3.5 OBDOBIE 1918 - 1938
Ukoncenim prvej svetovej vojny a vznikom noveho statu - CSR -
vznikli v bratislavskych zeleznicnych staniciach nove pomery.
Doterajsia strategia vystavby zel. trati v Uhorsku hlavne vsak na
uzemi Slovenska, stratila zmenou systemu zriadenia svoju
platnost. Zel. trate celostatneho vyznamu sa v zasade dovtedy
realizovali v smere sever - juh so smerovanim do Budapesti.
Vznikom CSR tieto trate scasti stratili svoj vyznam a do popredia
sa dostala poziadavka na zeleznicne prepojenia v smere vychod -
zapad. Prvou akciou bola prestavba jednokolajnych miestnych
zeleznic Breclav - Kuty - Dev. N. Ves (70 km) na hlavnu
dvojkolajnu trat, umoznujucu rychle a vykonne spojenie Bratislavy
s Brnom a Prahou. Stavba bola dokoncena v polovici roku 1921.
V bratislavskom zel. uzle sa tieto zmeny prejavili hlavne
v organizacnej a prevadzkovej oblasti. Vznik Madarska a Rakuska v
tesnej blizkosti Bratislavy si vyziadal, aby stanice Dev. N. Ves
a Petrzalka sa stali stanicami s uplne novou napnou. Stanice sa
stali pohranicnymi prechodovymi stanicami, a tym sa ich cinnost
zalozena na dopravnych a komercnych ukonoch rozsirila o
preberanie a odovzdavanie vlakov a zataze medzi CSR a vzniknutymi
statmi.
Bratislava sa stala administrativnym centrom zeleznic na
Slovensku. Uz v roku 1919 bola ...
3.6 OBDOBIE 1938 - 1963
V roku 1938 sa pomery v Europe opat zhorsili v suvislosti s
agresivnou politikou Nemecka. Nasledkom toho sa rozpadla aj CSR a
dna 15. III. 1939 vznika samostatny Slovensky stat. Bratislava sa stala hlavnym
mestom so sidlom vlady. Budova na Klemensovej (Kempelenovej)
ulici sa na par rokov stala sidlom zeleznicneho rezortu
Ministerstva dopravy a verejnych prac Slovenska.
Podla Mnichovskej dohody z 30. IX. 1938 sa niektore
stanice, napr. Ba-Petrzalka (Engerau), vyclenili z uzemia byvalej
CSR, a teda i z bratislavskeho zel. uzla.
V tej dobe rozvoj bratislavskeho zel. uzla stagnoval, hoci sa
zel. siet na Slovensku opat rozsirila o nove trate. V roku 1944
sa vybudovalo nove prepojenie zst. Ba-N. Mesto s pristavom, a to
"novodunajskou spojkou", ktora umoznovala spojenie zst.
...
Po vybudovani releoveho zabezp. zariadenia v zst. Ba hl .st. bola
prijimacia budova opat rekonstruovana. Okrem priestorovych uprav
pre cestujucich, ako bolo kulturne stredisko (zberna NIKE),
cakaren pre matky s detmi (obcerstvenie) a miestenkove pokladnice
(zmenaren), bola ukoncena aj freskova vyzdoba vestibulu od
akademickeho maliara Gajdosa. Zostala na svojom mieste aj po
vybudovani pristavby vestibulu, i ked jej nametom su "veci a
ciele nesplnene".
3.7 OBDOBIE 1963 - 1973
Nastavajuce obdobie je obdobim realizacie najvacsich
investicnych akcii v bratislavskom zel. uzle. V prvom rade treba
uviest, ze zst. ...
V roku 1967 v ramci stavby "Breclav - Ba, elektrifikacia
trate" boli zatrolejovane okrem zst. Ba vychod s novym
elektrousekom, zst. (Ba-) Dev. N. Ves a Ba-Lamac aj zst. Ba hl.
st., Ba-Raca, Ba predmestie, Ba-N. Mesto (1962), Ba-Vajnory s
prilahlymi tratovymi spojkami. V ramci tejto stavby sa upravili
aj oba tunely vzhladom na potrebny prechodovy prierez.
Elektrifikacia vtedajsieho II. hlavneho tahu v sieti CSD
pokracovala v roku 1969 elektrifikaciou trate v smere Ba -
Galanta.
3.8 OBDOBIE 1973 - 86
V roku 1974 spracovala osobitna pracovna skupina na podnet FMD studiu "Koncepcia vyhladovej prevadzkovej technologie v zel. uzle Ba". veducim tejto skupiny bol Ing. Vala z Dopravneho vyvojoveho strediska, pobocka Kosice. tato studia koplexne riesila ...
Poznámka : Pretože väčšia časť tohto dokumentu bola prepisovaná na PC, ktoré obsahovalo len anglickú abecedu, obsahuje aj text bez diakritiky. |
|
Strana vytvorená / Site
created : 3. IV. 2000 Posledná aktualizácia / Last Update : 6.XI. 2000 |
Zdroj : Horizonty
dopravy 1 - 4 / 1999 |