Neopravené rušne a vozne, ale sa prepúšťa
Andrea Stoklasová
Kam smerujú v ŽOS Vrútky
peniaze, ak nie do výroby? Závodný výbor Odborového združenia
železničiarov v ŽOS Vrútky a. s. prerokoval zoznamy na prepúšťanie
zamestnancov a poslal nám do redakcie stanovisko k tomuto problému.
Odborári v ňom upozorňujú, že privatizovaná firma ŽOS Vrútky
a. s. je v súčasnosti v takom zlom stave, v akom ešte nebola.
Kým za mesiac október v podniku opravili dvanásť vozňov a
tri podvozky na elektrické lokomotívy, v novembri už len šesť vozňov a v
decembri ešte takmer nič. A predtým sa opravovalo šesť vozňov
denne. Odborári sú však presvedčení, že práce je dosť.
Len vo fabrike čaká na opravu asi sto vozňov a dvadsaťpäť
rušňov. Je tu zákazka pre Nemecko a firma vyhrala tender na Tatranskú elektrickú železnicu.
Tým by sa podľa obchodno-výrobného riaditeľa mohlo zamestnať
350 ľudí a vytvoriť 150 nových pracovných miest.
Z týchto dôvodov si odborári kladú otázku, prečo zamestnávateľ
prepúšťa. Vedenie tvrdí, že sú problémy s financovaním a pretrváva aj určitý
dlh zo strany ŽSR . Závodný výbor však tento spôsob
riešenia situácie nepokladá za správny: "Ak by tu bol
problém financií, tak treba riešiť financie. A ak ich nevieme
vyriešiť pri 1 400 zamestnancoch, budeme ich vedieť vyriešiť pri 1 200 zamestnancoch?
Samozrejme, nie." Zamestnanci odborárov upozorňujú, že
zamestnávateľ smeruje financie inde, nie do výroby. Medzi
pracovníkmi ŽOS Vrútky sa v tejto súvislosti potichu hovorí
o ešte mohutnejšom prepúšťaní. Údajne sa má znížiť stav o niekoľko sto ľudí.
Stanovisko k týmto informáciám sa nám však včera napriek
snahe nepodarilo od vedenia podniku získať.
(Práca 981218)