Železnice uzavrú tender na LMJ až po stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie
TASR9.7.2002 - Železnicná spolocnost ( ZSSK ), a. s., Bratislava, prijme záväzné kroky v tendri na dodávku 35 kusov lahkých motorových jednotiek (LMJ) až po obdržaní stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Rozhodla o tom dnes Dozorná rada (DR) ZSSK , ktorej v tejto veci prislúcha na pôde železníc posledné slovo.
Kontrolný orgán spolocnosti sa k problematike dostal potom, co odporúcanie pracovnej skupiny uzatvorit zmluvu s konzorciom DMU GTW (ŽOS Vrútky a Stadler) vzalo v pondelok na vedomie predstavenstvo ZSSK . Skupina na svojom záverecnom rokovaní 2. júla opät vyhodnotila ako výhodnejšiu ponuku DMU GTW oproti konkurencnému Alstomu, a to prihliadnuc nielen na podklady z decembra minulého roka, ale i mája 2002 (dodatocná ponuka Alstomu).
Ako dalej uviedol hovorca ZSSK Miloš Cikovský, DR vzala informáciu o priebehu tendra na vedomie, pricom na základe predložených materiálov konštatovala, že pri rokovacom konaní bez zverejnenia nedošlo podla nej k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní. O svojom stanovisku bude prostredníctvom predsedu Dušana Pajdlhausera informovat i podpredsedu vlády a ministra dopravy SR Ivana Mikloša.
O posúdenie zákonnosti priebehu tendra na LMJ už požiadala ÚVO aj Generálna prokuratúra (GP). "Úrad zatial posúdi oprávnenost použitej metódy verejného obstarávania," povedal TASR podpredseda úradu Rudolf Kulman. "Ak po uzatvorení zmluvy medzi obstarávatelom ( ZSSK ) a vítazom zistí, že obstarávatel uzatvoril túto písomnú dohodu v rozpore s príslušným zákonom, môže v lehote jedného roka od jej uzatvorenia podat návrh na urcenie jej neplatnosti súdom," povedal R. Kulman.
Generálna prokuratúra sa tendrom na LMJ zacala zaoberat na základe podaní premiéra SR Mikuláša Dzurindu i predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozefa Stahla. Z trestného oznámenia predsedu vlády vyplýva, že podozrieva zatial neznámeho páchatela z trestného cinu súvisiaceho s korupciou. Na prešetrenie kauzy vznikla expertná skupina, zložená z prokurátorov a financnej polície.
O poskytnutie súdnoznaleckého posudku k parametrom ponúk železnicného tendra požiadal ešte bývalý minister dopravy J. Macejko Ústav súdneho inžinierstva (ÚSI) Žilinskej univerzity ( ŽU ). Podklady k sútaži si však musí podla M. Cikovského vyžiadat ústav od ÚVO, nakolko v prípade, že by im ich odovzdala ZSSK ešte v priebehu rokovacieho konania, porušila by tým zákon.

Česká vláda schválila založenie akciovej spoločnosti České dráhy
TASR10.7.2002 - Ceská vláda dnes na svojom poslednom pracovnom zasadaní schválila ustanovenie akciovej spolocnosti Ceské dráhy ( ČD ).
Podla slov ministra dopravy a spojov CR Jaromíra Schlinga bude a. s. prevádzkovatelom železnicnej dopravy po štátnych dopravných cestách. Hodnota základného kapitálu spolocnosti, ktorá vznikne v januári 2003, bude 20 miliárd Kc. Dnešné schválenie zakladatelskej listiny a stanov bolo formálne. Vláda CR totiž už pred niekolkými mesiacmi schválila celý projekt na reštrukturalizáciu dnešnej podoby Ceských dráh.
Okrem a. s. CD bude v auguste vládou CR ustanovená dalšia akciová spolocnost, Správa železnicnej dopravnej cesty, ktorej budú dopravné cesty patrit a ktorá ich bude spravovat.

Vykoľajil sa nákladný vlak
Sme11.7.2002 , VARÍN - Zrýchlený nákladný vlak sa z doteraz nezistených prícin vykolajil v utorok vecer pri železnicnej stanici Varín na trati Žilina - Vrútky . Vo vlaku sa nachádzal iba rušnovodic, ktorý sa pri havárii nezranil. Vlak bol dlhý 633 metrov a vážil 1109 ton. Pät vykolajených voznov zo zadnej casti vlaku poškodilo na úseku dlhom približne dvesto metrov trakcné vedenie, stožiar, železnicný zvršok a železnicný most na prvej tratovej kolaji. Podla predbežných odhadov dosiahnu škody milióny korún. Väcšina voznov bola prázdna, v posledných boli podla prednostu železnicnej stanice Varín Jána Kalinu betónové stožiare. „Rušnovodic išiel rýchlostou 80 kilometrov za hodinu, ked pocítil stratu napätia v trakcnom vedení, šklbnutie s vlakom a úbytok vzduchu, co sa prejavovalo samocinným brzdením vlaku,“ povedal Kalina. Premávku obnovili vcera ráno. Do odstránenia škôd budú vlaky premávat v štrnástkilometrovom úseku medzi Žilinou a Vrútkami po jednej kolaji.

Smrtelná nehoda sa v Liptovskom Mikuláši
TASR12.7.2002 - Smrtelná nehoda sa stala vo štvrtok ráno v Liptovskom Mikuláši. Na nechránenom železnicnom priecestí nerešpektoval 50-rocný vodic Škody Felícia z Jakubovian svetelné a zvukové výstražné znamenie a vošiel do jazdnej dráhy elektrického rušna, ktorý viedol 42-rocný Žilincan. Vodic Škody Felícia utrpel tažké zranenia, ktorým na mieste podlahol. Požitie alkoholu u rušnovodica nezistili. ŽSR vznikla pri nehode škoda 60 tisíc korún, akciovej spolocnosti Liptovské mliekarne škoda 140 tisíc korún.

Cez Starý most už môžu prejst chodci
Sme12.7.2002 - Po troch mesiacoch sa na Starý most v Bratislave dostali vcera aj chodci. Chodník zacali opravovat v apríli. Jeho opravu urýchlila havária, ked do piliera mosta narazil rakúsky remorkér Greifenstein. Agátové drevo, ktoré použili na výmenu betónových platní, most odlahcí, životnost nového chodníka je 30 rokov.
Starý most je najstarším mostom v Bratislave. Most spojil Horné Uhorsko s Dolným Uhorskom a Rakúskom už za cias Františka Jozefa. Cestnú cast dokoncili v roku 1890, železnicnú o rok neskôr. Drevený chodník bol na moste až do osemdesiatych rokov. Vtedy ho nahradili železobetónovými platnami. Tie most neplánovane zatažili, navyše na spoje použili nekvalitnú ocel, ktorá pri daždi korodovala a zaprícinila pukanie a pretrhanie chodníka. Na viacerých miestach bol už pred výmenou pre chodcov nebezpecný.
V prípade Starého mosta sa už dlho hovorí o jeho nevyhnutnej rekonštrukcii. Po dostavaní piateho mosta – Košická – zo Starého mosta pravdepodobne vylúcia autobusovú dopravu, možno aj automobilovú. Starý most by tak zostal mostom pre cyklistov a chodcov. Dnes po Starom moste prejde denne 17-tisíc vozidiel. Po najzataženejšom Prístavnom moste ich prejde 80-tisíc za den.


Strana vytvorená: 16-VII-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0228.htm)