Perspektívy múzea
dopravy v Bratislave
Eugen Labanič
Muzeálna starostlivosť o hnuteľné pamiatky železníc,
ktoré najviac ovplyvnili rozvoj priemyslu v priebehu minulého
storočia, vyústila do veľkých múzejných centier - múzeí
dopravy. Toto obdobie výrazne usmernilo
priemyselno-hospodársky rozvoj v tomto storočí, napriek
tomu situácia múzea dopravy všeobecne (železničnej, cestnej,
vodnej a leteckej) dodnes nie je uspokojivo vyriešená.
Obdobie od začiatku 20. storočia predovšetkým v Európe
môžeme charakterizovať ako vzostup záujmu o národné
kultúrno-historické a technické pamiatky. Tým sa obohatili
zbierky už jestvujúcich múzeí a vznikali nové
špecializované národné múzeá, ktoré predstavili dejiny
rozvoja priemyslu, techniky alebo niektorého priemyselného
odvetvia štátu.
Množstvo hnuteľných pamiatok pre svoj nadmerný rozmer, resp.
objem presahovalo možnosti ich umiestnenia v klasických
múzeách. Dnes už väčšina z nich tvorí výstavné
komplexy, kde sa sústreďujú určité objekty alebo predmety so
snahou zachovať ich a odovzdať ďalším generáciám.
Väčšina európskych železníc zabezpečuje ochranu svojej
minulosti. Realizujú záchranu rušňov, osobných i
nákladných vozňov, ktoré majú muzeálnu hodnotu a vyžadujú
si rozsiahly výstavný priestor. Vytvárajú skanzeny
železničných vozidiel, ktoré slúžia pre
návštevníkov, poskytujú okrem zážitku významný
prameň pre bádateľov technického rozvoja, sú vhodnými
pomôckami technického vzdelávania, ale sú aj veľmi
príťažlivou atrakciou cudzineckého ruchu a turistiky.
Napriek tomu, že tieto historické železničné dopravné
prostriedky sú chránené a blížime sa k 150. výročiu
železnice na území Slovenska, takýto dôstojný stánok
ešte stále dáva na seba čakať a exponáty ostávajú
rozmiestnené po rôznych depách a staniciach.
Aj keď v minulom období bolo módou vystavovať historické
rušne a vozne muzeálnej hodnoty vo väčších železničných
staniciach, čo bolo len krátkodobé “defilé”, skúsenosti
ukazujú, že tieto výstavy boli skôr pre cestujúcu než pre
širšiu verejnosť, a navyše hrozilo tu nebezpečenstvo úrazu
a porušenia dopravných predpisov. Aktivity boli len
príležitostné a výsledkom oduševnenia pracovníkov a
fanúšikov železnice. Nemohli nahradiť úlohu šírenia
poznatkov a odborných informácií, ktoré poskytujú výstavné
exponáty v múzeách.
V uplynulom desaťročí sa technický stav vozidiel značne
zhoršil a poklesol aj ich počet. Mnohé zničila korózia a
niektoré “po vlastnej osi” odišli na šrotoviská. Preto sa
v súčasnosti vynára potreba ich organizovaného zachovania.
Už niekoľko rokov nadšenci a múzejní pracovníci hľadajú
možnosti vhodné pre múzejný skanzen železničných vozidiel.
Bolo navrhnutých niekoľko variantov, avšak po hlbších
analýzach sa možnosti zúžili, čo bolo podmienené
závažnými okolnosťami.
Skanzen železničných vozidiel si vyžaduje veľký priestor,
organicky začlenený do mesta a plánu jeho rozvoja. Nadväzuje
napojením na železnicu, vníma okolie a cudzinecký ruch.
Proces postupnej modernizácie slovenskej dopravy spôsobuje
každodenný zánik dopravnej techniky, ktorá má z
muzeálneho pohľadu historickú hodnotu. Preto všetky
aktivity sa sústreďujú v prvom rade na zachovanie všetkých
dopravných prostriedkov. Náklady na ich údržbu a deponovanie
už zhromaždeného materiálu v súčasnosti znášajú rôzne
subjekty: železnice, dopravné podniky a súkromní
zberatelia.
Výsledky úsilia investovaného do získania a reštaurovania
tohto zbierkotvorného fondu nútia našu spoločnosť vykonať
to, čo mnohé európske štáty už vykonali - zriadiť
dopravné múzeum. Je to cesta nielen k dôstojnému
zavŕšeniu doteraz vykonanej akvizičnej práce, ale tiež, s
prihliadnutím na narastajúci ekonomický tlak, k jedinej
účinnej ochrane jestvujúceho zbierkotvorného fondu pred
jeho rozptýlením v bližšom alebo vzdialenejšom
zahraničí.
Prvý návrh architektonického riešenia dopravného múzea,
ktorý predložilo Slovenské technické múzeum v Košiciach po
dohode s Ministerstvom kultúry SR a slovenskými železnicami je
lokalizovaný do Bratislavy, konkrétne do nákladného obvodu
bratislavskej hlavnej stanice, do miesta tradičného kontaktu
železničnej a cestnej dopravy.
Areál, ktorý je predmetom riešenia štúdie, sa nachádza v
severnej časti centrálnej mestskej oblasti Bratislavy, v
priamom napojení na súčasnú hlavnú
stanicu . Je ohraničený ulicami Pražskou, Šancovou a hlavnou
stanicou. Vlastný pozemok je rovinatý, kým okolité
komunikácie klesajú južným smerom.
Výškový rozdiel je plynulý od nuly do 12 m a tento rozdiel je
upravený svahmi, opornými múrmi a budovami.
Pozdĺž pozemku je vedených päť koľají, tri končia tzv.
tupíkom na južnom okraji areálu a dve pred budovami skladov.
Koľaje v dĺžke približne 300 m a k nim prislúchajúce
budovy skladov č. 1 a 2 sú zapísané do štátneho Zoznamu
kultúrnych pamiatok Bratislavy pod č. BA-NI 824. Priestranstvo
nákladného dvora má časť spevnených plôch a časť
ostatných plôch s nedostatočne udržiavanou zeleňou. Celý
areál je schátraný. Objekty areálu tvorí:
Budova Šancovej č. 1:
Ide o pamiatkovo chránený objekt (BA-N/599)
postavený v polovici minulého storočia. Má tri nadzemné a
jedno podzemné podlažie a je súčasne oporným múrom
pozemku. Na úrovni druhého nadzemného podlažia je
prístavba, ktorá je zo strany nákladného dvora prízemím.
Pochádza z neskoršieho obdobia a je esteticky nevyhovujúca.
Táto budova môže slúžiť ako administratívne a
dokumentačné centrum.
Sklad č.1
Je pamiatkovo chránený prízemný objekt (BA-N/824), s
predsadenými krytými rampami po oboch stranách pre nakladanie
do železničných vozňov. Je murovaný, zastrešený
drevenými krovmi a má objem asi 17 000 m3.
Prístavba z južnej strany má objemný asi 1 100 m3.
Ide o typický sklad s rampami a otvormi pozdĺž celého objektu
a je v pomerne dobrom stave. Navrhovaná je pre účely
expozícií a výstav.
Sklad č. 2
Budova je taktiež pamiatkovo chránený objekt
(BA-N/824). Je rovnaká ako sklad č.1, ale má väčšiu šírku
a dĺžku. Obstavaný priestor má objem asi 28 800 m3.
Bezprostredne nadväzuje na sklad č. 1. Bude upravená na
expozičné múzejné účely, depozitár a hygienické
zariadenie.
Sklad č. 3
Budova je v severnej časti nákladného dvora. Bola
postavená neskôr a nie je pamiatkovo chránená. Podobná je
skladu č. 1 a 2, v južnej časti rozdelená na vstavané
podlažia a suterén. Obstavaný priestor má asi 8 400 m3.
Ústredným priestorom skladu bude kinosála pre 200
návštevníkov. S kinosálou súvisí predsálie, vestibul,
hygienické zariadenia a šatňa. V prízemnej časti bude
malý snackbar a nad touto častou štyri klubovne s malým
zázemím.
Areál nákladného dvora je vybavený infraštruktúrou. Jeho
súčasťou bude aj Múzejnodokumentačné
centrum železníc na Slovensku. Ide o komplexné múzeum
dopravy, t. j. stále expozície cestnej a železničnej dopravy.
Exteriérové expozície - koľajisko a spevnené plochy z
východnej strany (určené pre cestnú a automobilovú dopravu)
budú zastrešené a uzavreté ľahkou konštrukciou. Tým sa
zabezpečí celoročné sprístupnenie expozícií a budú
chránené proti poškodeniu a odcudzeniu. Plocha pre cestnú
dopravu bude mať veľkosť 1010 m2 a priľahlú rampu
pre jednostopové dopravné prostriedky.
Exteriérová expozícia železničnej dopravy bude na
jestuvujúcom koľajisku (4 koľaje) prekrytá a uzavretá
ľahkou oceľovou konštrukciou. Medzikoľajový priestor bude
upravený asfaltom, prípadne zámkovou dlažbou. Na ploche
koľajiska budú situované exponáty zohľadňujúce vývoj
parných a dieselových rušňov, osobné a nákladné vozne a
špeciálna technika, spolu 16 exponátov. Je to prvá časť
rekonštrukcie spolu so skladom č. 1. Jej rozšírenie bude
úmerné rekonštrukcii skladu č. 2.
Ekonómia a možnosti realizácie
Vzhľadom na veľký rozsah rekonštrukcie a ekonomické
možnosti financovania múzea dopravy, stavba je navrhovaná do
troch etáp tak, aby každú z nich od prvej etapy bolo možné
užívať. Pri súčasných ekonomických ukazovateľoch
finančný náklad investícií predstavuje 54,4 mil. Sk.
(Pamiatky a múzeá 2/1996)
Strana vytvorená :
10-VII-2001 Posledná aktualizácia : 10-VII-2001 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/transmus/perspekt.htm ) |