Ostro sledované vlaky
Vízie vlakovej dopravy budúcnosti ničím
nepripomínajú preplnené lokálky, hrkotajúce po
koľajniciach. Jedna z perspektívnych technológií, ktorá už
roky vyzýva bádateľov, je magnetická levitácia. Tichučké a
super rýchle vlaky sa pôsobením magnetickéhopoľa
vznášajúnad traťou.
Maglev - magnetický vlak - využíva vzájomné pôsobenie síl
poľa magnetov umiestnených na spodnej časti vlaku i na trati.
Magnety vedia zdvihnúť vlak niekoľko milimetrov nad samotnú
trať, čím sa odstráni trenie, ktoré vzniká v prípade
dotyku kolies lokomotívy s koľajnicami a brzdí vlak. Preto sa
takéto vlaky môžu pohybovať vysokou rýchlosťou, ktorá
presahuje 500 kilometrov za hodinu. Prerážanie tejto hranice
však býva náročné, pretože vzduch pri vysokých
rýchlostiach kladie značný odpor a na každé ďalšie
zrýchlenie treba vynaložiť množstvo energie. Koncom roku 1997
Japonci na svojej skúšobnej trati dosiahli rekordnú rýchlosť
550 km/h. Cestovná rýchlosť komerčných vlakov by mala byť
približne 500 km/h, čo by dokázalo nahradiť aj leteckú
dopravu na kratších linkách. Nemecký Transrapid sa nehnal za
rekordmi - jeho maximá sa pohybovali okolo 450 km/h.
Vývoj magnetického vlaku predstavuje roky práce. Finančne je
taký náročný, že aj bohatá svetová veľmoc, ako sú USA, v
minulosti skončila financovanie projektov magnetických vlakov.
A to napriek tomu, že americkí vedci si koncom šesťdesiatych
rokov dali túto technológiu patentovať. Dnes sa však k
podobným projektom v USA opäť vracajú. Kongres schválil
uvoľnenie miliardy dolárov na overenie magnetických
technológií. Zatiaľ však len naháňajú svojich
najväčších konkurentov - v Japonsku a Nemecku jazdia už
dávno testovacie vlaky. A práve nemecký Transrapid sa snaží
prebojovať na americký kontinent. Na Floride sa rokuje o
postavení 110 kilometrov dlhej trate s nemeckou technológiou,
kde by už po dvoch rokoch mali jazdiť prvé vlaky.
V amerických laboratóriách sa usilovne pracuje. Livermore
National Laboratory experimentuje s iným a pravdepodobne
lacnejším variantom magnetickej vlakovej dopravy.
Súčasné testovacie vlaky potrebujú supravodivé cievky,
napájané elektrickým prúdom, a ďalšie energeticky
náročné zariadenia na prevádzku. Americkí vedci sa snažia
používať silu, ktorá je ukrytá aj v obyčajnej magnetke, t.
j. permanentný magnetizmus, ktorý netreba živiť elektrickou
energiou. Vedci vypočítali, že magnet unesie až 50-násobok
svojej váhy. Silné permanentné magnety potom vlak
nadnášajú. Americký laboratórny model Inductrack má aj
kolesá, ktoré používa počas vjazdu do stanice a výjazdu z
nej. Toto riešenie mu umožňuje aj v prípade nepredvídaných
udalostí pristáť na kolesách namiesto na magnetickom bruchu.
Livermorské laboratórium spolupracuje aj s Národným úradom
pre letectvo a vesmír (NASA) - cieľom je použiť magnetické
technológie na vynášanie rakiet do vesmíru.
Napriek prácam na magnetických tratiach ani konvenčné vlaky
nepatria do šrotu a dokážu ísť taktiež veľmi rýchlo.
Rekord francúzskeho rýchlovlaku TGV je 515,3 km/h.
( Moment 24/1999 )
Strana vytvorená: 5. VI.
2000 Posledná aktualizácia: 5. VI. 2000 |
|