Očakáva sa, že v priebehu roka 1998
bude prechod do Rakúska otvorený, a tým aj sprevádzkovaná
nová prijímacia budova.
V roku 1988 - 1990 sa realizovala prístavba prijímacej budovy v
stanici Bratislava hl. st. smerovaná do predstaničného
priestoru. V rámci tejto stavby sa rozšíril vestibul, kde boli
zriadené nové osobné pokladnice, bufet a pod. V roku 1996 sa
zmodernizovali podchody pre cestujúcich.
V tomto období sa zaviedla výpočtové technika v rôznych
oblastiach, napr. komplexná vybavenosť cestujúcich.
Výpočtová technika sa zaviedla v zásade na všetkých
pracoviskách železničného bratislavského uzla. Popri tom sa
pripravuje integrovaný systém predmestskej osobnej dopravy
regiónu Bratislava. Železnica by v rámci tohto systému mala
dokázať presadiť výstavbu novej osobnej železničnej stanice
Bratislava filiálka. Práve vzhľadom na jej jedinečnú polohu
pri dochádzke cestujúcich do mesta za prácou alebo inými
cieľmi.
Od 1.1.1993 Bratislava sa stala aj pre železničnú dopravu
sídlom ústredného orgánu štátnej správy - Ministerstva
dopravy, pôšt a telekomunikácií.
4. ŽELEZNICA V BRATISLAVE - SÚČASNOSŤ
4.1 Vybavenosť, výkonnosť a výkony
Bratislavský železničný uzol po 150-ročnej výstavbe, nie
vždy smerovanej najvhodnejším smerom, má napriek tomu vysokú
prevádzkovú výkonnosť. Je samozrejmé, že výkonmi, ktoré
sú tu v súčasnosti realizované, nie sú dostatočne
využívané všetky jej zariadenia a komplexy.
Do Bratislavy je zaústených 6 železničných tratí zo smerov
: Kúty, Trnava, Galanta, Dunajská Streda, Rusovce a zatiaľ cez
Devínsku Novú Ves aj Viedeň. V obvode mesta Bratislava je
vybudovaných celkom 10 staníc pre nákladnú a osobnú dopravu,
a to Bratislava - Rača, Bratislava - Vajnory, Bratislava
východ, Bratislava predmestie, Podunajské Biskupice, Bratislava
ÚNS, Bratislava - Petržalka, Rusovce, Bratislava - Lamač,
Devínska Nová Ves, ďalej dve stanice len pre osobnú dopravu,
t.j. Bratislava hl. stanica a Bratislava Nové Mesto a dve
zastávky Bratislava - Vihohrady a Bratislava - Železná
studienka. Bývalá stanica Bratislava filiálka je ...
4.2.Dlh výstavby voči predchádzajúcemu programu
Podľa generelu nadišlo k realizácii mnohých ďalších stavieb. Dlh v dostavbe železničného uzla spočíva ...
5. ŽELEZNICA V BRATISLAVE V BUDÚCNOSTI
5.1. Výhľad podľa aktualizovaného generelu železničnej dopravy
V rámci rozvoja dopravy mesta Bratislavy mala železnica
vždy najvhodnejšie pripravený program. Je tomu tak aj v
súčasnosti. Výhľadové riešenie železničného
bratislavského uzla pôvodného generelu železničnej dopravy z
roku 1986 bolo prepracované a aktualizované v roku 1995.
Zároveň sa upravil aj časový horizont. Pôvodný výhľadový
rok 2030 bol spresnený na obdobie ...
V oblasti zriaďovacej činnosti je žel. stanica Bratislava
východ svojím dopravným a smerovým koľajiskom a zriaďovacou
výkonnosťou dostatočným komplexom aj do roku 2010. Práve tu
má železnica rezervy, ktoré možno v rámci medzinárodných
vzťahov efektívne využívať.
5.2 NOVÉ INICIATÍVY VO VÝHĽADOVOM RIEŠENÍ ŽELEZNIČNÉHO UZLA
Aktualizovaný generel v prvom rade reagoval na nové pomery v
strednej Európe. Do popredia sa dostala otázka znovuotvorenia
železničného hraničného priechodu Petržalka - Kittsee
(Parndorf, Viedeň). V tomto smere sa realizuje aj prestavba
žel. stanice Bratislava - Petržalka na novú modernú stanicu.
V prvej etape bude zabezpečovať však iba osobnú dopravu.
Osobné vlaky v budúcnosti mali končiť na zastávke
Bratislava-Petržalka - centrum. Tu by cestujúci mali
prestúpiť na metro. Táto problematika sa kombinuje ešte so
zámerom ...
V rámci koridorov odsúhlasených paneurópskou konferenciou
(PEK) ministrov dopráv na Kréte roku 1994 a potvrdených
nasledujúcou PEK v Helsinkách v júni roku 1997 bol
predložený rozpracovaný cieľ modernizácie železníčných
tratí. Ide o koridory:
Po roku 2010 sa predpokladá oddelenie nákladnej dopravy od osobnej dopravy tak, že sa vybuduje nový medzistaničný úsek odbočka Briežky - Bratislava Lamač vedený prevažne tunelom.
ZOZNAM PREVÁDZKUJÚCICH ŽELEZNIČNÝCH SPOLOČNOSTÍ POČAS VÝSTAVBY A PREVÁDZKOVANIA ŽELEZNIČNÉHO BRATISLAVSKÉHO UZLA
1836-1871 |
|
1839 - 1850 | Uhorská centrálna železnica (M.Kozp.V) |
1850 - 1855 | Spoločnosť cisársko - kráľovskej juhovýchodnej štátnej železnice |
1855 - 1882 | Rakúska spoločnosť štátnej železnice riaditeľstva Viedeň a Budapešť (OMÁVT) |
1873 - 1878 |
|
1914 - 1918 |
|
1918 - 1939 | ČSD I - Československé státní dráhy |
1918 - 1935 | BKH - Elektrická miestna železnica Bratislava - Krajinská hranica |
1939 - 1945 | SŽ - Slovenské železnice |
1939 - 1945 |
|
1992 - | ČSD II - Československé štátne dráhy |
1993 - | ŽSR - Železnice Slovenskej republiky |
1993 - | ČD - České dráhy |
1918 - 1938 | BBÖ – Bundesbahn Österreich - Rakúske železnice |
1945 - | ÖBB - Österreichische Bundesbahnen - Rakúske železnice |
1867 - 1945 |
|
1945 - |
|
1922 - 1949 |
|
1949 - |
|
OBSAH
Horizonty dopravy číslo/str. |
|
1 Úvod | 1/37 |
1.1 Všeobecný vývoj železničnej dopravy | 1/37 |
1.2 Vnútorné vzťahy železníc | 1/38 |
1.3 Rekordy na železniciach | 1/38 |
2 Vzájomné vzťahy medzi mestom Bratislava a železnicou | 1/39 |
3 Vývoj železničného uzla v Bratislave | 1/40 |
3.1 Úvod | 1/40 |
3.2 Obdobie 1837 - 1850 | 1/40 |
3.3 Obdobie 1850 - 1890 | 2/37 |
3.4 Obdobie 1890 - 1918 | 2/38 |
3.5 Obdobie 1918 - 1938 | 2/40 |
3.6 Obdobie 1938 -1963 | 2/41 |
3.7 Obdobie 1963 -1973 | 3/47 |
3.6 Obdobie 1973 - 1986 | 3/48 |
3.9 Obdobie 1986 - 1998 | 3/50 |
4 Železnica v Bratislave - súčasnosť | 4/43 |
4.1 Vybavenosť, výkonnosť a výkony | 4/43 |
4.2 Dlh výstavby uzla voči predchádzajúcemu programu | 4/44 |
5 Železnica v Bratislave - budúcnosť | 4/44 |
5.1 Výhľad podľa aktualizovaného generelu železničnej dopravy | 4/44 |
5.2 Nové iniciatívy vo výhľadovom riešení bratislavského železničného uzla | 4/45 |
LITERATÚRA:
ŽELEZNICA V BRATISLAVE
Autor : Ing. Valentín FILO
Spolupracovali : Ing. Milan KRÁL, Doc., Ing. Dušan HABARDA, CSc.
Vydal : Výskumný ústav dopravný ŽILINA
Poznámka :
Zdroj : Horizonty dopravy 1 - 4 / 1999 | Strana vytvorená / Site created : 3. IV. 2000 |