História,
záchrana a súčasný stav Čiernohronskej lesnej železnice
Ing. Aleš BÍLEK, riaditeľ ČHŽ
ÚVOD
Čiernohronská lesná železnica
(ČHŽ) vznikla po zrušení štátnej Hroneckej lesnej
železnice, ktorá ukončila svoju prevádzku 31.12.1982. Vznikla
z iniciatívy a práce tisícov mladých ľudí, z celého
vtedajšieho Československa.
Obnova ČHŽ je dnes jedným zo symbolov mládežníckeho hnutia
za zdravé životné prostredie, záchranu kultúrneho dedičstva
a novú nekonzumnú životnú filozofiu na Slovensku.
Cieľom rekonštrukcie ČHŽ je spolu s pridruženými
aktivitami nenásilnou formou prezentovať príklad moderného a
podľa dokumentov OSN celosvetovo nevyhnutného životného
štýlu v zmysle trvalo udržateľného života na Zemi. Okrem
pasívnych ukážok bude naviac poskytovať priestor aj pre aktívnu zdravú
rekreáciu, kreativitu a športové využitie obyvateľov
blízkych mestských aglomerácii, ale aj z celého Slovenska i
zahraničia.
V kontexte budovaného Ekoareálu Stromu života a Ekocentra
Vydrovo by sa Hrončianska a Vydrovská dolina mali stať
ukážkovými športovo-náučnými zónami s pešími i
cyklistickými cestami a vylúčenou automobilovou dopravou.
Dopravne by ČHŽ mala v plnej miere prevziať všetku ťarchu
nákladnej i osobnej prepravy v existujúcich úsekoch, na
koncoch ktorých budú vybudované jednoduché prekladiská,
resp. prestupiská. Vzhľadom na predpokladané výrazné
zvýšenie cestovného i iných daní (napr. za priechod
ťažkých nákladných áut cez obec) ako aj súčasných cien
nafty, obutia i náhradných dielcov pre automobily, bude tento
variant pre miestnych prepravcov ekonomicky výhodná.
Výsledkom bude obnovená a zreštaurovaná technická pamiatka
– Čiernohronská lesná železnica prepojujúca množstvo
ďalších mládežníckych aktivít.
1. HISTÓRIA
Čiernohronská úzkorozchodná
lesná železnica – ČHŽ - (tradičného rozchodu 760 mm) sa
začala stavať v r. 1908 ako typický prostriedok lesnej
dopravy na Slovensku prvej polovice 20. Storočia. Lesné
železnice znamenali v tom období veľký kultúrno –
technický pokrok v doprave dreva a tvoria dnes významnú časť histórie obyvateľstva slovenských
hôr.
Hlavná trať ČHŽ z Hronca do Čierneho Balogu, dlhá 10,4 km,
bola dokončená v roku 1909 a ešte v tom istom roku sa
začalo s prevádzkou. Vetvy ČHŽ viedli do väčšiny dolín
povodia Čierneho Hronu. Ich celková dĺžka dosiahla postupne
131,98 km – najviac zo všetkých 40 – tich lesných
železníc na Slovensku.
Najmenší polomer oblúka trate bol 60 m, najväčší sklon
trate 70 promile (!). V stanici Hronec vzniklo prekladisko z
ČHŽ na štátnu železnicu, v Čiernom Balogu a na Štiavničke
pracovali parné píly, zásobované lesnou železnicou.
V dobe najväčšieho odvozu dreva, t.j. v období kalamít 1927
- 1929 sa ročne prepravilo asi 260 000 m3 dreva a v rokoch 1953 - 1955 dokonca až
300 000 m3 dreva.
Denne tu premávalo až 7 parných lokomotív rôznych
konštrukcií, ku ktorým neskôr pribudli aj 3
dieselhydraulické lokomotívy RÁBA z Maďarska. Vozový park
pozostával z oplenových, plošinových, služobných, osobných
a špeciálnych vozňov. Prevádzku zabezpečovalo asi 115
zamestnancov.
Za 62 rokov (k roku 1971)
ČHŽ prepravila približne 15 mil. m3 dreva, reziva a ďalšie množstvo iného
materiálu. V rokoch 1927 – 1962 sa ČHŽ používala aj pre
verejnú osobnú dopravu v úseku Čierny Balog –
Štiavnička. Denne sa ňou prepravilo okolo 200 – 250 osôb.
Dostatok lacnej nafty
v období “ropného opojenia” a automobilizácie celého
hospodárstva spôsobil spolu s tendenčnými ekonomickými
prepočtami postupné rušenie lesných železníc z dôvodov
údajnej nerentability a zaostalosti. Postupne so zámikom
jednotlivých železničiek
zmizla aj romantika pary a bola nahradzovaná hrmotom a prachom
ťažkých nákladných áut.
Do dnešných čias sa podarilo zachovať len torzá troch
historických lesných železníc:
Aj ČHŽ však mala nasledovať
osud ostatných lesných železníc - rozhodnutím vlády SSR
mala byť celá ČHŽ do roku 1985 celá zlikvidovaná.
31.12.1982 bola definitívne zastavená prevádzka na
zostávajúcich 36 km trate, v tej dobe už poslednej
prevádzkovanej lesnej železnice na Slovensku. Všetko
zariadenie - koľajnice, rušne a vozne bolo určené na zošrotovanie
(!).
Za záchranu tejto pamiatky možno ďakovať iniciatíve
železničných nadšencov a miestnych ochranárov SZOPK z
Hronca, ktorým sa podarilo v roku 1982 “pretlačiť”
zápis ČHŽ do štátneho zoznamu kultúrnych pamiatok.
Kontinuálna práca na
zrekonštruovaní a znovusprevádzkovaní ČHŽ sa začala
v lete 1983. Ľudia z vtedajšieho ZO SZM URBION Banská
Bystrica zorganizovali prvý (vtedy takmer ilegálny) Tábor
rekonštrukcie lesnej železničky vo Vydrovskej doline. Časť
ľudí musela robiť v lese
a na senách, aby “zarobila” na tých pár šťastlivcov,
ktorý mohli robiť na železničke. Na jednej strane staničky
sa vozy natierali, zatiaľ čo na druhej ich pálili do šrotu...
Doslova “pod rukami brigádnikov” Štátne lesy ešte v roku
1983 vytrhali úsek trate na
Dobroč...!
Od leta 1984 potom organizáciu táborov prevzalo vtedajšie SZM
– Hnutie Strom života, ktoré sa po revolúcii premenilo na
samostatnú ekologickú organizáciu Strom života a tábory pre
deti a mládež na záchranu železničky sa na Balogu stali
tradičnými.
Počas desiatich ročníkov Táborov Stromu života odpracovali
tisíce mladých ľudí bezplatne desaťtisíce brigádnických
hodín a rozhodujúcim spôsobom prispeli k jej záchrane.
1.4.1988 vzniklo samostatné stredisko Čienohronská železnica
v správe vtedajšieho SZM. Začali tu pracovať prví
profesionálni zamestnanci. Finančné prostriedky na záchranu a
obnovu ČHŽ vyčlenila vláda SSR.
Od roku 1990 je železnica v správe Nadácie detí a mládeže
SR. Od 1.4.1992, ako samostatne hospodáriace stredisko.
1.5.1992 bola ČHŽ
slávnostne spojazdnená za účasti Ministra kultúry SR,
zástupcu Ministerstva školstva SR, riaditeľa Nadácie detí a
mládeže SR, ďalších oficiálnych hostí a stoviek tých,
ktorí železnicu rekonštruovali.
1.1.1993, teda presne 10 rokov po zastavení prevádzky prešiel parný rušeň
opäť celú hlavnú trať z Hronca do Čierneho Balogu.
2. SÚČASNÝ STAV
V súčasnosti je z celkovej
zachovalej dĺžky 17-tich km obnovený hlavný 10 km úsek
Čierny Balog (píla) - Hronec (prekládka a prestup na ŽSR) a
2,5 km trate do Vydrovskej doliny. Oceľový priehradový most na
Seleckej a koľajisko stanice Hronec sú však obnovené iba
provizórne.
Zostávajúcich 4,5 km obnovy trate predstavuje stavebne a
technologicky najnáročnejšiu obnovu, ktorá vyžaduje
zásadnú zmenu technológie prác ako aj spoluprácu
s ostatnými užívateľmi pozemných komunikácií – trať je
z veľkej časti vedená v súbehu s lesnými alebo štátnymi
komunikáciami. Nutná je napr. stavba 150 m dlhého oporného
múru, pre zabezpečenie stability podmytého telesa trate,
rekonštrukcia a odvodnenie
stanice Hronec (5 staničných koľají), preložka trate cez
drevosklad v Hronci, generálna oprava ďalšieho oceľového
mostu, výstavba záchytného parkoviska a staničky + motorestu
ČHŽ na Chvatimechu a podobne.
Postupne sa na ČHŽ podarilo obnoviť, zrekonštruovať a
získať rad výkonných mechanizmov, ktoré umožňujú
zefektívniť obnovu trate. K dispozícii je celkom ojedinelý a
ucelený súbor špeciálnych strojov a zariadení, ktorý môže
slúžiť aj pri rekonštrukcii a obnove iných úzkorozchodných
tratí. Časť súboru je aj
pamiatkovo chránená.
Do areálu depozitu Štiavnička sa podarilo sústrediť
rozsiahlu zbierku unikátnych vozidiel z ostatných zrušených
tratí a tým ich zachrániť pred zošrotovaním. Jedná sa o
skutočne ojedinelú kolekciu techniky používanú na lesných i
priemyselných železniciach v celom bývalom Československu.
Zatiaľ sú nakonzervované, ich zreštaurovanie je len otázkou
finančných prostriedkov.
Pred dokončením, je sociálne a technické zázemie na stanici
v Čiernom Balogu, slúžiace zamestnancom ČHŽ a brigádnikom
Stromu života (dielne, rušňové depo, sociálna budova,
stravovacie a ubytovacie zariadenie, atď.)
V súčasnosti má ČHŽ 14 stálych zamestnancov a 4
robotníkov na civilnej vojenskej službe.
Paralelne prebieha kontinuálne víkendové brigádnické
práce bezplatne zabezpečované
členmi a priaznivcami Stromu života. V príprave je už 11.
Ročník táborov Stromu života, ktorých sa v priebehu júna
– septembra opäť zúčastní niekoľko stoviek účastníkov.
3. STRUČNÝ OPIS REGIÓNU
V blízkom okolí ČHŽ sa nachádzajú početné prírodné a kultúrno - technické zaujímavosti:
Veľmi výhodné podmienky sú
vytvorené aj pre športové a turistické využitie. V okolí
sa nachádzajú viaceré lyžiarske vleky, v Osrblí je
športovo-branný biatlonistický areál zimných športov
s vrcholovým strediskom mládeže. Po okolitých lesoch je
hustá sieť turistických značkových trás, ktoré nadväzujú
na čiastočne vybudované ubytovacie a stravovacie kapacity.
Celkovo je oblasť mikroregiónu Čierny Balog vytipovaná ako
perspektívny turisticko – náučný priestor s funkciou
odľahčenia preťažených stredísk Nízkych Tatier.
Zatraktívneniu Vydrovskej doliny, priľahlej k Čiernemu
Balogu, prispieva popri stálej sezónnej lokalite Tábora stromu
života aj vznikajúce Centrum ekologickej výchovy spolu so
začínajúcou výstavbou Ekodediny, ktoré sú zamerané na
skvalitnenie environmentálnej výchovy detí a mládeže formou
netradičného osobného zážitku a príkladu. Ekovýchovne
zameranie táborov Stromu života sa takto rozširuje na prácu
po celý rok, najmä formou spolupráce s okolitými školami,
školami v prírode a
zahraničnými partnermi. Organizovaním pobytov, stáží,
kurzov, seminárov a školení pre záujemcov ako aj priamou
komunikáciou s miestnym obyvateľstvom dostane prevádzka ČHŽ
na tomto úseku novú funkčnú náplň.
Nadväznými aktivitami je podľa už schválených projektov a
urbanistických štúdií budovanie náučných turistických
chodníkov, expozícia lesníctva a drevárstva, športové fit
centrum v prírode, stredisko alternatívnych zdrojov energie,
škola ľudových remesiel a podobne.
Sľubne sa tiež vyvíjajú jednania o opätovnej výstavbe
odbočky do Osrblia (7 km) v súvislosti s usporiadaním MS
v biatlone roku 1994, pravdepodobne s účasťou zahraničného
kapitálu.
ČHŽ má šancu stať sa živým, integrujúcim prvkom celého
regiónu.
4. ZABEZPEČENIE ĎALŠEJ REKONŠTRUKCIE A PREVÁDZKY ČHŽ
Vychádzame z už vybudovaného,
zabehaného a osvedčeného zázemia dobrovoľných brigádnikov
Stromu života, ktorý aj v budúcnosti, bez nároku na mzdu,
zrealizujú podstatný podiel rekonštrukčných prác.
Odbornosť a bezpečnosť vykonávaných prác zabezpečia stály
zamestnanci ČHŽ a Ekocentra Stromu života. Naďalej tak
zostane zachovaný princíp záujmovej aktivity mládeže formou
letných táborov, ako aj celoročných brigád.
Profesionálnu a ekonomickú časť ČHŽ budeme riešiť
v úzkej spolupráci s nadáciou detí a mládeže SR, MŠV SR,
Ministerstvom kultúry SR, Slovenským ústavom pamiatkovej
starostlivosti, Múzeom železničnej dopravy a sponzormi doma i
v zahraničí. Príspevky a pomoc je možné očakávať tiež
od obcí a podnikov v okolí. Tieto kontakty sú v mnohých
prípadoch využívané už
dnes. Pre efektívnu orientáciu rekonštrukčných prác a
adekvátne využitie finančných prostriedkov v prospech
technickej pamiatky a iniciatívy mládeže počítame
s menovaním Metodickej Rady ČHŽ zloženej zo zástupcov
najdôležitejších dotknutých inštitúcií a mládeže.
Nezávisle na ČHŽ prebieha budovanie Ekodediny a Centra
environmentálnej výchovy financované z časti vládnymi
grantami, ale aj zahraničnými ekologickými organizáciami.
Tieto aktivity garantuje Strom života. Vzájomné vzťahy ČHŽ
a SŽ sú upravené podpísaním Zmluvy o spolupráci.
Technické zabezpečenie prevádzky je nutné rozdeliť do dvoch rovín:
Prevádzkový poriadok ČHŽ (dopravné a návesné predpisy) je už spracovaný a schválený.
5. HOSPODÁRSKE ZABEZPEČENIE
Mechanizmus získavania
finančných prostriedkov vychádza z princípu prideľovania
vládnych grantov MŠV SR i Ministerstva kultúry SR (napríklad
fond Pro Slovakia), ktoré sú doplnené ďalšími
novovznikajúcimi možnosťami (sponzorstvo, rôzne
nadácie, a pod.).
Rok 1993 bude zrejme prelomom v týchto možnostiach. Do
platnosti má vstúpiť nový daňový zákon s možnosťou
výraznejších daňových úľav pre prípady sponzorstva do
sféry životného prostredia a mládeže.
V súčasnosti je prvoradým cieľom rekonštrukcie doriešiť
vyhovujúcim spôsobom uloženie vozidiel a techniky ČHŽ
(depozitárna hala) a dokončenie dielenského a sociálneho
zázemia na stanici Čierny Balog (garáže). Zároveň je treba
definitívne dokončiť obnovu celého úseku (Vydrovo –
Čierny Balog – Hronec),
ktorý už dnes umožňuje pravidelnú osobnú i nákladnú
dopravu. Príjmy a tržby z týchto stálych činností by mali
z väčšej časti zlepšiť finančnú situáciu železnice,
čo v spojitosti s ďalšími zdrojmi stabilizuje ČHŽ.
Celkovo je však treba konštatovať, že aj podľa
zahraničných skúseností s prevádzkovaním podobných
muzeálnych železníc, nebude nikdy možné zabezpečiť úplné
krytie všetkých prevádzkových nákladov (o nákladoch na
rozvoj nehovoriac). I do budúcnosti je nutné rátať so stálou
finančnou dotáciou (granty, nadácie, sponzori).
Vzhľadom na to, že sa jedná o ekologickú a muzeálnu
činnosť ako aj o prácu s mládežou, je možné rátať i
s týmito druhmi finančných príspevkov.
6. PRÍNOS Z ČINNOSTI
ČHŽ je možné využívať už
dnes. Dokončený úsek Vydrovo – Čierny Balog – Hronec
(12,5 km) umožňuje od 1.1.1993 zahájiť pravidelnú
turistickú a skúšobnú nákladnú prevádzku s veľkým
propagačným a čiastočným aj finančným účinkom.
V budúcnosti je možné časť vlastnej traťovej techniky
výhodne využiť na výpomoc pri opravách ostatných
historických úzkorozchodných tratí na Slovensku (obnova
skanzenu Historickej lesnej železnice Oščadnica –
Zákamenné na Vychylovke, muzeálnej Považskej lesnej
železnice v Liptovskom Hradku, prípadne opätovná výstavba
zrušených odbočiek ČHŽ napríklad do Osrblia – biatlonistický
športový areál, znovovybudovanie trate Ružomberok –
Korytnica kúpele a iné).
Od 1.5.1992 slúži turistom a návštevníkom ČHŽ už aj
staničná reštaurácia. Ich ubytovanie riešime zatiaľ
v spolupráci s okolitými hotelmi a turistickými
chatami, do budúcnosti by sme radi dobudovali aj vlastné
zodpovedajúce ubytovacie kapacity.
Environmentálna výchova v Ekocentre významne rozšíri
regionálne možnosti vzdelania v tejto oblasti, hlavne vo
výuke na základných a stredných školách. Prvé kontakty sú
už vybudované (projekt skúmania ozónu, rôzne krúžky
v okolitých školách a pod.). Nezanedbateľný je tiež
prínos skúsenosti osobnej zodpovednosti pre mladých ľudí,
ktorí od začiatku nesú hlavnú ťarchu celého podujatia.
Samostatné dotiahnutie akcie, ktorú kedysi sami začínali, ich učí
spôsobu chodu spoločnosti a zároveň aj motivuje k ďalšej
podobnej dobročinnej práci.
7. PRIDRUŽENÉ AKTIVITY
7.1 CENTRUM ENVIROMENTÁLNEJ VÝCHOVY
Centrom environmentálnej
výchovy Čierny Balog je jedným z uzlov projektu siete
ekocentier zameraných na environmentálnu výchovu detí a
mládeže. Cieľom Ekocentra Čierny Balog je jednak pomáhať
školskému systému v ekologickej výchove a tiež umožniť
mladým ľuďom tráviť svoj voľný čas v nenásilnom
prehlbovaní si vzťahu
k životnému prostrediu a kultúre.
Uskutočňovanie tohto projektu vychádza z uplatňovania
netradičných foriem výchovy využívania a individuálneho
prístupu (podľa schopností a možností konkrétneho
jednotlivca), skupinového vyučovania (rozvojom sociálnych
vzťahov, spolupráce, učením sa argumentácii, vysvetľovaniu,
presviedčaniu), nových foriem zapamätávania (podvedome
prostredníctvom zážitkov, citov), neautoritatívnych postupov
vzdelávania (odstránením frontálneho vyučovania),
uplatňovaním princípov rozvoja tvorivosti, vytváraním
postojov a nevyhnutnosťou rešpektovania prirodzených detských
potrieb – pohybu a intenzívnej komunikácie.
V projekte spolupracujeme s odborníkmi z odborov psychológie
pedagogiky, technických a prírodných vied. V zahraničí
máme nadviazané kontakty s Field Studies Council –
organizáciu pre ekocentrá vo Veľkej Británii. Naše
doterajšie skúsenosti sa týkajú hlavne práce s deťmi a
mládežou – vo veku, v ktorom sa najľahšie formuje vzťah
k životnému prostrediu. Deti zároveň značne ovplyvňujú myslenie svojich rodičov. S plným
rozvinutím činnosti ekocentra počítame v roku 1994 v rámci
Ekodediny vo Vydrovskej doline.
7.2 EKODEDINA VYDROVSKÁ DOLINA
Projekt Ekodediny Vydrovská dolina vytvára zázemie
rozbehnutého projektu centra environmentálnej výchovy Čierny Balog. Vznik tohto
projektu sa datuje niekoľko rokov dozadu a projekt medzičasom
prešiel rôznymi úpravami, v súčasnosti sa ustálil v tvare
akceptovanom aj ochranármi a urbanistami. Z pohľadu ČHŽ
vytvára projekt Ekodediny primerané ukončenie trate železnice vo Vydrovskej doline.
Projekt predpokladá výstavbu súboru objektov vhodne
začlenených do okolitej prírody. Všetky navrhované objekty
areálu tvoria originály, prípadne kópie stavieb pôvodnej
ľudovej architektúry Horehronia. Areál bude zostavený
z prenesených objektov, ktoré by vo svojej originálnej
lokalite priamo ohrozené likvidáciou. Stavebným materiálom
bude hlavne drevo a miestne prírodné materiály (kameň, hlina,
štrk).
Projekt, napriek svojej podobnosti, nie je ďalším zo série
tradičných slovenských skanzenov, z ktorých väčšina má
dodnes zásadné problémy s dokončením a oživením
krásnych, ale opustených domov. Projekt počíta s domami,
ktoré svojou architektúrou ako aj remeselným spracovaním
nadviažu na kultúrne tradície oblasti, avšak sú oživené novodobými funkciami. Podobným
trendom “staronových” konštrukcii domov sa dnes uberá
väčšina vyspelých svetových krajín, obzvlášť severské
krajiny.
Objekty Ekodediny budú stavané postupne s rozširujúcimi sa
funkčno – prevádzkovými nárokmi Centra Enviromentálnej
výchovy. Objekty budú poskytovať priestor pre ukážkové
rozvinutie aktivít centra a výchovu praktickým odskúšaním
ich činností. Nosnými aktivitami Ekodediny sú Ekofarma
(živá “ukážka” zvierat, poľnohospodárskych plodín,
výroba ekologicky čistých
potravín), Reštaurácia zdravej výživy pre turistov
(nechemizované potraviny, vegetariánska strava), Škola
ľudových remesiel (už druhý rok úspešne organizovaná
Združením klubov Stromu života), expozície uhliarstva,
lesníctva, drevárstva, atď.
Súbor takto postavených
stavieb bude energeticky úplne sebestačný (viď projekt
alternatívne zdroje energie), relatívne bezodpadový a bude
môcť slúžiť aj k ubytovaniu účastníkov
environmentálnych kurzov, resp. turistov. Ekodedina predstavuje
vzorový model nového životného
štýlu tretieho tisícročia. Veď ak sa ho chceme naozaj
v zdraví dožiť, je už naozaj najvyšší čas ekologicky aj
konať. Štatistické výsledky kvality životného prostredia na
Zemi varujú.
Projekt Ekodediny je v súčasnosti v prvej fáze realizácie,
potrebné pozemky sú prisľúbené od lesného závodu, jedna
drevenica (Čierny Balog) sa nachádza v štádiu postupného
transferu, ďalšie dve (Kysuca) sú prichystané na zloženie
v Čiernom Balogu. Počas nadchádzajúceho leta bude jeden
z táborov Stromu života pracovať na poskladaní hrubej stavby prvého objektu
v definitívnej lokalizácii vo Vydrovskej doline. 1. časť
Ekodediny by v priebehu budúceho roku mala byť schopná
prevádzky.
7.3 STREDISKO PRE ENERGIU
Integrálnou súčasťou
Ekocentra Čierny Balog je Stredisko pre energiu – súbor
funkčných demonštračných zariadení na zabezpečenie potreby
energie Ekocentra z oblastí čistých zdrojov – malá vodná
a veterná elektráreň, slnečné kolektory, bioplyn,
lokalizované priamo v areály Ekodediny Vydrovská dolina
Stredisko bude slúžiť širokej verejnosti. Pre deti
školského veku budeme prístupnými formami pomáhať pri
výučbe fyziky a ostatných prírodných vied. Pomocou
funkčných modelov a stimulačných počítačových programov
im priblížime fungovanie prírodných vzťahov a zákonov.
Súčasne sa za pomoci odborných katedier VŠDS Žilina
spracúva projekt prestavby motorových lokomotív na
akumulátorový pohon. Ako zdroj pre nočné dobíjanie
akumulátorových batérií budú slúžiť práve malé vodné
elektrárne Strediska pre energiu.
7.4 ŠKOLA MLADÝCH OCHRANCOV TECHNICKÝCH PAMIATOK
Škola mladých ochrancov
technických pamiatok je lokalizovaná v areáli depozitu a
expozície ČHŽ na Štiavničke s potenciálnym rozšírením
sa do areálu Ekodediny vo Vydrovskej doline. Škola začala
svoju činnosť v roku 1986 za spoluorganizácie Stromu života,
Domu techniky ČSVTS Bratislava a Ústrednej školy ochrany
prírody v Gbeľanoch. Depozit ČHŽ obsahuje úzkorozchodné
lokomotívy a vagóny – vzácne technické pamiatky
sústredené z celého bývalého Československa, s ktorými
sa počíta pre prevádzku
ČHŽ alebo v expozícii ČHŽ.
Cieľom školy je podchytiť mládež so záujmom o technické
pamiatky, naučiť základným zručnostiam konzervácie pamiatok
a chápaniu širokých súvislostí medzi ľudskými dielami a
krajinou. Škola pracuje na základe osobného dotyku
účastníkov s technickými pamiatkami, zatiaľ železničnými
(“kovovými” remeslami), s potenciálnym rozšírením aj na
ďalšie tradičné remeslá – tesárske, stolárske,
murárske, kováčske. Dôležitým cieľom je podchytiť už
deti a začať v nich tak od detského veku vytvárať cit pre históriu a krajinu.
Vyškolení účastníci školy sa potom zväčša priamo
zapájajú do ochranárskych akcií na záchranu kultúrneho
dedičstva Slovenska
In. Zborník referátov Železničné technické pamiatky na Slovensku a ich využitie, Dom techniky ZS VTS, 1993, str. 37 - 46.
|
|
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h900-2.htm ) |