Dodnes trpí traumou z blížiaceho sa vlaku
Sme Piatok
12.5.2000
KVETA FAJČÍKOVÁ - V
Kremnických vrchoch k letu neodmysliteľne patrí hľadanie hríbov.
Medzi pravými hubármi sa nájde dosť takých, ktorí hríb z
lesa donesú aj vtedy, keď nikde inde hríby nerastú. Dokonale
poznajú hubárske zákutia a nikomu ich neprezradia. Aj preto
sú zväčša hubárske lokality od mesta dosť vzdialené a zberatelia
hríbov ich radšej navštevujú vo dvojiciach alebo v
skupinách.
Sólové prechádzky do hôr sú značným riskom, lebo výskyt
medveďov nebýva v tejto oblasti ničím mimoriadnym.
Muž, o ktorom je reč, patril k hubárom, ktorí si trúfali vydať
sa do hôr sami. Ak predsa len nejaký strach cítil, v taške
mal pre istotu fľašu borovičky. Zahnala aspoň na chvíľu
nielen chmúrne úvahy, ale aj strach. Miesto, kam sa muž
vybral, sa tiahne strmo do kopca, les je tmavý, poprerastaný
kríkmi. Nie náhodou ho Kremničania nazvali Čiernou
dolinkou, s ktorou bezprostredne susedí les nazvaný Peklo.
Hubár Čiernu dolinku poznal dobre, preto jeho príbuzných
prekvapilo, keď neprišiel načas domov. Mysleli si, že sa
unavený zastavil ešte na pivo v niektorej krčme.
Obyvateľom mesta však čoskoro takmer vyrazila dych správa,
že pri chatárskej oblasti našli človeka s dochrámanou nohou,
ktorý takmer vykrvácal. Zachránil ho iba rýchly lekársky
zásah, na chromej nohe sa však už do hôr na huby nevráti. V
meste zavládla panika a začali sa šíriť najrôznejšie
reči. Muž sa vraj chytil do klepca na divú zver, iní zasa
tvrdili, že ho dochrámal medveď, ktorý ho napadol v Čiernej
dolinke. Nikomu však nešlo do hlavy, ako dokázal zísť strmým
svahom z dolinky až k železničnej trati, prejsť cez ňu a zísť ďalším
strmým svahom k chatovej osade. Muž bol v šoku a prakticky na
nič sa nepamätal, iba nesúvislo hovoril, že ho niečo
zdrapilo za nohu a vlieklo. Čo to bolo, na to nedokázal dať
odpoveď. Tú museli hľadať vyšetrovatelia a lekári.
Dôvod ťažkého zranenia bol nakoniec omnoho
prozaickejší. Hubár si zrejme v horách vypil viac, ako
zniesol, a potom sa pokúšal zísť dolu k mestu. Čiernu
dolinku zdolal až po železničnú trať, ale ďalej mu neostalo
síl a pravdepodobne si zdriemol na vyhriatom železničnom
podvale. Našťastie vlaky chodia v tomto členitom teréne pomalšie
ako na iných miestach, a tak nedoplatil na zrážku životom.
Ako dôsledok nerozvážnosti si však celý život ponesie svoju
invaliditu.
Z prichádzajúcich vlakov má zlý pocit aj po rokoch a pri
zvuku vlaku sa vždy strhne, hoci podrobnosti tragédie si ani
sám nepamätá. V podvedomí ju však má zafixovanú veľmi
silne. Z človeka, ktorý mal rád spoločnosť, sa stal samotár,
ktorý aj s vlastnou rodinou hovorí iba o najnutnejšom. Pre väčšinu
ľudí aj pre neho samého zostáva záhadou, ako
sa mu s ťažkým zranením podarilo doplaziť od trate k
chatovej oblasti, kde ho našli ľudia. Náraz s vlakom nemal
pravdepodobne veľkú intenzitu a rušňovodič zrážku
prehliadol,
takže o nej nemal kto upovedomiť lekárov. Keby sa
nedoplazil k chatovej oblasti sám, bol by neďaleko trate vykrvácal.
POLÍCIA: Po zrážke z vlakom
sa bude liečiť šesť týždňov
BRATISLAVA/HANDLOVÁ 12. mája (SITA) - Z hrozivo vyzerajúcej
zarážky z vlakom,
ktorá sa vo štvrtok odohrala o 20:30 pred železničnou
stanicou v Handlovej, vyšiel
39-ročný muž z Ráztočna s otrasom mozgu a početnými tržnými
ranami na čele a
temene hlavy. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca
železničnej polície Jozef
Búranský, muž ležal v koľajisku neďaleko vchodu na most a
nereagoval na výstražné
znamenie rušňovodiča. Rušňovodič použil rýchlobrzdu, avšak
zrážke pre krátku
vzdialenosť nedokázal zabrániť. Po zastavení vlaku rušňovodič
spoločne s jedným
cestujúcim naložili zraneného muža do vlaku a odviezli ho do
železničnej stanice v
Handlovej, kde sa ho ujala rýchla zdravotnícka pomoc. Polícia
nevylúčila, že príčinou
mužovho spánku v koľajisku bol alkohol.
POLÍCIA: Trojročné dieťa
zahynulo pod kolesami vlaku
BRATISLAVA/KROMPACHY 10.
mája (SITA) - Tragická udalosť sa v utorok odohrala o 18:28
v krompašskej železničnej stanici, keď po páde na koľajnice
zostal pod kolesami osobného
vlaku ležať trojročný rómsky chlapec z Krompách. Ako
agentúru SITA informoval hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský, doterajším vyšetrovaním
polícia zistila, že rušňovodič
spozoroval chlapca prechádzať cez koľaj, kde spadol a zostal
ležať, napriek zvukovému
výstražnému znameniu s použitím rýchlobrzdy, tragickej
kolízii už nezabránil. Chlapec po
prevezení do nemocnice v Krompachoch o 21:20 na následky ťažkých
poranení hlavy podľahol.
Skúška na prítomnosť alkoholu v dychu ukázala, že
rušňovodič nebol pod vplyvom alkoholu.
Na Slovensko z EIB v tomto roku 300 mil. eur
Nár. obroda 10. Máj 2000
TASR, Budapešť /
Ivan Masár Bratislava - Na investičné projekty pre Slovenskú
republiku je plánovaných na rok 2000 poskytnutie 300 mil. eur
úverových zdrojov z Európskej investičnej banky (EIB). Vyhlásil
to po zasadnutí Správnej rady EIB prezident Philippe Maystadt.
Finančné prostriedky sú pripravené pre projekty z oblasti
ochrany životného prostredia, pre sektor dopravy a na podporu
prílevu priamych zahraničných investícií. Ministerka
financií SR Brigita Schmögnerová vyzdvihla nízku úrokovú
sadzbu na úveroch poskytovaných z EIB, ktorá sa pohybuje
okolo 4 % p.a.
Investičné aktivity EIB sa v súčasnosti zameriavajú na
prípravu vstupu kandidátskych krajín do Európskej únie
(EÚ). V minulom roku banka poskytla Slovensku úvery v objeme
270 mil. eur, z čoho 200 miliónov predstavoval úver
Železniciam SR určený na modernizáciu želežničnej siete.
Od začiatku spolupráce v roku 1993 EIB poskytla na rôzne
slovenské investičné projekty úvery vo výške takmer 950
mil. eur. Najväčší - 20% podiel tvorili úverové zdroje na
opravu koľajových tratí, modernizáciu
telekomunikačnej siete železníc, nákup a modernizáciu
železničných vagónov. Na rozšírenie a zmodernizovanie
telekomunikačnej siete pripadlo v SR 17 % zo všetkých
poskytnutých úverových prostriedkov. ďalšie významné
projekty EIB v slovenskej ekonomike boli zamerané
na zvýšenie bezpečnosti elektrárenských podnikov,
modernizáciu plynovodu, vybudovanie nových skladovacích
kapacít zemného plynu a zlepšenie cestnej infraštruktúry.
Bratislavské zasadnutie Správnej rady EIB sa koná po
tretíkrát v histórii v krajine strednej a východnej Európy
(po Budapešti a Talline). V priebehu 3-dňového pobytu na
Slovensku členovia Správnej rady uskutočnia inšpekciu
projektov, ktoré financovala EIB, a stretnú sa s predstaviteľmi
slovenského finančníctva a obchodu. EIB na svojom zasadnutí v
Bratislave schválila poskytnutie nových úverov pre členské
krajiny EÚ, strednej a východnej Európy, niektoré ázijské a
latinskoamerické štáty v objeme 2,6 mld eur.
Za uplynulých 9 rokov poskytla EIB krajinám strednej a
východnej Európy finančné zdroje v objeme viac ako 11 mld
eur, prevažne na projekty v sektore dopravy, telekomunikácií,
energetiky a spoločných priemyselných podnikov s firmami z
EÚ.
Železnice SR emitovali
sedemročné eurobondy
Sme Streda 10.5.2000
MICHAL NALEVANKO BRATISLAVA – Železnice Slovenskej republiky
(ŽSR) v pondelok vstúpili na
medzinárodné finančné trhy emisiou sedemročných eurobondov
v celkovom objeme 125 miliónov eur. Nové finančné zdroje sa
železniciam podarilo získať s rizikovou prirážkou
275 bázických bodov nad výnosmi eurobondov nemeckej vlády s
rovnakou lehotou splatnosti. Pôžička ŽSR z medzinárodných
trhov je tak úročená viac ako 8,2-percentným ročným
úrokom. Za nové finančné zdroje železnice zaplatia takmer
rovnakú cenu, za ktorú by bolo možné získať porovnateľný
úver v slovenských korunách.
“Napriek relatívne priaznivým podmienkam emisie netreba
zabúdať na kurzové riziko, ktoré emitent znáša,” povedal
Dalibor Černička zo spoločnosti Money Market Brokers.
Železnice SR mali pôvodne v úmysle emitovať na
zahraničných finančných trhoch dlhopisy v celkovom objeme 200
mil. EUR. Znížený dopyt po eurobondoch spoločnosti súvisí
podľa analytikov predovšetkým s nepriaznivými podmienkami na
globálnych trhoch. Hlavný manažér emisie – investičná banka
J. P. Morgan však po prvotnom neúspechu plánuje v
nasledujúcich týždňoch zvýšiť objem emisie na pôvodne
plánovaný objem 200 miliónov eur. Podľa denníka Financial
Times boli hlavnými investormi do eurobondov ŽSR nemeckí a
rakúski investori, prilákaní relatívne vysokou rizikovou
prirážkou. Železnice SR nemajú rizikové hodnotenie od
žiadnej ratingovej agentúry, vzhľadom na štátnu garanciu
spojenú s emisiou eurobondov investori spoločnosti prisudzujú
rovnaký rating, ako má štát – špekulatívny. Emisia ŽSR sa
podľa pôvodných zámerov J. P. Morgan mala konať v piatok
popoludní, bezprostredne po zverejnení údajov o vývoji
americkej nezamestnanosti.
Železnice podľa analytikov nedoplatili na svoj nízky kredit,
ale na momentálnu situáciu na finančných trhoch, charakteristickú
nedostatkom likvidity.
Napriek tomu, že k emisii eurobondov došlo už v pondelok,
tlačová agentúra SITA ešte včera citovala hovorcu ŽSR
Miloša Čikovského, ktorého údajne mrzí únik informácií o
pripravovanej zmluve medzi železnicami a J. P. Morgan, týkajúcej
sa už zrealizovanej eurobondovej emisie.
Európska investičná banka
si pochvaľuje dobré vzťahy so SR
Výhodné pôžičky
od EIB
PRAVDA 10. máj 2000
MAROŠ SÝKORA -
Európska investičná banka (EIB) požičia v tomto roku
Slovensku pravdepodobne okolo 300 mil. EUR.
Informoval o tom prezident EIB Philipp Maystadt po utorkovom
historicky prvom zasadnutí správnej rady banky v Bratislave. K
tomuto číslu dospel na základe projektov, ktoré predložila
slovenská strana a o ktorých EIB v súčasnosti rokuje. Väčšina
týchto pôžičiek by pritom mala podobne ako v minulosti
smerovať na infraštruktúrne projekty, časť je určená aj na
podporu podnikania. O prideľovaní prostriedkov bude podľa
Maystadta správna rada EIB rzhodovať v priebehu roka na základe
jednotlivých
projektov. Prezident
EIB pritom upozornil na veľmi dobré vzťahy banky so
Slovenskom. Dokumentoval to napríklad pomerne významným
podielom Slovenska na celkových 2,6 mld. EUR pôžičiek, o
rozdelení ktorých pre jednotlivé krajiny správna rada v
utorok v Bratislave rozhodovala.
Spomínaných tristo miliónov eúr je pritom najväčší objem
úverov, ktorý EIB Slovensku od roku 1993 poskytla.
Ministerka financií Brigita Schmögnerová pritom poukázala na
výhodnosť pôžičiek EIB, pretože ide o dlhodobé pôžičky
na 15 až 20 rokov s úrokovou mierou okolo 4 až 5 %. V
minulom roku Slovensko
získalo od EIB pôžičky v celkovom objeme 270 mil. Sk.
Najväčšiu časť (200 mil EUR) z toho predstavovala pôžička
pre Železnice Slovenskej republiky. Tým však z tejto pôžičky
vyplývajú viaceré záväzky predovšetkým v oblasti
racionalizácie.
Jednou z nich je napríklad nemalé zníženie prezamestnanosti.
"Vedieme permanentná diskusie a nikdo
nemôže povedať, či je stopercentná spokojnosť či
stopercentná nespokojnosť," komentoval napĺňanie
podmienok EIB slovenskou stranou viceprezident EIB
Wolfgang Roth. "Nie je to jednoduché, ale
je to rovnaké ako v ostatných krajinách strednej Európy.
Chápeme, že je tu pomerne veľká
nezamestnanosť a železnice nie sú zisková oblasť. Nikto to
nemá ľahké," dodal.
EIB chce na
Slovensku investovať 300 mil. EUR
Sme Streda
10.5.2000
MICHAL NALEVANKO BRATISLAVA – Európska investičná banka
(EIB) plánuje v tomto roku investovať na Slovensku viac ako 300
miliónov eur. Jej finančné zdroje Bratislavy podľa prezidenta
EIB Phillipa Maystadta mali smerovať tak do verejnoprospešných
projektov, ako aj na podporu investícií v súkromnom sektore.
Od vzniku Slovenska v roku 1993 EIB preinvestovala v SR takmer
miliardu EUR.
Vrcholní predstavitelia EIB včera odmietli úvahy o tom, že súčasná situácia
na domácej politickej scéne by mohla negatívne ovplyvniť
postoj banky voči Slovensku a podmienky, za ktorých je ochotná
požičiavať na investičné projekty v SR. “Z vlastnej
skúsenosti vieme, že transformácia ekonomík je
náročná a podmienky, za ktorých požičiavame na investičné
projekty v jednotlivých krajinách, zvyčajne nezávisia od
momentálnej politickej situácie. Ak však cítime nepriaznivé
tendencie vo vzťahu vlády a Európskej únie, potom sme
opatrnejší. No môžem vás ubezpečiť, že vzťah slovenskej vlády a
EIB je extrémne pozitívny,” vyhlásil včera viceprezident
EIB Wolfgang Roth. Banka podľa neho neprohodnocuje svoj vzťah k
tej-ktorej krajine na mesačnej alebo ročnej báze. “Pre nás
je dôležité, či vláda približuje svoju krajinu k EÚ. V
prípade Slovenska o tom v tejto chvíli niet pochýb,”
zdôraznil
W. Roth.
Objem pôžičiek EIB poskytnutých na projekty v SR stúpol
minulý rok po zmene na vnútropolitickej scéne až šesťnásobne.
EIB tak v minulom roku poskytla celkovo 270 miliónov eur, čo je
dosiaľ historicky najväčší objem pôžičiek. Najväčšiu
pôžičku vo výške 200 mil. EUR banka minulý rok poskytla
Železniciam SR, významnou mierou participovala aj na
financovaní výrobcu osobných automobilov Volkswagen Slovakia a
HypoVereinsbank.
EIB vznikla v roku 1958 ako banka orientujúca sa na
kapitálové investície, ktoré pomáhajú presadzovať ciele a
záujmy Európskej únie. Jej najdôležitejšou úlohou je
napomáhať rozvoj ekonomicky zaostalejších častí únie, ako
aj rozvíjať projekty v desiatke krajín čakajúcich na vstup
do tohto integračného zoskupenia.
BANKY: EIB poskytne SR 300 miliónov eur
BRATISLAVA 9. mája (SITA) - Tohto roku plánuje Európska
investičná banka (EIB) udeliť
Slovensku pôžičku v hodnote viac ako 300 miliónov eur,
povedal po zasadnutí Správnej rady
EIB v utorok v Bratislave prezident banky Philippe Maystadt.
Správna rada okrem iného na ňom
schválila predbežný objem všetkých úverov EIB plánovaných
na tento rok vo výške 2,6 miliard
eur. Zasadnutie rady sa uskutočňuje desaťkrát do roka v
Luxemburgu, avšak raz do roka Rada
zvyčajne zasadá v tej krajine, kde má EIB dôležité
projekty. Správna rada pozostáva zo
zástupcov ministerstiev a finančných inštitúcií členských
štátov EÚ. Stretnutie vrchných
predstaviteľov EIB v Bratislave je tretie v strednej Európe po
Budapešti v roku 1997 a Talline v
roku 1999.
Ako povedal riaditeľ EIB Philippe Maystadt, spolupráca EIB a SR
sa začala v roku 1993.
Odvtedy udelila EIB Slovensku pôžičku v objeme 950 miliónov eur na
rekonštrukciu ciest, ďialníc,
železníc, telekomunikácií, na zriadenie siete mobilných
telefónov, na vybudovanie kontrolného
systému leteckej dopravy a na mnohé iné projekty. Väčšina
finančných prostriedkov, až 34 %,
ide do dopravného sektora, do telekomunikácií 24
%, potom nasleduje energia a životné
prostredie a nakoniec aj podpora malého a stredného podnikania.
"V roku 1999 sme udelili SR doteraz najvyššiu pôžičku,
270 miliónov eur, a predpokladá sa,
že tohto roku to bude viac ako 300 miliónov,"
povedal prezident EIB Philippe Maystadt. EIB bola
založená v roku 1958 ako európska inštitúcia na podporu
politiky EÚ. Momentálne je jej
najdôležitejšou úlohou pripraviť rozšírenie Únie.
Prirodzenou úlohou banky je teda aktívne
pomáhať kandidátskym krajinám splniť požiadavky EÚ.
"V spolupráci so slovenskými inštitúciami
a so Slovenskom budeme pokračovať," povedal prezident EIB.
Na stretnutí sa zúčastnila aj ministerka financií SR Brigita
Schmögnerová, ktorá v mene vlády
ocenila rozhodnurie Správnej rady EIB uskutočniť svoje
zasadnutie v Bratislave. Ako povedala,
je symbolické, že sa koná v dňoch, ktoré sú pre nás
pamätné. Poprvé je to 55. výročie konca 2.
svetovej vojny a podruhé je to jeden z dní Európy, ktorý je
známy pod názvom Schumanov deň,
kedy si pripomíname začiatok novej Európy a EÚ.
Brigita Schmögnerová ďalej uviedla, že EIB poskytuje pre SR
zo všetkých potenciálnych
inštitúcií najvýhodnejšie podmienky pre úvery na rozvoj
infraštruktúry. Verejnému sektoru
poskytuje banka obyčajne úvery na rozvoj dopravnej
infraštruktúry so splatnosťou 15 až 20
rokov a s možnosťou odkladu splátky na 3 až 5 rokov. Súkromnému
sektoru poskytuje úvery so
splatnosťou 10 rokov a možnosťou odkladu splátky na dobu,
ktorá je totožná s dobou trvania
financovaného projektu. Úroková sadzba pri
týchto úverov je podľa B. Schmögnerovej veľmi
výhodná a napríklad v poslednom roku splatnosti pôžičky sa
pohybuje približne na úrovni 4,5 %
p.a.
Strana vytvorená: 15. V. 2000 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press06.htm ) |