Ďalšie
odkazy Other Links Vysokor. trate |
Vysokorýchlostné trate Argentíny |
V Argentíne je plánovaný rozsah vysokorýchlostných tratí:
Vysokrýchlostná trať Buenos Aires - Rosario - Córdoba (Tren de Alta Velocidad - TAVe) je projekt, ktorý bude spájať argentínske mestá Buenos Aires , Rosario a Córdoba traťou dĺžky 710 km (441 míľ). Plán, oznámený prezidentom Néstorom Kirchnerom na tlačovej konferencii v Casa Rosada 26. IV. 2006, bude traťou prvou v Argentina aj v Amerike s prevádzkou do 320 km/h.
Úvod
Buenos Aires a jeho aglomerácia má cez
12 mil. obyvateľov, je treťou najväčšou v krajine. Je
ekonomickým a politickým centrom Argentíny, medzinárodnou
vstupnou bránou krajiny.
Rosario nachádzajúce sa
cca 286 km severo-severozápadným smerom, je 3. najväčším
mestom, s populáciou aglomerácie cez 1,6 mil. Je centrom tohoto
agrokultúrnej a priemyselnej oblasti.
Córdoba
s populáciou cca 2 mil. obyvateľov, nachádzajúca sa cca 710
kmod Buenos Aires, sa nachádza blízko geografického stredu
Argentíny. Je druhou najľudnatejšou oblasťou, kultúrnym,
turistickým a priemyselným centrom.
Spolu tieto 3 mestá zahŕňajú 15 mil. obyvateľov, t.j. viac
ako 1/3 zo 40 mil. obyvateľov krajiny. Rosario a Cordoba sú
rozvíjajúcimi sa centrami farmárskeho sektora, ktoré sa
rozvíjajú najmä vďaka rastúcim cenám týchto komodít.
V súčasnosti je hlavným spôsobom dopravy medzi týmito
mestami cesta č. 9, tesne nasledovaná leteckou dopravou.
Vlastnosti
Vysokorýchlostný elektrický vlak s prevádzkou do 320
km/h na trati s elektrickým trakčným vedením nad vlakom so
štandardným rozchodom 1 435 mm, bude premávať do Rosaria po
2-koľajnej trati ado Córdoby po novej 1-koľajnej trati. Alstom
dodá 8 súprav s kapacitou každej pre 509 cestujúcich 2-podlažných
TGV s inštalovanou signalizáciou ETCS úrovne 2, čo dohromady
umožní na novej trati Buenos Aires - Rosario cestovný čas 85 minút, (diaľkový
autobus na tejto potrebuje cca 4 hodiny) a do Córdoby
dorazí o 90 min neskôr.
Stanice
Novová trať spojí mestá na hlavnom koridore agrokultúrneho
srdca Argentíny. Podľa súčasného plánu by malo jazdiť 20
vlakov denne, preravujúcich cca 7 500 cestujúcich. Medzi 3 veľkomestami
sú plánované aj zastávky v menších mestách, pravdepodobne
to budú Pilar ,
Campana, San Pedro,
San Nicolás de los Arroyos,
Cañada de Gómez, Marcos Juárez, Bell
Ville a Villa María.
Realizácia, náklady a financovanie
Celkové náklady na trať Buenos Aires–Rosario–Córdoba
boli vypočítané na 4 mld. USD.
4 európske firmy sa prezentovali ako zhotovitelia: Alstom
(Franc.), Siemens (Nem.), CAF (Špan.) a Impregilo (Tal.).
Požiadavky zadania obsahovali, že štát uhradí celú túto
sumu, ale zhotovujúce firmy zafinancujú 50% nákladov
výstavby. Keď boli oznámené technické a finančné
kritériá v marci 2007, postúpilo len konzorcium Veloxia združujúce
Alstom, Isolux Corsan, Iecsa a Emepa, čiže konzorcium bolo
vybrané a preferovaný dodávateľ 20. júna 2007.
Veloxia bolo formálne vybrané 16. januára 2008, s kontraktom,
ktorý bude podpísaný 'v priebeho niekoľkých nasledújúcich
mesiacov'. Alstom dodá 8 2-podlažných súprav TGV nazvaných
'Kobra'. IECSA zahŕňa projekciu , Isolux Corsan a EMEPA vybudujú
trať.
Zástupca ministersva verejnej dopravy Ricardo Jaime oznámil 27.
marca 2008, že minister hospodárstva - Martín Lousteau - a
spoločenstvo vedené Alstomom oznámili podpis zmluvy o
výstavbe vysokorýchlostnej trate Buenos Aires-Rosario-Cordoba
(TAVe).
Petícia proti
VRT
IRJ 10/2008 - Viac ako milión argentínčanov
podpísalo internetovú petíciu proti výstavbe prvej americkej
vysokorýchlostnej trate (VRT). Autor petície argumentoval
údajom, že rekonštrukcia celej 18 000 km dlhej existujúcej
siete, by stála 3,1 bilióna USD, t.j. menej ako výstavba 710
km dlhej VRT Buenos Aires - Rosario - Córdoba
. Vláda však reagovala informáciou, že projekt VRT je
samofinancovaný francúzskymi bankami.
Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len
svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
V rôznych štádiách príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko , Turecko , Maroko , India , Čína , USA , Mexiko , Brazília , Argentína ; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky TGV POS č. 4402, ktorý dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať - verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne 250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky s naklápacou technológiou umožňujú na štandardných tratiach s menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
Ďalšie odkazy/Other Links:
Strana vytvorená / Site
created : 04-IV-2008 Posledná aktualizácia / Last update : 26-X-2008 Všetky informácie bez záruky. |
Zdroje: Wikipedia International Railway Journal |