Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
Výskumný a vývojový ústav železníc (VVÚŽ)
Múzejno-dokumentačné centrum (MDC)
(Toto nie sú oficiálne strany ŽSR)
- Vás pozýva na návštevu expozícií
historickej železničnej techniky v rušňových depách
Bratislava východ a Vrútky ŠTUDIJNÝ DEPOZITÁR V RD
BRATISLAVA VÝCHOD
Je umiestnený v pamiatkovo chránenej budove bývalej
personálnej kuchyne z počiatku 20. storočia a v priľahlom
obvode rušňového depa. Malá výstavka stručne informuje o
historickom vývoji železníc na území Slovenska
V usporiadanej časti knižnice a archívu je možné prezenčne
študovať. Vystavené a na opravu čakajúce vozidlá
pochádzajú z kanca 19. a 1. pol. 20. storočia. Depozitár je
prístupný v období ad 1. 6 do 30. 9. po predchádzajúcom
dohovore (na tel. č.: 02/5058 5363) denne okrem nedele v čase
od 10.00 do 16.00 hod.
INFORMÁCIE: ŽSR - VÝSKUMNÝ A VÝVOJOVÝ ÚSTAV ŽELEZNÍC, MÚZEJNO- DOKUMENTAČNÉ CENTRUM Nobelova 50, 836 01 Bratislava, tel.: 02/5058 7296, 02/5058 5363, 0903 758 808, fax: 02/5556 5867 Spojenie: Autobusom č. 56 z Rače alebo z Vajnory (zastávka "Lokomotívne depo I"), odtiaľ pešo cca 10 min. po asfaltovej ceste medzi záhradkami a garážami (od zastávky smerom na Raču).
(Knižný cest. poriadok ŽSR 2001/2)
Železničná
stanica Bratislava-východ
Železničná stanica Bratislava-východ, ktorá je
evidovaná v zozname nehnuteľných kultúrnych pamiatok pod č.
827 – rušňové depo, pozostávajúce z nasledovných
technických pamiatok: remíza, vodáreň, trubkáreň, budova
administratívy s prislúchajúcimi technickými zariadeniami.
Zámer v r.1991 bol vybudovať v tomto území železničné
muzeum s vystaviteľnými technickými pamiatkami celoeuropskeho
významu.
(Urbanistická štúdia mestskej časti Rača, hl. mesta SR Bratislavy, Bratislava, november 1994, HUPRO)
Začiatky záchrany
Na počiatku bola skupina nadšencov doc. Ing. Ladislava Križana zo Strojníckej fakulty SVŠT. Výsledkom bola zbierka 10 parných rušňov, z ktorých 310.433 sa podarilo sprevádzkovať.
Kde sa zachovali?
15 rokov pamiatkovej starostlivosti v SR
Rozkazom 5/83
náčelníka Východnej dráhy roku 1983 vzniklo profesionálne
železničné pracovisko – Pamätník železničnej dopravy na
Slovensku. Spočiatku bolo začlenené do štruktúry Strediska
technického rozvoja, od 1983 pracuje v rámci výskumného a
vývojového ústavu železníc. Jeho poslaním je tvorba
zbierkového fondu, spracovávanie zozbieraného materiálu a
jeho prezentácia širokej odbornej a turistickej verejnosti,
výskum, jazdy historických vlakov, publikačná činnosť.
Pracovisko (MDC) prevzalo zbierkový fond SVŠT a ďalej ho
doplnilo. V rámci tejto inštitúcie sa za účasti
dobrovoľných spolupracovníkov podarilo v obvode RD Bratislava
východ sprevádzkovať T679.019 a 331.037
(375.666 MÁV ešte v roku 1988). Udržiava a buduje sa zbierka
prevádzkyschopných železničných osobných a nákladných
historických železničných vozňov, knižnica a archív
písomného a obrazového materiálu železničnej techniky,
koordinuje dokumentačné aktivity na niektorých železničných
pracoviskách, podieľa sa na organizácii viacerých výstav i
príprave publikácie o dejinách železníc na Slovensku.
Niektoré historické vozidlá zrekonštruovali SŽOS a.s. Nové
Zámky a DGM a.s. Kunovice (M140.101, Ci 4-1358, Ca 4-5099).
V roku 1999 sa rozhodli členovia Klubu priateľov železníc pri
MDC v RD Bratislava východ oživiť rušeň 555.3008.
Na jar 2000 sa začali prípravné práce.
RD Vrútky
- sa stali
strediskom aktivít na začiatku 90 rokov. Prvý rušeň bol 433.023
v roku 1992 “Moravka”. Čoskoro ho nasledoval typický stroj
ČSD 475.196/932.359
zrekonštruovaný z úplného vraku. Pre výstavu pri
príležitosti 20. Výročia prevádzky rušňov M62 v Maďarsku
tu bol do vzorného pôvodného stavu uvedený T 679.1168.
Nasledovala ho rovnako citlivá rekonštrukcia 310.433,
ukončená 1996 pri príležitosti 100-ho výročia výroby.
Najväčším v tomto depe ukončeným dielom je oprava 2
predvojnových železničných vozidiel – rýchlikového
parného rušňa 486.007/930.003 z roku
1936 a motorového vozňa M
274.004 + Calm 5-0038 z roku 1938. Obidve
sú po prvýkrát prezentované pri príležitosti 150 rokov
železníc na Slovensku.
Okrem opravárenskej činnosti sa v depe venujú i prevádzke
železničných vozidiel a výstavbe regionálneho
železničného múzea “Výhrevňa Vrútky”. Významná akcia
depa bola účasť na nakrúcaní filmu S. Spielberga
“Peacemaker”.
RD Bratislava hl. st.
Od roku 1991 pracovali na 498.104/935.2284, ktoré sa podarilo zachrániť pred fyzickou likvidáciou. Prácu ukončili úspechom 1994. Slúži po vyradení ako stabilný vykurovací kotol.
RD Zvolen
Od 60 rokov bolo domovom T 678.0 a T679.0. Pri príležitosti 125 výročia RD predstavili T 678.012 v pôvodnom nátere. Prvý vlak odviezla v máji 1998. Pre 150 rokov na Slovensku sprevádzkovali 422.0108. Opravu 422.108 začali v Bratislava východ, jej dokončenie bolo znemožnené neopraviteľnými závadami na kotle. Nová perspektíva pre rušeň sa objavila v RD Zvolen, kde sa podarilo získať kotol v podstatne lepšom stave.
RD Leopoldov
Posledné depo, ktoré prevádzkovalo parnú trakciu na Slovensku. 1980 odviezla 556.036/935.257 posledný parný vlak. Po 5-ročnom odstavení sa pustili do jej opravy. 1988 ho vystavili verejnosti. Na čele vlakov sa striedala až do roku 1992.
RD Poprad
Slúži na zabezpečenie vozby TEŽ.
Vozidlo EMU 26.001 bývalá “nová pošta” opravili v súvislosti s filmovaním už roku 1988.
V roku 1998 rekonštruovali tu parný rušeň 477.013 .
Pri príležitosti 150 rokov železníc na Slovenku opravili letný prívesný vozeň k EMU 26.001, motorový rušeň EMU 49.001 z roku 1930 a vozeň na uhlie SŽ 3412.
RD Prešov
Motorový rušeň T444.0 patril v tomto depe k charakteristickým, preto T444.0055 zaviedli do stavu MDC.
RD Košice
U36.003 zo železnice Gelnica - Smolnícka Huta. V Čermeli prevádzkujú ju pracovníci RD Košice.
RD Nové Zámky
Vykonali v rokoch 1990-93 rekonštrukciu T679.019. V 1998 rekonštruovali parný nehodový žeriav z roku 1947 č. 137 s tendrom a ochranným vozňom, ktorý sa zachoval v RD Leopoldov ako jediný na Slovensku.
M131.1053 - odovzdali do miesta používania v RD Brezno
RD Haniska pri Košiciach
Prevádzkuje vozidlá normálneho a širokého rozchodu
Preto M 131.1125 použili s vozňom Clm na prevádzku na obidvoch rozchodoch. Práce ukončili v roku 1997
RD Žilina
Upravili do vystaviteľného stavu 434.128/516.0684
Opravovne vozňov Nové Zámky
Oprava vozňa minerálnych olejov R569152 Apollo z roku 1902
Opravovne vozňov Fiľakovo
Oprava služobného vozňa ČSD D6-0497, z roku 1921, dotiahli do úspešného konca v roku 1996
(Opísané pri oslavách 150 rokov železníc na Slovenku (1998) - dodnes inštalované v budove MDC Bratislava)
Víkend patril veteránom na koľajniciach
6.09.2004,
Márius Kopcsay - Ešte skôr, než sa začne sezóna vinobraní,
majú už tradične svoj sviatok v Bratislave priaznivci starých
lokomotív. Aj tento rok patril prvý septembrový víkend zrazu
historických železničných vozidiel, ktorý prilákal stovky
záujemcov do depa Bratislava východ. Nadšenci s fotoaparátmi,
otcovia a mamičky s deťmi a aj početní návštevníci z
Nemecka, Češka či z Maďarska mali možnosť vidieť a
dotknúť sa exponátov, ktoré kedysi premávali po našich
tratiach. V plnej kráse a sile sa dokážu predviesť aj dnes
ako napríklad parná lokomotíva 310.433. Vyrobili ju v roku
1896 v budapeštianskej lokomotívke a až do roku 1971 slúžila
na vlečke cukrovaru v Pohronskom Ruskove. Z novšej éry sa
teší obľube predovšetkým dieselový rušeň T 679, ktorý
pre svoju typickú farbu dostal prezývku "pomaranč".
Aby sa dostali k slovu aj novinky, diváci mohli vidieť
lokomotívu na diaľkové ovládanie, ktorú riadil jediný člen
posádky - plyšový macko so železničiarskou čiapkou. S
najväčším napätím však návštevníci čakali na
zmeškaný príjazd dvoch Albatrosov, azda najpopulárnejších
parných strojov, ktoré kedysi ťahali naše rýchliky.
Expozícia bola tohto roku predsa len o čosi skromnejšia.
"Vyplýva to z technického stavu lokomotív. Tri rušne
museli pre kotly podstúpiť opravu, o rok to zasa čaká
Albatrosy," vysvetľuje Jiří Kubáček z
Múzejno-dokumentačného centra ŽSR .
Finančné problémy zatiaľ akciu neohrozujú. "Železnice
nás nechajú žiť, no rozhodujúce je najmä obrovské
nasadenie všetkých dobrovoľníkov," dodáva J. Kubáček.
K milej atmosfére stretnutia prispela aj preprava
návštevníkov historickou električkou či autobusom z centra
mesta. Opäť sa potvrdilo, že veterány na koľajniciach takmer
v každom vyvolajú úsmev a možno aj milú spomienku na
vlastné detstvo či mladosť.
Milovníci železničných veteránov sa v Rači stretli...
BRATISLAVA
06.09.2004, Kráková Dorota - V železničnom depe na stanici
Bratislava-východ v Rači sa počas víkendu cestovalo v čase.
Šiesty zraz historických lokomotív sem pritiahol najmä deti,
milovníkov veteránov a tých, ktorí od detstva túžia sedieť
na rušňovodičskej stoličke. "Najstaršou lokomotívou je
tu parný rušeň 310.433, ktorý bol vyrobený pre uhorské
miestne železnice v roku 1896," povedal Jiří Kubáček,
vedúci Múzejno-dokumentačného centra Výskumného a
vývojového centra ŽSR .
V rušni sa počas víkendu mohli povoziť zvedavci a využili to
najmä deti.
Protipólom najstaršej lokomotívy bol rýchlikový parný
rušeň Albatros z ČR,
vyrobený v 50. rokoch pre dopravu rýchlikom po hlavných
tratiach. Ten završoval konštrukciu parných rušňov pre
štátne železnice. Z ČR bola dovezená aj špeciálna
vozňová súprava so salónnym vozňom prezidenta Tomáša
Garriquea Masaryka.
"Okrem zbierky historických parných vozidiel, z ktorých
sú všetky pojazdné, sú tu aj nové lokomotívy - elektrické,
motorové alebo dieselové. A dopĺňajú ich aj železničné
žeriavy, ktoré sú ďalšou témou výstavy," dodal
Kubáček. Pozornosť návštevníkov upútal ručný či parný
žeriav a záujem bol aj o obojživelné vozidlo značky
Mercedes, ktoré sa pohybovalo rovnako graciózne po
koľajniciach i po vozovke.
Každoročná prehliadka lokomotív je výbornou príležitosťou
na stretnutie milovníkov železničných veteránov z celého
okolia, v depe bolo okrem slovenčiny počuť aj češtinu,
maďarčinu či nemčinu. Čím tieto staré parné kolosy
zakaždým pritiahnu toľkých ľudí ku koľajniciam? "U
parného rušňa je súboj živlov najdramatickejší, tu je to
víťazstvo človeka najviditeľnejšie. U motorových a
elektrických je už táto prevaha civilizovanejšia,"
vysvetlil Kubáček.
Cez víkend bude zraz historických lokomotív
3.09.2004 -
Prehliadkou ľudského umu a techniky bude počas nasledujúceho
víkendu 6. celoslovenský zraz historických železničných
vozidiel. Najväčším lákadlom bude pätica
prevádzkyschopných parných lokomotív, poltucet motorových
elektrických rušňov a mnohé ďalšie historické koľajové
vozidlá z Maďarska, Česka a Nemecka.
Ako povedal vedúci Múzejno-dokumentačného centra Výskumného
a vývojového centra ŽSR Jiří
Kubáček, slovenské železnice iba v uplynulom roku
navštívilo približne 4-tisíc obdivovateľov historickej
techniky, ktorá slúži ľuďom.
V priestoroch Rušňového depa Bratislava východ medzi Vajnormi
a Račou bude možné sledovať rušne na točni, prácu
špeciálnych železničných žeriavov, osobné dreziny a
historické osobné vozne.
Legendárny Albatros -
posledný typ rýchlikovej parnej lokomotívy - by mali priviezť
zo susednej Českej republiky. Podobne aj špeciálnu vozňovú
súpravu so salónnym vozňom prezidenta Tomáša Garriqua
Masaryka. Divácky príťažlivým bude aj predstavenie
obojživelných vozidiel značky Mercedes, výnimočne sa
pohybujúcich na cestách aj na koľajniciach.
Dopravu na podujatie budú zabezpečovať v pravidelných
intervaloch historické motorové vlaky z Hlavnej stanice.
Dopravný podnik bude zvážať záujemcov aj historickými
električkami a autobusmi až na miesto určenia.
Bratislava privíta na Deň železničiarov historické lokomotívy
Bratislava 31.
08.2004- Prehliadkou ľudského umu a techniky bude počas
nasledujúceho víkendu šiesty celoslovenský zraz historických
železničných vozidiel v Bratislave. Najväčším lákadlom
bude pätica prevádzkyschopných parných lokomotív, poltucet
motorových elektrických rušňov a mnohé ďalšie historické
koľajové vozidlá z Maďarska, Česka a Nemecka.
Vedúci Múzejno-dokumentačného centra Výskumného a
vývojového centra ŽSR Jiří
Kubáček dnes informoval, že slovenské železnice iba v
uplynulom roku navštívilo približne 4 tisíc obdivovateľov
historickej techniky, ktorá slúži ľuďom.
V priestoroch Rušňového depa Bratislava východ medzi Vajnormi
a Račou bude možné sledovať rušne na točni, prácu
špeciálnych železničných žeriavov, osobné dreziny a
historické osobné vozne. Legendárny Albatros - posledný typ
rýchlikovej parnej lokomotívy - by mal priviezť zo susednej
Českej republiky. Podobne aj špeciálnu vozňovú súpravu so
salónnym vozňom prezidenta Tomáša Garriqua Masaryka. Divácky
príťažlivým bude aj predstavenie obojživelných vozidiel
značky Mercedes výnimočne sa pohybujúcich na cestách aj na
koľajniciach.
Dopravu na podujatie budú zabezpečovať v pravidelných
intervaloch historické motorové vlaky z bratislavskej Hlavnej
stanice. Dopravný podnik Bratislava bude zvážať záujemcov aj
historickými električkami a autobusmi až na miesto určenia.
Na zraze historických železničných vozidiel aj
zahraničné vozne
BRATISLAVA 31.
08.2004- Historické motorové vlaky odchádzajúce z
bratislavskej Hlavnej stanice a historické električky s
odchodom od hotela Carlton budú tento víkend voziť
návštevníkov počas šiesteho celoslovenského zrazu
historických železničných vozidiel. Päť parných rušňov,
šesť motorových a elektrických rušňov, štyri motorové
vozne a niekoľko koľajových vozidiel z Maďarska, Rakúska a
Česka sa stretne na stanici Bratislava východ. Podujatie
pripravili ŽSR spolu so ZSSK a klubmi
historických vozidiel a modelárov pri príležitosti Dňa
železničiarov. Minulý rok si prišlo pozrieť staré vlaky
okolo štyri tisíc ľudí.
Ako na dnešnej tlačovej besede povedal vedúci
Múzejno-dokumentačného centra Výskumného a vývojového
centra ŽSR Jiří Kubáček, múzejníctvo je na
Slovensku v strašnom úpadku. Preto ŽSR týmto
stretnutím železničných veteránov už tradične
zatraktívňuje kultúrnu históriu železníc.
Múzejno-dokumentačné centrum by chcelo postupne zriadiť
reprezentatívne národné
múzeum dopravy .
Súčasťou podujatia bude predstavovanie rušňov na točni
depa, prezentácia modelových koľajísk, výstava
železničných žeriavov, predaj suvenírov alebo vyhliadkové
jazdy parnými vlakmi. Nebude chýbať ani nočné fotografovanie
v sobotu od 20:30 do 21:30. Priaznivcov koľajových vozidiel
poteší aj prehliadka historickej požiarnej techniky a výstava
automobilov Mercedes. Po oba dni vystúpi bratislavský komorný
dychový orchester.
Areál stanice Bratislava-východ bude otvorený v sobotu od 9:00
do 21:45 a v nedeľu od 9:00 do 18:00.
Zraz historických železničných vozidiel v rušňovom depe
BRATISLAVA 21.
08.2004 - Pokochať sa pohľadom na historické železničné
vozidlá a techniku sa budú môcť Bratislavčania a
návštevníci hlavného mesta 4. a 5. septembra. Pri
príležitosti Dňa železničiarov sa bude konať 6. zraz
historických železničných vozidiel v priestoroch starého
bratislavského rušňového depa. Milovníci starých lokomotív
si budú môcť prezrieť zo Slovenska päť prevádzkyschopných
parných rušňov, šesť motorových a elektrických rušňov a
štyri motorové vozne. Do Bratislavy 4. septembra dorazia aj
mimoriadne vlaky z Česka, Maďarska a Nemecka. Súčasťou programu budú aj
vyhliadkové jazdy historickým parným vlakom či jazdy na
motorovej drezine. Dobrovoľný požiarny zbor bude záujemcom
predvádzať historickú požiarnu techniku. Kúpiť sa budú
dať suveníry a pohľadnice a o dobrú náladu sa bude starať
bratislavský c.k. komorný dychový orchester.
Múzeum dopravy
Bratislava
Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR
- oficálna stránka