Ministerstvo chce viac pre železnice
Národná obroda 21.10.2002 - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR bude vo vláde presadzovať zvýšenie dotácií pre ŽSR a ZSSK v rámci budúcoročného štátneho rozpočtu.
Navrhované 4 miliardy Sk podľa riaditeľa Odboru železničnej dopravy MDPT Dušana Turanoviča nebudú stačiť na vykrytie strát z výkonov vo verejnom záujme oboch spoločností. Obe železničné zložky pritom žiadali na budúci rok od štátu približne 7 mld Sk. Podľa ministerstva financií by zníženie finančných nárokov železníc mala priniesť zmena systému poskytovania zliav, ale aj prijatie úsporných opatrení. MDPT však počíta iba s maximálnym zdražením 2 až 3 %.

Vládne škrty údajne presahujú vnútorné možnosti úspory nákladov ZSSK
TASR21.10.2002 - Novou vládou plánované niekoľkomiliardové zníženie štátnych príspevkov na krytie strát železníc z realizácie výkonov vo verejnom záujme nebude môcť Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s. vykryť ani za cenu zvyšovania cestovného, znižovania zliav či potenciálnej redukcie osobnej dopravy. Navyše sa to premietne aj do nedostatočnej dopravnej obsluhy regiónov.
Zvýšením cestovného a zredukovaním zliav sa totiž tržby ZSSK môžu posilniť len o niekoľko sto miliónov korún a ani potenciálnou redukciou osobnej dopravy nie je možné očakávať také nákladové úspory, ktoré by znížili stratu v osobnej doprave na úroveň, ponúknutú pracovnou verziou štátneho rozpočtu. Vyplýva to z vyjadrení hovorcu ZSSK Miloša Čikovského, podľa ktorého prípadná redukcia osobnej dopravy vyvolá aj nepriaznivý ohlas obyvateľstva, pretože v regiónoch nebude dostatočne zabezpečená dopravná obsluha. Pri úpravách cestovného treba zasa dbať na to, aby predpokladaným poklesom záujmu o cestovanie železnicou nedošlo k narušeniu harmonizácie medzi železničnou a autobusovou dopravou.
Uvedené skutočnosti podľa hovorcu vychádzajú z aktuálneho analyzovania potenciálnych možností zníženia straty ZSSK z výkonov vo verejnom záujme s tým, že okrem zvýšenia cestovného, redukcie sociálnych zliav a redukcie osobnej dopravy podnik zvažuje aj iné interné opatrenia na úsporu nákladov. "Napriek tomu možno predpokladať, že odborné diskusie o návrhu štátneho rozpočtu v tejto kapitole budú ešte zložité," dodáva na záver Čikovský, čím naznačuje, že vedenie ZSSK sa ešte môže snažiť aj o zmenu náhľadu vlády na skresanie budúcoročného dotačného transferu.
Nové vedenie Ministerstva financií SR v návrhu budúcoročného rozpočtu pre ZSSK aj ŽSR rozpočtuje na vykrytie ich výkonov vo verejnom záujme celkovo 4 miliardy Sk. Obe železničné zložky však žiadali na budúci rok od štátu až približne 7 miliárd Sk. Minister financií Ivan Mikloš ich chce týmto krokom dotlačiť k efektívnejšiemu hospodáreniu a má sa tým zabrániť aj tvorbe nových dlhov.

FNM poslal prvých 500 miliónov Sk na úhradu dlhov ŽSR
TASR21.10.2002 - Fond národného majetku (FNM) SR dnes poukázal prvú splátku vo výške 500 miliónov Sk na účet ministerstva dopravy na úhradu dlhov Železníc SR.
Pre TASR to potvrdila hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová. Celkovo má ísť na základe vládneho uznesenia na úhradu záväzkov ŽSR z privatizačných príjmov 2,915 miliardy Sk. Ďalších 500 miliónov má FNM podľa zmluvy s MDPT splatiť do 15. novembra a zvyšok, teda 1,915 miliardy, do 10 dní od inkasa kúpnej ceny za Východoslovenskú energetiku (VSE).
Zo schváleného objemu má ísť 1,4 miliardy Sk na úhradu dlhu voči Sociálnej poisťovni, ktorý dosahuje celkovo 2,809 miliardy Sk. Záväzok železníc voči tejto poisťovni tak zostane na úrovni 1,409 miliardy Sk. Úplne by sa mal vyrovnať dlh ŽSR voči Spoločnej zdravotnej poisťovni vo výške 720 miliónov Sk, Národnému úradu práce (473 miliónov Sk) a obchodné záväzky voči rozvodným energetickým podnikom za dodávky elektriny v hodnote 322 miliónov Sk.

ZSSK vytvorila za 9 mesiacov stratu 3,3 miliardy Sk
TASR21.10.2002 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s. vykázala za tri štvrťroky tohto roka stratu 3,3 miliardy Sk, čo je v súlade s podnikateľským plánom spoločnosti.
Výšku straty podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského ovplyvnila v plnej miere skutočnosť, že ZSSK doteraz nezúčtovala pohľadávku voči štátu za výkony vo verejnom záujme v osobnej preprave, ktorá predstavuje 3,1 miliardy Sk. Výnosy spoločnosti dosiahli 15,4 miliardy Sk a oproti plánu sú o 530 miliónov Sk (3,5 %) vyššie. Náklady dosiahli 18,7 miliardy Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o 530 miliónov Sk, v percentuálnom vyjadrení o 2,9 %.
Najväčšiu časť výnosov tvoria tržby z nákladnej prepravy, ktoré dosiahli 11,5 miliardy Sk. V medziročnom porovnaní ide o 1-% pokles, oproti plánu je to menej o 4 %. Pokles tržieb v nákladnej preprave spôsobuje podľa M. Čikovského pokles objemu nákladnej prepravy, najmä v preprave železnej rudy a uhlia. ZSSK prepravila za tri štvrťroky 36,3 milióna ton tovaru, čo je o 8 % menej, ako predpokladal plán, a oproti skutočnosti minulého roka o 9 % menej.
V osobnej preprave pokračuje tendencia poklesu počtu cestujúcich - v porovnaní s minulým rokom o 6 % a v porovnaní s plánom o 7 %. Ako doplnil M. Čikovský, takmer všetky susedné železnice zaznamenali v tejto oblasti rovnako pokles, a to od 2 do 9 %. "Aj napriek nižšej preprave cestujúcich ZSSK splnila plán tržieb na 99 %, čo možno vysvetliť tým, že v tomto roku viac cestujúcich cestovalo na dlhšiu prepravnú vzdialenosť ako v minulom roku," dodal na záver M. Čikovský.

Železnice dostanú z rozpočtu pravdepodobne až 6,6 miliardy Sk
TASR23.10.2002 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) budú z budúcoročného štátneho rozpočtu čerpať pravdepodobne až 6,6 miliardy Sk oproti pôvodne plánovaným 4 miliardám Sk. Vyplynulo to z dnešného rokovania vlády SR o budúcoročnom štátnom rozpočte.
Na margo cien cestovného na železnici, ale i v autobusovej doprave P. Prokopovič upresnil, že by mali rásť v priemere o 15 %. Zvýšenie by malo byť pri oboch typoch prepravy rovnaké, keďže ministerstvo nechce ani jednu z dopráv zvýhodňovať pred druhou.
Podľa ministra financií SR Ivana Mikloša navrhuje predbežne vláda na krytie strát z výkonov vo verejnom záujme pre ŽSR 2,3 miliardy Sk, ZSSK by mohla počítať s dotáciou 4,3 miliardy Sk. Pri zostavovaní rozpočtu v príslušných parametroch bralo ministerstvo financií do úvahy nielen potrebu vykrytia straty, ale aj záväzok splatenia starých dlhov štátu voči železniciam. K rokovaniu o budúcoročnom štátnom rozpočte, ktoré dnes vláda prerušila, by sa mal kabinet vrátiť v sobotu.

Vo veci železničného tendra sa Pavol Prokopovič stotožňuje s postojom predchodcu
TASR23.10.2002 - Vo veci osudu železničného tendra na nákup 35 kusov ľahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ) sa minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič zatiaľ stotožňuje s rozhodnutím svojho predchodcu Ivana Mikloša neschváliť nákup spomenutých súprav.
Ako dnes P. Prokopovič uviedol pre TASR, nákup vlakov, na ktorý v súčasnosti dôvod nevidí, je okrem iného komplikovaný i nedostatkom finančných zdrojov, ktoré by obstaranie ĽMJ umožnili. Dopracovaním technicko-ekonomického hodnotenia nákupu ĽMJ a jeho prerokovaním s novým ministrom poverila Železničnú spoločnosť, a. s., Bratislava ( ZSSK ) ako obstarávateľa jednotiek Dozorná rada ZSSK . Ako však P. Prokopovič podotkol, spoločnosť ho doposiaľ neoslovila.
Svoj zámer neschváliť obstaranie nákupu ĽMJ podľa zvoleného výberového konania zverejnil vtedajší šéf rezortu 5. augusta tohto roka. Rozhodol sa tak, aby rozptýlil pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania, ktoré ho sprevádzali. Toto rozhodnutie prijal Ivan Mikloš aj napriek stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý síce uznal použitú metódu verejného obstarávania za oprávnenú, ale tiež za neopodstatnenú s poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich dvoch súťažiach.

Rozostavaný objekt je hrozbou
Sme23.10.2002, KVETA FAJČÍKOVÁ - KREMNICA – Pred niekoľkými rokmi začalo bývalé Železničné staviteľstvo budovať rozsiahly rekreačný komplex blízko Kremnice. Na dokončenie stavby neboli peniaze a dnes je niekoľkoposchodová budova opustená. Pre rodičov z okolia sa stala postrachom. Budova je nechránená a zvedavosť sem deti priťahuje. „Mesto si uvedomuje, že v podobných objektoch na Slovensku sa už stalo mnoho tragédií. Nemáme však prostriedky na to, aby sme zabezpečovali objekt, ktorý nám nepatrí,“ hovorí primátor mesta Miroslav Nárožný.
„Železničné staviteľstvo je v konkurze. Viackrát sme kontaktovali správcu konkurznej podstaty, ale povedal nám, že o budovu zatiaľ nik neprejavil záujem.“
Keby mesto chcelo objekt oplotiť a zabezpečiť, potrebovalo by na to nemalé finančné prostriedky z vlastných zdrojov. Budova pritom nie je jeho majetkom, hoci padol aj návrh na jej odkúpenie. Uvažovalo sa aj nad tým, že by tu mohli byť po dokončení nájomné byty, prípadne sociálne bývanie. Poslanci mestského zastupiteľstva návrh nakoniec neodsúhlasili, lebo by bol finančne náročný. Budova nespĺňala ani podmienky na štátnu dotáciu. V minulosti sa na stavbe budovy preinvestovalo okolo 50 až 60 miliónov korún, hrubá stavba je v podstate ukončená. Po tom, čo budovu prestali strážiť, veľkú časť materiálov ľudia ukradli. Dostať sa dovnútra budovy nie je veľkým problémom, na čo upozorňujú hlavne obyvatelia blízkej sídliskovej časti.

Analyzujú potencionálne možnosti
Železničná spoločnosť, a. s.ZSSK v súčasnosti analyzuje potencionálne možnosti zníženia straty výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave z hľadiska zvýšenia cestovného, redukcie sociálnych zliav, redukcie osobnej dopravy a interných opatrení na úsporu nákladov. Zvýšenie cestovného a redukcia zliav môže ZSSK priniesť zvýšenie tržieb o niekoľko sto miliónov korún, čo je relatívne málo, ak chceme radikálne znížiť celkovú sumu na osobnú dopravu v štátnom rozpočte. Možno pritom očakávať ďalší pokles záujmu o cestovanie železnicou, a preto výška cestovného sa v každom prípade musí upravovať tak, aby nedošlo k narušeniu harmonizácie medzi železničnou a autobusovou dopravou.
Ani potencionálna redukcia osobnej dopravy neprinesie také úspory na nákladoch, ktoré by znížili stratu v osobnej doprave na úroveň, ktorú predpokladá pracovná verzia štátneho rozpočtu. V každom prípade však možno predpokladať, že prípadná redukcia vyvolá nepriaznivý ohlas na Slovensku, pretože nebude dostatočne zabezpečená dopravná obsluha v regiónoch.
Nezávisle na posudzovaní týchto potencionálnych možností spoločnosť analyzuje ďalšie možnosti znižovania nákladov. Napriek tomu možno predpokladať, že odborné diskusie o návrhu štátneho rozpočtu v tejto kapitole budú ešte zložité.

Hospodársky výsledok lepší ako predpokladal plán
Železničná spoločnosť, a. s.ZSSK dosiahla tri štvrťroky za tohto roku stratu 3,3 mld. Sk, čo je v súlade s podnikateľským plánom spoločnosti. Výšku straty ovplyvnila v plnej miere skutočnosť, že ZSSK doteraz nezúčtovala pohľadávku voči štátu za výkony vo verejnom záujme v osobnej preprave, čo predstavuje sumu 3,1 mld. Sk. Výnosy spoločnosti dosiahli výšku 15,4 mld. Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o 530 mil. Sk (3,5 %). Náklady dosiahli výšku 18,7 mld. Sk, čo je v porovnaní s plánom viac o 530 mil. Sk (2,9 %).
Najväčšiu časť výnosov tvoria tržby z nákladnej prepravy, ktoré dosiahli výšku 11,5 mld. Sk, pričom oproti rovnakému obdobiu minulého roku tržby poklesli o 1 % a v porovnaní s plánom o 4%. Pokles tržieb v nákladnej preprave spôsobuje pokles objemu nákladnej prepravy, najmä v preprave železnej rudy a uhlia. Železničná spoločnosť prepravila za tri štvrťroky 36,3 mil. ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom menej o 8 % a o oproti skutočnosti minulého roku o 9 %.
V osobnej preprave pokračuje tendencia poklesu cestujúcich – v porovnaní s minulým rokom o 6 % a v porovnaní s plánom o 7 %, pričom takmer všetky susedné železnice zaznamenali takisto pokles od dvoch do deväť percent.
Aj napriek nižšej preprave cestujúcich Železničná spoločnosť splnila plán tržieb na 99%, čo možno vysvetliť tým, že v tomto roku viac cestujúcich cestovalo na dlhšiu prepravnú vzdialenosť ako v minulom roku.

Nárast cestujúcich na TEŽ
Železničná spoločnosť, a. s.Železničná spoločnosť a.s.( ZSSK ) zaznamenala v tohtoročnej letnej sezóne 3 percentný nárast cestujúcich na tatranských elektrických železniciach (TEŽ) pričom na ostatných tratiach Slovenska počet cestujúcich poklesol. V sledovanom období od júna do konca augusta využilo služby TEŽ 1 milión 318 560 ľudí. Tržby oproti minuloročnej sezóne vzrástli o 11 percent (v roku 2001 tržby 16,9 milióna Sk, v roku 2002 18,7 milióna Sk).
Rast záujmu cestujúcich o TEŽ spôsobuje zvýšenie komfortu cestovania v nových súpravách. Ako je známe železnice nasadili na TEŽ 14 nových elektrických jednotiek, ktoré sa v týchto podmienkach osvedčili. Turisti privítali kvalitnejší a pohodlnejší spôsob cestovania. Problémy vznikali v čase zvýšenej frekvencie cestujúcich keďže ZSSK pri operatívnom nasadzovaní posilových súprav nemohla kombinovať staré električky s novými.
Je predpoklad, že v zimnej turistickej sezóne postačí nasadzovať na trať 14 nových súprav, avšak v budúcoročnej letnej sezóne sa bude musieť doprava na TEŽ posiľňovať aj starými eletkričkami. Z doterajšieho parku starých súprav si Rušňové depo Poprad ponechá 6 električiek, ktoré bude nasadzovať v prípade mimoriadnej situácie. Ďalšie možnosti pri zvyšovaní intenzity prepravy na TEŽ je plánované zvýšenie traťovej rýchlosti a úprava technológie a riadenia prevádzky. Od zavedenia nového grafikonu k 15.12 2002 sa čiastočne zvyšuje traťová rýchlosť v určitých úsekoch. 50 km rýchlosť za hodinu sa zvýši na 60 km alebo viac, čo závisí od konkrétneho terénu. Napríklad cesta električkou na trati Poprad - Starý Smokovec doteraz trvala 1 hodinu a 2 minúty, ale pri povolenej 70 km rýchlosti to bude 56,5 minúty. Dôjde tak k celkovej úspore približne o 5 a pol minúty.

Zlé počasie ochromilo z nedele na pondelok železničnú dopravu
Železničná spoločnosť, a. s.Silný vietor, dážď i padajúce lístie spôsobili meškania vlakov osobnej dopravy na mnohých úsekoch železničných tratí na Slovensku. Najviac postihnuté je územie Vysokých Tatier a okolie.
V nedeľu v noci o 22.00 bola prerušená doprava na Ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso, keď na trať v dôsledku silného vetra spadli stromy a poškodili trakčné vedenie. Od rána je doprava na ozubnicovej železnici nahradená autobusmi. Vlak Os 8201 Tatranská Lomnica - Starý Smokovec s odchodom 5.21 nedošiel dnes ráno do cieľovej stanice a musel sa vrátiť. Doprava bola ráno zastavená aj na úseku Štrbské Pleso - Vyšné Hágy. Na Tatranských elektrických železniciach, v úsekoch so zastavenou vlakovou dopravou, jazdí náhradná autobusová doprava.
V úseku Ružomberok - Ľubochňa došlo včera v noci pod vplyvom dažďa a silného vetra k poruche trakčného vedenia, v dôsledku čoho boli vylúčené obe traťové koľaje do 0.51 resp. 1.13 hodiny. Rýchlik R 424 Laborec meškal 71 minút.
Na trati Trnava - Cífer strhol strom trolej, pričom sa na hodinu zastavila doprava.
Z úseku Krupina- Sása Pliešovce dispečing hlásil prekročenie cestovného času osobného vlaku Os 6013 o pol hodinu z dôvodu prešmykovania kolies na hnacom vozidle kvôli napadanému lístiu na koľajniciach. Z niektorých tratí na Slovensku bolo hlásené poškodenie traťových a priecestných zabezpečovacích zariadení. Na odstránení následkov veternej kalamity na železnici sa priebežne pracuje, vzhľadom na zlé počasie však cestujúci musia naďalej rátať s meškaním vlakov. Silný vietor a dážď ochromil dopravu v celej západnej Európe. Meškať preto bude viacero medzinárodných rýchlikov.

Cestovné stúpne, zľavy klesnú
TASRNárodná obroda 28. Október 2002 - Cestovné vo vnútroštátnej osobnej železničnej a autobusovej doprave v SR by malo vzrásť, počnúc 1. januárom budúceho roka v priemere o 15 %. Počíta sa i s poklesom žiackych zliav na železnici a pri podnikoch Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na úroveň 70 % ceny lístka. V prípade cestovania vlakom ide o 11% pokles, v uplatnení zľavy v autobuse o 15%.
Materiál z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ( MDPT ), pripravený na rokovanie vlády, predpokladá aj zrušenie bezplatnej prepravy dôchodcov nad 70 rokov a iných kategórií osôb. V prípade bezplatnej prepravy, ktorá nemá podľa predkladateľa návrhu oporu v zákone, dôjde k jej náhrade komerčnými zľavami, v prípade dôchodcov to bude na základe držby takzvaného seniorpasu.

 

ČD ÖBB MÁV DB SNCF UIC ŽOS Vrútky  ŽOS Zvolen Eurotunnel IC a EC VÚD Alstom ZSE VSE Wagon Slovakia a.s. Bratislava ŽU Trnava - Bratislava-Rača

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Kúty - Trnava - Galanta - Nové Zámky - Štúrovo , Komárno , Prievidza - Nitra , Čadca , Žilina , Martin - Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou

, ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , Sm3-S220 , TGV (-Atlantique, Duplex, -La Poste, -PSE, -Réseau , - P 01 , -Thalys , -AVE , -Eurostar , Eurotunnel , Transrapid , X 2/2000

 

 

Hospodárske noviny

Pravda

 

 

SITA

 

Nový Čas

 

Hospodársky denník

 

Markíza

Dopravní noviny

Železnice Slovenskej republiky

 

FINI

 

 

 

Siemens

Inzine

 

 


Strana vytvorená: 28-X-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0243.htm)