Starý Ťahanovský tunel
Stavba tunelaŤahanovský portál na kolorovanej pohľadnici z prelomu 18. a 19.storočia |
Rekonštrukcia poškodeného tunela
S uvoľňovaním tunela sa začalo v marci 1945. Už v polovici marca 1945 pracovalo denne na oprave tunela asi 700 robotníkov. Zamestnaní boli na tri zmeny. Obec Ťahanovce na rekonštrukciu povolala zo vzdialenejších miest baníkov a ďalšie kvalifikovaní sily. Prijala ich však s veľkým neporozumením. Nepostarala sa im ani o ubytovanie. Zlepšenie situácie nastalo až o pár dní, keď obyvatelia obce Ťahanovce začali denne poskytovať 35 povozov na práce pri tuneli a začali sa starať aj o ubytovanie cudzích robotníkov a baníkov.
Na začiatku odpratávacích prác sa prejavoval nedostatok akéhokoľvek pracovného náradia. Kladivá, čakany, lopaty museli robotníci zháňať po okolitých obciach. Len s veľkou námahou sa dostávali na začiatok tunela a prebíjali sa cez jeho zasypanú časť.
Oprava tunela po poškodení | Trať KBŽ pred kysackým portálom a práce na obnove tunela |
Tunel mimo železničnej premávky
Po zdvojkoľajnení Trate družby (1955), bol tunel vyradení zo železničnej prevádzky, nie však zo správy ČSD. Tunelová rúra sa využívala ako sklad zeleniny a ovocia. Tunel bol prenajatý podniku Zelovoc. Počas zimného obdobia sa v ňom skladovali jablká a zelenina. Po roku 1989 sa už ako sklad nepoužíval, začína chátrať.
Hoci sú v súčasnosti oba jeho portály zachované, prístup do tunelovej rúry je zamedzený na oboch stranách mohutnými železnými bránami. Tunel tak nie je voľne priechodný. Tunel sa v súčasnosti vôbec nevyužíva a prístup k nemu postupne zarastá. Zaslúžil by si byť zapísaný do zoznamu technických pamiatok, podobne ako Margecanský tunel.
Košický portál
Teleso ex.KBŽ vstupujúcej do tunela, foto Emil Schenk, 5.7.2001 |
Vstup bývalej trate do tunela, foto Emil Schenk, 5.7.2001 |
Portál tunela, foto Emil Schenk, 5.7.2001 | Východ z tunela, foto Emil Schenk, 5.7.2001 |
Vstup trate do tunelov, vľavo portál nového tunela, foto Miroslav Kožuch, 18.4.2004 |
|
Vstup bývalej trate do tunela, foto Emil Schenk, 5.7.2001 |
Portál, ľavé krídlo 1,20 m, foto Miroslav Kožuch, 18.4.2004 |
Pokus o pohľad na ostenie v tuneli, foto Emil Schenk, 5.7.2001 | Východ z tunela, foto Emil Schenk, 5.7.2001 |
Pramene: