Železničná trať
Trenčín - Selec
V roku 1912 sa začala stavať horská železnica, ktorej
trasa viedla i k Soblahovským chotárom. Napriek tomu, že už
v roku 1937 prestala slúžiť, dodnes sú zachované viaceré
úseky a tiež zvyšky mostov, ktoré pripomínajú jej zašlú
slávu.
Samotná
stavba železnice ("štrečky") viedla cez územie
chotárov Trenčín Kubrá, Soblahov, Mníchova Lehota,
Trenčianska Turná, Trenčianske Stankovce a Selec. S výstavbou
sa začalo v roku 1912 a už v roku 1914 pred začiatkom
1.svetovej vojny bolo denne odosielané z Trenčína 40 vagónov
dreva. V jednotlivých chotároch trasa viedla i pozemkami
bývalých urbárnikov. Svedčí o tom záznam, podľa ktorého
spoločnosť dala za záber plochy pre železničnú trať
bývalým urbárnikom v Trenčianskej Turnej päťnásobnú
plochu ako náhradu. Pri stavbe vypomáhali domáci obyvatelia a
neskôr, pri ťažbe boli využívaní vojnoví zajatci.
Trasa železničky bola veľmi dômyselne volená. Naložená
drevená hmota bola na pílu dopravená viac-menej samospádom.
Výškový rozdiel napomáhal rýchlosti a tá zasa pomáhala
prekonávať i prípadné stúpania v tomto členitom teréne. Na
trase bolo potrebné vybudovať viacero mostov cez bystriny, ale
aj hlboké járky. O kvalitne prevedenej práci sa ešte dnes
môžeme presvedčiť na viacerých zachovaných úsekoch, či
zvyškoch premostení. V neskorších rokoch - po ukončení
používania si miestni obyvatelia rozobrali šíny (koľajnice)
a štafle (podvaly) a použili ich pre vlastnú potrebu.
Na obrázku je obnovená časť horskej železničky - most.
Line builted since 1912, in 1914 operated, in 1937 using end.
( Soblahov )
Odkazy/Links: