Železničné koridory 2002
Klikateľná mapa železničných koridorov na Slovensku
Modernizácia železničných tratí
ODBORNÁ KONFERENCIA S PODPOROU EURÓPSKEJ KOMISIE
Ing. Pavel VARGA
S podporou Európskej komisie v rámci projektu Center excelence a pod záštitou gen. riaditeľa ŽSR a rektora Žilinskej univerzity (ŽU) prof. Ing. J. Bujňáka PhD. sa v dňoch 5. - 6. novembra na pôde ŽU uskutočnila už XII. medzin. konferencia o modernizácii žel. tratí. Stalo sa už tradíciou, že obsah konferencie je veľmi zaujímavý a vždy prinesie širokej odbornej verejnosti veľa nových poznatkov nielen z domáceho prostredia, ale aj spoza hraníc. Inak tomu nebolo ani tohto roku.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 23/2002 časopisu Ž-Semafor z 4. XII. 2002)
Leto 2002 bude náročné na piatom i šiestom koridore
HOVORÍME S NÁMESTNÍKOM GEN. RIADITEĽA ŽSR PRE
PREVÁDZKU ING. MILANOM SOLÁRIKOM
Ľubomír MITAS
Začlenením slovenskej žel. siete do hlavných európskych dopravných ciest prevzalo Slovensko povinnosť rešpektovať medzin. dohody a technické požiadavky, ktoré zaručujú možnosť ďalšieho rozvoja a kompaktibilitu ŽSR s okolitými žel. správami. Modernizáciu tratí na rýchlosť 160 km/h predpisujú železniciam základné medzin. dohody AGC (Eur. dohoda o medzin. žel. magistrálach) a AGTC (Eur. dohoda o najdôlež. trasách medzin. kombinovanej dopravy a súvisiacich objektoch). Čo všetko pre naplnenie týchto cieľov podniknú ŽSR v tomto roku, nám priblížil námestník gen. riaditeľa pre prevádzku Ing. Milan Solárik:
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 14/2002 časopisu Ž-Semafor z 10. VII. 2002)
Modernizácia železničnej infraštruktúry na
území Slovenskej republiky
15. IV. 2002 - Ing. Ladislav Saxa , ŽSR [1]
1. Úvod
Rozvoj železničnej infraštruktúry Slovenskej
republiky vychádza zo základných medzinárodných dohôd AGC a
AGTC. Spolu so začlenením siete ŽSR do európskych dopravných ciest ŽSR zároveň prevzali i povinnosť
rešpektovať medzinárodné dohody a technické požiadavky,
ktoré zaručujú možnosť ďalšieho rozvoja a kompatibilitu s
okolitými železničnými správami. Osobitne v prípade
vybraných železničných tratí zaradených do medzinárodnej
európskej siete v dohodách AGC a AGTC (trasy č. 30, 40, 52,
61, 63), resp. v prípade paneurópskych koridorov č. IV, V, VI
vrátane severojužného prepojenia koridoru IX ŽSR prijali opatrenia na maximálne
zosúladenie s jednotnými všeobecnými zásadami a technickými
podmienkami cestou modernizácie týchto tratí.
2. Harmonizácia infraštruktúrnych
projektov v SR
Železnice Slovenskej republiky od svojho vzniku čelili
silnému konkurenčnému tlaku cestnej dopravy, ktorý bol
posilňovaný výraznou politickou i finančnou podporou rozvoja
cestnej siete, vyjadrenou najmä ambicióznym programom výstavby
diaľnic. ŽSR
trvalo poukazovali na svoju neschopnosť konkurovať cestným
dopravcom za podmienok, keď títo majú prístup na kvalitnú
dopravnú infraštruktúru zdarma alebo za symbolické poplatky a
na druhej strane ŽSR
znášali všetky náklady na údržbu a rozvoj dopravnej siete,
pričom štát poskytoval len zlomok z potrebných finančných
prostriedkov na údržbu a rozvoj infraštruktúry.
Posledný vývoj poukazuje na to, že situácia sa začína
meniť a pri riešení problému začínajú prevažovať vecné
a odborné argumenty. Prehodnotenie diaľničného programu,
podpora výstavby železničných koridorových tratí a ďalšie
spracovávané projekty vytvárajú predpoklad pre postupné
odstraňovanie asymetrie v konkurenčnom vzťahu medzi
železničnou a cestnou dopravou. Veľa sa očakáva od prijatia
zákona o verejnej doprave, ktoré je síce naplánované na rok
2002, ale už v priebehu prípravných prác bude priestor na
vyjasnenie vzťahov medzi železničnými a cestnými dopravcami
i prepravcami. Očakáva sa, že zákon nielenže vyrieši
najzávažnejšie disproporcie v tejto oblasti, ale v
nadväznosti na nové územno-správne členenie spolu s
prenesením kompetencií na samosprávy vytvorí tlak aj na
harmonizáciu dopravy, tvorbu Integrovaných dopravných
systémov, a teda následne i na plány obnovy a rozvoja
infraštruktúry. Nový zákon by mal súčasne vyriešiť i
problematiku financovania výkonov vo verejnom záujme v osobnej
doprave, kde najmä dlhy z minulosti zaťažujú hospodárenie ŽSR . Boli ukončené
- alebo sa blížia do záverečnej fázy - vedeckovýskumné a
koncepčné práce ako napríklad "Integrácia dopravnej a
hospodárskej infraštruktúry a využitie logistických postupov
pri zvyšovaní kvality premiestňovacích procesov" a
"Koncepcia rozvoja kombinovanej dopravy". Pozitívne sa
tiež prejavuje vplyv predvstupového procesu, keď
zosúlaďovaním legislatívy v oblasti dopravy s legislatívou
EÚ dochádza k formovaniu toho, čo by sme mohli nazvať prvkami
štátnej dopravnej politiky.
Celkovo môžeme konštatovať, že v súčasnom období
dochádza k vytváraniu vecných predpokladov pre definovanie
štátnej dopravnej politiky vrátane regionálnych a lokálnych
priorít. Za týchto podmienok a vzhľadom na to, že skúsenosť
krajín EÚ poukázala na význam železničnej dopravy ako
ekologického a životné prostredie a krajinu málo
ovplyvňujúceho druhu dopravy, sa dá očakávať prehodnotenie
priorít rozvoja dopravnej infraštruktúry v prospech
dynamickejšej obnovy a skvalitňovania železničnej
infraštruktúry.
3. Program rozvoja železničných ciest
Súčasná technická úroveň železničnej
infraštruktúry a skladba vozidlového parku ŽSR nevytvára dostatočné predpoklady na
poskytovanie kvalitných služieb a na zapojenie sa do
medzinárodného dopravného trhu. Preto bola ako priorita
investičného rozvoja ŽSR
prijatá modernizácia vybraných tratí na parametre zakotvené
v medzinárodných dohodách. Tento trend je podporený i snahou
akcelerovať investície do infraštruktúry a dosiahnuť na
koridorových tratiach o niekoľko rokov skôr technické
parametre plánované pre tieto trate.
Návrh rozvoja železničnej siete vychádza z prognózy
budúceho vývoja dopravy v Európe a z princípov európskej
dopravnej politiky, ktorá kladie dôraz na vyššie využívanie
ekologických druhov dopravy, najmä železničnej dopravy.
Investičnými prioritami rozvoja železničnej siete ŽSR sú predovšetkým:
Vzhľadom na už zrealizované spojenie Bratislava Petržalka - Kittsee a výstavbu výmennej stanice v Čadci je potrebné sústrediť investičné aktivity v najbližších rokoch na modernizáciu infraštruktúry železničných koridorov nasledovne:
Modernizácia dopravnej cesty sa bude
uskutočňovať predovšetkým realizáciou investičných
zámerov v stanovenom rozsahu, za účelom rozšírenia jej
vybavenosti a použiteľnosti zabudovaním moderných,
progresívnych prvkov a zariadení, s celkovým zlepšením
technického stavu týchto tratí.
V rámci dlhodobého výhľadu budú ŽSR pozorne sledovať rozvoj európskej
siete vysokorýchlostných tratí a vývoj nekonvenčných
dopravných systémov a budú analyzovať vplyv ich rozvoja na
železničnú sieť. V prípade, že sa v stredoeurópskom
priestore vyskytnú reálne a ekonomicky zdôvodnené projekty v
tejto oblasti, ŽSR sa do
nich zapoja.
3.1. Modernizácia paneurópskych
tranzitných koridorových tratí
3.1.1. Koridor Va: Bratislava – Žilina – Košice – Čierna
nad Tisou
Modernizácia uvedeného koridoru o dĺžke 536,2 km je
rozdelená do 12 stavieb, resp. úsekov, ktoré budú
realizované postupne v troch etapách výstavby. Investičné
náklady celého zámeru možno vyčísliť orientačne na takmer
60 mld Sk. Navrhované stavby sú súčasťou siete TINA a
spĺňajú podmienky spolufinacovania z medzinárodných
finančných inštitúcií. Ide o najzaťaženejšie úseky
tratí spájajúce priemyselné centrá Slovenskej republiky a
úseky s najvyšším objemom tranzitných prepráv, či už v
smere východ - západ alebo sever - juh.
V minulom roku bola ukončená modernizácia medzistaničného
úseku Cífer - Trnava a pre realizáciu je pripravený úsek
Bratislava-Rača - Trnava a úsek Trnava - Piešťany. Ďalšie
úseky sú vo fáze projektovej prípravy. Celý úsek Bratislava
- Žilina, v dĺžke 199,2 km, uvažovaný na realizáciu do roku
2006 naviaže na modernizáciu koridoru VI, s cieľom dosiahnuť
prepojenie sever - juh do roku 2006.
Vzhľadom na technický stav niektorých úsekov na trati Žilina
- Košice budú rekonštrukcie nahradené modernizáciou na
úroveň koridorovej trate už pred rokom 2006. Dosiahne sa tým
úspora nákladov na rekonštrukciu, po ktorej by v krátkom
čase nasledovala modernizácia.
Oblúky sa navrhujú vo vyhotovení s veľkými polomermi, aby
vyhoveli zvýšeniu terajšej najvyššej traťovej rýchlosti na
rýchlosť 160 km/h, aby táto rýchlosť bola dosahovaná v čo
najdlhších úsekoch bez obmedzujúcich skokov. Do úvahy sa
berie tvar terénu, technické možnosti, finančná náročnosť
a návratnosť a ostatné ekonomické dôsledky týchto
riešení.
Vzdialenosť osi koľaje na šírej trati je 4100 mm, v
staniciach a ostatných dopravniach s koľajovým rozvetvením je
5000 mm. Užitočná dĺžka priebežných dopravných koľají a
obchádzacích koľají je najmenej 750 m. V hlavných koľajách
a v obchádzacích koľajách sú koľajnice UIC 60
s pružným bezpodkladnicovým upevnením na železobetónových
podvaloch. Na ostatných koľajách sú použité koľajnice
tvaru S 49 s pružným bezpodkladnicovým upevnením s
rozdelením podvalov UIC (600 mm). Koľajnice na šírej
trati a v ŽST v hlavných koľajách, v obchádzacích
koľajách sú zvarené do bezstykových koľají. Koľajové
lôžko je vytvorené v hrúbke minimálne 550 mm s kamenivom
kvalitatívnej triedy B I v zmysle Technických a ekologických
podmienok na dodávanie materiálu do konštrukcie koľajového
lôžka a podkladných vrstiev podvalového podložia.
Trakčné vedenie je riešené v sústave S a J, čo vyhovuje
požiadavkom na modernizovanej trati. Zabezpečocvacie zariadenie
staničné a traťové je riešené elektronickým stavadlom.
Vlakový zabezpečovač bude používaný vozidlami na vlakoch s
vyššou rýchlosťou ako 120 km/h s použitím systému ETCS
(európsky sýstém kontroly jazdy vlaku). K zabezpečeniu
prenosu informácií sa bude využívať hlavne optická
kábelová sieť.
V rámci modernizácie sa vykonajú aj úpravy staníc a
zastávok, najmä predĺženie koľají v staniciach na
užitočnú dĺžku 750 m, mimoúrovňové bezbariérové
prístupy na nástupištia s konštrukciou pevnej nástupištnej
hrany s výškou 550 mm na spojnicou temien koľajnicových
pásov s mimoúrovňovým prístupom na nástupištia s
minimálmou konštrukčnou dĺžkou 400 m vo veľkých staniciach
a 250 m v ostatných dopravniach a zastávkach, rekonštrukcie
zhlaví staníc pre umožnenie prechodu vlaku traťovou
rýchlosťou a pri excentricky uložených výpravných budovách
s odbočnou rýchlosťou nad 60 km/h, vybudovanie rýchlych
koľajových spojok na 100 km/h, vybudovanie mimoúrovňových
krížení železnice s pozemnými komunikáciami, avšak v
odôvodnených prípadoch sa budujú úrovňové kríženia s
pozemnými komunikáciami pri dodržaní podmienky, že bude toto
priecestie zabezpečené elektronickým svetelným PZZ (so
spätnou kontrolou na stanovište rušňovodiča).
Tvar, rozmery a kvalita železničného spodku je navrhnutý
vzhľadom na tvar terénu a polohu nivelety koľaje po
modernizácii, vlastností súčasného podložia pod koľajovým
lôžkom a jeho okolí dané výsledkami hydrogeologického a
geotechnického prieskumu. Šírka pláne telesa železničného
spoidku v priamej je 6000 mm. Minimálna hodnota modulu
pretvorenia pláne železničného spodku hlavných koľají je
50 MPa a v obchádzacích koľajách je 40 MPa. V úsekoch
modernizovaných železničných tratí na ktorých modul
pretvorenia nezodpovedá požadovanému modulu pretvorenia, na
spevnenie konštrukcie železničného spodku používame
netkané geotextílie, geomrežoviny a ich vzájomnú
kombináciu.
V úseku Bratislava - Košice - Čierna nad Tisou sa nachádza
celkove 51 ocelových mostov. V rámci modernizácie sa navrhuje
nahradiť spodná stavba a konštrukcia takými prvkami, kroré
vyhovujú požiadavkám modernizácie trate z hladista
zaťažiteľnosti a prechodnosti. Niektoré po posúdení
projektant navrhuje ponechať, niektoré prestavať. V celom
úseku pribudne niekoľko nových mostných objektov.
Indikovaný zoznam stavieb pre realizáciu zámeru:
Por.č. | Úsek | Dĺžka úseku (km) | Orientačné investičné náklady v mil.Sk | Predpokladaný termín realizácie |
1. | Bratislava Rača - Trnava | 41,7 | 7 894 | do r.2006 |
2. | Trnava - Nové Mesto n/V. | 55 | 7 137 | do r.2006 |
3. | Nové Mesto n/V. - Púchov | 57,5 | 7 608 | do r.2006 |
4. | Púchov - Žilina | 45 | 3 804 | do r.2006 |
5. | Žilina – Ružomberok | 57 | 21 177 | po r. 2006 |
6. | Ružomberok – Kráľová Lehota | 42 | po r. 2006 | |
7. | Kráľová Lehota – Poprad | 42 | po r. 2006 | |
8. | Poprad – Sp.Nová Ves | 26 | po r. 2006 | |
9. | Sp.Nová Ves – Margecany | 40 | po r. 2006 | |
10. | Margecany – Košice | 35 | po r. 2006 | |
11. | Košice – Michaľany | 48 | 12 085 | po r. 2006 |
12. | Michaľany – Čierna n/T. | 47 | po r. 2006 | |
Celkom | 536,2 | 59 705 |
3.1.2. Koridor IV: št. hr. Kúty –
Bratislava – Štúrovo št. hr.
Modernizácia uvedeného koridoru o dĺžke 210,3 km je
rozdelená je rozdelená do 5 stavieb, resp. úsekov, ktoré
budú realizované postupne v dvoch etapách výstavby.
Investičné náklady celého zámeru možno orientačne
vyčísliť na takmer 20 mld Sk. V prvej etape do roku 2006 sa
uvažuje realizovať 150,7 km dlhý úsek od št. hr. Kúty cez
Bratislavu po Nové Zámky. Ostávajúci úsek od Nových Zámkov
po št. hr. Štúrovo sa začne ralizovať po roku 2006. V rámci
komplexných rekonštrukcií sa vykonajú najnutnejšie práce
súvisiace so zvýšením traťovej rýchlosti na max. rýchlosť
160 km/h na tých úsekoch, kde sa nová os koľaje len
minimálne odchyľuje od pôvodnej a zostáva na pôvodnom
telese. Ďalej sa vykonajú úpravy železničného spodku,
staníc a zastávok a bude dokončená rekonštrukcia
bratislavských tunelov.
V úseku Kúty - Bratislva - Štúrovo je 8 ocelových mostov. V
rámci modernizácie budú sa uvažuje s prestavbou na
plnostennú ocelovú konštrukciu s koľajovým lôžkom a mosty
ktoré nevyhovujú požiadavkám modernizácie budú prestavané.
Indikovaný zoznam stavieb pre realizáciu zámeru:
Por.č. | Úsek | Dĺžka úseku (km) | Orientačné investičné náklady v mil. Sk | Predpokladaný termín realizácie |
1. | št.hr.Kúty - Malacky | 32,6 | 2 878 | do r.2006 |
2. | Malacky – Bratislava hl. st. | 37,5 | 3 635 | do r.2006 |
3. | Bratislava hl.st. - Galanta | 39,3 | 3 226 | do r.2006 |
4. | Galanta - Nové Zámky | 41,3 | 4 867 | do r.2006 |
5. | Nové Zámky - Štúrovo št. hr. | 59,6 | 5 164 | do r. 2010 |
Celkom | 210,3 | 19 770 |
3.1.3. Koridor VI: Žilina – Čadca –
Skalité št. hr.
Modernizácia uvedeného koridoru o dĺžke 52 km sa
vykonáva vo väzbe na súčasný stav technických podmienok
trate na poľskej strane. Preto je úsek Žilina - Čadca
riešený na max. rýchlosť 120 km/h. Ostatná časť koridoru,
úsek Čadca - Skalité - Zwardoň sa modernizuje podľa
samostatného projektu, a to úsek Čadca - Skalité na max.
rýchlosť 100 km/h. a úsek Skalité - Zwardoň na 70 km/h
vrátane elektrifikácie. Tento postup je dohodnutý s poľským
partnerom a pri ďalšom zvyšovaní prepravných nárokov
pripravujú obe strany definitívne riešenie v novej trase.
Celý slovenský úsek koridoru by mal byť ukončený do roku
2006 s investičným nákladom 3,7 mld Sk.
V úseku Žilina - Čadca - Skalité je 14 ocelových mostov s
ktorých prevažná časť je navrhnutá na prestavbu na
ocelové, resp. betónové s koľajovým lôžkom.
Indikovaný zoznam stavieb pre realizáciu zámeru:
Por.č. | Úsek | Dĺžka úseku (km) | Orientačné investičné náklady v mil.Sk | Predpokladaný termín realizácie |
1. | Žilina – Čadca | 31 | 1 024 | do r.2006 |
2. | Čadca – Skalité | 21 | 2 710 | do r.2002 |
Celkom | 52 | 3 734 |
3.2. Modernizácia pohraničných
prechodových staníc
V súvislosti s ambíciami SR i ostatných krajín
strednej Európy vstúpiť do EÚ, ktorú v očiach občanov
symbolizuje najmä sloboda pohybu a likvidácia vnútorných
hraníc, je dosť ťažké hovoriť o rozvoji PPS. Napriek tomu
však PPS majú v procese modernizácie koridorových tratí
svoje miesto. Pretože vstup do EÚ je proces a vytváranie
jednotného priestoru, ako ukazuje historická skúsenosť napr.
z USA, je tiež procesom trvajúcim niekoľko desiatok rokov,
svoju úlohu v ňom zohrávajú nielen existujúce rozdiely v
technickej vybavenosti susedných železníc, ale i ľudský
faktor. Prináša to rôzne obmedzenia, ktoré sa prejavujú
napríklad v limitovanom poznaní tratí, obmedzenom pracovnom
čase, viazanosti na určité teritórium a pod. Aj z toho je
zrejmé, že PPS budú musieť existovať ešte dlhú dobu.
Trvanie úkonov v PPS sa však pri analýzach možností
zrýchlenia prepravy tovarov javí ako výrazný potenciálny
zdroj úspory času. Ukazuje sa tiež, že tieto úspory v pomere
k potrebným vynaloženým investičným nákladom sú veľmi
výrazné. SR a ŽSR ako
železnica, na ktorej sú tranzitné vzdialenosti relatívne
krátke, má preto výrazný záujem riešiť problematiku PPS.
Vzhľadom na súčasný stav technickej vybavenosti, súčasne
prepravovaný objem tovarov a najmä potenciál nárastu prepráv
sa ako kľúčové PPS javia stanice Kúty, Čadca a Čierna nad
Tisou.
3.2.1. Kúty, výmenná stanica
V tejto stanici ide predovšetkým o vybudovanie
kompletnej infraštruktúry pre spoločnú prechodovú
pohraničnú stanicu. V prvej fáze realizácie už boli
vybudované colné a komerčné obvody. V súčasnosti je
potrebné zabezpečiť realizáciu výstavby elektronického
zabezpečovacieho zariadenia, rekonštrukciu zhlavia,
peronizáciu stanice a výstavbu podchodov. Celkový plánovaný
objem nákladov stavby je 960 mil. Sk.
3.2.2. Čadca, výmenná stanica
Stavba je rozdelená na 2 etapy. Prvá etapa bola
ukončená v rozsahu objektov podchodu, nadstavby železničnej
stanice a peronizácie ešte v roku 1997. Pritom časť výstavby
v objeme 2,4 mil. EUR bola financovaná z prostriedkov PHARE. V
súčasnosti prebieha rekonštrukcia prechodovej stanice Čadca s
rozpočtovým nákladom 811 mil. Sk. Hlavný objem prác
predstavuje rekonštrukcia bohumínskeho zhlavia a výstavba
elektronického stavadla.
3.2.3. Prechodová stanica Čierna n/T
Keďže súčasné technické a technologické vybavenie
stanice širokého rozchodu už nevyhovuje dnešným nárokom a
pre nedostatok finančných prostriedkov bola zanedbaná aj
údržba železničného zvršku, situácia si vyžaduje
modernizáciu celej stanice. Navrhovanou modernizáciou stanice
širokého rozchodu budú dotknuté takmer všetky jej základné
prostriedky od východného zhlavia vchodovej a odchodovej
skupiny až po západné zhlavie smerovej skupiny, a to vrátane
komplexnej obnovy traťových koľají od štátnej hranice medzi
Slovenskou republikou a Ukrajinou po východné zhlavie vchodovej
a odchodovej skupiny ŠR a ich trakčného vedenia.
Predpokladané investičné náklady na modernizáciu ŠRT
prevyšujú 1 mld Sk. Podobne aj zmena štruktúry
prepravovaných komodít si vyžaduje nové technické a
technologické vybavenie pracovísk v obvode prekládky.
Predpokladané investičné náklady na prekládkový obvod sú
150 mil. Sk.
4. Financovanie modernizácie
Predpokladaná výška potrebných investičných
prostriedkov bola stanovená na základe spracovaných štúdií
realizovateľnosti a investičného programu modernizácie tratí
ŽSR
zaradených do medzinárodných koridorov IV, Va, VI TEN v
cenách roku 2000. Celková potreba finančných prostriedkov je
97,307 mld Sk, z toho v rokoch 2000 – 2006 je potrebných
39,845 mld. Sk. Vzhľadom na vysoký objem týchto prostriedkov
je zrejmé, že plánované ciele nie je možné splniť bez
vytvorenia adekvátneho modelu financovania, ktorý by
umožňoval zapojiť do financovania prác okrem verejných
zdrojov aj domácich a zahraničných investorov.
Pre ďalšie obdobie by zdrojmi financovania obnovy
infraštruktúry mali byť:
Štátny rozpočet | kapitálové výdavky štátneho rozpočtu |
Úvery | so štátnou zárukou |
Vlastné zdroje | odpisy z dopravnej cesty a po transformácii aj príjmy z komerčnej činnosti |
Úvery komerčných bánk | od domácich a zahraničných bánk |
Granty EÚ | program PHARE, ISPA |
V rámci technickej a finančnej pomoci EÚ je
možno uvažovať s príspevkom fondu ISPA na konkrétne projekty
vo výške 1 - 2 mld Sk v období rokov 2000 – 2006 za
predpokladu dostatočného objemu vlastných zdrojov na
spolufinancovanie. Tieto prostriedky budú výlučne použité na
modernizáciu tranzitných koridorových tratí.
Dotácie zo štátneho rozpočtu sú potrebné vo výške 4 mld
Sk ročne s tým, že kapitálové výdavky štátneho rozpočtu
by sa mali pohybovať na úrovni 270 mil. Sk ročne a zvyšok
predstavujú úvery so štátnou zárukou. Pomer týchto zdrojov
bude variabilný podľa možností ŠR v danom roku. Zo štátnej
dotácie sa predpokladá financovanie modernizácie mobilných
prostriedkov vo výške 500 mil. Sk ročne.
S ohľadom na potrebu rozvoja železničnej infraštruktúry v
čo najkratšom období je nutné prijať úvery od domácich ako
aj zahraničných komerčných bánk. Potrebná výška je
závislá od výšky ostatných zdrojov financovania.
Výška vlastných zdrojov na financovanie rozvoja
infraštruktúry je závislá na hospodárskom výsledku ŽSR . Vlastné zdroje
na modernizáciu a rekonštrukciu tratí sú vytvárané z
odpisov dopravnej cesty. Výška odpisov dopravnej cesty sa
pohybuje na úrovni 1,5 mld. Sk. Pre účely modernizácie je
možno uvažovať asi s 30-percentným podielom z odpisov, čo
predstavuje 500 mil. Sk ročne.
5. Záver
Železnice Slovenskej republiky vynakladajú maximálne
úsilie, aby zabezpečili rozvoj infraštruktúry vo finančnej
situácii, ktorá až doteraz nebola priaznivo naklonená
realizácii rozvojových a modernizačných programov.
Neuhrádzaním strát z výkonov vo verejnom záujme v rokoch
1993 - 1998 vznikol dlh štátu voči ŽSR vo výške asi 15 mld Sk. Na krytie
prevádzkových nákladov boli čerpané úvery, z čoho vyplýva
veľká úverová zaťaženosť ŽSR .
V poslednom období sa zo strany štátu sa začína napĺňať
programové vyhlásenie vlády SR v oblasti rozvoja železničnej
dopravy ako prioritnej dopravy v štáte. Je to napríklad
poskytnutá štátna záruka pri pôžičke EIB, ale aj uznanie
inštitútu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme nielen v
rovine deklaratívnej, ale vecne a účtovne ako obojstranne
výhodný vzťah dvoch zmluvných strán. Dokázali sme
pozitívne reštrukturalizovať úverové portfólio, zvýšili
sa tržby z prepráv, postupne znižujeme celkovú stratu ŽSR , oživila sa
investičná činnosť.
Očakávame výrazný vstup štátneho rozpočtu do financovania
modernizácie zariadení ŽSR , ktorý však bude podmienený výrazným
presadzovaním zmien v riadení a organizovaní práce na ŽSR a v konečnom dôsledku aj ukončením
programu transformácie ŽSR na
obchodný a trhovo orientovaný subjekt. Ďalšie oddialenie
modernizácie koridorov by znížilo schopnosť ŽSR konkurovať v segmente tranzitných
prepráv, pričom ich prípadná strata by sa výrazne prejavila
v ekonomike podniku. Návrh rozvoja železničnej
infraštruktúry do roku 2006 v celkovom objeme 39,8 mld. Sk je
nutné preto považovať za nevyhnutný i z hľadiska vytvorenia
podmienok na ozdravenie ekonomiky ŽSR .
Nutnosť tohoto programu neoslabí ani reštrukturalizácia
podniku a fungovanie dopravnej cesty v podmienkach voľného
prístupu operátorov na ňu.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Ing. Ladislav Saxa, generálny riaditeľ ŽSR , Klemensova 8,
813 61 Bratislava, Slovensko. Tel.: (++421 02) 5058 7007, e-mail:
gr@zsr.sk.
Skončil sa
spor o zhotoviteľa trate z Bratislavy do Šenkvíc
Jablkom sváru sa stal 800
metrov dlhý železničný most. Železničiari ho požadovali z
ocele, no alternatívne riešenie z betónu je podstatne
lacnejšie.
21.03.2002,
DANIELA ZVERKOVÁ - Víťazom verejnej súťaže na dodávku
stavebných prác pre modernizáciu železničnej trate
Bratislava-Rača - Šenkvice sa stalo konzorcium bratislavských
firiem Doprastav a Železničné stavebníctvo a spoločnosti ŽS
Brno. Definitívne sa tak skončil spor, ktorý sa medzi
zadávateľom a účastníkmi výberového konania vliekol štyri
mesiace.
Modernizácia železničnej trate zo Šenkvíc do
Bratislavy-Rače je súčasťou železničného koridoru z
Košíc, cez Žilinu do Bratislavy a delí sa na tri úseky.
Prvý sa končí vo Svätom Jure, druhý v Pezinku a tretí v
Šenkviciach. S rekonštrukciou sa má začať v tomto roku a po
jej dokončení by sa vlaky mohli po trati pohybovať
rýchlosťou až 160 km/hod.
Ide o projekt, na ktorý Európska únia vyčlenila viac ako 50
mil. EUR z eurofondov a prostriedkov programu ISPA, ktoré v
tomto prípade reprezentujú nenávratných 75 %. Verejnú
súťaž na dodávku stavebných prác vyhlásili Železnice SR (
ŽSR ) 10. júla 2001 s tým, že termín odovzdávania
ponúk bol 21. september minulého roka. Ten sa kvôli viacerým
dodatkom zo strany zadávateľa posunul o dva týždne.
Na verejnej súťaži sa zúčastnili tri konzorciá. Okrem už
spomínaného víťaza to boli Stavba silnic a drah Hradec
Králové, s.r.o., spolu s Inžinierskymi stavbami Košice a
tretím bolo Združenie Koridor. Tvorilo ho ZIPP Bratislava, TSS
Bratislava, Slov-Via Poprad (reprezentuje veľké francúzske
spoločnosti VINCI a Eurovia) a Železniční stavitelství Praha
(ktoré je dcérou švédskej spoločnosti Skanska).
Predseda komisie nevyhovoval
Združenie Koridor podalo viacero sťažností na
vedenie súťaže. Ani na jednu nedostalo v zákonnej lehote 90
dní kvalifikovanú odpoveď. Jednou z príčin bol predseda
výberovej komisie a námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre technický rozvoj
Ladislav Dimun. Jeho meno figurovalo podľa obchodného registra
vo viacerých podnikoch spolu s ľuďmi, ktorí sa nachádzajú v
najvyšších orgánoch firiem, tvoriacich konzorcium na čele s
Doprastavom. Aj podpredsedníčka vlády SR pre integráciu
Mária Kadlečíková pripustila, že môže ísť o konflikt
záujmov.
Hrozilo zrušenie tendra, pretože jedna z podmienok –
moratórium na únik informácií pred vyhlásením výsledkov
súťaže – bola na sklonku minulého roka viacnásobne
porušená. Aby sa súťaž zbytočne nepredlžovala L. Dimun z
funkcie predsedu vyhodnocovacej komisie ŽSR na vlastnú žiadosť
odstúpil, tender na odporúčanie veľvyslanca Európskej
komisie (EK) v SR Waltera Rochela nezrušili. Výsledky súťaže
vyhlásili až minulý týždeň, hoci sa tak podľa M.
Kadlečíkovej malo stať ešte v minulom roku.
„Táto medzinárodná súťaž má iné postupy hodnotenia ako
domáce tendre. Nerozhoduje o víťazovi, len hodnotí ponuky
účastníkov,“ tvrdí generálny riaditeľ zadávateľa
objednávky ŽSR Ladislav Saxa. Víťaza na základe záverov komisie ŽSR vyberie EK, ktorej
pozorovateľ sa na všetkých rokovaniach vyhodnocovacej komisie ŽSR pravidelne
zúčastňoval.
Betón je lacnejší ako oceľ
Združenie Koridor tiež podalo sťažnosť proti
zrušeniu možnosti podávať alternatívne riešenia tesne pred
ukončením súťaže. Vyriešilo totiž náhradu drahých
oceľových nosníkov mosta za približne 6 mil. EUR, ktorého
materiál je potrebné dodať zo zahraničia, o polovicu
lacnejším riešením z betónových nosníkov. „Išlo o
hrubý zásah do objektivity súťaže účelovo zameraný na
zvýhodnenie horšieho a drahšieho riešenia,“ tvrdí
generálny riaditeľ spoločnosti ZIPP, s.r.o., Bratislava
František Hirner.
„Doprastav vie stavať aj betónové mosty a tiež mal
pripravenú alternatívu. Nepredložil ju, pretože v zmysle
súťažných podmienok smie zadávateľ o alternatíve rokovať
len s víťazom súťaže,“ oponuje predseda Predstavenstva
Doprastavu Ivan Šesták.
Podľa I. Šestáka vyhralo konzorcium na čele s Doprastavom
preto, lebo malo cenovo najvýhodnejšiu ponuku – o 67 mil. Sk
menej ako súperi – a strikne dodržiavalo súťažné
podmienky. F. Hirner na margo tohto vyhlásenia uvádza, že
súťažné podmienky boli prekrútené a oficiálnou príčinou
neúspechu združenia Koridor bolo zlé technické riešenie.
ZIPP mal vlani obrat 7,2 mld. Sk, z toho len 40 mil. Sk.
predstavovali zákazky z verejných zdrojov. „Na Slovensku
pracujeme teda takmer výlučne pre súkromných investorov a
verejné zákazky vyhrávame len v zahraničí. Práve sme
vyhrali zákazku v cene 4 mil. EUR na 2,5 km dlhý úsek novej
vetvy metra vo Viedni. Súťaž vypísal magistrát Viedne a
stavbu vyhrala nemecká stavebná spoločnosť Bilfinger Berger.
Tá si ZIPP vybrala ako dodávateľa tübingov,“ uzatvára F.
Hirner.
Pripravujú sa ďalšie projekty
Rekonštrukčné práce s podobným zameraním sa už v roku 2000
ukončili na dvojkoľajovej trati Trnava - Cífer v dĺžke 6
kilometrov. Náklady na ich realizáciu dosiahli takmer 400
miliónov Sk. Ešte v tomto roku by mali železnice čerpať z
fondu ISPA financie aj na modernizáciu úseku Cífer - Šenkvice
a staníc Bratislava-Rača a Trnava. Celkové náklady na
projekt, ktorého ukončenie sa predpokladá v roku 2007,
dosahujú podľa predbežných odhadov 136 miliónov EUR. ISPA
prispeje v celom časovom horizonte na stavebné a
rekonštrukčné práce sumou 58 miliónov Sk.
Finančné memorandum k tomuto projektu už vláda SR schválila.
Za EK ho ešte vlani podpísal jej komisár pre regionálnu
politiku Michel Barnier. ŽSR by tak v tomto roku
vyhlásili výberové konanie na dodávateľa diela.
Dosiaľ nekonkretizovaný finančný príspevok schválila EK z
ISPA aj na železničnú trať Nové Mesto na Váhom - Trnava. V
súčasnosti prebieha projektová príprava stavebných prác na
úsek Púchov - Nové Mesto nad Váhom. O prostriedky ISPA sa
bude uchádzať aj úsek Cífer - Svätý Jur.
Miliardy do koridoru
20. 3. 2002, Bratislava - Plánovaný
tohtoročný objem investícií ŽSR predstavuje 6,8 mld. Sk, z toho vlastné
zdroje železnice použijú vo výške 1,4 mld. Sk. Železnice
budú čerpať aj prostriedky z fondu ISPA v objeme 413 mil. Sk.
Zvyšný objem cudzích zdrojov plánujú pokryť úvermi so
štátnou zárukou. Investície ŽSR sa budú orientovať najmä na rozvoj
železničnej infraštruktúry. Prevádzkovateľ železničnej
dopravnej cesty zmodernizuje tri úseky koridoru Bratislava –
Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, na rýchlosť 160
km/hod.
Železnice SR
budú modernizovať piaty koridor po etapách
Bratislava (20.3.2002) -
Železnice SR ( ŽSR ) sa po vzniku Slovenskej republiky zapojili do
medzinárodnej spolupráce na modernizácii európskej
železničnej siete. Po technickej stránke je totiž hlavným
nedostatkom ich železničnej infraštruktúry nízka úroveň
traťových rýchlostí, ktorá dosahuje maximálne 120 km/h a
len výnimočne na trati Kúty - Bratislava 140 km/h. Iba 8,4
percenta tratí z celkovej dĺžky 3 661,696 km vyhovuje
rýchlosti 120 km/hod a 17,9 percenta tratí rýchlosti 100
km/hod.
Návrh na rozvoj železničnej infraštruktúry do roku 2006 sa
predpokladá v celkovom objeme 39,8 mld Sk.
Základnou filozofiou programu rozvoja železničnej
infraštruktúry sa stali materiály prijaté EÚ po podpísaní
Maastrichtskej dohody. K upresneniu trás multimodálnych
koridorov pre oblasť strednej a východnej Európy došlo na II.
Paneurópskej konferencii ministrov dopravy na Kréte v marci
1994 a III. Paneurópskej dopravnej konferencii v Helsinkách v
roku 1997.
Do sústavy tzv. krétskych koridorov patria na území Slovenska
nasledujúce trate: koridor číslo IV: Kúty - Bratislava -
Štúrovo, koridor číslo V: Bratislava - Žilina - Košice -
Čierna nad Tisou, koridor číslo VI: Žilina - Čadca -
Skalité - Zwardoň, koridor číslo IX: Plaveč - Prešov -
Košice - Čaňa/Čierna nad Tisou.
Slovenská vetva piateho koridoru je dlhá 536, 3 km, vedie od
Bratislavy cez Žilinu a Košice až do Čiernej nad Tisou. V
prvejčasti modernizácie sa uvažuje realizovať úsek
Bratislava - Žilina, aby sa jeho spojením s koridorom č. VI na
trase Žilina - Čadca - Skalité - Zwardoň dosiahlo prepojenie
sever - juh do roku 2006. V druhej časti po roku 2006 bude
modernizácia pokračovať v úseku Žilina - Košice a následne
v tretej časti z Košíc do Čiernej nad Tisou. Na úseku
Bratislava - Púchov sa dosiahne maximálna rýchlosť 160 km/h,
z Púchova do Košíc bude maximálna rýchlosť 120 km/h a kde
to miestne pomery dovolia do 140 km/h. Z Košíc do Čiernej nad
Tisou bude tiež možné dosiahnuť rýchlosť 160 km/h. Nižšia
traťová rýchlosť bude ponechaná len v náročných úsekoch,
ktoré by si vyžadovali neprimerané zvýšenie investičných
nákladov. V rámci modernizácie sa vykonajú aj ďalšie
úpravy staníc a zastávok:
predĺženie koľají v staniciach, mimoúrovňové prístupy na
nástupištia, rekonštrukcie zhlaví staníc pre umožnenie
prechodu vlaku traťovou rýchlosťou, vybudovanie
mimoúrovňových krížení železnice s pozemnými
komunikáciami, bezbariérové prístupy a pod.
V rokoch 2000 - 2007 sa zabezpečuje príprava a následne
realizácia stavieb, resp. úsekov s takýmito rozpočtovými
nákladmi:
Doteraz sa na piatom koridore zrealizoval traťový úsek
Cífer - Trnava (v rámci stavby Bratislava Rača - Trnava,
modernizácia trate na rýchlosť 160 km/h) v celkovej dĺžke
5,8 km s nákladmi 489 mil. Sk. Modernizácia sa začala koncom
roku 1999 a jeho kolaudácia so súvisiacimi objektmi sa
uskutočnila 13. augusta 2001. Na tomto úseku ŽSR zrekonštruovali trať, trolej a štyri
mosty, pričom nad potokom Parná postavili úplne novú mostnú
konštrukcia. Vybudovali tiež novú kábelovú trasu pre
zabezpečovacie zariadenie. Stavba bola financovaná z
prostriedkov štátnej dotácie a čiastočne z prostriedkov
úveru so štátnou zárukou.
Na modernizáciu piateho koridoru plánujú ŽSR využiť aj prostriedky z fondu ISPA
(The Instrument for Structural Policies for Pre-accession -
Nástroj štrukturálnej politiky v období pred vstupom). ISPA
je finančný nástroj Európskych spoločenstiev, vytvorený s
cieľom pomôcť desiatim krajinám strednej a východnej Európy
v oblasti životného prostredia a dopravy vzhľadom na ich
možný vstup do Európskej únie. ISPA poskytuje finančnú
podporu investícií v uvedených oblastiach, aby urýchlila
dosiahnutie zhody legislatívy kandidátskych krajín s
legislatívou EÚ, ktorá je v platnosti v týchto dvoch
sektoroch.
Na základe rozhodnutia vlády SR, v spolupráci s Ministerstvom
dopravy, pôšt a telekomunikácií a ŽSR bolo rozhodnuté, že na financovanie z
fondu ISPA bude zaradená modernizácia koridoru číslo V
rozdelená do etáp.
Ako prvá etapa sa pripravila časť trate Bratislava Rača -
Trnava, úsek Bratislava Rača - Šenkvice, ucelené časti
stavby Bratislava Rača - Svätý Jur, Svätý Jur - Pezinok,
Pezinok - Šenkvice. V roku 1999 - 2000 sa v spolupráci s
konzultantmi Európskej komisie vypracovala na tieto ucelené
časti žiadosť na získanie finančnej podpory z fondu ISPA.
Výška oprávnených nákladov predstavovala objem 51 422 000
EUR. Žiadosť bola predložená prostredníctvom podpredsedu
vlády pre Európsku integráciu na posúdenie Európskej komisii
v Bruseli. Európska komisia žiadosť schválila v júli 2000,
následne sa podpísalo Finančné memorandum medzi EK a vládou
SR, na poskytnutie finančných prostriedkov z fondu ISPA vo
výške 75 % oprávnených nákladov, čo je 38 566 500 EUR.
Ostávajúcich 25 % nákladov je povinná dofinancovať
prijímajúca krajina, v prípade tejto stavby to bude štátny
rozpočet SR.
V júli 2001 vyhlásili ŽSR
medzinárodnú verejnú súťaž na výber zhotoviteľa stavby
Bratislava Rača - Šenkvice. Celý procesobstarávania sa
uskutočnil v zmysle podmienok Európskej komisie a pod stálym
dohľadom zástupcov EK. Do súťaže sa prihlásilo 19
uchádzačov, z ktorých v konečnom dôsledku odovzdali svoje
ponuky traja uchádzači vo forme konzorcií - Doprastav
Bratislava, Stavba silnic a železnic, a.s., Hradec Králové a
Združenie Koridor Zipp. Po vyhodnotení ponúk vypracovala
hodnotiaca komisia záverečnú správu, v ktorej odporučila
poradie uchádzačov. Po odsúhlasení záverečnej správy
Delegácia EK na Slovensku schválila, že zmluva bude pridelená
združeniu Doprastav, a.s., Bratislava.
Po schválení nasledovalo podpísanie zmluvy najprv
obstarávateľom ( ŽSR ), potom odsúhlasenie Delegáciou EK a
poslednýpodpisoval Doprastav, a.s., Bratislava. Zmluva nadobudla
právoplatnosť 11. marca 2002, kedy bola zo strany úspešného
uchádzača predložená banková garancia na realizáciu.
Odovzdanie staveniska sa uskutočnilo v termínoch od 11. do 19.
marca, termín ukončenia stavby je december 2005, kedy končí
aj platnosť Finančného memoranda. Po tomto termíne nie je
možnosť financovať stavbu z prostriedkov poskytnutých
Európskou komisiou.
Realizácia stavby a čerpanie finančných prostriedkov bude pod
prísnym dohľadom Európskej komisie.
ŽSR
požiadali o prostriedky z fondu ISPA aj na druhú etapu projektu
trate Bratislava-Rača - Trnava (modernizácia železničných
staníc a traťový úsek Šenkvice - Cífer), ktorá je v
štádiu už podpísaného Finančného memoranda s príspevkom
EK vo výške 50 % oprávnených nákladov, čo predstavuje 58
429 500 EUR. Po jej schválení budú nasledovať ďalšie kroky
tak ako pri prvej etape projektu.
Aj na tretiu etapu, úsek Trnava - Piešťany (v rámci stavby
Trnava - Nové Mesto nad Váhom, modernizácia trate na
rýchlosť160 km/h) bola vypracovaná žiadosť na získanie
finančnej podpory z fondu ISPA. Žiadosť schválila vláda SR a
je pripravená na odoslanie do Bruselu. Prvá časť úseku
Trnava - Piešťany má predpokladaný začiatok realizácie v
druhej polovici roku 2003, druhá časť Piešťany - Nové Mesto
nad Váhom - Piešťany má predpokladaný začiatok realizácie
v druhej polovici roku 2004.
Investičné zámery ŽSR
v roku 2002
Bratislava
(18.3.2002) - Dokončenie rozostavaných stavieb na
vysokorýchlostných koridoroch, realizácia stavieb, ktoré
znížia zamestnanosť, zvýšia bezpečnosť vlakovej dopravy a
zabezpečia modernizáciu informačných systémov, to sú
priority, ktoré ŽSR
zaradili do plánu investícií na rok 2002.
Celkový plánovaný objem investícií predstavuje čiastku 6,
817 miliardy korún. Z vlastných zdrojov by mali železnice
čerpať1,379 mld a z cudzích 5,438 mld korún. Cudzie zdroje
budú tvoriť investičné dotácie zo štátneho rozpočtu z
roku 2001 vo výške 265 a z roku 2002 vo výške 350 miliónov.
Aj v tomto roku využijú železnice prostriedky z fondu
Európskej únie ISPA v objeme takmer 413 miliónov. Štátne
dotácie a európske fondy využijú najmä na rozvoj
železničnej infraštruktúry na modernizáciu koridoru č. V:
Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou na rýchlosť
160 km/h, na úseky Bratislava-Rača - Šenkvice, Šenkvice
- Cífer (v rámci stavby Bratislava-Rača - Trnava) a Trnava
- Piešťany (v rámci stavby Trnava - Nové Mesto nad Váhom).
Časť prostriedkov sa dostane aj na ostatné koridory,
konkrétne na koridor č. VI: Žilina - Čadca - Skalité
Zwardoň, koridor č. IV: Kúty - Bratislava - Štúrovo a
koridor č. IX: Plaveč - Prešov - Košice Čaňa
Hidasnémeti.
Rozdiel vo výške 3,433 mld korún plánujú ŽSR pokryť úvermi so štátnou zárukou.
Konzorcium Doprastav, ŽS Bratislava a ŽS Brno vítazom
tendra na obnovu tratí ŽSR
6.3.2002 , Bratislava -
Konzorcium bratislavských firiem Doprastav, Železnicné
stavebníctvo (ŽS) a spolocnosti ŽS Brno sa stalo vítazom
verejnej sútaže na dodávku stavebných prác pre modernizáciu
železnicnej trate Šenkvice - Bratislava-Rača. TASR o tom
informoval generálny riaditel zadávatela objednávky Železníc
SR ( ŽSR ) Ladislav Saxa.
Medzi dalšími uchádzacmi o predmetnú dodávku sa spomínali
aj firmy ZIPP, s. r. o., Bratislava, IPS Skanska, a. s., Praha ci
Stavba silnic a železnic, a. s., Hradec Králové. Konecné
rozhodnutie 7-clennej výberovej komisie o vítazovi tendra
potvrdila aj Európska komisia (EK), nakolko zo štrukturálneho
fondu Európskej únie (EÚ) ISPA budú na modernizáciu
predmetnej trate cerpat železnice financné prostriedky v objeme
38 miliónov EUR. Na úcet ŽSR by mali byt podla L. Saxu
poukázané ešte tento mesiac. V marci sa predpokladá aj
zaciatok stavebných prác.
Úsek Šenkvice - Bratislava-Rača je súcastou medzinárodného
koridoru TINA c. V., ktorého slovenská cast smeruje z
Bratislavy cez Žilinu, Košice do Ciernej Nad Tisou. V Žiline
sa napája na koridor c. VI., ktorý pokracuje smerom na Varšavu
do Gdanska až k pobrežiu Baltického mora. Cielom modernizácie
je zvýšit maximálnu rýchlostou premávky až na 160
kilometrov za hodinu. Rekonštrukcné práce s podobným úcelom
sa už v roku 2000 ukoncili na dvojkolajovej trati Trnava -
Cífer v dlžke 6 kilometrov. Náklady na ich realizáciu
dosiahli takmer 400 miliónov Sk.
Ešte v tomto roku by mali železnice cerpat z fondu ISPA
financie aj na modernizáciu úseku Cífer - Šenkvice a staníc
Trnava - Bratislava-Rača. Celkové náklady na projekt, ktorého
ukoncenie sa predpokladá v roku 2007, dosahujú podla
predbežných odhadov 136 miliónov EUR. ISPA prispeje v celom
casovom horizonte na stavebné a rekonštrukcné práce sumou 58
miliónov Sk. Financné memorandum k tomuto projektu dnes
schválila vláda SR, pricom podpredsednícke pre integráciu
Márie Kadlecíkovej uložila zabezpecit podpísanie dokumentu do
8. marca 2002. Za EK ho ešte vlani podpísal jej komisár pre
regionálnu politiku Michel Barnier. ŽSR by tak ešte v tomto roku vyhlásili
výberové konanie na dodávatela diela.
Dosial nekonkretizovaný financný príspevok schválila EK z
ISPA aj na železnicnú trat
Nové Mesto na Váhom - Trnava . V súcasnosti prebieha
projektová príprava
stavebných prác na úsek Nové Mesto nad Váhom-Púchov. O
prostriedky ISPA sa bude uchádzat aj úsek Cífer - Svätý Jur.
Modernizáciu tratí na rýchlost 160 km/h predpisujú
železniciam dohody AGC (Európska dohoda o medzinárodných
železnicných magistrálach) a AGTC (Európska dohoda o
najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy
a súvisiacich objektoch).
Strana vytvorená / Site
created : 01-IV-2002 Posledná aktualizácia / Last update : 09-II-2004 |
( korid02.htm ) |