Železnice predávajú ako
"realitka"
9.2.2002 -
Železnice SR predali za uplynulé dva roky do osobného vlastníctva
neuveritelných 1 100 bytov. Napriek tomu, že ich zadlženost
dosahuje 40 miliárd Sk! "Pripadá mi to, ako keby ŽSR boli realitnou kanceláriou,"
povedal šéf Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Jozef
Stahl. Kontrolu NKÚ nariadil premiér po tom, ako sa prevalilo,
že jeden byt bol pridelený aj jeho bratovi.
Miroslav Dzurinda, riaditel divízie železnicných kolajových
vozidiel ŽSR , získal koncom minulého roka od železníc
byt s rozlohou 105 štvorcových metrov. Premiér Dzurinda sa
vcera o svojom bratovi vyjadril ako o "pánovi, ktorý má
rovnaké priezvisko ako ja". Tvrdí, že sa s ním nikdy o
pridelenom byte nerozprával. Nové byty sú vybavené kuchynskou
linkou so zabudovanou práckou, chladnickou a umývackou riadu.
Šéf NKÚ Jozef Stahl kritizoval vysoké sumy, ktoré železnice
investovali do bytovej výstavby. Len pri šiestich stavbách to
bolo 417 miliónov korún. NKÚ síce nezistil porušenie zákona
zo strany železníc, avšak porušovali sa interné smernice.
Byty sa pridelovali aj ludom, ktorí mali kde bývat. Otcovi s
troma detmi sa neušla ani len garsónka, a tak je nútený bývat
od roku 1995 na ubytovni po tom, ako v jeho byte vybuchol plyn.
Premiér Dzurinda sa odmietol vyjadrit k otázke, ci nebude požadovat
odvolanie šéfa ŽSR
Andreja Egyeda. Dodal, že o tom rozhodne minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Jozef Macejko, ktorému nariadil, aby do šiestich
týždnov prijal opatrenia na zlepšenie situácie v bytovej
politike ŽSR .
Železnicná spolocnost kalkuluje na
rok 2002 so ziskom 72,4 milióna Sk
11.2.2002 - Novovytvorená Železnicná
spolocnost ( ŽS ), a. s., Bratislava plánuje dosiahnut v tomto
roku zisk 72,4 milióna Sk. U prepravy osôb pocíta ŽS so stratou približne 584 miliónov Sk,
ktorá bude kompenzovaná ziskovostou nákladnej dopravnej
cinnosti v rozsahu 585 miliónov Sk.
V tomto roku by mala ŽS zrealizovat prepravu nákladu v rozsahu
53,2 milióna ton, co predstavuje podla hovorcu spolocnosti Miloša
Cikovského približne úroven minulého roku. Na trhu nákladnej
prepravy Slovenska to bude znamenat takmer 60-% podiel. Celkové
tržby z nákladnej prepravy pri zvýšení dovozných, vývozných
a vnútroštátnych taríf o 9 % dosiahnu 16,887 miliardy Sk.
Osobná doprava ráta v tomto roku s udržaním doterajšieho
rozsahu prepravených osôb, ktorý stanovil plán na 63,3 milióna.
Podla M. Cikovského bude v tomto roku predstavovat podiel
spolocnosti na osobnej preprave na Slovensku 13 %. Rozpocet v
osobnej doprave vychádza z návrhu Zmluvy o výkonoch vo
verejnom záujme medzi spolocnostou a štátom, na základe
ktorej ŽS zrealizuje 34 miliónov vlakových
kilometrov za 6,915 miliardy Sk.
Z tejto sumy by mali byt výkony v objeme 2,227 miliardy Sk
zabezpecené tržbami z osobnej dopravy a len 1,037 miliardy Sk
poskytne štát ako úhradu verejných výkonov. Štátnym
rozpoctom nekrytú cast straty osobnej dopravy, t. j. 3,873
miliardy Sk, bude spolocnost riešit pohladávkou voci štátu a
financovat z úverov. Z prevádzky IC a EC
vlakov , ktoré tvoria na celkových výkonoch asi 5 %, ocakáva
ŽS v sledovanom období stratu 222 miliónov
Sk.
V súcasnosti zamestnáva ŽS 21 276
pracovníkov, z toho vo svojom Ústredí 182. Plán zamestnanosti
zohladnuje zníženie poctu zamestnancov v roku 2002 o 1 548, co
bude znamenat koncorocný stav 19 728 osôb. Optimalizácia sa
bude podla M. Cikovského riešit na základe reinžinieringu. V
súvislosti s modernizáciou vlakového zabezpecovacieho
zariadenia budú zrušené pracovné miesta v profesii pomocník
rušnovodica. Priemerná mzda vzrastie podla kolektívnej zmluvy
o 8 % a dosiahne tak výšku 14 116 Sk.
V roku 2002 uvažuje ŽS s celkovými
investíciami v objeme 3,121 miliardy Sk, pricom 1,033 bude z
vlastných zdrojov. Zvyšok pohltia úvery, na investicnú výstavbu
bude použitá jedna miliarda Sk a na splátky minulých úverov
516 miliónov Sk.
Železnice a hospodárenie s bytmi
Bratislava (Matúš
Zubo), 11.2.2002 - Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
SR zameraná na vynakladanie verejných prostriedkov na bytovú
politiku v ŽSR , preukázala porušovanie interných smerníc o
hospodárení s bytmi a nedostatky vo využívaní štátnych záruk
na úvery urcené na investicnú cinnost.
V minulom roku železnice zo 150 mil. Sk úveru na investicné
projekty použili 75 mil. Sk na rekonštrukciu budovy generálneho
riaditelstva, z ktorých cast vykázali ako položky na modernizáciu
tratí. V rokoch 1999 až 2001 na rekonštrukciu a výstavbu
bytov vydali celkovo 417 mil. Predseda NKÚ Jozef Stahl nepovažuje
za efektívne, aby sa štátna a. s. pôsobiaca v doprave „podielala
na riešení bytovej otázky v SR v takých vysokých hodnotách“.
Kontrola dalej preukázala, že pri pridelovaní bytov
zamestnancom železnice neskúmali aktuálne bytové pomery uchádzacov.
Podla Stahla casto dochádzalo aj k pridelovaniu bytov
spolocnosti rodinným príslušníkom zamestnancov, pricom
rozhodnutia podpisoval generálny riaditel. Prevodom bytov ŽSR boli od roku 1997 poverené súkromné
firmy. Od roku 1999 však predávali byty bez zmluvy so ŽSR a za jednotlivé
predaje zinkasovali na faktúry provízie vo výške 3 mil. Sk. V
rokoch 2000 a 2001 ŽSR takýmto
spôsobom predali cez spolocnosti Kontrakt – Ing, a. s.,
Georeal, s. r. o., a ÚEOS Komercia, a. s., 1 100 bytov.
K záverom komisie NKÚ o využití neprimeraného množstva
prostriedkov v oblastiach nesúvisiacich s cinnostou spolocnosti ŽSR namietli, že financné zdroje, ktoré
sa u nich tvoria, nie sú verejnými prostriedkami. Kontrola
nepotvrdila medializovanú kauzu o pridelení nadštandardného
štvorizbového bytu premiérovmu bratovi Miroslavovi Dzurindovi.
Ten ako zamestnanec železníc dostal 24. októbra minulý rok
trojizbový byt na Bazovej ulici s úžitkovou plochou 105 m2.
ŽSR prijmú opatrenia v oblasti
bytovej politiky a prehodnotia príslušné smernice
11.2.2002 - Železnice Slovenskej
republiky ( ŽSR ) sú pripravené prijat opatrenia na odstránenie
nedostatkov v oblasti hospodárenia s bytmi a prehodnotit príslušné
smernice tak, aby zodpovedali platnej legislatíve.
Nedostatky, ktoré zistila kontrola Najvyššieho kontrolného úradu
(NKÚ), majú podla vyjadrenia hovorcu ŽSR Jána Keresteša administratívny
charakter, ktorý vyplýva z nedôslednosti pri dodržiavaní
interných smerníc pre hospodárenie s bytmi.
ŽSR a ani
Železnicná spolocnost ( ŽS ), a. s., Bratislava sa nestotožnujú s vyhláseniami
predsedu NKÚ Jozefa Stahla, týkajúcimi sa používania verejných
zdrojov na financovanie obnovy a zaobstarávania bytov ako aj spôsobu
ich predaja, podla ktorých použili tieto prostriedky na príslušné
úcely neoprávnene. Podla J. Keresteša predstavuje ciastka,
vynaložená na sledované ciele, len minimum z celkových nákladov
ŽSR . Podnik vraj pri investovaní do rozostavaných
a schátralých objektov ani inú možnost nemal, kedže pri
hospodárení s majetkom štátu je povinný zveladovat a udržiavat
ho. Viaceré objekty ŽSR sú
podla J. Keresteša schátralé a ich rekonštrukcia bola
nevyhnutná. "Je prirodzené, že obnovy a rekonštrukcie sa
financovali z úverov, poskytnutých železniciam, pretože inými
financnými zdrojmi sme nedisponovali," podotkol J. Keresteš.
Splácat ich sú obe spolocnosti odhodlané z prostriedkov, ktoré
si postupne vytvoria.
Za neprimerané oznacili ŽSR a ŽS výrok J. Stahla, že železnice
postupovali pri odpredávaní bytov ako realitná kancelária.
Argumentujú, že predaj bytov do osobného vlastníctva sa
realizoval v súlade so zákonom c. 182/1993 o vlastníctve bytov
a nebytových priestorov, pricom je prirodzené, že túto
cinnost pre ne vykonávali spolocnosti odborne spôsobilé. ŽSR doteraz odpredali z 5041 bytov až 4300
do osobného vlastníctva.
NKÚ vo svojom protokole o kontrole na železniciach, ktorú
ukoncil v tomto roku, síce neuvádza porušenie žiadneho zákona,
ale internej smernice pre udelovanie nájomných bytov. Súcasne
konštatoval existenciu pochybností ohladom opodstatnenia ich
udelenia v niektorých prípadoch ako aj nedostatky vo vyúctovaní
preddavkov na práce v oblasti rekonštrukcie a výstavby bytov.
Za závažné oznacil predseda NKÚ J. Stahl zistenia, podla ktorých
využili ŽSR len v
minulom roku na rekonštrukcnú cinnost v oblasti budov 150 miliónov
z úveru so štátnou zárukou, pricom cast z týchto
prostriedkov bola neopodstatnene zaradená v položke ostatné
modernizácie tratí. Železnice takisto v predminulom a minulom
roku predali prostredníctvom súkromných firiem približne 1100
bytov vo svojej správe.
Eurotunnel doplatil na tisíce utečencov
11.2.2002, LONDÝN (BBC, jp) -
Spolocnost Eurotunnel
, ktorá prevádzkuje podmorský tunel medzi Francúzskom a
Velkou Britániou, skoncila minulý rok so stratou 132 miliónov
libier. Okrem tradicne vysokých nákladov na splácanie úverov
musela firma v roku 2001 celit najmä tisícom utecencov, ktorí
sa cez tunel chceli dostat na Britské ostrovy. Výkonný
riaditel spolocnosti Richard Shirrefs priamo obvinil francúzsku
aj britskú vládu, že "celý problém zostal v podstate na
pleciach Eurotunnelu".
"Táto otázka je pod kontrolou, nepodarilo sa ju však
vyriešit, a tak musíme zostat nadalej obozretní," uviedol
vo svojom stanovisku Shirrefs. Podla výrocnej správy sa firme v
minulom roku podarilo vo francúzskom termináli Coquelles zadržat
54-tisíc utecencov, ktorí sa snažili prejst do Británie.
Problémy s azylantmi pripravili firmu o tržby vo výške 20
miliónov libier, pretože musela zrušit niektoré nákladné
spoje.
Další úder v minulom roku, ktorý firma oznacila za tažký,
bolo znižovanie výdavkov telekomunikacných firiem. Eurotunnel pocítil
škrty pri prenajímaní komunikacných káblov, ktoré cez tunel
spájajú obe strany Lamanšského prielivu. Oproti ocakávaniam
firma utržila od telekomunikácií až o 25 miliónov libier
menej. Jej celkové výnosy z cinností, ktoré sa netýkajú
prepravy, klesli oproti roku 2000 až o 53 percent.
Výsledky Eurotunnelu v roku 2001
Celkový obrat 564 mil. L (medzirocný pokles o 6%)
Cistá strata 132 mil. L (medzirocný nárast o 6%)
Splácanie úverov 330 mil. L (medzirocný pokles o 0,6%)
Mimoriadny pokles výnosov 48 mil. L (problémy azylantov a
telekomunikácií)
Študentka z Malaciek prišla pri nástupe
do rozbiehajúceho sa vlaku o nohu
15.2.2002 - Bratislava - Den svätého
Valentína sa stal neštastným pre 16-rocnú študentku z
Malaciek, ktorá chcela vo štvrtok popoludní nastúpit do
rozbiehajúceho sa osobného vlaku na Hlavnej stanici v
Bratislave. Dievcine sa však skok nepodaril a skoncila pod
kolesami vlaku. Privolaný lekár konštatoval amputáciu pravej
dolnej koncatiny nad kolenom. Študentku previezli na
traumatologické oddelenie bratislavskej nemocnice na Kramároch.
Podla informácií, ktoré dnes TASR poskytol hovorca Železnicnej
polície (ŽP) SR Peter Búranský, neštastiu sa nepodarilo zabránit
ani napriek rýchlej reakcii výpravcu vlaku, ktorý dal okamžite
návest rušnovodicovi "Stoj, zastavte všetkými
prostriedkami!" ŽP SR v tejto súvislosti apeluje na cestujúcich,
aby takým spôsobom, ako to urobila študentka, nikdy
neriskovali. "Radšej treba zmeškat vlak a domov príst o
hodinu-dve neskôr, ako za zlomok sekundy príst k celoživotnej
traume," uviedol.
Podobných prípadov zaznamenali na bratislavskej Hlavnej stanici
niekolko. Minulý rok prišla o nohu pri naskakovaní do vlaku
21-rocná Ukrajinka, ktorá chcela cestovat domov. Namiesto toho
ju odviezli do nemocnice. V roku 2000 sa rovnakým spôsobom
zranil mladý muž z okolia Prievidze a následkom tažkých
zranení podlahol.
Manažérmi emisie eurobondov ŽSR sa
stali JP Morgan a Tatra banka
15.2.2002, Bratislava - JP Morgan a
Tatra banka sa stali manažérmi emisie eurobondov denominovaných
v slovenskej mene, prostredníctvom ktorej chcú Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR ) získat sumu, ekvivalentnú 200 miliónom EUR
(takmer 8,5 miliardy Sk).
Podla informácií britského týždenníka EuroWeek by emisia
mala byt rozdelená na dve rovnaké tranže, z ktorých jedna
bude niest fixnú úrokovú mieru a druhá pohyblivú. Predpokladá
sa, že tranža emitovaná pri pohyblivom výnose pritiahne väcší
záujem domácich investorov. Emitované obligácie budú
garantované vládou a ich splatnost by mala byt minimálne 10
rokov.
Výber JP Morgan ako medzinárodného manažéra emisie nie je
podla EuroWeek prekvapením, kedže táto financná spolocnost sa
podielala aj na predchádzajúcich emisiách eurobondov ŽSR . "Tatra
banka bola pravdepodobne druhým favoritom po Slovenskej
sporitelni," uvádza týždenník. "I ked je Tatra
banka podla objemu vkladov tretou najväcšou bankou na
Slovensku, je viac aktívna na kapitálových trhoch," dodáva.
Strana vytvorená: 18-II-2002 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0207.htm ) |