Železničné koridory 2000
Klikateľná mapa železničných koridorov na Slovensku
Memorandum o modernizácii železničného spojenia Praha
- Bratislava
BRATISLAVA (27.10.2000) - Generálny riaditeľ
Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) Andrej Egyed a
generálny riaditeľ Českých dráh (ČD) Dalibor Zelený
podpíšu v sobotu predpoludním v Břeclavi Memorandum o
modernizácii železničného spojenia Praha - Bratislava. Toto
spojenie je na trase medzinárodného železničného koridoru,
ktorý spája mestá Berlín - Praha - Kúty - Bratislava -
Štúrovo - Budapešť - Konstanca - Istambul.
Železničná trať z Prahy do Bratislavy sa po vstupe do
Európskej únie stane súčasťou siete rýchlych európskych
tratí TEN, a preto je potrebné ju modernizovať.
Predstavitelia oboch železníc sa v Memorande zaviazali
zvýšiť traťovú rýchlosť pre osobnú dopravu na 160 km/h a
pre nákladnú dopravu na 120 km/h. Toto zvýšenie rýchlosti
umožní skrátiť cestovný čas v osobnej doprave medzi Prahou
a Bratislavou v roku 2006 zo súčasných 259 minút na 228
minút, t.j. o 31 minút. U rýchlych nákladných vlakov medzi
Prahou a Bratislavou dôjde k skráteniu prepravného času zo
súčasných 341 minút (bez pohraničných úkonov v Kútoch) na
285 minút, teda o 56 minút.
Modernizácia traťových úsekov bude dokončená v roku 2006 a
do roku 2012 budú modernizované úseky trate aj cez veľké
železničné stanice a uzly.
Memorandum
medzi
Českými dráhami, s.o., Praha
nábrežie Ludvíka Svobodu 12, 110 15 Praha 1
zastúpenými generálnym riaditeľom Ing. Daliborom Zeleným
na jednej strane
a
Železnicami Slovenskej republiky, Bratislava
Klemensova 8, 813 61 Bratislava
zastúpenými generálnym riaditeľom ŽSR Ing. Andrejom Egyedom
na druhej strane
o modernizácii železničného spojenia
Praha - Bratislava
Úvod
Snaha stredoeurópskych krajín o plnohodnotné
členstvo v Európskej únii a iných európskych a
euroatlantických integračných zoskupeniach podporila
integračné snahy v stredoeurópskom regióne. Jedným z
najvýznamnejších faktorov tohoto procesu je doprava. Táto
musí umožniť rýchle a po všetkých stránkach kvalitné
spojenie medzi hospodárskymi, obchodnými a kultúrnymi centrami
Európy. Železničné spojenie medzi hlavnými mestami Českej
republiky a Slovenskej republiky je dôležité nielen pre oba
štáty, ktoré k sebe viaže veľmi úzka spolupráca, ale i pre
celú strednú a juhovýchodnú Európu.
Súčasné skúsenosti a prognózy ukazujú, že už v blízkej
budúcnosti bude možné uspokojiť požiadavky v oblasti osobnej
a nákladnej prepravy iba prostredníctvom rýchlych,
spoľahlivých a atraktívnych prepravných ponúk. Tieto
požiadavky je možné splniť iba tratiach so zodpovedajúcimi
technickými parametrami.
Železničná trať tvoriaca spojnicu miest Prahy a Bratislavy je
súčasťou IV. paneurópskeho železničného koridoru,
vedúceho v smere významných prepravnych prúdov zo
Škandinávie do juhovýchodnej Európy. Po vstupe oboch štátov
do Európskej únie sa trať stane súčasťou siete rýchlych
európskych tratí TEN a preto je potrebné ju modernizovať.
Železničná trať Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav -
Bratislava je rovnako súčasťou siete AGC (Európska dohoda o
medzinárodných železničných magistrálach) a siete AGTC
(Európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej
kombinovanej dopravy a súvisiacich objektoch), pre ktoré je
stanovené dosiahnutie záväzných technických parametrov,
predovšetkým traťovej rýchlosti 160 km/hod pre osobnú
dopravu, 120 km/hod pre nákladnú dopravu, statického gabaritu
UIC B a nápravového tlaku 22,5 t.
Z vyššie uvedených dôvodov sa České dráhy s.o. a
Železnice Slovenskej republiky (ďalej len “železnice”)
zaväzujú postupne skrátit cestovnú dobu v osobnej doprave a
prepravnú dobu v nákladnej doprave pomocou krátkodobých a
dlhodobých opatrení:
Krátkodobé opatrenia:
Dlhodobé opatrenia:
Národné rozvahy
ČD, s.o. už v rámci svojho programu modernizácie
koridorov realizujú modernizáciu I. národného tranzitného
koridoru Děčín št. hranica - Praha - Česká Třebová - Brno
- Břeclav - št. hranica (smer Wien). Dokončiť modernizáciu
všetkých traťových úsekov medzi Prahou a št. hranicou pri
Břeclavi plánujú ČD v r. 2002, dokončenie úsekov cez
veľké železničné uzly v r.2012. Dokončenie nadväzujúceho
traťového úseku Břeclav - Lanžhot št. hranica sa
predpokladá v r. 2004. Modernizované úseky umožnia jazdu
vlakov s naklápacími skriňami rýchlosťou až 160 km/hod.
ŽSR v rámci svojho programu modernizácie koridorov
vykonávajú a pripravujú sa vykonať na IV. paneurópskom
železničnom koridore Kúty št.hr. - Bratislava - Štúrovo
št.hr. modernizačné práce a rekonštrukcie.
V prvej etape do konca roku 2002 v rámci komplexných
rekonštrukcií vykonajú najnutnejšie práce súvisiace so
zvýšením traťovej rýchlosti na tých úsekoch na rýchlosť
140 km/hod, kde nová os koľaje zostáva na pôvodnom telese. V
druhej etape vykonajú úpravy železničného spodku, staníc a
zastávok a ukončia rekonštrukciu bratislavských tunelov.
Po dobudovávaní spoločnej pohraničnej prechodovej stanice
Kúty boli dané do prevádzky colné a komerčné obvody.
Výstavba bude pokračovať rekonštrukciou zhlavia,
peronizáciou stanice, výstavbou podchodov a výstavbou
elektronického zabezpečovacieho zariadenia.
Všetky práce na úseku Kúty št. hranica - Bratislava budú
ukončené najneskôr do roku 2006 pre rýchlosť 160 km/hod.
Bilaterálne východiská
ČD s.o. a ŽSR
Obe železnice chcú pomocou vyššie uvedených
krátkodobých opatrení:
Obe železnice:
ŽSR zabezpečia vypracovanie
štúdie realizovateľnosti GSM-R. Obe železnice budú
konzultovať riešenie rádiovej prevádzky v pohraničnej
oblasti Břeclav - Kúty a vzájomne si
vymieňať technické riešenia umiestnenia prvkov rádia GSM-R
na hnacích vozidlách rovnakých typov používaných oboma
železnicami.
Obe železnice sa budú v závislosti na množstve dostupných
finančných prostriedkov snažiť na národnej úrovni o
vytvorenie takých podmienok, aby v roku 2006 bolo možné
prevádzkovať medzi Prahou a Bratislavou vlaky rychlosťou až
160 km/hod.
Vedenia oboch železníc zabezpečia koordináciu príslušných
opatrení prostredníctvom dvojstrannej pracovnej skupiny.
Členovia skupiny budú vymenovaní oboma generálnymi
riaditeľmi do 15.12.2000.
Toto memorandum je v súlade s Dohodou medzi Ministerstvom
dopravy a spojov Českej republiky a Ministerstvom dopravy,
pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o spolupráci pri
príprave a realizácii modernizácie železničných tratí
zaradených do dohôd AGC a AGTC, podpísanou oboma ministrami
14.12.1999 v Bratislave.
Záverečné ustanovenia
Memorandum vstupuje do platnosti dňom jeho podpisu
oprávnenými zástupcami oboch železníc. Môže byť menené
alebo doplnené len so súhlasom oboch železníc písomnou
formou.
Toto memorandum platí do 21.12.2005. Jeho platnosť sa
automaticky predlžuje vždy o ďalšie dvojročné obdobie,
pokiaľ ho jedna zo zúčastnených železníc nevypovie minimálne tri
mesiace pred uplynutím doby platnosti.
Toto memorandum je dané v dvoch vyhotoveniach v českom a v
dvoch vyhotoveniach v slovenskom jazyku, pričom obe znenia majú
rovnakú platnosť.
Za České dráhy s.o.:
Ing. Dalibor Zelený generálny riaditeľ ČD, s.o. |
Za Železnice
Slovenskej republiky: Ing. Andrej Egyed generálny riaditeľ ŽSR |
Strana vytvorená / Site
created : 01-IV-2002 Posledná aktualizácia / Last update : 09-II-2004 |
( korid00.htm ) |