Neprehľadná obchodná politika ŽSR
Svjatoslav Dohovič
Špedičná firma Wesotra bola nútená
železničné prepravy tovarov presmerovať cez Poľsko, podobne
ako ďalšie špedičné firmy z Čiech. Dôvodom bol fakt, že
firme začali doslova kradnúť zákazky privilegované firmy,
ktoré ponúkali nižšie prepravné ceny. Uviedol to Jozef Hanulík,
konateľ firmy.
Podľa Hanulíka príčinou je systém poskytovania zliav ŽSR
na prepravu, ktorý je absolútne
neadresný. "Zodpovednosť by mal mať ten, kto realizuje
dopravnú politiku. Na túto činnosť bola vybudovaná Divízia
nákladnej dopravy ŽSR . Zaujímavé je, že riaditeľ tejto divízie
nie je členom tzv. obchodnej rady, ktorá rozhoduje o zľavách,"
uviedol J. Hanulík. Podľa jeho slov sa tento problém týka
nielen vnútroštátnej prepravy, kde dochádza k diskriminácii
niektorých prepravných firiem, ale aj medzinárodných
tranzitov. "Práve pri tranzitných prepravách, kde platia
medzištátne tarify s vysokou cenovou úrovňou, poskytuje
kolektívny orgán, obchodná rada, vyššie zľavy. Tým sú
znevýhodnení ďalší prepravcovia, ktorí radšej vedú tranzit cez Poľsko,"
tvrdí Hanulík. Podľa jeho slov, systém obchodnej rady
jednoducho znamená, že nie je daná rovnaká východisková
situácia pre špeditérov a znamená aj miliónové straty pre
samotné ŽSR .
ŽSR dosiahli tržby z
nákladnej prepravy tovarov za deväť mesiacov tohto roka takmer
9 miliárd Sk, čo je o 1,24 miliardy viac ako v porovnateľnom
období roka 1997. Ako ďalej informoval Pavol Gallo, riaditeľ
Divízie nákladnej dopravy ŽSR , podľa údajov Slovenského štatistického
úradu za 8 mesiacov tohto roku sa železničná preprava na
celkovej preprave tovarov v rámci Slovenska podieľala 60,7
percentami. Napriek zlepšeniu sú tržby aj objemy nižšie ako
pôvodne plánované. Znížila sa preprava surovín a tovarov českých
a slovenských hutníckych podnikov. Zároveň sa znížili objemy prepráv
poľského a českého uhlia do Maďarska a Rumunska.
(Pravda 981201)