LESNÁ ŽELEZNICA Č. Z. R.
Pod tajomnou skratkou se skrýva zaniknutá lesná železnica Čemerné – Zámutov – Ráztoky, skrátene zámutovská. Jej domovom boli údolia na východnej strane Slanských vrchov. Mala veľmi zaujímavý osud, istý čas i spoločný so známejšou susedkou z druhej strany pohoria, lesnou železnicou Prešov - Stavenie .
Lesná železnica s parnou prevádzkou rozchodu 760 mm bola
postavená v rokoch 1906-7. Dosiahla dĺžku 18,2 km, v
medzivojnovom období s kilometrovou odbočkou, ktorá bola
predtým dlhšia a mala niekoľko krátkych odbočiek.
Vychádzala od železničnej stanice Vranov nad Topľou
predmestie, ležiacej v obci Čemerné, ktorá je dnes
súčasťou Vranova. Stanica se pôvodne volala Vranov nad
Topľou a bola konečnou stanicou lokálky z Trebišova. Jej
význam ale poklesol prodĺžením tejto trate za druhej svetovej
vojny na druhý breh rieky Topľa, bližšie k mestu, do
súčasnej stanice Vranov n. T. na novej trati Prešov –
Strážske. Úzkokoľajka pokračovala na západ údolím potoka
Lomnica, cez obce Vechec a Juskova Voľa. Za Juskovou Voľou
vychádzala odbočka na juh. Hlavná trať potom prešla do
údolia Zámutovského potoka. Vystúpila Brestovou dolinou a
skončila v jej závere, v lokalite Rázkota, pod masívom
Šimonky, najvyššej hory Slanských vrchov.
Pôvodne súkromnú lesnú železnicu prevzal štát i s
okolitými lesmi v roku 1924. Behom následujúcich desiatich
rokov bolo drevo v dosahu trate vyťažené a v roce 1934 se
prevádzka na nej zastavila. Vyzeralo to, že bude mať rovnaký
osud jako iné, pred vojnou zaniknuté úzkokoľajky. Začala
zarastať trávou a čakala na znesenie. Lesná správa ju
nepotrebovala, figurovala však vo vojenských plánoch. A
skutočne, v ťažkom roce 1938 dostala železnička novú
šancu. Železničná trať Košice – Michaľany, vtedy jediná
spojnic na východný koniec republiky, blízko nepriateľskej
hranice a nakoniec Maďarmi čiastočne zabraná (na čs. strane
zostal len izolovaný úsek zo Slanca k obci Lastovce),
prinútila armádu hľadať pre prepravu vojenského materiálu
náhradnú cestu. Vojaci vymysleli kurióznu dopravnú tepnu: z
Prešova po lesnej železnici cez Zlatú Baňu na Stavenie, od
jej konca lanovkou cez masív Dubníka ku koncu zámutovskej
lesnej železnice a po nej do Vranova nad Topľou. Nepotrebná
úzkokoľajka ožila a namiesto plánovaného znesenia sa začala
obnovovať. Cez zimu byla postavená lanovka a vo februaári 1939
vojenská správa začala prepravu zásielek „náhradným
kombinovaným spojením". Ponúkala i prepravu civilného
tovaru, ale len takého, ktoré neutrpí škodu poveternostnými
vplyvmi pri doprave lanovkou. Vzápätí přišiel marec a s ním
vyhlásenie samostatného Slovenského štátu. Čs. armáda
skončila svoju činnosť a tím zrejme zanikla i nevšedná
dopravná cesta mezi Prešovom a Vranovom. Plnohodnotnej
železničnej spojnice sa východ Slovenska dočkal až v roku
1943 sprevádzkovaním trate Prešov – Strážske.
Lesáí železnica se vrátila k svojej pôvodnej
„profesii" a daľej zvážala drevo z hôr. Ku konci vojny
už toľko šťastia nemala. Jej koncový úsek bol zničený a
povojnová prevádzka sa tak obmedzila na 13,5 km po nákladisko
Baran. Po nástupe bolševikov bola zrejme časť úseku
obnovená, okrem posledných dvoch kilometrov v Brestovskej
doline. Lesná železnica zanikla v roce 1957.
V kraji medzi Vranovom a Šimonkou môžeme dodnes naraziť na
rôzne pozostatky úzkokoľajky. Zo stanice Vranov nad Topľou
predmestie vedie krátka vlečka do drevárskeho podniku, stopy
po lesnej železnice vychádzajúce podobným smerom však
nenájdeme, ani po súbežnej kilometrovej úzkokoľajke do
bývalej teheľne. Menší pozostatok je až pred obcou Vechec,
kde železnička prechádzala na ľavú stranu potoka Lomnica. Z
mostu nič nezostalo, stojí len nadväzujúca oporná stena
pozdĺž stočeného potoka. V západnej časti Vechca je
zreteľný opustený pruh medzi cestou a novšou zástavbou,
pričom starú zástavbu železnička obchádzala sprava.
Ďaľší most cez Lomnicu za obcou, vedľa cestného, sa rovnako
nezachoval, až zarastené pokračovanie telesa pod svahom. Cesta
medzitým prebieha vyššie vo svahu, potom klesá späť a
ďalej vedie približne v trase lesnej železnice. Na lúčnom
svahu pred Juskovou Voľou železnička naberala výšku, aby
mohla obísť obec zľava. Na lúke teleso nie je zreteľné, i
napriek tomu sa tu zničohonič objavia dva podvaly v zemi. Malý
násyp je vidieť v niektorých záhradách za domami. Na
križovatke na konci Juskovej Vole sa pri kraji odbočnej cesty
znovu objavuje podval v zemi. V trase cesty na juh viedla
zmienená odbočka. Následujúci kilometer hlavnej trasy ukrýva
pozostatky dvoch mostov, cez prítok z juhu a cez Lomnicu – ten
i s drevenými trámami. Je ale možné, že jeho rozpadajúce sa
kamenné opory už podľahli vodným prívalom. Po ľavom brehu
Lomnice poto teleso stúpa otvoreným terénom s peknými
výhľadmi až k ceste Zámutov – Dubník, kde sa nachádzelo
nákladisko Baran. Odtiaľ pokračuje ako lesná cesta, dostáva
sa na dno údolia (zbytky rampy) a väčším stúpaním ho
zdoláva. Asi v mieste neskoršieho ukončenia trate je vľavo
vedľa cesty terénna úprava veľmi pripomínajúca
„šturc" v záreze. Nezreteľný koniec lesnej železnice
se nachádzal necelé tri kilometre vzdušnou čiarou cez chrbát
Dubníka od konca lesnej železnice z Prešova. Po jej trase šli
cestovatelia – štrekári v apríli 1992.
Jaroslav Přibyl, Tulák 10/6. II. 1999 ( Klub dráhařů )
číslo trate/Line No. | od/since |
440 | 6. III. 2000 |
530 | 5. III. 2001 |
Strana vytvorená / Site created :
06-III-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 22-III-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h530.htm ) |