Cena cestovného závisí od vlaku aj
termínu
Bratislava , tb, 26. Apríl 2001 ŠTVRTOK
- Pre zníženú objednávku vlakových kilometrov zo strany štátu
v tomto roku prikročili Železnice SR (ŽSR) k
zavedeniu deregulovanej ceny cestovného v najvyššej
kategórii vlakov EuroCity (EC) a InterCity (IC), ktoré
tvoria približne 5 % z výkonov všetkých osobných vlakov ŽSR.
Od 1. mája tohto roku sa oproti súčasnému stavu zvýšia ceny
cestovného v dňoch so slabou prevádzkou v priemere o 7 % a v dňoch
so silnou frekvenciou o 19,6 %. Oddelená prevádzka EC a IC
vlakov v tomto roku zahŕňa tri páry vnútroštátnych IC
vlakov (Tatran, Kriváň,
Hron), sedem párov medzinárodných EC a IC vlakov a jeden pár
vlakov Ex Slovenská Strela medzi Bratislavou a Prahou, ktorý
bude podľa nového grafikonu premávať v kategórii EC. Od 1. mája
sa v EC a IC počíta so zľavami 30 % z deregulovaného cestovného
pre žiakov a študentov, držiteľov preukazu JUNIOR. Zľava vo
výške 50 % sa poskytne deťom do 15 rokov, dôchodcom do 70
rokov a zahraničným Slovákom. Držitelia Kilometrickej banky,
cestujúci s Rodinnou zľavou, dôchodcovia od 70 rokov a ďalší
cestujúci, na ktorých sa vzťahuje príslušná zľava podľa
platnej tarify, budú môcť použiť EC alebo IC vlak po
zaplatení jednorazového doplatku 70 Sk. Držitelia traťových
predplatných cestovných lístkov a žiackych týždenných a
mesačných cestovných lístkov môžu cestovať EC alebo IC
vlakom po zaplatení jednorazového doplatku 40 Sk, čiže lacnejšie
ako doposiaľ. Cestujúci dostane na čítanie noviny a časopisy,
ak nebude fungovať klimatizácia alebo kúrenie, vráti sa mu 70
Sk ako náhrada za nekvalitné služby.
POROVNANIE CIEN PRE VLAKY EC A IC VO VYBRANÝCH RELÁCIÁCH
Bratislava - Košice obyčajné dôchodca držiteľ študent traťový ceny cestovného cestovné do 70, dieťa preukazu 2. trieda predplatný s príplatkom a miestenkou 2. trieda 2. trieda Junior 2. tr. 2. trieda*
do 31. 4. 2001 —- 468 Sk 269 Sk 269 Sk 269 Sk —- Od 1. 5. 2001 slabý deň 490 Sk 250 Sk 278 Sk 278 Sk —-
silný deň 510 Sk 270 Sk 298 Sk 298 Sk —-
Bratislava - Košice obyčajné dôchodca držiteľ študent traťový ceny cestovného cestovné do 70, dieťa preukazu 2. trieda predplatný s príplatkom a miestenkou 2. trieda 2. trieda Junior 2. tr. 2. trieda*
do 31. 4. 2001 —- 266 Sk 168 Sk 217 Sk 168 Sk 70 Sk od 1. 5. 2001 slabý deň 278 Sk 144 Sk 180 Sk 180 Sk 50 Sk
silný deň 298 Sk 164 Sk 200 Sk 200 Sk 70 Sk
*) cestujúci musí mať zakúpený traťový predplatný cestovný lístok, pri použití EC alebo IC vlaku platí len príplatok
PREPRAVNÉ
A TARIFNÉ PODMIENKY
vo vlakoch kategórie EuroCity (EC) a InterCity (IC)
vo vnútroštátnej preprave
Cenníky deregulovaného cestovného pre vlaky kategórie EC, IC: |
Cenník D1 - Základné cestovné |
Cenník D2 - Osobitné cestovné |
Cenník D3 - Miestenky vo vnútroštátnej preprave |
Cenník D4 - Doplatky |
Cenník D5 - Náhrady |
Minimálne do 3. mája železnice
neodpoja
Generálny riaditeľ ŽSR A. Egyed
navrhuje vzájomné započítanie dlhu
Tibor Bucha Bratislava 28. Apríl 2001
SOBOTA - Minimálne do 3. mája je po včerajšku zažehnaná
hrozba, že by energetici odstavili odberové miesta železníc
na Slovensku. Koordináciu ďalšieho postupu a spôsoby
splatenia dlhov Železníc SR (ŽSR) v objeme vyše 1,5 mld Sk voči trom
rozvodným energetickým podnikom (REP) rozobrali zástupcovia ŽSR a
rezortov financií a dopravy. Rokovania inicioval generálny
riaditeľ ŽSR
Andrej Egyed ešte v piatok 20. apríla, keď železnice súčasne
oznámili REP, že nie sú schopné splniť dohodu a zaplatiť im
polovicu dlžnej sumy. V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR ďalej
zaviazali, že do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu
dlhu vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 mil. Sk).
Podľa hovorcu ŽSR
Miloša Čikovského problém spočíva v tom, že železnice
dlhujú rozvodným energetickým podnikom za elektrickú energiu,
tie zase dlhujú Slovenským elekrárňam (SE), ktoré majú
resty voči štátu. V situácii, keď každý dlhuje každému,
sa najlepším východiskom ukazuje návrh A. Egyeda, že
zainteresovaní si navzájom budú môcť započítať pohľadávky.
Preto by ŽSR
mali prevziať na seba záväzok SE voči štátu. Na včerajšom
rokovaní sa však nezúčastnili predstavitelia energetických
podnikov, preto sa do štvrtka budúceho týždňa uskutoční ďalšie
stretnutie a s najväčšou pravdepodobnosťou bude o celom
postupe rokovať aj vláda SR.
Ak by ani po štvrtkových rokovaniach nedošlo k dohode prijateľnej
pre všetky strany, prípadné odpojenie niektorých objektov ŽSR nebude
mať vplyv na bezpečnosť prepravy osôb a v žiadnom prípade
nemôže spôsobiť kolaps železníc. V doterajších prípadoch
energetici nikdy nevypli trakčné vedenie, vlaky chodili ďalej.
Po prípadnom neúspechu 3. mája by sa vypli len staničné
budovy, resp. ich zariadenia. V takom prípade by ŽSR
elektrickú energiu pre zabezpečovaciu a oznamovaciu techniku na
staniciach zaistili z náhradného zdroja, aby si cestujúci
mohli bez problémov kúpiť lístky, miestenky či využívať všetky
ostatné služby, na ktoré sú bežne zvyknutí, dodal M. Čikovský.
MPSVR predloží návrh na presné
rozdelenia miliardy Sk pre Sociálnu poisťovňu
Bratislava 25. apríla * san zll -
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR
vyjadruje ľútosť nad tým, že Fond národného majetku (FNM)
až štyri dni po tom, ako mal uvoľniť miliardu Sk z
prostriedkov privatizácie Slovenskej sporiteľne na zníženie
pohľadávok Sociálnej poisťovne, avizuje nejasnosť príslušného
uznesenia vlády. Ako TASR informovala riaditeľka odboru komunikácie
s verejnosťou MPSVR Jana Burdová, ministerstvo preto na najbližšom
zasadaní vlády SR predloží návrh na presné rozdelenie tejto
sumy.
Riaditeľka takto reagovala na list adresovaný ministrovi práce,
sociálnych vecí a rodiny SR Petrovi Magvašimu, v ktorom FNM
iniciuje zmenu uznesenia vlády na zabezpečenie solventnosti
Sociálnej poisťovne v druhom štvrťroku 2001. V spomínanom
uznesení kabinet rozhodol o prerozdelení zdrojov z privatizácie
Slovenskej sporiteľne v sume 2,21 miliardy Sk pre štátne
zdravotnícke zariadenia (ŠZZ) a Železnice SR (ŽSR), ktoré
sa majú následne oddlžiť voči Sociálnej poisťovni.
Miliardu Sk z nich mal FNM uvoľniť do 20. apríla tohto roku,
podľa neho však z uznesenia nie je jasné, či adresátom má
byť rezort dopravy alebo zdravotníctva.
Sociálna poisťovňa so spomínanými prostriedkami ráta vo
svojom rozpočte, pričom predmetnú miliardu Sk potrebuje v záujme
zabezpečenia solventnosti získať ešte v tomto polroku.
SSE v súvislosti s dlhom ŽSR žiadajú
o vystavenie zmenky na 250 miliónov Sk
Bratislava 23.apríla * Martin Kováčik
gl - Rozvodné energetické podniky (REP) avizujú železniciam,
že im v najbližších dňoch odpoja spolu asi 30 odberných
miest v prípade, že Železnice SR (ŽSR) nepristúpia na požiadavky
REP zaplatiť ich dlhy.
Stredoslovenské energetické závody (SSE), š. p., dnes listom ŽSR
podmienili nevypínanie vystavením avalovej zmenky za polovicu
svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 miliónov
Sk. Vedenie SSE tak rozhodlo vzhľadom na skutočnosť, že ŽSR podľa
dohody spred mesiaca do 20. apríla nezaplatili SSE polovicu dlhu
(vyše 500 miliónov Sk). Ako TASR informoval vedúci Odboru
styku s verejnosťou SSE Pavel Müller, v prípade, že rokovania
o zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu
dodávok elektriny pre ŽSR. SSE plánujú železniciam podľa P. Müllera
odstaviť od elektriny 9 železničných staníc (Lučenec,
Rimavská Sobota, Považská Bystrica, Dubnica nad Váhom, Hronská
Dúbrava, Červená Skala, Banská Bystrica, Liptovský Mikuláš,
Dolný Kubín) a montážne dielne v Sučanoch. V prvej etape sa
pritom podľa P. Müllera nebude odstavovať elektrická trakcia
železníc.
O krytí dlhu železníc zmenkou uvažuje aj š. p. Západoslovenské
energetické závody (ZSE). Ako však TASR informoval odborný
riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý, nie je isté,
že železnice budú akceptovať takýto spôsob krytia svojho
dlhu voči energetikom. Keďže ŽSR si nestihli zabezpečiť zdroje na úhradu
polovice dlžnej sumy k 20. aprílu, podľa slov A. Hlavatého železnice
navrhli ZSE, že svoje dlhy splatia kompletne do 31. mája.
"Takýto návrh nemôžeme akceptovať," konštatoval
A. Hlavatý s poukázaním na aktuálnu potrebu likvidity pre
ZSE. Podnik má podľa neho "vytipovaných" asi 20
odberných miest železníc, ktoré by mohli byť odpojené v prípade,
že ŽSR
nebudú platiť.
Neplatenie železníc k dohodnutému 20. aprílu TASR potvrdil aj
š. p. Východoslovenské energetické závody (VSE). Podľa vedúceho
obchodného úseku VSE Arpáda Tótha by sa mali uskutočniť
rokovania zainteresovaných subjektov a ministerstiev
pravdepodobne ešte tento týždeň. Vzniknutú situáciu označil
za "patovú".
ŽSR
informovali tri regionálne REP o nedodržaní prvého termínu
dohody v ešte piatok. "Máme rozpracovaný zahraničný úver
bez štátnej garancie, z ktorého sa bude platiť dlh
energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý," konštatoval
v piatok pre TASR hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR zaviazali, že okrem platby polovice ich
dlhu do 20. apríla (asi 750 miliónov Sk) súčasne do konca mája
zaplatia REP aj druhú polovicu svojho dlhu (ďalších 750 miliónov
Sk), vrátane faktúr za február, marec a apríl v súhrnnej
sume asi 450 miliónov Sk. Na základe danej dohody odložil ZSE
avizované odstavenie 14 a SSE až 16 odberných miest železníc.
V dôsledku neplatenia mali ŽSR pred uzatvorením spomínanej dohody
odstavených zo strany ZSE počas 33 dní 5 odberných miest do
20. marca a po jednom odbernom mieste zo strany SSE (7 dní do
14. marca) a VSE (8 dní do 20. marca). REP v tom čase železniciam
hrozili aj odpojením ich elektrickej trakcie, ku ktorému však
nedošlo.
ŽSR dnes oznámili energetikom, že
nedodržia dohodu o úhrade polovice dlhu
Bratislava 20.apríla - Železnice SR
(ŽSR)
dnes oznámili trom regionálnym rozvodným energetickým
podnikom (REP), že nie sú schopné dodržať dohodu, podľa
ktorej mali do dnešného dňa uhradiť polovicu ich dlžnej sumy
voči energetikom, ktorá predstavuje vyše 1,5 miliardy Sk.
"Máme rozpracovaný zahraničný úver bez štátnej
garancie, z ktorého sa bude platiť dlh energetikom. Úver však
ešte nie je uzavretý," konštatoval dnes pre TASR hovorca ŽSR Miloš
Čikovský.
Podľa neho bude generálny riaditeľ ŽSR Andrej
Egyed v najbližšom čase iniciovať stretnutie zástupcov železníc,
troch REP, Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR a
Ministerstva financií SR, na ktorom skoordinujú ďalší
postup.
Zainteresované REP sa budú vzniknutou situáciou zaoberať v
pondelok. Ako však v reakcii na oznámenie ŽSR pre TASR
uviedol vedúci obchodného úseku š. p. Východoslovenské
energetické závody (VSE) Arpád Tóth, dohoda medzi REP a ŽSR obsahuje
aj klauzulu o možnom neplatení železníc. Zároveň potvrdil,
že železnice podľa tohto ustanovenia teraz musia dať jasnú záruku
na ďalší možný termín platby.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR zaviazali, že okrem platby polovice ich
dlhu do 20. apríla súčasne do konca mája zaplatia REP aj druhú
polovicu svojho dlhu (vyše 750 miliónov Sk), vrátane faktúr
za február, marec a apríl v súhrnnej sume asi 450 miliónov
Sk. Na základe danej dohody odložil š. p. Západoslovenské
energetické závody (ZSE) avizované odstavenie 14 a š. p.
Stredoslovenské energetické závody (SSE) až 16 odberných
miest železníc.
V dôsledku neplatenia mali ŽSR pred uzatvorením spomínanej
dohody odstavených zo strany ZSE 5 odberných miest od 15. februára
do 20. marca a po jednom odbernom mieste zo strany SSE (od 8.
marca do 14. marca) a VSE (od 13. marca do 20. marca). REP v tom
čase železniciam hrozili aj odpojením ich elektrickej trakcie,
ku ktorému však nedošlo.
* Martin Kováčik gl
O dlhoch železníc už dnes
NO 27. Apríl 2001 PIATOK
Bratislava - O koordinácii ďalšieho postupu a spôsobe
splatenia dlhov Železníc SR (ŽSR) v objeme vyše 1,5 miliardy
Sk voči trom rozvodným energetickým podnikom (REP) budú
rokovať zástupcovia ŽSR,
REP a rezortov financií a dopravy v piatok po rokovaní
tripartity. ,,Železnice idú na toto rokovanie s rozpracovaným
úverom,‘‘ uviedol včera hovorca ŽSR Miloš
Čikovský. Po rokovaní by tiež mala byť jasná otázka možného
krytia dlhov zmenkami, ktoré by vydali ŽSR.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR ďalej zaviazali, že súčasne do konca
mája zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu vrátane faktúr za
február, marec a apríl (450 miliónov Sk). Na základe spomínanej
dohody odložil v čase jej uzavretia š.p. Západoslovenské
energetické závody (ZSE) avizované odstavenie 14 a š.p.
Stredoslovenské energetické závody (SSE) až 16 odberných
miest železníc.
Víkend v Mariazelli
František Michlík 27. Apríl 2001
PIATOK - Ak milujete zmenu a túžite zažiť netradičný víkend,
je tu pre vás tip - zájdite si do rakúskeho Mariazellu. Nie, vôbec
teraz nemyslím na jeho pútnické tradície,
a ani katedrála nemusí byť vrcholom programu. Mala by ním byť
skutočná 1 626-metrová hora Gemeindealpe.
Po príchode do Mariazellu navštívte informačnú kanceláriu
(www.mariezell.at) a z rozsiahlej ponuky si vyberte ubytovanie v
súkromí – najlepšie na hospodárskom dvore. Jeho cena by sa
aj s raňajkami mala pre jedného dospelého pohybovať okolo 250
šilingov za noc. Je možné, že bude aj nižšia, rozhodne by
ste však mali zažiť lekciu z čistoty, úcty k hosťovi,
pohostinnosti a často aj nečakané prekvapenia – výdatné raňajky
z domácich produktov, možnosť pozrieť si hospodárstvo a zúčastniť
sa niektorých prác (kosenie, hrabanie, kŕmenie...), namútiť
si maslo a podobne. Mojim známym dokonca prinášali domáci –
nevedno odkiaľ – čerstvé slovenské noviny. Ešte pred
samotným ubytovaním je dobré „aklimatizačne“ sa poprechádzať
po Mariazelli a v zime si urobiť aj zopár jázd na zjazdovkách
priamo nad ním.
Jazero Erlaufsee
Ráno sa už vyberieme na túru – približne trištvrte hodinu
k jazeru Erlaufsee pekným lesným chodníkom kopírujúcim málo
frekventovanú cestu pre autá, od jazera potom však už podľa
ukazovateľa smeru pomerne strmým svahom do lesa a nepretržitým
stúpaním asi dve a pol hodiny značeným a dobre udržiavaným
chodníčkom až na vrchol Gemeindealpe. Táto hora leží
prakticky presne na rozhraní Dolného Rakúska (Niederösterreich)
a Štajerska (Steiermark) a vďaka nezalesnenému vrcholu
poskytuje veľmi dobré výhľady na všetky svetové strany.
Po tomto zážitku (v zime tiež s možnosťou kvalitného lyžovania)
sa s pohľadom upretým na 800 m nižšie ležiace jazero
Erlaufsee, treba vybrať na spiatočnú cestu, aby ste sa v ňom
ešte stačili okúpať. Vďaka plytkej vode je teplota tohto
horského jazera veľmi príjemná – okolo 20 stupňov C. Potom
už nasleduje iba cesta do Mariazellu a jazda autom domov, alebo
možnosť predĺžiť si pobyt o ďalšie prenocovanie a víkend
dokončiť s dostatkom času na zastavenia v ďalších zaujímavých
miestach na spiatočnej ceste. V Mürzzuschlagu (vynikajúca
extravagantná architektúra viac ako svojského umelca – dnes
už, žiaľ, nežijúceho – pána Hundertwassera), alebo v
Semmeringu (1 000 m. n. m.) – príjemnom horskom a lyžiarskom
stredisku s unikátnou sústavou tunelov a viaduktov starobylej
150-ročnej železnice, prvej vysokohorskej v Európe. Za zástavku
rozhodne stojí aj Eisenstadt – desaťtisícové hlavné mesto
spolkovej krajiny Burgenland a možno ešte viac niektorá z vinárskych
dedín na brehu obrovského Neusiedlerského jazera.
Dve trasy
Prejdete štyrmi spolkovými krajinami Rakúska: Dolným Rakúskom,
Štajerskom, Burgenlandom i samotnou Viedňou. Pôjdete po diaľnici,
okreskách aj strmými serpentínami. Budete takmer vo výške
Skalnatého plesa, môžete sa okúpať v horskom jazere, navštívite
najznámejší rakúsky cieľ pútnikov Mariazell a jeho chýrny
kostol, na vlastnej koži zažijete prenocovanie vo vidieckom
dome a isto ochutnáte nejakú miestnu špecialitu.
Za východiskové miesto budem považovať Bratislavu – z nej
sa cez Hainburg dostaneme po trištvrte hodine pred Viedeň. Pred
letiskom Schwechat sa pripájame na diaľnicu A4 a z nej neskôr
– už vo Viedni – odbočíme na Südosttangente A23 (smer
Graz), ktorú približne po piatich kilometroch opúšťame odbočením
na A21. Približne po ďalšej trištvrtehodine dosiahneme St. Pölten
a odbočíme na dvadsiatku smerujúcu do Mariazellu. Príjemná,
aj keď pomerne frekventovaná okreska sa v závere zmení na
prudké serpentíny.
Prirodzene, že späť na Slovensko sa dá vrátiť tou istou
trasou, ale bolo by skutočne hriechom nevyužiť možnosť
absolvovať inú, veľmi peknú cestu (už mimo diaľnice), ktorá
má s prvou takmer totožnú vzdialenosť. Z Mariazellu 11 km po
dvadsaťjednotke, potom na dvadsaťtrojku smer Mürzzuschlag a v
ňom na S6 smer Wr. Neustadt. Pred ním odbočiť na S4 (smer
Mattersburg) a v Mattersburgu na S31, ktorá sa na úrovni
Eisenstadtu mení na päťdesiatku a vedie až do Parndorfu.
Odtiaľ nás už ukazovatele na Bratislavu privedú po ceste č.
10 a znova po päťdesiatke až na štátnu hranicu.
Autom prejdete dovedna okolo 370 km, nezabudnite tiež na rakúsku
diaľničnú (trojdennú) známku, poistenie, v prípade detí aj
na povinnú autosedačku. Tisíc šilingov na osobu by vám malo
bohato stačiť, ak však neprekročíte predpísané rýchlosti
v prítomnosti radaru či nekompromisných rakúskych policajtov.
V prípade pokuty sa nesnažte zjednávať – je to zbytočné.
Neobstoja ani výhovorky typu nemám pri sebe dosť peňazí,
pokojne vám zabavia až do „úspešného“ zaplatenia hoci aj
auto. Poslednú vetu však nepovažujte za odrádzanie od cesty
do Rakúska – je to iba konštatovanie a dobrá rada.
Strana vytvorená: 29. IV. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0117.htm ) |