Motorové vozne radu
825
- plánovaná dieselová verzia EMU radu 425.9
V komisii
ŽU k tendru na LMJ nebudú clenovia pracovnej skupiny ZSSK
1.7.2002 - V
expertnej komisii Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (ÚSI ŽU),
ktorá poskytne znalecký posudok k ponukám predloženým v
tendri na 35 kusov lahkých motorových jednotiek (LMJ), nebudú
clenovia pracovnej skupiny Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava.
Pre TASR to uviedol zástupca riaditela ÚSI Lubomír Hurajt,
pricom zdôraznil, že medzi clenmi komisie urcite nebude
figurovat meno dekana Strojníckej fakulty (SF) ŽU Prof. Petra
Zvolenského, ktorý bol clenom skupiny ZSSK . Univerzitu
zastupoval v rozšírenej 14-clennej pracovnej skupine železníc
aj vedúci Katedry obnovy strojov a zariadení SF ŽU Doc. Juraj
Grencík. Ministerstvo dopravy do komisie nominovalo i vedúceho
skúšobného laboratória VÚD Žilina Františka
Brunu. Komisia ŽU by nemala
podla L. Hurajta pozostávat z viac ako troch ci štyroch clenov,
avšak pri vyhodnocovaní parametrov ponúk tendra jej budú pre
ciastkové otázky nápomocní další interní a externí
experti.
Skúmanie ponúk Konzorcia DMU GTW ( ŽOS Vrútky , Stadler Busnang AG) a spolocnosti ALSTOM
zatial nezacalo, nakolko univerzite ešte neboli zo strany obstarávatela
( ZSSK ) dorucené
potrebné podklady. Žiadost o vydanie súdnoznaleckého posudku
dostala ŽU od Ministerstva
dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR 17. júna
tohto roku. Podnetom boli predovšetkým zistenia Najvyššieho
kontrolného úradu (NKÚ) SR.
Zrušia železnicný tender?
26.6.2002 -
Tender Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) na lahké
motorové vlaky, pri objasnovaní okolností ktorého prišiel o
kreslo ministra dopravy Jozef Macejko, by mal byt zrušený. V
diskusnej relácii Sito Televízie Markíza sa na tom zhodli
podpredseda KDH Vladimír Palko a poslanec za HZDS Ivan Gašparovic.
Podpredsednícka SDKÚ Zuzana Martináková konštatovala, že
zrušenie tendra je v kompetencii ZSSK a Úradu pre verejné obstarávanie, a
nie v právomoci premiéra Mikuláša Dzurindu. Postup svojej
strany pri vyvodzovaní dôsledkov z kauzy považuje Martináková
za správny.
Podla Palka je slabinou prístupu SDKÚ to, že hoci voci niektorým
osobám sa postupuje nekompromisne, iní ako pokladník strany
Gabriel Palacka sa z nej vynechávajú. Veta v liste poslanca
Petra Kresánka premiérovi, ktorá hovorí o rovnakom pozadí
pre stranu, sa totiž podla podpredsedu KDH priamo týka Palacku.
"Kresánek napísal list v dobrej viere, nie je to žiadny
intrigán," uviedol Palko, podla ktorého nie je dobré
hovorit obcanom o tom, že niekto pripravil sprisahanie voci
premiérovi bez oznacenia jeho aktérov. "Bolo by dobré
povedat, kto robí to sprisahanie, ked sú všetci z jednej
strany - ci je tam bratovražedný boj a co to znamená pre
partnerov," zdôraznil.
Kresánek ale podla Martinákovej na Prezídiu SDKÚ poprel, že
by jeho slová o pozadí pre stranu znamenali províziu. Rovnako
odmietol, že by s pokladníkom strany a exministrom dopravy
Palackom konzultoval výberové konanie železníc.
SDKÚ teraz podla Gašparovica hladá vinníka, aby mohol premiér
pokracovat vo svojej politickej kariére. Poslanec za HZDS sa zároven
spýtal, co by sa stalo, keby sa Kresánkov list nedostal do médií.
Existenciu dvoch exemplárov listu si vysvetluje tým, že Kresánek
jeden posielal "na vedomie druhej strane". Stiahnutím
exministra Macejka z kandidátnej listiny SDKÚ podla Gašparovica
navyše popiera princíp primárnych volieb a uberá clenom
strany právo na ovplyvnenie kandidátky.
Podla Palka pri riešení okolností tendra zlyhal tretí sektor,
menovite Transparency International, ktorá inak vystupuje ako
garant boja proti korupcii. "Tretí sektor si v tomto prípade
neplní svoju funkciu, co nan vrhá zlé svetlo," vyhlásil
podpredseda KDH.
Prezident Schuster vymenoval za ministra dopravy
vicepremiéra Ivana Mikloša
26.6.2002 - Na
post ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vymenoval
dnes popoludní prezident Rudolf Schuster vicepremiéra pre
ekonomiku Ivana Mikloša. Ako nástupca odvolaného Jozefa
Macejku sa vicepremiér stáva tretím šéfom tohto rezortu v
kabinete Mikuláša Dzurindu.
Ivana Mikloša navrhlo na tento post v pondelok prezídium SDKÚ.
Viaceré koalicné strany však následne vyslovili nesúhlas s
postupom premiéra a lídra SDKÚ Mikuláša Dzurindu, ktorý
svojich koalicných partnerov o rozhodnutí SDKÚ informoval iba
telefonicky. Podla KDH by o takej závažnej veci mala rokovat
Koalicná rada. Líder SDL Pavel Koncoš si myslí, že k agende
rezortu má bližšie minister hospodárstva Lubomír Harach,
ktorý bol riadením tohto rezortu poverený od pondelka - teda
od odvolania exministra Macejka.
Macejko musel z vlády odíst kvôli podozreniu, že spolu so
skupinou ludí vo vedení ministerstva nenáležitým spôsobom
zasahovali do priebehu tendra na nákup 35 lahkých motorových
jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. Ludia okolo
exministra mali údajne lobovat v prospech konzorcia spolocností
ŽOS Zvolen a francúzskeho ALSTOMu,
ktoré protestovalo proti vítaznému konzorciu ŽOS Vrútky
a švajciarskeho Stadleru AG, Busnang.
Dnes už bývalý minister Macejko je v poradí deviatym clenom
Dzurindovho kabinetu, ktorý musel z vlády odíst predcasne. Zároven
je po bývalých ministroch Ludovítovi Cernákovi, Gabrielovi
Palackovi, Tiborovi Šagátovi a Ladislavovi Pittnerovi piatym
straníckym kolegom predsedu vlády, ktorý nezotrval v kabinete
do konca jeho funkcného obdobia. Macejko bol na poste ministra
dopravy v Dzurindovej vláde už druhým nominantom, v auguste
1999 vystriedal v kresle Gabriela Palacku.
Čo v tendri
rozhodlo, je bez garancií
Pri výbere dodávateľa motorových
vlakov dala Železničná spoločnosť na odhadované prevádzkové
náklady.
25.06.2002, TREND / GABRIEL BEER
Už v polovici marca 2000 rozhodla vláda SR o prevzatí štátnej
záruky za úver 45 mil. EUR (zhruba dve miliardy korún) pre a.s.
Železničná spoločnosť, v rámci ktorého sa rátalo aj s nákupom
35 motorových vlakov pre regionálnu dopravu. O rok neskôr vyhlásila
železnica verejnú obchodnú súťaž.
Začiatkom decembra 2001 železnice súťaž zmenili na rokovacie
konania. Z troch uchádzačov bol okamžite vyradený Siemens pre
veľmi vysokú cenu. Pokračovalo sa s konzorciom ŽOS Vrútky
a Stadler Bussnang AG – DMU GTW Slovensko. Oproti nim stojí s
ponukou francúzska spoločnosť ALSTOM .
Výberová komisia sa uzniesla, že víťazom budú Vrútky so Švajčiarmi
s obstarávacou cenou 4,407 mld. Sk. Konkurent, ktorý v Česku
vyhral súťaž na sedem rýchlovlakov, ktoré dodá začiatkom
roku 2003, núkal slovenským železniciam o približne 822 mil.
Sk nižšiu cenu.
Podľa oficiálnej verzie železnice uprednostnili pri rozhodovaní
najmä nižšie očakávané náklady na prevádzku. Na 30 rokov
životnosti ich Stadler stanovil na 1,074 mld. Sk, konkurent až
na 2,7 mld. Sk. ALSTOM
však žiadal prešetriť parametre prevádzkových nákladov,
ktoré rozhodli o ich prehre. Francúzi poukazovali na to, že
konkurenti si do údržby nezahrnuli všetky položky.
Prevádzkové náklady sú však len odhadom bez garancie zo
strany výrobcu počas celej životnosti vlakov. Reálnosť týchto
parametrov by mala posúdiť Žilinská univerzita, ktorú už
navštívil generálny riaditeľ železníc Andrej Egyed. Verejná
súťaž tak dosiaľ nemá vyhláseného víťaza.
S presnosťou odhadov prevádzkových nákladov už majú železnice
skúsenosti aj so spolupráce s konzorciom ŽOS Vrútky
– Stadler. Odobrali od nich súpravy pre tatranskú elektrickú
železnicu. Pritom podpísali dokumenty, kde súpravy mali iné
parametre oproti tým, ktoré pôvodne v súťaži požadovali.
A tak na vlastné náklady museli upravovať napájania, vyrovnávať
niektoré oblúky a upravovať nástupiská pre nové súpravy.
Vlaková aféra má pokračování
iHNed 25. 6. 2002
HN 24. 6. 2002 00:00
Už více než týden Slovenskem otřásá skandál kolem nákupu
železničních vozů.
Luboš Palata
www.ihned.cz/palata
/Od našeho stálého zpravodaje/
Bratislava, 24. 6. 2002
Premiér Mikuláš Dzurinda tvrdí, že ho chce kvůli miliardovému
tendru na nákup vlaků odstranit zkorumpovaná klika na
ministerstvu dopravy. Premiérem odvolaný ministr dopravy Jozef
Macejka zůstává na kandidátce vládní Slovenské demokratické
a křesťanské unie (SDKU), které je Dzurinda předsedou.
Prezident Rudolf Schuster už týden váhá s odvoláním šéfa
resortu dopravy, přestože mu ústava jinou možnost než
respektovat návrh premiéra nedává. Premiér se v tendru, v čele
jehož výběrové komise figuruje jeho bratr, stále více v celé
záležitosti angažuje.
Ve slovenských novinách se otevřeně píše o korupci související
s tímto případem a dodává se, že tak to na Slovensku už
deset let chodí. A co si myslí slovenští voliči, kteří
budou za tři měsíce rozhodovat o nové vládě? Ty podle průzkumů
skandál nijak neovlivňuje, protože o korupci už dávno vědí
a o čistotě slovenské politiky si nedělají iluze. Předseda
slovenské vlády vidí důvod celé vlakové krize jednoznačně.
"Je důvodné se domnívat, že na ministerstvu dopravy se v
bezprostřední blízkosti ministra Jozefa Macejka vytvořila
lobbistická skupina prosazující zájmy firmy Alston (neúspěšného
účastníka tendru)," tvrdí Mikuláš Dzurinda. "Rozhodli
se zřejmě uskutečnit politickou intriku, cílem které byla
moje politická likvidace a poškození mé politické strany,"
uvádí premiér.
Tou intrikou měl být dopis poslance Dzurindovy strany Petra
Kresáka, v němž se celkem jednoznačně tvrdí, že SDKU měla
na tendru za více než pět miliard finančně profitovat.
Dzurindovu teorii o spiknutí potvrzuje dění přímo uvnitř
jeho strany, která se zdráhá odvolat z jednoho z čelných míst
kandidátky SDKU premiérem kvůli skandálu sesazeného ministra
Macejku. "Podle mě nesmí být takový člověk na kandidátce
strany," uvedl Dzurinda, který dodal, že jinak seznam lidí
nominovaných za SDKU do zářijových voleb nepodepíše.
Podle stanov strany však už nemůže být žádný kandidát
odvolaný. Macejko by to musel udělat sám. Ten, vědom si silné
podpory části strany, však prohlásil, že to sám neudělá.
"Nemám důvod odstoupit," prohlásil Macejka, který
je na sedmém, tedy s jistotou volitelném místě kandidátky
Dzurindovy strany.
Přestože skandál otřásá celým Slovenskem, podle informací
listu Národná obroda komise vedená Dzurindovým bratrem
urychleně pokračuje v přípravách podpisu kontraktu na dodávku
vozů s konsorciem firem DMU-GTW. Tato nabídka byla údajně o
800 miliónů dražší než konkurenční od francouzské firmy ALSTOM .
Kontrakt přitom zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKU),
který však Dzurinda obvinil z neústavního vměšování,
protože podle jeho názoru jediný, kdo může tendr hodnotit,
je Úřad pro veřejné soutěže. Národná obroda proto tvrdí,
že dalším krokem premiéra může být snaha o sesazení šéfa
NKU.
"Zdá se, že Dzurindova SDKU se všemožnými způsoby snaží
odstranit všechny překážky, které jí stojí v cestě, aby
byla smlouva do zářijových parlamentních voleb uzavřena,"
tvrdí list.
"Vlaková kauza opět prohloubí přesvědčení mnoha lidí,
že politika je špinavá věc, v níž slušný člověk nemá
co pohledávat," uvedl pro Rádio Svobodná Evropa Štefan
Hríb, šéfredaktor týdeníku Domino. Není jediným novinářem
s takovým názorem.
Miliardový tendr
V soutěži na dodávku pro Slovenské železnice se utkala
francouzská firma ALSTOM a konsorcium vedené švýcarskou
firmou Stadler.
Stadler zvítězil, přestože jeho cena byla o 822 miliónů vyšší.
Švýcaři však uvádějí nižší provozní náklady. Údaj ALSTOMu
je v této položce o 811 miliónů vyšší. Z informací NKÚ
ale plyne, že údaje firmy Stadler jsou podhodnocené. (lup)
Jozef Bakšay sa o tender na ĽMJ zaujíma ako občan
- fyzická osoba, loby odmieta
25.6.2002 ,
Bratislava - Bývalý federálny minister zahraničného obchodu
ČSFR Jozef Bakšay sa o tender na dodávku 35 kusov ľahkých
motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava zaujíma ako občan - fyzická osoba, ktorej nie je ľahostajný
spôsob nakladania s verejnými financiami.
Uviedol to dnes na tlačovej besede s tým, že jeho medializovaný
lobing v prospech francúzskeho ALSTOMu, ktorý však nepotvrdil, nadobudol
iba formu stretnutia s už bývalým ministrom dopravy Jozefom
Macejkom. "Toho pána som nepoznal, a preto som poprosil
svojho dlhoročného osobného kamaráta Petra Kresánka, aby mi
sprostredkoval schôdzu s pánom ministrom, kde som sa chcel
informovať ako bežný občan, ako sa bude ďalej vyvíjať
obchodná súťaž na ĽMJ," spresnil J. Bakšay. Na
existenciu železničného tendra bol vraj upozornený českými
predstaviteľmi ALSTOMu,
ktorí kedysi boli jeho podriadenými na ministerstve obchodu. Tí
údajne neboli vyhlasovateľom tendra informovaní o jeho
priebehu a touto úlohou "poverili" J. Bakšaya. Keďže
šéf dopravy Macejko v tom čase nebol o tendri dostatočne
informovaný, odporučil Bakšaya na samotné generálne riaditeľstvo
železníc.
O tom, že výhodnejšiu ponuku predložila v tendri spoločnosť
ALSTOM
, a nie konzorcium DMU GTW (švajčiarsky Stadler a ŽOS Vrútky ), J. Bakšay nepochybuje, čo dokumentoval
materiálmi, získanými podľa jeho slov z verejne dostupných
zdrojov a od predsedu pracovnej skupiny ZSSK Miroslava Dzurindu. Podľa nich ponúkol
ALSTOM
dodávku vlakov typu Coradia Lint 41 za úhrnnú sumu 4,816
miliardy Sk, z čoho obstarávacia cena tvorila 3,584 miliardy
Sk, náklady na údržbu 311,920 milióna Sk a celkové náklady
za materiál na celoživotnú údržbu 919,235 milióna Sk.
Naproti tomu navrhlo DMU GTW zrealizovať celú dodávku za 5,481
miliardy Sk, teda zhruba o 600 miliónov Sk viac. Obstaranie
vozov typu GTW 2/6 by vyšlo ZSSK na 4,406
miliardy Sk, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna
Sk a celkové náklady na materiál ponúkol Stadler za 690,900
milióna Sk. Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva ŽOS Vrútky
Michala Moncmana je v cene, ponúknutej konzorciom, započítané
clo i DPH. Bez DPH ide o sumu 3,572 miliardy Sk. J. Bakšay tento
fakt spochybňuje.
K naformulovaniu vyššie prezentovanej ponuky ALSTOMu však
došlo podľa slov J. Bakšaya až potom, čo bola ich pôvodná
ponuka v parametri celoživotných nákladov na materiál
vyhodnotená zo strany ZSSK ako
neprimerane vysoká. Francúzska firma totiž pôvodne navrhla 2,336
miliardy Sk, v porovnaní so Stadlerom o 1,645 miliardy Sk viac. ALSTOM
upravil aj cenu nákladov na celoživotnú údržbu s tým, že
ju znížil zo 371 na už spomenutých 311,920 milióna Sk.
Hovorca ZSSK Miloš
Čikovský v tejto súvislosti uviedol, že ALSTOM
urobil úpravu až po tom, čo komisia rozhodla o ukončení
rokovaní s ním. J. Bakšay však namieta, že sa komisia nad týmto
priepastným rozdielom nepozastavila a nevyžiadala si jeho
vysvetlenie. Do kapitoly prevádzkových nákladov totiž podľa
neho ALSTOM
zahrnul omnoho širšiu škálu položiek, súvisiacich s preventívnou
údržbou, čo konkurencia vraj nespravila. Celý problém spočíva
podľa neho v nesprávnom zadefinovaní niektorých podmienok súťaže
obstarávateľom.
Za výhodnosť ponúkaného riešenia ALSTOMu
argumentoval J. Bakšay aj ponukou ofsetových programov v objeme
1,5 miliardy Sk. M. Moncman z konkurenčnej ŽOS spresnil, že až
77 % pridanej hodnoty zákazky zrealizuje ich konzorcium na
Slovensku. Skutočná slovenská výroba v minulosti
nakontrahovaných jednotiek pre TEŽ ako aj fyzický podiel práce
domácej ŽOS Vrútky
na výrobe 35 kusov ĽMJ, ktoré na predchádzajúcu zákazku
nadväzujú po stránke technologickej i know-how, predstavuje
približne 1,68 miliardy Sk. V prípade úspechu DMU GTW v tendri
je spolupráca ŽOS Vrútky
a Stadler garantovaná kontraktom na výrobu hliníkových a oceľových
vlakových súprav pre zahraničných odberateľov v hodnote cca
6 miliárd Sk.
V neprospech konzorcia hovorí podľa bývalého federálneho
ministra aj to, že Stadler nepredal od roku 2000 ani jedno
vozidlo typu GTW 2/6, zatiaľ čo ALSTOM
predal zo svojich výrobkov príslušného označenia 138 kusov.
Jeho tvrdenia M. Moncman spochybnil a uviedol, že do roku 1998
bolo vyrobených a predaných 8 vozidiel tohto typu, v nasledujúcich
rokoch 31, 41, 41 a v tomto roku zatiaľ 49. Zmluvne
nakontrahovaných ich vraj je už 157.
Ministerstvo šírilo nepravdivé informácie
21.6.2002 -
Ministerstvo dopravy šírilo v médiách nepravdivé informácie
týkajúce sa tendra železníc na dodávku osobných vlakov. Údaje
o technických parametroch vlakov pritom vyzneli nepriaznivo pre
konzorcium ŽOS Vrútky a švajciarskej firmy Stadler, naopak, do lepšieho
svetla postavili konkurencnú ponuku francúzskej firmy ALSTOM .
Tabulky s parametrami poskytli vybraným médiám ludia z vedenia
ministerstva dopravy.
"Ja som len vychádzal z ponúk tak, ako boli prezentované
v decembri na rokovacom konaní," povedal vedúci úradu
ministerstva Peter Klucka. Pripustil pritom, že niektoré císla
sa mohli od decembra zmenit.
Podla údajov, ktoré vo štvrtok prezentovalo konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler,
sa skutocnost líši od medializovaných tabuliek napríklad v
pocte pohonných jednotiek (ministerstvo uvádza jednu, v
skutocnosti sú dve), v pocte miest na sedenie (ministerstvo 108,
skutocnost 124), v maximálnej rýchlosti (120 km/h oproti 140 km/h),
zrýchlení alebo v maximálnom zatažení nápravy.
Predstavitelia konzorcia tvrdia, že technické parametre sú
zdokumentovatelné a sú súcastou tendrovej ponuky. Podla Klucku
však nejde o podstatné údaje, pretože "skutocne dôležitá
je cena a prevádzkové náklady". Tie údajne výberová
komisia nevyhodnotila správne, na co poukázal aj ALSTOM .
Chronológia
21./19.
decembra 2001 - Výberová komisia predložila šéfovi železníc
Andrejovi Egyedovi návrh na výber vítaznej ponuky, v rokovaní
jednomyselne odporucila pokracovat s konzorciom ŽOS Vrútky-Stadler.
9. januára 2002 - ALSTOM (neúspešná ponuka) podal na
ministerstvo dopravy námietku k vyhodnoteniu tendra, podla
ktorej sa cíti byt poškodený.
január, február - Minister dopravy Jozef Macejko zaslal
postupne tri listy šéfovi železníc Egyedovi, v ktorých ho požiadal,
aby s navrhovaným úcastníkom (konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler)
nepodnikol nijaké kroky vedúce k podpísaniu zmluvy.
2. apríla - NKÚ dostal anonym na prešetrenie sútaže.
apríl - Švajciarsky prezident poslal slovenskému prezidentovi
list, v ktorom sa stažoval na priebeh sútaže.
22. mája - Premiér Dzurinda poslal objasnujúci list
prezidentovi Schusterovi, v ktorom vyslovil plnú dôveru
Macejkovi.
24. mája - Šéf NKÚ Jozef Stahl zaslal Macejkovi stanovisko,
podla ktorého sa nedá zarucit objektivita tendra.
4. júna - Egyed navštívil Macejka a navrhol mu, aby doplnil výberovú
komisiu lubovolným poctom pracovníkov a aby rozšírená
komisia tender ešte raz prehodnotila. Macejko súhlasil.
12. júna - Zasadla rozšírená výberová komisia, neprijala však
nijaké stanovisko.
14. júna - Denník Nový cas zverejnil list poslanca SDKÚ Petra
Kresánka premiérovi. Premiérov brat a šéf výberovej komisie
Miroslav Dzurinda oznámil, že hodlá podat podnet na trestné
stíhanie Macejka, Stahla, Klucku a dalších osôb.
17. júna - Premiér dorucil prezidentovi návrh na odvolanie
Macejka. Zároven podal trestné oznámenie na neznámeho páchatela.
O vlakoch
debatuje aj dodávatel
21.6.2002 - Do
debaty o tendri na železniciach sa zapojil aj jeden z úcastníkov
- konzorcium švajciarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky . Podla riaditela marketingu a predaja
spolocnosti Stadler Petra Jeneltena ide v prípade škandálov
najmä o predvolebný boj na Slovensku. Vedenie konkurenta v
tendri francúzskeho ALSTOMu sa k prípadu zatial vôbec
nevyjadruje.
„V posledných týždnoch sa objavilo vela železnicných špecialistov
medzi politikmi, a to je velmi zaujímavé. Dúfam, že to tak
bude aj po volbách, pretože v tom prípade budú mat železnice
skvelú budúcnost,“ ironizoval Jenelten.
Vedenie železníc by chcelo vidiet jazdit na Slovensku vlaky práve
od tohto konzorcia, ministerstvo dopravy zasa presadzuje
konkurenta v tendri, významného výrobcu vlakov ALSTOM .
V stredu zasadala pracovná komisia na železniciach, ktorá
potvrdila svoje rozhodnutie spred polroka pokracovat v
rokovaniach len s konzorciom Stadler so ŽOS Vrútky , ktorého ponuka je drahšia, ale uvádza pre
vlaky podstatne nižšie prevádzkové náklady. Najvyšší
kontrolný úrad pochybuje, že je možné, aby vlak mal také nízke
prevádzkové náklady.
Komisia vzhladom na podstatný rozdiel v prevádzkových nákladoch
odporucila zapracovat do budúcej zmluvy podmienku, podla ktorej
pri neplnení slubovaných ekonomických ukazovatelov môžu železnice
od zmluvy odstúpit bez akýchkolvek sankcií. Hovorca železníc
Miloš Cikovský povedal, že k podpisu zmluvy môže dôjst o
niekolko týždnov až mesiacov.
Na zasadnutie komisie mali príst aj štyria noví clenovia z
ministerstva dopravy, ale všetci sa ospravedlnili. Na rokovaní
bol len jeden pracovník ministerstva a ten nemal výhrady.
Nie je vylúcené, že firma ALSTOM je definitívne z hry von. V zápisnici
z komisie sa totiž píše, že 29. mája ALSTOM
dorucil novú ponuku so zníženými nákladmi a súcastou ponuky
bolo aj porovnanie s ponukou konzorcia Stadler so ŽOS Vrútky . „Z toho vyplýva, že firma ALSTOM získala
informácie charakteru obchodného tajomstva, ktoré boli súcastou
ponuky konzorcia, neoprávnene,“ stojí v zápisnici.
Niektorí oponenti zasa upozornujú, že švajciarsko-slovenské
konzorcium už dodalo pre železnice vlakové súpravy a boli s
nimi problémy. Vlaky jazdia na tratiach Tatranskej elektrickej
železnice a pri zavádzaní museli železnice robit úpravy nástupíšt,
niektorých zákrut a riešit dalšie problémy. Predseda
predstavenstva ŽOS Vrútky
Michal Moncman sa bránil, že išlo o moderné nízkopodlahové
vlaky, aké železnica chcela, a preto sa museli robit úpravy
trate.
Škandalózny tender železnice „odklepli“
20.6.2002,
Lenka Živnerová, Bratislava - Napriek podozreniam z korupcie,
„padnutej hlave“ ministra Macejka a neutíchajúcim diskusiám
okolo škandalózneho tendra na dodávku 35 lahkých motorových
vlakov, železnice už vcera pripravovali zmluvu s konzorciom DMU
- GTW (ŽOS Vrútky
a švajciarska firma Stadler Busnang, A.G.). Práve táto
spolocnost, podla medializovaných informácií, dala o 800 miliónov
horšiu ponuku ako druhý záujemca - ALSTOM ,
co spochybnil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Hovorca železníc Miloš Cikovský Národnej obrode potvrdil, že
pocas vcerajšieho dna zasadala výberová komisia a rozhodla o výsledkoch
tendra. Podla jeho slov kvôli politickým šarvátkam Železnicná
spolocnost, a.s., nemieni tender zastavit. Tá dokonca už
prekladá zmluvu medzi ZSSK a
konzorciom do cudzích jazykov. Podpísaná by mala byt už v
najbližších hodinách. Podla našich informácií konzorcium o
tomto výsledku vedelo už zaciatkom týždna, preto aj v
pondelok rozosielalo pozvánky na dnešnú tlacovú besedu.
Vítaz je teda známy. A to aj napriek tomu, že expertná
skupina Žilinskej univerzity posudzuje obe ponuky záujemcov.
Hovorca M. Cikovský to zdôvodnil tým, že expertnú skupinu
budú tvorit ludia, ktorí sedia vo výberovej komisii. Teda tí,
ktorí rozhodli v prospech konzorcia. Ide napríklad o dekana
Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity Petra Zvolenského.
„Viac odborníkov na kolajové trate nie je, možno nejakí
asistenti, ktorí by mohli tvorit expertnú komisiu,“ povedal
Cikovský. Predpokladá však, že rozhodnú ako komisia.
V súvislosti s tendrom sa vcera údajne stretli aj šéfovia NKÚ
a úradu pre verejné obstarávanie. Dohodli sa, že budú
spolocne v tejto veci konat a preverovat tender. Rozhodnutím železníc
bol vcera zaskocený aj predseda NKÚ Jozef Stahl, ktorého sme
oslovili.
Kontroverzný tender železníc sa posúva už aj do vydierania
predsedu NKÚ
18.6.2002 -
Kauza vyhodnotenia tendra železníc na nákup 35 lahkých
motorových vlakov sa najnovšie posúva aj do vydierania a
zastrašovania predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
SR Jozefa Stahla.
Sám predseda NKÚ totiž slovenské médiá informoval, že dnes
ho cez jeho mobilný telefón kontaktovala osoba, ktorá sa
odmietla predstavit a snažila sa ho zastrašit s cielom
dosiahnut zmenu stanoviska úradu k celej kauze.
"Išlo o telefonický hovor na môj mobil. Císlo volajúceho
bolo anonymné. Išlo o osobu s mužským hlasom, ktorá sa
odmietla predstavit s tým, že to nie je dôležité. Vyzvala
ma, že ak do záveru dnešného dna nezmením stanovisko NKÚ,
pojednávajúce o nejasnostiach okolo tohto tendra a potrebe
vypracovania jeho súdnoznaleckého posudku, budú zverejnené záznamy
mojich rozhovorov o tomto výbere s ministrom dopravy Macejkom,"
skonštatoval dnes pre TASR Stahl s tým, že vydierat sa
rozhodne nedá a o predmetnom telefonáte už informoval aj Generálnu
prokuratúru SR, ministra vnútra a tiež poslancov NR SR.
Na otázku, ci môže vyslovit svoje osobné podozrenia kto a v
koho záujme ho mohol týmto telefonátom kontaktovat, J. Stahl
odpovedal, že v záujme objektívnosti prešetrenia celej veci
sa k tomu bližšie vyjadrovat nebude.
O zotrvaní Macejka na kandidátke bude Dzurinda rokovat so štruktúrami
SDKÚ
17.6.2002 - O
zotrvaní Jozefa Macejka na kandidacnej listine SDKÚ na
septembrové parlamentné volby bude predseda strany Mikuláš
Dzurinda rokovat s vedením príslušného miestneho a regionálneho
zväzu SDKÚ. Ako však v nedelu povedal novinárom, chce byt dôsledný
pri postupe voci Macejkovi.
Kvôli politickej zodpovednosti za kauzu tendra na dodávku 35
lahkých motorových vlakov pre ZSSK navrhne dnes
Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka
odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
"Zatial nevidím dôvod, preco by som mal dávat návrh na
jeho vylúcenie," reagoval v nedelu Dzurinda pred novinármi
na otázku, ci kauza bude stát Macejka aj clenstvo v strane. SDKÚ
je však podla neho jediná strana, ktorá je konzekventná a aj
návrh na Macejkovo odvolanie svedcí o snahe strany pôsobit
transparentne.
O zmene na kandidacnej listine, ktorú stanovili výsledky aprílových
vnútrostraníckych volieb, môže rozhodnút Prezídium SDKÚ na
návrh Dzurindu ako predsedu strany.
Macejko má v súcasnosti na uzavretej kandidacnej listine císlo
7. Do primárok išiel na osobitnej kandidátke prezídia, ktorej
nominanti mali zabezpecené posty v prvej dvadsatpätke. Macejka
navrhol Dzurinda ako predseda strany a pri predstavovaní
nominantov prezídia o nom povedal: "Co som si všimol u
Jozefa Macejku, je jeho neobycajne jasné ekonomické videnie. Je
to liberálny ekonóm s velmi jasnými, vyhranenými ekonomickými
postojmi. A ako premiér môžem len konštatovat, že tieto
svoje jasné ekonomické a zásadné postoje vždy náležitým
spôsobom na vláde nielen prejavil, ale aj presadzuje.
Premiér Dzurinda
dnes podá návrh na odvolanie ministra Macejka
17.6.2002 -
Premiér Mikuláš Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR
Rudolfovi Schusterovi, aby odvolal Jozefa Macejka z postu
ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Dzurinda v nedelu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom
povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voci
ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 lahkých motorových
jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. ( ZSSK ).
Macejko a skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií ( MDPT ) podla premiéra nenáležitým spôsobom
zasahovali do príslušného tendra. ŽSR a následne ZSSK
sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne
uplatnovat svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom
postu predsedu Dozornej rady. "Ale organizátorom,
vyhlasovatelom, a teda aj vyhodnotitelom tendra nie je
ministerstvo," zdôraznil Dzurinda. "Až som bol
prekvapený, ako zásadným spôsobom prekrocil minister a úradníci
z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné takto zasahovat
do organizácie, ktorá spadá do príslušného rezortu,"
vyhlásil premiér. Minister podla neho nevyužil možnosti, ktoré
má voci generálnemu riaditelovi ZSSK , ale "z druhej strany mu významným spôsobom
bránil ukoncit tender". Dzurinda tiež zistil, že s
potenciálnym nadobúdatelom rokovali ludia, ktorí nikdy nemali
mat s tendrom nic spolocné.
Hned ako premiér dorucí prezidentovi potrebné dokumenty na
odvolanie Macejka, požiada generálneho prokurátora, aby mohol
urobit komplexnú výpoved o celom prípade. "Lebo mám vážne
podozrenie, že skupinka ludí vo vedení MDPT , ale aj iní
ludia z iných ustanovizní a iných oblastí nášho života významným
spôsobom v príslušnom tendri zasahovali, sledujúc svoj osobný
súkromný prospech, a nie verejný záujem," konštatoval
Dzurinda. Chce, aby orgány cinné v trestnom konaní preskúmali,
ci v celom procese neboli spáchané trestné ciny, pretože
osobne nadobudol podozrenie, že spáchané mohli byt.
Podla Dzurindu je dost dôvodov domnievat sa, že informácie,
ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli
nepravdivé. Položil tiež otázku, ci bolo konanie NKÚ v súlade
so zákonmi. "Je to orgán kompetentný rozhodovat o tom,
ci má byt tender dokoncený alebo nemá?" spýtal sa
Dzurinda, podla ktorého je to len a len kompetencia
vyhlasovatela tendra, teda ZSSK .
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili 23. júla
minulého roka verejnú sútaž na dodávku lahkých motorových
vlakov pre osobnú dopravu. Vítaz bol vyhlásený 9. januára
tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené
slovenskou spolocnostou ŽOS Vrútky
a švajciarskou Stadler AG, Busnang. Voci objektívnosti tohto výberu
namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy ALSTOM ,
ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom,
aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a
svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podla medializovaných
informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK
uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún
drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurencného ALSTOMu
bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne, obstarávacích
nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU
GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na
materiál pri údržbe vlakov. Podla minulotýždnového
vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre Televíziu Markíza
existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo
klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku
vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074
miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu ALSTOMu
predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584
miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja
je drahšia ponuka ALSTOMu o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej
komisie, riaditel divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK
a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo
spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania
dodatocne zmenila.
Dzurinda: Kresánek napísal svoj list
na želanie Klucku a Bakšaya
17.6.2002 -
Medializovaný list predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi súvisiaci
s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK napísal poslanec za SDKÚ Peter Kresánek na želanie
vedúceho úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
( MDPT ) Petra Klucku a
podnikatela Jozefa Bakšaya. Novinárom to v nedelu povedal
Dzurinda po vecernom rokovaní Prezídia SDKÚ, na ktoré bol
pozvaný aj Kresánek, aby okolnosti napísania listu vysvetlil
vedeniu strany.
Dzurinda sa Kresánka opýtal, komu ešte list dal, pretože
Dzurindov originál a medializovaná podoba listu neboli zhodné
pre inú polohu Kresánkovho podpisu. "Odpoved bola, že pánu
Kluckovi," priblížil premiér poslancovu repliku. Dzurinda
pritom už na obed zverejnil svoje podozrenie, že istá skupina
ludí vo vedení MDPT podsúvala
médiám zavádzajúce informácie o tendri a bránila jeho
dokonceniu, pretože chcela presadzovat svoje súkromné záujmy.
Premiér sa vrátil aj k pasáži o "pozadí pre stranu",
ktorú médiá interpretovali ako prejav korupcie súvisiaci s
financovaním SDKÚ. "Pán Kresánek na moje priame otázky,
ci niekto z Prezídia SDKÚ, napríklad pán Palacka, s ním
niekedy hovorili o nejakých províziách alebo niecom podobnom v
súvislosti s tendrom, vyhlásil pred clenmi prezídia jasne a
rezolútne, že nic takého zo strany žiadneho predstavitela SDKÚ
nikdy vykonané nebolo," povedal Dzurinda. "Pozadie"
podla neho Kresánek jednoznacne myslel ako politické, kedže
jeden z úcastníkov tendra je spájaný s poslancom a clenom
PSNS Vitazoslavom Moricom.
Kresánek pri odchode z rokovania prezídia novinárom povedal,
že list mal slúžit Dzurindovi ako zdroj informácií. Uviedol
tiež, že o tendri sa s Dzurindom pred casom hovoril, presne ako
spomína v liste. "Ale mal som proste pocit aj poznatky,
že ma pozorne nepocúva, že vôbec nerozumel, o ktorú z tých
dvoch spolocností ide," poznamenal poslanec. Podobne sa
vyjadril aj Dzurinda - potvrdil, že sa s Kresánkom o tendri
rozprával, ale vôbec sa on nechcel zaujímat, pretože mu to
neprináleží.
Spomínaný list uverejnili koncom minulého týždna viaceré médiá.
Kresánek v nom upozornuje Dzurindu na problematickost obchodu s
vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko, tvoreným švajciarskou
spolocnostou Stadler AG, Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž: "Po
celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla
faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich
interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a
poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra
namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem
na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Kvôli politickej zodpovednosti za tender navrhne dnes Dzurinda
prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z
funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
Premiér SR podozrieva MDPT z
presadzovania súkromného záujmu v tendri na LMJ
16.6.2002 -
Premiér SR Mikuláš Dzurinda nadobudol podozrenie, že skupina
ludí vo vedení ministerstva dopravy chcela a chce presadzovat v
tendri na LMJ osobitný súkromný záujem.
Títo ludia podla predsedu vlády bránili ukonceniu tendra na
dodávatela lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK , Bratislava, komplikovali ho a médiám podsúvali
zavádzajúce informácie. Predseda vlády SR to uviedol na dnešnom
brífingu po stretnutí s ministrom dopravy J. Macejkom a generálnym
riaditelom ZSSK A. Egyedom.
Lipšic: Ak je pravda, co napísal Kresánek
Dzurindovi, ide o škandál
16.6.2002 - Ak sú
pravdivé informácie uvedené v medializovanom liste poslanca za
SDKÚ Petra Kresánka premiérovi a predsedovi SDKÚ Mikulášovi
Dzurindovi o tendri na dodávku 35 motorových vlakov pre Železnicnú
spolocnost ( ZSSK ), ide podla podpredsedu KDH Daniela Lipšica o
škandál navodzujúci podozrenie, že prostredníctvom verejného
obstarávania je financovaná politická strana.
"My budeme pána premiéra žiadat velmi dôrazne o
vysvetlenie a dúfam, že to bude vysvetlenie dôraznejšie, ako
napríklad v prípade škandálu okolo pána Palacku,"
povedal Lipšic v dnešnej relácii Slovenskej televízie O pät
minút dvanást.
Aj predseda ministerského klubu SDL Lubomír Fogaš sa domnieva,
že ide o kauzu. "List bol vysvetlený, ale tým
vysvetleniam sa nedá verit. Myslím si, že každý, kto sa
pohybuje v politike, vie, co tie náznaky, ktoré sú v liste popísané,
znamenajú," konštatoval Fogaš. Korupciu podla neho treba
potierat v zárodkoch. "Pán poslanec sa o to zrejme pokúsil
rozhovormi s príslušnými ústavnými cinitelmi a nakoniec písal
list," nazdáva sa Fogaš.
Podla podpredsedu Smer-u Dušana Caplovica celý prípad
potvrdzuje stanoviská jeho strany, že korupcia je na Slovensku
javom spojeným s financovaním politických strán. "Vo
vyspelých demokraciách pri takýchto kauzách vyvodzujú
politici osobnú zodpovednost," poznamenal Caplovic a dodal,
že vyvodit by ju mali premiér Dzurinda, minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR Jozef Macejko i autor listu Kresánek.
Súcasná vláda sa podla podpredsednícky SDKÚ Zuzany Martinákovej
snažila vyvodzovat dôsledky z podobných podozrení z
netransparentnosti a urcite tak urobí aj v tomto prípade. Za vlády
Vladimíra Meciara bolo slovo tender neznámym pojmom, takže je
tu velký kvalitatívny posun v porovnaní s minulostou, uviedla
Martináková.
Viaceré médiá uverejnili koncom tohto týždna list Kresánka
Dzurindovi, súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových
vlakov pre ZSSK . Kresánek v
liste upozornuje Dzurindu na problematickost obchodu s vítazom
tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko, tvoreným švajciarskou
spolocnostou Stadler AG, Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž: "Po
celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla
faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich
interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a
poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra
namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem
na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Podla správy Najvyššieho kontrolného úradu bola ponuka vítazného
konzorcia okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako
konkurencná.
Dzurinda sa dnes stretol s generálnym riaditelom ZSSK
Andrejom Egyedom a ministrom Macejkom. Po stretnutí informoval o
svojom podozrení, že "istá skupina ludí vo vedení
ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií chcela, respektíve
chce presadzovat v tomto tendri nejaký osobitný, súkromný záujem.
Preto bránila ukonceniu tohto tendra, komplikovala ho a médiám
podsúvala rôzne zavádzajúce informácie. Pritom sa v
rokovaniach zrejme zaštítovala politickou dekou SDKÚ, hoci to
všetko so SDKÚ nemalo a nemá nic spolocné." Celú kauzu
oznacil Dzurinda za cielenú konšpiráciu voci jeho osobe a SDKÚ.
Potvrdzuje to podla neho aj fakt, že Kresánkov list, ktorý
dostal, nie je totožný s tým, ktorý bol uverejnený v médiách.
Dôkazom je podla Dzurindu skutocnost, že meno Peter Kresánek a
jeho podpis sú mierne odsadené, pricom medializovaný list bol
podpísaný v línii. Dzurinda uviedol, že obsahovú zhodu oboch
listov neskúmal, svoj originál je však pripravený poskytnút.
Tender na vlaky hrozí škandálom
14.6.2002, JURAJ
MARTINY - Premiér Mikuláš Dzurinda pravdepodobne vedel o problémoch
okolo tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice.
Zároven je pravdepodobné, že obchod bol zaujímavý aj pre SDKÚ.
Svedcí o tom list poslanca Kresánka premiérovi.
Komisia pod vedením riaditela divízie železnicných kolajových
vozidiel ZSSK Miroslava
Dzurindu, premiérovho brata, vybrala za vítaza švajciarsko-slovenské
konzorcium, ktoré ponúklo výrazne drahšie vlaky ako
konkurencia (aj ked cena nebola jediným kritériom).
Ministerstvo dopravy proti výberu protestovalo, obchod nie je
dodnes uzavretý.
Denník SME má k dispozícii kópiu listu poslanca Petra Kresánka,
ktorý adresoval premiérovi a v ktorom sa okrem iného píše:
„… mal by si byt informovaný o problematicnosti tohoto
obchodu, dodávatela a dodaných výrobkov, ktoré nás môžu
kompromitovat ešte štyri roky.“
S premiérom sa podla listu Kresánek o tejto veci osobne rozprával
dvakrát a komunikoval vraj aj s mužom, ktorého v liste nazýva
Gabo. Pravdepodobne ide o bývalého ministra dopravy a
financmajstra SDKÚ Gabriela Palacku.
Kresánek autentickost listu pre SME potvrdil, ale odmietol
odpovedat na otázku, ci naozaj ide o bývalého ministra dopravy.
„Fakty v liste som získal od vedúceho úradu Klucku, ktorý
nesúhlasil so spomínaným výberom, lebo prichádzalo k mrhaniu
štátnych penazí. Pán Klucka predpokladal, že ako poslanec sa
k premiérovi dostanem skôr. Som však zdesený, že sa takto
stráca súkromná pošta,“ reagoval.
Na druhej strane Kresánek v liste premiéra vyzýva, aby obnovil
svoju dôveru k ministrovi dopravy Jozefovi Macejkovi a vedúcemu
úradu ministerstva Petrovi Kluckovi, pre ktorých, ako píše,
je priatelstvo s premiérom viac, a preto „už nebudú
zasahovat do Egyedovho (riaditela ZSSK - pozn. red.)
výberu“.
Kresánek v liste tvrdí, že si myslel, že „Gabo berie vec
alternatívne, podla faktu, že pozadie pre stranu je rovnaké“.
Zopakoval tu aj nevýhodnost ponuky konzorcia DMU GTW pre štát.
Premiér sa k listu vcera nevyjadril, podla hovorcu Martina Marušku
mal nárocný pracovný program.
Dzurindov brat žiada vyšetrovanie
Miroslav Dzurinda je rozhodnutý podat podnet na
prešetrenie konania niektorých osôb v súvislosti s tendrom na
dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice.
„V piatok uverejním mená ludí, ktorí s najväcšou
pravdepodobnostou v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní
znemožnujú obstarávatelovi legálnym spôsobom uzavriet sútaž
a robia všetko, aby sme utrpeli aj medzinárodnú blamáž,“
povedal vcera pre agentúru SITA Miroslav Dzurinda.
Odpovedal tak na medializáciu prípadu aj na stanovisko Najvyššieho
kontrolného úradu k výberu dodávatela. Komisiu, ktorá
rozhodovala o výbere, viedol práve Dzurinda.
Správa NKÚ, ako už v pondelok informoval denník SME,
spochybnuje výber vítaza, ktorým sa stalo konzorcium DMU GTW
Slovensko, zložené zo spolocností ŽOS Vrútky
a švajciarskeho Stadler AG, Busnang. Ponuka konzorcia bola podla
správy okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako
konkurencná ponuka.
Pracovná skupina železníc
správu NKÚ k LMJ neprehodnotila, chýbali im podklady
13.6.2002 - Na
stredu zvolaná pracovná skupina Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, rozšírená o 4 zástupcov,
odporucených ministrom dopravy, neprehodnotila stanovisko Najvyššieho
kontrolného úradu (NKÚ) k výberu dodávatela 35 lahkých
motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK .
Ako pre TASR uviedol riaditel divízie železnicných kolajových
vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda, ktorý je poverený
vedením pracovnej skupiny, novoprizvaní zástupcovia
ministerstva, VÚD Žilina a Žilinskej
univerzity sa
totiž dopredu neoboznámili so stanoviskom NKÚ, takže nebolo
možné ciel skupiny naplnit. Na jej opätovné zvolanie však
Miroslav Dzurinda dôvod nevidí. Na druhej strane však nevylúcil,
že železnice sa ešte pred definitívnym uzatvorením
rokovacieho konania na dodávku LMJ s nákladom vyše 4 miliardy
Sk k spomínanej správe úradu vrátia.
"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s vítazom,"
upresnil riaditel divízie. Vítaz bol vyhlásený v januári
tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajciarsky Stadler AG, Busnang). Voci objektívnosti
tohto výberu však namietal další úcastník - konzorcium
spolocností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem
na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý podla medializovaných
informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK
uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822
miliónov Sk drahšia ako ostatné. Dalej konštatoval, že
ponuka konkurencného Alstomu bola priaznivejšia aj z
hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov
na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ
výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe
vlakov. Podla stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa
Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie
z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku
LMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074
miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu
predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584
miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja
je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom,
ktorí potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo
spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania
dodatocne zmenila.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili
verejnú sútaž na dodávku LMJ pre osobnú dopravu 23. júla
minulého roka, pricom v termíne dorucenia obálok sa do nej
prihlásili 3 spolocnosti. Výberová komisia sa po oboznámení
s ich obsahom rozhodla vylúcit jedného uchádzaca pre
neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZTS Dubnica
nad Váhom). Dalších 2 uchádzacov vylúcila pre nesplnenie sútažných
podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúcených spolocností (DMU
GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO),
ktorý však potvrdil oprávnenost postupu ŽSR . Verejná sútaž
následne pokracovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9.
januára oznámil A. Egyed meno vítaza.
Na železniciach je boj o zákazku
Železnice dávajú prednost švajciarskej firme,
podla ministerstva lepšie vlaky ponúkli Francúzi
25. 5. 2002,
RICHARD FILIPKO - Tvrdý boj zvádzajú dve velké spolocnosti o
niekolkomiliardovú zákazku na dodávku lahkých motorových
vlakov pre regionálne slovenské trate. Švajciarsky prezident
nedávno intervenoval u slovenského prezidenta Rudolfa Schustera
za švajciarsku spolocnost Stadler, ktorá je v konzorciu so
slovenskou firmou ŽOS Vrútky . Proti nej stojí francúzsky Alstom v
konzorciu so slovenskou ŽOS Zvolen .
Vyzerá to tak, že prvú skupinu favorizujú železnice, druhú
ministerstvo dopravy. Ponuky oboch spolocností sú porovnatelné,
výberová komisia železníc, ktorej predsedom je brat premiéra
Miroslav Dzurinda, sa už jednohlasne priklonila k švajciarskemu
Stadleru.
Z prostredia ministerstva dopravy sme však získali porovnávacie
tabulky, podla ktorých Stadler ponúka 35 kusov vlakov za 4,406
miliardy korún, Alstom len za 3,584 miliardy. Stadler má o
nieco nižšie prevádzkové náklady, ale kým jedna jeho súprava
odvezie 102 ludí, výkonnejší dvojmotorový Alstom 130.
Výhoda na strane Alstomu je podla ministerských tabuliek takmer
vo všetkom, a podla nich je Alstom aj napriek vyšším prevádzkovým
nákladom výhodnejší.
Železnice majú iný názor. Ich riaditel Andrej Egyed ešte v
januári vyhlásil vítaza, chcel podpísat zmluvu so Stadlerom,
ale minister dopravy Jozef Macejko mu poslal dva listy, v ktorých
ho zaviazal neprijímat žiadne rozhodnutie.
Švajciarsky prezident Kaspar Villiger zasa poslal list nášmu
prezidentovi, v ktorom sa stažoval na „negatívne vplyvy“
pri obchodovaní na Slovensku.
Dôvody, pre ktoré sa železniciari priklánajú k vlakom s vyššou
nákupnou cenou, sú zatial utajené. „Kedže rokovacie konanie
nebolo ukoncené, podla zákona o verejnom obstarávaní nemožno
informovat o priebehu sútaže. Prednosti a nedostatky jedného
alebo druhého riešenia však môže posúdit len odborný tím
na kolajové vozidlá. Jeho odporúcanie, prípadne iné
stanoviská, posúdi predstavenstvo Železnicnej spolocnosti,
ktoré je oprávnené k tomu prijat závery,“ odpovedal na požiadavku
o vysvetlenie hovorca Železnicnej spolocnosti Miloš Cikovský.
Poslanec Vítazoslav Moric, ktorý má blízko k ŽOS Vrútky
(firma je v konzorciu so švajciarskym Stadlerom), povedal, že
vo výberovej komisii sú odborníci, ktorí sa urcite snažili
zohladnit všetko.
Výhodou Stadleru by mohlo byt, že švajciarske banky ponúkajú
na nákup výhodný úver. Alstom zasa okrem výrazne nižšej
obstarávacej ceny zarucil ofsetové programy, co znamená, že
zabezpecí odbyt vybraným slovenským firmám do výšky jeden a
pol miliardy korún.
Tender na motorové
jednotky pre ŽS nie je ukončený, Macejko môže vyhlásiť i
nový
Bratislava 10.
mája 2002 - Súťaž na dodávku 35 ľahkých motorových
jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ŽS ), a. s., Bratislava ešte nie je podľa zákona
ukončená. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Jozef Macejko
by sa mohol v krajnom prípade zasadiť o jej zrušenie a vyhlásenie
novej.
Šéf rezortu totiž zastáva v ŽS aj funkciu
valného zhromaždenia ( 100-% akcionárom je MDPT ), čo mu dáva široké
právomoci predovšetkým v oblasti personálnej politiky na železniciach.
Upresnil to pre TASR vedúci Úradu MDPT Peter Klučka.
Neukončenosť súťaže, ktorej víťazom bolo na základe
rokovacieho konania v januári vyhlásené konzorcium DMU GTW
Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang ), potvrdil
aj hovorca ŽS Miloš Čikovský. "Z hľadiska
obstarania zákazky totiž neboli ešte uzatvorené veci ohľadom
jej financovania a takisto sa neuskutočnil podpis zmluvy, súťaž
preto naďalej trvá," povedal M. Čikovský. V tejto súvislosti
boli v médiách prezentované informácie, podľa ktorých
chcela výhodný úver na prefinancovanie zákazky poskytnúť Švajčiarska
národná banka.
Dôvodom, pre ktorý doposiaľ nedošlo k podpisu kontraktu medzi
víťazom a obstarávateľom, je podľa oficiálnych informácií
snaha, aby súťaž vyhral najlepší dodávateľ. Podľa hovorcu
ŽS ako aj vedúceho Úradu MDPT sa však pri tendri na ĽMJ stretlo
viacero záujmov, bojujúcich navzájom o presadenie.
Iniciátorom predmetnej veci bol januárový list ministra
dopravy, adresovaný generálnemu riaditeľovi ŽS
Andrejovi Egyedovi, v ktorom ho zaviazal neprijímať v
sledovanej veci žiadne závery a teda ani nepodpisovať zmluvu.
Ďalšou korešpondenciou vyzval J. Macejko riaditeľa ŽS , aby mu predložil v požadovanom rozsahu
podklady k súťaži, ktoré by preukázali správnosť voľby víťaza
tendra. Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia súťaže totiž
upozornil ministra ďalší účastník konania - konzorcium
spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho ALSTOM .
Podľa P. Klučku sa javí byť ponuka tohto záujemcu vo všetkých
technických bodoch ako aj v otázke ceny výhodnejšia, keďže
zahŕňa aj ofsetové programy, ktoré by dali možnosť
zapojenia sa slovenských firiem do zákazky. ŽS
argumentuje za výber švajčiarskej firmy predovšetkým nižšími
prevádzkovými nákladmi navrhovaného riešenia z dlhodobého hľadiska.
Prehodnotenie oboch ponúk by malo preukázať, ktorá z nich
bola nadsadená a ktorá vykalkulovaná objektívne.
V súvislosti s takpovediac odopretým víťazstvom Švajčiarov
sa do celej záležitosti zapojil aj prezident tejto alpskej
republiky Kaspar Villiger, ktorý adresoval list prezidentovi SR
Rudolfovi Schusterovi. Podľa hovorcu hlavy štátu Jána Füleho
vyjadril K. Villiger obavy o švajčiarske investície na
Slovensku ako aj podozrenie z možnej korupcie. R. Schuster preto
zaslal list premiérovi SR Mikulášovi Dzurindovi, v ktorom ho
požiadal o vysvetlenie celej záležitosti. "Prezident SR súčasne
v liste vyslovil obavy z ohrozenia návštevy K. Villigera na
Slovensku, plánovanej na jeseň, ako aj obavy o renomé
Slovenska v zahraničí," uzatvoril J. Füle.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili
verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu 23. júla
minulého roka, pričom v termíne doručenia obálok sa do nej
prihlásili tri spoločnosti. Výberová komisia sa po oboznámení
s ich obsahom rozhodla vylúčiť jedného uchádzača pre
neprimeranú cenovú ponuku ( Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom
). Ďalších dvoch uchádzačov vylúčila pre nesplnenie súťažných
podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností
(DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie
(ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenosť postupu ŽSR . Verejná súťaž
následne pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9.
januára oznámil A. Egyed meno víťaza.
Švajčiarsky podiel na obnove železničného
parku
22.
2. 2002, Bratislava (Milan Valášek) - V novembri 1998 vo
verejnej súťaži na dodávku 14 nových súprav pre
tatranské železnice s vozidlom typu GTW 2/6 vo vyhotovení na 1
m rozchod, zvíťazilo konzorcium Železničné opravovne a strojárne
(ŽOS) Vrútky, Stadler Bussnang AG a Adtranz (Švajčiarsko).
Rozsah dodávky Stadler Bussnang AG zahŕňa mechanické diely,
Adtranz elektrokomponenty a podvozky a vedúci konzorcia,
slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky,
dodáva interiér a kompletnú montáž vozidiel. Stadler
Bussnang AG v rámci tohto projektu zabezpečil transfer výrobnej
technológie a know-how do ŽOS Vrútky .
Hovorí Peter
Jenelten, riaditeľ pre predaj a marketing skupiny Stadler Rail:
– Nové vozidlá pre Vysoké Tatry predstavujú dôležitý
príspevok pre rozvoj tohto mimoriadne atraktívneho turistického
regiónu. Spolupráca so ŽOS Vrútky
je úspešná a dokazuje, že koncept vozidiel GTW našej spoločnosti
pomáha rozvoju regionálnej dopravy v krajinách strednej a východnej
Európy, pričom umožňuje vysoký podiel domáceho priemyslu na
výrobe týchto vozidiel. Tento názor zastáva aj zákazník –
odberateľ ŽSR (dnes
Železničná spoločnosť, a. s.) – a preto bol kontrakt v
marci 2000 zmluvou rozšírený o dodávku 6 dieselelektrických
jednotiek GTW pre normálny rozchod. Vrátane náhradných dielov
a technológie dielní predstavuje finančný objem dodávky asi
96 miliónov švajčiarskych frankov a je financovaný exportným
úverom bankového združenia pod vedením švajčiarskej banky
UBS. Dodávka týchto 20 súprav (spolu so 14 súpravami pre
tatranské železnice) má byť ukončená v priebehu tohto a
nasledujúceho roka.
V decembri 2001 sa Konzorcium ŽOS Vrútky/Stadler Bussnang
AG stalo víťazom rokovacieho konania na dodávku ďalších 35
ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre potreby Železničnej
spoločnosti ( ŽS ), a.
s. V akom štádiu je dnes realizácia a financovanie tohto
projektu?
– Z nášho pohľadu je všetko pripravené na podpis Zmluvy o
dielo, očakávame pozvanie na záverečné prerokovanie zo
strany objednávateľa. Začiatkom tohto mesiaca sa uskutočnilo
rokovanie medzi zástupcami objednávateľa, dodávateľa a
banky, ktorá je pripravená tento projekt plne financovať.
Pre financovanie projektu sú, samozrejme, viaceré možnosti,
ale podľa nás momentálne najzaujímavejšia je ponuka švajčiarskej
banky UBS, ktorá má na Slovensku veľmi dobré skúsenosti z
predchádzajúcich projektov pre ŽSR . UBS prezentovala
svoju ponuku a potvrdila platnosť dosiahnutých výhodných
podmienok aj pre novú spoločnosť objednávateľa ŽS , a. s. Treba však povedať, že Zmluva
o dielo s dodávateľom a úverové zmluvy s bankou sú dve
rozdielne veci, ich príprava síce môže prebiehať paralelne,
nie sú však priamo spojené. V prvom kroku treba uzavrieť
zmluvu o dielo a následne je možné v krátkom čase podpísať
aj úverové zmluvy s bankou.
Prečo je teda postup pri uzavretí tejto zmluvy taký pomalý?
– Myslím si, že tým, že rozhodnutie o výbere sa
uskutočnilo vlani v decembri, je možné určité oneskorenie,
spôsobené napr. delením bývalého štátneho podniku ŽSR na dva nové právne subjekty. Okrem
toho pravdepodobne panoval názor, že pred podpísaním Zmluvy o
dielo musí byť do detailu vyriešený spôsob financovania celého
projektu. Avšak v medzinárodnom obchode tohto rozsahu je bežná
prax uzavrieť dodávateľskú zmluvu a podľa nej pripraviť
projekt financovania. Tento moment môže napr. byť spojený s
nadobudnutím účinnosti Zmluvy o dielo. Chcel by som opäť zdôrazniť,
že už máme pripravené veľmi zaujímavé riešenie s bankami
pod vedením UBS, ktorá dokonca ani nepožaduje štátne záruky
za poskytnutý úver. Preto som optimista a verím, že celý
tento proces bude v priebehu nasledujúcich dňoch ukončený.
Aké sú výhody spolupráce s firmou Stadler pre slovenského
odberateľa a slovenský priemysel?
– Veľké skúsenosti Stadleru vo výrobe koľajových
vozidiel a sústredenosť na regionálnu dopravu zaručujú, že
výrobky sú neustále prispôsobované najnovším poznatkom vývoja
a preukazujú najnižšie prevádzkové náklady. Slovenský
partner ŽOS Vrútky , a. s., dostal k dispozícii najnovšiu technológiu.
ŽOS Vrútky
sa podieľajú na výrobe GTW jednotiek viac ako 70 % výrobných
hodín, a tým sa vytvárajú na Slovensku nové
vysokokvalifikované pracovné miesta. Vďaka svojej flexibilite,
kvalite a konzekventnému zameraniu sa na regionálnu dopravu je
naša firma schopná konkurovať všetkým ostatným svetovým výrobcom.
Najúspešnejšie výrobky našej firmy sú už spomínaná
jednotka GTW a Regio shuttle RS 1. Jednotka GTW je mimoriadne
modulárne vyvinuté vozidlo, ktoré sa vyrába v motorovom i
elektrickom vyhotovení. Doteraz sa predalo 360 súprav pre 16
odberateľov vo Švajčiarsku, v Nemecku, Rakúsku, na Slovensku,
v Grécku (týmito vozidlami sa budú prepravovať účastníci
OH 2004 v Aténach), USA, Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku.
Aké skúsenosti vy, ako zahraničný investor, máte s dodržiavaním
legislatívy Slovenskej republiky?
– Rovnako, ako v prípade nášho kapitálového a
technologického vstupu na trhy iných krajín, aj v prípade
Slovenskej republiky rešpektujeme slovenskú legislatívu a v
jej rámci sa snažíme riešiť všetky záležitosti súvisiace
s realizáciou zmluvne dohodnutých vzťahov. Nepredpokladáme výskyt
vážnejších problémov pri realizácii zmluvy, ale napriek
tomu zároveň deklarujeme pripravenosť pre také prípady
dosiahnuť vždy dohodu napr. v zmierovacom konaní, ktorého
podmienky sú dohodnuté v zmluve. Takýto postup je v medzinárodných
zmluvných vzťahoch obvyklý.
Prostredníctvom konzorcia vaša firma prakticky pôsobí v
Slovenskej republike už štvrtý rok. Vidíte aj ďalšie
perspektívy rozvoja doterajšej spolupráce?
– Máme dobré doterajšie poznatky z pôsobenia na
Slovensku, a preto uvažujeme o možnosti zriadenia samostatnej
obchodnej spoločnosti, ktorej hlavným spoločníkom by bola
firma Stadler Rail a ďalší spoločník, podľa odporučenia
slovenských rezortných orgánov. Rád by som podotkol, že
potom by sa nám ľahšie rozvíjali aj naše sponzorské
aktivity, ktoré už aj v súčasnom období vykonávame pre
zdravotnícke, telovýchovné a ine inštitúcie (napríklad
sponzorujeme Medzinárodný maratón v Košiciach, plánovanú výstavbu
telovýchovného štadióna, Slovenský olympijský výbor, rôzne
charitatívne podujatia atď.).