O oddlžení železníc dnes rozhodne vláda
Ministerstvo financií navrhlo použiť štátne aktíva ako návratnú peňažnú výpomoc Železniciam Slovenskej republiky
Národná obrodaAndrej Csabay Bratislava, 11.7.2001 - Porada ekonomických ministrov (PEM) odsúhlasila spôsob úhrady dlhov Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) vo výške 1,3 mld Sk voči Stredoslovenským a Východoslovenským energetickým závodom (SSE a VSE). Ako včera vyhlásil vicepremiér pre ekonomiku Ivan Mikloš, "navrhli sme použiť štátne finančné aktíva z úhrady istiny za použitie jadrového paliva z deblokácií Slovenskými elektrárňami, a.s., (SE) a poskytnúť ich ako návratnú finančnú výpomoc ŽSR na splatenie záväzkov železníc voči energetickým závodom, ktoré dlhujú SE".
Druhá alternatíva predpokladá splatenie dlhov železníc voči spomínaným energetickým závodom formou štátnej pomoci v celkovom objeme 1,3 mld Sk. Za železnice požiadal o pôžičku rezort financií Úrad pre štátnu pomoc, avšak ten vrátil žiadosť na dopracovanie. Tento spôsob riešenia dlhov železníc prerokuje dnes vláda, ale len ak bude úrad s poskytnutím štátnej pomoci súhlasiť.

HRANIE SA NA SLEPÚ BABU
Začiatkom mesiaca oznámili Východoslovenské a Stredoslovenské energetické závody Železniciam SR, že pre neuhrádzanie faktúr za odber elektrickej energie prerušia od pondelka 9. júla dodávku na viacerých odberných miestach. Malo ísť o desiatky odberných miest v stredoslovenskom a východoslovenskom regióne. Vzhľadom na vážnosť situácie práve na začiatku letnej turistickej sezóny sa námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Ladislav Dimun zišiel s vedúcimi pracovníkmi energetických závodov. Výsledkom rokovania bola dohoda o odložení termínu vypínania elektrickej energie. Generálni riaditelia VSE a SSE však podmienili svoje rozhodnutie výsledkom porady ekonomických ministrov a nasledovným rozhodnutím vlády k tomuto staronovému problému.

PREVÁDZKY BEZ ELEKTRINY
Prerušenie dodávky elektrickej energie pre 32 prevádzok železníc by narušilo aj plynulosť vlakovej dopravy, resp. spôsobilo meškanie osobnej prepravy. Energetici by vypli prúd napríklad aj v pohraničných staniciach Čadca a Čierna nad Tisou, čo by značne obmedzilo odovzdávky a príjmu vlakov cez tieto stanice. Energetici však trvajú na svojom: Ak dnes vláda nedá konečnú odpoveď na nahromadené problémy okolo splácania dlhov, energetické závody prerušia od 18. júla dodávku elektriny na všetkých avizovaných miestach. Nepôjde však iba o administratívne budovy, ale aj o niektoré odberné miesta na tratiach a uzlové či prekládkové železničné stanice.

STARONOVÝ PROBLÉM
Energetické podniky - najmä stredoslovenské - sa v tomto i minulom roku vyhrážali odpojením prevádzok železníc kvôli veľkým dlhom. Vždy sa však napokon dohodli s manažmentom ŽSR o spôsobe úhrady istej sumy. Vláda síce sľubovala riešenie vzniknutej situácie, no zostalo len pri sľuboch.
Ani po včerajšej porade ekonomických ministrov nie je situácia jasnejšia: nikto totiž nevie, ako sa zachová Úrad pre štátnu pomoc a aké rozhodnutie prijme vláda. Dátum privatizácie železníc sa neúprosne blíži (1. august) a dlhy narastajú. Je nečinnosť a nerozhodnosť štátnych činiteľov vodou na mlyn už vyhliadnutého privatizéra? V každom prípade postihnutý bude občan...

Modernizovaný rušeň pre ŽSR
Hospodárske noviny 13.7.2001, Zvolen (hn/Mária Tolnayová) - Železničné opravovne a strojárne a. s Zvolen odovzdali včera vo Zvolene zástupcom Železníc SR modernizovaný rušeň R 736. Vznikol zásadnou prestavbou pôvodného rušňa 735, ktorý do roku 1975 vyrábali v ZTS Martin. Pôvodný slúžil pre nákladnú dopravu, na stredný a ťažký posun, bol ale náročný na údržbu a mal vysokú spotrebu. Keďže ŽSR vlastnia 50 takýchto rušňov s vysokou zostatkovou hodnotou, rozhodli sa pre ich modernizáciu. Nový typ spĺňa náročné parametre zadania, jeho cena sa pohybuje na úrovni 40 % ceny nového, prednosťou je nový výkonný motor, vyššia univerzálnosť využitia, má moderné ovládacie a bezpečnostné prvky a vyšší komfort pre rušňovodičov. V ich modernizácii sa bude pokračovať.

Koňka s podporou U.S. Steelu
Hospodárske noviny 13.7.2001, Košice (hn/Marián Hutňan) - Spoločnosť U.S. Steel Košice podporí sumou 150-tis. Sk prevádzku európskej rarity a výnimočnej turistickej atrakcie historického jadra v metropole východného Slovenska – konskú koľajovú dráhu na Hlavnej ulici v Košiciach. HN o tom informoval hovorca U.S. Steel Košice Jozef Marko.
Špeciálna doprava konským záprahom po koľajniciach má v Košiciach už 110-ročnú históriu. V roku 1891 ťahali kone vozeň po trati dlhej takmer osem kilometrov s maximálnou rýchlosťou 10 km/hod. Posledná jazda konskej železnice sa uskutočnila v roku 1914. Počas tohtoročných májových osláv Dňa Košíc obnovili prevádzku populárnej „koňky“, ktorá premáva denne (resp. v prípade priaznivého počasia) do konca októbra na časti pôvodnej trasy – od OD Tesco až po Archeologické múzeum pri hoteli Slovan v 30-minútových intervaloch.

Železnice chcú zvýšiť cestovné o polovicu
Národná obrodaAndrej Csabay, Bratislava, 14.7.2001 - Železnice SR ( ŽSR ) chcú v budúcom roku presadiť zvýšenie cien bežných lístkov približne o 60 percent. Má sa týkať "len" obyčajného cestovného (pre nepravidelne cestujúcich). Ceny traťových či týždenných predplatných lístkov (pre pravidelne cestujúcich), žiackych týždenných a mesačných lístkov by mali vzrásť maximálne o šesť percent.
Cestovné sa má zvýšiť aj na Tatranských elektrických železniciach približne o 20 percent.
Bez zmien by mali ostať zvýhodnenia pre dôchodcov. Národnú obrodu o týchto zámeroch vedenia železníc informoval zdroj blízky manažmentu železníc Slovenskej republiky.
"Transformácia železníc bude nevyhnutne spojená s vyrovnaním cestovného v Česku, kde už rozhodli o zdražení o 60 percent, a v ďalších susedných krajinách. Je to len otázka času. Možno to nebude budúci rok, pretože o zvýšení v konečnom dôsledku rozhoduje vláda, a tá zrejme prihliadne na voľby a rozhodnutie zmierni, alebo odsunie,“ konštatoval náš zdroj z manažmentu ŽSR .
Vedenie železníc nám tieto informácie odmietlo potvrdiť. Odvolávalo sa na to, že úprava cien k februáru budúceho roku sa ešte len pripravuje. Tvrdí však, že 60- percentné zvýšenie by sa dotklo len asi
7 percent cestujúcich. Tých, ktorí sa vyberú na cestu vlakom len občas a zahraničných turistov.
Väčšina pravidelných cestujúcich dostane svoje abonentky za sumu, ktorá bude vyššia od súčasných taríf asi o 6 percent.
Obyčajné cestovné na trase napríklad Bratislava - Žilina nás teda bude stáť od februára, respektíve apríla 2002 namiesto doterajších 196 korún až 303,60 za jednu cestu.
Zvýšenie cestovného sa dotkne najmä ľudí, ktorí pracujú v Bratislave či inom väčšom meste a pravidelne raz do týždňa (alebo raz do mesiaca) cestujú železnicami za svojimi rodinami.

PREDPOKLADANÝ VÝVOJ CESTOVNÉHO
(2. trieda)
Trať 2001 2002
Bratislava - Žilina 196 Sk 303,60 Sk
Bratislava - Košice 414 Sk 752,40 Sk
Bratislava - B. Bystrica 230 Sk 368,00 Sk

Pri železničnom nešťastí v juhozápadnej Číne zomrelo 22 ľudí
TASRPeking 15. júla - Približne 22 ľudí zahynulo a ďalších 15 bolo zranených pri železničnom nešťastí nákladného vlaku v juhozápadnej Číne. Nehodu spôsobilo uvoľnené rameno vŕtačky na prepravovanom vozidle, ktoré so sebou strhlo vedenie, stĺpy a signalizačné zariadenia pri trati, informovali dnes čínske média.
Vyšetrovanie ukázalo, že železničné nešťastie v provincii Sď-čchuan, nie prvé svojho druhu na 16 kilometrov dlhej trati medzi stanicami Siao-ťiao a Pa-miao spôsobili zlomené laná, upevňujúce vŕtačku na prepravovanom aute.

Osem ľudí zahynulo a 25 sa zranilo pri železničnom nešťastí v Indonézii
TASRJakarta 16. júla - Najmenej osem ľudí zahynulo a 25 utrpelo zranenia pri zrážke nákladného vlaku s autobusom, ku ktorej došlo v nedeľu na juhu indonézskeho ostrova Sumatra.
Nehodu zapríčinil výpravca, ktorý zabudol na železničnom priecestí spustiť závory. Autobus so 40 pasažiermi vošiel na železničné priecestie v okamihu, keď tadiaľ prechádzal vlak vezúci uhlie na trase Jakarta-Palembang. Vlak narazil do strednej časti autobusu a tlačil ho pred sebou 25 metrov predtým, ako sa mu podarilo zastaviť.
Presné okolnosti nešťastia sú predmetom vyšetrovania miestnej polície.

Namiesto čistiacich prostriedkov prevážal český sprievodca vo vlaku cigarety
TASRBratislava 16. júla - Dva balíky so 116-timi kartónmi značkových amerických cigariet s ukrajinskými kolkami v celkovej hodnote 45 000 korún našli železniční policajti v nedeľu na stanici v Humennom u 48-ročného sprievodcu z Prahy. Cigarety práve prenášal z chodby do kupé železničného vozňa a po predvedení na oddelenie Železničnej polície uviedol, že balíky prevzal na stanici od neznámej osoby ako čistiace prostriedky. Podľa jeho slov ich mal prepraviť rýchlikom Laborec do Prahy a údajne odovzdať ďalšej neznámej osobe. Prípad je naďalej v štádiu vyšetrovania.
Následkom prudkého dažďa spadol v nedeľu podvečer v úseku trate Žarnovica - výhybňa Voznica na koľaje strom pred prechádzajúci vlak IC 531 Hron. Okrem rozbitého čelného skla rušňa poškodil i trolejové vedenie a dopravu museli na viac ako štyri hodiny prerušiť. Následkom kolízie zmeškali tri rýchliky a tri osobné vlaky, k zraneniu osôb nedošlo a spôsobenú škodu Železnice SR vyčíslia dodatočne.

Medzi zranenými pri vlakovom nešťastí v Rakúsku je aj jeden Slovák alebo Čech
TASRViedeň 16. júla - Pri vlakovom nešťastí, ktoré sa stalo v sobotu v rakúskom Purkersdorfe, utrpel zranenia aj jeden Slovák alebo Čech. Presná príčina zrážky dvoch regionálnych vlakov, pri ktorej sa zranilo dovedna 21 pasažierov vrátane siedmich cudzincov, nie je stále známa. Zverejnenie výsledkov vyšetrovania sa očakáva v utorok, ale je možné, že sa tak stane až v priebehu týždňa. Oznámil to dnes hovorca rakúskych železníc (ÖBB).
Kriminálna polícia a šesťčlenný špeciálny tím čakajú na možnosť vypočutia obidvoch rušňovodičov, čo však závisí od ich zdravotného stavu. V prípade vlaku idúceho smerom do Viedne sa spustilo automatické brzdné zariadenie, ktoré sa aktivuje vždy, keď rušňovodič nereaguje príslušne na signál vyzývajúci na zastavenie. Zatiaľ sa nezistilo, či rušňovodič signál prehliadol, alebo bola zrážka dôsledkom poruchy lokomotívy či signalizačného zariadenia.
Náraz zničil obidve lokomotívy. Materiálne škody sa odhadujú na niekoľko miliónov šilingov.

Železnice SR návrh na ďalšie zvyšovanie cestovného nepripravujú
TASRBratislava 16. júla - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) a Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v súčasnosti nepripravujú návrh na ďalšie zvyšovanie cestovného v osobnej železničnej doprave. Nakoľko ide o štátom regulovanú cenu, podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského o jej zvýšení musí rozhodnúť vláda.
Železnice SR týmto reagujú aj na informáciu o 60-% zvýšení cestovného, ktorá odznela v niektorých slovenských médiách. V prípade zvyšovania cien za prepravu v budúcom roku budú ŽSR podľa M. Čikovského verejnosť včas informovať.
K poslednej úprave výšky cestovného došlo od 1. februára tohto roku, kedy ceny v osobnej doprave vzrástli v priemere o 15 %. Podľa hovorcu všetky sociálne zľavy pre žiakov, študentov, dôchodcov a zdravotne postihnutých zostali nezmenené. Dôchodcovia nad 70 rokov aj naďalej cestujú za jednu korunu za každých začatých 50 kilometrov. Železnice zároveň od 1. februára zvýšili zľavu pre cestujúcich, ktorí denne dochádzajú do zamestnania osobným vlakom.
V súvislosti s dereguláciou cien vo vlakoch EuroCity a InterCity došlo od 1. mája k zvýšeniu cestovného týmito druhmi súprav oproti pôvodnému stavu v dňoch so slabou prevádzkou v priemere o 7 % a v dňoch so silnou prevádzkou v priemere o 19,6 %.

O koľko zdražie cestovné?
PÝTAME SA generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda
Národná obroda(cs, Bratislava), 17.7.2001 - Železnice dementovali správy o pripravovanom 60% zvyšovaní tzv. obyčajného cestovného v roku 2002. Zvyšovanie je však nevyhnutné. Kedy a o koľko to bude?
- Podľa zákona máme možnosť zvyšovať ceny cestovného dvakrát do roka. Obyčajne sa to robí k 1. februáru a k 1. októbru. Vo februári ŽSR zvyšovali ceny cestovného v priemere o 15 %, ale zachovali zľavy. V tomto roku už neplánujeme žiadne úpravy cien. Ak sa rozhodneme, že cestovné zvýšime, tak maximálne o 15 %, aj to najskôr vo februári 2002.

Skokom zo železničného viaduktu ukončil dnes svoj život 21-ročný Hanušovčan
TASRVranov nad Topľou 17. júla - Skokom zo železničného viaduktu ukončil dnes pozemskú púť 21-ročný Hanušovčan Ján Č. Telo nebohého našiel o tretej hodine na miestnej komunikácii v Hanušovciach nad Topľou, pod asi tridsať metrov vysokým viaduktom, tamojší obyvateľ.
Ako pre TASR ďalej uviedli vranovské policajné zdroje, pri obhliadke viaduktu našli policajti na železnom zábradlí omotané tričko mladíka. K telu, pravdepodobne samovraha, bol privolaný patológ z košického odboru súdneho lekárstva. Podľa výpovedí Hanušovčanov mal mladík údajne popíjať s partiou rovesníkov v neďalekom nočnom bare. Rodičia podľa policajných zdrojov nevedia o príčine, ktorá by viedla ich syna k tragickej udalosti.
Motív pravdepodobne samovražedného činu, ako aj okolnosti za akých k úmrtiu nebohého došlo, vyšetruje obvodné oddelenie Policajného zboru v Hanušovciach nad Topľou.

Mužovi, ktorý ležal pri koľajniciach, vlak spôsobil tržné rany na hlave a lakti
TASRBratislava 17. júla - Zo smrteľného nebezpečenstva vyviazol 58-ročný muž na železničnom priecestí v Komjaticiach 16. júla krátko po 19. hodine. Napriek tomu, že ležal v tesnej blízkosti koľajníc, prechádzajúci vlak mu akoby zázrakom spôsobil len tržné rany na hlave a ľavom lakti s predbežným liečením asi sedem dní. Rušňovodič po nehode uviedol, že keď súprava vchádzala do stanice v Komjaticiach, spozoroval postavu, ktorá vyšla z trávnatého porastu, ľahla si k trati a hlavu oprela o vonkajšiu časť koľajnice. I napriek tomu, že použil rýchlobrzdu, vlak ležiaceho muža zachytil a poranil. Železničná polícia nezistila u rušňovodiča pri dychovej skúške požitie alkoholu. Pre nehodu bola na trati krátko zastavená doprava a zmeškali tri vlaky. Prípad vyšetruje Oddelenie ŽP Nitra.
Od začiatku roka sa na železničných priecestiach Slovenska stalo 42 dopravných nehôd. Posledná sa udiala 16. júla o 08.45 hod. na priecestí v úseku trate Nové Zámky - Dvory nad Žitavou. Vodič Škody Octavie novozámockého evidenčného čísla z nezistených príčin narazil do výstražného stojana so svetelnou zabezpečovacou signalizáciou a závorami, pričom ich úplne zdemoloval a Železniciam SR tak spôsobil škodu 250 tisíc korún. K zraneniu osôb nedošlo, nehoda si však vynútila trojhodinové zastavenie železničnej dopravy na druhej dopravnej koľaji.
Technická porucha na železničnom vozni maďarských železníc MÁV radenom v súprave rýchlika R 235 Amicus smerujúceho do Maďarska, bola v pondelok 16. júla dopoludnia príčinou požiaru trávnatého porastu vedľa železničnej trate a 20 hektárov pšeničného poľa v úseku Tvrdošovce - Palárikovo. Požiar likvidovali tri hodiny a na trati v oboch smeroch bola zastavená doprava a vypnutý elektrický trolej. Dopravu obnovili po dvoch hodinách. V dôsledku udalosti boli odrieknuté dva osobné vlaky, ďalšie štyri vlaky meškali.

Viac tovaru cez Čiernu nad Tisou
Pravda18.7.2001, ČIERNA NAD TISOU (ar) - O vyše 1,7 mil. ton vzrástol vlani objem tovaru, ktorý prešiel cez Obchodno-prekládkové centrum ŽSR v Čiernej nad Tisou. Vlani cez prekládku prešlo 6 miliónov ton tovaru, kým predvlani to bolo iba 4,3 milióny ton. Objem výkonov rastie aj v tomto roku. Kým vlani za prvé dva štvrťroky prešlo cez prekládku v Čiernej nad Tisou 2,6 milióna ton, v rovnakom období tohto roka to bolo 2,9 milióna ton tovaru.
Objem výkonov sa tak dostáva na úroveň pred rokom 1989. Výrazne pritom vrástla produktivita. V roku 1989 prekládkové centrum pri výkone 6,5 milióna ton preloženého tovaru ročne zamestnávalo tritisíc ľudí, teraz má 1 077 zamestnancov. V Čiernej nad Tisou však už pociťujú nedostatok pracovných síl. Stalo sa aj to, že pri prekládke museli vypomáhať technicko-hospodárski pracovníci. V Obchodno-prekládkovom centre by preto chceli v tomto roku prijať 56 robotníkov. Už začiatkom apríla prijali 15 nových zamestnancov pre terminál kombinovanej dopravy v Dobrej, ktorý sa začal budovať ešte v roku 1994 s uvažovanou prekládkovou kapacitou 3 milióny ton tovaru ročne.
Terminál sa však zatiaľ na pôvodný účel, kombinovanú kamiónovú a železničnú dopravu, nevyužíva pre chýbajúce uvažované cestné priechody Čierna nad Tisou - Solomonovo na hraniciach s Ukrajinou a Dobrá - Dámoc na slovensko-maďarských hraniciach. Zatiaľ priestory terminálu v Dobrej slúžia čiastočne na prekládku a ako colné sklady.

EK vyzýva na zvýšenie podielu železničnej a vodnej dopravy
TASRBrusel 18. júla - Nerovnomerný vývoj rôznych druhov dopravy, najmä prílišná prevaha automobilovej dopravy, spôsobujú preťaženie cestnej siete a s tým súvisiace negatívne vplyvy na životné prostredie a zdravie ľudí. Preto je nevyhnutné zvyšovať podiel železničnej a vodnej dopravy. K takýmto záverom dospela Európska komisia (EK) vo svojej správe o trendoch vývoja dopravy do roku 2010.
Dnes zverejnený dokument obsahuje hlavné línie akčného plánu dopravnej politiky, ktorý mieni EK schváliť v septembri. Ten by mal obsahovať niekoľko desiatok konkrétnych opatrení, ako narušiť väzbu medzi hospodárskym rastom a rastom dopravy, ale zároveň neobmedziť voľný pohyb osôb a tovaru, ktoré sú piliermi jednotného trhu EÚ.
Okrem toho sa musí EÚ pripraviť aj na rozšírenie, vďaka ktorému tiež narastie objem dopravy. Komisia v dokumente varovala, že bez potrebných opatrení sa len objem cestnej nákladnej dopravy zvýši do roku 2010 o polovicu. V závislosti od ekonomického rastu odhaduje EK do roku 2010 rast nákladnej dopravy o 38 a osobnej dopravy o 24 percent. V dôsledku toho dôjde k preťaženiu mestských centier a hlavných transeurópskych dopravných koridorov.
"Z dlhodobého hľadiska dôjde k zníženiu hospodárskej konkurencieschopnosti EÚ, k vyššiemu tlaku na životné prostredie a preťaženie spôsobí zníženie bezpečnosti a kvality života," varovala komisárka pre dopravu a energetiku Loyola de Palaciová.
Cestná doprava dnes podľa EK tvorí 44 % trhu pri preprave nákladu, zatiaľ čo na námornú dopravu pripadá 41 %, železničnú dopravu iba osem percent a vnútroštátnu riečnu dopravu štyri percentá. Pri preprave osôb je dominancia cestnej dopravy ešte jasnejšia - patrí jej 79 % trhu, zatiaľ čo letecká doprava už s piatimi percentami takmer dostihla železnice, ktorým patrí šesť percent.
Komisia preto v dokumente odporúča vyrovnať podiel rôznych druhov dopravy na trhu a vrátiť sa na úroveň z roku 1998.

Na slovenských železniciach budú kvôli Pohode prísne bezpečnostné opatrenia
TASRBratislava 19. júla - V súvislosti s konaním hudobného festivalu Topvar Pohoda 2001 v dňoch 20. až 22. júla v Trenčíne prijala Železničná polícia (ŽP) opatrenia na zaistenie bezpečnosti cestujúcich, elimináciu javov vedúcich k narušeniu verejného poriadku a poškodzovania majetku občanov a ŽSR . Opatrenia bude ŽP realizovať v úzkej spolupráci s usporiadateľom podujatia a príslušnými útvarmi Policajného zboru.
Na základe rozkazu, ktorý vydal generálny riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský pre všetky štyri oblastné správy ŽP v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach, opatrenia spočívajú v nepretržitom monitorovaní bezpečnostnej situácie v obvode železničných dráh na území celého Slovenska. Zvýšený bude výkon poriadkovej a operatívnej služby, najmä na železničných staniciach v Bratislave a Trenčíne a vo všetkých väčších staniciach v pôsobnosti oblastných správ Žilina a Trnava i v osobných vlakoch na trati Bratislava - Trenčín a v pôsobnosti žilinskej oblastnej správy.
Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského železniční policajti po minuloročných skúsenostiach rátajú s tým, že aj teraz pricestuje značná časť návštevníkov nielen zo Slovenska, ale aj iných, najmä susedných krajín po železnici. Búranský dnes pre TASR uviedol, že usporiadateľ festivalu má informácie o aktivitách extrémistických skupín v trenčianskom regióne, pričom sa nedá vylúčiť, že sa zamerajú aj proti uvedenému víkendovému podujatiu.

SE zaplatia MF 1,3 mld. Sk určených na splatenie dlhu ŽSR na budúci týždeň
TASRBratislava 20.júla - Do konca budúceho týždňa by mala a. s. Slovenské elektrárne (SE) splatiť na účet štátnych finančných aktív sumu 1,3 miliardy Sk, čím sa vytvorí priestor pre splatenie dlhu Železníc SR ( ŽSR ) voči Východoslovenským energetickým závodom (VSE), š. p. (asi 805 miliónov Sk), a Stredoslovenským energetickým závodom (SSE), š. p. (asi 583 miliónov Sk).
Ako TASR informoval zdroj blízky SE, elektrárne splatia Ministerstvu financií (MF) SR istinu za použitie paliva z deblokácií ruského dlhu, MF následne prostriedky prevedie železniciam a tie ich použijú na oddlženie voči energetikom. SE už v súčasnosti majú pripravený návrh úverovej zmluvy s Tatra bankou, ktorá im poskytne úver v hodnote 1,3 miliardy Sk bez štátnej záruky aj napriek existujúcim takmer 60 miliardám (Sk) bankových dlhov SE.
"Úverová transakcia nie je jednoduchá, Tatra banka potrebuje vzhľadom na úver bez štátnej záruky vyššiu istotu splácania úveru," uviedol zdroj zo SE. Podľa neho bude úverovú zmluvy budúci týždeň schvaľovať predstavenstvo a dozorná rada SE, ako aj orgány Tatra banky.
Účelom celej transakcie je oddlžiť železnice, zabrániť ďalšiemu odstavovaniu prevádzok ŽSR zo strany veriteľských energetických podnikov, ktoré sa zároveň pred ich pripravovanou privatizáciou stanú likvidnejšími, a teda získajú aj na lukratívnosti pre zahraničných investorov.
Do celej transakcie nie je zahrnutý tretí rozvodný podnik š. p. Západoslovenské energetické závody (ZSE), ktorému ŽSR postupne splácajú na základe nedávnej dohody ich pohľadávku voči železniciam vo výške cez 600 miliónov Sk. Celú sumu by mali železnice pre ZSE splatiť v priebehu nasledujúcich týždňov.

Železnice dostanú peniaze na splatenie dlhu
SmeBRATISLAVA, 21.7.2001 - Do konca budúceho týždňa by mali Slovenské elektrárne (SE) splatiť na účet štátu sumu 1,3 miliardy korún, čím sa vytvorí priestor na splatenie dlhu Železníc SR ( ŽSR ) voči Východoslovenským energetickým závodom (asi 805 mil. Sk) a Stredoslovenským energetickým závodom (asi 583 mil. Sk).
Elektrárne splatia ministerstvu financií (MF) istinu za použitie paliva z deblokácií ruského dlhu, MF následne prostriedky prevedie železniciam a tie ich použijú na oddlženie voči energetikom. SE už v súčasnosti majú pripravený návrh úverovej zmluvy s Tatra bankou, ktorá im poskytne úver v hodnote 1,3 miliardy Sk bez štátnej záruky aj napriek existujúcim takmer 60 miliardám bankových dlhov elektrární. (tasr)

Výhybňa v Plavnici zostala bez plechu na steche
TASRPlavnica 21. júla - Veterná smršť v piatok 20. júla večer poškodila strechu na objekte výhybne v obci Plavnica v okrese Stará Ľubovňa. Približne 100 metrov štvorcových plechového krytu spadlo na koľajište a po 20. hodine prišla ho odstrániť jednotka požiarnej ochrany Okresného úradu v Starej Ľubovni. Nikto nebol zranený a požiarnici svoju prácu skončili po hodine. Dnes doviezli celtu, aby časť objektu predovšetkým nad čakárňou pre cestujúcich mohla byť zakrytá. Strecha bola plechom pokrytá približne koncom 60. rokov 20. storočia a teraz si vyžiada opravu. Premávka na trati Plaveč - Poprad je normálna. Podľa dnešných informácií operačného pracovníka odboru požiarnej ochrany OÚ v Starej Ľubovni požiarnici pomáhali v piatok 20. júla večer aj obyvateľom jedného rodinného domu v Hajtovke, v obci cez rieku Poprad oproti Plavnici, na ktorom vietor takisto strhol strechu a požiarnici poskytli tankovú plachtu požičanú od vojenského útvaru z Kežmarku. V tejto obci sa navyše vyvrátil jeden strom a došlo k zataraseniu prístupovej cesty do obce. Požiarnici ho museli odstrániť. Podobnú povinnosť mali aj v obci Chmeľnica. Dnes čistili cestu 3. triedy v úseku od Malého Lipníka smerom na Legnavu, ktorá bola neprejazdná v dôsledku napádaných stromov a konárov.

Pád mostnej konštrukcie neprežili štyria stavební robotníci
TASRJekaterinburg 21. júla - Štyria ruskí stavení robotníci dnes zahynuli a jeden utrpel vážne zranenia v dôsledku zrútenia sa časti rekonštruovaného železničného mosta cez rieku Pyšma asi 120 kilometrov východne od mesta Jekaterinburg, správneho strediska Sverdlovskej oblasti na Urale.
Pravdepodobnou príčinou bolo preťaženie mostnej konštrukcie, pretože pred nehodou na moste stál veľký žeriav.

Dostávame európsky oblek
ŽSR členom prestížneho spoločenstva
Hospodársky denník Piatok 20.Júla 2001 - Na svojom júnovom zasadnutí v Záhrebe Eurofima, jej správna rada, vzala na vedomie, že ŽSR splnili všetky podmienky na prijatie a navrhla valnému zhromaždeniu odsúhlasiť jej vstup do tohto prestížneho spoločenstva akcionárov.
Valné zhromaždenie schválilo návrh správnej rady, a tak sa ŽSR stali 15. júna riadnym 23. členom a akcionárom s vlastníctvom 520 akcií. Zároveň odsúhlasili predaj akcií pre ŽSR a zodpovedajúce zmeny článku 5 štatútu akciovej spoločnosti. O týchto zmenách bude informovaná vláda Švajčiarska s požiadavkou, aby boli oficiálne informované vlády všetkých členských štátov a budú vykonané náležité zmeny v obchodnom registri kantónu Bazilej. Eurofima vznikla v roku 1955 s cieľom zabezpečiť nákup štandardizovaného vozňového parku pre členské železnice za prijateľných cenových podmienok a vytvoriť spoločné technické a hlavne
finančné zdroje
na modernizáciu. Na základe zmlúv s členskými železnicami, ktoré sa týkajú špecifických objednávok, ponúka zaujímavé financovanie nákupu alebo lízingu hnacích vozidiel, osobných a nákladných vozňov, ako aj niektorých zariadení na údržbu.
Prvotnou a najdôležitejšou výhodou čo ponúka Eurofima, je úroková miera úverového financovania. Jej súčasná úroková miera pôžičiek je asi na úrovni sadzieb LIBOR pre jednotlivé meny, ku ktorému sa dá pripočítať iba režijný poplatok. Jeho výška je závislá od úverového ratingu členskej železnice. Pre ŽSR by sa mala súčasná úroková miera pôžičiek pohybovať na hranici LIBOR plus 30 b. p., čo je podstatne nižšia úroková miera ako v súčasnosti ŽSR má k dispozícii.
Druhou výhodou členstva je možnosť vytvorenia spoločných objednávok členských železníc, aby dosiahli úspory nákladov na základe kolektívnych alebo združených objednávok. Dôležitým prínosom dohovoru a prijatia za člena bude aj to, že vláda SR a ŽSR budú ešte bližšie zviazané s ostatnými európskymi krajinami prostredníctvom medzinárodného protokolu a slovenský priemysel bude mať širšie možnosti oficiálne sa uchádzať o získavanie zákaziek. Prehliadky výrobných závodov hodnotili predstavitelia spoločnosti veľmi pozitívne. Prvým predpokladom získania členstva v nadnárodnej spoločnosti bola záruka slovenskej vlády na vstup ŽSR do Eurofima. Podmienkou vstupu sú
rozvojové programy
na nákup alebo modernizáciu koľajových vozidiel a kúpa jej akcií. Podľa veľkosti železnice sa stanovil podiel ŽSR na 520 akcií v hodnote 5 mil. CHF, ktoré predstavujú 0,2 % z celkového balíka akcií. ŽSR ich kúpilo za nominálnu cenu 2,6 mil. CHF.
Napriek tomu, že ŽSR sú novým členom, rokovania o financovaní modernizácie a nákupu mobilných prostriedkov vo výške minimálne 10 - 15 mil. CHF sa začali už v tomto roku, pričom táto suma by sa mala každoročne pravidelne zvyšovať. Predpokladá sa, že takto získané prostriedky už v tomto roku použijeme na modernizáciu osobných vozňov, eventuálne na nákup viacsystémových rušňov, ktoré slovenské železnice potrebujú na vozbu do Rakúska. Prostriedky z úveru Eurofima sa skombinujú s úvermi so štátnou zárukou, z ktorých časť má byť použitá na modernizáciu a obnovu parku koľajových vozidiel.
Je známe, že napriek snahe ŽSR a rokovaniam s mnohými finančnými inštitúciami sa v predchádzajúcom období podarilo zabezpečiť za výhodných podmienok len financovanie rozvojových projektov ŽSR s podporou štátnych záruk. Tu treba zarátať aj niektoré
exportné úvery,
napríklad na nákup elektrických jednotiek pre TEŽ, ich dieselového variantu pre podtatranskú osobnú dopravu a financovanie nákupu ľahkých motorových súprav, ktoré bude podľa predpokladov financované prostredníctvom čerpania ďalších úverových tranží od EIB. Na finančné zabezpečenie vyhovujúceho technického stavu mobilných prostriedkov ŽSR je teda jedinou možnosťou kombinácia viacerých zdrojov financovania. Financovanie nákupu a modernizácie prostredníctvom Eurofima je v súčasnosti jednou z najvýhodnejších možností.

Semafor
Hospodársky denník Piatok 20.Júla 2001 - V posledných dňoch medzi cestujúcou verejnosťou u nás rezonuje možnosť ďalšieho zvyšovania cestovného na železniciach SR. Aká je realita? ŽSR a ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií nepripravujú návrh na ďalšie zvyšovanie cestovného v osobnej železničnej doprave. Pretože ide o štátom regulovanú cenu, podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského o jej zvýšení musí rozhodnúť vláda. ŽSR týmto reagujú aj na informáciu o 60-percentnom zvýšení cestovného, ktorá odznela v niektorých slovenských médiách. V prípade zvyšovania cien za prepravu v budúcom roku, ŽSR podľa M. Čikovského budú verejnosť včas informovať.

Nezvýšia ani v ČR?
České železnice v tomto roku pravdepodobne nebudú druhýkrát zvyšovať cestovné, ako ešte nedávno uvažovalo vedenie podniku. Celkové zdraženie v rámci plánu pripravujú na rok 2002, avšak ceny vzrastú pre stabilného cestujúceho v priemere iba o 4 %. Pre náhodného cestujúceho, ktorý používa služby železnice iba raz za čas, to však bude oveľa viac. V tomto prípade sa pripravuje zvýšenie cestovného až o 60 %.

Magnetická dráha
Nemecko by malo mať magnetickú trať pre vlaky Transrapid už v roku 2006. Podľa predstaviteľov Nemeckej železnice, trať, ktorá spojí Düsseldorf s Dortmundom v dĺžke 76 kilometrov, bude zisková. Predchádzajúci projekt magnetickej dráhy, ktorá mala spájať Berlín s prístavným mestom Hamburg, sa v konečných prepočtoch ukázal ako nerentabilný, a preto ho zastavili. Celkové náklady sa odhadujú na 7 mld. DEM.

Štát rozhodne, čo urobí
EÚ o na zmenách železničnej legislatívy
Hospodársky denník Piatok 20.Júla 2001 - Oficiálny časopis Európskej únie (Official Journale of European Communities) uverejnil tri smernice EÚ, ktoré novelizujú alebo nahrádzajú základné smernice EHS železničnej dopravy. Známu smernicu EHS 91/440 o rozvoji železničných podnikov spoločenstva novelizuje smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2001/12/ES. Smernicu 95/18 o udeľovaní licencií železničným podnikom novelizuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/13/ES a smernicu 95/19 plne nahrádza smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/14/EÚ o prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry a o vyberaní poplatkov za jej používanie a bezpečnostných certifikátov. Účinnosť týchto smerníc nastáva dňom ich uverejnenia. Členské štáty majú povinnosť prijať relevantné zákony alebo administratívne rozhodnutia na dosiahnutie cieľov týchto smerníc v lehote dvoch rokov, teda do 15. marca 2003. Diskusie o týchto zmenách boli v podstate od roku 1995. Diskusia sa uskutočnila v dvoch krajných rovinách, je to
plná liberalizácia
a komercionalizácia železníc s vytvorením samostatných podnikov infraštruktúry a zavedenie ochranárskej politiky s vyššou štátnou účasťou na financovaní s prihliadnutím aj na environmentálnu prijateľnosť železničnej dopravy. Prijatá úprava ukazuje, že ide o kompromis skôr smerom k postupnej liberalizácii národných trhov, k vyšším ingerenciám štátu pri dôrazných požiadavkách na prehľadnosť finančných tokov a dôsledné účtovné oddelenie komerčných a nekomerčných aktivít (služieb vo verejnom záujme) so štátnou podporou. Väčší dôraz sa kladie na bezpečnosť a environmentálnu výhodnosť železníc. Z hľadiska reštrukturalizácie a transformácie ŽSR sú významné kompromisy a úpravy najmä v týchto oblastiach. Ustanovenia novelizovaných smerníc nepožadujú právne oddelenie infraštruktúry a dopravných služieb, len oddelenie umožňujú. Smernica ponecháva rozhodnutie o organizačnej štruktúre železníc na jednotlivých štátoch. Naďalej ukladá povinnosť účtovného oddelenia infraštruktúry a ostatných činností, ktorú rozširuje na výkaz
ziskov a strát
a súvahu. Súčasne ukladá povinnosť účtovne oddeliť osobnú dopravu, pokiaľ ide o výkony verejnej služby od ostatných činností. Financie poskytnuté na aktivity súvisiace so službami osobnej dopravy, ako je verejná služba, sa musia vykazovať samostatne v relevantných účtoch a nemôžu sa prenášať na aktivity súvisiace so zabezpečením iných dopravných služieb alebo na akúkoľvek inú podnikateľskú činnosť. Zmenila sa povinnosť členských štátov na možnosť vyňať z rozsahu pôsobnosti podniky, ktoré prevádzkujú iba osobnú dopravu na lokálnej a regionálnej izolovanej železničnej infraštruktúre, iba mestskú alebo prímestskú osobnú dopravu, ktorých činnosť sa obmedzuje na poskytovanie regionálnej nákladnej dopravy, nákladnú prevádzku na súkromnej sieti, ktorá existuje výhradne na používanie vlastníkom siete.
Pojem železničný podnik sa rozšíril aj na podniky, ktoré poskytujú iba trakciu. Podnik, ktorý chce byť železničným podnikom, musí okrem pôvodných podmienok spĺňať aj podmienku byť licencovaný podľa príslušnej legislatívy spoločenstva. Rozširuje sa definícia manažéra infraštruktúry tak, aby jeho činnosti manažéra infraštruktúry na sieti alebo časti siete mohli byť pridelené iným orgánom alebo podnikom. Členské štáty zabezpečia, aby sa stanovili bezpečnostné
normy a predpisy,
podľa ktorých bude certifikovaný vozidlový park a železničné podniky a budú sa podľa nich vyšetrovať nehody. Ak členské štáty nepoveria nezávislé orgány presadzovaním a monitorovaním bezpečnostných noriem a predpisov, môžu žiadať alebo umožniť železničným podnikom, aby sa zapojili do presadzovania a monitorovania týchto bezpečnostných noriem a predpisov pri garantovaní ich neutrálneho a nediskriminačného vykonávania. Členské štáty majú možnosť zvýšiť ceny za používanie infraštruktúry tam, kde trh môže zniesť takéto zvýšenie, ale musia to urobiť tak, aby ceny plne odrážali infraštrukturálne náklady formou prirážok na základe princípov efektívnosti, transparentnosti a nediskriminácie. Ustanovenia umožňujú, aby mohli o vlakové cesty žiadať iba železničné podniky a ich medzinárodné zoskupenia, hoci členské štáty môžu umožniť ďalším žiadateľom, aby žiadali o pridelenie kapacity na ich územiach. S cieľom získania bezpečnostného certifikátu musí
železničný podnik
spĺňať ustanovenia národného práva zlučiteľné s komunitárnym právom stanovujúcim technické, prevádzkové a bezpečnostné požiadavky a musí poskytnúť dôkaz, že personál, ktorý zamestnáva na prevádzkovanie a sprevádzanie vlakov, má potrebný výcvik. Garancia prístupu na infraštruktúru medzinárodným železničným podnikom je do 15. marca 2008 obmedzená len na Transeurópsku nákladnú železničnú sieť. Plná liberalizácia prístupu na trh je časovo posunutá za 15. marec 2008 s najneskorším termínom do 15. marca 2015, pričom i tu ponechali štátom slobodu rozhodovania. Všetky úpravy v podstate umožňujú podporovať železničnú dopravu. Po skúsenostiach z transformácie európskych železníc umožňuje EÚ naďalej ponechať monolitné železnice pri jednoznačnom účtovnom oddelení infraštruktúry, verejných služieb a komerčných činností. Konkrétne rozhodnutia sú ponechané štátom.

Užitočná Budapešť
Spojenie cez Bratislavu?
Hospodársky denník Piatok 20.Júla 2001 - V Budapešti sa v uplynulom mesiaci uskutočnilo rokovanie vrcholných predstaviteľov piatich európskych železníc - rakúskych, slovinských, chorvátskych, maďarských a slovenských. Všetky spomínané železnice sa združujú v železničnom spoločenstve G4. Ako nás informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský, išlo o pravidelné stretnutie generálnych riaditeľov, tentoraz sa rokovania viac zaoberali praktickými výsledkami v preprave. Práve na túto tému predložili predstavitelia maďarských železníc zaujímavý materiál, v ktorom predstavili víziu koncepcie v medzinárodnej osobnej doprave. Objavili sa i zmysluplné spojenia troch susediacich miest - Viedne, Bratislavy a Budapešti. ?Malo by ísť o spojenie kvalitatívne lepšou železničnou dopravou, než sme to schopní v súčasnosti zabezpečiť, samozrejme, aj s lepšími službami a kratšími pobytmi,? zdôraznil generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. V Budapešti sa hovorilo aj o ďalších návrhoch. Napríklad o vytvorení autovlaku z Bratislavy do jadranských prístavov. Je to síce sezóna záležitosť, ale pre motorizovaných turistov, ktorí by cestu k moru strávili so svojim autom vo vlaku, určite veľmi praktická. Dokazuje to napríklad aj autovlak Praha - Poprad - Praha, ktorý je dostatočne obsadený, hoci mu pritom veľmi pomáha aj cena, do ktorej sú premietnuté zľavy Českých dráh a Železníc SR. Riaditelia spomínaných železníc diskutovali aj o spolupráci v oblasti nákladnej prepravy. Napríklad otvorenie nového železničného prechodu Hodos medzi Maďarskom a Slovinskom ponúka úplne nové možnosti v prístupe do slovinského prístavu Koper.

Hitom naklápacie súpravy
Modernizovať, ale tiež kúpiť čo najlepšie
Hospodársky denník Piatok 20.Júla 2001 - V sídle slovenskej pobočky firmy Bombardier Transportation (Daimler Chrysler Rail Systems Slovakia) sa nedávno uskutočnila predovšetkým pre zástupcov ŽSR prezentácia súprav ICN a ECN Crusaris s naklápacími skriňami. ? ŽSR chcú zrýchliť dopravu na území Slovenska, ktoré nás či chceme alebo nie neminie, nielen stavaním tratí na vyššie rýchlosti, ale aj účelným a promptným nasadením jednotiek s naklápacími skriňami,? oznámil Štefan Ujhélyi, poradca generálneho riaditeľa ŽSR . Takéto súpravy na našich tratiach môžu ísť o 20 až 30 %
vyššou rýchlosťou,
ako je stanovená súčasná rýchlosť. Prezentácia je ponukou firmy Bombardier Transportation, ktorá okrem širokej palety železničných koľajových vozidiel vyrába aj súpravy s naklápacími skriňami. V prvej časti prezentácie predstavil účastníkom firmu Bombardier Transportation Dipl. Ing. Christian Schönberg. Uviedol, že od 1. mája sa súčasťou firmy Bombardier stala aj známa firma ADtranz. Vznikol tak najväčší výrobca a dodávateľ koľajových vozidiel na svete. Hoci ešte nie je celkom skončená reštrukturalizácia podniku, už dnes má Bombardier Transportation viac ako 37-tisíc pracovníkov a 56 výrobných závodov v 23 krajinách sveta. Obrat firmy v minulom roku dosiahol 6 mld. EUR a aktuálny stav objednávok na tento rok predstavuje 16 mld. EUR. Na prezentácii sa mohli zoznámiť aj s projektmi ICN a ECN. Z nich ICN je označenie pre vlak s naklápacími skriňami kategórie IC, ktorý skonštruovali pre Švajčiarsko. Tam sa rozhodli zrýchliť dopravu a súčasne získať na železnicu viac cestujúcich. Zistili, že zrýchľovať dopravu budovaním nových tratí je aj pre nich, túto
bohatú krajinu,
finančne príliš nákladné. Preto sa rozhodli využiť súčasné trate a skrátiť cestovný čas pomocou nových súprav s naklápacími skriňami, ktoré by rýchlejšie prechádzali zákrutami. V roku 1995 vypísali súťaž na 24 takýchto vlakov. Koncepcia pre Švajčiarsko bola úspešná a osvedčila sa v náročných podmienkach. Na európsky trh chce firma Bombardier Transportation tento vlak uviesť pod označením ECN ? ako európsky model vlaku s naklápacími skriňami. Jednotka s naklápacími skriňami pre Európu predstavuje sedemvozňovú jednotku, pričom prvé aj posledné dva vozne sú totožné. Z celkového počtu 28 dvojkolies je osem pohonných na 1., 2. a 6., 7. vozni. Súprava môže mať jednosytémový alebo dvojsystémový elektrický pohon 15 kV, 16 2/3 Hz, prípadne 25 kV , 50 Hz. Dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. Dĺžka vlaku je 189 metrov, rozchod 1435 mm, maximálny výkon 5,2 MW. Zástupcovia firmy Bombardier Transportation v rámci nasledujúcej diskusie konštatovali, že ich odborníci sú schopní pre trať, ktorú im objednávateľ zadá, urobiť prepočet ekonomiky a prevádzky tohto vozidla. ŽSR uvažujú o zakúpení súprav s naklápacími skriňami. Pretože však sú
viaceré ponuky,
treba počkať aj na to, čím sa budú prezentovať ďalší výrobcovia. ŽSR chcú získať všetky dostupné informácie a výber podriadiť očakávanému efektu. Tým je skrátenie cestovných časov, zvýšenie komfortu pre cestujúcich a zlepšenie služieb. ?V rámci tejto modernizácia uvažujeme tiež o nákupe trojsystémových jednotiek s naklápacími skriňami. Sledujeme tým získanie možnosti voziť vlaky aj na území všetkých susedných železníc,? podčiarkol Štefan Ujhelyi.
Jozef Kunik


Strana vytvorená: 22. VII. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0129.htm )