Petícia a realita na železnici
TRANSFORMÁCIA ŽSR je nevyhnutný proces

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Hospodárske noviny Bratislava (hn/Danuša Dragulová-Faktorová), 26.3.2001 - V súvislosti s projektom transformácie železníc, ktorý schválila vláda, zamestnanci ŽSR spísali petíciu, v ktorej okrem iného označujú projekt za rozpredávanie železníc. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR tento názor odmieta.
Odborári v petícii vyjadrujú nesúhlas s obmedzovaním dopravných služieb, rušením železničných prevádzok a regionálnych tratí. K týmto trom postupom, ako sa uvádza v stanovisku ministerstva, ešte nedošlo, ale bude musieť dôjsť. Ak vstupy do dopravy vzrástli, ale klesol počet cestujúcich, nie je možné nezefektívňovať prevádzku železníc aj rušením nerentabilných tratí a činností.
Na tézu o zvyšovaní cestovného bez ohľadu na ekonomické možnosti občanov, vedenie rezortu reagovalo slovami: „Cestovné sa upravuje v spolupráci s MF SR a MPSVaR SR, pričom sa zohľadňuje aj vplyv na obyvateľstvo, o čom svedčí fakt, že pri rušení zliav k februáru zostali železničiarske nezmenené.“
„Nesúhlasíme s ustavičným zhoršovaním sociálneho postavenia železničiarov a likvidovaním ich pracovných príležitostí,“ tvrdia odborári vo svojej petícii. MDPT SR nesúhlasí s týmto názorom zamestnancov a zdôrazňuje, že železničiari majú tretiu najvyššiu priemernú mzdu v SR. Podľa ministerstva pracovníci železníc majú tiež nadštandardné sociálne výhody zakotvené v kolektívnej zmluve. Ide o výhody nad rámec zákona, nad rámec toho, čo majú garantované kolektívnymi zmluvami zamestnanci iných rezortov a sú nadštandardné aj vzhľadom na hospodárske výsledky ŽSR.

Opitý mladík vypadol v Strečne z vlaku
TASRBratislava 26. marca - Viacero zranení utrpel 18-ročný mladík, ktorý v noci z piatka 23. na sobotu 24. marca pri ceste za prácou do Českej republiky vypadol v Strečne z vlaku.
Poškodený uviedol, že spoločne s bratom a ďalšími štyrmi spolucestujúcimi pred nastúpením do vlaku v Železničnej stanici Poprad-Tatry popíjali alkoholické nápoje, čo sa mu podľa hovorcu Železničnej polície (ŽP) Jozefa Búranského zrejme stalo osudným.
Mladík v zadnej časti vlaku zaspal a prebudil sa až na koľajisku na neznámom mieste. Pešo prešiel do Varína, kde sa ho ujal dopravný námestník železničnej stanice, ktorý vyrozumel o prípade príslušníkov ŽP zo Žiliny. Mladíka hospitalizovali v žilinskej nemocnici, kde lekári konštatovali okrem iného prasknutie lebky, ľahký otras mozgu a rôzne odreniny.
Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania, informoval dnes TASR hovorca Búranský.

Železnice sa dohodli na splátkach za elektrinu
SmeBRATISLAVA, 27.3.2001 - Železnice SR prisľúbili Západoslovenským energetickým závodom (ZSE) splatiť do 20. apríla polovicu z celkového dlhu 553 mil. Sk. Do konca mája by mali uhradiť celý záväzok spolu s faktúrami za február, marec a apríl. Informoval o tom riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý.
Po tom, čo sa ŽSR v stredu minulý týždeň dohodli na splátkach so Stredoslovenskými energetickými závodmi, úspešne sa skončili aj rokovania s Východoslovenskými energetickými závodmi (VSE), čo potvrdil šéf kancelárie generálneho riaditeľa VSE Peter Sukovský.
Podľa ministra dopravy Jozefa Macejka požiadali železnice rezort financií o úhradu sumy za výkony vo verejnom záujme pre druhý štvrťrok v objeme 600 mil. Sk zo štátneho rozpočtu v predstihu. Podľa Macejka s tým ministerstvo financií súhlasilo. ŽSR chcú prostriedky použiť na prevádzkové potreby. Dlhy voči energetickým rozvodným závodom dosahujú viac ako 1,5 mld Sk, prípadným použitím časti uvedenej sumy na ich splatenie by preto mohli uhradiť len ich malý podiel.

Rušňovodič sa rozhodol urobiť si v tuneli prestávku
TASR27.3.2001 - Niekoľko stoviek cestujúcich zostalo v nedeľu uväznených 90 minút v tuneli po tom, ako sa rušňovodič ich ICE-rýchlika smerujúceho z nemeckého Kolína do Frankfurtu nad Mohanom rozhodol urobiť si prestávku.
K tomuto rozhodnutiu viedol 24-ročného rušňovodiča zrejme neprekonateľný hlad, pretože sa po zastavení vlaku - len pár kilometrov od frankfurtskej stanice a osem minút pred skončením svojej služby - vybral do jedálneho vozňa.
Hoci si prestávku naplánoval len na 20 minút, vlak zostal v tuneli oveľa dlhšie. Polícia musela totiž najprv prehľadať tunel a uistiť sa, že v ňom nikto nevystúpil.
Predstavitelia nemeckých železníc považujú motív konania ich zamestnanca za záhadný. Rušňovodič zložil v roku 1999 úspešne skúšky, asi rok jazdil na ICE-vlakoch a pôsobil spoľahlivým dojmom. Po víkendovej akcii mu však hrozí výpoveď.
Železnice prišli vďaka nemu o niekoľko tisíc mariek, pretože za každé meškanie vlaku typu ICE musia cestujúcim ako odškodné darovať poukážku na zľavu cestovného.

Rezort dopravy rokuje s ministerstvom financií o niekoľkomiliardovom úvere pre ŽSR, ktorý by mohli železnice použiť aj na splatenie dlhov voči trom rozvodným podnikom. Tie obnovili pre ŽSR dodávku elektrickej energie na všetkých odberných miestach železníc v plnom rozsahu ešte pred začatím spoločných rokovaní začiatkom minulého týždňa. (sita)

Egyed zarobil vlani 2,4 milióna
Národná obroda(sel, Bratislava), 28.3.2001 - Po šéfovi Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Pavlovi Kinčešovi zverejnil svoj plat aj riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed. Ako Národnú obrodu informoval jeho hovorca, výška Egyedovej mesačnej mzdy sa z minuloročných 90-tisíc zvýšila na 100-tisíc Sk. Odmeny alebo osobná hmotná zainteresovanosť sa znížili z maximálnych 120 na 100 %, za minulý rok ich ešte Egyedovi nevyplatili. Šéf železníc však dostal k platu zálohu 200 577 Sk. Jeho priemerný mesačný príjem tak bez odmien dosiahol 106-tisíc Sk. Za rok to predstavovalo asi 1,2 milióna Sk. Ak by v tomto roku dostal Egyed mesačnú mzdu 100- tisíc Sk a k tomu odmeny vo výške možných 100 %, jeho ročný príjem by bol asi 2,4 milióna Sk.
Kinčeš vlani zarobil okolo 3 milióny Sk. Koľko zarábajú ďalší manažéri štátnych podnikov sa dozviete zajtra v Národnej obrode.

Zrážka vlakov v Belgicku: osem mŕtvych
Pri zrážke vlakov v Belgicku zahynulo najmenej osem ľudí.
SmeBRUSEL (reuters, peb, čtk), 28.3.2001 - Lokomotíva trčiaca do neba a pod ňou druhá lokomotíva - takýto obrázok priniesli včera televízne stanice z dopoludňajšej zrážky vlakov pri belgickej dedine Pécrot asi dvadsať kilometrov od Bruselu. Čelný náraz dvoch vlakov si vyžiadal najmenej osem obetí. Hasiči včera pátrali v troskách po jednom nezvestnom pasažierovi.
K zrážke došlo na trati Wavre-Lovan, kde prázdny vlak narazil do protiidúceho motorového vlaku, v ktorom sa viezlo 80 cestujúcich. Na vine je strojvodca prázdneho vlaku, ktorý sa z neznámych dôvodov vydal po zlej trati a ignoroval červené signalizačné zariadenie. Prešiel aj niekoľko cestných prejazdov a nevšimol si, že ani raz neboli stiahnuté závory.
Nepozorný strojvodca zahynul rovnako ako jeho kolega v protiidúcom vlaku. „Pokúšali sme sa ho zastaviť, ale už bolo neskoro,“ povedala hovorkyňa belgických železníc M. L. Donnetová.
Medzi obeťami je aj jeden sprievodca a päť študentov a žiakov, ktorí išli do školy a na univerzitu. Desať ťažko zranených je v nemocnici v Lovani.
Svedkovia tvrdia, že čelnú zrážku vlakov sprevádzal veľký hluk, ako keby do seba narazili dve obrovské plechovky. Naproti tomu chlapec, ktorý cestoval vo vlaku, ani nevedel, že prežil katastrofu. „Najprv som si myslel, že sa vlak vykoľajil,“ povedal študent. Až keď sa mu podarilo dostať z vagóna na pevnú zem, uvidel, ako jeden vlak leží na druhom. Všade naokolo bolo počuť ženský plač. Ľudia rozbíjali okná, aby sa mohli dostať von z vagónov.
Tento spoj nepatrí v Belgicku medzi najvyťaženejšie. Vláda prerušila pre nešťastie zasadanie, ktoré sa zhodou okolností týkalo práve rozporuplného projektu budúceho rozvoja a financovania belgických železníc. Na miesto nešťastia včera pricestoval aj belgický kráľ Albert II. v sprievode kráľovnej Paoly.

Vagónka Trebišov chce zvýšiť objem exportu
Cieľom sériová výroba
PravdaANDREJ BANČANSKÝ, 28.3.2001 - Hrubý zisk 3,7 milióna korún dosiahla za minulý rok a. s. Vagónka Trebišov. Jej výkony predstavovali 300 miliónov korún.
Podľa slov Emila Kráľa, generálneho riaditeľa podniku, v tomto roku plánujú v trebišovskej Vagónke výkony približne na úrovni vlaňajška. Hlavnou činnosťou podniku sú opravy nákladných a osobných železničných vozňov. "So ŽSR síce máme dohodnutý ročný objem opráv, ktorý je o 30 percent nižší ako vlani, ale predpokladáme, že sa to ešte zmení. Aj v predošlých rokoch to tak bývalo," povedal Kráľ. Koncom minulého roku získala Vagónka Trebišov oprávnenie na opravy všetkých typov nákladných vozňov. Zníženie objednávok zo strany ŽSR preto plánuje kompenzovať opravami vagónov pre podniky. Opravy tohto typu začala Vagónka napríklad pre Chemko Strážske či Cementáreň Turňa nad Bodvou.
Zámerom je podľa Kráľa rozširovať výrobu na export, ktorá teraz predstavuje zhruba jednu tretinu produkcie Vagónky. V tomto roku by zákazky pre zahraničný trh mali predstavovať sumu približne 80 miliónov korún. Ide o výrobu kontajnerov pre Rakúsko a Francúzsko a podnik rokuje s odberateľmi v Nemecku o výrobe boxov na ťažbu ropy. Také kontrakty, podobne ako výroba krbov pre nemecký trh, znamenajú v trebišovskej Vagónke každoročné vytváranie sezónnych pracovných miest pre niekoľko desiatok zamestnancov. K prioritám podniku pritom patrí snaha o zavednie sériovej výroby, ktorá by stabilizovala zamestnanosť. Nádej na sériovú výrobu dávalo trebišovskej Vagónke rokovanie s Vagónkou Poprad o výrobe súčasti nákladných vozňov. "Zákazku, ktorá by predstavovala výrobu na dva roky, sme síce nezískali, ale veríme, že kooperácia s Vagónkou Poprad sa rozvinie," povedal Kráľ. Na prácu pre Vagónku Poprad už v majú Trebišove 20 rekvalifikovaných zamestnancov. Vagónka zamestnáva 400 stálych pracovníkov. Je najväčším zamestnávateľom v Trebišove. Priemerná mzda v podniku je 10-tisíc korún. V tomto roku je naplánovaný 10-percentný rast miezd.

Demonštrantom sa podarilo zastaviť vlak s castormi
TASRDannenberg 28. marca - Odporcovia prevozu špeciálnych kontajnerov s jadrovým odpadom z Francúzska do nemeckého Gorlebenu zaznamenali dnes ráno prvý veľký úspech. Po deviatich hodinách od začiatku blokády sa im podarilo aspoň dočasne zastaviť postup vlaku vezúceho v tzv. castoroch vyhoreté jadrové palivo. Nákladný vlak s kontajnermi sa musel z technických príčin dokonca vrátiť o niekoľko kilometrov späť. Momentálne sa nachádza asi 30 kilometrov od cieľovej stanice Dannenberg. Tu budú castory preložené na valníky, na ktorých musia prekonať posledných 20 kilometrov do medziskladu v Gorlebene. Antijadroví aktivisti komplikujú transport spracovaného jadrového odpadu najmä svojou vynaliezavosťou. Niektorí si napríklad strčili ruky do rúr vopred zabetónovaných pod železničnou traťou medzi Lüneburgom a Dannenbergom, iní podkopali koľajnice a pripútali sa k nim reťazami. Týmto spôsobom demonštranti dokázali úplne narušiť časový plán transportu. Vlak mal pôvodne doraziť do Dannenbergu v utorok večer a v stredu už mali byť kontajnery v Gorlebene. Prepravu recyklovaného jadrového odpadu zabezpečuje na území Nemecka viac ako 20.000 príslušníkov polície a ďalších bezpečnostných zložiek. Ide o vôbec najväčšiu akciu svojho druhu v povojnovom Nemecku. Jej hlavným cieľom je zabrániť násilnostiam, ktoré sprevádzali posledný transport castorov v roku 1997. Militantným aktivistom sa v noci nadnes predsa len podarilo vyprovokovať konflikty s políciou v Dannenbergu. Polícia bola prinútená použiť na rozohnanie davu vodné delá. Demonštrujúci hádzali na príslušníkov polície svetlice, ktorými zapálili jedno policajné auto.

Železničiari odovzdali vyhlásenie podpredsedovi NR SR M. Andelovi
TASRBratislava 28. marca - Protest železničiarov, ktorý sa dnes začal zhromaždením pred Úradom vlády SR, vyvrcholil odovzdaním vyhlásenia jeho účastníkov podpredsedovi Národnej rady SR (NR SR) Mariánovi Andelovi. Ten zavítal spolu s poslancom NR SR Marianom Mesiarikom k dvom tisíckam protestujúcich, ktorí prišli pred budovu parlamentu. Medzi protestujúcimi bol aj predseda Združenia robotníkov Slovenska Ján Ľupták. Andel pred protestujúcimi konštatoval, že problémy, ktoré železnica v súčasnosti má, sú najväčšie od čias druhej svetovej vojny. Súcití so zamestnancami Železníc SR a urobí pre nich to, čo mu jeho pozícia umožňuje. Protestujúcich prišiel pozdraviť poslanec NR SR za HZDS Ján Jasovský. Ako poznamenal, bol ministrom dopravy len rok, ale v tom čase boli železnice ziskové. Vedenie ŽSR často navštevoval a usiloval sa problémy riešiť. Bola to jeho srdcová záležitosť, lebo kedysi na železnici začínal ako obyčajný technik, konštatoval.

Neadekvátne aktivity
PravdaBRATISLAVA, sy, 29.3.2001 - Ministerstvo dopravy nesúhlasí s tvrdením odborárov, že reštrukturalizácia ŽSR je likvidáciou železničnej dopravy. Zásady transformácie nemôže a nechce meniť mimo rámca projektu schváleného vládou. Uvádza sa to v stanovisku ministerstva k protestom železničiarskych odborárov. Ministerstvo konštatuje, že ŽSR sa síce rozdelia, ale vláda ich nemieni predávať. K rušeniu tratí dodáva, že ak vstupy do dopravy stúpli a počet cestujúcich klesol, treba zefektívňovať prevádzku železníc aj rušením nerentabilných tratí a činností. Zároveň poukazuje na plánovanú harmonizáciu autobusovej a vlakovej dopravy. K údajnému zhoršovaniu sociálnej situácie zamestnancov ŽSR ministerstvo poznamenáva, že majú tretiu najvyššiu priemernú mzdu v SR a nadštandardné sociálne výhody, zakotvené v kolektívnej zmluve.

Železničiari včera protestovali proti všetkým a všetkému
Sme(fw), 29.3.2001 - Pred Úradom vlády sa včera na pravé poludnie zišli hneď dve protestné zhromaždenia naraz. Na mieste, kde stávala socha Klementa Gottwalda, burácali nahnevaní železničiari a o kúsok ďalej podstatne menšia skupinka spracovateľov kože. Piskot sa niesol celým Námestím slobody.
Okrem transparentov mával Peter a jeho priatelia z Rimavskej Soboty portrétom bývalého prezidenta Antonína Zápotockého. „Tento chcel po vojne zrušiť železnice ako predseda vlády a ten dnešný to chce tiež. Myslím, že pochopí, prečo sme to sem priniesli,“ smiali sa. V slnečnom počasí z mnohých účastníkov viala vôňa liehovaru a fľašky putovali z ruky do ruky.
Železničiari boli veľmi bojovne naladení, ale ako prví začali skandovať „Dzurinda je cigáň“ odborári zo zväzu Textil Odev Koža. Väčšia skupina v nadávaní nezaostávala, občas museli odboroví predáci svoje ovečky krotiť. Obávali sa, že novinári skreslia priebeh akcie, ak na nich niektorí účastníci neprestanú testovať zábavnú pyrotechniku.
Okrem vlády a novinárov pískali aj na predsedu KOZ Ivana Saktora, a keď po hodine oba mítingy splynuli do jedného a vydali sa pred parlament, tak na každého, kto sa im dostal do cesty. O ministrovi dopravy Macejkovi s pohŕdaním hovorili ako o „cestárovi“. „Ludia nemajú čo jest, a on si dá ze zláta ozdóby,“ okomentoval niekto plot Prezidentského paláca.
„Dajte mu fúkať, páni policajti, on v živote triezvy nešoféroval, Maďar,“ radili, keď zastavili Seat s podpredsedom SMK Lászlóm Nagyom za volantom. Niektorých chytala nefalšovaná zúrivosť. Cestou k Hradu, samozrejme, blokovali dopravu.
Pred parlamentom sa svojím tichým prejavom davu nezavďačil ani bývalý minister dopravy a poslanec HZDS Ján Jasovský. Pískalo sa aj vtedy, keď sa objavili podpredseda parlamentu Marián Andel a poslanec SOP Marián Mesiarik. Ich platy sa zdali železničiarom privysoké, a tak neverili, že by sa poslanci mohli vcítiť do ich situácie. „Hajzli sú to. Dobre, že prišli, povedal som im svoje,“ povedal expodpredseda parlamentu Ján Ľupták, ktorý opäť bojoval v dave za záujmy chudobných. Podpísal aj petíciu proti vzniku komárňanskej župy.
„Čo sme dosiahli?“ pýtal sa sám seba jeden z ukričanejších účastníkov, keď ostatní začali húfne odchádzať. Akcia trvala dve a pol hodiny. Agentúry odhadli, že protestovať proti plánovanému rozdeleniu železníc na dve firmy prišlo asi päťtisíc ľudí. Triezvejšie odhady hovoria o dvojtisícovej účasti.

Macejko: Platy železničiarov sú nadštandardné
Národná obroda(sel, Bratislava), 29.3.2001 - Podľa odhadu zúčastnených médií sa na búrlivej protestnej akcii železničiarov pred Úradom vlády a ministerstvom dopravy zúčastnilo asi 5-tisíc ľudí. Transparenty s heslami - Stop rozpredaniu železníc, Žiadame splnenie sľubov - dávali jasne najavo nespokojnosť s krokmi vlády. Šéf železničiarskych odborov Imrich Sedláček vyzýval protestujúcich, aby sa nebáli ozvať, ak sa nechcú zaradiť medzi 21 % nezamestnaných na Slovensku.
Reagoval tak na informáciu, že len v tomto roku majú v rámci transformácie podniku prepustiť asi 4-tisíc ľudí. Sprievod viditeľne nielen emóciami podgurážených štrajkujúcich z celého Slovenska sa so symbolickým bicyklom na čele presunul spred Úradu vlády pred parlament, kde pre radosť Bratislavčanov zablokovali v dopravnej špičke dopravu. V tom čase sa na Úrade vlády minister dopravy Jozef Macejko pre novinárov vyjadril okrem iného aj k platom železničiarov. Podľa jeho slov sú ich platy nadštandardné, teda o 30 % vyššie (asi 14-tis. mesačne), než sú priemerné mzdy.
Železničiari sa počas demonštrácie proti rozdeľovaniu a rozpredávaniu železníc, rušeniu regionálnych tratí a postupnej likvidácii ich pracovných príležitostí správali viac ako búrlivo. Pískali na železničných píšťalkách, na trúbkach a klaksónoch. Po prítomných novinároch hádzali pirátov a skandovali: „Novinári klamú!“

Železničiari včera protestovali aj proti prepúšťaniu
Národná obrodaKatarína Šelestiaková Bratislava, 29.3.2001 - Rozdelenie Železníc SR na dve spoločnosti, ktoré mala včera prerokovať vláda Mikuláša Dzurindu, bolo preložené. Aj tento vládny návrh, ktorý odmietlo 22-tisíc železničiarov, bol jedným z dôvodov včerajšej protestnej akcie železničiarov. Za skandovania "zastavte likvidáciu železničnej dopravy na Slovensku" vyzývali vládu odborári vo vyhlásení, ktoré prijali na protestnom zhromaždení. Projekt transformácie sa podľa nich zaoberá len zmenou vlastníckych vzťahov, pričom tam chýba funkčnosť a prepojenie budúcich dvoch podnikov. Zo skandovania protestujúcich boli zrejmé predovšetkým obavy o prácu, keďže vláda plánuje v rámci reštrukturalizácie železníc prepustiť do konca roka 2005 zhruba 18- tisíc ľudí. Výkriky "my chceme žiť" podčiarkovali sociálnu situáciu na železnici, kde len v tomto roku plánujú prepustiť 4-tis. ľudí. Vláda ďalej podľa odborárov sľubovala zásadnú zmenu v riešení problémov Železníc SR, a to najmä uhrádzať straty z výkonov vo verejnom záujme zladiť tempo výstavby diaľnic a modernizáciu železničných koridorov. Tieto sľuby nielenže neplní, ale pre zadlženosť podniku musia železničiari podľa vlastných slov "pracovať na pracoviskách bez elektriny". Na margo úhrad štátu za záväzky vo verejnom záujme minister dopravy J. Macejko povedal, že vláda robí, čo môže.
Platby za roky 1999 a 2000 sú splatené a dlhy za predchádzajúcu vládu môžu splatiť maximálne do roku 2005. Predseda Odborového zväzu železničiarov Imrich Sedláček odovzdal text aj poslancom Národnej rady Slovenskej republiky.

Požiadavky protestujúcich železničiarov sa podľa J. Macejka plnia
TASRBratislava 29.3.2001- Väčšina požiadaviek, ktoré pracovníci Železníc SR (ŽSR) vzniesli voči vláde SR, je podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka už dávno vyriešená alebo sa rieši.
Vláda a jej rezorty podľa ministra akceptovali stanoviská železničiarov vo veci odborných učilíšť, podnikových zdravotných zariadení, železničnej polície. Protestné akcie Odborového zväzu železničiarov (OZŽ) preto považuje J. Macejko "za vytĺkanie politického kapitálu".
V súvislosti s vyjadrenými obavami z možného oslabenia sociálneho postavenia zamestnancov železníc minister uviedol, že ich priemerná mzda je nadštandardná, v kolektívnej zmluve majú dohodnuté vysoké odstupné a požívajú aj výhodu režijného cestovného pre seba a rodinných príslušníkov. Priemernou mzdou, prevyšujúcou 14 000 Sk, sa železnice podľa neho zaraďujú na 3. miesto po peňažných ústavoch a telekomunikačnom sektore.
Minister dopravy však zároveň uviedol, že v súlade s transformačnými zmenami v tomto roku ŽSR prepustia zo zamestnania viac ako 3 000 pracovníkov.
Požiadavka odborárov na cielené investovanie do infraštruktúry železníc sa má podľa J. Macejka naplniť práve pripravovanými transformačnými opatreniami (teda rozdelením ŽSR na prevádzkovateľa, dopravné cesty a dopravcov). Ako ďalej zdôraznil, vláda v plnej výške uhradila platby za výkony vo verejnom záujme za roky 1998, 1999 a 2000.
Nezaplatené zostávajú iba platby za roky 1994 až 1997, ktoré sa majú postupne uhradiť v rokoch 2001 až 2005. Skutočnosť, že vláda dnes oproti pôvodnému programu neprerokovala dva zásadné materiály k transformácii železníc, súvisí podľa J. Macejka so záujmom prerokovať ešte predtým tieto materiály na piatkovom zasadnutí tripartity.

Kontajnery s jadrovým odpadom dorazili do cieľa
TASRGorleben 29. marca - Transport so spracovaným jadrovým palivom z Francúzska do nemeckého Gorlebenu dorazil dnes ráno do cieľa. O 8.10 h SELČ prekročil posledný so šiestich valníkov s tzv. castormi vstupnú bránu do medziskladu v Gorlebene. Na bezpečnosť transportu na poslednom 20-kilometrovom úseku cesty zo železničnej stanice v Dannenbergu dozerali stovky policajtov. Situáciu zo vzduchu sledovali vrtuľníky. Posledná etapa transportu bola nečakane bezproblémová a krátka. Konvoj s castormi vyrazil za masívneho sprievodu polície z Dannenbergu o 6.41 h SELČ a za hodinu a pol bol už na mieste určenia. Zatiaľ posledný jadrový transport z Dannenbergu do Gorlebenu v roku 1997, sprevádzaný prudkými zrážkami antijadrových aktivistov s políciou, trval viac ako tri hodiny. Preprava castorov sa uskutočnila úplne bez problémov. Preloženie kontajnerov na valníky, zmeranie rádioaktivity a ich prevoz bol tak rýchly, že demonštranti sa nestačili zaktivizovať. Len v Laase neďaleko Gorlebenu sa asi 300 demonštrantov pokúsilo konvoj zastaviť, no polícia ich vytlačila z cesty. Preprava castorov do cieľa sa oneskorila o jeden deň. Demonštrantom sa v stredu podarilo na 14 hodín zablokovať železničnú trať z Lüneburgu do Dannenberg. Proijadroví aktivisti skomplikovali transport jadrového odpadu najmä svojou vynaliezavosťou. Piati z nich si napríklad strčili ruky do rúr vopred zabetónovaných pod koľajnicami, takže ich bolo treba prepíliť. Militantným aktivistom sa dve noci po sebe podarilo vyprovokovať konflikty s políciou v Dannenbergu. Polícia bola prinútená použiť na rozohnanie davu vodné delá. Demonštrujúci hádzali na príslušníkov polície svetlice a kamene. Proti 70 výtržníkom, podozrivým zo spáchania rôznych trestných činov, sa začalo vyšetrovanie. Na základe francúzsko-nemeckej zmluvy z 90. rokov sa má v továrni vo francúzskom meste Le Hague do roku 2005 spracovať 1000 ton nemeckého jadrového odpadu. Po zastavení transportov v máji 1998 nemecká vláda v januári súhlasila s ich obnovením.


Strana vytvorená: 2. IV. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/pr0113.htm )