OBNOVA SPOJENIA
Igor ČERŇAN, Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava Dolný Kubín
Snahy riaditeľstva Oravského komposesorátu o prepojenie
Kysuckej a Bielooravskej lesnej železnice v dvadsiatych rokoch
vyriešili projekt a realizácia spojovacej trate firmy Dipl. Ing.
E. a L. Gála z Ružomberka1. Lesná spojnica bola
vybudovaná v rokoch 1925 - 19262. Technocko-policajná
pochôdzka po spojovacej železnici sa uskutočnila 1.októbra
1926. Povolenie na prevádzkovanie získala Hornooravská
priemyselná účastinná spoločnosť so sídlom v Námestove.
Komisia dopravy Stredoslovenského KNV v Banskej Bystrici
uznesením č.92 zo dňa 17.decembra 1968 s účinnosťou od 1.1.1969
lesnú železnicu Očšadnica - Zákamenné v okrese Čadca a
Dolný Kubín zrušila.
Snahy pamiatkárov z okresu Dolný Kubín a neskôr i
z okresu Čadca v neskorších rokoch nebral nikto vážne, až
na vyhlásenie úseku Chmúra – Tanečník, uznesením Školskej
a kultúrnej komisie ONV v Dolnom Kubíne číslo 6/1969 zo dňa
7.7.1969 v úseku Tanečník – Beskyd a rozhodnutím Rady ONV
v Čadci č.24/1972 v úseku Chmúra – Beskyd za technickú a
kultúrnu pamiatku, zapísanú v Štátnom zozname pod číslom
Ss/2713 a 2714.
Na Kysuciach sa chránený úsek stal súčasťou výstavby
Múzea Kysuckej dediny a na Orave do roku 1986 takmer schátral.
Zásluhou Kysuckého múzea v Čadci a Oravského múzea
P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne – Vlastivedného oddelenia
v Oravskom Podzámku bol úsek lesnej železnice Chmúra - Tanečník
vyhlásený nariadením vlády SR 11.júna 1991 za národnú kultúrnu
pamiatku (uverejnené v Zb. zák. č. 299, čiastka 55, § 1).
Zachovaný úsek národnej kultúrnej pamiatky Kysucko-oravskej
historickej lesnej úvraťovej železnice v okrese Dolný Kubín
sa nachádza v chotári obcí Oravská Lesná a Zákamenné3.
Z Kysúc na Oravu prechádza lesná železnica
z Kysuckej vrchoviny – Kysuckých Beskýd z doliny Chmúra v
chotári obce Vychlovka do horského krajinného celku Oravských
Beskýd v severozápadnej časti chotára obce Oravská Lesná
do Sedla Beskyd na Orave v CHKO Horná Orava.
Cez Kysuce na Oravu prechádza lesná železnica z krásneho,
pomerne hustého lesného porastu do obdivuhodného otvoreného
prostredia, kde na konci najvyššej úvrate s jednou výhybku
dosahuje vrchol prevýšenia z lokality Chmúra v chotári
Vychylovka do lokality Sedlo Beskyd prekonáva prevýšenie 217,69
m v chotári obce Oravská Lesná na Orave4. Železnica
sa odtiaľ vracia v protismere Sedlom Beskyd, opisujúc veľký,
mierne klesajúci ľavotočivý oblúk, ktorý prechádza opäť
do protismeru severovýchodne popri osade Demänová do širokého,
len mierne zalesneného údolia. Potom pokračuje trať lesnej železnice
východným smerom po pravom strmšom brehu Bukovinského potoka,
ktorého malý tok sleduje až po jeho ústie do Juríkovského
potoka severovýchodne pri osade Tanečník v celkovej dĺžke
cca 3,5 km od Sedla Beskyd. Tu prechádza lesná železnica cez
most a priecestie lesnej vedľajšej cesty vedúcej severozápadene
medzi vrchmi Bukovina (1049 m) a Vysokou Magurou (1115 m) smerom
ku štátnej hranici s Poľskom (cca 2 km) do stanice lesnej železnice
Tanečník v chotári obce Zákamenné.
Železničná stanica Tanečník s troma pármi koľajníc
na rovne upravenom koľajisku s miernym klesaním, na ľavom
brehu Juríkovho potoka s lesnou prístupovou cestou z hlavnej
cesty Zákamenné – Oravská Lesná do osady Tanečník (cca 4
km), zohrala a zohráva v chránenom úseku NKP Kysucko-Oravskej
historickej lesnej úvraťovej železnice strategicky výhodnú
polohu. V minulosti sa tu križovali vlaky z Oravy na Kysuce a
naopak. Vykonávali sa tu posledné opravy nákladov i údržba
vozňov i lokomotív pred nástupom na najťažší úsek celej
trate z Lokce do Očšadnice (neskoršie do Zákamenného) alebo
po absolvovaní najťažšieho úseku. Bola a je tu len nedávno
zrekonštruovaná a obnovená murovaná budova výhrevne pre dve
lokomotívy s betónovou montážnou jamou, nádržou pre čerpanie
vody, malou kováčskou vyhňou včítane príručného skladu náhradných
dielov, olejov a mazadiel. Na zvýšenej terase nad koľajiskom,
ktorú oddeľuje vysoká (cca 4 m) a cca 30 m dlhá, mierne
klesajúca šikmá stena, spevnená lomovým, hrubo opracovaným
kameňom s prístupným schodišťom ku koľajisku, sú zbudované
dve budovy. Prvú, oveľa menšiu, tvorí hospodársky zrubový
objekt so stajňou pre kone. Je schátralý, t.č. využívaný
len ako sklad stav. materiálu. Perspektívne sa uvažuje s jeho
rekonštrukciou a adaptáciou pre prevádzkové účely celého
areálu stanice, včítane sociálnych zariadení.
Druhá stavby je najväčším objektom železničnej
stanice i blízkej osady Tanečník. Je to objekt vybudovaný pre
lesných robotníkov a zamestnancov lesnej železnice, včítane
dispečingu. Objekt je osadený v teréne tak, že je kolmo
situovaný ku koľajisku. Mohutná zrubová konštrukcia so
sedlovou strechou spočíva na silných murovaných základoch,
ktoré tvoria vysokú podmurovku s troma samostatnými vstupmi
zo strany koľajiska do “pivničných” priestranných “skladových”
priestorov, ktoré sú vo vnútri navzájom prepojené. Zrubová,
pozdĺžna časť je zložená z troch častí so samostatnými
vstupmi do strany priestranného dvora s miestnym svahom. Každá
zrubová časť mala 3-4 miestnosti so samostatným vstupom do
podkrovia s osobitným dreveným schodišťom. Vykurovanie sa
vykonávalo valcovými bahríkovými pecami.
Ku železničnej stanici na Tanečníku patrila i malá
drevená stavba pod Sedlom Beskyd t.č. v dezolátnom stave.
Všetky budovy a časť železničnej stanici Tanečník
v katastri obce Zákamenné, včítane pozemkov, sú majetkom
Oravského múzea P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne. Pracovníci
jeho Vlastivedného oddelenia v Oravskom Podzámku vynaložili
nemálo síl už pri zrode myšlienky zachovať a “oživiť”
po obnove časti Kysucko-oravskej historickej lesnej úvraťovej
železnice v roku 1968 i v nasledujúcich rokoch, prakticky až
do dnešných dní. Postupne získalo a získava najmä
fragmenty, detaily i doplnky k histórii o doprave v minulosti
na Orave a okolí. Od roku 1986 sa priebežne, podľa svojich
finančných možností usiluje o ochranu, obnovu a rekonštrukciu
i využitie objektov na železničnej stanici Tanečník.
Do dnešných dní sa Oravskému múzeu podarilo rekonštruovať
a obnoviť murovaný objekt výhrevne pre dve lokomotívy.
V roku 1991 sa múzeum písomne obrátilo na Sekretariát
podpredsedu vlády ČSFR so žiadosťou o pomoc pri zabezpečení
finančných prostriedkov, ale márne. Toho istého roku požiadalo
Komisiu pre KP fond PRO SLOVAKIA pri Ministerstve kultúry SR
v Bratislave s doporučením Ústavu pamiatkovej starostlivosti
Banská Bystrica – stredisko v Ružomberku, ale 30.3.1992 bola
žiadosť zamietnutá. Roku 1992 sa Oravské múzeum obrátilo so
žiadosťou na Okresný úrad v Dolnom Kubíne, ktorý 7.9.1992
určil výšku príspevku v čiastke Kčs 120 000,-. Túto čiastku
21.10.1992 zvýšil o ďalších Kčs 20 000,- na hlavnú budovu
lesných robotníkov a zamestnancov lesnej železnice na stanici
Tanečník.
Počas letných prázdnin už niekoľko rokov spolupracuje
Oravské múzeum so Zväzom mládeže a Zväzom mladých
v Dolnom Kubíne v rámci Stromu života, ktorí pomáhali najmä
pri čistení železničného zvršku, odvodnení objektov, ošetrení
vozňového parku a oprave okolia. 15.10.1992 bola na rok 1993
medi Oravským múzeom P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne a OKC
Zväzom mladých v Dolnom Kubíne uzavretá nová zmluva o
spolupráci na predmetnej akcii.
Oravské múzeum v súčasnom období pracuje na rekonštrukcii,
obnove a úpravy domu lesných robotníkov zamestnancov lesnej železnice.
Pre rok 1993 má v rozpočte účelovo vyčlenených 200 000 Sk.
Tieto prostriedky bude čerpať na zabezpečenie rekonštrukcie
okien, dverí, komínov, zhotovenie podláh a vyhotovenie schodíšť.
Na konečnú rekonštrukciu a stavebnú realizáciu stropov,
vykonanie elektroinštalácie, obkladov, tepelnej izolácie,
vodovodnej siete a kanalizácie pri dnešných stále stúpajúcich
cenách počíta s potrebou cca 2.000.000 Sk.
V roku 1992 bola uzavretá vzájomná dohoda Oravského múzea
a Kysuckého múzea o spolupráci, medzi iným bola zdôraznená
informovanosť v propagácii, koordinácia prác, perspektíva v
prevádzkovaní a využití národnej kultúrnej pamiatky Kysucko-oravskej
historickej lesnej úvraťovej železnice ako “živej”
technickej pamiatky zo stanice Chmúra do stanice Tanečník,
resp. Chmúra – Beskyd, či Tanečník – Beskyd, včítane stálej
expozície v prírode a v objektoch železničnej stanice Tanečník.
Expozícia by mala obsahovať ťažbu prírodných surovín,
dopravu a využitie v minulosti s využitím prírodných a
spoločenských hodnôt prostredia, v ktorom sa bude “živá”
národná kultúrna pamiatka nachádzať.
Podrobnosti zámerov realizácie expozície bude riešiť
objemová štúdia, libreto a podrobný scenár s náväznosťou
na súčasné, ako aj perspektívne využitie kultúrnych a spoločenských
hodnôt blízkeho i vzdialenejšieho okolia.
Literatúra a pramene:
(Zborník referátov Železničné technické pamiatky na Slovensku a ich využitie, Dom techniky ZS VTS, 1993, str. 118 - 121)
Strana vytvorená : 7. IV. 2000 | Dokument dodal: Miroslav KOŽUCH |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h251-4.htm ) |