Na železniciach východneho Slovenska zomrelo vlani 33 ľudí

TASRKošice 3. februára - Dovedna 33 ľudí, čo bolo o šesť menej ako v roku 1999, zomrelo vlani na železničných tratiach v služobnom obvode Oblastnej správy Železničnej polície (OS ŽP) Košice, siahajúcom od Čiernej nad Tisou v okrese Trebišov po Važec v okrese Liptovský Mikuláš. Prvý tohtoročný prípad zaznamenali 24. januára, keď za doteraz neznámych okolností, pravdepodobne v dôsledku neopatrnosti, zahynul na trati medzi železničnými stanicami Barca a Haniska 42-ročný Ján Š. z Košíc. Podľa zástupcu riaditeľa OS ŽP Mariána Mesároša najviac smrteľných kolízií s vlakom je paradoxne v čase Vianoc a v januári, Ani v jednom z minuloročných prípadov sa nepotvrdilo zavinenie cudzou osobou. Koľajnice a vlaky priťahujú samovrahov a časť tragických udalostí ide na vrub nepozornosti.

Výnosné superexpresy
PravdaPARÍŽ, SITA, APA, 5.2.2001 - Vysokorýchlostné francúzske vlaky TGV (Thalys) prepravili v uplynulom roku 5,5 mil. pasažierov, čo predstavuje v medziročnom porovnaní nárast o 10 %. Informovala o tom dcérska spoločnosť francúzskych železníc SNCF a belgických železníc SNCB Thalys International. Obrat spoločnosti vzrástol v medziročnom porovnaní o 20,5 % na 265 mil. eur. Tento pozitívny výsledok podmienil predovšetkým nárast počtu pasažierov o 7,5 % na trase Paríž - Brusel, ktorá tvorí takmer polovicu z celkových dopravných výkonov spoločnosti. Na linke Paríž - Amsterdam, ktorá tvorí 15 % z celkových dopravných výkonov, vzrástol počet pasažierov v medziročnom porovnaní o 10 %.

V Haniske otvorili colný terminál
Národná obroda(ma, Košice), 5.2.2001 - V Haniske pri Košiciach v areáli spoločnosti Interport otvorili moderné nácestné stredisko košickej pobočky Colného úradu. Interport nákladom okolo 10 miliónov korún vybudoval objekty s colným skladom s rozlohou tamer 1 400 štvorcových metrov.
Okrem pracoviska a kancelárií colných zložiek tu má svoje zastúpenia 15 svetoznámych špedičných firiem, k dispozícii je banka, čerpacia stanica i reštaurácia. Parkovisko pojme okolo 80 kamiónov. Colný terminál bude poskytovať služby nonstop. Areál je napojený na železničnú sieť normálneho i širokého rozchodu a európsku cestnú sieť a blízko je aj košické letisko s podmienkami vhodnými aj pre veľké dopravné lietadlá. Očakáva sa, že popri kontajnerovom prekladisku sa tu rozvinie uzol kombinovanej prepravy medzi krajinami strednej a východnej Európy.
Vybudovaním strediska vzniklo 100 nových pracovných miest, pričom v blízkej budúcnosti by tu mohlo nájsť prácu ďalších 300 ľudí.

Skupina čiernych pasažierov zaútočila vo vlaku na 22-ročného sprievodcu
TASRBratislava 5. februára - Sprievodca osobného vlaku na trase medzi Šenkvicami a Bratislavou sa stal v sobotu večer terčom útoku skupinky mladíkov. Tí začali 22-ročného sprievodcu urážať vulgárnymi slovami potom, ako ich pristihol fajčiť na zakázanom mieste a zistil, že nemajú cestovné lístky. Keď vlak zastavil v železničnej stanici Bratislava-Rača, dvaja čierni pasažieri napadli sprievodcu aj fyzicky. Kopali ho do bokov v oblasti rebier a pravej ruky. O niekoľko minút boli podozriví 21-ročný Roman L. a 19-ročný Tomáš K. zadržaní. Obaja mladíci sa na Oddelení Železničnej polície Bratislava východ ku skutku priznali. Prípad sa vyšetruje. Osem polyetylénových vrecúšok s obsahom neznámych semien našli policajti pri bezpečnostnej prehliadke u 24-ročného D.P. Spolu s 22-ročnou D.B ho našli v odstavenej vlakovej súprave na železničnej stanici v Prievidzi, kde sa dvojica zdržiavala neoprávnene. Mladý pár navyše nevedel preukázať svoju totožnosť. Mladík uviedol, vo vrecúškach je semeno konope, ktoré dostal od priateľa z Českej republiky a chcel si z nich vypestovať rastliny. Semená zaslali na kriminalistickú expertízu a prípad sa vyšetruje. O oboch prípadoch TASR informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Minister Harach tvrdo žiada splatenie dlhov ŽSR voči energetikom
TASRBratislava 5. februára - Minister hospodárstva (MH) SR Ľubomír Harach bude presadzovať plán, ktorý zabezpečí urýchlené splatenie dlhov Železníc SR (ŽSR) voči energetickým rozvodným podnikom tak, aby tieto dlhy neohrozili transformáciu a privatizáciu energetiky. S predloženou schémou oddlženia, ktorá sa týka aj pohľadávok železníc voči štátu a Slovenských elektrární (SE) voči rozvodným podnikom, dnes na spoločnom rokovaní vyslovil súhlas aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef Macejko. Na stretnutí sa zúčastnil aj generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Ľ. Harach na tlačovej besede informoval, že trom regionálnym rozvodným podnikom dlhujú ŽSR celkom 1,46 miliardy Sk, z toho Východoslovenským energetickým podnikom (VSE) 588,7 milióna Sk, Stredoslovenským energetickým závodom (SEZ) 410,5 milióna Sk a Západoslovenským energetickým závodom (ZES) 462 miliónov Sk. Tento dlh, naakumulovaný od marca 2000 pritom ďalej narastá približne o 150 miliónov Sk mesačne. Zároveň však štát dlhuje ŽSR za služby vo verejnom záujme asi 10 miliárd Sk, ktoré sa zaviazal postupne splatiť do roku 2005. Šéf hospodárskeho rezortu chce dosiahnuť schválenie plánu oddlženia vo vláde už o týždeň, na jej zasadaní 14. februára. Tomu by malo predchádzať ešte stretnutie šéfov oboch zainteresovaných rezortov s ministerkou financií SR Brigitou Schmögnerovou. V prípade, že by sa problém dlhov ŽSR voči rozvodným podnikom nepodarilo vyriešiť, Ľ. Harach nevylúčil, že v súlade so zákonom tieto podniky môžu odpojiť niektoré frakcie železníc od dodávok elektrickej energie. Predložený návrh MH SR spočíva vo vzájomnom započítaní pohľadávok, tak, že štát uhradí výkony vo verejnom záujme, ŽSR splatia svoje dlhy rozvodným podnikom a tie uhradia dlh v približne rovnakej výške SE. Elektrárne zasa budú môcť uhradiť subjektom v Ruskej federácii svoj záväzok v sume 1,3 miliardy Sk, ktorý súvisí s dostavbou Jadrovej elektrárne v Mochovciach a bude splatný v najbližšom čase. Minister zároveň avizoval, že nebude súhlasiť s prípadným návrhom na presun dlhov do Konsolidačnej banky.

PEM rokovala aj o rozvoji železničných ciest a modernizácii SAD
TASRBratislava 5. februára - Porada ekonomických ministrov (PEM) dnes vrátila na dopracovanie program rozvoja železničných ciest do roku 2010 a koncepciu modernizácie mobilného parku SAD a MHD. Ako povedal po rokovaní predseda PEM a podpredseda vlády SR Ivan Mikloš, v prípade železničných ciest ministri vrátili predkladateľovi materiál s tým, aby spolupráci s Ministerstvom financií SR bližšie špecifikoval a kvantifikoval účasť štátu na investičných akciách pri výstavbe železničných tratí, keďže je možnosť získať nemalé investičné prostriedky z fondov Európskej únie. Aby ich slovenská strana mohla žiadať, musí byť špecifikovaná potreba verejných prostriedkov, a to v strednodobom horizonte. Ministri sa tiež uzniesli, že koncepcia modernizácie mobilného parku SAD a MHD má vychádzať zo zásady, že štát nebude priamo dotovať nákup nových dopravných prostriedkov, ale bude spoločnostiam uhrádzať výkony vo verejnom záujme. Podľa názoru PEM sa tým vytvoria jasné pravidlá. Aj návrh zákona na zriadenie priemyselných parkov porada vrátila predkladateľovi s tým, aby zákon presne stanovil, akým podielom sa bude zúčastňovať štát. Podiel obcí na budovaní priemyselných parkov má byť podľa PEM minimálne 30 %.

ŽSR musia splatiť rozvodným podnikom 1,5 mld. Sk
V kolotoči dlhov
PravdaBRATISLAVA, pg, 6.2.2001 - Ak Železnice SR (ŽSR) nesplatia do troch týždňov dlh voči rozvodným podnikom, nedá sa vylúčiť ich odpojenie od dodávok elektrickej energie.
Záväzok ŽSR voči štátnym energetickým podnikom dosahuje 1,46 mld. Sk, z čoho takmer 589 mil. Sk pripadá na východoslovenské, 410 mil. Sk na stredoslovenské a 462 mil. Sk na západoslovenské energetické závody. Minister hospodárstva Ľubomír Harach a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko preto poverili generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda vypracovať spolu s finančnými riaditeľmi rozvodných podnikov materiál, ktorý navrhne riešenie tohto dlhu. K návrhu riešenia sa vyjadrí ministerstvo financií, vláda ho prerokuje aj v prípade rozporných stanovísk zrejme už 14. februára. "Musíme konať rýchlo, a to najmä vzhľadom na finančnú situáciu rozvodných podnikov pred ich pripravovanou privatizáciou," povedal Ľ. Harach.
Za najschodnejšiu cestu považuje minister zápočet vzájomných pohľadávok ŽSR, štátu a rozvodných podnikov. Štát totiž dlhuje železniciam zhruba 10 mld. Sk za služby vo verejnom záujme. Úhradou časti tohto záväzku by ŽSR získali zdroje na splatenie dlhu voči rozvodným podnikom, ktoré by tak mohli znížiť svoj takmer 3,5-miliardový záväzok voči Slovenským elektrárňam. Tieto prostriedky by pomohli elektrárňam pri úhrade splatných úverov na výstavbu Elektrárne Mochovce. Inou alternatívou je presun dlhu železníc do Konsolidačnej banky, s čím však minister Harach nesúhlasí.

Zadlženú energetiku od nás nikto nekúpi
S ministrom hospodárstva Ľubomírom Harachom
Národná obrodaTibor Bucha, 6.2.2001 - Ako by ste zhrnuli včerajšie rokovania s ministrom dopravy J. Macejkom a šéfom Železníc SR (ŽSR) A. Egyedom?
- Budem presadzovať plán, ktorý zabezpečí urýchlené splatenie dlhov železníc voči energetickým rozvodným podnikom tak, aby sme neohrozili transformáciu a privatizáciu energetiky, konkrétne Východoslovenských energetických závodov, š.p. (VSE), Košice, Stredoslovenských energetických závodov, š.p. (SSE), Žilina a Západoslovenských energetických závodov, š.p. (ZSE), Bratislava.
Ako zareagoval minister Macejko?
- Súhlasí s predloženou schémou oddlženia, ktorá sa týka aj pohľadávok železníc voči štátu a Slovenských elektrární (SE) voči rozvodným podnikom.
Na tlačovej konferencii ste uviedli, že trom regionálnym rozvodným podnikom ŽSR dlhujú dovedna 1,46 mld Sk.
- Tento dlh voči VSE predstavuje 588,7 mil. Sk, SSE 410,5 mil. Sk a ZSE 462 mil. Sk. Naakumuloval sa od marca 2000, pritom každý mesiac ďalej narastá približne o 150 mil. Sk. Ak by sme do privatizácie ponúkli takto zaťažené rozvodné závody, malo by to negatívny vplyv na záujem kupujúceho a výšku ceny.
ŽSR zase nemajú v plnom rozsahu zaplatené napr. za prepravu energetického uhlia do elektrární Nováky či Vojany.
- Štát dlhuje ŽSR za služby vo verejnom záujme asi 10 mld Sk, ktoré sa zaviazal postupne splatiť do roku 2005. Chcem dosiahnuť schválenie plánu oddlženia vo vláde už 14. februára.
Nemohli by sa dlhy presunúť do Konsolidačnej banky?
- Ak by sa takýto návrh v najbližších dňoch objavil, nebudem s ním súhlasiť.
Ľ. Harach

Železnice môžu zostať bez elektriny
Národná obroda(tb, Bratislava), 6.2.2001 - Ak do troch týždňov Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nesplatia rozvodným energetickým závodom dlh takmer 1,5 mld Sk, energetici (v súlade so zákonom) použijú krajné riešenie: Odpoja niektoré trate ŽSR od dodávok elektrickej energie. Minister hospodárstva Ľubomír Harach po včerajšom spoločnom rokovaní s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefom Macejkom a generálnym riaditeľom ŽSR Andrejom Egyedom pripustil aj takýto krok. V minulosti už kvôli nesplácaniu narastajúcich dlhov došlo k odpojeniu niektorých objektov ŽSR. Bez elektriny sa ocitlo aj Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave.
Ľ. Harach chce dosiahnuť, aby vláda na svojom rokovaní 14. febrára schválila plán oddlženia železníc. Dovtedy by Ľ. Harach, J. Macejko a ministerka financií Brigita Schmögnerová mali prerokovať možnosť vzájomného započítania pohľadávok: Štát uhradí výkony vo verejnom záujme, ŽSR splatia svoje dlhy rozvodným podnikom a tie uhradia dlh v približne rovnakej výške Slovenským elektrárňam (SE). Následne by to umožnilo elektrárňam uhradiť subjektom v Ruskej federácii svoj záväzok 1,3 mld Sk. Ten súvisí s dostavbou Jadrovej elektrárne v Mochovciach a bude splatný v najbližšom čase.

Železnice prepustia 4 135 ľudí
Nový Čas(iša), 6.2.2001 - Od terajších Železníc Slovenskej republiky sa 1. júla 2001 odčlení Železničná spoločnosť. Tá bude zložená z troch doterajších divízií, a to osobnej prepravy, nákladnej prepravy a koľajových vozidiel.
V rámci transformácie železníc sa opäť budú prepúšťať zamestnanci. Ku koncu roka bude musieť odísť 4 135 ľudí, pre ktorých sú pripravené sociálne kompenzácie podľa dĺžky trvania pracovného pomeru u ŽSR. Zamestnanec pri odchode pre nadbytočnosť tak môže dostať jeden až štrnásťnásobok mesačnej mzdy, najviac však 350 000 Sk. Od 1. februára platí aj nový cenník cestovného pre osobnú prepravu zvýšený o 15 percent a pre nákladnú dopravu o 12 percent. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda úprava cien zvýši príjmy ŽSR o 1 316 mil. Sk. Vo vlakoch EuroCity a InterCity malo byť v tomto roku deregulované cestovné, to znamená, že dopravca si bude účtovať ceny cestovných lístkov podľa skutočných nákladov na prepravu cestujúcich. Ako však povedal Pavol Gábor, riaditeľ odboru obchodného kontrolingu, ŽSR zatiaľ bude na týchto spojoch účtovať cestovné podľa normálnych taríf.
Problémom pre železnice zostáva i naďalej vykrytie strát z výkonov vo verejnom záujme, teda zo zľavneného cestovného pre žiakov, študentov či dôchodcov. Tieto straty predstavujú sumu 4,3 mld. Sk. Zo štátneho rozpočtu bude presunutých len 2,9 mld. Sk a z mimorozpočtových zdrojov ďalších 700 mil. Sk. To znamená, že zvyšné peniaze na vykrytie strát budú musieť železnice pohľadať samy: „Ak by sme túto sumu mali vykryť, museli by sme napríklad zrušiť osobnú prepravu na 58 tratiach na Slovensku, čo je nemysliteľné,” tvrdí Pavol Gábor.
Medzi plánované aktivity ŽSR patrí aj zvýšenie priemernej mzdy zamestnancov o 5 percent, ktoré je zakotvené v kolektívnej zmluve. Priemerná mzda železničiarov po zvýšení bude 13 997 korún.

ŽSR platia od 1.februára za elektrinu viac o 25 %, nie o 12 %
TASRBratislava 6.februára - V rámci vládou schváleného zvýšenia cien elektriny od 1.februára pre podnikateľov v priemere o 12 % sa zvýšili ceny elektriny pre š. p. Železnice SR (ŽSR) podľa výmeru, schváleného Ministerstvom financií SR, o 25 %. TASR to potvrdil riaditeľ odboru energetického poradenstva Slovenských elektrární (SE), a. s. Ján Dohňanský. ŽSR majú pre odber elektriny stanovené dve špeciálne tarify. Zo sietí veľmi vysokého napätia odoberajú elektrinu v tarife A10 od 1.februára za 1,97 Sk/kWh, čo je nárast o 0,39 Sk. Zo sietí vysokého napätia platia železnice ako odberateľ s dohodnutým technickým maximom do 150 kW vrátane od 1.februára za jednu kWh elektriny 2,63 Sk, čo je nárast o 0,53 Sk. Pôvodne pritom SE navrhovali ešte výraznejšie zvýšenie cien elektriny pre ŽSR, pri tarife A10 mali platiť 2,10 Sk a pri tarife B10 až 2,79 Sk za jednu kWh. Zvýšenie cien elektriny pre ŽSR bude zrejme znamenať ďalšie zvýšenie ich dlhovej služby voči trom regionálnym rozvodným energetickým podnikom. ŽSR im v súčasnosti dlhujú celkom 1,46 miliardy Sk, z toho Východoslovenským energetickým závodom (VSE) 588,7 milióna Sk, Stredoslovenským energetickým závodom (SSE) 410,5 milióna Sk a Západoslovenským energetickým závodom (ZSE) 462 miliónov Sk. Tento dlh, naakumulovaný od marca 2000, pritom ďalej narastá približne o 150 miliónov Sk mesačne. Špeciálne odberné tarify pre ŽSR sú podľa dostupných informácií slovenskou raritou v Európe a v najbližšej dobe sa dá očakávať ich zrušenie a preradenie ŽSR do bežných odberných taríf, čím by ale platili za elektrinu ešte viac.

ŽSR podporujú riešenie dlžníckych vzťahov prostredníctvom trojzápočtu
TASRBratislava 6. februára - Vysporiadanie vzájomných dlžníckych vzťahov formou tzv. trojzápočtu medzi štátom, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), š. p., a Slovenskými elektrárňami (SE), a. s. podporujú ŽSR, ktoré by tak mohli uhradiť približne 1,2 až 1,5 miliardy Sk zo záväzkov, ktoré majú voči trom energetickým rozvodným podnikom. Ich výška však predstavuje 1,6 miliardy Sk, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský a to pri existencii 10-miliardového štátneho dlhu voči ŽSR. Ten sa ho zaviazal vyrovnať predovšetkým kvôli ozdraveniu inštitúcie pred jej transformáciou a privatizáciou. Skutočná výška dlhu vyplývajúca z neuhradených výkonov vo verejnom záujme objednaných štátom a realizovaných železnicami v minulých rokoch je však vyššia. Ako M. Čikovský ďalej poznamenal, do budúcnosti bude nutné zabezpečiť, aby sa po oddlžení formou trojzápočtu predišlo vytváraniu nových dlhov, čo by sa dosiahlo za predpokladu včasných platieb zo strany štátu za výkony v osobnej železničnej doprave. Za jednu z alternatív ušetrenia nákladov plynúcich z odberu elektrickej energie považujú predstavitelia ŽSR zavedenie komplexného systému racionalizácie spotreby trakčnej energie. Možnosti na jej znižovanie treba hľadať v skvalitnení systému správcovstva v odbere elektrickej energie, a to vo vzťahu k prevádzkovým a technologickým procesom. Alternatívy na riešenie situácie v ŽSR by mal na rokovanie vlády predložiť minister hospodárstva SR Ľubomír Harach spolu s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefom Macejkom. Ak by sa problém dlhov ŽSR voči rozvodným podnikom nepodarilo vyriešiť, Ľ. Harach nevylúčil, že v súlade so zákonom by mohli tieto podniky pristúpiť k odpojeniu niektorých frakcií železníc od dodávok elektrickej energie. M. Čikovský však uviedol, že nepredpokladá, aby štát dal príkaz na vypnutie štátnych železníc. Zdôraznil, že nie je potrebné hovoriť o vypínaní, ale o riešení.

Tržby v osobnej železničnej doprave ŽSR pokrývajú len zhruba 30 % jej nákladov
TASRBratislava 6.februára - Výška krytia nákladov v osobnej železničnej doprave na Železniciach SR (ŽSR), š. p. tržbami z tejto činnosti predstavuje v súčasnosti 30 %. Uviedol to riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský a dodal, že do roku 2004 by sa mal podiel tržieb na nákladoch zvýšiť na 50 %. V horizonte roku 2007 sa predpokladá, že toto percento by malo dosiahnuť úroveň ekonomickej ceny.
M. Čikovský upozornil na danú skutočnosť v dôsledku zvyšovania cien v osobnej železničnej doprave, ku ktorému došlo 1. februára tohto roku v priemere o 15 %, pričom zdôraznil, že prínos v tržbách, dosiahnutý týmto zvýšením, má približne rovnakú výšku ako zvýšenie nákladov, generované predovšetkým cenou energetických vstupov.
Ekonomicky oprávnené náklady v osobnej železničnej doprave predstavovali v roku 1999 na jednu osobu a jeden kilometer 2,85 Sk. Celkové, teda aj ekonomicky neoprávnené náklady dosiahli výšku 3,4 Sk, pričom tržby od cestujúcich dosiahli 0,75 Sk. Zvyšok museli zo svojich zdrojov vykryť štát a železnice.

Pri posunovaní vagónov v Kysaku bol usmrtený muž
TASRBratislava 7. februára -Pri posunovaní vagónov v železničnej stanici Kysak v utorok napoludnie rušeň zrazil a usmrtil traťového robotníka 54-ročného Ondreja C., ktorý s ďalším mužom opravoval koľajové výmeny. Rušňovodič oboch mužov spozoroval z asi dvadsaťmetrovej vzdialenosti, použil výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu, ale zrážke už nezabránil. Zrazený traťový robotník zomrel na následky zlomenín krčnej a hrudnej chrbtice, jeho spolupracovník zranený nebol. Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania. Na riskantnú nočnú jazdu nákladným vlakom sa odhodlal počas utorkovej chladnej noci 21-ročný Andrej Z. zo Žiliny. Na tamojšej železničnej stanici naskočil na plošinu cisternového vozňa a vydal sa na 51 km dlhú cestu do Beluše, kde ho zadržala hliadka železničnej polície. Policajtom povedal, že sa chcel iba povoziť nákladným vlakom. Mladý muž sa nielenže dopustil priestupku, ale najmä hazardoval so svojím zdravím a životom. O šťastí v nešťastí môže hovoriť vodička Škody Octavie 25-ročná A. L. z Topoľníkov, ktorá v pondelok o 20.30 h chcela s autom prejsť cez železničné priecestie v Hroboňove. Nerešpektovala dopravné značenie a nepresvedčila sa, či je cesta voľná a narazila do prichádzajúceho rušňa. Zo zrážky vyviazla bez zranení, avšak na aute vznikla škoda 80 tisíc korún. Rušeň ujmu neutrpel. Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Mladý železničný policajt si strelil služobnou zbraňou do hlavy
TASRBratislava 7. februára - V byte na Narcisovej ulici v Šali v utorok o jednej nadránom spáchal samovraždu 24-ročný mladý muž, príslušník železničnej polície. Použil pritom svoju služobnú pištoľ, ktorou si strelil do hlavy. Motív samovraždy polícia preveruje. V ten istý deň krátko pred 17.00 h v Bratislave na Palárikovej ulici sa obeťou lupiča stala 24-ročná žena z okresu Galanta. Páchateľ ju napadol a okrem dvoch tisícok jej ukradol aj dioptrické okuliare v hodnote 3500 Sk. Zranenie poškodená neutrpela. Závlahové rúry v hodnote 650 000 Sk ukradli z hospodárskeho dvora Pôdohospodárskeho družstva v Tušickej Novej Vsi v okrese Michalovce. Ku krádeži došlo v presne nezistenom čase od 1. decembra 2000 do 6. februára 2001. Rúrky, 590 šesťmetrových kusov, boli uložené v sklade zeleniny, na ktorom páchateľ odtrhol bočnú stenu. V utorok na MV SR zaregistrovali 123 prípadov krádeží vlámaním s hmotnou škodou 3 539 685 Sk. V tento deň sa na slovenských cestách stalo 134 nehôd, ktoré si vyžiadali jeden život, dve vážne a deväť ľahkých zranení, plus hmotné škody vo výške 6 738 100 Sk.

KĽDR a Južná Kórea sa dohodli na znovuobnovení železničného spojenia
TASRSoul 8. február - Severná a Južná Kórea sa dnes počas piateho kola vzájomných rozhovorov zameraných na vojenskú oblasť dohodli na spoločnom postupe pri odstraňovaní podzemných mín na území nachádzajúcom sa v blízkosti silne ozbrojenej spoločných hraniciach. Separátne rozhovory o elektrickej energii však uviazli na mŕtvom bode, pretože severokórejskí predstavitelia zamietli žiadosť Soulu o vzájomnú inšpekciu materiálneho vybavenia, informovalo juhokórejské ministerstvo obrany. Vzájomná dohoda, ktorá celkovo obsahuje 41 bodov, sa tak stala ďalším míľnikom v upevňovaní vzťahov medzi kedysi znepriatelenými susedmi. Obe Kórey sa tiež dohodli na opätovnom spojení hraničnej železničnej trate, ktorú rozdelili počas kórejskej vojny pred 50 rokmi. Obe strany zároveň zvažujú zavedenie telefónnych liniek medzi oboma armádami. Juhokórejské ministerstvo obrany uviedlo, že vyriešenie všetkých predložených otázok položilo dôležitý základ severo-juhokórejského železničného projektu. Železničné spojenie medzi oboma štátmi bude možno obnovené už na jeseň tohto roku. V prípade, že by tento vzájomný projekt bol úspešný, stane sa železnica prvým dopravným spojením spájajúcim rozdelené Kórey. Malo by spájať obe hlavné mestá Soul a Pchjongjang s pokračovaním do mestečka Šinuidžu, ktoré sa nachádza na hraniciach Severnej Kórey s Čínou.

Najvyšší kontrolný úrad SR zistil v hospodárení ŽSR množstvo nedostatkov
TASRBratislava 8.februára - Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR zistil pri previerke plnenia príjmov, hospodárenia s výdavkami štátneho rozpočtu SR a nakladania s majetkom štátu v Železniciach SR (ŽSR) za obdobie roku 1999 a prvého polroka 2000 množstvo nedostatkov a porušení zákonov. Tie sa podľa podpredsedu NKÚ Igora Malého objavili v nakladaní s financiami zo štátneho rozpočtu, hospodárením s majetkom i pri bežnom hospodárení. Ako uviedol na dnešnej tlačovej konferencii, ŽSR v prípade bežného hospodárenia uhradili faktúry za právne služby bez stanovenia počtu hodín, ktoré boli rozhodujúce pre výpočet ceny, čo je v rozpore so zákonom o účtovníctve. Dohodnutá cena 350 USD za hodinu (plus DPH) za poskytnuté služby je v rozpore so zákonom o cenách. "Podľa uvedenej legislatívnej normy predávajúci a kupujúci nesmú dohodnúť neprimerajú cenu. Advokátka si na základe takto dohodnutej ceny vyfakturovala vyše dva milióny Sk s hodinovou sadzbou 18 až 20 tisíc Sk. To považujeme za značne neprimerané," zdôraznil I. Malý. Železnice ďalej v účtovníctve vykazovali za obdobie od roku 1996 do minulého roku platby v hodnote takmer 383 miliónov Sk, ktoré neboli zúčtované. ŽSR nezabezpečili vymáhanie časti uvedených platieb, ktorú tvorili neoprávnene poskytnuté preddavky, dvakrát poskytnuté platby, ktoré neboli doložené dokladmi, preukazujúcimi uskutočnené zdaniteľné plnenie a vznik účtovného prípadu. Od 1.júla 1998 do polovice minulého roku ŽSR zaúčtovali do svojich nákladov sumu vyše 57 miliónov Sk za satelitnú komunikáciu, ktorá sa dodnes nezačala využívať. "Z dôvodu nevyužívania satelitnej komunikácie na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov ŽSR boli uvedené finančné prostriedky vynaložené nehospodárne," povedal I. Malý. V prípade rozpočtových prostriedkov ŽSR neodviedli do štátneho rozpočtu za rok 1999 výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu vo výške takmer 2,165 milióna Sk, čo je v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách. Rovnako v rozpore so spomenutou právnou normou, uplatňovanou metodickým pokynom Ministerstva financií (MF) SR, je odvádzanie daní z uvedených výnosov, ktoré za rok 1999 predstavovali takmer 325 tisíc Sk. Výnosy štátneho rozpočtu totiž nie sú majetkom daňovníka, a preto ani predmetom dane z príjmov. V rozpore so zákonom o ŽSR železnice neuzavreli s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej doprave na rok 1999 a 2000 pred začiatkom príslušných období. Železnice ďalej za nevytvorenie fondov pre minimalizáciu rizika v zmysle troch zmlúv o podmienkach ručenia pri poskytnutých úveroch so štátnou zárukou a nedodržanie ustanovenia dohody o podmienkach ručenia pri dvoch z uvedených zmlúv sú povinné odviesť do štátneho rozpočtu pokutu päť miliónov Sk. ŽSR pri kontrole NKÚ nevedeli účtovne zdokladovať svoje záväzky voči daňovým úradom vo výške 850 tisíc Sk, ktoré za nich uhradilo MDPT. V prípade hospodárenia s majetkom kontrolóri NKÚ zistili, že ŽSR nevymáhali úroky z omeškania pri riešení pohľadávok za nájomné po lehote splatnosti, ktoré k 30.júnu minulého roka predstavovalo takmer 26,294 milióna Sk. To je podľa I. Malého v rozpore s ustanoveniami zákona o správe majetku. Opatrenia, ktoré doteraz ŽSR prijali na odstránenie zistených nedostatkov, podľa I. Malého nezabezpečujú ich nápravu, a preto NKÚ železniciam nariadil ich doplnenie.

Čína sa rozhodla spojiť Peking s Tibetom železnicou
TASRPeking 8. februára - Čínska vláda dnes prakticky schválila kontroverzný projekt železnice spájajúcej Peking s Lhasou, hlavným mestom Tibetskej autonómnej oblasti. Informovala o tom čínska štátna televízia. Štátna rada Čínskej ľudovej republiky "v princípe schválila" tzv. severný projekt, čo znamená, že 1200 kilometrov dlhá železnica povedie z provincie Čching-chaj na severozápade krajiny do tibetského hlavného mesta Lhasa. Výberom tejto alternatívy budú musieť čínski odborníci prekonať aj najvyšší bod tejto trasy Tchang-ku-la, nachádzajúci sa v krajine večného snehu a ľadu vo výške 5200 metrov nad morom, ktorý oddeľuje provinciu Čhing-chaj od Tibetu. Do úvahy prichádzali celkom štyri možnosti, pričom severná trasa je najkratšia, ale vzhľadom na výškový rozdiel najkomplikovanejšia. Bude to pravdepodobne navyššie položená železnica na svete. Grandiózny projekt čínskej vlády sa stal terčom ostrej kritiky skupín bojujúcich za ľudské práva, najmä v Londýne sídliacej Tibetskej informačnej agentúry (TIN), ktorá poukazuje na to, že výstavba železnice bude znamenať masovú migráciu Číňanov do etnicky tibetského regiónu. Čína viac ako pol storočia okupuje Tibet a snaží sa, veľakrát veľmi necitlivo, začleniť túto najchudobnejšiu oblasť Číny do hlavného prúdu čínskej ekonomiky. Najvyšší tibetský duchovný vodca dalajláma, žijúci v indickom exile, odštartoval medzinárodnú kampaň s výzvou nadnárodným korporáciám, aby sa tohto projektu nezúčastnili.

Môže si Slovensko dovoliť Železničnú políciu?
Pipta je za jej zlúčenie s Policajným zborom, Gaplovský obhajuje autonómiu
Národná obrodaJán Borčin , Bratislava, 9.2.2001 - Návrh zákona o zlúčení Železničnej polície s Policajným zborom SR vyvolal ostré reakcie. O všetkom rozhodnú poslanci NR SR.
V parlamente sa rozpútala nečakaná a pomerne ostrá debata o vládnom návrhu zákona o zlúčení Železničnej polície (ŽP) s Policajným zborom (PZ) SR. Súlad názorov nepanuje ani na úrovni vedenia oboch bezpečnostných zložiek. „Slovensko je malý štát, nemôže si dovoliť mať niekoľko policajných zborov,“ povedal Národnej obrode prezident PZ Ján Pipta. Podľa generálneho riaditeľa ŽP Tibora Gaplovského však vo vyspelých štátoch Európy pôsobí viacero nezávislých policajných zložiek s určitou autonómiou, ktoré dokážu vzájomne spolupracovať. „Je to vecou vzájomnej komunikácie,“ skonštatoval pre Národnú obrodu šéf ŽP. Mimo rezortu vnútra pôsobia napríklad železničné polície v Nemecku, Taliansku či Švajčiarsku. Policajnému prezidentovi sa však „nezdá logické, že funguje ŽP, ktorá potrebuje mať svoj servis na takej úrovni, ako má PZ“. Zlúčením ŽP a PZ sa podľa Piptu naplní správna idea: „Vojaci patria pod velenie ministra obrany, policajti pod ministra vnútra.“ Fúziou sa navyše ušetria kapacity, ktoré sú na Generálnom riaditeľstve ŽP. Organizačná štruktúra ŽP je však podľa J. Gaplovského postavená „veľmi efektívne“ - vrátane generálneho riaditeľstva, ktoré zabezpečuje úlohy riadenia, výkonu služby a materiálneho vybavenia „bez zbytočnej duplicity, ako je to v PZ“. „Nie sme závislí od akýchkoľvek zmien územnosprávneho členenia SR, a teda môžeme ďalej fungovať bez akéhokoľvek nároku na štátny rozpočet,“ zdôraznil Gaplovský.
Prezident PZ si myslí, že „naši poslanci sú múdri a prijmú múdre rozhodnutie o zlúčení“. Riaditeľ ŽP verí „vo víťazstvo zdravého rozumu“.

Železniční policajti zadržali na trenčianskej stanici dílera heroínu
TASRBratislava 9. februára - Dílera heroínu aj s jeho troma potenciálnymi zákazníkmi zadržali vo štvrtok železniční policajti z Trenčína v spolupráci s príslušníkmi PZ. Na tamojšom oddelení Železničnej polície (ŽP) musel spôsob svojho "podnikania" vysvetľovať 33-ročný Trenčan Pavol S., dve dievčatá vo veku 19 a 20 rokov z Bánoviec nad Bebravou a 19-ročný mladík z Trenčína. Zadržaný Pavol S. totiž chcel pred vchodom do vestibulu železničnej stanice po predchádzajúcej telefonickej dohode predať dievčatám a mladíkovi užívajúcim heroín papierové skladačky, v ktorých sa podľa neho táto látka nachádzala. Menovaný sa ku skutku neskôr aj priznal. Policajti u neho našli a zadržali dvadsaťpäť papierových skladačiek, každú o hmotnosti 0,25 g. Okrem toho u neho našli vyše päťtisíc slovenských a niekoľko českých korún, americké doláre a taktiež meny ďalších šiestich štátov, vrátane ukrajinských hrivien. Trenčiansky okresný vyšetrovateľ na základe súhlasu prokurátora zadržal a umiestnil Pavla S. do cely predbežného zdržania. Ostatných predvedených po vypočutí prepustili. Zaistené skladačky polícia odoslala na kriminalistickú expertízu. TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Železnice môžu zostať bez elektriny

Národná obroda(tb, Bratislava), UTOROK 6. Február 2001 - Ak do troch týždňov Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nesplatia rozvodným energetickým závodom dlh takmer 1,5 mld Sk, energetici (v súlade so zákonom) použijú krajné riešenie: Odpoja niektoré trate ŽSR od dodávok elektrickej energie.
Minister hospodárstva Ľubomír Harach po včerajšom spoločnom rokovaní s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefom Macejkom a generálnym riaditeľom ŽSR Andrejom Egyedom pripustil aj takýto krok. V minulosti už kvôli nesplácaniu narastajúcich dlhov došlo k odpojeniu niektorých objektov ŽSR. Bez elektriny sa ocitlo aj Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave.

Ľ. Harach chce dosiahnuť, aby vláda na svojom rokovaní 14. febrára schválila plán oddlženia železníc. Dovtedy by Ľ. Harach, J. Macejko a ministerka financií Brigita Schmögnerová mali prerokovať možnosť vzájomného započítania pohľadávok: Štát uhradí výkony vo verejnom záujme, ŽSR splatia svoje dlhy rozvodným podnikom a tie uhradia dlh v približne rovnakej výške Slovenským elektrárňam (SE). Následne by to umožnilo elektrárňam uhradiť subjektom v Ruskej federácii svoj záväzok 1,3 mld Sk. Ten súvisí s dostavbou Jadrovej elektrárne v Mochovciach a bude splatný v najbližšom čase.

Ak železnice nesplatia svoj 1,5-miliardový dlh energetikom, môže sa stať, že zostanú bez elektriny. (Snímka Ladislav Jiroušek)

Ak železnice nesplatia svoj 1,5-miliardový dlh energetikom, môže sa stať, že zostanú bez elektriny.
(Snímka Ladislav Jiroušek)


Strana vytvorená: 11. II. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0106.htm )