Pozostalí tragédie z Eschede nedostanú dalšie odškodnenie
TASR18.9.2002 - Pozostalí po obetiach najväcšej železnicnej katastrofy v povojnovej histórii Nemecka, ku ktorej došlo 3. júna 1998 pri dolnosaskom mestecku Eschede a pri ktorej zahynulo 101 ludí, nedostanú predbežne dalšie odškodnenie.
Tento verdikt oznámila dnes bez ústneho zdôvodnenia sudkyna krajinského súdu v Berlíne, kde šest príbuzných žiadalo o zvýšenie odškodného. Nemecké železnice vyplatili už pozostalým bolestné vo výške asi 15.000 eúr za každú obet katastrofy, príbuzní však pôvodne požadovali 125.000 eúr.
Prícinou vykolajenia rýchlovlaku ICE 884 Wilhelm Conrad Röntgen prvej generácie, ktorý smeroval z bavorskej metropoly Mníchova do severonemeckého Hamburgu, bola zlomená obruc na kolese jedného z vagónov. Súprava po vykolajení narazila do stlpa mostu, ktorý sa potom zrútil na vozne. Riaditel DB Johannes Ludewig vytvoril po neštastí osobitnú komisiu, ktorej úlohou bolo vypracovat opatrenia na zvýšenie bezpecnostných štandardov na železnici a ich prispôsobenie tým, ktoré platia pri údržbe leteckej techniky. Iba výmena podvozkov prvej generácie vlakov ICE stála túto akciovú spolocnost asi 150 miliónov mariek.

Kórejcania prekonali históriu, spojí ich železnica
Sme19.9.2002 - Demilitarizovaná zóna oddelujúca skoro 50 rokov oba kórejské štáty bola vcera symbolicky otvorená, aby bolo možné znovu prepojit cestnú a železnicnú dopravu v oboch castiach rozdeleného polostrova. Demilitarizovaná zóna je poslednou bariérou prežívajúcou z cias studenej vojny. Juhokórejskí predstavitelia vcera na oboch pobrežiach polostrova symbolicky zacali práce, ktoré by mali rekonštruovat železnicu medzi oboma štátmi.
Z juhokórejskej strany bola symbolicky odstránená zábrana dosial znemožnujúca prístup do demilitarizovaného pásma. Zástupcovia KLDR usporiadali obdobné ceremónie na severnom okraji demilitarizovanej zóny. Na jednej z nich sa zúcastnil predseda severokórejskej vlády Hong Song-nam. Cez štyri kilometre široké a 250 kilometrov dlhé pásmo majú byt vybudované dva dopravné koridory. Skutocné práce sa zacnú dnes odmínovávaním.
Na stanici v Dorasane na juhokórejskej strane severozápadne od Soulu sprevádzal slávnost ohnostroj a vypúštanie balónov. Štyria juhokórejskí vojaci otvorili priechod v plote s ostnatým drôtom. Spoza neho prišlo dievca v modrom symbolizujúce Sever a objalo sa s chlapcom obleceným v ciernom, ktorý predstavoval Juh. Vlak s dvoma vozmi prišiel k otvorenej bráne, kde sa zatial koncí trat. Dorasan je posledná juhokórejská zastávka na železnici, ktorá má viest do severnej Kórey. „Dnes stojíme na zaciatku novej éry, v ktorej budú Juh a Sever krácat dopredu ruka v ruke,“ povedal cinitelom zhromaždeným v Dorasane designovaný juhokórejský premiér Kim Sok-so.
Vojenskí vyjednávaci sa na príprave stavby železníc a ciest dohodli cez víkend po intenzívnom rokovaní v Pchanmudžome v demilitarizovanom pásme. Dohoda sa týka technickej spolupráce armád oboch krajín v zóne. Niektoré železnicné trate a cesty by mohli byt spojené už v decembri. Úrad juhokórejského prezidenta oznámil, že dostal blahoprajné posolstvo od mnohých svetových vodcov, napríklad od prezidenta Ruska Vladimira Putina a Francúzska Jacqua Chiraca.

Kórejské štáty zacali odmínovávat demilitarizovanú zónu na spolocných hraniciach
TASR19.9.2002 - Vojaci oboch kórejských štátov dnes vstúpili do casti demilitarizovanej zóny na spolocných hraniciach, kde zacali odmínovávat pás územia, ktorým má viest plánované železnicné spojenie medzi Kórejskou republikou a Kórejskou ludovodemokratickou republikou (KLDR).
Za prizerania novinárov a hodnostárov asi stovka juhokórejských vojakov v šíku prepochodovalo otvorom v plote, ktorý je južnou hranicou zóny. Po vojakoch nasledovali odmínovacie stroje. Podla juhokórejských predstavitelov k podobnej udalosti došlo na severnej strane zóny.
V stredu dlhorocní rivali, ktorí po konflikte z rokov 1950-53 - ten sa skoncil len uzavretím prímeria - formálne zostávajú vo vojnovom stave, po piatich desatrociach symbolicky prerazili poslednú a najprísnejšie stráženú hranicu z cias studenej vojny.
Predpokladá sa, že niektoré komunikácie môžu byt v prevádzke do konca tohto roka.

Pekinský expres do Šanghaja
Národná obroda 13. September 2002 - Cestovanie po Číne už zďaleka nie je takým obrovským a ťažko predvídateľným sústom ako pred pár rokmi, keď
sa individuálna turistika v tejto obrovskej krajine ešte iba rozvíjala. Napriek varovaniam sprievodcu sme si kúpu lístka z Pekingu do Šanghaja nechali až na poslednú chvíľu. Hoci sme si ho zaobstarali iba deň pred odchodom, problémy
sme nemali.
Z Pekingu do 14-miliónového Šanghaja trvá cesta vlakom štrnásť hodín.
Dôvodom bolo, že sme krásnymi pamiatkami v hlavnom meste Číny boli takí uchvátení, že sme ani nepostrehli, ako rýchlo ubehli štyri dni, ktoré sme mali vyčlenené na Veľký čínsky múr, Zakázané mesto či Letný palác.
Čína má viac ako miliardu dvesto miliónov obyvateľov, preto je samozrejmé, že z takejto nesmiernej masy ľudí sa ich nájde dosť, čo cestujú... Preto sme predpokladali, že pred pokladňami na stanici budú kilometrové rady nervóznych ľudí a byrokratickí pracovníci. Skutočnosť nás však naozaj prekvapila. Pri „našom“ okienku nebol vo chvíli, keď sme prišli na hlavnú vlakovú stanicu, vôbec nikto! A určite to nebolo iba preto, že v Pekingu je vlakových staníc viacero. Lístok sme si kúpili na podvečerný expres Peking - Šanghaj. Stál 312 jüanov (1 jüan = 6 Sk) a cesta mala trvať 14 hodín.
Takmer ako v Japonsku
Vstupnú halu strážia pracovníci železnice, ktorí každému pozorne prezrú cestovný lístok a nasmerujú do jednotlivých čakární, kde sa cestujúci dozvie nástupisko. Ani vstup na perón nie je jednoduchý. Cestujúci si musí svoju batožinu najprv nechať prejsť röntgenom. Potom ďalší pracovník železnice ešte raz skontroluje cestovné lístky. A keď je všetko v poriadku, cestujúcich pustí na perón. Na nástupisku je pri každom vozni sprievodca v bielej košeli, ktorý znovu skontroluje lístok a oznámi číslo lôžka. Až potom možno nastúpiť do vagóna.

Príjemné prekvapenie
Samotný vlak, a predovšetkým jeho lôžkové vozne, nám vyrazili dych. Vlakovú súpravu tvorilo 15 vagónov, z nich bolo 11 ležadlových, dva lôžkové, jeden lôžkový de luxe a jeden reštauračný vozeň. Vlak bol plný.
Celá súprava bola klimatizovaná a z reproduktorov umiestnených na strope jednotlivých vagónov hrala svieža spartakiádna hudba. Ťažko nám padlo, keď ju okolo jedenástej večer vystriedalo pásmo rozhlasových komických príbehov; akási čínska verzia u nás kedysi populárneho programu Možno príde aj kúzelník. A tak sme sa radšej vybrali do baru. Reštauračný vozeň bol totiž vybavený aj barom, a nie hocijakým. Cestujúci si vyberali z veľmi bohatej ponuky nápojov. Vychutnávali ich pri sledovaní veľkej plazmovej obrazovky, ktorá nie je bežná ani u nás. Aj v reštaurácii boli takéto televízory dva.
Tu sme si dali na večeru výborné varené knedlíčky plnené mäsom a zeleninou „shuijao“ a paradajkovo-vaječnú polievku „xíhogshí jídan tang“. Cena 30 jüanov zodpovedala reláciám v akejkoľvek lepšej „pozemnej“ reštaurácii.

Exotickí občas aj Slováci
S pribúdajúcimi hodinami personál čoraz viac naliehal na jedného z nás, aby im ukázal tetovanie, ktorého časť videli na ruke. Na ich veľké naliehanie si nielenže vyhrnul rukáv, ale aj vyzliekol tričko, pod ktorým sa skrývalo kompletné umelecké dielo. Po jeho dôkladnom preskúmaní troma čašníčkami a dvoma železničnými policajtmi sme sa unavení od krkolomnej konverzácie konečne mohli pobrať na lôžka. Hodinu po polnoci všetok ruch utíchol, cestujúci sa stratili vo dverách kupé a pekinský expres sa nočnou krajinou ticho blížil k svojmu cieľu - 14-miliónovému Šanghaju.

Vojaci južnej Kórey a KĽDR včera začali čistiť cestu cez mínové polia
Sme 20. september 2002 - Vojaci južnej Kórey a KĽDR včera začali v demilitarizovanej zóne po takmer 50 rokoch čistiť cestu cez mínové polia, aby opäť spojili krajiny železničnou linkou a cestou.

České dráhy dosiahli prvý raz vo svojej histórii zisk
TASRPraha 20.septembra - České dráhy ( ČD ) mali prvýkrát od svojho vzniku v roku 1993 účtovný zisk, keď v 1. polroku 2002 zarobili 799 miliónov Kč. V rovnakom období vlani skončilo hospodárenie českej štátnej železnice so stratou 2,672 miliardy Kč.
Hospodársky výsledok podľa generálneho riaditeľa Dalibora Zeleného počíta i s doteraz neuhradenou časťou dotácie štátu do osobnej dopravy 1,1 miliardy Kč. "V prevádzkových peniazoch sa teda zisk príliš neprejavil," dodal.
Ku kladnému hospodárskemu výsledku prispeli podľa D. Zeleného úsporné opatrenia, vrátane prepúšťania, a zisk z nákladnej dopravy, ktorý by mal za celý rok prevýšiť 2 miliardy Kč.
Napriek tomu, že železniciam za prvých 6 mesiacov klesla preprava osôb o 6 % na 91 miliónov ľudí, naopak, tržby z osobnej prepravy sa zvýšili o 9,1 % na vyše 2 miliardy Kč. Za 7 mesiacov poklesol počet prepravených osôb a tržby sa vzrástli zhruba rovnako ako za pol roka.
Podnik od januára do júna prepustil 2 100 pracovníkov, čo je viac ako dvojnásobok oproti vlaňajšiemu polroku. Na odstupnom vyplatil vyše 150 miliónov Kč.
ČD majú od začiatku roka podpísanú zmluvu so štátom o úhrade prepravy osôb vo verejnom záujme. Celkove by mal podnik tento rok od štátu a krajov získať prepravnú dotáciu 3,6 miliardy Kč. Vlani český štát dráham neuhradil 4,1 miliardy Kč. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Slovnaft uzavrel kontrakt na dodávky nafty železniciam
TASRBratislava 20.septembra - Spoločnosť Slovnaft uzavrela so Železničnou spoločnosťou, a. s., Bratislava ( ZSSK ) trojročný kontrakt na dodávky motorovej nafty v hodnote asi pol miliardy korún ročne. Najväčší slovenský spracovateľ ropy sa stal dodávateľom železníc na ďalšie obdobie na základe výsledkov verejnej súťaže. Zmluvu podpísali minulý týždeň generálni riaditelia oboch spoločností - Vratko Kaššovic (Slovnaft) a Andrej Egyed. ZSSK je jedným z najväčších spotrebiteľov motorovej nafty v SR, a to s podielom viac ako 5 % celkovej spotreby na trhu. TASR dnes o podpísaní kontraktu informoval hovorca Slovnaftu Ľubomír Žitňan.


Strana vytvorená: 24-IX-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0238.htm)