Svetový prehľad rýchlostí 1997

Toto je výber zo `Svetového prehľadu rýchlostí 1997' od Dr. Colina Taylora (Queensland), ktorý bol publikovaný v Railway Gazette International v Októbri 1997, na stranách 669 - 674. Použitím európskych a zámorských cestovných poriadkov Thomasa Cooka , rovnako ako aj mnohích publikácií samotných železníc, Taylor zostavil najrýchlejšie časy vlakov "od štartu do zastavenia" (ako boli v júli 1997) celkom v 123 krajinách sveta s radovými vlakmi osobnej dopravy v prevádzke až na Bosnu, Kyrgystan, Nepál, Tadžikistan a Venezuelu, ktoré majú radové vlaky osobnej dopravy, ale nie je možné získať údaje cestovného poriadku. Tak toto je naraz zoznam všetkkých krajín sveta, ktoré prevádzkujú vlaky osobnej dopravy.

V r. 1997 bolo Japonsko krajinou s najrýchlejšími vlakmi osobnej dopravy na svete - dve série 500 Nozomi premávali na trati Hirošima - Kokura Sanyo Šinkansen (Šin Ósaka - Hakata), prevádzkované JR West - a predstihli Francúzsko, ktoré držalo tento primát po predošlé roky.

KrajinaVlakZDoRýchlosť
km/h
JaponskoNozomi 503/508HirošimaKokura261.8
FrancúzskoTGV 538/539Lille EuropeRoissy
Medzinárodné4 ThalysParis NordMons211.2
ŠpanielskoAVE 9616/9617Madrid P AtochaSevilla209.1
Nemecko2 ICEWürzburgFulda199.7
Veľká BritániaScottish PullmanLondon Kings CrossYork180.2
Švédsko2 X2000HässleholmAlvesta168.0
Taliansko10 PendoliniFirenze S. M. N.Roma Termini164.9
USAMetroliner 110BaltimoreWilmington157.3
FínskoS220 132SaloKarjaa151.7
KanadaMetropolisDorvalToronto141.0
RuskoER200St. PeterburgMoskva134.0
Poľsko3 vlakyWarszawaZawierce131.0
DánskoLyntog 115/151Høje TåstrupOdense129.8
Čína24 Fex `Z'Guangzhou DongShenzhen127.4
Saudská ArábiaVlaky 1/3Al HufufAr Riyad124.0
Írsko2 vlakyDublinLimerick Junction123.0
MorokoAl QuaraouyineMohammediaRabat Agdal121.9
RakúskoEN 224St. PöltenLinz121.8
Švajčiarsko3 CisalpinoLausanneSion118.1
Grécko3 IntercityInoiLevadia117.5
Maďarsko3 EuroCityGyörHegyeshalom117.5
BelgickoViac vlakovBrussels MidiGent116.2
Austrália2 XPTAlburyWagga Wagga115.5
PortugalskoAlfa 120Villa Nova de GaiaLisboa115.2
HolandskoIC 10524ZwolleAmersfoort114.3
Kórea3 vlakySeoulTaejôn West110.4
Irán20.10 ex-MashhadDamghanSemnan108.8
Izrael5 trainsHaifa Bat GalimTel Aviv Murkaz108.0
MacedónskoHellas ExpressTitov VelesGevgeli107.3
EgyptVlak 977LuxorQena106.3
Slovensko4 vlakyNové ZámkyBratislava hl. st.105.0
RumunskoVlak 386ConstantaBucuresti Baneasa104.6
IndiaRajdhani ExpressMughal SaraiGaya100.7
TaiwanVlak 1019TaipeiKaohsiung99.4
PakistanShalimar ExpressRohriRahim Yarkhan98.5
ChorvátskoVlak 743NovskaSlavonski Brod97.4
NórskoEt 41/43OttaDombås95.2
AlžírskoRapide ACEl HarrachThenia94.3
Gabon3 vlakyM'boungouLastourville94.3
Bulharsko4 vlakyPazardzhikPlovdiv93.9
BieloruskoPolonezMinskBrest92.5
KubaVlak 1CacocumAlto Cedro92.2
TureckoVlak 11002EskisehirAnkara92.0
Česká republika5 EuroCityHavlíčkův BrodBrno hl. n.91.9
ThajskoVlaky 907/908UttaraditPhitsanulok91.4
Luxembursko9 vlakovLuxembourgMersch90.0
Indonézia2 vlakyJakartaJatinegara90.0
Brazília2 vlakyAcailandiaImperatriz89.7
KamerunIC 22NgoumouEseka88.7
Čile5 vlakovRandaguaSan Fernando88.3
BotswanaVlak 4SeruleTopisi88.3
Nový ZélandSouthernerTimaruOamaru87.4
ArgentínaVlak 337MaipúMar del Plata87.3
MalajziaSinaran SeletanKulaiKluang86.8
LitvaVlak 669RigaVentspils84.5
Zambia2 TazaraChoziKasama82.1
IrakVlak 31/35Al FallujahAr Ramadi82.0
MaliVlak 15DiamouBafulabé81.7
Tunis3 vlakyJendoubaGhardimaou81.6
MexikoTren del PacificoPuerto PeńascoCaborca81.5
SýriaVlak 35HalabAl Qamishli81.3
Južná AfrikaAlgoaSasolburgKroonstad79.1
Lotyšsko2 vlakRadviliskisVilnius78.8
ZimbabweLimpopoChegutuHarare78.6
Juhoslávia5 vlakovLapovoJagodina78.0
SlovinskoVlak 1295JeseniceLesce-Bled78.0
EstónskoTallinna ExspresTapaTallinn72.2
Severná Kórea2 vlakyKowonHamhung71.7
BolíviaVlak 28ViachaEucaliptus71.7
Bangladéš2 vlakyDhakaAkhaura71.0
UkrajinaVlak 89KonotopKyiv69.4
BeninVlak 12SaveTchaourou68.0
KazachstanUzbekistanKazalinskAral'sk68.0
Burkina FasoVlak 11KoudougouOugadougou67.2
Côte d'IvoireVlak 12KatiolaBouake63.8
SenegalMali ExpressDiourbelThies62.6
UzbekistanVlak 57SamarkandToshkent61.7
MongolskoVlak 4/24ChoirSaynshand60.3
Srí LankaYal DeviPolgehawela JcnKurunegala60.0
Kongo (N)Train BleuLoubomoPointe Noire59.6
TanzániaVlak 2MlimbaIfakara59.6
TurkmenistanTurkmenistanCharjewDenev56.1
AzerbajdžanVlak 37GyanaidzhaYevlakh55.1
Mozambik5.00 ex-ChicomoChongueneXai Xai54.5
VietnamVlaky S1/S2Nha TrangDięu Tri54.5
Nigéria2 vlakyOshogboEde51.0
NamíbiaVlak 6666OmaruruOtjiwarongo49.8
MyanmarVlak 15ThaziMandalay48.7
GuineaVlak 601SangarediBoké48.6
MadagaskarVlak 231MoramangaAmbatondrazaka47.3
PeruTren PullmanJuliacaPuno47.0
ArménskoVlak 265LeninakanYerevan46.9
DR Kongo (S)7.30 ex-KinshasaSongololoMatadi46.6
MauretániaVlak V3NouadhibouTmimichatt45.6
UruguayVlak 1503Canelones25 de Agosto45.0
KeňaVlak AO2VoiMombasa44.7
MoldavskoVlak 236TiraspolKishinev44.2
EkvádorVlak 5Duran AlfaroMilagro40.8
Libanon*SuburbanBeirutJbeil40.0
GhanaVlak 2KumasiTakoradi38.5
AngolaVlak 14111NamibeMunhino38.1
Albánsko9.20 ex-DurrësLushnjëFier37.6
FilipínyVlak 517CalambaSan Pablo34.1
EtiópiaVlak 14NazarethAouache34.1
GruzínskoVlak 207GardabaniTbilisi33.9
JordánskoVlak 14MafraqAmman32.5
Sudán1 vlakBur SudanKhartoum Bahri31.2
MalawiVlak 508JLiwondeNkaya30.6
El Salvador8 vlakovSonsonateArmenia28.8
TogoVlaky 51/53LomeNotse28.1
DžibutiVlak 15/16AlisabietDjibouti25.3
KolumbiaVlak 103MedellinCisneros24.3
KambodžaVlak 12Kompong SamPhnom Penh24.0
Paraguay2 vlakyAsunciónYpacarai20.3
Eritrea12 vlakovMits'IwaDamas18.0
Bosnanedostatočné údaje cestovného poriadku
Kirgistannedostatočné údaje cestovného poriadku
Nepálnedostatočné údaje cestovného poriadku
Tadžikistannedostatočné údaje cestovného poriadku
Venezuelanedostatočné údaje cestovného poriadku

*) Stanovisko Dr. Timothy J. B. SIMMONSA (Londýn) v Libanone nie je ďalšia železničná prevádzka, navzdory zmienke v zahraničnom cestovnom poriadku Thomasa Cooka:

V Libanon nie sú vlaky. Železnice boli zničené počas občianskej vojny. Bol som tam v apríli 1996, trať z Bejrútu do Jbeilu je nepoužívateľná, lebo zvyšky trate boli zničené pre značnú vzdialenosť na predmestia Bejrútu, a sú pokrývané staveniskom novej cesty. Takto je nepravdepodobné, že bude niekedy renovovaná. Hlásil som to zahraničnému cestovnému poriadku Thomasa Cooka, ale ignorovali môj list. Oni pokračujú vo vydávaní detailov vlakov, ktoré neexistujú.


Európsky železničný server
Tobias B. Köhler - unci@furry.de