Štátne monopoly sú zadlžené
Nár. obroda / 15. Máj 2000
Katarína Šelestiaková, Bratislava - Medzi štátne monopoly,
teda štátne podniky s charakterom prirodzeného monopolu,
patria: SPP, SE, ZSE, SSE, VSE, Transpetrol, ŽSR, SP a ST. Z
privatizácie týchto štátnych monopolov podľa M.E.S.A. 10 by
mohol štát získať 266 mld korún.
Z privatizácie sú zatiaľ vylúčené
Železnice SR, Slovenská pošta, Slovenský vodohospodársky
podnik a Lesym, š.p. SR.
Jeden z troch bankových subjektov určených na privatizáciu, Všeobecná
úverová banka, zaznamenal minulý rok stratu takmer 9,5
miliardy korún. Dôvodom bolo pokrývanie úverových rizík. Reštrukturalizácia
úverového portfólia spojená s redukciou nákladov by mala
toho roku viesť k zastaveniu stratovosti. Zodpovedá tomu aj
záujem štátu, pretože v priebehu roka 2001 má do bankových
subjektov - VÚB, IRB a SlSP - vstúpiť zahraničný
investor.
Momentálne sú na privatizáciu najlepšie pripravené
Slovenské telekomunikácie, a.s. (ST), kde už prebieha druhé
kolo výberu strategického investora. Napriek tomu, že je už
začiatok mája a ST sa majú v priebehu pár mesiacov
privatizovať, hospodárske výsledky za obdobie roka 1999 ešte
stále nie sú známe. Ako pre Národnú obrodu uviedla hovorkyňa
Gabriela Nemkyová, stále ešte čakajú na výsledok
európskeho audítora.
Celková zadlženosť ŽSR, ktoré sú z privatizácie vylúčené,
je 33,224 mld Sk (z toho bankové úvery 20,324 mld Sk), pričom
od začiatku roka sa znížila o 4,914 mld Sk. Stav pohľadávok
ŽSR dosiahol k 31. marcu tohto roka 5,439 mld Sk, pričom od
začiatku roka klesli o 1,774 mld Sk.
Slovenské elektrárne, ktorých privatizácia sa očakáva ako posledná,
vykázali za rok 1999 hospodársky výsledok v podobe salda 2,923
mld Sk.
Slovenský plynárenský priemysel (SPP) dosiahol za minulý rok
čistý zisk 4,1 miliardy korún. Znamená to medziročný
nárast o 141 percent. V roku 1999 pritom SPP odviedol do štátneho
rozpočtu celkovo 8,3 miliardy korún. Predbežná hodnota SPP sa
odhaduje medzi 200 až 300 mld korún. O projekte privatizácie
SPP momentálne rokuje vládny kabinet. Do konca roka 2000 by mal
byť známy privatizačný poradca.
Slimačia rekonštrukcia
Pravda / 16. máj
2000
BRATISLAVA, md - Správna rada Železníc SR (ŽSR) odporučila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby požiadal vládu o výjazdové zasadanie do ŽSR. Dospela tak po diskusii o nepriaznivom stave v obnove a rekonštrukcii železničných zariadení. Ako uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský, železnice zrekonštruovali vlani 25 km tratí, čo nepostačuje ani na jednoduchú reprodukciu. Ak by pokračovali týmto tempom, obnova všetkých tratí ŽSR by trvala 150 rokov.
Dôchodky sa v tomto roku asi nezvýšia o viac ako 10 %
Chýbajú financie
Pravda / 17. máj 2000
PATRICIA POPROCKÁ
Vláda SR by mala
v krátkom čase definitívne rozhodnúť o tohtoročnom zvýšení
dôchodkov.
Naplnili sa totiž
valorizačné kritériá, keď životné náklady vzrástli o 10
% a mzdy o 5 %. Ako PRAVDU
informoval hovorca ministerky financií Peter Švec, ekonomickí
ministri odporučili kabinetu valorizovať
dôchodky od 1. augusta t. r. o pevnú sumu a určité percento,
čím by sa zvýšili dohromady o 4-7 %. O
spôsobe finančného krytia ekonomickí ministri nehovorili,
údajne najlepšie by však bolo valorizáciu pokryť
zo zdrojov Sociálnej poisťovne (SP). Tej však beztak ťažkú
finančnú situáciu skomplikovalo ešte prijatie
novely zákona o SP, podľa ktorej pracujúci
dôchodcovia nemusia odvádzať príspevok na dôchodkové
zabezpečenie. Poisťovňa tak do konca roka príde o 1,2 mld. Sk
príjmov. Ako nedávno povedal riaditeľ SP
Igor Lipták, aj bez zvyšovania dôchodkov bude zrejme na konci roka
potrebná finančná výpomoc od štátu.
Fond dôchodkového zabezpečenia pôvodne rátal s deficitom
10,7 mld. Sk. Ten sa má oddlžením železníc,
zdravotníckych zariadení a legislatívnymi úpravami znížiť
na 4,5 mld. Sk. Prijatím spomínanej novely však
zrejme opäť vzrastie.
Ministerstvo práce
pôvodne navrhlo valorizovať dôchodky o 10 % a o pevnú sumu,
teda dohromady o
19,4 %. V opačnom prípade by sa totiž podľa ministra Petra
Magvašiho dostala značná časť dôchodcov do
stavu hmotnej núdze. Vyše 5-miliardové náklady sa
mali podľa Magvašiho hradiť príjmami z privatizácie a
zvýšením deficitu štátneho rozpočtu.
Ruší sa najrýchlejšie spojenie B.Bystrice s Bratislavou
Nový cestovný poriadok ŽSR
začne platiť 28. júna
SITA / 18.5. 14:15
BANSKÁ BYSTRICA - Najrýchlejšie vlakové spojenie Banskej
Bystrice s Bratislavou - IC rýchlik č.530/531 Hron - sa v novom
cestovnom poriadku
Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorý nadobudne platnosť
28. júna, v úseku
Banská Bystrica - Zvolen ruší. Rovnako sa z Banskej Bystrice
odkláňa IC vlak
č.122/123 Odra, ktorý odteraz bude do Prahy chodiť z Košíc.
Vyplýva to z Informácie o
zmenách v polohách a počtoch vlakov osobnej prepravy v
Banskobystrickom kraji od
účinnosti nového Cestovného poriadku ŽSR na roky 2000 až
2001, ktorú poskytol
tlači prednosta OPS OP Zvolen Ján Mudrák.
Hron bude z
Bratislavy odchádzať o 20 minút skôr a bude zastavovať aj v
Žiari nad
Hronom. Ako SITA informovala poradkyňa prednostu KÚ v Banskej
Bystrici Zuzana
Lešníková, proti skráteniu trasy protestoval KÚ a primátor Banskej
Bystrice, ale ŽSR
zdôvodnilo skrátenie úsporami - aj keď povedie k Hronu osobný
vlak, ušetrí
doterajšie jazdy prázdnej rýchlikovej súpravy do Zvolena a zo
Zvolena, kam súprava
na noc odchádzala.
Skôr o 20 až 30
minút budú chodiť rýchliky R800/801 Poľana, R 832 Slatina a R
811 Horehronec. Na trati Zvolen - Košice sa v skoršej rannej
hodine zavádza
zrýchlený vlak Zr 1823 Ipeľ.
V kraji ostáva
rozsah dopravy nezmenený na tratiach Zvolen - Levice - Nové
Zámky,
Breznička - Katarínska Huta a Poltár - Rimavská Sobota. Aj tam však
dochádza k
časovým posunom niektorých vlakov, a to až o 45 minút.
Cez víkendy a
sviatky sa obmedzuje premávka na tratiach Banská Bystrica -
Vrútky,
Zvolen - Šahy - Čata a Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica.
Zníženie počtu vlakov alebo
skrátenie trasy "pre ich nedostatočné využívanie"
aj v
pracovných dňoch uskutočnili na tratiach Banská Bystrica -
Zvolen (Os 7310,7345 a
7346), Banská Bystrica - Brezno - Červená Skala (Os 7400,
7401, 7404, 7434 a
7437), Brezno - Tisovec - Jesenské (OS 7645, 7630) - kde po
modernizácii parku
motorových vozňov sa aj výrazne zmenila rýchlosť vlakov -
ďalej na tratiach Zvolen -
Fiľakovo - Plešivec - Košice (Os 6216/6217, 6241), Zvolen -
Hronská Dúbrava -
Vrútky (Os 7511, 7512, 7525), Lučenec - Utekáč (OS 6623/6624)
a Fiľakovo -
Šiatorská Bukovinka - štátna hranica Maďarskej republiky - MÁV
(Os 6303/6304
nebudú chodiť v úseku Šiatorská Bukovinka - MÁV).
Strana vytvorená: 21. V. 2000 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press07.htm ) |