Moravianska lesná železnica
Moravany nad Váhom, obec
východne od Piešťan je známa verejnosti najmä
archeologickými nálezmi z paleolitu, z obdobia lovcov mamutov. Z technických stavieb je
najatraktívnejšia úzkokoľajná železnica.
Táto lesná
železnica nemeckého grófa Zedwitza viedla z Moravian až
kdesi pod vrch Marhát (758 m.n m.), najvyšší vrch južnej
časti Inoveckých vrchov. Vychádzala z Depa, severne smerom na
Ducové. Hneď za Depom koľajnice pretínali hradskú,
spájajúcu Piešťany s Beckovom, šplhali sa po strmom svahu
Zákrut až do Vinohradov, na ľavej strane míňali sakrálnu
stavebnú pamiatku so sochou vinohradníkov, sv. Urbana a
v miestach, kde sa teraz rozlievajú vody jazera Striebornica s
množstvom rekreačných chát, prechádzali z ľavého na pravý
breh krásneho údolia Výtockej doliny. Tam, po krátkom úseku
strání lovcov mamutov, prechádzala železnica do lesov a
strácala sa v hlbokých lesných porastoch historického Hradišťa, viedla až k piatemu kilometru na rozhraní Výtockej doliny a Čierneho potoka. Tu
sa úzkokoľajka rozdvojovala a jej krátka časť viedla do
údolia Čierneho potoka po Kavčiu dolinu, dlhšia stúpala po
úbočiach Krahulčích vrchov a Sokola po Marhát. Pod Marhátom
bola dôležitá nakladacia stanica. Niekoľko metrov nad ňou sa končil dlhý
drevený žľab – rízna, po ktorom drevorubači v rokoch 1923
- 1927 spúšťali drevo z rozsiahlych šlógov pod Marhátom,
avšak tento spôsob sa neosvedčil. Potom sa železnička
nakrátko otočila o 2-krát 180 stupňov a po pravej strane Striebornice šplhala stále do
bohatých lesov. Ešte pred príchodom do cieľa na Miškech
zráz obchádzala Kamenné vráta s grófskym poľovníckym
letoviskom. Zo
zrázu Miškech bol už iba kúsok k majeru na Jeleních
jamách, ktoré patrili tiež k panstvu.
Železničku v roku 1900
vyprojektoval a postavil vtedajší majiteľ panstva Kurt
Zedwitz, (sprevádzkovaná
1902), dohľad nad jej stavbou mal Štefan Mendl, poštový
úradník z Piešťan. Úzkokoľajka v dĺžke 12 km pretínala
celé lesné panstvo Zedwitzovcov. Rozchod koľajníc bol 600
mm a ich najväčší sklon 12 %. Po
jednom až dvoch km boli vybudované výhybne spolu so skládkami
dreva. Výškový rozdiel medzi Depom a cieľovou stanicou na
zráze Miškech bol 340 metrov. Princíp prevádzky bol jednoduchý -
gravitačný. Konské záprahy vytiahli železničné vozíky – pomvágle – vždy
na miesto určenia, tam ich lesní robotníci naložili drevom a
samospádom spúšťali do moravianskeho Depa. O kone sa starala
rodina Noškovcov. Železničku využíval aj gróf, najmä
v jesenných mesiacoch na poľovačky.
Drevo sa spracovávalo
na píle, kde sa z neho vyrábalo rezivo, palivové drevo a ráfy
(lukoty) kolies na vozy. Tie sa značkovali písmenom
"Z" (podľa mena grófskeho rodu Zedtwitz) a boli
dodávané Rakúsko-Uhorskej armáde od vypuknutia I. svetovej
vojny. Po roku 1918 Zedtwitzovci
začali s výrobou podvalov pre železnice (cca 30 000 ks za
zimu). Drevo a kôru zo stromov skupoval žid Weinmann na
vykurovanie vápenných pecí a obchodoval s týmto tovarom v
Topoľčanoch a Hlohovci.
Moravianska
železnička takto slúžila až do roku 1945, potom ju prevzali
Štátne lesy. Kone nahradili malým naftovým rušňom. V roku 1950 moravianska lesná
železnička definitívne zanikla. Zostali po nej už iba
násypy, valy, zrúcané mosty a zarastené nakladacie stanice,
ktoré možno dodnes vidieť v lesoch Výtockej doliny.
Jozef Radošinský (Krásy Slovenska, 11-12/1995, 62. ročník, s. 20)
číslo trate/Line No. | od/since |
444 | 9. X. 1999 |
436 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links:
Strana vytvorená / Site created : 09-X-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 12-VII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h436.htm ) |