Železnice SR podpísali úverové
zmluvy
Bratislava
(11. jún 2002) - Železnice SR ( ŽSR ) podpísali dnes
úverovú zmluvu s bankami J. P. Morgan Securities, Ltd., a Tatra
banka, a. s. Úver bude poskytnutý prostredníctvom fiduciárnej
emisie dlhopisov v objeme ekvivalentu 160 mil. EUR s 12-ročnou
lehotou splatnosti. Prvá časť úveru vo výške 2,3 mld Sk
bude poskytnutá s fixnou úrokovou sadzbou 8,6 percenta. Druhá
časť úveru vo výške 4,540 mld Sk bude poskytnutá s
pohyblivou úrokovou sadzbou na úrovni 6 - mesačného Bribor +
0,47 percenta. Tieto finančné prostriedky sú určené na
financovanie splátok úverov a úrokov splatných v roku 2002.
Prostriedky z úveru budú v plnej výške na účte ŽSR už 12. júna, kedy budú dlhopisy
zároveň emitované.
ŽSR
podpísali ešte 29. apríla 2002 dlhodobý úver v objeme 2 mld
Sk so splatnosťou v roku 2014 aj s Ľudovou bankou, a. s.
Prostriedky z tohto úveru vo výške 1 mld Sk budú použité na
financovanie rozhodujúcich investičných rozvojových
projektov. Zvyšná časť prostriedkov sa použije na
financovanie splátok úverov a úrokov splatných v roku 2002.
Úverové zmluvy boli podpísané na základe uznesenia vlády
Slovenskej republiky číslo 453 z 25. apríla 2002, ktorým
vláda odsúhlasila návrh na prevzatie štátnej záruky za
úvery pre ŽSR
organizované bankami J. P. Morgan Securities, Ltd., Tatra
bankou, a. s., a úver poskytnutý Ľudovou bankou, a. s.
Bankové úvery sú v súčasnosti najväčšou položkou z
celkovej zadlženosti ŽSR . Ich stav k 30. aprílu 2002 bol 30,7 mld Sk,
keď od začiatku roka klesli o 2,060 mld Sk.
Pri prácach na železnicnej trati
našli robotníci funkcný granát
10.6.2002 - Funkcný delostrelecký
granát kalibru 100 mm, pochádzajúci z 2. svetovej vojny, našli
robotníci pri rekonštrukcii kolajového zvršku na úseku trate Bratislava-Rača - Svätý
Jur . Nález oznámil v sobotu dopoludnia na oddelenie
Železnicnej polície (ŽP) Bratislava-východ stavbyvedúci
Železnicného stavebníctva, a.s. Privolaný pyrotechnik
skorodovaný granát zabezpecil a odniesol do špeciálnych
priestorov na zneškodnenie.
Iba štyri centimetre od havarovanej Mazdy 323 zastal v nedelu ráno
osobný vlak na priecestí v železnicnej zastávke Lopej. Vodic
auta patriaceho Železiarnam Podbrezová, a.s., narazil do
stojana priecestného zabezpecovacieho zariadenia, ktoré
odlomil. Následne vozidlom preletel ponad trat a dopadol na kolaj. Rušnovodic
prekážku na trati spozoroval a zrážke zabránil použitím
rýchlobrzdy. Vodic medzicasom z auta unikol. K zraneniu osôb v
prudko brzdiacom vlaku nedošlo. Poškodením priecestného
zabezpecovacieho zariadenia vznikla ŽSR škoda 50 tisíc korún.
Povodeň na Urale prerušila Transsibírsku
magistrálu
11.6.2002 - Záplavy v ruskej
Celabinskej oblasti na Urale spôsobili dnes zastavenie
železnicnej dopravy na Transsibírskej magistrále. V dôsledku
silných a vytrvalých daždov sa horské rieky Sim a Katav
vyliali z brehov a poškodili asi kilometrový úsek magistrály
i dalšie lokálne trate.
O poškodení jednej z tratí nemali železniciari žiadne informácie
a vykolajeniu osobného vlaku dnes ráno pri meste Sim v
Celabinskej oblasti zabránila len pohotovost rušnovodica. V
priebehu dna viac ako tri desiatky vlakov presmerovali.
Zvýšené hladiny riek spôsobili povodne v mestách Aša, Sim
Ust-Katav a Katav-Ivanovsk na severozápade Celabinskej oblasti.
Voda zaplavila viac ako tisíc rodinných domov. Situáciu
komplikuje aj núdzové vypúštanie vody z horských priehrad,
pretože v dôsledku prívalu vody z hôr existuje riziko ich
pretrhnutia.
V meste Aša sa hladina nevelkej horskej rieky Sim zdvihla až o
sedem metrov a zaplavila najmenej 500 budov. Záchranári museli
pred vodou a zosuvmi pôdy evakuovat stovky obyvatelov a miestnu
nemocnicu.
Sicíliu do roku 2010 spojí s
Apeninským polostrovom most dlhý takmer 4 km
11.6.2002 - Sicíliu spojí do roku
2010 ponad Messinskú úžinu s Apeninským polostrovom most
dlhý takmer štyri kilometre. Sicílcanom to podla anglického
denníka Financial Times prislúbil taliansky premiér Silvio
Berlusconi. Podla súcasných odhadov bude dielo stát okolo 4,6
miliardy EUR. Ak sa postaví, bude trikrát dlhší ako most
Zlatá brána v San Franciscu.
V posledných 30 rokoch sa v Taliansku pravidelne hovorilo o
výstavbe mosta ponad Messinskú úžinu, ale vždy napokon
došlo k zamietnutiu projektu z politických alebo technických
prícin. Odstupovanie od zámeru postavit "ponte sullo
stretto" (most nad úžinou) sa stalo symbolom talianskej
neschopnosti modernizovat cestnú a železnicnú siet krajiny.
Lavicovo-centristická opozícia aj teraz posudzuje Berlusconiho
predsavzatie skepticky. Minister dopravy Pietro Lunardi však zdôraznil,
že základný kamen nového mosta bude položený v roku 2004,
alebo najneskôr v roku 2005. A dodal: "Most bude stát.
Na tom sa nic nezmení!".
Výstavba mosta by mala vytvorit okolo 10 000 pracovných miest.
Most by mal dat podnety pre rozvoj južnej casti Talianska a
samotnej Sicílie.
Most by mal byt široký 65 metrov s dvanástimi dopravnými
pruhmi pre osobné a nákladné autá a pre vlaky. Pylóny by
mali byt cniet nad morskou hladinou do výšky 400 metrov.
Sto ludí rocne skoncí pod kolesami
vlaku
12.6.2002 , Dagmar Úradníková ,
ŽILINA - Na Slovensku zomrie rocne pod kolesami vlaku asi stovka
ludí. Asi 20 z nich sa rozhodne svoj život skoncit dobrovolne.
Vela rušnovodicov, ktorí usmrtili cloveka, sa s týmto zážitkom
nevie vyrovnat aj niekolko rokov.
"Stalo sa mi to jediný raz, ale stacilo mi to na celý
život. Dodnes som sa s tým nevyrovnal," rozhovorí sa
Vladimír. "Trat išla medzi dedinou a polami. Bola tam
vysoká tráva. Odrazu som zbadal, ako mi dvaapolrocné batola
štvornožky lezie medzi kolaje. Delilo ma od neho asi 150
metrov. Nemohol som nic urobit. V tej chvíli sa mi premietol
celý môj život," spomína. Pri každej takejto udalosti
je rušnovodic povinný, ak sa ešte dá, poskytnút obeti prvú
pomoc. "To sú tie najhoršie situácie. Sedel som v
kabíne, mozog mi hovoril, aby som tam išiel, telo neposlúchalo.
Musel tam íst za mna vlakvedúci," dodal.
Podla odborníkov následky na reaktívnu psychotraumu, ktorú
prežívajú rušnovodici, nemožno podcenit.
"Pre rušnovodicov, ktorí usmrtili cloveka, je velmi tažké
prijat skutocnost, že situáciu nespôsobili oni. S takýmito
ludmi je potrebné pracovat. S niektorými kratšie, s inými dlhšie.
Niektorí sa s tým nedokážu vyrovnat vôbec a so svojou
prácou sa radšej dobrovolne a navždy rozlúcia," hovorí
žilinská železnicná psychologicka Stela Jancárová.
"Nedalo sa nic robit. Proti fyzikálnym zákonom clovek
nic nezmôže. Tak ako nezastavíte vo vzduchu lietadlo, ani vlak
sa nedá len tak zastavit," hovorí jeden z nich. Železnicná
polícia dôkladne vyšetruje každú takúto udalost.
"Ani v jednom prípade sa vina rušnovodica
nepotvrdila." povedal jej hovorca Jozef Búranský.
Jozef zrazil opitého cloveka: "Motal sa na trati. Bol to
hrozný pohlad, ked sa pozrel smerom ku mne a v tej chvíli
pochopil, že je koniec. Jeho oci ma dodnes prenasledujú ako
nocná mora. "Petrovi vošla pod vlak asi 30-rocná žena:
"Zatrúbil som na nu, ešte mi kývla rukou, že vie, co
robí. Postavila sa tvárou proti mne, cupla si a..."
Neskôr sa dozvedel, že neuniesla biedu, v ktorej žila. Dôvody
niektorých samovrahov sú však absolútne nezmyselné.
Vladimírovi sa pred vlak postavilo 16-rocné dievca len preto,
že ho rodicia odmietli pustit na diskotéku.
Do konca roka chcú ŽSR cerpat od EIB
úver 2,1 miliardy Sk
12.6.2002 - Úver v hodnote 2,1
miliardy Sk plánujú ešte v tomto roku cerpat Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR ). O financnej pôžicke spolocnost v súcasnosti
rokuje s Európskou investicnou bankou (EIB).
Podla slov generálneho riaditela ŽSR Ladislava Saxu prostriedky použijú na
investicnú výstavbu; konkrétne modernizáciu paneurópskych
koridorov, rekonštrukciu regionálnych železnicných tratí ci
obnovu budov železnicného zdravotníctva. Úver by mal byt
krytý štátnou garanciou.
Dnes dostali ŽSR od J.
P. Morgan Securities, Ltd., a Tatra banky, a. s., financie v
ekvivalente 160 miliónov eúr. Stalo sa tak na základe 11.
júna podpísanej úverovej zmluvy. Ako protihodnotu poskytli ŽSR cerstvo emitované dlhopisy s 12-rocnou
lehotou splatnosti. Prvá cast úveru vo výške 2,3 miliardy Sk
bude poskytnutá s fixnou úrokovou sadzbou 8,6 %. Druhá cast v
sume 4,54 miliardy Sk bude poskytnutá s pohyblivou úrokovou
sadzbou na úrovni 6-mesacného BRIBOR + 0,47 %. Tieto financné
prostriedky sú urcené na financovanie splátok úverov a
úrokov splatných v roku 2002.
ŽSR 29.
apríla 2002 podpísali dlhodobý úver v hodnote 2 miliardy Sk
so splatnostou v roku 2014 aj s Ludovou bankou, a. s. Prostriedky
z tohto úveru v hodnote 1 miliarda Sk použijú na financovanie
rozhodujúcich investicných rozvojových projektov. Zvyšná
cast prostriedkov sa použije na financovanie splátok úverov a
úrokov splatných v roku 2002.
Úverové zmluvy boli podpísané na základe uznesenia vlády SR
z 25. apríla 2002, ktorým kabinet odsúhlasil návrh na
prevzatie štátnej záruky za úvery pre ŽSR , organizované bankami J. P. Morgan
Securities, Ltd., Tatra bankou, a. s., a úver poskytnutý
Ludovou bankou, a. s. Bankové úvery sú v súcasnosti najväcšou
položkou z celkovej zadlženosti ŽSR . Ich stav k 30.
aprílu 2002 bol 30,7 miliardy Sk, ked od zaciatku roka klesli o
2,060 miliardy Sk.
Nové zlavy na železnici
12.6.2002 - Železnicná spolocnost,
a. s., ( ZSSK ) od 15. júna
2002 ponúka nové zlavy na železnici. Pre cestujúcich do 26
rokov sa rozširuje súcasná zlava Junior na Junior RailPlus.
Kým doterajší jednorocný preukaz Junior v cene 389 Sk umožnil
získat zlavu 25 %, nový preukaz Junior RailPlus za 620 Sk
ponúka zlavu až 50 % z obycajného cestovného na jednu
vybranú trat a 25 % zlavu z medzinárodného cenníka TCV pri
cestách po celej Európe. Na vystavenie preukazu Junior RailPlus
nie je potrebné žiadne potvrdenie o návšteve školy.
Doterajšia zlava pre organizované skupiny mladých do 26 rokov
bude nahradená zlavou pre skupiny 6 a viac osôb bez obmedzenia
veku. Pricom výška zlavy bude diferencovaná podla veku: deti
do 15 rokov 60 % z obycajného cestovného, mládež od 15-26
rokov 50 % obycajného cestovného, dospelí nad 26 rokov 20 % z
obycajného cestovného. Na poskytnutie zlavy už nie je potrebné
potvrdenie usporiadatelskej organizácie a pri skupinách do 10
osôb železnice nevyžadujú ani prihlášky na prepravu. Ak je
v skupinke viac ako 10 úcastníkov, alebo ide len o jednosmernú
cestu, bude potrebné uplatnit požiadavku na prepravu najneskôr
3 dni pred cestou. Pri zakúpení spiatocného lístka získa
cestujúci zlavu na spiatocnom cestovnom vo výške 20 % z ceny
cestovného.
Železnicná spolocnost, a. s., zavádza relacnú zlavu medzi Žilinou a Kysuckým Novým
Mestom . Kým jednosmerný cestovný lístok na tomto úseku
stál doteraz 11 Sk, od 15. júna 2002 bude stát len 7 Sk.
Pricom táto cena je nižšia o 7 Sk v porovnaní s ostatnými
druhmi dopráv. Cestujúci môže pri uplatnení tejto zlavy
mesacne ušetrit až 308 Sk.
Pracovná skupina železníc správu
NKÚ k LMJ neprehodnotila, chýbali im podklady
13.6.2002 - Na stredu zvolaná
pracovná skupina Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, rozšírená o 4
zástupcov, odporucených ministrom dopravy, neprehodnotila
stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) k výberu
dodávatela 35 lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK .
Ako pre TASR uviedol riaditel divízie železnicných kolajových
vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda, ktorý je poverený
vedením pracovnej skupiny, novoprizvaní zástupcovia
ministerstva, VÚD Žilina a Žilinskej
univerzity sa
totiž dopredu neoboznámili so stanoviskom NKÚ, takže nebolo
možné ciel skupiny naplnit. Na jej opätovné zvolanie však
Miroslav Dzurinda dôvod nevidí. Na druhej strane však nevylúcil,
že železnice sa ešte pred definitívnym uzatvorením
rokovacieho konania na dodávku LMJ s nákladom vyše 4 miliardy
Sk k spomínanej správe úradu vrátia.
"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s
vítazom," upresnil riaditel divízie. Vítaz bol
vyhlásený v januári tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU
GTW Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajciarsky Stadler AG, Busnang). Voci objektívnosti
tohto výberu však namietal další úcastník - konzorcium
spolocností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj
záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší
dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý podla medializovaných
informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK
uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822
miliónov Sk drahšia ako ostatné. Dalej konštatoval, že
ponuka konkurencného Alstomu bola priaznivejšia aj z
hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i
nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo
podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál
pri údržbe vlakov. Podla stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ
Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné
podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW
dodávku LMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch
1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu
predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania
3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto
zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom,
ktorí potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo
spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania
dodatocne zmenila.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili
verejnú sútaž na dodávku LMJ pre osobnú dopravu 23. júla
minulého roka, pricom v termíne dorucenia obálok sa do nej
prihlásili 3 spolocnosti. Výberová komisia sa po oboznámení
s ich obsahom rozhodla vylúcit jedného uchádzaca pre
neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZTS Dubnica
nad Váhom). Dalších 2 uchádzacov vylúcila pre nesplnenie
sútažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúcených
spolocností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné
obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenost postupu ŽSR . Verejná sútaž
následne pokracovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9.
januára oznámil A. Egyed meno vítaza.
Čierni pasažieri ukrátili za
štvrtrok Železnicnú spoločnosť o takmer 500 000 Sk
13.6.2002 - Železnicná spolocnost ( ZSSK ), a. s., Bratislava, evidovala v prvom
štvrtroku tohto roku 708 cestujúcich, ktorí sa nepreukázali
platným cestovným lístkom a neuhradili dlžnú sumu priamo vo
vlaku. Celková ciastka na vymáhanie za uvedené obdobie
predstavuje 449 348,50 Sk.
V rovnakom období predchádzajúceho roku bolo bez platného
cestovného lístku registrovaných 565 cestujúcich a úhrnná
suma na vymáhanie bola 326 578,90 Sk. Ako pre TASR uviedol
hovorca ZSSK Miloš Cikovský, celkovo však možno
konštatovat klesajúci pocet ciernych pasažierov. V roku 1999
bolo zistených 3 042 prípadov cestujúcich bez platného
cestovného lístka, v roku 2000 to bolo 2 917 prípadov a v roku
2001 len 2 627 takýchto cestujúcich.
Opacná tendencia je badatelná vo vývoji celkovej sumy na
vymáhanie. Kým v roku 1999 bolo na vymáhanie postúpené suma
v objeme 1 193 146,40 Sk, v roku 2001 to bolo už 1 620 030,20
Sk. Zvyšovanie sumy na vymáhanie súvisí najmä so zdražovaním
cestovného na slovenských železniciach.
Po tom, ako dlžník sumu neuhradí, postúpi ZSSK
pohladávku na súdne vymáhanie. V uplynulom období sa zvýšil
podiel pohladávok postúpených na súdne konanie. Kým v prvom
štvrtroku 2001 bolo žalovaných 37 % prípadov, za rovnaké
obdobie 2002 to bolo 62 % odstúpených prípadov.
Cestujúci, ktorý sa pri kontrole nepreukáže platným
cestovným lístkom, je povinný zaplatit cestovné a úhradu vo
výške 100-násobku minimálneho cestovného podla cenníkov,
ktoré v súcasnosti predstavuje 7 Sk. Železnice sa tak podla M.
Cikovského dostávajú do paradoxnej situácie, ked pokuta 700
Sk je nižšia, ako pokuta v niektorých podnikoch mestskej
hromadnej dopravy. Pri nezaplatení cestovného je cestujúci
povinný preukázat sa dokladom totožnosti, za úcelom
dodatocného vymáhania cestovného a úhrady, pricom na najbližšej
stanici bude z prepravy vylúcený.
Iným závažným problémom pre ZSSK je falšovanie
cestovných dokladov. Všetky cestovné doklady - vnútroštátne
i medzinárodné, sú pred zámenou za falzifikáty zabezpecené
ochrannými prvkami. Toto zabezpecenie je na rôznej úrovni a
zodpovedá vnútroštátnym alebo medzinárodným normám a
predpisom. Úroven zabezpecenia závisí na cene, za ktorý sa
daný doklad predáva. K ochranným prvkom patria najmä
antikopírovacia farba, ochranné znaky viditelné len pod UV
lampou, hologramy ci deštrukcné fólie.
Tender na vlaky hrozí škandálom
14.6.2002, JURAJ MARTINY - Premiér
Mikuláš Dzurinda pravdepodobne vedel o problémoch okolo tendra
na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice. Zároven
je pravdepodobné, že obchod bol zaujímavý aj pre SDKÚ.
Svedcí o tom list poslanca Kresánka premiérovi.
Komisia pod vedením riaditela divízie železnicných
kolajových vozidiel ZSSK Miroslava Dzurindu, premiérovho brata, vybrala
za vítaza švajciarsko-slovenské konzorcium, ktoré ponúklo
výrazne drahšie vlaky ako konkurencia (aj ked cena nebola jediným
kritériom). Ministerstvo dopravy proti výberu protestovalo,
obchod nie je dodnes uzavretý.
Denník SME má k dispozícii kópiu listu poslanca Petra
Kresánka, ktorý adresoval premiérovi a v ktorom sa okrem
iného píše: „… mal by si byt informovaný o
problematicnosti tohoto obchodu, dodávatela a dodaných
výrobkov, ktoré nás môžu kompromitovat ešte štyri roky.“
S premiérom sa podla listu Kresánek o tejto veci osobne
rozprával dvakrát a komunikoval vraj aj s mužom, ktorého v
liste nazýva Gabo. Pravdepodobne ide o bývalého ministra
dopravy a financmajstra SDKÚ Gabriela Palacku.
Kresánek autentickost listu pre SME potvrdil, ale odmietol
odpovedat na otázku, ci naozaj ide o bývalého ministra
dopravy. „Fakty v liste som získal od vedúceho úradu Klucku,
ktorý nesúhlasil so spomínaným výberom, lebo prichádzalo k
mrhaniu štátnych penazí. Pán Klucka predpokladal, že ako
poslanec sa k premiérovi dostanem skôr. Som však zdesený, že
sa takto stráca súkromná pošta,“ reagoval.
Na druhej strane Kresánek v liste premiéra vyzýva, aby obnovil
svoju dôveru k ministrovi dopravy Jozefovi Macejkovi a vedúcemu
úradu ministerstva Petrovi Kluckovi, pre ktorých, ako píše,
je priatelstvo s premiérom viac, a preto „už nebudú
zasahovat do Egyedovho (riaditela ZSSK - pozn.
red.) výberu“.
Kresánek v liste tvrdí, že si myslel, že „Gabo berie vec
alternatívne, podla faktu, že pozadie pre stranu je rovnaké“.
Zopakoval tu aj nevýhodnost ponuky konzorcia DMU GTW pre štát.
Premiér sa k listu vcera nevyjadril, podla hovorcu Martina Marušku
mal nárocný pracovný program.
Dzurindov brat žiada vyšetrovanie
Miroslav Dzurinda je rozhodnutý podat podnet na
prešetrenie konania niektorých osôb v súvislosti s tendrom na
dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice.
„V piatok uverejním mená ludí, ktorí s najväcšou
pravdepodobnostou v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní
znemožnujú obstarávatelovi legálnym spôsobom uzavriet sútaž
a robia všetko, aby sme utrpeli aj medzinárodnú blamáž,“
povedal vcera pre agentúru SITA Miroslav Dzurinda.
Odpovedal tak na medializáciu prípadu aj na stanovisko Najvyššieho
kontrolného úradu k výberu dodávatela. Komisiu, ktorá
rozhodovala o výbere, viedol práve Dzurinda.
Správa NKÚ, ako už v pondelok informoval denník SME,
spochybnuje výber vítaza, ktorým sa stalo konzorcium DMU GTW
Slovensko, zložené zo spolocností ŽOS Vrútky
a švajciarskeho Stadler AG, Busnang. Ponuka konzorcia bola podla
správy okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako
konkurencná ponuka.
Na železnicnom priecestí zahynuli dve
ženy
15.6.2002 - Dve Banskobystricanky sú
obetami štvrtkovej zrážky Renaulta Clio s rýchlikom, ktorá
sa stala na priecestí pri obci Hronsek. K tragédii došlo krátko
pred 17.00 h na železnicnom priecestí so svetelnou a zvukovou
signalizáciou bez závor. Rýchlik idúci od Banskej Bystrice do
Zvolena nestacil ubrzdit a narazil do prechádzajúceho renaulta.
Pri dopravnej nehode zahynula 51-rocná Magdaléna M. a jej o tri
roky staršia spolujazdkyna Katarína M. Predbežná škoda je
odhadovaná na 400-tisíc korún.
Premiér SR podozrieva MDPT z
presadzovania súkromného záujmu v tendri na LMJ
16.6.2002 - Premiér SR Mikuláš
Dzurinda nadobudol podozrenie, že skupina ludí vo vedení
ministerstva dopravy chcela a chce presadzovat v tendri na LMJ
osobitný súkromný záujem.
Títo ludia podla predsedu vlády bránili ukonceniu tendra na
dodávatela lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK , Bratislava, komplikovali ho a médiám
podsúvali zavádzajúce informácie. Predseda vlády SR to
uviedol na dnešnom brífingu po stretnutí s ministrom dopravy
J. Macejkom a generálnym riaditelom ZSSK
A. Egyedom.
Lipšic: Ak je pravda, co napísal
Kresánek Dzurindovi, ide o škandál
16.6.2002 - Ak sú pravdivé
informácie uvedené v medializovanom liste poslanca za SDKÚ
Petra Kresánka premiérovi a predsedovi SDKÚ Mikulášovi
Dzurindovi o tendri na dodávku 35 motorových vlakov pre
Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), ide podla podpredsedu KDH Daniela Lipšica o
škandál navodzujúci podozrenie, že prostredníctvom
verejného obstarávania je financovaná politická strana.
"My budeme pána premiéra žiadat velmi dôrazne o
vysvetlenie a dúfam, že to bude vysvetlenie dôraznejšie, ako
napríklad v prípade škandálu okolo pána Palacku,"
povedal Lipšic v dnešnej relácii Slovenskej televízie O pät
minút dvanást.
Aj predseda ministerského klubu SDL Lubomír Fogaš sa domnieva,
že ide o kauzu. "List bol vysvetlený, ale tým
vysvetleniam sa nedá verit. Myslím si, že každý, kto sa
pohybuje v politike, vie, co tie náznaky, ktoré sú v liste
popísané, znamenajú," konštatoval Fogaš. Korupciu podla
neho treba potierat v zárodkoch. "Pán poslanec sa o to
zrejme pokúsil rozhovormi s príslušnými ústavnými cinitelmi
a nakoniec písal list," nazdáva sa Fogaš.
Podla podpredsedu Smer-u Dušana Caplovica celý prípad
potvrdzuje stanoviská jeho strany, že korupcia je na Slovensku
javom spojeným s financovaním politických strán. "Vo
vyspelých demokraciách pri takýchto kauzách vyvodzujú
politici osobnú zodpovednost," poznamenal Caplovic a dodal,
že vyvodit by ju mali premiér Dzurinda, minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR Jozef Macejko i autor listu Kresánek.
Súcasná vláda sa podla podpredsednícky SDKÚ Zuzany
Martinákovej snažila vyvodzovat dôsledky z podobných
podozrení z netransparentnosti a urcite tak urobí aj v tomto
prípade. Za vlády Vladimíra Meciara bolo slovo tender
neznámym pojmom, takže je tu velký kvalitatívny posun v
porovnaní s minulostou, uviedla Martináková.
Viaceré médiá uverejnili koncom tohto týždna list Kresánka
Dzurindovi, súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých
motorových vlakov pre ZSSK . Kresánek v liste upozornuje Dzurindu na
problematickost obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW
Slovensko, tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG,
Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž: "Po
celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla
faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich
interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a
poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra
namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj
záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší
dodávatel. Podla správy Najvyššieho kontrolného úradu bola
ponuka vítazného konzorcia okrem iného drahšia asi o 822 miliónov
korún ako konkurencná.
Dzurinda sa dnes stretol s generálnym riaditelom ZSSK
Andrejom Egyedom a ministrom Macejkom. Po stretnutí informoval o
svojom podozrení, že "istá skupina ludí vo vedení
ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií chcela,
respektíve chce presadzovat v tomto tendri nejaký osobitný,
súkromný záujem. Preto bránila ukonceniu tohto tendra,
komplikovala ho a médiám podsúvala rôzne zavádzajúce
informácie. Pritom sa v rokovaniach zrejme zaštítovala
politickou dekou SDKÚ, hoci to všetko so SDKÚ nemalo a nemá
nic spolocné." Celú kauzu oznacil Dzurinda za cielenú konšpiráciu
voci jeho osobe a SDKÚ. Potvrdzuje to podla neho aj fakt, že
Kresánkov list, ktorý dostal, nie je totožný s tým, ktorý
bol uverejnený v médiách. Dôkazom je podla Dzurindu
skutocnost, že meno Peter Kresánek a jeho podpis sú mierne
odsadené, pricom medializovaný list bol podpísaný v línii.
Dzurinda uviedol, že obsahovú zhodu oboch listov neskúmal,
svoj originál je však pripravený poskytnút.
O zotrvaní Macejka na kandidátke bude
Dzurinda rokovat so štruktúrami SDKÚ
17.6.2002 - O zotrvaní Jozefa Macejka
na kandidacnej listine SDKÚ na septembrové parlamentné volby
bude predseda strany Mikuláš Dzurinda rokovat s vedením
príslušného miestneho a regionálneho zväzu SDKÚ. Ako však
v nedelu povedal novinárom, chce byt dôsledný pri postupe voci
Macejkovi.
Kvôli politickej zodpovednosti za kauzu tendra na dodávku 35
lahkých motorových vlakov pre Železnicnú spolocnost navrhne
dnes Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka
odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
"Zatial nevidím dôvod, preco by som mal dávat návrh na
jeho vylúcenie," reagoval v nedelu Dzurinda pred novinármi
na otázku, ci kauza bude stát Macejka aj clenstvo v strane.
SDKÚ je však podla neho jediná strana, ktorá je konzekventná
a aj návrh na Macejkovo odvolanie svedcí o snahe strany
pôsobit transparentne.
O zmene na kandidacnej listine, ktorú stanovili výsledky
aprílových vnútrostraníckych volieb, môže rozhodnút
Prezídium SDKÚ na návrh Dzurindu ako predsedu strany.
Macejko má v súcasnosti na uzavretej kandidacnej listine císlo
7. Do primárok išiel na osobitnej kandidátke prezídia, ktorej
nominanti mali zabezpecené posty v prvej dvadsatpätke. Macejka
navrhol Dzurinda ako predseda strany a pri predstavovaní
nominantov prezídia o nom povedal: "Co som si všimol u
Jozefa Macejku, je jeho neobycajne jasné ekonomické videnie. Je
to liberálny ekonóm s velmi jasnými, vyhranenými
ekonomickými postojmi. A ako premiér môžem len konštatovat,
že tieto svoje jasné ekonomické a zásadné postoje vždy náležitým
spôsobom na vláde nielen prejavil, ale aj presadzuje.
Premiér Dzurinda dnes podá návrh na
odvolanie ministra Macejka
17.6.2002 - Premiér Mikuláš
Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby
odvolal Jozefa Macejka z postu ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií.
Dzurinda v nedelu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom
povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voci
ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 lahkých motorových
jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. ( ZSSK ).
Macejko a skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií ( MDPT ) podla premiéra nenáležitým spôsobom
zasahovali do príslušného tendra. ŽSR a následne ZSSK
sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne
uplatnovat svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom
postu predsedu Dozornej rady. "Ale organizátorom,
vyhlasovatelom, a teda aj vyhodnotitelom tendra nie je
ministerstvo," zdôraznil Dzurinda. "Až som bol
prekvapený, ako zásadným spôsobom prekrocil minister a
úradníci z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné
takto zasahovat do organizácie, ktorá spadá do príslušného
rezortu," vyhlásil premiér. Minister podla neho nevyužil
možnosti, ktoré má voci generálnemu riaditelovi ZSSK , ale "z druhej strany mu významným
spôsobom bránil ukoncit tender". Dzurinda tiež zistil,
že s potenciálnym nadobúdatelom rokovali ludia, ktorí nikdy
nemali mat s tendrom nic spolocné.
Hned ako premiér dorucí prezidentovi potrebné dokumenty na
odvolanie Macejka, požiada generálneho prokurátora, aby mohol
urobit komplexnú výpoved o celom prípade. "Lebo mám
vážne podozrenie, že skupinka ludí vo vedení MDPT , ale aj iní
ludia z iných ustanovizní a iných oblastí nášho života významným
spôsobom v príslušnom tendri zasahovali, sledujúc svoj
osobný súkromný prospech, a nie verejný záujem," konštatoval
Dzurinda. Chce, aby orgány cinné v trestnom konaní
preskúmali, ci v celom procese neboli spáchané trestné ciny,
pretože osobne nadobudol podozrenie, že spáchané mohli byt.
Podla Dzurindu je dost dôvodov domnievat sa, že informácie,
ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli
nepravdivé. Položil tiež otázku, ci bolo konanie NKÚ v
súlade so zákonmi. "Je to orgán kompetentný rozhodovat
o tom, ci má byt tender dokoncený alebo nemá?" spýtal sa
Dzurinda, podla ktorého je to len a len kompetencia
vyhlasovatela tendra, teda ZSSK .
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili 23.
júla minulého roka verejnú sútaž na dodávku lahkých
motorových vlakov pre osobnú dopravu. Vítaz bol vyhlásený 9.
januára tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko,
tvorené slovenskou spolocnostou ŽOS Vrútky
a švajciarskou Stadler AG, Busnang. Voci objektívnosti tohto
výberu namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom,
aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a
svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podla medializovaných
informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK
uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún
drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurencného Alstomu
bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne,
obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe.
Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len
v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podla minulotýždnového
vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre Televíziu Markíza
existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo
klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW
dodávku vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových
nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady
na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy
Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda
celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu
o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej komisie, riaditel divízie
železnicných kolajových vozidiel ZSSK
a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo
spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania
dodatocne zmenila.
Dzurinda: Kresánek napísal svoj list
na želanie Klucku a Bakšaya
17.6.2002 - Medializovaný list
predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi súvisiaci s tendrom na
dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK napísal poslanec za SDKÚ Peter Kresánek na
želanie vedúceho úradu Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií ( MDPT ) Petra Klucku a podnikatela Jozefa Bakšaya.
Novinárom to v nedelu povedal Dzurinda po vecernom rokovaní
Prezídia SDKÚ, na ktoré bol pozvaný aj Kresánek, aby
okolnosti napísania listu vysvetlil vedeniu strany.
Dzurinda sa Kresánka opýtal, komu ešte list dal, pretože
Dzurindov originál a medializovaná podoba listu neboli zhodné
pre inú polohu Kresánkovho podpisu. "Odpoved bola, že pánu
Kluckovi," priblížil premiér poslancovu repliku. Dzurinda
pritom už na obed zverejnil svoje podozrenie, že istá skupina
ludí vo vedení MDPT
podsúvala médiám zavádzajúce informácie o tendri a bránila
jeho dokonceniu, pretože chcela presadzovat svoje súkromné
záujmy.
Premiér sa vrátil aj k pasáži o "pozadí pre
stranu", ktorú médiá interpretovali ako prejav korupcie
súvisiaci s financovaním SDKÚ. "Pán Kresánek na moje
priame otázky, ci niekto z Prezídia SDKÚ, napríklad pán
Palacka, s ním niekedy hovorili o nejakých províziách alebo
niecom podobnom v súvislosti s tendrom, vyhlásil pred clenmi
prezídia jasne a rezolútne, že nic takého zo strany žiadneho
predstavitela SDKÚ nikdy vykonané nebolo," povedal
Dzurinda. "Pozadie" podla neho Kresánek jednoznacne
myslel ako politické, kedže jeden z úcastníkov tendra je
spájaný s poslancom a clenom PSNS Vitazoslavom Moricom.
Kresánek pri odchode z rokovania prezídia novinárom povedal,
že list mal slúžit Dzurindovi ako zdroj informácií. Uviedol
tiež, že o tendri sa s Dzurindom pred casom hovoril, presne ako
spomína v liste. "Ale mal som proste pocit aj poznatky,
že ma pozorne nepocúva, že vôbec nerozumel, o ktorú z tých
dvoch spolocností ide," poznamenal poslanec. Podobne sa
vyjadril aj Dzurinda - potvrdil, že sa s Kresánkom o tendri
rozprával, ale vôbec sa on nechcel zaujímat, pretože mu to
neprináleží.
Spomínaný list uverejnili koncom minulého týždna viaceré
médiá. Kresánek v nom upozornuje Dzurindu na problematickost
obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko,
tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG, Busnag a
slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž: "Po
celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla
faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich
interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a
poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra
namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj
záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší
dodávatel.
Kvôli politickej zodpovednosti za tender navrhne dnes Dzurinda
prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z
funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.