Alcatel získal zákazku ŽSR
SITASme 6.11.2001, BRATISLAVA - Zástupcovia Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) a Alcatelu Slovakia včera podpísali rámcovú zmluvu o modernizácii teleinformačnej siete ŽSR . Stavba pozostáva z vybudovania trasy a dodávky optických diaľkových káblov, vybudovania prenosových a prístupových sietí, vybudovania spojovacích systémov a tiež systémov pre účtovanie telekomunikačných služieb. Informoval o tom hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Predpokladané investičné náklady modernizácie teleinformačných sietí sa pohybujú na úrovni 2,6 miliardy korún. Súčasťou stavby bude aj obnova a rozšírenie terajšej siete, vybudovanie napájacích zdrojov a vyhotovenie vykonávacích projektov pre jednotlivé etapy. Predpokladaný termín začatia stavby je december 2001. Ukončenie sa predpokladá v decembri roka 2004.
Stavba je rozdelená na tri etapy. V prvej sú zahrnuté úseky z Bratislavy cez Nové Zámky do Zvolena a Košíc s pokračovaním až do Čiernej nad Tisou. Druhou etapou bude stavba pokračovať z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. V poslednej etape budú realizované úseky z Vrútok cez Turčianske Teplice a Banskú Bystricu do Zvolena, a ďalej z Turčianskych Teplíc cez Hornú Štubňu, Prievidzu, Topoľčany a Nitru do Nových Zámkov s pokračovaním do Štúrova a do Komárna.

Pôjdu po novom roku nemocnice do konkurzu?
Ste klientom Všeobecnej zdravotnej? Pre vás lieky nemáme!
Národná obroda ŠTVRTOK 15. November 2001, Katarína Dzurillová Bratislava - Už len dva a pol mesiaca má vláda na to, aby oddlžila zdravotnícke zariadenia.
Inak im hrozí konkurz. V praxi by to znamenalo, že nemocnice by museli veriteľom odovzdať hnuteľný (budovy) či nehnuteľný majetok (techniku). Novela exekučného poriadku, ktorú poslanci schválili ešte v lete, konkrétne ustanovenie, podľa ktorého nie je možné exekvovať majetky a peniaze na účtoch zdravotných poisťovní a zdravotníckych zariadení, platí len do 21. januára 2002.
Problémy spôsobuje aj návrh na konkurz Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP).
Niektoré lekárne sa boja vydávať klientom tejto poisťovne lieky - ak si všimnú preukaz VšZP, pacientovi automaticky oznámia, že daný liek nemajú...
Čo na to ministerstvo zdravotníctva (MZ)? Už v čase schvaľovania novely minister Roman Kováč vyhlásil, že novelu považuje za nesystémový krok. "Už v Rakúsko- Uhorsku platila výnimka z exekúcií pre nemocnice,“ vyhlásil vtedy R. Kováč. Exekučný problém by sa mal riešiť v rámci pripravovanej novely zákona o zdravotnom poistení. „Vzhľadom na to, že nie je veľa času, bolo by vhodné, aby sa pripravila novela exekučného poriadku, ktorá by vyňala zdravotnícke zariadenia z exekúcií,“ uviedol pre Národnú obrodu riaditeľ tlačového odboru MZ Martin Urmanič. Ministerstvo "uvažovalo" o príprave takejto novely, nakoniec sa však spolieha na poslancov. Spomínanú novelu minulý týždeň predložil do parlamentu poslanec za SDK Tibor Šagát. V prípade, že by návrh prešiel, zdravotníckych zariadení by sa netýkal exekučný zákon - ich majetok by sa nemohol exekvovať.
Zdravotnícke zariadenia a lekárne mali byť pritom oddlžené už v lete, a to predovšetkým z privatizácie piešťanských a dudinských kúpeľov. Tie sa však doteraz nesprivatizovali. Z kúpeľov sa rátalo so sumou 2,5 mld Sk, do konca roka by mali dlžoby vo výške 902 mil. Sk uhradiť aj ŽSR .
ďalších 1,8 mld Sk na oddlženie by sa malo získať z privatizácie Slovenského plynárenského priemyslu (SPP). Ešte tento rok by mal splatiť svoj dlh 1,2 mld Sk aj Fond národného majetku.
Jediným, čo by sa malo stihnúť sprivatizovať do konca tohto roka, je SPP. Je však otázne, či sa ujde z peňazí zo SPP aj zdravotníctvu. Dlh zdravotníckych zariadení sa pritom vyšplhal na takmer 20 miliárd Sk.

Dominantou hospodárstva Žilinského kraja je priemysel
Rozvojové príležitosti kraja predurčujú aj medzinárodné dopravné ťahy, slabinou sú pracovné príležitosti
Národná obrodaŠTVRTOK 15. November 2001, Milan Rajčák - V Žilinskom kraji, ktorý tvorí 13,8 % rozlohy SR, žije 12,8 % obyvateľov Slovenska. 51 % obyvateľstva žije v mestách. V kraji je 313 obcí, z nich 17 má štatút mesta. Najviac obyvateľov má Žilina, najmenšia obec Liptovské Beharovce v okrese L. Mikuláš má 52 obyvateľov.

HOSPODÁRSTVO
Mesto Žilina je dôležitou dopravnou križovatkou, vďaka ktorej sa stala významným hospodárskym centrom aj v celo-štátnom meradle. Hospodársku silu regiónu výrazne dopĺňa Martin, L. Mikuláš a Ružomberok.
Z hľadiska tvorby HDP regiónu, ale aj zamestnanosti obyvateľstva, je ťažiskovým odvetvím priemysel. V ňom má významnú úlohu výroba a distribúcia elektrickej energie.
Strojársky priemysel v kra- ji zastupujú predovšetkým ZVL, Elektrovod a Bonatech. KLF–ZVL sú v Kysuckom Novom Meste, Kinex v Bytči, Kovomont v Čadci, ZŤS TEES a Martindiesel v Martine, ŽOS vo Vrútkach. V Liptovskom Hrádku je Tesla a Alcatel SEL TLH. Ružomberok je známy najmä výrobou papiera a celulózy. Neografia v Martine je významným polygrafickým komplexom, sú tu aj Turčianske papierne a Martap. Hoechst-Biotika v Martine patrí k našim najznámejším farmaceutickým spoločnostiam so zahraničnou účasťou. Kožiarske závody, Maytex a Ligarex v L. Mikuláši sú producenti a spracovatelia kožiarenských produktov a textilného tovaru, podobne ako Makyta v Bytči a Slovena v Žiline.
Na spracovanie drevnej hmoty sa orientuje viacero drevárskych a nábytkárskych podnikov. V potravinárskom priemysle je známa Liptov- ská mliekáreň vyrábajúca parený syr a bryndzu a St. Nicolaus.
Severná časť regiónu má menej výhodnú dopravnú polohu a aj priemyselná výroba je tu menej zastúpená. Orientuje sa na elektrotechnický, strojársky, drevospracujúci a odevný priemysel.
V Kysuckom Novom Meste sa buduje významný priemyselný podnik firmy INA Werke, ktorý by mal poskytnúť zhruba 1 000 nových pracovných príležitostí. Projekt v roku 1999 podporila aj vláda.
Región neoplýva významnejšími zásobami nerastných surovín. Na severnej Orave sú ložiská lignitu, rašeliny a nepatrné zásoby ropy a zemného plynu. Na viacerých miestach sa ťaží vápenec, dolomit a travertín. Poľnohospodárstvo je zamerané na pestovanie zemiakov, raže, jačmeňa, ovsa a chov hovädzieho dobytka. Lesné hospodárstvo sa významne podieľa na zamestnanosti vidieckeho obyvateľstva .
Pre kraj má značný hospodársky význam turistický ruch. Liptovsko- mikulášska, ružomberská, roháčska a lúčanská podoblasť cestovného ruchu patrí do kategórie medzinárodného významu. Rekreačno-balneologickú funkciu má mesto Rajecké Teplice a Rajec s termálnymi kúpaliskami a kúpele Lúčky v okrese Ružomberok. Turčianske Teplice sú známe okrem kúpeľno-liečebnej funkcie aj Západoslovenskými žriedlami, závod Budiš.

SILNÉ STRÁNKY
Regiónom prechádzajú významné medzinárodné cestné ťahy, ktoré spájajú Slovensko s ČR a Poľskom. Vedú ním aj medzinárodné železničné magistrály. Hraničné priechody s Poľskom sú v Trstenej, Suchej Hore, Oravskej Polhore a realizujú sa v Novoti a Bobrove. Žilinské letisko je zaradené medzi päť hlavných letísk na Slovensku.
Severozápadná časť regiónu je súčasťou chránenej vodohospodárskej oblasti Beskydy-Javorníky a je tu vodárenská nádrž nadregionálneho významu Nová Bystrica.
Priemyselná výroba je pomerne diverzifikovaná a má dostatok energetických zdrojov z hydroelektrární. Na Váhu sú vybudované elektrárne v Lipovci, Sučanoch, Krpeľanoch a Bešeňovej. Oravská priehrada a Liptovská Mara sú tiež výrobcami elektrickej energie. Na Čiernom Váhu je naša najvýkonnejšia prečerpávacia hydroelektráreň. Lesné hos-podárstvo patrí k produkčne najvýznamnejším na Slovensku.
V oravskej časti je dostatočný potenciál zdrojov pitnej aj úžitkovej vody. Kraj má všetky predpoklady na rozvoj zimnej i letnej turistiky.

SLABÉ STRÁNKY
Orava a Kysuce sú z hľadiska umiestnenia kapitálových investícií do priemyslu poddimenzované. Vysoká zamestnanosť v priemysle v okresoch, kde produktivita práce výrazne zaostáva za celoslovenským priemerom (Námestovo, Tvrdošín, Martin), môže vyvolať tendencie k redukcii počtu pracovných príležitostí v tomto odvetví.
Napriek tomu, že región nepatrí z hľadiska nezamestnanosti k najslabším v SR, treba povedať, že je to tak aj vďaka tomu, že ľudia chodia za prácou do Českej republiky. Okresy Dolný Kubín aTvrdošín majú nadpriemernú nezamestnanosť a vzhľadom na vysoký podiel sezónnych prác v lesnom hospodárstve a poľnohospodárstve zamestnanosť v tejto časti kraja veľmi kolíše. Dlhodobo nadpriemernú nezamestnanosť majú okresy Kysucké Nové Mesto a Čadca. Vláda ich preto v rámci Národného plánu regionálneho a sociálneho rozvoja zaradila medzi regióny s prioritnou podporou.
Vážnym problémom severných okresov regiónu sa stala živelná ťažba dreva.

ŽILINSKÝ KRAJ
REGIONÁLNE VOĽBY
Žilinský kraj
Rozloha: 6 788 km2
Počet obyvateľov: 692 332
Prevládajúce národnostné zloženie: Slováci 97,5 %, Česi 0,9 %, Rómovia 0,4 %.
Okresy: Bytča 30 788 obyvateľov, Čadca 92 843, Dolný Kubín 39 364, Kysucké Nové Mesto 33 778, Liptovský Mikuláš 73 984, Martin 97 813, Námestovo 56 053, Ružomberok 59 420, Turčianske Teplice 16 866, Tvrdošín 35 062, Žilina 156 361 obyvateľov (ŠÚ SR 2001)
Hlavné sídlo kraja: Žilina (86 818 obyvateľov, k 31. 12. 1999)

Trenčiansky kraj má pestrú ekonomickú základňu
Niektoré podniky zamestnávajúce značný počet ľudí ťažko hľadajú náhradu za stratené odbytiská
Národná obroda STREDA 14. November 2001, Milan Rajčák - V Trenčianskom kraji, ktorý sa podieľa 9 % na rozlohe SR, žije 11 % obyvateľov Slovenska. Viac ako 58 % obyvateľstva regiónu žije v mestách. V kraji je 276 obcí, z nich 18 so štatútom mesta. Najviac obyvateľov má Trenčín, najmenšia obec Trebichava v okrese Bánovce n/B. má 56 obyvateľov.

HOSPODÁRSTVO
Z aspektu priestorového rozmiestnenia hospodárskych aktivít tvoria región dva od seba geograficky výrazne odlíšiteľné podcelky – Považie a Ponitrie, oddelené Považským Inovcom. Aj to je jeden z dôvodov, že koncentrácia hospodárskych väzieb a aktivít nie je natoľko sústredená do krajského centra.
Trenčiansky región patrí k najpriemyselnejším na Slovensku a na celoslovenskej výrobe priemyselného tovaru sa podieľa zhruba 11 percentami. Táto výroba sa koncentruje v najpriemyselnejších okresoch regiónu pozdĺž údolia Váhu a v južnej časti v okrese Prievidza. V jej štruktúre je zastúpená ťažba nerastných surovín (uhlia a stavebných hmôt), textilná a odevná výroba, obuvníctvo, chemická výroba, gumárenská, strojársky a kovoobrábací priemysel a potravinárstvo. Tradične najvyššiu zamestnanosť v regióne poskytuje kovospracujúci priemysel, zároveň však ako dôsledok postupnej reštrukturalizácie regionálneho priemyslu v období posledných dvoch rokov dochádza aj k najväčšiemu poklesu pracovných miest práve v tomto odvetví.
K najvýznamnejším priemyselným podnikom podľa tržieb v regióne patria: Matador Púchov, Chemické závody v Novákoch, Cementáreň v Ladciach, Hornonitrianske bane v Prievidzi, zamestnávajúce viac ako 7 000 pracovníkov. Ozeta, Merina a Trenf v Trenčíne, trenčiansky Leony autokábel Slovakia, Nestlé Food v Prievidzi, Leony Slovakia v Novej Dubnici, Vegum v Dolných Vesteniciach, Skloobal v Nemšovej, BDS a LR Crystal v Lednických Rovniach, Tatra Sipox v Bánovciach n/B., Cebo Holding Slovakia patria k podnikom s významným zastúpením zahraničných investícií.
Pre región má hospodársky význam aj využívanie minerálnych a termálnych vôd v kúpeľoch Trenčianske Teplice, Bojnice a Nimnica.
Hlavným producentom elektrickej energie v regióne sú tepelné elektrárne spaľujúce hnedé uhlie a lignit v Novákoch a Zemianskych Kostoľanoch.
Kraj patrí k poľnohospodársky dôležitým oblastiam. Rastlinná výroba je zameraná na pestovanie technických plodín, kukurice a obilnín, pestuje sa i chmeľ a ovocie. Sčasti sem zasahuje aj vinohradnícka oblasť (Nové Mesto n/V.). Živočíšna výroba je zameraná na chov hovädzieho dobytka a ošípaných.

SILNÉ STRÁNKY
Kraj má veľmi dobrú dopravnú polohu. Koncentrujú sa tu dopravné väzby celoštátneho a európskeho významu na trase Terst - Bratislava - Trenčín - Žilina - Košice - Ukrajina a prechádza tu dôležitý stredný severo-južný koridor Ponitriansko- trenčiansko-žilinský. Je tu priame napojenie cestnými i železničnými trasami na ČR, s ktorou má región najdlhšiu hranicu. V Trenčíne je letisko pôvodne určené na vojenské účely, dnes sa sčasti využíva aj na civilné lety.
V Trenčíne a mestských centrách regiónu je nadpriemerné zastúpenie obyvateľstva s vysokoškolským vzdelaním. V krajskom meste má sídlo Trenčianska univerzita, zriadili tu aj neštátnu Vysokú školu manažmentu. Aj vďaka diverzifikovanej hospodárskej základni sa v regióne udržujú najnižšie hodnoty miery nezamestnanosti hneď po Bratislave (12,04 %, september 2001).
Až 87 % obyvateľstva je napojených na verejný vodovod. V regióne sú strediská cestovného ruchu a historické pamiatky. Známe sú lyžiarske strediská Veľká Javorina, Mojtín, Homôlka a Bezovec v Bielych Karpatoch, z historických pamiatok sú navštevované hrady, zámky a zrúcaniny, ako je Trenčiansky hrad, Beckov, Čachtice, Bojnický zámok.

SLABÉ STRÁNKY
Transformačný proces ekonomickej bázy spôsobil značné problémy v okresoch Partizánske, Bánovce n/B, Myjava a P. Bystrica. Prejavuje sa to aj v narastajúcej nezamestnanosti v týchto okresoch. Podniky, ako Tatra SIPOX a Zornica Banko Fashion v Bánovciach n/B., podobne obuvnícky priemysel v okrese Partizánske, ktoré zamestnávajú vysoký podiel obyvateľov regiónu, len ťažko hľadajú náhradu za stratené odbytiská v bývalom východnom bloku. V okrese Myjava sa Slovenská armatúrka, ktorá zamestnávala takmer štvrtinu ekonomicky aktívneho obyvateľstva, dostala do konkurzu, čo viedlo k rapídnemu nárastu nezamestnanosti. Rentabilita ťažby uhlia na Hornej Nitre je stále nižšia a je nevyhnutné perspektívne zavádzať do tohto regiónu alternatívne výrobné odvetvia. V opačnom prípade hrozí veľmi výrazný nárast nezamestnanosti a hospodársky kolaps Prievidzského okresu.
Hornonitrianska a Hornopovažská oblasť patria medzi 9 oblastí SR s najviac ohrozeným životným prostredím. Rieka Váh pretekajúca priemyselnými oblasťami regiónu dosahuje na niektorých úsekoch až IV. stupeň znečistenia. Absencia čistiarní odpadových vôd na pravom brehu Váhu v meste Trenčín, ako aj nízka čistiaca schopnosť existujúcich zariadení až po Nové Mesto n/V., spôsobujú ďalšie zhoršenie kvality vody v toku za hranicami Trenčianskeho kraja. Podobná situácia je na rieke Nitra v profile pod Novákmi.

TRENČIANSKY KRAJ
REGIONÁLNE VOĽBY
Rozloha: 4 501 km2
Počet obyvateľov: 605 582
Prevládajúce národnostné zloženie: Slováci 97,3 %, Česi 1,0 % Rómovia 0,3 %

Okresy: Bánovce nad Bebravou 38 640 obyvateľov, Ilava 62 042, Myjava 29 243, Nové Mesto nad Váhom 63 350, Partizánske 48 005, Považská Bystrica 65 150, Prievidza 140 444, Púchov 45 761, Trenčín 112 767 obyvateľov (ŠÚ SR 2001)
Krajské sídlo: Trenčín (59 174 obyvateľov, k 31. 12. 1999)

Ukradnuté spomienky zlatonohého „Öcsiho“ Puskása
V nemocnici komunistov platí za legendu maďarského futbalu liečebné náklady osobne premiér Viktor Orbán
Národná obroda13. November 2001 UTOROK - (Spracovala uk) - Na ihrisko Népstadiónu, kde bol Ferenc Puskás kedysi kráľom, ho priviedli priatelia. Tí ho podopierali, keď sa neistými nohami postavil k lopte. Bol začiatok septembra, maďarský futbalový zväz slávil storočnicu zápasom svojej reprezentácie proti Nemecku. Pri tejto príležitosti doviezli na štadión aj najväčšiu hviezdu niekdajšieho zlatého tímu „Öcsiho“ Puskása, no pohľad naňho, tak ako pri otváracom ceremoniáli atlantskej olympiády na trasúceho sa Muhammada Aliho, šokoval. Pohyby sedemdesiatštyriročného, vzrastom maličkého muža, trpiaceho na Alzheimerovu chorobu, boli nemotorné, pohľad zastretý. Bola to už iba bábka. Nikto netušil, či vie vôbec, čo robí, či vie, že to okrúhle čudo pred ním je jeho najväčší kamarát. No jeho kratučká noha, bola to tá slávna ľavá, aj keď bez sily, predsa len trafila loptu...
Jeho hrou bol nadšený celý svet, jeho smrteľnej ľavačky sa obávali všetci brankári. Ferenc Puskás nebol obyčajným futbalistom, bol umelcom, loptovým virtuózom. V súčasnosti, v pokročilom štádiu hroznej choroby, ledva vie kopnúť do lopty. V živote je odkázaný na pomoc blízkych a ošetrovateľov, väčšinu života trávi v nemocnici. Doma, v rodnom Maďarsku, kam sa po dlhom odlúčení vrátil, ho obklopujú starostliví priatelia, zaujímajú sa oňho stovky fanúšikov, ktorí sú radi, že „Öcsi bácsi“, aj keď poznačený chorobou, je medzi nimi.
Jeho manželka Erzsébet, niekdajšia hádzanárka i dcéra Anikó sa snažili zatajiť diagnózu, ochrániť ho pred verejnosťou, no nedalo sa to. Okolie, priatelia tušili, že s ním niečo nie je v poriadku, ale istotu mali až vtedy, keď sa správa o Puskásovej chorobe dostala na verejnosť vďaka bulvárnej tlači. Puskásov stav je v súčasnosti veľmi vážny, často už nepoznáva ani svojich lekárov. Prijíma ich slovami: „Zdravím vás, pán armádny generál.“ V jeho chorej mysli sa vynárajú spomienky na najboľavejšiu kapitolu života, na rok 1956 a „kontrarevolúciu“, na ministra obrany Mihálya Farkasa, vtedajšieho vodcu vrcholového športu.

KAPITÁN ZÁZRAČNÉHO TÍMU
V Maďarsku - aj pre tých, ktorí sa vo futbale veľmi nevyznajú, je „Öcsi“ Puskás pojmom. Nie je prehnané konštatovanie, že niekdajší major ľudovej armády je najznámejším Maďarom na svete, ktorému nemohli konkurovať ani slávni umelci či vedci. Recept na úspech bol zdanlivo veľmi jednoduchý: „My sme futbal skutočne hrali,“ odpovedal, keď sa ho spytovali na taje jeho umenia.
Len 169 cm vysoký muž, syn švábskeho zámočníka na železnici z budapeštianskej robotníckej štvrte Kispest, ktorý sa volal pôvodným menom Purczeld, bol kapitánom maďarského „zlatého“ tímu, ktorý v päťdesiatych rokoch dostal futbal na najvyššiu technickú a taktickú úroveň a súperom takmer nedával žiadnu šancu. Napriek tomu, a bolo to vtedy národnou tragédiou, vo finále svetového šampionátu v roku 1954 podľahlo toto družstvo Nemecku 2:3, hoci predtým ho odrovnalo 8:3. Dva roky predtým vyhralo olympijské zlato, 32 zápasov si udržalo svoju neporaziteľnosť, pritom dalo 144 gólov a medzi inými pokorilo i Anglicko - a to 6:3 vo Wembley! A na MS získalo len striebro! „Počas mojej tridsaťročnej profesionálnej kariéry som plakal na ihrisku len raz, po prehre 2:3 na Berner-Wankdorf štadióne,“ spomínal na túto smutnú kapitolu neskôr v knihe Tibora Hámoriho s názvom Puskás. Legenda a skutočnosť.
„Öcsi“ Puskás, ako ho familiárne oslovovali maďarskí fanúšikovia, sa márne odvolával na to, že Nemci dopovali, fakty nezmenil. Aj keby daroval všetky svoje góly, potupe neujde, jeho i spoluhráčov doma obvinili, že titul predali za mercedesy. Medzi mnohými historkami, ktoré o ňom kolujú, je jedna aj z čias, keď zázračný tím porazil v Moskve Sovietsky zväz: Puskás, ktorý bol vždy drzý a pred ústa si nedával vreckovku, na večernej recepcii zakričal na celú sálu: „Môžu aspoň členovia strany dostať jedno pivo?“

1956 - EMIGRÁCIA
V roku 1956, keď sovietske vojská obsadili jeho vlasť a začala sa poľovačka na „kontrarevolucionárov“, major ľudovej armády sa rozhodol utiecť. Tím Honvédu Budapešť, hoci maďarský zväz mu zámorskú cestu nepovolil, zo západoeurópskeho turné sa vydal predsa len do Brazílie. Po skončení ,,výletu‘‘ sa Puskás nevrátil do Budapešti, ako dezertér sa totiž obával toho najhoršieho. Preto sa zahral na mŕtveho.
Keď vyšlo najavo, že žije, od medzinárodného zväzu dostal jedenapolročný dištanc. Po vypršaní trestu sa objavil v klube Real Madrid, za štvrť roka schudol 20 kíl, stal sa opäť hviezdou s číslom 10 - a Španielsko na 34 rokov jeho novou vlasťou. V roku 1962 štartoval so španielskou reprezentáciou na svetovom šampionáte. Po skončení aktívnej kariéry pôsobil ako tréner vo viacerých krajinách - Grécku, Saudskej Arábii, Chile, Egypte, v roku 1971 získal s gréckym Panathinaikosom titul a doviedol tento tím aj do finále Pohára európskych majstrov.

PO ŠTVRŤSTOROČÍ OPÄŤ DOMA
Ako emigrant mohol Puskás Maďarsko navštíviť až v roku 1981. Mal vtedy 54 rokov. Bol to triumfálny návrat, na letisku ho očakával nadšený dav. Jeho prvá cesta viedla k hrobu matky, no potom sa pobral hneď na Népstadion, kde ho čakalo 60 000 ľudí. Vážil vtedy vyše sto kíl, mal velikánske brušisko, no lopta ho stále poslúchala.
V živote si nevedel nikdy nič odoprieť - jedol, pil, fajčil. Všetko vo veľkom. Vážil 125 kíl aj preto, ako hovorieval, lebo mu ,,veľmi chutí, keď sa jedlo dobre opaprikuje‘‘. V Španielsku vlastnil továrničku na klobásy i reštauráciu v Madride, no tie neskôr musel predať, mal dom v Benindorme (Costa Blanca), no pred desiatimi rokmi sa so svojou manželkou predsa len vrátil do Budapešti. Maďarský zväz mu zaobstaral byt na piatom poschodí, pretože bývalá hviezda nebola schopná financovať vlastný byt. Dostal i penziu, ktorá prináleží olympijským medailistom - je to čiastka 600 mariek mesačne. Výdavky za nemocničnú starostlivosť prevzal osobne premiér Viktor Orbán - ten sa postaral, aby mu v bývalej nemocnici komunistických funkcionárov, kde je hospitalizovaný, nič nechýbalo.
Na budúci rok 2. apríla bude mať legenda maďarského a svetového futbalu 75 rokov. Maďarsko plánuje veľkolepé oslavy, na ktoré pozvali aj španielsku reprezentáciu. Muž, považovaný za jedného z najlepších útočníkov na svete, maximálne výbušný, s dokonalou technikou, nevyspytateľným driblingom, vtipnými a dokonale časovanými prihrávkami, bleskovým poznaním situácie a presnou streleckou muškou, na počesť ktorého sa bude slávnosť konať, možno z toho už nič nebude vnímať...

V Čečensku sa strieľalo
PravdaPondelok 12. novembra 2001, MOSKVA (ČTK) - Ruské bezpečnostné sily včera v Čečensku zabili štyroch čečenských povstalcov a zhabali veľké množstvo munície a zbraní. Oznámili to ruské vojenské zdroje. Ďalších 18 ľudí zatkli. Operácie sa uskutočnili v metropole Groznyj, jej okolí a juhočečenských okresoch.

Prezidenta nezvolili
SOFIA (ČTK) - Bulhari si pre nízku volebnú účasť v nedeľných prezidentských voľbách zvolia hlavu štátu až v druhom kole. Vyplýva to z predbežných výsledkov, podľa ktorých sa na voľbách nezúčastnilo 50 percent voličov. Druhé kolo sa uskutoční budúcu nedeľu. Najväčšie šance na víťazstvo má doterajší prezident Petar Stojanov (49).

Najhoršie povodne
ALŽÍR (REUTERS, ČTK, jf) - Rozsiahle búrky a povodne, ktoré si vyžiadali viac ako 300 mŕtvych, zasiahli cez víkend hlavné mesto Alžírska a jeho okolie. Niekoľko stoviek ľudí sa zranilo a tisícky zostali bez strechy nad hlavou. Rozbúrený živel zasiahol najmä chudobné štvrte metropoly. Väčšina ľudí zahynula v troskách svojich domov, pod vyvrátenými stromami. - alebo pri dopravných nehodách. Voda najviac postihla robotnícku mestskú časť Bab el-Oued, kde zahynulo 60 ľudí. V dôsledku katastrofy prestala v triapolmiliónovom Alžíri fungovať železničná doprava a skoro všetky štátne úrady a obchody boli zatvorené. V nedeľu sa už život v niektorých častiach metropoly začal vracať k normálu.
V nedeľu sa pre mimoriadnu situáciu v krajine stretla alžírska vláda, ktorá mala prijať krízový plán na pomoc obetiam prírodného živlu. Minister vnútra Nureddín Zerhúní nazval povodne národnou katastrofou a vyzval na medzinárodnú pomoc. Alžírske vedenie spolu s miestnymi úradmi však čelí v súvislosti so záplavami mimoriadnej kritike zo strany médií. Tie vládu obviňujú, že nedokázala zmierniť dosah katastrofy na obyvateľov ani napriek skorším jednoznačným varovaniam meteorológov. Denníky vrátane vplyvných novín El-Watan vychádzali v nedeľu s titulkami Kriminálna nedbalosť, Ľahostajnosť a Útek pred povinnosťou.
Pomoc pre záplavami postihnuté Alžírsko už prisľúbil francúzsky prezident Jacques Chirac. Meteorológovia označili povodne za najhoršie za posledných 20 rokov. Ničivé záplavy s desiatkami mŕtvych už Alžírsko postihli v minulom roku dvakrát a raz aj v rokoch 1993 a 1994.

Zastavia nelegálne odpočúvanie?
Rezort spravodlivosti nesúhlasí so sprísnením podmienok odpočúvania
PravdaStreda 14. novembra 2001, Róbert Kadlečík, Marek Vagovič, BRATISLAVA - Zatiaľ čo Spojené štáty zvažujú po teroristických útokoch odpočúvanie podozrivých osôb aj bez súhlasu súdu, slovenskí poslanci Ján Langoš, László Gyurovszky a František Mikloško chcú, naopak, podmienky odpočúvania sprísniť. "Návrh predkladáme najmä z dôvodu, že na Slovensku nie je v súčasnosti možné legálne odpočúvanie, keďže nijaká právna norma neurčuje zákonného sudcu, ktorý by vydal príslušné povolenie," uviedol pre Pravdu Gyurovszky. Povolenie na odpočúvanie v Bratislave totiž môže až dosiaľ vydať aj sudca z Prešova.
V SR môže požiadať súd o odpočúvanie alebo kontrolu SMS správ šesť organizácií - Slovenská informačná služba, Vojenské obranné spravodajstvo, colná správa, polícia, väzenská a justičná stráž a železničná polícia. Ani jeden z týchto orgánov však nemusí pri žiadosti o odpočúvanie taxatívne uviesť dôvody. Nová právna úprava má preto zamedziť zneužívaniu odpočúvaní na diskreditáciu nepohodlných osôb. "Odpočúvanie je jedným z najvážnejších zásahov do osobných slobôd občanov. Príslušné orgány by preto mali presne vymenovať dôvody odpočúvania konkrétnej osoby," zdôraznil Gyurovszky.
Predkladatelia novely zákona o ochrane súkromia tiež upozorňujú na neexistenciu verejnej kontroly v tejto oblasti. Nová právna úprava preto zavádza aj povinnosť informovať o vytypovaných osobách najvyšších nadriadených, to znamená ministra alebo riaditeľa tajnej služby. Ministri by zasa boli povinní odovzdať evidenciu odpočúvaní príslušnému parlamentnému výboru, ktorého rokovania budú verejné. "Prijatie zákona by bol krok k tomu, aby boli odpočúvania, ktoré sú povolené, aj opodstatnené. Príslušné orgány by boli navyše nútené k väčšej zodpovednosti," tvrdí Gyurovszky.
Sprísnenie možností odpočúvania však nepovažuje za správne vedúci úradu Ministerstva spravodlivosti SR Daniel Lipšic. Poslanecká novela zákona, ktorá už prešla v parlamente prvým čítaním, by podľa neho znamenala "znefunkčnenie" samotného odpočúvania.

Glosa Širokorozchodná
PravdaStreda 14. novembra 2001, Milan Stanislav - Hitom časti politickej reprezentácie je už druhý týždeň stavba širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy. Dva dni o nej rokoval Migaš so Selezňovom a včera tento projekt medzi inými spomenul aj Fico. Vraj rokovanie prezidentov Putina a Schustera ukázalo, že týmto projektom nebránia nijaké prekážky. Jedna možno predsa. Peniaze. Podľa Mečiara vybudovanie širokorozchodnej posúdili za jeho vlády odborníci ako neperspektívne - niet po nej čo voziť. Možno by si niektorí politici mali vziať kalkulačku. Na ich orientáciu: len modernizácia 40 km súčasnej železnice z Rače do Trnavy bude stáť viac ako 7 miliárd korún.

Krátko
Hospodárske noviny 14.11.2001 - Petrochemická skupina Slovnaft vytvorila za prvých deväť mesiacov čistý zisk v objeme 3,579 mld. Sk, čo je v korunovom vyjadrení o 122 % viac než v rovnakom období minulého roka. Ten spoločnosť ukončila s čistým ziskom 1,613 mld. Sk. Za prvé tri štvrťroky realizoval Slovnaft čisté výnosy z predaja v objeme 54,763 mld. Sk, čo je medziročný nárast o 2,616 mld. Sk, resp. o 5 %.
Prvých tisíc Fabií Junior, ktoré si zákazníci kúpia od 13. novembra, bude lacnejších o 10 tis. Sk. Ako vianočný darček sa tohto roku tiež bezplatne ku každej Fabii Classic typu Combi a Sedan montuje centrálne zamykanie a alarm v hodnote zhruba 17 tis. Sk a k Fabiám typu Comfort a Elegance dodáva navyše súprava zimných pneumatík v hodnote okolo 15 tis. Sk.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) by mal rozhodnúť o námietke Železničných opravovní a strojární (ŽOS), a. s., Vrútky do konca novembra tohto roka. Námietka sa týka toho, že obstarávateľ 35 kusov ľahkých motorových jednotiek pre neelektrifikované trate – ŽSR – vylúčil ŽOS z tendra. Podľa slov hovorcu železníc Miloša Čikovského sa v termíne doručenia obálok prihlásili tri spoločnosti. Výberová komisia vylúčila jedného uchádzača pre neprimeranú cenovú ponuku, ďalších dvoch pre nesplnenie súťažných podmienok.
Škoda Holding dosiahla za deväť mesiacov tohto roka konsolidovaný zisk pred zdanením 75,4 mil. Kč pri tržbách 9,7 mld. Kč. Hodnota novo prijatých objednávok bola 10 mld. Kč. Minulý rok firma hospodárske výsledky za tri štvrťroky nekonsolidovala.

Kvůli hluku chtějí silničáři uzavřít hlavní tahy
Silnice bez aut, železnice bez vlaků, tak můžou vypadat komunikace po 1. lednu
Čtvrtek 15.11. 2001
Lidové noviny

Petr Kučera
PRAHA 20. září 2001 - Ministr zdravotnictví Bohumil Fišer připravil nový zákon o ochraně veřejného zdraví, díky kterému možná přestanou jezdit auta a vlaky na frekventovaných komunikacích. Zákon stanovuje, že správci silnic a železnic jsou povinni zajistit, aby hluk s provozu nepřekračoval hygienické limity. Ty jsou však velmi přísné a je téměř nemožné zajistit jejich dodržování.
Od 1. ledna možná utichne provoz na mnoha frekventovaných komunikacích v Česku a podobný osud postihne i železniční tratě. Jejich používání mohou ohrozit hygienici na základě nového zákona, který připravil ministr zdravotnictví Bohumil Fišer a schválil parlament.
Zákon o ochraně veřejného zdraví, který platí od letošního roku, totiž ukládá správcům silnic a železnic povinnost zajistit, aby hluk spojený s provozem nepřekračoval hygienické limity. Ty byly vyhláškou stanoveny na 72 decibelů ve dne a 62 v noci (u novostaveb ještě o 12 decibelů méně).

Pokuty mohou dosáhnout milionových částek
Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Otakara Černého přitom hodnotě 70 decibelů odpovídá například běžný ruch v restauraci či hluk silného deště. „Limity jsou stanoveny v souladu s doporučením Světové zdravotnické organizace a s připravovanou směrnicí EU pro hluk v komunálním prostředí,“ tvrdí Černý.
Silnice a železnice novým normám na ochranu před hlukem nedokáží vyhovět. Provozovatelé silnic a železnic budou muset do konce roku požádat hygieniky o dočasné (roční) výjimky k provozu, jinak se nevyhnou vysokým pokutám. Sankce za porušení zákona totiž mohou dosáhnout až dvou milionů korun, v případě opakovaného prohřešku během tří let až desetinásobku. Podmínkou pro udělení výjimky však je, aby správce komunikace prokázal, že se alespoň pokusil hluk na rozumnou míru snížit a že provoz neohrozí veřejné zdraví.
Odborníci na dopravu považují příslušnou pasáž zákona za holý nesmysl. „Nechápu, jak to mohl někdo vymyslet a jak je možné, že to bez povšimnutí prošlo,“ říká Václav Ouhrabka, technický náměstek pardubické správy a údržby silnic. „Abychom vyhověli zákonu, museli bychom všechny silnice zavřít. Když projede po komunikaci 20 tisíc aut denně, limit nemůžete splnit. Leda snad, že by po Jihlavě jezdily jen elektromobily,“ tvrdí ředitel Správy a údržby silnic Jihlava Josef Pauser.

Splnit jeden zákon znamená porušit jiný
Dosud platilo, že za nadměrný hluk je odpovědný provozovatel jeho zdroje, tedy vozidla, zákon ale zodpovědnost změnil. „Zákonodárce evidentně nezvážil důsledky, které z jeho rozhodnutí plynou. Rozum někdy zůstává stát,“ tvrdí ředitel chrudimské správy silnic a předseda sdružení silničářů Marek Novotný. Silničáři navíc upozorňují, že jim hygienický zákon ukládá povinnosti, k jejichž řešení z jiných dopravních zákonů nemají oprávnění. Nemohou například svobodně disponovat s přidělenými financemi. „Nemáme právo rozhodovat o budování protihlukových bariér. Museli bychom porušit jiný zákon,“ upozorňuje Ouhrabka. Na jejich výstavbu navíc nemají peníze.
Podle Novotného by si striktní splnění hygienického předpisu vyžádalo investici zhruba 100 miliard ročně. I tak by ale nepůsobila stoprocentně. Nikdy totiž nebude možné postavit protihlukové bariéry podél všech frekventovaných ulic ve městech. Další obrovské finanční prostředky by stálo přeměření hlučnosti na všech spravovaných komunikacích, aby se zjistilo, které jsou v normě, a které ne. „Můžeme se třeba pokusit snížit hlučnost tím, že opravíme díry na vozovce, že jí uděláme rovnější povrch, ale to na vyhovění normám samozřejmě nestačí. Stačí, když kolem projede avie s rozhrkanou korbou,“ poukazuje Pauser.
Silničáři zatím marně žádají o pomoc ministerstvo dopravy. To údajně není kompetentní řešit problémy zákona vydaného jiným resortem. Než aby platili obrovské pokuty, někde skutečně zvažují, že komunikace uzavřou. Doufají, že teprve to pohne ministerstvem, aby situaci řešilo. „Když bude zákon doveden ad absurdum, museli bychom to udělat,“ konstatuje Novotný.

Macejkovo ministerstvo - jedno z najkorupčnejších
Nový Čas 14. 11. 2001, (pav, foto TASR/V. Benko a J. Ďurník) - Podľa Oberhausera sa firmy nevedia dostať k peniazom za práce pre železnice
Macejkovo ministerstvo - jedno z najkorupčnejších?
Za jedno z najkorupčnejších a najklientelistickejších spomedzi všetkých slovenských ministerstiev označil predvčerom poslanec SNS Viliam Oberhauser rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Dôvodom tohto prívlastku je situácia okolo výberového konania na dodávku železničných lokomotív. "Súťaž bola na ministerstve rozbehnutá, všetko nasvedčovalo, že slovenské firmy by mohli dostať obrovskú zákazku okolo 500 mil. Sk. Ale ministerstvo z ničoho nič konanie zrušilo. Budeme ako poslanci veľmi dôsledne sledovať, čo sa vlastne na ministerstve deje. Zrejme ho čaká nová aféra okolo výberu výrobcov lokomotív," dodal Oberhauser. Podľa jeho slov SNS disponuje správami, že množstvo firiem sa nevie dostať k svojim peniazom za práce vykonané pre železnice. "A pritom sa ponúkajú firmy, ktoré za maržu vybavia úhradu faktúry okamžite."
A reakcia ministra Jozefa Macejka? "Predvolebný boj sa začína, nekomentujem to a považujem slová pána Oberhausera za ohováranie." Minister uistil, že všetky stavby a zákazky na ministerstve idú formou verejného obstarávania. "Tender na ľahké motorové jednotky v množstve 36 kusov bol zrušený preto, že ani jeden z troch uchádzačov nesplnil jeho podmienky," vysvetlil minister.

Cestovné na železnici v ČR vzrastie pre občasných cestujúcich až o 70 %
TASR12.11.2001 - Cesta vlakom v Českej republike bude od januára 2002 pre cestujúcich bez preukazu na niektorú zo zliav či bez spiatočného lístka až o 70 % drahšia.
Od januára začnú České dráhy ( ČD ) uplatňovať okrem zákazníckeho i takzvané obyčajné cestovné, ktoré je v priemere o 60 % vyššie. Vyplýva to z informácií ČD . Vyšší cenový rozdiel sa dotkne predovšetkým dlhších vzdialeností. Zatiaľ čo napríklad u cestovného do 20 kilometrov si náhodný cestujúci k zákazníckemu cestovnému 18 Kč priplatí 55 %, do 100 km to už bude k 70 Kč až 71 %. Nárok na nižšie zákaznícke cestovné vznikne napríklad zakúpením Karty Z. Tá stojí tento rok 100 Kč a jej cena na budúci rok bude 200 Kč. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

ZSE chcú pre dlh 400 mil. Sk od pondelka vypínať do 20 odberných miest ŽSR
TASRBratislava 16. novembra (TASR) - V prípade, že Železnice SR ( ŽSR ) dnes neuhradia dlh 400 miliónov Sk voči Západoslovenskej energetike (ZSE), a. s., Bratislava, firma 19. novembra začne odpájať do 20 odberných miest železníc.
Ako dnes TASR informoval riaditeľ pre obchod ZSE Igor Masár, v dôsledku pretrvávajúcich dlhov ŽSR sa a. s. ZSE ihneď pri svojom vzniku (1. november) dostáva do stavu, keď nie schopná plniť svoje záväzky, respektíve ich plnenie je vážne ohrozené. Nové vedenie spoločnosti, ktorá sa pretransformovala zo š. p. ZSE, sa tak rozhodlo "tvrdšie" reagovať na neplnenie záväzkov odberateľov. Podniku to umožňuje aj v lete novelizovaný zákon o energetike, podľa ktorého môže ZSE neplatiaci objekt vypnúť už po 15 dňoch od upozornenia, a nie po 60 dňoch, ako ustanovovalo pôvodné znenie zákona. Podľa stanoviska ŽSR by sa situácia mohla doriešiť ešte dnes, čo by vypínaniu zabránilo.
ZSE hrozí vypínaním napriek tomu, že dlh ŽSR za dodávky elektriny sa od polovice augusta, keď predstavoval zhruba 400 miliónov Sk, prakticky nezvýšil. Východoslovenským energetickým závodom (VSE), š. p. železnice v polovici augusta dlžili 200 miliónov Sk a v súčasnosti dlžia 160 miliónov Sk. Dlh ŽSR voči š. p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) v polovici augusta predstavoval 65 miliónov Sk a v súčasnosti je to do 100 miliónov Sk. Oba podniky o vypínaní prevádzok ŽSR neuvažujú.
V prípade, že ŽSR pre ZSE dlžnú sumu neuhradia, vypnuté by mali byť okrem iného tieto objekty: rušňové depá Bratislava východ, Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. V pláne je aj odstavenie od elektriny budovy Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre Bratislavy. ZSE neskôr nevylučujú ani vypnutie niektorých tratí.
Dlh železníc voči ZSE ako aj ďalším dvom rozvodným podnikom - SSE a VSE - začal narastať ku koncu minulého roka a na konci mája 2001 predstavoval cez dve miliardy Sk, na čo ZSE, SSE a VSE reagovali vypínaním prevádzok ŽSR . V polovici augusta sa však prísunom prostriedkov od Ministerstva financií (MF) SR v rámci transakcie na oddlženie energetického sektora v sume 1,3 miliardy železniciam podarilo znížiť svoje dlhy voči rozvodným podnikom na spolu zhruba 665 miliónov Sk.

Železnice zvýšia ceny
TASRHospodárske noviny 16.11.2001, Bratislava - Klienti Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., zaplatia v roku 2002 za dovoznú prepravu do SR o 9 % viac ako teraz. Tarifné podmienky v tranzitnej preprave sa nezmenia. Zvýšia sa však niektoré doplňujúce a ostatné poplatky. Pri preprave v súkromných vozňoch sa zvýši zľava z 15 na 18 %, no zvýši sa aj dovozné za prázdne súkromné vozne. Opatrenia vyplývajú z inflácie aj z rozdelenia železníc v roku 2002 a z toho plynúcich poplatkov za použitie železničnej dopravnej cesty. Tie bude ŽS platiť transformovaným ŽSR (správcovi dopravnej cesty). Zmenia sa aj poplatky za pobyt vozňa pri nakládke a vykládke. Za vozne slovenských železníc vo vnútroštátnej preprave sa pri jednoduchej manipulácii zaráta poplatok až po 6 hodinách, pri dvojitej po 10 hodinách. Vozne českých, poľských a maďarských železníc sa pri nakládke na vlastnícku alebo cez vlastnícku železničnú správu budú pri pobyte prvých šesť hodín posudzovať ako vozne ŽS. Tieto poplatky sa nebudú v roku 2002 zvyšovať.

Generálni riaditelia ZSE a ŽSR budú v pondelok rokovať o dlhu železníc
TASR18.11.2001 - V súvislosti so 400-miliónovým dlhom Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) voči Západoslovenskej energetike (ZSE), a. s., Bratislava sa v pondelok v dopoludňajších hodinách uskutoční rokovanie generálneho riaditeľa ZSE Andreja Devečku a generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda.
Ako dnes pre TASR povedal A. Devečka, zo strany ŽSR potrebujú určité záruky, že dlh budú postupne splácať. Pripustil, že ak nedôjde k dohode, ZSE začne ešte v ten deň odpájať asi 20 odberných miest železníc.
ZSE avizovala odpájanie odberných miest ŽSR už v piatok 16. novembra napriek tomu, že ich dlh za dodávky elektriny od polovice augusta, keď predstavoval zhruba 400 miliónov Sk, sa prakticky nezvýšil. V prípade, že ŽSR neuhradia ZSE dlžnú sumu, vypnuté by mali byť okrem iného rušňové depá Bratislava východ, Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. V pláne je aj odstavenie od elektriny budovy Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre Bratislavy. ZSE neskôr nevylučujú ani vypnutie niektorých tratí.

Nastal čas novej železnice
Sľubná bola prehliadka moderných zariadení
Hospodársky denník Piatok 9.Novembra 2001, Jozef Kunik - Druhý ročník medzinárodného podujatia RAILINFORM 2001, ktoré sa uskutočnilo v Žiline a vo Vrútkach, malo za cieľ oboznámiť odbornú aj laickú verejnosť s výsledkami výskumu, vývoja a vzdelávania, modernizácie železničného zvršku aj spodku, diagnostiky, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, riadiacich systémov, úspor energií, ako aj modernizácie dopravného parku. Podujatie RAILINFORM 2001 vzniklo spojením výstavy ŽELRAIL 2001, seminára UEEIV a konferencie SETRAS 2001. Druhý ročník seminára UEEIV sa monotematicky zameral na modernizáciu a organizáciu práce na V. paneurópskom železničnom koridore, ktorý na území Slovenska prechádza Bratislavou, Žilinou, Košicami, Čiernou nad Tisou a pokračuje na Ukrajinu. Tento
koridor je najdlhší
a je problém sústrediť na jedno miesto zástupcov všetkých krajín, cez ktoré prechádza. Seminár priniesol komplexnú informáciu o stave a rozvoji koridoru. Medzi viac ako stopäťdesiatimi účastníkmi boli zástupcovia všetkých železníc, ktorými vedie trasa V. koridoru, zástupcovia UIC , inštitúcií podieľajúcich sa na financovaní modernizácie koridoru, ale aj zástupcovia dodávateľských firiem a projekčných organizácií, pracovníci ŽSR , akademickej obce a výskumných pracovísk zo SR i zo zahraničia. Každý člen riadiaceho výboru predniesol rozsiahly národný program pre rozvoj svojho koridoru a rozvoj marketingových iniciatív. Pozitívnym signálom pre ŽSR je, že koridor sa už buduje. Obrovské investície sa vynakladajú v Maďarsku, Chorvátsku či v Taliansku. Teda koridor sa
začína hýbať,
prechádza sa od úvah do konkrétnych činov a zabezpečenia financovania prác. Konzultant Prezídia Európskej únie zväzov železničných inžinierov Ing. Josef Windsinger v záverečnom príhovore okrem iného zdôraznil: "Priemysel za ostatných desať rokov uviedol na trh množstvo noviniek. Tieto musia byť použité aj na železnici. Musíme sprostredkovať vedeniam železníc informácie o nových veciach. Je takisto dôležité ich financovanie vládnymi organizáciami, financovanie školení, získavanie vzdelania. Občan sa musí presvedčiť, že železnica je moderný dopravný prostriedok. Žiaľ, zatiaľ to tak nie je. V celej Európe musíme preto železnice modernizovať, skrátka nastal čas novej železnice. Je preto dôležité, aby sa doprava vrátila na železnicu. Ale to je možné len vtedy, ak železnica bude rýchlejšia ako včera a dnes a ak bude modernejšia."
Jubilejný desiaty ročník konferencie SETRAS bol určený pre pracovníkov železníc a závodných dopráv, konštruktérov a výrobcov traťových strojov a mechanizmov, pracovníkov výskumných ústavov a škôl zaoberajúcich sa výskumom, vývojom, konštrukciou, skúšaním a prevádzkovaním traťových strojov a mechanizmov a prípravou odborníkov v tejto oblasti. Tiež mala za cieľ dať
nové informácie
o skúsenostiach s využívaním traťových strojov a mechanizmov i poznatky so zavádzaním nových technológií pri stavbe a opravách tratí. Prezentovaná tematika sa stretla s veľkým záujmom domácich a zahraničných železničných odborníkov.
Na šiestom ročníku medzinárodnej informačnej a kontraktačnej výstavy ŽELRAIL 2001 okrem šiestich výrobkov, ocenených zlatou medailou výstavy, upútali aj viaceré ďalšie vystavené exponáty. Napríklad firma Mesit přístroje Uherské Hradiště, zameraná na konštrukciu meračov rýchlosti, predstavila nový tachograf TT 43, určený pre železničné koľajové vozidlá. Moderný prístroj sa skladá z troch častí: z vyhodnocovacej, z obrazovej a zo záznamovej jednotky a vysielača, ktorý vysiela všetky zistené údaje. TT 43 má displej, na ktorom
môže rušňovodič
ovládať viaceré prvky. Vo všeobecnosti sa však všetky potrebné prvky zadávajú pred výjazdom rušňa na trať. Zariadenie riadi počítač a dá sa inštalovať na všetky koľajové vozidlá. Podľa požiadaviek zákazníka a podľa jeho prevádzkových podmienok je možné zadať všetky softvérové činnosti tohto zariadenia: zvýšená či obmedzená rýchlosť, brzda, tlaky v brzdovej sústave. Mimoriadnu pozornosť vzbudilo predstavenie produktu Rail Publischer zo Strediska informatiky Bratislava. Je to aplikácia, ktorá umožňuje bez nákladného budovania grafických informačných systémov využívať dokumenty, ktoré už dnes sú na železnici k dispozícii v digitálnej podobe. Dá sa rozšíriť o nástroj na prehľadávanie, archiváciu a manažovanie týchto dokumentov. Produkt je možné aplikovať aj v iných odvetviach. Všetko svedčí o tom, že toto relatívne mladé stredisko sa svojimi aktivitami a tvorivým potenciálom veľmi úspešne etabluje nielen na domácom, ale najmä na zahraničnom trhu informačných technológií. Firma Siemens okrem širokej škály svojich výrobkov prezentovala
rušeň Taurus.
Tento model pútal zaslúženú pozornosť návštevníkov. EVPÚ Nová Dubnica prišiel so zariadením na infraštruktúru železníc. Je to zdroj pre ohrev výhybiek JN 3015/2 x 230. V praxi sa už veľmi osvedčil a spoľahlivo pracuje od mínus 30 stupňov Celzia do plus 5 stupňov Celzia. Automatické riadenie umožňuje prevádzku počas zimného obdobia bez nevyhnutnosti zásahu obsluhy.

Motorové vozne série 811
Danka a jej "sestry" zaslúžene oslavovali
Hospodársky denník Piatok 9.Novembra 2001, Jozef Kunik - Pracovníci Rušňového depa Vrútky, vysunutého pracoviska v Kraľovanoch, si nedávno pripomenuli významné jubileum, päť rokov od uvedenia motorových vozňov série 811 do turnusovej služby na trati Kraľovany ? Trstená. Mottom celého programu osláv bola prevádzka motorových vozňov série 811 a ich historický vývoj. Oslava jubilea sa stala jedinečnou príležitosťou, aby vedenie rušňového depa, vysunutého pracoviska v Kraľovanoch, pozvalo medzi seba aj svojich starších kolegov, ktorí si dnes užívajú zaslúžený dôchodok. V grafikone osláv sa našlo miesto aj pre trasu osobitného vlaku, v ktorom cestujúcich zastupovali práve títo starší pracovníci depa. Prvý vozeň uvedenej série s číselným označením 811 001 pod pekným slovenským menom Danka uviedol do života 4. júna 1966 vtedajší generálny riaditeľ ŽSR Milan Chúpek. Tým sa
otvorila brána
jedného z najkrajších kútov Slovenska novým vlakom s novou kultúrou cestovania. V čase svojho zrodu, pred šiestimi rokmi, nebolo technické riešenie tohto vozidla primátom len na Slovensku, pretože predstavovalo skutočný pokrok v konštrukcii železničných hnacích koľajových vozidiel ako takých. Na rysovacích doskách v konštrukčnej kancelárii Novotný z Hradca Králové sa zrodila priekopnícka koncepcia riešenia hnacieho koľajového vozidla pre regionálne trate, ktorej uzrieť svetlo sveta pomohli šikovné ruky inžinierov, technikov a robotníkov z Rušňového depa vo Vrútkach. Za jedinečné riešenie možno považovať využitie elektrického prenosu výkonu a uloženie trakčného elektromotora na jednoosový podvozok. V priebehu uplynulých piatich rokov sa na trať Kraľovany ? Trstená dostalo ďalších šesť motorových vozňov tejto série, ktoré postupne nahradili morálne a fyzicky zastarané motorové vozne série 830. Za uplynulé prevádzkové obdobie prejazdil každý z motorových vozňov série 811 viac ako 350-tisíc kilometrov. V horúcom lete úspešne prekonávajú ostré
oravské oblúky
a v čase, keď panorámu Oravy krášli snehobiela perina, sa nezľaknú ani tuhých mrazov. Technici a rušňovodiči z Vrútok a Kraľovian však svoju tvorivú schopnosť podfarbenú dlhoročnými skúsenosťami a odbornou kvalifikáciou nenechali dlho spať na vavrínoch úspechu. V júli 1998, po dvoch rokoch od nasadenia Danky, sa z osobnej stanice vo Vrútkach vydala na prvú skúšobnú jazdu do stanice Diviaky nová vlaková súprava. Zostavili ju z motorového vozňa série 811, vloženého vozňa série Baafx a z nového riadiaceho vozňa série 912. Práve riadiaci vozeň série 912 bol tým novým železničným vozidlom, ktoré tiež vyšlo z dielne vrútockého rušňového depa rekonštrukciou prípojného vozňa série Baafx. Po absolvovaní predpísaných skúšobných jázd sa ako prvé svojho druhu na ŽSR dostalo do turnusovej služby na vozebnom ramene Kraľovany - Trstená.

Budú dva železničné podniky
Konečne padlo záväzné slovo, štart je 1. január 2002
Hospodársky denník Piatok 9.Novembra 2001, Jozef Kunik - Vláda SR na svojom minulotýždňovom zasadnutí schválila Železničnú spoločnosť, návrh zakladateľskej listiny a stanov tejto spoločnosti, predložený ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií. Počíta sa s tým, že Železničná spoločnosť, a. s., vznikne k 1. januáru 2002. Jej zakladateľom a 100-percentným akcionárom je štát a v jeho mene koná ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. V odôvodnení tohto rozhodnutia vlády sa uvádza, že predložené zakladateľské dokumenty ? zakladateľská listina a stanovy spoločnosti rešpektujú príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Zároveň vytvárajú pre ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako pre akcionára priestor na presadzovanie zásad štátnej politiky v železničnej doprave. Založením Železničnej spoločnosti sa urobil
významný krok
v projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , a to oddelenie majetku a činnosti dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty. Jeho cieľom je dosiahnuť ekonomickú efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie v súlade s úlohami uznesenia vlády z 18. októbra 2000. Cieľom transformácie a reštrukturalizácie je ekonomická efektívnosť železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet, podpora hospodárskej súťaže vnútri odvetvia a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie. Významným cieľom je aj prispôsobenie tohto odvetvia požiadavkám Európskej únie. Súčasťou projektu je založenie Železničnej spoločnosti, a. s., ktorá prevezme od ŽSR výkon dopravných a obchodných činností. Zároveň dôjde k zmenám v ich pôsobnosti, ktoré zostanú organizáciou najmä na prevádzkovanie železničných dráh, vykonávanie s tým spojených obslužných a doplnkových činností a na správu zvereného majetku štátu. Zakladateľská listina v predmete činnosti obsahuje v súlade s § 9 ods. 1 zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., všetky činnosti, ktoré ku dňu účinnosti zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., vykonávali ŽSR s výnimkou prevádzkovania celoštátnych železníc, teda dopravnej cesty. Železničná spoločnosť môže tieto činnosti vykonávať po
obdobie 18 mesiacov
odo dňa jej vzniku. Po jej uplynutí si podľa osobitných predpisov obnoví potrebné oprávnenia na podnikanie. V súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., sa vyčlení z majetku ŽSR majetok súvisiaci s činnosťou dopravcu (osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne oddelených organizačných zložiek železníc, a to divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej prepravy, tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude železničná dopravná cesta, ani Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zástaviek, ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako
nepeňažný vklad
na založenie Železničnej spoločnosti, a. s. Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Hodnota nepeňažného vkladu sa určí ako všeobecná hodnota vkladaného majetku na základe znaleckého posudku a bude tvoriť hodnotu základného imania a rezervného fondu spoločnosti. Ohodnotenie vkladaného majetku sa vykoná znaleckým posudkom, ktorý spracúva Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR číslo 255/2000 Z. z. o stanovení hodnoty podniku, jeho časti a zložiek majetku podniku. Základné imanie spoločnosti bude rozdelené na akcie, ktoré budú mať zaknihovanú podobu a nebudú verejne obchodovateľné. Založenie Železničnej spoločnosti, a. s., podľa zákona č. 259/2001 Z. z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia akciovej spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky nevýhodné služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude
úhrada straty
povinnosťou štátu. Pri rešpektovaní tohto princípu bude majetok ŽSR v celkovej hodnote aktív 73,6 mld. Sk a cudzích pasív 45 mld. Sk rozdelený medzi Železničnú spoločnosť, a. s. a Železnice SROV. Z celkovej výšky cudzích pasív predstavujú záväzky 15,4 mld. Sk a bankové úvery 28,8 mld. Sk. Pretože v súčasnosti sú záverečné rokovania o rozsahu vkladu majetku do Železničnej spoločnosti, bude doplňujúca informácia o rozdelení majetku ŽSR a dosahu založenia novej spoločnosti na jeho hospodárenie, a tým aj na štátny rozpočet predložená priamo na rokovanie vlády. Stanovy spoločnosti vychádzajú z Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Výkon práv štátu ako akcionára patrí zo zákona ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. V stanovách je vytvorený pre akcionára priestor na presadzovanie plnenia zásad štátnej dopravnej politiky
a do pôsobnosti
valného zhromaždenia a jeho ingerencie do rozhodovania o zásadných otázkach akciovej spoločnosti patria aj otázky personálneho obsadenia jej orgánov. V záujme posilnenia vplyvu ministerstva stanovy v súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., zverujú valnému zhromaždeniu voľbu členov predstavenstva, ako aj predsedu predstavenstva a zároveň ustanovujú, že predseda predstavenstva bude vykonávať aj funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti. Dozornú radu a predsedu dozornej rady volí a odvoláva valné zhromaždenie, okrem tých členov dozornej rady, ktorých v súlade s Obchodným zákonníkom a stanovami spoločnosti budú po jej vzniku voliť zamestnanci spoločnosti. V stanovách sa osobitne rieši kompetencia dozornej rady v oblasti nakladania s majetkom. Predchádzajúci súhlas dozornej rady sa vyžaduje na predaj majetku, vklady do podnikania iných osôb, zriadenie záložného práva, dlhodobé prenájmy majetku a na celú oblasť nakladania so zmenkami. Týmto ustanovením sa zabezpečí dôkladné posúdenie odôvodnenosti a výhodnosti, resp. rizikovosti zamýšľaných operácií, ako aj ich transparentnosť.
Obchodné meno: Železničná spoločnosť, akciová spoločnosť. Sídlo spoločnosti: Bratislava, Žabotova 12, PSČ: 811 04.

Semafor
Hospodársky denník Piatok 9.Novembra 2001, Jozef Kunik - ŽSR a Alcatel Slovakia Liptovský Hrádok podpísali rámcovú zmluvu o modernizácii teleinformačnej siete ŽSR na celom území Slovenska okrem Bratislavy. Predpokladaný termín začatia stavby v investičnej hodnote 2,6 mld. Sk je december 2001 a ukončenie sa predpokladá 31. decembra 2004. Ešte v tomto roku by na ňu sumou 1,5 mld. Sk mala prispieť Európska investičná banka, ktorá nad celou akciou drží dohľad. Stavba sa skladá z vybudovania trasy a z dodávky optických diaľkových káblov, vybudovania prenosových a prístupových sietí, spojovacích systémov a tiež systémov pre účtovanie telekomunikačných služieb.

Objavujú vlak
Na železniciach Spojených štátov došlo k zmenám. Kým ešte nedávno bol záujem o ich služby relatívne nízky, po teroristických útokoch sú všetky lístky vypredané. Počet ľudí, ktorí sa vracajú k železničnej doprave, je mimoriadne vysoký. Len za posledných niekoľko týždňov sa počet pasažierov národného železničného prepravcu AMTRAK zvýšil o neuveriteľných 45 %. Prepravca ponúka komfortné služby, napríklad na každom sedadle je priestor na umiestnenie prenosného počítača, sedadlá sú pohodlné a rýchlosť vlakov sa výrazne zvýšila.


Strana vytvorená: 9. XI. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0145.htm )