Rýchlodráha v Bratislave
Tomáš Hollarek
História mestskej hromadnej
dopravy v Bratislave siaha do konca predchádzajúceho storočia,
keď mesto malo približne 65 000 obyvateľov. V auguste roku
1895 začala sa prevádzka na električkovej trati, vedúcej od
bývalého hotela Kriváň cez Kamenné námestie po Trokanovu
ulicu na Podhradí, s celkovou dĺžkou 3125 m. Trate boli
budované ako jednokoľajové, s výhybňami a rozchodom koľají 1000 mm. Vozový park
pozostával z piatich motorových a štyroch prívesných
vozidiel.
Veľa vody pretieklo dolu
Dunajom od začiatkov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.
Mesto sa zmenilo na nepoznanie. Zavedenie hromadnej dopravy bolo
progresom, ktorý umožnil jeho ďalší územný rozvoj.
Súčasné mesto, v ktorom
žije 385 000 obyvateľov, má v terajších sociálnych
podmienkach aj iné požiadavky na dopravu. Ľudia sa chcú
rýchle a pohodlne dostať za svojimi cieľmi na pracovisko, do
škôl, za kultúrou alebo športom, za nákupmi, k známym, ale
aj späť domov. Pribúdaním obyvateľov, stálym zlepšovaním
ich životného štandardu rastú aj požiadavky na prepravu.
Rozpínaním sa mestského zastavaného územia rastú aj
prepravné vzdialenosti, čo zasa predlžuje čas premiestnenia, ale rastie aj potrebný vozový
park na zabezpečenie týchto nárokov. Postupne s rastom mesta
sa rozvíjala aj mestská hromadná doprava. Roku 1927 v meste
zaviedli autobusovú dopravu a roku 1941 aj trolejbusovú
dopravu. Roku 1981 prepravil Dopravný podnik mesta Bratislavy už 308 miliónov
cestujúcich. K dispozícii mal 173 električiek, 107 trolejbusov
a 661 autobusov. Prevádzkoval 13 liniek električiek, 5 liniek
trolejbusov a 49 liniek autobusov. Celková dĺžka
prevádzkovaných liniek je 218,8 km električiek, 69,1 km
trolejbusov a 1177,1 km autobusov.
Prudkému rastu mesta po
oslobodení nezodpovedal adekvátny rozvoj výkonnej koľajovej
hromadnej dopravy. Príčinou bolo najmä precenenie
individuálnej automobilovej dopravy. V tom čase dokonca v
mnohých európskych mestách úplne zrušili električky ako
prežitý dopravný prostriedok. Až neskôr, pri vyššom stupni
automobilizácie sa ukázalo, že automobilová doprava vo
veľkomestách nemôže zvládnuť všetky nároky na prepravu,
pretože jej plošné nároky (komunikácie, križovatky, odstavné plochy) prevyšujú územné
možnosti. Veľká koncentrácia automobilovej dopravy v mestách
aj zhoršuje jeho životné prostredie.
Bratislava
má špecifickú geografickú polohu. Jadro mesta je vklinené
medzi rieku Dunaj a pohorie Malé
Karpaty. Rozloha mesta je veľká a s ohľadom na spomínané
prírodné danosti nemožno hovoriť o kompaktnej zástavbe ani v
súčasnosti ani vo výhľade.
V Smernom územnom pláne
mesta, schválenom vládou SSR roku 1976, predpokladá sa vzrast
počtu obyvateľov mesta na 503 000 do roku 2000. Úmerne budú
rásť aj pracovné príležitosti, nároky na školstvo,
kultúru, vybavenosť. Očakávané prepravné nároky v tomto
období predstavujú približne milión ciest denne.
Tieto údaje boli podkladom
pre zamyslenie sa nad budúcnosťou dopravy v Bratislave.
Individuálna automobilová doprava v žiadnom prípade nemôže
zabezpečiť prepravné nároky. To by museli zničiť polovicu
mesta, aby sme zabezpečili dostatočne výkonné komunikácie a
dostatok odstavných plôch v ťažiskách záujmov. Preto jednou
z reálnych možností je
zabezpečiť v meste takú hromadnú dopravu, ktorá bude
schopná konkurovať individuálnej automobilovej doprave
rýchlosťou a pohodlím prepravy.
Po dlhých úvahách,
prepočtoch a zrovnávaniach rozličných do úvahy
prichádzajúcich systémov sa rozhodlo budovať v Bratislave
systém mestskej rýchlodráhy. Základné charakteristiky
systému sú samostatné vedenie tratí bez možnosti kolízie s
inými druhmi dopravy, možnosť spájania vozidiel do vlakových
súprav, vysoká jazdná rýchlosť, nastupovanie a vystupovanie bez použitia schodov, čím sa
značne skráti zdržanie na staniciach.
V centre mesta sa
predpokladá podzemné vedenie trás s ohľadom na hodnoty
zástavby a životné prostredie. Systém rýchlodráhy sa zvolil
najmä preto, že sa ním dosahujú vysoké cestovné rýchlosti
(32-36 km/hod.), kapacita systému zabezpečuje očakávané
prepravné množstvá, ktoré dosahujú rádovo 20 000
cestujúcich v silnejšom smere v špičkovej hodine. Také
prepravné množstvá môžu zvládnuť klasické električky iba
zdvojením trás, pričom ich cestovná rýchlosť je polovičná, v
centre mesta ešte menšia.
V ďalekom výhľade na
funkciu systému boli navrhnuté dve diametrálne trasy
rýchlodráhy, ktoré spájajú maximálny počet okrajových
obytných a priemyselných celkov s mestským centrom.
Navrhované dve trasy vytvárajú štyri radiály mimo centra
mesta, ktoré možno navzájom prepojiť rozličnými spôsobmi.
Tak vznikli tri možné alternatívy prepojenia v centre, ktoré
majú trasy radiál nemenné. Ide o tieto radiály:
Tieto štyri radiály v centre mesta vytvoria plošnú obsluhu
s dvoma prestupovými uzlami. Vlastné vedenie trás v centre mesta sa skúmalo vo viacerých
alternatívach, pričom sa hľadala optimálna alternatíva,
ktorá by najlepšie vyhovovala obsluhe centra po jeho
dobudovaní potrebnými zariadeniami vyššej občianskej
vybavenosti.
Navrhnutý systém odobrila sovietska expertíza a po prerokovaní ho schválila
vláda SSR roku 1976. Súčasne sa rozhodlo začať výstavbu v
mestskom sektore Petržalka a zabezpečiť jej prepravné nároky
prepojením trate do centra mesta. Zložitým technickým
problémom tejto trate je prekonanie Dunaja. Výstavba tunela pod Dunajom, ktorý sa javí
ako najvhodnejšie riešenie, je technicky, časovo, aj
ekonomicky veľmi náročné, pričom prepravné nároky
Petržalky rastú veľmi rýchlo, pretože sa tu odovzdáva do
užívania ročne zhruba 4000 bytov. Z týchto dôvodov sa rozhodlo v I. etape výstavby rýchlodráhy
využiť železničný most zo Šafárikovho námestia a
vytvoriť dve stanice v centre v trase opustenej železničnej
trate. Tak sa zabezpečí už v I. etape pešia dostupnosť
južnej časti centra mesta z týchto staníc, ako aj možnosť prestupu na existujúci systém
mestskej hromadnej dopravy v meste. V Petržalke sa bude trasa budovať od severu na juh a
postupne predlžovať výstavbou ďalších úsekov a staníc.
Začatie prevádzky na I. úseku vláda SSR stanovila na rok
1986. Do roku 2000 sa predpokladá
dobudovanie celého úseku v Petržalke a časti úseku v centre
mesta.
Výstavba nového systému
mestskej rýchlodráhy v Bratislave je veľmi náročnou stavbou.
Ďalšie rozširovanie siete sa predpokladá v súlade s
potrebami rozrastajúceho sa mesta. Nový systém dáva však aj
nové možnosti urbanistickej tvorby centra mesta. Súčasne
umožňuje vysokú koncentráciu zástavby, pretože zabezpečuje
potrebné prepravné požiadavky. V súčasnosti prebiehajú
projektové práce I. úseku. Značné ťažkosti sú so
zabezpečením vhodného
vozidla, pretože u nás sa potrebné vozidlá nevyrábajú.
Preto sa plánuje dovoz vozidiel z NDR alebo zo ZSSR. Generálnym
projektom stavby je Dopravoprojekt v Bratislave.
( Krásy Slovenska )
|
|
Strana vytvorená / Site created : 4.
IX. 2000 Posledná aktualizácia / Last update : 4. IX. 2000 |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/metro2.htm ) |