného stavu v rozmedzí od stupňa I - bezchybný,
teda bez akýchkoľvek zjavných či známych skrytých kazov, do
stupňa VII - havarijný, kde akútne hrozí nebezpečenstvo
zrútenia. "V slovenských pomeroch sa však aj mosty v
havarijnom stave zvyknú používať," povedal nám
spomenutý nemenovaný zdroj. "Nanajvýš sa na ich nájazde
osadí tabuľa s odporučením maximálneho počtu či váhy
vozidiel, ktoré po ňom naraz môžu prejsť. A potom sa čaká
na peniaze potrebné na obnovu."
Hlavnou príčinou takejto situácie je dlhodobo podceňovaná
údržba mostov. V 60. rokoch sa napríklad mosty iba stavali, o
tie v prevádzke sa absolútne nikto nestaral. Problémom je aj
slabá disciplína pri projektovaní a realizácii mostov - napr.
statické výpočty sa nedostatočne kontrolujú, pri kotvení
doplnkových prvkov (zvodidiel či zábradlí) sa nezriedka
bezohľadne naruší hydroizolácia, čím od počiatku zateká
do nosnej konštrukcie. Správa ciest trpí aj nedostatkom
kvalifikovaných odborníkov na kontrolu stavu mostov, mostné
čaty sú slabo vybavené náradím, strojmi a materiálom a,
samozrejme, negatívne sa prejavuje aj trvalý nedostatok
finančných prostriedkov na opravy a údržbu.
Osobitný rozbor by si zaslúžili železničné mosty. Z
celkového počtu 2 28O mostných a mostom podobných objektov v
správe ŽSR
ich až 401 (!) má viac ako sto rokov. Prakticky na každom
železničnom moste platí dočasné či trvalé obmedzenie
rýchlosti. Na Slovensku okrem toho existuje ešte ďalších
zhruba 7 000 premostení, o ktoré sa starajú obce či mestá
(bratislavský magistrát má napr. v správe Starý most, ktorý
od postavenia v roku 1891 prešiel vojnovou deštrukciou,
viacerými rekonštrukciami a prestavbami, a tiež Nový most),
existujú lesné mosty, potrubné mosty atď. O ich stave si
taktiež netreba robiť veľké ilúzie.
Tržby za dopravu sa v SR v januári
medziročne zvýšili o 19,1 %
Bratislava
12.marca - Tržby za dopravu tovaru a osôb sa v SR v januári
medziročne zvýšili v bežných cenách o 19,1 % na 3,5
miliardy Sk. Viac ako tri štvrtiny (78,6 %) z celkových tržieb
boli za nákladnú dopravu. Tržby za prepravu tovaru dopravnými
organizáciami oproti januáru 2000 vzrástli o 21,3 % pri raste
v železničnej doprave o 48,9 % a v cestnej doprave o 6,7 %.
Tržby za prepravu osôb dopravnými organizáciami boli o 17,3 %
vyššie ako pred rokom, z toho v mestskej hromadnej doprave o
25,7 %, železničnej doprave o 16 % a v cestnej doprave o 12,7
%. V pošte a telekomunikáciách sa v januári realizovali
tržby za vlastné výkony a tovar v objeme 3,6 miliardy Sk pri
medziročnom raste o 24,8 % (v bežných cenách). Z celkového
objemu najväčší podiel tvorili tržby za telekomunikačnú
činnosť (80,5 %). Vývoj tržieb bol ovplyvnený hlavne rastom
tržieb za telekomunikačnú činnosť o 26,5 %,
rádiokomunikačnú činnosť o 5 % a poštovú činnosť o 1,5
%. Tržby v doručovateľskej činnosti klesli o 15,8 %. Tržby v
odvetví nehnuteľnosti, prenajímanie, obchodné služby a v
odvetví ostatné verejné služby sa v januári medziročne
zvýšili v stálych cenách o 1,8 % na 9 miliárd Sk. V ich
štruktúre najväčší podiel tvorili tržby za iné obchodné
služby (53,7 %), rekreačné, kultúrne a športové činnosti
(14,3 %) a počítačové a súvisiace činnosti (11,1 %).
Najnižší bol podiel tržieb za ostatné služby (2,6 %),
prenájom strojov a zariadení (2,9 %) a nakladanie s odpadom (3
%). Vývoj tržieb ovplyvnil hlavne rast tržieb za rekreačné,
kultúrne a športové činnosti (o 14,3 %) a iné obchodné
služby (o 9,3 %). Vo všetkých ostatných základných druhoch
služieb sa tržby medziročne znížili pri najväčšom poklese
za nakladanie s odpadom (o 10 %) a v oblasti nehnuteľností (o
9,1 %).
Vlaková kolízia v Londýne sa
tentoraz zaobišla bez zranených
Londýn
12.3.2001 - Britská dopravná polícia dnes vyvrátila správy o
vlakovom nešťastí v juhovýchodnom Londýne. Podľa jej
informácií šlo o malú kolíziu, pri ktorej nikto neutrpel
zranenia.
Polícia reagovala na správy televíznych staníc o tom, že v
londýnskom Hither Green neďaleko Lewishamu sa zrazili dva
vlaky. "Vlaky sa nezrazili a ani nevykoľajili. Nedošlo k
žiadnym zraneniam. Bola to len malá železničná nehoda,"
povedal hovorca dopravnej polície s upresnením, že o 09.35 h
SEČ do konca vlakovej súpravy narazil za ňou idúci vlak.
Pri zrážke osobného rýchlovlaku a nákladného vlaku, ktoré
sa stretli na rovnakej koľaji, zahynulo vo februári desať
ľudí. Tomuto nešťastiu predchádzala železničná nehoda
severne od Londýna, ktorá si vyžiadala životy štyroch
ľudí.
Pod hrozbou násilia si 19-ročný muž
vynútil od rovesníka na toaletách 400 korún
Bratislava
12. marca - Násilím si 19-ročný Miroslav V. vyžiadal v
nedeľu popoludní od svojho rovesníka na železničnej stanici
v Trenčíne 400 korún. Pristúpil k poškodenému a pod hrozbou
fyzického útoku žiadal peniaze, ktoré napokon dostal. Obeť
však ohlásila lúpežné prepadnutie hliadke Železničnej
polície (ŽP), ktorá na základe popisu už o 10 minút
zadržala podozrivého muža v staničnom výčape. Páchateľ sa
ku skutku priznal a odôvodnil ho potrebou získania financií na
hracie automaty, keďže predtým všetky peniaze prehral a nemal
ako pokračovať. TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef
Búranský.
VSE ako posledný rozvodný podnik od
utorka odpája časť ŽSR od elektriny
Bratislava
12.marca - Východoslovenské energetické závody (VSE), š.p.,
od utorka 13. marca odpoja kvôli narastajúcim pohľadávkam
voči Železniciam SR (ŽSR) od elektriny niektoré ich odberné
miesta. "Rozhodli sme, že zatiaľ od utorka odpojíme
niektoré odberné miesta v kategórii maloodber", uviedol
dnes pre TASR vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth.
Dodávky elektriny by nemali byť zo strany VSE prerušené pre
kategóriu veľkoodber ani elektrickú trakciu železníc. VSE
tak pristupujú ako posledný z troch rozvodných energetických
podnikov (REP) a zároveň spomedzi nich aj najväčší veriteľ
ŽSR (vo
februári 588,7 milióna Sk) k odpájaniu železníc od
elektriny. Západoslovenským energetickým závodom (ZSE),
š.p., dlhovali ŽSR
v rovnakom období 462 miliónov Sk a š.p. Stredoslovenské
energetické závody (SSE) 410,5 miliónov Sk. Záväzky ŽSR voči
rozvodným závodom sa pritom každý mesiac zvyšujú o asi 150
miliónov Sk. Vo vymáhaní pohľadávok aj cestou odpájaní
odberných miest železníc od elektriny majú REP podporu aj
Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktoré je ich
zriaďovateľom. "MH má záujem na tom, aby rozvodné
podniky manažovali svoje hospodárenie čo najefektívnejšie a
teda vymohli si aj svoje pohľadávky", konštatoval dnes
pre TASR hovorca ministra hospodárstva Peter Benčurik. V rámci
rokovaní, ktoré asi pred mesiacom iniciovalo MH, bolo podľa
P.Benčurika dohodnuté, že generálny riaditeľ ŽSR bude
rokovať s Ministerstvom financií (MF) SR o vymáhaní
nedoplatkoch štátu za prepravu vo verejnom záujme. Podľa
hovorcu ŽSR
Miloša Čikovského môže podnik odpájanie svojich prevádzok
od elektriny riešiť len rokovaním. Podstata problému podľa
neho spočíva v uhradení prostriedkov zo strany štátu pre ŽSR vo
výške 10 miliárd Sk, ako kompenzáciu za stratovú osobnú
prepravu ŽSR
v rokoch 1993 až 1998. Štát sa minulý rok podľa
M.Čikovského zaviazal, že tieto prostriedky uhradí v priebehu
piatich rokov, avšak splátka za tento rok ešte neprišla.
Železniciam chýba tiež finančná kompenzácia strát v
osobnej preprave za tento rok, ktorú vyčlenené financie vo
výške 2,2 miliardy Sk zo štátneho rozpočtu na rok 2001 a
ďalšie dotácie v sume 700 miliónov Sk podľa M.Čikovského
nevykryjú. ZSE zatiaľ železniciam v súvislosti s ich
neschopnosťou uhrádzať svoje pohľadávky odpojili od
elektriny od 1.marca asi 40 prevádzok a pravdepodobne odpoja
koncom tohto týždňa po prvý krát aj niektoré menej
významné trate elektrickej trakcie železníc. SSE zatiaľ od
8.marca prerušili dodávky elektriny v budove prevádzkového
riaditeľstva ŽSR
vo Zvolene.
Vypnutie elektriny zo strany SSE
ohrozuje bezpečnosť na tratiach ŽSR
Zvolen
12. marca - Vypnutie dodávok elektrickej energie
Stredoslovenskými energetickými závodmi (SSE) Žilina v
prevádzkovej budove Správy energetiky a elektrotechniky (SEE)
Železníc SR (ŽSR),
divízia dopravnej cesty Zvolen, ako aj v budove dispečingu
ohrozuje bezpečnosť na železničných tratiach v jej
pôsobnosti. Od štvrtka minulého týždňa, keď energetici k
tomuto kroku pristúpili, pre prevádzkových, rušňových a
vozových dispečerov ako aj pracovníkov riadenia elektrickej
prevádzky na železniciach SEE zabezpečuje elektrickú energiu
len z náhradného zdroja. Agregát, ako dnes pre TASR uviedol
prednosta SEE vo Zvolene Peter Broska, musia kvôli jeho údržbe
denne vypínať minimálne na dve hodiny. Zariadenie je pomerne
hlučné a narúša nočný pokoj v okolitých bytovkách. Kvôli
dispečerom ho však železničiari vypnúť nemôžu.
Zvolenských železničiarov dnes informovali, že vo štvrtok
chcú Západoslovenské energetické závody (ZSE), š. p.
zastaviť dodávku elektrickej energie aj do trakčnej napájacej
stanice v Kozárovciach. Tým by sa prerušila prevádzka na
niektorých tratiach. Okrem toho chcú dodávatelia vypnúť
elektrickú energiu aj na železničných staniciach v Šahách,
Čate a Leviciach. V Šahách a Čate je pritom zariadenie, na
ktoré je napojené aj priecestné zabezpečovacie zariadenie.
Jeho odstavenie automaticky ohrozí bezpečnosť motoristov na
železničných priecestiach. Zvolenská SEE ŽSR,
divízia dopravy dlhuje za maloodber a veľkoodber SSE približne
14 miliónov Sk. Ďalší, trojmiliónový dlh má voči VSE a
ZSE. Za energiu, dodanú do trakčného vedenia železníc v jej
pôsobností, má platiť generálne riaditeľstvo ŽSR, š. p.
Doterajšie rokovania jeho zástupcov s predstaviteľmi
zainteresovaných ministerstiev sa skončili neúspešne.
SSE od 20.marca odpájajú 16
odberných miest ŽSR
Bratislava
12.3.2001 - Stredoslovenské energetické závody (SSE), š. p.,
dňom 20. marca kvôli neustále rastúcim pohľadávkam voči
Železniciam SR (ŽSR)
definitívne pristúpia k obmedzeniu, resp. prerušeniu dodávky
elektrickej energie 16 odberným miestam železníc s výnimkou
ich elektrickej trakcie. SSE dnes o tejto skutočnosti
informovali listom generálneho riaditeľa ŽSR, Ministerstvo
hospodárstva (MH) SR, Ministerstvo dopravy pôšt a
telekomunikácií (MDPaT) a Ministerstvo financií (MF) SR. Dlh ŽSR voči
SSE sa akumulovala najmä v minulom roku a k 28. februáru tohto
roka predstavovala 444,024 milióna Sk.
Ako TASR informoval vedúci odboru styku s verejnosťou SSE Pavel
Müller, počet týchto odberných miest sa bude postupne
zvyšovať až kým nenastane zlepšenie platobnej disciplíny
ŽSR. K uvedenému rozhodnutiu oprávňujú SSE podľa P.
Müllera Obchodné podmienky dodávky elektrickej energie zo
sietí SSE a Zákon o energetike, čím podnik nenesie
zodpovednosť za prípadné škody v dôsledku prijatého
rozhodnutia.
Zámerom SSE nie je podľa stanoviska spôsobenie
národohospodárskych škôd alebo kolapsu železničnej dopravy.
Dodávka elektriny preto zatiaľ nebude obmedzovaná do
napájacích miest elektrickej trakcie a iných dôležitých
odberných miest spojených s bezpečnosťou a plynulosťou
dopravy po železnici.
Na neustále narastajúci dlh ŽSR za dodávky elektriny SSE
viackrát upozorňovali, avšak zo strany ŽSR ako aj
ich zakladateľa MDPaT neboli podľa P. Müllera prijaté žiadne
opatrenia, ktorými by sa podarilo danú patovú situáciu
zlepšiť. ŽSR dlžia trom slovenským rozvodným podnikom (REP)
už vyše 1,5 miliardy Sk a dlh mesačne narastá o asi 150
miliónov Sk. K odpojeniu elektriny železniciam ako prvý
pristúpil š.p. Západoslovenské energetické závody (ZSE).
Tie v súvislosti s platobnou neschopnosťou ŽSR odpojili
elektrinu od 1. marca asi 40 prevádzkam a ku koncu tohto
týždňa avizujú po prvýkrát odpojenie aj niektorých menej
významných tratí elektrickej trakcie železníc. K ZSE sa
následne od 8.marca pripojili aj SSE, ktoré prerušili dodávky
elektriny v budove prevádzkového riaditeľstva ŽSR vo
Zvolene a od utorka (13. marca) avizoval niektoré odberné
miesta železníc odpojiť aj š.p. Východoslovenské
energetické závody (VSE).
Vo vymáhaní pohľadávok cestou odpájaní odberných miest
železníc od elektriny majú REP podporu Ministerstva
hospodárstva (MH) SR, ktoré je ich zriaďovateľom. "MH
má záujem na tom, aby rozvodné podniky manažovali svoje
hospodárenie čo najefektívnejšie a teda vymohli si aj svoje
pohľadávky," konštatoval dnes pre TASR hovorca ministra
hospodárstva Peter Benčurik. V rámci rokovaní, ktoré asi
pred mesiacom iniciovalo MH, bolo podľa P. Benčurika
dohodnuté, že generálny riaditeľ ŽSR bude rokovať s
Ministerstvom financií (MF) SR o vymáhaní nedoplatkov štátu
za prepravu vo verejnom záujme.
Podľa hovorcu ŽSR
Miloša Čikovského môže podnik odpájanie svojich prevádzok
od elektriny riešiť len rokovaním. Podstata problému podľa
neho spočíva v uhradení prostriedkov zo strany štátu pre ŽSR vo
výške 10 miliárd Sk ako kompenzáciu za stratovú osobnú
prepravu ŽSR
v rokoch 1993 až 1998. Štát sa minulý rok podľa M.
Čikovského zaviazal, že tieto prostriedky uhradí v priebehu
piatich rokov, ale splátka za tento rok ešte neprišla.
Železniciam chýba tiež finančná kompenzácia strát v
osobnej preprave za tento rok, ktorú vyčlenené financie v sume
2,2 miliardy Sk zo štátneho rozpočtu na rok 2001 a ďalšie
dotácie v objeme 700 miliónov Sk podľa M. Čikovského
nevykryjú.
Ženu, ktorá vyskočila spoza stĺpa,
usmrtil rýchlik na trati Leopoldov - Madunice
Bratislava
13. marca - Spoza betónového stĺpa vyskočila tesne pred
prechádzajúci rýchlik dnes predpoludním na úseku
železničnej trate Leopoldov - Madunice 43-ročná žena z
blízkej obce Šulekovo. Vlak ju na mieste usmrtil. Podľa
informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského motív
samovražedného činu vyšetrujú príslušníci ŽP. Na trati v
dôsledku nehody zastavili dopravu a rýchlik meškal asi 50
minút.
Dodávky elektriny ŽSR už prerušili
aj VSE
Bratislava
13.3.2001 - Východoslovenské energetické závody (VSE), š.
p., dnes prerušili v súvislosti s rastúcimi pohľadávkami
voči Železnice SR (ŽSR)
dodávky elektriny pre osvetlenie železničnej stanice
Kochanovce. "Zdá sa však, že pokiaľ nepristúpime k
vypnutiu elektrickej trakcie železníc, nedocielime, aby ŽSR
konali ráznejšie," uviedol pre TASR vedúci obchodného
úseku VSE Arpád Tóth. Dnes, prípadne v stredu by sa podľa
jeho slov mali generálny riaditelia troch dotknutých
veriteľských energetických závodov dohodnúť na ďalšom
spoločnom postupe voči železniciam.
Dlh ŽSR
za dodávky elektriny voči š.p.: VSE, Západoslovenské
energetické závody (ZSE) a Stredoslovenské energetické
závody (SSE) v súčasnosti prevýšil 1,5 miliardy Sk a
mesačne narastá o asi 150 miliónov Sk. Ako dnes TASR spresnila
vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová, ZSE
zatiaľ železniciam odpojili od 15.februára päť odberných
miest a listom generálnemu riaditeľovi 9. marca oznámili, že
od štvrtka 15. marca odpájajú ďalších 14 prevádzok
železníc. K odpojeniu elektriny zatiaľ došlo v rušňových
depách Bratislava východ a Trnava, na železničných
staniciach Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, v časti
budovy bratislavskej hlavnej stanice ako aj viacerých objektoch
na železničnej stanici Východ. ZSE však zatiaľ nepristúpili
k odpájaniu tratí. "Takýto návrh existoval, ale po
rokovaniach nášho generálneho riaditeľa s Ministerstvom
hospodárstva (MH) SR sme od neho ustúpili," konštatovala
I. Filová.
SSE odpojili železniciam od elektriny zatiaľ od 8.marca budovu
ich prevádzkového riaditeľstva vo Zvolene a na 20.marca
avizovali prerušenie dodávok do ďalších 16 odberných miest.
Návrh zákona o železničnej
spoločnosti súvisí s transformáciou ŽSR
Bratislava
13.3.2001 - Návrh zákona o Železničnej spoločnosti,a.s. je
jedným zo základných predpokladov celkovej transformácie ŽSR. Jeho
pripravenosť na ďalšie legislatívne pokračovanie posudzovala
dnes Legislatívna rada vlády (LRV).
Podľa slov predsedu LRV a podpredsedu vlády SR Lubomíra
Fogaša návrh predpokladá vznik Železničnej
spoločnosti,a.s., ktorá bude mať na starosti využívanie
železničných tratí, budov a ďalšieho hnuteľného a
nehnuteľného majetku ako aj určovanie prepravných taríf.
Spočiatku pôjde o akciovú spoločnosť so 100% účasťou
štátu avšak zákon umožní v budúcnosti aj vstup ďalších
akcionárov-investorov.
Predpokladá sa tiež vznik nezávislého kontrolného a
regulačného orgánu tzv.Štátneho dráhového úradu, ktorého
náplňou by okrem iného bolo udeľovanie prepravných
licencií, dohľad nad uplatňovanými prepravnými tarifami a
pod. LRV odporúčala navrhovateľovi zapracovať jej pripomienky
do návrhu a predložiť ho vláde na rokovanie.
ŽSR predložili návrh splácania
dlhov šéfom ZSE a SSE
Bratislava
13.3.2001 - Železnice SR (ŽSR) dnes na rokovaní s generálnymi
riaditeľmi š. p. Západoslovenské energetické závody (ZSE) a
Stredoslovenské energetické závody (SSE) predložili návrh
postupného splácania svojich dlhov. "V prípade, že tento
návrh schvália orgány daných podnikov, mohlo by v
najbližšom čase dôjsť k obnoveniu dodávok elektriny
železniciam," uviedol pre TASR hovorca ŽSR Miloš
Čikovský.
Podľa neho by dlh železníc trom rozvodným podnikov v objeme
vyše 1,5 miliardy Sk nemal byť splatený v krátkodobom, ale
skôr v dlhodobejšom časovom úseku. Finančná situácia ŽSR by sa
mala zlepšiť po tom, čo v piatok 16. marca dostanú poslednú
tranžu 60 miliónov EUR z celkového 200-miliónového úveru od
Európskej investičnej banky. Železnice by mali tiež v tomto
roku dostať od štátu záruku za úver vo výške 10,5 miliardy
Sk, čím sa podľa slov M. Čikovského uvoľní ich finančná
situácia a postupne by mohli splácať dlhy energetikom.
ŽSR poskytnú humanitnú pomoc pri
likvidácii následkov povodní na Ukrajine
Bratislava
13. marca - Železnice SR (ŽSR) poskytnú humanitnú pomoc pri
likvidácii následkov živelnej pohromy v Zakarpatskej oblasti
Ukrajiny v hodnote 100 tisíc Sk. Okrem toho ŽSR
pripravujú pre obyvateľov postihnutých povodňami zásielku
liekov, vlnených prikrývok a ponúkajú obnovu železničných
tratí po povodniach. TASR o tom informoval riaditeľ odboru pre
prácu s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš
Čikovský.
Krst električky
14.3.2001, VYSOKÉ TATRY, SITA - Vo
štvrtok vo vysokotatranskom Starom Smokovci pokrstia prvú zo 14
nových električiek Tatranských elektrických železníc.
Predstavia ju o 11.30 h na železničnej stanici Poprad-Tatry,
odkiaľ ju vypravia na prezentačnú jazdu do Starého Smokovca.
Slávnostný krst je v konečnej stanici naplánovaný na 12.50.
Električka má kapacitu 200 miest a premávať bude na trase
Starý Smokovec - Tatranská Lomnica. Maximálna prevádzková
rýchlosť súpravy je 80 km/h a dokáže prekonať stúpanie 75
promile. Ďalšie elektrické vlakové jednotky radu 42595 budú
nasadzované do prevádzky postupne každý mesiac.
Polonahý Malkovich v reklame na
železnice
14.3.2001 - Johna
Malkovicha môžete vidieť napoly nahého v jednej reklame na
vlaky. Železničná spoločnosť Eurostar, ktorá spravuje vlaky
smerujúce cez Eurotunel z Británie do Francúzska, podpísala s
hercom zmluvu na reklamu, v ktorej sa Malkovich zjaví len v
spodnom prádle. 47 ročný herec vlakmi spoločnosti Eurostar
pravidelne cestuje. Marketingový riaditeľ Eurostar, Bertrand
Gullion povedal:" Súhlasil, že bude s nami spolupracovať,
pretože vlakmi Eurostar často cestuje a oceňuje naše
služby."
Lupiči na železniciach kradli medené
laná, ale aj laná stykových transformátorov
Bratislava
14. marca - Bratislavským príslušníkom Železničnej polície
(ŽP) sa podarilo v utorok popoludní zadržať neďaleko miesta
činu dvoch mladíkov vo veku 17 a 18 rokov, ktorí v úseku
železničnej odbočky Močiar odcudzili medené laná stykových
transformátorov ku koľajovým obvodom v hodnote 15 tisíc
korún. Bezprostredne potom, ako dvojica mladých Bratislavčanov
laná odmontovala, panel hlavného dozorného prevádzky
železničnej stanice Bratislava východ začal výstražne
signalizovať poruchu. Do terénu okamžite vyrazila policajná
hliadka, ktorá oboch podozrivých našla v trávnatom poraste,
kde opaľovali izoláciu lán. Pri sebe mali skrutkovač a
kombinované kliešte, ktorými laná od koľají a
transformátorov odstránili. Ku skutku sa priznali. Obom
páchateľom hrozí obvinenie z trestného činu krádeže.
Príslušníkom ŽP sa v utorok podarilo objasniť ďalšie
prípady krádeží v obvode železničných dráh Slovenska.
Košičania zistili podozrivého 39-ročného traťového
robotníka, ktorý sa priznal, že pred tromi dňami sa vlámal
do garáže Traťového obvodu Barca. V ranných hodinách
kameňom rozbil okno garáže, cez ktoré vnikol dnu a ukradol 24
medených prepojok. Aby sa pohodlnejšie dostal von, kyslíkovou
zváracou súpravou odpálil z vnútornej strany garáže visací
zámok. Odcudzené prepojky predal v zberni druhotných surovín
za 1 683 korún. Svojím konaním však ŽSR
spôsobil škodu päť tisíc korún. Podozrivému mužovi hrozí
obvinenie z trestného činu krádeže vlámaním. Na elektrickú
brúsku a predlžovací kábel, patriace do majetku ŽSR v
Čiernej nad Tisou, sa ulakomili dvaja miestni mladíci vo veku
16 a 18 rokov. Podľa zistení Železničnej polície, obaja v
druhej polovici februára vo večerných hodinách po vzájomnej
dohode vošli cez nezaistené pootvorené okno do dielne
Mechanizačnej správy a brúsku aj s káblom v úhrnnej hodnote
3 600 korún zobrali a potom ich za 430 Sk predali. Peniaze si
rozdelili a minuli. Odcudzené veci polícia vrátila poškodenej
organizácii. Počas cesty rýchlikom EXCELSIOR z Prahy do Čadce
okradol v utorok o cestovný pas a tristo korún v spánku
neznámy páchateľ 36-ročného D. Š. z Tepličky nad Váhom.
To, že ho okradli, zistil až keď sa mal preukázať orgánom
colnej a pasovej kontroly. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP v
Čadci. Informácie TASR poskatol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Rušnovodičovi sa podarilo zastaviť
vlak 30 metrov pred ležiacou samovrahyňou
Bratislava
14.3.2001 - S úmyslom spáchať samovraždu si v utorok ráno
ľahla na koľaj v úseku trate Jesenské - zastávka Dubovec,
okres Lučenec, 36-ročná žena. Našťastie ju však spozoroval
rušňovodič prichádzajúceho osobného vlaku a okamžitým
brzdením sa mu tridsať metrov pred touto živou prekážkou
podarilo vlak zastaviť. Samovrahyňu si o tri hodiny po čine,
ktorého motív nie je zatiaľ známy, prevzal od lučeneckých
železničných policajtov manžel.
Okrem toho, že dobrovoľne vystavila svoj život
nebezpečenstvu, dopustila sa aj priestupku, pretože ohrozila
bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Prípad je v
štádiu ďalšieho preverovania príslušníkmi ŽP z Lučenca.
Informáciu TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
ŽP prijala opatrenia na udržanie
poriadku
Bratislava
14.3.2001 - V súvislosti s výročím vzniku vojnovej Slovenskej
republiky a aktivizáciou niektorých skupín najmä mladých
ľudí prijala Železničná polícia opatrenia spočívajúce v
nepretržitom monitorovaní situácie na staniciach a vo vlakoch
na celom území Slovenska.
Ako TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, posilnil sa aj
výkon služby na všetkých železničných staniciach hlavného
mesta, kam už ráno pricestovalo asi 15 príslušníkov hnutia
skinheads vlakom od Leopoldova. Z iných smerov predpoludním
príchod ďalších skupín neevidovali.
Na základe operatívnych poznatkov sú pripravení v prípade
potreby do vlakov a železničných staníc nasadzovať väčší
počet hliadkujúcich policajtov a príslušníkov operačnej
služby. Ich činnosť sa sústredí na zabezpečenie plynulosti
a bezpečnosti železničnej dopravy, zdravia a životov
cestujúcich, ich majetku, ako aj majetku ŽSR.
MDPT pripraví vláde riešenie
situácie medzi ŽSR a energetickými podnikmi
Bratislava
14.3.2001 - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií
(MDPT) SR pripraví v spolupráci s Ministerstvom financií (MF)
SR v najbližšej dobe na rokovanie vlády SR návrh globálnej
schémy na riešenie pohľadávok štátu a verejnoprávnych
inštitúcií. V rámci tohto materiálu MDPT navrhne systém
zápočtov záväzkov a pohľadávok ŽSR voči štátu a štátom kontrolovaným
inštitúciám a navrhne kompenzáciu pohľadávky železníc
voči štátu za neuhradené a uznané výkony vo verejnom
záujme za predchádzajúce roky.
Ako TASR informovala riaditeľka odboru komunikácie MDPT Anna
Ghannamová, MDPT si uvedomuje, že súčasná zložitá
finančná situácia ŽSR je v rozhodujúcej miere spôsobená
tým, že štát dlhuje podniku za výkony vo verejnom záujme za
roky 1994 až 1997 asi 10 miliárd Sk. "Treba však
zdôrazniť, že od nástupu tejto vlády štát svoje záväzky
voči železniciam za výkony vo verejnom záujme v rokoch 1998,
1999 a 2000 uhradil, dokonca bola uhradená aj alikvotná
čiastka na rok 2001," uvádza sa v stanovisku MDPT.
ŽSR v
súvislosti s nedostatkom prostriedkov prestali v priebehu roku
2000 platiť za elektrinu trom rozvodným energetickým podnikom
(REP), ktoré v súčasnosti evidujú pohľadávky voči ŽSR
vyše 1,5 miliardy Sk. REP už železniciam odpojili spolu 7
odberných miest a avizovali ďalších 30 v prípade, že ŽSR
nenavrhnú spôsob splácania svojich dlhov. Posun v celej
situácii nastal v utorok, keď ŽSR oslovili všetky tri REP a
navrhli spôsob splácania svojich záväzkov voči energetikom.
O návrhu železníc budú vedenia REP rokovať v najbližších
dňoch.
Cestujúcich do ČR z krajín EÚ a
Poľska vlakom čakajú dezinfekčné rohože
Praha
14. marca - Mimoriadne veterinárne opatrenia, ktoré majú
obmedziť možnosť zavlečenia nákazy slintačky a krívačky
na územie ČR, sú už zavedené na všetkých hlavných
železničných hraničných priechodoch s krajinami EÚ a
Poľskom. Zosilnené hygienické opatrenia by mali byť na menej
frekventovaných priechodoch zabezpečené najneskôr dnes do
polnoci. Na všetkých prechodových železničných staniciach
sa postupne inštalujú dezinfekčné rohože, cez ktoré všetci
cestujúci po vystúpení z vlaku prejdú. Ako pre TASR uviedla
hovorkyňa Českých dráh (ČD) Martina Rousková, o dezinfekcii
podláh a kolies vlakov či batožiny cestujúcich sa zatiaľ
neuvažuje. V prípade vznesenia podobných požiadaviek zo
strany veterinárnej správy sú ČD pripravené v spolupráci s
Civilnou obranou a Civilnou službou ČD takéto opatrenia
zabezpečiť. Cestujúci z EÚ a Poľska musia tiež na
hraničných priechodoch odovzdať všetky potraviny
živočíšneho pôvodu do pristavených kontajnerov. Ich
následnú likvidáciu zaistia obecné a mestské úrady.
Vzhľadom k zavedeným opatreniam ČD predpokladajú, že môže
dôjsť k meškaniu niektorých cezhraničných pravidelných
spojov. Sprísnené veterinárne opatrenia sa týkajú 18
železničných hraničných priechodov pre osobnú dopravu, z
toho 9 je na hraniciach s Nemeckom, štyri na hraniciach s
Rakúskom a päť na hraniciach s Poľskom. Za deň sa dotknú 64
vlakov osobnej dopravy všetkých kategórií. V nákladnej
doprave sa v závislosti na dni v týždni bude počet vlakov
pohybovať medzi 75 až 129 vlakmi.
ZSE posunuli termín vypínania ŽSR,
odstavené prevádzky zostávajú bez elektriny
Bratislava
14. marca - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š. p.,
v súvislosti s návrhom Železnice SR (ŽSR) na
riešenie dlhov železníc, ktorý v utorok ZSE predostrel
generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, presúvajú plánované
odstavenie ďalších 14 odberných miest železníc zo štvrtka
15. marca na 29. marca. "List ŽSR dáva určitú nádej, ale železnice
sme vyzvali, aby skonkretizovali svoje kroky a termíny,"
uviedla dnes pre TASR vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE
Iveta Filová. Záruka zaplatenia dlhu železníc voči
energetikom je podľa I. Filovej v zainteresovanosti rezortov
dopravy, financií a vlády. ZSE však napriek snahe ŽSR o
rokovanie naďalej nebudú dodávať elektrinu pre päť
odberných miest, ktoré odpojili ešte 15. februára.
Stredoslovenské energetické závody (SSE), š. p., zatiaľ v
súvislosti s návrhmi ŽSR neodvolali na 20. marca avizované
odstavenie 16 odberných miest. "ŽSR v utorok
navrhli dva varianty riešenia svojich dlhov, definitíva však
padne na spoločnom rokovaní 19. marca," konštatoval pre
TASR vedúci odboru styku s verejnosťou Pavel Müller. V
súvislosti s návrhmi ŽSR je podľa neho pravdepodobné, že by
mohlo dôjsť k dohode a SSE by potom nepristúpili k
ohlásenému odstaveniu prevádzok ŽSR. Budova prevádzkového riaditeľstva ŽSR vo
Zvolene, ktorú SSE odstavili 8. marca, zostáva podľa slov P.
Müllera bez elektriny, až kým nedôjde k dohode. Ústretové
kroky k riešeniu dlhov železníc zaznamenal aj š. p.
Východoslovenské energetické závody (VSE). Ako však dnes pre
TASR uviedol vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth,
prerušenie dodávok elektriny pre osvetlenie železničnej
stanice Kochanovce zostáva v platnosti. VSE podľa slov A.
Tótha budú čakať na avizovanú dohodu na úrovni
ministerstiev a vlády.
Žltačka okupuje Vrútky
Pracovníci mesta sa boja ísť do
ohniska nákazy bez ochranných pomôcok
15.3.2001 DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ - Vo Vrútkach
prepukla epidémia vírusovej hepatitídy typu A. Ohniskom
nákazy je lokalita objektov určených na demoláciu pri
železničnej trati, ktorú obývajú Rómovia.
Zatiaľ ochorelo 37 ľudí. Rómovia zo Železničnej ulice sú
rozhorčení, každý deň odvážajú do nemocnice ďalšie
deti. Božena Brezinová má zo svojich šiestich potomkov pri
sebe už len najmladšieho osemmesačného Mária.
"Odmietajú nás vpustiť do obchodu, boja sa, že sa od
nás nakazia. Čo budeme jesť, neviem," povedala nám.
Vajda Jozef Horvát práve odviedol do nemocnice svoju vnučku.
Ukazuje lístok od lekárky, že aj ona dostala žltačku.
Zlepšenia životných, a najmä hygienických podmienok sa
podľa vajdu dožadujú neustále. Ohniskom nákazy je podľa
nich jediný zdroj pitnej vody, ktorý podobne ako jedinú
latrínu používa asi 80 tunajších obyvateľov. Vedúca
epidemiológie Štátneho zdravotného ústavu Martin Henrieta
Hudečková povedala, že prvý prípad vírusovej hepatitídy
typu A mali hlásený u dospelej Rómky ešte 26. februára,
následne nato u sedemročného bieleho chlapca. V rámci
zvýšeného zdravotného dozoru aktívne vyhľadali ďalších
35 prípadov. Ohniskom nákazy je Železničná ulica, kam sa
chodievajú hrať aj deti z okolia. Z dospelých ochoreli zatiaľ
len traja.
Choroba špinavých rúk sa dostala už aj do škôl. V
Základnej škole M. R. Štefánika vo Vrútkach evidujú sedem
prípadov. V Špeciálnej základnej škole na Mudroňovej ulici
v Martine, ktorú navštevujú aj vrútocké deti, zaznamenali 12
ochorení. Možnosť, že pôvodcom nákazy je zdroj pitnej vody,
Hudečková vylúčila: "Je to mestský vodovod a voda,
ktorá tam prichádza, je v poriadku." Dôležitú úlohu
zohráva nehygienické prostredie, v ktorom títo ľudia žijú.
Že je tam len jedna latrína, to nevedela, potvrdila však, že
celé okolie je tam fekálne znečistené. Štátny okresný
hygienik v Martine nariadil protiepidemické opatrenia, ktoré
majú ďalšiemu šíreniu nákazy zamedziť. V rámci nich
vyzval aj primátora Vrútok, aby dal okolie týchto obydlí
vyčistiť. S cieľom riešiť situáciu v meste zasadala v
utorok vo Vrútkach aj mestská rada. Primátor Ľubomír Bernát
konštatoval, že bolo len otázkou času, kedy sa niečo takéto
stane. Problém rómskej komunity žijúcej nadivoko v
nebytových priestoroch sa ťahá už roky. Náhradné ubytovanie
pre nich však mesto nemá. Budovať sociálne zariadenia v
týchto priestoroch nemôže, pretože ide o majetok Železníc
SR. Kto ohnisko nákazy vyčistí, nevedel povedať: "Naši
pracovníci sa tam boja ísť. Nemáme k dispozícii nijaké
ochranné pomôcky, ktoré by im zaručili, že sa
nenakazia."
Pod kolesami vlaku v Banskej Bystrici
našiel dobrovoľnú smrť 18-ročný mladík
Bratislava
15. marca - Dobrovoľnú smrť našiel v stredu popoludní pod
kolesami vlaku 18-ročný mladík z Heľpy na železničnej
zastávke Banská Bystrica-mesto. Podľa informácií hovorcu ŽP
Jozefa Búranského príslušníci banskobystrického odboru ŽP
preverovaním zistili, že mladík si ľahol na koľaj asi desať
metrov pred prichádzajúci osobný vlak. Rušňovodič síce
použil výstražný zvukový signál a zatiahol rýchlobrzdu,
ale pre krátku vzdialenosť už tragédii nedokázal predísť.
Privolaný lekár konštatoval smrť následkom devastačných
poranení celého tela. Usmrteného previezli na patologické
oddelenie banskobystrickej Rooseveltovej nemocnice. ŽP nezistila
u vlakovej čaty požitie alkoholu. V dôsledku nehodovej
udalosti meškalo päť vlakov v rozpätí od 5 do 43 minút.
Prípad ďalej vyšetrujú.
Pripomenutie si vzniku vojnovej
slovenskej republiky na železnici bez konfliktov
Bratislava
15. marca - Bez mimoriadnych udalostí sa skončilo pripomenutie
si 62. výročia vzniku vojnovej slovenskej republiky z pohľadu
Železničnej polície (ŽP). Ako TASR informoval hovorca ŽP
Jozef Búranský, ŽP uskutočnila v stredu bezpečnostnú akciu
Poriadok, zameranú na verejný poriadok a elimináciu trestnej
činnosti v obvode železničných dráh - na staniciach a vo
vlakoch osobnej prepravy. Počas nej bolo pod trvalou kontrolou
uniformovaných hliadok a taktiež príslušníkov operatívnej
služby ŽP väčšie množstvo staníc, vlakov a
reštauračných zariadení a pohyb ľudí v nich. Do hlavného
mesta prišlo vlakmi v dvoch skupinkách asi 30 mladých ľudí
zo smeru od Trnavy a Nových Zámkov, ktorí sa správali
slušne. Z bratislavskej hlavnej stanice sa bez akýchkoľvek
náznakov narušenia verejného poriadku presunuli do mesta a
podvečer opäť pokojne odcestovali.
V dôsledku krádeže koľajnice sa
vykoľajil rušeň s vozňom
Bratislava
15. marca - Na záškodníkov z filmu s gangsterskou tematikou si
zaumienila "hrať sa" trojica mladých mužov vo veku
18, 19 a 21 rokov zo Serede, ktorí 10. februára v
popoludňajších hodinách ukradli z funkčnej vlečky
železničnej stanice Križovany nad Dudváhom 12,5 m dlhú
koľajnicu. V dôsledku chýbajúcej koľajnice sa následne
vykoľajil prechádzajúci rušeň a ním ťahaný vagón. Podľa
informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského páchatelia,
ktorých v stredu odhalili trnavskí príslušníci ŽP, aviou s
bratislavským evidenčným číslom priviezli k vlečke
autogénovú súpravu, koľaj odrezali a rozpálili na menšie
časti. Potom ju na aute odviezli do miesta bydliska jedného z
nich a o dva dni predali v zberni farebných kovov za 1500
korún. Podozriví sa ku skutku, motivovanému ziskom peňazí,
priznali. Odborníci spresnili vzniknutú škodu na 254.182
korún. Na základe toho bol prípad prekvalifikovaný na
trestný čin krádeže a trestný čin poškodzovania a
ohrozovania všeobecne prospešného zariadenia. Prípadom sa v
súčasnosti zaoberá oddelenie ŽP v Trnave.
Železničná sieť patrí podľa
prezidenta IFO do rúk štátu
Frankfurt
nad Mohanom 15.marca - Privatizácia železnice vo Veľkej
Británii ukázala, ako sa to nemá robiť. Uvádza sa to v
analýze prezidenta mníchovského Ústavu pre hospodársky
výskum (Institut für Wirtschaftsforschung - IFO) Hansa-Wernera
Sinna, ktorú dnes uverejnil nemecký denník Handelsblatt.
Súkromná spoločnosť Railtrack Plc., ktorej patria v Británii
železničné dopravné cesty, urobila z akcionárov a
manažérov boháčov, ale britskú verejnosť obrala o výkonnú
infraštruktúru. Nedokázala túto sieť udržať ako výkonnú
a spoľahlivo fungujúcu - o jej ďalšom budovaní sa vôbec
nedá hovoriť. Podľa Sinna privatizácia štátneho podniku má
zmysel len vtedy, keď výsledkom procesu je vytvorenie
konkurencie. Na železničných tratiach sa to dá, ale nie v
prípade koľají. Po tých istých tratiach možno nechať
jazdiť súpravy viacerých dopravných spoločností. Treba to
však urobiť inak, ako to zorganizovali v Británii. Zriadiť sa
musí koordinačná centrála, ktorá zosúladí spojenia vlakov,
a potom sa aj v tejto oblasti dá vytvoriť zmysluplná súťaž.
Nesmú sa však rozdeliť paralelné dopravné cesty, ktoré by
mali medzi sebou súťažiť. V Kanade existujú dve dopravné
spoločnosti, ktoré majú svoje vlastné trate z východu na
západ štátu. Toto riešenie je možné, ale nehospodárne. Z
technického hľadiska je železničná sieť prirodzeným
monopolom a ako taká patrí do rúk štátu v prípade, ak ide o
to, vyhnúť sa poškodeniu zákazníkov a zníženiu
využiteľnosti trás. Aj súkromný monopol, ktorého ceny
kontroluje štát, môže dobre fungovať len veľmi ťažko.
Nijakému štátnemu regulačnému úradu sa totiž nepodarí,
aby odolával záujmom súkromných lobistov o dosiahnutie zisku
a aby konal v záujme cestujúcich. Bez konkurencie nemá
privatizácia naozaj nijaký zmysel. Veľké zvyšovanie cien,
ktoré si dovolila Nemecká železnica (Deutsche Bahn) po svojej
formálnej privatizácii, ukazuje na neúnosnosť tohto
problému. Je dobré, že sa (nemecký) minister dopravy teraz
rozhodol urobiť škrt cez rozpočet vedeniu Deutsche Bahn. V
nijakom prípade by nebolo rozumné, aby sa verejný statok,
ktorý sa budoval vyše 150 rokov a pozostáva z tratí a
odbočiek do najvnútornejších častí veľkých miest (vďaka
tomu má nevyčísliteľnú hodnotu), dostal na burzu a aby sa to
použilo na maximalizovanie ziskov súkromných vlastníkov.
"Anglicko, vďaka ti, že sa tomuto nezmyslu podarilo
zabrániť v poslednom okamihu," uviedol Sinn. Železničná
sieť je takzvaným "verejným statkom", ktorý dáva
len veľmi slabučký priestor na rivalitu. Udržiavanie
dopravných ciest je úlohou štátu. Sinn dokonca vyjadruje aj
názor, že poplatky za používanie diaľnic majú kryť všetky
náklady, vrátane stavebných. Tvrdí, že majú byť len v
takej výške, aby vystačili na krytie prevádzkových
nákladov. Ostatný deficit sa má hradiť zo štátnych zdrojov.
Toto je konštatovanie, ktoré v nijakom prípade neodporuje
neoliberálnym predstavám.
Nová tatranská električka mala dnes
premiéru
Poprad
15.marca - Premiéru mala dnes prvá zo 14 nových električiek
EMU 425.95, ktoré postupne nahradia na tratiach Tatranských
elektrických železníc (TEŽ) doterajšie typy. Verejnosti ju
predstavili krátko predpoludním na železničnej stanici v
Poprade, odkiaľ pokračovala na trati do Starého Smokovca, kde
absolvovala slávnostný krst. Na slávnosti sa zúčastnili
štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR Michal Balog, generálny riaditeľ
Železníc SR (ŽSR)
Andrej Egyed, poslanci slovenského parlamentu Milan Hort,
Víťazoslav Moric a ďalší hostia. Elektrická motorová
jednotka pre TEŽ pochádza z dielne konzorcia EMU GTW Vysoké
Tatry, v ktorom sú zastúpené ŽOS Vrútky a švajčiarske
spoločnosti Stadler a AD-tranz. Nová električka má moderný
dizajn, celkovú dĺžku takmer 33 metrov, kapacitu 200 miest, z
toho je 88 pevných sedadiel, 20 sklápacích a 92 miest na
státie. Nechýbajú ani priestory na uloženie batožiny,
bicyklov, kočíkov i lyží. Môže dosiahnuť maximálnu
rýchlosť 80 kilometrov za hodinu, ale vzhľadom na profil trate
TEŽ sa s podstatným zvýšením rýchlosti oproti doterajším
typom nepočíta, zlepší sa však kultúra cestovania. Na
rozdiel od doterajších električiek, populárne nazývaných
"trojčatá", ktoré jazdia na tatranských tratiach
už tri desaťročia, pamätali tvorcovia nových aj na zdravotne
postihnutých cestujúcich. Tí ocenia zníženú nástupnú
plošinu s možnosťou vysunutia pre vozičkárov. Na trať TEŽ
príde postupne ďalších 13 nových električiek. Okrem nich
pribudne pod Tatrami aj 6 motorových osobných vozňov. Mali
nahradiť zastarané motorové vlaky, premávajúce medzi
Popradom a Tatranskou Lomnicou. Ich kapacita je 108 miest na
sedenie a 92 na státie. Čas prepravy medzi Popradom a Starým
Smokovcom sa novou električkou skráti o 10 minút a trať z
Popradu na Štrbské Pleso zvládne súprava za menej ako hodinu
(v súčasnosti 70 minút). Po slávnostnej premiére bude prvá
súprava premávať medzi Starým Smokovcom a Tatranskou
Lomnicou.
Začala sa príprava jadrových
transportov z Francúzska do Nemecka
Cherbourg
15. marca - Francúzska firma Cogema začala dnes pripravovať
prvé transporty spracovaného vyhoreného jadrového paliva do
Nemecka po necelých troch rokoch. Prvý kontajner s jadrovým
odpadom, tzv. castor, už previezli zo spracovateľského závodu
v La Hague na neďalekú nakladaciu železničnú stanicu vo
Valognes. Od 25. marca do 8. apríla sa má podľa dohody
Berlína a Paríža z 31. januára uskutočniť celkom šesť
takýchto transportov z La Hague do nemeckého medziskladu v
Gorlebene. V kontajneroch sa prepraví asi 85 ton
rádioaktívneho odpadu. V očakávaní mohutných protestov
protijadrových aktivistov boli od 27. marca zakázané všetky
demonštrácie na železničných tratiach a cestách, ktoré
budú použité na prepravu kontajnerov do Gorlebenu. Zákaz
platí v 50-metrovej zóne po obidvoch stranách železničnej
trate Lüneburg-Dannenberg a na ceste z Dannenbergu do Gorlebenu.
Úrady tiež zakázali zhromaždenia v okruhu 500 metrov od
nákladnej stanice pre castory v Dannenbergu a od medziskladu.
Castory budú dopravené po železnici do Dannenbergu a odtiaľ
na nákladných autách poputujú do Gorlebenu. Protijadroví
aktivisti oznámili, že chcú blokovať posledný úsek
transportu.
Štrnásta nová električka príde do
Tatier o rok
Vysoké
Tatry 15. marca - Po dnešnej prezentácii prvej novej
električky pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) príde
postupne každý mesiac ďalšia, pričom posledná štrnásta vo
februári budúceho roka. Zmluvu na výrobu a dodávku 14 súprav
pre TEŽ uzavreli Železnice SR (ŽSR) s konzorciom GTW Vysoké Tatry,
víťazom verejnej súťaže, v roku 1998. Prototyp jednotky
vyrobili v akciovej spoločnosti ŽOS Vrútky, základné
komponenty dodali švajčiarske spoločnosti Stadler a ADtranz.
Do Rušňového depa v Poprade prišla prvá električka v
polovici októbra minulého roka. Následne sa začali technické
skúšky a skúšobná prevádzka, v rámci ktorých bolo
potrebné upraviť nástupištia TEŽ. Ako vysvetlil na tlačovej
besede po prezentácii nového vozidla generálny riaditeľ ŽSR
Andrej Egyed, nová električka je vozidlom súčasnosti a
dopravná cesta bola naposledy obnovovaná v roku 1969. Projekt
obnovy vozového parku TEŽ si vyžiada spolu s náhradnými
súčiastkami 66 miliónov švajčiarskych frankov. Ako spresnil
A. Egyed, finančne je zabezpečený, ŽSR dostali
úver s 10-ročnou splatnosťou a trojročným odkladom. Do
pravidelnej prevádzky bude električka zaradená od nového
grafikonu, ktorý začne platiť v júni tohto roka.
ČKD Vagonka začala
vyrábať železničné vozne vo Vítkoviciach
Ostrava 16.marca - ČKD Vagonka v utorok začala výrobu
osobných železničných vozňov v zrekonštruovaných halách
akciovej spoločnosti Vítkovice. "Teraz vyrábame takmer na
50 % svojich kapacít a v priebehu budúceho týždňa by sme
mali začať výrobu naplno," povedal vo štvrtok riaditeľ
finančného a personálneho úseku David Šigut. Informoval o
tom český denník Mladá fronta Dnes.
Párik zlodejov chcel ukradnúť na
žilinskej železničnej stanici z vozňa balík
Bratislava
16. marca - Drzosť a odvaha nechýbala páriku zlodejov, ktorí
z otvoreného vozňa počas nakladania spešnín vo štvrtok
ráno na prvom nástupišti železničnej stanice v Žiline
ukradli jeden balík. Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca
Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, zlodejov,
našťastie, spozoroval vlakvedúci. Okamžite zavolal hliadku
ŽP, ktorá na základe popisu osôb do piatich minút pri vchode
do vestibulu zadržala 29-ročného muža a 17-ročnú dievčinu
aj s balíkom. Muž sa k činu priznal. Uviedol, že odpredajom
vecí zo zásielky chcel získať peniaze. Jeho spoločníčku
však pre opitosť nemohli hneď vypočuť. V dychu jej namerali
2,07 promile. Prípad vyšetruje oddelenie ŽP v Žiline.
Železniční policajti objasnili
prípad krádeže hliníkových káblov
Bratislava
16. marca - Príslušníkom oddelenia Železničnej polície
(ŽP) v Čiernej nad Tisou sa podarilo vo štvrtok objasniť
prípad krádeže funkčných hliníkových káblov za viac ako
134 tisíc korún. Z krádeže sú podozriví štyria muži z
východu republiky vo veku od 18 do 57 rokov, ktorí po
vzájomnej dohode z objektu Železničnej stanice Čierna nad
Tisou vykopali zo zeme rôzne typy káblov v celkovej dĺžke 750
m. Káble, ktoré slúžili ako náhradná inštalácia
osvetlenia širokorozchodnej trate, potom predali v zberných
surovinách. Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania. TASR
o prípade dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Železniční policajti v uplynulých
dňoch zadržali viaceré osoby na úteku
Bratislava
16. marca - Železniční policajti v uplynulých dňoch
zadržali na staniciach a vo vlaku dve osoby na úteku a jednu v
pátraní. Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský, na oddelenie ŽP v Púchove predviedla
vo štvrtok hliadka mladíka cestujúceho v rýchliku bez
platného cestovného lístka, pričom nevedel hodnoverne
preukázať svoju totožnosť. Zistilo sa, že 15-ročný chlapec
bol od stredajšieho rána na úteku z diagnostického ústavu.
Vo štvrtok ráno ho odovzdali do Detského domova Domaniža. V
druhom prípade policajtom v Piešťanoch telefonicky oznámil v
stredu neskoro večer 16-ročný mládenec, že utiekol z
narkotického oddelenia pezinskej liečebne a nachádza sa na
piešťanskej železničnej stanici. Vo štvrtok ráno si po
"utečenca" do Trnavy, kam ho previezla hliadka ŽP,
prišla ošetrujúca zdravotná sestra. Trnavskí železniční
policajti našli na stanici dvadsať minút po polnoci zo
štvrtka na piatok 51-ročného muža, ktorý bol od stredy na
úteku z Ústavu sociálnej starostlivosti pre dospelých v
Zavare. Po mužovi bolo vyhlásené pátranie. Dve zadné
hliníkové čelnice z nákladného vozidla na železničnej
stanici v Čani z neuzamknutého vozňa ukradol v stredu
15-ročný mladík. Páchateľ rozlomil čelnice na dve polovice
a v zberni surovín ich predal za 725 korún. Majiteľovi auta
však spôsobil škodu za 7800 korún. Mladistvý delikvent
ponesie zodpovednosť za priestupok proti majetku. Prípad
odstúpi ŽP na riešenie OÚ Košice - okolie.
Opatrenia proti slintačke aj na
železničných hraničných priechodoch SR
Bratislava
16.marca - Ochranné opatrenia v podobe dezinfekcie a kontroly
dovozu potravín v rámci prevencie zavlečenia slintačky a
krívačky na územie Slovenskej republiky sa postupne
zavádzajú aj v osobnej železničnej doprave. Ide o tri
slovenské hraničné priechody s Poľskom, jeden s Ukrajinou,
sedem s Maďarskom a dva s Rakúskom, na ktorých zároveň
dochádza k postupnému umiestňovaniu dezinfekčných rohoží,
ktorými musia cestujúci zo zahraničia prejsť. Tieto
preventívne opatrenia, vykonávané Colnou správou (CS) SR,
vychádzajú z rozhodnutí Štátnej veterinárnej správy
(ŠVS), ktorá zatiaľ o zavedení dezinfekčných rohoží aj na
vnútroštátnych železničných staniciach neuvažuje. Na
základe ďalšieho vývoja nákazy však budú veterinári
vydané opatrenia sprísňovať či zmierňovať. Podľa slov
hovorcu Železníc SR (ŽSR) Miloša Čikovského v oblasti prepravy
živočíšneho tovaru bol na základe opatrení ŠVS vydaný
zákaz dovozu, vývozu a prevozu živých zvierat zo všetkých
štátov Európy okrem Českej republiky. Prepravné obmedzenia
platia aj v nákladnej doprave, a to pre rizikové potravinárske
výrobky a produkty živočíšneho pôvodu. Hoci sa v týchto
dňoch nepredpokladajú žiadne prepravy živých zvierat po
železnici, ŽSR sú v kontakte so zástupcami ŠVS i CS, aby
mohli včas reagovať na ďalšie prípadné opatrenia. Obdobné
veterinárne opatrenia boli zavedené aj na všetkých hlavných
železničných hraničných priechodoch Českej republiky s
krajinami EÚ a Poľskom. Na všetkých prechodových
železničných staniciach sa postupne inštalujú dezinfekčné
rohože, cez ktoré všetci cestujúci po vystúpení z vlaku
prejdú. Ako pre TASR uviedla hovorkyňa Českých dráh (ČD)
Martina Rousková, o dezinfekcii podláh a kolies vlakov či
batožiny cestujúcich sa zatiaľ neuvažuje. V prípade
vznesenia podobných požiadaviek zo strany veterinárnej správy
sú ČD pripravené v spolupráci s Civilnou obranou a Civilnou
službou ČD takéto opatrenia zabezpečiť. Cestujúci z EÚ a
Poľska musia tiež na hraničných priechodoch odovzdať všetky
potraviny živočíšneho pôvodu do pristavených kontajnerov.
Ich následnú likvidáciu zaistia obecné a mestské úrady.
Vzhľadom na zavedené opatrenia ČD predpokladajú, že môže
dôjsť k meškaniu niektorých cezhraničných pravidelných
spojov. Slovenské železnice v súvislosti s ochrannými
opatreniami zaznamenali v malom pohraničnom styku za posledný
týždeň výrazný úbytok turistov, cestujúcich do susedných
štátov za nákupmi.
Strana vytvorená: 18. III. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0111.htm ) |