Železnice zvažujú zvýšiť cestovné o 11,5 percenta
Tarify pre rýchlikové súpravy InterCity a EuroCity sa v tomto roku nezmenia, aj zľavy ostanú na minuloročnej úrovni
Národná obroda12.1.2002, Andrej Csabay Bratislava - Od 1. januára sa štátne železnice rozdelili na dve akciové spoločnosti: Železnice SR ( ŽSR ) a Železničnú spoločnosť, a.s. ( ŽS ). Zákon o Železničnej spoločnosti, a.s., a novelu zákona o dráhach schválil parlament 14. júna 2001. Oba tieto zákony vytvorili právne prostredie na rozdelenie unitárnych železníc na ich ďalšie pôsobenie na dopravnom trhu. ŽSR i Železničná spoločnosť sa už od začiatku roka riadia podľa vlastných podnikateľských plánov a majú záujem na zvyšovaní tržieb v osobnej i nákladnej doprave. Cieľom Železničnej spoločnosti je dostať sa do piatich rokov na úroveň ziskovosti. Podľa generálneho riaditeľ ŽS Andreja Egyeda, dôležitým prvkom je predpoklad zúčtovania celej straty ŽS v osobnej doprave, ktorá vzniká na základe regulovaného cestovného a zliav poskytovaných rôznym skupinám obyvateľstva. ŽS v kalkuláciách vychádza z pripravovaného návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme medzi ŽS a štátom, ktorý by mal pokryť časť strát vo výške 1,037 mld Sk. Celkové straty ŽS predpokladá v objeme 6,923 mld Sk.
Medzi tohtoročnými podnikateľskými zámermi ŽS je okrem iného aj zvýšenie cestovného o 11,5 %, ktoré by malo predložiť na schválenie vlády Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) , lebo poplatky za cestovné sú regulované štátom. „Je to zatiaľ skutočne iba zámer, ktorý do dnešného dňa schválený nebol. Je to však v rukách ministra Jozefa Macejku a on rozhodne o tom, kedy a či vôbec ho predloží na rokovanie vlády,“ informoval nás hovorca ŽS Miloš Čikovský. Podľa jeho slov výška cestovného vo vlakoch IC a EC sa meniť nebude. „Cestovné sme na týchto vlakoch zvýšili vlani, tento rok už so žiadnymi zmenami nerátame. Sú aj naďalej stratové, ale sme veľmi opatrní. Začali sme s marketingovým prieskumom a po vyhodnotení sa budeme môcť rozhodnúť o ďalších krokoch. ŽS podniká samostatne iba necelé dva týždne, preto zatiaľ nemôžeme hovoriť o tom, čo bude alebo nebude,“ dodáva hovorca. Pokiaľ ide o súčasné ŽSR , ich rozhodujúcou výnosovou položkou bude poplatok za používanie dopravnej cesty, a to najmä zo strany ŽS . Výšku tohto poplatku momentálne reguluje štát. Jeho prípadné zvýšenie by mohlo priniesť výraznešie zvýšenie cien v nákladnej doprave.

Vlak zachytil a zabil v muža idúceho popri železničnej trati
TASR14.1.2002 - V úseku trate Paludza - Liptovský Mikuláš zachytil a na mieste usmrtil prichádzajúci rýchlik R 609 Spišan 49-ročného muža z Liptovského Mikuláša.
K udalosti došlo uplynulú sobotu. Muž kráčal v tesnej blízkosti prvej koľaje a podľa rušňovodiča nereagoval na výstražné zvukové znamenie. Zatiahnutá rýchlobrzda ani v tomto prípade nepomohla. Privolaný lekár konštatoval smrť na následky devastačných poranení hlavy a trupu. Napomôcť pri objasnení prípadu by mohla súdno-lekárska pitva. Železničná polícia nezistila pri dychovej skúške u rušňovodiča požitie alkoholu, k zraneniu osôb v prudko brzdiacom rýchliku nedošlo. Vyšetrovanie nehody si vyžiadalo približne dvojhodinové zastavenie dopravy na uvedenej koľaji a zmeškanie dvoch rýchlikov, jedného IC a jedného osobného vlaku. Ako TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, prípadom sa zaoberá Oddelenie ŽP v Liptovskom Mikuláši.

Rakúska vláda dokončila práce na programe rozvoja infraštruktúry za 13 mld. eúr
TASR14.1.2002 - Rakúska vláda dokončila práce na programe rozvoja dopravnej infraštruktúry krajiny, na ktorý sa v nasledujúcich 5 rokoch vynaloží 13 miliárd eúr. Informoval o tom spolkový minister dopravy Martin Bartenstein.
Prostriedky sa prednostne použijú na rozvoj cestnej a železničnej siete s dôrazom na napojenie budúcich nových členov Európskej únie (EÚ) zo strednej a východnej Európy na západnú Európu.
Napriek nákladnosti programu jeho realizácia nepovedie k vytváraniu nových pracovných miest v sektore, pretože rakúske stavebníctvo sa považuje za personálne predimenzované. Podľa ministra sa spolková vláda bude usilovať o zlepšenie rámcových podmienok pre činnosť stavebných firiem tým, že z naradenia o činnosti stavebných podnikov z 380 článkov zruší 140 až 150. Okrem iného sa zjednodušia predpisy o zakladaní firiem a skladaní majstrovských skúšok. Na vykonávanie niektorých prác sa nebudú požadovať odborné vzdelanie. Vláda pripravuje aj opatrenia na zníženie vedľajších mzdových nákladov firiem, a to bez ohľadu na to, či na budúci rok dôjde alebo nedôjde k daňovej reforme v krajine.

Británia plánuje do železníc investovať 33,5 miliardy libier
TASR14.1.2002 - Británia plánuje investovať 33,5 miliardy libier (48 miliárd USD) do obnovy železničného systému, ktorý zaťažujú nehody, omeškania a štrajky.
Úrad stratégie železníc (SRA) však vo svojom 10-ročnom pláne upozorňuje, že obnovenie dôvery je podmienkou pre účasť súkromného sektora v investíciách do železničnej siete, ktorá je označovaná za najhoršiu v Európe. SRA odhaduje, že modernizácia tratí a vlakov, zmenšenie zahltenia a príprava na očakávané zvýšenie počtu cestujúcich a objemu prepravovaného nákladu si vyžiadajú viac než 60 miliárd libier.
Britské železnice od rozdelenia a privatizácie v roku 1996 kolíšu od jednej krízy k druhej. Séria vážnych nehôd poškodila dôveru verejnosti, neustále opravy vlakov spôsobili veľké omeškania a prevádzkovateľ tratí Railtrack sa v októbri dostal pod nútenú správu. Tento rok tiež nezačal práve najlepšie, keďže odbory vyhlásili štrajky a žiadajú skalp ministra dopravy.
Vyššie investície teda majú v krátkodobom horizonte priniesť zlepšenie stavu tratí a podporiť vládny cieľ 50-% nárastu prepravy cestujúcich a 80-% rastu nákladnej dopravy v nasledujúcich 10 rokoch.
Plán obsahuje vybudovanie dodatočných čakární a toaliet na všetkých železničných staniciach, čo však niektorí zákazníci kritizujú ako kozmetické úpravy. Jedným z opatrení je aj výmena starých typov vagónov a dokončenie prvej etapy železničného spojenia v tuneli pod Kanálom La Manche. Plán počíta aj s modernizáciou kľúčových tratí na západnom a východnom pobreží Británie.
SRA vo svojej sprievodnej správe uvádza, že uvalenie nútenej správy na Railtrack poškodilo dôveru verejnosti a možnosť, že táto správa potrvá niekoľko mesiacov všeobecnú neistotu ešte zvýšila.
Štrajky, najmä kvôli mzdám, na niektorých najrušnejších železničných tratiach, v posledných dvoch týždňoch ochromili prepravu tisícov cestujúcich v Anglicku a Škótsku.
SRA upozorňuje, že kľúčovým krokom k obnoveniu činnosti a spokojnosti zákazníkov je obdobie stability, ktoré umožní spoločnostiam a ich zamestnancom vrátiť sa k normálnej činnosti, čo zas povedie k zlepšeniu bezpečnosti, výkonov a spokojnosti. Takéto obdobie musí predchádzať akejkoľvek väčšej zmene, dodáva správa.

V Rusku zdraželo cestovné na železnici o 30 %
TASRMoskva 16. januára - V Rusku zdražela od 15. januára preprava osôb železnicami o 30 %. Napríklad, cestujúci z Moskvy do Sankt Peterburgu za 650 kilometrov jazdy teraz platí 1 150 rubľov (43 eúr). Ruská vláda týmto opatrením po rokoch umelo udržiavaného nízkeho cestovného urobila ďalší krok k dosiahnutiu rentability výkonov železnice v osobnej doprave.
Tento rok má však v Rusku vzrásť aj cena elektrickej energie a plynu pre domácnosti. Štátna energetická komisia v pondelok tento týždeň navrhla vláde zvýšiť cenu elektrickej energie o 32 a plynu o 35 %. Informoval o tom nemecký denník Süddeutsche Zeitung.

Vojská CO prejdú pod hasičov
Hospodárske noviny16.1.2002, Bratislava (hn/Richard Sťahel) - Návrh zákona o ozbrojených silách, o ktorom by mala v najbližšom čase rokovať Národná rada SR, okrem iného počíta zo zrušením vojsk ministerstva vnútra a železničného vojska ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií od 1. januára 2003. Po tomto termíne by ozbrojenými silami malo disponovať iba ministerstvo obrany (MO). Naplní sa tým vládou schválená koncepcia jednotného riadenia ozbrojených síl. Viacero odborníkov NATO tiež poukazovalo na skutočnosť, že tieto zložky nemajú vojenské úlohy, nemali by teda byť súčasťou ozbrojených síl krajiny. Železničné vojsko bude podľa Štefana Brezinu z oddelenia legislatívy Úradu generálneho právneho zástupcu MO zrušené bez náhrady s tým, že časť úloh, ktoré táto zložka v súčasnosti plní, bude presunutá na Ozbrojené sily SR. Ďalšiu časť úloh preberie organizácia, ktorá vznikne v rezorte dopravy, pôšt a telekomunikácií. Transformácia železničného vojska sa začala 1. januára 2002. Podobným spôsobom bude do Ozbrojených síl SR transformovaná aj časť vojsk ministerstva vnútra. Vojsko civilnej ochrany (CO) bude na základe návrhu ministerstva vnútra začlenené do Hasičského a záchranného zboru SR. Tieto jednotky sa tak stanú súčasťou integrovaného záchranného systému, čím sa docieli to, že pri odstraňovaní prírodných pohrôm a iných katastrof, kde tieto jednotky najčastejšie zasahujú, nebude nutné koordinovať činnosť viacerých zložiek, uviedol Š. Brezina. Od tohto kroku možno očakávať aj zefektívnenie činností vykonávaných dosiaľ Vojskom CO. V jednotkách CO, ktoré budú súčasťou Hasičského a záchranného zboru SR, však už nebudú pôsobiť vojaci základnej služby ani profesionálni vojaci.

Predstaničný priestor sa má radikálne zmeniť
Predstaničné námestie má dostať novú tvár. Má ho ozvláštniť dokonca aj orientačná veža.
Sme JANA MARTINKOVÁ - Centrum Bratislavy za posledné roky skrásnelo. Hlavná železničná stanica i predstaničný priestor sa však výraznejšie nezmenili. Naposledy v roku 1987 pribudla k hlavnej budove nová vstupná hala. Súčasný stav je však už dlhší čas nevyhovujúci.
ŽSR v spolupráci s magistrátom hlavného mesta spracovali výhľadové plány a zdá sa, že sa už našiel aj investor.
Konateľ spoločnosti I. P. R. Slovakia, s. r. o., Igor Ballo povedal: „Naša spoločnosť má vzťah k tejto lokalite, máme tu sídlo. Venujeme sa inžiniersko-investorskej a stavebnej činnosti. Aj v Bratislave sme už postavili a zrekonštruovali niekoľko stavieb. To bol dôvod, ktorý po rokovaniach so železnicami a magistrátom vyústil do spolupráce. Získali sme v tomto priestore pozemok do dlhodobého, 50-ročného prenájmu a nájomné sme mestu zaplatili na tri roky vopred,“ dodal.
Mestské zastupiteľstvo zaviazalo nájomcu pozemku, aby na vlastné náklady zaobstaral dokumentáciu na urbanistické riešenie predstaničného priestoru formou súťaže. Spoločnosť I. P. R. Slovakia, s. r. o., ju vyhlásila v júni tohto roku.
„Účelom súťaže bolo navrhnúť takú urbanisticko-architektonickú koncepciu, ktorá by vstupný priestor do hlavného mesta zatraktívnila a zároveň rešpektovala aj kultúrne a prírodné hodnoty mesta,“ povedal Ing. Ballo. Dodal, že urbanisticko- architektonická koncepcia mala navrhnúť aj dopravnú obsluhu predstaničného priestoru a pritom zohľadniť aj zámery nosného systému MHD a severnej tangenty. Vypracovaná mala byť tak, aby počítala so súčasnou i navrhovanou nadzemnou a podzemnou zástavbou. Do podmienok súťaže zapracovali aj požiadavky magistrátu, Starého Mesta a ŽSR .
„Ide o veľmi náročný projekt. Svedčí o tom aj fakt, že hoci si súťažné podmienky vyzdvihlo 49 architektov a kolektívov, do stanoveného termínu návrhy riešenia doručila len necelá polovica z nich,“ povedala riaditeľka spoločnosti I. P. R. Elena Príhodová.
Všetky včas doručené návrhy začiatkom novembra posúdila 17-členná porota. Tvorili ju zástupcovia magistrátu, Starého Mesta, železníc, Slovenskej komory architektov a expertov na statiku, dopravu a ochranu pamiatok i nezávislí zahraniční odborníci z Česka, zo Švajčiarska, z Nemecka a dokonca i z USA.
Víťazný návrh spojený s odmenou 300 000 korún bol údajne o polovicu lepší ako ostatné, preto sa porota rozhodla 2. cenu neudeliť. Súčasťou projektu je aj výškový objekt – veža, ktorá by mala slúžiť aj ako orientačný bod. Tretie miesto získali tri návrhy, každý s odmenou 130 000 korún, 60 000 korún získali ďalšie štyri návrhy. Súťaž bola anonymná, projekty označené len heslom.
„Výsledky súťaže vyhlásime 15. januára na vernisáži v Národnom osvetovom centre, vystavené budú všetky súťažné návrhy,“ povedala Ing. Príhodová. Výstava potrvá do 15. februára. „Sprístupnením výstavy pre odbornú i laickú verejnosť chceme poskytnúť priestor na verejnú diskusiu. Od nej, ale najmä od analýz v odborných kruhoch odvodíme ďalší postup,“ povedal Igor Ballo.

Železnice prešli prvou skúškou ohňom a kalamitu zvládli
Dvaja generáli z východu velia armáde železničiarov
Košický Večer , Kveta PODHORSKÁ, 7. I. 2002 - Rozdelením železníc od nového roku na dve spoločnosti - štátnu Železnice SR a Železničnú spoločnosť, a. s., sa oddelila infraštruktúra od obchodnej činnosti. Kým ŽSR sa stali správcom dopravnej cesty, ŽS bude zabezpečovať nákladnú dopravu, osobnú prepravu a starať sa o železničné koľajové vozidlá. Obe spoločnosti začali fungovať samostatne. Na čele ŽS zostal bývalý generálny riaditeľ Ing. Andrej Egyed, jeho doterajší námestník Ing. Ladislav Saxa sa stal generálnym riaditeľom ŽSR . Požiadali sme ho o rozhovor.
Vedeli ste vopred, že budete stáť na čele novej spoločnosti?
"Musím sa priznať, že keď sme začali prípravu transformácie, tak som to nevedel. To sa vykryštalizovalo v poslednej etape. Nie je však až také dôležité, kto je generálom. Záleží najmä na tom, aký má kolektív a ako títo ľudia vedia pracovať. Ak si niekto myslí, že je taký génius, že to zvládne všetko sám, tak to je prvý krok k tomu, aby sa zbalil a radšej odišiel. Pri menovaní do funkcie som si spomenul na otázku jedného študenta Žilinskej univerzity. Opýtal sa ma, aké má absolvent možnosti uplatnenia. Odpovedal som mu, že veľké a môže sa stať aj generálnym riaditeľom. Človek nikdy nevie..."
Od rozdelenia uplynulo len niekoľko dní. Prvú skúšku vám pripravila zima. Ako ste ju zvládli?
"Prešli sme prvou skúškou ohňom. Dovolím si povedať, že sme dopadli lepšie ako cestári. Okrem zasypanej električky v Tatrách a odstavenej vlakovej súpravy v Chmeľnici, sme nástrahy zimy so záľahami snehu zvládli, i keď to nebolo nič príjemné."
Do Košíc obyčajne cestujete autom. V piatok ste však prišli vlakom...
"Nespoliehal som sa na cestu autom. Tatranom som sa dostal na východ bez problémov a načas a zároveň som sa chcel presvedčiť, ako to na trati po kalamite vyzerá."
Dorazili ste bez meškania. Vari preto, že všetci vedeli, že sa vo vlaku vezie generálny riaditeľ?
"Nikto nevedel, že pôjdem vlakom. A takú moc nemám, aby som dokázal ovplyvniť prírodné prekážky. Mal som dobrý pocit z toho, že sa podarilo zabezpečiť prevádzku na trati bez väčších problémov."
Ako reagovali neprajníci na to, že obaja šéfovia pochádzajú z východu?
"Neprajníci sa vždy nájdu, ale to, že sme z východu, nie je nič nezvyčajné. Aj v bývalom vedení sme mali prím a nikomu to neprekážalo. Kritickým hlasom ale treba načúvať. Problém neprestane byť problémom, keď ho nepoznáme a neriešime."

Máme dostatočné kapacity
Slovenské železnice majú čo ponúknuť
Hospodársky denníkPiatok 18.Januára 2002, Jozef Kunik - Nedávno sa vo Varšave uskutočnilo 10. plenárne zasadnutie Medzinárodného koordinačného výboru pre transsibírske prepravy za účasti zástupcov 18 európskych štátov vrátane Ruska, Ukrajiny, Bieloruska, Litvy, Lotyšska, Estónska a piatich ázijských štátov. Pri príležitosti 100. výročia Transsibírskej magistrály pozdravil účastníkov minister železníc a spojov Ruskej federácie. Členov koordinačného výboru zároveň požiadal o zabezpečenie zvýšenia objemov kontajnerových prepráv po Transsibírskej magistrále, ktorú chce ruská strana zvýšiť až o 100 %. Zdrojom zvyšovania prepravy je získavanie časti námorných prepráv z Japonska, z Kórejskej republiky, Číny, Mongolska a zo stredoázijských republík bývalého Sovietskeho zväzu, ponúknutím spoľahlivej, bezpečnej a rýchlejšej prepravy z ruských ďalekovýchodných prístavov Vostočnyj, Nachodka, Vladivostok, ako aj kórejského Pusanu a prístavu Šanghaj v Číne. Časť prepráv z Transsibírkej magistrály môže pokračovať využitím napojení na logistické vlaky Moskva - Berlín, Moskva - Budapešť, Moskva - Bratislava - Koper - Terst, ako aj využitím možnosti anténnych napojení na Prahu a dunajskú vodnú cestu, do strednej a západnej Európy. Celkový čas trvania prepravy je pritom možné skrátiť v porovnaní s námornou plavbou na polovicu. Samozrejme, nejde tu iba o časové hľadisko, ale aj o reálne zníženie cien prepravy, čo by malo byť významným faktorom pri rozhodovaní špedičných a obchodných spoločností v otázkach zvýšenia aktivít pri využívaní transkontinentálnych železničných magistrál.
V novej konkurencii sú však ŽSR schopné obstáť. Poukázali na to aj na zasadnutí koordinačného výboru pre transsibírske prepravy, keď jeho účastníkom predviedli rozsiahlu prezentáciu už súčasných prepravných a prekládkových kapacít s ponukou ich vyššieho využitia. Týka sa to najmä terminálu kombinovanej dopravy Dobrá pri prepravách v smere cez Žilinu - Bratislavu po sieti MÁV do slovinského prístavu Koper s anténnym napojením na taliansky prístav Terst. Slovenské železnice prítomným priblížil námestník generálneho riaditeľa pre obchod a marketing Ing. Pavol Kužma. Prezentoval aj kapacity z Moskvy cez Kyjev do Čiernej nad Tisou s využitím terminálu kombinovanej dopravy Dobrá. Pre komplexnosť boli poskytnuté aj informácie o dôvodoch a cieľoch budovania terminálu a celkovom rozvoji Obchodno-prekládkového centra Čierna nad Tisou.

Prekvapujúco široká ponuka
Na návšteve Stredného odborného učilišťa železničného v Trenčíne
Hospodársky denníkPiatok 18.Januára 2002, Jozef Kunik - Trenčín sa ako mesto výrazne zapísalo do národnej histórie. Ruka v ruke sa v ňom snúbi história a súčasnosť. Nezmazateľnú stopu tu zanechala aj železničiarska história. Svoje sídlo tu našla jedna z najmodernejších škôl pre vzdelávanie železničiarskeho dorastu - Stredné odborné učilište železničné (SOUŽ) . Prvú stránku svojej skoro päťdesiatročnej histórie otvorilo v roku 1953. Odvtedy opustilo jej brány skoro 6500 absolventov vyučených v rôznych profesiách a cez tisíc mladých železničiarov získalo aj maturitné vysvedčenie. Všetky tie roky boli poznačené hľadaním, objavovaním a nachádzaním najschodnejšej cesty pri takej humánnej činnosti, akou je výchova a vzdelávanie mladého človeka. Každý, kto navštívil Stredné
odborné učilište
železničné v Trenčíne potvrdí, že je to špičkové výchovno-vzdelávacie centrum. Patrí medzi najmodernejšie nielen na Slovensku, ale aj v okolitých štátoch. Priestory SOUŽ v Trenčíne možno rozdeliť na tri časti: úsek teoretického vyučovania, praktického vyučovania a mimoškolskej výchovy. Tá je sústredená najmä v Domove mládeže, kde v tomto roku býva asi 150 študentov. Pre potreby teoretického a praktického vyučovania sú k dispozícii klasické učebne, odborné učebne pre jednotlivé študijné odbory, pre výpočtovú techniku, strojopis, hospodársku korešpondenciu, učebňa dopravy, prepravy a fyzikálne laboratóriá. Škola vlastní telocvičňu, je tu posilňovňa aj ihriská. K dispozícii je tiež blízka plaváreň. V súčasnosti sa vyučuje v štyroch študijných a v jednom učebnom odbore. Štúdium je organizované dennou, kombinovanou a diaľkovou formou. Študenti sa tu môžu orientovať na štúdium so zameraním na operátora prevádzky a ekonomiky dopravy, komerčného pracovníka v doprave s orientáciu na železničnú dopravu, cestnú a mestskú dopravu, leteckú dopravu, zasielateľstvo a colnú deklaráciu. Keď študent
opustí školu,
môže v železničnej doprave vykonávať funkcie colný deklarant, osobný pokladník, nákladný pokladník, vozňový disponent, vozňový dispečer, komerčný pracovník v osobnej doprave, komerčný pracovník v nákladnej doprave, samostatný komerčný pracovník, reklamant či špedičný disponent. Najväčší záujem je o zasielateľstvo a colnú deklaráciu s funkciami colný deklarant, zasielateľ, pracovník výpočtového strediska a reklamant. V poskytovaní vzdelávania škola nestagnuje a hľadá nové formy. Od tohto školského roka otvorili aj zameranie na leteckú dopravu. Absolventi tohto smeru budú môcť pracovať ako referenti v leteckej doprave, pracovníci pozemnej obsluhy cestujúcich a batožín, pracovníci pozemnej obsluhy lietadiel a operátori skladu. Jednou z významných možností je nadstavbové denné dvojročné štúdium pre absolventov trojročného štúdia. Absolventi
učebných odborov
tak môžu pokračovať vo vzdelávaní v nadstavbovej forme štúdia v dopravnej prevádzke so zameraním na železničnú dopravnú cestu alebo na obchodnú činnosť železníc. Toto štúdium je určené aj pre starších zamestnancov. Škola sa tak snaží vyjsť v ústrety tým, ktorí na železnici pracujú už dlhší čas. "Vždy sme sa snažili pripravovať pracovníkov pre prevádzku tak, aby boli schopní obsluhovať aj tie najmodernejšie zariadenia," zdôrazňuje riaditeľ SOUŽ v Trenčíne Ing. Ján Lipták. V mnohých prípadoch také, ktoré železnica ešte len plánovala zavádzať do prevádzky. Aj v súčasnosti sledujeme rozvoj na železnici. Vedeli sme, že sa plánuje budovanie vysokorýchlostného koridoru. Preto sme svojho času požiadali GR ŽSR aj predsedu Správnej rady ŽSR , aby nám pomohli získať do našej dopravnej sály zabezpečovacie zariadenie, ktoré bude garantovať bezpečnú prevádzku na vysokorýchlostnom koridore. Trenčania sa stretli s pochopením, a tak v priebehu prázdnin inštalovali v SOUŽ v Trenčíne významnú vzdelávaciu pomôcku. Je ňou trenažér pre
výučbu obsluhy
moderného staničného zabezpečovacieho zariadenia typu ESA - AŽD prostredníctvom jednotného ovládacieho pracoviska. Ten doplnil stávajúce mechanické zabezpečovacia zariadenie s ovládaním prostredníctvom pák a reléové zariadenie s tlačidlovým ovládaním z ovládacích stolov a pultov o zariadenie novej generácie, ktoré ovláda prevádzku v železničnej stanici pomocou počítača. Trenažér darovala trenčianskym študentom spoločnosť AŽD Praha, ktorá uspela vo verejnej súťaži vypísanej ŽSR a buduje najmodernejšie zabezpečovacie zariadenie na koridorovom úseku Kúty - Bratislava - Štúrovo a na ďalších tratiach ŽSR. Vývoj, projekciu, výrobu a inštaláciu trenažéra zabezpečila tiež táto spoločnosť spolu s projekčnou a vzdelávacou organizáciou Signál Projekt Brno. Inštaláciou trenažéru sa stala dopravná sála SOUŽ jednou z najlepšie vybavených učební tohto typu v rámci Slovenskej republiky. V rámci reorganizácie sa SOUŽ Trenčín, spolu s SOUŽ Bratislava i Košice, stalo vzdelávacím zariadením ŽSR . Teraz je SOUŽ v Trenčíne odštepným závodom ŽSR so špecifickým poslaním pripravovať odborníkov pre dopravu. "Som hrdý na to, že na našom učilišti uzreli svetlo sveta
študijné odbory
komerčný pracovník dopravy a operátor prevádzky a ekonomiky dopravy," zdôraznil riaditeľ SOUŽ v Trenčíne J. Lipták. Pretože veľmi atraktívnu odbornosť komerčný pracovník v doprave by chcela učiť každá škola. "Tragédiou je, že dnes tento odbor, ale aj iné dopravné odbory, učia aj také zariadenia, ktoré s dopravou nemajú nič spoločné. My pripravujeme odborníkov nielen pre železničnú, ale aj cestnú dopravu. A sme prvou školou na Slovensku, ktorá má študijný odbor komerčný pracovník pre leteckú dopravu. To však nie je všetko. Na budúci rok sa chceme zamerať aj na vodnú dopravu a dopravnú logistiku. Týmto krokom sa naša škola stane miestom pre komplexnú prípravu pracovníkov vo všetkých druhoch dopravy." Absolventi SOUŽ v Trenčíne nepracujú len na železnici. Môžete ich stretnúť napríklad na Najvyššom kontrolnom úrade SR, na ministerstvách, pracujú a študujú za hranicami SR. Škola má vynikajúce kontakty so zahraničím. Každý rok sa podarí jedného až dvoch študentov umiestniť na európske univerzity. Naposledy to bolo v Padove. A ak by ste sa pozreli do zostavy klubu NHL Ottawa Senators, tiež tam nájdete absolventa tohto učilišťa - profesionálneho hráča hokeja Mariána Hossu. Snom vedenia učilišťa je fakt, aby v Trenčíne na ich učilišti študovali aj zahraniční študenti. V súčasnosti
už na to majú
reálne podmienky. Pôsobia u nich vysokokvalifikovaní pedagogickí pracovníci, vyučujú anglický, nemecký, taliansky a francúzsky jazyk. Žiaci sa pravidelne zúčastňujú na rozličných zahraničných stážach. Vedenie učilišťa verí, že sa im postupne podarí premeniť SOUŽ v Trenčíne na špičkovú dopravnú školu európskeho formátu.

Semafor
Hospodársky denníkPiatok 18.Januára 2002, Jozef Kunik - Víťazom medzinárodnej súťaže na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre potreby Železničnej spoločnosti ( ŽS ) sa stalo konzorcium DMU GTW Slovensko. S týmto cieľom ho vytvorili ŽOS Vrútky a švajčiarska spoločnosť Stadler, AG, Busnang. "Napriek tomu, že cena, ktorú navrhovalo konzorcium, mierne prevyšovala ďalšie ponuky, výberová komisia posudzujúca ich technické a ekonomické hľadisko ocenila predovšetkým nižšie prevádzkové náklady, ktoré vyplynuli z návrhu," uviedol generálny riaditeľ ŽS Andrej Egyed. Švajčiarska strana by mala podľa neho poskytnúť v rámci projektu predovšetkým know-how, pričom finálnu montáž uskutočnia ŽOS Vrútky . Zmluva na dielo medzi obstarávateľom a dodávateľom bude podpísaná po zabezpečení financovania celého projektu. A. Egyed v tejto súvislosti podotkol, že prostriedky na motorové jednotky chce ŽS získať od slovenských bánk prostredníctvom úveru so štátnou zárukou. V hre sú aj úverové prostriedky od Švajčiarskej národnej banky a zdroje Európskej investičnej banky (EIB).

Britská injekcia
Veľká Británia plánuje v nasledujúcich rokoch investovať 48 mld. USD do obnovy železničného systému, ktorý je už známy nehodami, meškaním a štrajkami. Odborníci odhadujú, že modernizácia tratí a vlakov, zmenšenie zahltenia a príprava na očakávané zvýšenie počtu cestujúcich a objemu prepravovaného nákladu si vyžiada až 90 mld. USD. Britské železnice od rozdelenia a privatizácie v roku 1996 kolíšu od jednej krízy k druhej. V októbri minulého roka sa po krachu dostali pod nútenú správu. Spomínané investície majú v krátkodobom horizonte priniesť zlepšenie stavu tratí a podporiť vládny cieľ, 50-percentný nárast prepravy cestujúcich a 80-percentný rast nákladnej prepravy v nasledujúcich desiatich rokoch.

Zľavy na vlak
Cestujúci na veľtrh ITF Slovakiatour od dnešného dňa do nedele 20. januára 2002 môžu cestovať so zľavou na spiatočnom cestovnom o 25 až 30 % v závislosti od vzdialenosti. O zľave rozhodla 1. januára novozaložená ŽS , ktorá bude ako oficiálny dopravný partner na tomto veľtrhu po prvý raz prezentovať služby vo vnútroštátnej a v medzinárodnej osobnej doprave. Už 8. ročník veľtrhu Slovakiatour 2002, ktorý je zameraný na prezentáciu Slovenska, predstaví na ploche osemtisíc štvorcových metrov 250 domácich a zahraničných subjektov cestovného ruchu.

Byť zisková
Podnikateľský plán Železničnej spoločnosti predpokladá už v tomto roku zisk vo výške 73 mil. Sk. Podľa generálneho riaditeľa ŽS Andreja Egyeda by mala firma vykázať náklady 24,6 mld. Sk a výnosy vo výške 24,7 mld. Sk. Spoločnosť, ktorá zabezpečuje prepravu osôb a tovaru, kalkuluje s výkonmi v nákladnej preprave na úrovni minuloročných 53 miliónov ton. Dôležitým faktorom vo výnosoch je zvýšenie taríf v nákladnej doprave do výšky inflácie. Plán v nadväznosti na projekt transformácie a reštrukturalizácie železníc predpokladá aj zvýšenie cestovného v osobnej doprave o 11,5 %. Ustavičný pokles cestujúcich v osobnej doprave chcú zastaviť poskytovaním lepších služieb vrátane skrátenia cestovacieho času.

Brzdy sú v rukách vlády
Nedá sa ísť cestou premaľovania názvu
Hospodársky denníkPiatok 18.Januára 2002, Jozef Kunik - Vedenie ŽSR v uplynulých týždňoch vypracovalo Správu o postupe prípravy a priebehu transformácie, ktorú predložilo na rokovanie ekonomických ministrov vlády SR. Cieľom bolo informovať o úrovni a spôsobe plnenia prijatých úloh a krokov v rámci Projektu transformácie ŽSR . Správa definuje dôvody a dosahy z ich realizácie, okrem iného konštatuje, že z hľadiska vytvárania legislatívneho prostredia pre pôsobenie oboch železničných spoločností je možné situáciu hodnotiť pozitívne. Až na určité časové sklzy pri schvaľovaní zákonov a vyčleňovaní majetku pre nepeňažný vklad do ŽS bol harmonogram plnený. Z hľadiska budúceho plnenia postupových krokov môže byť obmedzujúci vývoj v niektorých parciálnych legislatívnych oblastiach, napríklad financovanie kompetencií samospráv. Realizácia jednotlivých implementačných krokov postupuje podľa napĺňania jednotlivých predpokladov, čo sa týka modernizácie, odčleňovania servisných jednotiek a racionalizácie činností. V správe venovali mimoriadnu pozornosť objektivizácii cien, ktorá by
mala dosah
na zmenu výšky dotácie na krytie nákladov dopravnej cesty. Cieľom objektivizácie cien za používanie železničnej dopravnej cesty je zreálniť ceny za používanie dopravnej cesty vo vzťahu k nákladom. Nevyvážené ceny vo vzťahu k nákladom sú v segmente osobnej dopravy. Platné ceny vyhlásené ministerstvom financií cenovým výmerom z 1. 7. 1999 zabezpečujú krytie ekonomicky oprávnených nákladov za použitie dopravnej cesty segmentom osobnej dopravy na úrovni okolo 50 %. Táto skutočnosť sa výraznou mierou prejaví prostredníctvom fakturovaných výkonov ŽS na príjmoch ŽSR ako správcu dopravnej cesty, ďalej na ekonomických výsledkoch a na potrebe cudzích zdrojov. V snahe riešiť tento problém systémovo (smernice EÚ, zákon o železniciach, projekt transformácie, konkurencieschopnosť) pripravili návrh koncepcie spoplatňovania železničnej dopravnej cesty. Mení systém štruktúry cien. Navrhovaný systém je založený na dotácii štátu na fixnú
úhradu nákladov
dopravnej cesty. Dopravcovia budú zaťažení len cenami kalkulovanými na úrovni variabilných nákladov, pri súčasne vyššej cenovej segmentácii druhu ponúkaných služieb. So systémom sa stotožnilo aj ministerstvo financií, avšak zásadný rozpor predstavuje uvažovaná výška dotácie na rok 2002 v objeme 1,88 mld. Sk, ktorá v štátnom rozpočte nie je zabezpečená (spoločne pre ŽS a ŽSR na rok 2002 vyčlenili len 1,84 mld. Sk). Až do schválenia koncepcie a vydania rozhodnutia MF SR ako cenového orgánu budú teda ŽS fakturované výkony v cenách podľa výmeru MF SR z 1. 7. 1999. Táto skutočnosť spolu s nedefinovaním dotácie na krytie výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy (na rok 2002 predbežne kvantifikovaná na úrovni 1,88 mld. Sk) v štátnom rozpočte na rok 2002 vytvárajú
zlé vstupné
ekonomické parametre pre ŽSR (riziká vo vzťahu k budúcim tržbám, k dodatočnej potrebe úverov, k slabej cenovej konkurencii, k zabezpečeniu výkonov v súlade s platnými zákonmi). Porada ekonomických ministrov sa zaoberala aj podmienkami na financovanie rozvojových programov za účasti štátneho rozpočtu. Uznesenie vlády definovalo každoročnú účasť štátneho rozpočtu na financovaní investícií ŽSR v objeme 4 mld. Sk v pomere 3,5 mld. Sk infraštruktúra a 0,5 mld. Sk mobilné prostriedky. Scenár uvažoval aj s kombináciou dotácií a štátnych záruk za úvery (prioritne finančné modely vychádzali z dotácií v plnom rozsahu). Zákon o štátnom rozpočte na rok 2002 definuje účasť štátu na financovaní investícií vo forme dotácií v objeme 350 mil. Sk, teda potvrdzuje úroveň predchádzajúcich rokov (270 - 300 mil. Sk). Rozsah dotácie je však značne nízky. V roku 2000 a 2001 boli zdroje do investícií čiastočne doplnené úverom od EIB. Projekty financované cez ISPA sú zabezpečované aj spoluúčasťou štátu a je indikovaná aj budúca účasť v odsúhlasenom rozsahu. Financovanie rozvoja a modernizácie dráhy zo strany štátu ako vlastníka ( zákon č. 164/1996 Z. z. o dráhach ) je značne poddimenzované a financovanie investícií najmä z cudzích zdrojov je pre ŽSR neúnosné, pretože ignoruje jej reálne ekonomické možnosti.


Strana vytvorená: 21-I-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0203.htm )