Lesná železnica
Topoľčianky - Žiare
Existencia tejto úzkokoľajky (nepliesť si s
Topoľčanmi !) nie je dráharom neznáma. Po časti jej trasy
sme šli v rámci akcie v Nitre v lete 1992. Avšak bola nás len
hŕstka, dvojica organizátorov tvorila plnú tretinu
účastníkov pochodu. Pozrime sa teda znovu do údolí a na
svahy pohorí Tríbeč a Pohronský Inovec, objavíme pritom
ďalšie málo známe miesta.
História lesnej železnice je zrejmá zo sprievodného
materiálu, ktorý J. Černý a J. Čapek pripravili ku svojej
vtedy prvej veľkej týždňovej akcii. Predchodcom parnej trate
bola ...
(Jaroslav Přibyl, Tulák po drahách č. 14/11. XII. 1999)
Topoľčianky a
úzkorozchodné železnice
Bohatstvo oblasti v okolí
Topoľčianok tvoria lesy. Rozsiahle dubové a bukové lesy
slúžili ako zdroj palivového a úžitkového dreva. Pôvodne
sa chodilo do lesov po drevo len podľa potreby topoľčianskeho
panstva.
Po vypracovaní lesného hospodárskeho plánu v rokoch
1877-1878 sa drevo odpredávalo
súkromným firmám na pni. Drevo vyrubovali firmám vlastí
robotníci a vozili po ceste vedúcej naprieč celým panstvom
z Veľkých Uheriec a Jedľových Kostolian do Topoľčianok.
V rokoch 1857-1890
majiteľom panstva bol gróf Štefan Keglevich. Mnohí, hlavne on
sám sa nazdával, že jeho majetok je nevyčerpateľný. Za
krátky čas ho však celý premrhal a dostal sa do veľkej
finančnej tiesne. Poslednú nadej na vyrovnanie obrovských
dlhov gróf videl len v nesmiermom bohatstve rozľahlých lesov.
Svojimi stykmi v armáde dosiahol,
že do Topoľčianok prišla rota ženijného vojska, ktorá
v rámci cvičného programu vystavala na úseku Zitva
Kenvsztől – Topoľčianky 15 km dlhú lesnú konskú
železničnú trať. Dráha spájala Topoľčianky s polesím
Jedľové Kostoľany. Avšak túto trať už Keglevich používať nemohol. Nedočkaví
velitelia priniesli celý jeho rozsiahli majetok na bubon.
20. septembra 1890 prešiel
celý topoľčiansky majetok (kaštieľ, pozemky v 13 dedinách
aj s lesmi) do rúk Habsburgovcov. Za vlastníctva
Habsburgovcov, ako aj v prvých rokoch po prevzatí lesov do
vlastníctva československého štátu sa drevo odpredávalo na
základe dlhodobých zmlúv. Prvá takúto zmluva sa uzavrela
s firmou Pető Zlaté Moravce na 10 rokov (1913-1922).
Vtedy Pető si prenajal od
arcikniežaťa Jozefa Augusta Habsburského časť veľkých
lesov a lacnými silami talianskych vojnových zajatcov si za
biednu stravu a nanič ubytovanie dal v roku 1916 vystaviť
novú úzkorozchodnú lesnú železničnú trať. Úzkorozchodka,
760 mm, v dĺžke 34,08 km spájajúca Topoľčianky s Karlovou
dolinou a s Jedľovými
Kostoľanmi. Po celú 1. svetovú vojnu mu zajatci usilovne
stínali a zvážali veľké lesné bohatstvo.
Drevo sa tak v roku 1918
z celého panstva dovážalo úzkorozchodnými železnicami - na
južnej strane pohoria Tríbeč do drevoskladu v Topoľčiankach
a na severnej strane do Bošian, z drevoskladov sa potom
expedovalo k drevospracujúcim podnikom.
V päťdesiatych rokoch sa
vo vzniknutých Štátnych lesoch Topoľčianky ťažilo
priemerne 50 000 m3
dreva ročne. Časť z dreva sa až do roku 1959 dopravovala
úzkokoľajkou do Topoľčianok. Úzkokoľajka v Bošanoch bola
zrušená už v roku 1941.
(Čepček Štefan: Topoľčianky, Tatran, Bratislava 1983)
Neúplná sieť železnice Topoľčianky - Žiare
Odkazy/Links:
číslo trate/Line No. | od/since |
461 | 6. III. 2000 |
452 | 5. III. 2001 |
Dokument dodal: Miroslav KOŽUCH
Strana vytvorená / Site created :
06-III-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 29-VIII-2006 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h452.htm ) |