České železnice vo večnej strate
Praha, 4. januára - Minulý rok zakončia
české štátne železnice s historickou stratou 4,9 miliardy
Kč pri dotácii viac ako 6,5 miliardy Kč. Od roku 1993, kedy sa
po prvýkrát začalo uvažovať o ozdravení železníc,
dokázali České dráhy (ČD) nahromadiť celkovú stratu viac
ako 30 miliárd Kč.
"Tá sama nezmizne, čas od času sa železnice jednoducho
oddĺžia," hovorí ekonomický námestník ministra dopravy
Jiří Navrátil. Naposledy odpustil štát Českým dráham
stratu práve v roku 1993, kedy sa delili železnice na
slovenské a české. V okamihu transformácie, ktorú
pripravujú ministerskí úradníci na budúci rok, štát
pravdepodobne odpustí železniciam 30 miliárd Kč. Informuje o
tom dnes český denník Mladá fronta Dnes. Podiel dotácií na
nákladoch štátnych železníc v krajinách Európskej únie je
väčšinou vyšší ako u Českých dráh. Napríklad vo Veľkej
Británii tvoria dotácie viac ako polovicu nákladov. Nemecko
prispieva 41 %, Belgicko a Holandsko sú na tom podobne. V
Taliansku je potom podiel subvencií štátu na nákladoch
tamojšej železnice najväčší - dokonca viac ako 80-%.
Českým dráham štát platí z nákladov 35 %.
Odborníci napriek všetkým výpočtom a porovnaniam s
okolitými štátmi usudzujú, že pomôcť môže iba jediné:
České dráhy reformovať. "Je to nehospodárny kolos,
ktorý má nízku produktivitu práce a silné odbory,"
domnieva sa bývalý minister dopravy Martin Říman. Jediná
šanca podľa M. Římana je rozdeliť železnice na prepravcov a
správcov koľajníc. Ministerstvo financií dokonca počítalo s
tým, že železnice zaradí do revitalizácie, ale to sa
nepáčilo ich vedeniu.
Rusi snívajú o tuneli na Aljašku
Moskva, 4. januára - Ruskí predstavitelia sa nevzdávajú
svojho sna o vybudovaní 40-kilometrového podmorského tunela
popod Beringov prieliv, ktorý by spájal východnú časť
Sibíri s Aljaškou. Veľkolepému plánu na vybudovanie tunela,
ktorý by bol dlhší ako Lamanšský prieliv medzi Francúzskom
a Veľkou Britániou, však naďalej stojí v ceste pomerne
závažná prekážka - peniaze. Výstavbu tunelu komplikuje
viacero faktorov - Rusko predalo Aljašku Spojeným štátom v
roku 1867 a regióny, ktoré by mal spájať megalomanský
projekt, sú pomerne odľahlé a žije tam len hŕstka
obyvateľov. Na americkej strane je obývaný len pobrežný pás
smerom k Rusku - túto časť Aljašky nespájajú s
vnútrozemím žiadne komunikácie ani železnica. Najbližšia
cesta je vzdialená asi 1000 kilometrov. Aljaška nie je
železnicou spojená ani s ostatnými časťami Kanady alebo USA.
Na ruskej strane je však situácia ešte horšia. Najbližšia
cesta leží asi 1500 kilometrov od Beringovho prielivu, v
blízkosti mesta Magadan. Spojenie tohto mesta s ostatnými
časťami Ruska prostredníctvom Bajkalsko-amurskej magistrály
alebo cestnej siete by vyžadovalo obrovské investície.
Nepredstaviteľné náklady na uskutočnenie projekty by boli
nutné i vzhľadom na poveternostné podmienky na severe. Tunel
spájajúci Aljašku s Ruskom by bol dlhší ako tunel popod
Lamanšský prieliv, ktorý je široký 34 kilometrov. Beringov
prieliv je síce široký 37 kilometrov, ale pre geologické
podmienky by musel byť tunel oveľa dlhší. Hlavným problémom
naďalej zostávajú peniaze. Tie sa však napokon možno predsa
len nájdu, keďže sibírsky región skrýva bohaté zásoby
nerastných surovín. V tejto súvislosti sa objavuje meno
nového gubernátora Čukotky Romana Abramoviča, ktorý si
rezervy odľahlej oblasti dobre uvedomuje.
Investície do železničnej stanice v
Poprade
Európske štandardy
POPRAD, ič 4.1.2001 - Železnice SR (ŽSR)
plánujú v najbližších rokoch preinvestovať na
rekonštrukcii železničnej stanice Poprad-Tatry 350 miliónov
Sk.
V prvej etape do roku 2006 to bude 150 miliónov Sk. Táto
investičná akcia je podľa slov hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského súčasťou modernizácie staníc medzinárodného
železničného koridoru, ktorého slovenská časť vedie z
Bratislavy cez Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou.
Súčasťou modernizácie popradskej stanice bude aj výstavba
troch nástupíšť spojených podchodmi s halou aj
predstaničným priestorom. Schodištia k jednotlivým
nástupištiam by mali byť vybavené samoobslužnými
pohyblivými plošinami pre invalidné vozíky. Na dopravu
batožín bude slúžiť batožinový tunel a výťahy, ktoré
budú zároveň prispôsobené aj na prepravu vozičkárov. Okrem
samotnej stanice by sa výrazne malo zmeniť aj samotné
koľajisko v Poprade, kde by okrem iného malo pribudnúť nové
zabezpečovacie zariadenie, elektrické vyhrievanie výhybiek či
predkurovacie zariadenia, ktoré umožnia lepšie vykurovanie
vozňov osobných vlakov, pre ktoré je popradská stanica
východovou.
Je časť ukradnutých kolies
zošrotovaná, alebo fingovane zmizla?
Zberné suroviny odkúpili novučičké
liatinové disky
(ver),
4.1.2001 - Prípadov krádeže a skvapalňovania kovových
súčiastok asociálmi v zberných surovinách je na východnom
Slovensku neúrekom. Prevádzkovatelia výkupní sa síce zvyknú
brániť prijímaniu podozrivých tovarov (dopravných značiek,
kanálových krytov či medených vodičov zo železničných
koľajísk), najnovší príklad z Michaloviec je však zrejme
skôr výnimkou.
Zberné suroviny Stafer Michalovce odkúpili pred niekoľkými
dňami od dvoch rómskych bratov (30 a 31 rokov) z obce Lastomír
liatinové disky kolies za 140-tisíc Sk, pochádzajúcich z
krádeže od ich výrobcu - firmy Kovo Lastomír. Z areálu sa
počas Vianoc vyparilo 280 kusov spolu s paletami. Michalovskí
policajti zlodejské duo predvčerom zaistili a vo svojej správe
uviedli, že „časť ukradnutých vecí - 64 ks diskov - bolo
nájdených a zaistených v zberni Stafer, kde páchatelia
odpredali všetkých 280 kusov, no ostatné boli odvezené do
U.S. Steelu Košice k zošrotovaniu.”
Majiteľa okradnutej firmy Kovo sme včera nezastihli. Na naše
otázky však reagoval majiteľ zberných surovín F.
Prokopovič: „Disky boli porozbíjané na kusy. Rómovia ich
doviezli na prívesnom vozíku. Nie je pravda, že ich bolo 280 -
priniesli k nám 30 kusov. Mám k tomu dokumenty. Liatinu
vykupujeme po 2 koruny, jeden disk váži asi 50 kilogramov.
Neviem, kde sa môžu nachádzať ostatné kolesá - mohli však
pokojne zmiznúť v rámci nejakého poisťovacieho podvodu,”
dodal F. Prokopovič. Najskôr však tvrdil, že disky boli
porozbíjané na kúsky, pričom vzápätí uviedol počet ním
vykúpených. Nadôvažok, policajti skutočne vrátili zo zberne
výrobcovi zatiaľ sporný počet nepoškodených kusov.
„Rozlúštením „záhady” sa budú zaoberať kriminalisti.
Silné dažde a vzostup vodných
hladín paralyzujú Bretónsko
Paríž/Quimper, 5. januára - Silné dažde a vzostup hladín
riek vyvolávajú už niekoľko dní v jednotlivých
departementoch Bretónska znepokojenie. V niektorých mestách je
situácia kritická. Meteorologické služby oznámili, že do
soboty sa nedá očakávať zlepšenie počasia, informuje
denník Le Figaro. V štyroch bretónskych departementoch je od
rána prerušená doprava na niekoľkých cestných
komunikáciách. Medzi mestami Rennes a Laval sa vykoľajil
vagón rýchlovlaku TGV, ktorý pôvodne smeroval do Paríža,
uvádza Le Figaro. V niektorých bretónskych mestách
(Quimperlé, Pont-Aven) hladiny vodných tokov stúpli o 50
centimetrov až o meter a voda sa vyliala z korýt riek po
silných nočných dažďoch, povedali pre Le Figaro zástupcovia
požiarnikov. Podľa údajov francúzskych meteorologických
služieb Météo-France v noci nadnes v Bretónsku spadlo 20 až
30 litrov vody na meter štvorcový a situácia na mnohých
miestach ostáva kritická. Informačné dopravné stredisko v
západnej časti Francúzska informovalo, že na niekoľkých
úsekoch štátnych ciest bola uzatvorená doprava. Na štátnej
ceste východne od Vannes v smere na Nantes-Lorient bola
prerušená doprava na úseku dvoch kilometrov pre všetky autá.
Voda zaplavila aj ďalšie cesty departementálneho významu.
Železničná doprava bola úplne prerušená v oboch smeroch
medzi mestami Laval a Rennes po tom, čo sa vykoľajil
superrýchly vlak TGV. Vagón súpravy TGV sa pri meste Laval
dostal na blato, ktoré zaplavilo koľajnicový zvršok po silnom
nočnom daždi. Nik z cestujúcich neutrpel zranenie, oznámil
hovorca francúzskych štátnych železníc SNCF. Doprava by sa
mala obnoviť do večera. Strojvodcovi sa nepodarilo predísť
vykoľajeniu ani po silnom brzdení súpravy TGV. Vlak,
vypravený z Brestu mal pricestovať predpoludním do Paríža na
stanicu Montparnasse. Vykoľajil sa len prvý vagón súpravy, v
ktorom je rušňovodič. Ostatné vagóny sa nevykoľajili. Na
uvedenom mieste dosahujú súpravy TGV v priemere rýchlosť 140
kilometrov za hodinu, uzatvára Le Figaro.
Silák Barbarič sa pripravuje na
najväčšiu exhibíciu v Košiciach
Košice,
7. januára - Na svoju najväčšiu exhibíciu v Košiciach sa
pripravuje 42-ročný košický silák Juraj Barbarič. Ako
prezradil dnes pre TASR, na tohtoročný Deň mesta Košice v
máji pri príležitosti 632. výročia udelenia erbovej listiny
kráľom Ľudovítom Veľkým, si nechá počas štyroch hodín
prejsť hrudníkom 632 kolies automobilu. Barbarič, ktorý sa
silovým exhibíciám a adrenalínovým výkonom najmä v
ťahaní a tlačení ťažkých nákladov venuje už ôsmy rok a
absolvoval približne 60 vystúpení, sa pokúsi v prvom roku
nového storočia a tisícročia už o šiesty svoj silový
rekord a zápis do Guinnessovej knihy rekordov. V septembri bude
ťahať v nemeckom Wuppertale najťažšie lietadlo na svete
Boeing Jumbo so 600 cestujúcimi na palube. Na nové špičkové
výkony začal silák Juraj trénovať už začiatkom roka,
potom, čo si oddýchol z náročných decembrových vystúpení
v rumunskom meste Cluj Napoca, kde okrem iného potiahol dva
dvadsaťtonové kamióny. Špecialitou košického herkula
Barbariča je ťahanie železničných vozňov - v roku 1999
skončil na hranici 1000 ton, ktoré potiahol v popruhoch na
vzdialenosť 4,5 metra. "Všetko je záležitosťou nielen
sily, ale aj umenia skĺbiť výdrž a psychiku", povedal na
margo svojich výkonov Barbarič. Dodal, že by nebol úspešný
bez všestrannej podpory jeho zamestnávateľa - košickej firmy
Horizont Slovakia, ktorá mu vytvára ideálne podmienky.
DB zruší veľa kontajnerových
staníc
Mníchov,
8. januára - Deutsche Bahn (DB) v súlade s koncepciou
zvyšovania svojej hospodárnosti zruší veľa kontajnerových
staníc a zameria sa na veľkých zákazníkov. Okrem toho
vedenie DB plánuje viaceré podnikateľské aktivity v
zahraničí. Po vstupe do železníc v Holandsku a Dánsku sa
stáva aktuálnou aj spolupráca s rakúskou železnicou. DB a
ÖBB pripravujú založenie spoločného podniku na prepravu
tovarov po železniciach Európy. DB zatvorí mnoho nakladacích
stredísk a z 80 regionálnych kontajnerových staníc zostane v
prevádzke len polovica. Zo 14 nadkrajinských staníc prežije
najnovšiu vlnu organizačných zmien iba pár. Z 2 100
lokálnych výkladísk tovarov a podnikových vlečiek ich
zostane v prevádzke len 900. DB a ÖBB vytvoria spoločnosť
Cargo, ktorá má začať svoju činnosť v polovici tohto roka s
50 lokomotívami a do roku 2006, keď má dosiahnuť svoju
štandardnú výkonovú hladinu, tento lokpools ich bude mať
300. Informoval nemecký denník Süddeutsche Zeitung.
Peter Herring : Vlaky a železnice ( sprievodca )
Funserver / Andy, 6.1.2001 12:47
Knižka - Vlaky a železnice je výborným sprievodcom pre modelárov, cestovateľov a fanúšikov železníc. Ukáže všetkým čitateľom kúzelné fotografie najvýznamnejších vlakov všetkých čias, dobové fotografie pripomínajúce vzrušenie panujúce okolo vlakov každej generácie, výstižné profily priekopníkov najrozšírenejšieho dopravného systému sveta. Najvyššia rýchlosť akou mohol človek cestovať po zemi kým neexistoval prvý vlak bola rýchlosť cvalu koňa a preto začiatok 19. storočia, keď sa objavili prvé vlaky ťahané parnými rušňami bol veľký krok v doprave. Ako sa dozvieme na stránkach tejto knihy, vlaky umožnili hromadnú prepravu ľudí a materiálu čo znamenalo nielen rozmach obchodu, ale aj osídlovanie kontinentov, rast miest a rozšírili sa aj možnosti aktívneho odpočinku ľudí. Prvých dvadsaťpäť strán zavedie čitateľa do histórie , kde sa a zoznámi s prvými parnými rušňami, s prvou medzimestskou železnicou, ako prebehla expanzia železničnej siete v celej Británií a neskôr v USA a v Európe, čo bolo príčinou rozvoja komplexných verejných dopravných sietí a kedy začal boj o rýchlostné rekordy. Druhá časť knihy sa zaoberá tzv. neprekonateľnými vlakmi- vlakmi ktoré určili prevádzkové normy či štandard pohodlia, zrýchlili cestovanie po mestách, predznamenávali začiatok novej éry. Ide o vzrušujúce moderné projekty – najväčšie, najrýchlejšie, najkomfortnejšie, najvýkonnejšie či najprogresívnejšie. Od roku 1800 až do roku 2000 nás knižka stránku po stránke sprevádza historickým vývojom železnice v rôznych končinách sveta a svojimi fotografiami nás núti vnímať atmosféru dávno zabudnutých vlakov. Môžeme si vychutnať pohľad na prvé rušne s rýchlosťou 8 km /h, širokorozchodnú sieť Veľkej západnej železnice ( GWR ), ktorá umožnila inžinierom navrhovať výkonnejšie lokomotívy, prvé motorové vozne, dokončenie prvej transkontinentálnej trate sveta, vynález prehrievačov pary a združených parných strojov, vývoj špeciálnych horských rušňov schopných prekonávať príkre stúpanie, vývoj rušňov pre mestskú dopravu, elektrická trakcia v Európe, prvé dieselelektrické motorové rušne, zavedenie Transeurópskeho expresu ( TEE ), Japonské elektrické superexpresy a aj posledný hit – vlaky na magnetických vankúšoch ( MAGLEVY ). Posledná tretia časť je o ľuďoch, ktorí sa najvýraznejšie podieľali na rozširovaní hraníc možností železničnej dopravy, je o novátoroch, počnúc prvými inžiniermi, ktorí sa zaslúžili o vznik prvých prakticky využiteľných parných strojov na koľajniciach až po moderných vizionárov a nadšencov, vďaka ktorým prišiel na svet japonský či francúzsky superexpres. V závere si môžeme objasniť niektoré menej známe pojmy v abecedne usporiadanom zozname. Táto kniha sa dá skutočne nazvať oslavou najúspešnejších vlakov sveta vo všetkých generáciách, reprodukuje čitateľom vzácne fotografie nielen z múzeií, ale aj so súkromných zbierok milovníkov železníc z Francúzska, Švajčiarska, USA, Nemecka a dokonca z Indie. Nenechajte si ujsť možnosť vkĺznuť do čarovného sveta vlakov a dozvedieť sa rôzne zaujímavosti z ich histórie aj so súčasnosti.
Peter Herring : Vlaky a železnice , originál : Ultimate train * Preklad : Ing. Peter Gomolčák* Autori fotografií : Gary Ombler, Dave King, Akhil Bakhshi, Mike Dunning, Autor máp: Anderson Peters, Vydavateľstvo Slovart, s r.o., Bratislava v roku 2000* 168 strán
Drevári bijú na poplach, železnice
hovoria o plánovaní
Strata kvality aj
financií
SVJATOSLAV DOHOVIČ, 8.1.2001 - Hoci
teraz pristavujú železnice do Hnileckej doliny dostatok
vagónov na odvoz drevnej suroviny aj polotovarov, majú
tamojší podnikatelia opäť obavy.
Dostatok vagónov zapríčiňuje podľa Mariána Slimáka z
košického odštepného závodu Lesov SR fakt, že menší
spracovatelia majú prevádzky odstavené. "Ak začnú
výrobu, môžeme sa ocitnúť tam, kde v decembri,"
uviedol. Práve v decembri roku 2000 vrcholila krízová
situácia vo vzťahu k ŽSR, ktoré nepristavovali dosť
vagónov. Problém sa ťahal od júna. Lesy SR už tretí mesiac
likvidovali rozsiahlu kalamitu v Hnileckej doline, pričom z
dreva sa muselo 80 až 90 percent nakladať na vagóny. Aj
napriek tomu, že železniciam nedlhovali ani korunu, vagónov
bolo čoraz menej. "Vždy sme dostali tú istú odpoveď,
vagóny nie sú," dopĺňa Slimák. Situáciu museli
riešiť špedíciou na nákladných autách, ale tá je
použiteľná len na kratšie vzdialenosti. "Drevo sa
znehodnocovalo, začal naň nalietavať hmyz, odberatelia nám
hrozili pokutami," hovorí Slimák. Pre závod to znamenalo
nielen finančné straty, ale navyše aj problémy s
uskladňovaním. Boli obdobia, keď na odvoz v skladoch, ale aj
mimo nich čakalo 10- až 15-tisíc kubických metrov dreva. Aj
napriek neustálym rokovaniam aj na najvyšších úrovniach sa
riešenie nájsť nepodarilo. ŽSR dokonca začiatkom decembra
podľa Slimáka avizovali na tento rok ďalšie zníženie počtu
vagónov.
Súčasný dostatok vagónov na nakládku potvrdil pre PRAVDU aj
hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Ako dodal, preprava tovarov sa
rozbehne až na budúci týždeň. Dvadsať nízkostenných
vozňov na drevo majú ŽSR dokonca deponovaných v rôznych
staniciach. "K zlepšeniu môžu prispieť aj prepravcovia
plánovitejším prístupom k prepravám. ŽSR len veľmi ťažko
získavajú od podnikateľov informácie o smeroch aj objemoch
prepravy v dostatočnom predstihu," dodal Čikovský. Podľa
jeho slov chcú ŽSR uviesť do prevádzky po opravách
ďalších 3 700 nákladných vozňov.
Železničná polícia odhalila
podpaľača kávomatov
Košice,
8. januára - Aktéra dvoch vlaňajších požiarov kávomatov na
košickej železničnej stanici sa podarilo zistiť
príslušníkom železničnej polície (ŽP). Podľa dnešnej
informácie majora Mariána Mesároša z košickej oblastnej
správy ŽP, podozrivého 27-ročného Ladislava O. odovzdali
štátnej polícii a prípad začal vyšetrovať OÚV PZ Košice
1. Mesároš spresnil, že páchateľ vlani 6. augusta a 11.
septembra vo vestibule stanice polial neznámou horľavinou
kávomaty a podpálil ich. Spôsobil škodu za takmer 220.000
korún. Pri vyšetrovaní uviedol, že horľavinu dostal od
neznámej osoby, ktorá mu za jeho "služby" sľúbila
odmenu.
Podozrivý Čech chcel od dievčaťa
vedieť, kto ju "pasie"
Bratislava,
8. januára - Hliadka Železničnej polície z Vrútok
spozorovala v sobotu predpoludním pri tamojšej stanici v
taxíku 43-ročného občana ČR ako pod krkom drží 24-ročnú
mladú ženu z Martina, ktorá sedela na prednom sedadle.
Policajti chceli neospravedlniteľné konanie muža preveriť, no
násilník im odmietol predložiť doklad totožnosti. Nechcel
ich ani nasledovať na oddelenie, preto museli voči nemu
použiť donucovacie prostriedky. Poškodená žena uviedla, že
muž ju ešte pred napadnutím v taxíku slovne na stanici
obťažoval či je prostitútka a kto ju "pasie". K jej
zraneniu nedošlo. Je zaujímavé, že muž nebol pod vplyvom
alkoholu, po ktorom u niektorých ľudí padajú rôzne zábrany.
Mnohopočetné tržné rany na tvári, otvorená zlomenina
pravého stehna a pomliaždenie ľavého kolena, to je výsledok
sobotňajšieho pádu 37-ročného muža z Púchova medzi
nástupište a rozbiehajúci sa vlak. Muža, ktorý na
železničnej stanici Poprad-Tatry vystúpil v skorých ranných
hodinách z rýchlika R-613 Zemplín na opačnú stranu,
spozoroval vlakvedúci. Ten duchaprítomne zatiahol záchrannú
brzdu a vlak zastavil. Ťažko zranený Púchovčan bol vozidlom
rýchlej zdravotnej pomoci prevezený do Nemocnice s poliklinikou
v Poprade. Prípad podpaľača automatov na kávu sa podarilo
objasniť príslušníkom Železničnej polície z Košíc. V
týchto dňoch totiž vypátrali 27-ročného muža z obce
Svinica, ktorý je v tomto prípade podozrivý zo spáchania
trestného činu poškodzovania cudzej veci. V druhej polovici
minulého roka mal Sviničan dvakrát podpáliť kávomat vo
vestibule košickej železničnej stanice. Šiesteho augusta v
skorých ranných hodinách do kávomatu cez otvor na výdaj
nápojov nalial nezistenú horľavú tekutinu, ktorú zapálil.
Pred policajtmi uviedol, že horľavinu mu dal neznámy muž s
tým, že ak kávomat zapáli, dostane odmenu. Na kávomate
spôsobil škodu za vyše 97-tisíc korún. Presne to isté
urobil aj o mesiac neskôr. Tento raz spôsobil škodu za vyše
122-tisíc korún. Muž sa ku skutku priznal a Železničná
polícia odstúpila prípad košickým policajtom. TASR o
prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Vo Švajčiarsku zvýšili tranzitné
poplatky pre nákladné autá
Zürich,
8. januára - Vo Švajčiarsku sa od začiatku tohto roka
upravili podmienky pre tranzit nákladných vozidiel. Namiesto
paušálnych nálepiek sa zaviedol jednorazový poplatok podľa
reálnej hmotnosti vozidla. Nové poplatky by mali pokrývať aj
náklady spojené s odstraňovaním negatívnych vplyvov na
životné prostredie. Vyššie cestné poplatky majú okrem
iného nútiť autoprepravcov, aby radšej súhlasili s prevozom
svojich vozidiel cez krajinu špeciálnymi vlakmi. Poplatky v
niektorých prípadoch vzrástli až o 600 %. Platia ich však
nielen cudzinci ale aj domáci prepravcovia. Veľká časť z 52
000 švajčiarskych autoprepravcov si medzitým vybavila vozidlá
elektronickým registračným zariadením, ktoré je pripevnené
na spojleri a prostredníctvom lampičiek políciu informuje, že
sa poplatky za prechod jednotlivých úsekov automaticky
zaevidovali. Ak by Švajčiarsko zaviedlo mýto za používanie
ciest len pre zahraničných prepravcov, EÚ by proti nemu
zaviedlo sankcie. Švajčiarsko za odobrenie mýta EÚ súhlasilo
so zvýšením maximálnej hmotnosti vozidiel, ktoré môžu
prechádzať s nákladom po krajine z 28 na 40 ton. Pre túto
skupinu vozidiel vydalo na tento rok povolenie na 300 000 jázd.
Maximálne mýto však môže dosiahnuť 325 švajčiarskych
frankov. Z týchto príjmov bude Bern financovať výstavbu dvoch
železničných tunelov pod Alpami, čo by neskôr malo viesť k
veľkému presunu prepravy nákladov z ciest na koľajnice.
Švajčiarsko je jednou z prvých krajín na svete, ktorá
namiesto paušálneho mýta zaviedla poplatky podľa hmotnosti
vozidiel. Zo získaných prostriedkov sa budú stavať aj
protihlukové steny, budovať nové komunikácie a realizovať
mnohé ekologické opatrenia. Autoprepravcovia v západnej časti
kontinentu nie sú zásadne a kategoricky proti ekologickej dani,
pretože im pomáha v boji s lacnou východoeurópskou
konkurenciou. Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine
Zeitung.
Zrážka autobusu s vlakom si
vyžiadala len materiálne škody
Bratislava,
9. januára - Autobus SAD z Rimavskej Soboty narazil v pondelok
na železničnom priecestí v úseku trate Rimavská Sobota -
Jesenské do prechádzajúceho osobného vlaku. Preverovaním
bolo zistené, že vodič autobusu kvôli zlej viditeľnosti v
hmle a v hustom daždi prehliadol na priecestí výstražné
svetelné znamenie a ľavou prednou časťou vozidla narazil do
vlaku. Na jednom z vozňov poškodil dynamo a na ďalšom
držadlo a vonkajší lakový náter, čím Železniciam SR
spôsobil 40-tisícovú škodu. Na autobuse vznikla škoda za
50-tisíc korún. K zraneniu osôb našťastie nedošlo. V
dôsledku nehody bola na uvedenom úseku zastavená doprava od
14.40 do 15.37 h., pričom došlo k meškaniu piatich vlakov od
troch do 50 minút. Prípad ďalej vyšetruje Dopravný
inšpektorát Policajného zboru SR. TASR o tom informoval
hovorca Železničnej polície SR Jozef Búranský.
Najmenej 15 ľudí zahynulo pri
vykoľajení vlaku v južnom Pakistane
Karáčí, 9. januára - Najmenej 15
mŕtvych a viac než 200 zranených si vyžiadalo dnešné
vlakové nešťastie v juhopakistanskej provincii Sindh, pri
ktorom sa vykoľajil osobný vlak. Zatiaľ nie je známe, čo
nehodu spôsobilo, vedenie železníc už začalo vyšetrovať
príčinu nešťastia. Osobný vlak Kušal Chán Express mal
namierené z prístavného mesta Péšavár na severe krajiny do
prístavu Karáčí, hlavného mesta provincie Sindh. Neďaleko
mesta Kotrí sa vykoľajilo najmenej šesť vozňov. Záchranná
služba sa stále pokúša vytiahnuť telá obetí z trosiek
zdemolovanej vlakovej súpravy. Zatiaľ sa však záchranárom
podarilo vytiahnuť len okolo osem tiel, zatiaľ čo mnoho
ďalších zostáva uväznených vo vnútri. Pri záchranných
prácach pomáhajú sanitky i vrtuľníky z Karáčí i
neďalekého Hyderabádu. Pakistanský systém železníc je už
značne zastaraný, čo má za následok časté nehody s
tragickými následkami. Len v uplynulom desaťročí krajina
zažila desiatky vlakových nešťastí, pri ktorých zahynulo
takmer 2000 ľudí. K najtragickejšej nehode došlo v roku 1989,
keď sa v provincii Sindh zrazili dva osobné vlaky, pričom
zahynulo 850 ľudí. Posledné veľké vlakové nešťastie sa
udialo v marci 1997 v provincii Pandžáb a vyžiadalo si 126
obetí.
Príčiny tragédie pozemnej lanovky v
Kaprune budú známe vo februári
Viedeň, 9. januára - Príčiny
katastrofálneho požiaru pozemnej lanovkovej súpravy vedúcej
na vrchol Kitzensteinhorn v rakúskom lyžiarskom stredisku
Kaprune by mali byť známe na budúci mesiac. Táto najväčšia
tragédia v dejinách Rakúska si vyžiadala životy 155
lyžiarov - hlavne Rakúšanov, Nemcov, ale aj Američanov,
Japoncov, Slovincov a medzi obeťami bola aj jedna Češka.
Vyšetrovatelia nešťastného požiaru v tuneli vedúcom na
Kitzensteinhorn nemajú zatiaľ žiadne podozrenie, uviedol dnes
v rozhovore pre rakúsku tlačovú agentúru APA príslušný
štátny prokurátor Helfried Scharmüller. "Mohlo ísť o
konštrukčnú chybu, chybu na obsluhe lanovky, alebo aj o
násilný čin," uviedol ďalej prokurátor.
Prevádzkovatelia zariadenia a Rakúske železnice (ÖBB) začnú
s ďalšími prácami vo vyhoretom tuneli koncom januára. V
pondelok podali príbuzní obetí v USA žalobu na
prevádzkovateľov a konštruktérov pozemnej lanovky,
požadujúc vysoké odškodnenie. K tragédii došlo minulý rok
11. novembra predpoludním. Medzi 155 obeťami bolo aj 37
lyžiarov z Nemecka a niekoľko detí z bavorských lyžiarskych
škôl. V čase tragédie sa nachádzalo na lyžiarskom svahu
vyše 2000 lyžiarov, vrátane niekoľkých Slovákov a veľkého
počtu Čechov.
Nákladný vlak odrezal mladíkovi nohu
Bratislava,
10. januára - Nohu v predkolení odrezal nákladný vlak
20-ročnému mladíkovi, ktorý sa v utorok asi hodinu pred
polnocou pravdepodobne pošmykol a spadol na koľaje v blízkosti
železničnej stanice v Handlovej. Po prevezení do nemocnice ho
operovali a je už mimo nebezpečenstva. Rušňovodič sa o
udalosti dozvedel až na stanici. Prípad vyšetrujú
príslušníci železničnej polície v Prievidzi. Podľa
informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského je to už druhý
prípad v tomto roku, keď v dôsledku neopatrnosti došlo na
železnici k ťažkému zraneniu. Železničná polícia však od
začiatku roka eviduje aj dvoch usmrtených mužov, pričom v
jednom prípade išlo o smrteľný pracovný úraz mladého
posunovača v Košiciach.
Ďalší mladík prišiel o nohu na
železnici
(jk),
11.1.2001 - V utorok pol hodiny pred polnocou sa neopatrný pohyb
pri železničnej trati v Handlovej stal osudným pre miestneho
20-ročného mladíka. Na koľaji ho zachytil prechádzajúci
nákladný vlak s dvadsiatimi dvomi vagónmi, ktorý viezol
uhlie, a odrezal mu nohu v predkolení.
Rušňovodič sa o prípade dozvedel až po príchode vlaku do
Prievidze. „Poškodeného previezli do nemocnice a podrobil sa
operačnému zákroku. Podľa nepotvrdených informácií
mládenec pred operáciou údajne povedal lekárovi, že pred
nešťastnou udalosťou vypil päť dvanásťstupňových
pív,” povedal pre Nový Čas Jozef Búranský, hovorca
Železničnej polície SR. Či mladý muž patrí k povestným
„naskakovačom” do idúcich vlakov v Handlovej, sa polícia
dozvie, až keď bude schopný vypovedať. Prednedávnom prišiel
na tejto železničnej trati o nohu v predkolení iný mládenec,
rovnako aj rok predtým. V tomto roku sa v dôsledku nepozornosti
pri zrážke s vlakom ťažko zranili už dvaja muži.
Železničná polícia od začiatku roka eviduje dvoch
usmrtených, pričom v jednom prípade išlo o smrteľný
pracovný úraz posunovača v Košiciach. Len 10 min. z nového
milénia žil 18-ročný mládenec, ktorý vo Vrútkach nestihol
prebehnúť pred vlakom.
Rokovanie Železníc SR o podmienkach
úveru
V hre posledná tranža
BRATISLAVA, SITA 11.1.2001 - Železnice
SR rokujú s Európskou investičnou bankou (EIB) o finálnych
podmienkach poskytnutia poslednej tranže z pôžičky v objeme
60 mil. eúr.
Keďže vláda schválila 20. decembra na svojom zasadaní
záruku za tento úver, v priebehu januára alebo februára by
železnice už mohli disponovať s týmito finančnými
prostriedkami. Informoval o tom generálny riaditeľ Sekcie
železničnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR a predseda Správnej rady ŽSR Dušan
Pajdlhauser. EIB poskytla železniciam úver v celkovom objeme
200 mil. EUR v júli 1999. Doba splatnosti úveru je 15 rokov a
splatnosť istiny je odložená na 5 rokov. Úroková sadzba bola
fixovaná na 5,05 %. Prvú tranžu z pôžičky od EIB v objeme
120 mil. EUR dostali ŽSR v priebehu roka 1999 a použili ju na
finančnú reštrukturalizáciu. Ďalších 20 mil. EUR dostali v
prvej polovici roka 2000. Železnice rokujú aj o úverovej
zmluve s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBOR) z dôvodu
poskytnutia úveru v objeme 80 mil. EUR.
V súčasnosti podľa D. Pajdlhausera sú ŽSR v pracovnom styku
s EBOR a spresňujú podmienky poskytnutia úveru a oblasť
použitia poskytnutých prostriedkov. Tieto prostriedky chcú
železnice použiť najmä v sociálnej oblasti na riešenie
dôsledkov transformácie a na náklady spojené s
transformáciou železníc. Časť prostriedkov použijú na
nákup, no najmä na modernizáciu železničných koľajových
vozidiel, ako aj na rozvoj infraštruktúry najmä
prostredníctvom rekonštrukcií železničných tratí.
Základom transformácie a reštrukturalizácie železníc,
ktorá by sa mala podľa proklamovaných zámerov začať 1.
júla 2001, je ich rozdelenie na dve spoločnosti, zmena spôsobu
financovania dopravnej cesty železníc a osobnej dopravy,
sprehľadniť by sa mali aj finančné toky. Štát a železnice
uzatvoria dve zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme a zo
železníc sa postupne odčlení 17 obslužných činností.
O autovlak medzi Prahou a Vysokými
Tatrami je stále väčší záujem
Praha,
11.januára - Možnosť prepravy autovlakom medzi Prahou a
Popradom využilo v minulom roku o 75 % cestujúcich viac ako v
roku 1999. O zvyšujúcom sa záujme o túto službu, ktorú
ponúkajú České dráhy (ČD) v spolupráci so Železnicami SR
(ŽSR), svedčia aj údaje o počte prepravených vozidiel:
zatiaľ čo v roku 1999 sa na špeciálne upravené nákladné
vozne naložilo spolu 323 osobných automobilov, vlani sa v oboch
smeroch prepravilo 568 vozidiel.
Podľa hovorkyne ČD Martiny Rouskovej záujem o ponúkanú
službu zaznamenávajú ČD a ŽSR najmä v letných mesiacoch,
napríklad len v júli 2000 prepravili spolu 128 áut. Zvýšený
záujem o prepravu autovlakom je však znateľný aj v zimnom
období, a to najmä kvôli horšej zjazdnosti ciest.
Možnosť prepravy osobných áut a motocyklov ponúkajú ČD a
ŽSR dvakrát týždenne v oboch smeroch. V cene cestovného
lístka na nočný expres je započítaná aj cena ležadlového
alebo lôžkového lístka, pričom ďalší
"spolujazdec" si musí ležadlo alebo lôžko zaplatiť
zvlášť.
"Bájkar" celé mesiace vodil
za nos nemecké železnice
Berlín,
11. januára - Pomocou úplne absurdných rozprávok vodil istý
Nemec, notoricky cestujúci "na čierno", za nos
nemecké železnice. Bájkar sa napríklad vydával za konzula z
Marseille alebo jednoducho tvrdil, že ako americký diplomat
nepotrebuje žiaden lístok a sprievodcov systematicky ohuroval
hrozbami, že na nich podá žalobu o odškodné v miliónovej
výške kvôli porušeniu svojej diplomatickej imunity. Ako
dodáva nemecký denník Die Welt, medzi najpikantnejšie
výhovorky čierneho pasažiera patrila historka, v ktorej sa
odvolával na svojho osobného priateľa Gerharda Schrödera.
Bájkara sa podarilo dolapiť len nedávno, hoci vďaka
vynachádzavosti sa vozil zadarmo dlhé mesiace. Nakoniec mu
však nepomohli ani jeho "prestížne známosti".
Asi 40 bezdomovcov žije v okrese
R.Sobota a Lučenec
Rimavská
Sobota, 11. januára - Na území rimavskosobotského a
lučeneckého okresu žije v súčasnosti približne štyridsať
bezdomovcov. Ide o ľudí vo veku od 20 do 55 rokov, ktorí po
ukončení výkonu trestu, strate pracovného miesta, rozvode či
odchode z detského domova zostali bez strechy nad hlavou. Ako
dnes TASR informovala vedúca oddelenia sociálnych služieb
Okresného úradu (OÚ) v Rimavskej Sobote Helena Vargová, pre
občanov bez prístrešia sú na území okresu prevádzkované
dva útulky a to v Rimavskej Sobote a v Klenovci. V nich je dnes
ubytovaných 18 bezdomovcov, ktorí stratili svoj domov. Horšia
situácia pretrváva v Lučenci, kde v súčasnosti neexistuje
zariadenie, ktoré by bezdomovcov prichýlilo. Obývajú
opustené budovy, pivnice, autobusovú stanicu či železničné
vagóny. "Snažíme sa im pomôcť a hľadať pre nich
ubytovanie. Mnohí z nich však nemajú záujem meniť svoj
spôsob života a odmietajú pobyt v najbližších
útulkoch", konštatoval sociálny kurátor OÚ v Lučenci
Jozef Bozó. Dodal, že na území okresu žije v súčasnosti
približne 22 bezdomovcov.
Železničné nešťastie v Kongu si
vyžiadalo asi 50 obetí
Brazzaville,
11. januára - Asi 50 ľudí zahynulo a približne sto ďalších
bolo zranených pri stredajšej kolízii dvoch vlakov na
novootvorenej železničnej trati v Konžskej republike medzi
mestami Brazzaville a prístavom Pointe-Noire. Informoval o tom
dnes štátny rozhlas. Zrážka vlakov sa odohrala v stanici
Mvougounti, asi 75 kilometrov východne od Pointe-Noire. Oba
vlaky boli nákladné, ale viezli aj pasažierov. Príčina
nehody zatiaľ nie je známa. Doprava na tejto železničnej
trati bola obnovená v auguste 2000 po dvojročnej prestávke,
ktorú spôsobilo vyčíňanie rebelov v tejto oblasti. Mierová
dohoda z roku 1999 umožnila vykonanie opráv na železnici za
pomoci francúzskych odborníkov. Minulý týždeň po obnovenej
trati prešiel prvý osobný vlak po viac ako dvoch rokoch.
Ľudia však aj naďalej na prepravu využívajú aj nákladné
vlaky. Železničná stanica Mvougounti sa stala dejiskom
najhoršej železničnej katastrofy v Kongu v roku 1992, keď pri
zrážke nákladného vlaku s osobným zahynulo 112 ľudí.
Zakliaty rýchlik
POPRAD, ič, 12.1.2001 - Medzinárodný rýchlik
z Prahy do Košíc akoby pri skorom rannom príchode do
popradskej železničnej stanice prenasledovala kliatba. Len
prednedávnom sa jeden z jeho cestujúcich dostal do rany
pištoľníkovi, ktorý vo vestibule streľbou riešil problém
so zamestnancami železníc. V pondelok ráno zas len s veľkou
dávkou šťastia unikol tragickému koncu 36-ročný muž z
Púchova, ktorý sa rozhodol vlak "zraziť" pri odchode
zo stanice. Muž v značne podnapitom stave sa po stanici motal
dlhšie. V kritickom momente, keď sprievodca dal
rušňovodičovi signál na odchod, sa zrazu po peróne začal k
súprave tackavým krokom blížiť Púchovčan. Vlakvedúci ho
zbadal a zatiahol rýchlobrzdu. Ani tak však nezabránil
zrážke muža so súpravou. Našťastie ho po nej odhodilo
späť na perón a nie pod kolesá vlaku. Aj tak si však
spôsobil ťažké poranenia.
Podnapitý muž onanoval na stanici v
Liptovskom Hrádku
Bratislava,
12. januára - Pohoršenie cestujúcich vzbudil neprístojným
správaním vo štvrtok ráno vo vestibule a na nástupišti
železničnej stanice v Liptovskom Hrádku silne podnapitý
28-ročný muž z Východnej, ktorý verejne onanoval. Ako dnes
TASR ďalej informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský, výtržník si na verejnom priestranstve stiahol
nohavice a pred užasnutými a pohoršenými čakajúcimi
onanoval. Odvahu k exhibícii zrejme mužovi z Východnej dodal
aj alkohol. Pri dychovej skúške mu policajti namerali 2,8
promile. Po vytriezvení muž uviedol, že sa na nič nepamätá.
Prípadom sa ďalej bude zaoberať vyšetrovateľ v Liptovskom
Mikuláši.
Osobný vlak na breznianskej
železničnej stanici odrezal žene hlavu
Bratislava,
12. januára - Tragická nehoda sa odohrala vo štvrtok v obvode
železničnej stanice Brezno smerom na Banskú Bystricu. Osobný
vlak krátko pred 22.30 h zrazil a usmrtil zatiaľ neznámu ženu
vo veku 25 až 30 rokov. Žena mala amputovanú hlavu. Ako dnes
spresnil pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský, pri obhliadke miesta činu boli v snehu nájdené iba
stopy nebohej. Mŕtve telo ženy bolo prevezené na oddelenie
súdneho lekárstva v Banskej Bystrici. ŽP prijala opatrenia na
zistenie totožnosti nebohej a vyšetrenie okolností prípadu.
Štrnásťročný chlapec, ozbrojený
puškou, zapríčinil evakuáciu rýchlovlaku
Rennes,
12. januára - Evakuáciu rýchlovlaku, ktorý bol na ceste z
východofrancúzskeho mesta Quimper do Paríža, zapríčinil
dnes 14-ročný chlapec, ktorí mal pri sebe 22-kalibrovú dlhú
pušku a päť nábojov. Oznámili to francúzske železničné
zdroje. Mladík, ktorý pravdepodobne utiekol z domu, sa pred
sprievodcom, požadujúcim od neho márne platný cestovný
lístok, zavrel do kupé prvej triedy a vyhrážal sa zamestnanom
železnice spustením paľby, ak ho nenechajú na pokoji. Na
stanici mesta Rennes policajti vlak evakuovali a potom sa im
zúfalého mladého ozbrojenca podarilo vziať do väzby bez
väčších problémov.
Strana vytvorená: 14. I. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0102.htm ) |