Ceny za cestovné lístky sú u nás päťkrát nižšie ako v západoeurópskych krajinách
Železnice nemajú žiadne zásoby
nafty a situácia s dodávkami je napätá, pretože Železnice
SR sú Slovnaftu dlžné asi 90 miliónov korún a Slovnaft im
dodáva iba toľko nafty, aby nebola ohrozená prevádzka. Problémy
s finančnými prostriedkami na železniciach môže zväčšiť
aj avizované zdraženie elektrickej energie v priebehu budúceho
roka, ktorej cena sa podľa ministra hospodárstva Ľudovíta Černáka
zvýši priemerne o 30-40 percent. Od začiatku budúceho roka síce ŽSR zvýšia ceny nákladnej prepravy o 9 až
11 percent, no ak zdražie elektrická energia, ceny
pravdepodobne budú musieť vzrásť ešte viac. V nákladnej
preprave robia železniciam obrovské straty aj neplatiči, v súčasnosti
majú ŽSR pohľadávky vo výške 6,5 miliardy korún.
Vedenie železníc ešte začiatkom
roka rozhodlo, že neplatičom nebude pristavovať vagóny, čím
sa podarilo znížiť pohľadávky o takmer 800 miliónov. Najväčšie
problémy však stále spôsobujú nízke ceny v osobnej doprave,
ktoré zaostávajú oproti úrovni
západoeurópskych cien približne o 500 percent. Ceny v osobnej
doprave sú štátom regulované a železnice nerozhodujú o ich
úpravách. Straty musia železnice vykrývať úvermi, od začiatku
tohto roka vzrástla úverová zadlženosť o 2,6 miliardy. Na celý rok je plánovaná strata
železníc vo výške 3,8 miliardy korún.