Protijadroví aktivisti blokovali krátko železnicu pri Lüneburgu

TASRDahlenburg 24. februára - Nemeckí odporcovia jadrovej energie sa dnes pri dolnosaskom Dahlenburgu pokúsili nakrátko zablokovať železničnú trať k medziskladu vyhoreného jadrového paliva v Gorlebene. Asi 140 demonštrantov sa podľa informácií polície oddelilo od povolenej protestnej akcie v Dahlenburgu proti ďalším jadrovým transportom, ktoré sa uskutočnia koncom marca, a postavilo sa na koľajnice. Policajti trať, po ktorej premávajú aj osobné vlaky, onedlho potom opäť uvoľnili. Keďže demonštranti nekládli odpor, poriadkové sily nikoho nezatkli. Koncom marca privezú z francúzskej továrne v La Hague do Gorlebenu prvýkrát po štyroch rokoch spracovaný jadrový odpad. Odporcovia transportu oznámili, že svoje protesty tentoraz rozšíria na trať medzi Lüneburgom a Dannenbergom. Pred týždňom neznámi páchatelia ohrozili premávku na tejto trati, keď vyrezali časti koľajníc.

České dráhy znova zdražia cestovné o 5 %
TASRPraha 25.februára - České dráhy (ČD) chcú znova zvýšiť od 10. júna ceny cestovného v priemere o 5 %. Firma pritom už tento rok ceny raz zvýšila, a to na konci januára rovnako o 5 %. Základné tarify bez zliav však vzrástli o 8,9 %. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes. Rozpočet železníc, ktorý už schválila správna rada, ráta tento rok so stratou 5,4 miliardy Kč. Dôvodom vyššej straty oproti vlaňajším 4,8 miliardy Kč je podľa vedenia podniku nižšia štátna dotácia o 1,2 miliardy korún a rastúce ceny vstupov.

České drahy by sa od 1. januára 2002 mali zmeniť na akciovú spoločnosť
TASRPraha 27.februára - Vláda Českej republiky v pondelok schválila návrh zákona o transformácii Českých dráh (ČD), ktorý jej predložil minister dopravy a spojov Jaromír Schling. Ak návrh prejde aj v parlamente, mala by sa štátna organizácia ČD premeniť 1. januára 2002 na akciovú spoločnosť. "železnice by sa mali rozdeliť na štátom vlastnenú akciovku, ktorá bude prevádzkovať železničnú dopravu, a štátnu organizáciu s názvom Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), ktorá bude vlastniť a spravovať trate," informoval minister J. Schling. Celý niekdajší majetok ČD v účtovnej hodnote asi 100 miliárd Kč sa má rozdeliť medzi a.s. České dráhy a SŽDC. Vyriešiť je však ešte nutné zadlženie ČD, ktoré prevyšuje 38 miliárd Kč. Časť z toho by sa mala veriteľom uhradiť predajom majetku, ktorý železnice nutne nepotrebujú na prevádzkovanie dopravy. Na úplné oddlženie, nevyhnutné na vznik akciovky, to však stačiť nebude a ani štátna pokladnica na to tento rok nemá. Transformácia ČD by sa preto podľa expertov mohla značne predĺžiť. Informoval o tom český denník Právo.

Chronológia vybraných železničných nešťastí vo svete
TASRLondýn/Bratislava 28. februára - Najmenej 15 ľudí zahynulo a ďalších asi 50 bolo zranených, z toho 30 vážne, pri kolízii nákladného vlaku a rýchlika s autom, ku ktorej došlo dnes ráno neďaleko mesta Selby v severnom Anglicku.
V súvislosti s nešťastím uvádzame chronológiu železničných nešťastí vo svete:

1. februára 1970 V Argentíne medzi mestom Benavides a General Pacheco došlo k zrážke dvoch osobných vlakov. Nehoda si vyžiadala 250 obetí.
16. júna 1972 V tuneli vo francúzskom Soissone pri zrážke vlakov zahynulo 107 cestujúcich.
6. októbra 1972 Vykoľajil sa rýchlik pri mexickom meste Salitilly. Nehoda si vyžiadala 208 obetí a 1100 zranených.
30. augusta 1974 Mimoriadny rýchlik do Dortmundu sa vykoľajil na stanici v Záhrebe v bývalej Juhoslávii. Zahynulo 150 osôb.
29. novembra 1976 Časť rýchlikovej súpravy na trati Mombasa-Nairobi (Keňa) sa z násypu zrútila do rieky. Zahynulo 900 cestujúcich, pričom väčšina z nich sa utopila.
6. júna 1977 Do rieky Jamuna v bangladéšskom Manikandžu sa zrútil rýchlik. Nehoda si vyžiadala 200 obetí.
5. júna 1981 Zo súpravy osobného vlaku sa zrútilo sedem vagónov do rieky Bagmati. Nešťastie neprežilo 800 cestujúcich.
27. januára 1982 Pri železničnej nehode medzi mestami Alžír a Oran v Alžírsku zahynulo 125 osôb.
14. januára 1985 V Etiópii na trati Diredawa-Awaš sa vykoľajil a zrútil rýchlik do priepasti. Nehoda si vyžiadala 500 obetí.
4. júla 1987 Pri zrážke osobného vlaku s nákladným autom na železničnom priecestí 95 kilometrov od Lubumbashi prišlo o život 125 ľudí.
3. júna 1989 V bývalom ZSSR vybuchol na železničnej trati Transsibírskej magistrály medzi Amarou a Ufou kvapalný plyn z poškodeného diaľkového potrubia, ktorý zasiahol dva práve prechádzajúce osobné vlaky. Pri nešťastí zahynulo 575 osôb, vrátane 181 detí.
9. augusta 1989 Na trati Guadalajara-Mexicali na severe Mexika sa na poškodenom železničnom moste vykoľajil osobný vlak. Pri nehode zahynulo 112 ľudí.
4. januára 1990 Do stojaceho nákladného vlaku v južnom Pakistane narazil expres. Pri zrážke zahynulo 285 cestujúcich.
30. januára 1993 Pri vykoľajení rýchlika blízko mosta v kenskom prístave bolo viac ako 140 mŕtvych.
22. septembra 1994 Nákladný vlak sa vykoľajil asi 25 kilometrov severozápadne od mesta Lubango (Angola). Zahynulo viac ako 140 osôb.
13. januára 1995 Pri zrážke dvoch osobných vlakov v Dinadžpure v severnom Bangladéši prišlo o život 150 ľudí.
20. augusta 1995 V indickom štáte Uttarpradéš pri meste Firúzabád nesprávne nastavenie návestia spôsobilo zrážku dvoch rýchlikov. Zahynulo 350 ľudí.
3. marca 1997 V provincii Pandžáb v Pakistane sa vykoľajil vlak idúci zo severopakistanského Péšaváru do prístavu Karáčí. Nehoda si vyžiadala viac ako 100 obetí.
17. februára 1998 Na predmestí kamerunského Yaoundé sa zrazili dva vlaky s cisternami s benzínom. O život prišlo 150 cestujúcich.
3. júna 1998 Pri železničnom nešťastí rýchlovlaku Intercity-Express (ICE) v nemeckom Eschede pod troskami 13 vykoľajených vagónov zahynulo viac ako 100 osôb, 88 bolo ťažko zranených.
28. novembra 1998 Železničné nešťastie si v severoindickom štáte Pandžáb vyžiadalo najmenej 205 obetí na životoch a viac ako 260 ľudí bolo hospitalizovaných so zraneniami.
2. augusta 1999 Zrážka dvoch vlakov, ku ktorej došlo na stanici Gaisan v severozápadnej Indii, asi 80 kilometrov od mesta Džalpáigurí v štáte Západné Bengálsko, si vyžiadala životy viac ako 200 ľudí a asi 300 zranených. Príčinou nešťastia bola chybná signalizácia.
5. októbra 1999 Najmenej 40 obetí na ľudských životoch si vyžiadala zrážka dvoch preplnených vlakov, ku ktorej došlo asi štyri kilometre západne od Paddingtonskej stanice v centre Londýna.
4. januára 2000 Po kolízii dvoch vlakov neďaleko nórskeho mesta Aamont sa jeden z nich vykoľajil a jeho vagóny sa vznietili. Toto najvážnejšie vlakové nešťastie v histórii Nórska si vyžiadalo 33 ľudských životov.
6. februára 2000 Deväť ľudí prišlo o život pri vykoľajení vlaku, ktorý následne narazil do domu, pri nemeckom meste Brühl. Vážne zranenia utrpelo 89 osôb, ďalších 60 bolo zranených ľahšie.
2. marca 2000 Čelná zrážka dvoch osobných vlakov pri meste Ikast na severozápade Dánska si vyžiadala tri obete a najmenej desať ďalších osôb utrpelo zranenia.
1. mája 2000 V blízkosti indonézskej metropoly Jakarta došlo k tragickej zrážke dvoch vlakových súprav. Pri nešťastí zahynuli minimálne štyria ľudia a 68 cestujúcich utrpelo rozličné poranenia.
29. júla 2000 Dvanásť osôb prišlo o život a ďalších približne 110 bolo zranených pri zrážke dvoch vlakov asi 65 kilometrov severozápadne od brazílskeho mesta Sao Paulo. Prázdny vlak narazil do vlaku s pasažiermi, ktorý bol pristavený na nástupišti. Niekoľko desiatok osôb po havárii hospitalizovali. Kolíziu, ktorá mala za následok smrť 12 osôb, desiatky zranených a zničenie polovice nástupišťa, spôsobil pravdepodobne výpadok elektrického prúdu.
14. augusta 2000 Dva osobné vlaky sa zrazili pod viaduktom v juhobelgickom meste Liege. Pri zrážke sa zranilo najmenej 10 ľudí.
16. augusta 2000 Vykoľajenie vlaku v západnej časti Kene si vyžiadalo 13 obetí a 36 zranených.
21. augusta 2000 Niekoľko desiatok ľudí utrpelo zranenia pri zrážke dvoch vlakov v rakúskom meste Traun neďaleko Linca. K nešťastiu došlo po tom, ako do vlaku odchádzajúceho zo stanice narazil vlak idúci v protismere.
29. augusta 2000 Pri nehode vlaku, ktorý sa vykoľajil v Poľsku na trati medzi stredopoľskými mestami Lodž a Skierniewice utrpelo zranenia 28 osôb.
11. októbra 2000 Najmenej 14 ľudí zahynulo a 20 osôb utrpelo zranenia pri zrážke dvoch vlakov neďaleko výletného mesta Victoria Falls, ležiaceho na juhu Zimbabwe.
17. októbra 2000 Päť ľudí prišlo o život a 80 ďalších pasažierov bolo zranených pri železničnom nešťastí na trase Londýn-Leeds, kde sa vykoľajila vysokorýchlostná osobná vlaková súprava.
28. februára 2001 Najmenej 15 obetí na životoch a množstvo zranených si vyžiadala zrážka rýchlika s nákladným vlakom pri meste Selby v severnom Anglicku. Nehodu spôsobil automobil, ktorý z cesty vyšiel na trať, zrazil sa s nákladným vlakom a vykoľajil ho. Do nehybného nákladného vlaku vzápätí narazil rýchlik Intercity s približne 100 cestujúcimi na palube.

Rakúski špecialisti vytiahli z tunela obhorený vrak lanovky
TASRKaprun, 28. februára - Špecialisti rakúskych železníc vytiahli v utorok z tunela na Kitzsteinhorn obhorený vrak lanovky, v ktorej pri katastrofálnom požiari v novembri minulého roku prišlo o život 155 prevažne mladých lyžiarov. Píše o tom rakúsky denník Die Presse v dnešnom vydaní. Obhorený vrak jedného z dvoch vagónov lanovkovej súpravy spustili odborníci smerom nadol, k približne jeden kilometer vzdialenému vchodu do tunela. Druhý vagón, ktorý požiar nezničil, vytiahli nahor smerom k cieľovej stanici na Kitzsteinhorne. Celú súpravu majú teraz prepraviť do Linca, kde bude v areáli koncernu Voest podrobená kriminalisticko-technickej prehliadke. Pri požiari pozemnej lanovky vedúcej z rekreačného strediska Kaprun na vrch Kitzsteinhorn zahynula 11. novembra minulého roku drvivá väčšina cestujúcich. Tragédiu prežilo len 12 lyžiarov, ktorí sa z horiacej súpravy dostali vlastnými silami. Na záchranných a vyslobodzovacích prácach sa podieľalo celkovo 575 požiarnikov, 346 príslušníkov Rakúskeho červeného kríža, 270 policajtov a 150 príslušníkov špeciálnej jednotky rakúskej armády. Telesné pozostatky väčšiny obetí sa podarilo identifikovať až za pomoci genetických testov.

Pri zrážke vlakov v severnom Anglicku zahynulo 13 ľudí
TASRLondýn 28. februára - Trinásť ľudí zahynulo a ďalších viac ako 70 bolo zranených, z toho mnohí vážne, pri kolízii nákladného vlaku a rýchlika s autom, ku ktorej došlo dnes ráno neďaleko mesta Selby v severnom Anglicku. O tejto oficiálnej bilancii informoval krátko po poludní inšpektor britskej dopravnej polície Ian Griffiths. Nehoda sa odohrala približne o 6.20 h miestneho času (7.20 h SEČ). Zo zničených vagónov rýchlika Intercity smerujúceho z Newcastlu do Londýna sa záchranári stále pokúšajú vyslobodiť uväznených cestujúcich. Najmenej 56 ľudí hospitalizovali v okolitých nemocniciach. Incident spôsobil terénny automobil, ktorý sa zo zatiaľ neznámych príčin zrútil z mosta na diaľnici M-62 na železničnú trať. Diaľnica bola v tom čase na dotyčnom úseku pokrytá poľadovicou. Vodič auta, ktorý z nehody vyviazol s ľahkým zranením, podľa televíznej stanice Sky News tesne pred zrážkou volal pomoc. Podľa upresnených informácií do vozidla na trati narazil najprv prichádzajúci osobný vlak s asi 100 cestujúcimi, ktorého všetkých 14 vagónov sa v dôsledku nehody vykoľajilo. Do vagónov Intercity potom vrazil nákladný vlak vezúci cement. Nákladný vlak patrí filme Sea Containers so sídlom na Bermudách. Intercity prevádzkuje spoločnosť Great North Eastern Railway (GNER). Britský premiér Tony Blair vyslovil pochvalu záchranárom, ktorí sa zachovali veľmi profesionálne. Na miesto nehody sa príde osobne pozrieť podpredseda vlády John Prescott. Britská železničná sieť sa iba začína dostávať do normálnych koľají po tom, čo boli prijaté reštrikčné opatrenia týkajúce sa rýchlosti vlakov v súvislosti s vlaňajšou nehodou v Hatfielde, pri ktorej 17. októbra zahynuli štyria ľudia a ďalších 30 bolo zranených. Na mnohých tratiach sa zistili vážne poškodenia koľajníc. Až do skončenia údržbárskych prác funguje celá britská železničná sieť podľa núdzového grafikonu.

Po vlakom nešťastí vo Veľkej Británii pokračujú záchranári v odpratávaní trosiek
TASRLondýn 1. marca - Neďaleko mesta Selby v grófstve Yorkshire v severnom Anglicku pokračujú záchranné a odpratávacie práce po stredajšom vlakovom nešťastí, ktoré si vyžiadalo 13 obetí na životoch. Polícia nevylučuje, že pod troskami vlakových súprav sa nájdu ešte ďalšie telá. Pri kolízii bolo zranených najmenej 70 ľudí, z toho mnohí vážne. Podľa informácií ministra dopravy Johna Prescotta spôsobila nehodu "reťaz nešťastných okolností". Minister prisľúbil rýchle vyšetrenie okolností nehody. Vyšetrovatelia sa majú predovšetkým zaoberať otázkou, prečo terénny automobil vybočil z cesty a ako sa zrútil na železničnú trať. Incident spôsobil terénny automobil, ktorý sa zo zatiaľ neznámych príčin zrútil z mosta na diaľnici M-62 na železničnú trať. Diaľnica bola v tom čase na inkriminovanom úseku pokrytá poľadovicou. Podľa upresnených informácií do vozidla na trati narazil najprv prichádzajúci osobný vlak s asi 100 cestujúcimi, ktorého všetkých 14 vagónov sa v dôsledku nehody vykoľajilo. Do vagónov Intercity potom vrazil nákladný vlak vezúci cement. Nákladný vlak patrí filme Sea Containers so sídlom na Bermudách. Intercity prevádzkuje spoločnosť Great North Eastern Railway (GNER).

ZSE vypli prúd železniciam, vlaky jazdia normálne
TASRBratislava, 1.3.2001 - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š.p., Bratislava dnes predpoludním prerušili dodávku elektrického prúdu pre Železnice SR na viacerých odberných miestach. Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na Železničnej stanici Bratislava východ.
K prerušeniu železničnej prevádzky nedošlo, keďže energetici neprerušili dodávku elektrického prúdu pre napájacie stanice trakčného vedenia. Prerušenie dodávky prúdu však obmedzilo činnosť železníc v inej prevádzkovej a obslužnej činnosti, v údržbe a opravárenstve.
Z listu riaditeľa ZSE Ľubomíra Maca, ktorým vopred oznámil prerušenie dodávky elektriny pre ŽSR, nie je podľa hovorcu železníc známe ako dlho a v akých intervaloch budú dodávku elektrického prúdu prerušovať. ŽSR prijali opatrenia na elimináciu prerušenia elektriny, ktoré sa týkajú najmä dodávky elektriny z náhradných zdrojov, teda z agregátov. Aj napriek týmto opatreniam bolo dnes asi 30 pracovísk ŽSR bez elektrického prúdu.

ZSE obnovia dodávku prúdu železniciam až po zaplatení polovice dlžnej sumy
TASRBratislava 1.marca - K obnoveniu dodávky elektrického prúdu zo strany Západoslovenských energetických závodov (ZSE), š.p. pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dôjde až po úhrade minimálne polovice sumy, ktorú im železnice dlžia za jej odber. Dlh železníc voči ZSE dosiahol vo februári tohto roku 462 miliónov Sk. Ďalšou podmienkou opätovného zapojenia viacerých odberných miest k elektrickému prúdu ostáva vypracovanie splátkového kalendára pre železnice. Uviedla to vedúca Odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová a dodala, že dlh železníc sa začal akumulovať počnúc októbrom 1999, kedy štátny podnik prestal za odber elektrickej energie platiť. Vypnutie prúdu bolo podľa I. Filovej avizované železniciam v dvojtýždňovom predstihu. Riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský v tejto súvislosti uviedol, že k zaplateniu dlhu dôjde až keď budú železnice na tento účel disponovať dostatočnými zdrojmi. Celková výška nezaplatených faktúr voči trom regionálnym rozvodným energetickým podnikom bola vo februári 1,46 miliardy Sk a každým mesiacom narastá približne o 150 miliónov Sk. Okrem dlhu voči ZSE dlžia železnice 588,7 milióna Sk Východoslovenským energetickým závodom (VSE) a 410,5 miliónov Sk Stredoslovenským energetickým závodom (SSE). Ako však potvrdil vedúci Oddelenia pre styk s verejnosťou SSE Pavel Müller stredoslovenský energetický rozvodný podnik v blízkej budúcnosti nehodlá pristúpiť k podobnému kroku ako ZSE, nakoľko veria v úspešnosť rokovaní so železnicami. Obdobná situácia je podľa M. Čikovského aj s VSE. Pôvodne navrhnuté riešenie problému vyrovnania dlhov, malo byť realizované prostredníctvom plošného trojzápočtu. Štát by uhradil svoje 10 miliardové záväzky voči ŽSR za neuhradené výkony vo verejnom záujme a tie by následne pristúpili k uspokojeniu pohľadávok voči trom energetickým podnikom. Podľa Ministerstva financií SR je však tento spôsob nerealizovateľný. Dlh železníc voči energetikom tak aj naďalej ostal nevyriešený, na čo dnes reagovali ZSE odpojením energie vo viacerých prevádzkach ŽSR. Ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice ako aj viaceré objekty na železničnej stanici Bratislava východ. K prerušeniu železničnej prevádzky nedošlo, keďže energetici neprerušili dodávku elektrického prúdu pre napájacie stanice trakčného vedenia.

Eurotunnel plánuje dezinfikovať vozne z obavy pred slintačkou a krívačkou
TASRParíž, 1.3.2001 - Spoločnosť Eurotunnel, ktorá prevádzkuje železničné spojenie v tuneli pod Lamanšským kanálom medzi Francúzskom a Britániou, dnes oznámila, že vykoná dezinfekciu všetkých vozňov, premávajúcich z Británie, v rámci predbežných ochranných opatrení proti slintačke a krívačke. Táto choroba bola už bola identifikovaná u 29 britských oviec a v krajine sa začína hovoriť takmer o epidémii.
"Toto rozhodnutie sme prijali z vlastnej iniciatívy," uviedol hovorca Eurotunnelu. Ako dodal, dezinfekcia sa bude vzťahovať na vozne, premávajúce od dnešnej noci, a na vozidlá, premávajúce v piatok 2. marca. Tie prejdú špeciálnym zariadením, ktoré obsahuje dezinfekčný prostriedok.
Vo Francúzsku zatiaľ konkrétne prípady slintačky a krívačky zistené neboli, minister poľnohospodárstva Jean Glavany ale vyjadril obavy z veľkého množstva oviec, dovezených z Británie pred moslimským festivalom Eid al-Adha. Ten by sa mal konať 5. marca. Slintačka a krívačka môže len vo výnimočných prípadoch ohroziť zdravie človeka, pre dobytok však môže byť smrteľne nebezpečná.

Električka pre TEŽ obstála aj v hygienických skúškach
TASRBratislava 1.marca - Skúšky novej električky EMU 425.95 pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) ukončili včera pracovníci Železničného zdravotného ústavu Bratislava s kladným výsledkom. V rámci skúšok, zameraných na zisťovanie parametrov z oblasti hygieny a ochrany zdravia, boli otestované environmentálne hluky, hluky v interiéri vozidla, ich frekvenčné zloženie, hladina infrazvuku, vibrácie a osvetlenie exteriéru a interiéru vozidla. Ako informoval riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský, skúšobná prevádzka električky by sa mala začať 15. marca tohto roku. Tento termín bol stanovený na základe priaznivého priebehu technických skúšok. Železnice plánujú nakúpiť 14 takýchto jednotiek. Hlavnými výhodami novej tatranskej električky sú predovšetkým lepšie rýchlostné využitie, vyššia bezpečnosť voči vykoľajeniu, nižšie opotrebovanie kolies a koľajníc a tým aj zvýšenie bezpečnosti prevádzky a komfort. Zavedením zvukových a optických informačných systémov sa podstatne zlepší informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém zastavovania na znamenie. Nevyhnutnosťou však v tomto smere ostáva rekonštrukcia usmerňovačov napájacích staníc a výmena ich transformátorov.

Zjazdovka nad Lomnicou v rukách železníc
Cenová výhoda
PravdaVYSOKÉ TATRY, ič, 2.3.2001 - Po prvý raz v tohtoročnej zimnej sezóne mohli vyznávači lyžovania vo štvrtok vyskúšať zjazdovku v Lomnickom sedle.
Posledné sneženie aj tam vytvorilo takmer dvoma metrami nového snehu dobré podmienky. Lyžovačka v Lomnickom sedle má v tomto roku aj nové špecifikum. Tatranské lanové dráhy ŽSR sa po niekoľkých rokoch rokovaní stali správcami zjazdovky a prevádzkovateľmi sedačkovej lanovky. Tú odkúpili formou lízingu od 1. tatranskej, a. s., a po splatení by sa mali stať jej majiteľom. Zmena podľa slov riaditeľa TLD Dušana Slavkovského prinesie lyžiarom predovšetkým výhodnejšie cenové podmienky. Ešte v minulom roku museli za lyžovačku na vyhľadávanom svahu platiť dvakrát. Najprv železniciam za kabínkovú lanovku z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso a potom ešte aj prevádzkovateľovi sedačkovej lanovky za lyžiarsky lístok. Od tohtoročnej sezóny platí na celú šesťkilometrovú trasu jeden lístok, ktorého cena sa nevymyká priemeru v ostatných tatranských strediskách.

ČKD Vagonka začne vo Vítkoviciach vyrábať osobné železničné vozne
TASROstrava 2. marca - V zrekonštruovaných halách spoločnosti Vítkovice sa začne do 14 dní výroba osobných železničných vozňov, ktorú tam presunula ČKD Vagonka. Náklady na premiestnenie výroby sa podľa generálneho riaditeľa Vagonky Radomíra Suráka pohybujú v desiatkach miliónov Kč. Riaditeľ spresnil, že v týchto dňoch sa pracuje na konečnej úprave hál, v ktorých má pracovať zhruba 300 zamestnancov. Do Ostravy už boli presťahované zariadenia na konečnú montáž vozňov a súprav i technológie hrubej stavby, teda zváranie hliníka. Výstavba doplňujúcich prevádzok firmy, ako je lakovňa či skúšobne, by sa mala začať na prelome apríla a mája. Výrobca osobných železničných vozňov ČKD Vagonka vznikol vlani potom, keď výrobu nákladných vozňov prevzala firma Thrall Car, ktorá je druhým najväčším producentom nákladných vozňov na svete. Materský ČKD Praha Holding teraz hľadá pre vagónku kvalitného strategického partnera. Podľa riaditeľa holdingu Vladimíra Žižku je získanie vhodného investora jednou z hlavných priorít a malo by sa uskutočniť do troch až štyroch rokov. Ako možný investor sa javí talianska firma Fiat Ferroviaria, ktorá patrí medzi najvýznamnejších svetových výrobcov koľajových vozidiel. Fiat Ferroviaria je železničnou divíziou koncernu Fiat. S Vagonkou má už podpísanú zmluvu o vzájomnej spolupráci, ktorá sa týka osobných železničných vozňov. Informuje o tom český denník Mladá fronta Dnes.

V Škótsku sa vykoľajil vlak s nákladom prázdnych kontajnerov na jadrové palivo
TASRLondýn 2. marca - V južnom Škótsku sa dnes ráno vykoľajil nákladný vlak prepravujúci prázdne kontajnery na jadrové palivo. Podľa informácií dopravnej polície sa pri nehode, ktorá sa stala neďaleko jadrovej elektrárne Torness, nikto nezranil. V čase nešťastia sa vlak, ktorý viezol prázdne kontajnery používané na vypálené jadrové palivo, pohyboval pomaly. Pri nehode sa vykoľajili dva železničné vagóny, ale žiadny z kontajnerov sa nepoškodil. Dnešná železničná nehoda sa stala na hlavnej trati Londýn - Edinburgh. Pri stredajšom železničnom nešťastí v severnom Anglicku, kde sa po nehode automobilu zrazili na trati dve vlakové súpravy, zahynulo trinásť ľudí a 70 ich bolo zranených.


Strana vytvorená: 4. III. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0109.htm )