Počet čiernych pasažierov vo vlakoch
klesá
Železnice rocne na takýchto cestujúcich
stratia asi 1 milión korún
2.9.2002, Ladislav Zobor,
Bratislava - Za prvých šest mesiacov tohto roka vymáha Železnicná
spolocnost, a.s. ( ZSSK ), od ciernych pasažierov na súde sumu vyššiu
ako 504-tisíc Sk. Pocet cestujúcich bez cestovného lístka tak
oproti vlanajšku zaznamenal klesajúcu tendenciu. „Tento trend
je spôsobený dôslednejšou kontrolou a postihom ciernych pasažierov,“
zdôvodnil riaditel odboru komunikácie ZSSK Miloš Cikovský. Ako dalej uviedol,
mesacne je na súdne konanie postúpených 150-200 prípadov súvisiacich
s neuhradeným cestovným.
Frekvencia výskytu ciernych pasažierov pritom výšku cestovného
neovplyvnuje. „Rocne na takýchto cestujúcich stratíme asi
jeden milión korún. Celkové straty železníc z výkonov vo
verejnom záujme však predstavujú rádovo miliardy. Oproti tomu
sú straty z ciernych pasažierov len nepatrné,“ vysvetlil
Cikovský.
KOLKO STOJÍ CESTA „NAČIERNO“
Ak cestujúci nepredloží platný cestovný doklad, revízor
mu vyrubí pokutu priamo vo vlaku. „V prípade, že pasažier
odmietne zaplatit pokutu, alebo odmieta vydat doklad totožnosti,
v spolupráci so Železnicnou políciou ho z vlaku vyložíme,“
uviedol Cikovský. Ak cestujúci ani potom pokutu nezaplatí, ZSSK pohladávku voci nemu vymáha súdnou
cestou. „Máme obmedzené kompetencie. Iným spôsobom proti
ciernym pasažierom bojovat nevieme,“ dodal Cikovský.
Podla súcasnej tarify môže cestujúci „nacierno“ dostat
dvojakú pokutu. V prípade, že pasažier bez dokladu po nástupe
do vlaku sám vyhladá sprievodcu, zaplatí 10-násobok minimálneho
cestovného v druhej voznovej triede, ciže 70 Sk. Ak sa však
cestujúci nepreukáže cestovným lístkom ani po tom, co ho
vyzve sprievodca vlaku, musí rátat s pokutou až 700 Sk.
FALOŠNÉ PREUKÁŽKY
Okrem ciernych pasažierov sa revízori vo vlakoch stretávajú
aj s cestujúcimi s falošnými dokladmi a preukážkami. „Túto
skupinu tvoria prevažne študenti stredných a vysokých škôl.
Záznamy z kontrol uvádzajú, že spomedzi 1 000 skontrolovaných
preukážok asi 10 % nemá nárok na zlavu, pretože prerušili
štúdium, prípadne vôbec neštudovali,“ povedal Cikovský.
Podla jeho slov železnice v snahe znížit pocet falošných
dokladov opatrili preukážky a samotné cestovné lístky rôznymi
ochrannými známkami, hologramami a deštrukcnými fóliami. „Ak
sa niekto aj pokúsi takúto preukážku sfalšovat, kontrolór
to velmi rýchlo zistí,“ konštatoval Cikovský.
Podiel na trhu nákladnej prepravy
Porovnanie výkonov podľa noriem Európskej
únie ovplyvňuje štatistiky
30.Augusta 2002
- Viacero možností interpretácie štatistických údajov o nákladnej
doprave komplikuje situáciu v porovnávaní výkonov jednotlivých
prevádzkovateľov dopravy. Ide najmä o vykazovanie výkonov
cestnej neverejnej dopravy, ktorej postavenie sa v poslednom
období výrazne zmenilo. Východiskové údaje pre analýzu nákladnej
dopravy na Slovensku poskytuje ŠÚ SR. Podľa vedúcej oddelenia
Ing. Jany Luttmerdingovej metodiky uplatňované pri štatistických
zisťovaniach organizovaných ŠÚ SR vychádzajú z noriem platných
v EÚ .
Pre ich potreby možno subjekty na dopravnom trhu rozdeliť do
dvoch skupín. Prvú tvoria podniky, v ktorých preprava tovarov
je ich prevažujúcou činnosťou. Podľa odvetvovej klasifikácie
ekonomických činností (OKEČ) ide o odvetvia dopravy 601 až
634, okrem cestovných kancelárií - OKEČ 633. V druhej skupine
sú podniky s prevažujúcou činnosťou inou ako dopravnou. Vzhľadom
na definíciu
hlavnej činnosti
do sektora verejnej nákladnej dopravy patria subjekty s
činnosťou v oblasti železničnej, cestnej, vodnej a leteckej
dopravy. Do sektora cestnej neverejnej dopravy sú zahrnuté všetky
podniky s činnosťou inou ako dopravnou. Keď porovnáme
jednotlivé sektory dopravy z hľadiska objemu prepraveného
tovaru, ako zdanlivo najsilnejší bude sektor cestnej neverejnej
dopravy. Situácia sa však čiastočne zmení, ak budeme v
interpretácii štatistických údajov postupovať podľa systému
používaného v EÚ . Tá rozdeľuje cestnú nákladnú
dopravu na výkony pre vlastné potreby a pre cudzie potreby, čo
od roku 1995 robí vo svojich zisťovaniach aj ŠÚ SR. Od roku
1999 boli do štatistických zisťovaní v tomto sektore zaradení
aj všetci živnostníci zapísaní v živnostenskom registri. Je
nevyhnutné zohľadniť fakt, že časť dopravných výkonov v
sektore cestnej neverejnej dopravy sa vykonáva aj pre tzv.
cudzie potreby. Prepravná činnosť pre
cudzie potreby
je doprava, pri ktorej vznikol právny vzťah založený
na zmluve medzi prevádzkovateľom dopravy a objednávateľom,
ide teda o dopravu uskutočnenú za úhradu. V roku 2000 tvorila
doprava vykonaná pre cudziu potrebu v sektore cestnej neverejnej
dopravy 17,5 % z celkového objemu prepraveného tovaru. Tento
podiel vyjadrený v absolútnych číslach je 22,935 milióna ton.
To je moment, kde by mala ZSSK
interpretovať štatistické údaje podobne ako v EÚ , ten
diferencuje cestnú nákladnú dopravu na verejnú a neverejnú
dopravu nepozná. Delí však dopravu len na činnosti vykonané
pre vlastné a cudzie potreby. Po aplikácii tohto systému by
uvedených 17,5 % výkonov cestnej neverejnej dopravy pripadlo do
sektora cestnej verejnej prepravy. V absolútnych číslach by to
znamenalo, že za rok 2000 sa cestnou verejnou dopravou (preprava
za úhradu) prepravilo 39,680 milióna ton plus 22,935 milióna
ton, teda spolu 62,615 milióna ton, čo je viac ako previezla železnica.
Percentuálne by tak železniciam patrilo v sektore verejnej
dopravy iba 45,8 % prepraveného objemu. Ako už bolo spomenuté,
ide o podniky, ktorých hlavná činnosť je iná ako dopravná.
Ich
dopravné výkony
slúžia najmä na zabezpečenie vlastného výrobného
procesu či distribúcie tovaru do zákazníckych sietí pomocou
vlastných dopravných prostriedkov. Ide zväčša o bývalú závodnú
dopravu. Charakteristickou črtou sektora cestnej neverejnej
dopravy je jej krátka prepravná vzdialenosť. Tá je totiž
oproti ostatným relevantným sektorom dopravy (okrem vodnej a
leteckej) len asi tretinová. Dĺžka priemernej prepravnej
vzdialenosti v železničnej doprave za rok 2000 bola 207,4 km, v
cestnej verejnej doprave 181,7 km a v cestnej neverejnej doprave
iba 65,3 km. Z hľadiska možného konkurenčného prieniku ZSSK do sektora cestnej neverejnej dopravy
treba poznať aj štruktúru prevádzkovateľov dopravy. Z údajov
ŠÚ SR vyplýva, že najviac tovarov prepravili podniky s prevažujúcou
činnosťou v stavebníctve a poľnohospodárstve, ktoré
prepravili z celkového množstva prepraveného tovaru až 58 %.
Medzi ďalšie podniky patria výrobcovia potravín (6,3 %),
nekovových minerálnych výrobkov (5,2 %), podniky veľkoobchodu
(4,3 %) a iné. Oproti tomu stavebný materiál, poľnohospodárske
výrobky či ďalšie spomenuté segmenty netvoria typický
sortiment tovarov dopravovaných železnicou. Stavebný materiál
tvorí asi 11,9 % a poľnohospodárstvo (spolu s hnojivami) 5,1 %
celkového objemu tovaru. Z hľadiska celkového výkonu
jednotlivých prevádzkovateľov nákladnej dopravy sú však
kritériá množstva prevezeného tovaru a dĺžky prepravnej
vzdialenosti len parciálne. Ukazovateľom celkového výkonu
prevádzkovateľov dopravy je kombinácia týchto dvoch indikátorov.
Ide o súčin prepraveného
objemu a vzdialenosti,
čo vyjadruje prepravný výkon v čistých
tonokilometroch. Keďže cena za prepravu sa odvíja od objemu
tovaru a dĺžky prepravnej vzdialenosti, celkový výkon v čistých
tonokilometroch nepriamo naznačuje aj celkový objem tržieb. Z
tohto hľadiska možno s potešením konštatovať, že železnice
vykázali v roku 2000 najväčšie celkové výkony oproti ostatným
slovenským prepravcom. Naopak, cestná neverejná doprava
zaznamenala medzi rokmi 1998 až 2000 pokračujúci úbytok
celkového prepravného výkonu. Pre úplnosť treba povedať, že
časť výkonov v cestnej neverejnej doprave vykonaných pre
cudziu potrebu (17,3 % za rok 1998; 26,2 % za rok 1999; 20,1 % za
rok 2000) patrí do sektora cestnej verejnej dopravy. Najväčším
prepravcom (z hľadiska výkonu) na slovenskom nákladnom trhu za
rok 2000 boli železnice. Tretím najväčším konkurentom po
prepravcoch v sektore cestnej verejnej dopravy je sektor cestnej
neverejnej dopravy. Je však ťažké odhadnúť, či je
možný pohyb
potenciálnych zákazníkov medzi železničnou dopravou
a cestnou neverejnou dopravou, teda či je medzi nimi priama
konkurencia. Segmenty tovarov, ktoré sú charakteristické pre
jedného operátora, nie sú typické pre druhého prepravcu. Pre
cestnú neverejnú nákladnú dopravu je typický najmä stavebný
materiál a poľnohospodárske produkty, pre ZSSK zase iné substráty. Odlišná je aj
prepravná vzdialenosť. Cestná neverejná doprava prepravuje
tovary na podstatne kratšie vzdialenosti, asi tretinové. Treba
si uvedomiť, že v tomto prípade ide najmä o prepravu, ktorú
si vykonávajú firmy pre zabezpečenie vlastného výrobného
procesu. Ide teda pravdepodobne o vysokounikátne, špeciálne
dizajnované subsystémy. Potenciálny prienik ZSSK do trhového segmentu, ktorý v súčasnosti
ovláda cestná neverejná doprava, spočíva v premene spoločnosti
na zákaznícky orientovanú. Ako konštatoval riaditeľ Odboru
controllingu v ústredí ZSSK Ing.
Pavol Gábor, podstatnejšia je však otázka
stratégie firmy,
jej ďalšieho zamerania či expanzie. Je otázne, či
do segmentu, ktorý je síce zaujímavý z hľadiska objemu, má
význam vstúpiť, pretože železnice v súčasnosti nevedia v
tomto segmente zabezpečiť to, čo cestná doprava, teda
prepravu "z domu do domu". Problematická je i doprava
"just in time", čo železnice vedia zabezpečiť iba v
niektorých prípadoch logistickými vlakmi, pri väčších
objemoch, pre zákazníkov typu Voest Alpine alebo Volkswagen. V
čase, keď ekológia by mala byť jednou z hlavných politických
priorít, sa až 75 % objemu tovaru prepraví cestnou dopravou.
Vyspelejšie krajiny, ktoré venujú otázkam negatívneho vplyvu
cestnej dopravy na životné prostredie omnoho vyššiu pozornosť,
sa seriózne zaoberajú otázkami externalít - nákladov súvisiacich
s exhalátmi, hlukom, kogesciami. Prejavuje sa to napríklad v
uplatňovaných systémoch poplatkov za používanie železničnej
infraštruktúry, ktoré podporujú prepravu po železnici.
Renesancia železničnej dopravy je leitmotívom takzvaného
infraštruktúrneho balíka, ktorý prijala EÚ v
minulom roku. Škoda, že návrh novej koncepcie spoplatňovania
železničnej infraštruktúry na Slovensku, spracovaný ŽSR a plne kompatibilný s legislatívou EÚ ,
zaviazol niekde medzi MDPT a vládou
SR.
Semafor
30.Augusta 2002
- V dôsledku modernizácie trate
Trnava - Bratislava-Rača
na traťovú rýchlosť 160 km/h, vylúčili od 10. augusta z
prevádzky jednu traťovú koľaj. Keďže v tomto úseku jazdia
vlaky po jednej koľaji v oboch smeroch rýchlosťou zníženou až
na 50 km/h, niektoré vlaky osobnej dopravy meškajú 5 až 15
minút. Cestujúcim, ktorí prestupujú na nadväzujúce vlaky,
preto odporúčajú použiť skoršie spojenia. Zároveň upozorňujú
cestujúcich, že vykláňať sa z okien vlaku v tomto úseku
trate je mimoriadne nebezpečné, pretože na susednej koľaji
pracujú ťažké mechanizmy. Výluka potrvá do 18. októbra
2002.
Modrý šíp
V rušňovom depe Bratislava
východ je na 7. - 8. septembra pripravený Celoslovenský
zraz historických železničných vozidiel. Samotnú výstavu si
možno pozrieť v sobotu od 9.00 do 18.00 hod. a v nedeľu od 9.00
do 18.00 hod. Pripravené je aj predstavovanie prevádzky schopných
rušňov na točni v sobotu od jedenástej do dvanástej hodiny
predpoludním a obľúbené nočné fotografovanie parných rušňov
v sobotu večer do 21.30 hod. Súčasťou podujatia sú aj
vyhliadkové jazdy historickým motorovým vlakom Modrý šíp na trati Bratislava-Petržalka ( - ?), vyhliadkové
jazdy parnými vlakmi a v prevádzke bude aj kyvadlová doprava
motorových vlakov. Pripravená je tiež prezentácia modelových
koľajísk, ktorá bude spojená s modelárskou burzou. Jeden z
najzaujímavejších exponátov výstavy je motorový vozeň Modrý šíp z
roku 1934, ktorý prvýkrát išiel na vlastný pohon počas
tretieho ročníka Celoslovenského zrazu historických železničných
vozidiel v roku 2000. Tento vozeň je jediný nielen na
Slovensku, ale taký nemajú ani v Českej republike. Organizátormi
akcie sú ŽSR a ZSSK .
Na zlodejov
Schválením a uvoľnením finančných prostriedkov vo
výške 123 mil. Sk sme sa aj my na Slovensku pripojili k Akčnému
plánu boja proti terorizmu. Z uvedenej sumy dostanú 20 mil. Sk
aj železnice na nákup a montáž televíznych monitorovacích
zariadení v hlavných železničných uzloch. Nové kamery na železnici
by mali prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich nielen v
Bratislave , ale aj v Žiline a v Košiciach . Kamerový systém
existuje už niekoľko rokov iba na hlavnej stanici v Bratislave . S
pomocou kamier sa Železničnej polícii podarilo identifikovať
viacero páchateľov v rekordne krátkom čase po nahlásení krádeže.
Čoraz menej cestujúcich
Štát nenaplánoval dostatočné zdroje
30.Augusta 2002
- Železničná spoločnosť ( ZSSK ) dosiahla v prvom
polroku v porovnaní s plánom lepší hospodársky výsledok o
98,5 mil. Sk. Plán rátal so stratou 2,32 mld. Sk, skutočná
strata bola 2,22 mld. Sk. Tento priaznivý výsledok dosiahla
spoločnosť napriek tomu, že objem nákladnej prepravy klesol
oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 10 %. ZSSK dosiahla v sledovanom období výnosy 9,81
mld. Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o 250 mil. Sk. Najväčšiu
časť výnosov tvoria tržby z nákladnej a osobnej prepravy - 8,3
mld. Sk, pričom tržby z osobnej prepravy dosiahli výšku 1 mld.
Sk a z nákladnej prepravy 7,3 mld. Sk. Plánované náklady vo výške
11,9 mld. Sk prekročili o 1,3 %, čo spôsobilo zvýšené čerpanie
v oblasti prevádzkových nákladov na materiál a energiu. ZSSK prepravila v prvom polroku 23,5 milióna
ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom menej o 9 %. Kým vnútroštátna
preprava oproti plánu klesla o 15 %, medzinárodná tranzitná
preprava po našich tratiach vzrástla o 8 %. ZSSK zaznamenala pokles oproti plánu v
preprave uhlia (13 %), železnej rudy (12 %), dreva (11 %) a chémie
(6 %). Mierny nárast zaznamenala v preprave kovov, ropných výrobkov
a v kombinovaných prepravách. ZSSK sa ani v tomto roku nepodarilo zastaviť
dlhodobý pokles v preprave cestujúcich. Aj napriek tomu, že počet
cestujúcich klesol medziročne o 5 %, tržby z osobnej prepravy
sú na úrovni minulého roku, pričom v tomto roku nedošlo k zvýšeniu
cien cestovného v osobných vlakoch a rýchlikoch. Tento vývoj
sa dá vysvetliť tým, že počet cestujúcich klesol pri
cestovaní na krátke vzdialenosti a vzrástol na dlhšie
vzdialenosti. Stav bankových úverov a výpomocí vzrástol v
prvom polroku zo 6,5 mld. Sk na 10 mld. Sk, čo je predovšetkým
dôsledok čerpania úveru so štátnou zárukou vo výške 3 mld.
Sk na straty v osobnej preprave, keďže štát v tohtoročnom
rozpočte neplánoval dostatočné zdroje na výkony vo verejnom
záujme.
Oprávnenosť použitej metódy
Až po stanovisku Úradu pre verejné
obstarávanie
30.Augusta 2002
- Dozorná rada Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) na svojom
zasadnutí nezistila porušenie zákona o verejnom obstarávaní
zo strany vedenia spoločnosti a ZSSK prijme záväzné kroky v tendri na dodávku
35 kusov ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) až po získaní
stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Rozhodla o
tom dozorná rada ZSSK , ktorej v tejto veci prislúcha
posledné slovo
na pôde železníc. Kontrolný orgán spoločnosti sa k
problematike dostal po tom, čo odporúčanie pracovnej skupiny
uzatvoriť zmluvu s konzorciom DMU GTW (ŽOS Vrútky
a Stadler) vzalo ZSSK na
vedomie. Skupina na svojom záverečnom júlovom rokovaní opäť
vyhodnotila ako výhodnejšiu ponuku DMU GTW oproti konkurenčnému
Alstomu
, a to prihliadnuc nielen na podklady z decembra minulého roka,
ale i mája 2002 (dodatočná ponuka Alstomu). Dozorná rada
vzala informáciu o priebehu tendra na vedomie, pričom na základe
predložených materiálov konštatovala, že pri rokovacom konaní
bez zverejnenia nedošlo podľa nej k porušeniu zákona o
verejnom obstarávaní. O svojom stanovisku prostredníctvom
predsedu Dušana Pajdlhausera informovala aj podpredsedu vlády a
ministra dopravy SR Ivana Mikloša.
O posúdenie zákonnosti priebehu tendra na ľahké motorové
jednotky už požiadala ÚVO aj Generálna prokuratúra. "Úrad
zatiaľ posúdi oprávnenosť použitej metódy verejného obstarávania,"
uviedol podpredseda úradu Rudolf Kulman. Ak po uzatvorení
zmluvy medzi obstarávateľom - ZSSK a víťazom ÚVO zistí, že obstarávateľ
uzatvoril túto písomnú dohodu v rozpore s príslušným zákonom,
môže v lehote jedného roka od jej uzatvorenia podať návrh na
určenie jej neplatnosti súdom. Generálna prokuratúra sa
tendrom na nákup 35 ĽMJ začala
zaoberať na základe podaní premiéra SR Mikuláša Dzurindu i
predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla.
Z trestného oznámenia predsedu vlády vyplýva, že podozrieva
zatiaľ neznámeho páchateľa z trestného činu súvisiaceho s
korupciou. Na prešetrenie kauzy vznikla
expertná skupina,
zložená z prokurátorov a finančnej polície. O
poskytnutie súdnoznaleckého posudku k parametrom ponúk železničného
tendra požiadal ešte bývalý minister dopravy Jozefa Macejko
Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity ( ŽU ). Podklady na súťaž si však
musí vyžiadať ústav od ÚVO, pretože v prípade, že by im
ich odovzdala ZSSK ešte počas
rokovacieho konania, porušila by tým zákon. Úrad pre verejné
obstarávanie komunikuje so ZSSK písomnou
formou, prostredníctvom otázok, na ktoré požaduje od
predstaviteľov ZSSK opäť písomnú
odpoveď. V uplynulých dňoch odpovedali už na tretie kolo otázok.
Treba si uvedomiť že celé zisťovanie objektívnej pravdy je
časovo veľmi zložité, pretože musia prešetriť tisíce
dokumentov a podkladových materiálov. Vedenie ZSSK je presvedčené, že ani v tomto prípade
nedošlo k porušeniu zákona. Maximálne mohlo prísť iba k
formálnym administratívnym chybám, ktoré nemohli ovplyvniť výsledky
súťaže.
Pražania dostanú azyl v Košiciach
4. 9. 2002, KOŠICE (sen) – Viac ako
sto žiakov Základnej školy cirkevnej z Prahy strávi od budúceho
štvrtka desať dní v škole v prírode v Kysaku neďaleko Košíc.
Zariadenie, ktoré delimitáciou prešlo pod vyšší územný
celok, ponúkol pražským deťom odbor školstva Košického
samosprávneho kraja. Ponuka je reakciou na výzvu ministerky školstva
Českej republiky Petry Buzkovej, ktorá po katastrofálnych záplavách
požiadala o humanitárnu pomoc pre deti z oblastí postihnutých
vodným živlom.
„Sme schopní poskytnúť trojtýždňový pobyt pre 300 až
500 detí, ktoré v následkom povodní prišli o svoje domovy.
Chceme pomôcť rodičom, ktorí majú po záplavách iné
starosti. Máme k dispozícii ubytovanie v školách v prírode,
študentských domoch a ďalších zariadeniach, ktoré prešli
do našej správy. V súčasnosti rokujeme s potenciálnymi
sponzormi, ktorí sú ochotní prispieť k spríjemneniu pobytu
malých Pražanov na východnom Slovensku,“ povedala koordinátorka
pomoci pre deti z oblastí postihnutých povodňami Mária
Cengelová poverená vedením odboru školstva.
Školákov zo zaplavenej Prahy na východné Slovensko by mali
bezplatne previezť ČD
a ŽSR , zadarmo majú aj ubytovanie a stravu. Dopravu
na území mesta a v jeho okolí sponzorsky poskytne spoločnosť
Dopravný podnik mesta Košice. Úrad Košického samosprávneho
kraja pre deti pripraví bohatý program a zabezpečí pedagogický
dozor. Organizátori chcú osloviť veľké hypermarkety, ktoré
by mohli pomôcť pri zabezpečení stravy.
Podľa Cengelovej ponuku Košického samosprávneho kraja zvažujú
aj ďalšie školy z hlavného mesta Českej republiky.
Remeselníci majú šancu – v Česku
3. 9. 2002, (rf, ru) - Liek na
slovenskú nezamestnanosť môže prísť z Čiech. Po obrovských
povodniach, ktoré zničili cesty, železnice, domy, treba všetko
obnoviť. Majiteľ stavebnej firmy Fastav Vsetín Vlastimil Fabík
odhaduje, že objem prác sa bude rovnať tomu, čo sa postavilo
za posledné dva roky. Dopyt po stavbárskych prácach začne podľa
Fabíka narastať koncom roka, lebo „na nové domy ešte nie sú
hotové projekty“.
Inzeráty na voľné miesta rôznych stavbárskych profesií –
od tesárov až po klampiarov – zverejňuje na Slovensku napríklad
ostravská firma Strojárny Delta-CZ. Ponúka aj ubytovanie.
Zamestnankyňa firmy hovorí, že dôvodom je „nedostatok českej
pracovnej sily, ale možno aj to, že majiteľ firmy je Slovák“.
Obnovu miest bude dotovať štát. „Českých remeselníkov
nebude dosť, aj keby nastúpili všetci,“ hovorí zamestnanec
pražskej firmy Docu Guard, ktorá zamestnáva Slovákov.
Riaditeľ českého úradu práce Ivan Chomát hovorí, že
potrebujú každú voľnú ruku, ale zatiaľ sa len upratuje a
robia to najmä dobrovoľníci. Stavať sa začne až neskôr a
podľa toho, „kto bude mať koľko peňazí“.
Český dopyt po slovenských robotníkoch vidí analytik
Istrobanky Marek Senkovič pozitívne, lebo máme obrovskú
nezamestnanosť. „Naši ľudia si neodvyknú od práce, prinesú
peniaze a okrem toho, budú pracovať v podmienkach, ktoré sú o
niečo prísnejšie ako u nás.“ Problém môže nastať vtedy,
ak s odlivom robotníkov začne u nás stúpať cena stavebných
prác. Senkovič si však myslí, že je to skôr teoretická možnosť.
„Vláda asi nebude dávať veľké peniaze do projektov, ktoré
by vyžadovali veľký počet stavbárov,“ hovorí.
Železničný tender vraj bol v
poriadku
5. september 2002, BRATISLAVA - Podľa
stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie bol postup ZSSK pri obstarávaní 35 ľahkých motorových
jednotiek ( ĽMJ )
opodstatnený. Na základe posúdenia formy obstarávania ZSSK splnila podmienky obstarávania a bola
oprávnená použiť rokovacie konanie bez zverejnenia. Ako
informovala hovorkyňa Helena Fialová, ÚVO napriek tomu považuje
tento spôsob obstarávania za neopodstatnený. ZSSK mohla na základe zákona o verejnom
obstarávaní, ktorý dáva možnosť, nie však povinnosť použiť
rokovacie konanie bez zverejnenia, využiť niektorú zo súťažných
metód obstarávania. ÚVO nemá kompetencie vstupovať do
rokovaní dvoch subjektov pri rokovacom konaní bez zverejnenia,
pokiaľ neuzavreli zmluvu o obstarávaní.
Ak konzorcium DMU GTW splní všetky
podmienky, ZSSK s ním podpíše zmluvu
4.9.2002, Bratislava - Železničná
spoločnosť ( ZSSK ), a. s., Bratislava, ukončí rokovacie konanie
bez zverejnenia (Rkbz) podpisom zmluvy s vybraným uchádzačom (konzorcium
DMU GTW), ak tento splní všetky podmienky obstarávateľa.
Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) podľa
hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského potvrdzuje, že postup spoločnosti vo verejnom
obstarávaní na dodávku 35 kusov ľahkých motorových
jednotiek ( ĽMJ ) bol v zásade
správny. Nedostatky, ktoré úrad zistil, nemajú podľa neho
podstatný vplyv na výsledky súťaže, z čoho vyplýva, že ZSSK nemá dôvod prerušiť rokovacie
konanie s vybraným uchádzačom.
Úrad v stanovisku k tomuto tendru uviedol, že obstarávateľ
splnil podmienky pre použitie Rkbz. Napriek tomu ÚVO považuje
použitie Rkbz ako metódy verejného obstarávania za
neopodstatnené s poukazom na to, že obstarávateľovi bolo v
predchádzajúcich súťažiach preukázané porušenie zákona.
Zákon však dáva možnosť a nie povinnosť použiť Rkbz,
preto obstarávateľ mohol použiť jednu zo súťažných metód.
Za víťaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka
konzorcium DMU GTW Slovensko. Voči objektívnosti tohto výberu
však namietal ďalší účastník tendra francúzsky Alstom,
ako aj vtedajší minister dopravy J. Macejko, ktorý chcel, aby
sa súťaž prehodnotila. Obstaranie vozňov typu GTW 2/6 vyjde ZSSK na 4,406 miliardy Sk s DPH, náklady na
celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady
na materiál 690,900 milióna Sk.
ZSSK chce záruku štátu na nové
vlaky
Štátne garancie za úvery firmám sú vážnym
problémom, napriek tomu sa uvažuje aj o ďalších
Vlaky Pendolino by mali zrýchliť prepravu medzi
Bratislavou a Košicami. Železničná spoločnosť však pri úvere
na ich nákup chce štátnu garanciu...
3. September 2002, Andrej
Bančanský, Bratislava - Hoci poskytovanie štátnych garancií
na úvery firmám je pre našu ekonomiku už vážnym problémom,
úvahy o poskytovaní ďalších sa nekončia. Záujem o ďalšiu
štátnu garanciu na úver v hodnote vyše 3,2 mld Sk má napríklad
Železničná spoločnosť ( ZSSK ) na nákup štyroch elektrických vlakových jednotiek s naklápacími
skriňami Pendolino . Ide o vlaky, ktoré by mali skrátiť
cestovanie medzi Bratislavou
a Košicami .
Poskytovanie štátnych garancií sa však v našej ekonomike príliš
rozmohlo. Za posledných 12 rokov totiž štát poskytol garancie
na úvery vo výške 250 mld Sk. Za dlžníkov pritom vláda
musela kvôli garanciám zaplatiť takmer 37 mld Sk. Ani terajšia
vláda sa pri poskytovaní garancií za úvery neobmedzovala. V
rokoch 2000 a 2001 sa zaručila za najviac úverov v histórii SR.
Pritom ide o problém, na ktorý nás už upozorňovala aj
Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj. Podľa nej
totiž možno obmedzením garancií lepšie kontrolovať verejné
výdavky.
Dve tretiny z doteraz poskytnutých štátnych garancií na úvery
v objeme 250 mld Sk boli v prospech podnikov Vodohospodárska výstavba,
Slovenské elektrárne a ŽSR . ZSSK , ktorá sa uchádza o garanciu na úver na vlaky Pendolino , vznikla práve
zo ŽSR , ktoré sa od 1. 1. 2002 transformovali na ŽSR ako správcu železničnej infraštruktúry
a ZSSK ako železničného operátora so 100%
účasťou štátu. Ručenie za železnice sa považuje za
rizikové vzhľadom na ich doterajšiu stratovosť. Aj nová ZSSK zaznamenala v I. polroku tohto roka
stratu 2,221 mld Sk, hoci jej výnosy v objeme 9,816 mld Sk boli
v porovnaní s plánom o 250 mil. Sk vyššie. Plánované náklady
11,9 mld Sk prekročila o 1,3 %.
Na otázku, či si ZSSK môže
vzhľadom na nepriaznivé hospodárske výsledky dovoliť investíciu
za vyše 3,2 mld Sk, však Miloš Čikovský, hovorca ZSSK , odpovedal, že v
I. polroku bola spoločnosť stratová, pretože začínala a
mala vyššie náklady. Podľa jeho slov by za celý rok mala mať
vyrovnaný hospodársky výsledok, prípadne mierny zisk. „ ZSSK neráta
so stratami,“ povedal. V tom, že investícia na nákup vlakov Pendolino by mala byť
splatená až v roku 2022, nevidí Čikovský problém. „Taká
súprava môže byť v prevádzke aj 30 rokov. Prepočty o návratnosti
sa ešte robia,“ dodal.
Lízingová spoločnosť B.O.F. hospodárila
k polroku so ziskom 81,2 milióna Sk
Bratislava 3. septembra - Lízingová
spoločnosť B.O.F., a. s., Bratislava dosiahla v prvom polroku
tohto roku podľa slovenských účtovných štandardov
neauditovaný nekonsolidovaný kladný hospodársky výsledok 81,198
milióna Sk.
Ako vyplýva z výkazu ziskov a strát firmy, B.O.F. vykázala za
uvedené obdobie v prevádzkovej činnosti zisk 219,012 milióna
Sk. Finančné operácie jej vygenerovali stratu 127,721 milióna
Sk, ktorá spolu so záporným saldom mimoriadneho hospodárskeho
výsledku na úrovni 10,093 milióna Sk, znížila celkový zisk
na uvedených 81 miliónov Sk. Aktíva spoločnosti zodpovedali k
ultimu júna objemu 5,160 miliardy Sk, základné imanie tvorilo
200 miliónov Sk.
V sledovanom období uzatvorila B.O.F. 3 639 zmlúv v obstarávacej
cene (OC) bez DPH 2,085 miliardy Sk, čo predstavuje medziročný
nárast o 48,5 %. Ku koncu júna evidovala B.O.F. 12 438 aktívnych
lízingových zmlúv v hodnote 8,011 miliardy Sk. Z hľadiska počtu
novouzatvorených zmlúv dosiahli stroje a priemyselné
zariadenia až 36,5-% podiel na celkovej štruktúre lízingu. Na
túto komoditu bolo podpísaných 1 522 zmlúv v OC 761 miliónov
Sk. Druhým najúspešnejším segmentom sa sumou 643,7 milióna
Sk a počtom zmlúv 680 stali nákladné vozidlá, ťahače a prívesy.
Segment osobných automobilov uzatvoril polrok s 861 zmluvami v
celkovom objeme 374 miliónov Sk a segment lodí, lietadiel a železničných
vozidiel s 38 uzatvorenými zmluvami v hodnote 28,4 milióna Sk.
V sledovanom období si obstaralo výpočtovú a kancelársku
techniku 359 zákazníkov v OC 181 miliónov Sk. V ostatných
komoditách uzavrelo zmluvy 178 objektov v hodnote 84,7 miliónov
Sk.
B.O.F. pôsobí na Slovensku okrem Bratislavy aj prostredníctvom
siete štyroch odštepných závodov a piatich kancelárií. K
ultimu júna zamestnávala 81 pracovníkov.
ÚVO označil rokovacie konanie ZSSK za
neopodstatnené,jeho podmienky splnené boli
Bratislava 4. septembra - Vzhľadom na
to, že obstarávateľovi ľahkých
motorových jednotiek (Železničnej spoločnosti - ZSSK ) bolo v predchádzajúcich
súťažiach preukázané porušenie zákona, Úrad pre verejné
obstarávanie (ÚVO) považuje použitie rokovacieho konania bez
zverejnenia (RKbz) ako metódy verejného obstarávania za
neopodstatnené. Napriek tomu úrad vo svojom stanovisku k tomuto
tendru uvádza, že obstarávateľ splnil podmienky pre použitie
RKbz.
Použitie uvedenej metódy zákon umožňuje, ak je splnená
podmienka, "že ide o obstarávanie tovaru, prác alebo služieb
na ktoré v predchádzajúcej súťaži ... nebola predložená
ani jedna ponuka, alebo ani jeden uchádzač alebo záujemca
nesplnil podmienky účasti v súťaži alebo podmienky súťaže
a podstatne sa nezmenili podmienky na uzavretie zmluvy." Úrad
nemá prostriedky na to, aby preskúmal, či sa v priebehu
rokovaní podstatne nezmenili podmienky na uzavretie zmluvy,
pretože ich definovanie je vo výlučnej právomoci obstarávateľa.
Pri posudzovaní otázky opodstatnenosti rokovacieho konania bez
zverejnenia teda úrad vychádzal z podkladov podľa predloženej
dokumentácie ZSSK . Zdôvodnenie rokovacieho konania obstarávateľom,
ako aj okruhy rokovaní medzi ním a uchádzačmi neúspešnými
v predchádzajúcich verejných súťažiach, preukazujú, že
pochybnosti ÚVO ohľadom nedostatočnej prípravy súťažných
podkladov sú dôvodné.
Zákon dáva možnosť a nie povinnosť použiť RKbz, preto
obstarávateľ mohol použiť jednu zo súťažných metód,
informovala TASR hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Od rozhodnutia ÚVO sa bude odvíjať ďalší postup ZSSK vo vlakovom tendri, o čom rozhodla
Dozorná rada ZSSK . Pracovná skupina na železniciach už dvakrát
odporučila generálnemu riaditeľovi spoločnosti Andrejovi
Egyedovi podpísať zmluvu s konzorciom DMU GTW, tvorenom
slovenskou spoločnosťou ŽOS Vrútky
a švajčiarskou Stadler Busnang AG. Obstaranie vozov typu GTW 2/6
vyjde ZSSK na 4,406
miliardy Sk s DPH, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320
milióna Sk a celkové náklady na materiál 690,900 milióna Sk.
Prokuratúra sa tendrom na ĽMJ
začala zaoberať na základe podaní premiéra SR Mikuláša
Dzurindu a predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
Jozefa Stahla. Z trestného oznámenia predsedu vlády vyplýva,
že podozrieva zatiaľ neznámeho páchateľa z trestného činu,
súvisiaceho s korupciou. Na prešetrenie kauzy vznikla expertná
skupina, zložená z prokurátorov a finančnej polície. Kauza
stála "hlavu" už i ministra dopravy Jozefa Macejka.
Za víťaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka
konzorcium DMU GTW Slovensko. Voči objektívnosti tohto výberu
však namietal ďalší účastník tendra - francúzsky Alstom -
ako aj J. Macejko, ktorý chcel, aby sa súťaž prehodnotila. Do
veci sa zaangažoval aj NKÚ. K podpísaniu zmluvy medzi ZSSK a víťazom dôjde na základe
rozhodnutia dozornej rady železníc až po prijatí stanoviska
ÚVO.
O poskytnutie súdnoznaleckého posudku k parametrom ponúk železničného
tendra požiadal ešte bývalý minister dopravy Ústav súdneho
inžinierstva (ÚSI) Žilinskej univerzity ( ŽU ). Keďže podklady k súťaži
tvorí niekoľko tisíc strán textu a bolo by neefektívne ich
kopírovať, ÚSI si ich má po uzatvorení veci na ÚVO od úradu
vyžiadať.
Preprava cestných súprav v systéme
RoLa sprevádzaná v smere Budapešť - Trstená
Bratislava
(02.09.2002) - Dnes vo večených hodinách odíde z Budapešti
vlak určený na prepravu kompletných kamiónov a ich posádok.
V dopoludňajších hodinách jeho trasa skončí v Trstenej. Po
nevyhnutných úkonoch vlak nastúpi na spiatočnú cestu tak,
aby do 24 hodín sa vrátil späť do Budapešti.
V súvislosti s presunutím kamiónov z cestnej siete na železnicu
a zníženia ekologického zaťaženia v regióne Orava,
pripravuje ZSSK , Divízia nákladnej dopravy - Sekcia
kombinovanej prepravy v spolupráci s maďarskými železnicami v
III. štvrťroku 2002 zavedenie pravidelného uceleného vlaku
kombinovanej dopravy v systéme RoLa sprevádzaná v smeroch
Budafok Haros - Trstená a Trstená - Budafok Haros cez Pohraničnú
prechodovú stanicu Komárom/Komárno
.
Tranzit cez naše územie do Maďarska využíva množstvo kamiónov
z Poľska. Okrem toho, že hustota premávky predstavuje neúmernú
ekologickú zaťaž, bola tiež predmetom viacerých protestných
petícií občanov Oravy, ktorým denne okolo rodinných domov
prechádza 400 až 600 kamiónov.
Pred začatím pravidelných prepráv sa v dňoch 2. - 3.
septembra 2002 uskutoční skúšobná jazda uceleného vlaku v
systéme RoLa sprevádzaná v reláciách Budafok Haros - Trstená
a späť. Ucelený vlak bude zložený zo sedemnásť maďarských
špeciálnych vozńov Saadkms, na ktorých budú naložené cestné
súpravy a jedného Bc vozňa ( spacieho ) pre vodičov.
Parametre vlaku sú 900 ton, 400 m. Preprava bude uskutočnená
za podmienok uvedených v predpise „ Doprava nízkoplošinových
vozňov Saadkms“ (10/98 - PMR).
Cieľom tejto prvej jazdy je skúška technológie nakladania a
skladania kamiónov v Budafok Haros a v Trstenej v súčinnosti s
orgánmi štátnej správy.
Pravidelná preprava cestných súprav v systéme RoLa sprevádzaná
medzi Budapešťou - Trstenou by mala začať do 40 dní po úspešnom
skončení skúšobnej jazdy. Vlaky budú premávať denne okrem
nedele. Okrem výrazných prínosov pre ekológiu je prednosťou
aj skutočnosť, že cestovný čas kamiónov sa pri použití
prepravy cestných súprav v systéme RoLa sprevádzaná skráti
z 24 hodín na polovicu.
Na realizácii tohoto projektu sa vo veľkej miere podieľajú MDPT , Ministerstvo životného
prostredia, ako aj primátori a starostovia miest a obcí okresu
Dolný Kubín.
Mladistvú cyklistku zrazil na železnicnom
priecestí v Žiline osobný vlak
3.9.2002 - Tragická dopravná nehoda
sa stala v pondelok popoludní na železnicnom priecestí na Bánovskej
ceste v Žiline.
Sedemnástrocná cyklistka z Hôrok v okrese Žilina prišla o život,
ked nerešpektovala rozsvietené signalizacné zariadenie bez závor
a vošla na železnicné priecestie, kde ju zrazil osobný vlak
prichádzajúci z Rajca do Žiliny. Alkohol u 39-rocného rušnovodica
nezistili, škoda na vlaku nevznikla, na bicykli predstavuje 5-tisíc
korún.
TASR dnes o prípade informoval hovorca Krajského riaditelstva
PZ v Žiline Radovan Kyselica.
Minister dopravy Ivan Mikloš neschváli
obstaranie nákupu LMJ pre ZSSK
5.9.2002 - Podpredseda vlády SR pre
ekonomiku a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ivan
Mikloš sa rozhodol neschválit obstaranie nákupu 35 ľahkých
motorových jednotiek ( ĽMJ
) pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava podla výberového konania, ktoré spolocnost zvolila.
Rozhodol sa tak, aby nevznikli pochybnosti o transparentnosti a
korektnosti verejného obstarávania. Umožnili mu to novelizované
stanovy ZSSK , podla ktorých má valné zhromaždenie
spolocnosti (100-% vlastník ZSSK je MDPT ) kompetenciu
rozhodnút o obstaraní hnutelného majetku nad 250 miliónov Sk.
Rozhodol sa tak aj napriek stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie
(ÚVO), ktorý síce uznal použitú metódu verejného obstarávania
- rokovacie konanie bez zverejnenia (RKBZ) za oprávnenú, ale
neopodstatnenú, s poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich
dvoch sútažiach.
Pred RKBZ uskutocnili železnice v rokoch 2000 a 2001 dve verejné
sútaže, ktoré však zrušili. Podla ÚVO bolo ich zrušenie v
oboch prípadoch oprávnené, no sútaže boli podla ÚVO neúspešné
z dôvodu nedostatocne spracovaných sútažných podkladov a
nejednoznacne stanovených podmienok úcasti pre uchádzacov.
Vypísanie nového tendra je podla I. Mikloša otázkou i pre novú
exekutívu štátu, koncepcia rozvoja mobilného parku železníc
totiž prešla rokovaním vlády, preto môže nový kabinet opätovne
prehodnotit potrebu nákupu jednotiek. Ak by mala byt vyhlásená
nová sútaž, minister sa domnieva, že by malo íst o verejnú
sútaž s jasne stanovenými kritériami pre uchádzacov.
Za vítaza tendra vyhlásili železnice 9. januára tohto roka
konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené švajciarskou spolocnostou
Stadler AG a ŽOS Vrútky . Kedže s ním ešte zmluvu nepodpísali, RKBZ
trvalo až do jeho zrušenia.
Vítaz tendra na vlaky pre ZSSK sa k
jeho zrušeniu vyjadrovat zatial nebude
5.9.2002 - Vítaz rokovacieho konania
bez zverejnenia (RKBZ) na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek
(LMJ) pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK), a. s. - konzorcium DMU GTW Slovensko -
sa zatial nechce vyjadrovat k rozhodnutiu ministra dopravy neschválit
obstaranie tohto nákupu formou, ktorou sa výber vítaza
uskutocnil.
Ako pre TASR uviedol Michal Moncman, predseda predstavenstva ŽOS Vrútky
ako vedúceho konzorcia, spolocnost bude pravdepodobne cakat na
oficiálne oznámenie zo strany železníc. Partnerom ŽOS je švajciarska
spolocnost Stadler Busnang AG.
Minister Ivan Mikloš odôvodnil svoje rozhodnutie tým, že
nechce, aby vznikli pochybnosti o transparentnosti a korektnosti
verejného obstarávania. Neschválit obstaranie nákupu mu umožnili
stanovy ZSSK.
Rozhodol sa tak po získaní stanoviska Úradu pre verejné
obstarávanie (ÚVO), ktorý porušenie zákona nekonštatoval,
no použitie RKBZ oznacil za neopodstatnené.
Obstaranie vozov typu GTW 2/6 by podla M. Moncmana vyšlo ZSSK na 3,572 miliardy Sk bez DPH, náklady
na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady
na materiál 690,900 milióna Sk. Jeho protikandidátom bola
francúzska spolocnost Alstom , ktorá pôvodne ponúkla
obstaranie za 3,584 miliardy Sk bez DPH, údržbu za 371 milióna
Sk a materiál za 2,336 miliardy Sk, posledné dva parametre po
rozhodnutí o nepokracovaní v rokovaní upravila na 311,920 milióna
Sk a 919,235 milióna Sk.
ZSSK: O vlakovom tendri by mala rozhodnút
DR v zmysle verdiktu rezortu dopravy
5.9.2002 - Železnicná spolocnost ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava, predpokladá, že o osude vlakového tendra rozhodne
dozorná rada (DR) spolocnosti v súlade s rozhodnutím rezortu
dopravy.
"O osude tendra bude rokovat DR, ktorá si na to vyhradila
právo. Predpokladám, že DR rozhodne v súlade s verdiktom
ministerstva dopravy," konštatoval dnes pre TASR hovorca ZSSK Miloš Cikovský. Podla neho sa nedá
odhadnút, ci o tendri rozhodne súcasné vedenie železníc,
alebo až predstavenstvo, ktoré sa v zmysle stanov sformuje na
zaciatku decembra tohto roka. Generálny riaditel ZSSK by sa mal k tendru vyjadrit v piatok po
návrate so zahranicnej pracovnej cesty. ZSSK tak reagovali na dnešné rozhodnutie
podpredsedu vlády SR pre ekonomiku a ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR Ivana Mikloša, ktorý neschválil
obstaranie nákupu 35 ľahkých
motorových jednotiek (LMJ). Svoje rozhodnutie I. Mikloš odôvodnil
potrebou odvrátenia akýchkolvek pochybností o transparentnosti
a korektnosti ich verejného obstarávania a nákupu. Prípadné
vypísanie nového tendra je podla I. Mikloša otázkou i pre novú
exekutívu štátu, ktorá vzíde s parlamentných volieb.
Železnice trvajú na nových vlakoch
7.9.2002 - Železnice chcú nové
vlaky napriek tomu, že ich nebudú môct kúpit v rámci
rozbehnutého tendra. Riaditel železníc (?)
Andrej Egyed po návrate na Slovensko vyhlásil, že rešpektuje
rozhodnutie ministra dopravy o zrušení tendra, ale zároven
zopakoval nevyhnutnost nákupu nových
súprav .
„Železnicec (?)
nemôžu polavit v úsilí o získanie nových vlakových súprav
v co najkratšom case,“ zdôraznil Egyed. „Odkladanie sútaže
(…) spôsobuje velké straty pre ZSSK , ktoré vyplývajú
nielen z predlžovania sútaže, ale aj z poškodzovania dobrého
mena spolocnosti,“ vysvetlil. Schválit nákup nových vlakov
teraz musí valné zhromaždenie železníc, ciže ministerstvo
dopravy. To sa však stane pravdepodobne až po volbách a
rozhodovat teda bude nový minister.
V politickej rovine kauza pokracovala vyhlásením Mikloša, že
jeho predchodca na ministerskom kresle Jozef Macejko zasahoval do
vývoja tendra a prekrocil svoje kompetencie s cielom podporit neúspešného
uchádzaca. „Svedcí o tom aj fakt, že disponoval informáciami,
ktoré mali mat podla zákona len clenovia komisie,“ povedal
Mikloš.
Vicepremiér sa zároven pokúsili spochybnit štvrtkové
Macejkove slová, že zastavením tendra sa vlastne potvrdila
jeho nevina. Podla Mikloša rozhodnutie zastavit sútaž nijako
nepotvrdzuje správnost konania bývalého ministra.
Mikloš odmietol aj spájanie svojho rozhodnutia s blížiacimi
sa volbami. „Krátko po nástupe do funkcie som oznámil, že
rozhodnutie prijmem po dorucení stanoviska Úradu pre verejné
obstarávanie,“ povedal. Stanovisko dostal Mikloš poštou 4.
septembra a na druhý den zrušil tender. Za další dôkaz, že
zastavený tender nesúvisí s volbami, oznacil Mikloš fakt, že
rozhodnutie o nákupe vlakov sa uskutocní až po volbách, co
podla neho vylucuje zainteresovanost a záujem SDKÚ v tendri.
Opäť hovoríme o zastavovaní IC
vlakov
V súčasnosti, kedy sa prerokováva a
pripravuje nový železničný grafikon, opäť vyskočil problém
zastavovania IC vlakov "Tatran" a "Kriváň"
v mestách Liptovský Mikuláš, Trenčín, Trnava a ďalších.
Vlaky IC a EC kategórie
sú vyňaté zo zmluvy so štátom o výkonoch vo verejnom záujme
a ZSSK ich prevádzkuje
ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu. Boli by sme
radi, keby sa cestujúca verejnosť stotožnila s našimi snahami
zabezpečiť komfortnosť a vyššiu úroveň cestovania tak, aby
na Slovensku jazdili okrem osobných vlakov a rýchlikov aj vlaky
vyššej kategórie Eurocity ( EC ) a
InterCity ( IC ). Kritériá Medzinárodnej
železničnej únie ( UIC ) sú však
neúprosné - osobné vozne musia byť klimatizované, zabezpečiť
reštauračné služby, jazdiť priemernou rýchlosťou najmenej
90 km za hodinu, plniť cestovný poriadok. IC vlak 500/501 "Tatran" stojí
v železničných staniciach Bratislava
hlavná stanica - Žilina
- Poprad-Tatry - Kysak - Košice . IC
vlak 502/503 "Kriváň" stojí v železničných
staniciach Bratislava hlavná
stanica - Žilina - Liptovský Mikuláš - Poprad-Tatry - Kysak - Košice . V súčasnosti vlaková
kategória IC vlakov umožňuje túto
trasu prekonať za päť hodín. Na Slovensku je potrebné jedno
diaľkové rýchlikové spojenie, ktoré umožní rýchle
prepojenie hlavného mesta Bratislavy
s priemyselným centrom východu - Košicami.
Ak by sa vyhovelo každoročne predkladaným požiadavkám, z rýchlikov
by sa postupne stali osobné vlaky, a tým by sa neúmerne predĺžil
cestovný čas.
ZSSK vykonala podrobné analýzy frekvencie
cestujúcich v jednotlivých železničných staniciach. Vyplýva
z nich, že cestujúcim sa okrem vlakov kategórie IC vlakov ponúka možnosť cestovať aj
inými rýchlikmi pomerne rýchlo. Rýchliky na trase Bratislava - Žilina jazdia vo frekvencii každú
hodinu a na trase Bratislava -
Košice každé dve hodiny. Na
základe toho Železničná spoločnosť nebude rozširovať počet
staníc na zastavovanie IC vlakov .
Pripravovaný grafikon vlakovej dopravy, ktorý bude platný od
15. decembra 2002 neprináša žiadne úpravy a zmeny týkajúce
sa IC vlakov .
Členstvo v spoločenstve železničných podnikov EÚ nám umožňuje,
aby sme mohli konfrontovať naše predpisy, procesy a grafikony
so zahraničnou praxou. Otázka presadenia sa v konkurenčnom
prostredí osobnej i nákladnej prepravy je však otázkou
schopnosti poskytovania služieb vyššej kvality. Našou ambíciou
je absolvovať trasu Bratislava
- Košice v časovom limite
tri a pol hodiny. Je to zároveň snaha konkurencie schopnosti
leteckej prepravy a priblížiť sa k európskym trendom v
osobnej doprave.
Reakcia ZSSK na stanovisko ÚVO
Stanovisko
Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) potvrdzuje, že postup
Železničnej spoločnosti, a.s. ( ZSSK ) vo verejnom
obstarávaní na dodávku 35 ľahkých vlakových súprav ( ĽMJ ) bol v zásade správny.
Nedostatky, ktoré zistil Úrad verejného obstarávania nemajú
podstatný vplyv na výsledky súťaže. ZSSK nemá teda dôvod prerušiť rokovacie
konanie s vybratým uchádzačom.
Stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie prerokuje predseda
predstavenstva ZSSK Andrej
Egyed s ministrom dopravy a dozornou radou ZSSK , ktorá si ešte
v júli vyhradila právo rozhodnúť o ďalšom postupe v záverečnej
fáze verejného obstarávania. Manažment spoločnosti je toho názoru,
že rokovacie konanie môže byť ukončené podpisom zmluvy, ak
vybratý uchádzač splní všetky podmienky obstarávateľa.
Reakcia predsedu predstavenstva a generálneho
riaditeľa Železničnej spoločnosti, a. s. Ing. Andreja Egyeda
na vyhlásenie ministra dopravy Ivana Mikloša k obstarávaniu 35
vlakových súprav
BRATISLAVA,
06. 09. 2002 - ZSSK
akceptuje a rešpektuje nesúhlasné stanovisko ministra dopravy
pôšt a telekomunikácií SR Ivana Mikloša ako zástupcu 100 %
akcií štátu. Manažment spoločnosti je naďalej presvedčený,
že verejné obstarávanie na dodávku 35 ľahkých motorových
vlakov ( ĽMV ) bolo
transparentné a viedlo k najvýhodnejšiemu ekonomickému a
technickému riešeniu. Ani Úrad pre verejné obstarávanie
nezistil také chyby a nedostatky, ktoré by mali podstatný
vplyv na výsledky súťaže.
Odkladanie súťaže na nákup železničných súprav pre regionálnu
dopravu vyvoláva veľké straty pre ZSSK , ktoré vyplývajú
nielen z predlžovania súťaže, ale tiež z poškodzovania dobrého
mena spoločnosti. Takisto je veľmi akútna potreba nákupu nových
železničných súprav. V regionálnej doprave väčšina vlakových
súprav dosahuje životnosť 30 - 50 rokov, ich prevádzka je
poruchová a vysoko stratová, ľudia musia cestovať v nedôstojných
podmienkach.
ZSSK preto nemôže poľaviť v úsilí o získanie
nových vlakových súprav v čo najkratšom čase. Preto o ďalšom
postupe budeme naďalej viesť rokovania s predstaviteľmi MDPT .