Vracajú život starým krásavcom
Desana MERTINKOVÁ
Aj v zvolenskom rušňovom depe sa našlo
pred šiestimi rokmi dostatok nadšencov, ktorým nechýbala
odvaha prinavrátiť stratenú krásu parnému rušňu zo začiatku
storočia. Bola to jedna z tých malých čiernych mašiniek,
ktoré vyrobili v sérii 268 kusov. Svoje najlepšie roky už
mala dávno za sebou. Veď jej parný kotol vyrobili ešte v
roku 1902 a rám o šesť rokov neskôr. A hoci sa v rámci bývalých
ČSD zachovalo 8 kusov, na Slovensku prežili len dva.
Keďže takýto pokus bol vlastne v domácich podmienkach premiérou,
jej aktérov stál nemálo úsilia i voľného času. Výsledok
bol však nanajvýš uspokojivý. Malý "býček" s
číslom 422.0108 začal prostredníctvom nostalgických
jázd vychutnávať svoj druhý život a spolu s ním sa zapálila
i hviezda tunajšieho Klubu historickej techniky, ktorý získal
dostatočnú podporu vo vedení rušňového depa i súčasnej SpŽKV
Zvolen.
Prvý úspech nenechal členov klubu zaspať na vavrínoch. Niežeby
nemali dostatok príležitosti vyšantiť sa pri prevádzkyschopných
rušňoch, ktoré pravidelne ošetrujú v opravárenských dielňach.
S jedlom však rastie chuť a im sa oživovanie starých krásavcov
zapáčilo. Raz to bol motorový vozeň M
131.1053, inokedy “pomaranč" s číslom 678.0012.
Neskôr zase jedna z najstarších dieselových rušňov na
Slovensku BN 60 z roku 1955, ktorý sa používal pri posune.
Naposledy sa Zvolenčanom vydarila premena dvojnápravového
vozňa na pomocnú cisternu, z ktorej napájajú vodou pomocou
parnej pumpy Worthington z roku 1896 malého "býčka"
pri jeho občasných jazdách.
Škoda len, že pri tejto činnosti vydržali dodnes len desiati
z pôvodnej zostavy. Veď svoje plány máme aj s tzv. všudybylkou
s číslom 354.1178, ktorú chceme sprevádzkovať v čo najkratšom
čase, či s ďalšími zaujímavými kúskami, - mieni vedúci
opráv v rušňovom depe a jeden z vytrvalcov Ing. Jaroslav
Trnka. Zvyšok zostavy tvoria Ľubomír Žubritovský, Ján Spišiak,
Milan Šály, Ing. Igor Rerich, Ing. Peter Oravec, Peter
Dubovský, Vladimír Kavčiak a Ing. Juraj a Pavol Gregušovci.
Ak by ste mali chuť vidieť ich v plnej pohotovosti, zájdite
16. septembra do Zvolena na medzinárodné preteky malých parných
lokomotív.
(Ž-Semafor 18/2000)
Posledné roky pary v depe Zvolen
Ing. Eugen Melega
V minulom roku sa uskutočnili vo Zvolené
a na trati Zvolen - Fiľakovo oslavy 115. výročia otvorenia
prevádzky na tejto trati, Pri tejto príležitosti sa konali na
trati Zvolen - Fiľakovo, Zvolen - Stožok jazdy slávnostného
vlaku, ktorý dopravovali rušne 498.022 a 477.043. Na zvolenskej
osobnej stanici bola pripravená výstava hnacích vozidiel 498.104,
556.036, T 679.1, T 478,4, T 458.1, M 152.0 a T 679.015. Vydarené
oslavy dali podnet zaspomínať na časy, keď parné rušné ovládali
trate stredného Slovenska. Boli to roky 1966-1976, posledná éra
parných rušňov v RD Zvolen.
Vráťme sa do obdobia pred dvadsiatimi rokmi, kedy ešte v
dvoch rotundách zvolenského depa dymilo množstvo pár. Organizačne
patria k zvolenskému depu ešte vozebné stanice v Brezne, Fiľakove,
Lučenci, Tisovci a strojová stanica v Banskej Bystrici. V
období 1966-1970 malo už zvolenské depo k dispozícii nové
motorové rušné radou T 211.0, T 444.0, T 458.1, T 678.0, T
679.0, ako i “sergeje" T 679.1. Objavili sa taktiež dva
rušné radu T 478.1 poradových čísiel 1024, 1025, ktoré bolí
nasadené na osobné vlaky do Vrútok a Fiľakova. Na osobnej
stanici stál odstavený T 658.0001. Motorové rušné doplňovali
motorové vozme M 131.1, M 240.0, umiestnené do Tisovca.
Stroje M 131.1 bolí postupné nahradené radom M 286.1, Hlavné
bremeno rýchlikovej a osobnej dopravy niesli však ešte
parné rušné. Od roku 1970 postupné ustupovali hnacím vozidlám
novej trakcie a v roku 1976 zmizli úplné.
Ktoré typy zaisťovali v období rokov 1966-1970 dopravu v
oblasti stredného Slovenska?
Rýchliky do Košíc, Vrútok, Žiliny a Margecian, ako aj
osobné vlaky do Plešivca vozili rušné radu 475.1. Zvolen
patril k depám s vysokým prevádzkovým stavom týchto rušňov.
Boli medzi nimi 475.179, 93, 96, 97, 98, 101, 102, 103, 104,
106, 108, 111, 114, 115, 116, 117, 118, 121, 122, 125, 127, 135,
137, 144, 146 a 147.
Osobné vlaky do Brezna a Červenej Skaly dopravovali stroje
477.0 a postupné nahradili rušne radu 354.1 na osobných
vlakoch do Šiah.
Rad 475 zaisťoval svojimi strojmi dopravu všetkých rýchlikov
a osobných vlakov do Žiliny, Vrútok, Košíc, Margecian, Fiľakova
a Plešivca, s výnimkou večerného rýchlika do Prahy, ktorý
vozila dobre udržovan7 motorový rušeň T 679.0006, pričom
na postrk do Čremošného sa pridával ďalš9 T 679.0, pri
ceste späť vrútocké T 679.1. Všetky stroje boli umiestnené
vo Zvolene, až na 475.179 a 475.1117. Tie väčšinou jazdili
spolu s 477.043 vo vozebnej stanici Brezno s osobnými vlakmi
do Zvolena a Červenej Skaly, ktoré obsadzovala táto vozebná
stanica.
Po roku 1970 začali výkony “štokrov" nahradzovať “pomaranče"
T 679.0 a stroje T 478.1 (1024,1025,1033,1044,1193,1194, 1195),
pričom rýchliky prevzali “pomaranče" a osobné vlaky T
478,1. V roku 1973/74 zostala pre ru3ne radu 475.1 už len trať
do Margecian, kde sa striedali posledné stroje poradových
čísiel 193, 196, 198 a 1101. Ostatné sa väčšinou postupné
premiestnili do svojich nových rušňových diep: Brno, Veselí
na Moravě, Bratislava, Plzeň, Hradec Králové, Meziměstí a
Děčín. V úplnom závere svojej prevádzky boli niektoré
zmenené na vykurovacie kotle Fiľakove a vo Zvolene. V ťažkých
podmienkach tratí Slovenského Rudohoria a Kremnických
vrchov dokazovali stroje tohto radu svoje vynikajúce vlastnosti.
Doplnkom “flotily" štokrov holi stroje radu 477.0 poradových
čísiel 11, 13, 17, 42, 43, 44, 53, 56. Rušne 11, 13 ,a 17
dopravovali osobné vlaky na trati Fiľakovo - Somosköújfalu a
nahradili stroje 354.1 na dvoch osobných vlakoch do Šiah, ktoré
zostali v závere vedené v parné trakcii. Rušne 477.042, 44,
53 a 56 vozili hlavne osobné vlaky do Červenej Skaly a Brezna,
prípadne vypomáhali vo Fiľakove. Stroj 477.043 - známa “malešická
lokomotíva" - bol dlhé roky umiestnený v Brezne. Po
roku 1972 boli stroje radu 477.0 nahrádzané radom T 679.0 a T
478.1 a predisponované do iných diep (Krnov, Valašské Meziříčí,
Česká Lípa a Nymburk). Ako posledné zostali vo Zvolene práve
477.011 a 13.
Do roku 1969 doplňovali v osobnej doprave do Šiah zoznam
zvolenských strojov rušne radu 354.1 (1130, 194...). Bolo tu
umiestnených 4-5 rušňov a vozili denne päť vlakov. V
grafikone 69/70 však nájdeme už len dva vlaky v parnej trakcii,
ostatné prevzali motorové vrzne M 286.1.
V nákladnej doprave bola situácia trochu iná. Stroje radu
556.0 holi deponované v Brezne a vo Fiľakove, ale už v roku
1975 boli všetky mimo prevádzku. Fiľakovské jazdili hlavne
do Plešivca a Somosköújfalu. Manipulačné vlaky do Červenej
Skaly, Banskej Bystrice a Zvolena bolí poslednými výkonmi
breznianskych rušňov radu 556.0. Predvečerný manipulačný
vlak do Banskej Bystrice bol pre tieto rušne posledným pravidelným
vlakom vychádzajúcim zo Zvolena. Poradové čísla 311, 266,
264, 173, 273 holi “poslednými mohykánmi" tohoto radu.
Vo zvolenskom depe bolo možno aj v rokoch 1975/76 vidieť parné
rušne radu 556.0, ale išlo o novozámocké a leopoldovské
stroje. Rušne radu 556.0 dosluhovali ako vykurovacie a aj v
minulom roku ešte dva stroje vykurovali vo Fiľakove a Lučenci.
Ďalšou početnou skupinou, bez ktorej si stredné Slovensko ťažko
predstavíme, boli stroje 534.03, ktoré dopravovali všetky
druhy nákladných vlakov. Boli umiestnené taktiež vo Fiľakove,
Brezne a Banskej Bystrici. Stroje čísiel 472, 448 a 313 holi
poslednými prevádzkyschopnými rušňami depa Zvolen. Ovládali
manipulačné vlaky Zvolen - Šahy, Zvolen - Fiľakovo, Zvolen
- Brezno a Brezno - Červená Skala. Posunovali v Banskej
Bystrici, Brezne a vykonávali rôzne ďalšie výkony. Známy
bol dopoludňajší vyrovnávkový vlak Zvolen - Margecany, kde
musela päťstotridsaťštvorka dokazovať svoje kvality. Na
trati Banská Bystrica - Uľanka - vlečka Harmaneckých
papierní jazdili ešte v roku 1975. Vo Zvolene holi v prevádzke
rušne čísiel 431, 436, 492, 495, 313, 304, 467, 468, 373, 448,
472.
Dlhý čas dominovali manipulačným vlakom do Šiah stroje 524.1130,
1131, 1135. Ďalšie rušne posunovali v Žiari, Hronskej Dúbrave,
Banskej Bystrici, Podbrezovej, Lučenci a vo Zvolene. Postupne
boli nahradené motorovými rušňami alebo radom 534.03.
Vozebná stanica Tisovec s nimi jazdila na trati do Jesenského.
Pre doplnenie musíme uviesť ešte dva rady rušňov, ktoré sa
objavovali v posledných rokoch na tratiach stredného Slovenska.
Boli to “ventilovky" radu 431.0, ktoré sa najdlhšie udržali
v Lučenci na tamojších vedľajších tratiach, kde
dosluhoval i rad 433.0. “Ventilovky" bolo v roku 1966 možno
vidieť i v Brezne a na zvolenských zálohách.
Posledné parné rušne opustili rotundy zvolenského depa v
priebehu rokov 1973/74, i keď sa stroje dosluhujúce v Brezne a
Fiľakove objavovali počas opráv i vo Zvolene spolu s novozámockými
strojmi. Jeseň 1976 urobila i s týmito pobytmi koniec a
zostali len vykurovacie kotle; dlhý čas bolí využívané vo
Zvolene dva rušne radu 486.0.
Dodávky nových rušňov radou 478.3 a 4, oko aj zvýšený počet
strojov radu T 679.1, T 466.0 a M 152.0 spôsobil úplný “prevrat"
v oblastiach stredného Slovenska. Rýchliková skupina 01
jazdí s rýchlikmi do Martina, ale aj do maďarského Somosköújfalu
s rýchlikom Polónia. Stroje T 478.1 nie sú v stave LD Zvolen
a osobnú i rýchlikovú dopravu zaisťujú turnusové T 478.3
a 4. “C-nuly" už dávno nie sú v svojom oranžovom
sfarbení, až na rušeň T 679.0015, prefarbený pre výstavu
do pôvodného náteru, ale bez zelenej strechy; jazdí na
postrkoch do Kremnických baní. Neuvidíte ich v čele osobných
vlakov alebo rýchlikov a len pár ich je zaradených v pravidelných
turnusoch. Sú to hlavne fiľakovské a lučenecké T 678.0, ktoré
jazdia na postrkoch, a zvolenské T 679.0 obsluhujú rameno
Zvolen - Kriváň. V Lučenci a Tisovci sú umiestnené stroje
radu T 466.0 spolu s motorovými vozňami M 152.0 a Tisovcu
zostali verné motorové vozne M 240.0. V okolí Zvolena jazdí
hlavne M 286.1.
Rušňové depo Zvolen svojimi náročnými výkonmi patrilo vždy
v sieti ČSD k najväčším a boli doň zaradené výkonné
stroje. Storočnú nadvládu pary postupne od roku 1970 ukončili
motorové rušne, ale vo výhľade je ďalšie striedanie stráží,
keďže o slovo sa hlási elektrifikácia južného ťahu. Z
troch zvolenských toční zostali dve, z dvoch veľkých rotúnd
dve polovice a už desať rokov nestúpa z priestorov depa dym. Až
v októbri 1986 sa tu objavili opäť rušne 498.022 a 477.043,
ktoré dali možnosť zaspomínať na vládu pary vo zvolenskom
depe, pod zvolenským zámkom, oko aj na tratiach stredného
Slovenska.
(Železničář 7/1987)