Železničná
stanica/Railway station
Bratislava hlavná stanica
Bratislava
Main Station
(Toto nie je oficiálna strana
ŽSR/This is not Official ŽSR Page)
( pohľad na stanicu zo satelitu/Station on Sattelite View )
5. 7. 2000
(Zdroj: www.mix.sk , © Mirex)
Plán
koľajiska/Track Scheme
Fotografie, TV a
film/Photos, TV & Movie
Náčrt pôdorysu
prijímacej budovy/Station Building Ground Plan
Odkazy/Links
Architektonickú súťaž na Hlavnú stanicu chcú
vyhlásiť do konca roka
11.10.2019, Bratislava (TASR,
vovlaku.teraz.sk ) – Medzinárodnú architektonicko-urbanistickú
štúdiu na komplexnú obnovou bratislavskej Hlavnej stanice chcú
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v spolupráci s hlavným
mestom vyhlásiť do konca roka. Vyhlásil to generálny riaditeľ
ŽSR Juraj Tkáč.
„Táto štúdia by mala presne ukázať, ako by mala vyzerať
Hlavná stanica a predstaničné námestie v budúcnosti. Ruka v
ruke s tým ide modernizácia infraštruktúry Hlavnej stanice.
Bude to veľký projekt,“ avizuje Tkáč.
Odhadované náklady na rekonštrukciu len samotnej infraštruktúry
ako koľajiska či predĺženia nástupíšť sú podľa jeho
slov vo výške 147 miliónov eur. Železnice deklarujú, že chcú
v projekte postupovať maximálne profesionálne a snažiť sa,
aby bol financovaný predovšetkým zo zdrojov Európskej únie.
„V najbližších dvoch týždňoch spúšťame verejné obstarávanie
na proces posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA) úseku
od Hlavnej stanice až po štátnu hranicu s Rakúskom,“
podotkol generálny riaditeľ ŽSR.
Minulý rok vyčlenila vláda železniciam 2,8 milióna eur na
komplexnú rekonštrukciu Hlavnej stanice. Dôvodom boli aj
tohtoročné májové majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Železnice
tvrdia, že sa dotácie nedotkli a čiastkové úpravy budovy
pred hokejovým šampionátom realizovali vo vlastnej réžii a z
vlastných zdrojov. „Peniaze z dotácie budú pravdepodobne použité,
či už na vypracovanie architektonicko-urbanistickej štúdie
alebo ďalších procesov, ktoré budú súvisieť s celkovým
konceptom Hlavnej stanice,“ spresnil Tkáč.
Mesto Bratislava zastáva názor, že Hlavnú stanicu a priestor
okolo nej treba riešiť jednou veľkou architektonickou súťažou.
„Bez ohľadu na budúcnosť Filiálky je tento priestor hanbou
nielen v očiach turistov, ale aj Bratislavčanov,“ povedal pre
TASR hovorca Bratislavy Peter Bubla. Magistrát potvrdil, že so
ŽSR rokuje o spoločnom postupe pri riešení Hlavnej stanice,
predstaničného priestoru vrátane pešieho prepojenia zo
stanice na zastávku MHD Sokolská na Pražskej ulici.
Nedávno zverejnená štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava,
ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej
dopravy v hlavnom meste, predpokladá, že do roku 2025 by sa
malo začať pracovať na projektoch modernizácie bratislavskej
Hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava predmestie –
Bratislava filiálka. Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať
realizovať.
Most ponad
Lamačské zhlavie
Nad Lamačským zhlavím existoval v období cca 1900 - 1960 most
spájajúci Pražskú ulicu a Jaskový rad, na ktorom zaúsťoval
do križovatky s Cestou na Kamzík.
Fotografie, maľby a mapy
obsahujúce tento most a jeho umiestnenie
Rekonštrukcia 2.
nástupišťa
Rekonštrukcia 2. nástupišťa žst.
Bratislava Hlavná stanica začatá 21. 8. 2006 nebola ukončená
do 9.12.2006, pokračovala ďalej, s pôvodným predpokladom
ukončenia do konca decembra 2006, do žst. Bratislava-Nové
Mesto boli presmerované niektoré vlaky z/do smeru Galanta a R 1505 Šarišan smerom do Humenného , cez žst.Bratislava
východ boli taktiež presmerované niektoré vlaky z/do
smeru Galanta . Sprevádzkovanie po
ukončení prác sa uskutočnilo 18.12.2006 o 18:00 hod.
Because of continuing 2nd platform
reconstruction at Bratislava Hlavna' stanica/Main Station
begining on August 21st, 2006 with estimated finally on December
2006 end, was to Bratislava-Nove' Mesto Station redirected any Trains from/to Direction Galanta and R 1505 Sarisan on direction to Humenne' , crossing Bratislava vy'chod was else redirected any Trains from/to Direction
Galanta . Reopening after
works end was realised on December, 18th 2006 18:00 hr.
Televízny projektor
Miroslav
KOŽUCH - 30. I. 2004 bol na
rozmedzí starého a nového vestibulu inštalovaný, a následne
3. II. 2004 sprevádzkovaný projektor umožňujúci sledovanie
spravodajstva slovenských televízií.
Addams - Spočiatku dochádzalo ku sporadickým výpadkom jeho
funkčnosti, neskôr boli do vysielania zaradené aj informácie
ZSSK a ŽSR.
Výpadky vyvrcholili cca na jar 2007 do úplného zastavenia jeho
prevádzky - k demontáži zatiaľ (august 2007) nedošlo.
Zmeny v období 2001/2
Addams - V období marec - máj 2002 bola v
dolnom vestibule (v priestore, kde sa dovtedy nachádzali
vývesné cestovné poriadky v "bubnoch" -
premiestnené k inf. kancelárii) prijímacej budovy vybudovaná
prístavba (pôdorys: O, P, R).
V 2. polovici roku 2001 bola nad výstupiskom električiek
postavená menšia poschodová budova (rozmermi porovnateľná s
budovou dispečingu DPB), na prízemí ktorej sa nachádza
lekáreň.
Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň (19. 10.2004)
Rakúski investori sú mimoriadne
aktívni
Reuters 28.09.2004, Václavík Ivan - Expanzia rakúskych firiem
v strednej a východnej Európe naberá na obrátkach. Rakúsko
patrí medzi najväčších investorov v tomto regióne, a to aj
napriek tomu, že samotná krajina má iba 8 mil. obyvateľov a
radí sa medzi stredne veľké západné ekonomiky.
V bankovom sektore tri z najväčších rakúskych bánk patria k
najaktívnejším zahraničným bankám v strednej a vo
východnej Európe. Okrem nich sa úspešne presadzuje aj ropná
spoločnosť OMV, stavebný koncern Wienerberger, Austrian
Airlines a Telekom Austria. Práve telekomunikácie sú
oblasťou, v ktorej sa na trhoch strednej a východnej Európy i
na Slovensku úspešne presadzuje najväčšia privátna rodinná
rakúska komunikačná spoločnosť Kapsch. Tá je systémovým
integrátorom a dodávateľom špičkových technológií pre
verejné a podnikové siete, hlavne však systémov v oblasti
dopravy, pre cestnú infraštruktúru a železnice.
Rozhovor s reprezentantom spoločnosti Kapsch Telecom Štefanom
Kollárovitsom
_ Kapsch je aktívny v tomto regióne už dlhšie obdobie, no
k masívnemu prieniku došlo až v 90. rokoch. Vo viacerých
krajinách otvoril vlastné zastúpenia, na Slovensku presne pred
desiatimi rokmi. Čo priťahuje Kapsch do tohto teritória?
- Rakúsko malo už v minulosti tradične dobré politické
a hospodárske vzťahy s krajinami strednej a východnej Európy.
Čiastočne vďaka obdobiu rakúsko-uhorskej monarchie, ale od
začiatku 90. rokov najmä vďaka geografickej polohe, mentálnej
blízkosti a hlavne tvrdej práci. Práve preto, že Rakúsko je
relatívne malá krajina, jeho firmy sú ochotnejšie investovať
aj do menších trhov než spoločnosti z veľkých ekonomík.
_ Aké sú najvýznamnejšie referencie Kapschu na Slovensku?
- Naše ústredne, telefóny, riešenia dátových sietí a
call centier nájdete vo viacerých významných slovenských
inštitúciách. Spomeniem napríklad parlament, Slovak Telecom,
Orange Slovensko, UPC Slovensko alebo Slovenský plynárenský
priemysel. Bezpochyby najvýznamnejšími inštaláciami sú
však komunikačné riešenia pre železnice - analógový
rádiový komunikačný systém Zugfunk a digitálny GSM-R,
ktorý je pripravený na inštaláciu. Nemôžem nespomenúť ani
povelový komunikačný systém KS 2000 na bratislavskej
železničnej hlavnej stanici, ktorý používa aj viedenské
letisko Schwechat. (krátené)
Úschova batožín je nerentabilná. Podobnú službu by malo poskytovať aj
mesto
12.08.2004, bre
- Úschovne batožín boli obľúbené najmä medzi cestujúcimi,
ktorí mali niekoľko hodín čas na prestupnej stanici a chceli
si obzrieť mesto. Využívali ich však aj cestujúci, ktorí si
vopred doniesli batožinu na stanicu a chceli sa ešte prejsť.
Podobná služba začína byť minulosťou.
ZSSK sa prevádzka
úschovní batožín vôbec neopláca. Z Hlavnej stanice sa
stratili aj úschovne skrinky. "Staré doslúžili a na
nové peniaze nemáme," hovorí hovorca ZSSK Miloš Čikovský. V Bratislave je na
železničných staniciach iba jediná úschovňa batožín na
Hlavnej stanici, aj tú má v prenájme súkromná firma.
Jediným zdrojom príjmov ZSSK je nákladná doprava, všetky ostatné
činnosti sú stratové. Úschovne sú nerentabilné pre vysoké
náklady za prenájom a pracovnú silu, ako aj nízke tržby.
Cenu za úschovu reguluje tarifný výbor. V súčasnosti
zaplatí cestujúci za jeden deň úschovy u ZSSK asi 12 Sk," tvrdí Čikovský.
Súkromné firmy účtujú okolo 30 korún za deň úschovy. Ale
ani to nepokrýva ich náklady, preto sa venujú aj ďalším
činnostiam. Ak by však chceli zvýšiť cenu, musia to
oznámiť ZSSK , ktorá
prehodnotí zmluvu s firmou. Situácia sa však môže zmeniť, a
keďže na úschove nie sú ziskoví súkromníci a železniciam
sa to tiež nevypláca, môže sa stať, že o túto službu
cestujúci prídu. Čikovský však tvrdí, že hľadajú
riešenia: "Do úvahy prichádza niekoľko alternatív,
vrátane odovzdania prevádzky úschovní súkromníkom aj v
ďalších staniciach. Na niektorých miestach by mohli batožinu
aj naďalej strážiť železnice, ale s tým, že zodpovední
zamestnanci by zároveň vykonávali aj iné činnosti. Už dnes
existujú prípady, keď má osobný pokladník v náplni práce
aj úschovu batožiny." O podobnú službu pre
návštevníkov by sa malo postarať aj samotné mesto.
Turisti musia platiť aj za radu (12.08.2004)
Hlavná stanica v Bratislave zatvorená,
anonym nahlásil bombu
BRATISLAVA 9.
07.2004 - Na operačné oddelenie PZ Bratislava I. dnes o 13:10
neznámy muž telefonicky nahlásil, že vybuchne Hlavná stanica
a zložil slúchadlo. Železničná polícia prijala okamžite
opatrenia na vyprázdnenie priestorov Hlavnej stanice, na miesto
zavolali pyrotechnikov, psovodov so špeciálne vycvičenými
psami na vyhľadávanie nástražných výbušných systémov, v
pohotovosti sú zdravotníci záchrannej služby a príslušníci
bratislavského Hasičského a záchranného zboru. Hlavná
stanica bude zatvorená až do odvolania.
Informoval o tom hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
PREDSTANIČNÝ
PRIESTOR HLAVNEJ STANICE
Hlavná železničná stanica v Bratislave a predstaničný
priestor, predstavujú v urbanizme a architektúre hlavného
mesta mimoriadne významný priestor centrálnej mestskej časti.
Štúdia k investičnému zámeru na riešenie Predstaničného
priestoru Hlavnej stanice ŽSR v Bratislave je dopracovaným
vybraným návrhom z verejnej urbanisticko-architektonickej
súťaže.
Architektonické riešenie objektov vyplýva z hlavných
urbanistických, kompozičných a prevádzkových princípov. ( Dokumentácia
v pdf )
Predstaničný priestor predstavuje plne zastavanú plochu 140 x
96 m.
( Zdroj: IPR Slovakia )
Predstaničný priestor
Hlavnej stanice
Miestom realizácie zámeru je pozemok ohraničený zo
severu železničnou traťou, zo západnej strany bytovou
zástavbou na Pražskej ulici, z južnej strany zástavbou na
Šancovej a Štefanovičovej ulici a z východnej strany
zástavbou na Žabotovej ulici, v k.ú. a MČ Bratislava-Staré
Mesto, územný obvod Bratislava I.
Predmetom navrhovaného zámeru je posúdenie výstavby a
prevádzky predstaničného komplexu Hlavnej stanice ŽSR v
Bratislave, v ktorom sú zastúpené sprievodné obslužné
funkcie pre širokú verejnosť, ako aj všetky funkcie, ktoré
predstavujú vyšší štandard priestoru ako nástupného bodu
do centrálnej zóny hlavného mesta SR Bratislavy.
Predpokladaný termín začatia a ukončenia činnosti: cca 2005
- 2007
( ateliér environmentalistiky, oddelenie územného plánovania, Magistrát hl. m. SR Bratislavy )
Pred stanicou chcú vyrúbať stovky stromov
15.06.2004, Jana
PARKROVÁ - Súčasný stav predstaničného priestoru je síce
nevyhovujúci, avšak lokalita je bohatá na zeleň a stromy.
Koncept zámeru na prestavbu predstaničného priestoru hlavnej
stanice ráta s výrubom 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov
štvorcových kríkov. Prestavbu priestoru mala vyriešiť
architektonická súťaž na riešenie areálu. Ochranári
vyčítajú magistrátu, že pred vyhlásením súťaže nedal
vypracovať územný plán zóny. Ten by umožnil verejnosti
zapojiť sa do debaty o takej výraznej zmene vzhľadu lokality.
Proti zámeru sa vyjadrilo napríklad aj občianske združenie
Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj.
"Nesúhlasíme s navrhovaným rozsahom výstavby v
predstaničnom priestore a nesúhlasíme s likvidáciou stromov.
Ich výrubom sa naruší klíma a psychologická pohoda
prostredia."
Elena Príhodová, riaditeľka investorskej spoločnosti IPR
Slovakia, reagovala na ohlasy proti výrubu stromov tým, že
spoločnosť si nechala vypracovať inventarizáciu a zhodnotenie
súčasnej zelene v predstaničnom priestore. Tvrdí, že na
území sa nachádza veľké množstvo drevín v relatívne zlom
zdravotnom stave. "Tento fakt budeme riešiť náhradnou
výsadbou zelene v spolupráci s mestom a mestskou časťou
Staré Mesto."
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice
, železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z
roku 1848 , upravenej do dnešnej
podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou. V areáli by mal
podľa investičného zámeru pribunúť hotel, obchodné centrum
či administratívne budovy. Súčasná
predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia projektu
by sa mala začať o tri roky.
Združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj projektu
vyčíta aj to, že sa zhorší prehľadnosť a skomplikuje
organizácia predstaničného priestoru. Dôjde k neželanému
kríženiu prevádzok a nárastu dopravy v lokalite aj širšom
okolí. "Administratíva, veľké obchodné a zábavné
centrum - supermarket, kinocentrum, diskotéka či bowling tu
nemajú ako súčasť služieb pre cestujúcich žiadne
opodstatnenie."
Magistrát vyhlásil spolu s investorom spoločnosťou IPR
Slovakia verejnú urbanisticko-architektonickú súťaž na
riešenie tohto areálu hlavnej stanice a Predstaničného
námestia. Prvú cenu získal kolektív architektov Martin Kusý,
Pavol Paňák, Nora Vranová, Mária Kusá, Martin Hruška a
Richard Kereškényi.
Druhú cenu neudelili a na treťom mieste sa umiestnili tri
súťažné kolektívy. "Investor si vyhradil právo
rozhodnúť po súťaži o tom, ktorý z návrhov bude
realizovaný," hovorí Eva Chudinová, hovorkyňa
magistrátu. Do druhého kola teda postúpili návrhy umiestnené
na prvých troch miestach a z nich IPR vybralo návrh ateliéru
MARKROP. (krátené)
Kontroly vlakov do Bratislavy budú pokračovať do polnoci
dnešného dňa
Bratislava 5.
06.2004 - Kontroly vlakových súprav smerujúcich na
bratislavskú Hlavnú stanicu , v ktorých mala podľa
anonymného oznámenia vybuchnúť do 18.30 h bomba, budú
pokračovať až do polnoci dnešného dňa.
"Doterajšie kontroly pyrotechnikov, ktorí pri práci
využívajú aj špeciálne cvičených psov, však uloženie
nástražného výbušného systému nepotvrdili," povedal
pre TASR hovorca Železničnej polície SR Jozef Buranský. O
tom, či sa v kontrolách bude pokračovať aj v nedeľu, zatiaľ
nie je rozhodnuté. Celkovo by mali policajti do polnoci
skontrolovať 25 vlakových súprav.
Na najdlhšie - 20 až 60-minútové meškanie sa musia
pripraviť cestujúci, ktorí prechádzajú cez Petržalku a
Devínsku Novú Ves. Vo Vajnoroch a Rači ľudia iba prestúpia
do už skontrolovaných vozňov.
Informáciu, že v jednom z rýchlikov prichádzajúcich na
bratislavskú Hlavnú stanicu sa nachádza bomba, oznámil
anonymný mužský hlas dnes ráno o 7.00 h na pohotovostnom
čísle 112. Anonym podľa Buranského žiadal, aby sa šéf
Úradu na ochranu ústavných činiteľov Ján Packa
"ospravedlnil do 18.30 vo verejnoprávnej televízii za
NATO". Anonym pohrozil, že ak tak neurobí, vo vlaku
vybuchne bomba, dodal.
Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR Magda Krasulová pre
TASR potvrdila, že vyšetrovateľ začal trestné stíhanie pre
trestný čin šírenia poplašnej správy a vydierania, pretože
neznámy muž uloženie nástražného výbušného systému
podmienil konkrétnou požiadavkou. Prípadom sa zaoberá Úrad
justičnej a kriminálnej polície Bratislava.
Podľa predbežných zistení ide o muža vo veku 30 až 40
rokov, ktorý oznámenie o uložení bomby začal v českom
jazyku. Potom plynule prešiel do slovenčiny. Anonym volal z
telefónnej búdky, ktorá sa nachádza v okolí bratislavskej
Hlavnej stanice na Predstaničnom námestí.
Predstaničné námestie a stanicu čakajú zmeny
1.06.2004, Jana
Parkrová - Hlavná stanica , jej okolie a Predstaničné
námestie sú problémovou lokalitou mesta. Mesto preto v
spolupráci so ŽSR iniciovalo zmenu
koncepcie predstaničného priestoru a vybudovanie novej
železničnej haly. Zanedbaná hlavná stanica má získať nový
výzor a poskytovať služby cestujúcim tak ako podobné uzly
medzinárodnej a diaľkovej dopravy v Európe. V predstaničnom
areáli by mal podľa investičného zámeru pribudnúť hotel,
obchodné centrum či administratívne budovy. Súčasná predstavba - hala - bude
odstránená. Realizácia projektu by sa mala začať o tri roky.
Koncept zámeru na prestavbu predstaničného priestoru hlavnej
stanice je už spracovaný a je k dispozícii na verejné
pripomienkovanie. V súčasnosti ho posudzuje ministerstvo
životného prostredia.
Víťazom verejnej urbanisticko-architektonickej súťaže,
ktorá prebehla v roku 2000, bol architektonický ateliér
MARKROP z Bratislavy. Pôvodný návrh bol postupne dopracovaný
do dnešnej podoby v spolupráci s londýnskou spoločnosťou
CHAPMAN TAYLOR. Investorom projektu je spoločnosť IPR Slovakia.
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice
, so železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z
roku 1848 , upravenej do dnešnej
podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou.
Investičný zámer rieši zásadnú prestavbu hlavnej stanice
ako najdôležitejšej železničnej stanice Bratislavy pre
medzinárodnú a diaľkovú dopravu. Zabezpečené majú byť
nadväzne aj ostatné dopravné a funkčné väzby v
predstaničnom priestore. Cieľom je vytvorenie
reprezentatívneho a atraktívneho centra mesta. Po prestavbe
celého územia má v tomto priestore byť obchodné centrum, v
rámci ktorého budú aj priestory určené na
kultúrno-spoločenské akcie, dve administratívne centrá,
hotelové zariadenia a nová staničná hala.
Súčasťou zmeny Predstaničného námestia budú aj zmeny v
systéme dopravy. Navrhované je vytvorenie nového dopravného
napojenia z Pražskej ulice na Žabotovu a zo Žabotovej
mimoúrovňovým podjazdom do Štefanovičovej ulice a vytvorenie
nového centrálneho terminálu pre električky, autobusy a
trolejbusy. Električková trať bude premiestnená pod pešiu
pasáž v prevádzkovom tuneli so zastávkami vo vstupnej i
koncovej časti centra. Súčasťou centra budú aj nové
parkové plochy a stromoradia.
Obchodné centrum na predstaničnom priestore je navrhované na
mieste terajšej cestnej komunikácie. Tu by mala podľa zámeru
vzniknúť nová hlavná pešia ulica - mestská pasáž so
supermarketom a obchodnými galériami na prvom a druhom
poschodí. Na treťom a štvrtom poschodí smerom k Žabotovej
ulici budú umiestnené spoločenské a športové centrá či
reštaurácie.
Z opačnej strany bude do komplexu zapojené Múzeum dopravy .
Administratívné centrá budú mať samostatné vchody. V rámci
obchodného komplexu je navrhovaný hotel s asi 500 lôžkami. V
priehľade mestskej pasáže sa naskytne návštevníkom pohľad
na pôvodnú budovu železničnej
stanice so zrekonštruovanou fasádou. V úrovni terajších
podchodov bude vybudovaná nová staničná hala so službami pre
cestujúcich. Centrálny priestor haly bude presklený kopulou,
vizuálne zakomponovanou do predstaničného námestia. Pod
celým územím sú naplánované podzemné garáže s dvoma
podlažiami. Výstavba nesmie narušiť plynulý chod hlavnej
železničnej stanice a MHD.
Železničná polícia je schopná nasadiť 50 ťažkoodencov a psy
Bratislava 28.
05.2004 - Železničná polícia (ŽP) je počas Parlamentného
zhromaždenia NATO v Bratislave schopná v prípade potreby
nasadiť 50 ťažkoodencov a psy.
"Sme dostatočne pripravení na zaistenie bezpečnosti na
našom úseku, posilnili sme hliadky na staniciach i vo
vlakoch," uviedol dnes pre TASR generálny riaditeľ ŽP
Tibor Gaplovský. Ťažisko zamerali na bratislavskú hlavnú
stanicu, kde očakávajú prípadný najväčší príchod
turistov. Nezabudli však ani na okolité stanice.
"Sme schopní vykonať aj pyrotechnickú kontrolu. Zameriame
sa na kontrolu priestorov, odpadkových košov a podobne,"
zdôraznil Gaplovský. Občania sa však môžu podľa jeho slov
cítiť bezpečne. "V prípade potreby uzavrieme niektoré
priestory, preto prosím občanov o zhovievavosť," uzavrel.
Železniční policajti budú mať premiéru s nehorľavými
protiúderovými oblekmi. Vybavenie jedného policajta stálo
približne 50 tisíc korún.
Tvrdil, že vybuchne bratislavská Hlavná stanica a rýchlik
BRATISLAVA
19. 3.2004 - Polícia sa zaoberá prípadom šírenia poplašnej
správy, podľa ktorej mala byť vo štvrtok vyhodená do vzduchu
bratislavská Hlavná stanica , respektíve
rýchlik R 231 Rastislav z Bratislavy do Budapešti. Ako
agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský, na údajnú hrozbu teroristického činu upozornil vo
štvrtok ráno hliadku Železničnej polície na Hlavnej stanici opitý päťdesiattriročný muž z Borského
Mikuláša. Policajtom povedal, že ho ráno trojica neznámych,
z ktorých jeden mal byť ozbrojený prinútila, aby ich doviezol
z čerpacej stanice OMV na Trnavskej ceste na Hlavnú stanicu . Počas cesty sa muži vraj vyhrážali
vyhodením do vzduchu najskôr stanice ,
neskôr hrozili už len výbuchom vlaku R 231 Rastislav až na
území Maďarska. Po príchode na Hlavnú stanicu ho údajne ešte prinútili nasilu vypiť liter
vína a o 09:05 nasadli do vlaku smerujúceho do Maďarska. Muž,
ktorému policajti zistili 2,5 promile alkoholu, ešte uviedol,
že bomba mala byť prepravovaná v tmavomodrej taške. Policajti
začali s overovaním informácií, keďže podľa starostu obce
Borský Mikuláš išlo o človeka s dobrou povesťou, duševne
zdravého a bez sklonu k alkoholizmu.
Policajti na základe získaných informácií po príchode
rýchlika Rastislav do Nových Zámkov zabezpečili
okamžitú evakuáciu cestujúcich. Súpravu odtiahli do
nákladnej časti železničnej stanice a z oboch strán ju
zabezpečili dvoma krycími vlakmi. Pyrotechnická prehliadka
rýchlika bola negatívna a ani v mužovom vozidle sa nič
nenašlo. Policajti však zistili, že muž z Borského
Mikuláša benzín vo štvrtok medzi 02:00 a 04:00 na čerpacej
stanici OMV na Trnavskej ceste netankoval. Pre poplašnú správu
rýchlik R 231 Rastislav už v ceste nepokračoval a cestujúci
do Budapešti museli použiť až ďalší popoludňajší spoj.
Cestujúci do Štúrova mohli využiť predpoludňajší osobný
vlak. Prípad a jeho oznamovateľa si vo štvrtok popoludní
prevzala bratislavská justičná a kriminálna polícia.
Plán koľajiska
Track Scheme
Na infarkt
zomrel na bratislavskej stanici 49-rocný muž z Modry
Bratislava 9.
3.2004 - Pravdepodobne infarktu myokardu podlahol 49-rocný muž
z Modry, ktorého v pondelok našli mrtveho na Predstanicnom
námestí v Bratislave pri lavicke pred vchodom do vestibulu
hlavnej železnicnej stanice .
Privolaná lekárka konštatovala smrt bez vonkajších zranení
a zavinenia cudzou osobou. Pre presné stanovenie príciny
nariadila vykonat súdno-lekársku pitvu. Polícia zistila, že
nebohý muž sa v mieste trvalého bydliska nezdržiaval a viedol
túlavý život.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železnicnej polície Jozef
Búranský.
Železnice budú vysielať na staniciach televízne spravodajstvo
Bratislava 29.
01.2004 - ŽSR prinesú do niektorých svojich staníc
televízne spravodajstvo. Na prvú veľkoplošnú obrazovku na
bratislavskej hlavnej železničnej stanici sa budú môcť
cestujúci pozerať už od februára.
"Projekt by mal zlepšiť kvalitu cestovania, spríjemniť
pobyt v železničných staniciach a poskytnúť cestujúcim
denne od 7.00 h ráno až do polnoci informácie prostredníctvom
aktuálneho spravodajského vysielania televízií TA3, TV
Markíza a TV Joj," uviedla dnes pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Podľa jej slov ide vôbec o prvý projekt podobného charakteru
v krajinách V4, ktorým sa železnice snažia verejnosti
spríjemniť čas strávený na staniciach.
Cez bratislavskú hlavnú stanicu prejde ročne približne osem
miliónov ľudí, čo je viac ako 20-tisíc denne. Spravodajstvo
majú ŽSR záujem vysielať v ďalších približne
desiatich najväčších a najfrekventovanejších
železničných staniciach na Slovensku.
Projekt obrazoviek zavádzajú ŽSR v spolupráci so ZSSK , Slovenskou
mediálnou agentúrou ako realizátorom a spoločnosťou
Foresight Media, ktorá zastrešuje technickú časť projektu.
ŽSR vstupujú do projektu ako poskytovateľ
priestoru – železničnej stanice pre umiestnenie obrazovky.
Finančnú a technickú stránku projektu zastrešujú Foresight
Media a Slovenská mediálna agentúra, ktorá je aj jeho
iniciátorom.
Symbolické oficiálne spustenie vysielania v priestoroch
bratislavskej hlavnej stanice za účasti zástupcov
partnerských spoločností sa uskutoční v priebehu šiesteho
kalendárneho týždňa.
Opitý 33-ročný Bratislavčan napadol hliadku
Železničnej polície
Bratislava 5.
júna 2003 - Z trestného činu útoku na verejného činiteľa
obvinila Železničná polícia (ŽP) na bratislavskej Hlavnej
stanici 33-ročného Bratislavčana, ktorý v utorok 3. júna
večer napadol policajnú hliadku.
K útoku došlo po tom, ako ho chcela podrobiť kontrole,
pretože odmietol zaplatiť tovar v novinovom stánku. Namiesto
toho, aby dotyčný predložil doklad totožnosti, jedného z
policajtov chytil za viazanku a druhého päsťou udrel do
tváre. Okrem toho mu podvrtol prstenník ľavej ruky tak, že
policajt sa bude zo zranenia liečiť asi osem týždňov.
Hliadka bola nútená voči útočníkovi zakročiť a nasadila
mu putá. Agresívny Bratislavčan ako motív svojho konania
uviedol opitosť, čo potvrdila aj dychová skúška, pri ktorej
mu železniční policajti zistili 1,46 promile alkoholu. ŽP
odstúpi prípad Okresnému úradu Justičnej polície Bratislava
I.
TASR dnes informácie poskytol hovorca ŽP Jozef Buranský.
(krátené)
Nová dominanta vyrastie za dva roky
Budova sídla ZSSK v Bratislave zmení obraz
Predstaničného námestia
Zuzana ČERVENÁ
Rozdelenie niekdajších ŽSR na dva samostatné podniky prinieslo so sebou nutnosť riešiť mnohé technické problémy. Jedným z nich bolo umiestnenie pracovníkov ZSSK. Vzhľadom k vysokým poplatkom za prenájom priestorov v Bratislave bola vedením spoločnosti schválená výstavba novej prevádzkovej polyfunkčnej budovy.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)
Semafor
Na
zlodejov
30. augusta 2002 - Schválením a uvoľnením
finančných prostriedkov vo výške 123 mil. Sk sme sa aj my na
Slovensku pripojili k Akčnému plánu boja proti terorizmu. Z
uvedenej sumy dostanú 20 mil. Sk aj železnice na nákup a
montáž televíznych monitorovacích zariadení v hlavných
železničných uzloch. Nové kamery na železnici by mali
prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich nielen v
Bratislave, ale aj v Žiline a v Košiciach . Kamerový systém existuje už
niekoľko rokov iba na hlavnej stanici v Bratislave . S pomocou
kamier sa Železničnej polícii podarilo identifikovať viacero
páchateľov v rekordne krátkom čase po nahlásení krádeže.
Náčrt pôdorysu prijímacej budovy
Vysvetlivky/Keys: | |
8Z | 8zmenáreň/Exchange office [Po - So/Mo - Sa: 6 - 21, Ne/Su: 8 - 21] |
A | administratívne priestory ŽSR/ZSSK/-Offices |
AV | inzertná kancelária Avízo |
B | Bratislavská informačná služba/Touristic-information office |
BM | bistro Meridian/Fast food |
BP | Herňa, cca od 9/2007 (denne: 8 - 21 hod.)(predtým/early: batožiny - podaj/In-train passenger baggage office) |
BU | batožiny - úschovňa/Baggage room |
BV | batožiny - výdaj/Out-train passenger baggage office |
C | Červený kríž |
CC | čakáreň pre cestujúcich/Wait room |
CD | predajňa CD [Po - Pi/Mo - Fr: 8:30 - 18:30, (6) 8 - 14, (7) 13 - 18:30] |
D | drogéria |
DPB | dispečing a predajňa cestovných lístkov MHD DPB / City public transport tickets |
E | espresso |
H | (mobil-shop/Mobile phone shop) zrušený / canceled cca 8/2007 |
I | informácie ZSSK/-Railway-information office [Po - Ne/Mo - Su: 6:30 - 20:20] |
J | osobná pokladnica JIPES/Train-ticket (domestic only) office |
K | osobná pokladnica KVC/Train-ticket office |
Ko | služobná korešpondencia/Office |
Kv | (kvety/Blooms; zrušené/canceled cca: 12/2007) |
L | lekáreň/Apotheke |
M | rýchle občerstvenie/fast food Meridian [denne / daily: 7:30 - 18:30, 19:30 - 6:30] |
N | Cafee + hracie automaty Presburg (cca do / up to 12/2006: noviny/press magazines) |
O | cukrovinky Pralinka (cca od 2003; cca do 2003: optika Observer)/sugar fast food [otvár. hodiny neuvedené / Opening Hours not signed] |
P | sušené ovocie, suché plody/Dry fruits [Po - Pi / Mo - Fr: 6 - 24; (6)(7): 8 - 21] |
PIZ | Pizzeria Presburg [denne / daily: 9 - 22] |
PS | pokladnica - podaj spešnín |
PSl | prezidentský salón |
R | suvenýry Radosť/Souvenirs |
RO | rýchle občerstvenie/Fast food |
RP | rezervačné pracovisko ZSSK (od 1. III. 2004; cca do 1/2004: expozitúra
VÚB)/Reservation office [Po - Ne/Mo - Su: 7:30 - 12:00, 12:30 - 16:00, 16:15 - 17:45] |
RS | reštaurácia Presburg/Restaurant [otvár. hodiny neuvedené / Opening Hours not signed] |
S | stávková kancelária |
Sh | STAHL - noviny/Press magazines [otvár. hodiny neuvedené / Opening Hours not signed] |
SM | služobná miestnosť ŽSR/ZSSK/Crew room |
SP | Slovenská pošta/Post office |
TP | (televízny projektor/Television projector) - mimo prevádzky cca od 6/2007 |
US | úschovné skrinky/Baggage-box |
W | rýchle občerstvenie/fast food "Coffee & Food" - od 2/2008 [denne / daily: 6 - 21] (do/up to cca 12/2006: cestovná kancelária Wasteels/Travel office) |
WR | (reštaurácia/Restaurant) - mimo prevádzky/not operated cca od r./since 1986 !!! |
Z | zmenáreň Remedix/Exchange office [Po - Pi, Ne/Mo - Fr, Su: 6 - 19:30, So/Sa: 6 - 17:30] |
ZI | záložňa Index |
1 | bankomat Tatra banka/Cash machine |
2 | bankomat Slov. sporiteľňa/Cash machine |
3 | bankomat VÚB/Cash machine |
4 | bankomat CreditBank/Cash machine (cca od/since september 2007) |
Ako by
raz mohla vyzerať Hlavná stanica
STARÉ MESTO, (lau) - Okolie Hlavnej stanice, ktorá je
jednou zo vstupných brán do Bratislavy, sa zrejme v dohľadnom
čase zmení na nepoznanie. Naznačujú to aj výsledky
urbanisticko-architektonickej súťaže, ktorú nedávno
usporiadala spoločnosť I.P.R. Slovakia.
Súčasný stav stanice a jej okolia nie je ani po pristavaní
vstupnej haly v roku 1987 z viacerých dôvodov vyhovujúci. Aj
to bolo dôvodom, pre ktorý sa spoločnosť I.P.R. Slovakia
rozhodla v spolupráci so Železnicami SR ( ŽSR ) a magistrátom hľadať
riešenia, ako dobudovať predstaničný priestor v nadväznosti
na hlavnú stanicu.
Na základe požiadavky mestského zastupiteľstva preto
spomenutá spoločnosť vyhlásila urbanisticko-architektonickú
súťaž.
Nejde o nejaké vízie. „Hlavné mesto, vrátane svojich
odborných útvarov a organizácií v zadaní podmienok na
vyhlásenie súťaže určili vyhlasovateľovi rešpektovať: 1.
funkčné využitie územia v rámci schváleného územného
plánu hlavného mesta SR Batislavy, jeho zmien a doplnkov, 2.
východiskové územnoplánovacie podklady jestvujúcich i
pripravovaných koncepcií, 3. požiadavky na riešenie z
hľadiska životného prostredia, 4. požiadavky ochrany pamiatok
a archeologické hľadisko, 5. požiadavky na dopravnú obsluhu,
6. požiadavky na technickú infraštruktúru," uvádza sa v
propozíciách súťaže.
Do súťaže, ktorej účelom bolo „stanovenie optimálneho
konceptu dotvorenia predstaničného priestoru s dôrazom na
reprezentatívnosť, funkčné architektonické riešenie,
usporiadanie dopravných vzťahov a prevádzkových väzieb, a to
pri maximálnom využití tohto územia a možnosť etapizácie
navrhovanej výstavby" (citát z propozícií), sa zapojilo
21 kolektívov. Porota udelila jednu prvú a tri tretie ceny.
Prvenstvo získal návrh kolektívu autorov okolo Ing. arch.
Martina Kusého, o tretie miesta sa podelili kolektívy okolo
akad. arch. Ivana Marka, prof. Ing. arch., akad. arch. Rastislava
Janáka a Ing. arch. Petra Vitka.
Zdá sa, že prístavba (vstupná hala) hlavnej stanice z roku
1987 sa architektom vôbec nepáči: spomedzi víťazov s jej
zachovaním neráta nik. V navrhovaných riešeniach však
nechýbajú nápady na zásadné zmeny existujúcich dopravných
prepojení, smelé návrhy mrakodrapov a iných výškových
budov, snahy presunúť dopravu pod úroveň terénu, vytvoriť
hotely, podzemné garáže, obchodné priestory a iné služby
pre verejnosť, nové parky a pasáže atď.
Čo sa s týmito návrhmi stane ďalej? Treba dodať, že ani
víťazstvo v súťaži neznamená, že okolie železničnej
stanice bude vyzerať tak, ako si to predstavujú autori
najvyššie oceneného projektu. „Súťaž sme vyhodnotili,
uzavreli a so všetkými štyrmi ocenenými budeme ďalej
rokovať o definitívnom riešení," uviedol konateľ
spoločnosti I.P.R. Slovakia Ing. Igor Ballo. „Koncepciu by sme
mali dopracovať v spolupráci s magistrátom v priebehu pol
roka."
Na konečné rozhodnutie o tom, ako bude vyzerať bezprostredné
okolie jednej zo vstupných brán do Bratislavy, ktorá má
ambície stať sa modernou európskou metropolou, si teda budeme
musieť ešte počkať.
( Bratislavské noviny 2/2002 )
Nová tvár pre bratislavské Predstaničné
námestie
VÍŤAZI SÚŤAŽE BUDÚ MUSIEŤ DOPRACOVAŤ RIEŠENIE
DOPRAVNEJ SITUÁCIE
Mgr. Jozef
LEHOCKÝ
Bratislava, tak ako aj
ostatné slovenské mestá, zaznamenala za posledné desaťročie
značné zmeny v zástavbe volných priestranstiev, doriešení
prístavieb a dobudovaní mestotvorných prvkov. Vznikli a
vznikajú v nej nové projekty na doriešenie ulíc a
priestranstiev, ktoré už nezodpovedajú nárokom a
požiadavkám dnešného človeka.
Tento proces neobišiel ani bratislavské Predstaničné
námestie; ktoré sa rozprestiera pred hlavnou železničnou
stanicou a dôverne ho poznajú takmer všetci slovenskí
železničiari. Preto nás zaujala výstava inštalovaná v
Národnom osvetovom centre na Námestí SNP v Bratislave. V
rámci nej sa totiž mohli návštevníci od 15. januára do 15.
februára oboznámiť s výsledkami urbanisticko-architektonickej
súťaže zameranej na optimálne dotvorenie predstaničného
priestoru ako významného mestského priestoru s dôrazom na
reprezentatívnosť, funkčné urbanisticko-architektonické
riešenie a usporiadanie dopravných vzťahov popri maximálnom
využití územia.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 4/2002 časopisu Ž-Semafor z 20. II. 2002)
S bývalou továrnou na výrobu nábojů nedaleko Červené mostu se pojila jedna dopravní zajímavost - závod byl spojen s hlavním nádražím 2 km dlouhou lanovkou.
Spracovali: Jozef Karovič a Ing. Vladimír Hlávek, máj 1998, Tulák po drahách č.8
Na račianskom zhlaví padali rekordy
TRAŤOVÁCI NA BRATISLAVSKEJ HLAVNEJ STANICI PRACOVALI V
SŤAŽENÝCH PODMIENKACH
Ľubomír MITAS
V dňoch 22.-5. apríla 2002 prebiehala na bratislavskej hlavnej stanici ťažká stredná oprava výhybiek č. 20, 21, 25, 26 a dvojitej koľajovej spojky (DKS). Za týmto stručným konštatovaním sa skrýva zložitý a náročný proces.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 10/2002 časopisu Ž-Semafor z 15. V. 2002)
Odkazy/Links: