ZÁMER SPOLOČNÉHO VYUŽITIA HISTORICKEJ LESNEJ ÚVRAŤOVEJ ŽELEZNICE VO VYCHYLOVKE
PhDr. Ivan ŽILINČÍK, Kysucké múzeum Čadca
Rozhodujúcim predpokladom pre
spoločenskú obnovu historickej železnice je jej úplná funkčná
spôsobilosť v zmysle platných predpisov pre prevádzkovanie
železnice. Tá je aj jednou z podmienok na vydanie prevádzkového
povolenia. Až po vydaní prevádzkového povolenie nastáva spoločenská obnova historickej železnice
tým, že na železnici sa začne riadna prevádzka.
Aj keď už od roku 1980 na “Historickej lesnej úvraťovej železnici”
(HLÚŽ) vo Vychylovke uskutočňujeme skúšobné jazdy, nemôžeme
hovoriť o úplnej spoločenskej obnove tejto železnice, pretože
železnica vzhľadom na to, že nemá prevádzkové povolenie,
nejazdí pravidelne, ale len sporadicky – na overenie funkčnej
spôsobilosti historických lokomotív a pre potreby obnovy a údržby
trate. Tým sme samozrejme nemohli vyhovieť všetkým záujemcom, ktorí chceli
absolvovať jazdu historickým vlakom na trati HLÚŽ. Skúšobné
jazdy sme uskutočňovali pre vopred ohlásené skupiny návštevníkov.
Po vydaní prevádzkového povolenia začne HLÚŽ plniť funkciu
múzejnej železnice. Ako organická časť národopisnej expozície
v prírode Kysudského múzea v Čadci bude HLÚŽ v tejto
expozícii predstavovať jeden expozičný celok, ktorý bude
plniť dokumentačno – prezentačnú funkciu, t.j. v expozícii
v prírode bude prezentovať dokument z dejín železničnej a
lesnej dopravy a zároveň významnú
technickú pamiatku zaradenú medzi národné kultúrne pamiatky
SR. Tým, že tento expozičný celok bude prezentovaný
v obnovenej funkčnej podobe, budeme prezentovať progresívny
spôsob ochrany a starostlivosti o technickú pamiatku, pretože oživením funkčnosti technickej
pamiatky stúpne jej výpovedná hodnota. Hodnota technickej
pamiatky je neoddeliteľná od jej funkčnej činnosti a prevádzky.
Obnovená a funkčná železnica s novým spoločenským poslaním
umožní okrem dokumentačno – prezentačnej funkcie aj
funkciu prevádzkovú na prepravu návštevníkov Múzea kysuckej
dediny.
V praxe to bude fungovať
nasledovne:
Návštevník sa rôznym spôsobom (autobus, osobné auto a pod.)
dostane ku stanici HLÚŽ vo Vychylovke – osade Kubátkovia,
kde bude záchytné parkovisko. Tu nasadne na historický vlak
tvorený historickou lokomotívou, parnou alebo motorovou a 1 –
2 osobnými vozňami. Týmto vlakom, ktorý bude premávať podľa
stanoveného cestovného poriadku sa návštevník odvezie priamo
do areálu skanzenu. Súčasťou prehliadky expozícii v prírode, prezentujúcej
ľudovú architektúru a spôsob života ľudu na Kysuciach
v minulosti, bude aj prehliadka technicky zaujímavej a
pamiatkovo chránenej časti trate HLÚŽ – úvratí na svahu
Beskydu, prehliadka historických rušňov a vozňov, ďalších dokladov viažucich sa
k histórii železnice, ako aj prehliadka výstavy o minulosti a
súčasnosti HLÚŽ.
Takto sa návštevník Múzea kysuckej dediny (MKD) oboznámi počas
prehliadky expozície s ľudovou architektúrou, spôsobom života
kysuckého ľudu a zároveň sa po jazde na historickom vlaku
oboznámi aj s pamiatkou z dejín lesnej dopravy i dopravy vôbec.
Tu vystupuje do popredia ten fakt, že HLÚŽ je organickou súčasťou
národopisnej expozície, čo má pozitívny význam pre jej
prezentáciu a využitie. A zároveň atraktívnosť tejto technickej
pamiatky, osadenej v areáli múzea v prírode, je dôležitým
motivačným prvkom pre verejnosť k návšteve expozície Múzea
kysuckej dediny.
Predpokladáme, že počas víkendov a cez pracovné dni pre ohlásené
výpravy bude ako ťažné vozidlo využívaná historická parná
lokomotíva, počas pracovných dni by boli využívané motorové
lokomotívy.
Samozrejme počítame aj s tým, že časť návštevníkov navštívi
Múzeum kysuckej dediny predovšetkým pre historickú železnicu.
Pre týchto návštevníkov plánujeme uskutočnenie jázd cez
technicky náročnú úvraťovú časť železnice v úseku
medzi stanicou Chmúra a sedlom Beskydu a ďalej až po koniec
trate na Tanečníku.
Nevzdávane sa ani myšlienky zabezpečenia osobnej dopravy medzi
Vychylovkou a Oravskou Lesnou.
Čo sa týka otázky, či v istej miere nemáme záujem o čiastočné
obnovenie pôvodnej funkcie železnice – preprava dreva, nezáleží
to len na nás. Ak by vlastníci lesov v tejto oblasti o
prepravu prejavili záujem (dosiaľ sa tak nestalo), radi by sme
im vyšli v ústrety.
Pôvodnú funkciu železnice bude zatiaľ prezentovať
v statickej forme – na odstavenej koľaji v stanici Chmúra
budeme návštevníkom prezentovať parné lokomotívy, náklade
vozne a podvozky používané v minulosti pri preprave dreva,
ako aj ďalšie hmotné doklady dokumentujúce prepravu
dreva v minulosti.
Predpokladáme, že tento rok po rozsiahlej činnosti na údržbu
trate obdržíme prevádzkové povolenie na železnicu, čím
budeme môcť začať riadnu prevádzku podľa stanoveného
poriadku. Pri tejto príležitosti, ako aj pri príležitosti 75.
výročia začatia oficiálnej prevádzky na kysuckej a oravskej
železníc, plánujeme uskutočniť v septembri t. r. veľkú
akciu, počas ktorej sa celý deň bude jazdiť na trati celej železnice.
Na túto akciu plánujeme poznať všetkých tých, ktorí sa podieľali na záchrane a obnove tejto
železničky, ako aj ostatných priaznivcov úzkorozchodných železníc.
Termín tejto akcie oznámime v dennej i odbornej železničiarskej
tlači na Slovensku i v Čechách.
Tento rok teda ešte nebude na HLÚŽ počas letných prázdnin
riadna prevádzka, ale tak, ako po minulé roky sa budú
sporadicky, prípadne na žiadosť pre skupiny v dohodnutých
termínoch uskutočňovať skúšobné jazdy. Tieto však tiež,
vzhľadom na práce na trati železnice, budú v obmedzenom množstve.
(Zborník referátov Železničné technické pamiatky na Slovensku a ich využitie, Dom techniky ZS VTS, 1993, str. 54 - 56)
Strana vytvorená : 7. IV. 2000 | Dokument dodal: Miroslav KOŽUCH |