Nórske počítačmi riadené vlaky mali problémy s dátumom 31/12/00

TASR Oslo, 2. januára 2001 - S ročným meškaním zasiahli nórske železnice Y2K - technické problémy, ktorých sa svet obával pred rokom v súvislosti s prechodom počítačov na rok 2000. V ich dôsledku sa 31. decembra ráno nevydalo načas na trať 16 nových letiskových expresov ani 13 diaľkových rýchlovlakov.
Počítače na palubách vlakov totiž dátum 31/12/00 nepoznali, čo uniklo expertom pri dôkladnej kontrole systému v závere roka 1999, informoval hovorca železnice. Nedeľňajšie problémy dočasne vyriešili zmenou dátumu v počítačoch na 1. decembra 2000, vlaky potom s miernym meškaním vypravili.
"Teraz máme mesiac na to, kým zistíme, kde je chyba a definitívne ju odstránime," citoval denník Dagbladet hovorcu železnice. Staršie typy vlakov, ktorých je našťastie aj v Nórsku ešte stále väčšina, premávali načas. Podľa nórskej tlačovej agentúry NTB v pondelok všetky vlaky premávali podľa cestovného poriadku. Počítačový problém Y2K spôsobili svojím rozhodnutím pred niekoľkými desaťročiami tvorcovia počítačov, keď sa rozhodli uvádzať z roka vždy len posledné dve číslice, takže časť počítačov považovala rok 2000 za rok 1900. Po obrovských investíciách a mesiacoch celosvetových príprav sa vlani vyskytlo iba málo očakávaných problémov s Y2K.

Z odstaveného cisternového vagóna unikal chlór, uzáver sa podarilo upevniť
TASRPlaveč, 31. decembra 2000 - Na odstránení úniku chlóru z odstaveného cisternového vagóna v Plavči okres Stará Ľubovňa sa dnes podieľali staroľubovnianski, prešovskí, sabinovskí a popradskí požiarnici. Netesniaci uzáver cisterny, cez ktorý unikal chlór, sa im podarilo upevniť. Ako dnes pre TASR uviedli prešovské požiarnicke zdroje, meranie v blízkosti cisterny a v okolí železničnej stanice v Plavči ukázalo nulové hodnoty. K ohrozeniu zdravia obyvateľstva i cestujúcich nedošlo.

Vlaky premávajú načas, nikde nie je obmedzená ani prerušená doprava
TASRBratislava, 30. decembra 2000 - Vlaky Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) kvôli počasiu nemeškajú a nikde v SR nie je obmedzená ani prerušená premávka.
TASR to dnes povedal hovorca ŽSR Miloš Čikovský. V súvislosti so snehovou nádielkou vyhlásili železničiari v Bratislave a v Žiline prvý stupeň pohotovosti. Potenciálne problémy by sa v noci mohli vyskytnúť na úseku Žilina - Čadca, kde napadlo 15 centimetrov snehu a teplota sa v súčasnosti pohybuje okolo 0 stupňov Celzia. ŽSR každoročne na jeseň prerokúvajú prípravu na nastávajúcu zimu a pripravujú na možné problémy ľudí i techniku.

V budúcom roku chcú železnice zlepšiť svoje hospodárenie o štvrť miliardy korún
Nový Čas 2.1.2001 - Železnice SR (ŽSR) predpokladajú ukončiť tohtoročné hospodárenie so stratou 4,045 mld. Sk, čo je lepšie o 35 mil. Sk oproti plánu a predstavuje to medziročné zlepšenie o 1,2 mld. Sk. Celoročný objem prepravy tovaru by mal dosiahnuť 53,3 mil. ton, čím železnice prekročia plánovaný objem zhruba o 8 %. Informoval o tom hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Podnikateľský plán ŽSR na rok 2001 predpokladá medziročný pokles straty o 250 miliónov Sk aj napriek očakávanej inflácii vo výške minimálne 7 percent. Železnice chcú posilňovať svoju platobnú schopnosť a likviditu cez znižovanie pohľadávok z obchodného styku, ktoré znížia zálohovými platbami za prepravu tovaru. Plán ráta pre budúci rok s prepravou 51,97 milióna ton tovaru, zatiaľ čo tohtoročný pôvodný predpoklad objemu prepravy bol 49,15 milióna ton. Zvýšenie výkonov a zvýšenie taríf v nákladnej preprave o 12 % a zvýšenie taríf v osobnej preprave o 15 % umožní rast tržieb oproti očakávanej skutočnosti roku 2000 v nákladnej preprave o 931 miliónov Sk a v osobnej preprave o 578 miliónov Sk.
Pri porovnaní prepravených ton na jeden kilometer siete sú slovenské železnice hneď za belgickými, ktoré na 1 km siete prepravili za deväť mesiacov 13,2 tis. ton, čo je o 2,5 tis. ton viac ako pri ŽSR. Pre porovnanie - rakúske železnice prepravili 10,6 tis. ton, české 6,9 tis. ton a maďarské 3-tis. ton.

Hospodársky výsledok ŽSR lepší než predpokladaný plán
Prelomový rok železníc
PravdaMAROŠ SÝKORA, 2.1.2001 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) predpokladajú skončenie roka 2000 so stratou 4,04 mld. Sk, čo je o 1,2 mld. Sk nižšia strata než v roku 1999.
Oproti plánovanému výsledku by mala byť strata za minulý rok nižšia o 35 mil. Sk. PRAVDU o tom informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Na základe doterajšieho vývoja železnice predpokladajú, že objem prepravy za celý rok dosiahne 53,3 mil. ton, čo znamená prekročenie plánu o 8 %. Na rok 2001 železnice plánujú stratu 3,83 mld. korún, čo je o štvrť miliardy korún lepší výsledok, než bol plán na rok 2000. Očakávajú totiž zvýšenie plánovaných výkonov v preprave tovaru zo 49,15 mil. ton na tohtoročných 51,97 mil. ton. Zvýšenie výkonov spolu s rastom taríf v nákladnej doprave o 15 a osobnej o 15 % umožní rast tržieb oproti očakávanej skutočnosti v roku 2000 o 931 mil. Sk v nákladnej a o 578 mil. Sk v osobnej preprave. Plán investícií na tento rok ráta s 3,2 mld. Sk z vlastných zdrojov v rozsahu plánovaných odpisov, 335,6 mil. Sk z investičnej dotácie zo štátneho rozpočtu, 1,66 mld. Sk z programu ISPA na rozvoj infraštruktúry a 2,58 mld. Sk z úveru Európskej investičnej banky. Ako M. Čikovský zdôraznil, pre železnice bude tento rok prelomový, pretože ich čaká reštrukturalizácia. Z pôvodných železníc odčlení železničná spoločnosť, ktorú budú tvoriť predovšetkým tri doterajšie divízie ŽSR, a to osobná nákladná preprava a koľajové vozidlá. S reštrukturalizáciou železníc bude súvisieť aj zníženie zamestnanosti o vyše 3000 pracovníkov.

Jedenásť ľudí zahynulo pri zrážke vlaku a dodávky v Španielsku
TASRMadrid 3. januára 2001 - Minimálne jedenásť ľudí dnes zahynulo pri zrážke osobného vlaku a mikrobusu, ku ktorej došlo na železničnom priecestí neďaleko mesta Lorca na juhovýchode Španielska. Podľa dostupných informácií všetky obete sú z posádky automobilu, ktorým prisťahovalci z Ekvádoru cestovali na poľnohospodárske práce na neďaleké farmy. Presný počet prepravovaných osôb nie je zatiaľ známy a miestne úrady nevylučujú, že vo vraku môže byť viac tiel. Podľa starostu mesta Lorca Miguela Navarru s výnimkou jednej osoby v aute zahynuli všetci. K tragédii došlo po tom, čo vodič nerešpektoval svetelné signalizačné zariadenie a napriek prichádzajúcemu vlaku sa pokúsil prejsť cez priecestie. Z približne 25 pasažierov vlaku utrpeli viacerí ľahké zranenia.

Briti sa lúčia so železnicami
TASRLondýn 3. januára - Britské železnice sa už dobré dva mesiace zmietajú v hlbokej kríze. Hrôzostrašné príbehy o vlakoch, ktorým cesta trvá namiesto dvoch deväť a pol hodiny, sú v Spojenom kráľovstve na dennom poriadku. Niet preto divu, že cestujúci si hromadne volia alternatívny spôsob dopravy. Počas vianočných sviatkov sa na britských ostrovoch predalo o 20 percent viac lístkov na diaľkové autobusy. A je celkom pochopiteľne, že Briti si dobre rozmyslia, či pôjdu drahým a nespoľahlivým vlakom, alebo či majú dať prednosť vlastnému autu. Výsledok na seba nedal dlho čakať - cesty boli víkend pred Vianocami prepchaté na prasknutie, vládlo tu až do Štedrého večera hotové peklo. So železnicou sa však cez sviatky nerozlúčili len motoristi. Na svoju poslednú cestu vlakom sa pred Vianocami naposledy vypravila aj pani Avril Gallagherová - za asistencie médií sa odviezla do dôchodku. Britské oznamovacie prostriedky jej venovali veľkú pozornosť, stelesňovala totiž symbol tej kategórie zamestnancov, ktorým sa tu vraví "commuters". Sú to ľudia, ktorí dennodenne dochádzajú do práce, od pondelka do piatku, celé roky. Pani Gallagherová absolvovala stokilometrovú púť medzi Londýnom a mestečkom Whitstable, ktoré sa preslávilo ustricami, tam i späť dennodenne vyše 40 rokov. Za ten čas prekonala vzdialenosť, ktorá delí Zem od Mesiaca, prečítala tisíce kníh a zažila veľa príhod. No jedna vec na jej spomienkach skutočne zaráža: "Keď som v septembri 1959 začala dochádzať do práce, cesta z Whitstable do Londýna bola podstatne kratšia ako dnes. Odchádzala som vlakom o 8.09 h a v Londýne som bola o 59 minút. Dnes to trvá o polhodinu dlhšie. Aj to len podľa cestovného poriadku. A ostatných pár týždňov bolo vôbec najhorších. Nebolo dňa, aby vlak nemal aspoň desať minút meškanie," konštatuje Avril Gallagherová. Ešte jedna vec médiá prekvapila - železničná spoločnosť Connex používa aj dnes tie isté vagóny, ktorými pani Gallagherová cestovala z Whitstable do Londýna prvý raz. Dochádzanie do práce má však aj svoje dobré stránky. "Jednak by som v grófstve Kent nikdy nezohnala podobné zamestnanie za rovnaké peniaze, a navyše som vďaka tomu na staré kolená stretla osudovú lásku. Budeme sa brať," prezradila pani Gallagherová. A hoci to neuviedla, každému je viac než jasné, že mladomanželia na svadobnú cestu rozhodne nepôjdu Orient Expressom.

Obyvateľ Detvy našiel na Silvestra smrť na koľajniciach
TASRBanská Bystrica 2. januára - Smrť na železničnej trati medzi Detvou a obcou Stožok našiel 31. decembra po 21. hodine 38-ročný obyvateľ tohto okresného mesta, ktorý nerešpektoval výstražné zvukové znamenie a asi zo vzdialenosti 50 metrov vošiel na koľajnice pred prichádzajúci nákladný vlak. Podľa dnešnej informácie hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici Marty Mandákovej rušňovodič použil rýchlobrzdu, ale pre malú vzdialenosť vlak neubrzdil a muža smrteľne zranil.

Funkčné skúšky novej tatranskej električky chcú skrátiť
Problémy so šírkou súprav
PravdaSVJATOSLAV DOHOVIČ, 3.1.2001 - Od záveru novembra prebiehajú na tratiach Tatranských elektrických železníc prototypové funkčné skúšky novej tatranskej električky.
Železnice ich chcú skrátiť na minimum, problémy robí šírka novej súpravy. Počas prevádzkových skúšok preverujú podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského 34 parametrov. Termín zakončenia skúšok bude závisieť nielen od výsledkov, ale aj poveternostných podmienok. "Bežne sa takéto skúšobné jazdy robia pol roka aj viac," povedal Čikovský pre PRAVDU. Snahou je však skrátenie tohto termínu. V rámci spustenia novej tatranskej električky sa budú musieť vysporiadať aj s niektorými technickými problémami. Nová električka je totiž o niečo širšia ako tá stará. Ako dodal Čikovský, vzhľadom na to budú musieť na niektorých miestach trate meniť priechodový prierez, posúvať do väčšej vzdialenosti od koľajníc niektoré technické zariadenia a úpravy sa dotknú aj niektorých cestných prejazdov cez električkovú trať. V riešení je aj problém nástupíšť, pretože istý čas budú na tatranských tratiach premávať oba typy električky súčasne. "Nová súprava je oveľa priestrannejšia, znížená podlaha umožňuje cestujúcim nastupovanie priamo z nástupíšť bez schodíkov. V dôsledku toho je potrebné upravovať telesá nástupíšť," dodal Čikovský.
Po skončení skúšok by na trate TEŽ malo ešte do konca roka 2001 prísť ďalších 13 nových električkových súprav. Zároveň by do vozového parku malo podľa Čikovského pribudnúť aj šesť nových motorových jednotiek s kapacitou 108 miest na sedenie a 92 na státie. Tie by železnice okrem využitia na trati Poprad - Tatry - Tatranská Lomnica mali používať aj na trati medzi Popradom, Plavčom a poľskou Krynicou.


Strana vytvorená: 7. I. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0101.htm )