Vozová výpomoc ŽSR Německým
drahám
Strana priateľov
železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
V rámci vozové výpomoci Železnic Slovenskej republiky Německým drahám DB byl 12. 5. zaveden soupravový vlak z Bratislavy do Leinefelde, který se skládal z 15 vozů řady Bc. Tento vlak byl po Českých drahách veden pod číslem Sv 1. nsl 174. Z Kutné Hory do Děčína byla souprava vedena lokomotivou 141.052-1 DKV Praha, což zdokumentováno na snímku Petra Štefka při odjezdu z žst. Praha Holešovice. Zpět byl tento vlak veden v sobotu 20. 5. jako Sv 1. nsl 175 (odjezdy: Děčín hl. n. 7.26, Praha Holešovice 10.15, Kolín 11.16, Havlíčkův Brod 12.40, Brno dolní n. 14.08).
Raj plný veteránov
Múzeum dopravy v
Bratislave oslávi prvé výročie
PRAVDA / PIATOK 12. máj 2000
MÁRIA
ĎURIŠOVÁ - Zhruba o mesiac si pripomenie prvé výročie
svojej existencie vari najmladšie múzeum v našom hlavnom meste
a na Slovensku vôbec - Múzeum dopravy.
Približne pred 150 rokmi (v roku 1848) uzrela v Bratislave,
celkom neďaleko dnešnej hlavnej, svetlo sveta prvá železničná
stanica. Vlaky sa z nej vtedy vydávali smerom na
Viedeň. Priestory teda pre Múzeum dopravy celkom ako
stvorené. Už len perón ako zo starého filmu. Na koľajisku
parná lokomotíva 331037 vyrobená okolo roku
1920, parný železničný žeriav - jediný zachovaný, cisterna pre bývalú
Apolku vyrobená v Rumunsku v roku 1907. Za ním pôvodné
železničné sklady, plné starých kočov, kočiarov, vozov,
ale aj bicyklov, motoriek i autobusov, skupina exponátov z 2.
svetovej vojny.
"Práve tu nemáme toľko exponátov ako
zvyčajne," hovorí Martin Entner, dobrovoľný pracovník múzea.
Bolo tesne pred šiestym májom, keď časť veteránov mala
parná lokomotíva poviezť z Bratislavy do Topoľčianok.
"Napokon, je to živé múzeum. Takmer každý exponát je
schopný prevádzky a my sme radi, že sa
z neho môžu potešiť nielen v Bratislave. Navyše, aspoň bez
občasnej prevádzky by sa exponáty udržiavali
ťažšie," vysvetľuje zanietene ďalej. K prvému
výročiu by však múzeum malo byť plné. A čo viac -
celá expozícia by mala byť rekonštruovaná,
tematicky zladená.
Sprístupnená pre verejnosť k tomuto dňu by mala byť aj
ďalšia hala. A je tu napríklad aj prototyp autobusu
Tatra z roku 1962, ktorý sa napokon nikdy nevyrábal. Na
koľajisku pribudnú zasa k výročiu dva rýchlikové vozne,
tzv. pancieraky, dve parné lokomotívy.
"V zime tu bola len jedna parná lokomotíva,
ostatné exponáty boli v depozitách múzea. Koľajisko nie je
pod strechou, nemôžeme si dovoliť a ani nechceme ich tu
nechať stáť celú zimu," hovorí M. Entner.
Priestory prenajímajú múzeu za symbolickú korunu Železnice
SR, samotné múzeum patrí Slovenskému technickému múzeu v
Košiciach. Treba však povedať, že jeho vznik je
predovšetkým výsledkom úsilia dobrovoľných pracovníkov,
najmä nadšencov Veterán klubu Bratislava, ale aj sponzorov, v
prvom rade firmy PPA Controll, a. s. Najmä ich zásluhou sa po
rokoch zhmotnil sen priateľov technických
pamiatok. K najzaujímavejším exponátom patrí drevený
bicykel pochádzajúci z automobilky Rower,
električka A,
ktorá kedysi premávala v Bratislave od Savoya na hlavnú
stanicu, ale aj trojkolka a mnohé ďalšie. Jednoducho - raj pre
veľkých i malých milovníkov histórie dopravy.
(krátené)
Železnička v ohrození
Vyhľadávaná
turistická atrakcia na Kysuciach potrebuje
pomoc
PRAVDA / SOBOTA 13. máj 2000
DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ -
Historickú lesnú úvraťovú železnicu vo Vychylovke postihla
v tomto roku ďalšia živelná pohroma. Na trať sa zosunul svah
s rozlohou 150 krát 70 metrov.
So sebou strhol asi 300 kubíkov dreva a 2000 kubíkov zeminy.
Kysucká úvraťová železnička je unikátom európskeho rozmeru.
Len na šesťkilometrovom úseku prekonáva prevýšenie 217,69
metra.
"Také pohnuté časy, aké železnička zažíva vo forme
zosuvov za posledné štyri roky, počas svojej histórie
nepamätá," konštatovala Mária
Hušťávová, riaditeľka Kysuckého múzea Čadca, pod ktoré spadá aj
expozícia Historickej lesnej úvraťovej železnice v Novej
Bystrici - Vychylovke. Prvé pohyby pôdy sa tu začali v roku 1996.
Obrovský zosuv tu zaznamenali v roku 1997, jeho následky nie sú celkom
odstránené dodnes. Rozpočet na jeho sanáciu bol stanovený vo
výške 9,5 milióna Sk.
Prostredníctvom Krajského úradu Žilina, pod ktorý múzeum
spadá, tu preinvestovali 6,5 milióna Sk. "V minulom
mesiaci tu došlo k ďalšiemu ešte väčšiemu zosuvu, ktorý nám na dvoch
miestach zaniesol koľajisko. Kus svahu sa zviezol až do
Močiarnej lúky, ktorá ak sa dá opäť do pohybu, ohrozí
ďalšie časti železničky," hovorí. Náklady na sanáciu
tohto zosuvu ešte neboli vyčíslené. Predpokladá sa, že si
vyžiada približne 19 miliónov Sk. "Nie je v našich
silách a zrejme ani v silách nášho zriaďovateľa takýto
finančný obnos zabezpečiť. Za úspešné nemožno zatiaľ
považovať ani rokovanie s podnikom Štátnych lesov, ktorý je
správcom tohto územia. Keďže ide o Národnú kultúrnu pamiatku, pri
hľadaní spôsobov na jej záchranu by mali pomôcť aj
príslušné rezorty vlády," dodáva.
V súčasnej situácii, keď sa vlastne rozhoduje o jej ďalšom
osude, sa myšlienka pár nadšencov opäť
sprevádzkovať
pôvodné prepojenie Oravy železničkami dostáva do úzadia. Z
hľadiska turistickej atraktivity pre tieto dva regióny by
však mala nevyčísliteľný efekt.
Projekt transformácie
železníc schválený
Národná obroda
/ 20. Máj 2000
TASR, Bratislava -
Správna rada Železníc SR (ŽSR) schválila včera Projekt
reštrukturalizácie ŽSR, ktorý spracovala nezávislá skupina
expertov. Projekt obsahuje analýzu stavu železničnej dopravy,
finančnej výkonnosti ŽSR, majetkovej štruktúry,
organizačného usporiadania a stavu zamestnanosti. Odporúča
transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR na dva subjekty: obchodnú
spoločnosť Železnice SR, a.s., a Železničnú spoločnosť.
Informoval o tom riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou a
hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
K 1. januáru 2001 má ŽSR podľa projektu zabezpečiť
postupnú ekonomickú konsolidáciu podniku a fungovanie
najekologickejšieho a najbezpečnejšieho druhu dopravy v národnom
hospodárstve. Transformačné kroky sú rozdelené do dvoch
etáp - prvá do roku 2003 a druhá do roku 2005.
Predmetom ŽSR bude hlavná činnosť, t.j. prevádzkovanie
dráhy (dopravná cesta) a vykonávanie činnosti dopravcu (mobilných
prostriedkov potrebných na zabezpečenie obchodných
aktivít a obchodných zložiek nákladnej a osobnej dopravy).
ŽSR budú pozostávať z vrcholného riadiaceho článku -
generálneho riaditeľstva a štyroch divízií.
FUTBAL: Na štadiónoch posledné úpravy, generálka vo
štvrtok
TB SFZ a lokálnych
komisií organizačného výboru ME hráčov do 21 rokov
BRATISLAVA 22. mája
14:37 (SITA) - Prípravy na blížiaci sa záverečný turnaj ME
dvadsaťjednotiek, ktorý bude zároveň aj olympijskou
kvalifikáciou, už finišujú.
Po dohode SFZ s najvyššími predstaviteľmi Prezídia
policajného zboru a zástupcami Dopravného podniku by malo byť
všetko pripravené. O bezpečnosť sa postará približne 1000
príslušníkov policajného zboru v spolupráci so železničnou
a mestskou políciou ako aj špeciálnymi tímami a útvarmi
osobitného určenia. Občania si na štadióny nemôžu
priniesť ostré predmety, nožíky, ale ani plastikové a umelé
fľaše, či videokamery (VHS). Pokiaľ ide o dopravné
zabezpečenie, veľké výluky sa nepredpokladajú v Trenčíne,
niekoľko parkovísk bude vyhradených pre služby ME "21"
v Trnave a najmä v Bratislave (v hlavnom meste SR budú
niektoré ulice uzavreté približne na 3-4 hodiny pred, počas a
krátko po stretnutí - napr. Bajkalská, Vajnorská)."
(krátené)
POLÍCIA: Kvôli futbalu príde do Bratislavy vyše tisíc
policajtov
BRATISLAVA 22. mája
11:28 (SITA) - Viac ako 1000 policajtov posilní Bratislavu
počas futbalových Majstrovstiev Európy
hráčov do 21 rokov, ktoré sa v hlavnom meste, ale aj v Trnave a
Trenčíne uskutočnia od 27. mája do 4. júna. Polícia sa
najviac obáva tureckých a anglických fanúšikov,
ktorých národné mužstvá budú hrať so Slovenskom v
Bratislave. "Dá sa očakávať, že sa sem nahrnie možno
až 20 000 Turkov aj z
okolitých štátov. Polícia je však pripravená aj na túto
najhoršiu variantu," povedal dnes na tlačovej besede riaditeľ
odboru poriadkovej polície Prezídia PZ Ľudovít Zapletaj.
Okrem štátnych policajtov budú dbať na poriadok na
štadiónov i v mestách mestskí a železniční
policajti, ale aj súkromno-bezpečnostné služby a usporiadatelia. V pohotovosti bude aj Útvar osobitného určenia a
policajti vybavení novými protiúderovými kompletmi
Samozrejmosťou budú aj pyrotechnické prehliadky hotelov,
štadiónov, kde fanúšikov budú čakať zdvojené kontroly a
uzávierky ulíc v okolí štadiónov.
(krátené)
Problematické oddĺženie železníc
(Asi Nár.obroda
- chybný prenos dát) 22. Máj 2000
Katarína
Šelestiaková, Bratislava - Podľa členov Správnej rady
Železníc SR, ktorí zastupujú zamestnancov ŽSR a vo svojej
podstate reprezentujú stanoviská Odborového združenia
železničiarov, nie je potrebné ŽSR rozdeľovať na dve
spoločnosti. Ich stanoviská však ešte minulý týždeň
prehlasovali zvyšní členovia Správnej rady ŽSR, ktorí
schválili Projekt reštrukturalizácie a transformácie ŽSR.
Odporučili transformáciu železníc na dva subjekty: obchodnú
spoločnosť ŽSR, a.s., a Železničnú spoločnosť (ŽS).
Podľa odborárov ŽSR netreba rozdeľovať na dve spoločnosti,
transformácia sa môže uskutočniť aj v rámci jedného podniku. Sú za
prijatie samostatného zákona o transformácii ŽSR, v ktorom
by boli jednoznačne stanovené sociálne
kompenzácie zamestnancov. Žiadajú vyčleniť finančné
prostriedky na zabezpečenie bezpečnosti vlakovej
dopravy.
Presadzujú, aby železničné zdravotníctvo a inštitút
vzdelávania zostali súčasťou ŽSR, a.s., ako ich organická
súčasť.
Predmetom Železničnej spoločnosti, ktorú navrhla správna
rada, by bola podobná úloha v procese oddlženia železníc, ako
zohráva napr. Konsolidačná banka pri transformácii bankového
sektora.
Železničná spoločnosť bude takisto disponovať s
nadbytočným majetkom a riešiť otázku uvoľňovania pracovných
síl.
ŽSR asi navýši
emisiu eurobondov
Sme / Utorok 23.5.2000
MICHAL NALEVANKO,
BRATISLAVA – Železnice SR pripravujú v týchto dňoch
navýšenie eurobondovej emisie zo začiatku mája.
Prostredníctvom hlavného manažéra emisie – J.P. Morgan –
si železnice 8. mája požičali na zahraničných finančných
trhoch 125 miliónov eur, hoci podľa pôvodných plánov mal
celkový objem emisie doshiahnuť až 200 mil. EUR. Emisia
dlhopisov železníc, ktoré dosiaľ nezískali
žiadne ratingové hodnotenie, je garantovaná štátom.
Hoci médiá už podrobne informovali o presných podmienkach
emisie eurobondov ŽSR, hovorca spoločnosti ešte včera v
správe agentúry TASR tvrdil, že “úverová zmluva, ktorá
bude obsahovať presné podmienky pripravovanej emisie dlhopisov ŽSR na eurobondovom trhu, bude
podpísaná do konca mája”. Vzhľadom na časovú
zaneprázdnenosť hovorcu železníc však včera krátko
popoludní nebolo možné získať žiadnu relevantnú
informáciu ani žiadne iné vysvetlenie.
Znížený dopyt po eurobondoch ŽSR v čase emisie súvisel
podľa analytikov predovšetkým s nepriaznivými podmienkami na
globálnych finančných trhoch. Podľa denníka Financial Times
boli hlavnými investormi do eurobondov ŽSR nemeckí a rakúski
investori, prilákaní relatívne vysokou rizikovou prirážkou.
Železnice podľa analytikov nedoplatili na svoj nízky
kredit, ale na momentálnu situáciu na finančných trhoch,
charakteristickú nedostatkom likvidity. Nové finančné zdroje
sa železniciam podarilo získať s rizikovou prirážkou 275
bázických bodov nad výnosmi eurobondov nemeckej vlády s
rovnakou lehotou splatnosti. Pôžička ŽSR z medzinárodných
trhov je tak úročená viac ako 8,2-percentným ročným
úrokom. Za nové finančné zdroje železnice zaplatia takmer
rovnakú cenu, za ktorú by bolo možné získať porovnateľný
úver v slovenských korunách. Hovorca ŽSR, podobne ako včera,
aj po zverejnení podmienok emisie v agentúrach hovoril, že ho
mrzí únik informácií o pripravovanej zmluve medzi
železnicami a J.P. Morgan, týkajúcej sa nadchádzajúcej
emisie eurobondov. Prostriedky z emisie eurobondov plánuje
spoločnosť použiť na reštrukturalizáciu svojho
úverového portfólia a na splatenie dlhov voči fondom
sociálneho zabezpečenia.
Životaschopnosť vrútockej
ŽOS okliešťuje dlh železníc
Pred valným
zhromaždením
PRAVDA / UTOROK 23. máj 2000
DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ -
Rozvoj ŽOS Vrútky, a. s., je sťažený nepriaznivou finančnou
situáciou majoritného odberateľa ŽSR, ktorý jej k 15.
aprílu t. r. ešte stále dlhoval 260 miliónov Sk.
Aj napriek tomu
vrútocká ŽOS získala v uplynulých dňoch certifikát
riadenia kvality podľa ISO 9002 certifikačnej organizácie
DET NORSKE VERITAS, ktorým si rozšírila oblasť certifikácie
zelektrotechnickej časti na celý výrobný cyklus a produkciu.
Ako uviedol predseda predstavenstva ŽOS Michal Moncman, v tomto
roku dodali pre ŽSR 10 modernizovaných osobných vozňov a 7 dvojsystémových
rušňov na rýchlosť 160 km/h, ktoré sú svojimi parametrami
predurčené na prepravu po medzinárodných koridoroch. Do konca
tohto roku im majú dodať ďalších 16 osobných vozňov a 11
rušňov. ŽOS Vrútky vyhrala medzinárodný tender na dodávku
14 elektrických motorových jednotiek pre
Tatranské železnice, na ktorom sa zúčastnila ako vedúca
konzorcia s firmami Adtranz a Stadler. V súčasnosti je na svete
hliníkový skelet a prvú skompletizovanú jednotku by mali
dodať do skúšobnej prevádzky v septembri tohto roku.
Zvyšných 13 chcú dodávať v mesačných intervaloch počnúc
budúcim rokom. Do tejto výroby investovala spoločnosť asi 150
mil. Sk. Nepriaznivá finančná situácia ŽSR, ktorá vznikla v
minulých rokoch, dolieha aj na vrútockú ŽOS. Železnice svoj
dlh aspoň čiastočne znížili z 300 na 260 miliónov Sk.
Kritická situácia nastala v prvom polroku minulého roku, keď
išla táto strojárenská firma len na minimálne výkony, čo
sprevádzalo aj prepúšťanie. Podľa Moncmana v prípade, že
bude nepriaznivá finančná situácia na ŽSR pretrvávať, bude
vrútocké ŽOS nútená opäť znížiť súčasný počet
zamestnancov z 1200 na 1000. Valné zhromaždenie spoločnosti sa
má uskutočniť v júni. Predpokladá sa, že minuloročné
hospodárenie skončila so stretou v objeme niekoľko desiatok
miliónov Sk.
Transformácia Železníc SR
počíta s rozdelením spoločnosti
Sme / Utorok 23.5.2000
(r) BRATISLAVA -
Správna rada ŽSR včera schválila projekt
reštrukturalizácie a transformácie ŽSR, ktorý spracovala
nezávislá skupina expertov. Projekt, ktorý hodnotil terajší
stav železníc, odporučil, aby sa ŽSR rozdelili na dva
subjekty: obchodnú spoločnosť ŽSR, a. s., a Železničnú
spoločnosť, informoval Miloš Čikovský, hovorca Železníc
SR. Nové spoločnosti by mali vzniknúť k 1. januáru
nasledujúceho roku. Predmetom nových ŽSR bude prevádzkovanie
dráhy a vykonávanie činnosti dopravcu. Železničná
spoločnosť (ŽS) bude mať na starosti vedľajšie alebo
obslužné činnosti na zabezpečenie hlavných činností. Tieto
aktivity nesúvisia priamo s hlavným poslaním železníc, ale
sú potrebné. ŽS bude v procese oddlženia železníc
zohrávať podobmú úlohu ako Konsolidačná banka pri
transformácii bankového sektora. Okrem iného bude spoločnosť
disponovať nadbytočným majetkom a riešiť otázku uvoľňovania
pracovných síl.
Obe spoločnosti budú hospodáriť na vyčlenenom majetku
štátu. Svoje vzájomné vzťahy budú realizovať na základe
zmluvných vzťahov, pričom obe spoločnosti budú mať
uzatvorený ekonomický systém bez vzájomných vplyvov. Kapacity,
ktoré budú prebytočné, budú ponúknuté na voľnom trhu
služieb.
Úlohou projektu je zároveň definovať vzťahy štátu k
transformovaným železniciam t. j. záväzok a povinnosť
štátu uhrádzať výkony vo verejnom záujme, plniť si svoju
povinnosť voči rozvoju železničnej dopravy.
TATRY: Prezentácia Železníc
SR vo Vysokých Tatrách
ŠTRBSKÉ PLESO 23.5. 16:39 (SITA) - Košická Divízia osobnej
prepravy (DOP)
Železníc SR (ŽSR) pripravila v spolupráci so Združením
cestovného ruchu Vysoké
Tatry a mestom Vysoké Tatry na Štrbskom Plese prezentáciu pod
názvom Možnosti
Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj cestovného ruchu v
oblasti Vysokých Tatier.
"Chceli sme dať na vedomie a prezentovať možnosti ŽSR v
osobnej preprave v
možnostiach mimoriadnych prepravách a zľavách, ktoré budeme
poskytovať na
cestovnom,” uviedol na tlačovej besede po skončení
prezentácie riaditeľ DOP Ján
Bendžala. ŽSR na prezentácii zároveň predstavili nový
Cestovný poriadok ŽSR 2000 -
2001, platný od 28. mája.
Na prezentácii sa zúčastnili zástupcovia cestovných kancelárií,
hotelieri a ďalší
poskytovatelia služieb v cestovnom ruchu, ktorým zástupcovia
ŽSR predstavili
"možnosti, akými by mohli prepravovať svojich klientov do
svojich zariadení”, uviedol
Bendžala.
Okrem celoslovenského cestovného poriadku a oblastného cestovného
poriadku
pre východné Slovensko predstavili ŽSR i Oblastný cestovný
poriadok pre Vysoké
Tatry, kde sú cestovné poriadky Ozubnicovej železnice,
Tatranskej elektrickej
železnice (TEŽ), osobného motorového vlaku Poprad –
Studený Potok – Tatranská
Lomnica, ale i cestovné poriadky lanoviek na
Hrebienok, Skalnaté Pleso a Lomnický
štít. Od platnosti nového cestovného poriadku dôjde na
tratiach TEŽ vo Vysokých
Tatrách k združeniu deviatich vlakov, prevažne v skorých
ranných a neskorých
večerných hodinách.
Na tratiach TEŽ by sa do októbra mala
objaviť aj nová elektrická jednotka, ktorú
vyrába slovensko-švajčiarske konzorcium EMU GTW - Vysoké
Tatry v ŽOS Vrútky.
Nová električka bude mať kapacitu 200 osôb, z toho 108 miest
na sedenie. Novinkou
bude i nízkopodlažné prevedenie, čo uľahčí nastupovanie
i imobilným cestujúcim.
Maximálna konštrukčná rýchlosť novej električky bude 80
km/h, minimálny prejazdný
oblúk bude 40 metrov, pri zníženej rýchlosti. Nové
električky budú veľkopriestorové s
miestom na uloženie lyží a bicyklov. Trakčná časť bude
uložená v strede jednotky.
Jedna súprava bude stáť približne 80 až 100 miliónov Sk. Na
tratiach TEŽ sa objaví
celkovo 14 nových elektrických jednotiek. Rýchlosť prepravy
medzi Popradom a
jednotlivými tatranskými strediskami sa však aj napriek tomu
pravdepodobne
neveľmi zvýši. Dôvodom je charakter trate vo Vysokých
Tatrách, kde je veľa ostrých
oblúkov, čo je zatiaľ neprekonateľný problém. V budúcnosti
by sa malo na trati
Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica objaviť aj
šesť nových motorových
jednotiek s tzv. normálnym rozchodom.
Keď sa mladá žena vyklonila
z vlaku, do čela ju zasiahol kameň
Deti
ohrozujú bezpečnosť na koľajniciach
Nový čas / Streda, 24. Máj 2000
(rem ) - Mladá žena sa pred železničnou
stanicou Melčice vyklonila z okna vozňa a
vtom ju do čela zasiahol kameň. Docestovala so zlomeninou
lebečnej
klenby a pomliaždením mozgového tkaniva. Doplatila na zábavu
mladých
výrastkov, ktorí si na železnici tipovali, kto skôr trafí
vlak. Slovenskí
železničiari potvrdzujú, že školopovinné deti si najmä cez
prázdniny krátia
čas práve pri “štrekách”. V lepších prípadoch
spôsobia “len” meškanie
vlaku, v horšom poškodenie rušňov, brzdného systému, alebo
ohrozia
zdravie cestujúcich.
“Dvaja školáci - 12-ročný Roman B. a 13-ročný Juraj B.,
na železničnej stanici v
Lučenci odcudzili zarážku. V májovú sobotu, na Jurajove
narodeniny, ju za
mestom položili na koľajnicu a čakali, čo to urobí s
prechádzajúcim vlakom,”
informoval o ďalšom prípade Nový Čas Jozef Búranský,
hovorca železničnej
polície. “Osobný vlak ju po náraze
tlačil pred sebou ešte dvadsať metov a potom
ju odhodil vedľa koľajnice. Po upozornení rušňovodiča sa
železničným policajtom
podarilo chlapcov vypátrať.” Obaja sa v prítomnosti rodičov
priznali a ich
“zábava” bola kvalifikovaná ako trestný čin
všeobecného ohrozenia. Hodnota
odcudzenej zarážky predstavuje ani nie 800 korún, v prípade
vykoľajenia vlaku
prepravujúceho ľudí by bola škoda nevyčísliteľná.
Pred mesiacom na trati medzi Šaľou a Topoľnicou neznámy
páchateľ navŕšil na
koľajnice kamene.
Rušňovodič prichádzajúceho nákladného vlaku spozoroval
prekážku, včas zastavil a udalosť nahlásil železničným
policajtom, ktorí neďaleko
miesta činu zadržali desaťročného chlapca. V prípade
maloletých páchateľov
môže škody vymáhať poškodená organizácia (ŽSR)
občianskoprávnou cestou od
ich rodičov.
Kladenie predmetov na
koľajnice zo zábavy sa môže skončiť
tragédiou
Sme / Streda 24.5.2000
BRATISLAVA - Mimoriadne
nebezpečenstvo predstavuje pre železničnú
dopravu kladenie prekážok na koľajnice či priamo medzi ne,
podobne ako
hádzanie kameňov či iných predmetov do idúcich vlakov. Ako
uviedol
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, v tomto roku
polícia
zaznamenala dva prípady, ani pri jednom z nich, našťastie,
nedošlo k
zraneniu osôb a materiálnym škodám.
V prvom prípade v piatok 19. mája dvaja školáci z Lučenca,
12-ročný Roman
B. a 13-ročný Juraj B., na tamojšej železničnej stanici
ukradli zarážku. V
sobotu, na Jurajove narodeniny, ju za mestom položili na
koľajnicu a čakali,
čo to urobí s prechádzajúcim vlakom. Osobný vlak
po náraze na nastavenú
zarážku ju tlačil pred sebou ešte dvadsať metov a potom ju
odhodil vedľa
koľajnice. Lučeneckým železničným policajtom sa chlapcov
podarilo
vypátrať. Obaja sa k nebezpečnému činu, ktorý je kvalifikovaný
ako trestný
čin všeobecného ohrozenia, priznali s tým, že to robili zo
zábavy. Hodnota
odcudzenej zarážky predstavuje ani nie osemsto korún. V
prípade
vykoľajenia vlaku prepravujúceho ľudí by bola cena pri
prípadnej tragédii
nevyčísliteľná.
V prvej polovici apríla na trati medzi Šaľou a
Topoľnicou neznámy páchateľ
navŕšil na prvú dopravnú koľaj kamene z koľajového
zvršku. Rušňovodič
prichádzajúceho nákladného vlaku spozoroval prekážku, včas
zastavil a
udalosť nahlásil železničným policajtom, ktorí neďaleko
miesta činu zadržali
desaťročného chlapca. Ten sa k činu nemu nepriznal. (tasr)
Keď sa mladá žena vyklonila
z vlaku, do čela ju zasiahol kameň
Deti
ohrozujú bezpečnosť na koľajniciach
Nový Čas Streda, 24. Máj 2000
(rem, ilustračné foto
múč) - Mladá žena sa pred železničnou stanicou Melčice
vyklonila z okna vozňa a vtom ju do čela zasiahol kameň.
Docestovala so zlomeninou lebečnej klenby a pomliaždením
mozgového tkaniva. Doplatila na zábavu mladých výrastkov,
ktorí si na železnici tipovali, kto skôr trafí vlak.
Slovenskí železničiari potvrdzujú, že
školopovinné deti si najmä cez prázdniny krátia čas
práve pri “štrekách”. V lepších prípadoch
spôsobia “len” meškanie vlaku, v horšom poškodenie rušňov,
brzdného systému, alebo ohrozia zdravie
cestujúcich.
“Dvaja školáci - 12-ročný Roman B. a 13-ročný Juraj B.,
na železničnej stanici v Lučenci odcudzili zarážku. V
májovú sobotu, na Jurajove narodeniny, ju
za mestom položili
na koľajnicu a čakali, čo to urobí s prechádzajúcim
vlakom,” informoval o ďalšom prípade Nový Čas
Jozef Búranský, hovorca železničnej polície. “Osobný vlak ju po
náraze tlačil pred sebou ešte dvadsať metov a potom ju odhodil
vedľa koľajnice. Po upozornení rušňovodiča sa
železničným policajtom podarilo chlapcov vypátrať.”
Obaja sa v prítomnosti rodičov priznali a ich “zábava”
bola kvalifikovaná ako trestný čin všeobecného ohrozenia.
Hodnota odcudzenej zarážky predstavuje ani nie 800 korún, v
prípade vykoľajenia vlaku prepravujúceho ľudí by bola
škoda nevyčísliteľná.
Pred mesiacom na
trati medzi Šaľou a Topoľnicou neznámy páchateľ navŕšil
na koľajnice kamene. Rušňovodič
prichádzajúceho nákladného vlaku spozoroval prekážku,
včas zastavil a udalosť nahlásil železničným policajtom,
ktorí neďaleko miesta činu zadržali desaťročného
chlapca. V prípade maloletých páchateľov
môže škody
vymáhať poškodená organizácia (ŽSR) občianskoprávnou cestou od
ich rodičov.
Kvalitu cestovania pod
Tatrami už na jeseň zlepšia nové električky
Sme / Piatok
26.5.2000
(kim) VYSOKÉ TATRY -
Prvá zo štrnástich nových električiek, ktoré majú
zlepšiť kvalitu cestovania na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ), sa v Rušňovom
depe v Poprade objaví v októbri. Na jeseň sa podrobí skúškam na
trati a postupne by každý mesiac mala pod
Tatrami pribudnúť jedna nová električka. Podľa predpokladov
železničiarov podľa budúcoročného, nového grafikonu
by už na TEŽ mali jazdiť minimálne štyri nové súpravy, do
konca roku 2002 postupne všetkých 14. Zastarané
súpravy TEŽ, do ktorých sa takmer 30 rokov neinvestovalo,
nahradí modernejší systém dopravy, vyskúšaný v alpských
krajinách. “Dodávku technológií zabezpečujú švajčiarske
spoločnosti AD Tranz a Stadler, elektrické motorové jednotky sa budú vyrábať v ŽOS
Vrútky,”
povedal Štefan Kuruc z oddelenia nákupu a
modernizácie
koľajových vozidiel ŽSR . Ako dodal, výhodou nových električiek
bude variabilnosť, podľa frekvencie cestujúcich na
jednotlivých úsekoch trate sa budú dať spájať do
väčších či menších súprav. V ich interiéri bude priestor na
prepravu batožín, bicyklov, invalidných vozíkov a lyží.
Nízka podlaha umožní nástup priamo z ostrovčeka, bez
schodov, čím sa urýchli výmena cestujúcich a
uľahčí nástup a výstup invalidným pasažierom. V jednej električke
bude 108 sedadiel a 92 miest na státie, čo
je približne o 20
miest menej ako v súčasných vozňoch. Ani samotná rýchlosť
prepravy sa príliš nezvýši, nová električka je síce
koštruovaná na maximálnu rýchlosť 80 km/h, ale parametre trate pod Tatrami s ostrými oblúkmi ju zrejme neumožnia využiť v
plnom rozsahu. “Prepravu zrýchli najmä konštrukcia samotných
jednotiek aj parametre a účinnosť brzdenia.
Na spádoch je
totiž možné zvýšeným brzdením dosiahnuť vyššiu
rýchlosť,” vysvetlil Š. Kuruc. Cena jednej novej
električky sa pohybuje od 80 do 100
miliónov korún, celý projekt je financovaný z úveru, ktorý
garantuje konzorcium
švajčiarskych bánk. V minulých dňoch sa vo Švajčiarsku skončila
montáž strednej, hnacej časti novej súpravy a čakajú ju
funkčné skúšky. Na interiéri skeletu prvej zo
štrnástich nových električiek začnú montážnici ŽOS Vrútky
pracovať koncom mája.
Strana vytvorená: 28. V. 2000 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press08.htm ) |