Situácia v slovenských železniciach
pripomína stav krajiny
Sme Streda 3.5.2000
RICHARD FILIPKO - Pár
rokov po Rezešovi, ktorý typicky rezešovsky využíval všetky
možnosti
núkajúce sa z medzier v legislatíve, vedenie železníc vydalo
správu: “Aj napriek relatívne priaznivým hospodárskym
výsledkom a čiastočnej úhrade štátu za osobnú dopravu za
predchádzajúce dva roky je finančná situácia Železníc
SR v oblasti pohotových finančných prostriedkov naďalej
kritická.”
Takáto situácia vyplýva aj z faktu, že celková zadlženosť
železníc je neuveriteľných 33,2 miliardy korún. Ak
súčasná vláda nechce, aby železnica jedného dňa samovoľne zastala,
musí sanovať. Železnice nie sú schopné z vlastných zdrojov kryť ani najnevyhnutnejšie potreby.
Keď bývalý minister dopravy a neskôr spolumajiteľ Východoslovenských železiarní
Košice Alexander Rezeš odchádzal z ministerskej funkcie, začali sa
objavovať informácie o rozsiahlom tunelovaní Železníc SR. A
všetky kanály sa spájali do jedného
tunela smerujúceho na východ Slovenska. V roku 1996 vymenoval Alexander Rezeš do
funkcie generálneho riaditeľa ŽSR Bartolomeja S. Toho dnes vyšetruje
finančná polícia. Bartolomej S. zaviedol
na železnici zákaz
informovania médií, mohlo tak urobiť jedine vedenie železníc,
prípadne hovorca, pred ktorým manažment často niektoré netradičné
praktiky utajoval. To bola ideálna pôda na vykopanie tunela.
Pavol D., zástupca Bartolomeja S., začal v
rozpore so zákonom uzatvárať zmluvy o peňažných vkladoch, kúpe akcií a cenných papierov,
podpisoval zmenky kryté
majetkom ŽSR pre neželezničné firmy. Železnice si začali
objednávať rôzne konzultačné práce vo firmách,
ktorých spolumajiteľmi boli aj ľudia z vedenia železníc.
Uzatvorili zmluvu o sprostredkovaní
prolongácie úverových zdrojov s istou firmou z Košíc,
zaoberajúcou sa maliarskymi a natieračskými prácami. ŽSR zvážali
do firmy v Košiciach, ktorá bola blízka VSŽ, železný šrot podľa
predpisu o služobných zásielkach čiže zadarmo.
Vedenie ŽSR schválilo zníženie prepravnej tarify pre firmu,
ktorá prevážala materiál do VSŽ, firma blízka VSŽ získala
lukratívnu zákazku na propagovanie železníc a tak ďalej.
Čas plynul a zo železníc odtekali peniaze
- dohromady pár miliárd. Vytvorením “priaznivej” konštelácie tunelovanie - prezamestnanosť na železniciach - neuhrádzanie
objednaných výkonov zo strany štátu, sa železnice
dostali na kolená.
Kríza prišla v najnevhodnejšom čase. Je nutné nakupovať nové
železničné vozne a rušne, pretože našim tridsať-
a viacročným onedlho skončia všetky výnimky a nepustia ich na Západ,
treba rekonštruovať trate, železničné stanice už tiež nespĺňajú všetky
požiadavky, podmienky v depách pripomínajú vojnové roky. Keďže
železnica nie je schopná dostať sa z krízy sama, všetko
leží na pleciach vlády. Pre vládu to tiež nie je práve najvhodnejšie
obdobie - nie je na zdravotníctvo, učitelia sa dostali na okraj spoločnosti,
armáda nemá už ani na pohonné hmoty. A v tejto situácii železnica
nesmie zastať. Pád železníc v Anglicku v šesťdesiatych rokoch mal
totiž horšie následky, ako keď Anglicko stratilo svoje kolónie.
Železnica je len jedným z príkladov, ktorý pripomína stav
krajiny. Jasne sa ukazuje, že keď politici a ekonómovia
pred voľbami hovorili o mínach uložených Mečiarovou vládou,
nehovorili do vetra. Slovensko v časoch Rezeša a Mečiara totiž nebolo
o tuneloch len na železniciach.
Návrh transformácie ŽSR
tento týždeň opäť do správnej rady
Posunuté termíny projektu
PRAVDA 3. máj
2000
MONIKA ĎURČENKOVÁ -
Správna rada Železníc SR (ŽSR) ešte neschválila Projekt
transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už tento mesiac
by podľa plánu mala o ňom rokovať vláda i NR SR.
Je viac ako pravdepodobné, že železniciam sa tento termín
nepodarí splniť, pretože už 9. mája zasadá parlament a správna rada bude
o materiáli opäť rokovať až tento týždeň vo štvrtok.
Nehovoriac už o tom, že projekt musí prejsť schvaľovacím
konaním porady ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií a
medzirezortným pripomienkovacím konaním. Až potom ho dostane
na prerokovanie vláda. Ako sa však v utorok vyjadril
minister dopravy Jozef Macejko, "veľmi rád by som ten
materiál už videl, pretože informácie o projekte transformácie
a reštrukturalizácie SR mám zatiaľ len z médií, ktorým ich
poskytuje hovorca železníc". Železnice ministerstvu
oficiálne ešte tento projekt neposkytli, čo v prípade jeho
neschválenia správnou radou považuje minister za pochopiteľné.
Projekt transformácie bol na rokovaní správnej rady (SR) už
niekoľkokrát, no jeho schváleniu na poslednom rokovaní SR
zabránila podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského
polemika o forme spracovania pripomienok.
Podľa slov jedného z predstaviteľov spoločnosti AM Sudop, pod
hlavičkou ktorej sa realizovalo spracovanie projektu transformácie,
Ľudovíta Augustína, ich firma termín odovzdania projektu splnila (odovzdali
ho v novembri 1999), a preto nevie, prečo sa niektoré časti
projektu ešte nezrealizovali. Ako príklad uviedol stále
neexistujúci odbor transformácie, ktorý mal byť vytvorený do
konca marca a koordinovať celú túto činnosť. Mal dotiahnuť
niektoré veci, ktoré sa v projekte nedali úplne konkretizovať.
Podľa slov M. Čikovského generálny riaditeľ ŽSR sa rozhodol
vymenovať namiesto vytvorenia odboru splnomocnenca pre projekt
transformácie a reštrukturalizácie, ktorým
sa stal Pavol Hraško.
Niektorými úlohami projektu je poverený odbor organizácie a
riadenia a jemu i ostatným zadáva úlohy splnomocnenec.
I napriek spomínanému meškaniu v uplatňovaní projektu by sa
ostatné termíny mali podľa M. Čikovského zrealizovať načas.
"Vedenie ŽSR si uvedomuje, že podnik musí byť
transformovaný a reštrukturalizovaný. Ak sa nedodrží termín
vzniku ŽSR ako a. s. 1. 1. 2001, bude stanovený ďalší, ale
železnice musia byť transformované," dodal hovorca ŽSR.
Skoro ako v elektrárňach
Analýza stavu zamestnanosti v ŽSR bude
predložená v júli
Pravda ŠTVRTOK 4. máj 2000
MONIKA ĎURČENKOVÁ - Do
konca júla by mali byť známe výsledky analýzy stavu
zamestnanosti na Železniciach SR (ŽSR), ktorú pre nich
realizuje spoločnosť Transfer.
Prvý výstup bude podľa slov Pavla Boroša, riaditeľa pre
konzultáciu a poradenstvo Transferu predložený už 23. mája a
bude analyzovať situáciu zamestnanosti technicko-hospodárskych
pracovníkov. Ďalšie analýzy sa budú týkať pracovníkov železničných
staníc, dep a opravárenských čiat. Podľa slov riaditeľa odboru
organizácie a riadenia ŽSR Pavla Požitnaja k tomuto kroku
pristúpili železnice na základe uznesenia vlády SR a požiadavky
Európskej investičnej banky, ktorá podmienila poskytnutie ďalších
úverov zvýšením produktivity práce. Na základe
prepočtu súboru viacerých ukazovateľov produktivity práce
pripadalo vlani na jedného pracovníka železníc 279 000
tonokilometrov. Štandard vypočítaný Európskou úniou by mal
dosahovať 400 000 tonokilometrov.
Železnice sa podľa P. Boroša mohli rozhodnúť, či znížia
počet zamestnancov indexovou formou, na základe ktorej by
muselo zo ŽSR odísť asi 25 % pracovníkov alebo už
realizovanou formou analýzy zamestnanosti, čo je podstatne náročnejšie.
Akcia je rozložená na päť mesiacov a na analýze pracuje 19
zamestnancov železníc. Prvotné informácie
a kroky voči útvarom železníc však robí spoločnosť
Transfer.
ŽSR boli Transferom rozdelené na päť oblastí. Na dve
bratislavské, zvolenskú, košickú a žilinskú. Útvary, ktoré
sa analyzujú, vybrali ŽSR a týkajú sa asi 13 000 pracovníkov.
THP pracovníci museli napríklad vypisovať dotazník vyťažiteľnosti,
tzv. sebapozorovanie, do ktorého zapisovali svoju činnosť v práci
10 dní. Takúto analýzu robila spoločnosť Transfer aj v
Slovenských elektrárňach a spoločnosti Izomat Nová Baňa.
Podľa predbežných údajov je podľa P. Boroša situácia
zamestnanosti v ŽSR podobná ako v elektrárňach.
Výsledky analýzy bude posudzovať vedenie železníc, t. r. však
ešte nebudú realizované v praxi. Úzko totiž nadväzujú na
projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Aj napriek
tomu však v tomto roku plánuje podnik znížiť počet
zamestnancov o 2436. Z generálneho riaditeľstva, kde pracuje
400 ľudí, odíde v tomto roku 70 zamestnancov.
Upálenie pri trati
Pravda SOBOTA 6. máj 2000
PREŠOV, ič - Už len zhorené mŕtve telo našli príslušníci Železničnej polície SR neďaleko trate z Prešova na Šarišské Lúky, keď im v stredu popoludní anonym oznámil, že pri železnici horí človek. Lekár už mohol konštatovať len smrť následkom popáleninového šoku. Pri tele policajti našli čierny ruksak so školskými potrebami a toluénom. Ako ukázalo vyšetrovanie, obeťou ohňa bol žiak siedmeho ročníka A. J. z jednej prešovskej školy. Podľa policajných zdrojov na mieste, kde našli už len jeho upálené telo, sa schádzal pri fetovaní s ďalšími chlapcami. V škole mal veľa vymeškaných hodín. Či sa upálil sám, alebo nehoda bola spôsobená výparmi horľavého toluénu, ukáže až ďalšie vyšetrovanie.
Železničiarov čaká
vlna prepúšťania
sme Sobota 6.5.2000
(rf) BRATISLAVA - Na železniciach
bude tento rok prvá vlna radikálnejšieho prepúšťania a najväčšie
starosti s tým budú mať vedúci a riaditelia jednotlivých
odborov. Tí totiž budú musieť rozhodnúť, ktorí z im
podriadených opustia miesto na železnici.
Vlani uvoľnili zo Železníc SR dvetisíc ľudí, no časť
z nich išla do dôchodku, prípadne do predčasného dôchodku.
Tento rok prepustia na železnici 2436 ľudí a nepôjde už len
o dosluhujúcich ľudí. Asi 170 z nich prepustia z administratívy.
Prepustením časti zamestnancov železníc podmienila Európska
investičná banka poskytnutie ďalších úverov.
Znížením počtu 47-tisícovej modrej armády by sa mala
dosiahnuť stabilizácia Železníc SR, ktoré patria medzi
najproblémovejšie slovenské podniky. V Európe platí pravidlo,
ktorým železničiari prepočítavajú efektívnosť. Podľa
neho je priemerná produktivita na jedného zamestnanca železníc
asi štyristotisíc tzv. tonokilometrov ročne. Na slovenských
železniciach je to okolo 279-tisíc tonokilometrov.
Prepúšťanie vždy naráža na odpor odborárov, ktorí majú
na železniciach dosť silné postavenie. Vedenie podniku
preto využije pri prepúšťaní analýzy využitia pracovnej
sily od firmy Transfer. Analýzy majú presne ukázať, ktorí ľudia
sú na železniciach prebytoční a ktoré miesta sa dajú spojiť.
Nepodarený sviatok
Sme Sobota 6.5.2000
EVA BOMBOVÁ - Výletný
vláčik plný detí 1. mája pokojne rušal na slávnostnej otváracej
jazde Čermeľským údolím. Košický drobizg s rodičmi i
prominentní hostia sa vytešovali z nevšednej cesty a z pekného
počasia. Rušňová stará mama Katka síce štedro posýpala prítomných
sadzami a iskrami z komína, idylku však pokazili organizátori.
Ktovie, v čej hlave sa zrodil scestný nápad pozdraviť pasažierov
vlaku na detskej železnici westernovým prepadom. S pištoľami
a so streľbou, s útokom na ľudí, s vyberaním peňazí. Viaceré
detváky sa pri násilníckych výjavoch v hrôze rozplakali.
Podobný chorý nápad mali aj organizátori prvej jazdy na ďalšej
slovenskej úzkokoľajke - v Čiernom Balogu. Stredoslováci boli
vlasteneckejší ako kozmopolitní Košičania - prepad vlaku
zabezpečili zbojníci v krojoch. Obe trate majú
finančné problémy, závisia i od počtu pasažierov. Nuž, pre
prevádzkovateľov nemám dobrú správu - zbojnícke scény so
streľbou spôsobili, že mnohí sa týmto miestam širokým oblúkom
vyhnú.
Už naozaj pridlho žijeme v časoch hotovej inflácie zbojníctva,
ibaže sa nazýva privatizáciou. Aj úzkokoľajkami pred ňou
unikáme do prírody. Tam, kde niet miesta pre slaboduché,
prehnane brutálne scény zbojníckych potemkiád.
Po tohtoročnom 1. máji je problém, kam sa v peknom počasí s
detvákmi vybrať. Na nádvoriach hradov sa
šabľami a kopijami lomozia všakovakí rytieri. Už ani tam
cesty nevedú. Na železničkách najnovšie vyčínajú
westernoví desperádovia a Jánošíkovi kopírovači. Ani ulice
sviatočných miest nič neriešia. Ovládli ich lídri politických
subjektov. V prejavoch navypúšťali do ulíc mraky slovného násilia.
Echo bolo okamžite. Aj dospelí sa po ňom strhávajú zo spánku.
Teda tí, čo na televíznej obrazovke videli jedného rozzúreného
priaznivca HZDS.
Pomstivo vyhlásil, že medzi ľuďmi sú i zbrane, a že to tu môže byť
ako v Maďarsku počas kontrarevolúcie v polovici 50. rokov. Po
takom brutálne násilníckom sviatočnom dni silnie v človeku
bizarná závisť.
Robinson bol na tom vari lepšie ako my. Zhodou okolností, v
Pacifiku akurát začínajú predávať ľudoprázdne ostrovy.
Neviete, v ktorej realitke?
Strana vytvorená: 8. V. 2000 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press05.htm ) |