Železničná trať / Railway line
Žilina - Rajec
neelektrifikovaná trať /Without Power supply
10. X. 1899 sprevádzkovanie trate / line opening
( Zdroje/Sources : 24 , 33 , 89/26/1971 , 76/1/1993 )
- trať vo vlastníctve
KBŽ
- prev. dĺžka : 20, 805 km.
( Zdroj/Source : 27/1925/605 )
- trať mala byť predĺžená do Prievidze, ale napriek snahe mnohých podnikateľov nedošlo k realizácii tohoto zámeru
( Zdroj/Source : 24 )
15. VII. 1945 - znovuotvorenie trate/line reopening
V prvej
súťaži na dopravcu na slovensku zostala len ZSSK
Jan Sůra, 10.XII.2019, zdopravy.cz - V hre o
desaťročnú zmluvu na prevádzku osobných vlakov medzi Žilinou
a Rajcom zostala len štátna ZSSK. Zo súťaže vylúčilo
ministerstvo dopravy český Leo Express, zákazku vzdala Arriva.
Uviedol to Denník N. Súťaž od začiatku sprevádza kritika súkromných
dopravcov, predovšetkým kvôli extrémne krátkym lehotám,
ktoré nahrávajú existujúcemu dopravcovi na trase, spoločnosti
ZSSK.
Leo Express podal podľa Denníku N námietky proti podmienkam
kvalifikácie. "Výberového konania sa už nezúčastňujeme
a zároveň sme podali námietky proti podmienkam verejnej súťaže.
Tá bola vyhlásená v šibeničnom termíne, takže bolo pre
dopravcov prakticky nemožné sa včas pripraviť na prevádzku a
zaobstarať vozidlá či získať potrebných zamestnancov.
Napriek blížiacim sa termínom vyjdenia (február 2020), stále
nie je známy dopravca, ktorý bude trasu prevádzkovať,
"povedal pre Zdopravy.cz hovorca Leo Express Emil Sedlařík.
Prvým sitom prešla Arriva, aj tá sa ale nakoniec rozhodla
ponuku nepredložiť. "Liberalizáciu prevádzky na regionálnych
tratiach naďalej považujeme za kľúčovú pre ďalšie skvalitňovanie
služieb pre cestujúcich. V prípade dostatočného času na
spustenie prevádzky by okrem iného umožnila zabezpečenie a
nasadenie nových vlakových súprav, nie len repasovaných,
"povedal denník N generálny riaditeľ Arriva na slovenskom
László Ivan.
Podľa ministerstva dopravy je vyhodnotenie súťaže vo finálnej
fáze.
Víťaz súťaže má zabezpečovať na 21 kilometrov dlhej trati
desať rokov. Súťaž kritizovalo aj európske združenie súkromných
dopravcov AllRail, predovšetkým kvôli lehotám, v ktorých má
dopravca vyjsť. Termín bol 6. septembra, od 1. februára má
dopravca jazdiť. Tak krátka lehota na štart prevádzky nebýva
ani u autobusových súťaží.
Ministerstvo dopravy už skôr uviedlo, že ide o transparentnú
súťaž, od liberalizácie si sľubuje zvýšenie
konkurencieschopnosti na železnici a predovšetkým lepšie a
kvalitnejšie služby pre cestujúcich. "Liberalizácia na
našich železniciach je jednou z priorít, o ktorej som sa
usiloval," povedal minister dopravy Arpád Érsek.
Ministerstvo argumentuje tým, že predbežné oznámenie v európskom
vestníku zverejnili viac ako pred rokom a záujemcovia sa tak
mali možnosť pripraviť.
Po trati Žilina - Rajec ministerstvo ešte vypísalo súťaž na
prevádzku na trati Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad
Bodvou.
Ministerstvo dopravy spúšťa prvú vlakovú súťaž na výber
dopravcu na trati Žilina – Rajec
MDV 09/2019 - Rezort dopravy spúšťa
dlhoočakávanú liberalizáciu železničných tratí.
Historicky prvou traťou, o ktorú môžu dopravcovia súťažiť
v transparentnej súťaži, je 21 kilometrov dlhá regionálna
trať Žilina – Rajec. Úspešný uchádzač bude v zmysle
zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať
trať počas obdobia 10 rokov. Ministerstvo dopravy si od liberalizácie
sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach, a
predovšetkým lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.
Trať Žilina – Rajec je prvou z troch plánovaných tratí,
ktoré budú ponúknuté do verejnej súťaže. Postupne budú
nasledovať Bratislava – Komárno a Košice – Moldava nad
Bodvou. Všetky patria z hľadiska každodenného cestovania k
tratiam, ktoré majú potenciál do budúcnosti. ( Čítať
viac )
Jedinečné cestovanie posádky na trati Ja – Ty
13.08.2004,
Alexandra Pribišová - Železničná stanica Žilina-Záriečie sa mení na centrum
súčasného umenia európskeho formátu, no popritom si stále
zachováva aj svoju pôvodnú funkciu. Slúži cestujúcim.
Naposledy tým, čo sem prišli v rámci projektu občianskeho
združenia Truc sphérique a INEX Slovakia z celej Európy i
Japonska. Pohybovali sa na tratiach Ja - Ty, Telo - Hlas,
Kultúra - Príroda, Verejnosť - Intimita či Výskum - Tvorba.
Práve týmito cestami ich viedli Hana Varadzinová a Maja Jawor,
členky medzinárodného divadelného štúdia Farma v jěskyni
režiséra Viliama Dočolomanského. Reformný režisér
slovenského pôvodu pôsobí v súčasnosti v Prahe a vo svojej
divadelnej tvorbe sa inšpiruje hudbou. Aj východiskom
dvojtýždňového žilinského workshopu, ktorý vyvrcholil
jediným koncertom, bola zdrojom tvorby rusínska hudobná
kultúra.
V tejto súvislosti hovorí Viliam Dočolomanský o výpravách
do skrytých teritórií. "Súbor podnikol niekoľko
expedícií na východné Slovensko, kde okrem iného zbieral
staré rusínske piesne. Tieto expedície súvisia s prípravou
našej novej inscenácie Sclavi. Pieseň je pre nás forma
komunikácie. Nemusíte rozumieť jej textu, aby ste pochopili
posolstvo zašifrované v nej. Pieseň je ľudskou správou o
vnímaní sveta, je v nej ukrytý odkaz, ktorý zanechali
anonymní autori. Tento odkaz je konkrétny, vychádza zo
životných situácií. Mojím zámerom je dopátrať sa k
situáciám, v ktorých ho človek stvoril."
Podobným spôsobom súbor pracoval aj na inscenácii Sonety,
temné lásky, ktorej súčasťou sú prvky andalúzskej
kultúry. Sonety sa predstavia na turné po Slovensku v
septembri. Súčasťou tohto turné bude aj paralelný workshop
divadelného štúdia Farma v jěskyni a poľského Teatr Zar.
Hoci majú súbory rôzne poetiky, vychádzajú z podobného
spôsobu práce. Teatr Zar pracuje pod vedením Jaroslawa Freta s
liturgickými piesňami z Gruzínska, Bulharska a Grécka.
Dvojtýždňová hudobno-pohybová práca stavala na
koncentrácii. Počas týchto dní spájal amatérskych
spevákov, lektorky aj Ondřeja Smejkala - majstra hry na
austrálsky dychový nástroj didgeridoo a tradičnej maľby
pôvodných obyvateľov Austrálie - dych a z neho plynúci
rytmus, hlas, pohyb, individuálny ľudský výraz.
Workshop vyvrcholil koncertom, ktorý odznel jedinýkrát.
"Zdalo by sa, že jeden koncert nie je nič, ale vlastne je
to všetko. To, čo sa stalo dnes večer, bolo pre nás veľmi
užitočné. Pochopili sme, že keď naozaj precítime to, čo
spievame, je úplne jedno, z ktorej krajiny a kultúry
pochádzame. Museli sme síce veľa pracovať, ale mali sme
veľkú motiváciu. Najsilnejší dojem vo mne zanechalo to, že
som bol schopný spievať v rusínskom nárečí z východného
Slovenska. Bol to fantastický zážitok, veľa sme sa naučili a
nezabudneme," vyznáva sa účastník workshopu Vincent
Pallares Pasqual zo Španielska:
Ten jediný a jedinečný koncert pripomínal mandalu tibetských
mníchov. Každý hlas bol ako zrnko piesku, ktoré presne
zapadalo do harmonickej symetrie obrazca. Vzácnosť tohto
okamihu si uvedomoval každý, kto vie, že pevný tvar a
poriadok už o nepatrnú chvíľu pohltí chaos, v ktorom sa
jednotlivé hlasy "rozbehnú" ako šmuhy farebného
piesku rozmetané pri brehu rieky. Svetlo spomienky ostane vryté
vo večnosti. A po potlesku sa potvrdzujú slová Imre Kertésza,
že všetko skutočne iracionálne a nevysvetliteľné nie je to
zlé, ale naopak, to dobré.
Výťažok zo zbierky použije Truc sphérique na
rekonštrukciu „kulturfabriky"
Žilina 29.
05.2004 – Na ďalšie rekonštrukčné práce železničnej
zastávky Žilina-Záriečie , v ktorej
vzniká prvá slovenská „kulturfabrika“, použije žilinské
občianske združenie (OZ) Truc sphérique výťažok z verejnej
zbierky 26 128 korún.
Riaditeľ OZ Truc sphérique Marek Adamov zdôraznil, že
väčšina peňazí sa vyzbierala počas osobných stretnutí s
ľuďmi pri symbolickom výpredaji „bývalého“ sídla,
centra Ateliér. Ďalej na benefičných koncertoch a na
predstaveniach v priestoroch rekonštruujúcej sa stanice.
„Najväčší význam to má v tom, že každý človek, ktorý
tam vložil nejaké peniaze, či to bolo dvadsať korún, sto
alebo tisíc, sa stal akýmsi členom našej organizácie a stal
sa priateľom stanice. A možno nám prispeje v budúcnosti
ďaleko viac, keď si kúpi lístok na ďalšiu a ďalšiu
akciu,“ uviedol Adamov.
Adamov dúfa, že zrekonštruovaná Stanica, ktorá zároveň
slúži ako železničná zastávka, bude dokončení otvorená
celý týždeň. Okrem kaviarne ponúkne možnosť prečítať si
noviny a časopisy, prístup na internet, ale aj tvorivé dielne
pre deti a dospelých. V galérii pripravuje Truc sphérique už
na jeseň štvormesačný projekt Detektív. „Je to akoby
detektívne pátranie v najsúčasnejšom umení a všetkých
jeho tendenciách,“ dodáva Adamov.
Napriek tomu, že žilinské občianske združenie sa borí s
finančným zabezpečením približne desaťmiliónovej
rekonštrukcie, nepovažuje Adamov projekt za neúspešný.
„Veľa ľudí nám fandí a vracia sa to v podobe spätnej
väzby. Koniec koncov vidíme, že či už to bude trvať rok
alebo to bude trvať desať rokov, tá stanica sa dostavia a bude
fungovať. To je motivácia, že budeme mať prvý nezávislý
priestor. Že to nebude jedna malá pivnica, alebo jedna malá
galéria,“ dodal Adamov.
Počet cestujúcich na lokálnej železničnej trati
Žilina – Rajec stále stúpa
Žilina 15.
4.2004 - Počet cestujúcich na 21-kilometrovej regionálnej
železničnej trati Žilina - Rajec stúpol
od septembra minulého roka týždenne takmer o 3 400. Podľa
hovorkyne Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti
(SIRS), a. s., Žilina Ivany Strelcovej cestovalo medzi Žilinou
a Rajcom vo februári týždenne bezmála 7 800 ľudí.
Tržby na trati Žilina - Rajec sa
neustále zvyšujú, kým v septembri predstavovali 185 tisíc
Sk, vo februári to bolo už 254 tisíc Sk. Od októbra minulého
roka môžu cestujúci používať spoločný cestovný lístok
pre regionálnu železničnú trať a žilinskú mestskú
hromadnú dopravu. Výsledkom združenej investície SIRS ako
koordinátora a Dopravného podniku mesta Žilina ako
realizátora zavedenia čipových kariet aj na lokálnu
železničnú trať Žilina - Rajec je najmä zlacnenie dopravy.
Cestovné sa výrazne znížilo, v prípade zakúpenia
dlhodobých predplatených čipových kariet môže ísť až o
40 %.
Zlepšenie podmienok pre cestujúcich, ktorí využívajú
regionálnu trať do Rajca je podľa predsedu predstavenstva SIRS
Žilina Georgea Trabelssieho súčasťou realizovaného projektu
Regionálneho integrovaného dopravného systému. Jeho cieľom
je okrem iného jediná čipová karta, použiteľná na
cestovanie vlakom, autobusom, tak mestskej ako aj prímestskej
hromadnej dopravy, či parkovanie v rôznych mestách.
Osobnú železničnú dopravu na regionálnej trati Žilina - Rajec pozastavila ZSSK a. s. 2. februára
2003, po podpise dohody so SIRS ju obnovila od 17. februára
2003.
súčasnosť trate (Slov. rozhlas, 10. III. 2004, Rádiožurnál, 18:00 hod.)
Stanicu v Žiline-Záriečí rekonštruovali aj
zahraniční dobrovoľníci
Žilina 19.
08.2003 - Dva týždne pracovali dve desiatky dobrovoľníkov z
desiatich krajín sveta v rámci medzinárodného letného
tábora na rekonštrukcii železničnej
stanice (?!?) Žilina-Záriečie , ktorú občianske
združenie (OZ) Truc sphérique zo Žiliny rekonštruuje na
Otvorený kultúrny priestor Stanica.
Mladí nadšenci z Japonska, Českej republiky, Francúzska,
Španielska, Talianska, Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka,
Rakúska a Holandska pomáhali do nedele pri základných
prácach vo vnútri a v okolí budovy. V popoludňajších
hodinách pre nich OZ Truc sphérique podľa jeho člena
Christiana Potirona pripravilo napríklad keramické dielne,
ohňovú šou, filmové a fotografické tvorivé dielne, varenie
halušiek, pečenie koláčov či nakrúcanie vlastného
minútového filmu.
Každého účastníka pred cestou domov organizátori
„vyzbrojili“ symbolickou fľašou slivovice a Ch. Potiron
prezradil, že najviac ich zaujala možnosť spoznať novú
krajinu i ľudí a možnosť zúčastniť sa rekonštrukcie
budúcej „kulturfabriky“. Medzinárodný letný tábor
zorganizovalo OZ Truc sphérique (Žilina) v spolupráci s OZ
INEX (Bratislava).
Projekt Stanica - otvorený kultúrny priestor je iniciatívou
mladých ľudí a profesionálov z oblasti súčasného umenia,
kultúry a sociálnych aktivít, ktorých zastrešuje OZ Truc
sphérique. Nadväzuje na medzinárodne široké spektrum
kultúrnych inštitúcií, takzvaných „kulturfabrík“ ,
ktoré vznikli na platforme spoločenstva mladých ľudí a
umelcov vdychujúcich nový život do prázdnych nevyužitých
továrenských hál, priemyselných objektov, staníc a
obchodných centier.
Jedinečnosť projektu spočíva podľa OZ Truc sphérique v
udržaní pôvodnej funkcie budovy ako železničnej zastávky,
čakárne a miesta predaja lístkov v spojení s využitím
priestorov na tvorivé umelecké a sociálne aktivity. Stanica
bude polyfunkčným multigeneračným otvoreným miestom
zastrešujúcim galériu, čitáreň, tvorivé dielne, divadlo,
sociálny, komunitný a rezidenčný program.
Oficiálne pokrstenie centra medzinárodným divadelným
happeningom sa uskutoční 26. a 27. septembra 2003 o 19. hodine
v budove železničnej
stanice (?!?) Žilina-Záriečie .
Dobrovoľníci rekonštruujú starú žilinskú stanicu
07.08.2003,
ŽILINA - Na rekonštrukcii železničnej
stanice (?!?) Žilina-Záriečie , ktorá sa má už na
jeseň premeniť na jedinečné centrum kultúry, sa podieľa aj
25 mladých ľudí z 11 krajín sveta. Mladí dobrovoľníci sa
do projektu Stanica zapojili v rámci medzinárodného letného
tábora, ktorý organizuje občianske združenie Truc sphérique
zo Žiliny. Cieľom tábora je urýchlenie rekonštrukcie
Stanice, ktorú OZ Truc sphérique otvorí v septembri ako
alternatívny kultúrny priestor, takzvaný kulturfabrik.
Dobrovoľníci z Ukrajiny, Japonska, Česka, Francúzska,
Španielska, Talianska, Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka,
Rakúska a Holandska pomáhajú pri základných prácach vnútri
budovy. Dobrovoľnícky tím taktiež zdobí miestnosti určené
na galériu a semináre. Novú podobu dostane aj staničná
záhrada.
O rajeckú Anču sa budú súdiť
12. 3. 2003
(aha) - Vyše storočná „rajecká Anča“ je jednou z dvoch
regionálnych tratí, na ktorých sa osobná doprava obnovila. Od
17. februára, po viac ako dvoch týždňoch od jej zastavenia na
trati medzi Žilinou a Rajcom opäť premávajú osobné motorové
vlaky.
Na začiatku ľudia príliš neverili, že sa ju podarí
obnoviť, a tak si kúpili mesačné lístky na autobus. „Teraz
v marci je to už lepšie,“ hovorí jeden z cestujúcich.
Najviac využité sú ranné a večerné spoje, keď idú ľudia
do práce a z práce, cez deň je vlak takmer prázdny.
Zmluvu o prevádzkovaní uzavrela so Železničnou spoločnosťou
Slovenská investičná a realitná spoločnosť zo Žiliny . Do Rajca vypravuje denne
šesť vlakov, v opačnom smere sedem. Platí to do konca
apríla.
„Ľudia sú spokojní, len to stojí peniaze,“ hovorí
primátor Rajca Ján Rybárik. Stratu, ktorá doteraz mesačne
predstavovala asi 1,3 milióna, majú vykrývať práve obce a
mestá pozdĺž trate. Zaplatia podľa počtu obyvateľov.
Primátor Rajeckých Teplíc Peter Dobeš však tvrdí, že s
nimi zatiaľ nikto zmluvu o vykrytí nákladov neuzavrel.
„Možno to príde v ďalšej fáze. Sumu musí schváliť
zastupiteľstvo, lebo nebola pôvodne zahrnutá v rozpočte
mesta.“ Starostovia a primátori rajeckej doliny dúfajú, že
Anča bude premávať aj po apríli. Snažia sa, aby lokálku
dostali do svojej správy aj s nákladnou dopravou, ktorá má
priemerný mesačný zisk šesť miliónov korún. Rybárik
verí, že uspejú so svojou žiadosťou o reštitúciu trate.
Historické dokumenty hovoria, že stavbu železnice pred 104
rokmi spolufinancovali. „V najbližších dňoch to dáme na
súd,“ tvrdí primátor Rajca. Ministerstvo dopravy (MDPT) sa už vyjadrilo, že takáto
možnosť nie je reálna.
Hodnota nehnuteľného majetku, ktorý si nárokujú – stanice
a koľajnice – je dnes približne 250 až 300 miliónov korún.
Mladistvú cyklistku
zrazil na železnicnom priecestí v Žiline osobný vlak
3.9.2002 -
Tragická dopravná nehoda sa stala v pondelok popoludní na
železnicnom priecestí na Bánovskej ceste v Žiline.
Sedemnástrocná cyklistka z Hôrok v okrese Žilina prišla o život, ked
nerešpektovala rozsvietené signalizacné zariadenie bez závor
a vošla na železnicné priecestie, kde ju zrazil osobný vlak
prichádzajúci z Rajca do Žiliny
. Alkohol u 39-rocného rušnovodica nezistili, škoda na vlaku
nevznikla, na bicykli predstavuje 5-tisíc korún.
TASR dnes o prípade informoval hovorca Krajského riaditelstva
PZ v Žiline Radovan Kyselica.
Jubilujúci vláčik z
Rajeckej doliny
MARIÁN KLAPITA
Keď roku 1872 postavili najdlhšiu železničnú trať na
Slovensku, Košicko - bohumínsku železnicu, táto priniesla
očakávaný úžitok mestám ležiacim na jej trase. Podmienila
rozvoj priemyslu, stavbu tovární a v dôsledku toho i vzrast
obyvateľstva v mestách. Výnimkou nebola ani Žilina , mesto ležiace na sútoku
troch riek; Váhu, Kysuce a Rajčianky. Križovali sa tu staré
obchodné cesty, ale i nové dopravné spojenia. Roku 1883
dostavali posledný úsek Považskej železnice vedúcej z Bratislavy do
Žiliny , a potom sa stalo mesto
i železničnou križovatkou. Koľajnice Košicko - bohumínskej
i Považskej železnice viedli údoliami Váhu a Kysuce v smeroch
starých obchodných ciest. Bez železničného spojenia
zostávalo iba údolie Rajčianky.
Snahy o postavenie železnice vedúcej na juh zo Žiliny do Rajca a odtiaľ ďalej
možno datovať ad 80. rokov minulého storočia. Prekážkou
uskutočnenia tohoto projektu však nebol iba nedostatok
financií, ale aj neujasnenosť vedenia trasy. Kým smer na Rajec
bol bez problémov, pretože úzka dolina nedávala iné
možnosti, na smer vedenia železnice od Rajca sa núkali dve
alternatívy. Jedna smerovala cez Čičmany, rázovitú obec na
juhu Žilinského okresu, kde by trať končila, druhá
uvažovala a vedení trate z Fačkova ďalej na juh do Prievidze.
Projekt síce smelý, no finančne dosť náročný, pretože
predpokladal prekonanie horských masívov Strážovských vrchov
a Malej Fatry tunelmi. Podnikatelia sa preto orientovali na
stavbu úzkorozchodnej železnice Žilina
- Rajec - Čičmany. Podporu našli najmä u obecných rád v
Rajci a Čičmanoch, ktoré očakávali, že stavba železnice
“...zdvihne úroveň tejto doliny a umožní rozvoj priemyslu a
zvýši zdroje príjmu ľudí...", ako sa uvádza v
memorande z roku 1894.
Zámer na stavbu úzkorozchodnej železnice však čoskoro
ustúpil snahám o stavbu normálnorozchodnej trate, ktorá by
viedla z Rajca do Nitrianskeho Pravna a Prievidze. O koncesiu na
tento projekt sa prihlásili viacerí záujemci, ktorí však
neboli schopní ho financovať a zdá sa, že skôr špekulovali
s predajom práv na stavbu železnice.
V
decembri 1895 dostal povolenie na prípravné práce pre stavbu
trate Žilina - Rajec - Nitrianske Pravno - Prievidza Pavol Ördödy,
obyvateľ obce Bohatá (dnes súčasť Hurbanova), platné jeden
rok. No už v júli 1896 dostal povolenie na prípravné prácu
pre železnicu Žilina - Rajec
Leopold Herber, veľkostatkár a titulárny konzul belgického
kráľovstva z Rohova pri Senici.
Teraz už bolo isté, že železnica bude mat normálny rozchod.
Z finančných dôvodov sa však stále uvažovalo iba o prvej
časti trate do Rajca v dĺžke asi 20 km. Zamýšľaná stavba
však stále ostávala v prípravnej fáze. Seriózne rokovania
začali až roku 1897, keď sa utvorila účastinná spoločnosť
miestnej železnice Žilina -
Rajec. Na stavbu prispeli všetky mestá a obce ležiace v
Rajeckej doline. Samotné mesto
Žilina kúpilo účastiny za 5000 zlatých a Rajec za 3000.
Povolenie na stavbu trate bolo vydané 10.
11. 1898 a ukončenie sa predpokladalo roku 1900. Celá stavba
bola zadaná firme Alvin Arnoldi z Viedne
. Pokračovala veľmi rýchlo, pretože na trase neboli žiadne
prekážky, takže slávnostné otvorenie mohlo byť 10. 10.
1899. Celá trať merala 21,285 km a boli na nej štyri mosty cez
Rajčianku.
Stavba železnice - tak ako sa predpokladalo - podmienila stavbu
priemyselných podnikov v Rajeckej doline i v samotnom Rajci. V
Lietavskej Lúčke sa napr. postavila cementáreň, a v Rajci
súkenná továreň. Zvýšila sa tiež ťažba dreva v
okolitých lesoch a čo je dôležité, zvýšila sa
zamestnanosť obyvateľov v Rajeckej doline, ktorí mohli
cestovať vlakom do zamestnania v Žiline.
I keď plány na stavbu trate z Rajca ďalej do Prievidze padli, pretrvávali snahy
o jej predĺženie aspoň do Fačkova a neskôr ďalej. Už roku
1911 dostali budapeštianski obyvatelia Oskar a Jakub Hollósovci
povolenie na stavbu úzkorozchodnej železnice z Rajca do
Fačkova. Zrejme to však so stavbou nemysleli vážne a boli to
skôr dozvuky veľkých železničných špekulácií, teraz už
samozrejme v malom a bez nádeje na úspech. Takisto sa
neuskutočnili ani ďalšie plány na jej predĺženie do
Nitrianskeho Pravna v štyridsiatych rokoch, ktoré predpokladali
prekonanie rozvodia medzi Rajčiankou a Nitrou buď zárezom s
dlhšími rampami a väčším stúpaním, alebo tunelom, ktorý
mal kratšiu trasu, ale väčšie stavebné náklady.
Železnica Žilina - Rajec teda
svoju dĺžku počas deväťdesiatročnej existencie nezmenila.
Jej význam je v súčasnosti najmä v nákladnej doprave,
pretože v osobnej doprave na krátke vzdialenosti stále viac
prevláda automobilová.
(Slovensko, 1989)
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie
budovy |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | _0, 400 | 179150 | xx | oo | Žilina [ 120 , 127 , 180 ] | Zsolna |
xx |
_0, 67_ |
xxxxxx |
xx xx |
súbeh tratí / connection of lines 120 / 126 | ||
_2 | _2, 485 | 17925_ | __ | __ | Žilina-Zariečie | Zariečie z.; Žilinská Tehelňa z.; Zsolnai téglagyár mh. |
_6 | _5, 974 | 17535_ | __ | __ | Bytčica | Biccsefalva |
_7 | _7, 697 | 17505_ | __ | __ | Lietavská Lúčka | Lietava Lúčka; Litvailló |
10 | 10, 808 | 17515_ | __ | __ | Porúbka nz | Porúbka T. Tridvory; Háromudvar |
13 | 13, 749 | 17525_ | __ | __ | Poluvsie z | Polusie z.; Palosnya mh. |
15 | 15, 750 | 17765_ | __ | __ | Rajecké Teplice z | Rajeczfürdö mh. |
16 | 16, 643 | 177550 | __ | __ | výhybňa Konská pri Rajci nz | Rajeczfürdö |
18 | 17, 910 | 179358 | __ | __ | Zbyňov | |
19 | 19, 412 | 17775_ | __ | __ | Kľače z | |
21 | 21, 285 | 17745_ | oo | xx | Rajec | Rajec na Slovensku; Rajecz |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building
Odkazy/Links: