FAREBNÝ SEN
ALEBO
EXPEDÍCIA ZA ČIERNOVÁŽSKOU ŽELEZNICOU

ELENA PUKOVÁ

Najradšej z dňa mám večer, keď utíchne pracov­ný a domáci ruch, poukladám deti do postieľok a snívam. Sú to sny realistické, nie tie dievčenské, plné fantázie, vybájené, ružové sny. Udalosti, sprá­vy, zážitky, ktoré sem cez deň pozbierala, večer trie­dim. Niektoré, obyčajne bezvýznamné, odkladám do zabudnutia, iné si uchovávam. A to, čo ma chytí za srdce, nosím v sebe v mnohých a mnohých obme­nách.
Bolo to v pekný júnový deň. Kratučká správa v rozhlase: Čiernovážskej lesnej železničky sa ujalo Ministerstvo kultúry, resp. odbory kultúry v Liptovskom Mikuláši a v Poprade . Náramne som sa tejto správe potešila, veď v Krásach Slovenska sme už r. 1967 z...

Zastávka prvá

ONV odbor kultúry v Liptovskom Mikuláši . Zväzok spisov s označením ČVLŽ. Otázky pripravené v blo­ku škrtám. Z pôvodne radostnej správy sa dostávam do spleti spisov rozličných inštitúcií okolo prevzatia správy Čiernovážskej lesnej železničky. Farebný sen, v ktorom som videla radostné tváre turistov vyzízať z vagónikov lahodne si odfukujúcej mašinky Čier­novážskou dolinou, mení sa v pohľad na odvrhnuté dieťa.
Materiál o železničke je veľmi rozsiahly, preto iba telegraficky niekoľko záznamov....

Zastávka druhá

Správa lesnej železničky v Liptovskom Hrádku už neexistuje. Zo zatvorených dvier odlepujem plagát Apríl - mesiac lesov.

Zastávka tretia

V burine, siahajúcej po pás, vytŕča komín naj­staršej lokomotívy. Stojí s posledným nákladom podvalov, ktovie odkedy. Okolo nej poletujú stovky lienok a včeličiek. Naozaj, aká je príroda múdra; takto sa jej odvďačuje. A tu sa mi zdala nie ako odvrhnuté dieťa, ale ako nevesta vychystaná na sobáš. No koľajničkách vľavo stojí .. .

Zastávka štvrtá

Súdruh Ľudovít Gerek, správca lesnej železničky do 1. 1. 1973. Starosť sa zračí z jeho tváre. Koncom roka 1972 vypracoval ..

Zastávka piata

Nie zastávka - cesta Čiernovážskou dolinou. Ko­ľajnice osireli, zarastajú trávou. Darmo čakám, že zo zákruty ktosi mi vyfúkne na pozdrav kúdol bielej pary. Nestalo sa tak. Na 10. augusta je plánovaná jazda “z príležitosti likvidácie koľajníc" na niektorej z odbočiek. Dátum ...

(Krásy Slovenska, č.11, 1973)

Po stopách Považskej lesnej železnice
Pár nadšencov sa snaží uchovať aspoň skanzen a jeho okolie
Marko ENGLER

Pozorný cestujúci si v rýchliku na trati Žilina - Košice môže všimnúť vpravo v smere jazdy me­du stanicami Liptovský Hrádok a Kráľova Leho­ta železničný násyp, miestami aj s malými koľaj­nicami. Približne uprostred tohto úseku sa na­chádza železná konštrukcia železničného mos­ta. Z okna vlaku sa zdá, skoby vedľa "veľkej" že­leznice viedla detská modelová železnička.
V skutočnosti však ide o zvyšky Považskej les­nej železnice (PLŽ), ktorá slúžila na dopravu dre­va z lesov do Liptovského Hrádku. S výstavbou PLŽ sa začalo v roku 1912, prvý úsek odovzdali do prevádzky v roku 1916. Výstavba pokra­čovala postupne až do druhej svetovej vojny. Celková sieť tak dosiahla dĺžku 107,1 km. Rozchod bol zvolený 760 mm, bežný pre takýto druh železnice. Hlavná trať PLŽ ...

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

(Ž-Semafor 4/2001)


Späť

Dokument dodal: Miroslav KOŽUCH

Strana vytvorená / Site created : 05-III-2001
Posledná aktualizácia / Last update : 15-II-2004

( h495-3.htm )