Na železniciach východneho Slovenska zomrelo vlani 33 ľudí
Košice 3. februára - Dovedna 33 ľudí, čo
bolo o šesť menej ako v roku 1999, zomrelo vlani na
železničných tratiach v služobnom obvode Oblastnej správy
Železničnej polície (OS ŽP) Košice, siahajúcom od Čiernej
nad Tisou v okrese Trebišov po Važec v okrese Liptovský
Mikuláš. Prvý tohtoročný prípad zaznamenali 24. januára,
keď za doteraz neznámych okolností, pravdepodobne v dôsledku
neopatrnosti, zahynul na trati
medzi železničnými stanicami Barca a Haniska 42-ročný
Ján Š. z Košíc. Podľa zástupcu riaditeľa OS ŽP Mariána
Mesároša najviac smrteľných kolízií s vlakom je paradoxne v
čase Vianoc a v januári, Ani v jednom z minuloročných
prípadov sa nepotvrdilo zavinenie cudzou osobou. Koľajnice a
vlaky priťahujú samovrahov a časť tragických udalostí ide
na vrub nepozornosti.
Výnosné superexpresy
PARÍŽ, SITA, APA, 5.2.2001 - Vysokorýchlostné
francúzske vlaky TGV (Thalys)
prepravili v uplynulom roku 5,5 mil. pasažierov, čo predstavuje
v medziročnom porovnaní nárast o 10 %. Informovala o tom
dcérska spoločnosť francúzskych železníc SNCF a belgických železníc SNCB Thalys International. Obrat
spoločnosti vzrástol v medziročnom porovnaní o 20,5 % na 265
mil. eur. Tento pozitívny výsledok podmienil predovšetkým
nárast počtu pasažierov o 7,5 % na trase Paríž - Brusel, ktorá
tvorí takmer polovicu z celkových dopravných výkonov
spoločnosti. Na linke Paríž
- Amsterdam, ktorá tvorí 15 % z celkových dopravných
výkonov, vzrástol počet pasažierov v medziročnom porovnaní
o 10 %.
V Haniske otvorili colný terminál
(ma, Košice), 5.2.2001 - V Haniske
pri Košiciach v areáli spoločnosti Interport otvorili moderné
nácestné stredisko košickej pobočky Colného úradu.
Interport nákladom okolo 10 miliónov korún vybudoval objekty s
colným skladom s rozlohou tamer 1 400 štvorcových metrov.
Okrem pracoviska a kancelárií colných zložiek tu má svoje
zastúpenia 15 svetoznámych špedičných firiem, k dispozícii
je banka, čerpacia stanica i reštaurácia. Parkovisko pojme
okolo 80 kamiónov. Colný terminál bude poskytovať služby
nonstop. Areál je napojený na železničnú sieť normálneho i
širokého rozchodu a európsku cestnú sieť a blízko je aj
košické letisko s podmienkami vhodnými aj pre veľké
dopravné lietadlá. Očakáva sa, že popri kontajnerovom
prekladisku sa tu rozvinie uzol kombinovanej prepravy medzi
krajinami strednej a východnej Európy.
Vybudovaním strediska vzniklo 100 nových pracovných miest,
pričom v blízkej budúcnosti by tu mohlo nájsť prácu
ďalších 300 ľudí.
Skupina čiernych pasažierov
zaútočila vo vlaku na 22-ročného sprievodcu
Bratislava
5. februára - Sprievodca osobného vlaku na trase medzi Šenkvicami a
Bratislavou sa stal v sobotu večer terčom útoku skupinky
mladíkov. Tí začali 22-ročného sprievodcu urážať
vulgárnymi slovami potom, ako ich pristihol fajčiť na
zakázanom mieste a zistil, že nemajú cestovné lístky. Keď
vlak zastavil v železničnej stanici Bratislava-Rača, dvaja
čierni pasažieri napadli sprievodcu aj fyzicky. Kopali ho do
bokov v oblasti rebier a pravej ruky. O niekoľko minút boli
podozriví 21-ročný Roman L. a 19-ročný Tomáš K.
zadržaní. Obaja mladíci sa na Oddelení Železničnej polície
Bratislava východ ku skutku priznali. Prípad sa vyšetruje.
Osem polyetylénových vrecúšok s obsahom neznámych semien
našli policajti pri bezpečnostnej prehliadke u 24-ročného
D.P. Spolu s 22-ročnou D.B ho našli v odstavenej vlakovej
súprave na železničnej stanici v Prievidzi, kde sa dvojica
zdržiavala neoprávnene. Mladý pár navyše nevedel preukázať
svoju totožnosť. Mladík uviedol, vo vrecúškach je semeno
konope, ktoré dostal od priateľa z Českej republiky a chcel si
z nich vypestovať rastliny. Semená zaslali na kriminalistickú
expertízu a prípad sa vyšetruje. O oboch prípadoch TASR
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Minister Harach tvrdo žiada splatenie
dlhov ŽSR voči energetikom
Bratislava
5. februára - Minister hospodárstva (MH) SR Ľubomír Harach
bude presadzovať plán, ktorý zabezpečí urýchlené splatenie
dlhov Železníc SR (ŽSR) voči
energetickým rozvodným podnikom tak, aby tieto dlhy neohrozili
transformáciu a privatizáciu energetiky. S predloženou
schémou oddlženia, ktorá sa týka aj pohľadávok železníc
voči štátu a Slovenských elektrární (SE) voči rozvodným
podnikom, dnes na spoločnom rokovaní vyslovil súhlas aj
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef Macejko. Na
stretnutí sa zúčastnil aj generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Ľ. Harach na
tlačovej besede informoval, že trom regionálnym rozvodným
podnikom dlhujú ŽSR celkom
1,46 miliardy Sk, z toho Východoslovenským energetickým
podnikom (VSE) 588,7 milióna Sk, Stredoslovenským energetickým
závodom (SEZ) 410,5 milióna Sk a Západoslovenským
energetickým závodom (ZES) 462 miliónov Sk. Tento dlh,
naakumulovaný od marca 2000 pritom ďalej narastá približne o
150 miliónov Sk mesačne. Zároveň však štát dlhuje ŽSR za služby vo verejnom záujme
asi 10 miliárd Sk, ktoré sa zaviazal postupne splatiť do roku
2005. Šéf hospodárskeho rezortu chce dosiahnuť schválenie
plánu oddlženia vo vláde už o týždeň, na jej zasadaní 14.
februára. Tomu by malo predchádzať ešte stretnutie šéfov
oboch zainteresovaných rezortov s ministerkou financií SR
Brigitou Schmögnerovou. V prípade, že by sa problém dlhov ŽSR voči rozvodným podnikom
nepodarilo vyriešiť, Ľ. Harach nevylúčil, že v súlade so
zákonom tieto podniky môžu odpojiť niektoré frakcie
železníc od dodávok elektrickej energie. Predložený návrh
MH SR spočíva vo vzájomnom započítaní pohľadávok, tak,
že štát uhradí výkony vo verejnom záujme, ŽSR splatia svoje dlhy rozvodným
podnikom a tie uhradia dlh v približne rovnakej výške SE.
Elektrárne zasa budú môcť uhradiť subjektom v Ruskej
federácii svoj záväzok v sume 1,3 miliardy Sk, ktorý súvisí
s dostavbou Jadrovej elektrárne v Mochovciach a bude splatný v
najbližšom čase. Minister zároveň avizoval, že nebude
súhlasiť s prípadným návrhom na presun dlhov do
Konsolidačnej banky.
PEM rokovala aj o rozvoji
železničných ciest a modernizácii SAD
Bratislava
5. februára - Porada ekonomických ministrov (PEM) dnes vrátila
na dopracovanie program rozvoja železničných ciest do roku
2010 a koncepciu modernizácie mobilného parku SAD a MHD. Ako
povedal po rokovaní predseda PEM a podpredseda vlády SR Ivan
Mikloš, v prípade železničných ciest ministri vrátili
predkladateľovi materiál s tým, aby spolupráci s
Ministerstvom financií SR bližšie špecifikoval a
kvantifikoval účasť štátu na investičných akciách pri
výstavbe železničných tratí, keďže je možnosť získať
nemalé investičné prostriedky z fondov Európskej únie. Aby
ich slovenská strana mohla žiadať, musí byť špecifikovaná
potreba verejných prostriedkov, a to v strednodobom horizonte.
Ministri sa tiež uzniesli, že koncepcia modernizácie
mobilného parku SAD a MHD má vychádzať zo zásady, že štát
nebude priamo dotovať nákup nových dopravných prostriedkov,
ale bude spoločnostiam uhrádzať výkony vo verejnom záujme.
Podľa názoru PEM sa tým vytvoria jasné pravidlá. Aj návrh
zákona na zriadenie priemyselných parkov porada vrátila
predkladateľovi s tým, aby zákon presne stanovil, akým
podielom sa bude zúčastňovať štát. Podiel obcí na
budovaní priemyselných parkov má byť podľa PEM minimálne 30
%.
ŽSR musia splatiť rozvodným podnikom
1,5 mld. Sk
V kolotoči dlhov
BRATISLAVA, pg, 6.2.2001 - Ak Železnice SR (ŽSR) nesplatia do troch týždňov
dlh voči rozvodným podnikom, nedá sa vylúčiť ich odpojenie
od dodávok elektrickej energie.
Záväzok ŽSR voči štátnym
energetickým podnikom dosahuje 1,46 mld. Sk, z čoho takmer
589 mil. Sk pripadá na východoslovenské, 410 mil. Sk na
stredoslovenské a 462 mil. Sk na západoslovenské energetické
závody. Minister hospodárstva Ľubomír Harach a minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko preto poverili
generálneho riaditeľa ŽSR
Andreja Egyeda vypracovať spolu s finančnými riaditeľmi
rozvodných podnikov materiál, ktorý navrhne riešenie tohto
dlhu. K návrhu riešenia sa vyjadrí ministerstvo financií,
vláda ho prerokuje aj v prípade rozporných stanovísk zrejme
už 14. februára. "Musíme konať rýchlo, a to najmä
vzhľadom na finančnú situáciu rozvodných podnikov pred ich
pripravovanou privatizáciou," povedal Ľ. Harach.
Za najschodnejšiu cestu považuje minister zápočet
vzájomných pohľadávok ŽSR,
štátu a rozvodných podnikov. Štát totiž dlhuje železniciam
zhruba 10 mld. Sk za služby vo verejnom záujme. Úhradou
časti tohto záväzku by ŽSR
získali zdroje na splatenie dlhu voči rozvodným podnikom,
ktoré by tak mohli znížiť svoj takmer 3,5-miliardový
záväzok voči Slovenským elektrárňam. Tieto prostriedky by
pomohli elektrárňam pri úhrade splatných úverov na výstavbu
Elektrárne Mochovce. Inou alternatívou je presun dlhu
železníc do Konsolidačnej banky, s čím však minister Harach
nesúhlasí.
Zadlženú energetiku od nás nikto
nekúpi
S ministrom hospodárstva Ľubomírom
Harachom
Tibor Bucha, 6.2.2001 - Ako by ste
zhrnuli včerajšie rokovania s ministrom dopravy J. Macejkom a
šéfom Železníc SR (ŽSR) A.
Egyedom?
- Budem presadzovať plán, ktorý zabezpečí urýchlené
splatenie dlhov železníc voči energetickým rozvodným
podnikom tak, aby sme neohrozili transformáciu a privatizáciu
energetiky, konkrétne Východoslovenských energetických
závodov, š.p. (VSE), Košice, Stredoslovenských energetických
závodov, š.p. (SSE), Žilina a Západoslovenských
energetických závodov, š.p. (ZSE), Bratislava.
Ako zareagoval minister Macejko?
- Súhlasí s predloženou schémou oddlženia, ktorá sa týka
aj pohľadávok železníc voči štátu a Slovenských
elektrární (SE) voči rozvodným podnikom.
Na tlačovej konferencii ste uviedli, že trom regionálnym
rozvodným podnikom ŽSR dlhujú
dovedna 1,46 mld Sk.
- Tento dlh voči VSE predstavuje 588,7 mil. Sk, SSE 410,5 mil.
Sk a ZSE 462 mil. Sk. Naakumuloval sa od marca 2000, pritom
každý mesiac ďalej narastá približne o 150 mil. Sk. Ak by
sme do privatizácie ponúkli takto zaťažené rozvodné
závody, malo by to negatívny vplyv na záujem kupujúceho a
výšku ceny.
ŽSR zase nemajú v plnom
rozsahu zaplatené napr. za prepravu energetického uhlia do
elektrární Nováky či Vojany.
- Štát dlhuje ŽSR za služby
vo verejnom záujme asi 10 mld Sk, ktoré sa zaviazal postupne
splatiť do roku 2005. Chcem dosiahnuť schválenie plánu
oddlženia vo vláde už 14. februára.
Nemohli by sa dlhy presunúť do Konsolidačnej banky?
- Ak by sa takýto návrh v najbližších dňoch objavil,
nebudem s ním súhlasiť.
Ľ. Harach
Železnice môžu zostať bez elektriny
(tb, Bratislava), 6.2.2001 - Ak do
troch týždňov Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nesplatia rozvodným
energetickým závodom dlh takmer 1,5 mld Sk, energetici (v
súlade so zákonom) použijú krajné riešenie: Odpoja
niektoré trate ŽSR od dodávok
elektrickej energie. Minister hospodárstva Ľubomír Harach po
včerajšom spoločnom rokovaní s ministrom dopravy, pôšt a
telekomunikácií Jozefom Macejkom a generálnym riaditeľom ŽSR Andrejom Egyedom pripustil aj
takýto krok. V minulosti už kvôli nesplácaniu narastajúcich
dlhov došlo k odpojeniu niektorých objektov ŽSR. Bez elektriny sa ocitlo aj
Generálne riaditeľstvo ŽSR v
Bratislave.
Ľ. Harach chce dosiahnuť, aby vláda na svojom rokovaní 14.
febrára schválila plán oddlženia železníc. Dovtedy by Ľ.
Harach, J. Macejko a ministerka financií Brigita Schmögnerová
mali prerokovať možnosť vzájomného započítania
pohľadávok: Štát uhradí výkony vo verejnom záujme, ŽSR splatia svoje dlhy rozvodným
podnikom a tie uhradia dlh v približne rovnakej výške
Slovenským elektrárňam (SE). Následne by to umožnilo
elektrárňam uhradiť subjektom v Ruskej federácii svoj
záväzok 1,3 mld Sk. Ten súvisí s dostavbou Jadrovej
elektrárne v Mochovciach a bude splatný v najbližšom čase.
Železnice prepustia 4 135 ľudí
(iša),
6.2.2001 - Od terajších Železníc Slovenskej republiky sa 1.
júla 2001 odčlení Železničná spoločnosť. Tá bude
zložená z troch doterajších divízií, a to osobnej prepravy,
nákladnej prepravy a koľajových vozidiel.
V rámci transformácie železníc sa opäť budú prepúšťať
zamestnanci. Ku koncu roka bude musieť odísť 4 135 ľudí, pre
ktorých sú pripravené sociálne kompenzácie podľa dĺžky
trvania pracovného pomeru u ŽSR.
Zamestnanec pri odchode pre nadbytočnosť tak môže dostať
jeden až štrnásťnásobok mesačnej mzdy, najviac však 350
000 Sk. Od 1. februára platí aj nový cenník cestovného pre
osobnú prepravu zvýšený o 15 percent a pre nákladnú dopravu
o 12 percent. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda úprava cien
zvýši príjmy ŽSR o 1 316
mil. Sk. Vo vlakoch EuroCity a InterCity malo byť v tomto roku
deregulované cestovné, to znamená, že dopravca si bude
účtovať ceny cestovných lístkov podľa skutočných
nákladov na prepravu cestujúcich. Ako však povedal Pavol
Gábor, riaditeľ odboru obchodného kontrolingu, ŽSR zatiaľ bude na týchto
spojoch účtovať cestovné podľa normálnych taríf.
Problémom pre železnice zostáva i naďalej vykrytie strát z
výkonov vo verejnom záujme, teda zo zľavneného cestovného
pre žiakov, študentov či dôchodcov. Tieto straty predstavujú
sumu 4,3 mld. Sk. Zo štátneho rozpočtu bude presunutých len
2,9 mld. Sk a z mimorozpočtových zdrojov ďalších 700 mil.
Sk. To znamená, že zvyšné peniaze na vykrytie strát budú
musieť železnice pohľadať samy: „Ak by sme túto sumu mali
vykryť, museli by sme napríklad zrušiť osobnú prepravu na 58
tratiach na Slovensku, čo je nemysliteľné,” tvrdí Pavol
Gábor.
Medzi plánované aktivity ŽSR
patrí aj zvýšenie priemernej mzdy zamestnancov o 5 percent,
ktoré je zakotvené v kolektívnej zmluve. Priemerná mzda
železničiarov po zvýšení bude 13 997 korún.
ŽSR platia od 1.februára za elektrinu
viac o 25 %, nie o 12 %
Bratislava
6.februára - V rámci vládou schváleného zvýšenia cien
elektriny od 1.februára pre podnikateľov v priemere o 12 % sa
zvýšili ceny elektriny pre š. p. Železnice SR (ŽSR) podľa výmeru, schváleného
Ministerstvom financií SR, o 25 %. TASR to potvrdil riaditeľ
odboru energetického poradenstva Slovenských elektrární (SE),
a. s. Ján Dohňanský. ŽSR
majú pre odber elektriny stanovené dve špeciálne tarify. Zo
sietí veľmi vysokého napätia odoberajú elektrinu v tarife
A10 od 1.februára za 1,97 Sk/kWh, čo je nárast o 0,39 Sk. Zo
sietí vysokého napätia platia železnice ako odberateľ s
dohodnutým technickým maximom do 150 kW vrátane od 1.februára
za jednu kWh elektriny 2,63 Sk, čo je nárast o 0,53 Sk.
Pôvodne pritom SE navrhovali ešte výraznejšie zvýšenie cien
elektriny pre ŽSR, pri tarife
A10 mali platiť 2,10 Sk a pri tarife B10 až 2,79 Sk za jednu
kWh. Zvýšenie cien elektriny pre ŽSR
bude zrejme znamenať ďalšie zvýšenie ich dlhovej služby
voči trom regionálnym rozvodným energetickým podnikom. ŽSR
im v súčasnosti dlhujú celkom 1,46 miliardy Sk, z toho
Východoslovenským energetickým závodom (VSE) 588,7 milióna
Sk, Stredoslovenským energetickým závodom (SSE) 410,5 milióna
Sk a Západoslovenským energetickým závodom (ZSE) 462
miliónov Sk. Tento dlh, naakumulovaný od marca 2000, pritom
ďalej narastá približne o 150 miliónov Sk mesačne.
Špeciálne odberné tarify pre ŽSR
sú podľa dostupných informácií slovenskou raritou v Európe
a v najbližšej dobe sa dá očakávať ich zrušenie a
preradenie ŽSR do bežných
odberných taríf, čím by ale platili za elektrinu ešte viac.
ŽSR podporujú riešenie dlžníckych
vzťahov prostredníctvom trojzápočtu
Bratislava
6. februára - Vysporiadanie vzájomných dlžníckych vzťahov
formou tzv. trojzápočtu medzi štátom, Železnicami Slovenskej
republiky (ŽSR), š. p., a
Slovenskými elektrárňami (SE), a. s. podporujú ŽSR, ktoré by tak mohli uhradiť
približne 1,2 až 1,5 miliardy Sk zo záväzkov, ktoré majú
voči trom energetickým rozvodným podnikom. Ich výška však
predstavuje 1,6 miliardy Sk, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu
s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský a to pri
existencii 10-miliardového štátneho dlhu voči ŽSR. Ten sa ho zaviazal vyrovnať
predovšetkým kvôli ozdraveniu inštitúcie pred jej
transformáciou a privatizáciou. Skutočná výška dlhu
vyplývajúca z neuhradených výkonov vo verejnom záujme
objednaných štátom a realizovaných železnicami v minulých
rokoch je však vyššia. Ako M. Čikovský ďalej poznamenal, do
budúcnosti bude nutné zabezpečiť, aby sa po oddlžení formou
trojzápočtu predišlo vytváraniu nových dlhov, čo by sa
dosiahlo za predpokladu včasných platieb zo strany štátu za
výkony v osobnej železničnej doprave. Za jednu z alternatív
ušetrenia nákladov plynúcich z odberu elektrickej energie
považujú predstavitelia ŽSR
zavedenie komplexného systému racionalizácie spotreby
trakčnej energie. Možnosti na jej znižovanie treba hľadať v
skvalitnení systému správcovstva v odbere elektrickej energie,
a to vo vzťahu k prevádzkovým a technologickým procesom.
Alternatívy na riešenie situácie v ŽSR by mal na rokovanie vlády
predložiť minister hospodárstva SR Ľubomír Harach spolu s
ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefom
Macejkom. Ak by sa problém dlhov ŽSR
voči rozvodným podnikom nepodarilo vyriešiť, Ľ. Harach
nevylúčil, že v súlade so zákonom by mohli tieto podniky
pristúpiť k odpojeniu niektorých frakcií železníc od
dodávok elektrickej energie. M. Čikovský však uviedol, že
nepredpokladá, aby štát dal príkaz na vypnutie štátnych
železníc. Zdôraznil, že nie je potrebné hovoriť o
vypínaní, ale o riešení.
Tržby v osobnej železničnej doprave
ŽSR pokrývajú len zhruba 30 % jej nákladov
Bratislava
6.februára - Výška krytia nákladov v osobnej železničnej
doprave na Železniciach SR (ŽSR),
š. p. tržbami z tejto činnosti predstavuje v súčasnosti 30
%. Uviedol to riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou
generálneho riaditeľstva ŽSR
Miloš Čikovský a dodal, že do roku 2004 by sa mal podiel
tržieb na nákladoch zvýšiť na 50 %. V horizonte roku 2007 sa
predpokladá, že toto percento by malo dosiahnuť úroveň
ekonomickej ceny.
M. Čikovský upozornil na danú skutočnosť v dôsledku
zvyšovania cien v osobnej železničnej doprave, ku ktorému
došlo 1. februára tohto roku v priemere o 15 %, pričom
zdôraznil, že prínos v tržbách, dosiahnutý týmto
zvýšením, má približne rovnakú výšku ako zvýšenie
nákladov, generované predovšetkým cenou energetických
vstupov.
Ekonomicky oprávnené náklady v osobnej železničnej doprave
predstavovali v roku 1999 na jednu osobu a jeden kilometer 2,85
Sk. Celkové, teda aj ekonomicky neoprávnené náklady dosiahli
výšku 3,4 Sk, pričom tržby od cestujúcich dosiahli 0,75 Sk.
Zvyšok museli zo svojich zdrojov vykryť štát a železnice.
Pri posunovaní vagónov v Kysaku bol
usmrtený muž
Bratislava
7. februára -Pri posunovaní vagónov v železničnej stanici
Kysak v utorok napoludnie rušeň zrazil a usmrtil traťového
robotníka 54-ročného Ondreja C., ktorý s ďalším mužom
opravoval koľajové výmeny. Rušňovodič oboch mužov
spozoroval z asi dvadsaťmetrovej vzdialenosti, použil
výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu, ale zrážke už
nezabránil. Zrazený traťový robotník zomrel na následky
zlomenín krčnej a hrudnej chrbtice, jeho spolupracovník
zranený nebol. Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania.
Na riskantnú nočnú jazdu nákladným vlakom sa odhodlal počas
utorkovej chladnej noci 21-ročný Andrej Z. zo Žiliny. Na
tamojšej železničnej stanici naskočil na plošinu
cisternového vozňa a vydal sa na 51 km dlhú cestu do Beluše,
kde ho zadržala hliadka železničnej polície. Policajtom
povedal, že sa chcel iba povoziť nákladným vlakom. Mladý
muž sa nielenže dopustil priestupku, ale najmä hazardoval so
svojím zdravím a životom. O šťastí v nešťastí môže
hovoriť vodička Škody Octavie 25-ročná A. L. z Topoľníkov,
ktorá v pondelok o 20.30 h chcela s autom prejsť cez
železničné priecestie v Hroboňove. Nerešpektovala dopravné
značenie a nepresvedčila sa, či je cesta voľná a narazila do
prichádzajúceho rušňa. Zo zrážky vyviazla bez zranení,
avšak na aute vznikla škoda 80 tisíc korún. Rušeň ujmu
neutrpel. Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Mladý železničný policajt si
strelil služobnou zbraňou do hlavy
Bratislava
7. februára - V byte na Narcisovej ulici v Šali v utorok o
jednej nadránom spáchal samovraždu 24-ročný mladý muž,
príslušník železničnej polície. Použil pritom svoju
služobnú pištoľ, ktorou si strelil do hlavy. Motív
samovraždy polícia preveruje. V ten istý deň krátko pred
17.00 h v Bratislave na Palárikovej ulici sa obeťou lupiča
stala 24-ročná žena z okresu Galanta. Páchateľ ju napadol a
okrem dvoch tisícok jej ukradol aj dioptrické okuliare v
hodnote 3500 Sk. Zranenie poškodená neutrpela. Závlahové
rúry v hodnote 650 000 Sk ukradli z hospodárskeho dvora
Pôdohospodárskeho družstva v Tušickej Novej Vsi v okrese
Michalovce. Ku krádeži došlo v presne nezistenom čase od 1.
decembra 2000 do 6. februára 2001. Rúrky, 590 šesťmetrových
kusov, boli uložené v sklade zeleniny, na ktorom páchateľ
odtrhol bočnú stenu. V utorok na MV SR zaregistrovali 123
prípadov krádeží vlámaním s hmotnou škodou 3 539 685 Sk. V
tento deň sa na slovenských cestách stalo 134 nehôd, ktoré
si vyžiadali jeden život, dve vážne a deväť ľahkých
zranení, plus hmotné škody vo výške 6 738 100 Sk.
KĽDR a Južná Kórea sa dohodli na
znovuobnovení železničného spojenia
Soul
8. február - Severná a Južná Kórea sa dnes počas piateho
kola vzájomných rozhovorov zameraných na vojenskú oblasť
dohodli na spoločnom postupe pri odstraňovaní podzemných mín
na území nachádzajúcom sa v blízkosti silne ozbrojenej
spoločných hraniciach. Separátne rozhovory o elektrickej
energii však uviazli na mŕtvom bode, pretože severokórejskí
predstavitelia zamietli žiadosť Soulu o vzájomnú inšpekciu
materiálneho vybavenia, informovalo juhokórejské ministerstvo
obrany. Vzájomná dohoda, ktorá celkovo obsahuje 41 bodov, sa
tak stala ďalším míľnikom v upevňovaní vzťahov medzi
kedysi znepriatelenými susedmi. Obe Kórey sa tiež dohodli na
opätovnom spojení hraničnej železničnej trate, ktorú
rozdelili počas kórejskej vojny pred 50 rokmi. Obe strany
zároveň zvažujú zavedenie telefónnych liniek medzi oboma
armádami. Juhokórejské ministerstvo obrany uviedlo, že
vyriešenie všetkých predložených otázok položilo
dôležitý základ severo-juhokórejského železničného
projektu. Železničné spojenie medzi oboma štátmi bude možno
obnovené už na jeseň tohto roku. V prípade, že by tento
vzájomný projekt bol úspešný, stane sa železnica prvým
dopravným spojením spájajúcim rozdelené Kórey. Malo by
spájať obe hlavné mestá Soul a Pchjongjang s pokračovaním
do mestečka Šinuidžu, ktoré sa nachádza na hraniciach
Severnej Kórey s Čínou.
Najvyšší kontrolný úrad SR zistil
v hospodárení ŽSR množstvo nedostatkov
Bratislava
8.februára - Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR zistil pri
previerke plnenia príjmov, hospodárenia s výdavkami štátneho
rozpočtu SR a nakladania s majetkom štátu v Železniciach SR (ŽSR) za obdobie roku 1999 a
prvého polroka 2000 množstvo nedostatkov a porušení zákonov.
Tie sa podľa podpredsedu NKÚ Igora Malého objavili v
nakladaní s financiami zo štátneho rozpočtu, hospodárením s
majetkom i pri bežnom hospodárení. Ako uviedol na dnešnej
tlačovej konferencii, ŽSR v prípade bežného hospodárenia
uhradili faktúry za právne služby bez stanovenia počtu
hodín, ktoré boli rozhodujúce pre výpočet ceny, čo je v
rozpore so zákonom o účtovníctve. Dohodnutá cena 350 USD za
hodinu (plus DPH) za poskytnuté služby je v rozpore so zákonom
o cenách. "Podľa uvedenej legislatívnej normy
predávajúci a kupujúci nesmú dohodnúť neprimerajú cenu.
Advokátka si na základe takto dohodnutej ceny vyfakturovala
vyše dva milióny Sk s hodinovou sadzbou 18 až 20 tisíc Sk. To
považujeme za značne neprimerané," zdôraznil I. Malý.
Železnice ďalej v účtovníctve vykazovali za obdobie od roku
1996 do minulého roku platby v hodnote takmer 383 miliónov Sk,
ktoré neboli zúčtované. ŽSR
nezabezpečili vymáhanie časti uvedených platieb, ktorú
tvorili neoprávnene poskytnuté preddavky, dvakrát poskytnuté
platby, ktoré neboli doložené dokladmi, preukazujúcimi
uskutočnené zdaniteľné plnenie a vznik účtovného prípadu.
Od 1.júla 1998 do polovice minulého roku ŽSR zaúčtovali do
svojich nákladov sumu vyše 57 miliónov Sk za satelitnú
komunikáciu, ktorá sa dodnes nezačala využívať. "Z
dôvodu nevyužívania satelitnej komunikácie na dosiahnutie,
zabezpečenie a udržanie príjmov ŽSR
boli uvedené finančné prostriedky vynaložené
nehospodárne," povedal I. Malý. V prípade rozpočtových
prostriedkov ŽSR neodviedli do
štátneho rozpočtu za rok 1999 výnosy z prostriedkov
štátneho rozpočtu vo výške takmer 2,165 milióna Sk, čo je
v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách. Rovnako v
rozpore so spomenutou právnou normou, uplatňovanou metodickým
pokynom Ministerstva financií (MF) SR, je odvádzanie daní z
uvedených výnosov, ktoré za rok 1999 predstavovali takmer 325
tisíc Sk. Výnosy štátneho rozpočtu totiž nie sú majetkom
daňovníka, a preto ani predmetom dane z príjmov. V rozpore so
zákonom o ŽSR železnice
neuzavreli s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR zmluvy o výkonoch
vo verejnom záujme v osobnej doprave na rok 1999 a 2000 pred
začiatkom príslušných období. Železnice ďalej za
nevytvorenie fondov pre minimalizáciu rizika v zmysle troch
zmlúv o podmienkach ručenia pri poskytnutých úveroch so
štátnou zárukou a nedodržanie ustanovenia dohody o
podmienkach ručenia pri dvoch z uvedených zmlúv sú povinné
odviesť do štátneho rozpočtu pokutu päť miliónov Sk. ŽSR pri kontrole NKÚ nevedeli
účtovne zdokladovať svoje záväzky voči daňovým úradom vo
výške 850 tisíc Sk, ktoré za nich uhradilo MDPT. V prípade
hospodárenia s majetkom kontrolóri NKÚ zistili, že ŽSR nevymáhali úroky z
omeškania pri riešení pohľadávok za nájomné po lehote
splatnosti, ktoré k 30.júnu minulého roka predstavovalo takmer
26,294 milióna Sk. To je podľa I. Malého v rozpore s
ustanoveniami zákona o správe majetku. Opatrenia, ktoré
doteraz ŽSR prijali na
odstránenie zistených nedostatkov, podľa I. Malého
nezabezpečujú ich nápravu, a preto NKÚ železniciam nariadil
ich doplnenie.
Čína sa rozhodla spojiť Peking s
Tibetom železnicou
Peking
8. februára - Čínska vláda dnes prakticky schválila
kontroverzný projekt železnice spájajúcej Peking s Lhasou,
hlavným mestom Tibetskej autonómnej oblasti. Informovala o tom
čínska štátna televízia. Štátna rada Čínskej ľudovej
republiky "v princípe schválila" tzv. severný
projekt, čo znamená, že 1200 kilometrov dlhá železnica
povedie z provincie Čching-chaj na severozápade krajiny do
tibetského hlavného mesta Lhasa. Výberom tejto alternatívy
budú musieť čínski odborníci prekonať aj najvyšší bod
tejto trasy Tchang-ku-la, nachádzajúci sa v krajine večného
snehu a ľadu vo výške 5200 metrov nad morom, ktorý oddeľuje
provinciu Čhing-chaj od Tibetu. Do úvahy prichádzali celkom
štyri možnosti, pričom severná trasa je najkratšia, ale
vzhľadom na výškový rozdiel najkomplikovanejšia. Bude to
pravdepodobne navyššie položená železnica na svete.
Grandiózny projekt čínskej vlády sa stal terčom ostrej
kritiky skupín bojujúcich za ľudské práva, najmä v Londýne
sídliacej Tibetskej informačnej agentúry (TIN), ktorá
poukazuje na to, že výstavba železnice bude znamenať masovú
migráciu Číňanov do etnicky tibetského regiónu. Čína viac
ako pol storočia okupuje Tibet a snaží sa, veľakrát veľmi
necitlivo, začleniť túto najchudobnejšiu oblasť Číny do
hlavného prúdu čínskej ekonomiky. Najvyšší tibetský
duchovný vodca dalajláma, žijúci v indickom exile,
odštartoval medzinárodnú kampaň s výzvou nadnárodným
korporáciám, aby sa tohto projektu nezúčastnili.
Môže si Slovensko dovoliť
Železničnú políciu?
Pipta je za jej zlúčenie s Policajným
zborom, Gaplovský obhajuje autonómiu
Ján Borčin , Bratislava,
9.2.2001 - Návrh zákona o zlúčení Železničnej polície s
Policajným zborom SR vyvolal ostré reakcie. O všetkom
rozhodnú poslanci NR SR.
V parlamente sa rozpútala nečakaná a pomerne ostrá debata o
vládnom návrhu zákona o zlúčení Železničnej polície
(ŽP) s Policajným zborom (PZ) SR. Súlad názorov nepanuje ani
na úrovni vedenia oboch bezpečnostných zložiek. „Slovensko
je malý štát, nemôže si dovoliť mať niekoľko policajných
zborov,“ povedal Národnej obrode prezident PZ Ján Pipta.
Podľa generálneho riaditeľa ŽP Tibora Gaplovského však vo
vyspelých štátoch Európy pôsobí viacero nezávislých
policajných zložiek s určitou autonómiou, ktoré dokážu
vzájomne spolupracovať. „Je to vecou vzájomnej
komunikácie,“ skonštatoval pre Národnú obrodu šéf ŽP.
Mimo rezortu vnútra pôsobia napríklad železničné polície v
Nemecku, Taliansku či Švajčiarsku. Policajnému prezidentovi
sa však „nezdá logické, že funguje ŽP, ktorá potrebuje
mať svoj servis na takej úrovni, ako má PZ“. Zlúčením ŽP
a PZ sa podľa Piptu naplní správna idea: „Vojaci patria pod
velenie ministra obrany, policajti pod ministra vnútra.“
Fúziou sa navyše ušetria kapacity, ktoré sú na Generálnom
riaditeľstve ŽP. Organizačná štruktúra ŽP je však podľa
J. Gaplovského postavená „veľmi efektívne“ - vrátane
generálneho riaditeľstva, ktoré zabezpečuje úlohy riadenia,
výkonu služby a materiálneho vybavenia „bez zbytočnej
duplicity, ako je to v PZ“. „Nie sme závislí od
akýchkoľvek zmien územnosprávneho členenia SR, a teda
môžeme ďalej fungovať bez akéhokoľvek nároku na štátny
rozpočet,“ zdôraznil Gaplovský.
Prezident PZ si myslí, že „naši poslanci sú múdri a
prijmú múdre rozhodnutie o zlúčení“. Riaditeľ ŽP verí
„vo víťazstvo zdravého rozumu“.
Železniční policajti zadržali na
trenčianskej stanici dílera heroínu
Bratislava
9. februára - Dílera heroínu aj s jeho troma potenciálnymi
zákazníkmi zadržali vo štvrtok železniční policajti z
Trenčína v spolupráci s príslušníkmi PZ. Na tamojšom
oddelení Železničnej polície (ŽP) musel spôsob svojho
"podnikania" vysvetľovať 33-ročný Trenčan Pavol
S., dve dievčatá vo veku 19 a 20 rokov z Bánoviec nad Bebravou
a 19-ročný mladík z Trenčína. Zadržaný Pavol S. totiž
chcel pred vchodom do vestibulu železničnej stanice po
predchádzajúcej telefonickej dohode predať dievčatám a
mladíkovi užívajúcim heroín papierové skladačky, v
ktorých sa podľa neho táto látka nachádzala. Menovaný sa ku
skutku neskôr aj priznal. Policajti u neho našli a zadržali
dvadsaťpäť papierových skladačiek, každú o hmotnosti 0,25
g. Okrem toho u neho našli vyše päťtisíc slovenských a
niekoľko českých korún, americké doláre a taktiež meny
ďalších šiestich štátov, vrátane ukrajinských hrivien.
Trenčiansky okresný vyšetrovateľ na základe súhlasu
prokurátora zadržal a umiestnil Pavla S. do cely predbežného
zdržania. Ostatných predvedených po vypočutí prepustili.
Zaistené skladačky polícia odoslala na kriminalistickú
expertízu. TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef
Búranský.
Železnice môžu zostať bez elektriny
![]() |
|
Minister hospodárstva Ľubomír Harach po
včerajšom spoločnom rokovaní s ministrom dopravy,
pôšt a telekomunikácií Jozefom Macejkom a generálnym
riaditeľom ŽSR
Andrejom Egyedom pripustil aj takýto krok. V minulosti
už kvôli nesplácaniu narastajúcich dlhov došlo k
odpojeniu niektorých objektov ŽSR. Bez elektriny sa
ocitlo aj Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave. Ľ. Harach chce dosiahnuť, aby vláda na svojom rokovaní 14. febrára schválila plán oddlženia železníc. Dovtedy by Ľ. Harach, J. Macejko a ministerka financií Brigita Schmögnerová mali prerokovať možnosť vzájomného započítania pohľadávok: Štát uhradí výkony vo verejnom záujme, ŽSR splatia svoje dlhy rozvodným podnikom a tie uhradia dlh v približne rovnakej výške Slovenským elektrárňam (SE). Následne by to umožnilo elektrárňam uhradiť subjektom v Ruskej federácii svoj záväzok 1,3 mld Sk. Ten súvisí s dostavbou Jadrovej elektrárne v Mochovciach a bude splatný v najbližšom čase. |
![]() Ak železnice nesplatia
svoj 1,5-miliardový dlh energetikom, môže sa stať,
že zostanú bez elektriny. |
Strana vytvorená: 11. II. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0106.htm ) |