Železnice SR podpísali úverové zmluvy
Železnice Slovenskej republikyBratislava (11. jún 2002) - Železnice SR ( ŽSR ) podpísali dnes úverovú zmluvu s bankami J. P. Morgan Securities, Ltd., a Tatra banka, a. s. Úver bude poskytnutý prostredníctvom fiduciárnej emisie dlhopisov v objeme ekvivalentu 160 mil. EUR s 12-ročnou lehotou splatnosti. Prvá časť úveru vo výške 2,3 mld Sk bude poskytnutá s fixnou úrokovou sadzbou 8,6 percenta. Druhá časť úveru vo výške 4,540 mld Sk bude poskytnutá s pohyblivou úrokovou sadzbou na úrovni 6 - mesačného Bribor + 0,47 percenta. Tieto finančné prostriedky sú určené na financovanie splátok úverov a úrokov splatných v roku 2002. Prostriedky z úveru budú v plnej výške na účte ŽSR už 12. júna, kedy budú dlhopisy zároveň emitované.
ŽSR podpísali ešte 29. apríla 2002 dlhodobý úver v objeme 2 mld Sk so splatnosťou v roku 2014 aj s Ľudovou bankou, a. s. Prostriedky z tohto úveru vo výške 1 mld Sk budú použité na financovanie rozhodujúcich investičných rozvojových projektov. Zvyšná časť prostriedkov sa použije na financovanie splátok úverov a úrokov splatných v roku 2002.
Úverové zmluvy boli podpísané na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky číslo 453 z 25. apríla 2002, ktorým vláda odsúhlasila návrh na prevzatie štátnej záruky za úvery pre ŽSR organizované bankami J. P. Morgan Securities, Ltd., Tatra bankou, a. s., a úver poskytnutý Ľudovou bankou, a. s.
Bankové úvery sú v súčasnosti najväčšou položkou z celkovej zadlženosti ŽSR . Ich stav k 30. aprílu 2002 bol 30,7 mld Sk, keď od začiatku roka klesli o 2,060 mld Sk.

Pri prácach na železnicnej trati našli robotníci funkcný granát
TASR10.6.2002 - Funkcný delostrelecký granát kalibru 100 mm, pochádzajúci z 2. svetovej vojny, našli robotníci pri rekonštrukcii kolajového zvršku na úseku trate Bratislava-Rača - Svätý Jur . Nález oznámil v sobotu dopoludnia na oddelenie Železnicnej polície (ŽP) Bratislava-východ stavbyvedúci Železnicného stavebníctva, a.s. Privolaný pyrotechnik skorodovaný granát zabezpecil a odniesol do špeciálnych priestorov na zneškodnenie.
Iba štyri centimetre od havarovanej Mazdy 323 zastal v nedelu ráno osobný vlak na priecestí v železnicnej zastávke Lopej. Vodic auta patriaceho Železiarnam Podbrezová, a.s., narazil do stojana priecestného zabezpecovacieho zariadenia, ktoré odlomil. Následne vozidlom preletel ponad trat a dopadol na kolaj. Rušnovodic prekážku na trati spozoroval a zrážke zabránil použitím rýchlobrzdy. Vodic medzicasom z auta unikol. K zraneniu osôb v prudko brzdiacom vlaku nedošlo. Poškodením priecestného zabezpecovacieho zariadenia vznikla ŽSR škoda 50 tisíc korún.

Povodeň na Urale prerušila Transsibírsku magistrálu
TASR11.6.2002 - Záplavy v ruskej Celabinskej oblasti na Urale spôsobili dnes zastavenie železnicnej dopravy na Transsibírskej magistrále. V dôsledku silných a vytrvalých daždov sa horské rieky Sim a Katav vyliali z brehov a poškodili asi kilometrový úsek magistrály i dalšie lokálne trate.
O poškodení jednej z tratí nemali železniciari žiadne informácie a vykolajeniu osobného vlaku dnes ráno pri meste Sim v Celabinskej oblasti zabránila len pohotovost rušnovodica. V priebehu dna viac ako tri desiatky vlakov presmerovali.
Zvýšené hladiny riek spôsobili povodne v mestách Aša, Sim Ust-Katav a Katav-Ivanovsk na severozápade Celabinskej oblasti. Voda zaplavila viac ako tisíc rodinných domov. Situáciu komplikuje aj núdzové vypúštanie vody z horských priehrad, pretože v dôsledku prívalu vody z hôr existuje riziko ich pretrhnutia.
V meste Aša sa hladina nevelkej horskej rieky Sim zdvihla až o sedem metrov a zaplavila najmenej 500 budov. Záchranári museli pred vodou a zosuvmi pôdy evakuovat stovky obyvatelov a miestnu nemocnicu.

Sicíliu do roku 2010 spojí s Apeninským polostrovom most dlhý takmer 4 km
TASR11.6.2002 - Sicíliu spojí do roku 2010 ponad Messinskú úžinu s Apeninským polostrovom most dlhý takmer štyri kilometre. Sicílcanom to podla anglického denníka Financial Times prislúbil taliansky premiér Silvio Berlusconi. Podla súcasných odhadov bude dielo stát okolo 4,6 miliardy EUR. Ak sa postaví, bude trikrát dlhší ako most Zlatá brána v San Franciscu.
V posledných 30 rokoch sa v Taliansku pravidelne hovorilo o výstavbe mosta ponad Messinskú úžinu, ale vždy napokon došlo k zamietnutiu projektu z politických alebo technických prícin. Odstupovanie od zámeru postavit  "ponte sullo stretto" (most nad úžinou) sa stalo symbolom talianskej neschopnosti modernizovat cestnú a železnicnú siet krajiny.
Lavicovo-centristická opozícia aj teraz posudzuje Berlusconiho predsavzatie skepticky. Minister dopravy Pietro Lunardi však zdôraznil, že základný kamen nového mosta bude položený v roku 2004, alebo najneskôr v roku 2005. A dodal:  "Most bude stát. Na tom sa nic nezmení!".
Výstavba mosta by mala vytvorit okolo 10 000 pracovných miest. Most by mal dat podnety pre rozvoj južnej casti Talianska a samotnej Sicílie.
Most by mal byt široký 65 metrov s dvanástimi dopravnými pruhmi pre osobné a nákladné autá a pre vlaky. Pylóny by mali byt cniet nad morskou hladinou do výšky 400 metrov.

Sto ludí rocne skoncí pod kolesami vlaku
Pravda 12.6.2002 , Dagmar Úradníková , ŽILINA - Na Slovensku zomrie rocne pod kolesami vlaku asi stovka ludí. Asi 20 z nich sa rozhodne svoj život skoncit dobrovolne. Vela rušnovodicov, ktorí usmrtili cloveka, sa s týmto zážitkom nevie vyrovnat aj niekolko rokov.
"Stalo sa mi to jediný raz, ale stacilo mi to na celý život. Dodnes som sa s tým nevyrovnal," rozhovorí sa Vladimír.  "Trat išla medzi dedinou a polami. Bola tam vysoká tráva. Odrazu som zbadal, ako mi dvaapolrocné batola štvornožky lezie medzi kolaje. Delilo ma od neho asi 150 metrov. Nemohol som nic urobit. V tej chvíli sa mi premietol celý môj život," spomína. Pri každej takejto udalosti je rušnovodic povinný, ak sa ešte dá, poskytnút obeti prvú pomoc.  "To sú tie najhoršie situácie. Sedel som v kabíne, mozog mi hovoril, aby som tam išiel, telo neposlúchalo. Musel tam íst za mna vlakvedúci," dodal.
Podla odborníkov následky na reaktívnu psychotraumu, ktorú prežívajú rušnovodici, nemožno podcenit.
"Pre rušnovodicov, ktorí usmrtili cloveka, je velmi tažké prijat skutocnost, že situáciu nespôsobili oni. S takýmito ludmi je potrebné pracovat. S niektorými kratšie, s inými dlhšie. Niektorí sa s tým nedokážu vyrovnat vôbec a so svojou prácou sa radšej dobrovolne a navždy rozlúcia," hovorí žilinská železnicná psychologicka Stela Jancárová.  "Nedalo sa nic robit. Proti fyzikálnym zákonom clovek nic nezmôže. Tak ako nezastavíte vo vzduchu lietadlo, ani vlak sa nedá len tak zastavit," hovorí jeden z nich. Železnicná polícia dôkladne vyšetruje každú takúto udalost.  "Ani v jednom prípade sa vina rušnovodica nepotvrdila." povedal jej hovorca Jozef Búranský.
Jozef zrazil opitého cloveka:  "Motal sa na trati. Bol to hrozný pohlad, ked sa pozrel smerom ku mne a v tej chvíli pochopil, že je koniec. Jeho oci ma dodnes prenasledujú ako nocná mora.  "Petrovi vošla pod vlak asi 30-rocná žena:  "Zatrúbil som na nu, ešte mi kývla rukou, že vie, co robí. Postavila sa tvárou proti mne, cupla si a..." Neskôr sa dozvedel, že neuniesla biedu, v ktorej žila. Dôvody niektorých samovrahov sú však absolútne nezmyselné. Vladimírovi sa pred vlak postavilo 16-rocné dievca len preto, že ho rodicia odmietli pustit na diskotéku.

Do konca roka chcú ŽSR cerpat od EIB úver 2,1 miliardy Sk
TASR12.6.2002 - Úver v hodnote 2,1 miliardy Sk plánujú ešte v tomto roku cerpat Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ). O financnej pôžicke spolocnost v súcasnosti rokuje s Európskou investicnou bankou (EIB).
Podla slov generálneho riaditela ŽSR Ladislava Saxu prostriedky použijú na investicnú výstavbu; konkrétne modernizáciu paneurópskych koridorov, rekonštrukciu regionálnych železnicných tratí ci obnovu budov železnicného zdravotníctva. Úver by mal byt krytý štátnou garanciou.
Dnes dostali ŽSR od J. P. Morgan Securities, Ltd., a Tatra banky, a. s., financie v ekvivalente 160 miliónov eúr. Stalo sa tak na základe 11. júna podpísanej úverovej zmluvy. Ako protihodnotu poskytli ŽSR cerstvo emitované dlhopisy s 12-rocnou lehotou splatnosti. Prvá cast úveru vo výške 2,3 miliardy Sk bude poskytnutá s fixnou úrokovou sadzbou 8,6 %. Druhá cast v sume 4,54 miliardy Sk bude poskytnutá s pohyblivou úrokovou sadzbou na úrovni 6-mesacného BRIBOR + 0,47 %. Tieto financné prostriedky sú urcené na financovanie splátok úverov a úrokov splatných v roku 2002.
ŽSR 29. apríla 2002 podpísali dlhodobý úver v hodnote 2 miliardy Sk so splatnostou v roku 2014 aj s Ludovou bankou, a. s. Prostriedky z tohto úveru v hodnote 1 miliarda Sk použijú na financovanie rozhodujúcich investicných rozvojových projektov. Zvyšná cast prostriedkov sa použije na financovanie splátok úverov a úrokov splatných v roku 2002.
Úverové zmluvy boli podpísané na základe uznesenia vlády SR z 25. apríla 2002, ktorým kabinet odsúhlasil návrh na prevzatie štátnej záruky za úvery pre ŽSR , organizované bankami J. P. Morgan Securities, Ltd., Tatra bankou, a. s., a úver poskytnutý Ludovou bankou, a. s. Bankové úvery sú v súcasnosti najväcšou položkou z celkovej zadlženosti ŽSR . Ich stav k 30. aprílu 2002 bol 30,7 miliardy Sk, ked od zaciatku roka klesli o 2,060 miliardy Sk.

Nové zlavy na železnici
Pravda12.6.2002 - Železnicná spolocnost, a. s., ( ZSSK ) od 15. júna 2002 ponúka nové zlavy na železnici. Pre cestujúcich do 26 rokov sa rozširuje súcasná zlava Junior na Junior RailPlus. Kým doterajší jednorocný preukaz Junior v cene 389 Sk umožnil získat zlavu 25 %, nový preukaz Junior RailPlus za 620 Sk ponúka zlavu až 50 % z obycajného cestovného na jednu vybranú trat a 25 % zlavu z medzinárodného cenníka TCV pri cestách po celej Európe. Na vystavenie preukazu Junior RailPlus nie je potrebné žiadne potvrdenie o návšteve školy.
Doterajšia zlava pre organizované skupiny mladých do 26 rokov bude nahradená zlavou pre skupiny 6 a viac osôb bez obmedzenia veku. Pricom výška zlavy bude diferencovaná podla veku: deti do 15 rokov 60 % z obycajného cestovného, mládež od 15-26 rokov 50 % obycajného cestovného, dospelí nad 26 rokov 20 % z obycajného cestovného. Na poskytnutie zlavy už nie je potrebné potvrdenie usporiadatelskej organizácie a pri skupinách do 10 osôb železnice nevyžadujú ani prihlášky na prepravu. Ak je v skupinke viac ako 10 úcastníkov, alebo ide len o jednosmernú cestu, bude potrebné uplatnit požiadavku na prepravu najneskôr 3 dni pred cestou. Pri zakúpení spiatocného lístka získa cestujúci zlavu na spiatocnom cestovnom vo výške 20 % z ceny cestovného.
Železnicná spolocnost, a. s., zavádza relacnú zlavu medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom . Kým jednosmerný cestovný lístok na tomto úseku stál doteraz 11 Sk, od 15. júna 2002 bude stát len 7 Sk. Pricom táto cena je nižšia o 7 Sk v porovnaní s ostatnými druhmi dopráv. Cestujúci môže pri uplatnení tejto zlavy mesacne ušetrit až 308 Sk.

Pracovná skupina železníc správu NKÚ k LMJ neprehodnotila, chýbali im podklady
TASR13.6.2002 - Na stredu zvolaná pracovná skupina Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, rozšírená o 4 zástupcov, odporucených ministrom dopravy, neprehodnotila stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) k výberu dodávatela 35 lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK .
Ako pre TASR uviedol riaditel divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda, ktorý je poverený vedením pracovnej skupiny, novoprizvaní zástupcovia ministerstva, VÚD Žilina a Žilinskej univerzity sa totiž dopredu neoboznámili so stanoviskom NKÚ, takže nebolo možné ciel skupiny naplnit. Na jej opätovné zvolanie však Miroslav Dzurinda dôvod nevidí. Na druhej strane však nevylúcil, že železnice sa ešte pred definitívnym uzatvorením rokovacieho konania na dodávku LMJ s nákladom vyše 4 miliardy Sk k spomínanej správe úradu vrátia.
"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s vítazom," upresnil riaditel divízie. Vítaz bol vyhlásený v januári tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajciarsky Stadler AG, Busnang). Voci objektívnosti tohto výberu však namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom , ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý podla medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. Dalej konštatoval, že ponuka konkurencného Alstomu bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podla stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku LMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorí potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatocne zmenila.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili verejnú sútaž na dodávku LMJ pre osobnú dopravu 23. júla minulého roka, pricom v termíne dorucenia obálok sa do nej prihlásili 3 spolocnosti. Výberová komisia sa po oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúcit jedného uchádzaca pre neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZTS Dubnica nad Váhom). Dalších 2 uchádzacov vylúcila pre nesplnenie sútažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúcených spolocností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenost postupu ŽSR . Verejná sútaž následne pokracovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil A. Egyed meno vítaza.

Čierni pasažieri ukrátili za štvrtrok Železnicnú spoločnosť o takmer 500 000 Sk
TASR13.6.2002 - Železnicná spolocnost ( ZSSK ), a. s., Bratislava, evidovala v prvom štvrtroku tohto roku 708 cestujúcich, ktorí sa nepreukázali platným cestovným lístkom a neuhradili dlžnú sumu priamo vo vlaku. Celková ciastka na vymáhanie za uvedené obdobie predstavuje 449 348,50 Sk.
V rovnakom období predchádzajúceho roku bolo bez platného cestovného lístku registrovaných 565 cestujúcich a úhrnná suma na vymáhanie bola 326 578,90 Sk. Ako pre TASR uviedol hovorca ZSSK Miloš Cikovský, celkovo však možno konštatovat klesajúci pocet ciernych pasažierov. V roku 1999 bolo zistených 3 042 prípadov cestujúcich bez platného cestovného lístka, v roku 2000 to bolo 2 917 prípadov a v roku 2001 len 2 627 takýchto cestujúcich.
Opacná tendencia je badatelná vo vývoji celkovej sumy na vymáhanie. Kým v roku 1999 bolo na vymáhanie postúpené suma v objeme 1 193 146,40 Sk, v roku 2001 to bolo už 1 620 030,20 Sk. Zvyšovanie sumy na vymáhanie súvisí najmä so zdražovaním cestovného na slovenských železniciach.
Po tom, ako dlžník sumu neuhradí, postúpi ZSSK pohladávku na súdne vymáhanie. V uplynulom období sa zvýšil podiel pohladávok postúpených na súdne konanie. Kým v prvom štvrtroku 2001 bolo žalovaných 37 % prípadov, za rovnaké obdobie 2002 to bolo 62 % odstúpených prípadov.
Cestujúci, ktorý sa pri kontrole nepreukáže platným cestovným lístkom, je povinný zaplatit cestovné a úhradu vo výške 100-násobku minimálneho cestovného podla cenníkov, ktoré v súcasnosti predstavuje 7 Sk. Železnice sa tak podla M. Cikovského dostávajú do paradoxnej situácie, ked pokuta 700 Sk je nižšia, ako pokuta v niektorých podnikoch mestskej hromadnej dopravy. Pri nezaplatení cestovného je cestujúci povinný preukázat sa dokladom totožnosti, za úcelom dodatocného vymáhania cestovného a úhrady, pricom na najbližšej stanici bude z prepravy vylúcený.
Iným závažným problémom pre ZSSK je falšovanie cestovných dokladov. Všetky cestovné doklady - vnútroštátne i medzinárodné, sú pred zámenou za falzifikáty zabezpecené ochrannými prvkami. Toto zabezpecenie je na rôznej úrovni a zodpovedá vnútroštátnym alebo medzinárodným normám a predpisom. Úroven zabezpecenia závisí na cene, za ktorý sa daný doklad predáva. K ochranným prvkom patria najmä antikopírovacia farba, ochranné znaky viditelné len pod UV lampou, hologramy ci deštrukcné fólie.

Tender na vlaky hrozí škandálom
Sme14.6.2002, JURAJ MARTINY - Premiér Mikuláš Dzurinda pravdepodobne vedel o problémoch okolo tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice. Zároven je pravdepodobné, že obchod bol zaujímavý aj pre SDKÚ. Svedcí o tom list poslanca Kresánka premiérovi.
Komisia pod vedením riaditela divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK Miroslava Dzurindu, premiérovho brata, vybrala za vítaza švajciarsko-slovenské konzorcium, ktoré ponúklo výrazne drahšie vlaky ako konkurencia (aj ked cena nebola jediným kritériom). Ministerstvo dopravy proti výberu protestovalo, obchod nie je dodnes uzavretý.
Denník SME má k dispozícii kópiu listu poslanca Petra Kresánka, ktorý adresoval premiérovi a v ktorom sa okrem iného píše: „… mal by si byt informovaný o problematicnosti tohoto obchodu, dodávatela a dodaných výrobkov, ktoré nás môžu kompromitovat ešte štyri roky.“
S premiérom sa podla listu Kresánek o tejto veci osobne rozprával dvakrát a komunikoval vraj aj s mužom, ktorého v liste nazýva Gabo. Pravdepodobne ide o bývalého ministra dopravy a financmajstra SDKÚ Gabriela Palacku.
Kresánek autentickost listu pre SME potvrdil, ale odmietol odpovedat na otázku, ci naozaj ide o bývalého ministra dopravy. „Fakty v liste som získal od vedúceho úradu Klucku, ktorý nesúhlasil so spomínaným výberom, lebo prichádzalo k mrhaniu štátnych penazí. Pán Klucka predpokladal, že ako poslanec sa k premiérovi dostanem skôr. Som však zdesený, že sa takto stráca súkromná pošta,“ reagoval.
Na druhej strane Kresánek v liste premiéra vyzýva, aby obnovil svoju dôveru k ministrovi dopravy Jozefovi Macejkovi a vedúcemu úradu ministerstva Petrovi Kluckovi, pre ktorých, ako píše, je priatelstvo s premiérom viac, a preto „už nebudú zasahovat do Egyedovho (riaditela ZSSK - pozn. red.) výberu“.
Kresánek v liste tvrdí, že si myslel, že „Gabo berie vec alternatívne, podla faktu, že pozadie pre stranu je rovnaké“. Zopakoval tu aj nevýhodnost ponuky konzorcia DMU GTW pre štát. Premiér sa k listu vcera nevyjadril, podla hovorcu Martina Marušku mal nárocný pracovný program.

Dzurindov brat žiada vyšetrovanie
Miroslav Dzurinda je rozhodnutý podat podnet na prešetrenie konania niektorých osôb v súvislosti s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice.
„V piatok uverejním mená ludí, ktorí s najväcšou pravdepodobnostou v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní znemožnujú obstarávatelovi legálnym spôsobom uzavriet sútaž a robia všetko, aby sme utrpeli aj medzinárodnú blamáž,“ povedal vcera pre agentúru SITA Miroslav Dzurinda.
Odpovedal tak na medializáciu prípadu aj na stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu k výberu dodávatela. Komisiu, ktorá rozhodovala o výbere, viedol práve Dzurinda.
Správa NKÚ, ako už v pondelok informoval denník SME, spochybnuje výber vítaza, ktorým sa stalo konzorcium DMU GTW Slovensko, zložené zo spolocností ŽOS Vrútky a švajciarskeho Stadler AG, Busnang. Ponuka konzorcia bola podla správy okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako konkurencná ponuka.

Na železnicnom priecestí zahynuli dve ženy
Sme15.6.2002 - Dve Banskobystricanky sú obetami štvrtkovej zrážky Renaulta Clio s rýchlikom, ktorá sa stala na priecestí pri obci Hronsek. K tragédii došlo krátko pred 17.00 h na železnicnom priecestí so svetelnou a zvukovou signalizáciou bez závor. Rýchlik idúci od Banskej Bystrice do Zvolena nestacil ubrzdit a narazil do prechádzajúceho renaulta. Pri dopravnej nehode zahynula 51-rocná Magdaléna M. a jej o tri roky staršia spolujazdkyna Katarína M. Predbežná škoda je odhadovaná na 400-tisíc korún.

Premiér SR podozrieva MDPT z presadzovania súkromného záujmu v tendri na LMJ
TASR16.6.2002 - Premiér SR Mikuláš Dzurinda nadobudol podozrenie, že skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy chcela a chce presadzovat v tendri na LMJ osobitný súkromný záujem.
Títo ludia podla predsedu vlády bránili ukonceniu tendra na dodávatela lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK , Bratislava, komplikovali ho a médiám podsúvali zavádzajúce informácie. Predseda vlády SR to uviedol na dnešnom brífingu po stretnutí s ministrom dopravy J. Macejkom a generálnym riaditelom ZSSK A. Egyedom.  

Lipšic: Ak je pravda, co napísal Kresánek Dzurindovi, ide o škandál
TASR16.6.2002 - Ak sú pravdivé informácie uvedené v medializovanom liste poslanca za SDKÚ Petra Kresánka premiérovi a predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi o tendri na dodávku 35 motorových vlakov pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), ide podla podpredsedu KDH Daniela Lipšica o škandál navodzujúci podozrenie, že prostredníctvom verejného obstarávania je financovaná politická strana.
"My budeme pána premiéra žiadat velmi dôrazne o vysvetlenie a dúfam, že to bude vysvetlenie dôraznejšie, ako napríklad v prípade škandálu okolo pána Palacku," povedal Lipšic v dnešnej relácii Slovenskej televízie O pät minút dvanást.
Aj predseda ministerského klubu SDL Lubomír Fogaš sa domnieva, že ide o kauzu.  "List bol vysvetlený, ale tým vysvetleniam sa nedá verit. Myslím si, že každý, kto sa pohybuje v politike, vie, co tie náznaky, ktoré sú v liste popísané, znamenajú," konštatoval Fogaš. Korupciu podla neho treba potierat v zárodkoch.  "Pán poslanec sa o to zrejme pokúsil rozhovormi s príslušnými ústavnými cinitelmi a nakoniec písal list," nazdáva sa Fogaš.
Podla podpredsedu Smer-u Dušana Caplovica celý prípad potvrdzuje stanoviská jeho strany, že korupcia je na Slovensku javom spojeným s financovaním politických strán.  "Vo vyspelých demokraciách pri takýchto kauzách vyvodzujú politici osobnú zodpovednost," poznamenal Caplovic a dodal, že vyvodit by ju mali premiér Dzurinda, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko i autor listu Kresánek.
Súcasná vláda sa podla podpredsednícky SDKÚ Zuzany Martinákovej snažila vyvodzovat dôsledky z podobných podozrení z netransparentnosti a urcite tak urobí aj v tomto prípade. Za vlády Vladimíra Meciara bolo slovo tender neznámym pojmom, takže je tu velký kvalitatívny posun v porovnaní s minulostou, uviedla Martináková.
Viaceré médiá uverejnili koncom tohto týždna list Kresánka Dzurindovi, súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK . Kresánek v liste upozornuje Dzurindu na problematickost obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko, tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG, Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž:  "Po celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom , ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel. Podla správy Najvyššieho kontrolného úradu bola ponuka vítazného konzorcia okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako konkurencná.
Dzurinda sa dnes stretol s generálnym riaditelom ZSSK Andrejom Egyedom a ministrom Macejkom. Po stretnutí informoval o svojom podozrení, že  "istá skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií chcela, respektíve chce presadzovat v tomto tendri nejaký osobitný, súkromný záujem. Preto bránila ukonceniu tohto tendra, komplikovala ho a médiám podsúvala rôzne zavádzajúce informácie. Pritom sa v rokovaniach zrejme zaštítovala politickou dekou SDKÚ, hoci to všetko so SDKÚ nemalo a nemá nic spolocné." Celú kauzu oznacil Dzurinda za cielenú konšpiráciu voci jeho osobe a SDKÚ. Potvrdzuje to podla neho aj fakt, že Kresánkov list, ktorý dostal, nie je totožný s tým, ktorý bol uverejnený v médiách. Dôkazom je podla Dzurindu skutocnost, že meno Peter Kresánek a jeho podpis sú mierne odsadené, pricom medializovaný list bol podpísaný v línii. Dzurinda uviedol, že obsahovú zhodu oboch listov neskúmal, svoj originál je však pripravený poskytnút.

O zotrvaní Macejka na kandidátke bude Dzurinda rokovat so štruktúrami SDKÚ
TASR17.6.2002 - O zotrvaní Jozefa Macejka na kandidacnej listine SDKÚ na septembrové parlamentné volby bude predseda strany Mikuláš Dzurinda rokovat s vedením príslušného miestneho a regionálneho zväzu SDKÚ. Ako však v nedelu povedal novinárom, chce byt dôsledný pri postupe voci Macejkovi.
Kvôli politickej zodpovednosti za kauzu tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre Železnicnú spolocnost navrhne dnes Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
"Zatial nevidím dôvod, preco by som mal dávat návrh na jeho vylúcenie," reagoval v nedelu Dzurinda pred novinármi na otázku, ci kauza bude stát Macejka aj clenstvo v strane. SDKÚ je však podla neho jediná strana, ktorá je konzekventná a aj návrh na Macejkovo odvolanie svedcí o snahe strany pôsobit transparentne.
O zmene na kandidacnej listine, ktorú stanovili výsledky aprílových vnútrostraníckych volieb, môže rozhodnút Prezídium SDKÚ na návrh Dzurindu ako predsedu strany.
Macejko má v súcasnosti na uzavretej kandidacnej listine císlo 7. Do primárok išiel na osobitnej kandidátke prezídia, ktorej nominanti mali zabezpecené posty v prvej dvadsatpätke. Macejka navrhol Dzurinda ako predseda strany a pri predstavovaní nominantov prezídia o nom povedal:  "Co som si všimol u Jozefa Macejku, je jeho neobycajne jasné ekonomické videnie. Je to liberálny ekonóm s velmi jasnými, vyhranenými ekonomickými postojmi. A ako premiér môžem len konštatovat, že tieto svoje jasné ekonomické a zásadné postoje vždy náležitým spôsobom na vláde nielen prejavil, ale aj presadzuje.

Premiér Dzurinda dnes podá návrh na odvolanie ministra Macejka
TASR17.6.2002 - Premiér Mikuláš Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby odvolal Jozefa Macejka z postu ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Dzurinda v nedelu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voci ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 lahkých motorových jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. ( ZSSK ).
Macejko a skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) podla premiéra nenáležitým spôsobom zasahovali do príslušného tendra. ŽSR a následne ZSSK sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne uplatnovat svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom postu predsedu Dozornej rady.  "Ale organizátorom, vyhlasovatelom, a teda aj vyhodnotitelom tendra nie je ministerstvo," zdôraznil Dzurinda.  "Až som bol prekvapený, ako zásadným spôsobom prekrocil minister a úradníci z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné takto zasahovat do organizácie, ktorá spadá do príslušného rezortu," vyhlásil premiér. Minister podla neho nevyužil možnosti, ktoré má voci generálnemu riaditelovi ZSSK , ale  "z druhej strany mu významným spôsobom bránil ukoncit tender". Dzurinda tiež zistil, že s potenciálnym nadobúdatelom rokovali ludia, ktorí nikdy nemali mat s tendrom nic spolocné.
Hned ako premiér dorucí prezidentovi potrebné dokumenty na odvolanie Macejka, požiada generálneho prokurátora, aby mohol urobit komplexnú výpoved o celom prípade.  "Lebo mám vážne podozrenie, že skupinka ludí vo vedení MDPT , ale aj iní ludia z iných ustanovizní a iných oblastí nášho života významným spôsobom v príslušnom tendri zasahovali, sledujúc svoj osobný súkromný prospech, a nie verejný záujem," konštatoval Dzurinda. Chce, aby orgány cinné v trestnom konaní preskúmali, ci v celom procese neboli spáchané trestné ciny, pretože osobne nadobudol podozrenie, že spáchané mohli byt.
Podla Dzurindu je dost dôvodov domnievat sa, že informácie, ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli nepravdivé. Položil tiež otázku, ci bolo konanie NKÚ v súlade so zákonmi.  "Je to orgán kompetentný rozhodovat o tom, ci má byt tender dokoncený alebo nemá?" spýtal sa Dzurinda, podla ktorého je to len a len kompetencia vyhlasovatela tendra, teda ZSSK .
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili 23. júla minulého roka verejnú sútaž na dodávku lahkých motorových vlakov pre osobnú dopravu. Vítaz bol vyhlásený 9. januára tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené slovenskou spolocnostou ŽOS Vrútky a švajciarskou Stadler AG, Busnang. Voci objektívnosti tohto výberu namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom , ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podla medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurencného Alstomu bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podla minulotýždnového vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre Televíziu Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej komisie, riaditel divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatocne zmenila.

Dzurinda: Kresánek napísal svoj list na želanie Klucku a Bakšaya
TASR17.6.2002 - Medializovaný list predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK napísal poslanec za SDKÚ Peter Kresánek na želanie vedúceho úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) Petra Klucku a podnikatela Jozefa Bakšaya. Novinárom to v nedelu povedal Dzurinda po vecernom rokovaní Prezídia SDKÚ, na ktoré bol pozvaný aj Kresánek, aby okolnosti napísania listu vysvetlil vedeniu strany.
Dzurinda sa Kresánka opýtal, komu ešte list dal, pretože Dzurindov originál a medializovaná podoba listu neboli zhodné pre inú polohu Kresánkovho podpisu.  "Odpoved bola, že pánu Kluckovi," priblížil premiér poslancovu repliku. Dzurinda pritom už na obed zverejnil svoje podozrenie, že istá skupina ludí vo vedení MDPT podsúvala médiám zavádzajúce informácie o tendri a bránila jeho dokonceniu, pretože chcela presadzovat svoje súkromné záujmy.
Premiér sa vrátil aj k pasáži o  "pozadí pre stranu", ktorú médiá interpretovali ako prejav korupcie súvisiaci s financovaním SDKÚ.  "Pán Kresánek na moje priame otázky, ci niekto z Prezídia SDKÚ, napríklad pán Palacka, s ním niekedy hovorili o nejakých províziách alebo niecom podobnom v súvislosti s tendrom, vyhlásil pred clenmi prezídia jasne a rezolútne, že nic takého zo strany žiadneho predstavitela SDKÚ nikdy vykonané nebolo," povedal Dzurinda.  "Pozadie" podla neho Kresánek jednoznacne myslel ako politické, kedže jeden z úcastníkov tendra je spájaný s poslancom a clenom PSNS Vitazoslavom Moricom.
Kresánek pri odchode z rokovania prezídia novinárom povedal, že list mal slúžit Dzurindovi ako zdroj informácií. Uviedol tiež, že o tendri sa s Dzurindom pred casom hovoril, presne ako spomína v liste.  "Ale mal som proste pocit aj poznatky, že ma pozorne nepocúva, že vôbec nerozumel, o ktorú z tých dvoch spolocností ide," poznamenal poslanec. Podobne sa vyjadril aj Dzurinda - potvrdil, že sa s Kresánkom o tendri rozprával, ale vôbec sa on nechcel zaujímat, pretože mu to neprináleží.
Spomínaný list uverejnili koncom minulého týždna viaceré médiá. Kresánek v nom upozornuje Dzurindu na problematickost obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko, tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG, Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž:  "Po celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom , ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Kvôli politickej zodpovednosti za tender navrhne dnes Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.


Strana vytvorená: 18-VI-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače "