V Krupine dokazujú zdatnost príslušníci Železnicnej polície
TASR30.5.2002  - Zdatnost v atletickom viacboji, branných pretekoch, strelbe a v minifutbale si pocas dvojdnového 5. rocníka športových dní Železnicnej polície (ŽP), ktorý sa dnes zacal v Krupine, zmeria vyše sto jej príslušníkov. Okrem železnicných policajtov z oblastných správ v Trnave, Zvolene, Žiline a v Košiciach sa do sútaže v strelbe po prvý raz zapoja aj družstvá Vojenskej polície a Zboru väzenskej a justicnej stráže.
Podujatie otvoril generálny riaditel ŽP plukovník Tibor Gaplovský. Predpoludním, ako pre TASR uviedol hovorca ŽP Jozef Búranský, sa na krupinskom ihrisku stretli policajti so žiakmi tamojších základných a materských škôl. Ich pozornost pútali najmä ukážky výcviku služobných psov a práca psovodov s ich zverencami pri vyhladávaní rôznych predmetov, ale aj drog a výbušnín. Žiakov, ktorí do škôl doniesli najviac zberového papiera, cakalo prekvapenie - mesto i jeho okolie si prezreli z výšky, z vrtulníka.
Tohtorocné stretnutie príslušníkov ŽP je príležitostou prezentovat najmä ich pripravenost na plnenie si povinností v hliadkovej a poriadkovej cinnosti. Zároven je aj relaxáciu po zatažení v nárocných službách.

Železnice SR vykázali za štyri mesiace stratu 702,9 milióna Sk
TASR30.5.2002 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) dosiahli za prvé štyri mesiace tohto roka stratu 702,9 milióna Sk. V porovnaní s plánom bol vykázaný deficit o 211,5 milióna Sk nižší. Celkové náklady spolocnosti kalkuloval podnik na úrovni 4,885 miliardy Sk pri výnosoch 4,182 miliardy Sk.
V prevádzkovej cinnosti vykázali ŽSR stratu 44,2 milióna Sk. Podla hovorcu podniku Jána Keresteša výšku prevádzkových výnosov ovplyvnila skutocnost, že ekonomicky oprávnené náklady (EON) sú v priebehu roka hradené zo štátneho rozpoctu len zálohovo v objeme 805,3 milióna Sk. Rozdiel medzi EON a výnosmi za používanie železnicnej dopravnej cesty bude na základe výpoctu skutocných EON zaúctovaný do výnosov na konci roka.
Hospodársky výsledok ovplyvnila aj strata z financných cinností vo výške 567,2 milióna Sk, ktorá bola spôsobená najmä zúctovanými nákladovými úrokmi v objeme 600,9 milióna Sk a stratou z mimoriadnych cinností vo výške 91,4 milióna Sk. "Je to predovšetkým v dôsledku nákladov, vynaložených na odstupné a sociálne kompenzácie v objeme 21,754 milióna Sk, a zúctovaním nákladov minulých období vo výške 72,017 milióna Sk," uviedol Keresteš.
Na celkových výnosoch podniku sa najväcšou mierou podielal poplatok za používanie dopravnej cesty vo výške 2,683 miliardy Sk. Železnicnú dopravnú cestu používali v sledovanom období dvaja operátori: Železnicná spolocnost ( ŽS ), a. s., Bratislava a U. S. Steel, s. r. o., Košice (USSK). ŽS realizovala na tratiach ŽSR dopravné výkony v objeme 18,798 milióna vlakových kilometrov a 11,890 milióna hrubotonokilometrov, za co zaplatila 2,676 miliardy Sk. USSK uskutocnil výkony v objeme 560 000 hrubotonokilometrov a vyše 12 tisíc vlakových kilometrov. ŽSR od neho inkasovali 7,249 milióna Sk.
V sledovanom období dostali ŽSR od štátu úhradu za stratu z prevádzkovania dopravnej cesty (402,634 milióna Sk) a doplatok úhrady za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave za minulé roky (800 miliónov Sk). Touto sumou uhradili železnice svoje záväzky voci danovým úradom, Národnému úradu práce, zdravotnej a Sociálnej poistovni ako aj záväzky, plynúce z obchodného styku.
Celkový stav pohladávok ŽSR z obchodného styku dosiahol ku koncu apríla 2,047 miliardy Sk. Záväzky boli registrované vo výške 4,017 miliardy Sk. Najväcšou položkou z celkovej zadlženosti sú podla Keresteša bankové úvery, ktorých stav k 30. aprílu 2002 bol 30,7 miliardy Sk a od zaciatku roka poklesli o 2,060 miliardy Sk.

Spolupráca slovenských a ceských železníc je vraj velmi dobrá
TASR3.6.2002 - Spolupráca slovenských a ceských železníc je podla riaditela Ceských dráh ( ČD ) Dalibora Zeleného na velmi dobrej úrovni. Ako príklad uviedol odbavovanie vlakov na hranicných priechodoch. Aby sa ušetril cas, cestujúcich odbavujú za jazdy. "Spolupráca so slovenskými kolegami je z tohto pohladu nadštandardná prakticky celých devät rokov, co už nie sme pokope," uviedol D. Zelený.
V spolupráci so slovenskými železnicami funguje aj autovlak, ktorý slúži na prepravu osobných automobilov a jazdí z Prahy do Popradu. V poslednom case sa uvažuje o predlžení jeho trasy do Košíc.
Dobrým príkladom spolupráce je podla riaditela ČDaj projekt spolocného zakúpenia rýchlovlakov s naklápacou skrinou, takzvaného vlaku Pendolino. Podpísanie tohto projektu bolo "velmi dôležité pre obe strany". Do CR by sa malo dostat 7 rýchlovlakov, na Slovensko tri. Uvedené rýchlovlaky dosahujú rýchlost až 230 km/h a dokážu íst takmer po všetkých napájacích systémoch v Európe. Cena 7 vlakov pre CR bude 4,3 miliardy Kc.
Železnicné spojenie medzi SR a CR využívajú v prvom rade ludia, ktorí cestujú za pracovnými príležitostami. Druhou skupinou sú cestujúci, využívajúci vyššiu triedu kvality vlakov. Výrazný nárast cestujúcich bol zaregistrovaný v posledných troch rokoch pri cestách z Madarska cez SR, CR do Nemecka.
Vytaženost vlakov ČD , ktoré smerujú na Slovensko i zo SR, dosahuje celoeurópsky priemer asi 40 %. Na rovnakej úrovni sa podla D. Zeleného pohybuje vytaženost vlakov jazdiacich po CR. Výnimku tvorí vlak Manažer, ktorý pozostáva iba z vagónov prvej triedy a jazdí v pracovné dni medzi Prahou a Ostravou. Jeho vytaženost je 80 %.

V Indii sa zrazil vlak s autobusom
Pravda5.6.2002 - Najmenej 34 ludí vcera zahynulo a 26 utrpelo zranenia v indickom štáte Uttarpradéš pri náraze vlaku do autobusu na železnicnom priecestí. Expresný vlak autobus zdemoloval a odhodil do 200 metrov vzdialeného kanála.

Železnicná polícia odhalila zlodeja bicyklov v Galante
TASR5.6.2002 - Príslušníkom Železnicnej polície (ŽP) sa podarilo odhalit zlodeja dvoch bicyklov z úschovne Železnicnej stanice Galanta . Iba 16-rocný mladík v noci preskocil plot úschovne a prehodil bicykle von. Jeden predal za 700 korún neznámej osobe v Tomášikove, avšak jeho 48-rocný majitel z Lipovej, okres Nové Zámky, si ho ocenil na 3000 korún. V druhom prípade poškodil 33-rocného muža z Galanty. Bicykel za 3500 korún predal neznámej osobe z obce Vozokany za 1000 korún. Prípadom sa už zaoberá policajný vyšetrovatel.
V rukách mužov zákona skoncila aj dvojica Smižancov vo veku 18 a 32 rokov, ktorí sú podozriví z okrádania cestujúcich vo vlakoch osobnej prepravy. Starší z dvojice sa priznal zatial k trom krádežiam. V prvom prípade sa jeho obetou stal 38-rocný muž z Vrútok ešte 28. marca. Pocas jazdy vlaku zlodej využil situáciu, ked poškodený odišiel na toaletu a zo zavesenej bundy mu odcudzil penaženku s osobnými dokladmi a financnou hotovostou 500 Sk. V tom istom vlaku ale už 7. apríla sa zameral na spiaceho 27-rocného muža zo Zázrivej, okres Dolný Kubín, a v úseku trate Žilina - Vrútky mu polahky opät zo zavesenej bundy zobral kožené puzdro s osobnými dokladmi a 400 korún. Do tretice šarapatil 20. apríla v rýchliku Vihorlat v úseku trate Vrútky - Kralovany , kde v nocných hodinách postupujúc podla osvedceného scenára okradol o osobné doklady a 2300 korún spiaceho 51-rocného muža z Námestova. Aj tomu zobral veci zo zavesenej bundy. Vo všetkých prípadoch osobné doklady poškodených vyhodil z jazdiaceho vlaku a peniaze si ponechal.

Modernizácia teleinformačnej siete Železníc SR
ŽSR , Bratislava (3. jún 2002) - Špeciálne pracovné stroje začali na úseku Čierna nad Tisou – Košice pokládku diaľkových optických káblov. Najprv sa ukladajú chráničky pre optické káble a pripravuje priestor na inštalovanie prenosovej techniky. Rovnaké práce začnú tento týždeň i na úseku Bratislava – Nové Zámky. Pokládka sa realizuje na základe rámcovej zmluvy, ktorú v novembri minulého roka podpísali Železnice SR (ŽSR) a Alcatel Slovakia, a. s. Predmetom zmluvy je modernizácia teleinformačnej siete ŽSR a stavbu s celkovým finančným objemom cca 2,6 mld korún sa dodávateľ zaviazal ukončiť do konca roku 2004.
Stavba je rozdelená do troch etáp. V súčasnosti sa pracuje na prvej etape, v rámci ktorej sa vybuduje diaľkový optický kábel v úseku Bratislava – Nové Zámky – Zvolen – Košice – Čierna nad Tisou s prepojením na Ukrajinské železnice (v úseku Zvolen – Košice sa využijú jestvujúce optické siete). Dielo v hodnote 900 mil. korún by malo byť ukončené v decembri 2002. Termín ukončenia druhej etapy je stanovený na december 2003. V rámci nej sa optickým káblom prepoja Košice – Poprad – Žilina – Trnava – Bratislava. V lokalitách realizácie tejto etapy sa momentálne preveruje aktuálny stav zariadení a na podpis sa pripravuje vykonávacia zmluva s dodávateľom. Predpokladaný termín podpisu zmluvy druhej etapy je august 2002. Na tretiu etapu – vytvorenie optického prepojenia Žilina – Martin – Zvolen a Horná Štubňa – Prievidza – Nitra – Nové Zámky, s termínom ukončenia december 2004, sa v súčasnosti spracováva návrh technického riešenia.
Súčasťou projektu je aj dodávka telefónnych ústrední (cca 180 ústrední rôznej kategórie), ktoré poskytnú celosieťovo digitálne prostredie pre hlasové služby. Modernizáciou teleinformačnej siete sú riešené transportné technológie, prístupové siete, komplexná výmena zastaralej telefónnej siete ŽSR a prepojenie na pohraničné prechodové stanice a zahraničné železničné spoločnosti.
V cieľovom stave budú ŽSR disponovať modernou, výkonnou telekomunikačnou infraštruktúrou postavenou na optických vláknach. Už dnes sú v prevádzke úseky Košice – Zvolen a Prešov – Plaveč, dokončuje sa úsek Žilina – Čadca.
Projekt modernizácie teleinformačnej siete je jedným zo strategických zámerov ŽSR a má mimoriadny význam nielen z hľadiska zabezpečenia prevádzky, ale aj z aspektu obchodných aktivít. Nakoľko budované technológie prinášajú automaticky aj prebytok kapacít, ŽSR vstupujú na telekomunikačný trh a predaj telekomunikačných služieb sa stáva hlavnou činnosťou jednou z jej vnútorných organizačných jednotiek - Železničných telekomunikácií.


Strana vytvorená: 10-VI-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače "