KTX
(Korea Train EXpres)
KTX je vysokorýchlostný železničný systém Južnej Kórei, ktorý spája hlavné mesto Soul s mestami Busan a Mokpo. Prevádzkovateľom je fy Korail .
Vlakové
súpravy
KTX
1 (TGV-K) - 46 súprav
odvodených z TGV Réseau (prvých 12 bolo vyrobených vo
Francúzsku, ďalšie v Kórei, vo fy Rotem) - upravené pre
kórejské podmienky, ktorý má maximálnu rýchlosť 350 km/h,
z bezpečnostných dôvodov limitovaný na 300 km/h v bežnej
prevádzke; 20-dielne súpravy (rušeň + 18 vozňov + rušeň)
pre 935 cestujúcich; 1. trieda: 127 sedadiel (1+2) 2. trieda:
808 sedadiel (2+2), pre tel.postihnutých: 2 sedadlá, 1 WC, 1
miesto pre vozík; trakčný výkon: 13,560 kW(18,200 HP);
zábrzdná vzdialenosť 6 400 m z 300km/h (2'32")
HSR-350x (Hanvit 350 / G7 / KHST / NG-KTX) - skúšobná
súprava, základ z KTX 1 s kórejskými vylepšeniami, dosiahla
16. XII. 2004 rýchlosť 352,4 km/h (219,0 mph)
KTX 2 (KTX-Sancheon) - 24 kratších súprav
vyrobených vo fy Hyundai Rotem pre 363 cestujúcich; v komerčnej
prevádzke od 2. III. 2010
HEMU-400X - 2. skúšobná súprava pre
plánovanú komerčnú rýchlosť 350 km/h (217 mph)
KTX 3 - súprava pre komerčnú prevádzku
odvodená z HEMU-400X pre plánovanú komerčnú rýchlosť 350 km/h
(217 mph), neskôr zvýšenú na 370 km/h (230 mph);
predpokladané sprevádzkovanie: 2015
História
Po 12 rokoch budovania boli 1. IV. 2004 otvorené
Gyeongbuská trať
(spájajúca Soul a Busan
cez Daejeon a Daegu)
a Honamská trať (z Yongsan
do Gwangju
a Mokpo).
Dopravná revolúcia: Kórejská vysokorýchlostná železnica (anglicky, marec 2005)
Pre falošnú
bombu zastavili rýchlovlaky
SOUL
3. 06.2004 - Po bombovom poplachu sa vo štvrtok na asi hodinu
prerušila premávka na trati juhokórejskej vysokorýchlostnej
železnice . Rýchlovlaky sa zastavili po
objave kusu dreva zabalenom do papiera, používaného aj na
balenie priemyselných výbušnín pri trati v blízkosti stanice
v meste Busan na juhu krajiny, uviedli Kórejské národné
železnice (KNR). "Bolo to zabalené do papiera na
dynamit," vyhlásil hovorca spoločnosti Paek Juhng-Joon.
Kus dreva s dĺžkou 21 cm objavil vlakový inžinier. Následne
polícia a armádni experti previedli inšpekciu miesta. Hovorca
spoločnosti uviedol, že to "vyzerá ako zámerný
čin". Systém vysokorýchlostnej železnice uviedli Juhokórejčania
do prevádzky 1. apríla.
V južnej Kórei
uviedli do prevádzky trať pre vlaky s vysokými rýchlosťami
Soul
2. 4.2004 - Prvý superexpres kórejských železníc, ktorý má
v krajine skratku KTX (Korea Train Expres)
začal premávať vo štvrtok medzi hlavným mestom krajiny Soulom
a prístavom Pusan
.
Trať je dlhá 410 kilometrov (km) a jej výstavba stála doteraz
11 miliárd USD (357,5 miliardy Sk). Vzdialenosť prekonáva za
necelé tri hodiny, ale všetky úseky medzi oboma mestami ešte
nie sú dokončené. Potom vlak túto vzdialenosť prekoná za
menej ako dve hodiny. Doteraz rýchliky na tradičnej
železničnej trati potrebovali na prekonanie tejto vzdialenosti
vyše štyri hodiny. Na niektorých úsekoch trate ide kórejský
KTX , ktorý je variantom francúzskych superexpresov TGV (train de
la grand vitesse - ?!?), rýchlosťou 300 km za hodinu.
Železničnú trať pre KTX stavali v Kórejskej
republike 12 rokov. Trať zo Soulu bude predĺžená až do mesta
Mokpo na juhovýchode Kórejského polostrova. Vlaky dodala francúzska
spoločnosť ALSTOM . Sprevádzkovaním prvého úseku trate
sa stala Južná Kórea piatou krajinou na svete (v Belgicku,
Holandsku, Taliansku, Veľkej Británii jazdia asi len kolobežky
... :-) - pozn. Addams) , v ktorej osobné vlaky premávajú
rýchlosťou 300 km a viac za hodinu. Skupinu doteraz tvorili
Japonsko, Francúzsko a Nemecko.
Juhokórejská vláda predpokladá, že v budúcnosti by trať
pre TGV mohla viesť cez čínske
územie a v Rusku by sa mohla napojiť na Transsibírsku
magistrálu. Informovala DPA a denník Financial Times.
Jihokorejský
supervlak měl při zahájení provozu problémy
SOUL 1. 4.2004 - Zahájení
provozu na první jihokorejské vysokorychlostní železniční
trati bylo dnes zastíněno technickou závadou jednoho z vlaků
. Ten nedosáhl na zhruba čtyřsetkilometrové trase z Pusanu
do Soulu
požadované rychlosti a jeho 70 pasažérů muselo přestoupit
do jiné soupravy.
Vlak, u něhož se vyskytla porucha, musel zastavit asi v
polovině jízdy. Cestující byli během deseti minut přesazeni
do záložní soupravy. Podle některých zdrojů se závada
týkala zásobování elektřinou.
Expres KTX dosahující rychlosti 300
kilometrů v hodině začal v Jižní Koreji fungovat po
dvanácti letech odkladů. Jižní Korea si od projektu v hodnotě
15,3 miliardy dolarů slibuje především ulehčení dopravě
mezi dvěma největšími městy země.
Modrošedé vlaky francouzské výroby, které již jezdí v
Japonsku, Francii, Německu a Španělsku, by měly na trati Soul
- Pusan
přepravovat denně až milion cestujících.
Juhokorejčania
chcú rýchlovlakom prísť do Európy
1.
4.2004, ib, SOUL - Južná Kórea sa stala piatou (v Belgicku,
Holandsku, Taliansku, Veľkej Británii jazdia asi len kolobežky
... :-) - pozn. Addams) krajinou na svete, kde premáva
rýchlovlak. Po Japoncoch, Francúzoch, Nemcoch a Španieloch sa
aj Juhokórejčania pýšia expresnými linkami, ktoré skrátia
čas nevyhnutný na prekonanie vzdialeností medzi najviac navštevovanými
mestami približne o polovicu.
Ázijský tiger, ako sa Južná Kórea nazýva od svojho
razantného nástupu k dynamickým a technologicky vyspelým
ekonomikám, má dobudovaní vysokorýchtostnej trate smelé
ciele. V názve expresu KTX je aj skratka
G7, čo naznačuje jej snahu o pripojenie sa k skupine siedmich
najbohatších industrializovaných krajín sveta.
Ambície krajiny vyjadril včera výkonný prezident Južnej Kórey
Ko Kun, keď otváral trať, slovami: „Tento vlak by mohol byť
východiskovým bodom hodvábnej cesty 21. storočia do Európy.“
Uskutočneniu odvážnych snov o predlžení trate do Číny a
jej napojení na Transsibírsku magistrála, až do Európy však
bráni hermeticky uzavretá hranica so Severnou Kóreou.
Vlak používa rovnakú technológiu ako francúzske
expresy TGV . Zo Soulu
do asi 400 kilometrov vzdialeného Pusanu
sa cestujúci dostanú za dve hodiny a 40 minút, doteraz cesta
trvala vyše štyroch hodín.
Nadšené ovácie zmierňujú kritici projektu, ktorí
pripomínajú, že jeho realizácia trvala príliš dlho a vlak
začal premávať až o šesť rokov neskôr, ako sa plánovalo.
Pôvodne novátorský projekt stráca superlatívy v porovnaní s
magnetickým vlakom v čínskom Šanghaji. Šanghajský expres,
ktorý sa kĺže nad vzduchovým vankúšom, dosahuje rýchlosť
430 kilometrov za hodinu a je bezkonkurenčne najrýchlejším
vlakom na svete. (samostatná súprava TGV-A už išla rýchlosťou
515,3 km/h ... :-) - pozn. Addams)
Jižní Korea zahajuje
provoz superrychlého vlaku
SOUL
30. 3.2004 - Jižní Korea dnes slavnostně otevřela svou první
vysokorychlostní železniční trať, po níž při zahajovací
ceremonii poprvé projel štíhlý vlak francouzské výroby .
Expres KTX, jezdící rychlostí 300
kilometrů v hodině, zahájí provoz pro veřejnost od čtvrtka
1. dubna. Ovšem již brzy by mu Jižní Korea mohla být malá.
Jak prohlásil výkonný jihokorejský prezident Ko Kun, jednoho
dne KTX protáhne svou trať až do Evropy.
"Po Japonsku, Francii, Německu a Španělsku jsme se stali
pátou (v Belgicku, Holandsku, Taliansku, Veľkej Británii
jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) zemí s těmito
expresními vlaky," sdělil Ko Kun davu lidí, kteří se
shromáždili v centru Soulu.
Ceremonii provázela přísná bezpečnostní opatření v reakci
na sérii pumových útoků na nádraží ve španělském
Madridu, která si 11. března vyžádala 190 obětí.
Podle slov prozatímního prezidenta by tento vlak mohl být
"výchozím bodem Hedvábné cesty jedenadvacátého
století do Evropy".
Vlak dlouhý 388 metrů pojme 935 cestujících a používá
stejnou technologii jako francouzské
expresy TGV . Ze Soulu
do zhruba 400 kilometrů vzdáleného Pusanu
se cestující dostanou za dvě hodiny a 40 minut, zatímco nyní
cesta trvala více než čtyři hodiny.
Foto / video
Interiér vozňa 1. triedy KTX 1 (TGV) | Interiér vozňa 2. triedy KTX 1 (TGV) | |
HSR-350x (Hanvit 350 / G7 / KHST / NG-KTX) | ||
Kórejský expres (1/3) (Zázraky vytvorené ľudmi v Ázii, 2007) |
Kórejský expres (2/3) (Zázraky vytvorené ľudmi v Ázii, 2007) |
Kórejský expres (3/3) (Zázraky vytvorené ľudmi v Ázii, 2007) |
||
HEMU-400x (Experimental Korean High-Speed Train) |
Odchod HEMU-430X (16.V.2012) | |||
KTX 1 (TGV) |
KTX 2 |
Strana vytvorená : 15-I-2001 Posledná aktualizácia : 19-V-2012 |
Zdroje /
Sources: Addams , ALSTOM , ERS , KHRC , CAF , RENFE , |
( http://www.rail.sk/tgv/ktx/ktx01.html ) |