Čiernohronská železnica |
||
Vydrovo dolina - Čierny Balog - Hronec - Chvatimech ČHŽ
(v prevádzke) Chvatimech ČHŽ - Podbrezová-Štiavnička (mimo prevádzky) Sihla - Svätý Ján a ďalšie úseky (zrušené) |
Cestovné poriadky
(10. VI. 2001 - 11.
XII. 2004)
VÝROČÍ V HRONCI
Ďalšie odkazy
Zoznam staníc /
Station list
Z VÝSTAVBY
ČIERNOHRONSKEJ ŽELEZNICE PO ROKU 1935
Jaroslav Přibyl
História tejto lesnej železnice je popísana
v publikácii "Čiernohronská lesní dráha",
ktorá vyšla v minulom roku. Pretože výstavba tratí od druhej
polovice 30. rokov je v tomto diele dosť odbytá, nasledujúce
riadky sa tento nedostatok pokúsia aspoň čiastočne nahradiť.
Výstavba ďalších tratí lesnej železnice sa rozbehla po
prekonaní hospodárskej kríze. Spočiatku sa stavalo prevažne
v oblasti Páleničnô, kde pokračovanie trate nadviazalo na
staršiu 4,2 km dlhú odbočku z Dobroče, zakončenú v bočnej
Čiernej doline. V roku 1937 bolo dokončené predĺženie trate
Páleničnô od ústia Čiernej doliny v km 3,5 až po km 6,3 a
tiež krátkej 0,6 km prodĺženie v samotnej Čiernej doline. V
júli 1937 sa začala stavať odbočka Podtajchová. Vychádzala
z km 4,6 vydrovské trati a po prvých 60 metrech v záreze
viedla v celej zostávajúcej dĺžke po pravej strane lesnej
cesty, ktorá kvôli tomu bola rozšírená. V roku 1938 bola
odbočka stavebne dokončená položením 2,6 km koľají.
Zároveň bola dokončená na trať Páleničnô v km 5,2
nadväzujúca odbočka Za Dlhý Grúň dlhá 3,1 km. Táto bola
dostavaná v októbri a ešte v tom istom mesiaci sa v predstihu
začalo stavať ďalšie predĺženie Pálenična a odbočka Pod
Vepor. V nasledujúcom roku sa stavba na tomto úseku nerozbehla,
prednosť dostalo predĺženie hlavnej trate v Starej doline. Na
trase predĺženia v dĺžke 1,8 km prebehla administratívna
pochôdzka v máji 1939. Nová trať nadväzovala na
predchádzajúce 2km pokračovanie od Boldišky do Starej doliny,
z ktorého bolo koncových 46 metrov zrušených, pretože
nevyhovovalo smerovo. Krátko za napojením v km 20,5 prešla
nová trať na pravý breh potoka Šaling a viedla po ľavej
strane rozšírenej lesnej cesty. Na posledných asi 400 metrov
zabočila „do hory" pozdĺž jedného z prítokov
Šalingu. Technicko-policejná skúška tu prrebehla v decembri
1939, hlavná trať tým dosiahla celkovú dĺžku 22,333 km.
Ešte za Československa, v decembri 1938 prebehli
administratívne pochôdzky k stavbe týchto odbočiek:
1. Tri Vody – Suchá jama 3,7 km
2. Hrončok – Kyslá 2,6 km
3. Obrubovanské 1,9 km
4. predĺženie Páleničnô 2,3 km
5. Pod Vepor 0,8 km
Najprv bola v roku 1939 dokončená odbočka
Suchá jama. Táto trať odbočila z prvých metrov staršej
krátkej odbočky do Hámornej a stúpala vo svahu nad ňou po
pravej strane potoka, na posledných 1,5 km prešla na ľavú
stranu. V roku 1940 bola dokončená odbočka do Kyslej, ostatné
v roku 1941. Trať do Obrubovanskej doliny odbočila v km 3,8
vydrovskej trate, po 300 metroch prekročila potok Vydrová a do
údolia viedla po ľavej strane bočného prítoku, od mostu v km
1,2 potom po opačnej. Trať Páleničnô bola natiahnutá len o
400 metrov a ukončená na Veľkomm Tajchu v km 6,7. Realizácia
zostávajúcej časti bola odložená a už sa k nej nikto
nevrátil. Dokončená bola len 0,8 km dlhá odbočka Pod Vepor.
Odbočovala z Pálenična kvôli sklonovým pomerom úvratí v km
6,4 a po 200 metroch prekračovala potok.
Už za vojny bolo v dvoch fázach schválené a postavené
predĺženie trate Čierny Balog – Prostredná Dolina. Z
predchádzajúceho ukončenia v km 6,5 bola trať pretiahnutá na
konečných 7,4 km v rokoch 1941 a 1942. Ďalšou vojnovou
stavbou bola odbočka Pod Šánsko, ktorá uhýbala ako prvá z
trate Kamenistou dolinou úvraťou hneď za mostom na Svätom
Jáne. Administratívna pochôdzka tu prebehla 27. 11. 1941 a
prevádzka na 1,5 km trati bola povolená presne po roku. 16. 2.
1942 sa konala administratívna pochôdzka k stavbe provizórnej
odbočky Krížno. Jej existencia sa plánovala na tri roky, mala
slúžiť na vyťaženie plochy, ktorá v rámci pozemkovej
úpravy mala pripadnúť osadníkom z Čierneho Balogu.
Užívacie povolenie pre trať dĺžky 2,3 km bolo vydané 22.
12. 1942. Z hlavnej trate odbočovala úvraťou v km 12,6 pred
Dobročou a prechádzala na ľavý breh Čierneho Hronu šikmo
dreveným mostom svetlosti 22 metrov.
Po vojne sa stavali tieto odbočky a prodĺženia tratí:
Podtajchová 0,7 km
Prostredná 1,75 km
Čierna dolina 1,2 km
Pod Skalicou 0,8 km
Obrubovanské 1,1 km
Čierny Potok – Smrečiny 3,2 km
Odbočka v Podtajchovej bola predĺžená v
roku 1946 na konečných 3,7 km, keď ešte predtým nenápadne
pribudlo 400 metrov. V tom istom roku bolo dokončené
predĺženie v Prostrednej doline na osrblianskej vetve. Táto
trať odbočila 150 metrov pred vtedajším ukončením, aby
mohla získať potrebné stúpanie a dosiahla dĺžku 1,6 km.
Krátka odbočka vzniknutá zo starého ukončenia bola
ponechaná a neskôr, asi v roku 1948, vyšla z novej trate, 300
metrov pred jej koncom, rovnako dlhá odbočka (150 metrov) ku
skladu Mrcha potok. Prodĺženie o 1,2 km na konečných 2,5 km v
roku 1948 sa dočkala i odbočka v Čiernej doline. Rovnako táto
trať nebola priamym pokračovaním, ale nadviazala 50 metrov
pred starším ukončením, pretože tento úsek nevyhovoval
smerovo a bol vzápätí zrušený.
V rovnakom roku bola dokončená odbočka "Pod
Skalicou", ktorá bola pokračovaním trate v doline
Brôtovo od konca v km 4,9. V predĺžení brôtovskej trate
vznikla výhybňa, z výhybne vyšla trať do bočného údolia a
skončila na km 5,5. Ukončenie trate za výhybňou bola v
smelých predstavách zárodkom ďalšieho pokračovánia v
doline Brôtovo, lenže časy sa zmenily. Epocha budovania
lesných železníc končila. O tom svedčí i príbeh
nasledujúceho predĺženia v doline Obrubovanské. Tu začala
stavba ešte za vojny, v septembri 1943. Pokračovanie dĺžky
1,1 km malo odbočiť v km 1,6 existujúcej trate a ďalej
pokračovať po pravej strane potoka. V auguste 1944 bolo
hotových asi 700 metrov spoločného telesa pre lesnú cestu a
železnicu, keď vypuklo SNP a stavba sa zastavila. Po vojne bolo
v pláne položenie zvršku na dokončenom úseku, ale
realizácia sa pre rôzne problémy odkládala z roka na rok.
Nakoniec v roku 1948 nielenže nedošlo k pokládke, napriek
tomz, že už bol dodaný koľajový materiál, ale naopak lesná
správa predala kalamitné drevo v doline firme, ktorá si ho
mienila odviezť – autami! Pretože vtedajšia lesná
železnice viedla čiastočne po rozšírenom telese lesnej
cesty, bola v nasledujúcom roku znesená, aby uvoľnila miesto
rozťahujúcim sa gumovým kolesám…
Úplne posledný úsek Čiernohronskej železnice sa začal
stavať v roku 1948. Bola ním odbočka Čierny potok –
Smrečiny dĺžky 3,2 km, vychádzajúca v km 15,0 z trate v
Kamenistej doline. Krátko za odbočením prekračovala mostom
Kamenistý potok a potom čiastočne využívala rozšírené
teleso lesnej cesty. Dokončená bola v roku 1949.
Na záver nemôže chýbať aspoň krátky pohľad do terénu.
Tentokrát snáď ani nie je potrebné, najzaujímavejšie miesta
na zaniknutých tratiach Čiernohronskej železnice navštívili
členovia "starého" KŽC pri pracovnom stretnití v
Čiernom Balogu. Teleso s veľkým železným mostom pri nádrži
na Hrončoku v Kamenistej doline; teleso pozdĺž Osrblianky so
zaujímavým mostíkom vo svahu nad obcou Osrblie, ktoré je
priechodné vďaka údržbe, pretože sa v zime premieňa v trasu
pre bežkárov. Niekto si prešiel i cestu v trase odbočky
Šánsko, ktorá končí vysoko vo svahu nad zákrutom Čierneho
Hronu, kde sa na posledných zarastených metroch medzi
smrečkami objavujú podvaly. Zachované teleso je tiež medzi
Jánošovkou a Dobročou, kratší úsek Pálenična alebo
začiatok odbočky Pod Vepor a iste ešte niektoré ďalšie.
( Tulák po drahách č. 5 + 6/1998
ČHŽ vo filme a televízii
Na ČHŽ boli natočené celé alebo časti
filmov a rôzne reportáže:
Halali: Deň stromu (železničná časť) | ||
ČHŽ (400 rokov Čierneho Balogu, 2007-09-01) Mark | ||
ČHŽ (400 rokov Čierneho Balogu, 2007-09-01, STV) | ||
Návod ako stráviť prázdniny: ČHŽ (20090824) | ||
Čiernohronská železnica (ČHŽ) (2007-06-24) | ||
ČHŽ - zrušenie dotácie od obce Čierny Balog (20101025) | ||
Čiernohronská železnica (ČHŽ) a lesnícky skanzen | ||
Modré z neba: Jožko na ČHŽ (1/2) | ||
Modré z neba: Jožko na ČHŽ (2/2) | ||
Tempo 2010/07 - magazín o doprave (železničná časť) | ||
ČHŽ (Televíkend 11.5.2012) | ||
Čiernohronská železnička, 1999 (Slovenské unikáty) | ||
Vo štvorici po Slovensku (Veporské vrchy, 1/2) Dobrodružný / Komedie Zábavný cestopis známych hercov z relácie Particka, ktorí objavujú krásy a tajomstvá Slovenska - i na ČHŽ. 2012 Róbert Jakab, Marián Miezga, Lukáš Latinák, Juraj Kemka, Dano Dangl 21.7.2012 / 22:00 - 23:05 Markíza ( csfd.cz , markiza.sk ) |
||
Vo štvorici po Slovensku (Veporské vrchy, 2/2) 21.7.2012 / 22:00 - 23:05 Markíza |
||
Nevera po slovensky (PROMO 30") | ||
Nevera po slovensky (1/6) | ||
Nevera po slovensky (2/6) | ||
Nevera po slovensky (3/6) | ||
Nevera po slovensky (4/6) | ||
Nevera po slovensky (5/6) | ||
Nevera po slovensky (6/6) | ||
Vláčik do stanice víťazstvo (1/2) | ||
Vláčik do stanice víťazstvo (2/2) | ||
Pokoj v duši (železničná časť, 2009) | ||
Takmer zabudnutý príbeh ( železničná časť) | ||
|
Čiernohronská železnica (ČHŽ) STV1 20090802/04:06 |
|
100 rokov Čiernohronskej železnice 100th Anniversary of Black Hron River Narrow Gauge Railway, Čierny Balog, 20090502/04:05 STV1 |
||
100 rokov Čiernohronskej železnice 100th Anniversary of Black Hron River Narrow Gauge Railway, Čierny Balog 20090501/19:19 Mark |
Ďalšie informácie sa môžeš dozvedieť na nasledujúcich stranách :
1. Oficiálna stránka ČHŽ (nová ) | |
2. Oficiálna stránka ČHŽ (stará ) | |
3. spz.logout.cz/uzke/balog.html | |
4. www.geocities.com/Yosemite/Rapids/6330/cernyhron.html | |
5. www.isternet.sk/vydra/chz.htm | |
6. falco.vslib.cz/~kolombo/balog/cb_index.html | |
7. fpedas.utc.sk/~mart-pe/chz.html | |
8. kpzzu.home.sk/chz_s.htm | |
9. www.rainside.sk/country/tsz.htm | |
10. lokomotivka.kgb.cz/text/chz.html | |
História, záchrana a súčasný stav Čiernohronskej lesnej železnice |
|
Využívání Čiernohronské lesní železnice | |
Ďaľšie správy o ČHŽ z tlače | |
ČHŽ 1993 | |
Vlak do stanice život | |
Materiály Martina Šildbergera | |
Fotoalbum ČHŽ | |
Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava | |
Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report | |
Úzkorozchodné dráhy - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report |
Zoznam staníc / Station list:
km |
štatistické
číslo Statistic No. |
stanica
/ zastávka |
Alternatívne
názvy |
0 | 90010 | Vydrovo dolina (horný tábor) [ 487 ] | |
90009 | (Vydrovo dolný tábor) | ||
1 | 90014 | Kyslá [ 487 ] | |
2 | 90015 | Vydrovo skanzen | |
90008 | Vydrovo most | ||
most/bridge | |||
4 | 90007 | Čierny Balog [ 487 ] | |
6 | 90006 | Krám | |
7 | 90016 | Nový Krám | |
8 | 90005 | Šánske (výhybňa) | |
11 | 90004 | Svätý Ján (odbočka) [ 487 ] | |
most/bridge | |||
90003 | Selecká (odbočka) | ||
13 | 90002 | Hronec obec | |
14 | 90001 | Hronec zlieváreň [ 902-2 ] | |
14343? | Hronec [ 902-2 , 486 ] | ||
15 | 90011 | Valaská obec [ 902-2 , 486 ] | Valaská sídlisko |
16 | 143230 | Chvatimech ŽSR [ 172-2 , 902-2 , 486 ] | Chvatimech |
most/bridge | |||
16 | 90013 | Chvatimech ČHŽ (rázcestie) [ 487 ] | Chvatimech sever |
90012 | Podbrezová-Štiavnička [ 487 ] |
od since |
číslo trate Line No. |
úsek Section |
3. I. 1999 | 250 | Vydrovo
most - Čierny Balog Čierny Balog - Svätý Ján - Hronec |
308 | Hronec zlieváreň - Chvatimech (1435 mm) | |
420 | Prostredná - Vydrovo most Sihla - Svätý Ján Hronec zlieváreň - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |
|
28. V. 2000 | 900 | Vydrovo
most - Čierny Balog Čierny Balog - Svätý Ján - Hronec zlieváreň |
900-2 | Hronec zlieváreň - Chvatimech (1435 mm) | |
5. III. 2001 | 487 | Prostredná - Vydrovo most Sihla - Svätý Ján Hronec zlieváreň - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |
3. X. 2003 | 900 | Vydrovo
most - Čierny Balog Čierny Balog - Hronec zlieváreň - Chvatimech sever (rázcestie) |
487 | Prostredná - Vydrovo most Sihla - Svätý Ján Chvatimech sever (rázcestie) - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |
|
11. XII. 2005 | 901 | Vydrovo dolina - Čierny Balog |
900 | Čierny Balog - Hronec zlieváreň - Chvatimech ČHŽ (rázcestie) | |
487 | Prostredná - Vydrovo dolina Sihla - Svätý Ján Chvatimech ČHŽ (rázcestie) - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |
|
10. XII. 2006 | 900 | Vydrovo
dolina - Čierny Balog Čierny Balog - Hronec zlieváreň - Chvatimech ČHŽ (rázcestie) |
487 | Prostredná - Vydrovo dolina Sihla - Svätý Ján Chvatimech sever (rázcestie) - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |
|
13. XII. 2009 | 930 | Vydrovo
dolina - Čierny Balog Čierny Balog - Hronec zlieváreň - Chvatimech ČHŽ (rázcestie) |
487 | Prostredná - Vydrovo dolina Sihla - Svätý Ján Chvatimech sever (rázcestie) - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |
|
11. XII. 2011 | 902 | Čierny Balog - Hronec zlieváreň - Chvatimech ČHŽ (rázcestie) |
902a | Vydrovo dolina - Čierny Balog | |
902b | Čierny Balog - Dobroč ihrisko | |
487 | Prostredná - Vydrovo dolina Sihla - Svätý Ján Chvatimech sever (rázcestie) - Podbrezová-Štiavnička a ďalšie úseky |