FAREBNÝ SEN
ALEBO
EXPEDÍCIA ZA ČIERNOVÁŽSKOU ŽELEZNICOU
ELENA PUKOVÁ
Najradšej
z dňa mám večer, keď utíchne pracovný a domáci ruch,
poukladám deti do postieľok a snívam. Sú to sny realistické,
nie tie dievčenské, plné fantázie, vybájené, ružové sny.
Udalosti, správy, zážitky, ktoré sem cez deň pozbierala,
večer triedim. Niektoré, obyčajne bezvýznamné, odkladám
do zabudnutia, iné si uchovávam. A to, čo ma chytí za srdce,
nosím v sebe v mnohých a mnohých obmenách.
Bolo to v pekný júnový deň. Kratučká správa v rozhlase:
Čiernovážskej lesnej železničky sa ujalo Ministerstvo
kultúry, resp. odbory kultúry v Liptovskom Mikuláši
a v Poprade
. Náramne som sa tejto správe potešila, veď v Krásach
Slovenska sme už r. 1967 z...
Zastávka prvá
ONV odbor
kultúry v Liptovskom
Mikuláši . Zväzok spisov s označením ČVLŽ. Otázky
pripravené v bloku škrtám. Z pôvodne radostnej správy sa
dostávam do spleti spisov rozličných inštitúcií okolo
prevzatia správy Čiernovážskej lesnej železničky. Farebný
sen, v ktorom som videla radostné tváre turistov vyzízať z
vagónikov lahodne si odfukujúcej mašinky Čiernovážskou
dolinou, mení sa v pohľad na odvrhnuté dieťa.
Materiál o železničke je veľmi rozsiahly, preto iba
telegraficky niekoľko záznamov....
Zastávka druhá
Správa lesnej železničky v Liptovskom Hrádku už neexistuje. Zo zatvorených dvier odlepujem plagát Apríl - mesiac lesov.
Zastávka tretia
V burine, siahajúcej po pás, vytŕča komín najstaršej lokomotívy. Stojí s posledným nákladom podvalov, ktovie odkedy. Okolo nej poletujú stovky lienok a včeličiek. Naozaj, aká je príroda múdra; takto sa jej odvďačuje. A tu sa mi zdala nie ako odvrhnuté dieťa, ale ako nevesta vychystaná na sobáš. No koľajničkách vľavo stojí .. .
Zastávka štvrtá
Súdruh Ľudovít Gerek, správca lesnej železničky do 1. 1. 1973. Starosť sa zračí z jeho tváre. Koncom roka 1972 vypracoval ..
Zastávka piata
Nie zastávka - cesta Čiernovážskou dolinou. Koľajnice osireli, zarastajú trávou. Darmo čakám, že zo zákruty ktosi mi vyfúkne na pozdrav kúdol bielej pary. Nestalo sa tak. Na 10. augusta je plánovaná jazda “z príležitosti likvidácie koľajníc" na niektorej z odbočiek. Dátum ...
(Krásy Slovenska, č.11, 1973)
Po stopách Považskej lesnej železnice
Pár nadšencov sa snaží
uchovať aspoň skanzen a jeho okolie
Marko ENGLER
Pozorný cestujúci si v rýchliku na trati Žilina -
Košice môže všimnúť vpravo v smere jazdy medu stanicami
Liptovský Hrádok a Kráľova Lehota železničný násyp,
miestami aj s malými koľajnicami. Približne uprostred tohto
úseku sa nachádza železná konštrukcia železničného
mosta. Z okna vlaku sa zdá, skoby vedľa "veľkej"
železnice viedla detská modelová železnička.
V skutočnosti však ide o zvyšky Považskej lesnej železnice
(PLŽ), ktorá slúžila na dopravu dreva z lesov do
Liptovského Hrádku. S výstavbou PLŽ sa začalo v roku 1912,
prvý úsek odovzdali do prevádzky v roku 1916. Výstavba
pokračovala postupne až do druhej svetovej vojny. Celková
sieť tak dosiahla dĺžku 107,1 km. Rozchod bol zvolený 760 mm,
bežný pre takýto druh železnice. Hlavná trať PLŽ ...
(Ž-Semafor 4/2001)
Dokument dodal: Miroslav KOŽUCH |
|
Strana vytvorená / Site
created : 05-III-2001 Posledná aktualizácia / Last update : 15-II-2004 |
( h495-3.htm ) |