V Maroku je plánovaný rozsah vysokorýchlostných tratí:
Tanger - Kenitra (- Kasablanka)
Al Boraq je 323 kilometrov dlhá (201
mi) vysokorýchlostná železnicná dopravná služba medzi
Kasablankou a Tangerom, ktorú prevádzkuje ONCF v Maroku.
Vysokorýchlostnú dopravu, prvú svojho druhu na africkom
kontinente, otvoril 15. novembra 2018 marocký král Mohammed VI.
po viac ako desaťročnom plánovaní a výstavbe marockej
národnej železničnej spoločnosti ONCF. Ide o prvú fázu
plánovanej siete vysokorýchlostných železníc s dlžkou 1 500
kilometrov v Maroku. Vlaky Al Boraq premávajú na vyhradenej
vysokorýchlostnej trati a dosahujú rýchlost 320 km/h na 186 km
dlhom úseku medzi Tangerom a Kenitrou. Z Kenitry premávajú
vlaky posledných 137 km po modernizovanej hlavnej trati cez najľudnatejší
koridor Maroka, ktorý prechádza cez Rabat do Kasablanky.
Službu poskytuje 12 (pôvodne bolo objednaných 14) dvojpodlažných
vlakových súprav Euroduplex od francúzskeho výrobcu Alstom
prevádzkovaných na trati má kapacitu 533 cestujúcich. Každá
vlaková súprava sa skladá z 2 rušňov a 8 vložených vozňov
(2 vozne 1. triedy, 5 vozňov 2. triedy a bufetový vozeň).
Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ), dokazujú len
svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
minimálne 250 km/h v krajinách: Španielsko , Francúzsko , Veľká Británia , Belgicko , Holandsko,
Taliansko , Nemecko , Južná Kórea , Japonsko
do 250 km/h aj v krajinách: Luxembursko, Švajčiarsko , Rakúsko,
Turecko , Kazachstan,
USA
, Kanada
V rôznych štádiách
príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v
krajinách: Portugalsko , Švajčiarsko , Poľsko , Rusko
, Turecko
, India
, USA
, Mexiko
, Brazília , Argentína
; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných
koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky
TGV POS č. 4402, ktorý
dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to
japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) L0, ktorý
dosiahol 21. apríla 2015 rýchlosť 603 km/h (375 mph).
Vysokorýchlostná železničná trať -
verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne
250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate
špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je
nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre
prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú
používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku
rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky
s naklápacou
technológiou umožňujú na štandardných tratiach s
menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam
ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným
vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
aktívny
- vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria
(od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
pasívny
- vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
Ďalšie odkazy/Other Links:
- Railway-technology.com: Argentine
High-Speed Railway
- Wired.com: Argentina Says 'Si!' to
High Speed Rail
- EuropeanRailOutlook.com: International
Railway Journal - High-speed rail revolution in the
making
- CyberTran
- MegaRail
(slovenská verzia sa pripravuje)
- Svetový
prehľad rýchlostí 1997
- Vysokorýchlostné a naklápacie
vlaky sveta (základné parametre)
- 15 rokov
prevádzky vysokorýchlostnych vlakov v Európe
- Video-upútavka + titulky s
popisom k pripravovanému Rail CD/DVD
- Železničná
URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou
technológiou (len nemecky a anglicky)
- EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej
želelezničnej doprave (len anglicky)
- Eurailpress -
železničné správy z Európy
(len nemecky)
- International
Railway Journal (len
anglicky)
- Railway Gazette
International (len anglicky)
- EÚ: železničná doprava - súhrn
legislatívy (v jazykoch
krajín EÚ 15 - do 30.4.2004, v slovenskom jazyku veľmi
málo)
- UIC: vysokorýchlostná
železničná doprava
- Železničná
technológia (len anglicky)
- Vlaky s
naklápacími súpravami - URL Klubu přátel
železnic
- Vysokorýchlostná
žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího
Kinského
- Vysokorýchlostná
železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
- Transatlantický
železničný tunel - stránky servra cs.wikipedia.org
- Railteam - združenie
veľkých európskych spoločností prevádzkujúcich
vysokorýchlostné vlaky (DB, SNCF, Eurostar, NS Hispeed,
ÖBB, SBB-CFF-FFS a SNCB)
- Vysokorýchlostná železničná
doprava v Európe - správy z tlače , diskusia
- Siemens a
Alstom vytvoria konzorcium pri vývoji európskeho
vysokorýchlostného vlaku
- Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné
parametre
- Súčasné
tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre
hromadnú prepravu osôb
- Kalendár
cestujúceho SNCF
- How High
Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z
Scientific American
- High Speed Trains around
the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami
o vysokorýchlostných železniciach
- Yahoo!
High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných
železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
- Paul
Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v
nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
- 30 Years of High Speed Railways -
An informative overview of high speed rail from the
October 1994 issue of Japan Railway & Transport
Review
- Lux's High
Speed Train Drawings - Drawings and technical data on
various high speed trains
- http://www.train-rail.com/
- Segregované expresné trate
- Superexpresy na diaľnici
Praha – Bratislava
- Program rozvoja železničných
ciest na Slovensku do roku 2010
- Dôvodová
správa (pdf: 134 kB)
- Projekt
(pdf: 246 kB)
- Harmonogram
transformácie (pdf: 156 kB)
- Regionálne
dráhy (pdf: 125 kB)
- Prílohy
(pdf: 283 kB)
- oficiálne servre: MÁV , PKP , SŽ , ÖBB , DB , SNCF
, SNCB , FS
, Trenitalia , SBB
, RENFE , CP
, SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys
, Cisalpino , KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC
, Trans-European
Railway (TER) , CER , European Railway Research Advisory Coucil
(ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS
, EIM , European
Railway Agency (ERA) , OSŽD/ОСЖД , Railneteurope , Railteam
- iné servre: Trainweb , European Railfan Server
, Hochgeschwindigkeitszüge , La Vie du Rail , Railway
Gazette International , International
Railway Journal , Railway
Age , Rail
Pictures , Bahnbilder , RailServe , Raileurope