Poľské železnice prepúšťajú

Hospodárske noviny 16.2.2001 - Poľské železnice (PKP) sa pripravujú na privatizáciu znižovaním stavu svojich pracovníkov. V súčasnosti v PKP pracuje 167 000 zamestnancov a na konci budúceho roka ich má byť ešte o 22 000 menej. Organizačná zmena dopravy po železnici a sprivatizovanie dopravných ciest posilňujú nádeje vlády na vstup do EÚ, a to napriek tomu, že PKP patrí medzi najmenej príťažlivé poľské podniky pre zahraničných investorov.

Kvôli meškaniu v plnení podmienok EIB sa 3. tranža úveru pre ŽSR oneskorí

TASRBratislava 18.februára - Uvoľnenie tretej tranže úveru od Európskej investičnej banky (EIB) pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa predpokladalo v tomto mesiaci, sa s veľkou pravdepodobnosťou presunie na neskorší termín. Závisí to od plnenia odporúčaní finančného modelu hospodárenia železníc, ktoré stanovila EIB. Nasledujúci týždeň ich posúdia minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef Macejko a ministerka financií SR Brigita Schmögnerová. Generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy MDPT a predseda Správnej rady ŽSR Dušan Pajdlhauser konštatoval, že odporúčania banky, ktoré sú podmienkou získania balíka peňazí vo výške 60 miliónov EUR, súvisia s výškou príspevku štátu na dopravnú infraštruktúru a plnenie výkonov vo verejnom záujme. Finančný model EIB predpokladá, že štát prispeje na investičné projekty železníc sumou 4 miliardy Sk. Vláda SR v štátnom rozpočte na rok 2001 vyčlenila pre železničnú dopravu iba 275 miliónov Sk a na kombinovanú 60 miliónov Sk. Tieto zdroje podľa slov D. Pajdlhausera nepredstavujú ani desatinu sumy, navrhovanej EIB. "Bude to nutné riešiť prostredníctvom iných úverov so štátnymi zárukami," povedal riaditeľ. Podľa neho je obdobná situácia badateľná aj v prípade dopravy vo verejnom záujme, u ktorej rozpočet ráta s finančnými prostriedkami vo výške 3,6 miliardy Sk. Tretia tranža pre železnice, ktorá je súčasťou úveru EIB v celkovej hodnote 200 miliónov EUR, bola poskytnutá ešte v júli 1999. V prípade jej uvoľnenia sa bude investovať na nákup a modernizáciu železničných koľajových vozidiel, predovšetkým však na rozvoj infraštruktúry vo forme rekonštrukcií železničných tratí, upresnil D. Pajdlhauser. Prostriedky sa vynaložia na modernizáciu trate Bratislava-Rača - Šenkvice, na ktorú bolo prisľúbených 38,5 milióna EUR z predvstupového fondu EÚ ISPA. Prvú tranžu z pôžičky EIB vo výške 120 miliónov EUR dostali ŽSR v roku 1999 a použili ju na finančnú reštrukturalizáciu. Ďalších 20 miliónov EUR, ktoré pribudli na účte ŽSR od EIB, sa rovnako využilo na modernizáciu tratí. V rámci podpory budovania dopravnej infraštruktúry v hlavnom meste SR sa ráta s finančnou participáciou EIB (a slovenských komerčných bánk v sume 600 mil. Sk) aj na výstavbe piateho bratislavského Mosta Košická. Táto stavba bude financovaná z prostriedkov štátneho rozpočtu SR (1,8 mld. Sk) a tiež z už schváleného úveru od EIB v rovnakej výške 1,8 miliardy Sk. Aj v tomto prípade Garančný výbor pri vláde SR odobril na tieto zdroje štátnu záruku. O Návrhu na prevzatie štátnych záruk za úvery na financovanie verejnej práce "Premostenie Dunaja v Bratislave - Most Košická" bude slovenský kabinet rokovať v najbližších týždňoch.

Dostanú ŽSR úver?
Národná obroda19.2.2001 - Uvoľnenie tretej tranže úveru od Európskej investičnej banky (EIB) pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa predpokladalo v tomto mesiaci, sa s veľkou pravdepodobnosťou presunie na neskorší termín. Závisí to od plnenia odporúčaní finančného modelu hospodárenia železníc, ktoré stanovila EIB. V tomto týždni ich posúdi minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef Macejko a ministerka financií SR Brigita Schmögnerová. Vláda SR v štátnom rozpočte na rok 2001 vyčlenila pre železničnú dopravu iba 275 miliónov Sk a na kombinovanú 60 miliónov Sk.
(Z materiálov TASR, SITA)

Uplynulý týždeň sa na železničných priecestiach stali štyri dopravné nehody
TASRBratislava 19. februára - Uplynulý týždeň sa na železničných priecestiach Slovenska stali štyri dopravné nehody, pri ktorých zahynul jeden človek. Na priecestí železničnej stanice v Turzovke v sobotu podvečer sa chcel 33-ročný vodič Audi 100 s bratislavským evidenčným číslom vyhnúť 44-ročnému cyklistovi z Turzovky, ktorý spadol v strede vozovky. Zachytil ho a následne narazil do priecestného svetelného zabezpečovacieho zariadenia, ktoré ohol, čím ŽSR spôsobil škodu 5-tisíc korún, sebe na motorovom vozidle 65-tisíc korún. U vodiča Audi nezistili požitie alkoholu. Cyklista z nemocnice v Čadci, kam ho previezli na ošetrenie, utiekol. Príčinou druhej sobotňajšej nehody bolo nezvládnutie riadenia motorového osobného vozidla. Dve minúty pred polnocou 19-ročný vodič Mazdy s trebišovským evidenčným číslom narazil do stojana priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ktorý vyvrátil zo zeme a navyše zlomil závoru, čím ŽSR spôsobil škodu 4-tisíc korún. Na Mazde vznikla škoda 100-tisíc korún. Ani u tohto vodiča nezistili požitie alkoholu. Do štatistiky Železničnej polície pribudli uplynulý týždeň 4 osoby, ktoré zomreli, či boli nájdené mŕtve v obvode železničných dráh. Patrí medzi ne aj mŕtvola muža v značnom rozklade, nájdená v šachte teplovodného potrubia vedľa trate Čadca - Čadca zastávka. Pri mŕtvom mužovi sa našli rôzne doklady, konkrétne kontrolný preukaz z Úradu práce Čadca na meno 43-ročného muža Pavla G. z Vysokej nad Kysucou. TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Deutsche Bahn odmieta požiadavky pozostalých obetí tragédie z Eschede
TASRBerlín 19. februára - Nemecké železnice (Deutsche Bahn AG) odmietajú vysoké odškodné, požadované pozostalými obetí vlaňajšieho (?!?) železničné nešťastia z Eschede. Hovorca spoločnosti dokonca pre najnovšie vydanie magazínu Der Spiegel vyhlásil, že železnice svojim nebyrokratickým postupom ďaleko prekročili zvyčajný nemecký štandard, keď pozostalým vyplatili za každé úmrtie 30.000 nemeckých mariek, avšak bez toho, aby za smrť obetí prevzali právnu zodpovednosť. Záujmové združenie Selbsthilfe Eschede (Svojpomoc Eschede) však teraz pre pozostalých za každú z dovedna 101 obetí katastrofy súdnou cestou žiada odškodné vo výške 550.000 mariek, píše nemecký denník Die Welt. Pozostalí sa k žalobe okrem iného odhodlali aj preto, že po nahliadnutí do vyšetrovacieho spisu nadobudli istotu o spoluvine železníc - Deutsche Bahn AG totiž už pred nešťastím vedeli, že kolesá rýchlovlaku ICE predstavujú rizikový faktor. Najväčšie železničné nešťastie v povojnovej histórii Nemecka sa začalo odvíjať od lomu spôsobeného únavou materiálu v obruči kolesa. Podľa vyšetrovateľov sa rýchlik ICE 884 vykoľajil 3. júna 1998 o 10.59 h. Obruč sa po zlomení o 5,5 kilometra ďalej zakliesnila do výhybky a dvojkolesie prestalo priliehať na koľajnicu. Po prvom vagóne za lokomotívou sa vykoľajili aj ďalšie, pričom tretí sa vzpriečil pod mostom a zadným koncom odrazil jeden pilier. V troskách vozňov a mosta zahynulo 101 cestujúcich a minimálne 200 ľudí sa zranilo.

Do výstavby rýchlostných koridorov vložia ČD tento rok zhruba 14 miliárd Kč
TASRPraha 19. februára - Modernizácia tranzitných železničných koridorov si v tomto roku vyžiada približne 14 miliárd Kč, pričom vlani to bolo takmer 11 miliárd korún. Ako TASR informoval hovorca Českých dráh (ČD) Pavel Tesař, investície do stavieb I. koridoru by mali dosiahnuť 6,73 miliardy (vlani 5,05 mld) a II. koridoru 7,54 mld (vlani 5,91 mld). Budovanie koridorov je spolufinancované z programu EÚ PHARE. S modernizáciou prvého zo štyroch tranzitných koridorov začali ČD koncom roku 1993. Jeho trasa vedie od hraníc s Nemeckom cez Děčín, Prahu, Českú Třebovú, Brno, Břeclav na hranice s Rakúskom. Dĺžka I. koridoru bez uzlov predstavuje 384,6 kilometra (km), pričom v súčasnosti je dokončených 212,5 km, teda 55 % celkovej dĺžky. S dokončením modernizácie sa počíta v závere budúceho roka. Modernizácia II. koridoru, ktorý vedie od hraníc s Poľskom po trase Petrovice pri Karvinej, Ostrava, Přerov a Břeclav, sa začala v roku 1997. Dĺžka II. koridoru bez uzlov dosahuje 299,1 km, s dokončením hlavného objemu prác sa počíta na konci roku 2003. V uplynulom roku bolo dokončených spolu 38,8 km tratí (13 % z celkovej dĺžky koridoru), práce pokračovali na 82,6 km, teda 28 % dĺžky. Súčasťou projektu je aj modernizácia tzv. odbáčacej vetvy, ktorá spája I. a II. koridor medzi Českou Třebovou a Přerovom. Jej realizácia by mala prebehnúť v rokoch 2003 až 2005. Práce na renovácii IV. koridoru, ktorý začína na hraniciach s Nemeckom a cez Děčín, Prahu, České Budějovice a Horné Dvořište, smeruje k hraniciam s Rakúskom, by mali začať v roku 2003, pričom úsek od nemeckých hraníc do Prahy bude dokončený v rámci modernizácie I. koridoru v budúcom roku. Ukončenie modernizácie IV. koridoru sa predpokladá v roku 2008. Tretí koridor spája Nemecko so Slovenskom a Poľskom po trase Cheb - Plzeň - Praha - Česká Třebová - Přerov - Ostrava - Dětmarovice - hranice so Slovenskom. Rameno z Prahy po slovenské hranice je súčasťou I. a II. koridoru. Modernizácia III. koridoru by mala podľa P. Tesařa začať po roku 2005.

Troch Alžírčanov, ktorí prekročili nelegálne hranice, zadržali vo vlaku
TASRBratislava 20. februára - Troch cudzích štátnych príslušníkov zadržala hliadka Železničnej polície (ŽP) o polnoci z nedele na pondelok v rýchliku Poľana a odovzdala ich kolegom na staničnom oddelení v Rožňave. Títo zistili, že ide o občanov Alžírska vo veku 34, 24 a 19 rokov. Zadržaní sa priznali, že v noci zo 17. na 18. februára na presne neurčenom mieste nelegálne prekročili štátnu hranicu a prišli do Košíc. Alžírčania cestovali vlakom do Bratislavy, kde mali v úmysle požiadať o azyl. Železničná polícia ich odovzdala orgánom Cudzineckej polície v Rožňave. TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

ŽP: V minulom roku vzrástli krádeže telefónneho vedenia pri želeničných tratiach
TASRBratislava 20. februára - Železničná polícia (ŽP) zaznamenala v uplynulom roku 67 prípadov krádeží predovšetkým funkčného telefónneho vedenia popri tratiach, čo je o 45 viac ako v roku 1999. Tento artikel určený na zaistenie plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy, ktorý sa dá speňažiť v zberniach druhotných surovín, naďalej láka páchateľov. Policajtom ŽP z Humenného sa podarilo v pondelok objasniť prípad krádeže 400 m bronzového vedenia z úseku trate Krásny Brod - Monastyr. Ako podozrivý bol zistený 22-ročný muž z Hankoviec, ktorý kliešťami odštiknuté drôty opálil a odovzdal v zberni s cieľom získať peniaze. ŽSR spôsobil škodu 6 296 korún. Prípad postúpia na priestupkové konanie na OÚ v Humennom. TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Rozhnevaní pasažieri zapálili historickú juhoafrickú vlakovú stanicu
TASRPretória 20. februára - Neskutočný amok a hnev zachvátil v pondelok večer približne 6000 cestujúcich na železničnej stanici v juhoafrickej metropole Pretória. Pasažieri z hnevu nad dlhým meškaním vlakov zapálili historickú stanicu pochádzajúcu z roku 1910. Oheň, ktorý zasiahol hlavne zariadenia budovy, odkiaľ boli pasažieri vypravovaní aj na jazdu historickými luxusnými vlakmi Blue Train a Rovos, sa podarilo zlikvidovať až dnes ráno. Miestne úrady museli vyslať na miesto incidentu až 100 príslušníkov polície a armády, aby upokojili rozzúrený dav. Požiar a následné uzavretie stanice postihlo 200.000 cestujúcich. Veľká väčšina z nich nútila šoférov autobusov stojacich pred stanicou, aby ich odviezla a to napriek tomu, že vozidlá boli beznádejne preplnené. Miestne úrady odhadujú spôsobené škody na 15 miliónov mariek. Paniku, zlosť a následne podpaľačstvo spôsobila chyba na signalizačnom zariadení v blízkosti stanice, kvôli ktorej došlo k dlhotrvajúcemu meškaniu vlakových súprav. Napriek tomu, že vedenie stanice prisľúbilo cestujúcim náhradnú dopravu autobusmi, približne 6000 cestujúcich zaútočilo na zariadenie stanice, rozbilo výklady, vyhrážalo sa zamestnancom stanice a podpaľovalo nábytok v kanceláriách. Starosta juhoafrického hlavného mesta Smangalisko Mkhatshwa vyslovil rozčarovanie nad incidentom a označil ho za úplne neakceptovateľný. "Veď predsa nie sme žiadnou banánovou republikou, tu platia naďalej zákony," zdôraznil starosta Pretórie.

Intertransport 2001 registruje zatiaľ 41 vystavovateľov zo strednej Európy
TASRBratislava 20. februára - Už 41 vystavovateľov potvrdilo svoju účasť na piatom ročníku medzinárodného kontraktačného veľtrhu dopravy Intertransport 2001, ktorý sa uskutoční v dňoch 21. - 25. marca v Bratislavskej Inchebe. Najväčšiu skupinou budú tvoriť podniky z krajín Visegrádskej štvorky (V4) a Rakúska. Jednou z inovácií tohtoročného veľtrhu bude jeho rozšírenie o oblasť logistiky a dopravnej infraštruktúry, popri tradičných expozíciách cestnej, železničnej, leteckej, vodnej či kombinovanej dopravy. Akcent by sa mal preto z jednoduchej výstavnej činnosti preniesť na kvalitný sprievodný program, ktorého súčasťou bude aj stretnutie odborníkov na pôde Dopravného klubu za účelom diskusie na tému cestná infraštruktúra ako aj možnosti rozvoja kombinovanej dopravy. Uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Contact Trade Centre (CTC), organizujúcej veľtrh, Napoleon Kurpiel. Najväčšie zastúpenie by mali mať na Intertransporte spoločnosti z oblasti cestnej dopravy, predovšetkým importéri nákladných áut a zasielateľské spoločnosti poskytujúce full - service. Za hlavné ciele Intertransportu, ktorý je organizovaný pod záštitou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR , je podľa slov N. Kurpiela reaktivácia pozície Slovenska ako tranzitnej krajiny v stredoeurópskom regióne, rozvoj multilaterálnej investičnej činnosti a prezentácie Bratislavy ako logistického centra. Zároveň je úvodným podujatím zo série špecializovaných medzinárodných výstav a v júni tohto roku ju v Bratislave bude nasledovať Európsky automobilový kongres a výstava automobilových komponentov.

Opitá Bratislavčanka rozbíjala majetok slovenských železníc
TASRBratislava 21. februára - Alkoholom posilnená Bratislavčanka Petra R. si v utorok nadránom vybíjala prebytočnú energiu na majetku Železníc SR (ŽSR). Na bratislavskej hlavnej stanici sa odreagovala na vstupných dverách vestibulu. Niekoľkými kopnutiami a buchnutiami sa jej podarilo rozbiť ich dvojitú sklenenú výplň. Príslušníci Železničnej polície (ŽP) jej namerali v dychu dve promile alkoholu. ŽSR spôsobila škodu za päťtisíc korún. Spolu s nákladmi na opravu dverí ju bude musieť uhradiť. Nepriaznivé počasie s hustým snežením sa v utorok podpísalo pod dve nehody na železničnej trati Štrbské Pleso - Štrba . Na klzkej vozovke nezvládli jazdu 31-ročná vodička Škody Octávie s trebišovskou ŠPZ a 30-ročný vodič terénnej Hondy z Detvy. Obe autá sa zošmykli na ozubnicovú železničnú trať a spôsobili dva a polhodinové prerušenie dopravy na tomto úseku. Ani jeden z vodičov pred jazdou nepožil alkohol. Aj ďalšia dopravná nehoda sa stala vo Vysokých Tatrách, na trati Tatranská Lomnica - Starý Smokovec . Na zasneženom priecestí nezvládol riadenie 32-ročný vodič autobusu s popradským evidenčným číslom a pravou zadnou stranou zapadol do koľajiska. Takmer jeden a polhodiny po nehode musela byť na trati zastavená doprava. Požitie alkoholu u vodiča nebolo zistené, hmotná škoda na autobuse nevznikla. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Grafity – vzbura aj móda
Sme22.2.2001 - Sprejom postriekaná fasáda historickej budovy rozčúli vari každého starostu mesta všade na svete. V Česku poslanci prijali návrh, že sprejerov možno nielen pokutovať, ale odsúdiť až na osem rokov väzenia. Senát im však tento návrh vrátil. V Malajzii zasa dostane sprejer rany palicou.
U nás sa grafity považujú za poškodzovanie cudzieho majetku. Slovenské železnice platia státisíce korún za čistenie vagónov od sprejov. Starostovia miest škody nevyčísľujú.
Grafity si však napriek odporu razia cestu k spoločenskému uznaniu. V západnej Európe dnes zažívajú dokonca novú vlnu záujmu. Začínajú sa predávať nohavice, šálky, taniere so vzormi grafitov. Vzbura sa čiastočne zmenila na módu.
Švajčiarske veľvyslanectvo v Londýne pozýva v týchto dňoch sprejerov postriekať všetky steny svojich podzemných garáží – je to súčasť jeho kultúrneho programu. „Grafity sú zaujímavou kombináciou politiky a umenia,“ tvrdí švajčiarsky veľvyslanec v Londýne.
„Grafity sú umenie,“ hovorí dvadsaťjedenročný bratislavský sprejer, ktorý si neželá byť menovaný. Sprejovať začal na školskú lavicu. Dnes sprejuje najradšej na vlaky, aby to spoločnosť dospelých šokovalo. „Robím aj na takzvaných legáloch. To je tvorba, ktorá ako jediná je konformnou spoločnosťou viac-menej tolerovaná.“ Má na mysli napríklad betónové steny a mostné konštrukcie.
(puk)

Vojaka z povolania usmrtil na koľajniciach rýchlik
TASRBratislava 22. februára - Rýchlik R-602 Čingov v stredu podvečer zachytil a usmrtil na chránenom železničnom priecestí v Trenčíne 44-ročného vojaka z povolania Pavla P. Rušňovodič predtým použil zvukové výstražné znamenie, pretože zbadal cez trať prebiehať niekoľko osôb, ale tragédii nezabránil. Podľa informácie hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského u rušňovodiča nebolo zistené požitie alkoholických nápojov. Doprava na druhej koľaji v inkriminovanom železničnom úseku bola zastavená vyše hodinu, pričom okrem rýchlika meškali aj ďalšie dva vlaky.

České dráhy by mali tento rok ukončiť stratou 4,5 miliardy Kč
TASRPraha 22. februára - Český národný prepravca České dráhy (ČD) očakáva v tomto roku stratu zhruba 4,5 miliardy Kč. Zisk z nákladnej prepravy by mal dosiahnuť 2,7 mld a profit z ostatných činností približne 750 miliónov. Neuhradená strata z osobnej dopravy dosiahne podľa generálneho riaditeľa ČD Dalibora Zeleného asi 8 miliárd Kč. Podnikateľským zámerom sa bude v piatok zaoberať správna rada ČD . Osobná preprava by mala v tomto roku aj napriek tomu, že ju štát nehradí v plnom rozsahu, zostať podľa D. Zeleného na doterajšej úrovni. Podľa novely zákona o dráhach však úhradu prepravy vo verejnom záujme hradí štát v plnom rozsahu, čo by v súčasnej situácii znamenalo obmedzenie osobnej prepravy na českých železniciach o 60 %. Hospodárske výsledky za uplynulý rok odmietol D. Zelený spresniť až do ukončenia auditu. Podľa dostupných informácií však ČD minuloročné hospodárenie ukončili stratou 4,9 miliardy korún, a to aj napriek štátnej dotácii vo výške 6,5 mld a celkovým zvýšením výkonov. D. Zelený to odôvodnil nedokončenou privatizáciou bytov (predpokladaný výnos 400 miliónov Kč) a neuskutočneným predajom starých pohľadávok za juhoslovanskú železnicu (500 miliónov Kč). V minulom roku prepravili ČD 182 miliónov cestujúcich, čo je o 4,3 % viac ako v roku 1999. Prepravný výkon osobnej dopravy tak medziročne vzrástol o 5 % a príjmy z cestovného o 6,2 %, z toho vo vnútroštátnej doprave o 8 %. Preprava tovaru a surovín dosiahla 89,8 milióna ton, čo predstavuje medziročný nárast o 9,3 %. Prepravný výkon vzrástol o 5 % a objem tržieb z tejto činnosti o 6 %. Vzrástla tiež produktivita práce na českej železnici, a to tak v prevedených tonokilometroch na zamestnanca (o 9,2 %), ako aj v priamych tržbách z osobnej a nákladnej prepravy na zamestnanca (o 8 %). ČD sa podarilo znížiť tiež energetickú náročnosť v osobnej i nákladnej doprave, a to zvýšením podielu trakcie motorových vozov v osobnej doprave o 1,8 % a elektrických lokomotív v nákladnej doprave o 2,1 %. ČD v súčasnosti zamestnávajú vyše 65 500 ľudí (vlani prepustili vyše 2 600 pracovníkov), pričom v tomto roku plánujú v rámci racionalizačných opatrení prepustiť ďalších asi 2 400 zamestnancov. Na sociálny program pre nich schválila česká vláda dotáciu 250 miliónov Kč. V nasledujúcich piatich rokoch by malo ČD opustiť spolu zhruba 14 000 ľudí.

Oprávnené náklady ŽSR vo výške 2,5 miliardy Sk stále nepokryté
TASRBratislava 23. februára - Ekonomicky oprávnené náklady Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vyplývajúce zo štátom objednaných výkonov na tento rok, ako aj znenie Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej doprave ostávajú po rokovaní Správnej rady ŽSR nedoriešené. Železnice sa budú touto problematikou opätovne, už po štvrtýkrát, zaoberať 1. marca tohto roku, pričom v prípade jej neuzatvorenia bude riešenie problému postúpené vláde SR. Z celkového tohtoročného objemu štátnej objednávky dopravných výkonov v osobnej doprave, stanovených vo výške 34 miliónov vlakových kilometrov, teda 9,452 miliardy Sk (zahŕňa ekonomicky oprávnené aj neoprávnené náklady), ostáva neuhradených 2,505 miliardy Sk. Schválený tohtoročný zákon o štátnom rozpočte vyčlenil na krytie ekonomicky oprávnených nákladov 2,914 miliardy Sk a z mimorozpočtových zdrojov objem 710 miliónov. Nepokrytá strata musí byť podľa riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského v priebehu roka 2001 vykrytá z cudzích zdrojov - úverov, čo následne zvýši objem finančných nákladov. Tie sú na tento rok plánované vo výške 4,52 miliardy Sk, pričom celková strata z finančných operácií tvorí sumu 2,29 miliardy Sk, t. j. 59,73 % z celkovej straty plánovanej na tento rok. Stratu je podľa M. Čikovského okrem toho možné kompenzovať zvýšením tržieb alebo znížením nákladov. Nakoľko však posledná úprava cien cestovného prebehla k 1. februáru tohto roku, jej ďalšie zvyšovanie neprichádza do úvahy. Pokiaľ ide o znižovanie nákladov, to je možné len v oblasti variabilných nákladov. Zo simulovaného zníženia nákladov vo väzbe na redukciu rozsahu dopravných výkonov vyplýva, že na dosiahnutie úspory 2,505 miliardy Sk by bolo potrebné redukovať dopravný výkon v rozsahu 57 %. To by v praxi znamenalo úplné zastavenie prevádzky osobnej dopravy na 74 % siete ŽSR , čo označil M. Čikovský za neprípustné. Okrem straty z výkonov vo verejnom záujme vzniká železniciam strata aj z titulu regulovaného poplatku za používanie dopravnej cesty. Skutočné náklady na dopravnú cestu sú vyššie a rozdiel predstavuje objem 1,5 miliardy Sk.

Zo zrážky s vlakom vyviazol šofér auta s ťažkými zraneniami
TASRBratislava 23. februára - Ťažký otras mozgu, narazený hrudník, úplne zdemolované osobné auto a poškodený rušeň sú výsledkom dopravnej nehody, ktorá sa stala vo štvrtok o 19.18 h. na železničnom priecestí v úseku trate Kapušany pri Prešove - Šarišské Lúky . Svetelné signalizačné zariadenie priecestia tam nerešpektoval 36-ročný vodič Renaultu 5 s talianskou poznávacou značkou z obce Fintice a pri spustených závorách vošiel na trať. Následne ho zachytil rušeň osobného vlaku. Vodič pri nehode utrpel ťažký otras mozgu, zlomeniny rebier a pomliaždeniny celého tela a jeho 43-ročná spolujazdkyňa má po zrážke s vlakom narazený hrudník. K zraneniu osôb vo vlaku nedošlo, poškodil sa na ňom len pluh, schodíky a podlaha. Kvôli nehode meškali ďalšie dva vlaky 14 a 15 minút. TASR o prípade informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Súkromná spoločnosť bude prevádzkovať aj nočné železničné vagóny len pre ženy
TASRTokio 23. februára - V dôsledku neprestávajúceho sexuálneho obťažovania žien v tokijských vlakoch bude súkromná japonská spoločnosť Keio Electric Railways od konca budúceho mesiaca v neskorých večerných hodinách prvýkrát prevádzkovať aj vagóny, v ktorých budú môcť cestovať len reprezentantky nežného pohlavia. Decembrová skúšobná fáza plánovaného opatrenia dopadla tak dobre, že so zavedením osobitných nočných vagónov pre ženy súhlasí aj značná časť reprezentantov silnejšieho pohlavia. V poslednom čase sa totiž rozmnožili aj prípady neopodstatneného obvinenia nočnými vlakmi cestujúcich mužov zo strany niektorých príliš precitlivených pasažierok.

Spotreba energie v kombinovanej doprave až o 30 % nižšia
TASRBratislava 23. februára - Podpisom Zmluvy o podpore prevádzky kombinovanej dopravy v systéme Ro La sprevádzaná, na roky 2001 až 2005 medzi Slovenskou republikou ako objednávateľom a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) ako dodávateľom v januári tohto roku sa vytvárajú predpoklady na udržanie podielu tohto ekologického spôsobu prepravy tovaru na jeho celkovom objeme. V minulom roku tvoril tento podiel podľa slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského približne tri percentá, čo vo fyzickom vyjadrení predstavuje 564 228 ton. V porovnaní s pôvodne plánovaným minuloročným objemom prepravy vo výške 469 000 ton možno konštatovať jeho prekročenie o 20,3 %. Nárast v minulom roku oproti roku 1999 predstavoval 30,47 %. Za roky 1997 až 2000 sa do kombinovanej dopravy v SR investovalo takmer 200 miliónov Sk, pričom na rok 2001 bola v štátnom rozpočte vyčlenená suma 60 miliónov Sk. O výhodnosti kombinovanej dopravy svedčí podľa M. Čikovského aj fakt, že spotreba energie pri preprave v systémoch kombinovanej dopravy je až o 30 % nižšia ako pri priamej preprave tovaru v diaľkovej cestnej nákladnej doprave. ŽSR sú pritom schopné poskytnúť trasu a zabezpečiť premávku vlaku, nakoľko majú vypracované technologické postupy pre prevádzku Ro La sprevádzaná na všetky trate. Ako uviedol riaditeľ odboru kombinovanej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ladislav Denko, v minulom roku bola preprava cestných súprav na nízkoplošných železničných vozňoch zabezpečovaná na trasách Bratislava - Praha, Budapešť - Gliwice, Dunajská streda - Praha - Hamburg, pričom prepravu na naposledy menovanej trase zabezpečovala rakúska firma Metranz využívajúca prepravné vozne ŽSR . Tie vyrobila Tatravagónka, a. s., Poprad, ktorá získala licenciu na ich produkciu od maďarsko-rumunskej firmy Arad vlastniacej patent. Hoci podiel kombinovanej dopravy tvorí len spomínané tri percentá, L. Denko si myslí, že tento dopravný systém predstavuje skôr investíciu do budúcnosti, pričom jeho plnohodnotné využitie sa plánuje v krátkom čase, nakoľko možno očakávať rozhýbanie tovarových tokov, a to nielen v rámci Európy.

Zimná pohotovosť vyhlásená na šiestich tratiach ŽSR
TASRBratislava 23. februára - V troch železničných staniciach a na šiestich tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) bola vyhlásená zimná pohotovosť druhého stupňa. Napriek tomu nedošlo podľa riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského na železniciach k žiadnym prevádzkovým problémom a ani k omeškaniam vlakov. Druhý stupeň zimnej pohotovosti, ktorý znamená zvýšené nebezpečie ohrozenia prevádzky, bol vyhlásený v železničných staniciach Handlová, Čadca, Krásno nad Kysucou a na tratiach Harmanec jaskyňa - Čremošné , Dobšinská ľadová jaskyňa - Červená skala, Horná Štubňa - Dolná Štubňa , Kremnické bane - Sklené pri Handlovej , Liptovský Hrádok - Poprad Tatry a Štrba - Štrbské pleso .


Strana vytvorená: 25. II. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0108.htm )