Zabudnutá tragédia: V autobuse
zahynulo pätnást ludí
Vladimír Jancura, 05.10.2009 -
Najtragickejšia nehoda autobusu v histórii. Tak nazvali niektoré
médiá februárovú zrážku vlaku s autobusom na priecestí pri
Polomke. Boli však aj väcšie neštastia, lenže ludská pamät
je krátka. V nedelu uplynulo presne 50 rokov odvtedy, co na
priecestí medzi Martinom a Vrútkami zahynulo 15 ludí. A 14 dalších
bolo zranených, väcšinou tažko.
„Parný rušen sa tam zrazil s linkovým autobusom CSAD,
rozmetal jeho prednú cast a zvyšné torzo tlacil pred sebou ešte
pätdesiat metrov,“ približuje tragédiu z nedele 4. októbra
1959 historik železníc Jozef Gulík.
Všetko sa zbehlo už za tmy o 19.10 hodine. Vlak vyrazil z Vrútok
o šest minút skôr. Autobus viezol prevažne veriacich, ktorí
sa vracali do Turcianskej Štiavnicky a Podhradia. „Boli na
vysviacke kostola v Turcianskom Jasene,“ spomína dôchodca
Ivan Lamoš. Vtedy mal 15 rokov a v autobuse bola i jeho matka
Irena Lamošová.
Na vine bol závorár
Závory na železnicných priecestiach sa vtedy
obsluhovali rucne. Na tratovom kilometri 308,45 bolo služobné
stanovište (hradlo) Ráztoka, z ktorého železnicný
zamestnanec obsluhoval dvojicu návestidiel a dvoje mechanických
závor. Jedny boli vzdialené asi 400 metrov a druhé – priamo
na prilahlom priecestí.
Závorár potvrdil príjem správy o blížiacom sa vlaku, ktorý
hlásila stanica Vrútky, a klukovým pohonom pred budovou
zatvoril vzdialenejšie závory pri obci Záturcie. „Potom však
nasledoval nesprávny postup, ked postavil pre ocakávaný príchod
návestidlo smerom do Martina na návest Volno, hoci závory na
prilahlom priecestí ponechal otvorené,“ pokracuje Gulík. „Z
okna sledoval trat a závory chcel zavriet až vtedy, ked zbadá
prichádzat rušen.“
Ibaže sa už zotmelo a ked závorár zacul pískanie rušna a
vybehol von, bolo už neskoro. „Na jeho prekvapenie sa rušen
nachádzal bližšie, ako predpokladal, zároven zbadal linkový
autobus, ktorý v tom okamihu vošiel na priecestie,“
vysvetluje historik. Obraz tragédie skladá na základe vyšetrovacieho
spisu.
Živá skoncila v márnici
Neštastiu sa už nedalo zabránit. Rušnovodic na základe návesti
rozbehol mašinu na 61 kilometrov za hodinu. Ked zistil
nebezpecenstvo, dokázal už iba nepatrne znížit rýchlost.
„V zdemolovanom autobuse zahynulo na mieste 14 osôb, vrátane
vodica a mladej 19-rocnej sprievodkyne, a v nemocnici podlahol
zraneniam ešte další cestujúci,“ konštatuje Gulík. Z
celkovo 30 cestujúcich iba jedna žena neutrpela žiadne
zranenia.
Premávku na trati medzi Martinom a Vrútkami prerušili do 21.
hodiny. V Štiavnicke sa o neštastí dozvedeli až o hodinu neskôr.
Správy tohto druhu sa vtedy šírili velmi pomaly. „Doma sme
boli len my, dvaja bratia, otec nám zahynul v Povstaní,“
rozpráva Lamoš. „O mame sa najprv rozprávalo, že zomrela,
ved aj ju odviezli do márnice s ostatnými mrtvymi, kde sa však
naštastie prebrala.“
Irena Lamošová sa vtedy narodila druhýkrát, ale zo zranení
sa liecila pol roka. Mala zrejme tuhý korienok, žila potom ešte
takmer štyridsat rokov. „Zdravotné dôsledky nehody však
pocitovala až do smrti,“ dodáva syn.
Zlé správy cenzurovali
O niekolko dní po tragédii sa v Štiavnicke konal velký
pohreb. Naraz pochovávali osem obetí neštastia. „Dlho sa na
to spomínalo, obec sa z tolkého neštastia nevedela spamätat,“
hovorí starosta Turcianskej Štiavnicky Peter Ocka.
Pozostalí po obetiach a zranení cakali na odškodnenie, ale
nedockali sa ho. Aspon Lamošová nedostala nic. Po vyšetrovaní
nasledoval súd, ktorý pririekol hlavnú vinu závorárovi, ale
trest zmiernila polahcujúca okolnost. Vodic mal vraj pred
priecestím zastavit, aj ked závory neboli spustené a
presvedcit sa, ci nejde vlak.
O podobných tragédiách sa v komunistickom Ceskoslovensku novinári
nemohli rozpísat. Fungovala prísna cenzúra. Okrem strohej
agentúrnej správy sa citatelia nedozvedeli žiadne podrobnosti.
Navyše železnicné nehody neboli v tom case nicím mimoriadnym.