Pozostalí tragédie z Eschede nedostanú
dalšie odškodnenie
18.9.2002 - Pozostalí po obetiach najväcšej železnicnej
katastrofy v povojnovej histórii Nemecka, ku ktorej došlo 3. júna
1998 pri dolnosaskom mestecku Eschede a pri ktorej zahynulo
101 ludí, nedostanú predbežne dalšie odškodnenie.
Tento verdikt oznámila dnes bez ústneho zdôvodnenia sudkyna
krajinského súdu v Berlíne, kde šest príbuzných žiadalo o
zvýšenie odškodného. Nemecké železnice vyplatili už
pozostalým bolestné vo výške asi 15.000 eúr za každú obet
katastrofy, príbuzní však pôvodne požadovali 125.000 eúr.
Prícinou vykolajenia rýchlovlaku ICE 884 Wilhelm Conrad Röntgen
prvej generácie, ktorý smeroval z bavorskej metropoly Mníchova
do severonemeckého Hamburgu, bola zlomená obruc na kolese jedného
z vagónov. Súprava po vykolajení narazila do stlpa mostu, ktorý
sa potom zrútil na vozne. Riaditel DB Johannes Ludewig
vytvoril po neštastí osobitnú komisiu, ktorej úlohou bolo
vypracovat opatrenia na zvýšenie bezpecnostných štandardov na
železnici a ich prispôsobenie tým, ktoré platia pri údržbe
leteckej techniky. Iba výmena podvozkov prvej generácie vlakov ICE stála túto akciovú
spolocnost asi 150 miliónov mariek.
Kórejcania prekonali históriu, spojí
ich železnica
19.9.2002 - Demilitarizovaná zóna
oddelujúca skoro 50 rokov oba kórejské štáty bola vcera
symbolicky otvorená, aby bolo možné znovu prepojit cestnú a
železnicnú dopravu v oboch castiach rozdeleného polostrova.
Demilitarizovaná zóna je poslednou bariérou prežívajúcou z
cias studenej vojny. Juhokórejskí predstavitelia vcera na oboch
pobrežiach polostrova symbolicky zacali práce, ktoré by mali
rekonštruovat železnicu medzi oboma štátmi.
Z juhokórejskej strany bola symbolicky odstránená zábrana
dosial znemožnujúca prístup do demilitarizovaného pásma. Zástupcovia
KLDR usporiadali obdobné ceremónie na severnom okraji
demilitarizovanej zóny. Na jednej z nich sa zúcastnil predseda
severokórejskej vlády Hong Song-nam. Cez štyri kilometre široké
a 250 kilometrov dlhé pásmo majú byt vybudované dva dopravné
koridory. Skutocné práce sa zacnú dnes odmínovávaním.
Na stanici v Dorasane na juhokórejskej strane severozápadne od
Soulu sprevádzal slávnost ohnostroj a vypúštanie balónov. Štyria
juhokórejskí vojaci otvorili priechod v plote s ostnatým drôtom.
Spoza neho prišlo dievca v modrom symbolizujúce Sever a objalo
sa s chlapcom obleceným v ciernom, ktorý predstavoval Juh. Vlak
s dvoma vozmi prišiel k otvorenej bráne, kde sa zatial koncí
trat. Dorasan je posledná juhokórejská zastávka na železnici,
ktorá má viest do severnej Kórey. „Dnes stojíme na zaciatku
novej éry, v ktorej budú Juh a Sever krácat dopredu ruka v
ruke,“ povedal cinitelom zhromaždeným v Dorasane designovaný
juhokórejský premiér Kim Sok-so.
Vojenskí vyjednávaci sa na príprave stavby železníc a ciest
dohodli cez víkend po intenzívnom rokovaní v Pchanmudžome v
demilitarizovanom pásme. Dohoda sa týka technickej spolupráce
armád oboch krajín v zóne. Niektoré železnicné trate a
cesty by mohli byt spojené už v decembri. Úrad juhokórejského
prezidenta oznámil, že dostal blahoprajné posolstvo od mnohých
svetových vodcov, napríklad od prezidenta Ruska Vladimira
Putina a Francúzska Jacqua Chiraca.
Kórejské štáty zacali odmínovávat
demilitarizovanú zónu na spolocných hraniciach
19.9.2002 - Vojaci oboch kórejských
štátov dnes vstúpili do casti demilitarizovanej zóny na
spolocných hraniciach, kde zacali odmínovávat pás územia,
ktorým má viest plánované železnicné spojenie medzi Kórejskou
republikou a Kórejskou ludovodemokratickou republikou (KLDR).
Za prizerania novinárov a hodnostárov asi stovka juhokórejských
vojakov v šíku prepochodovalo otvorom v plote, ktorý je južnou
hranicou zóny. Po vojakoch nasledovali odmínovacie stroje.
Podla juhokórejských predstavitelov k podobnej udalosti došlo
na severnej strane zóny.
V stredu dlhorocní rivali, ktorí po konflikte z rokov 1950-53 -
ten sa skoncil len uzavretím prímeria - formálne zostávajú
vo vojnovom stave, po piatich desatrociach symbolicky prerazili
poslednú a najprísnejšie stráženú hranicu z cias studenej
vojny.
Predpokladá sa, že niektoré komunikácie môžu byt v prevádzke
do konca tohto roka.
Pekinský expres do Šanghaja
13. September 2002 -
Cestovanie po Číne už zďaleka nie je takým obrovským a ťažko
predvídateľným sústom ako pred pár rokmi, keď
sa individuálna turistika v tejto obrovskej krajine ešte iba
rozvíjala. Napriek varovaniam sprievodcu sme si kúpu lístka z
Pekingu do Šanghaja nechali až na poslednú chvíľu. Hoci sme
si ho zaobstarali iba deň pred odchodom, problémy
sme nemali.
Z Pekingu do 14-miliónového Šanghaja trvá cesta vlakom štrnásť
hodín.
Dôvodom bolo, že sme krásnymi pamiatkami v hlavnom meste Číny
boli takí uchvátení, že sme ani nepostrehli, ako rýchlo
ubehli štyri dni, ktoré sme mali vyčlenené na Veľký čínsky
múr, Zakázané mesto či Letný palác.
Čína má viac ako miliardu dvesto miliónov obyvateľov, preto
je samozrejmé, že z takejto nesmiernej masy ľudí sa ich nájde
dosť, čo cestujú... Preto sme predpokladali, že pred pokladňami
na stanici budú kilometrové rady nervóznych ľudí a
byrokratickí pracovníci. Skutočnosť nás však naozaj
prekvapila. Pri „našom“ okienku nebol vo chvíli, keď sme
prišli na hlavnú vlakovú stanicu, vôbec nikto! A určite to
nebolo iba preto, že v Pekingu je vlakových staníc viacero. Lístok
sme si kúpili na podvečerný expres Peking - Šanghaj. Stál
312 jüanov (1 jüan = 6 Sk) a cesta mala trvať 14 hodín.
Takmer ako v Japonsku
Vstupnú halu strážia pracovníci železnice, ktorí každému
pozorne prezrú cestovný lístok a nasmerujú do jednotlivých
čakární, kde sa cestujúci dozvie nástupisko. Ani vstup na
perón nie je jednoduchý. Cestujúci si musí svoju batožinu
najprv nechať prejsť röntgenom. Potom ďalší pracovník železnice
ešte raz skontroluje cestovné lístky. A keď je všetko v
poriadku, cestujúcich pustí na perón. Na nástupisku je pri každom
vozni sprievodca v bielej košeli, ktorý znovu skontroluje lístok
a oznámi číslo lôžka. Až potom možno nastúpiť do vagóna.
Príjemné prekvapenie
Samotný vlak, a predovšetkým jeho lôžkové vozne, nám
vyrazili dych. Vlakovú súpravu tvorilo 15 vagónov, z nich bolo
11 ležadlových, dva lôžkové, jeden lôžkový de luxe a
jeden reštauračný vozeň. Vlak bol plný.
Celá súprava bola klimatizovaná a z reproduktorov umiestnených
na strope jednotlivých vagónov hrala svieža spartakiádna
hudba. Ťažko nám padlo, keď ju okolo jedenástej večer
vystriedalo pásmo rozhlasových komických príbehov; akási
čínska verzia u nás kedysi populárneho programu Možno príde
aj kúzelník. A tak sme sa radšej vybrali do baru. Reštauračný
vozeň bol totiž vybavený aj barom, a nie hocijakým. Cestujúci
si vyberali z veľmi bohatej ponuky nápojov. Vychutnávali ich
pri sledovaní veľkej plazmovej obrazovky, ktorá nie je bežná
ani u nás. Aj v reštaurácii boli takéto televízory dva.
Tu sme si dali na večeru výborné varené knedlíčky plnené mäsom
a zeleninou „shuijao“ a paradajkovo-vaječnú polievku „xíhogshí
jídan tang“. Cena 30 jüanov zodpovedala reláciám v akejkoľvek
lepšej „pozemnej“ reštaurácii.
Exotickí občas aj Slováci
S pribúdajúcimi hodinami personál čoraz viac
naliehal na jedného z nás, aby im ukázal tetovanie, ktorého
časť videli na ruke. Na ich veľké naliehanie si nielenže
vyhrnul rukáv, ale aj vyzliekol tričko, pod ktorým sa skrývalo
kompletné umelecké dielo. Po jeho dôkladnom preskúmaní troma
čašníčkami a dvoma železničnými policajtmi sme sa unavení
od krkolomnej konverzácie konečne mohli pobrať na lôžka.
Hodinu po polnoci všetok ruch utíchol, cestujúci sa stratili
vo dverách kupé a pekinský expres sa nočnou krajinou ticho blížil
k svojmu cieľu - 14-miliónovému Šanghaju.
Vojaci južnej Kórey a KĽDR včera začali
čistiť cestu cez mínové polia
20. september 2002 - Vojaci južnej Kórey
a KĽDR včera začali v demilitarizovanej zóne po takmer 50
rokoch čistiť cestu cez mínové polia, aby opäť spojili
krajiny železničnou linkou a cestou.
České dráhy dosiahli prvý raz vo
svojej histórii zisk
Praha 20.septembra - České dráhy ( ČD ) mali prvýkrát od svojho vzniku v roku 1993
účtovný zisk, keď v 1. polroku 2002 zarobili 799 miliónov Kč.
V rovnakom období vlani skončilo hospodárenie českej štátnej
železnice so stratou 2,672 miliardy Kč.
Hospodársky výsledok podľa generálneho riaditeľa Dalibora
Zeleného počíta i s doteraz neuhradenou časťou dotácie štátu
do osobnej dopravy 1,1 miliardy Kč. "V prevádzkových
peniazoch sa teda zisk príliš neprejavil," dodal.
Ku kladnému hospodárskemu výsledku prispeli podľa D. Zeleného
úsporné opatrenia, vrátane prepúšťania, a zisk z nákladnej
dopravy, ktorý by mal za celý rok prevýšiť 2 miliardy Kč.
Napriek tomu, že železniciam za prvých 6 mesiacov klesla
preprava osôb o 6 % na 91 miliónov ľudí, naopak, tržby z
osobnej prepravy sa zvýšili o 9,1 % na vyše 2 miliardy Kč. Za
7 mesiacov poklesol počet prepravených osôb a tržby sa vzrástli
zhruba rovnako ako za pol roka.
Podnik od januára do júna prepustil 2 100 pracovníkov, čo je
viac ako dvojnásobok oproti vlaňajšiemu polroku. Na odstupnom
vyplatil vyše 150 miliónov Kč.
ČD
majú od začiatku roka podpísanú zmluvu so štátom o úhrade
prepravy osôb vo verejnom záujme. Celkove by mal podnik tento
rok od štátu a krajov získať prepravnú dotáciu 3,6 miliardy
Kč. Vlani český štát dráham neuhradil 4,1 miliardy Kč.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.
Slovnaft uzavrel kontrakt na dodávky
nafty železniciam
Bratislava 20.septembra - Spoločnosť
Slovnaft uzavrela so Železničnou spoločnosťou, a. s.,
Bratislava ( ZSSK ) trojročný kontrakt na dodávky motorovej
nafty v hodnote asi pol miliardy korún ročne. Najväčší
slovenský spracovateľ ropy sa stal dodávateľom železníc na
ďalšie obdobie na základe výsledkov verejnej súťaže.
Zmluvu podpísali minulý týždeň generálni riaditelia oboch
spoločností - Vratko Kaššovic (Slovnaft) a Andrej Egyed. ZSSK je jedným z najväčších spotrebiteľov
motorovej nafty v SR, a to s podielom viac ako 5 % celkovej
spotreby na trhu. TASR dnes o podpísaní kontraktu informoval
hovorca Slovnaftu Ľubomír Žitňan.