Zmeny v osobnej železničnej preprave
3. apríl 2000 - Slovenská REPUBLIKA
Nový cestovný poriadok ŽSR nadobudne platnosť 28. mája tohto roku
BRATISLAVA (tasr) - K viacerým zmenám v medzištátnej a vnútroštátnej
osobnej železničnej preprave má dôjsť od 28. mája tohto roku, keď
nadobudne platnosť v súčasnosti už skompletizovaný nový
cestovný poriadok Železníc SR (ŽSR). Jeho vypracovaniu predchádzali
konštrukčné porady na medzinárodnej a regionálnej úrovni.
Ako uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou a hovorca
ŽSR Miloš Čikovský, v novom cestovnom poriadku zohľadnili
potreby regiónov, obcí a podnikov, ako aj technické a
technologické možnosti jednotlivých železničných tratí a
staníc.
V novom cestovnom poriadku bude na trase Bratislava-Brno-Praha jazdiť nová súprava klimatizovaných vozňov ako Ex 274/275 Slovenská strela. Z Bratislavy bude odchádzať o 6.55 h a do Prahy príde o 12.18 h. Z Prahy hl. n. pôjde o 17.44 h a do Bratislavy príde o 22.58 h. V medzištátnej doprave sa zrealizujú aj niektoré ďalšie zmeny.
Na trase Štúrovo-Kúty v smere do Čiech dôjde k časovému posunu EC vlakov neskôr o 30 minút a v opačnom smere k posunu skôr o 30 minút. Dôvodom zmeny je presmerovanie týchto vlakov na dobudovaný medzinárodný koridor Českých dráh.
Na trase Praha-Žilina-Košice
budú niektoré rýchliky pre zvýšený záujem o cestovanie cez
deň presunuté z nočných do denných trás. Lôžkový vlak z
Košíc do Prahy a späť R 224/225 Hornád
bude preradený do kategórie
expresných vlakov ako Ex 124/125 s klimatizovanými vozňami na sedenie. Počet
spojov by sa v prípade vnútroštátnych vlakov
kategórie Inter City (IC), Expres, rýchliky a zrýchlené vlaky nemal znižovať.
Zmeny nastanú v presmerovaní trás, v ich predĺžení a dôjde tiež k úprave času.
Cestovný čas rýchlikov z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a späť by sa mal z dôvodu výluky medzi stanicami Bratislava-Rača, Cífer a Trnava predĺžiť o 8 minút. V záujme zvyšovania kvality IC vlakov zrušia ŽSR zastavovanie IC Tatran v Trenčíne a Liptovskom Mikuláši a IC Kriváň v Trenčíne. IC Hron nebude jazdiť z Bratislavy až do Banskej Bystrice, ale skončí jazdu vo Zvolene.
ŽSR pokračujú v skvalitňovaní predaja cestovných lístkov elektronickým systémom komplexného vybavenia cestujúcich (KVC). Elektronický predaj cestovných lístkov vo vlaku zabezpečia prenosnou elektronickou pokladňou, ktorú budú používať sprievodcovia osobných vlakov na kratších regionálnych tratiach s vysokou frekvenciou cestujúcich, kde železnica nemá stabilné osobné pokladne a tiež tam, kde by ich zriadenie bolo ekonomicky nerentabilné.
Topmanažérov obliekli do politických tričiek
1. apríl 2000 - Slovenská REPUBLIKA
Maroš SMOLEC (Sl. REPUBLIKA) - Vládna koalícia po parlamentných voľbách dosadzovala do vysokých funkcií štátnych strategických podnikov funkcionárov na základe politických nominácií. Premiér Dzurinda tento týždeň po rokovaní Koaličnej rady o otvorení koaličnej dohody vyhlásil, že takýto zoznam zverejňovať nebude. Sl. REPUBLIKE sa podarilo získať informácie o tom, ako koaličná rada nominovala riaditeľov a predsedov Dozorných rád (DR) do štátnych podnikov. Predseda DR SPP Krajňák je nominovaný SOP, bývalého predsedu DR Slovenských elektrární (SE) Miháleka nominovala SDK a predsedu DR VÚB Hulíka SDĽ. Generálny riaditeľ SPP Kinčeš háji záujmy SDK, bývalého riaditeľa SE Košovana a riaditeľa Železníc SR Egyeda nominovala SDĽ, rovnako ako riaditeľa Slovenskej poisťovne, ktorý údajne zmenil orientáciu v prospech SOP. Vo funkcii generálneho riaditeľa VÚB pôsobí za SDK Vaškovič, v Telekomunikáciách Hubinák zo SOP a do Transpetrolu nominovala riaditeľa Czucza SMK. Prezidentom FNM je Kojda za Demokratickú stranu.
Nová Slovenská strela zaostávanie Železníc SR nemôže odstrániť
31. marec 2000 - Slovenská REPUBLIKA
Dvadsaťročný sklz
dobehneme len odvážnyminvestovaním
(tasr) - Železnice SR (ŽSR) včera predstavili verejnosti novú rýchlikovú súpravu, ktorej súčasťou je aj modernizovaný rušeň Škoda radu 350. ŽSR ju plánujú nasadiť ako expres 274/275 Slovenská strela, ktorý bude od platnosti nového grafikonu premávať na trati Bratislava-Brno-Praha a späť. Do dvojročného projektu modernizácie 26 vozňov vložili železnice asi 250 miliónov Sk. Program kryjú prostriedkami z úveru, ktorý ŽSR poskytla na 15 rokov Európska investičná banka (EIB) pri 5-percentnej úrokovej sadzbe s odkladom splácania istiny na päť rokov. Záujmom ŽSR pri zavádzaní Slovenskej strely nebolo oslovenie čo najväčšej časti cestujúcej verejnosti, ale skôr zlepšenie doterajšieho štandardu.
V priebehu 10 rokov by sa Železniciam SR mohlo podariť zmodernizovať hlavné koridorové trate na úroveň, ktorá zodpovedá štandardom Európskej únie (EÚ). Ako uviedol generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, zaostávanie slovenských železníc za ostatnými železnicami EÚ predstavuje v technickej základni 15 až 20 rokov, čo je možné dobehnúť len odvážnejším investovaním. Väčšinu úverov ŽSR použili v minulosti skôr na prevádzkové potreby.
ŽSR zaznamenali za dva mesiace pozitívne výsledky
v hospodárení
31. marec 2000 - Slovenská REPUBLIKA
Prevádzková strata poklesla na železniciach o vyše 50 percent
Ivana BRNČALOVÁ (Sl. REPUBLIKA) - Naše železnice v priebehu prvých dvoch mesiacov tohto roku zaznamenali viaceré pozitívne výsledky v hospodárení, povedal pre Sl. REPUBLIKU hovorca Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Miloš Čikovský. Oproti minulému roku vzrástol objem prepravy o vyše milión ton, čo predstavuje vzrast o 18 percent, pričom plán prepravy bol splnený na 116 percent. Priemerné denné prepravné tržby, ako zdôraznil Čikovský, boli v prvých dvoch mesiacoch takmer 40 miliónov korún. Tento pozitívny vývoj mal vplyv na medziročný rast tržieb z prepravy o 341 miliónov korún, čo predstavuje zvýšenie o 25 percent. Vzrástli aj tržby z prepravy tovaru o 300 miliónov korún a z celkových tržieb predstavujú 85,4 percenta.
Najvyšší vzrast tržieb
je v medzinárodnej preprave - vo vývoze 126,1 milióna a v
dovoze 110,5 milióna Sk. Vo vnútroštátnej preprave sú tržby
vyššie o 12,7 milióna korún. Tržby v
osobnej preprave, ktoré predstavujú z celkových tržieb 14,6 percenta, vzrástli
o 41 miliónov Sk. Oproti minulému roku je vzrast tržieb z
prepravy osôb vo vnútroštátnej preprave
o 39,6 mil. a v medzinárodnej o 1,4 mil. Sk.
V prevádzkovej oblasti zaznamenali ŽSR priaznivý hospodársky výsledok, keďže v prvých dvoch mesiacoch minulého roku bola prevádzková strata 715 mil. a v tomto roku len 326 mil. Sk, čo je zníženie až o 55 percent. Aj keď pohľadávky z obchodného styku vzrástli o 200 mil. Sk, najmä voči firmám, ktoré na železnici prepravujú, záväzky z obchodného styku sa znížili o 800 miliónov korún. ŽSR však v súčasnosti evidujú celkové pohľadávky z obchodného styku za 3,8 mld. a celkové záväzky predstavujú 5,9 mld. korún.
Železničiari predstavili verejnosti modernizovanú vlakovú súpravu s klimatizáciou aj pre druhú triedu
4. Apríl 2000 - Nový Čas
Slovenskou strelou ku kultúre cestovania
DANIEL SUCHÝ - Železnice Slovenskej republiky sužovala
v posledných týždňoch najmä hrozba štrajku. Po zdĺhavých
rokovaniach, vzájomnom obviňovaní, vyhrážaní a trucovaní
sa podarilo podpísať kolektívnu zmluvu, ktorá zaručila nejednotným
odborárom aspoň zlomok z požadovaného zvýšenia miezd.
Vedenie železníc obrátilo list na príjemnejšiu tému pozvánkou
na propagačnú jazdu nového vlaku z Bratislavy do Břeclavy.
Nová vlaková súprava poskytne na trati Bratislava - Brno - Praha od 28. mája cestujúcim väčší komfort. Súprava je zostavená z modernizovaných vozňov, ktoré technickými parametrami vyhovujú požiadavkám Medzinárodnej únie železníc na jazdu po vysokorýchlostných medzinárodných tratiach. Vozne sú konštruované na rýchlosť 160 km/h, ktorá sa však na tejto trati nedá využiť. V súprave sú zaradené štyri typy vozňov - 1. triedy, 2. triedy, reštauračný a bufetový vozeň a služobný vozeň. Všetky sú vybavené klimatizáciou, hygienickou bunkou s uzavretým systémom WC, oddielom pre telesne postihnutých a dverami s poloautomatickým ovládaním. Vozne sú modernizované zo staršieho typu, ktorý bol v prevádzke už dvadsať rokov. V čele vlaku je zaradený takisto modernizovaný elektrický rušeň, ktorý bol v prevádzke od roku 1974 a do rekonštrukcie ubehol 3,76 milióna kilometrov. Po rekonštrukcii by mal slúžiť ďalších dvadsať rokov. Nákup nového rušňa by ŽSR vyšiel podľa vybavenia na približne 65 až 80 mil. Náklady na rekonštrukciu, ktorá trvá 2 až 3 mesiace, dosahujú približne 35 mil. Rekonštrukcia jedného vozňa stojí ŽSR 13,25 mil.Sk. Do konca roku by mali zrekonštruovať ešte 16 vozňov.
Budú ďalšie zmeny v cestovnom poriadku
Od 28. mája čakajú cestujúcich na železnici ďalšie zmeny v cestovnom poriadku.
Dôvodom bolo zníženie
výkonov v osobnej doprave v objednávke štátu. Podľa hovorcu
ŽSR Miloša Čikovského však zníženie výkonov
neprinesie zníženie kvality poskytovaných
služieb a nárokov
na prepravu, čo možno dosiahnuť dodržaním princípu maximálnej
hospodárnosti. V novom cestovnom poriadku sa zohľadňujú
potreby jednotlivých regiónov a hlavne dodržanie prípojov
medzi vlakmi. Čo však tieto pekné teórie budú znamenať pre
cestujúcich? Dôjde jednak k posunom v časoch existujúcich
spojov a k predĺženiu cestovného času na trati z Bratislavy
do Košíc pre výluky na trati. Zrušia sa tiež spoje medzi 23.
a 4. hodinou. Na základe skúseností o obsadenosti vlakov ŽSR
upravia počty vozňov v súpravách, čo by znamenalo menšiu
tlačenicu v špičkách. V záujme zvyšovania kvality vlakov InterCity sa vynechajú niektoré zastávky
- Tatran nebude stáť
v Trenčíne a Liptovskom Mikuláši a Kriváň v Trenčíne.
Zľavy aj pre “kšeftárov”
V novom cestovnom poriadku zavedú ŽSR aj nové komerčné zľavy z cestovného. Pre Bratislavčanov je zaujímavá najmä zľava vo forme jednodňového spiatočného cestovného lístka s využitím mestskej hromadnej dopravy vo Viedni. Pre obyvateľov severného Slovenska, ktorí zvyknú navštevovať trhy v Poľsku, zase víkendová zľava na trati medzi oboma krajinami. Skvalitniť by sa mal tiež predaj cestovných lístkov elektronickým systémom. Lístky sa budú dať kúpiť aj priamo vo vlaku.
Nezávislá skupina expertov spracovala Projekt
reštrukturalizácie a transformácie ŽSR, ktorý predpokladá rozdelenie železničného
“mamuta” na dve spoločnosti - obchodnú spoločnosť ŽSR, a.
s. a Železničnú spoločnosť. Uvidíme, ako transformácia pomôže
zefektívniť činnosť spoločnosti zamestnávajúcej takmer 50-tisíc
ľudí, ktorá má na krku celkovú zadlženosť vyše 40 mld. Sk.
Vláda: záruka na úver pre železnice
6. Apríl 2000 - Národná obroda
Katarína Šelestiaková - Vláda SR včera schválila štátnu záruku za úver 20 mil. EUR pre Železnice SR od Európskej investičnej banky (EIB) na financovanie investičných záväzkov. Pôžička je časťou širšej transakcie schválenej v minulom roku a má železniciam pomôcť preklenúť problémy spojené so splácaním iných finančných záväzkov.
Ako uviedol minister dopravy J. Macejko, splatnosť úveru je 10 rokov s päťročným odkladom jeho splácania. Úver je súčasťou už druhej tranže pôžičky od EIB v celkovom objeme 200 mil. EUR, ktorého prvú tranžu (v objeme 120 mil. EUR) poskytla EIB železniciam v minulom roku. Podmienky zmluvy umožňujú čerpanie prostriedkov ešte pred ukončením reštrukturalizačného plánu v ŽSR.
Železnice si budú
musieť v roku 2000 zabezpečiť externé finančné zdroje v
ekvivalente asi 216 mil. USD, čo sa nezaobíde bez udelenia štátnych záruk. Nové úvery sú potrebné
na krytie rozdielu medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi a úhradou
osobnej prepravy zo
štátneho rozpočtu, teda 2,75 mld Sk. ďalej na investičnú výstavbu
- 3,42 mld korún (na modernizáciu železničných koridorov) a
na krytie straty vyplyvajúcej z rozpočtu na rok 2000, ktorá
predstavuje 3,7 mld korún. Úhrada štátu
za výkony vo verejnom záujme by mala v nasledujúcich
rokoch klesať z 5,8
mld Sk v roku 1999 na asi 1,8 mld v roku 2007.
Súhrnná informácia z 92. schôdze vlády
6. Apríl 2000 - Národná obroda
Vláda SR včera na 92. schôdzi rokovala pod vedením premiéra Mikuláša Dzurindu. Na zasadnutí neboli prítomní: podpredseda vlády SR pre ekonomiku Ivan Mikloš (ZPC), minister vnútra SR Ladislav Pittner (ZPC). Neprítomného ministra zastupuje štátny tajomník.
VLÁDA PREROKOVALA A SCHVÁLILA
- Návrhom na prevzatie štátnej záruky za úver pre Železnice SR poskytnutého European Investment Bank podľa predloženej dokumentácie za účelom financovania investičných záväzkov ŽSR z minulých období vo výške 20 mil. eur.
(krátené)
Zamestnancom ŽSR sa zvýši mzda o 3,5 %
1. apríl 2000 - PRAVDA
Železničiari sa dohodli - Predstavitelia Železníc SR (ŽSR) a Odborových zväzov železničiarov (OZŽ) vo štvrtok večerpodpísali Kolektívnu zmluvu (KZ) na rok 2000.
md - Zmluva zaručuje zamestnancom podniku zvýšenie priemernej mzdy o 3,5 %. Ako uviedol generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, zmluva je výsledkom reálnych možností Železníc a nie chute či nechute zvyšovať mzdy. Garantoval však začatie kolektívneho vyjednávania od 1. júna s cieľom uzatvoriť KZ na dlhšie obdobie ako jeden rok. Podľa podpredsedu OZŽ Vladimíra Piknu zmluva nezodpovedá predstavám odborárov, pričom dodal, že "nikdy nezabudnú na nátlak manažmentu ŽSR, ktorý robil voči pracovníkom ŽSR v súvislosti s pripravovaným štrajkom". Uviedol však, že zmluva je adekvátna súčasnej situácii na ŽSR.
Podľa predsedu OZŽ
Imricha Sedláčka je to prvýkrát nie dobrá KZ. Odborári však
pripravovali štrajk, ktorý neuskutočnili. Podpredseda OZŽ
Peter Rozložník v tejto súvislosti priznal, že odborári
nemali dostatok podpisov potrebných pre vyhlásenie štrajku, čo
zdôvodnil vyhrážaním sa vedenia ŽSR zamestnancom. Podpísaním zmluvy odborári
skončili aj štrajkovú pohotovosť, v ktorej boli od 4. februára.
V tomto roku dôjde teda v 1. a 2. tarifnej triede k zvýšeniu miezd železničiarov o 200 Sk a v 3. až 11. triede o 500 Sk, pričom priemerná výška prémií sa zachová až po základné pracoviská na úrovni roku 1999. V 12. až 20. tarifnej triede sa mzdy zvýšia o 300 Sk s tým, že u vedúcich a riadiacich zamestnancov zostane priemerná mzda na úrovni minulého roku. Po týchto mzdových úpravách vynaložia ŽSR v tomto roku na priame mzdy 7,8 mld. Sk a spolu s odvodmi 10,8 mld. Sk.