Prežili zázrakom
Nový Čas2.3.2002 - Na nechránenom železnicnom priecestí v obci Batelov na Jihlavsku došlo vcera k hrozne vyzerajúcej dopravnej nehode. Rozbehnutý rýchlik na trase Brno - Plzen narazil do osobného auta. Posúval ho pred sebou celých sto metrov, kým sa podarilo súpravu zastavit. Vodicka utrpela stredne tažké poranenia, spolujazdkyna len lahšie zranenia a dve deti vyviazli tiež iba s lahšími zraneniami vdaka tomu, že boli v detských autosedackách.

Nezamestnaný z Pieštan sa vrhol pod rýchlik
Národná obroda4.3.2002, Dušan Knap, Pieštany - Skokom pod idúci vlak riešil v sobotu svoju životnú krízu 57-rocný nezamestnaný František O. z Pieštan. Podla vyjadrení ocitých svedkov muž v ošúchanom odeve krácal v sobotu o 11.20 zo Sídliska Adam Trajan po chodníku v tesnej blízkosti železnicnej trate. V momente, ked sa oproti nemu rútil vlak, rozbehol sa do jeho dráhy. „Zrazu som uvidel chlapa, ako sa rozbehol priamo oproti lokomotíve. Aj som na neho krical, ale...,“ hovorí mladý muž, ktorý vzápätí volal mobilom políciu a sanitku.
Napriek tomu, že rušnovodic rýchlika 610 z Košíc do Bratislavy použil rýchlobrzdu, neštastiu nemohol zabránit. Brzdná dráha 110 ton vážiaceho kolosu sa pri rýchlosti asi 80 km/h, ktorou vlaky v týchto miestach jazdia, pohybuje v závislosti od teploty a vlhkosti prostredia okolo 100 m.
Podaktorí zvedavci pri nútenej zastávke vystúpili z vagónov, pohlad na bezvládne telo pod kolesami však zniesol málokto. Po 125 minútach rýchlik pokracoval do Leopoldova.
Rušnovodic má právo na výmenu - konštatoval policajt. Väcšina z nich však o tomto riziku vie a berú samovrahov ako neoddelitelnú súcast svojej profesie. Dalo by sa povedat, že „mašinista“ bez samovraha je ako stolár so všetkými prstami. Okolo pol druhej dorazil „funebrák“. Preglejkovú rakvu vystlal mastným papierom a položil na kolajnice. V pracovných rukaviciach s zbieral z trate kúsky cloveka a hádzal ich do rakvy.
Krátko pred druhou hodinou popoludní telo stále ležalo prikryté papierom medzi kolajnicami. Až prehliadka odevu co-to naznacila o jeho osude. Vo vnútornom vrecku modrého prešiváku našli mäkké Marsky a pokrcený špinavý papier s hlavickou úradu práce.
Podla informácií Národnej obrody bol František O. dlhodobo nezamestnaný. Napriek tomu, že má manželku, ktorá telo aj identifikovala, žil takpovediac tuláckym spôsobom života. V sobotu sa rozhodol definitívne s ním skoncovat.

Štát sa zarucí za desat miliárd pre ŽSR
Sme6.3.2002, BRATISLAVA – Výška úveru so štátnou zárukou, ktorý majú pocas marca Železnice SR získat od domácich a zahranicných bánk, bude predstavovat približne desat miliárd korún. Oproti ocakávaným približne 200 miliónom eur tak budú železnice cerpat o 1,5 miliardy korún viac. Generálny riaditel ŽSR Ladislav Saxa hovorí, že v týchto dnoch rokujú s partnermi o poskytnutí úveru, pricom banky už vykonali due diligence. Saxa spomenul konkrétne Tatra banku a Ludovú banku. Úver, ktorý banky železniciam poskytnú, použije prevádzkovatel železnicnej dopravnej cesty na oddlženie podniku, prevádzku a náklady spojené so zmluvou o výkonoch vo verejnom záujme, ktoré nie sú zahrnuté v štátnom rozpocte.

Konzorcium Doprastav, ŽS Bratislava a ŽS Brno vítazom tendra na obnovu tratí ŽSR
TASR6.3.2002 , Bratislava - Konzorcium bratislavských firiem Doprastav, Železnicné stavebníctvo (ŽS) a spolocnosti ŽS Brno sa stalo vítazom verejnej sútaže na dodávku stavebných prác pre modernizáciu železnicnej trate Šenkvice - Bratislava-Rača. TASR o tom informoval generálny riaditel zadávatela objednávky Železníc SR ( ŽSR ) Ladislav Saxa.
Medzi dalšími uchádzacmi o predmetnú dodávku sa spomínali aj firmy ZIPP, s. r. o., Bratislava, IPS Skanska, a. s., Praha ci Stavba silnic a železnic, a. s., Hradec Králové. Konecné rozhodnutie 7-clennej výberovej komisie o vítazovi tendra potvrdila aj Európska komisia (EK), nakolko zo štrukturálneho fondu Európskej únie (EÚ) ISPA budú na modernizáciu predmetnej trate cerpat železnice financné prostriedky v objeme 38 miliónov EUR. Na úcet ŽSR by mali byt podla L. Saxu poukázané ešte tento mesiac. V marci sa predpokladá aj zaciatok stavebných prác.
Úsek Šenkvice - Bratislava-Rača je súcastou medzinárodného koridoru TINA c. V., ktorého slovenská cast smeruje z Bratislavy cez Žilinu, Košice do Ciernej Nad Tisou. V Žiline sa napája na koridor c. VI., ktorý pokracuje smerom na Varšavu do Gdanska až k pobrežiu Baltického mora. Cielom modernizácie je zvýšit maximálnu rýchlostou premávky až na 160 kilometrov za hodinu. Rekonštrukcné práce s podobným úcelom sa už v roku 2000 ukoncili na dvojkolajnej trati Trnava - Cífer v dlžke 6 kilometrov. Náklady na ich realizáciu dosiahli takmer 400 miliónov Sk.
Ešte v tomto roku by mali železnice cerpat z fondu ISPA financie aj na modernizáciu úseku Cífer - Šenkvice a staníc Trnava - Bratislava-Rača. Celkové náklady na projekt, ktorého ukoncenie sa predpokladá v roku 2007, dosahujú podla predbežných odhadov 136 miliónov EUR. ISPA prispeje v celom casovom horizonte na stavebné a rekonštrukcné práce sumou 58 miliónov Sk. Financné memorandum k tomuto projektu dnes schválila vláda SR, pricom podpredsednícke pre integráciu Márie Kadlecíkovej uložila zabezpecit podpísanie dokumentu do 8. marca 2002. Za EK ho ešte vlani podpísal jej komisár pre regionálnu politiku Michel Barnier. ŽSR by tak ešte v tomto roku vyhlásili výberové konanie na dodávatela diela.
Dosial nekonkretizovaný financný príspevok schválila EK z ISPA aj na železnicnú trat Nové Mesto na Váhom - Trnava. V súcasnosti prebieha projektová príprava stavebných prác na úsek Nové Mesto nad Váhom-Púchov. O prostriedky ISPA sa bude uchádzat aj úsek Cífer - Svätý Jur.
Modernizáciu tratí na rýchlost 160 km/h predpisujú železniciam dohody AGC (Európska dohoda o medzinárodných železnicných magistrálach) a AGTC (Európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy a súvisiacich objektoch).

Vietor prerušil železnicnú dopravu na Tatranských elektrických železniciach
TASR7.3.2002, Bratislava - Poveternostné podmienky opät komplikujú železnicnú dopravu na Tatranských elektrických železniciach ( TEŽ ). V dôsledku silného nárazového vetra došlo k prerušeniu dopravy, ktoré spôsobili popadané stromy na trat v úseku Pod lesom - Starý Smokovec . Prvé stromy padli na trat a trolejové vedenie o 8.15 h, dalšie o desiatej a dvanástej.
Na odstranovanie následkov nastúpili zamestnanci ŽSR a pre cestujúcich je zabezpecená náhradná autobusová doprava. O 13.00 h sa však poveternostné podmienky zhoršili natolko, že železniciarom, ktorí pracovali na trati, hrozilo nebezpecenstvo úrazu, preto boli museli práce prerušit. Kedže stromy popadali aj na cestné komunikácie, bola v spomínanom úseku prerušená aj náhradná autobusová doprava. Práce na odstranovaní následkov budú pokracovat až ked vietor ustane. Cestujúci, ktorí cestujú do Vysokých Tatier, sú informovaní o prerušení dopravy i o možnosti, dostat sa na Štrbské Pleso ozubnicovou železnicou zo stanice Štrba alebo zo stanice Poprad-Tatry cez Studený Potok a Tatranskú Lomnicu. TASR o tom informoval riaditel Odboru pre prácu s verejnostou, hovorca ŽSR Ján Keresteš.

V Bratislave chcú spojit mestskú dopravu s regionálnou železnicou
TASR7.3.2002, Bratislava - Kolajový systém hromadnej dopravy pre Bratislavu a blízke okolie do vzdialenosti približne 50 km bude stát 8 miliárd Sk. S nosným systémom hromadnej dopravy (odborníci už nehovoria o metre) na báze prepojenia mestskej hromadnej dopravy a regionálnej železnice sa dnes na seminári v Bratislave oboznámili predstavitelia odbornej verejnosti, zástupcovia mestských castí, obcianskych združení a spolkov.
Ústrednou myšlienkou celého projektu je kolajové prepojenie Petržalky s centrálnou castou Starého Mesta a neskôr dalej na západnú cast Bratislavy s možnostou napojit sa na železnicnú trat smerom na Záhorie s výhladom na potreby zamýšlaného priemyselného parku v tejto lokalite.
Dalšou etapou budovania tohto dopravného systému po kolajniciach je úcelné skombinovanie bratislavskej hromadnej dopravy a železnicných spojov smerom na Trnavu, resp. na Galantu, Senec a Dunajskú Stredu.
Autorka projektu Mária Kociánová z Doprastavu a jej kolegovia prítomných informovali, že budovanie navrhovaného systému rýchlej, pohodlnej a nekomplikovanej prepravy cestujúcich po kolajach orientujú na rok 2010, kedy má zacat slúžit prvá etapa obyvatelom Bratislavy a okolia, resp. na rok 2030, kedy by celý navrhovaný kolajový systém bratislavskej dopravy mal byt dokoncený.

ŽS má nové logo
Národná obroda8.3.2002, (zl, Bratislava) - Železnicná spolocnost, a.s. ( ŽS ), vcera v priestoroch Dopravného múzea v Bratislave prezentovala nové logo spolocnosti. Jedenástclenná porota urcila vítaza sútaže a predstavenstvo firmy sa s odporúcaním komisie stotožnilo. Nová znacka sa bude používat na všetkých súcastiach Železnicnej spolocnosti, a.s., - rušnoch, vagónoch, budovách, tlacivách atd.


Strana vytvorená: 11-III-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0210.htm )