Od budúceho roka sa zrejme zvýši cestovné v osobnej doprave o 35 až 50 percent / V budúcom roku musia ŽSR splatiť istiny z úverov v objeme 9,7 mld. Sk

Vladimír Duduc

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR predložilo Ministerstvu financií (MF) SR návrh na zvýšenie taríf v osobnej železničnej doprave. Informoval o tom včera na tlačovej konferencii štátny tajomník MDPT SR Ľudovít Macháček, ktorý povedal, že podkladový materiál obsahuje tri varianty zvýšenia
a prognózu, ako by sa rast cien odrazil na poklese prepravy osôb. Prvý náv
rh, ktorý zohľadňuje infláciu od poslednej úpravy cestovného pred troma rokmi, uvažuje so zvýšením o 35 %. ŽSR by to pri očakávanom poklese cestujúcich o 9 % prinieslo v roku 1999 okolo 386 mil. Sk (cca 9 mil. EUR). Druhý variant počíta so zvýšením taríf o 50 %, pričom zohľadňuje už aj inflačné vplyvy za rok 1999. Tento variant by zrejme spôsobil 17-percentný únik pasažierov pri ročnom výnose asi 506 mil. Sk (cca 13 mil. EUR). Tretí variant bol modelový, takže štátny tajomník Ľ. Macháček ho podrobnejšie nekonkretizoval.
Z jeho ďalších slov v
yplynulo, že k úprave taríf by malo prísť od 1. 1. budúceho roka. Zvýšenie cestovného je síce nevyhnutné, ale kritickú situáciu železníc to nevyrieši. Je to vidieť i z toho, že príjmy ŽSR z osobnej dopravy nie sú vysoké a predstavujú len 1,5 mld až 1,7 mld Sk (cca 40 mil. EUR), dodal. Napríklad na budúci rok budú musieť železnice splatiť istiny úverov v objeme 9,7 mld Sk (cca 230 mil. EUR). V tejto súvislosti konštatoval, že nároky ŽSR na vykrytie strát vyplývajúcich z výkonov vo verejnom záujme, ktoré požadujú vyčleniť zo štátneho rozpočtu na rok 1999, sú nereálne. Z požadovanej sumy 5,7 mld Sk (cca 140 mil. EUR) bude štát schopný poskytnúť maximálne 2,2 mld Sk (cca 50 mil. EUR). Toto konštatovanie je trochu prekvapujúce, pretože minister Gabriel Palacka pred niekoľkými dňami avizoval, že z hľadiska ingerencie štátu pristúpia k zrovnoprávneniu jednotlivých druhov dopravy.
Navrhovaná suma sa však od tej z tohtoročného rozpočtu príliš nelíši. Zároveň ostáva otvorený nárok ŽSR
na 17 mld Sk (cca 400 mil. EUR), ktorý vznikol z neplnenia zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme zo strany štátu v minulých rokoch. Ľ. Macháček uviedol, že tento nárok železníc nepovažuje za celkom oprávnený a budú o ňom ešte rokovať. Ani nároky na investičné dotácie pre ŽSR v objeme 600 mil. Sk (cca 15 mil. EUR) zrejme nebudú v budúcoročnom rozpočte úplne uspokojené, nakoľko je priechodných iba 260 mil. Sk (cca 6 mil. EUR).
Tri varianty zvýšenia a prognóza poklesu cestujúcich:
1. Zvýšenie o 35 % by znamenalo pokles cestujúcich o 9 %.
2. Zvýšenie o 50 % by znamenalo pokles cestujúcich o 17 %.
3. Modelový podrobnejšie nekonkretizovaný variant.

(Národná obroda 981203)