Výsledky sú nad očakávanie
Plusová bilancia je dobrým prísľubom do budúcnosti
Hospodársky denník Piatok 17.Augusta 2001, Jozef Kunik - Správna rada prerokovala výsledky hospodárenia ŽSR za prvý polrok, správu o hospodárení spoločnosti s majetkovou účasťou ŽSR a informáciu o plnení Programu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR . Železnice SR dosiahli v prvom polroku zisk 1,019 mld. Sk, čo je oproti skutočnosti minulého roka viac o 2,29 mld. Sk, pričom náklady boli účtované vyššie len o 34 mil. Sk a výnosy boli vyššie o 2,326 mld. Sk. V porovnaní s plánom dosiahli hospodársky výsledok lepší o takmer 1,4 mld. Sk, zúčtované náklady boli vyššie o 25,5 mil. Sk a dosiahnuté výnosy vyššie o 1,4 mld. Sk. ŽSR prepravili v prvom polroku tohto roka 26,2 milióna ton tovaru, čo je oproti plánu a takisto oproti tomu istému obdobiu minulého roka viac o dve percentá. Štruktúra prepráv podľa komodít sa podstatne nemení. Železnice najviac prepravili
železnej rudy
(6,4 mil. ton), uhlia (4,8 mil. ton), kovov (3,4 mil. ton), stavebnín (3,3 mil. ton) a dreva (2,6 mil. ton). Na celkovom objeme prepravy sa 36 percentami podieľa dovoz, 26 percentami vývoz, 21 percentom vnútroštátna preprava a 17 percentami tranzit. Celkove tržby z prepravy (nákladná a osobná) v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zaznamenali medziročný nárast o 21,86 %. Z nákladnej prepravy zúčtovali tržby vo výške 7,528 mld. Sk, čo je oproti plánu viac o 9 % a oproti vlaňajšku viac o 23 %. Tržby z prepravy tovaru predstavujú z celkových tržieb 88,14 %. Od 1. 1. 2001 bolo zvýšené dovozné za prepravu tovarov v priemere o 12 %. Kým na francúzskych železniciach klesol objem nákladnej prepravy o 11 %, v poľských o 6 %, v slovinských a nemeckých o 1 %, ŽSR sa zlepšili a ich objem vzrástol o tri percentá, v Českých dráhach vzrástol objem o jedno a v španielskych o štyri percentá.
Podiel železničnej nákladnej prepravy na trhu Slovenska je v súčasnosti 60,3 %, cestnej verejnej dopravy 37,9 % a vodnej 1,8 %. Ak do podielu zarátame aj cestnú
neverejnú dopravu
(súkromná kamiónová preprava), potom podiel železničnej dopravy je 22,5 %, vodnej 0,7 a cestnej (verejnej a neverejnej) 76,8 %. V prvom polroku tohto roka ŽSR prepravili 5,1 milióna cestujúcich, čo je oproti tomu istému obdobiu minulého roka menej o 7 %, pričom tržby oproti vlaňajšku vzrástli o 11 %. Podiel výkonov osobnej železničnej prepravy na trhu Slovenska je 25 %, podiel cestnej 74 % a leteckej jedno percento. Tržby z osobnej prepravy predstavujú medziročný nárast o 11,43 %. Dosiahnuté tržby z osobnej prepravy boli v porovnaní s plánom stanoveným na prvý polrok nižšie a plnenie týchto tržieb bolo zabezpečené na 97,76 %. Tržby z osobnej prepravy predstavujú z celkových tržieb 11,86 %. Od 1. februára minulého roka je vo vnútroštátnej preprave cestujúcich zvýšené priemerné cestovné o 15 %.

Dať moderne príležitosť
Sympózium Žel 2001 o skvalitňovaní
Hospodársky denník Piatok 17.Augusta 2001, Jozef Kunik - Generálne riaditeľstvo Železníc SR ( ŽSR ) v Bratislave a Žilinská univerzita v Žiline (ŽU) s podporou Európskej komisie v Bruseli zorganizovali v poradí už ôsme sympózium s medzinárodnou účasťou Žel 2001, ktorého ústrednou témou boli železnice na prelome tretieho tisícročia. Sympózium sa zaoberalo problematikou ďalšieho možného skvalitňovania železničnej dopravy. Prihlásilo sa naň 182 odborníkov, z toho tretina zahraničných. Hostia prišli z Česka, Ruska, Nemecka, Holandska, Poľska, Fínska, Maďarska, zo Švédska a z Anglicka. Dokonca prišli odborníci z pre nás vzdialenej a exotickej Číny, z Výskumného ústavu TDJ Charbin v provincii Heilong-jing. Interdisciplinárny pohľad na otázky dopravy zvýraznil v úvodnom príhovore k účastníkom podujatia rektor Žilinskej univerzity prof. Ing. Milan Ďaďo, PhD. Okrem iného zdôraznil: "Orientácia na zákazníka je to prvoradé, čo nás môže potiahnuť dopredu a vôbec si nemyslím, že je to problém len železníc či dopravy, ale aj veľmi vážny
problém školstva,
ktoré musí vzdelávať študentov pre prax.? Odborný garant akademik prof. Ing. Ladislav Skyva, DrSc., nám priblížil, čo vlastne sympózium prinieslo a s akými novinkami prišli predstavitelia jednotlivých delegácií: ?Noviniek je hneď niekoľko. Predovšetkým tá, že dopravná časť Žilinskej univerzity bola Európskou komisiou označená ako centrum excelentnosti, a tak jej táto komisia poskytla značnú finančnú podporu. Ďalšou novinkou bola účasť troch významných špecialistov - H. Strobela z Drážďan, K. H. Suweho z Bonnu a E. Schniedera z Braunchweigu, ktorí na podujatí predniesli referáty na určené témy. Medzi ďalšie novinky možno zaradiť aj zavedenie simultánneho prekladu."
Medzinárodné sympózium Žel 2001 bolo poznamenané snahou o zefektívnenie práce železnice. Vo viacerých príspevkoch zaznela výzva, aby zachytili svetové dopravné trendy a účinnejšie sa bránili nebezpečenstvám, ktorými železnicu ?ohrozujú? ostatné druhy dopravy. H. Strobel z Drážďan jednoznačne poukázal na fakt budovania nových sídlisk, kde železnica zatiaľ nezasahuje. A ak tam nie je železnica, tak ju, samozrejme, nikto nepoužije. Treba urýchlene vybudovať takú dopravu, ktorá sa napojí na jestvujúce železničné uzly a trate. Druhou myšlienkou Žel 2001 bolo rázne priblíženie sa
noriem ŽSR
normám krajín EÚ. Ak ich normy nebudeme veľmi rýchlo akceptovať, môže sa stať, že ostaneme na dopravnom trhu osamotení. Na Žel 2001 zaznela aj analýza chýb, ktorých sa železnice dopúšťajú. Z jej záverov vyplynulo, že sa robí príliš málo pre trhovú informáciu o doprave a cestujúci nie je dostatočne informovaný o možnostiach, aké železnice majú. Teda, že marketing železníc sa robí nedostatočne, nekvalitne alebo v mnohých prípadoch úplne zle. Riešenie spočíva v radikálnom a razantnom zlepšení informovanosti.
"Sympózium bolo pre nás obrovským prínosom," uviedol na margo významu podujatia zástupca Generálneho riaditeľstva ŽSR a námestník pre technický rozvoj Ing. Ladislav Saxa a pokračoval: "Predovšetkým potrebujeme vedieť, čo je vo svete nové, aby sme to mohli využiť u nás a tiež poznať a využiť potenciál vedomostí, ktorý máme doma na Žilinskej univerzite. Vzdelávanie pokročilo a priblížilo sa praxi. Napríklad, odborníci zo Žilinskej univerzity perfektne
vyriešili problémy
zriaďovacích staníc v Linci aj v Hamburgu. Pomocou výpočtovej techniky, digitalizáciou modelu koľajiska, analýzou a následnou optimalizáciou zvýšili výkonnosť staníc až o 20 %. ŽSR so Žilinskou univerzitou úzko spolupracujú a práve teraz som nariadil objednať riešenie pre zriaďovaciu stanicu Žilina - Teplička. V Tepličke máme viac problémov. Bola projektovaná v rokoch, keď boli iné normy a iné prepravné objemy, je dlhé roky rozostavaná, čiastočne rozkradnutá. Chceme vedieť, ako ďalej. Samozrejme, najjednoduchšia forma je urobiť pre zriaďovaciu stanicu digitálny model. Na ňom odskúšať, čo chceme, a potom sa rozhodnúť. Úspešný a odskúšaný program na digitalizáciu práve takýchto situácií tu je, tak prečo to neurobiť?" zdôraznil Ladislav Saxa. Zriaďovacia stanica Žilina - Teplička teda dostane šancu. Je to nevyhnutnosť, lebo už dnes sa zistilo, že dopravná kapacita Vrútok a Žiliny je veľká, a preto sa presunuli práce z Vrútok do železničnej stanice Žilina. Lenže aj Žilina má svoje nevýhody: stojí v meste a zoraďovanie už nie je vyhovujúce. Okrem toho mesto chce priestor zriaďovacej stanice využiť na vybudovanie mestského parku. A treba vidieť ešte jednu skutočnosť. Ak chceme vysokorýchlostný
koridor napojiť
až priamo do Žiliny, musíme zasiahnuť do koľajiska, inak tam ostane pomalá cesta a koridor nebude možné racionálne využiť. Všetko teda hovorí na oživenie zriaďovacej stanice Žilina-Teplička.

Semafor
Hospodársky denník Piatok 17.Augusta 2001, Jozef Kunik - Žiacke cestovné zľavy na železnici sa naďalej zneužívajú, aj keď ŽSR zaviedli od minulého školského roka nové preukazy na zľavu s ochrannými prvkami, ktoré zamedzujú ich kopírovanie, prepisovanie a dopisovanie. Vyplýva to z previerky na 23 fakultách vysokých škôl na Slovensku, ktorá potvrdila, že z vyše 13-tisíc preverovaných prípadov nemá nárok na zľavu cestovného 765 študentov, pričom nárok na zľavu im školy neoprávnene potvrdili. ŽSR budú preto aj naďalej vyžadovať potvrdzovanie žiadaniek na zľavu červenou okrúhlou pečiatkou školy. ŽSR navyše pripravujú návrh na zavedenie zľavy na princípe veku, čím by sa postupne nahradili žiacke sociálne zľavy. O tejto zmene, ktorá by sa mohla zaviesť v budúcom roku, však musí rozhodnúť vláda SR, keďže cestovné na železnice je regulované

Česko prepúšťa
České dráhy plánujú do konca roku 2001 prepustiť až 3500 zamestnancov. K zníženiu počtu zamestnancov príde z dôvodov kumulácie funkcií a dokončovania stavieb na železničných koridoroch. Prepustený zamestnanec má dostať odstupné vo výške od 30-tisíc do 110-tisíc CZK v závislosti od času, ktorý mu chýba do dôchodku. Tento sociálny program už schválila česká vláda. Od začiatku roka ČD prepustili približne tisíc zamestnancov a do piatich rokov plánujú prepustiť ďalších 14-tisíc pracovníkov.

Až 1500 metrov
Vedenie nemeckej spoločnosti SNCF Fret plánuje v spolupráci s nemeckou Deutsche Bahn AG , testovať počas tohto roka prototyp extrémne dlhého nákladného vlaku. Pri tomto vlaku by neboli brzdné impulzy prenášané z lokomotívy do všetkých vozňov ako dosiaľ pneumaticky, ale elektricky káblom a rádiom. Tento spôsob umožní odstrániť nerovnomerné brzdenie, ktoré obmedzuje maximálnu dĺžku vlaku. Po úspešnom priebehu skúšok by mohli byť prvé vlaky dlhé až 1500 metrov, pravidelne nasadzované už v budúcom roku.

Eurotunnel stratový
Spoločnosť Eurotunnel SA, ktorá prevádzkuje podmorský tunel spájajúci Veľkú Britániu s Francúzskom, predpovedá na tento rok pád prevádzkového zisku. Príčinou má byť spomaľovanie ekonomického rastu, následky choroby šialených kráv a vyššie náklady na zabránenie vstupu ilegálnych imigrantov do Veľkej Británie. Čistá strata spoločnosti Eurotunnel SA za prvý polrok klesla z pôvodných 729 mil. na 557 mil. FRF. Pre firmu bude preto veľmi ťažké splniť ciele v oblasti cash-flow a iných hospodárskych výsledkov.

Železnice už čerpali 3,8 miliardy
Hospodárske noviny 17.8.2001 - Do polovice augusta čerpali ŽSR z poskytnutých úverov so štátnou zárukou na tento rok v celkovom objeme 10,5 mld. Sk už 3,782 mld. Sk. Na reštrukturalizáciu úverového portfólia pritom použili 2,718 mld. Sk, na investičné projekty 1,052 mld. Sk a na pilotné projekty transformácie železníc 12 mil. Sk.

Eurotunnel nesúhlasí
Hospodárske noviny SITA17.8.2001 - Londýn - Dopravná spoločnosť Eurotunnel, prevádzkujúca podmorský tunel spájajúci Veľkú Britániu s kontinentálnou Európou, spochybnila právoplatnosť úmyslu britskej vlády, ktorá plánuje začať pokutovať spoločnosť za prevoz ilegálnych imigrantov, prichytených počas prepravy cez tunel. Britské ministerstvo vnútra žiada spoločnosť Eurotunnel, aby sprísnila bezpečnostné opatrenia na zamedzenie prílevu ilegálnych imigrantov prichádzajúcich v nákladných autách dopravovaných vlakmi. Spoločnosť Eurotunnel v prvom polroku 2001 zabránila v príchode do Británie viac ako 18 500 potenciálnym uchádzačom o azyl, a to najmä vďaka novozavedeným bezpečnostným opatreniam. Podľa oficiálnych údajov prišlo v minulom roku do Británie ilegálne cez Eurotunnel 6 971 ľudí. Spoločnosť Eurotunnel, ktorá čelí pokutám vo výške 2 000 britských libier za každého ilegálneho prisťahovalca prichyteného v jej vlakoch, trvá na tom, že na francúzskej strane investovala do bezpečnostných opatrení dostatočné množstvo finančných prostriedkov. Ako sa uvádza v jej stredajšom stanovisku, v najbližšom čase požiada o právne preskúmanie plánu britskej vlády, pretože ho považuje za nezákonné. Podľa hovorkyne britského ministerstva vnútra však Eurotunnel bude musieť zaistiť bezpečnosť na termináli Coquelles v blízkosti Calais v severnom Francúzsku. „Ak zavedú náležité opatrenia na kontrolu vlakov, potom nebudú musieť čeliť žiadnym pokutám,“ uviedla. Celkový počet žiadateľov o azyl v Británii vzrástol zo 45-tisíc v roku 1998 na 76-tisíc v roku 2000.


Strana vytvorená: 24. VIII. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0134.htm )