Dostupnosť železničnej literatúry v Bratislave
Počas mojej návštevy (11. VIII. 2000) zmenárne Remedix, s. r. o. na prízemí starého vestibulu bratislavskej hlavnej stanice som na moje počudovanie zistil, že sa tam nevykonáva len zmenárenská činnosť, ale aj predaj doplnkového tovaru so železničnou tématikou, napr. aj nasledujúce knihy:
Dejiny železníc na území Slovenska | 370 Sk |
Železnice na Slovensku | 199 Sk |
150 rokov železníc | 70 Sk |
I keď je zmenáreň otvorená v oveľa väčšom časovom rozmedzí, predaj doplnkového tovaru sa uskutočňuje prostredníctvom platieb ceny tovaru v pokladnici ŽSR, a to len v pracovné dni v čase 7:45 - 18:00 hod. (pozri: oprava)
Banské stavby ukončili tunel v Slovinsku
Národná obroda 10. August 2000 ŠTVRTOK
Približne 50 tunelárov akciovej spoločnosti Banské stavby Prievidza
úspešne ukončilo výstavbu 320 metrov dlhého železničného tunela v
Stanievci v Slovinsku. Včera odišla domov podstatná časť osádky a na
stavbe zostalo iba 9 baníkov, ktorí urobia posledné dokončovacie
práce, demontujú techniku, osvetlenie a podobne.
Slovinský investor je s rýchlosťou i kvalitou práce slovenských
tunelárov mimoriadne spokojný. Ako v rozhovore pre TASR pred
odchodom povedal vedúci stavby Rudolf Dengo, budovateľom novej
železničnej trate, ktorá bude spájať Slovinsko s Maďarskom, doslova
vytrhli tŕň z päty. Keď v októbri minulého roka nastupovali na už
začatú stavbu, bol na nej vzhľadom na zložité geologické podmienky
oproti harmonogramu takmer trojmesačný sklz.
Skúsení raziči z Banských stavieb, ktorým prišli pomôcť aj
pracovníci akciovej spoločnosti Uranpres zo Spišskej Novej Vsi, si
dokázali poradiť s mimoriadne nesúdržnými a neraz vodou nasiaknutými
horninami. Preto museli spevňovať stropné vetvy a postupovať
opatrne, lebo hrozil zával vyrúbaných priestorov. Ako dodal R.
Dengo, v Slovinsku zúročili všetky poznatky z razenia prvého
slovenského diaľničného tunela Branisko i výstavby podobných diel v
Nemecku. Navyše získali aj úplne nové cenné skúsenosti. Tunel nielen
vyrazili, ale vybudovali tiež definitívne betónové istenie, takže v
najbližších dňoch v ňom už začnú ukladať koľajnice.
TASR, Banská Bystrica
Dotácia pre železnice
Pravda ŠTVRTOK 10. august 2000
České dráhy (ČD) získali od ministerstva dopravy a spojov príspevok
374 miliónov korún, ktorý im vykryje záväzky spojené s prevádzkou
osobnej dopravy. "Zámerom je, aby sa ďalej nerozširovala platobná
neschopnosť zo sféry verejných podnikov," vysvetlil vedúci tlačového
oddelenia Michal Hala. Sumu dostali železnice na krytie straty z
prevádzky osobnej dopravy. Minister financií Pavel Mertlík tak
vyhovel žiadosti ministra dopravy a spojov Jaromíra Schlinga. České
dráhy nedávno zverejnili informáciu o strate za prvý polrok vo výške
1,97 mld. Kč. Napriek jej výške je však výsledok takmer o 350 mil.
Kč lepší v porovnaní s pôvodnými prognózami.
PRAHA, SITA, ČIA
Motorové “električky” do Tatier
Sme Piatok 11.8.2000
(sita) - Železnice SR postupne do konca roku 2002 zavedú na podtatranské
trate šesť nových motorových jednotiek. Z hľadiska interiéru budú
identické so 14 elektrickými električkami, ktoré pre Tatranské
elektrické železnice vyrábajú ŽOS Vrútky. Poháňané však budú
dieselovým motorom a ich podvozok sa prispôsobí širšiemu rozchodu
koľají. Informoval o tom námestník pre technický rozvoj Ladislav
Saxa. Prvú takúto jednotku by v ŽOS Vrútky mali vyrobiť do konca
marca 2001.
Sprejeri sa dopúšťajú trestných činov
Nový náter jedného dokresleného vagóna môže stáť až 120-tisíc korún
Nový čas Streda, 9. August 2000
(rem ) - Železničiarom pribúdajú zlé sny (a dokonca farebné). Majú ich na svedomí
neplnoletí sprejeri, ktorí spôsobujú už aj tak zadlženým železniciam
miliónové škody. Panelákové múry, telefónne búdky, chrámové steny - to už
nie je ten správny podklad pre grafity. “Chýba pri tom vzrušenie,” tvrdí
mladý bratislavský sprejer. Stojac na koľajach vedľa vagóna musí sa
sústrediť nielen na samotný “umelecký odkaz”, ale aj na železničných
policajtov a prechádzajúce vlaky. Príťažlivá je aj šanca mobilného a
bezpečného zaslania odkazov susedným nadšencom grafity, a tak sa sprejeri
najčastejšie špecializujú na medzinárodné spoje. “Najhoršie na tom je, že
často prestriekajú aj identifikačné znaky vlaku,” posťažoval sa generálny
riaditeľ železničnej polície Tibor Gaplovský. Podľa neho náklady na nový
náter jedného vagóna môžu dosiahnuť až 120-tisíc korún. Minulý rok
Železničná polícia zaznamenala až 38 prípadov tohto druhu vandalizmu, z
ktorých bolo objasnených 40 percent. Na Slovensku však zatiaľ nie je známy
prípad, že by bol niekto za grafity právoplatne odsúdený. A to aj napriek
tomu, že tínedžeri, pre ktorých sa grafity stali adrenalínovým štýlom
života, spôsobujú reálne škodu vyššiu ako 8000 korún, a tak sa vlastne
nedopúšťajú priestupku, ale trestného činu poškodzovania cudzej veci, za
čo im hrozí až osem rokov odňatia slobody.
Strana vytvorená: 14. VIII. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press19.htm ) |